CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRIV 51 COM 337
CRIV 51 COM 337
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DE L
'I
NTÉRIEUR
,
DES
A
FFAIRES
GÉNÉRALES ET DE LA
F
ONCTION PUBLIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
B
INNENLANDSE
Z
AKEN
,
DE ALGEMENE
Z
AKEN EN HET
O
PENBAAR
A
MBT
mardi
dinsdag
20-07-2004
20-07-2004
Soir
Avond
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE































cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders ­ Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair document van de 51e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte) CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (met de
bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
plenum
COM
réunion de commission
COM
commissievergadering
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRIV 51
COM 337
20/07/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i

SOMMAIRE
INHOUD
Interpellation de M. Filip De Man au premier
ministre sur "le remaniement ministériel" (n° 381)
1
Interpellatie van de heer Filip De Man tot de
eerste minister over "de herschikking van de
regering" (nr. 381)
1
Orateurs: Filip De Man, Guy Verhofstadt,
premier ministre
Sprekers: Filip De Man, Guy Verhofstadt,
eerste minister
Motions
6
Moties
6
CRIV 51
COM 337
20/07/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DE L'INTERIEUR,
DES AFFAIRES GENERALES ET
DE LA FONCTION PUBLIQUE
COMMISSIE VOOR DE
BINNENLANDSE ZAKEN, DE
ALGEMENE ZAKEN EN HET
OPENBAAR AMBT
du
MARDI
20
JUILLET
2004
Soir
______
van
DINSDAG
20
JULI
2004
Avond
______

La séance est ouverte à 19.03 heures par M. André Frédéric, président.
De vergadering wordt geopend om 19.03 uur door de heer André Frédéric, voorzitter.
01 Interpellatie van de heer Filip De Man tot de eerste minister over "de herschikking van de regering"
(nr. 381)
01 Interpellation de M. Filip De Man au premier ministre sur "le remaniement ministériel" (n° 381)
01.01 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter,
blijkbaar schrijft de heer De Crem zich eerst in en dan weer uit. Hij is
blijkbaar teruggefloten door zijn voormalige partijvoorzitter, de heer
Leterme. Enfin, dat heeft het nut van de duidelijkheid, mijnheer de
eerste minister. Het maakt duidelijk dat het Vlaams Blok de enige
oppositiepartij is in dit Parlement.

Ik wil teruggrijpen naar uw regeringsverklaring van juli 2003, nu
precies een jaar geleden. Daarin vindt men die typische
hoogdravende retoriek terug die eigen is aan de heer Verhofstadt. Ik
verwijs naar de bekende ­ om niet te zeggen: beruchte ­ 200.000
nieuwe banen, maar ook naar het hoofdstuk 9. Daarin staat onder de
grote titel "Een beter bestuur" het volgende, ik citeer: "Het dynamisme
van het land wordt geschraagd door een moderne en efficiënte
administratie die de efficiënte" ­ het staat er dus twee keer na elkaar
­ "uitvoering van zijn taken centraal plaatst in zijn activiteiten".

Efficiëntie dus, het toverwoord van Guy Verhofstadt. Maar wat u
verwacht van de administratie, mijnheer Verhofstadt, verwacht u
blijkbaar niet van de regeerders in dit land. Sinds paars aan de macht
kwam, zijn er op de verschillende bestuursniveaus 45 excellenties van
post veranderd. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de
commentatoren meer en meer spreken van een plaatsingsbureau in
plaats van een regering.

Nu, mijnheer de eerste minister, hoe dat te rijmen valt met de kwaliteit
en de efficiëntie die u zo dierbaar is, is mij geheel onduidelijk. In de
plaats van dat u continuïteit en coherentie zou nastreven in het beleid
krijgen wij op de diverse niveaus de ene wissel na de andere en ook
voortdurend verschuivingen tussen de verschillende regeringen.

Op die manier kunnen de excellenties - 56 in dit land - moeilijk
voldoende kennis en ervaring verwerven in een beleidsdomein.
01.01 Filip De Man (VLAAMS
BLOK): L'autre interpellateur, M.
De Crem, a retiré son
interpellation, sous la pression
manifeste de son président de
parti. Voilà la énième preuve que
le Vlaams Blok est le seul parti
d'opposition.

A l'été 2003, la déclaration du
gouvernement Verhofstadt II
annonçait une meilleure gestion
reposant sur une administration
dynamique et efficace. Ces
critères ne s'appliquent
manifestement pas aux
gouvernants. Depuis l'entrée en
fonction de la coalition violette, 45
excellences ont déjà changé de
fonction, au point que d'aucuns
n'hésitent pas à qualifier
irrespectueusement le
gouvernement de bureau de
placement.

Aujourd'hui, les excellences sont
au nombre de 56. Eu égard aux
multiples glissements et
remaniements, comment peuvent-
elles jamais acquérir une
connaissance et une expérience
suffisantes pour gérer leur
département avec compétence ?
Comment Renaat Landuyt, qui
20/07/2004
CRIV 51
COM 337
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
Bovendien lijkt het principe van een kwaliteitsvol bestuur ook niet echt
voorrang te krijgen. Wat moeten we denken van Renaat Landuyt die
instond voor werkgelegenheid in de Vlaamse regering, naar de
federale regering overstapt om daar mobiliteit in te vullen?
Werkgelegenheid komt terecht op de frêle schouders van Freya. Een
commentator schreef terecht " een wilde gok". Ze is misschien
populair in Gent, maar ze is geen politiek zwaargewicht. Els Van
Weert is geen van beide. Zij wordt staatssecretaris omdat ze
voorzitter is van de slinkende fanclub van Bert Anciaux.

Er zijn nog andere gevallen van neofieten waarvan men zich min of
meer angstig afvraagt hoelang het zal duren voor ze in de fout gaan.
Wat moeten we denken van mevrouw Mandaila Malamba die,
gesteund door haar indrukwekkende score van 1900 stemmen, maar
zonder enige bestuurservaring, nu eventjes het gezinsbeleid in dit
land gestalte moet geven? Wat moeten we denken van de nieuwe
minister van Economie - met alle respect voor Marc Verwilghen die
zonder de sabotage van de PS misschien wel een goede minister van
Justitie had kunnen zijn ­ die zich nog nooit liet betrappen op grootse
visies inzake economie? Hij krijgt evenwel de bevoegdheid inzake het
economisch beleid. In Humo verklaart hij deze week - zeer grappig -
dat hij zich voor het eerst in zijn carrière gelukkig in zijn vel voelt. Hij
heeft het echter over het departement Ontwikkelingssamenwerking!
Wat moeten we denken van de constructie die u hebt opgezet om een
irrelevant figuur als Johan Van Hecke een Europees zitje te
schenken?

Ten slotte, wat moeten we denken van het feit dat wij Europa
opzadelen met een commissaris waarvan het ego omgekeerd
evenredig is met zijn diplomatieke kwaliteiten en die erin slaagde om
minstens de helft van onze bondgenoten te beledigen?

De partijen schuiven met pionnen, portefeuilles, Europese zetels, de
post van EU-commissaris. Collega's, het ergste is nog dat het niet
gebeurt om ons een beter bestuur te garanderen, maar enkel en
alleen omwille van de carrièreplanning van een aantal grote ego's.
Het gaat ­ de pers staat er bol van ­ om zelfbediening, om politique
politicienne van het ergste soort, om een spelletje politiek Monopoly.
Het regime bewijst daarmee hoezeer het de bevolking minacht.
Politiek België heeft het beeld van een hoerenkast, waar iedereen
koste wat kost in het regeringsbed wil. Of men in het midden ligt,
zoals Robert Stevaert, of boven of onder, doet er niet toe: als ze maar
aan de macht blijven. Het is ­ nogmaals, de pers staat er bol van ­
onbeschaamde postjesjagerij.

Mijnheer de eerste minister, ik word nu wat concreter. In Vlaanderen
vertegenwoordigde uw regering vorig jaar al maar 47,7% van het
Vlaamse electoraat. U had dus vorig jaar geen meerderheid meer.
Sedert 13 juni 2004 is het nog veel schrijnender. De vier kartelpartijen
­ sp.a, spirit, VLD en Vivant ­ behaalden nog slechts 39%. Mijnheer
Verhofstadt, 39%, dat betekent dat 61% van de Vlamingen paars naar
huis hebben gestuurd, of toch de Vlaamse kant van uw paarse
regering. Toch blijft u de pretentie hebben om in naam van de
Vlamingen te regeren.

Het is natuurlijk typisch voor uw persoon, niet willen luisteren naar de
kiezers, hoogmoedig voortdoen, u vastklampen aan het
premierschap. U probeert nu de vlucht voorwaarts. Het VLD-
était en charge de l'Emploi en
Flandre, peut-il subitement
s'occuper de Mobilité ? Et quelle
sera l'autorité de Freya Van de
Bossche en matière d'Emploi ?
Pourquoi fallait-il absolument
qu'Els Van Weert obtienne un
poste ? Gisèle Mandaila a recueilli
1.900 voix de préférence et ne
possède aucune expérience de la
gestion, mais se voit néanmoins
attribuer la Famille. Quant à Marc
Verwilghen, dispose-t-il d'une
quelconque vision sur le plan
économique ? Et quelle
construction complexe n'a-t-il pas
fallu pour tout de même attribuer
un poste européen à Johan Van
Hecke! Louis Michel devient le
commissaire belge à l'Europe :
peu importe, apparemment, que
son ego surpasse de loin son
talent diplomatique.

Tous ces déplacements de pions
sur l'échiquier politique n'ont rien à
voir avec une meilleure gestion de
l'Etat. Ce qui compte, ce sont les
plans de carrière de quelques
personnalités politiques
égocentristes. Cette volonté
éhontée d'obtenir à tout prix un
poste ministériel ne témoigne que
de mépris pour la population.

Depuis les élections du 13 juin, les
cartels de la coalition violette ne
représentent plus que 39 pour
cent de la population flamande. Il
n'empêche que Guy Verhofstadt a
toujours la prétention de gouverner
au nom des Flamands. Un
triumvirat libéral flamand est
appelé à garantir la présence
libérale au sein du gouvernement
fédéral. Le premier ministre
s'accroche au pouvoir, mais il
paiera cher cet orgueil. Déjà,
Pieter De Crem et Joëlle Milquet
ont laissé entendre que les
libéraux seront chassés du
gouvernement en automne.
Annemie Neyts a tout compris: elle
a préféré la certitude d'un mandat
européen de cinq ans.

Mes questions sont simples. Quel
programme le gouvernement
CRIV 51
COM 337
20/07/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
triumviraat met de drie kopstukken moet ervoor zorgen dat de
liberalen in de federale regering blijven en vooral dat zijne hoogheid
Verhofstadt premier kan blijven. U weet dat dit ongeveer het laatste is
wat de politiek u zal bieden. Het is niet alleen bekend ­ al van bij de
Romeinen ­ dat triumviraten altijd slecht aflopen, als ik De Crem en
Milquet goed beluister, dan is het nu ook al duidelijk dat uw
vertwijfelde poging om aan de macht te blijven gedoemd is om te
mislukken. Zij stellen allebei dat de liberalen er in het najaar uit gaan.
Alvast Annemie Neyts, die toch enige ervaring heeft, heeft dat goed
begrepen. Zij weigerde mee te varen in uw zinkend schip. Annemie
koos voor vijf jaar Europese wedde. Ik neem aan, mijnheer
Verhofstadt, u kennende, dat u zich krampachtig aan het
premierschap zult vastklampen.

Ik wil u toch enkele vragen stellen. Ten eerste, wat is de planning van
de federale regering inzake de grote maatschappelijke problemen die
nu toch stilaan moeten aangepakt worden? Ik denk aan de sociale
zekerheid, de vergrijzing, de versoepeling van de arbeidsmarkt en het
concurrentiebeleid. De vraag is, niet alleen van mijnentwege maar van
heel de bevolking, of we daar nu nog drie maanden op moeten
wachten. Het tweede punt is ook niet onbelangrijk, zeker voor uw
persoonlijke toekomst. We lezen dat de Vlaamse regeringspartijen,
ook de uwe, ook de VLD, de onverwijlde splitsing van Brussel-Halle-
Vilvoorde willen. Mijn vraag is wat de houding van uw federale
regering terzake is. Gaat u die kwestie uitstellen tot het Forum van
start gaat? Mogen we eindelijk eens weten wanneer dat Forum
begint? Een laatste vraag, zal CD&V daar ook aan deelnemen?
fédéral a-t-il arrêté en ce qui
concerne les grands problèmes de
société, tels que la sécurité
sociale, le vieillissement de la
population, l'assouplissement du
marché de travail et le
renforcement de la compétitivité?
Quel est le point de vue du
gouvernement sur la scission de
Bruxelles-Hal-Vilvorde? Attend-on
le Forum, malgré les déclarations
musclées, y compris chez les
libéraux? Le CD&V participera-t-il
à ce Forum?

01.02 Eerste minister Guy Verhofstadt: Mijnheer de voorzitter, het is
duidelijk dat de heer De Man zich in feite had voorbereid op een
andere interpellatie voor vandaag en dat hij uiteindelijk niets anders
kon doen dan links en rechts wat sprokkelen. Ik heb de indruk dat hij
dat wellicht in De Gazet van Antwerpen gedaan heeft. Het is duidelijk
dat u zich voorbereid had op een andere interpellatie, een interpellatie
waarbij u een en ander had willen vaststellen ­ samen met een aantal
andere collega's die intussen hun interpellatie hebben ingetrokken. Zij
hebben dat verstandiger gedaan dan u.

In plaats van zich door zo'n interpellatie te worstelen, hebben zij hun
interpellatie ingetrokken.

U had waarschijnlijk graag een interpellatie gehouden waarbij u had
moeten vaststellen dat de federale regering niet bij machte zou zijn
van op een ernstige manier te worden herschikt. Zo'n herschikking is
volkomen normaal en heeft te maken met het feit dat voor het eerst in
ons land federale en regionale verkiezingen gescheiden zijn
gehouden. In het verleden werden de regionale en federale
verkiezingen samen georganiseerd. De regionale en de federale
regering werden dan ook op hetzelfde ogenblik gevormd. Dat is sinds
de splitsing van beide kiesdata niet meer het geval.

In 2003 hebben er federale verkiezingen plaatsgevonden met een
duidelijke uitspraak van de burger. Op basis daarvan werd een
federale meerderheid gevormd die in het Parlement een meerderheid
heeft van 98 zetels op 150, dus bijna een tweederde meerderheid.

Recent vonden er regionale verkiezingen plaats. Op basis van die
regionale verkiezingen zijn er ook regeringen gevormd, of toch bijna
01.02 Guy Verhofstadt, premier
ministre: D'autres ont eu assez de
bon sens pour retirer leurs
interpellations mais M. De Man
n'en a pas démordu, même s'il
avait manifestement préparé une
autre interpellation. Sans doute
n'a-t-il jamais cru que le
gouvernement mènerait à bien un
remaniement aussi fondamental.
Pourtant, de tels glissements sont
parfaitement normaux quand on
organise les élections aux divers
niveaux à des moments différents.
En outre, l'interpellateur aurait
aimé démontrer que le
gouvernement fédéral était sorti
affaibli de ce remaniement. Mais là
aussi, il a manqué sa cible car le
nouveau gouvernement s'est déjà
réuni en conseil aujourd'hui pour
examiner pas moins de quatre-
vingt points. Son interpellation
n'ayant plus de raison d'être, il
s'est borné à citer mes collègues
ministres en une énumération
grotesque et sans doute glanée
dans Gazet van Antwerpen,
s'exprimant à propos de chacun
d'eux en termes dénigrants.
20/07/2004
CRIV 51
COM 337
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
gevormd, want één formatie heeft wat achterstand opgelopen de
voorbije dagen.

Dat er zich door de splitsing van die beide kiesdata, en dus de
splitsing van de vorming van die beide regeringen, verschuivingen
voordoen in de federale regering, lijkt mij een doodnormale zaak te
zijn. Die doodnormale zaak is een gevolg van het feit dat beide
regeringen op een verschillend ogenblik worden gevormd.

Het is duidelijk dat u zich op een andere interpellatie had voorbereid.
U had willen vaststellen dat deze federale regering verzwakt uit die
herschikking zou komen ten gevolge van de vorming van de regionale
regeringen, dat de federale regering niet meer in staat zou zijn om te
regeren. Dat is echter een moeilijk argument, want vandaag hebben
wij een Ministerraad achter de rug met meer dan tachtig punten op de
agenda. Ik wacht trouwens nog altijd op de eerste interpellatie die
over die Ministerraad aan mij wordt gericht om effectief de inhoud van
die verschillende punten te bespreken.

U hebt zich dus beperkt tot een kolderieke opsomming en ook
bespreking ­ denigrerend, op bepaalde ogenblikken ­ van een aantal
van mijn collega's in de regering.

In elk geval, ik had aangekondigd op 8 juli in de plenaire vergadering,
in antwoord op een interpellatie of een vraag van een aantal leden van
de oppositie, dat ik twee initiatieven zou nemen teneinde het bestuur
in het land veilig te stellen. Eerst en vooral, er een volledige
herschikking van de federale regering, die ik in één beweging zou
doen. Die herschikking is er nu gekomen en is ook in één beweging
doorgevoerd. Zij betreft acht nieuwe collega's in de regering: vijf
ministers en drie staatssecretarissen. Bovendien had ik aangekondigd
dat dit zou gebeuren voor 21 juli, wat ook is geschied. Tevens had ik
aangekondigd dat wij bij het hervatten van het politieke jaar naast de
Ministerraden die nu worden gehouden een nieuwe beleidsverklaring
zouden klaar hebben. Vorige week is er een zware agenda geweest
met meer dan 50 punten en vandaag stonden op de agenda meer
dan 80 punten, allemaal uitvoeringen van beslissingen die tijdens de
extraministerraden van de voorbije maanden getroffen zijn. Ik heb
aangekondigd dat ik naar de opening van het parlementaire jaar zou
komen met, uiteraard, een stevige federale beleidsverklaring die,
zoals het klassiek is, aangeeft welke actie de meerderheid en de
regering tijdens de komende jaren en in het begrotingsjaar 2005 wil
voeren.

In dat verband heb ik ook al gezegd ­ in antwoord op een andere
interpellatie van een collega van u, mijnheer De Man, want uw fractie
heeft nogal de gewoonte voortdurend identieke vragen te stellen ­ dat
er uiteraard een Forum zal worden opgericht. De samenstelling
daarvan is trouwens al aangegeven in het regeerakkoord.

Dit betekent dat naast de federale regering ook de Gewesten en
Gemeenschappen bij het Forum zullen betrokken worden. Ook de
agenda van het Forum is gekend omdat hij duidelijk is aangegeven in
het regeerakkoord. In de federale beleidsverklaring zal ik nader
ingaan op de start van het Forum, op de agenda zoals weergegeven
in het regeerakkoord en op de samenstelling.

Mijnheer de voorzitter, de belangrijkste vaststelling die we vandaag

Le 8 juillet, j'ai annoncé en séance
plénière que je prendrais deux
initiatives: le remaniement complet
du gouvernement fédéral en un
seul mouvement d'ici au 21 juillet,
ce qui est chose faite, et une
déclaration de politique générale
forte et énergique pour la rentrée
parlementaire.

Comme je l'ai déjà indiqué en
réponse à une question
précédente d'un collègue de M. De
Man, un Forum réunissant les
Communautés et les Régions sera
mis sur pied. L'agenda en est
connu : il figure dans l'accord de
gouvernement. Je fournirai de plus
amples détails sur la mise en route
de ce Forum, son ordre du jour et
sa composition dans la déclaration
de politique générale.

Le gouvernement fédéral a un
nouveau défi à relever : il est
confronté pour la première fois à
des gouvernements asymétriques.
Cette possibilité découle de la
Constitution et des lois spéciales.
Le gouvernement fédéral joue un
rôle essentiel à cet égard : il doit
harmoniser les actions des
différents gouvernements au sein
du Comité de concertation.

Après toutes les réformes
approuvées au cours des Conseils
des ministres spéciaux, la nouvelle
action du gouvernement fédéral
sera annoncée dans la déclaration
de politique fédérale. Nous avons
déjà entamé aujourd'hui la
confection du budget 2005, qui
sera en équilibre pour la sixième
année consécutive. Nous devrons
également poursuivre nos efforts
en ce qui concerne la croissance
économique, qui est aujourd'hui
déjà plus forte que dans nos pays
voisins.

CRIV 51
COM 337
20/07/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
5
kunnen doen naar aanleiding van de herschikking van deze federale
regering is dat deze regering een nieuwe uitdaging heeft. Voor het
eerst zullen we in de komende weken en maanden en jaren niet
langer met de theorie, maar met de praktijk van een federaal land
geconfronteerd worden, namelijk met asymmetrisch samengestelde
regeringen.

De Vlaamse regering bestaat uit drie partijen. De Franse
Gemeenschapsregering en de Waalse Gewestregering bestaan uit
twee andere partijen en zijn bipartites. De Brusselse regering ­ dat is
iets klassieker omdat we dat de voorbije jaren reeds gekend hebben ­
bestaat langs Vlaamse kant uit drie partijen en is een
"olijfboomcoalitie" langs Franstalige kant. In regering van de
Duitstalige Gemeenschap zal voor het eerst de Duitstalige partij mee
verantwoordelijkheid dragen.

Op zich is dit een uitdaging. Voor het eerst zal ons land met
asymmetrische regeringen worden geconfronteerd. Deze mogelijkheid
was trouwens ingeschreven in de Grondwet en de bijzondere wetten.

Het is evident dat in deze nieuwe situatie de rol van de federale
regering heel belangrijk is. De rol van de federale regering zal erin
bestaan om langs het Overlegcomité de actie te stroomlijnen die deze
verschillende regionale en communautaire regeringen ongetwijfeld
zullen ontwikkelen.

Ik zal de uitdaging met de regering ook aangaan. Bij de hervatting van
het politieke jaar zullen wij met een dubbele uitdaging worden
geconfronteerd.

Uiteraard zal ik ervoor zorgen dat de asymmetrie wordt beheerd en
beheerst, wat mogelijk moet zijn. Het is een test voor het federaal
model in ons land. Zal het functioneren? Ik ben ervan overtuigd dat
het kan werken, omdat ik er zeker van ben dat in elk van de regionale
en communautaire overheden voldoende positieve en constructieve
krachten aanwezig zijn om op een loyale manier in het Overlegcomité
en met onze instellingen samen te werken.

De tweede uitdaging zal erin bestaan om, na alle hervormingen die
we de voorbije maanden in de regering en met de extraministerraden
hebben goedgekeurd en die heel ingrijpend waren, in de federale
beleidsverklaring bij de start van het politieke jaar de nieuwe actie van
de federale regering aan te kondigen. Daaraan werken wij nu reeds
hard. Wij zijn vandaag trouwens begonnen met de opmaak van de
begroting 2005, een begroting die we uiteraard opnieuw in evenwicht
zullen indienen. Dat zal dan het zesde jaar op rij zijn, in tegenstelling
tot al de ons omringende landen in de Europese Unie. Deze actie zal
uiteraard gericht zijn op het verder doen toenemen van de
economische groei die voor ons land, zoals u weet, op 2,5% wordt
geschat. Dat is ook een stuk hoger dan in de ons omringende landen.

Met andere woorden, er zijn vandaag opportuniteiten om een federale
beleidsverklaring op te stellen die verdere hervormingen en
moderniseringen van het sociaal-economisch weefsel in ons land tot
stand brengt. Dat is de doelstelling die de regering zich voor ogen
houdt. Met dat resultaat zullen wij ons, bij de aanvang van het
politieke jaar, uiteraard aanbieden in het Parlement, zoals bepaald
door onze instellingen.
20/07/2004
CRIV 51
COM 337
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
6
01.03 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter,
collega's, hier wordt opnieuw bewezen dat de heer Verhofstadt een
bijzonder soepele geest heeft. Hij is nu een gelukkig federalist. Hij is
blij dat de praktijk nu getoetst zal worden aan de theorie.

Verder zegt hij dat alles goed gaat. Er werden meer dan tachtig
punten goedgekeurd. Kijk eens aan!

Mijnheer de eerste minister, op de grote problemen die op u afkomen,
hebt u echter nog geen antwoord verzonnen. Ik geef u één voorbeeld.
Ik neem aan dat het Forum, waar u de grote communautaire
problemen moet aankaarten, in oktober begint. Op dat Forum zult u
niet moeten zoeken naar de loyauteit die u overal bespeurt bij alle
deelregeringen, naar de goede wil die u bespeurt bij de Franstaligen.
U zult daar lang naar moeten zoeken. U maakt zichzelf wat wijs.

Ik wil eindigen met de boodschap dat nog altijd, ondanks uw
ongelooflijke voluntarisme en flexibiliteit in uw geest, het harde feit
blijft...
01.03 Filip De Man (VLAAMS
BLOK): Une fois de plus, M.
Verhofstadt fait preuve d'une
étonnante souplesse d'esprit.
Aujourd'hui, il est un fédéraliste
satisfait et estime que tout va bien.
Or, il n'a aucune réponse à
apporter aux grands problèmes
auxquels nous sommes
confrontés. Ainsi, il sollicitera
vainement la loyauté et la bonne
volonté des francophones au sein
du Forum. Malgré son incroyable
volontarisme et son immense
flexibilité, il n'en reste pas moins
que son parti perd du terrain en
Flandre alors que le Vlaams Blok
ne cesse d'en gagner.
01.04 Eerste minister Guy Verhofstadt: (...)
01.05 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Goed, maar feit is dat de
steun die uw partij geniet in Vlaanderen ­ dat is natuurlijk iets
belangrijker ­ stilaan aan het wegsmelten is. Het Vlaams Blok geniet
veel meer steun.

Hoe dan ook steunt nog maar 39% van de kiezers uw paars beleid,
dat links en zeer anti-Vlaams is.

Mijnheer de voorzitter, om die reden zullen wij een motie terzake
indienen.
01.05 Filip De Man (VLAAMS
BLOK): Seulement 39% des
électeurs soutiennent encore la
politique violette de gauche.

Nous déposons une motion de
méfiance.
Motions
Moties

En conclusion de cette discussion les motions suivantes ont été déposées.
Tot besluit van deze bespreking werden volgende moties ingediend.

Une motion de méfiance a été déposée par M. Filip De Man et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Filip De Man
et la réponse du premier ministre,
constate que le gouvernement Verhofstadt III ne jouit pas, en Flandre, d'une assise électorale suffisante et
exprime sa méfiance à l'égard de la nouvelle équipe gouvernementale."

Een motie van wantrouwen werd ingediend door de heer Filip De Man en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Filip De Man
en het antwoord van de eerste minister,
stelt vast dat de regering Verhofstadt III in Vlaanderen niet kan bogen op een voldoende electorale steun en
spreekt haar wantrouwen uit tegen de nieuwe regeringsploeg."

Une motion pure et simple a été déposée par Mmes Jacqueline Galant, Karine Lalieux et Josée Lejeune et
par MM. Mohammed Boukourna, Miguel Chevalier, Hendrik Daems et Patrick Lansens.

Een eenvoudige motie werd ingediend door de dames Jacqueline Galant, Karine Lalieux en Josée Lejeune
CRIV 51
COM 337
20/07/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
7
en door de heren Mohammed Boukourna, Miguel Chevalier, Hendrik Daems en Patrick Lansens.

Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La discussion est close.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking is gesloten.

De openbare commissievergadering wordt gesloten om 19.23 uur.
La réunion publique de commission est levée à 19.23 heures.