CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRIV 51 COM 277
CRIV 51 COM 277
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
N
ATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
mardi
dinsdag
1-06-2004
1-06-2004
Matin
Voormiddag
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE































cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders ­ Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair document van de 51e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte) CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (met de
bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
plenum
COM
réunion de commission
COM
commissievergadering
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRIV 51
COM 277
01/06/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i


SOMMAIRE
INHOUD
Interpellation de M. Bert Schoofs à la ministre de
l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur
"la gratuité des opérations de retrait" (n° 360)
1
Interpellatie van de heer Bert Schoofs tot de
minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en
Duurzame Ontwikkeling over "de gratis
geldafhalingen" (nr. 360)
1
Orateurs: Bert Schoofs, Freya Van den
Bossche
, ministre de l'Environnement, de la
Protection de la consommation et du
Développement durable
Sprekers: Bert Schoofs, Freya Van den
Bossche
, minister van Leefmilieu,
Consumentenzaken en Duurzame
Ontwikkeling
Motions
3
Moties
3
CRIV 51
COM 277
01/06/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1



COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
du
MARDI
1
JUIN
2004
Matin
______
van
DINSDAG
1
JUNI
2004
Voormiddag
______

De vergadering wordt geopend om 10.12 uur door de heer Guy Hove, voorzitter.
La séance est ouverte à 10.12 heures par M. Guy Hove, président.
01 Interpellatie van de heer Bert Schoofs tot de minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en
Duurzame Ontwikkeling over "de gratis geldafhalingen" (nr. 360)
01 Interpellation de M. Bert Schoofs à la ministre de l'Environnement, de la Protection de la
consommation et du Développement durable sur "la gratuité des opérations de retrait" (n° 360)
01.01 Bert Schoofs (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter,
mevrouw de minister, mijn interpellatie is opgesteld in tempore non
suspecto. Inmiddels is er blijkbaar al wat witte rook verschenen.

Ik zou graag van u vernemen wat er door de banken naar voren is
gebracht en hoeveel de betrokkenen nu gemiddeld besparen. Ik heb
mij laten vertellen dat er 24 gratis geldafhalingen zijn. Is dat per gezin,
per bankkaart of per rekening? Vreest u niet dat er, nu er een beperkt
aantal afhalingen is, meer cash geld zal worden gebruikt door
gezinnen die het al moeilijk hebben en voor wie de maatregel bedoeld
is? Er is, enerzijds, een besparing op de afhalingen, maar, anderzijds
betekent het misschien een grotere uitgave, omdat men meer cash in
handen heeft. De knip op de beurs zal misschien wat lichter worden.
Ten slotte, wat zijn de beslissingen van de banken in verband met de
verhuisdienst? Dat lijkt mij namelijk minstens zo belangrijk als de
gratis geldafhalingen.
01.01 Bert Schoofs (VLAAMS
BLOK): La situation a beaucoup
évolué depuis le dépôt de ma
demande d'interpellation. Qu'ont
exactement proposé les banques?
Quelle sera l'économie moyenne
réalisée par le client? Il est
question de vingt-quatre retraits
d'argent gratuits. Ce chiffre
s'entend-il par ménage, par
compte, par carte? Les personnes
à la situation financière déjà
précaire n'auront-elles pas
davantage recours à l'argent
liquide? Qu'ont décidé les
banques concernant le transfert
d'un compte?
01.02 Minister Freya Van den Bossche: Mijnheer de voorzitter,
mijnheer Schoofs, er werd in februari al een principeakkoord gesloten
waarin werd vastgelegd dat een redelijk aantal keren geld afhalen
moest kunnen. Wat we nu precies hebben afgesproken, is de invulling
van het woord "redelijk". Ik heb "redelijk" altijd gedefinieerd als het
gemiddeld aantal keren dat een consument geld afhaalt van een
rekening. We hebben dat gemiddelde ook als basis genomen. De
01.02 Freya Van den Bossche,
ministre: Dans l'accord de principe
conclu en février, il était question
d'un nombre raisonnable de
retraits gratuits, raisonnable
signifiant de mon point de vue la
moyenne. Et en moyenne, les
01/06/2004
CRIV 51
COM 277
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
banken hebben die cijfers zelf verzameld. Een consument blijkt
gemiddeld per rekening, en zo moet u dat ook begrijpen, 22 keer geld
af te halen per jaar. We zijn overeengekomen daarvan 24 keer te
maken.

U vraagt hoeveel de consument bespaart. Hij bespaart wat het hem
vandaag kost, wat verschilt van bank tot bank, maar, het gaat vooral
om een uitgave die wordt voorkomen. De Belgische Vereniging van
Banken meldde in december in een perscommuniqué aan Belga dat
de banken zouden overgaan tot het tariferen van elke vorm van
geldafhaling. De goedkoopste vorm van geldafhalen, de selfbanking,
zou daarbij ook minstens een halve euro per keer kosten, terwijl de
andere vormen van geldafhaling meer zouden kosten. Toen is alle
commotie ontstaan en ben ik ook boos geworden.

Het gaat hier vandaag, maar dat geldt ook voor de toekomst, eerder
om een vorm van tariefbeheersing dan om een immense besparing.
De besparing is groter voor minstens een deel van de groep mensen
die u aanhaalt, de mensen die het net iets moeilijker hebben en niet
de keuze hebben geld uit de muur te halen. Dat is immers de
mogelijkheid die de meeste banken gratis zullen maken. Die groep
mensen kan de mogelijkheid eisen om die 24 keer gratis afhalen te
krijgen aan het loket. U weet dat geld afhalen aan het loket heel wat
duurder is dan geld uit de muur te halen. Wanneer men een handicap
heeft of slechtziend of blind is, is het heel moeilijk geld uit de muur te
halen. Men heeft daarvoor de hulp van iemand anders nodig. Daarom
krijgen die mensen de mogelijkheid geld af te halen aan een loket.
Voor hen is die besparing natuurlijk groter dan voor de gemiddelde
consument.

U vraagt zich ook af of de prijs van de rekening op zich ook niet zal
stijgen. De banken zijn met ons overeengekomen om niet aan
stuktarifering te doen, alsook om de prijs van de pakketrekeningen
niet te laten stijgen omwille van deze gratis geldafhalingen.
Vanzelfsprekend hebben zij nog altijd het recht om de prijs van hun
bankproducten te laten stijgen met het oog op andere
noodwendigheden.

Wat is wel belangrijk? Dat staat ook in ons akkoord en dat is nu zo
goed als afgewerkt. Mensen kunnen nu gemakkelijker tarieven
vergelijken en wisselen van bank. De webstek waarop kan worden
vergeleken en die Test Aankoop in mijn opdracht heeft gemaakt is af
en die wordt deze week ook voorgesteld aan het brede publiek. Voor
het verwisselen van bank hebben de banken nu een eerste voorstel
gedaan om met een soort van dossier te werken waardoor mensen
gemakkelijker van bank kunnen wisselen. Dat zou betalend zijn. Ik
heb daartegen ingebracht dat ik graag twee vormen van
bankmobiliteit zou zien. Ten eerste, - dat is een essentiële vorm van
beleefdheid en goed fatsoen - de mensen die informatie geven
waarop ze recht hebben en die ze nodig hebben om te kunnen
wisselen van bank. Dat zou gratis moeten zijn, want dat is simpelweg
de mensen informeren. Daarnaast zou er een verhuisdienst moeten
zijn, een dienstverlening waarbij de consument zelf minder moet doen
en de bank een deel van die taak ­ die toch niet zo eenvoudig is ­
overneemt. Ik vind dat dit vanzelfsprekend kan worden getarifeerd.
Dat is immers geen noodzakelijke dienst, maar een comfortdienst.
Het verschil tussen beide lijkt mij toch belangrijk.
gens effectuent vingt-deux retraits
par an. Nous sommes convenus
de porter ce nombre à vingt-
quatre. L'économie réalisée en
moyenne variera d'une banque à
l'autre.

Lorsque l'Association belge des
Banques a annoncé que la forme
la moins chère de retrait d'argent
serait le selfbanking et que celui-ci
coûterait un demi-euro par retrait,
cela a provoqué une levée de
boucliers. L'accord conclu aboutira
moins à des économies
extraordinaires qu'à une maîtrise
des coûts. Il s'agira surtout d'une
économie pour les personnes qui
ont des difficultés pour retirer de
l'argent aux guichets
automatiques, telles que les
handicapés et les aveugles. Le
prix par opération ou d'un paquet
d'opérations n'augmentera pas
mais le prix pourra évidemment
augmenter pour d'autres raisons.

Dorénavant, les gens pourront
comparer les tarifs et changer de
banque plus facilement que ce
n'était le cas jusqu'ici. Le site web
que Test-Achats a réalisé à ma
demande est aujourd'hui terminé.

J'ai demandé que deux formes de
services soient proposées: la
fourniture d'informations aux gens
de sorte qu'ils sachent comment
ils peuvent changer de banque, et
il s'agit là d'un service qui doit être
gratuit, et un véritable service de
transfert du compte d'une banque
à l'autre qui, lui, pourra être
facturé. Boucler ce dossier
demandera au minimum quelques
jours, au maximum quelques
semaines. Nous sommes d'accord
sur les principes.
CRIV 51
COM 277
01/06/2004
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
Ik denk dat wij nog een aantal dagen, maximaal een aantal weken,
nodig hebben om het verhuisdossier af te werken. Dat hangt ook een
beetje af van de data waarop de banken met ons kunnen samen
zitten en de data waarop zij nieuwe voorstellen kunnen uitwerken.
Over de principes zijn wij het echter al grotendeels met elkaar eens
geraakt.
01.03 Bert Schoofs (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter, ik zal
na mijn repliek ook meteen mijn motie neerleggen.

Mevrouw de minister, u had bepaalde ambities vooropgesteld, maar
die zijn toch niet helemaal ingelost. De 24 geldafhalingen zijn er nu
inderdaad. Hieromtrent werden echter al een aantal parlementaire
initiatieven genomen. De bespreking was begonnen, maar ik ben
benieuwd of ze nu nog zal worden voortgezet. We spreken hier
immers over een aantal kleine cijfers. Neemt u het mij niet kwalijk,
maar ik noem het peanuts. Ik vrees echter dat de meerderheid het
hierbij zal laten, dat die discussie voor langere tijd bevroren is als het
ware en dat de gelegenheid voorbij is om een grondig debat te voeren
over het bankwezen, over tarifering en over transparantie. Dat zit nu
allemaal bevroren in het Herenakkoord. Het Parlement zal zich nu op
de achtergrond houden, terwijl de banken die wellicht sterk zullen
staan in de onderhandelingen, een aantal zaken op lange termijn
kunnen bevriezen. Daarvoor vrees ik wel een beetje.

In verband met de verhuisdienst had ik werkelijk gehoopt op meer. Ik
weet dat de banken u in de kranten ervan beschuldigd hebben dat het
om een verkiezingsstunt ging. Ik niet. Was het werkelijk een
verkiezingsstunt geweest, dan was er meer duidelijkheid gekomen
omtrent de verhuisdienst en dan hadden we daaromtrent meer
gezien.

Ik denk dat u op lange termijn werkt, maar jammer genoeg is het
Parlement nu niet aan zet. Het belangrijkste zal nog moeten komen,
met name de verhuisdienst. Ik vrees er eerlijk gezegd een beetje
voor. U zegt dat binnen een paar dagen of weken, wanneer de
verkiezingen voorbij zijn, de banken veel minder in de focus zullen
staan, dat ze zich dan tevreden zullen stellen met de kleine toegeving
van 24 afhalingen en dat de kous dan verder af is, ook voor het
Parlement. Ik betreur dat.
01.03 Bert Schoofs (VLAAMS
BLOK): Les ambitions ne se sont
pas véritablement concrétisées.
Vingt-quatre retraits seront gratuits
mais un certain nombre
d'initiatives parlementaires qui
avaient été prises resteront
probablement sans lendemain. Le
débat de fond sur le monde
bancaire et la transparence dans
ce domaine n'aura alors peut-être
pas lieu.

J'avais nourri de plus grands
espoirs en ce qui concerne le
service de transfert. S'il s'était agi
d'une opération de séduction
électorale, nous aurions obtenu
davantage de précisions. Après
les élections, les banques s'en
tiendront à ces modestes
concessions.
01.04 Minister Freya Van den Bossche: Mijnheer de voorzitter, ik
hoop dat parlementsleden zich om deze problematiek zullen blijven
bekommeren. Elk initiatief dat vanuit deze commissie of het
Parlement komt, zal ik met een welwillend oog bekijken in het belang
van de consument. Dat is immers het belang dat ik altijd voor ogen
heb gehad.
01.04 Freya Van den Bossche,
ministre: J'espère que les
parlementaires continueront à se
préoccuper de ce problème. Dans
l'intérêt du consommateur, je
réserverai un accueil bienveillant à
toutes les initiatives.
Motions
Moties

En conclusion de cette discussion les motions suivantes ont été déposées.
Tot besluit van deze bespreking werden volgende moties ingediend.

Une motion de recommandation a été déposée par M. Bert Schoofs et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Bert Schoofs
01/06/2004
CRIV 51
COM 277
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
et la réponse de la ministre de l'Environnement, de la Protection de la consommation et du Développement
durable,
demande au gouvernement
de ne plus faire adopter de mesures entravant, voire empêchant, ou à tout le moins ralentissant ou
ajournant des initiatives et des débats de fond parlementaires."

Een motie van aanbeveling werd ingediend door de heer Bert Schoofs en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Bert Schoofs
en het antwoord van de minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame Ontwikkeling,
verzoekt de regering
geen verdere maatregelen te doen nemen die parlementaire initiatieven en discussies ten gronde in de weg
staan of onmogelijk maken dan wel vertragen of uitstellen."

Une motion pure et simple a été déposée par MM. Cemal Cavdarli et Geert Lambert et par Mme Sophie
Pécriaux.

Een eenvoudige motie werd ingediend door de heren Cemal Cavdarli en Geert Lambert en door mevrouw
Sophie Pécriaux.

Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La discussion est close.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking is gesloten.

De bespreking van de vragen en de interpellaties eindigt om 10.21 uur.
La discussion des questions et interpellations se termine à 10.21 heures.