Commission de l'Economie, de la Politique
scientifique, de l'Education, des Institutions scientifiques et culturelles
nationales, des Classes moyennes et de l'Agriculture |
Commissie voor het Bedrijfsleven, het
Wetenschapsbeleid, het Onderwijs, de Nationale wetenschappelijke en culturele
Instellingen, de Middenstand en de Landbouw |
du mercredi 7 mars 2007 Après-midi ______ |
van woensdag 7 maart 2007 Namiddag ______ |
De
vergadering wordt geopend om 14.22 uur en voorgezeten door de heer Paul
Tant.
La séance
est ouverte à 14.22 heures et présidée par M. Paul Tant.
De voorzitter: Mevrouw Muylle
heeft gevraagd haar vraag nr. 14145 uit te stellen.
01 Vraag van mevrouw Maggie De Block aan de minister van
Middenstand en Landbouw over "de invoering van het
OMNIO-statuut" (nr. 14370)
01 Question de Mme Maggie De Block à la ministre des
Classes moyennes et de l'Agriculture sur "l'instauration du statut
OMNIO" (n° 14370)
01.01 Maggie De Block (VLD): Mijnheer de voorzitter,
als dat hier zo vlot gaat, zal ik nog naar uw commissie trachten te komen.
Mevrouw
de minister, naar verluidt staat in de instructies aan de ziekenfondsen ter
uitvoering van het OMNIO-statuut dat voor de toekenning ervan het inkomen van
de zelfstandige moet vermenigvuldigd worden met 1,25 procent om na te gaan of
de zelfstandige gerechtigd is. Ik vond dat zeer verwonderlijk.
Betekent
het dat u ervan uitgaat dat elke zelfstandige sowieso voor 25 procent
valse aangiften indient of heeft dat een andere reden?
Wordt
daarmee een zelfstandige ervan verdacht sowieso door zijn statuut frauduleus te
zijn? Welke oorzaak heeft dat? Waarom is dat zo bepaald?
01.02 Minister Sabine Laruelle: Mevrouw De Block, de inkomsten waarmee men rekening houdt voor de
toekenning van het OMNIO-statuut, zijn dezelfde voor de werknemers als voor de
zelfstandigen. Met de vermenigvuldiging van de inkomsten van de zelfstandigen
met 1,25 procent beoogt men de netto-inkomsten van de zelfstandigen om te
zetten naar een inkomen dat overeenstemt met de bruto-inkomsten van de
werknemers. Die techniek bestaat reeds voor andere domeinen, meer bepaald om de
inkomsten uit toegelaten activiteiten na de pensioenleeftijd vast te stellen.
Kortom,
er is dat verschil tussen netto- en brutoloon en wij willen vertrekken vanuit
een gelijkaardig inkomen voor de werknemers en de zelfstandigen. Daarom
vermenigvuldigen wij met 1,25 procent1. Hetzelfde geldt voor de activiteiten na
de pensioenleeftijd.
01.03 Maggie De Block (VLD): Dank u wel, mevrouw de
minister, voor het antwoord.
L'incident
est clos.
- de heer Bart Tommelein aan de vice-eerste minister
en minister van Begroting en Consumentenzaken over "de
huis-aan-huisverkoop" (nr. 14382)
- de heer Willy Cortois aan de minister van Middenstand en
Landbouw over "de ambulante handel" (nr. 14503)
- M. Bart Tommelein à la vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation sur "la vente à
domicile" (n° 14382)
- M. Willy Cortois à la ministre des Classes moyennes et de
l'Agriculture sur "le commerce ambulant" (n° 14503)
02.01 Bart Tommelein (VLD): Mijnheer de voorzitter,
mevrouw de minister, onlangs pleitte de consumentenorganisatie Test-Aankoop
ervoor om de huis-aan-huisverkoop te verbieden, niettegenstaande wij hier helse
discussies hebben gehad over een wetsontwerp, dat trouwens tegen de zin van
mijn fractie, vanwege een amendement dat wij niet steunden, werd goedgekeurd.
De
voornaamste reden die Test-Aankoop hiervoor aanhaalt, is dat de prijzen
moeilijk te vergelijken zijn en dat leurders mensen onder psychologische druk
zetten om hun producten te kopen. Die consumentenorganisatie wil alleen nog in
een uitzondering voorzien voor mensen die zich moeilijk kunnen verplaatsen.
In het
verleden zijn er inderdaad vaak klachten geweest over praktijken bij
huis-aan-huisverkoop. Er is ondertussen echter een striktere wetgeving. Men mag
voortaan producten van maximaal 250 euro verkopen, met uitzondering van een
belangrijke lijst van producten die daaraan niet moeten voldoen. De consument
krijgt een bedenktijd van zeven dagen om een aankoop te annuleren. De verkoper
mag dan geen betaling eisen. Het is verboden om wapens, medicijnen en juwelen
aan huis te verkopen. Men moet over een vergunning beschikken en die kan men
pas behalen als men voldoende kennis van bedrijfsbeheer en een bewijs van goed
en zedelijk gedrag kan voorleggen. Daarnaast bestaat er ook nog eens een
ethische code die de leden van de beroepsvereniging voor directe verkoop moeten
ondertekenen.
Al deze
maatregelen, voor mij nog steeds te veel, zorgen toch voor voldoende
bescherming. Als men hierin nog verder wil gaan, dan verbiedt men de consument
om in alle vrijheid te kopen wat hij wil en waar hij wil.
Ik ben
ook vader van kinderen. Ik weet ook dat men hun op een bepaald moment
verantwoordelijkheid moet geven om hen te doen beseffen dat de daden die zij
stellen gevolgen kunnen hebben. Welnu, wij zijn nu de consument aan het
betuttelen. Wij houden zijn handje vast, wij zeggen wat hij al dan niet moet
doen en wij zeggen dat hij geen enkele verantwoordelijkheid meer draagt over de
aankopen die hij al dan niet doet.
Het erop nalezen van de enquêtes leert ons dat de rechtsleer, de sector
en zelfs de consumenten de mening zijn toegedaan dat in vrijheid moet kunnen
worden gekocht.
Mevrouw
de minister, ik denk wel te weten hoe u zich positioneert. Ik wil hier echter
nog eens duidelijk horen wat u over de problematiek denkt en wat u vindt van de
eis van Test Aankoop om deur-aan-deurverkoop te verbieden.
02.02 Willy Cortois (VLD): Mijnheer de voorzitter,
mevrouw de minister, collega’s, het zal u niet verwonderen dat mijn vraag in
dezelfde richting als de vraag van de heer Tommelein gaat.
Mevrouw
de minister, ik wil u eraan herinneren dat wij ook niet zo gelukkig waren met
de gang van zaken in juli 2005, toen in de wet werd ingeschreven dat de verkoop
aan huis tot een maximumbedrag van 250 euro per consument werd beperkt.
Mevrouw
de minister, wij hebben uiteindelijk, ook op uw aandringen, aanvaard om de wet
goed te keuren, mits in de wet werd opgenomen dat u nadien door middel van een
koninklijk besluit een aantal versoepelingen zou kunnen aanbrengen.
U hebt
dat dan ook gedaan, hoewel het een tijdje heeft geduurd. Uiteindelijk hebt u op
24 september 2006 bij koninklijk besluit een aantal uitzonderingen en
versoepelingen mogelijk gemaakt. U legde namelijk vast welke producten en
diensten huis aan huis konden worden verkocht. In tweede orde legde u een
aantal producten en diensten vast die de verkoop aan huis toelieten, zij het
met een beperkt maximumbedrag van 750 euro.
Wij kunnen daarmee leven, niet omdat wij per se de verkopers willen
beschermen of de ambulante handel, maar omdat ik het met u eens ben, mijnheer
Tommelein: men mag er niet van uitgaan dat iedere handelaar en dus ook de
ambulante handelaar een soort bedrieger is. We moeten immers vaststellen dat de
sector vrij goed georganiseerd is: een tewerkstelling van 15.000 of 20.000
mensen voor wie dit een belangrijke bijverdienste is. Wij zijn de mening
toegedaan dat de vrije markt maximaal moet kunnen spelen, maar zorg ervoor dat
op die vrije markt de consument sterk staat zodat hij bewust kan kiezen.
U hebt
een aantal maatregelen genomen die, onder meer, betrekking hebben op het
beschermen van de bewuste consument. Ik heb een aantal vragen die vooral
betrekking hebben op de wijze waarop een contract uiteindelijk geldig wordt.
Ten
eerste, op welke manier moet de nieuwe bedenktijd zoals voorzien in het KB
worden gecombineerd met de bedenktijd van zeven dagen zoals voorzien in de wet
op de handelspraktijken van 14 juli 1991?
Ten
tweede, hoe moet het recht van de consument om een kopie te vragen van zijn
contract en van de algemene of bijzondere voorwaarden binnen een precieze termijn
worden uitgeoefend? Wordt aan dit recht voldoende tegemoetgekomen als de
verkoper zelf het initiatief neemt om de consument een kopie van het contract
toe te sturen?
Ten
derde, moeten de huis-aan-huisverkopers de consumenten een aangetekende brief sturen
om de bedenktijd van veertien dagen te doen aanvatten, of volstaat een gewoon
schrijven? Is het in dat geval voldoende bij mogelijke betwisting, controle of
klacht, dat de verkoper een kopie kan voorleggen van het verstuurde schrijven,
gerangschikt in numeriek klassement op verzendingsdatum? Wordt aldus aan de
nieuwe voorschriften zoals u ze hebt omschreven, voldaan?
Mevrouw
de minister, ik herhaal dat het onze bedoeling is een vrije markt te krijgen
die zo goed mogelijk kan functioneren, waar zoveel mogelijk eerlijke
concurrentie kan gebeuren, met een consument die bewust is en aanspraak kan
maken op een aantal rechten.
Ik zie
met belangstelling uw antwoord tegemoet.
02.03 Minister Sabine Laruelle: Mijnheer de voorzitter, ik zal twee antwoorden geven. Het zijn wel twee
vragen over de ambulante handel maar het gaat niet om dezelfde problematiek.
Wat de
vraag van de heer Tommelein betreft, het dossier inzake het regelen van de
verkoop aan huis heeft reeds veel inkt laten vloeien gedurende deze legislatuur.
De vraag die u mij stelt, laat mij toe een standpunt in te nemen in dit
delicate dossier. De nieuwe voorschriften over dit onderwerp hebben strikte
beperkingen opgelegd. Deze worden opgesomd in uw vraag en voldoen naar mijn
mening ruimschoots. Ik ben het volledig met u eens als u verklaart dat aan de
consument van verkoop aan huis aanzienlijke waarborgen worden verleend. Deze
waarborgen vormen het evenwicht dat de meerderheid heeft bereikt in dit dossier
na lang overleg tussen de betrokken partijen.
Wat
betreft de vraag om deze verkoop te verbieden, ben ik van mening dat dit ons te
ver zou leiden. De verkoop aan huis vormt een volkomen wettelijk
distributiekanaal dat moet worden beschermd. Indien er zich probleemgevallen
zouden voordoen in deze sector, zoals dat ook het geval is in andere sectoren,
is een verbodpolitiek tegen verkopen aan huis voor mij volkomen
ongerechtvaardigd. Ik ga dus helemaal akkoord met u. Ik ben tegen een verbod op
de verkoop aan huis. Test-Aankoop gaat te ver, dat is mijn persoonlijk
standpunt.
02.04 Bart Tommelein (VLD): Mevrouw de minister, het
verheugt mij uitermate dat u zo’n duidelijk standpunt inneemt. Het is ook het
standpunt van mijn fractie.
Ik zeg u
heel duidelijk – en ik meen dat ik daar de volmondige steun van mijn fractie
voor krijg – dat er met ons alleszins nooit een totaalverbod aan
huis-aan-huisverkoop zal komen. Ik meen dat het, na wat ik daarnet heb gezegd
en wat u hebt uiteengezet, duidelijk genoeg is dat wij al heel veel toegevingen
hebben gedaan op het vlak van vrije concurrentie en de werking van een
distributiekanaal.
02.05
Minister Sabine Laruelle: De middenstandsorganisaties zijn het ook eens met ons. Unizo heeft dat
ook gezegd.
Hier
volgt mijn antwoord, op de vraag van de heer Cortois. De verkoop ten huize van
de consument van abonnementen voor de toelevering van gas, water,
elektriciteit, diensten van telefonie en toegang tot het internet en
televisiekanalen, gaat gepaard met een bedenktermijn van 14 werkdagen,
gedurende dewelke de koper zijn recht kan uitoefenen te verzaken aan de
overeenkomst. Dat recht begint te lopen vanaf de ontvangst van de bevestiging
van het contract door de verkoper. Die termijn staat los van de bedenktermijn
van 7 werkdagen waarin wordt voorzien door de wet op de handelspraktijken, die
begint te lopen op de dag na de ondertekening van een contract.
Die twee
termijnen kunnen elkaar echter overlappen wanneer de verkoper een contract
bevestigt tijdens die bedenktermijn van 7 dagen. De bevestiging van het
contract komt tot stand, hetzij op vraag van de consument, hetzij op initiatief
van de verkoper. Er werd geen termijn opgelegd aan de consument waarbinnen hij
zijn recht kan uitoefenen.
De bevestiging van het contract door de verkoper volstaat om de
bedenktermijn van dertien werkdagen te laten lopen. De berekening van de
termijn impliceert dat de datum vanaf dewelke de termijn begint te lopen, met
zekerheid kan worden bepaald, maar het behoort niet tot de bevoegdheid van de
regering om de bewijsmogelijkheden ter zake te beoordelen. Een mogelijkheid is
een aangetekende brief te sturen, maar het is geen verplichting.
In geval
van een geschil, wordt dat de competentie van de rechtbanken. We moeten
misschien na enkele maanden een evaluatie van het wettelijk kader maken om na te
gaan of het al dan niet genoeg is om de termijn vast te leggen.
02.06 Willy Cortois (VLD): Mijnheer de voorzitter, ik
dank de minister voor haar antwoord. Ik ben eveneens van mening dat wij ook in
die sector conflicten moeten vermijden, net zoals we moeten vermijden om om het
even welke partij alsmaar meer administratieve rompslomp op te leggen. Ik ben
het met u eens dat wij nu beter afwachten. Als er geschillen komen, moet
daarover via de klassieke juridische weg worden beslist. U kunt alleen een oproep
doen aan de huis-aan-huis-verkopers om in de sector een eenvormige en
duidelijke houding aan te nemen. Uw antwoord schenkt mij voldoening, mevrouw de
minister.
Het incident
is gesloten.
L'incident
est clos.
De openbare
commissievergadering wordt gesloten om 14.46 uur.
La réunion
publique de commission est levée à 14.46 heures.