Commission de l'Economie, de la Politique scientifique, de l'Education, des Institutions scientifiques et culturelles nationales, des Classes moyennes et de l'Agriculture

Commissie voor het Bedrijfsleven, het Wetenschapsbeleid, het Onderwijs, de Nationale wetenschappelijke en culturele Instellingen, de Middenstand en de Landbouw

 

du

 

mercredi 14 février 2007

 

Matin

 

______

 

 

van

 

woensdag 14 februari 2007

 

Voormiddag

 

______

 

 


De vergadering wordt geopend om 10.11 uur en voorgezeten door de heer Paul Tant.

La séance est ouverte à 10.11 heures et présidée par M. Paul Tant.

 

01 Vraag van mevrouw Trees Pieters aan de minister van Middenstand en Landbouw over "de uitvoering van de wet betreffende de uitoefening van het beroep van architect in het kader van een rechtspersoon" (nr. 13475)

01 Question de Mme Trees Pieters à la ministre des Classes moyennes et de l'Agriculture sur "l'exécution de la loi relative à l'exercice de la profession d'architecte dans le cadre d'une personne morale" (n° 13475)

 

01.01  Trees Pieters (CD&V): Mevrouw de minister, op 15 februari 2006 werd het wetsontwerp betreffende de uitoefening van het beroep van architect in het kader van een rechtspersoon, wet. Een van de belangrijkste punten uit die wet is de wettelijk verplichte aansprakelijkheidsverzekering. Deze verplichte verzekering is een zeer goede zaak voor bouwheer en architect. Reeds tijdens de bespreking van het wetsontwerp heb ik echter benadrukt dat het spijtig was dat de modaliteiten niet in de wet zelf zijn vastgelegd maar wel in een KB. Ik heb de minister toen ook gevraagd om niet te lang te wachten met de publicatie van dat KB. Het gebeurt immers zo vaak bij deze regering dat wetsontwerpen snelsnel worden goedgekeurd, maar dat wij daarna maanden moeten wachten op de publicatie van de uitvoeringsbesluiten.

 

Het is bijna een jaar geleden dat de wet op de architectenvennootschappen werd goedgekeurd en van het KB is niets te bespeuren. Hierdoor kan de wet niet uitgevoerd worden. De architecten zelf hebben er geen enkel idee van wanneer de wet nu eindelijk praktisch uitvoerbaar zal zijn. Zolang de modaliteiten van de wettelijke verzekeringsplicht niet door de Koning in uitvoeringsbesluiten zijn bepaald, blijft de situatie voor hen zeer onzeker.

 

Mevrouw de minister, wanneer zal het uitvoeringsbesluit betreffende de modaliteiten van de wettelijk verplichte aansprakelijkheidsverzekering verschijnen? Wat verhindert de publicatie van dit KB?

 

01.02 Minister Sabine Laruelle: Mijnheer de voorzitter, mevrouw de volksvertegenwoordiger, op 24 november 2006 bezorgde de voorzitter van de Commissie voor de Verzekeringen mij het advies over het ontwerp van koninklijk besluit betreffende de verplichte verzekering. De verplichte verzekering werd vastgelegd in de wet van 20 februari 1939 op de bescherming van de titel en van het beroep van architect, zoals gewijzigd bij wet van 15 februari 2006 betreffende de uitoefening van het beroep van architect in het kader van een rechtspersoon.

 

Zodra ik het advies ontving, organiseerde ik verscheidene vergaderingen met specialisten om het ontwerp van koninklijk besluit in functie van het advies van de Commissie voor de Verzekeringen te wijzigen. Ik pleegde eveneens een laatste overleg met de Orde van Architecten, teneinde een tekst voor te stellen die unaniem wordt aanvaard.

 

Het ontwerp van koninklijk besluit werd tijdens de Ministerraad van 19 januari 2007 goedgekeurd en vervolgens voor advies naar de Raad van State gestuurd.

 

01.03  Trees Pieters (CD&V): Mijnheer de minister, (…)

 

Mevrouw de minister, u vindt het blijkbaar leuk. Zoals steeds lachen uw medewerker en uzelf ermee. Na vele pogingen en anderhalf jaar na de goedkeuring van de wet in de Kamer zou het per 1 juli 2007 dan toch zover komen. Dat is vrij laat, wetende dat de pogingen van uw kabinet om door diverse instanties uitvoeringsbesluiten te laten maken, slecht waren. Nu ligt dankzij een bepaalde instantie uiteindelijk een fatsoenlijk ontwerp klaar. Wij moeten daarop nu echter nog wachten tot 1 juli 2007.

 

Mijnheer de voorzitter, tot zover mijn woorden van kritiek.

 

01.04  Sabine Laruelle, ministre: Monsieur le président, tout d'abord, je remercie Mme Pieters pour la patience dont elle a fait preuve avant de voir la concrétisation de lois essentielles qui ont dû attendre cette législature pour être votées. Je voudrais apporter une précision.

 

Ik moet een aantal adviezen vragen. Wij leven immers in een democratisch land. Ik heb op het advies van de Commissie voor de Verzekeringen acht maanden gewacht. Ik heb dit advies eind november gekregen. U weet ook dat het eind december Kerstmis is. Ik heb altijd op dezelfde manier gewerkt.

 

Ik wil overleg plegen om, als het mogelijk is, unanimiteit te verkrijgen over mijn voorstel. Ik heb dit advies eind november gekregen. Ik heb een eerste vergadering gehad met mijn collega's van de regering. Daarna heb ik verschillende overlegrondes gehad met de professionelen en met de Orde van Architecten. Het is bijna onmogelijk om in één vergadering een consensus te krijgen over zo'n belangrijke tekst. Ik heb nu een unaniem advies gekregen over de tekst, die eind januari op de Ministerraad werd aanvaard. Nu moet ik wachten op het advies van de Raad van State, maar ik heb een akkoord met de Orde van Architecten voor 1 juli 2007.

 

Het is normaal dat mevrouw Pieters niet akkoord gaat met mijn uitleg.

 

01.05  Trees Pieters (CD&V): Mijnheer de voorzitter, ik heb de indruk dat mevrouw de minister niet goed geluisterd heeft. Zij heeft haar manier van werken. Ik wil alleen zeggen dat tot drie keer toe een opdracht is gegeven aan – veronderstel ik – de administratie en dat men tot drie keer toe heeft moeten concluderen dat dit niet goed was. Het feit dat een vierde instantie geconsulteerd moest worden, is er de oorzaak van dat een jaar verloren gegaan is. U hebt misschien gewerkt zoals u altijd werkt, maar dan werkt uw administratie niet ofwel hebben de diensten die u geconsulteerd hebt, niet naar behoren gewerkt. Dat is het enige dat ik hier te vertellen heb. Ik heb uit goede bron vernomen dat er drie ontwerpen ingediend waren die geen unanimiteit van de Orde van Architecten konden verkrijgen.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.

 

02 Vraag van de heer Patrick De Groote aan de minister van Middenstand en Landbouw over "de pensioenen voor zelfstandigen" (nr. 14012)

02 Question de M. Patrick De Groote à la ministre des Classes moyennes et de l'Agriculture sur "les pensions des indépendants" (n° 14012)

 

02.01  Patrick De Groote (N-VA): Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, het kan gebeuren dat mijn stem wegvalt, want ik ben enorm verkouden. Gelukkig zijn het nog geen verkiezingen en heb ik tegen dan mijn stem wel terug.

 

Ik heb de heer Tobback ondervraagd over de pensioenen in het algemeen en meer in het bijzonder over de pensioenen voor zelfstandigen. In antwoord op mijn mondelinge vraag over het uitblijven van de toepassing van de wet-Steverlynck of de wet op het beste pensioen uit 2003, stelde minister Tobback dat de wet niet kan worden uitgevoerd bij gebrek aan een databank met pensioenrechten voor zelfstandigen, zoals die al bestaat voor de werknemers. Dit euvel zou aan het licht zijn gekomen in een werkgroep, maar ik citeer: “Een werkgroep is tot de conclusie gekomen dat de uitvoering ervan technisch niet mogelijk is”. Tot daar dit citaat uit De Tijd.

 

Mevrouw de minister, ten eerste, wanneer werd deze werkgroep opgericht? Wanneer kwam deze werkgroep tot de conclusie dat er geen databank voor pensioenrechten voor zelfstandigen is?

 

Ten tweede. Hoe worden de gegevens van de pensioenrechten bij de RSVZ bijgehouden?

 

Ten derde. Werkt u aan een databank om de huidig opgebouwde pensioenrechten in te voeren zoals voor werknemers?

 

Ten vierde. Voorziet u in een timing om de oude gegevens van pensioenrechten van zelfstandigen in een databank op te slaan, eventueel in fasen volgens de leeftijdscohorten?

 

Ten vijfde. Werd of wordt onderzocht of de gegevens van pensioenrechten van de RSVZ kunnen aansluiten op de Kruispuntbank, waardoor ook deze gegevens zouden kunnen worden geraadpleegd door de pensioendiensten?

 

Ten zesde. Minister Tobback stelt dat de manuele berekening onmogelijk is, omdat 30% van de mensen die vandaag met pensioen gaan een gemengde loopbaan hebben, terwijl dit voor een heel klein deel voordelig zou zijn. Bent u bereid om voor die mensen die na eigen berekening zelf tot de vaststelling komen dat ze volgens de wet-Steverlynck recht hebben op een beter pensioen, de mogelijkheid te creëren dit met de bewijsstukken ook toe te kennen?

 

02.02 Minister Sabine Laruelle: Mijnheer de voorzitter, bij de overschrijding van de eenheid van loopbaan zijn het momenteel de jaren als zelfstandige die worden weggelaten. De wet-Steverlynck bepaalt dat de jaren die het laagste pensioen opbrengen in een gemengd stelsel als werknemer en zelfstandige in mindering worden gebracht. Dit zijn niet noodzakelijk de jaren als zelfstandige. De administratie is van mening dat de uitvoering van deze wet voor enorme praktische problemen inzake de pensioenberekening zorgt, ook omdat het principe niet alleen van toepassing is op de rustpensioenen, maar eveneens op de overlevingspensioenen.

 

Op uw eerste en tweede vraag, sinds enkele maanden vergaderen het RSVZ en de RVP om de wet-Steverlynck in uitvoering te brengen. Een databank met de loopbaangegevens waarop de pensioenberekeningen kunnen worden toegepast, is bij het RSVZ momenteel niet beschikbaar. Deze gegevens bevinden zich bij de sociale verzekeringsfondsen. De loopbaangegevens worden bijgevolg door de fondsen aangeleverd. De diverse elementen om het pensioenbedrag te berekenen, worden wel opgeslagen.

 

Op uw derde en vierde vraag, in het kader van het gegevensbeheer bij het RSVZ is er een werkgroep opgericht samen met de vertegenwoordigers van de sociale verzekeringsfondsen. Het is de bedoeling om de uitwisseling van informatie tussen het RSVZ en de fondsen te automatiseren en om tegemoet te komen aan de noden inzake elektronische communicatie van en tussen alle partijen. Momenteel is de elektronische uitwisseling van de loopbaangegevens met betrekking tot de ramingen reeds gedeeltelijk operationeel met enkele sociale verzekeringsfondsen. In een tweede fase wordt de elektronische uitwisseling van loopbaangegevens van de pensioendossiers beoogd.

 

In antwoord op uw vijfde vraag wijs ik erop dat in het raam van een gezamenlijk project met medewerking van de PDOS, de RVP en het RSVZ, de loopbaangegevens en de berekende pensioengegevens tussen de drie pensioeninstellingen elektronisch zullen kunnen worden uitgewisseld. De doelstelling is een vluggere afhandeling van de pensioendossiers te realiseren. De uitwisseling van de gegevens zal via de RSZ gebeuren.

 

In antwoord op uw laatste vraag merk ik op dat, zolang de loopbaangegevens en de berekende pensioenbedragen tussen de pensioeninstellingen niet elektronisch worden uitgewisseld en niet alle sociale verzekeringsfondsen de loopbaangegevens aan het RSVZ automatisch kunnen aanleveren, het onmogelijk zal zijn om de jaren boven de eenheid van loopbaan toe te kennen in het meest voordeligste stelsel. Wij werken dus aan een oplossing, maar ze is er nog niet.

 

02.03  Patrick De Groote (N-VA): Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, ik zal proberen heel kort te repliceren.

 

In verband met uw laatste antwoord over de elektronische uitwisseling van gegevens is mijn vraag wie daartoe het initiatief moet nemen.

 

02.04 Minister Sabine Laruelle: De verschillende pensioeninstellingen – we werken met drie instellingen – hebben het initiatief genomen. De RSVZ en de RVP heeft vergaderingen gehouden.

 

U weet echter dat de implementatie van een elektronisch en automatisch systeem niet zo vlug gaat.

 

02.05  Patrick De Groote (N-VA): Mevrouw de minister, dat laatste is wel waar.

 

Ik ben echter bezorgd over de timing. Hoelang zal dat aanslepen? De wet-Steverlynck bijvoorbeeld, werd al bijna vier jaar geleden gepubliceerd, maar de zaken zijn nog steeds niet in orde gebracht. Sommige mensen weten nu nog altijd niet op welk pensioen zij recht zullen hebben.

 

Wat betreft de gegevens die niet beschikbaar zijn, er moet een databank komen. Minister Tobback zei dat hij daartegen geen enkel bezwaar had en dat u er waarschijnlijk ook geen bezwaar tegen zou hebben. Iedereen is het eens over het principe, maar plots rijzen er immense problemen om alles te realiseren. Men komt nu met cumulregels aandraven en te hoge budgettaire kosten voor alles en nog wat.

 

Mijn bezorgdheid is te weten wanneer dat dossier klaar zal zijn. U zegt wel dat eraan gewerkt wordt, maar wanneer wordt het afgerond?

 

02.06 Minister Sabine Laruelle: Zo vlug mogelijk.

 

En français, on dit que "le mieux est l'ennemi du bien". On peut avoir les meilleures intentions et être tous d'accord sur l'objectif et, faute de moyens ou faute de concertation, on se rend compte lors de la mise en place qu'on a mis la charrue avant les bœufs.

 

Wat mij betreft, is het dus zo vlug mogelijk.

 

De voorzitter: (…)

 

02.07  Patrick De Groote (N-VA): Mijnheer de voorzitter, u neemt mij de woorden uit de mond. Is dat onverwijld in negatieve zin?

 

L'incident est clos.

Het incident is gesloten.

 

De voorzitter: De vraag nr. 14145 van Nathalie Muylle is uitgesteld.

 

De behandeling van de vragen en interpellaties eindigt om 10.31 uur.

Le développement des questions et interpellations se termine à 10.31 heures.