CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRIV 51 COM 082
CRIV 51 COM 082
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
mardi
dinsdag
02-12-2003
02-12-2003
Après-midi
Namiddag
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
































cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders en Spirit
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000
Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de base et
du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair document van de 51e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu intégral
définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit des
interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en rechts
het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit papier, bevat
ook de bijlagen)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
PLEN
Plenum (witte kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRIV 51
COM 082
02/12/2003
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Carl Devlies au vice-premier
ministre et ministre du Budget et des Entreprises
publiques sur "le récent rapport du FMI relatif à la
Belgique" (n° 836)
1
Vraag van de heer Carl Devlies aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het recente IMF-rapport
over België" (nr. 836)
1
Orateurs: Carl Devlies, Johan Vande Lanotte,
vice-premier ministre et ministre du Budget et
des Entreprises publiques
Sprekers: Carl Devlies, Johan Vande
Lanotte
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Overheidsbedrijven
CRIV 51
COM 082
02/12/2003
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
COMMISSIE VOOR DE
FINANCIËN EN DE BEGROTING
du
MARDI
2
DECEMBRE
2003
Après-midi
______
van
DINSDAG
2
DECEMBER
2003
Namiddag
______

La séance est ouverte à 14.38 heures par M. François-Xavier de Donnea, président.
De vergadering wordt geopend om 14.38 uur door de heer François-Xavier de Donnea, voorzitter.
01 Vraag van de heer Carl Devlies aan de vice-eerste minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het recente IMF-rapport over België" (nr. 836)
01 Question de M. Carl Devlies au vice-premier ministre et ministre du Budget et des Entreprises
publiques sur "le récent rapport du FMI relatif à la Belgique" (n° 836)
01.01 Carl Devlies (CD&V): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
minister, veertien dagen geleden had ik reeds de gelegenheid u te
interpelleren over de noodzaak van de financiering van het Zilverfonds
door structurele begrotingsoverschotten. Ik heb u toen geconfronteerd
met de begrotingsvoorstellen van de Hoge Raad van Financiën met
betrekking tot de periode 2004-2007. De Hoge Raad van Financiën
stelde voor om tot een begrotingsevenwicht te komen in 2004, een
overschot van 0,3% in 2005, 0,5% in 2006 en 0,7% in 2007. Nochtans
bleek uit de vaststellingen in het rapport dat er in 2003 een tekort zou
zijn. Als men abstractie maakt van het Belgacom-dossier, blijkt dat er
een tekort is van ongeveer 1 procent. Ook voor 2004 is er een tekort,
als men abstractie maakt van het Belgacom-dossier. U hebt de
autoriteit van de Hoge Raad van Financiën wat in twijfel getrokken. Ik
ben dan overgegaan naar een andere bron, het Planbureau, die vanaf
2005 een tekort van 0,5% voorspelt. Ook die bron kon uw goedkeuring
niet wegdragen. Ik ben ten slotte bij de Europese Unie terechtgekomen,
die ook voor 2004 en 2005 een tekort voorspelt.

U was er ook niet zo van overtuigd dat dit de ideale bron was. Ik heb
dan gelukkig nog iemand anders kunnen citeren die wel uw waardering
genoot, maar dat was dan in een ander verband.

De Hoge Raad van Financiën keert zich tegen éénmalige operaties en
pleit voor duurzame oplossingen. Zo niet, verschuift men de last van de
sanering van de publieke financiën en van de financiering van het
Zilverfonds eigenlijk naar de periode na 2007 als er een nieuwe regering
aantreedt.

Ik ben zo vrij op dit onderwerp terug te komen omdat ik een nieuwe
bron heb gevonden waaruit ik kan citeren, met name het IMF. Het IMF
komt ook tot conclusies die andermaal in dezelfde richting gaan. In een
recent rapport van het IMF van 24 november 2003 staat dat de
voorspellingen met betrekking tot de kosten van de vergrijzing door de
genomen maatregelen in de sociale zekerheid ­ men spreekt vooral
over de gezondheidszorg ­ nog in de hoogte dienen te worden herzien.
Zorgwekkend hierbij is dat de schuldgraad, de fiscale druk en de
werkgelegenheidscijfers slecht uit internationale vergelijkingen blijven
komen. Het IMF wijst erop dat het verbeteren van de positie van België
terzake een hele uitdaging vormt, vermits de handelspartners ook
belastingverlagingen in het vooruitzicht stellen en de Europese
01.01 Carl Devlies (CD&V): Le
Conseil supérieur des Finances a
proposé d'assurer la santé des
finances publiques au cours de la
période 2004-2007 en réalisant un
équilibre en 2004 puis en générant
successivement des excédents de
0,3, 0,5 et 0,7 pour cent. Le
Conseil supérieur a en revanche
constaté qu'en 2003 et en 2004, s'il
était fait abstraction de Belgacom,
le budget aurait été en déficit. Le
Bureau du plan et l'Union
européenne prévoient également
des déficits pour les prochaines
années.

Le Conseil supérieur des Finances
est opposé à des opérations
uniques et préconise des solutions
structurelles. En l'absence de
solutions structurelles, le
financement du Fonds de
vieillissement, par exemple, sera
reporté à la prochaine législature.

Le Conseil supérieur a récemment
reçu à cet égard le soutien du FMI
qui indique dans un rapport que le
gouvernement sous-estime les
coûts du vieillissement. Il est par
ailleurs inquiétant aussi de voir que
la Belgique se distingue, dans les
comparaisons qui sont établies au
niveau international par ses
mauvais résultats en matière de
taux d'endettement, de pression
fiscale et d'emploi. Le FMI attire
l'attention sur le fait qu'améliorer sa
position dans ce domaine constitue
02/12/2003
CRIV 51
COM 082
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
uitbreiding de competitieve druk zal opvoeren. De onderschatting van de
kosten van de vergrijzing is des te zorgwekkender gezien het
voornemen van deze regering om in 2007 slechts naar een klein
begrotingsoverschot te streven. Het IMF wijst erop dat men met een
dergelijk surplus in 2007 erg ver verwijderd is van de aanbeveling van de
Hoge Raad voor de Financiën. Het gaat om een overschot van 1,5 op
100 tegen 2011. Het IMF wijst er voorts op dat het realiseren van deze
aanbeveling in elk geval moet worden gezien als het minimum
minimorum.

Daartoe zijn eerder duurzame besparingen in de primaire uitgaven
noodzakelijk. De groeivoet ervan moet van 2,7% op jaarbasis
teruggebracht worden tot 1,5% veeleer dan begrotingen in evenwicht
waarmee deze regering zo graag uitpakt. Deze begrotingen in
evenwicht worden door het IMF afgedaan als een zeer mooi middel voor
regeringscommunicatie. Zo niet, wordt zelfs een klein overschot van
0,3% moeilijk haalbaar en dreigt men de groeiende toevlucht tot ad hoc-
maatregelen verder op te drijven. Om in 2005 en 2006 uit te komen op
een begrotingsevenwicht zal men volgens het IMF opnieuw een beroep
moeten doen op dergelijke maatregelen vermits de onderliggende
toestand wijst op lichte tekorten. De reden waarom het IMF zo gekant
is tegen ad hoc-maatregelen is, ik citeer uit het rapport: "such ad hoc-
measures mask the true fiscal position sometimes trading of a current
benefit for future outlays". In dat verband vernoemt het IMF expliciet de
overname van het Belgacom-pensioenfonds. Daarnaast is het IMF
gekant tegen niet-structurele maatregelen omdat het alternatief van een
norm inzake primaire uitgaven gekoppeld aan een middellange
termijnbeleid van lastenverlagingen en geconsolideerde doelstellingen
voorkomt dat men in economische hoogconjunctuur structureel afglijdt.
Deze structural slippage viel te noteren bij de vorige economische bloei
in de periode 1999-2000. Mijnheer de minister, dit zijn gegevens uit een
IMF-rapport. Zij wijzen allemaal in dezelfde richting van hetgeen we
reeds vernomen hebben via de Hoge Raad van Financiën, het
Planbureau, de Europese Unie.

Mijnheer de minister, legt u deze kritiek naast u neer? Blijft u bij uw
standpunt dat u de doelstellingen inzake begroting die door de Hoge
Raad van Financiën worden aanbevolen naast u kunt neerleggen?
pour la Belgique une véritable
gageure compte tenu du fait que
les partenaires commerciaux
envisagent également des
réductions d'impôts et que
l'élargissement de l'UE accroîtra
encore la concurrence. Le FMI
considère que le gouvernement ne
doit pas se borner à ne viser qu'un
léger excédent budgétaire pour
2007. Selon le FMI, la
recommandation du Conseil
supérieur constitue un minimum
absolu.

Il faut sabrer dans les dépenses
primaires afin de ramener leur taux
de croissance à 1,5 pour cent, ce
qui est plus important que de
présenter un budget en équilibre. Si
des économies ne sont pas
réalisées, il sera même difficile
d'atteindre un excédent, même
mineur, et la tendance à prendre
des mesures ad hoc ne cessera de
s'amplifier. Selon le FMI, au cours
des prochaines années, pour
espérer atteindre l'équilibre ou un
léger excédent, la Belgique devra
encore recourir à des artifices,
comme elle l'a fait pour le fonds de
pensions de Belgacom. De telles
opérations ont pour effet de
dissimuler l'existence d'un déficit
structurel. Le FMI indique qu'il
serait bien plus opportun d'instaurer
une norme pour les dépenses
primaires, dans la mesure où une
telle norme, combinée à une
politique de réduction des charges
et d'objectifs consolidés,
permettrait d'éviter des dérapages
structurels en période de haute
conjoncture économique, comme
ce fut le cas en 1999-2000.

Le ministre peut-il se rallier aux
critiques du FMI? Pense-t-il pouvoir
continuer à ignorer les
recommandations du Conseil
supérieur des Finances?
01.02 Minister Johan Vande Lanotte: Mijnheer de voorzitter, het is
een normale maar merkwaardige bezigheid dat men een rapport altijd
half leest.

(...): Dat gaat vlugger.
01.03 Minister Johan Vande Lanotte: Dat gaat vlugger en het is een
goed systeem, behalve als men nogal selectief leest.
01.03 Johan Vande Lanotte,
ministre: Si je salue la lecture
diligente des rapports, il ne faudrait
CRIV 51
COM 082
02/12/2003
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
pas quelle soit sélective.
01.04 Carl Devlies (CD&V): Ik heb mij natuurlijk geconcentreerd op
de elementen die betrekking hebben op de financiën.
01.04 Carl Devlies (CD&V): Je
me suis surtout intéressé aux
aspects financiers.
01.05 Minister Johan Vande Lanotte: Ik zal dat ook doen.

Ten eerste, als ik even mag, wil ik toch enkele citaten geven en dan
mijn commentaar. Ik zal uiteraard ook selectief zijn, want ik heb hier
ook niet de tijd om het helemaal te doen. De eerste zin van het IMF-
rapport luidt: "We support the focus of the new government agreement
on job creation and public debt reduction". Het feit dat het IMF begint
met te zeggen dat zij dit ten zeerste ondersteunen, is niet zo evident.
Het is een duidelijke hint: men ondersteunt die focus; men zegt het
letterlijk.

(...): (...)
01.05 Johan Vande Lanotte,
ministre: Dans son rapport, le FMI
dit soutenir le point de vue du
nouveau gouvernement.
01.06 Minister Johan Vande Lanotte: Mag ik voortlezen? Als u
selectief mag lezen, mag ik toch ook tenminste lezen? Als dat niet
stoort. Dus: "We support the focus of the new government".

Ten tweede, hebben wij een realistische voorspelling gemaakt? Ik heb
hier gehoord: wat is dat allemaal over die economische groei? Wel, ik
lees in het IMF-rapport: "With signs of a broad-based improvement in
the international economic environment and a rebound in confidence,
official growth assumptions underlying the draft 2004 budget are clearly
within reach". Men zegt dus: onze voorspellingen inzake economische
groei "are clearly within reach". Zij zijn zeer realistisch.

Ten derde, geeft het IMF een belangrijke hint ­ zoals u hebt
aangegeven ­ over de invloed van de economische groei als die groter
is: "In particular, higher-then-anticipated revenues should be devoted to
debt reduction". Dat is een belangrijke hint. Ik kan daar alleen op
zeggen dat zowel in de teksten die wij aan het Parlement voorleggen
als in het stabiliteitspact de regering duidelijk gezegd heeft: als de groei
inderdaad sterker is, moet die gebruikt worden, niet om meer uit te
geven maar om een beter resultaat te krijgen.

We volgen dus volledig de uitgetekende lijn.

Het IMF gaat verder: "In a longer term perspective, the challenge from
aging is becoming more pressing." Dat is evident. Dat weten we.
Niemand heeft het ooit ontkend, integendeel. Ik heb dat ook altijd
gezegd.

Men zegt verder: "Though progress has been made to public debt-to-
GDP ratio, tax burden and employment performance remain
unfavourable by international comparison." Dat is inderdaad juist. De
schuld van de jaren tachtig en een deel van de jaren negentig was
inderdaad zo hoog dat, "though down progress has been made", de
schuld nog te hoog is. Is die geciteerde zin bedoeld als kritiek op de
regering? Ik begrijp dat niet noodzakelijkerwijze als kritiek op de huidige
regering. Het betekent wel dat we inderdaad voort moeten gaan. Als die
opmerking echter wordt geïnterpreteerd als kritiek op wat we nu doen,
dan is men wel heel sterk selectief bezig.

We hebben ook grote discussies gehad over fiscaliteit. Welnu, het IMF
heeft het over "the ungoing overall reduction in the tax burden" en ziet
dus een belangrijke vermindering van de belastinglasten. Ik citeer: "The
01.06 Johan Vande Lanotte,
ministre: Le FMI considère aussi
comme réalistes nos prévisions en
matière de croissance économique.
Le Fonds estime en outre qu'une
croissance économique excédant
les prévisions doit servir à réduire la
dette publique. C'est précisément
ce que le gouvernement a dit au
Parlement et dans le cadre du
pacte de stabilité.

J'ai toujours dit que c'est avant tout
le défi du vieillissement de la
population qu'il faudra relever à plus
long terme.

Le FMI estime également que la
pression fiscale et le taux d'emploi
dans notre pays sont malsains. La
dette était tellement élevée dans
les années 80 et encore au cours
des années 90 que nous en
subissons toujours les effets. Mais,
pour autant, le FMI critique-t-il le
gouvernement? Voilà qui me paraît
tout de même procéder d'une
analyse sélective.

Pour le FMI toujours, une baisse
des impôts est une piste réaliste,
le gouvernement tablant sur un
léger excédent en 2007.

Toujours selon l'IMF, un excédent
de 0,3 pour cent est inférieur à ce
que préconisait le Conseil supérieur
des Finances et peut avoir pour
conséquence que les 1,5 pour cent
de 2001 seront plus difficiles à
atteindre. Nous divergeons
effectivement d'opinion sur ce point.
02/12/2003
CRIV 51
COM 082
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
ungoing overall reduction in the tax burden as well as its shift away
from labor will promote employment and growth, especially since the
prospect that the tax cuts will be lasting is being enhanced by the
commitment to achieve a small budget surplus in 2007". Het IMF zegt
dus dat, aangezien de regering zegt dat ze in 2007 een klein overschot
zal hebben, men ervan mag uitgaan dat de belastingvermindering heel
realistisch is en zal kunnen doorgaan. Met andere woorden, het IMF
bevestigt de juistheid van onze verklaring dat de belastingverlaging kan
doorgaan.

Dan komt er inderdaad een heel belangrijk discussiepunt. Ik lees
verder: "Moreover, on official medium-term growth projections, the 2007
budget surplus of 0.3 percent of GDP will still be well short of the High
Finance Council recommendation to reach a surplus of 1.5 percent of
GDP starting in 2001 a target that in any event needs to be seen as a
minimum..."

Men zegt dus dat het 0,3% overschot in 2007 lager is dan de Hoge
Raad van Financiën nodig acht. Het is juist dat wij daarover een
meningsverschil hebben. Het zou er ook toe kunnen leiden dat de 1,5%
van 2001 moeilijker wordt gehaald. Het IMF zegt dus niet dat wij 0,7%
moeten aanhouden. In hetzelfde punt vijf staat immers dat door het feit
dat wij in 2007 een overschot hebben de belofte dat de
belastingverlaging doorgaat geloofwaardig wordt. Enhanced by the
commitment. Of men dan nog aan de 1,5% komt, vindt men dan wel
twijfelachtig. Dat klopt. Niettemin is de 1,5% in 2011 door deze regering
ook nog in het stabiliteitspact bevestigd. De discussie bestaat
inderdaad of het 0,7% ­ dat zegt de Hoge Raad ­ dan wel 0,3% moet
zijn, maar het IMF zegt niet dat het 0,7% moet zijn. Het stelt alleen
vast dat het lager is dan de Hoge Raad zegt en dat er een probleem
kan rijzen. Voort zegt men ook dat door het feit dat men met 0,3%
werkt de belastingsreductie als een correcte voorspelling kan worden
gezien.

Het IMF-rapport bevestigt dus een aantal zaken die openlijk ter
discussie werden gesteld inzake belastingdruk, de schuldgraad
enzovoort. Het bevestigt voorts de bezorgdheid dat de vergrijzing
inderdaad moet worden aangepakt. Het bevestigt ook de discussie die
bestaat over het feit of er in 2007 een overschot van 0,3% dan wel 0,7%
moet zijn. Het rapport geeft dus de twee kanten weer, het trancheert
zelfs niet. Als men 0,3% hanteert, wordt de belastingreductie wel
geloofwaardig. Dat heeft ook positieve effecten. Dat is de discussie die
wordt gevoerd.

Bovendien zult u ook hebben begrepen dat het voor het IMF geen
probleem is als wij eens een deficit hebben, zolang wij er in 2007 en
2011 maar uit zijn. Dat is een economische benadering. Als men 20
miljard boven nul of onder nul zit, maakt dat economisch geen verschil.
Dat is een politiek verschil, maar macro-economisch is dat niet het
geval.

Dat weet iedereen. Dat geeft geen verschil. Dat is 0,2% meer of minder.
Dat is een psychologisch, politiek element, maar het is geen
economisch element. Dat zegt het IMF ook. Wij hebben dat
desalniettemin als een belangrijk gegeven beschouwd.

Ik kom op het laatste element inzake de eenmalige inkomsten. Het is
inderdaad zo dat de begrotingen in deze zwakke economische periode,
die we in 2001, 2002 en 2003 hebben gekend, in meer eenmalige
inkomsten hebben voorzien dan nodig was tijdens gunstige
economische periodes. Dat betekent ook dat voor 2005 en 2006 ­ ik
heb dat nooit ontkend en ik wil dat zelfs nog eens bevestigen ­ een
L'IMF ne dit toutefois pas que nous
devons respecter les 0,7 pour cent.
Si nous visons les 0,3 pour cent, il
juge en effet nos prévisions en
matière de réduction d'impôt
correctes.

Un déficit occasionnel ne posera
pas problème à l'IMF. Mais nous
devons veiller à ne plus être en
difficulté en 2007 et 2011. Peu
importe, sur le plan macro-
économique, qu'il y ait un excédent
ou un déficit de 20 milliards. La
différence entre l'un et l'autre
purement politique et
psychologique.

Il est exact qu'au cours de ces
dernières années de vaches
maigres sur le plan économique,
nous avons engrangé davantage de
recettes ponctuelles que nous
l'aurions fait si nous avions connu
une période de prospérité. Il est
exact aussi qu'en 2005 et 2006,
nous devrons prendre une série de
mesures structurelles. Toutefois,
ces interventions sont du domaine
du possible. Je constate que le
rapport du FMI comporte des
éléments positifs et je prends note
des mises en garde qu'il contient.
Mais l'un dans l'autre, c'est un
rapport stimulant qui pointe une
série de problèmes. De manière
générale, le FMI soutient l'approche
du gouvernement.
CRIV 51
COM 082
02/12/2003
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
5
aantal structurele maatregelen nodig zal zijn. Ik wil wel absoluut
betwisten dat het niveau van die structurele maatregelen dermate hoog
is, dat ze onmogelijk zouden kunnen worden genomen. Dat is de
reactie die ik moet geven op het IMF-rapport, dat we met veel aandacht
hebben gelezen. We onderkennen de positieve elementen. We
onderkennen ook de waarschuwingen, maar ik beschouw die niet als
een sterk negatief oordeel. Integendeel, ik meen dat het ­ de traditie
van het IMF kennende ­ een stimulerend rapport is dat de vinger legt op
een aantal knelpunten, zoals de eenmalige ontvangsten en de
discussie over de 0,3% of 0,7% in 2007, maar in elk geval ­ ik herhaal
het nog eens ­ heel duidelijk verklaart dat het beleid dat de regering in
het algemeen voert, door het IMF wordt ondersteund.
01.07 Carl Devlies (CD&V): Mijnheer de voorzitter, de minister heeft
gesproken over een eenzijdige interpretatie van het rapport. Ik denk dat
hij dat voor een gedeelte ook heeft gedaan. Wij hebben ook de hoera-
mededeling gelezen die de regering heeft verspreid onmiddellijk na de
publicatie van dit rapport, waarin alleen maar de positieve elementen
worden belicht. Het zou nogal erg zijn moesten er alleen maar
negatieve elementen in staan. Gelukkig staan er een aantal positieve
elementen in, maar de regering heeft wel een communiqué uitgebracht
waarin uitsluitend de positieve elementen worden beklemtoond.

Mijnheer de minister, mijn standpunt terzake is genuanceerd. U hebt
eveneens een aantal nuances aangebracht.

Wat de focus betreft, is het correct dat men zich hierover positief heeft
uitgelaten. Dit betekent echter niet dat dit doel ook zal bereikt worden.
Nogal logisch zou ik zeggen dat het IMF het positief vindt dat de
regering verklaart aan schuldafbouw te willen doen. Daadwerkelijk de
schuld afbouwen is nog iets anders! Mijnheer de minister, ik heb
vastgesteld dat de documenten opnieuw werden gewijzigd, maar ik heb
opgemerkt dat voor de periode 2003-2004 de globale overheidsschuld
opnieuw is toegenomen. Dat is de realiteit.

Het IMF gaat akkoord met de voorspelling van de economische groei.
Laten we hopen dat de economische groei toeneemt. Niemand heeft
hierover echter zekerheid. We moeten rekening houden met minder
gunstige scenario's.

Wat het gebruiken van de hogere inkomsten voor de schuldafbouw
betreft, kan ik niet anders dan vaststellen dat het eenmalige operaties
zijn. Ik verwijs naar de Belgacom-operatie. Eenmalige inkomsten
worden gebruikt voor de afbouw van nieuwe schulden. Hierdoor stijgt het
totaal volume aan schulden. Men heeft een tekort van 1% op de
begroting. Dit netto te financieren tekort wordt gefinancierd met
Belgacom. Dat is de realiteit. Het IMF waarschuwt België en wijst op
de structurele problemen zoals een snel vergrijzende bevolking, met
een grote stijging van de uitgaven inzake gezondheidszorgen. Het IMF
dringt erop aan op een structurele manier de begroting in evenwicht te
brengen. Dat is de boodschap van het IMF. Dat is ook de boodschap
van CD&V. Nuances zijn mogelijk.
01.07 Carl Devlies (CD&V): On
nous a reproché une lecture biaisée
de ce rapport mais ce reproche
peut être adressé tout autant au
ministre. Ce rapport comporte des
éléments positifs et négatifs mais
le gouvernement a publié un
communiqué qui ne souligne que
les points positifs.

Il est évident que le FMI se
prononce en faveur de l'objectif du
gouvernement, à savoir la réduction
de la dette. Cela ne signifie pas
pour autant que la dette diminuera
effectivement. Pour la période 2003-
2004, la dette publique a même à
nouveau augmenté!

Le FMI s'inscrit dans la logique
d'une croissance économique.
Nous partageons tous le même
espoir, mais d'autres scénarios ne
sont pas à exclure.

S'il est vrai que la réduction de la
dette par le biais de recettes
ponctuelles flatte les résultats
budgétaires, il n'en reste pas moins
que le budget présente un déficit
d'un pour cent. Des problèmes
structurels tels que le vieillissement
de la population et les dépenses en
soins de santé nécessitent des
mesures structurelles, pas de
bricolages. Voilà le point de vue du
FMI et du CD&V.
De voorzitter: Mijnheer Devlies, dit is geen interpellatie.
01.08 Carl Devlies (CD&V): Inderdaad mijnheer de voorzitter. Mijn
vraag is toegevoegd aan de bespreking van de begroting. Volgens het
Reglement is de spreektijd in dit geval niet beperkt.
De voorzitter: Mijnheer Devlies, het incident is gesloten maar u stelt nog een bijkomende vraag. Ik heb u
ruimschoots de tijd gegeven. Ik heb u twee minuten meer gegeven. Ik ben zeer edelmoedig geweest maar dit
02/12/2003
CRIV 51
COM 082
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2003
2004
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
6
is een vraag, geen interpellatie.

Het incident is gesloten.
L'incident est clos.

De bespreking van de vragen en interpellaties eindigt om 14.58 uur.
La discussion des questions et interpellations se termine à 14.58 heures.