CHAMBRE
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C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMMISSION DE LA
D
ÉFENSE NATIONALE
C
OMMISSIE VOOR DE
L
ANDSVERDEDIGING
mercredi
woensdag
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Voormiddag
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cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders en Spirit
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair document van de 51e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
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Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
PLEN
Plenum (witte kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
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Commandes
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SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Miguel Chevalier au ministre de la
Défense sur "l'avenir des casernes militaires"
(n° 717)
1
Vraag van de heer Miguel Chevalier aan de
minister van Landsverdediging over "de toekomst
van legerkazernes" (nr. 717)
1
Orateurs: Miguel Chevalier, André Flahaut,
ministre de la Défense, Carl Devlies
Sprekers: Miguel Chevalier, André Flahaut,
minister van Landsverdediging, Carl Devlies
Question de M. Carl Devlies au ministre de la
Défense sur "le niveau de performance des
détecteurs infrarouges dont sont équipés les
avions de type C-130H" (n° 585)
6
Vraag van de heer Carl Devlies aan de minister
van Landsverdediging over "de performantie van
de infrarooddetectiesystemen op de vliegtuigen
van het type C-130H" (nr. 585)
6
Orateurs: Carl Devlies, André Flahaut,
ministre de la Défense
Sprekers: Carl Devlies, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Question de Mme Hilde Vautmans au ministre de
la Défense sur "l'ouvrage du Lieutenant-général
Dallaire, la réaction de la Belgique à celui-ci et la
réponse de l'ambassadeur du Canada" (n° 774)
9
Vraag van mevrouw Hilde Vautmans aan de
minister van Landsverdediging over "het boek van
luitenant-generaal Dallaire, de Belgische reactie
hierop en het antwoord van de Canadese
ambassadeur" (nr. 774)
9
Orateurs: Hilde Vautmans, André Flahaut,
ministre de la Défense
Sprekers: Hilde Vautmans, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Agenda
10
Agenda
10
Orateurs: Geert Bourgeois
Sprekers: Geert Bourgeois
Interpellation et question jointes de
11
Samengevoegde interpellatie en vraag van
11
- M. Geert Bourgeois au ministre de la Défense
sur "la modernisation des Falcon 20" (n° 96)
11
- de heer Geert Bourgeois tot de minister van
Landsverdediging over "de vernieuwing van de
Falcon 20's" (nr. 96)
11
- M. Karel Pinxten au ministre de la Défense sur
"la décision du gouvernement de faire moderniser
par Dassault deux Falcon 20 de l'armée pour un
montant de 15,5 millions d'euros" (n° 690)
11
- de heer Karel Pinxten aan de minister van
Landsverdediging over "de beslissing van de
regering om twee Falcon 20's van het leger te
laten moderniseren door Dassault voor een
bedrag van 15,5 miljoen euro" (nr. 690)
11
Orateurs: Geert Bourgeois, Karel Pinxten,
André Flahaut
, ministre de la Défense,
Robert Denis
Sprekers: Geert Bourgeois, Karel Pinxten,
André
Flahaut, minister van
Landsverdediging, Robert Denis
Motions
23
Moties
23
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1
COMMISSION DE LA DEFENSE
NATIONALE
COMMISSIE VOOR DE
LANDSVERDEDIGING
du
MERCREDI
26
NOVEMBRE
2003
Matin
______
van
WOENSDAG
26
NOVEMBER
2003
Voormiddag
______

La séance est ouverte à 10.21 heures par M. Philippe Monfils, président.
De vergadering wordt geopend om 10.21 uur door de heer Philippe Monfils, voorzitter.
01 Vraag van de heer Miguel Chevalier aan de minister van Landsverdediging over "de toekomst
van legerkazernes" (nr. 717)
01 Question de M. Miguel Chevalier au ministre de la Défense sur "l'avenir des casernes militaires"
(n° 717)
01.01 Miguel Chevalier (VLD): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
minister, de gemeenteraad van Koksijde heeft op de zitting van
6 oktober 2003 kennis genomen van een intern document van het
ministerie van Defensie om in de toekomst negen legerkazernes te
sluiten in het kader van de grootscheepse besparingsoperatie
Tornado. De betrokken kazernes zijn Koksijde, Diest, Westakkers,
Gavere, Tervuren, Brasschaat Noord en Oost, Tongeren en Bierset.

Tot op heden kwam er geen duidelijk antwoord op de vraag of de
luchtmachtbasis van Koksijde blijft bestaan of verhuist naar een
andere locatie. De luchtmachtbasis van Koksijde zou dienst doen als
reserveluchthaven van de Navo. Als dat klopt, hebben wij volgens
mij een aantal internationale verplichtingen en zou het een beetje
vreemd zijn als die luchtmachtbasis ondanks dat feit zou verhuizen.

Ik stel ook vast dat doordat de toekomst zeer onzeker is en er zeer
veel speculaties zijn met betrekking tot die mogelijke verhuis, er zich
reeds een aantal aasgieren aan de rand van de site ophouden met
de bedoeling die te verscheuren en een eigen bestemming te geven.
Die bestemming varieert van een vakantiedorp tot een oefenterrein
of een soort uitlaatklep voor degenen die het geweld van de motoren
niet meer kunnen exploiteren op de normale weg en die het liefst
zouden exploiteren op een aparte site. Dat zou volgens mij nogal wat
gevolgen hebben wat geluidsoverlast, burenhinder en
veiligheidsaspecten betreft.

Een tweede zaak die onlosmakelijk verbonden is met de
luchtmachtbasis van Koksijde is de stroom van berichten die vooral
in de Vlaamse pers verschenen. Ik heb het dan over
Het Laatste Nieuws en De Morgen, maar ook over een bijzondere
bijdrage in het duidingsmagazine TerZake waar op zijn minst
verontrustende berichten werden verspreid omtrent de paraatheid
van de helikopters.

Experts beweren dat op dit ogenblik slechts 1 toestel operationeel is.
De operationaliteit van deze toestellen is bedenkelijk. Dit roept
01.01 Miguel Chevalier (VLD):
Les médias néerlandophones se
livrent à d'intenses spéculations
sur l'avenir de la base de la force
aérienne de Coxyde. Le conseil
communal de Coxyde a
récemment adopté une motion en
faveur du maintien de la base.
Aucune réponse claire n'a encore
été apportée à ce jour pour
apaiser l'inquiétude que suscite la
pérennité de la base de la force
aérienne ou son éventuelle
délocalisation vers un autre site.
Ce mutisme préoccupe les
intéressés. L'avenir de la base
risque de devenir un enjeu
politique.

La presse rapporte également des
informations alarmantes sur le
matériel militaire, en particulier en
ce qui concerne l'opérationnalité
des hélicoptères Seaking. Le
responsable met tout en oeuvre
pour maintenir les hélicoptères
opérationnels avec le peu de
moyens dont il dispose. La
situation est d'autant plus
navrante que ces hélicoptères ont
été utilisés dans un passé proche
pour inciter des jeunes à
s'engager à l'armée.

Quelles sont les perspectives
concrètes pour la base de la force
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vragen op inzake de effectieve inzetbaarheid. Iedereen weet - dit is
de kern van het probleem - dat de luchtmachtbasis van Koksijde, de
helikopters en de bekende tv-serie de voorbije jaren zeer
nadrukkelijk gebruikt werden om jonge mensen voor het leger aan te
trekken en een carrière voor te spiegelen. Berichten over een
mogelijke verhuis van de luchtmachtbasis en de paraatheid van de
toestellen doen de wenkbrauwen fronsen. Enerzijds gebruikt men de
basis als promotiemateriaal en, anderzijds is het promotiemateriaal
niet in goede staat.

Mijnheer de minister, de berichtgeving is vooral in de Vlaamse media
verschenen. Ik heb vastgesteld dat de verantwoordelijke van de
luchtmachtbasis bereid is te roeien met de zeer korte riemen die hij
heeft. Hij doet heel veel inspanningen om de helikopters
luchtwaardig te houden. Vraag is of de riemen niet te kort worden om
mee te roeien. Het kunnen inzetten van de helikopters is zeer
belangrijk voor de Noordzee in het licht van wat er in die regio kan
gebeuren.

Mijnheer de minister, wat zijn de perspectieven voor de toekomst van
de luchtmachtbasis van Koksijde? In hoever strookt de toestand van
de Seaking-helikopters zoals beschreven in het artikel met de
werkelijkheid? U beweert dat de berichtgeving niet klopt. Ik heb
daarover niets gelezen in de Nederlandstalige pers.

Is er, wat betreft het onderhoud en de concrete investeringsplannen -
meer bepaald met het oog op het onderhoud van de Seaking
helikopters ­ beterschap in zicht? In hoeverre staat de vervanging
van de Seaking helikopters nog op de agenda van de minister via het
joined transport helicopter program?

Op deze concrete vragen, mijnheer de minister, had ik graag een
duidelijk antwoord gewenst, zowel ten behoeve van de
luchtmachtbasis als ten behoeve van degenen die zich ongerust
maken omtrent de paraatheid van de toestellen.
aérienne? Quelle est la véritable
situation opérationnelle des
hélicoptères Seaking? Des plans
d'investissements concrets sont-ils
prévus pour l'entretien de ces
hélicoptères?
Le président: Monsieur le ministre, M. Bultinck s'est excusé car il ne viendra pas et je vous propose dès
lors de répondre à la question sur l'avenir des casernes militaires, pour autant que vous ayez à dire
quelque chose de plus par rapport à ce que vous avez dit le 30 septembre sur le même sujet.
01.02 Minister André Flahaut: Mijnheer de voorzitter, Defensie
beschikt over interne studies met betrekking tot de optimalisatie van
de bezetting van de huidige infrastructuur en niet alleen wat betreft
de luchtmachtbasis van Koksijde. Deze studies beogen een rationeel
gebruik van de volledige infrastructuur en zijn niet gericht op
welbepaalde kwartieren. Momenteel is er nog geen beslissing terzake
genomen, dus ook niet voor Koksijde.
01.02 André Flahaut, ministre:
Au sein du département de la
Défense, des études sont
actuellement en cours à propos de
l'utilisation optimale de
l'infrastructure existante. Ces
études tendent à favoriser une
utilisation rationnelle de
l'ensemble de l'infrastructure et ne
se concentrent pas sur une base
militaire en particulier.
Actuellement, aucune décision n'a
encore été prise à propos de
Coxyde.
J'ai dit qu'il y a et qu'il y aura toujours un besoin d'effectuer des
recherches en mer. Des hélicoptères seront donc toujours
nécessaires et, par conséquent, ils devront être basés près de la
Ik heb gezegd dat er altijd nood is
geweest en dat er altijd nood zal
zijn aan speurwerk op zee. Er
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mer. Que je sache, la mer ne va pas changer de place même si,
avec le réchauffement terrestre, on peut espérer que d'ici quelques
dizaines d'années, il y aura une plage à Nivelles ou à Wavre!

En ce qui concerne l'autre élément que vous soulevez, j'ai
effectivement vu la motion de Coxyde qui veut conserver les
hélicoptères et celle de Nieuport qui ne le veut pas. Je n'ai pas
encore reçu la motion d'Ostende qui veut les hélicoptères. J'attends.

J'ajoute que l'objectif recherché pour toutes les infrastructures
militaires sera une optimalisation de l'occupation. Pour maintenir en
place des hélicoptères, une grande base n'est peut-être pas
nécessaire. Mais je n'ignore pas non plus toutes les spéculations qui
sont en cours aujourd'hui et auxquelles je ne participe pas. Je sais,
par exemple, que Coxyde veut absolument garder la base pour l'air
show. Faut-il garder une base pour un show aérien? Je pose la
question.

En résumé, des hélicoptères, il en faut et, pour la recherche en mer,
ils doivent rester localisés au nord du pays. De plus, il faut veiller,
pour toutes les infrastructures militaires, à optimaliser leur
occupation, ce qui ne signifie pas systématiquement des fermetures
ou des remplacements; il faut également tenir compte des
investissements qui ont été faits ou qui devraient l'être.

Quant à la question relative à la réserve NAVO, je réponds non,
Coxyde n'est plus une base réserve NAVO.

Pour moi, les bases posent toujours problème. A Kleine Brogel, on
voudrait bien diminuer le bruit des avions. Donc, ceux qui en ont n'en
veulent plus et ceux qui n'en ont pas en veulent. Cette considération
vaut tant pour le secteur public que pour le secteur privé.
zullen aan zee dus altijd
helikopters nodig zijn.

Ik heb de moties van de
gemeenten Koksijde en
Nieuwpoort ontvangen. Koksijde
wil de helikopters houden en
Nieuwpoort wil ze niet.

Voor de militaire infrastructuur is
de optimalisering van de
bezettingsgraad het belangrijkste
doel. We kunnen ons afvragen of
we wel een grote basis moeten
onderhouden om de helikopters te
behouden. Bovendien wil Koksijde
de basis houden om de Airshow te
organiseren. Is dat nodig?

Ik wil er nog aan toevoegen dat de
basis van Koksijde geen
reservebasis van de NAVO meer
is.
Ik kom nu tot de toestand van de Seaking-helikopters. Het artikel in
De Morgen of Het Laatste Nieuws geeft een zeer vertekend beeld
van de toestand en stemt niet overeen met de werkelijkheid. De
helikopters dateren van 1976 en de toestellen van die generatie
vragen nu eenmaal veel onderhoud. Dit belet echter geenszins het
veilig gebruik van de vloot. De Seaking-helikopters worden
onderhouden volgens een door de constructeur voorgeschreven
onderhoudsprogramma, dat rigoureus wordt nageleefd. Daarnaast
wordt een speciaal corrosiebestrijdingsprogramma op de Seakings
toegepast. Dit kadert in de voortdurende inspanningen die worden
geleverd om de Seaking-vloot gezond te houden. Ondanks het feit
dat deze onderhoudsactiviteiten arbeidsintensief zijn, wordt via een
goede planning de uitvoering van de opdracht steeds verzekerd. De
gemiddelde leeftijd van de Seaking-vloot bedraagt 9.000 uren.
Verscheidene Seakings van onze NATO-partners hebben reeds de
12.000 vlieguren overschreden. Rekening houdend met het jaarlijks
vluchtplan, heeft de Seaking voldoende potentieel om te blijven
vliegen tot het einde van dit decennium. Het blijft de intentie om de
Seaking te vervangen tegen het einde van dit decennium.
L'article de presse présente une
image tronquée de la réalité. Les
appareils datent de 1976 et
requièrent un entretien fréquent.
Cette situation n'entrave pourtant
en rien la sécurité. Le programme
d'entretien du constructeur des
Sea Kings est scrupuleusement
respecté. Parallèlement, les
appareils font l'objet d'un entretien
contre la corrosion. Les activités
d'entretien sont, certes,
particulièrement intenses mais ne
perturbent en rien la planification
des missions.

L'âge moyen de la flotte belge de
Sea Kings est de 9.000 heures de
vol. Dans d'autres pays de
l'OTAN, certains appareils
toujours en activité comptent plus
de 12.000 heures de vol. Les
appareils belges peuvent
continuer à voler jusqu'à la fin de
la décennie. Ensuite, il sera
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procédé à leur remplacement.
Actuellement, il y a cinq hélicoptères Sea King. Sur ces cinq, quatre
ont fait l'objet d'un entretien global. Je vous invite à aller voir sur
place comment cela se passe. Il y a, pour l'instant, à la firme Sonaca
à Gosselies, un hélicoptère complètement démonté pour y subir le
traitement de l'anticorrosion et sa mise à niveau. Il est important de
poursuivre ces travaux de modernisation, de grosse maintenance et
de traitement particulier pour la lutte contre la corrosion.

Je me suis insurgé avec une certaine virulence et je continue à le
faire, contre les informations erronées diffusées dans la presse avec
le seul objectif de prêcher le faux pour connaître le vrai ou encore
pour faire du lobbying dans un sens ou dans un autre pour remplacer
tel ou tel type de matériel. Je regrette d'autant plus cette façon de
faire que certains professeurs de l'école royale militaire, supposés
éminents, se joignent à ce genre de pratique pour lui donner une
certaine crédibilité et une certaine vérité scientifique. Je n'accepte
pas que l'on joue avec l'opinion publique en répandant des rumeurs
qui créent un doute quant la qualité des prestations des services de
la Défense et des équipements, notamment en ce qui concerne la
sécurité. On ne joue pas avec la sécurité du personnel ou des
citoyens que nous voulons aider.

Il est vrai que si l'on veut continuer à faire de la recherche en mer, il
faut, sans doute, mieux intégrer cette recherche dans une discussion
plus globale avec d'autres départements ministériels, comme celui
de l'Intérieur ou celui de la Mer du Nord, pour avoir l'utilisation la plus
efficiente possible et la mieux répartie sur le plan budgétaire.

Il est clair que certaines missions nécessitant la mise en oeuvre des
Sea King n'ont rien à voir avec le département de la Défense.
J'accepte qu'on utilise un Sea King pour prendre en chasse l'auteur
d'un hold-up violent; pourquoi pas? Mais alors, c'est le département
de l'Intérieur qui doit prendre en charge les frais de mise en oeuvre et
il faut un policier à bord pour constater les faits, vu que des militaires
ne peuvent pas remplir des tâches de police.

Si vous me le permettez, monsieur le président, je profite de cette
question sur la base de Coxyde et les hélicoptères Sea King pour
embrayer sur un article paru ce matin dans "De Morgen" et un autre
dans "Het Laatste Nieuws".

L'article paru dans "De Morgen" reproche au général Van Daele, chef
de la défense, d'avoir rédigé une note pour rappeler leurs obligations
aux militaires, officiers et sous-officiers, quant à leur comportement
lors des opérations. Je ne trouve rien d'anormal à ce genre de note
de la part du chef de la défense. La note dont il est question dans
l'article découle d'un autre article, paru notamment dans "De Morgen"
et qui faisait état de problèmes, entre autres au Kosovo. Pour la
petite histoire, ces problèmes au Kosovo ont été traités par
l'inspecteur général médiateur et pour lesquels une solution était sur
le point d'être trouvée.

Quand on a vu dans l'article précédent qu'une dame avait été
harcelée sexuellement, renvoyée par avion blanc parce qu'elle n'était
pas suffisamment consentante envers ses supérieurs hiérarchiques
de différents niveaux, je me suis informé de ce qui s'était passé. On
Er zijn dus 5 Sea King-toestellen.
Daarvan hebben er 4 een
algemeen onderhoud gehad
(antiroestbehandeling en
updating). Het is belangrijk de
onderhoudsbeurten correct uit te
voeren.

Ik verzet mij tegen de verkeerde
informatie die de pers heeft
verspreid. Ofwel is het de
bedoeling door leugens te
proberen de waarheid te
achterhalen, ofwel voor bepaalde
types van materieel te lobbyen.
Docenten van de Koninklijke
Militaire School hebben zich
hiermee ingelaten, wat ik jammer
vind. Over de kwaliteit van de
prestaties en de veiligheid mag
geen twijfel bestaan. Men mag
geen loopje nemen met de
veiligheid!

Als de Sea Kings nog voor andere
doeleinden (zoals speurwerk op
zee) moeten worden gebruikt, zie
ik daar geen graten in, maar dat
moet wel gebeuren in overleg met
de betrokken departementen,
zoals dat van Binnenlandse
Zaken.

Naar aanleiding van deze vraag
neem ik de gelegenheid te baat
om de artikels ter sprake te
brengen die vanmorgen in de
pers, meer bepaald in "De
Morgen" en "Het Laatste Nieuws",
verschenen zijn.

Het artikel in "De Morgen" verwijt
de Chef Defensie, generaal Van
Daele, dat hij in een nota gericht
aan de militairen de gedragsregels
die gelden tijdens operaties
(gedragingen en militaire
discipline) in herinnering heeft
gebracht. Dit is niets ongewoons.

"De Morgen" verwijst naar
problemen die zich met name in
Kosovo hebben voorgedaan. Het
bewuste geval (ongewenst
seksueel gedrag) werd door de
inspecteur-generaal bemiddelaar
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m'a répondu à l'intérieur de la structure que ce dossier avait
effectivement été traité chez l'inspecteur général médiateur, que des
plaintes avaient été déposées et que l'affaire suivait son cours.

L'article paru dans "De Morgen" arrivait, à cette époque, comme
figue après Pâques.

Au moment où des rotations sont réalisées vers le Kosovo et vers
l'Afghanistan, et peut-être à quelques jours d'un départ pour le
Congo, le général Van Daele a jugé qu'il était bon de rappeler une
nouvelle fois les règles élémentaires de comportement, et notre
ferme volonté de faire respecter cette discipline militaire. Je ne
trouve en rien anormal ce genre de décisions.

J'en viens à l'article de "Het Laatste Nieuws" de ce matin. Des gens
se plaignent du changement des heures de la cérémonie de remise
des prix à l'école royale militaire: au lieu de l'organiser sur
l'esplanade du Cinquantenaire, par la température qu'on connaît pour
l'instant le soir, à partir de 19 heures jusqu'à 20.30 heures ou 22.30
heures comme lors des rentrées précédentes, il a été décidé avec
beaucoup de bon sens, à l'instar de ce qui se fait pour la composante
aérienne où la remise des ailes se passe dans les hangars au lieu de
rester sur les pistes, que tout serait organisé dans la salle des sports
à partir de 16.30 heures jusqu'à 18.30 heures.

Pourquoi? Simplement parce qu'une cérémonie organisée à partir de
19.30 heures, qui plaît sans doute à l'ego de certains officiers à
cause des jeux de lumières et de l'émotion suscitée - comme à la
rentrée académique - engendre des coûts beaucoup plus importants
par les indemnités dues aux heures tardives et à la plus longue
durée. Je dois réaliser des économies en termes de fonctionnement:
en voilà de faciles à faire et qui ne portent en rien préjudice à la
remise des diplômes. La cérémonie pourra revêtir un caractère aussi
solennel à l'intérieur et permettra de mieux se concilier avec l'agenda
normal des activités.

Cela n'a donc strictement rien à voir avec le concert organisé à
Nivelles, comme je l'ai lu dans "Het Laatste Nieuws". Ce qui est
cependant vrai, c'est que je suis candidat bourgmestre de Nivelles;
c'est d'ailleurs la seule chose vraie dans cet article.
behandeld en is zo goed als
afgehandeld. Het artikel is dus
voorbijgestreefd.

Ik kom nu tot het artikel uit "Het
Laatste Nieuws". Daar doet men
zijn beklag over het feit dat de
diploma's van de Koninklijke
Militaire School op een ander
tijdstip en op een andere locatie
zullen worden uitgereikt. Het
gebeurt niet langer op het
voorplein van het Jubelpark van
19 tot 22.30 uur zoals dit
voorheen het geval was. Ik heb
inderdaad beslist dat de uitreiking
zou plaatsvinden in de sportzaal
van 16.30 tot 18.30 uur. Zo kan er
op de werkingskosten bespaard
worden zonder dat de uitreiking
van de diploma's in het gedrang
komt. Met dit weer is het trouwens
aangewezen.

Er is bovendien geen enkel
verband met het concert dat in
Nijvel plaatsvindt, zoals nochtans
vermeld in de krant. Dat artikel
bevat maar één correcte
informatie, namelijk dat ik
kandidaat-burgemeester ben voor
Nijvel.
Le président: Monsieur le ministre, en tout cas, vous ferez des
économies de médicaments: il y a deux mois, j'ai assisté à deux
heures et demie de prise d'armes sur l'esplanade du Cinquantenaire
et c'était abominable; il m'a fallu huit jours pour me remettre d'un
énorme rhume!
De voorzitter: U zal in elk geval
kunnen besparen op
geneesmiddelen. Ik heb
gedurende twee uur op het
voorplein van het Jubelpark de
wapens geschouwd en er kou
gevat. Het heeft verscheidene
dagen geduurd eer ik weer de
oude was.
01.03 Miguel Chevalier (VLD): Ik heb geen repliek.
01.04 Carl Devlies (CD&V): Mijnheer de voorzitter, ik heb een
eenvoudige vraag.

In het verleden was het militaire auditoraat ook mee aanwezig op
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buitenlandse zendingen. Is dat nog altijd het geval?
01.05 André Flahaut, ministre: La justice militaire est supprimée et
il faut par conséquent trouver une autre formule. Des magistrats
seront formés, sur base volontaire, par le département de la
Défense, à la terminologie militaire, aux opérations, etc., pour être
présents pendant la période des opérations. La justice militaire en
tant que telle ne sera plus présente mais il y aura, sur place, des
magistrats formés par le ministère de la Justice.

Si un délit est commis, le commandant de l'unité appelle en Belgique
pour qu'un magistrat soit envoyé sur place.
01.05 Minister André Flahaut:
Het militair gerecht is afgeschaft.
We moeten uitkijken naar een
andere formule. Landsverdediging
zal zich belasten met de opleiding
van magistraten die bij de
operaties aanwezig kunnen zijn.

Als er tijdens een operatie een
misdrijf wordt gepleegd zal men
een magistraat ter plaatse sturen.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Vraag van de heer Carl Devlies aan de minister van Landsverdediging over "de performantie
van de infrarooddetectiesystemen op de vliegtuigen van het type C-130H" (nr. 585)
02 Question de M. Carl Devlies au ministre de la Défense sur "le niveau de performance des
détecteurs infrarouges dont sont équipés les avions de type C-130H" (n° 585)
02.01 Carl Devlies (CD&V): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
minister, u moet mij verontschuldigen voor het feit dat deze vraag
voor de derde keer werd geagendeerd. De commissie voor de
Financiën en de Begroting vergadert steeds op hetzelfde ogenblik als
deze commissie en dat maakt het wat moeilijk.

Ik was aanwezig op de vorige vergadering en ik heb de toelichting
van de minister beluisterd met betrekking tot de beleidsnota. Mijn
vraag sluit hierbij aan. Wat betreft de investeringen was ik wat
ontgoocheld in uw beleidsnota. Wij hebben elkaar vroeger ontmoet in
de periode 1995-1999 toen u als minister bevoegd was voor de
Regie der Gebouwen. Wij hebben elkaar toen herhaaldelijk ontmoet
in de stad Leuven. Ik was toen schepen en gedurende een bepaalde
periode zelfs dienstdoend burgemeester. Wij waren wel onder de
indruk van uw daadkracht, het beleid dat u voerde en de
inspanningen ­ ook de financiële inspanningen - die u leverde.

Ik vermoed dat u nu in een ander kader bent terechtgekomen en dat
de financiële middelen, die u ter beschikking worden gesteld, slechts
beperkt zijn. Persoonlijk heb ik bij de indeling van de commissie de
keuze gemaakt om lid te worden van de commissie voor de
Legeraankopen omdat ik zelf ooit militaire ervaring heb gehad bij de
pantserverkenning in Arolsen. Ik heb toen reeds vastgesteld dat er
zich toch wat problemen voordoen met betrekking tot de aankoop
van militair materieel. Als ik in die periode de vergelijking maakte
van het materiaal waarover het Belgische leger beschikte en dat
waarover het Duitse leger beschikte dan was het betreurenswaardig
dat het materiaal van het Duitse leger van betere kwaliteit was dan
dat van het Belgische leger. Sindsdien ben ik wel geïnteresseerd in
legeraankopen. Ik zal ook proberen dit dossier zo veel mogelijk te
volgen.

Ik ben wat ontgoocheld dat men vorig jaar van de 33 aangekondigde
aankoopdossiers uiteindelijk maar een viertal heeft gerealiseerd. Ik
heb ook vastgesteld dat er in het budget van 2004 slechts zeer
02.01 Carl Devlies (CD&V): La
politique d'achat de matériel
militaire par le gouvernement
belge appelle très régulièrement
des questions. Cette année, par
exemple, 4 seulement des 33
acquisitions annoncées ont été
réalisées. C'est un bien piètre
résultat et rien ne semble
annoncer une amélioration de la
situation l'année prochaine.

En 1992, l'armée belge a acheté
huit systèmes de détection par
infrarouge IRWR pour la
protection des avions de type C-
130H lors d'opérations dans des
zones à risques. En raison d'un
usage intensif et de l'inévitable
usure du matériel, le 15
ème
Wing
de Melsbroek ne dispose plus que
de trois systèmes IRWR
pleinement opérationnels. Cette
situation comporte bien entendu
des risques en termes de sécurité.

Quand le programme de
modernisation sera-t-il
complètement opérationnel?
Pourquoi la Belgique,
contrairement à plusieurs autres
Etats membres de l'OTAN,
persiste-t-elle à prévoir une
capacité d'autodéfense minimale?
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beperkte middelen voorhanden zijn voor militaire investeringen. Ik
denk nochtans dat dit belangrijk is. Als men die investeringen niet
opdrijft, kan men beter met het leger stoppen. Dit is duidelijk niet de
bedoeling van deze regering. Ik heb in de beleidsnota gelezen dat
men wil aansluiten bij de Europese initiatieven. Men wil het
investeringsniveau opdrijven tot het Europese gemiddelde. Ik denk
dat terzake belangrijke inhaalbewegingen moeten worden
gerealiseerd indien men ons leger op peil wil brengen.

Ik ga nu over tot mijn vraag, die ook betrekking heeft op die
investeringen. In 1992 werd overgegaan tot de aankoop en de
installatie van een infrarooddetectiesysteem, IRWR, voor de
bescherming van de vliegtuigen van het type C-130. Het IRWR-
systeem vormt een sleutelonderdeel van het globaal
zelfbeschermingsysteem dat de C-130 beschermt tijdens zijn
operaties boven risicozones. Er werden acht volledige systemen
aangekocht. Ingevolge bijzonder intensief gebruik en slijtage gebeurt
het dat de 15
de
Wing luchttransport slechts over drie volledige
operationele systemen beschikt, terwijl in principe acht vliegtuigen
voorzien van IRWR ingezet moeten kunnen worden.

Mijnheer de minister, vormt de huidige situatie geen
veiligheidsprobleem voor de bemanning en de inzittenden van de C-
130-vliegtuigen, die in risico-omstandigheden opereren?

Denkt u dat het verantwoord is om de C-130-vliegtuigen in te zetten
in risicogebieden zonder dat die over een perfect functionerend
IRWR-systeem beschikken?

Tegen welke datum zullen de resultaten van het
moderniseringsprogramma operationeel zijn?

Een aantal Europese landen beschikt over een totaal
zelfbeschermingsysteem voor militaire transportvliegtuigen, terwijl
ons leger slechts over een primordiale beveiliging beschikt tegen
infraroodkoppen van grond- en luchtraketten. Waarom blijft de
Belgische regering bij de keuze voor een programma met een
minimale zelfbeschermingcapaciteit, hoewel er op de markt andere
mogelijkheden voorhanden zijn?
02.02 Minister André Flahaut: Mijnheer de voorzitter, mijnheer
Devlies, het IRWR-systeem dat actueel in gebruik is in onze C-130-
vliegtuigen is inderdaad onderhevig aan een zeer intensief gebruik.
De daaruit voortvloeiende slijtage, samen met nogal lange
hersteltermijnen bij de industrie, kan aanleiding geven tot
piekgevallen van lage beschikbaarheid. Het is nochtans slechts één
keer voorgevallen dat er maar drie systemen operationeel waren, en
dan nog gedurende een beperkte periode.

Defensie heeft onmiddellijk het nodige gedaan om dat probleem op
te lossen met als prioritaire doelstelling de garantie van de
beschikbaarheid van vijf tot zes systemen.

Bovendien werd door de Ministerraad een programma goedgekeurd
voor de modernisering van het systeem en de verhoging van het
aantal wisselstukken. Dat programma, dat een permanente
beschikbaarheid van acht systemen beoogt, zal binnen een jaar
afgerond worden.
02.02 André Flahaut, ministre:
Le système IRWR dont sont
équipés les C-130 est utilisé de
manière très intensive et s'use
donc rapidement. Pendant les
délais de réparation, la
disponibilité est donc restreinte.
Les responsables s'efforcent
toutefois de maintenir 5 ou 6
systèmes opérationnels en
permanence. Le Conseil des
ministres a déjà donné son aval à
un programme de modernisation
du système. Ce programme vise à
rendre les 8 systèmes disponibles
en permanence et sera finalisé
dans un an.
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De noodzaak om C-130-vliegtuigen te voorzien van het IRWR-
systeem is het resultaat van een gedetailleerde operationele analyse
van de zending. Tot nu toe waren alle C-130-vliegtuigen die
opereerden in risicozones uitgerust met een operationeel systeem.

In 2004 wordt de initialisatie van een programma ter uitbreiding van
de zelfbeschermingcapaciteit van de C-130 aangevat. Dat
programma beoogt de toestellen uit te rusten met een geïntegreerd
en van radardetectiecapaciteiten voorzien systeem.
Les appareils de type C-130 ont
été équipés des détecteurs
infrarouges à la suite d'une
analyse opérationnelle. Tous les
C-130 qui interviennent dans des
zones à risques disposent d'un
système IRWR opérationnel. En
2004, tous les C-130 seront munis
d'un IRWR intégré et d'une
capacité de détection radar.
C'est un système efficace dont on équipe tous les avions qui vont en
zone; par exemple, les avions qui sont en Irak, qui se rendent en
Afghanistan ou dans des zones dangereuses en Afrique sont équipés
d'un tel système.

L'année 2003 a été une année particulière sur le plan budgétaire et
sur le plan des investissements puisque c'était une année électorale,
qui a imposé une période d'affaires prudentes, puis d'affaires
courantes et, enfin, de discipline budgétaire jusqu'il y a quelques
jours; ceci a eu pour effet de ralentir certains programmes
d'investissements. Toutefois, avec ce gouvernement-ci ou avec un
autre gouvernement, les règles sont les mêmes: affaires prudentes,
affaires courantes, discipline budgétaire. Comme on l'indique parfois
sur les écrans de télévision, c'est "pour des raisons indépendantes de
notre volonté" que le rythme des investissements n'a pas pu être
assuré à 100%.
Dat is een efficiënt systeem,
waarmee alle vliegtuigen die zich
naar moeilijke of gevaarlijke
gebieden begeven, worden
uitgerust.

Inzake begroting hebben we dus
een bijzonder jaar achter de rug,
omdat er verkiezingen werden
gehouden, waardoor de lopende,
voorzichtige zaken werden
afgehandeld en een zekere
budgettaire discipline vereist was.
Dat verklaart de vertraging die
bepaalde investerings-
programma's hebben opgelopen.
02.03 Carl Devlies (CD&V): Mijnheer de voorzitter, ik heb begrepen
dat de minister bevestigt dat alle vliegtuigen die in de operationele
zone opgetreden zijn steeds beschikt hebben over een performant
systeem en dat dit in de toekomst ook het geval zal zijn.

Nu had ik graag geweten, mijnheer de minister, of het voor de
toekomst niet mogelijk is met een totaalsysteem te werken zodat wij
op het niveau komen van de andere Europese landen? Ik denk dat
Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland over systemen beschikken
die geïntegreerd zijn en die veel meer mogelijkheden hebben dan het
systeem waarover de Belgische luchtmacht beschikt.
02.03 Carl Devlies (CD&V): Tous
les appareils opérant dans des
zones à risques sont donc équipés
d'un système performant.
Envisage-t-on à l'avenir
l'installation d'un système global
intégré afin de permettre à la
Belgique d'atteindre le même
niveau que ses pays voisins?
02.04 André Flahaut, ministre: Vous savez que j'ai un souci
d'efficience. Ma voisine de gauche me dit que la même question a
été posée à la commission des Achats militaires, que la réponse a
été donnée et qu'un complément d'information vous sera encore
fourni cet après-midi. Monsieur le président, à chaque ensemble sa
discussion mais pour ma part, je n'aime pas dire deux fois la même
messe!
02.04 Minister André Flahaut: Ik
wil niet onnodig in herhaling
vallen. U kreeg hierover immers al
informatie. Bijkomende
inlichtingen zullen in de
commissie Legeraankopen
worden verstrekt, waar deze
aangelegenheid deze namiddag is
geagendeerd.
02.05 Carl Devlies (CD&V): Het was wel een technische vraag.
02.05 Carl Devlies (CD&V): Il
s'agit d'un problème d'ordre
technique.
02.06 Minister André Flahaut: Het was een technische vraag. Het
was ook een technisch antwoord.
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02.07 Carl Devlies (CD&V): Het was ook een politieke vraag, een
beleidsvraag. Het was een vraag aan de regering en specifiek aan de
minister.
02.07 Carl Devlies (CD&V): Mais
également d'une question de
politique ayant des incidences
financières.
02.08 André Flahaut, ministre: Votre question a déjà été discutée
en commission des Achats militaires; je ne m'y trouvais pas, je ne
peux donc rien dire d'autre.
Le président: M. le ministre a répondu à votre question. Je vous donne rendez-vous, cet après-midi, à la
commission des Achats militaires, pour discuter des problèmes techniques.
02.09 Carl Devlies (CD&V): De militairen moeten natuurlijk werken
binnen de mogelijkheden van hun budget, terwijl de minister en de
regering natuurlijk de mogelijkheid hebben een beleid op lange
termijn te voeren en bijkomende financiële middelen ter beschikking
te stellen.
02.10 André Flahaut, ministre: Mon objectif est de faire en sorte
que les avions C-130, qui doivent encore opérer pendant un certain
nombre d'années dans des zones difficiles, soient équipés le mieux
possible sur le plan de la sécurité. Je ne transige pas sur ce point. Et
s'il n'y avait qu'un point à inscrire dans le plan d'investissement pour
la composante aérienne, il s'agit bien de celui-là.
02.10 Minister André Flahaut:
Mijn doelstelling bestaat erin de
C-130's zo uit te rusten, dat ze zo
goed mogelijk zijn beveiligd voor
vluchten in moeilijke zones.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van mevrouw Hilde Vautmans aan de minister van Landsverdediging over "het boek van
luitenant-generaal Dallaire, de Belgische reactie hierop en het antwoord van de Canadese
ambassadeur" (nr. 774)
03 Question de Mme Hilde Vautmans au ministre de la Défense sur "l'ouvrage du Lieutenant-
général Dallaire, la réaction de la Belgique à celui-ci et la réponse de l'ambassadeur du Canada"
(n° 774)
03.01 Hilde Vautmans (VLD): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
voorzitter, u hebt wellicht zoals ik via de pers vernomen dat generaal
Dallaire een boek heeft geschreven "Shake hands with the devil". Na
de persartikels terzake en uittreksels te hebben gelezen, was ik
bijzonder geschokt en boos. Generaal Dallaire is, mijns inziens, niet
de juiste man om kritiek te geven op onze manschappen. U zult zich
herinneren dat de heer Chevalier en ikzelf medewerkers waren ten
tijde van de Rwanda-commissie en dat we de debatten op de voet
hebben gevolgd. U zult zich eveneens herinneren dat generaal
Dallaire nooit voor onze commissie is willen verschijnen en alleen
een schriftelijke verklaring heeft willen afleggen. Mijnheer de
minister, collega's, ik wens u het besluit van de Rwanda-commissie
inzake generaal Dallaire nog eens in herinnering te brengen. De
commissie is van oordeel, ik citeer: " dat het vanwege generaal
Dallaire onvoorzichtig en weinig professioneel was om, gezien de
omstandigheden, die escortes op 7 april met zo weinig militaire
voorzorgen te laten gebeuren. Daarenboven is het voor de
commissie onbegrijpelijk dat generaal Dallaire na het ontwaren van
lichamen van blauwhelmen in kamp Kigali het probleem niet
onmiddellijk ter sprake bracht op de vergadering met de hogere
officieren van de FAR in de Ecole Supérieure en geen onmiddellijke
tussenkomst eiste. Dat lijkt te wijzen op grote onverschilligheid van
03.01 Hilde Vautmans (VLD):
Dans l'ouvrage qu'il a publié
récemment, le lieutenant général
canadien Dallaire s'en prend aux
paracommandos belges
assassinés au Rwanda. Les
proches des paras et les
collaborateurs de la commission
Rwanda s'en sont émus,
principalement parce que la
commission avait dénoncé
l'attitude du général Dallaire, lors
de ces tragiques événement, la
jugeant non professionnelle,
imprudente et indifférente.

Comment le ministre Michel et
vous-même avez-vous réagi à
cette publication? Quelle a été la
réaction de l'ambassadeur du
Canada?
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zijn kant".

Mijnheer de minister, ondertussen heb ik vernomen dat u samen met
minister Michel hebt gereageerd bij de Canadese overheid. Generaal
Dallaire is immers nog steeds in dienst bij de Canadese overheid,
niet voor het leger maar wel voor projecten inzake kindsoldaten.
Graag zou ik vernemen welke reactie u hebt gemaakt. Ik hoop van
ganser harte dat u de Belgische krijgsmachten en de 10
manschappen die in Rwanda het leven lieten heel sterk verdedigd
hebt. De families van de para's dringen daar, mijns inziens terecht,
op aan.
03.02 Minister André Flahaut: Mijnheer de voorzitter, ten eerste, de
heer Michel en ikzelf vonden dat de uitlatingen van generaal Dallaire
in zijn boek inderdaad een reactie verdienden. Daarom hebben wij op
12 november samen een brief ondertekend voor de ambassadeur
van Canada in Brussel, de heer Bilodeau. Wij hebben hem in kennis
gesteld van onze intense verwondering over de uitlatingen van de
generaal die blijk geven van een betreurenswaardige lichtzinnigheid,
met name in een context waarin de gehele internationale
gemeenschap aan de verzoening en de stabiliteit van Rwanda werkt.
Daarom hebben wij tot besluit onderstreept dat de verklaringen van
generaal Dallaire niet alleen ongerechtvaardigde veralgemeningen
waren, maar evenzeer politiek inopportuun.

Vervolgens heeft de ambassadeur ons op 14 november geantwoord
met de verzekering dat hij onze vriendschappelijke vrijmoedigheid
bijzonder waardeerde. Hij voegde eraan toe, en ik citeer: "Canada is
net als België een land dat het recht op vrije meningsuiting
beschermt, maar ik kan u verzekeren dat de standpunten van de
generaal geenszins deze van onze regering weergeven."

Om te besluiten, ben ik van oordeel dat wij gepast hebben
gereageerd om de nagedachtenis aan onze tien laaghartig
vermoorde soldaten te verdedigen, om de waarheid te herstellen en
om het Belgische engagement van de afgelopen jaren in Rwanda te
onderstrepen.
03.02 André Flahaut, ministre:
Le 12 novembre dernier, le
ministre Michel et moi-même
avons adressé un courrier à
l'ambassadeur du Canada en
Belgique pour lui faire part de
notre étonnement à propos de la
légèreté des déclarations du
général Dallaire, dont nous
fustigeons, par ailleurs, le
caractère trop général et
politiquement inopportun.
L'ambassadeur nous a répondu
que si le Canada respecte la
liberté d'expression, les points de
vue développés par le général
Dallaire ne correspondent en rien
à ceux du gouvernement
canadien. Nous estimions devoir
réagir comme nous l'avons fait en
mémoire de nos soldats
assassinés.
Je transmettrai à la commission la réponse de l'ambassadeur.
J'aimerais également remercier Mme Vautmans qui a joué son rôle
de parlementaire, non seulement pour contrôler mais aussi pour
attirer notre attention sur les propos contenus dans le livre, ce qui a
suscité une réaction conjointe de M. Michel et moi-même. Je crois
qu'il était nécessaire de le faire mais il faut rendre à César ce qui lui
appartient.
Ik kan de commissie ook het
antwoord van de ambassadeur
bezorgen.

Tot slot wil ik mevrouw Vautmans
bedanken voor haar aandeel in
deze aangelegenheid.
03.03 Hilde Vautmans (VLD): Ik dank de minister uiteraard voor
zijn antwoord. Ik hoop dat hij contact met de familieleden blijft
onderhouden. Ik weet dat hij dat doet en dat zij dat ook op prijs
stellen.
03.03 Hilde Vautmans (VLD):
J'espère que le ministre va
maintenir les contacts avec la
famille.
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Agenda
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03.04 Geert Bourgeois (N-VA): Mijnheer de voorzitter, ik heb een
probleempje op het vlak van de collegialiteit. Ik zie dat de heer
Pinxten zich met een mondelinge vraag aansluit bij mijn interpellatie.
Ik hoor van uw secretaris dat hij hier binnen enkele minuten zou zijn.
Ik wil de minister niet ophouden, maar ik wil ook de heer Pinxten niet
voor schut zetten. Ik weet niet of er een oplossing is? Is er nog een
ander agendapunt?
Le président: Monsieur Bourgeois, si vous êtes d'accord, on examine d'abord la proposition de loi qui est
le dernier point de l'agenda et on revient par la suite à votre interpellation.
03.05 Geert Bourgeois (N-VA): Mijnheer de voorzitter, ik zou liever
nu interpelleren, want ik heb een agendaprobleem en ik kan moeilijk
later terugkeren naar deze commissie.
Le président: Les absents ont tort. Monsieur Bourgeois, vous avez la parole.
04 Samengevoegde interpellatie en vraag van
- de heer Geert Bourgeois tot de minister van Landsverdediging over "de vernieuwing van de
Falcon 20's" (nr. 96)
- de heer Karel Pinxten aan de minister van Landsverdediging over "de beslissing van de regering
om twee Falcon 20's van het leger te laten moderniseren door Dassault voor een bedrag van 15,5
miljoen euro" (nr. 690)
04 Interpellation et question jointes de
- M. Geert Bourgeois au ministre de la Défense sur "la modernisation des Falcon 20" (n° 96)
- M. Karel Pinxten au ministre de la Défense sur "la décision du gouvernement de faire moderniser
par Dassault deux Falcon 20 de l'armée pour un montant de 15,5 millions d'euros" (n° 690)
04.01 Geert Bourgeois (N-VA): Mijnheer de minister, net zoals bij
collega Pinxten is mijn aandacht gevestigd op een bericht in "De
Tijd" van 10 november getiteld "België laat oude Falcon 20's
vernieuwen voor 15,5 miljoen euro". In dat artikel wordt gezegd dat
dit vragen doet rijzen. De opportuniteit van die beslissing wordt ter
discussie gesteld. Er zouden op de tweedehandsmarkt
gemoderniseerde Falcon 20's zijn voor 5 tot 6 miljoen euro.
Niettemin zou u die modernisering gegund hebben voor een bedrag
van 15,5 miljoen euro en wel aan Dassault. Dat doet vragen rijzen
qua opportuniteit, concurrentie en dergelijke meer.

Mijnheer de minister, ik heb een aantal vragen daaromtrent. De
eerste is of het klopt wat wij lezen. Heeft de regering begin oktober
die opdracht tot modernisering van twee Falcons gegund aan
Dassault?

Ten tweede, welke aanbestedingsprocedure hebt u daarbij gevolgd?

Ten derde, wat is de prijs van de gunning? Met andere woorden,
klopt het bedrag? Als dat bedrag klopt, is het dan een forfaitair
bedrag of kunnen er nog meerprijzen komen? Is het eventueel een
gunning tegen eenheidsprijzen?

Ten vierde, op welke werken slaat het contract?

Ten vijfde, hebt u daaromtrent een termijn bepaald? Binnen welke
termijn moeten die werken uitgevoerd zijn? Zo ja, hebt u een
boeteclausule bedongen als de termijn wordt overschreden?
04.01 Geert Bourgeois (N-VA):
D'après une information parue
dans "De Tijd", le gouvernement
aurait décidé, début octobre 2003,
de faire moderniser les Falcon 20
pour un montant de 15,5 millions
d'euros. Or des appareils de ce
type sont offerts sur le marché de
l'occasion pour 5 à 6 millions
d'euros.

Est-il exact que le marché a été
attribué à Dassault? Quelle a été
la procédure d'adjudication? Quel
est le montant exact de
l'opération? Des coûts
supplémentaires sont-ils
éventuellement à prévoir? Sur
quels travaux le contrat porte-t-il?
Un délai a-t-il été convenu? Est-il
assorti d'une clause pénale? A
combien le ministre estime-t-il les
coûts d'utilisation d'autres moyens
de transport auxquels l'armée
devra éventuellement recourir?
Est-il exact que des Falcon 20
modernisés sont proposés pour 5
à 6 millions d'euros sur le marché
de l'occasion? Quelles garanties
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Ten zesde, moet het leger of de overheid binnen de termijn
waarbinnen de vliegtuigen niet beschikbaar zijn wegens de
vernieuwingswerken, een beroep doen op andere transportmiddelen?
Als er bijvoorbeeld lijnvluchten moeten worden geboekt of
vliegtuigen gecharterd, wat ik vermoed, wat is dan de kostprijs? Op
hoeveel raamt u hetgeen wat tussentijds zal moeten worden
uitbesteed?

Ten zevende, klopt het dat reeds gemoderniseerde Falcon 20's op de
tweedehandsmarkt voor de prijs van 5 tot 6 miljoen euro aangeboden
worden? Als dat klopt, waarom laat u dan nog deze
moderniseringswerken doen voor een veel hoger bedrag, namelijk
15,5 miljoen euro?

Ten achtste, welke garanties verstrekt Dassault en voor hoe lang? U
doet immers een heel fikse investering. Intussen is collega Pinxten
aangekomen.

Collega Pinxten, ik ben begonnen omdat men een wetsontwerp wou
behandelen, maar u bent nog net op tijd.

Ten negende, waarom gaf u, mijnheer de minister, in het kader van
de budgettaire beperkingen voorrang aan deze voor het leger niet
direct prioritaire investering?
offre l'entreprise Dassault? Quelle
est la durée de cette garantie?
Pourquoi, compte tenu des
restrictions budgétaires, le
ministre a-t-il donné la priorité à
cette modernisation qui n'est
pourtant pas un investissement
prioritaire pour l'armée?
04.02 Karel Pinxten (VLD): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
minister, net als bij sommige collega's werd mijn aandacht enkele
dagen geleden gevestigd op een persbericht in "De Tijd" waarin werd
gemeld dat er is voorzien in een update van de twee Falcon 20-
toestellen. Dit trok ook mijn aandacht omdat tegenwoordig de
mogelijkheid voor de legertop en de politiek verantwoordelijken om
te beschikken over dergelijk materieel, wat ruimer is.

In 1996 werd er een tweedehands Falcon 900 aangekocht. Ik dacht
dat die plaats biedt aan een twaalftal mensen. Er werden
ondertussen twee Braziliaanse toestellen aangekocht met nog meer
ruimte. Spontaan rees bij mij de opportuniteitsvraag of het na de
aankoop van die twee Braziliaanse ruimer uitgeruste toestellen die
trouwens nadien nog werden verbeterd, nog wel nodig is om die twee
oude Falcon 20-toestellen te updaten, die sommige collega's de visu
kennen.
04.02 Karel Pinxten (VLD): Il y a
quelques jours, j'ai lu dans le
quotidien "De Tijd" un article
concernant la décision du
gouvernement de faire moderniser
par Dassault deux Falcon 20 de
l'armée, pour un montant de 15,5
millions d'euros. Je m'interroge à
propos de la nécessité de cette
initiative, dans la mesure où
l'armée a acquis, en 1996, un
Falcon de deuxième main
permettant le transport de douze
personnes, et deux appareils
brésiliens, d'une capacité encore
supérieure.
04.03 André Flahaut, ministre: Monsieur Pinxten, voici quelque
temps déjà que vous avez été ministre de la Défense pendant
quelques mois. Il n'y a pas deux nouveaux appareils mais quatre. Ils
sont tout nouveaux! Il faudrait peut-être que les interlocuteurs qui ont
attiré votre attention sur l'article et vous ont informé, soient précis
dans les renseignements qu'ils vous donnent.
04.03 Minister André Flahaut: U
was toch gedurende enkele
maanden minister van Defensie?
U zou dus moeten weten dat er
niet twee, maar vier nieuwe
toestellen zijn. Zij die u informeren
zouden dat nauwkeuriger moeten
doen.
04.04 Karel Pinxten (VLD): Ik wil het helemaal niet agressief doen.
04.04 Karel Pinxten (VLD): Je
ne souhaite pas faire preuve
d'agressivité. Il n'y a pas lieu de
s'agiter.
04.05 André Flahaut, ministre: Je ne suis jamais agressif. Je
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souhaite que les gens soient correctement informés.
04.06 Karel Pinxten (VLD): Ik dacht gewoon dat er sinds de
aankoop van de Falcon 900 een aankoop is geweest van twee
Braziliaanse toestellen. Is dat correct of niet?
04.07 Minister André Flahaut: Het waren er vier.
04.08 Karel Pinxten
(VLD): Het waren er zelfs vier.
04.09 Minister André Flahaut : Het waren er twee met 29 plaatsen
en twee met 39 plaatsen.
04.10 Karel Pinxten (VLD): Dit hoeft absoluut niet te leiden tot
enige nervositeit. Het betekent echter wel dat er sinds 1996 - toen de
tweedehands Falcon 900 werd aangekocht voor iets minder dan 1
miljard frank - nog vier Braziliaanse toestellen werden bijgekocht.
04.10 Karel Pinxten (VLD): Le
ministre a même fait état de
l'acquisition de quatre appareils
brésiliens.
04.11 André Flahaut, ministre: Monsieur Pinxten, j'attire votre
attention sur le fait qu'entre-temps, j'ai aussi vendu 3 HS et 5 Merlin.
04.11 Minister André Flahaut:
Intussen werden drie HS en vijf
Merlin-toestellen verkocht.
04.12 Karel Pinxten (VLD): Zeer goed.
04.13 Minister André Flahaut: Het is een heel programma voor de
rationalisatie van de white birdies, zoals men zegt.
04.14 Karel Pinxten (VLD): Ik was nog met mijn inleiding bezig. Ik
wou gewoon aangeven wat er is gebeurd en wat mijn eerste
aanvoelen was. Waarom gaan we twee oude Falcons nog updaten
om ze nog ­ afgerond ­ tien jaar te laten meegaan als toch al van
tevoren is beslist om dat soort type vliegtuigen te vervangen? Ik wil
niet ingaan op het gebruik van die vliegtuigen, want ze worden
ongetwijfeld nuttig gebruikt, toch zeker in de meeste gevallen. Bij mij
rees de vraag waarom dat nodig is.

Ten tweede, stel dat het echt noodzakelijk is om die Falcons te
updaten voor een periode van tien jaar, wat is dan de kostprijs
daarvan en hoe is die procedure verlopen? Die kostprijs zou 15,5
miljoen euro bedragen. Volgens de informatie die ik hier en daar op
mijn bureau heb zien belanden, zou het gaan om een openbare
aanbesteding. Men zegt mij dat er ook een gunstig advies is van de
inspecteur van Financiën. Het AVA-dossier zou op 4 december 2002
zijn ondertekend, maar het bedrag dat toen in het AVA-dossier was
voorzien, ligt een stuk hoger, zegt men mij, dan de 15,5 miljoen die
het uiteindelijk is geworden. Op zich is het positief dat het uiteindelijk
15,5 miljoen is geworden, maar het roept wel vragen op waarom
aanvankelijk in het AVA-dossier in een substantieel hoger bedrag
was voorzien. Dat onderdeel heeft bij mij toch enigszins de
wenkbrauwen doen fronsen.

De selectie werd dan opgestart in februari 2003. Er zou ook in mei
2000 nog een vergadering geweest zijn over een luchttransport. Daar
werd ook zijdelings over de Falcon 20-toestellen gesproken.

Mijnheer de minister, dit roept toch een aantal eenvoudige vragen
op. Werd de wetgeving op de overheidsopdrachten strikt toegepast?
04.14 Karel Pinxten (VLD):
Pourquoi a-t-on, dès lors, décidé
de moderniser les deux Falcon
pour une nouvelle période de dix
ans?

Est-il exact que le prix de
l'opération s'élève à 15,5 millions
d'euros? Il me revient, par
ailleurs, qu'une adjudication
publique a été lancée et que
l'inspecteur des Finances a rendu
un avis favorable en la matière.
Par ailleurs, le dossier «DAP» a
été signé, le 4 décembre 2002,
pour un montant plus important.
Que le prix soit moins élevé que
prévu initialement constitue certes
un élément positif, mais la
question se pose de savoir
pourquoi un montant sensiblement
supérieur avait été fixé
initialement.

La loi sur les marchés publics est-
elle appliquée strictement?
Pourquoi a-t-on opté pour une
modernisation coûteuse?
Lorsqu'on compare la qualité et
les capacités des Falcon 20, après
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Dat is een belangrijke vraag in dit soort van dossiers. Men moet ook
correct maar kritisch de identiteit van de contractant die de upgrade
uitvoert in ogenschouw nemen.

De vraag is ook of de anderen die konden meedingen dat ook wel
konden doen, ook al was de wijze van gunning die van openbare
aanbesteding en dus in volle vrijheid. Waren de andere kandidaten
die wilden deelnemen aan de gunning aangewezen op het bedrijf dat
uiteindelijk ook de toewijzing gekregen heeft? Met andere woorden,
konden ze wel effectief deelnemen aan de update zonder dat ze daar
moesten passeren voor bepaalde hulpstukken of onderdelen? Dat
lijkt mij toch wel een relevante vraag. Het antwoord kan misschien
enige verduidelijking geven.

De vraag rijst ook waarom er werd gekozen voor een update. Ik weet
ook wel dat men op het internet kan zoeken en daar goedkopere
exemplaren kan vinden. De fundamentele vraag is dan natuurlijk of
de kwaliteit van de goedkopere exemplaren dezelfde is van de
geüpdate. Zou de prijs ook dan nog beter zijn? Dat is een relevante
vraag. Men moet geen appelen met peren vergelijken. Men moet
geüpdate Falcon 20-toestellen vergelijken. Men moet dat doen na de
update a rato van 15,5 miljoen. Men moet ze qua kwaliteit en qua
capaciteit vergelijken met hetgeen beschiknaar is. Men moet er dan
vanuit gaan dat de kwaliteit dezelfde is. Als dat zo is, is de keuze
voor een update dan uiteindelijk goedkoper of niet goedkoper? Dat is
de relevante vraag.

Daarop kan de minister ongetwijfeld ook antwoorden.

Natuurlijk is er ook de vraag of van bij de start van het dossier en de
beslissing om te updaten men eigenlijk al wist dat men, zelfs bij de
keuze voor een openbare aanbesteding, bij Dassault zou uitkomen.
Dat is een politieke vraag. In dat geval is er immers wel in de vorm
een openbare aanbesteding geweest, maar ook niet meer dan dat. In
het andere geval is er effectief een mededinging geweest, zoals de
wet het voorschrijft. Dat hoeft dan ook niet meer commentaar.
Belangrijk is of er de facto ook een mededinging is geweest of men
van meet af aan al kon weten ­ ook al gebruikte men de vorm van
een openbare aanbesteding ­ dat men hoe dan ook bij Dassault zou
uitkomen. Ik denk dat het antwoord op deze vraag van belang is.

Tot slot zou ik graag ook weten welke de andere mogelijke
mededingers zijn voor dit soort contracten. Zijn ze al dan niet voor
bepaalde subcontracten aangewezen op de huidige leverancier,
Dassault? Of kunnen ze 100% onafhankelijk dit soort updates aan?

Mijnheer de minister, hiermee beëindig ik mijn eenvoudige vraag om
verduidelijking van u.
leur modernisation, aux Falcon 20
de seconde main équivalents qui
sont en vente sur Internet, quelle
est la différence de prix? L'appel
d'offres constituait-il plus qu'une
simple formalité ou le choix d'une
modernisation des appareils en
question a-t-il immédiatement
conduit à la firme Dassault? Dans
ce cas, la fixation du prix par cette
firme est-elle correcte?
04.15 André Flahaut, ministre: Monsieur le président, je vais
d'abord redéfinir le projet global. En 2000, lors du plan de
modernisation, il était inscrit qu'on allait opérer le choix dans la
composante aérienne, d'un avion de transport ­ ce qui a été fait avec
l'A-400M ­ pour remplacer les 11 C-130. On a décidé d'acheter, avec
d'autres, 7 avions A-400M. Les Luxembourgeois en ont acheté un
huitième, avec nous. Nos avions seront disponibles à partir de 2018.
Entre-temps ­ c'est ce que j'ai dit tout à l'heure ­ on a continué à
moderniser les C-130. Je dis et je le répète ­ car on ne le répètera
04.15 Minister André Flahaut:
Het algemeen ontwerp moet eerst
opnieuw worden gedefinieerd.
Naar aanleiding van het
moderniseringsplan van 2000
werd besloten de C-130
transportvliegtuigen te vervangen.
We hebben 7 vliegtuigen van het
type A-400M gekocht en een
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jamais assez ­ que nos avions C-130 sont aujourd'hui des avions au
top de la technologie et ils seront également au top au niveau de la
protection, notamment grâce à des investissements que nous allons
ajouter. Certains avions sont déjà protégés actuellement contre les
missiles. Cela concernait la partie transport. Avec ces avions C-130,
on transporte du matériel militaire, des militaires mais on transporte
également des biens humanitaires et on est mis à contribution à de
très nombreux endroits. Au niveau militaire: rotations vers Kaboul et
le Kosovo; au niveau humanitaire: les vols entre Hamman et
Bagdad, ces jours-ci.

A côté de ces appareils, il y avait une flotte d'avions blancs ­ les
"white birdies" comme on les appelle. Dans cette flotte d'avions
blancs, il y a les 2 Airbus A310 acquis lorsque M. Poncelet était
ministre de la Défense. Ces avions A310 ont subi pendant la
précédente législature ce que l'on appelle la "grosse" maintenance
de mi-vie. Ils sont maintenant repartis jusque sans doute 2010-2012.
Il faudra penser à remplacer ces deux Airbus pour qu'ils servent à
transporter du fret mais également du personnel, pas uniquement les
missions officielles ­ comme je l'ai lu ­ ou la famille royale ­ comme
je l'ai lu aussi ­, ni les missions ministérielles mais aussi des
militaires, des parlementaires et même aussi quelques fois des
représentants d'autres pays. Par exemple, nous transportons souvent
des délégations de l'OTAN ou de l'Union européenne. C'est cela
l'Europe de la Défense, la mise en commun de moyens dont nous
disposons.

A côté de cela, il y avait également 3 avions HS, qui ne
correspondaient plus à nos normes et à nos besoins, qu'il fallait soit
moderniser, soit vendre ou donner. Nous avons trouvé un moyen
terme: ces avions HS ont été cédés au Bénin, l'un vendu, l'un donné
et le troisième à utiliser pour des pièces de rechange; c'est vous dire
l'état dans lequel il était. Nous avons formé les Béninois au pilotage
de ces engins. Aujourd'hui, ils en sont propriétaires et les avions sont
à leurs couleurs.

Il y avait aussi les 5 Merlin, des petits avions, qui ont été vendus
dans une procédure normale de vente. Une firme luxembourgeoise,
je crois, les a acquis pour organiser du transport de personnel ou de
courrier.

En outre, nous étions encore avec une capacité de "white birdies"
avec les deux Airbus, un Falcon 900 et deux Falcon 20. Nous avons
donc décidé de remplacer ces appareils par 4 nouveaux avions, dont
nous ignorions encore le type puisque nous avons lancé un appel
d'offres. A l'époque, notre choix s'est porté sur les Embraer, des
avions brésiliens extrêmement usités aussi dans d'autres pays
d'Europe, qui permettent de transporter soit 29, soit 39 personnes.
L'un est en configuration VIP, c'est-à-dire non pas avec chambre à
coucher et douche, mais simplement équipé de tables pour des
réunions de travail. Je tiens à être prudent: il faut tout dire sinon nous
risquons d'être accusés d'avoir fait installer des douches et des
chambres à coucher.

Nous avions donc la capacité de transport de 192 pour les Airbus,
deux fois 29 et deux fois 39, et puis la capacité du Falcon 900,
12 personnes. Il se posait la question des plus petits déplacements.
Vous ne m'en voudrez pas, mais l'analyse a été faite en fonction de
achtste samen met Luxemburg. In
2018 zullen ze gebruiksklaar zijn.

In afwachting daarvan hebben we
de C-130 vliegtuigen
gemoderniseerd en vooral op het
stuk van de veiligheid met
toptechnologie uitgerust. Die
vliegtuigen worden intensief
ingezet voor het transport van
militair materieel en personeel
evenals humanitaire goederen.

Daarnaast is er nog een vloot
`witte' vliegtuigen, waaronder 2
airbussen van het type A310, die
voorheen werden aangekocht. Die
vliegtuigen zijn over de helft van
hun levensduur en hebben het
bijbehorende grote onderhoud
gehad. Ze zijn nog tot 2010-2012
operationeel. Toch moeten we
overwegen ze te vervangen, want
ze transporteren zowel goederen
als mensen (ze worden niet alleen
ingezet voor de officiële
transporten van de koninklijke
familie, maar ook voor het
transport van militairen,
parlementsleden en zelfs
vertegenwoordigers van andere
landen zoals delegaties van de
NAVO en de EU).

Daarnaast moesten drie buiten
gebruik gestelde vliegtuigen
gemoderniseerd, verkocht of
weggeschonken worden. Een van
die toestellen werd verkocht, een
tweede weggeschonken en het
derde wordt gebruikt voor
wisselstukken.

Verder werden de vijf
Merlintoestellen volgens een
geijkte verkoopprocedure
verkocht. Ik denk dat ze door een
Luxemburgse firma werden
aangekocht.

Naast de twee Airbussen, de
Falcon 900 en de twee Falcon 20
moesten we dus de vliegtuigen die
we van de hand deden vervangen
door vier nieuwe toestellen.

Onze keuze viel op Braziliaanse
toestellen van Embraer die 29 tot
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l'étude d'utilisation de ces avions sur plusieurs années: on constate
un besoin de plus petites unités. C'est ainsi que, l'opportunité de la
décision appartenant à l'exécutif, nous avons décidé de moderniser
les deux anciens Falcon plutôt que d'acheter un autre Falcon 900 et
de compléter la flotte Embraer.

Je sais qu'à l'intérieur de la maison, certains auraient souhaité que
l'on achète un cinquième Embraer. Mais, ce n'est pas le choix opéré
par le gouvernement. Nous avons décidé d'acheter 4 avions et de
moderniser les anciens. Pourquoi? Tout simplement, parce que nous
disposons de pilotes de Falcon. Par ailleurs, ce type d'avions devait
être modernisé, étant donné les nouvelles normes de bruit, sous
peine de devoir les vendre ou de les mettre à la casse.

Ces avions pouvaient présenter certains risques car, dernièrement,
au niveau européen, les normes des couloirs aériens ont été
modifiées, c'est-à-dire que la distance des couloirs aériens a été
réduite. Par conséquent, il faut augmenter le système de contrôle
électronique, etc.

Vous constaterez que je me prépare progressivement à une fonction
de ministre des Communications, puisque je commence à devenir
compétent en matière de transport aérien! Mais, je laisse cette
matière à la Région wallonne! Voilà pour le contexte global!
39 personen aan boord kunnen
nemen. Een van die toestellen
heeft een VIP-uitvoering.

Hoe zit het dan met de kleine
verplaatsingen?

Er werd een studie aan gewijd en
om opportuniteitsredenen hebben
we beslist de twee oude
Falcontoestellen te moderniseren.
Sommigen hadden graag gezien
dat we een vijfde Embraer
aankochten, maar we hebben
gekozen voor de modernisering
van de Falcons omdat we over
piloten met vliegervaring in deze
toestellen beschikken en omdat
deze toestellen bepaalde risico's
inhielden als gevolg van de
inkrimping van sommige
luchtcorridors boven Europa.
Het contract 2VP.001 voor de modernisatie van de twee Falcon 20-
vliegtuigen werd op datum van 2 oktober 2003 genotificeerd aan de
firma Dassault Falcon Service.

Welke aanbestedingsprocedure werd daarbij gevolgd? Voor de
gunning van deze overeenkomst werd de onderhandelingsprocedure
met publicatie gevolgd op grond van artikel 17, §3, 4° van de wet
van 24 december 1993. Nadat het voorafgaandelijk akkoord van de
Ministerraad was verkregen, werd overgegaan tot de publicatie, de
selectie van de kandidaten, het verzenden van het bestek, de
evaluatie van de ingediende offertes en de gunning, dit alles conform
de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Le contrat 2VP.001 portant sur la
modernisation des deux avions
Falcon 20 a été notifié le 2
octobre 2003 à Dassault Falcon
Service. L'attribution de ce contrat
s'est déroulée selon la procédure
de négociation avec publication
sur la base de l'article 17, § 3, 4°
de la loi du 24 décembre 1993.
Cette procédure a été mise en
oeuvre après approbation du
Conseil des ministres,
conformément à la législation en
matière de marchés publics.
Pour la réponse, il y avait quatre soumissionnaires: DFS, Garrett
Aviation (américain), Jet Aviation et Transairco, tous deux suisses.
Vous avez fait des commentaires sur la firme Dassault que je laisse
à votre responsabilité. Il y a des historicités là-dedans. On pourrait
également se livrer à des commentaires sur les Suisses. Dans cette
même salle s'est tenue la commission Sabena où on a pu se poser
des questions sur la fiabilité suisse. Dans ce contexte-là, il vaut
mieux respecter strictement la législation plutôt que d'aller chercher
certaines choses à droite ou à gauche.

Je voudrais préciser que je ne vois aucun problème dans le fait que
le président de la commission des Achats militaires prenne le dossier
et le montre aux membres qui le souhaitent. On travaille à livre
ouvert. Seulement, juger de l'opportunité de moderniser ou d'acheter
revient au gouvernement. Je dis bien au gouvernement car la
décision n'est pas du ressort du ministre de la Défense. Comme vous
le savez, c'est le gouvernement dans son ensemble qui a pris cette
décision.
Er waren vier inschrijvers. De
verantwoordelijkheid voor uw
commentaar op Dassault laat ik
aan U.

Ik heb er niets op tegen dat de
voorzitter van de commissie
Legeraankopen u een aantal
documenten bezorgt. De
beslissing om over te gaan tot
modernisering werd hoe dan ook
door de hele regering genomen.

De vaste en niet herzienbare prijs
van de gunning beloopt
15.744.787,56 euro.
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Quel est le prix de l'attribution? Est-ce un montant forfaitaire? Ou des
coûts supplémentaires peuvent-ils encore apparaître? Le prix fixe et
non révisable du marché s'élève à 15.744.787,56 euros.

Gezien van de immobilisering van de vliegtuigen gebruikgemaakt
wordt om enkele geplande preventieve onderhoudswerken uit te
voeren, inbegrepen in de bovenvermelde prijs, werd er eveneens in
een budget voorzien voor het uitvoeren van eventuele correctieve
onderhoudsprestaties.

Op welke werken slaat het contract? Het contract voorziet in de
uitvoering van de volgende prestaties: installatie van een nieuw type
motor, vervanging van de oudere Avionica-uitrusting, en de
renovatie van het interieur van zowel de cockpit als de cabine.
Bovendien zal de firma ook de wisselstukken, gereedschap en
documentatie leveren en instaan voor de opleiding van de piloten en
de technici. Tijdens de immobilisering van de vliegtuigen zullen
eveneens noodzakelijke preventieve en correctieve
onderhoudsactiviteiten worden uitgevoerd.
Dans la mesure où les avions
feront l'objet d'entretiens
préventifs pendant leur
immobilisation, un budget a
également été prévu pour
l'exécution de travaux d'entretien
de correction.

Le contrat prévoit l'installation
d'un nouveau type de moteur, le
remplacement des équipements
avionica plus anciens et la
rénovation de l'intérieur. La firme
fournira les pièces de rechange,
les outils et la documentation. Elle
assurera également la formation
des pilotes et des techniciens.
Quels sont les délais d'exécution des travaux? A combien s'élève
l'amende en cas de dépassement de ces délais?

Les délais d'exécution pour la modernisation des vieux avions sont
exprimés en jours calendrier. Ils sont respectivement de 203 jours
calendrier pour le premier avion et de 186 jours calendrier pour le
deuxième.

A ce sujet, il faut faire remarquer qu'un "overlap" (immobilisation
simultanée) de plus ou moins deux mois a été prévu entre la date
d'entrée du deuxième avion et la date de livraison du premier avion.

Les pénalités qui seront d'application sur le contrat sont conformes à
l'article 75 du cahier général des charges (annexe de l'arrêté royal du
26 septembre 1996).
De modernisering van de twee
vliegtuigen zal voor het eerste
toestel 203 en voor het tweede
toestel 186 kalenderdagen in
beslag nemen.

Tussen de datum waarop het
tweede toestel wordt
binnengebracht en de datum
waarop het eerste toestel wordt
geleverd, zullen beide toestellen
gedurende ongeveer twee
maanden tegelijkertijd
geïmmobiliseerd zijn.

De strafbepalingen van
toepassing op de overeenkomst
zijn deze vervat in artikel 75 van
de algemene aannemings-
voorwaarden.
Wanneer de vliegtuigen wegens de werken niet beschikbaar zijn,
moet de overheid een beroep doen op andere transportmiddelen,
zoals het boeken van lijnvluchten en het charteren van vliegtuigen?
Zo ja, op welk bedrag schat u de kosten daarvan?

De planning van het onderhoud en de aanwending van de andere
transporttoestellen werden volledig uitgebalanceerd om rekening te
houden met de tijdelijke niet-beschikbaarheid van de Falcon 20-
vliegtuigen. Bijgevolg worden er geen bijkomende kosten verwacht.
Dans le cadre de la planification
de l'entretien et du recours à
d'autres avions de transport, nous
avons tenu compte de
l'indisponibilité temporaire des
Falcon 20. Cela n'occasionnera
pas de coûts supplémentaires.
Le problème est qu'aujourd'hui, pour envoyer une petite délégation,
on amène parfois un gros avion. En ce moment, cela fait mauvais
genre. Quand une ou trois personnes descendent d'un Airbus, cela
fait riche et cela coûte beaucoup à mon département. Or, je ne veux
Het kan inderdaad gebeuren dat
men een groot vliegtuig inzet om
slechts enkele personen te
vervoeren, wat uiteraard niet
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pas de cela!

Est-il correct que d'autres avions modernisés de type Falcon 20
soient offerts sur le marché d'occasion pour un prix de 5 à 6 millions
d'euros? Sur internet, il est effectivement possible de trouver un
Falcon 20 modernisé, offert entre autres par la firme Tac Aviation,
pour un montant de 4,9 millions d'euros. Personnellement, je
préfèrerais ne pas utiliser un avion d'occasion acheté sur internet.
Toutefois, après investigations, il faut constater qu'en plus de ce
montant, il faut tenir compte d'autres frais supplémentaires tels que
l'exécution d'inspection sur les moteurs, l'installation de systèmes de
communication militaire spécifiques et l'acquisition d'un package
support logistique comprenant la formation des pilotes et techniciens,
la fourniture de pièces de rechange, la documentation, etc. Sur base
des données financières des offres reçues, ces frais supplémentaires
­ il faut savoir que nous avons examiné cette possibilité ­ ont été
estimés à 3,4 millions d'euros, avec comme résultat un prix total réel
de 8,3 millions d'euros pour un seul avion. Le prix d'achat d'un avion
d'occasion s'avère donc ici supérieur au prix de modernisation, avec
tout ce qui tourne autour d'un avion Falcon 20 existant.
rendabel is.

Verder kan men op het internet
een gemoderniseerde Falcon
vinden voor de prijs van 4,9
miljoen euro. Maar daarbij moeten
dan nog bijkomende kosten
gerekend worden zoals voor het
nazicht van de motoren, de
installatie van specifieke militaire
communicatiesystemen en de
aankoop van een uitrusting voor
logistieke ondersteuning. De
bijkomende kosten worden
geschat op 3,4 miljoen euro,
waardoor de werkelijke totaalprijs
op 8,3 miljoen euro komt voor één
vliegtuig. Men moet dus meer
betalen voor de aankoop van een
tweedehandsvliegtuig dan voor de
modernisering van een bestaande
Falcon 20.
Welke garanties verstrekt Dassault gedurende welke periode? De
door DFS verstrekte waarborgperiode bedraagt over het algemeen
twee jaar of 1.500 vluchturen ­ de eerst bereikte limiet ­ met
uitzondering van enkele specifieke uitrustingen waarvoor een langere
waarborgtermijn werd aangeboden. De waarborg op de nieuwe TFE
731-motoren bedraagt vijf jaar of 1.800 vluchturen.
La période de garantie de
Dassault Falcon Service est
généralement de deux ans ou
1.500 heures de vol. Pour
quelques équipements
spécifiques, le délai de garantie
est plus long.
Voilà les informations sur cet ensemble. Bien entendu, si vous
voulez avoir plus de détails pour la commission des Achats militaires,
vous pouvez les obtenir. Je crois que j'ai répondu aux questions
posées par M. Bourgeois en globalisant et en mentionnant le nom
des soumissionnaires.

Dans le plan de modernisation, la modernisation des deux Falcon 20
était prévue, c'était inscrit dans la tranche prioritaire du plan
d'investissement de défense et de sécurité pour l'année 2002. Le
dossier a été approuvé par le Conseil des ministres le 29 novembre
2002, conformément aux dispositions de l'arrêté royal du 14 octobre
1996. Mais, par correction et pour éviter de prêter le flanc à toute
critique, j'ai refusé d'exécuter ce dossier pendant les périodes
d'affaires courantes ou prudentes car on n'est jamais trop prudent
avec ce genre de dossiers. J'ai attendu un nouveau gouvernement
avec un nouveau ministre de la Défense. Mais comme vous
connaissez l'histoire, j'ai donc pu, après être repassé devant le
Conseil des ministres, confirmer la décision du précédent
gouvernement.
De modernisering van de twee
Falcon 20-toestellen was al sedert
29 november 2002 gepland. Om
correct te handelen heb ik
geweigerd dit dossier tijdens de
periode van lopende zaken uit te
voeren.
Le président: Monsieur le ministre, le président de la commission des Achats militaires souhaite dire un
mot.
04.16 Robert Denis (MR): Monsieur le président, monsieur le
ministre, il n'y a pas de problème quant à savoir si on peut prendre le
dossier en commission des Achats militaires.
04.16 Robert Denis (MR): Als
voorzitter van de commissie voor
de Legeraankopen wil ik hier iets
op aanmerken. Die toestellen
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J'ai une petite réaction à ce qui vient d'être dit tant au niveau de la
question que de la réponse. Ces appareils sont utilisés, et
probablement beaucoup, en dehors de la Défense nationale. Le
gouvernement les utilisant souvent, le budget y relatif ne devrait-il
pas être sorti de la Défense nationale et basculer sur un autre poste
budgétaire?
worden intensief gebruikt voor
transporten die niet voor
Landsverdediging zijn bedoeld,
meer bepaald door de regering.
Zou het budget dat voor die
vliegtuigen wordt uitgetrokken niet
beter op een andere
begrotingspost worden geboekt?
04.17 André Flahaut, ministre: Non. Cela fonctionne selon une note
qui a été approuvée par le gouvernement en 1999 qui confirmait une
note antérieure dans les autres gouvernements, à savoir que c'est le
département de la Défense qui met en oeuvre les avions. La part
d'utilisation de ces avions pour l'extérieur de la Belgique, par
exemple pour l'OTAN ou l'Union européenne, se fait contre
rémunération. L'utilisation par des organisations humanitaires se fait
également contre paiement à un tarif dit "humanitaire".

Ces avions sont utilisés autant pour des missions militaires que pour
des missions officielles. Ils garantissent également une certaine
forme de flexibilité. Il est clair qu'ils sont nécessaires, notamment
pour les délégations qui doivent se rendre à un endroit où il y a un
aéroport militaire. Tous les pays disposent de ce genre de matériel. Il
y a un budget et une gestion du service offerts à la communauté
belge, à la communauté gouvernementale et même aux autres
gouvernements. En effet, les gouvernements fédérés ont recours à
ces avions. Ils sont donc rentabilisés. Le Roi, le Gouvernement
fédéral, les assemblées parlementaires, les commissions les
utilisent. Il y a donc toute une gestion. L'avion n'est pas un vélo sur
lequel on monte, il nécessite un entretien. Il faut également tenir
compte des pilotes dont l'existence est fondamentale pour le bon
fonctionnement de ces avions. Il faut donc laisser, comme c'est le
cas dans tous les autres pays, la gestion de ce service au
département de la Défense, qui essaie d'équilibrer au mieux les
recettes et les dépenses. Il ne fait pas de bénéfice car tel n'est pas
son objectif.
04.17 Minister André Flahaut:
Neen, Landsverdediging gebruikt
de vliegtuigen en stelt ze tegen
een vergoeding ter beschikking
van de NAVO of humanitaire
organisaties, die weliswaar een
aangepaste prijs betalen. De
Koning, de federale regering en
de andere overheidsinstellingen
gebruiken de vliegtuigen ook,
maar het beheer ervan moet in
handen van Landsverdediging
blijven. Het is niet de bedoeling
winst te maken, maar om de
kosten en baten in evenwicht te
houden.
04.18 Robert Denis (MR): Monsieur le ministre, j'ai appris
récemment que l'armée américaine avait décidé de faire appel au
leasing pour un certain nombre d'appareils et particulièrement pour
les citernes volantes. A-t-on fait procéder à une étude sur la
faisabilité d'une opération de leasing pour ce type d'appareil? Si ce
n'est pas le cas, n'aurait-on pas intérêt à le faire?
04.18 Robert Denis (MR):
Volgens het Amerikaans leger is
het goedkoper sommige toestellen
­ zoals tankvliegtuigen ­ te leasen
dan ze te kopen. Wat is uw
mening hierover?
04.19 André Flahaut, ministre: Vous parlez du ravitaillement en
vol? C'est une bonne question.
04.20 Robert Denis (MR): Les Américains ont étudié le leasing et
ils sont arrivés à la conclusion que cette solution était plus
intéressante que de procéder à l'achat d'appareils et particulièrement
de citernes volantes. N'aurions-nous pas intérêt à faire de même, en
tout cas pour ce type très spécifique d'appareils qui, de plus, sortent
un peu des attributions de la Défense.
04.21 André Flahaut, ministre: Je crois que l'on fait une fixation sur
ce qui représente une minorité de l'utilisation. Je veux bien les faire
repeindre en kaki, si vous le voulez, afin d'éviter la confusion. Il est
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vrai qu'aux Pays-Bas, par exemple, les avions de ce type sont peints
aux couleurs militaires.

L'utilisation première n'est pas d'assurer les voyages des délégations.
04.22 Robert Denis (MR): En termes de coût global, n'aurions-nous
pas intérêt à opter pour le leasing dans ce cas spécifique?
04.23 André Flahaut, ministre: Des études ont été faites à ce sujet.
Cela été fait également dans un autre domaine. Je veux parler des
"Air to Air refuel". Une déclaration a été faite à Prague où on hésitait
entre le leasing et l'achat. Les Américains avaient tout d'abord dit
qu'ils feraient appel au leasing; maintenant, ils ont décidé d'acheter.

Ils ont changé d'avis, mais il s'agit d'un autre type d'avions.
04.23 Minister André Flahaut:
De leasing-optie werd bestudeerd
maar de Verenigde Staten zijn
hierover van mening veranderd.
04.24 Geert Bourgeois (N-VA): Mijnheer de minister, ik dank u
voor uw zeer uitgebreid antwoord. Ik heb op ongeveer al mijn vragen
een antwoord gekregen. Ik noteer dat u bereid bent het dossier ter
inzage aan de commissie te geven. Het gaat over de commissie voor
de Legeraankopen, maar wij zullen waarschijnlijk te weten komen
wat de verhouding was met de andere deelnemers aan de
aanbesteding, waarover collega Pinxten kritische vragen had.

Ik heb echter geen overtuigend antwoord gekregen op de vraag naar
de opportuniteit. Ik heb ook helemaal geen antwoord gekregen op de
negende vraag. Zij gaat over de prioriteiten voor Defensie. U
antwoordt onder meer op de vraag van de voorzitter van de
commissie voor de Legeraankopen dat deze vliegtuigen niet alleen
door het leger worden gebruikt. Dat weten wij natuurlijk ook, maar het
budget voor Defensie is al krap en er moet worden bezuinigd.
Blijkbaar is er binnen Defensie toch enig ongenoegen over deze
prioriteit van de regering. U hebt zelf gezegd dat er blijkbaar een
aantal voorstanders was van de aankoop van een vijfde Braziliaans
toestel. U moet bezuinigen en knippen in uw budgetten, en toch gaat
u over tot de modernisering van die twee toestellen. Blijkbaar wordt
de beslissing daartoe niet onverdeeld gunstig onthaald binnen het
leger. Ik heb het gevoel dat collega Pinxten over meer
informatiebronnen daarover beschikt. U hebt gezegd dat er een
opportuniteit was en dat er daarvoor piloten waren opgeleid. Men kan
zich afvragen of het zo moeilijk is deze personen om te scholen om
een ander toestel te besturen en ermee om te kunnen. Ik heb dus
vragen over die opportuniteit binnen het leger.

Daarnaast is er het gebruik van die toestellen buiten Defensie. U
hebt daarvoor diverse mogelijkheden geschetst. Mijn vraag blijft
echter of het leger over die toestellen moet beschikken. Zijn er geen
goedkopere manieren om in dat transport te voorzien? Kan er dan
niet worden gecharterd of gehuurd? Dit zijn zeer dure aankopen die
blijkbaar binnen het leger zelf niet tot de absolute prioriteit behoren.
Ik heb vragen bij de opportuniteit van de regeringsbeslissing.
04.24 Geert Bourgeois (N-VA):
Je me félicite de la possibilité
offerte à la commission des
Achats militaires de consulter le
dossier.

Le ministre n'a pas fourni de
réponse convaincante à ma
question sur l'opportunité de cette
opération. Le budget de la
Défense étant réduit à la portion
congrue, cette priorité du
gouvernement suscite
manifestement la grogne au
département de la Défense. J'ai
cru comprendre qu'il s'agissait, en
l'occurrence, d'une décision
collective du gouvernement.
L'armée doit-elle vraiment
disposer, pour assurer ses
transports, de ses propres
appareils? Ne peut-elle utiliser à
cette fin des charters ou des
avions de location?
04.25 Karel Pinxten (VLD): Mijnheer de voorzitter, ik moet eerst
tegen de minister zeggen dat het niet zo is dat mensen vanuit zijn
departement mij spontaan gecontacteerd hebben om hier een vraag
te stellen. Ik zeg het graag in alle openheid. Het is wel zo dat ik het
artikel opgemerkt heb, zoals ik doelbewust bij het begin van mijn
04.25 Karel Pinxten (VLD):
Outre Dassault, trois autres
candidats ont participé à la
procédure de négociation. Existe-
t-il des liens entre Dassault et ces
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uiteenzetting gezegd heb. Dat was de aanleiding. Daarna ben ik
uiteraard, zoals dat past voor een parlementslid, mij maximaal
beginnen informeren, en vandaar mijn vraag.

Ik begrijp dat er een onderhandelingsprocedure was, dat er vier
kandidaten waren. Zijn er tussen de drie andere kandidaten en
Dassault verbanden? Dat kunnen verschillende soorten verbanden
zijn. Dat kunnen bedrijven zijn die met elkaar verbonden zijn of niet
verbonden zijn, dat kan ook zijn op het vlak van technologie. Op die
vraag moet een duidelijk antwoord te geven zijn. Om het misschien
wat oneerbiedig te zeggen, het antwoord op die vraag zou enig
wantrouwen met betrekking tot een zogenaamde doorgestoken kaart
kunnen wegnemen, zodat daarover duidelijkheid is.

Ten tweede, is er van de minister geen antwoord gekomen op het
bedrag dat in de voorlopige aanvraag, in de AVA-procedure, is
vermeld. Mijnheer de minister, kunt u mij dat bedrag geven? Men
zegt mij dat het substantieel hoger is dan 14,5, zelfs hoger dan 20
miljoen euro. Er werd dus toch vertrokken van een vrij omvangrijk
bedrag. Ik denk dat zulks vragen oproept betreffende het initiëren
van het dossier.

Het gebruik van de vliegtuigen is mij bekend, maar de minister
maakt er zelf melding van dat de regeling geldt dat de andere
regeringsleden op hun budget de kosten moeten dragen wanneer zij
gebruik maken van de Falcon 20 of van de Falcon 900. Dan is het
goedkoper om een lijnvliegtuig te gebruiken, dan wel om een beroep
te doen op de Falcon 900. Geldt deze regeling, de betaling voor het
gebruik van de Falcons en in casu ook voor de Falcon 900, ook voor
de koninklijke familie? Is de regeling dezelfde wanneer leden van ons
Koningshuis de Falcon 900 gebruiken, en is er een betaling met
middelen vanuit de civiele lijst?
trois candidats, par exemple sur le
plan technologique? La réponse à
cette question pourrait dissiper le
sentiment que les dés pourraient
bien avoir été pipés.

On ne m'a toujours pas
communiqué le montant qui
figurait dans la procédure de
demande provisoire et qui
dépasserait allègrement les 15,5
millions, voire les 20 millions
d'euros. Voilà qui soulève des
questions sur la manière dont ce
dossier a été préparé.

Le règlement comptable en
vigueur à la Défense s'applique-t-
il à l'utilisation des Falcon,
notamment par les autres
membres du gouvernement? S'ils
doivent inscrire le coût de ces
transports dans leur budget, il
serait moins onéreux d'utiliser des
avions de ligne. Cette
réglementation s'applique-t-elle
également aux membres de la
famille royale? L'utilisation des
Falcon 900 par la Maison royale
est-elle imputée à la liste civile?
04.26 André Flahaut, ministre: Il y a parfois des confusions.
04.27 Karel Pinxten (VLD): Dat is geen antwoord.
04.28 André Flahaut, ministre: C'est un constat que je fais. C'est le
genre de question que j'ai déjà entendue de la part du Vlaams Blok.
04.28 Minister André Flahaut:
Dat soort vragen heeft het Vlaams
Blok ook al gesteld.
04.29 Karel Pinxten (VLD): Ik vind dit grof. Ik ben parlementslid. Ik
ondervraag u op een vriendelijke, correcte wijze.
04.30 André Flahaut, ministre: Il ne faut pas s'énerver. Je ne
m'énerve pas, moi.
04.31 Karel Pinxten (VLD): Ik neem dat niet als parlementslid. Ik
heb met het Vlaams Blok absoluut niets te maken. Ik ondervraag u
op een correcte, beleefde wijze. Ik heb niet graag dit soort
verwijzingen. Daarmee valt u uit uw rol. Dit moet een parlementslid
niet nemen.
04.31 Karel Pinxten (VLD): Je
n'ai rien à voir avec le Vlaams
Blok. Vous sortez de votre rôle de
ministre. Je ne tolérerai pas ces
insinuations.
04.32 André Flahaut, ministre: J'ai encore le droit de dire ce que je
pense! Je suis aussi un responsable politique.
04.33 Karel Pinxten (VLD): Mijnheer de minister, ik ben heel 04.33 Karel Pinxten (VLD): J'ai
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correct geweest. Ik heb zelfs gezegd in mijn inleiding dat de Inspectie
van Financiën een gunstig advies heeft gegeven, maar ik meen dat
wanneer er vragen opkomen in de media, het in ieders belang is ­
ook van de minister ­ dat er heel duidelijke vragen en antwoorden op
die vragen komen. U moet niet dit soort verwijzingen maken als bij
wijze van tussenvraag, die u zelf hebt geïnsinueerd, naar de werking
van de Falcon 900 wordt gepeild. Ik denk toch dat wij in een heel
transparant koninkrijk leven. Dat is trouwens een heel goede zaak. Ik
kan er niet van verdacht worden dat ik niet voor onze monarchie zou
zijn. Het tegendeel is waar. Dat wettigt niet dit soort reacties. Toch
zou ik graag een antwoord krijgen op die vraag.
été très correct. J'ai même dit
dans mon introduction que
l'Inspection des Finances avait
donné un avis favorable. J'estime
toutefois que lorsque certaines
questions sont posées dans les
médias, tout le monde - y compris
le ministre - a intérêt à ce que ces
questions reçoivent des réponses
très claires.
04.34 André Flahaut, ministre: Monsieur le président, tout d'abord,
en réponse à M. Bourgeois sur l'opportunité, la question me semble
dépassée; elle a été tranchée lorsque le gouvernement a décidé de
moderniser les deux Falcon. On peut toujours a posteriori se
demander si l'on a bien fait ou non, mais la décision a été prise par le
gouvernement.

Bien entendu, à l'intérieur du département de la Défense, les marins
préféreraient sans doute l'achat d'un navire de transport avec les
Luxembourgeois; les hommes d'infanterie ou les artilleurs
pencheraient pour des camions ou des canons. Forcément. Notre
métier, en tant que responsable politique d'un département, c'est de
le considérer globalement et de faire des choix. Ici, nous avons opté
pour ce choix afin de rationaliser l'ensemble de la flotte. Donc, suite
à l'opportunité, le problème a été tranché.

En ce qui concerne les liens entre les quatre soumissionnaires, que
je sache, il n'y en a aucun. Vous pouvez peut-être encore compléter
votre étude par l'organigramme des sociétés, la composition du
capital, les filialisations, les échanges de techniques, la mise en
commun de bureaux d'études. En général, lorsqu'on lance un
marché, les gens font part d'un intérêt et ils soumissionnent. Notre
réponse est donc négative.

En ce qui concerne la DAP, le montant prévu était de 21.319.000 et
l'attribution est passée à 16.500.000. Nos gars ont bien travaillé:
nous sommes en dessous des prévisions initiales.

En ce qui concerne la question des utilisateurs, il existe deux types
de tarif: le tarif interne et le tarif externe. Le tarif interne est plus
avantageux que le tarif externe. Autrement dit, l'OTAN a plus de
moyens que la Belgique.

Pour le tarif interne, une différence est faite entre l'utilisateur normal
et l'utilisateur humanitaire. Une organisation non gouvernementale
peut demander d'affréter un avion et le remplir de matériel; dans
cette hypothèse, elle paie. Elle peut aussi demander de compléter un
avion qui a du matériel militaire à bord ou qui assure une mission de
M. Michel ou de M. Verhofstadt en emportant du matériel militaire;
dans ce cas-là, on ne fait pas payer l'utilisateur humanitaire. On
essaie toujours de faire en sorte que les avions ne décollent pas à
vide, ce qui serait idiot.

Quant à la question relative aux catégories qui paient et ne paient
pas, ceux qui paient, ce sont les gouvernements fédérés et tous les
départements ministériels à l'exception de trois départements, à
04.34 Minister André Flahaut:
De vraag van de heer Bourgeois
of de vernieuwing van de Falcons
wel gepast is, komt te laat. Die
knoop heeft de regering al
doorgehakt met de bedoeling de
vloot te rationaliseren.

Wat de onderlinge banden tussen
de vier inschrijvers betreft, wel,
naar mijn weten zijn er geen.

En voor de aanvraag tot
voorafgaandelijk akkoord was
oorspronkelijk een bedrag van
21,319 miljoen uitgetrokken,
terwijl het contract voor 16,5
miljoen euro werd toegewezen.
Dat is dus minder dan verwacht.

Wat de gebruikers betreft, wordt
een extern en een intern ­
goedkoper ­ tarief gehanteerd.
Inzake het intern tarief wordt een
onderscheid gemaakt tussen een
gewone gebruiker en een
gebruiker met een humanitaire
opdracht. Een humanitair
transport dat de lading
vervolledigt, bijvoorbeeld, is
gratis.

De deelregeringen en de
ministeriële departementen (met
uitzondering van de eerste
minister en de ministers van
Buitenlandse Zaken en Defensie)
moeten betalen. De koninklijke
familie betaalt niet.

Ik zei de heer Pinxten dat ik dat
soort vragen eerder van het
Vlaams Blok verwacht. Die vinden
we immers ook terug in de
publicaties van die partij. Als
politiek verantwoordelijke mag ik
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savoir celui du premier ministre, des Affaires étrangères et de la
Défense. La famille royale ne paie pas.

Une comptabilité est tenue et reprend tous les déplacements de tout
le monde. Plusieurs questions parlementaires m'ont déjà été posées
à ce sujet. Ces données n'ont jamais été publiées car elles
représentent un dossier épais. Toutefois, il est évident que si des
parlementaires posent la question, le département de la Défense se
fera un plaisir de livrer, à domicile, l'ensemble des informations.

Monsieur le président, j'apprécie M. Pinxten et je ne veux pas me
disputer avec lui, ni avec personne d'ailleurs. Il n'y a pas plus
pacifique que moi. Je voudrais simplement dire que j'avais déjà vu
ce genre de question sur la famille royale dans des écrits du Vlaams
Blok. Quand je dis que je m'attendais plus à une question de ce
genre de la part du Vlaams Blok que de lui, c'est tout. Il n'y a rien à
ajouter.
nog zeggen wat ik denk.
Le président: On ne va pas recommencer.
04.35 Karel Pinxten (VLD): Mijnheer de voorzitter, ik heb een
bijvraag gesteld die ik absoluut niet had gepland, zonder meer, om
van de gelegenheid gebruik te maken om mij goed in het hoofd te
prenten hoe de regeling is. Ik kende de regeling voor de eerste
minister, voor de minister van Buitenlandse Zaken en de minister
van Defensie. Het was bekend dat er ook voor de anderen kosten
aangerekend werden. Dat was vroeger ook zo.

Het was mij echter niet bekend dat het Koninklijk Huis gratis ervan
gebruik kan maken. Dat vernam ik nu. Het antwoord van de minister
was terzake duidelijk.

De minister voegde eraan toe dat wij bijkomende informatie kunnen
krijgen. Hij gaf een correct antwoord.
04.35 Karel Pinxten (VLD): J'ai
posé une question supplémentaire
qui ne figurait pas dans le texte
initial de ma question. Je
souhaiterais simplement connaître
dans son intégralité la
réglementation relative à
l'utilisation de l'avion du
gouvernement. Jusqu'à présent,
j'ignorais par exemple que la
famille royale ne devait prendre
aucun frais à sa charge. Je
remercie le ministre pour ces
informations.

Le président: Monsieur Pinxten ce n'est pas la peine de le dire. Le ministre l'a dit. Vous en tirez les
conclusions que vous souhaitez. On ne va pas relancer le débat sans arrêt. Si vous voulez interpeller
dans quinze jours sur l'absence d'intervention financière, libre à vous. Vous pouvez interpeller le ministre
quand vous le souhaitez.

Motions
Moties

En conclusion de cette discussion les motions suivantes ont été déposées.
Tot besluit van deze bespreking werden volgende moties ingediend.

Une motion de recommandation a été déposée par M. Geert Bourgeois et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Geert Bourgeois
et la réponse du ministre de la Défense,
demande au gouvernement
en ce qui concerne l'affectation du budget de la défense, de privilégier, dans le cadre des restrictions
budgétaires, les dépenses prioritaires de l'armée."

Een motie van aanbeveling werd ingediend door de heer Geert Bourgeois en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Geert Bourgeois
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en het antwoord van de minister van Landsverdediging,
beveelt de regering aan
bij de besteding van het defensiebudget in het kader van de budgettaire bezuiniging voorrang te geven
aan de voor het leger prioritaire uitgaven."

Une motion pure et simple a été déposée par MM. Robert Denis, Miguel Chevalier, Jean-Pol Henry et
Serge Van Overtveldt et par Mme Dalila Douifi.

Een eenvoudige motie werd ingediend door de heren Robert Denis, Miguel Chevalier, Jean-Pol Henry et
Serge Van Overtveldt en door mevrouw Dalila Douifi.

Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La discussion est close.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking is gesloten.

La discussion des questions et interpellations se termine à 11.49 heures.
De bespreking van de vragen en interpellaties eindigt om 11.49 uur.