KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 964
CRIV 50 COM 964
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
woensdag
mercredi
29-01-2003
29-01-2003
10:00 uur
10:00 heures
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
PS
Parti socialiste
cdH
centre démocrate Humaniste
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes :
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
e-mail :
publications@laChambre.be
CRIV 50
COM 964
29/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde interpellaties van
1
Interpellations jointes de
1
- de heer Yves Leterme tot de minister van
Financiën over "de verwerping van Copernicus-
voorstellen" (nr. 1551)
- M. Yves Leterme au ministre des Finances sur
"le rejet des propositions Copernic" (n° 1551)
- de heer Geert Bourgeois tot de minister van
Financiën over "het ontwerp tot wijziging van het
statuut en de loopbanen van de federale
ambtenaren in uitvoering van Copernicus"
(nr. 1562)
- M. Geert Bourgeois au ministre des Finances
sur "le projet de modifier le statut et les carrières
des fonctionnaires dans le cadre de la réforme
Copernic" (n° 1562)
Sprekers: Yves Leterme, voorzitter van de
CD&V-fractie, Geert Bourgeois, Didier
Reynders, minister van Financiën
Orateurs: Yves Leterme, président du groupe
CD&V, Geert Bourgeois, Didier Reynders,
ministre des Finances
Moties
10
Motions
10
CRIV 50
COM 964
29/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
van
WOENSDAG
29
JANUARI
2003
10:00 uur
______
du
MERCREDI
29
JANVIER
2003
10:00 heures
______
La séance est ouverte à 10.21 heures par M. Alfons Borginon, président.
De vergadering wordt geopend om 10.21 uur door de heer Alfons Borginon, voorzitter.
01 Samengevoegde interpellaties van
- de heer Yves Leterme tot de minister van Financiën over "de verwerping van Copernicus-
voorstellen" (nr. 1551)
- de heer Geert Bourgeois tot de minister van Financiën over "het ontwerp tot wijziging van het
statuut en de loopbanen van de federale ambtenaren in uitvoering van Copernicus" (nr. 1562)
01 Interpellations jointes de
- M. Yves Leterme au ministre des Finances sur "le rejet des propositions Copernic" (n° 1551)
- M. Geert Bourgeois au ministre des Finances sur "le projet de modifier le statut et les carrières
des fonctionnaires dans le cadre de la réforme Copernic" (n° 1562)
01.01 Yves Leterme (CD&V): Mijnheer de voorzitter, ik had
begrepen dat de interpellatie van de heer Bourgeois samengevoegd
is met de mijne, maar ik kan mij vergissen.
In de eerste plaats stel ik vast dat het 10.25 uur is. Het is jammer dat
wij onze werkzaamheden telkens later moeten beginnen, terwijl er
zeer dringende wetsontwerpen op bespreking door ons liggen te
wachten. Maar goed, dat is niet mijn verantwoordelijkheid.
Mijnheer de minister, mijnheer de voorzitter, collega's, ik wil in het
Parlement nog eens aandacht vragen voor de uit de hand lopende
situatie bij het personeel van het ministerie van Financiën,
hoofdzakelijk bij de Algemene Administratie van de Belastingen.
Deze legislatuur is nu drieënhalf jaar bezig. Niet alleen regeren
blauw, rood en groen nu samen, maar de minister van Financiën
heeft nu ook de volledige bevoegdheid en de nodige ruimte om zijn
visie op het personeelsbeleid van het ministerie van Financiën in
realiteit om te zetten. Ik moet echter zeggen dat het feit dat in
december 2002 vele duizenden ambtenaren van Financiën betoogd
hebben en in zeer scherpe bewoordingen het beleid aan de kaak
hebben gesteld, ons toch tot nadenken moet stemmen.
Deze minister deze liberale minister weliswaar, die het personeel
van Financiën wellicht niet zo'n warm hart toedraagt presteert het
na drieënhalf jaar volstrekte bevoegdheid over het personeel, toch
duizenden ambtenaren zeer uitdrukkelijk tegen hem te zien betogen.
Daar zit een klein element van onrechtvaardigheid in, omdat de
minister van Financiën zich eigenlijk nauwelijks heeft bemoeid met
dat personeelsbeleid. Ik denk dat wat de implementatie van Coperfin
betreft, het precies een van de elementen van ergernis van het
personeel is terecht trouwens dat de minister van Financiën maar
01.01 Yves Leterme (CD&V): Je
souhaite attirer votre attention sur
la dégradation de la situation du
personnel de l'administration des
contributions. Le ministre des
Finances dispose de la marge de
manoeuvre nécessaire pour
traduire dans la pratique sa
conception de la politique du
personnel. En trois ans et demi, il
a réussi à monter des milliers de
collaborateurs contre lui. Il a
donné carte blanche au ministre
Van den Bossche, ce qui lui est
reproché. Le dépôt d'un projet de
protocole d'accord 24 heures
avant une grève annoncée est
d'ailleurs illustratif de son manque
de respect pour le personnel et les
partenaires sociaux. L'examen de
ce texte n'a pu être entamé que le
18 décembre dernier, alors qu'il
devait être adopté le 15 janvier au
plus tard.
Le recours excessif aux
consultants a suscité la méfiance.
Lors de la préparation de la
réforme Coperfin, ces consultants
ont veillé à s'assurer une marge
suffisante, afin de pouvoir
29/01/2003
CRIV 50
COM 964
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
heeft laten waaien tot de herfst van vorig jaar. Eigenlijk heeft hij
minister Van den Bossche vrij spel gegeven om zich volledig met het
personeel van Financiën in te laten.
Nu, in elk geval getuigt het niet van veel stijl pas 24 uur voor een
aangekondigde actie een ontwerp van protocolakkoord voor te
leggen. De tekst daarvan kon pas op 18 december worden
besproken, terwijl de uiterste datum voor de aanvaarding van de
tekst op 15 januari was gefixeerd. Zo voert men geen respectvol
gesprek met de sociale partners en met het personeel. Dat kan
alleen ingegeven zijn door een gebrek aan ernst en een gebrek aan
achting voor het personeel van Financiën. Ik denk dat die mensen
daar stilaan genoeg van hebben en ik kan hun geen ongelijk geven.
Ik wil een aantal knelpunten naar voren brengen. Ik zal proberen ze
te groeperen rond een drietal of een viertal invalshoeken.
Een eerste element van argwaan is het overvloedige gebruik van
consultants bij die hele hervorming. Die consultants zijn zich als het
ware aan het ingraven; als een kanker bijten zij zich vast in de
personeelsstructuur van Financiën. Bij het opzetten van de Coperfin-
hervorming hebben zij in voldoende ruimte voorzien om ook op
termijn aan de slag te blijven: bij de assessments en bij allerhande
procedures waarbij een beroep gedaan wordt op hun diensten, op
basis van bijzonder dure contracten. Ik denk dat wij dat toch eens
opnieuw moeten afwegen. Dat moet toch met enige kritische zin
bekeken worden. Ik druk mij misschien wat plastisch uit, maar ik heb
de indruk dat die consultants zich vooral hebben beziggehouden met
het installeren van jackpots in de administratie van Financiën, zodat
zij in de loop van de volgende jaren die eenarmige bandiet geregeld
zullen kunnen gebruiken om geld te incasseren voor prestaties die
evengoed door de deskundige ambtenaren van Financiën zelf
zouden kunnen worden uitgevoerd.
Een tweede element van argwaan betreft de vergelijkende selecties.
Vroeger gaven examens nog een waarborg op een betrekking als
men slaagde. De garantie dat wie slaagt in een vergelijkend examen
of een vergelijkende selectie, ook promotie krijgt, valt weg. Dat is,
meen ik, toch wel een bijzonder zwaar element van demotivering.
Daarbij komt dat bij heel het systeem dat wordt voorgesteld, volgens
mij de gevaren van een overdreven politisering van de
belastingsdiensten heel sterk om de hoek komen kijken. De
belastingsdiensten zijn terecht aangemerkt als voorbeelden inzake
depolitisering en objectieve beoordeling. Dat is cruciaal, want het
gaat om belastingsdossiers en om de belangen van burgers. Wij
stellen vast dat in het systeem dat door Van den Bossche en
Reynders aan de administratie wordt opgedrongen, de mogelijkheden
tot politisering zijn ingebakken. Zij sorteren reeds hun eerste
effecten. Ik denk aan het dossier Umicor, waar op zijn minst de
indruk bestaat bij de ambtenaren van de belastingsdiensten dat
terzake sprake is van politieke inmenging. Door het systeem dat aan
de administratie wordt opgelegd, kunnen tot en met de
taxatieambtenaren die toch een bijzonder belangrijke rol vervullen
het voorwerp uitmaken van politieke chantage omdat hun
carrièreverloop en de gevolgen die worden gegeven aan het met
succes doorstaan van selectietesten, onderhevig is aan een politieke
beoordeling. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit een
conserver leur emploi au terme de
leur mission. Il me semble qu'ils
obtiendront, au cours des
prochaines années, d'importantes
sommes d'argent en échange de
prestations qui pourraient tout
aussi bien être confiées aux
fonctionnaires experts des
Finances.
Quiconque est lauréat d'un
concours ou est choisi à l'issue
d'une procédure de sélection
obtient normalement une
promotion. Or cette garantie est
désormais caduque, ce qui est
une source de démotivation. En
outre, le risque de politisation des
services fiscaux n'est pas
imaginaire. C'est ainsi que nous
avons l'impression qu'il y a eu
immixtion politique chez Umicor,
par exemple.
La hiérarchie peut y transférer
d'une fonction à l'autre les
travailleurs temporaires sans
aucune motivation. D'autre part,
l'élaboration de plans relatifs aux
besoins en personnel annuels ou
bisannuels est susceptible
d'aboutir à la suppression, à
l'occasion d'un assainissement
fortuit, d'un certain nombre de
fonctions exercées par certaines
personnes.
Tant qu'il n'y a aucune proposition
d'insertion barémique pour le
niveau A, le ministre ne peut
attendre que l'on approuve une
série de propositions de réformes
statutaires. Concernant le niveau
B, nous constatons que l'on
persiste manifestement à mettre
en place une procédure de
sélection pour permettre aux
intéressés de quitter la carrière
générale d'expert financier pour
embrasser une carrière spécifique
d'expert fiscal.
A mon avis, il ne devrait exister à
ce niveau-là qu'une seule carrière
car traiter différemment des gens
qui font le même travail n'a aucun
sens. Au demeurant, les examens
pour entrer dans la carrière
CRIV 50
COM 964
29/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
bewuste strategie van de minister is. Hij werkt de politisering van de
belastingadministratie mee in de hand.
Die politisering is trouwens ook te merken bij de interim-ambtenaren.
Mensen die ad interim functies uitoefenen bij gebrek aan
vastbenoemden worden op dit moment gewoon verplaatst van de
ene functie naar de andere, zonder motivering en volgens het
goeddunken van de hiërarchie, die zich laat beïnvloeden met de
verwachting daarvoor ook de beloning te ontvangen die zich politiek
laat vertalen. Ook de opmaak van jaarlijkse of tweejaarlijkse
personeelsbehoeftenplannen zal aanleiding kunnen geven tot het
toevallig wegsaneren van een aantal functies waarin een aantal
mensen actief is. Ik denk aan efficiënt taxerende ambtenaren, die
wellicht wat storend zijn voor de politiek van de minister of voor de
politieke belangen van de minister.
Met betrekking tot een aantal problemen per niveau, wil ik kort
stilstaan bij ten eerste het niveau A. Het lijkt mij duidelijk,
mijnheer de minister, dat zolang er geen voorstellen zijn van
inschaling voor het niveau A, het bijzonder moeilijk is te verwachten
dat men akkoord zal gaan met een aantal voorstellen tot hervorming
van statuut en tot implementatie van Coperfin.
Met betrekking tot niveau B stellen wij vast dat blijkbaar wordt
doorgegaan met het installeren van een vergelijkende selectie om
van de algemene loopbaan van financieel deskundige over te gaan
naar een specifieke loopbaan van fiscaal deskundige. Als men de
zaken van dichterbij bekijkt, meen ik nochtans dat er bijzonder weinig
reden om een onderscheid te maken tussen, enerzijds, de algemene
loopbaan van financieel deskundige en, anderzijds, de specifieke
loopbaan van fiscaal deskundige. Het is duidelijk dat voor de
werkzaamheden die op het niveau B het vroegere 2plus worden
gedaan, er eigenlijk maar één loopbaan kan zijn, namelijk de fiscale
loopbaan. Het heeft geen zin om mensen die hetzelfde werk
verrichten, verschillend te behandelen.
De examens voor de loopbaan van fiscaal deskundige zijn trouwens
zeer zwaar. Ik vind dat de voordelen van het slagen in die examens
veel te langzaam voelbaar worden, waardoor mensen niet worden
aangemoedigd om te kiezen voor die loopbaan van fiscaal
deskundige, terwijl het tekort met betrekking tot de werking van de
belastingsdiensten en het tekort aan deskundig personeel zich nu
juist voordoet bij mensen met dit profiel.
Door het systeem van de competentietests, waarbij men pas na een
aantal jaren aan de volgende test mag deelnemen, wordt het
trouwens voor mensen met enige jaren beroepservaring gewoon
oninteressant om over te stappen naar de fiscale loopbaan in niveau
B. De loopbaan wordt langer terwijl er, ik herhaal het, nu reeds een
chronisch personeelstekort vast te stellen is. Dit tekort geraakt niet
opgevuld en daarbij komt dat de komende jaren dit blijkt uit de
leeftijdspiramide op versnelde wijze heel wat ambtenaren van
Financiën met pensioen gaan. Met de richting die Coperfin uitgaat,
zal het tekort zich nog gaan uitdiepen.
Wat het niveau C betreft, het vroegere niveau 2, wil ik even stilstaan
bij het element competentietest. In het algemeen vind ik dat dit
element het principe dreigt te ondergraven dat men in een goede
d'expert fiscal sont très durs et les
lauréats ne peuvent bénéficier
assez vite des avantages liés à la
réussite de cet examen.
Cependant, c'est pour ces
fonctions spécifiques que l'on
observe un manque chronique de
personnel.
Pour ce qui concerne le niveau C,
je déplore que, dorénavant, les
fonctionnaires soient rémunérés
en fonction de la réussite d'un test
de compétences, alors qu'ils ont
toujours été rémunérés en
fonction du travail fourni. Il avait
été annoncé que ces tests ne
porteraient que sur les tâches
spécifiques au département.
Or, il appert qu'ils ont trait en
grande partie à des programmes
informatiques que la plupart des
membres du personnel n'utilisent
même pas. Les participants n'ont
guère le temps de se préparer.
Les plus de 45 ans, tout
particulièrement, éprouvent des
difficultés à réussir les tests.
Les tests seraient suivis d'un
entretien d'une heure. Le ministre
se rend-il bien compte de
l'incidence organisationnelle,
sachant que 10.000 à 15.000
fonctionnaires sont concernés? En
outre, le test in-basket est sans
rapport aucun avec la réalité.
Les revendications des syndicats
pour le niveau D sont
essentiellement d'ordre
pécuniaire, mais ces exigences-là
ne sont pas non plus prises au
sérieux en n'ont fait l'objet
d'aucune discussion au sein du
comité B.
Comment le gouvernement réagit-
il face à cette situation dramatique
et à l'inquiétude légitime des
fonctionnaires?
29/01/2003
CRIV 50
COM 964
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
administratie loon naar werken krijgt. Nu wordt het `loon naar slagen
in competentietest'. Het is best denkbaar dat iemand met brio in een
competentietest slaagt, maar in de feiten geen goed presterend
ambtenaar blijkt te zijn. Voor een aantal mensen zal dit wel het geval
zijn, maar het verschuiven van het principe `loon naar werken' naar
`het slagen in een competentietest' lijkt mij niet volledig de goede
richting te zijn.
Wat die competentietest betreft, was oorspronkelijk voorgesteld dat
die vooral te maken zou hebben met het werk dat de betrokkenen
moeten uitvoeren. Dit lijkt een logische redenering. Nu blijkt dat
belangrijke elementen van de competentietest te maken hebben met
computerprogramma's, terwijl op dit moment heel weinig
personeelsleden van Financiën de meeste nauwelijks of helemaal
niets te maken hebben met die programma's.
Wat het meest stoort, mijnheer de minister, is het feit dat die tests
worden afgenomen zonder dat aan de betrokken ambtenaren de
kans wordt geboden om zich terzake voor te bereiden. Dit geeft
aanleiding tot resultaten en slaagpercentages die beneden peil
geraken - 40%, 45% - terwijl een slaagpercentage van 80% de
doelstelling was. Vooral 45-plussers geraken in de problemen
wanneer zij met die competentietest geconfronteerd worden. Dit
heeft niets te zien met het goed uitvoeren van werkzaamheden die
hun zijn toevertrouwd, maar het heeft voor een groot deel te maken
met computerkennis. Zij krijgen niet voldoende voorafgaande
opleidingskansen om zich terzake voor te bereiden. Ik ga het wat
cynisch uitdrukken. Men heeft in een nieuw programma voorzien,
met de naam LOCO. Ik weet niet of u de vertaling van het Spaanse
woord `loco' kent, maar voor dit element van die competentietests is
het woord loco goed gevonden.
Met betrekking tot de voorbereiding van de ambtenaren op die tests,
is er nog een anekdote. Ik heb begrepen dat er op een bepaald
ogenblik aan de ambtenaren van de niveaus B en C diskettes met
programma's werden rondgedeeld. Die diskettes bleken echter
behept met een programmatiefout, waarna er een nieuwe diskette
moest worden rondgedeeld. Dat is een mooi voorbeeld van de
improvisatie waarmee het geheel wordt georganiseerd.
Wat de competentiemeting, de competentietests en het gesprek
achteraf betreft, hebben wij vastgesteld dat het gesprek inzake
duurtijd ongeveer berekend wordt op iets minder dan een uur. Als
men rekent op 10.000 à 15.000 ambtenaren die dit gesprek moeten
afleggen, dan vraag ik mij af of men reeds voor ogen heeft welke
impact dit zal hebben op de organisatie van de diensten met
betrekking tot tijdsgebruik.
In verband met de competentietests wens ik er nog op te wijzen dat
ik uit de reacties die ik heb gehoord over de zogenaamde In Basket-
tests de indruk heb dat dit niet veel te maken heeft met de
alledaagse werkpraktijk. Ik heb ook de grootste vragen bij deze
competentietests ten aanzien van niveau C.
Ten slotte, wat het niveau D betreft, wens ik te onderstrepen dat de
eisen van de vakorganisaties vooral pecuniair waren. Ze waren
vooral gericht op de verloning. Ik heb de indruk dat men die eisen
niet au serieux neemt. Er zijn een aantal voorstellen die zouden
CRIV 50
COM 964
29/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
worden besproken in het comité B. Ik heb echter begrepen dat dit
totnogtoe nog niet gebeurd is en dat de minister ook geen haast
maakt om daar werk van te maken.
Samenvattend denk ik dat de personeelssituatie door de ambtenaren
terecht als dramatisch wordt aangevoeld. Ik heb u 3,5 jaar aan het
werk gezien en ik heb zo stilaan de indruk dat u vooral uit bent op
grote verklaringen, op spektakel en op presentaties ten aanzien van
uw ambtenaren. Wanneer het erop aankomt om zelf te zorgen voor
een betere werking van en betere werkvoorwaarden voor uw
administratie dit geldt voor zowel statuut, verloning, omkadering als
materieel -, dan bent u hierin minder geïnteresseerd.
U bent dus mee verantwoordelijk voor de al maar stijgende ergernis
bij het personeel van Financiën. Dit zal zich misschien vertalen in
een nog minder goede werking van die administratie. Als liberaal is
dit misschien uw oogmerk. Wij vinden dat belastingdiensten goed
moeten kunnen werken. Ze moeten de belasting op een
rechtvaardige wijze kunnen heffen ten aanzien van degene die de
belasting verschuldigd is. Uw oogmerk is blijkbaar anders. Ik betreur
dat. Ik had van u in dit Parlement graag wat meer vernomen over uw
positie in dit dossier op dit moment. Wat is het standpunt van de
regering tegenover de terechte sociale onrust bij het personeel van
Financiën.
Voorzitter: Olivier Maingain.
Président: Olivier Maingain.
01.02 Geert Bourgeois (VU&ID): Mijnheer de voorzitter, mijn
interpellatie gaat over hetzelfde onderwerp. Mijnheer de minister, ik
heb niet zoveel ervaring met deze commissie voor de Financiën als
collega Leterme. Ik kan mij echter ook niet van de indruk ontdoen dat
de ambtenaren van Financiën over het algemeen stipter zijn dan
deze commissie voor de Financiën in de Kamer van
Volksvertegenwoordigers. Ik sluit mij in die zin dus aan bij de
openingswoorden van collega Leterme.
Ik ben zeker geen ervaringsdeskundige. Ik heb echter het gevoel -
voor zover ik daarmee enige ervaring heb - dat de ambtenaren van
Financiën over het algemeen gedreven en bekwaam zijn. Ze hebben
de faam dat ze objectief en gedepolitiseerd zijn. Er is nu een enorm
groot ongenoegen binnen die grootste federale administratie,
mijnheer de minister. Er is een massale betoging geweest op 12
december. Daarna zijn er nieuwe voorstellen geformuleerd door de
regering. Deze voorstellen dateren van 20 december. Ze zijn pas
begin januari ontvangen door de bonden. Ze worden nu door het
verenigde vakbondsfront unaniem verworpen.
Ik denk dat dit een heel belangrijk signaal is dat regering toch tot
nadenken zou moeten stemmen. Het ligt niet zo voor de hand en het
is niet zo evident dat in deze grootste overheidsadministratie er zo'n
massaal protest ontstaat tegen een hervorming. Deze hervorming is
weliswaar grotendeels gestuurd door uw collega Van den Bossche,
maar u bent wel de minister die verantwoordelijk is voor Financiën.
Er zijn nogal wat breekpunten die bij de bonden leven. Ik zou
hierover ook graag uw standpunt kennen, mijnheer de minister. Ik
denk dat deze breekpunten kunnen worden geschematiseerd in een
01.02 Geert Bourgeois (VU&ID):
Les fonctionnaires des Finances
ont la réputation d'être motivés,
compétents et dépolitisés. Leur
protestation massive est, dès lors,
inhabituelle.
Le 20 décembre 2002, le
gouvernement a présenté ses
nouvelles propositions, qui ont été
rejetées à l'unanimité par les
syndicats. Ceuxci ont cité trois
points de rupture.
Ils craignent d'abord une
politisation et une perte
d'objectivité. La réussite à un
examen ou à une sélection n'offre
plus aucune garantie. Les
examens ne comportent pas
assez de critères objectifs et les
fonctionnaires ont insuffisamment
de possibilités de recours. Ils
demandent, en outre, que la
mutation prime la promotion et le
recrutement.
Un deuxième problème concerne
les tests d'aptitude. Tout en
admettant qu'ils doivent
29/01/2003
CRIV 50
COM 964
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
drietal essentiële zaken. Het eerste grote bezwaar heeft betrekking
op de afbraak van de objectiviteit. Ze gaat over het gevaar voor
politisering, het gevaar voor subjectiviteit. Het tweede grote bezwaar
heeft betrekking op de competentietests en het derde grote bezwaar
op de specifieke problemen op de diverse niveaus, met name A, B,
C en D.
Het eerste bezwaar is de afbraak van de objectiviteit. Mijnheer de
minister, uw ambtenaren klagen erover dat slagen voor een examen
met een vergelijkende selectie geen enkele garantie meer biedt om
daadwerkelijk gehonoreerd te worden. Dit was voorheen wel het
geval. Zij zeggen dat ze worden overgeleverd aan de wil van de
managers. Zelfs voor een wijziging van functie in eenzelfde graad is
er zo'n examen. Die examens bevatten echter onvoldoende
objectieve criteria om aan iedereen een houvast te bieden en om een
rechtszekerheid te bieden binnen uw departement.
Ook over de mutatieregeling heerst er onduidelijkheid. Zij vragen
daar om voorrang te geven aan mutatie op bevordering en op
aanwerving, in die volgorde. Bent u het daarmee eens? Kunt u dat
onderschrijven?
Het derde belangrijke punt bij die objectiviteit en bij die subjectieve
criteria die ingang vinden, is het bezwaar van de bonden dat er
onvoldoende beroepsmogelijkheid is. Zij vinden dat wanneer men
zich gepasseerd voelt men op elk ogenblik en in elke fase beroep
moet kunnen aantekenen. Ook daarin werd blijkbaar niet voorzien.
Ik kom dan tot de competentietests. Collega Leterme heeft hierop
ook al gewezen. Als ik de mensen uit de administratie hoor, dan heb
ik het gevoel dat zij er helemaal niet tegen zijn dat zij hun
vaardigheden moeten bijwerken. Ze zijn niet tegen permanente
vorming. Mijns inziens niet geheel ten onrechte pleiten ze er echter
wel voor dat deze tests en vorming hoofdzakelijk betrekking zouden
hebben op hun fiscale deskundigheid, op de deskundigheid die zij ten
gronde nodig hebben in de materie. Nu zijn de competentietests
toegespitst op computervaardigheid.
De tests zijn ook toegespitst op de In Basket. Tegen deze In Basket
bestaan bezwaren. Zij hebben immers niets te maken met de
alledaagse praktijk.
De tests worden ten slotte afgerond door een gesprek achteraf. De
perceptie van dit gesprek is dat het een subjectief element is. De
bonden pleiten voor een systeem van permanente, gecertificeerde
vorming op bepaalde tijdstippen in het verloop van de loopbaan.
Mijnheer de minister, ik denk in elk geval dat zij ten gronde met hun
argument een punt hebben. Ook over die zaak vraag ik uw mening.
Ten slotte zal ik niet in detail herhalen wat al door collega Leterme is
gezegd. Dit betekent echter niet dat ik het minder belangrijk zou
vinden. Ik vraag dan ook uw aandacht voor de heel specifieke
problemen binnen de diverse niveaus die zijn aangekaart in de
breekpuntennota van de bonden. Op het niveau A zijn de voorstellen
erg onvolledig. De inschaling ontbreekt voor dat niveau. Er is ook
kritiek op het niveau B. De splitsing tussen het fiscale en het
financiële gedeelte is voor dit niveau op niets gebaseerd. De
régulièrement affiner leurs
connaissances, les fonctionnaires
estiment que les tests doivent
porter sur des aspects fiscaux et
non sur des connaissances en
matière informatique. Les tests in-
basket n'ont par ailleurs aucun
caractère réaliste.
Le troisième point de rupture
concerne les problèmes
spécifiques par niveau, déjà
énumérés par M. Leterme.
Cette réforme est un échec et, dès
lors, un sérieux aménagement
s'impose.
CRIV 50
COM 964
29/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
examens houden ook geen garantie in op een hogere weddeschaal
in. Voor het niveau C is er de kritiek die collega Leterme al naar voor
heeft gebracht. Dat is ook zo voor niveau D. Ten slotte is er nog het
specifieke aspect van het personeel van de hypotheekbewaringen.
Voor hen zijn er nog geen uitgewerkte voorstellen. Ik denk dat die
op het eerste gezicht meer gedetailleerde kritiek daarom niet
minder belangrijk is.
Ik vraag dus uw aandacht voor de geformuleerde kritiek op elk van
die niveaus. Mijnheer de minister, ik zou het in elk geval en in het
algemeen belang geen goede zaak vinden, mocht dit niet kunnen
worden opgelost. Ik herhaal dat de ambtenaren van Financiën over
het algemeen een beeld van echte civil servants geven. Zij geven
een beeld van goede, bekwame ambtenaren. Dergelijk massaal
ongenoegen is een bewijs dat uw paars-groene regering de
hervorming op zijn minst slecht heeft aangepakt. Het is een
mislukking. Er moest een massale betoging worden verwerkt. Nieuwe
voorstellen werden gedaan. Deze voorstellen werden door de bonden
opnieuw en unaniem verworpen. Ik denk dat dit van de regering
grondig reflectiewerk en grondige bijsturing vraagt.
Ik vraag uw antwoord op al deze problemen.
01.03 Minister Didier Reynders: Mijnheer de voorzitter, eerst en
vooral wil ik drie zaken zeggen in verband met de maatregelen die
werden genomen sedert het begin van deze legislatuur.
Ten eerste, bij Financiën zijn er nu meer aanwervingen dan
gedurende meer dan twintig jaar. Er is dus een verhoging van het
personeel bij Financiën. Dat is een verandering vergeleken met het
vorige beleid.
Ten tweede, wat de informatica betreft, is er bijna een verdubbeling
van het investeringsprogramma. In 2000 beschikte ik nog over 45
miljoen euro voor informatica. Er was een eerste beslissing genomen
dat dit budget tot 65 miljoen euro zou stijgen. Voor 2003 heb ik de
mogelijkheid om tot 110 miljoen euro te gaan. Er is dus een zeer
belangrijke verandering, niet alleen wat de aanwervingen betreft
maar ook wat de informatica betreft.
Ten derde, wat de efficiëntie van Financiën betreft, is er nu ook een
evolutie. Niet alleen dankzij acties tegen fiscale fraude en de
achterstand maar ook in vergelijking met de begroting 2002 hebben
we nu meer opbrengsten voor 2002. Dat is een zeer merkwaardige
evolutie, zelfs met een zeer belangrijke fiscale hervorming en een
belangrijke verlaging van de belastingen, enerzijds wat de
personenbelasting betreft en anderzijds nu ook voor de
vennootschapsbelasting. Wij gaan naar meer opbrengsten dan
voorzien in 2002. Er is dus een meer efficiënte werking van het
departement. Tot nu toe hebben we volgens een eerste evaluatie
bijna 300 miljoen euro meer dan voorzien in de laatste raming voor
2002. Er zijn dus meer aanwervingen, meer investeringen in
informatica en er is meer efficiëntie.
Wat de loopbanen betreft, is er in ons land een algemene evolutie
met de Copernicus-hervorming en wij moeten dus komen tot de
toepassing van die hervorming bij Financiën. Ik heb dat altijd gezegd.
Dat is een Coperfin-proces. De onderhandelingen in het sectorcomité
01.03 Didier Reynders, ministre:
Pour la première fois depuis 20
ans, le nombre de recrutements a
augmenté au sein du département
des Finances. Le budget alloué au
programme d'investissements
informatiques a plus que doublé
depuis 2000. En 2000, je
disposais pour ce poste de 45
millions d'euros, en 2003 je
pourrai y affecter jusqu'à 110
millions d'euros. Le département
fonctionne aussi plus efficacement
qu'auparavant. En dépit des
importantes réformes fiscales, en
2002, les recettes dépasseront de
près de 300 millions d'euros les
estimations.
Les négociations au sein du
comité de secteur II - Finances se
sont déroulées le 18 octobre, le 14
novembre et le 18 décembre
2002, après de nombreuses
réunions informelles avec tous les
syndicats. Le 20 décembre 2002,
des propositions relatives aux
grades spécifiques ont été
présentées aux organisations
syndicales représentatives du
SPF Finances. Le 15 janvier
2003, les syndicats ont fait savoir
qu'ils n'étaient pas d'accord avec
les propositions, essentiellement
en raison de la disparition de la
29/01/2003
CRIV 50
COM 964
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
II - Financiën hebben plaatsgevonden op 18 oktober 2002, 14
november en 18 december. Er waren dus drie vergaderingen, dit
echter na veel informele vergaderingen met alle vakbonden
gedurende enkele maanden. Uiteindelijk werden voorstellen omtrent
de specifieke graden in mijn departement op 20 december 2002 aan
de representatieve syndicale organisaties van de FOD Financiën
voorgelegd. Op 15 januari 2003 deelden de representatieve
syndicale organisaties mij in gemeenschappelijk front mee dat zij
zich verzetten tegen de eindnota. Hun voornaamste eis houdt
verband met de verdwijning van de specifieke loopbaan in de FOD
Financiën. De voorstellen passen in het kader van de nieuwe
loopbanen dat door de regering werd goedgekeurd en dat heeft
geleid tot het koninklijk besluit van 5 september 2002 houdende
hervorming van de loopbaan van sommige ambtenaren in de
rijksbesturen. De specificiteit werd behouden waar ze verantwoord is.
Zo blijven bepaalde bijzondere graden in de FOD Financiën
behouden omdat alleen die FOD ze kent, bijvoorbeeld fiscaal
deskundige, of omdat ze ondanks hun gemene aard bijna uitsluitend
van toepassing zijn op de ambtenaren van Financiën, bijvoorbeeld
financieel medewerker en financieel assistent. Het principe van de
versnelde loopbaan via het slagen voor vergelijkende examens wordt
eveneens behouden, bevordering van administratief medewerker tot
financieel medewerker of van financieel deskundige tot fiscaal
deskundige. Bovendien moet daar worden aan toegevoegd dat op
grond van de weging van de functies meer dan 3.000 ambtenaren
van niveau D werden opgenomen in niveau C.
De ambtenaren van rang 28 werden opgenomen in schaal BF3. Dit is
niet het geval voor het personeel van de andere FOD's. Ten slotte
worden de weddetoelagen en de vormingspremie niet afgeschaft
voor degenen die ze ontvangen. Ze worden opgenomen in de
wedden, in uitdoving behouden of afgetrokken van de
competentietoelage. Binnenkort zullen bijkomende inlichtingen en het
overzicht van de voorstellen per graad op de Coperfin-site
beschikbaar zijn. Ik heb het dossier van de loopbanen bij Financiën
deze morgen ter informatie voorgelegd aan de kern. Op 24 januari
2003 heeft een betoging plaatsgevonden die volgens de syndicale
organisaties druk moest uitoefenen op de Ministerraad van dezelfde
dag. De betoging bestond erin de toegang tot de Financietoren te
blokkeren. Ik wijs erop dat deze betoging echter betrekking had op
een punt dat niet op de agenda van de Ministerraad stond, in casu
het mobiliteitsontwerp waarbij Financiën niet betrokken is. Ik begrijp
de reacties niet altijd. Bij Financiën gaat het niet langer over
mobiliteit maar over terbeschikkingstelling op vrijwillige basis. Zonder
een akkoord van de ambtenaar is het onmogelijk een mobiliteit voor
te stellen. Dat is niet het geval bij Financiën. In mijn departement
gaat het over terbeschikkingstelling op vrijwillige basis. Ten slotte, we
moeten verder gaan met de BPR, met de algemene hervorming van
de diensten van het departement. De BPR werd voorbereid niet
alleen met consulenten maar met meer dan 200 ambtenaren van het
departement. Ik dank de vele ambtenaren voor het werk dat ze
gepresteerd hebben. Het was voor de 200 ambtenaren niet
gemakkelijk hun werkzaamheden te combineren met het uitwerken
van een algemene hervorming.
Wat het management betreft, heb ik altijd de eerst gerangschikte
benoemd. Ik zal dat blijven doen. Dat was wellicht niet het geval bij
de vorige regeringen. Ik heb altijd de eerst gerangschikte benoemd.
carrière spécifique.
Les propositions s'inscrivent dans
le cadre de l'arrêté royal du 5
septembre 2002 portant réforme
de la carrière de certains agents
des administrations de l'Etat. La
spécificité est maintenue là où elle
se justifie. Le principe de la
carrière accélérée par
l'intermédiaire de la réussite à des
concours est également conservé.
Par ailleurs, plus de 3.000
fonctionnaires de niveau D ont été
intégrés au niveau C. Les
fonctionnaires de rang 28 ont été
intégrés dans l'échelle BF3.
Des renseignements
complémentaires et l'aperçu des
propositions par grade seront
disponibles sous peu sur le site de
Coperfin. Ce matin, j'ai soumis
pour information au cabinet
restreint le dossier concernant les
carrières au département des
Finances.
La manifestation du 24 janvier
2003 était dirigée contre le projet
de mobilité. Aux Finances, il ne
s'agit toutefois pas de mobilité,
mais de mise à disposition sur une
base volontaire.
Nous devons poursuivre le BPR
(Business Process
Reengineering), un projet auquel
ont travaillé non seulement des
consultants mais également plus
de 200 agents des Finances.
En matière de management,
j'attire l'attention sur le fait que j'ai
toujours nommé le candidat le
mieux classé. Je continuerai à
procéder de cette manière. La
décision concernant Umicor a été
prise par le comité de direction
pour les administrations fiscales.
En ce qui concerne les carrières,
un groupe de travail intercabinets
doit être constitué. Je fournirai
volontiers des informations
précises à chaque agent en
particulier.
CRIV 50
COM 964
29/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
9
Wat Umicor betreft, wijs ik erop dat het een beslissing is van het
directiecomité voor fiscale administraties. De topambtenaren van de
fiscale administraties hebben een beslissing genomen. We kunnen
met dit dossier naar de Europese Commissie stappen en naar de
rechtbank. De topambtenaren moeten hun standpunt verdedigen.
Wat de loopbaan betreft, heb ik een voorstel gedaan aan "de kern".
We moeten evolueren naar een IKW, een interkabinettenwerkgroep
die meer inlichtingen kan verschaffen zoals dat voor de ambtenaren
is gebeurd. Ik wens precieze informatie te geven aan elke individuele
ambtenaar. Dat is, mijns inziens, zeer nuttig. Ik geef graag zoveel
mogelijk informatie. Er zijn twee mogelijkheden: ofwel kunnen we
voortgaan met een onderhandeling inzake de loopbaan met
uitsluitend verhogingen van de wedden. Voor 2003 kosten onze
voorstellen meer dan 6.700.000 euro, voor 2004 is dat meer dan 11
miljoen euro en voor 2005 21 miljoen euro. Onze onderhandelingen
hebben uitsluitend betrekking op verhogingen van de wedden. Mocht
het onmogelijk blijken deze onderhandelingen tot een goed einde te
brengen, dan moeten we wellicht opteren voor de BPR, de
herstructurering van heel het departement in 2003 om daarna
opnieuw te onderhandelen over de loopbanen. Ik weet het niet. De
Ministerraad moet de knoop doorhakken. We hebben een
goeduitgewerkt voorstel voor Financiën?
We zullen moeten uitmaken of we meer informatie moeten
verstrekken aan de ambtenaren. Het is eveneens een
begrotingsaanpak. We zullen moeten uitmaken of het mogelijk is om
verder te onderhandelen over de loopbaan. Als dit niet mogelijk blijkt
zullen we in 2003 de herstructurering van heel het departement
moeten afwerken en daarna opnieuw onderhandelingen aanknopen
over de loopbanen.
Nous pouvons poursuivre les
négociations sur la carrière et les
traitements. Si ces négociations
ne devaient toutefois pas aboutir,
nous pourrions nous borner à
mettre en oeuvre en 2003 les
programmes BPR et la réforme du
département. Les négociations sur
la réforme de la carrière
pourraient alors reprendre
ultérieurement.
01.04 Yves Leterme (CD&V): Mijnheer de minister, ik denk dat u
zelf de kern van het probleem in een zin hebt samengevat. U hebt
gezegd: "Ik begrijp de ambtenaren niet". Ik denk dat dit een bijzonder
goede samenvatting van het probleem is in uw eigen woorden.
U begrijpt de ambtenaren niet en u wil ze ook niet begrijpen. U hebt
heel het dossier van de onderhandelingen overgelaten aan minister
Van den Bossche. U bent pas te elfder ure, bij het vallen van het blad
in de herfst, even op het toneel verschenen, toen het kwaad was
geschied. Mijnheer de minister, welke positieve maatregelen heeft u
vanuit uw specifieke bevoegdheid voor het departement Financiën
genomen op het vlak van de verloning bovenop de algemene
maatregelen verhoging van een aantal premies van Copernicus?
Wat legt u op tafel voor de ambtenaren die terecht sociale acties
voeren?
U hebt het element politisering niet weerlegd. Bijvoorbeeld in het
geval van Umicor verwijst u naar beslissingen van het directiecomité.
Het zijn volgens u de ambtenaren die de beslissingen nemen. De
kritiek is juist dat u op onvertogen momenten ervan droomt om de
gewestelijke directeurs wellicht tot in het Luikse zelf aan te
wijzen. U wil blijkbaar invloed uitoefenen op de aanwijzing van die
gewestelijke directeurs omdat u weet dat de obediëntie van die
mensen wel zal zorgen voor gunstige afwikkelingen van dossiers die
u welgevallig zijn of waarvan de betrokkenen u welgevallig zijn. Dat
01.04 Yves Leterme (CD&V): Le
ministre a bien résumé le
problème en disant qu'il ne
comprend pas les fonctionnaires.
Mais il ne veut pas les
comprendre. Il a laissé au ministre
Van den Bossche le soin de
mener les négociations et n'est
lui-même intervenu qu'au tout
dernier moment. Le ministre
pourrait-il me préciser ce qui a été
proposé sur le plan financier,
spécifiquement pour le
département des Finances?
En ce qui concerne la politisation,
le ministre affirme que ce sont les
fonctionnaires eux-mêmes qui
prennent les décisions. La critique
selon laquelle le ministre rêve de
pouvoir désigner lui-même les
directeurs régionaux est
pertinente. Il laisse ainsi la
politisation s'insinuer dans le
département.
29/01/2003
CRIV 50
COM 964
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
10
is het probleem. U doet de kanker van de politisering insluipen in een
departement dat tot nu toe daarvan gespaard was gebleven.
Na 3,5 jaar volledige bevoegdheid over de administratie zwaait u in
het begin van uw antwoord met een aantal elementen en
maatregelen, maar vandaag liggen eisen en vragen om een gesprek
en om onderhandelingen op tafel en de betrokkenen worden
geconfronteerd met een minister die zelf zegt dat hij de ambtenaren
niet begrijpt. Dit is een erkenning van het probleem die volgens mij
kan tellen en die meteen het ergste laat vermoeden voor het verdere
verloop van de onderhandelingen die door u niet ernstig zijn
genomen en door u veel te lichtzinnig zijn benaderd.
Ik zou u willen oproepen om uw leven te beteren. Ik heb de indruk
dat u terzake niet tot een betere houding wordt aangezet. De groenen
en de socialisten laten dit allemaal gebeuren binnen de regering. Het
slechte werk, het afdrijven van de administratie van de belastingen,
de chaos die dreigt voor het Ministerie van Financiën gebeurt met
medeweten van uw socialistische en groene collega's in de regering.
Ik zou aan de regering willen vragen om dit dossier ernstig te nemen.
Als men de zaken zo op hun beloop laat, is men de kwaliteit van een
van de beste ambtenarenkorpsen van het land definitief op de helling
aan het plaatsen. U mag veel show verkopen, al dan niet in
aanwezigheid van lieftallige dames, maar dit zal u hoe dan ook
aangerekend worden en het zal vooral ook het land aangerekend
worden.
Les négociations n'ont pas été
prises au sérieux et les
écologistes et socialistes laissent
faire.
01.05 Geert Bourgeois (VU&ID): Mijnheer de minister, u zegt dat u
een nieuw voorstel, nieuwe teksten aan "de kern" heeft voorgelegd.
Wat mij betreft, bent u hier in elk geval aan de kern voorbijgegaan.
Ik heb geen antwoord gekregen op mijn vragen die de vertolking zijn
van essentiële problemen die leven bij de ambtenaren. U zegt dat u
desnoods enkel de herstructurering zult doorvoeren en de regeling
van de nieuwe loopbaanontwikkeling zult uitstellen. Daarmee hebben
die tienduizenden ambtenaren geen antwoord op hun fundamentele
zorgen en bezwaren. U zegt dat u individuele informatie zult
verstrekken. De essentie van onze vragen heeft betrekking op het
dreigende gevaar voor het teloorgaan van de objectiviteit. U
antwoordt daar niet op.
Het tweede element had betrekking op de bezwaren tegen de
competentietests. Het derde element handelde over de specifieke
problemen in elk van de niveaus. Ook daarop kwam geen antwoord.
Het ergste dat kan gebeuren, is dat er een demotivering ontstaat
binnen dat korps dat de slagader vormt van de Staat. U gaat er wel
prat op dat u meerontvangsten hebt maar u weet dat er bij dat korps
op heel veel plaatsen en tal van terreinen demotivering is. Uw gebrek
aan beleid terzake is niet zonder risico, mijnheer de minister.
01.05 Geert Bourgeois (VU&ID):
Le ministre affirme que le cas
échéant il appliquera uniquement
la restructuration, l'élaboration des
nouvelles règles pour l'orientation
de la carrière étant reportée. Il n'a
toutefois pas répondu aux
questions sur le manque
d'objectivité et sur les objections
soulevées à l'encontre des tests. Il
n'a pas davantage parlé des
problèmes spécifiques à chaque
niveau. La démotivation risque
ainsi de s'aggraver.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de heren Yves Leterme en Geert Bourgeois en luidt als
volgt:
CRIV 50
COM 964
29/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
11
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Yves Leterme en Geert Bourgeois
en het antwoord van de minister van Financiën,
overwegende de onrust die naar aanleiding van de slechte aanpak van de hervorming van de
administratie van financiën bij de personeelsleden leeft;
overwegende het algemeen belang van een goed werkende administratie van financiën met het oog op de
correcte inning van de belastingen;
vraagt de regering
- in de hervorming de specificiteit van de loopbaan van de ambtenaren van financiën te erkennen en er
naar te handelen;
- blijvend bij bevorderingen de specifieke examens te valoriseren in plaats van algemene
competentietesten;
- absolute voorrang te geven aan de verbetering van de werkingsmiddelen ten behoeve van de
ambtenaren van financiën."
Une motion de recommandation a été déposée par MM. Yves Leterme et Geert Bourgeois et est libellée
comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Yves Leterme et Geert Bourgeois
et la réponse du ministre des Finances,
considérant l'inquiétude causée parmi les membres du personnel par la mauvaise approche de la réforme
de l'administration des finances;
considérant que, dans l'intérêt général, l'administration des finances doit fonctionner correctement en vue
d'une perception correcte des impôts;
demande au gouvernement
- de reconnaître, dans le cadre de la réforme, la spécificité de la carrière des agents des finances et d'agir
en conséquence;
- de toujours valoriser, lors de promotions, les examens spécifiques, plutôt que des tests de compétences
généraux;
- d'accorder la priorité absolue à l'amélioration des moyens de fonctionnement au bénéfice des agents des
finances."
Een eenvoudige motie werd ingediend door de heren Eric van Weddingen en Alfons Borginon.
Une motion pure et simple a été déposée par MM. Eric van Weddingen et Alfons Borginon.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La discussion est close.
La réunion publique de commission est levée à 10.59 heures.
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 10.59 uur.