KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 937
CRIV 50 COM 937
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
C
OMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
C
OMMISSION DE LA
J
USTICE
maandag
lundi
13-01-2003
13-01-2003
14:15 uur
14:15 heures
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE

































AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
PS
Parti socialiste
cdH
centre démocrate Humaniste
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail :
publications@laChambre.be
CRIV 50
COM 937
13/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van mevrouw Greta D'hondt aan de
minister van Justitie over "het gerechtelijk
akkoord voor ondernemingen" (nr. A669)
1
Question de Mme Greta D'hondt au ministre de la
Justice sur "l'accord judiciaire concernant les
entreprises" (n° A669)
1
Sprekers: Greta D'hondt, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Greta D'hondt, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Vraag van mevrouw Greta D'hondt aan de
minister van Justitie over "de huisvesting van de
rechtbank van koophandel van Dendermonde"
(nr. A679)
4
Question de Mme Greta D'hondt au ministre de la
Justice sur "les locaux du tribunal de commerce
de Termonde" (n° A679)
4
Sprekers: Greta D'hondt, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Greta D'hondt, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Vraag van de heer Bart Laeremans aan de
minister van Justitie over "de benoeming van de
nieuwe advocaat-generaal te Gent" (nr. A690)
7
Question de M. Bart Laeremans au ministre de la
Justice sur "la désignation du nouvel avocat
général à Gand" (n° A690)
7
Sprekers:
Bart Laeremans, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs:
Bart Laeremans, Marc
Verwilghen, ministre de la Justice
Vraag van de heer Jo Vandeurzen aan de
minister van Justitie over "de wet ter bestrijding
van de betalingsachterstand bij
handelstransacties" (nr. A649)
9
Question de M. Jo Vandeurzen au ministre de la
Justice sur "la loi concernant la lutte contre le
retard de paiement dans les transactions
commerciales" (n° A649)
9
Sprekers: Jo Vandeurzen, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Jo Vandeurzen, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
CRIV 50
COM 937
13/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
COMMISSION DE LA JUSTICE
van
MAANDAG
13
JANUARI
2003
14:15 uur
______
du
LUNDI
13
JANVIER
2003
14:15 heures
______

De vergadering wordt geopend om 14.20 uur door de heer Fred Erdman, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.20 heures par M. Fred Erdman, président.

De voorzitter: De heer André Frédéric is nog altijd in het buitenland maar zal zijn mondelinge vraag A518
waarschijnlijk in een schriftelijke vraag omzetten. Daar moeten wij dus niet bij blijven stilstaan.

Mevrouw D'hondt, ik beschouw uw vraag A668 over het parket te Dendermonde dus als ingetrokken.
01 Vraag van mevrouw Greta D'hondt aan de minister van Justitie over "het gerechtelijk akkoord
voor ondernemingen" (nr. A669)
01 Question de Mme Greta D'hondt au ministre de la Justice sur "l'accord judiciaire concernant les
entreprises" (n° A669)
01.01 Greta D'hondt (CD&V): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de
minister, ik zal deze vraag uiteraard ook nog stellen aan uw collega
die voor Economie bevoegd is. Deze vraag is echter ingegeven door
een toch opvallende vaststelling inzake het cijfermateriaal van het
aantal gerechtelijke akkoorden. Ik denk dat iedereen beseft ­ en ik
zal dit ook beklemtonen tegenover de minister bevoegd voor
Economie ­ dat een gerechtelijk akkoord in zich houdt, en dat al
sinds de totstandkoming van de wetgeving, dat het nog een
reddingsboei biedt aan ondernemingen die het zeer moeilijk hebben,
om zo de onderneming en de tewerkstelling die zij genereert zo
maximaal als mogelijk te behouden.

Nu blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Credel Belgium dat
het gerechtelijk akkoord blijkbaar aan populariteit inboet. Uit die
studie blijkt dat onze Belgische rechtbanken in 2002 slechts 122
gerechtelijke akkoorden toegekend hebben tegenover 151 in 2001.

Ik weet natuurlijk ook wel dat er daarop een weging moet worden
toegepast. Het cijfermatige is echter ook niet onbelangrijk, te meer
omdat dit toch wel in contrast staat met het aantal faillissementen,
dat in de loop van diezelfde periode een duidelijke stijging heeft
gekend. Uit die studie blijkt ook dat het aantal slaagkansen van de
gerechtelijke akkoorden zeer laag blijft. Dit is minstens even
verontrustend als het cijfermateriaal, maar daar zal ik uiteraard met
uw collega-minister iets dieper op ingaan. Vandaar dat mijn vragen
aan u vooral justitiegericht zijn. Zijn er hiervoor verklaringen te
vinden? Hebt u in uw contacten, binnen de Ministerraad, maar ook
met de rechtbanken, verklaringen gehoord voor dit achteruitlopend
aantal gerechtelijke akkoorden? Is er in de Ministerraad al overleg
geweest tussen u, de minister van Werkgelegenheid en de minister
van Economische Zaken, over dit niet onbelangrijk fenomeen?
Uiteraard heeft dit vooral op economisch vlak gevolgen, minder op
het vlak van justitie, maar ik meende toch deze vraag te moeten
01.01 Greta D'hondt (CD&V):
Une enquête réalisée par le
bureau d'études Graydon Belgium
indique que l'on fait de moins en
moins appel au concordat
judiciaire, une procédure destinée
à protéger les entreprises en
difficulté des créanciers pour leur
permettre de prendre un nouveau
départ. En 2002 et en 2001, 122
et 151 concordats judiciaires ont
été respectivement accordés. Les
chiffres contrastent fortement
avec l'augmentation du nombre
de faillites.

En outre, l'étude confirme que le
concordat judiciaire, depuis son
entrée en vigueur, ne se conclut
par un succès que dans six pour
cent des cas.

Comment le ministre explique-t-il
la diminution du nombre de
demandes de concordats
judiciaires et le faible taux de
réussite de cette procédure? Le
ministre a-t-il déjà entamé une
concertation avec ses collègues
compétents pour l'Emploi et les
Affaires économiques? Cette
concertation a-t-elle donné lieu à
des propositions?
13/01/2003
CRIV 50
COM 937
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
stellen aan de minister van Justitie.
01.02 Minister Marc Verwilghen: Mijnheer de voorzitter, mevrouw
D'hondt, ik deel de analyse die u hebt gemaakt. Het is ook een
vaststelling die ons niet is ontgaan. Het antwoord dat ik u zal geven,
zal ik opsplitsen in twee delen: een eerste deel waarin ik uw eerste
twee vragen zal beantwoorden en een tweede deel waarin ik uw
derde vraag zal beantwoorden.

In verband met het lage aantal gerechtelijke akkoorden ten opzichte
van het aantal faillissementen, moeten wij toch een aantal
vaststellingen maken. Ten eerste, het gerechtelijk akkoord wordt
vaak te laat aangevraagd, zodat de financiële moeilijkheden eigenlijk
onoverkomelijk zijn en het middel niet kan dienen voor wat het
eigenlijk zou moeten dienen.

Ten tweede, de bekendmaking van het gerechtelijk akkoord is nefast
voor de onderneming, inzonderheid omdat een aantal mensen ­
meestal schuldeisers ­ misbruik maken van de nieuwe wet. De
meest voor de hand liggende voorbeelden die ik kan citeren, zijn
Lernout & Hauspie of Sabena, waar men tweemaal op dezelfde
wijze, via het gerechtelijk akkoord, heeft verhoopt de zaak nog te
kunnen rechttrekken, vergeefs zoals wij weten.

Ten derde, de diensten voor handelsonderzoek kunnen niet alle
gevallen detecteren waarin een beroep zou moeten worden gedaan
op de procedure van het gerechtelijk akkoord.

Ten vierde, de bestaande procedure inzake het gerechtelijk akkoord
is duidelijk niet aangepast aan de toestand van de kleine en
middelgrote ondernemingen.

Wat is dan de oplossing? Het gerechtelijk akkoord zou
aantrekkelijker gemaakt moeten worden door een procedure die
vooral te maken heeft met snelheid van detectie en snelheid van
tussenkomst, dus voor het kalf verdronken is.

Uw derde vraag had betrekking op de in overweging genomen
oplossingen. Uit de ervaringen van de jongste drie jaar blijkt dat de
bepalingen van het ontwerp van wet tot wijziging van het gerechtelijk
akkoord ­ dat al bestond ­ geen oplossing bood voor alle problemen
die zich voordoen inzake de procedure van het gerechtelijk akkoord.
Met andere woorden, over dat ontwerp moet opnieuw nagedacht
worden. Bijgevolg maken de bepalingen niet langer deel uit van het
in de Kamers ingediende ontwerp nr. 1132 dat heeft geleid tot de
wijziging van de faillissementswetgeving. Er moet grondiger worden
nagedacht over de betekenis en de werking van het gerechtelijk
akkoord want in een aantal landen rondom ons is heel duidelijk
aangetoond dat men met een snelle, goedwerkende detectie en
procedure wel in staat is faillissementen te voorkomen. Wat daar
mogelijk is, moet ook bij ons mogelijk zijn. Derhalve werd er een
werkgroep opgericht die moet bepalen welke weg moet worden
gevolgd. Die weg wordt opgenomen in een nieuw ontwerp van wet.
Het is de bedoeling in dat kader buitenlandse experts ­ vandaar dat
ik verwees naar die buitenlandse voorbeelden ­ uit te nodigen zodat
zij ons oplossingen kunnen aanreiken die weliswaar uit een ander
rechtstelsel afkomstig zijn maar die toch hun nut hebben bewezen.
01.02 Marc Verwilghen ,
ministre: Je partage l'analyse de
Mme D'Hondt; les observations
qu'elle a énoncées ne nous ont
pas échappé.

Un concordat judiciaire est
souvent demandé trop tard, au
moment où les difficultés
financières sont déjà
insurmontables. Pour le surplus, la
publication d'un concordat
judiciaire est souvent néfaste pour
une entreprise car d'aucuns ­
songez à Lernout & Hauspie et à
la Sabena ­ abusent de la
nouvelle loi. Les services
d'enquête commerciale ne
peuvent pas détecter tous les cas
dans lesquels un concordat
judiciaire serait indiqué. La
procédure n'est pas adaptée aux
PME.

Nous devons rendre le concordat
judiciaire plus intéressant et plus
rapide afin de pouvoir agir avant
qu'il ne soit trop tard.

Le projet de loi tendant à modifier
le concordat judiciaire doit être
repensé. C'est pourquoi les
dispositions à ce sujet ne font plus
partie du projet numéro 1132 qui a
donné lieu à une modification de
la législation sur les faillites. Un
groupe de travail définira la voie à
suivre. Des experts étrangers sont
également invités. Dans les pays
voisins, il semble pourtant
possible d'éviter les faillites.

Nous ne pourrons pas mener cette
tâche à bien au cours de cette
législature mais ce sera là une
priorité pour la prochaine.
CRIV 50
COM 937
13/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
Het gegeven dat vertegenwoordigers van andere federale
overheidsdiensten bij die reflectie worden betrokken kan alleen maar
gunstige gevolgen hebben. Laten wij eerlijk zijn, mevrouw D'Hondt,
dat is een werk dat wij niet meer in deze legislatuur zullen kunnen
afronden maar dat in elk geval tot de prioriteiten van de volgende
legislatuur moet horen. Het is een beetje wat wij eerder hebben
meegemaakt toen wij de faillissementswet hebben aangepast. Dat
was een goede aanpassing. Die is nu verfijnd en verbeterd. Spijtig
genoeg hebben wij niet dezelfde kwaliteit van werk kunnen afleveren
wat het gerechtelijk akkoord betreft. Ik denk dat wij het aan onszelf
verschuldigd zijn ook op dat vlak nog een grote inspanning te
leveren.
01.03 Greta D'hondt (CD&V): Mijnheer de minister, ik deel uw
analyse dat de huidige wetgeving inzake het gerechtelijk akkoord
dringend moet worden aangepast en dat zij ­ dat is het minste wat
wij kunnen zeggen ­ zeker niet aangepast is aan de noden van de
kleine en middelgrote ondernemingen die in onze Belgische
economie en zeker in Vlaanderen toch het grootste deel van de
tewerkstelling en van de nieuw gecreëerde bedrijven
vertegenwoordigen. Ik denk dat wij het inderdaad aan onszelf
verplicht zijn terzake wetgevend werk te verrichten.

U zegt ­ en dat is natuurlijk het lot bij het teneinde lopen van een
legislatuur ­ dat dit niet meer in deze legislatuur zal kunnen
gebeuren. In een volgende legislatuur zullen wij zeer graag onze
medewerking verlenen om daar iets aan te doen, temeer omdat
opzoekingwerk en ook bevraging bij andere landen leert dat in die
landen ­ ik geef toe, met een ander rechtsbestel ­ aangetoond is, op
basis van jarenlange ervaring, dat zij wel in staat zijn om zelfs veel
grotere aantallen faillissementen van ondernemingen te vermijden
door procedures die weliswaar niet helemaal overeenkomen met ons
stelsel van gerechtelijk akkoord maar die de filosofie ervan toch
benaderen. Er is dus nog veel werk te doen. Ik kan alleen betreuren
dat die verfijning niet samen met de herziening van de
faillissementswet heeft kunnen plaatsvinden. Ik hoop zowel voor het
economisch leven als voor de tewerkstelling dat dit zo vlug mogelijk
in een volgende legislatuur zal kunnen gebeuren.

Mijnheer de minister, ik verwijs nog even naar het begin van uw
antwoord. U zei dat het feit dat er zo weinig gerechtelijke akkoorden
zijn, maar ook dat de slaagkans bij ons zo gering is, te wijten is aan
het feit dat er te laat op die procedure een beroep wordt gedaan.

Dat is natuurlijk het instampen van een open deur, dat weten wij,
maar hebt u er zicht op of dit in de loop van de jongste jaren trager
en trager is gegaan? Het is altijd al traag geweest. Er is al van alles
op punt gezet ­ van knipperlichten tot van alles en nog wat ­ om te
proberen daar sneller bij te zijn, maar dat is blijkbaar niet gelukt. Nu
zien we dat het aantal gerechtelijke akkoorden de jongste twee jaar
achteruitgaan. Ook de slaagkansen gaan achteruit. Is men de jongste
jaren nog later op de bal beginnen spelen, of is dat een constante
gebleven? Het was al erg genoeg. Is het nog later geworden?
01.03 Greta D'hondt (CD&V): La
législation actuelle doit
effectivement être modifiée
d'urgence car elle n'est pas
adaptée aux besoins des PME qui
fournissent la part la plus
importante de l'emploi en Flandre.
Au cours de la prochaine
législature, je prêterai volontiers
mon concours à cette réforme. Je
déplore que cette législation n'ait
pu être changée en même temps
que celle concernant les faillites.

Nous ne sommes pas sans savoir
que trop peu de concordats sont
conclus parce que les intéressés
recourent trop tard à ce
règlement juridique. Cela
expliquerait-il également les
chiffres en baisse de ces deux
dernières années? Les intéressés
demanderaient-ils aujourd'hui un
concordat encore plus
tardivement qu'à l'accoutumée?
01.04 Minister Marc Verwilghen: Mevrouw D'hondt, er zijn twee
belangrijke fenomenen.

Ten eerste, het moment waarop men het aanvraagt, is niet
01.04 Marc Verwilghen ,
ministre: Le moment de la
demande n'a pas été anticipé ni
retardé. On ne fait une demande
13/01/2003
CRIV 50
COM 937
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
vervroegd. Het is ook niet verlaat. Men zit nog altijd in dezelfde,
verkeerde mentaliteit om slechts iets aan te geven op het ogenblik
dat men niet meer weet van welk hout pijlen te maken. Er is een
mentaliteitswijziging bij de ondernemers nodig. Zodra zij zich niet
goed voelen in hun onderneming, moeten zij veel sneller voor het
middel kiezen. Dat is mijn eerste punt.

Ten tweede, er kan niet worden betwist ­ dat wordt ook algemeen zo
ervaren in de griffies van de rechtbanken van koophandel ­ dat de
twee negatief afgelopen dossiers die grote weerklank hebben gekend
in de pers, met name Lernout&Hauspie en Sabena, niet van aard zijn
geweest om advocaten ­ die hun cliënten meestal aanraden om die
procedure te volgen ­ daadwerkelijk die weg te doen kiezen.
que lorsqu'on est acculé. Les
entrepreneurs doivent changer de
mentalité. Les faillites de la
Sabena et de Lernout & Hauspie
n'ont pas incité des avocats à
emprunter la voie du concordat.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.

De voorzitter: De vraag A623 van de heer Yves Leterme is ingetrokken.
02 Vraag van mevrouw Greta D'hondt aan de minister van Justitie over "de huisvesting van de
rechtbank van koophandel van Dendermonde" (nr. A679)
02 Question de Mme Greta D'hondt au ministre de la Justice sur "les locaux du tribunal de
commerce de Termonde" (n° A679)

De voorzitter: Mevrouw D'hondt, Dendermonde laat u niet los?
02.01 Greta D'hondt (CD&V): Neen, mijnheer de voorzitter, en ik
hoop dat ook de minister zijn roots niet snel vergeet.

Mijnheer de minister, ik heb niet de gewoonte ­ niet in deze
commissie, maar ook niet in de commissies die ik veel meer dan
deze frequenteer ­ om streekgebonden dossiers naar voren te
brengen. Ik vind dat dit niet direct de eerste taak is.

Over dit dossier heb ik u meer dan een jaar geleden ook een vraag
gesteld, op het ogenblik dat er nogal wat heisa was over de vraag op
basis van welke criteria was geoordeeld dat de rechtbank van
koophandel van Sint-Niklaas, samen met die van Aalst, wordt
gesloten en overgeheveld naar Dendermonde. U hebt toen een
uiteenzetting gedaan die ter plaatse ­ dat weet u ­ nogal werd
bekritiseerd. Ik verwijs naar de parameters die men had gebruikt om
tot die overheveling over te gaan. De vraag rees of al degenen die
hun fiat moesten geven, daarmee hadden ingestemd.

Die discussie is voorbij, maar als zo'n delicaat dossier in de praktijk
wordt omgezet, hoop ik wel uit de grond van mijn hart dat men
probeert dit in de meest comfortabele omstandigheden te doen. Zo
kan men op zijn minst voorkomen dat men niet alleen zijn
standplaats moet opgeven ­ met alle emotionele zaken die daaraan
zijn verbonden ­ maar dat men zich ook het kind van de tweede
moeder voelt. Dat heeft zich nu voorgedaan. Op het ogenblik dat de
zetels werden opgeheven en het personeel naar Dendermonde
kwam, moest men ter plaatse vaststellen dat er voor die mensen
geen plaats was in de herberg, in casu het justitiepaleis. U kent onze
stad Dendermonde ook. U kent de site van de kazerne ook. Dat is op
zich al niet de meest aangename site in Dendermonde, maar dat
men daar dan nog in afgedankte containers wordt gekazerneerd, is
02.01 Greta D'hondt (CD&V): La
fermeture des tribunaux de
commerce d'Alost et de Saint-
Nicolas, de même que leur
transfert au tribunal de commerce
de Termonde, demeurent des
décisions controversées.
Aujourd'hui qu'il est procédé au
transfert du personnel, on se rend
compte qu'il y a trop peu de place
dans le nouveau palais de justice
de Termonde, situé sur la
Noordlaan. C'est la raison pour
laquelle le personnel d'Alost et de
Saint-Nicolas a été hébergé dans
l'ancienne caserne. Il va sans dire
que cet hébergement laisse
beaucoup à désirer. Ses locaux ne
sont pas équipés de lignes
téléphoniques ni de
raccordements informatiques. La
clinique Sint-Christiana était
destinée à abriter le tribunal de
commerce mais le Conseil des
ministres a pris une décision trop
tardivement en la matière.
Résultat : le bail n'a pas été signé
à temps. En tant que
parlementaire de l'arrondissement
de Termonde, j'ai vraiment honte
de cette situation. L'an passé,
CRIV 50
COM 937
13/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
toch wel van het goede te veel. Dan spreek ik alleen over het
menselijk aspect en nog niet over de efficiëntie van het werk. Men
kan zijn dossiers daar niet wegbergen, men heeft geen telefoonlijnen
die het vermelden waard zijn en men heeft geen informatica-
aansluiting. De situatie is daar dus heel erg.

Wij weten allemaal dat voor de uitbreiding of de herlokalisering van
bepaalde diensten de Sint-Christianakliniek bestemd was. Dat
gebouw is er. Er moest een nieuwe overeenkomst worden gesloten.
Wat er op het terrein gezegd wordt, is dat de Ministerraad niet tijdig
heeft beslist over de ondertekening van de huurovereenkomst die de
inname van de Sint-Christianakliniek tot gevolg moest hebben.
Indien dat tijdig was gebeurd, zou er geen enkel probleem geweest
zijn voor de lokalisatie van de diensten van Justitie in Dendermonde
noch van de mensen van de rechtbank van koophandel die van Aalst
en Sint-Niklaas naar Dendermonde gekomen zijn. Papier is geduldig
en foto's in de kranten ook. Ik heb mij eens de moeite getroost om
zelf ter plaatse te gaan kijken. Mijnheer de minister, ik moet eerlijk
zeggen dat ik wel enigszins beschaamd was om parlementslid van
de streek te zijn toen ik een en ander moest vaststellen. Na mijn
vraag van een klein jaar geleden heb ik nochtans steeds de
overgang verdedigd. Misschien heb ik hiermee niet goed mijn
oppositierol gespeeld, maar als het goed is, dan is het goed. Ik moet
eerlijk zeggen dat ik heel beschaamd was toen ik ter plaatse mijn
vaststellingen deed.
j'avais pourtant défendu ce
dossier. Comment a-t-il pu
prendre une aussi mauvaise
tournure?
02.02 Minister Marc Verwilghen: Mijnheer de voorzitter, mevrouw
D'hondt, het dossier maakt mij ongelukkig, en wel om meerdere
redenen.

Laat ik misschien dit zeggen. Ik ben de zoon van een magistraat die,
toen hij benoemd werd, gekazerneerd werd in de oude kazerne die
als tijdelijke opvangruimte voor een aantal rechtsmachten werd
gebruikt. Hij heeft een carrière gehad van 24 jaar in het vredegerecht
van Dendermonde. Het is pas op het moment dat hij is vertrokken,
dat de nieuwe lokalisatie, die men 24 jaar voordien had beloofd, er is
gekomen. Ik weet in welke omstandigheden men daar werkt. Ik
herinner mij nog altijd het heuglijke moment waarop een van mijn
voorgangers, de heer De Clerck, het nieuwe Justitiepaleis in
Dendermonde is komen openen. Toen was het eenieders aanvoelen
dat daar plaats genoeg was. Er was bij wijze van spreken plaats zat.
Dat is in een herberg altijd gevaarlijk maar voor Justitie kan dat nooit
schaden.

Wat is er in het dossier precies misgelopen? De Regie der
Gebouwen, die spijtig genoeg niet onder mijn verantwoordelijkheid
valt en die verantwoordelijk is voor de inhuring van het gebouw van
de voormalige Sint-Christianakliniek voor het parket van
Dendermonde, heeft het dossier ingediend met een tegengestelde
instructie. Ik had namelijk zoals in Hasselt gevraagd om op korte
termijn te huren. Ik weet dat de Inspectie van Financiën daarmee
volledig kan instemmen op conditie dat de huurovereenkomst er een
van korte duur is. Die korte duur is dan nog 6 jaar. Men heeft dat niet
gedaan. Men heeft een inhuurname gevraagd voor 9 jaar, wat
gebruikelijk is maar wat natuurlijk vrij snel op het kritische oog van de
Inspectie van Financiën stuitte, met alle gevolgen daaraan
verbonden. Om die reden kon het voorstel voor inhuring niet tijdig
aan de Ministerraad worden voorgelegd.
02.02 Marc Verwilghen ,
ministre: Ce dossier me désole. À
sa nomination comme juge de
paix à Termonde, mon père a pris
temporairement ses quartiers
dans l'ancienne caserne. Le
nouveau palais de justice de la
Noordlaan n'a été mis en service
que lors de sa mise à la retraite.
Lorsque le ministre De Clerck a
inauguré le nouveau bâtiment,
celui-ci semblait être
suffisamment vaste. Il apparaît à
présent que ce n'est pas le cas.

Que s'est-il passé? La Régie des
bâtiments est responsable de la
location de la clinique Sint-
Christiana. Elle a toutefois
présenté un dossier qui renferme
des instructions contradictoires en
ce qui concerne la durée de
location. L'Inspection des
Finances s'en est aperçue et la
proposition n'a pas pu être
présentée au Conseil des
ministres dans les délais prescrits.

Le dossier sera à nouveau
présenté à l'Inspection des
Finances, conformément aux
instructions du ministère. Il
13/01/2003
CRIV 50
COM 937
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6

Vandaag wordt het dossier opnieuw voorgelegd, maar dan in zijn
gewijzigde vorm en dus conform de oorspronkelijk gegeven instructie
aan de Inspectie van Financiën geaccrediteerd bij de Regie der
Gebouwen. Daarna moet het nog voor advies naar de administratie
van het departement Begroting en dan wordt het inhuringsdossier
met de positieve adviezen bij de Ministerraad ingediend. Alles laat
zich voorzien dat de verhuis kan plaatsgrijpen tegen juni van dit jaar.

Maar ik moet u wel zeggen dat ik vandaag ook de mensen van mijn
kabinet ter plaatse heb gestuurd voor een samenkomst met de
gebouwencommissie. Zoals ik het gebouw ken ­ ik heb het
gedurende jaren dagelijks bezocht - kan ik mij onmogelijk inbeelden
dat het perfect kan dat mensen van de administratie of mensen van
de rechterlijke orde in dit nieuwe gebouw kunnen worden
ondergebracht. De mogelijkheden daarvoor bestaan en die zullen
ook goedschiks kwaadschiks moeten worden aangenomen. Ik deel
uw mening wanneer u zegt dat u zou beschaamd zijn wanneer daarin
mensen zouden moeten worden ondergebracht.

Wat de archivering betreft is er ook plaats te over in het nieuwe
gerechtsgebouw, zodat ook daarvoor een oplossing kan worden
gevonden. Ik ben er dan van overtuigd dat we eigenlijk op relatief
korte termijn toch nog een nuttige overgangsmaatregel kunnen
vinden, tot op het moment dat tegen juni het nieuwe huurcontract
met de Sint-Christiana-kliniek zijn ingang kan vinden. Dan zullen we
bereikt hebben wat aanvankelijk moest worden bereikt. Maar u hebt
gelijk wanneer u zegt dat de pil al moeilijk om slikken was verleden
keer en dit niet van aard is om de gemoederen op dit vlak eigenlijk te
kalmeren.
conviendra ensuite de demander
l'avis de l'administration du
Budget. Si cet avis est favorable,
le dossier pourra ensuite être
présenté au Conseil des ministres.
J'espère que le transfert pourra
avoir lieu en juin.
De voorzitter: Hoop doet leven.
02.03 Greta D'hondt (CD&V): Mijnheer de voorzitter, wat kan ik
doen als ik gelijk krijg? Mijnheer de minister, ik geloof u als u zegt
dat alles in het werk zal worden gesteld opdat dit nu in versneld
tempo aangekaart wordt, zodat de oorspronkelijke timing ­ juni 2003
­ toch kan worden aangehouden. Ik zou ook graag hebben dat u ons
misschien zou laten weten zonder dat wij er nog een vraag over
moeten stellen wat de gesprekken op het terrein vandaag eigenlijk
opgeleverd hebben. Zo horen wij het uit beide bronnen. Dat is altijd
gemakkelijker om te zien of wij hierop nog moeten terug komen dan
wanneer wij alleen het terrein horen. U kunt ons laten weten wat met
die gesprekken zal gebeuren.

Ten slotte iets waarvoor ik niet in deze commissie moet zijn. Het is
niet de eerste keer dat de zaak van de Regie van de Gebouwen ons
padden in de korf zet. Daarover zal ik met de bevoegde minister
misschien nog wel eens overleggen.
02.03 Greta D'hondt (CD&V): Le
ministre mettra tout en oeuvre
pour que l'échéancier initialement
prévu ­ juin 2003 ­ puisse malgré
tout être respecté. Peut-il nous
informer de l'évolution de ses
entretiens avec les intéressés? A
quels résultats ont-ils déjà abouti?
02.04 Minister Marc Verwilghen: Ik stel u voor, mevrouw D'hondt,
dat ik u een brief schrijf naar aanleiding hiervan. Het zou natuurlijk
wel best kunnen dat wanneer men oplossingen moet bieden in het
huidige gebouw, dit betekent dat de indeling die vandaag bestaat,
eventueel herbekeken moet worden.
02.05 Greta D'hondt (CD&V): Dan zullen we daar ook voor
CRIV 50
COM 937
13/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
benaderd worden.
02.06 Minister Marc Verwilghen: Ik zal u een brief daarover
schrijven, dan bent u ingelicht.
02.06 Minister Marc Verwilghen:
Je répondrai par écrit.
02.07 Greta D'hondt (CD&V): Dank u wel.
De voorzitter: Mevrouw D'hondt, om mij toe te laten de bevoegde minister waarnaar u refereerde even te
ondervragen, mag ik u de voorzitterhamer even overhandigen? De heer Laeremans heeft namelijk nog
een vraag.

Het incident is gesloten.
L'incident est clos.

Voorzitter: Greta D'hondt.
Présidente: Greta D'hondt.
03 Vraag van de heer Bart Laeremans aan de minister van Justitie over "de benoeming van de
nieuwe advocaat-generaal te Gent" (nr. A690)
03 Question de M. Bart Laeremans au ministre de la Justice sur "la désignation du nouvel avocat
général à Gand" (n° A690)
03.01 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Mevrouw de voorzitter,
mijnheer de minister, ik kan kort zijn. Wij hebben vernomen dat in
Gent een nieuwe advocaat-generaal werd benoemd na promotie.
Tegen alle verwachtingen in was het niet magistraat Luc Decreus
maar de tweede kandidaat. Volgens krantenberichten zou de
procureur-generaal in zijn advies heel duidelijk zijn voorkeur hebben
laten blijken voor magistraat Decreus. Mijnheer de minister, welke
motieven hebben gespeeld bij deze benoeming of bevordering?
Heeft de omstreden mercuriale van de heer Decreus inzake drugs
waarop u destijds zeer korzelig hebt gereageerd bij de benoeming
een rol gespeeld?

Over de benoeming is weinig verschenen in de pers. In een artikel op
4 en 5 januari heeft uw woordvoerder - die ons vereert met zijn
aanwezigheid - gesteld dat gekozen werd voor de kandidaat met de
grootste verdienste en dat de toespraak geen enkele rol heeft
gespeeld. "We waren die zelfs vergeten". Dat laatste zinnetje is zo
erover dat men aan heel dit discours geen geloof meer kan hechten.
Het zou heel onwaarschijnlijk zijn dat men een dergelijke toespraak
zo maar vergeet. Mijnheer de minister, wat was de inhoud van de
verschillende adviezen? Wat waren uw motieven om de andere
kandidaat te benoemen of bevorderen?
03.01 Bart Laeremans (VLAAMS
BLOK): Récemment, un nouvel
avocat général a été nommé à
Gand. Le deuxième candidat a été
préféré à Luc Decreus qui avait
pourtant la préférence du
procureur général. Quelles raisons
ont justifié cette nomination? Si
Luc Decreus n'a pas été nommé,
le doit-il à sa mercuriale
controversée? Quelle était la
teneur des divers avis?
03.02 Minister Marc Verwilghen: Mevrouw de voorzitter, mijnheer
Laeremans, ik ben enigszins verheugd dat u deze vraag stelt omdat
het me toelaat in detail toe te lichten waarover het gaat. Er moet
hoegenaamd niet gezocht worden daar waar men het graag zou
zoeken.

Drie magistraten van het parket-generaal van Gent hebben zich
kandidaat gesteld voor het adjunct-mandaat van advocaat-generaal.
Door de bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek doet de procureur-
generaal een dubbele voordracht waaruit de minister van Justitie een
keuze maakt.
Het is onjuist dat de procureur-generaal in zijn advies duidelijk zijn
03.02
Marc Verwilghen,
ministre: Trois magistrats du
parquet général de Gand se sont
portés candidats. Conformément
au Code Judiciaire, le procureur
général a procédé à une double
présentation sur la base de
laquelle le ministre a dû ensuite
faire son choix. Dans son avis, le
procureur général n'a en aucune
façon manifesté une préférence
claire pour M. Decreus. Il a
13/01/2003
CRIV 50
COM 937
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
voorkeur laat blijken voor een van die kandidaten, meer bepaald de
heer Decreus. In zijn advies vermeldt de procureur-generaal dat de 3
kandidaten als gelijkwaardig moeten worden bestempeld zodat hij
slechts op grond van de rangorde van de kandidaten een
onderscheid maakt. Aldus werd de heer Decreus, oudste in rangorde,
als eerste kandidaat en de heer Filip Gysbergs als tweede kandidaat
voorgedragen. Het waren er nota bene 3. Omwille van een aantal
redenen heb ik de voorkeur gegeven aan de heer Gysbergs. Ten
eerste, wat de rangorde betreft, heeft de heer Decreus slechts 37
dagen eerder dan de heer Gysbergs zijn werkzaamheden op het
parket-generaal te Gent aangevat, de heer Decreus bij koninklijk
besluit van 23 december 1996 en de heer Gysbergs bij koninklijk
besluit van 18 februari 1997. Ze werden beiden benoemd als
substituut procureur-generaal. Ten tweede en belangrijker, wat de
anciënniteit betreft, heeft de heer Gysbergs op 26 februari 1987 de
eed afgelegd en is hij in dienst getreden als substituut procureur des
Konings te Gent. De heer Decreus is zijn loopbaan als
parketmagistraat op 22 juni 1989 begonnen, ruim 2 jaar na de heer
Gysbergs. Derhalve is de oudst benoemde van beiden de heer
Gysbergs. Ten derde, uit het advies van de procureur-generaal blijkt
niet alleen dat de heer Gysbergs als substituut procureur-generaal
sedert maart 1997 fungeert als contactmagistraat eerst voor de
parketten van Dendermonde en Oudenaarde en tot op heden voor
het parket van Dendermonde dat een van de belangrijkste parketten
uit het ressort van het hof van beroep te Gent is. Dat hebben we hier
reeds dikwijls kunnen vernemen naar aanleiding van gehouden
mondelinge vragen. Bovendien bleek dat van de 3 kandidaten de
heer Decreus tot op heden nooit als openbaar ministerie heeft
gefungeerd bij het hof van assisen. De heer Gysbergs daarentegen
heeft 5 maal als openbaar ministerie gevorderd voor de assisenjury.
U weet dat vorderen voor een assisenjury nog steeds als een soort
vuurproef wordt beschouwd binnen het openbaar ministerie.

De heer Gysbergs functioneert uitstekend in teamverband. De
opdrachten, ook die van beleidsmatige aard, onder andere inzake
informaticacriminaliteit en de bestrijding van de mensenhandel en
mensensmokkel, heeft hij met veel zin voor initiatief en zeer
resultaatgericht aangepakt. De heer Gysbergs is een enthousiast
medewerker die niet aarzelt interessante initiatieven te nemen,
telkens dat voor de verbetering van de aanpak van het openbaar
ministerie geboden blijkt, bijvoorbeeld voor de oprichting van het
expertisenetwerk mensenhandel en mensensmokkel, waarvan de
procureur-generaal vermeldt dat dit op korte termijn ook op mooie
resultaten kan bogen.

Al die voormelde overwegingen zijn vermeld in het advies van de
procureur-generaal. Daarenboven heeft de heer Gysbergs diverse
opleidingen gevolgd, waaronder die van management-opleiding voor
Nederlandstalige magistraten, waarbij hij als evaluatie en
eindbeoordeling "zeer goed" heeft gekregen en waar hij zich dus ook
onderscheidt van de anderen.

Om die redenen heb ik geoordeeld dat voor een bevordering andere
criteria dan uitsluitend de rangorde van belang zijn. Philippe
Gysbergs is thans de meest geschikte kandidaat om het adjunct-
mandaat van advocaat-generaal bij het hof van beroep te Gent waar
te nemen.
mentionné que les trois candidats
se valaient et qu'il ne pouvait les
distinguer que sur la base de leur
classement. C'est ainsi que Luc
Decreus, le candidat le plus
ancien du classement, a été
présenté à la première place et
que Philippe Gijsbergs a été
désigné comme deuxième
candidat.

Pour diverses raisons, j'ai accordé
la préférence à M. Gijsbergs. Il a
débuté sa carrière comme
magistrat du parquet un peu plus
de deux ans avant M. Decreus et
il est nommé depuis plus
longtemps. En outre, il exerce
depuis mars 1997 la fonction de
magistrat de contact, d'abord pour
les parquets de Termonde et
d'Audenarde et, jusqu'à ce jour,
pour le parquet de Termonde, l'un
des plus importants du ressort de
la cour d'appel de Gand. M.
Gijsbergs a également déjà
représenté le ministère public à
cinq reprises devant la cour
d'assise, contrairement à M.
Decreus qui ne l'a jamais fait. M.
Gijsbergs excelle dans le travail
d'équipe, possède le sens de
l'initiative et recherche les
résultats. Il a fait la preuve de ces
qualités dans le cadre de la lutte
contre la criminalité informatique
et la traite d'êtres humains. Toutes
ces considérations figurent dans
l'avis du procureur général. Par
ailleurs, il a suivi diverses
formations, parmi lesquelles la
formation en management pour
les magistrats néerlandophones.
J'ai donc estimé qu'il était le
candidat le plus apte à occuper le
mandat adjoint d'avocat général.
CRIV 50
COM 937
13/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
9
03.03 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Mevrouw de voorzitter, ik
dank de minister voor zijn antwoord, dat hoe dan ook meer
duidelijkheid geeft over de situatie.

Een eerste element is de anciënniteit, wat voor mij zeer
oninteressant overkomt. Dat is zelfs absoluut niet overtuigend omdat
precies die anciënniteit in het verleden tot zoveel mistoestanden en
verkeerde benoemingen heeft geleid. Dat overtuigt mij dus niet.

De andere zaken snijden natuurlijk wel hout. Ik vind het alleen
vreemd ­ dat heb ik toch vernomen, en niet alleen uit dat
krantenartikel ­ dat uiteindelijk de aanstelling ter plaatse blijkbaar
voor grote commotie en grote verontwaardiging heeft gezorgd. U
geeft nu de troeven van de heer Philippe Gysbergs, maar zijn
nadelen of de troeven van de andere kandidaten krijgen vandaag wat
minder aandacht.

Men spreekt hier ­ ook de auteur van dat artikel spreekt daarover ­
over een persoon die blauwe steun geniet. Dat vind ik spijtig. Het
was misschien beter geweest dat u voor die benoeming ook naar
buiten uit, wanneer er om gevraagd werd, andere argumenten had
gegeven, in plaats van die zinloze toespraak.

In elk geval blijven er voor mij vragen bestaan. Ik ben benieuwd hoe
men op het ressort zelf zal reageren.

Ik dank u in elk geval voor uw antwoord. Dat heeft wat duidelijkheid
geschapen.

Daarnaast vraag ik mij af of de Hoge Raad daarin geen enkel advies
heeft gegeven? Is dat puur een beslissing die u zelf neemt?
03.03 Bart Laeremans (VLAAMS
BLOK): La réponse relative à
l'ancienneté est dénuée d'intérêt,
celle-ci ayant donné lieu à des
abus et à des nominations
inéquitables par le passé. Les
autres arguments, eux, sont
pertinents. Le ministre a mis en
évidence les atouts de M.
Gysbrechts mais s'est beaucoup
moins intéressé à ses points
faibles et aux atouts des autres
candidats.

Il aurait été préférable d'invoquer
d'autres arguments vis-à-vis de
l'extérieur. Mes questions
demeurent sans réponse. Le
Conseil supérieur a-t-il rendu un
avis concernant cette nomination?
03.04 Minister Marc Verwilghen: Dat wordt altijd toevertrouwd aan
de minister. Misschien moet die procedure worden gewijzigd.
Daarover zult u mij niet horen twisten.

Twee zaken wil ik toch nog wel antwoorden.

Iemand die een oudere anciënniteit heeft dan iemand anders, heeft
vaak ook meer expertise kunnen opbouwen in die periode. Dat is
natuurlijk geen uitsluitende en relevante waardemeter. Daarmee ben
ik het eens. Ik vind alleen uw benadering een beetje wit-zwart.

Ten tweede, ik kan ook meedelen dat wellicht binnen vrij korte
termijn een nieuwe voordracht moet plaatsgrijpen op het parket-
generaal in Gent. Ik ben ervan overtuigd dat de heer Decreus op dat
ogenblik nog altijd kandidaat zal zijn en zich wellicht dan ook in de
meest bevoordeligde positie zal bevinden. Ik denk immers evenmin
dat aan de verdiensten van de man in kwestie getwijfeld kan worden,
anders was hij zeker niet voorgedragen door de procureur-generaal.
Ik heb u alleen over de omstandigheden ingelicht waarom die
volgorde is totstandgekomen. Trouwens, de procureur-generaal heeft
dat ook in zijn eigen advisering neergeschreven.
03.04 Marc Verwilghen ,
ministre: Cela reste la tâche du
ministre. Les personnes qui ont
une grande ancienneté ont
toutefois acquis un savoir-faire
plus important, même si ce critère
ne doit bien évidemment pas
constituer le seul moyen de
mesurer leur valeur. Une nouvelle
présentation aura probablement
lieu prochainement au parquet
général de Gand. M. Decreus
pourra donc se porter une
nouvelle fois candidat. Je suis
convaincu qu'il se trouvera en
première position et je ne doute
pas de ses qualités.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
13/01/2003
CRIV 50
COM 937
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
10
04 Vraag van de heer Jo Vandeurzen aan de minister van Justitie over "de wet ter bestrijding van
de betalingsachterstand bij handelstransacties" (nr. A649)
04 Question de M. Jo Vandeurzen au ministre de la Justice sur "la loi concernant la lutte contre le
retard de paiement dans les transactions commerciales" (n° A649)
04.01 Jo Vandeurzen (CD&V): Mevrouw de voorzitter, ik ben zeer
aangenaam verrast door uw aanwezigheid als voorzitter van deze
commissie. Dat is voor mij een goed teken en ik sta daar voor 100%
achter.

Mijnheer de minister, ik heb een korte vraag in verband met de wet
van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van
betalingsachterstand bij handelstransacties. Die wet werd
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 7 augustus 2002. Men
signaleert mij alvast twee moeilijkheden wat de toepassing van deze
wet betreft.

Eerst en vooral bepaalt artikel 6 dat de schuldeiser, indien er niets
anders werd overeengekomen, uiteraard bovenop de betaling van de
verschuldigde som recht heeft op de vergoeding van de
gerechtskosten en op een redelijke schadeloosstelling door de
schuldenaar voor alle relevante invorderingskosten ontstaan door de
betalingsachterstand. Dat heeft eveneens betrekking op het ereloon
van advocaten. Artikel 6 bepaalt echter op het einde dat de Koning
het maximumbedrag vaststelt van deze redelijke schadeloosstelling
voor de invorderingskosten voor verschillende schuldniveaus. Er
staat niet dat "de Koning de maximumbedragen kan vaststellen", er
staat dat "de Koning het maximumbedrag vaststelt". Vermits het
geen facultatieve zaak is maar wel de logische aaneensluitende
uitvoering van de wet, rijst de vraag waar dat koninklijk besluit blijft.
Er werden immers intussen heel wat zaken voor de rechtbank
aanhangig gemaakt waarbij men niet weet hoe de Koning deze
kosten redelijk vaststelt. Mijn eerste vraag is dus wanneer wij dat
koninklijk besluit kunnen verwachten.

Het tweede probleem heeft betrekking op de intrestvoet. Dat is een
heel ingewikkelde bepaling. In artikel 1, 4° wordt gesproken over de
referentie-intrestvoet. Dat is de intrestvoet die door de Europese
Centrale Bank wordt toegepast en dit telkens voor periodes van
semesters voor de eerste kalenderdag van het betreffende halfjaar.

Hieromtrent bepaalt de wet in artikel 5 dat het de minister van
Financiën is die de intrestvoet en de wijzigingen dienaangaande via
een bericht in het Staatsblad meedeelt.

Voor het eerste semester van 2002 blijkt dat te zijn gebeurd op 3
oktober, wat wel wat laat is, vermits het tweede semester begon in
juli.

Mijnheer de minister, is het niet mogelijk de intrestvoet zeer snel en
zo kort mogelijk aansluitend bij de start van het semester te
publiceren, zodat daaromtrent geen moeilijkheden ontstaan bij de
toepassing van deze bepalingen?
04.01 Jo Vandeurzen (CD&V):
La loi du 2 août 2002 concernant
la lutte contre le retard de
paiement dans les transactions
commerciales s'applique aux
paiements s'inscrivant dans le
cadre des contrats conclus après
le 7 août 2002. L'arrêté royal
devant fixer l'indemnisation
maximale à laquelle le créancier a
droit dans ces cas-là n'est pas
encore prêt. Cette situation fait
obstacle à une bonne application
et à une juste interprétation de la
loi. Quand cet arrêté royal devrait-
il être prêt?

Un autre problème a trait à la
disposition complexe de la loi qui
fixe le taux d'intérêt. Aux termes
de la loi, le ministre des Finances
est tenu de publier une
communication à ce sujet dans le
Moniteur belge. M. Reynders s'y
est employé pour le second
semestre de 2002 mais il ne s'est
pas encore exécuté pour le
premier semestre de 2003
quoique le taux d'intérêt doive
être appliqué dès maintenant. Ces
communications pourraient-elles
être publiées immédiatement?
04.02 Minister Marc Verwilghen: Mevrouw de voorzitter, collega
Vandeurzen, bij de vragen die u mij daarnet stelde kon ik uw analyse
volgen, maar ditmaal volg ik niet volledig uw analyse in verband met
04.02 Marc Verwilghen ,
ministre: Conformément à la
directive européenne, le Roi peut
CRIV 50
COM 937
13/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
11
de twee problemen die u naar voren brengt.

Ten eerste, wat betreft het koninklijk besluit inzake het
maximumbedrag van de redelijke schadeloosstelling moet ik
opmerken dat conform de Europese richtlijn 2000/35 wordt bepaald
dat de Koning een maximumbedrag vastlegt.

Teneinde een duidelijk en concreet zicht te verwerven op de grootte
van het bedrag, werd op 20 juni 2002 een vergadering georganiseerd
met alle betrokken partijen, namelijk de vertegenwoordigers van de
balies, van de beroepsorganisaties, van de gerechtsdeurwaarders en
van de incassobureaus. Deze vergadering leidde niet tot een
concreet voorstel. Vandaar dat werd beslist om voorlopig geen
koninklijk besluit uit te vaardigen en de rechtspraak terzake zich in
concreto te laten ontwikkelen.

Uiteraard kan de Koning altijd onmiddellijk een besluit uitvaardigen
indien mocht blijken dat er ondanks een rechtelijke toetsing misbruik
optreedt, zoals trouwens uitdrukkelijk werd opgenomen in de
parlementaire voorbereidingsstukken.

Niets belet evenwel dat de wet correct kan worden toegepast. Ik
wacht thans af. Ik had liever gezien dat er een akkoord werd bereikt
tussen alle betrokken partijen, maar zover is men niet geraakt.

Ten tweede, wat de wettelijke intrestvoet betreft bepaalt de wet dat
de intrestvoet van de Europese Centrale Bank moet worden
toegepast die door deze instelling wordt gebruikt voor haar meest
recente basis- en financieringstransacties, voor de eerste
kalenderdag van het desbetreffende halfjaar.

Omwille van de gebruiksvriendelijkheid van dit systeem werd erin
voorzien dat deze intrestvoet en iedere wijziging ervan via een
bericht in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt door de
minister van Financiën. Gelet op de berekening die moet worden
gemaakt op basis van de gegevens van 30 juni en van 31 december
is het uiteraard niet mogelijk reeds de dag nadien een bericht te
publiceren.

De wet is in elk geval voldoende duidelijk opdat betrokkene via een
eenvoudige berekening zelf de intrestvoet kan bepalen. Het bericht
op zich van de minister van Financiën heeft immers geen
reglementaire kracht. De grootte van de intrestvoet vloeit voort uit de
wet en niet uit het bericht.

Ter informatie kan ik mededelen dat de betrokken Europese Centrale
Bank-rentevoet 2,85% bedraagt, vermeerderd met de 7
procentpunten en afgerond op het hogere halve procentpunt. Dat
betekent dat de nieuwe actuele intrestvoet 10% bedraagt. Dat kan op
een eenvoudige manier worden getoetst. Vandaar dat ik uw analyse
hieromtrent niet volledig volg, al weet ik wel dat er zich terzake
problemen voordoen.
définir le montant maximum d'une
indemnisation raisonnable. Une
réunion avec les intéressés a été
organisée le 20 juin 2002 dans le
but de définir clairement et
concrètement le montant de cette
indemnisation. Cette réunion n'a
pas mené à une proposition
concrète, et c'est pourquoi il a été
décidé de ne pas préparer d'arrêté
royal temporairement et de régler
le problème sur la base de la
jurisprudence. S'il apparaît que
des abus se produisent, le Roi
promulguera immédiatement un
arrêté royal. La situation actuelle
n'entrave toutefois pas
l'application correcte de la loi,
bien que j'eusse préféré un accord
entre les différents acteurs. La loi
dispose que le taux d'intérêt
appliqué par la BCE pour ses
transactions de financement de
base les plus récentes doit être
appliqué comme taux d'intérêt
légal.

La loi prévoit que ce taux d'intérêt
et toute modification doivent être
publiés au
Moniteur belge.
Comme le calcul doit être fait sur
la base des données du 30 juin et
du 31 décembre, il est impossible
de publier une communication le
lendemain. La loi est toutefois
suffisamment claire: les ayants
droit peuvent facilement calculer
le taux d'intérêt eux-mêmes.
L'avis du ministre n'est pas
contraignant en tant que tel. Le
nouveau taux d'intérêt est de
10%.
04.03 Jo Vandeurzen (CD&V): Mijnheer de minister, ik begrijp uw
antwoord niet helemaal.

Immers, indien, zoals u in het eerste deel van uw antwoord zegt, de
wettekst "de Koning stelt het maximumbedrag van de redelijke
04.03 Jo Vandeurzen (CD&V):
Je ne comprends pas cette
réponse. S'il faut interpréter le
membre de phrase « le Roi
détermine » qui figure dans le
13/01/2003
CRIV 50
COM 937
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
12
schadeloosstelling vast", moet worden geïnterpreteerd als zijnde dat
de Koning dat wel kan, maar niet moet vaststellen, dan is dat een
gigantische legistieke interpretatie die voor tal van wetten van
toepassing kan zijn. Dat betekent met andere woorden dat alle
bepalingen volgens dewelke de Koning een of ander doet ter
uitvoering van een wet, mag worden geïnterpreteerd als zijnde
facultatief, maar niet als een verplichting in hoofde van de
uitvoerende macht.

In de loop van mijn nog prille carrière in deze instelling heb ik altijd
geleerd dat de bepaling "de Koning zal", een verplichting inhoudt
voor de Koning.

De minister komt tot de conclusie dat er tussen de actoren en
belanghebbenden geen akkoord kan worden bereikt en dat derhalve,
bij gebreke aan consensus tussen de belanghebbenden, de Koning
zich van een initiatief zou onthouden, waardoor de hete aardappel
naar alle individuele rechters en rechtbanken wordt doorgeschoven.

Ik begrijp niet goed hoe men over rechtszekerheid en het beperken
van het gerechtelijk contentieux kan spreken als we duidelijk staan
voor een bevoegdheid die de Koning niet kan uitoefenen, maar
volgens de wet zou moeten uitoefenen. Ik begrijp niet goed dat u
geen initiatief neemt om de knoop door te hakken. Zullen we de
rechtspraak van alle verschillende rechtbanken moeten zien
totstandkomen? Moeten we overal eerst tot het hoogste hof gaan?
Moeten eerst alle arresten worden gepubliceerd voordat we de
vergelijking kunnen maken? Dan had men in de wet toch niet moeten
bepalen dat men die ambitie kon uitvoeren door de rechtszekerheid
in handen van de Koning te leggen. Ik begrijp deze abdicatie niet. Ik
kan dit ook moeilijk rijmen met de ambitie om zuinigheid in de
procedures te organiseren.

Ik geef toe dat ik geen economische of financiële specialist ben,
maar als u zegt dat het eenvoudig te berekenen is, begrijp ik niet
waarom dat de dag erna niet in het Staatsblad kan staan. Als het dan
toch eenvoudig kan worden berekend? De wet bepaalt uitdrukkelijk
dat de minister van Financiën ­ dat bent u natuurlijk niet ­ die
intrestvoet aldus berekend moet publiceren. U zegt dat het
eenvoudig doenbaar is door een aantal zaken te bekijken. Een dag
erna of twee dagen daarna kan men alle rechtsonderhorigen toch de
zekerheid geven via een duidelijke publicatie. Dat kan toch worden
gerealiseerd. Ik begrijp niet goed waarom men al die mensen die
onder de toepassing van die wet vallen, die kleine dienst niet kan
bewijzen.
texte de loi comme une possibilité
et non comme une obligation, il
faudra alors procéder de la même
manière pour d'autres lois. Le
ministre conclut qu'à défaut d'un
accord entre les différents acteurs,
le problème doit être résolu par
les juridictions successives. Si le
taux d'intérêt est si aisé à calculer,
pourquoi ne peut-on le publier
immédiatement, dans l'intérêt de
la sécurité juridique?
04.04 Minister Marc Verwilghen: Mevrouw de voorzitter, wat het
eerste punt betreft, zou ik de redenering van collega Vandeurzen
volledig kunnen volgen indien het een beslissing was geweest
uitsluitend op basis van het intern Belgisch recht. Wat wij hier
hebben gedaan, is de implementatie van een Europese richtlijn. De
Europese Richtlijn heeft juist die vrijheid geboden omdat dit kan
verschillen van Europees land tot Europees land.
04.04 Marc Verwilghen ,
ministre: S'il s'agissait de la mise
en oeuvre du droit interne, M.
Vandeurzen aurait raison mais,
comme il s'agit en l'espèce d'une
directive européenne, une marge
politique est laissée aux Etats
membres.
04.05 Jo Vandeurzen (CD&V): (...)
CRIV 50
COM 937
13/01/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
13
04.06 Minister Marc Verwilghen: Doordat men niet "kan" heeft
weerhouden, maar dat men "vaststelt" heeft gezegd. Dat is een
uitdrukkelijk gevolg van de wettelijke bepaling.

Misschien was de wet niet nauwkeurig genoeg. Dat is een ander paar
mouwen. Ik zal die discussie niet volgen.

Ten tweede, ik denk wel dat men een inspanning zou moeten doen
om, zo snel als enigszins mogelijk is, het cijfer kenbaar te maken en
te publiceren om elk misverstand te vermijden. Dat is iets wat
technisch wel mogelijk is. Ik zal er bij mijn collega van Financiën op
aandringen dat dit cijfer zo snel mogelijk wordt gepubliceerd na de
respectievelijke vervaldata in juni en december.
04.06
Marc Verwilghen
,
ministre: Je conviens qu'il faut en
effet publier un chiffre le plus
rapidement possible, pour éviter
tout malentendu. J'interviendrai
instamment auprès de mon
collègue des Finances pour qu'il
publie, dans les meilleurs délais,
un chiffre pour les différentes
échéances.
04.07 Jo Vandeurzen (CD&V): Mevrouw de voorzitter, ik dank de
minister voor zijn antwoord, maar ik wil toch nog eens op het eerste
punt terugkomen. Het kan zijn dat de wet niet juist is geformuleerd,
maar de wet is de wet en de Koning heeft zich daarnaar te schikken.
Er is iets dat mij een beetje verontrust. Het is in ons Belgisch
systeem toch redelijk revolutionair dat men de advocatenkosten kan
aanrekenen aan de verliezende partij. U weet dat daarover al wat inkt
is gevloeid. Dat is toch wel redelijk revolutionair. Als u dan geen
gebruikmaakt van de verplichtingen om dat vast te leggen, dan gaan
we in ons land toch de meest wilde zaken krijgen. Dat is toch
absoluut niet nodig. Laten we dat beheersen en beheersbaar maken.
Ik pleit ervoor, mijnheer de minister ­ en dat heeft geen enkele
partijpolitieke connotatie ­ dat u van dat recht zou gebruikmaken, al
is het maar om het eens een jaar vast te stellen. Zo kan men toch
een evolutie zien en heeft men op het terrein wat houvast. U zegt dat
u die mogelijkheid niet gebruikt omdat er tussen de
belanghebbenden geen consensus is. Ik kan mij voorstellen dat er
geen consensus is, maar moeten nu al die rechtbanken dat, bij wijze
van precedent en experiment, gaan bepalen, met alle tussenarresten
en tussenvonnissen? Ik meen dat u, als minister van Justitie, over de
kennis beschikt waardoor het niet nodig is om al die procedures te
compliceren. Ik dring er echt op aan dat u ­ al is het maar bij wijze
van indicatie voor een korte termijn ­ toch zou pogen dat te doen,
zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Voorzitter: Fred Erdman.
04.07 Jo Vandeurzen (CD&V):
La loi est la loi, et le Roi doit s'y
conformer. Imputer les frais
d'avocats à la partie perdante est
révolutionnaire dans notre pays.
Et si on ne fixe pas de taux
d'intérêt, il faut s'attendre à une
croissance sauvage. Les tribunaux
devront-ils fixer le taux d'intérêt,
faute de consensus? Le ministre
doit user de son droit pour
déterminer le taux d'intérêt, fût-ce
pour une courte période.
Président: Fred Erdman.
04.08 Minister Marc Verwilghen: Mijnheer de voorzitter, ik ben
gevoelig voor het proceseconomisch argument dat collega
Vandeurzen heeft ontwikkeld. Ik zal nagaan in hoeverre ­
desgevallend door het nemen van een koninklijk besluit ­ de
problematiek in die zin kan worden opgelost zodat het niet tot
proceseconomisch onverantwoorde maatregelen leidt.
04.08
Marc Verwilghen,
ministre: Je suis sensible à
l'argument relatif à l'économie des
procès et j'examinerai la manière
de résoudre ce problème.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.

De openbare commissievergadering wordt gesloten om 15.00 uur.
La réunion publique de commission est levée à 15.00 heures.


13/01/2003
CRIV 50
COM 937
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2003
2004
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
14