KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 760
CRIV 50 COM 760
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRESENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTEGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
dinsdag mardi
28-05-2002 28-05-2002
10:00 uur
10:00 heures
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN Front
National
MR Mouvement
réformateur
PS Parti
socialiste
cdH
centre démocrate Humaniste
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties:
Abréviations dans la numérotation des publications:
DOC
50
0000/000
Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
QRVA Schriftelijke
Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen:
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel.: 02/ 549 81 60
Fax: 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail:
publicaties@deKamer.be
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél.: 02/ 549 81 60
Fax: 02/549 82 74
www.laChambre.be
e-mail:
publications@laChambre.be
CRIV 50
COM 760
28/05/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
minister van Financiën over "de leden van de
districtsraden" (nr. 7290)
1
Question de M. Peter Vanvelthoven au ministre
des Finances sur "les membres des conseils de
district" (n° 7290)
1
Sprekers:
Peter Vanvelthoven, Didier
Reynders, minister van Financiën
Orateurs:
Peter Vanvelthoven, Didier
Reynders, ministre des Finances
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
minister van Financiën over "de invordering van
belastingsschulden bij de ex-echtgenoot"
(nr. 7292)
3
Question de M. Peter Vanvelthoven au ministre
des Finances sur "le recouvrement de dettes
fiscales auprès de l'ex-conjoint" (n° 7292)
3
Sprekers:
Peter Vanvelthoven, Didier
Reynders, minister van Financiën
Orateurs:
Peter Vanvelthoven, Didier
Reynders, ministre des Finances
Vraag van mevrouw Kristien Grauwels aan de
minister van Financiën over "het betalen van
verkeersboetes met kredietkaarten" (nr. 7306)
5
Question de Mme Kristien Grauwels au ministre
des Finances sur "le paiement par cartes de crédit
d'amendes de circulation" (n° 7306)
5
Sprekers:
Kristien Grauwels, Didier
Reynders, minister van Financiën
Orateurs:
Kristien Grauwels, Didier
Reynders, ministre des Finances
CRIV 50
COM 760
28/05/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
van
DINSDAG
28
MEI
2002
10:00 uur
______
du
MARDI
28
MAI
2002
10:00 heures
______
La séance est ouverte à 10.10 heures par M. Olivier Maingain, président.
De vergadering wordt geopend om 10.10 uur door de heer Olivier Maingain, voorzitter.
01 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de minister van Financiën over "de leden van de
districtsraden" (nr. 7290)
01 Question de M. Peter Vanvelthoven au ministre des Finances sur "les membres des conseils de
01.01 Peter Vanvelthoven (SP.A): Mijnheer de voorzitter, mijnheer
de minister, artikel 41 van de Grondwet voorziet in de wettelijke
mogelijkheid tot het oprichten van binnengemeentelijke territoriale
organen, zoals die worden genoemd. De stad Antwerpen heeft op
basis daarvan de welbekende districtsraden opgericht. Krachtens het
koninklijk besluit van 24 november 2000 werden de wedden van de
voorzitters en van de leden van die districtsraden bepaald. De stad
Antwerpen besliste op basis van die wettelijke bepalingen aan de
voorzitters en de leden van het bureau van de districtsraden 50% toe
te kennen van de wedde van respectievelijk een burgemeester en
een schepen van een gemeente waarvan het bevolkingsaantal
overeenstemt met dat van het betrokken district.
Voor burgemeesters, schepenen en OCMW-voorzitters is echter in
het bijzonder kostenforfait voorzien. Mijn vraag luidt dus of zo'n
fiscaal kostenforfait ook van toepassing kan worden verklaard wat de
inkomsten voor 2002 van de voorzitters en de leden van het bureau
van de districtsraden betreft?
01.01 Peter Vanvelthoven
(SP.A): L'arrêté royal du
24
novembre 2000 fixe le
traitement des présidents et
membres des bureaux des
conseils de district. La ville
d'Anvers octroie sur cette base
aux présidents et aux membres de
ses districts un traitement
équivalant à 50
pour cent du
traitement d'un bourgmestre ou
d'un échevin d'une commune
comptant un nombre comparable
d'habitants.
Le ministre est-il disposé à
octroyer aux présidents et
membres des bureaux de districts,
par voie de circulaire, le forfait
spécial de frais professionnels
dont les bourgmestre, échevins et
présidents de CPAS bénéficient
en vertu de la loi?
01.02 Minister Didier Reynders: Mijnheer de voorzitter, collega
Vanvelthoven, u hebt een heel verhaal gedaan over artikel 41 van de
Grondwet. Nu heb ik voor u een heel verhaal over het fiscale aspect
van de kwestie, over de bezoldigingen en de kosten.
Overeenkomstig de bepalingen die opgenomen zijn in titel XVI van de
nieuwe Gemeentewet worden, enerzijds, de leden van de
districtsraad en de districtsraad respectievelijk gelijkgesteld met de
01.02 Didier Reynders, ministre:
Selon le commentaire 51/39 du
Code des impôts sur les revenus,
les bourgmestre, échevins et
présidents de CPAS peuvent
déduire de leurs rémunérations
annuelles, à titre de frais
professionnels, un montant
28/05/2002
CRIV 50
COM 760
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
gemeenteraadsleden en de gemeenteraad. Anderzijds, worden de
voorzitter en het bureau van de districtsraad gelijkgesteld met
respectievelijk de burgemeester en het college van burgemeester en
schepenen. De wedden van de voorzitters van de districtsraden en
van de leden van het bureau van de districtsraden, die
overeenkomstig de artikelen 1 en 2 van het koninklijk besluit van 24
november 2000 kunnen worden toegekend, worden conform de
bepalingen van artikel 31, 1°, van het Wetboek van de
inkomstbelastingen 1992 beschouwd als bezoldiging van
werknemers.
Overeenkomstig nummer 51/39 van de administratieve commentaar
op bovenvermeld wetboek, mogen burgemeesters, schepenen en
OCMW-voorzitters van de bezoldiging van hun mandaat een
bijzonder kostenforfait aftrekken dat overeenstemt met 30% van de
geïndexeerde jaarlijkse bezoldiging van een burgemeester, een
schepen of een OCMW-voorzitter van een gemeente van maximum
300 inwoners op 1 januari van het inkomstenjaar. Die bedragen zijn
voor het inkomstenjaar 2001 vastgesteld op 5.142,15 euro voor een
burgemeester en op 3.085,28 euro voor een schepen of een OCMW-
voorzitter.
Krachtens de artikelen 1 en 2 van het koninklijk besluit van 24
november 2000 variëren de wedden van de voorzitters van de
districtsraden en van de leden van het bureau van de districtraden
van minimum 10% tot maximum 50% van de wedden van de
respectievelijke burgemeester en schepenen van een gemeente
waarvan het bevolkingsaantal overeenstemt met dat van het district.
Het lijkt mij dan ook niet opportuun het voormelde bijzonder
kostenforfait voor burgemeester en schepenen ten bedrage van de
helft op de bezoldiging van de voorzitter en de leden van het bureau
van de districtsraad toe te passen. Bovendien is gebleken dat bij de
toepassing van hetzelfde percentage op bovenvermeld forfait als bij
de toekenning van de wedden van 10 tot 50% dit in het
merendeel van de gevallen nadeliger zou zijn dan de toepassing van
het wettelijk forfait waarin is voorzien in artikel 51 van het voormeld
wetboek.
De betrokken voorzitters en leden van het bureau van de
districtsraden kunnen echter steeds opteren voor de aftrek van hun
werkelijke beroepskosten op voorwaarde dat ze die kunnen
rechtvaardigen overeenkomstig artikel 49 van het WIB 1992. Gelet op
wat vooraf gaat, lijkt het mij dan ook overbodig een fiscaal
kostenforfait in een rondzendbrief vast te leggen. We kunnen, mijns
inziens, voortwerken met een correcte toepassing van artikel 51 van
het WIB 1992. Het is niet nodig een specifieke rondzendbrief voor te
bereiden of een specifiek stelsel uit te werken. Artikel 51 volstaat,
mijns inziens, ruimschoots.
forfaitaire de 30 pour cent. L'arrêté
royal du 24 novembre précise que
les traitements des présidents de
districts et membres des bureaux
de districts se situent entre 10 et
50
pour cent du traitement de
leurs pendants communaux.
Il ne me paraît pas opportun
d'octroyer aux membres des
districts un forfait spécial
représentant précisément 50 pour
cent. Il s'avère en outre que ce
système est souvent moins
favorable que l'application du
forfait légal prévu à l'article 51 du
même Code. Les membres
peuvent bien sûr toujours opter
pour la déduction des frais
professionnels réels.
Le mieux, pour l'instant, est que
nous continuions à appliquer
l'article 51. Je n'ai pas l'intention
d'élaborer une circulaire ni
d'instaurer un régime particulier.
01.03 Peter Vanvelthoven (SP.A): Mijnheer de voorzitter, ik dank de
minister voor het antwoord. Met mijn vraag wilde ik vooral
duidelijkheid krijgen in de materie. Als ik het goed begrijp, geldt het
gewone systeem voor bezoldigden en moet men ofwel een bewijs
van de werkelijke uitgaven kunnen voorleggen ofwel gebruikmaken
van het kostenforfait.
01.03 Peter Vanvelthoven
(SP.A): N'y aura-t-il donc pas de
réglementation particulière en ce
qui concerne les frais pour les
présidents et les membres des
bureaux de district?
01.04 Minister Didier Reynders: Een forfait is beter dan een
specifiek stelsel met dezelfde percentages voor de burgemeester en
01.04 Didier Reynders, ministre:
A mon estime, le système actuel
CRIV 50
COM 760
28/05/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
de schepenen. Ik zal u een kopie bezorgen.
suffit.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
01.05 Peter Vanvelthoven (SP.A): Mijnheer de voorzitter, mijnheer
de minister, over mijn vraag nr. 7291 heeft een medewerker van uw
kabinet mij getelefoneerd met de vraag om eventueel het arrest te
bezorgen. Ik heb echter alleen een korte samenvatting van het arrest.
Het arrest, waarnaar ik verwijs, zou mij vandaag bezorgd worden.
Misschien is het interessant dat ik u het arrest bezorg vooraleer u op
mijn vraag antwoordt. Wat mij betreft, mag mijn vraag uitgesteld
worden. Als u denkt dat u toch kunt antwoorden, wil ik mijn vraag
evengoed vandaag stellen.
01.06 Minister Didier Reynders: Mijnheer de voorzitter, ik denk dat
ik bij hetzelfde antwoord zal kunnen blijven. Het is misschien nuttig
om volgende week een meer precies antwoord te geven nadat ik het
arrest heb gelezen. Ik denk echter dat ik in dat verband geen
commentaar heb.
(...)
Misschien kunnen wij uw vraag toch beter volgende week
behandelen.
01.07 Peter Vanvelthoven (SP.A): Mijnheer de minister, ik zal u
vandaag of morgen dat arrest bezorgen.
02 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de minister van Financiën over "de invordering van
belastingsschulden bij de ex-echtgenoot" (nr. 7292)
02 Question de M. Peter Vanvelthoven au ministre des Finances sur "le recouvrement de dettes
02.01 Peter Vanvelthoven (SP.A): Mijnheer de voorzitter, mijnheer
de minister, mijn derde vraag gaat over de invordering van
belastingschulden bij de ex-echtgenoot. Dat probleem kennen wij
uiteraard al lange tijd.
Wij hebben dat probleem vorig jaar ook besproken naar aanleiding
van de hervorming van de personenbelasting.
Wij hebben toen ook een goede regeling goedgekeurd.
Deze regeling voorziet erin dat vanaf het tweede jaar volgend op het
jaar van de feitelijke scheiding de belasting van de ene echtgenoot
niet meer ingevorderd kan worden op de inkomsten en de goederen
van de andere echtgenoot. Wij hebben die regeling toen uiteraard
toegejuicht maar wij hebben u tevens gevraagd om na te gaan of er
nog iets kan worden gedaan met zaken uit het verleden. Ik denk dat
ik niet het enige parlementslid ben dat hier regelmatig over wordt
aangesproken. Het gaat bijna altijd om heel schrijnende situaties.
Een alleenstaande ouder kan na vijf, zes of meer jaren
geconfronteerd worden met belastingschulden van de ex-echtgenoot
waarvan ze van tevoren niet op de hoogte was. De financiële
gevolgen zijn dikwijls zeer zwaarwegend. Vaak volgt er loonbeslag of
het inhouden van belastingteruggaven op de eigen inkomsten.
Tijdens de bespreking van de hervorming van de personenbelasting
02.01 Peter Vanvelthoven
(SP.A): En vertu d'une
réglementation instaurée l'an
dernier, les impôts de l'un des
conjoints ne peuvent être mis à
charge de l'autre à partir de la
deuxième année suivant une
séparation de fait. Le ministre
Reynders envisagerait
l'application de cette mesure aux
dettes fiscales du passé. Qu'en
est-il actuellement?
28/05/2002
CRIV 50
COM 760
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
hebt u geantwoord dat u de administratie een verslag over de
toestand van het verleden zou vragen. U zei dat u bereid was de
commissie eventueel een concreet voorstel voor te leggen. Het is nu
bijna een jaar later. Ik wil u dan ook nog even herinneren aan deze
problematiek. Is dat verslag al voorhanden? Zijn er mogelijkheden om
voor de categorie van de belastingschuldige ex-echtgenoten in
mogelijkheden te voorzien om een beroep te kunnen doen op de
nieuwe regeling? Ik verwijs in mijn vraag naar het regentbesluit van
18 maart 1831 dat u de mogelijkheid geeft om in concrete
onrechtvaardige gevallen een concrete oplossing te zoeken. Ik had
graag de huidige stand van zaken vernomen.
02.02 Minister Didier Reynders: Mijnheer de voorzitter, collega's, de
nieuwe maatregel die bij de wet van 10 augustus 2001 in artikel 394,
WIB92 werd ingevoerd van zorgt er bij een feitelijke scheiding voor
dat de belasting op het inkomen van het tweede kalenderjaar na de
feitelijke scheiding niet meer kan worden ingevorderd van het
inkomen van de andere echtgenoot of van de goederen die met dat
inkomen zijn verworven. In de inwerkingtreding van deze nieuwe
maatregel is voorzien vanaf het aanslagjaar 2002, inkomsten 2001.
De eerder vernoemde wet werkt dus niet retroactief. De
inwerkingtreding vanaf een bepaald aanslagjaar vermijdt dat
belastingschuldigen op een ongelijke manier worden behandeld. Het
uitwerken van een algemene maatregel voor een schuld uit het
verleden kan wel een discriminatie tot gevolg hebben. Een regeling
waarbij een kwijtschelding wordt verleend voor nog niet
aangezuiverde schulden uit het verleden is onrechtvaardig tegenover
de belastingschuldigen die zich in het verleden in eenzelfde
schrijnende toestand bevonden, maar de belastingschulden van de
andere echtgenoot in de mate van het mogelijke hebben betaald. Het
is dus moeilijk om voor het verleden een algemene regel te laten
gelden met dergelijke discriminatie tot gevolg.
In verband met uw specifieke vraag kan ik u meedelen dat het
regentbesluit van 1831 mij enkel toelaat om een kwijtschelding van
de boetes en de belastingsverhogingen te verlenen en niet van de
hoofdsom van de belastingen. Het is natuurlijk altijd mogelijk om daar
nog een regeling voor uit te werken.
Belastingschuldigen die nog geen beroep kunnen doen op de nieuwe
maatregel die door de wet van 10 augustus 2001 is ingevoerd,
kunnen nog gebruikmaken van de bepalingen die reeds in het
Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 waren opgenomen.
Bovendien kunnen zij steeds een vrijstelling van nalatigheidinteresten
aan de gewestelijke directeur vragen en kunnen zij een regeling met
de ontvangers afspreken om de schulden in termijnen af te betalen.
Wij kunnen dus, ten eerste, de algemene regeling van het verleden
niet voortzetten. Er zijn echter altijd twee mogelijkheden. De minister
kan alleen iets aan de boetes en de belastingsverhogingen doen.
Daarnaast is er ook een oplossing voor de interesten. Dat is echter
geen bevoegdheid van de minister, maar van de gewestelijke
directeur. De hoofdsom is meer een probleem van een specifieke
regeling met de ontvangers. Ik kan hierop geen ander antwoord
geven. Ik heb een verslag terzake aan mijn administratie gevraagd.
Voor het verleden geldt echter altijd dezelfde reactie van de
ontvangers en de gewestelijke directeur: het is onmogelijk om een
algemene regeling inzake de discriminatie tussen de verschillende
02.02 Didier Reynders, ministre:
A partir de la deuxième année
civile après la séparation de fait,
l'impôt sur les revenus dû par un
des conjoints ne peut être réclamé
à l'autre conjoint. Cette mesure
s'applique à partir de l'année
d'imposition 2002, relative aux
revenus de 2001.
La loi n'aura pas d'effet rétroactif
car ce serait là une discrimination
à l'égard des contribuables qui se
seraient trouvés dans la même
situation pénible mais auraient
néanmoins payé les dettes de leur
conjoint.
Les contribuables peuvent
toutefois recourir à d'autres
dispositions légales. Je dispose
ainsi de la possibilité de lever les
amendes et majorations d'impôts.
Le directeur régional peut faire de
même pour les intérêts de retard
et les receveurs peuvent proposer
un arrangement permettant
d'échelonner le paiement du
principal.
CRIV 50
COM 760
28/05/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
belastingplichtigen in te voeren. De nieuwe regeling geldt vanaf 2002,
dus voor de inkomsten van 2001. Aan de regeling die in het verleden
werd toegepast, kan echter niets meer worden gedaan.
02.03 Peter Vanvelthoven (SP.A): Mijnheer de voorzitter, ik dank de
minister voor zijn antwoord. Het klopt dat er een probleem van
discriminatie, van onrechtvaardigheid is. Deze onrechtvaardigheid
blijft echter bestaan. Het is een moeilijk gegeven.
In de toekomst zal het probleem zich veel minder en ook veel minder
schrijnend voordoen. Het lijkt mij ook interessant dat u nog even
duidelijk hebt gemaakt dat er op vlak van de boetes,
belastingverhogingen en nalatigheidsintresten mogelijkheden zijn,
maar dat er niets meer kan worden gedaan aan de hoofdsom.
02.03 Peter Vanvelthoven
(SP.A): Je comprends bien qu'une
mesure à effet rétroactif
entraînerait une discrimination
mais, en attendant, l'injustice
perdure. Le problème finira bien
évidemment par disparaître.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van mevrouw Kristien Grauwels aan de minister van Financiën over "het betalen van
verkeersboetes met kredietkaarten" (nr. 7306)
03 Question de Mme Kristien Grauwels au ministre des Finances sur "le paiement par cartes de crédit
03.01 Kristien Grauwels (AGALEV-ECOLO): Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, ik heb een vraag in verband met het betalen
van verkeersboetes met betaalkaarten.
Ik heb de gelegenheid gehad om aanwezig te zijn bij bepaalde acties
van de verkeerspolitie waarbij men vooral de snelheidsovertredingen
wou aanpakken. De actie waarvan ik getuige mocht zijn was vooral
gericht op mensen met een buitenlandse nummerplaat. Men leidt die
personen af naar een parkeerterrein en men verzoekt hen
onmiddellijk te betalen. Ondanks de invoering van de euro blijkt dat
veel mensen het bedrag van de boete niet cash bij zich hebben.
Zoals gewoonlijk vragen de betrokkenen of zij niet kunnen betalen
met een betaalkaart of kredietkaart.
De verkeerspolitie heeft geijkte formulieren waarop staat op welke
manier men kan betalen: contant, in consignatie geven en
kredietkaart. In de praktijk blijkt de laatste mogelijkheid niet te
bestaan. Dit betekent dat de verkeerspolitie de overtreders hun
papieren moet afnemen en ze in welke taal dan ook verwijzen naar
de volgende betaalautomaat die zich dikwijls twee of drie afritten
verder bevindt. De betrokkenen moeten dan nog de hele weg
terugkeren, de plaats terugvinden waar de controle werd gehouden,
enzovoort. U kunt zich inbeelden dat zulks heel wat onnodige
praktische verwikkelingen met zich brengt.
Waarom kan men het gebruik van die betaalkaarten niet mogelijk
maken? Waarom is het blijkbaar niet mogelijk dat de verkeerspolitie
betalingen met betaalkaarten int, ondanks het feit dat die keuze op
haar formulieren voorkomt?
03.01 Kristien Grauwels
(AGALEV-ECOLO): A l'heure
actuelle, les amendes de
circulation ne peuvent pas être
payées au moyen de cartes de
crédit ou de cartes de paiement,
ce qui entraîne une perte de
temps. Les automobilistes qui sont
invités à régler l'amende
immédiatement, comme les
étrangers, sont contraints de partir
à la recherche d'un distributeur
automatique. Est-il envisageable
d'adapter la réglementation en la
matière?
03.02 Minister Didier Reynders: Mijnheer de voorzitter, collega's, wij
proberen iets te doen in dat verband en ik meen dat een oplossing
kan worden gevonden.
03.02 Didier Reynders, ministre:
D'un point de vue légal, les
amendes de circulation peuvent
être réglées en euros, à l'aide de
28/05/2002
CRIV 50
COM 760
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
Het koninklijk besluit van 19 juli 2000 betreffende de inning en de
consignatie van een bedrag bij het vaststellen van sommige
inbreuken inzake het vervoer via de weg, in het bijzonder aangaande
de inbreuken op artikel 7 van de wet betreffende de politie over het
wegverkeer, gecoördineerd op 6 maart 1968, waarnaar wordt
verwezen, bepaalt in artikel 5 paragraaf 3 dat, indien de overtreder de
som niet kan betalen met een specie die gangbaar is in België
thans de euro als volgt kan worden betaald: hetzij met bankbiljetten
in pond sterling en US-dollar dat zijn dus twee andere
munteenheden , hetzij door middel van kredietkaarten die worden
erkend door de minister van Financiën volgens de voorwaarden door
hem vastgelegd.
Wij proberen de toepassing van het stelsel met kredietkaarten voort
te zetten. De uitvoering van die bepaling impliceert de levering van
ongeveer duizend apparaten die kredietkaarten lezen, voor de
verbaliserende agenten. Dat kan slechts gebeuren via een Europese
openbare marktverhuur of aankoop.
Momenteel bevinden wij ons in de eindfase. De werkzaamheden,
samen met het departement van Justitie, lopen op hun einde; zij
zullen wellicht nog enkele weken of maanden in beslag nemen.
Ik hoop dat binnen enkele weken of maanden de bepalingen van het
betrokken artikel correct zullen kunnen worden toegepast en dat de
betalingen kunnen geschieden hetzij in munteenheden, hetzij via een
kredietkaart.
De procedure inzake de levering van duizend apparaten die
kredietkaarten lezen, voor de politieagenten is lopende.
billets en livres sterling ou en
dollars américains et par cartes de
crédit agréées. Nous procédons
actuellement à l'acquisition de
lecteurs de cartes de crédit par la
voie d'une adjudication. Ces
appareils devraient nous être
livrés dans les prochaines
semaines.
03.03 Kristien Grauwels (AGALEV-ECOLO): Mijnheer de minister,
ik dank u voor dit antwoord. U zult heel veel mensen hiermee
praktisch helpen. De mensen op het terrein dachten dat er een
probleem was met een bepaald percentage, zoals in een winkel die
een bepaald percentage moet betalen voor de dienstverlening. Als
dat niet letterlijk overeenkomt met de gevraagde boete, zit daar het
probleem. Klopt dat?
03.03 Kristien Grauwels
(AGALEV-ECOLO): Cela rendra
service à de nombreuses
personnes. Les compagnies
propriétaires des cartes de crédit
percevront-elles une commission
sur ces amendes?
03.04 Minister Didier Reynders: Ik weet het niet. Ik zal de vraag
stellen. Voor de mensen lijkt het mij nuttig een kleine commissie te
betalen om met de wagen verder te gaan.
03.04 Didier Reynders, ministre:
Nous n'avons pas encore examiné
ce volet de la question.
03.05 Kristien Grauwels (AGALEV-ECOLO): Dus kan men in de
praktijk iets meer vragen.
03.06 Minister Didier Reynders: Misschien. Ik weet het niet. Ik zal
de vraag stellen, maar ik heb geen antwoord op uw vraag over een
commissie. Als het mogelijk is commissie te nemen, zal ik dat
misschien doen.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 10.30 uur.
La réunion publique de commission est levée à 10.30 heures.