KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 724
CRIV 50 COM 724
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRESENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTEGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
C
OMMISSIE VOOR DE
V
OLKSGEZONDHEID
,
HET
L
EEFMILIEU EN DE MAATSCHAPPELIJKE
H
ERNIEUWING
C
OMMISSION DE LA
S
ANTE PUBLIQUE
,
DE
L
'E
NVIRONNEMENT ET DU
R
ENOUVEAU DE LA
S
OCIETE
dinsdag
mardi
23-04-2002
23-04-2002
14:00 uur
14:00 heures
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
PS
Parti socialiste
PSC
Parti social-chrétien
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties:
Abréviations dans la numérotation des publications:
DOC 50 0000/000
Parlementair document van de 50e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° de base et
du n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en rechts
het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit papier, bevat
ook de bijlagen)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu intégral
définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit des
interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen:
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel.: 02/ 549 81 60
Fax: 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail:
publicaties@deKamer.be
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél.: 02/ 549 81 60
Fax: 02/549 82 74
www.laChambre.be
e-mail:
publications@laChambre.be
CRIV 50
COM 724
23/04/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Guido Tastenhoye aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting,
Maatschappelijke Integratie en Sociale
Economie over "het plan van een Marokkaanse
Belg om een stichting op te richten voor
Marokkaanse remigranten" (nr. 6904)
1
Question de M. Guido Tastenhoye au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de
l'Intégration sociale et de l'Economie sociale sur
"le projet conçu par un Belge d'origine marocaine
visant à créer une fondation pour les remigrants
marocains" (n° 6904)
1
Sprekers: Guido Tastenhoye, Johan Vande
Lanotte, vice-eerste minister en minister van
Begroting, Maatschappelijke Integratie en
Sociale Economie
Orateurs: Guido Tastenhoye, Johan Vande
Lanotte, vice-premier ministre et ministre du
Budget, de l'Intégration sociale et de l'
Économie sociale
Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan de
minister van Begroting, Maatschappelijke
Integratie en Sociale Economie over "de
voorschotten op onderhoudsuitkeringen verleend
door de OCMW's" (nr. 6945)
4
Question de M. Servais Verherstraeten au
ministre du Budget, de l'Intégration sociale et de
l'Economie sociale sur "les avances sur les
pensions alimentaires accordées par les CPAS"
(n° 6945)
5
Sprekers: Servais Verherstraeten, Johan
Vande Lanotte, vice-eerste minister en
minister van Begroting, Maatschappelijke
Integratie en Sociale Economie
Orateurs: Servais Verherstraeten, Johan
Vande Lanotte, vice-premier ministre et
ministre du Budget, de l'Intégration sociale et
de l' Économie sociale
CRIV 50
COM 724
23/04/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE
VOLKSGEZONDHEID, HET
LEEFMILIEU EN DE
MAATSCHAPPELIJKE
HERNIEUWING
COMMISSION DE LA SANTE
PUBLIQUE, DE
L'ENVIRONNEMENT ET DU
RENOUVEAU DE LA SOCIETE
van
DINSDAG
23
APRIL
2002
14:00 uur
______
du
MARDI
23
AVRIL
2002
14:00 heures
______
La séance est ouverte à 16.17 heures par M. Philippe Seghin, président.
De vergadering wordt geopend om 16.17 uur door de heer Philippe Seghin, voorzitter.
01 Vraag van de heer Guido Tastenhoye aan de vice-eerste minister en minister van Begroting,
Maatschappelijke Integratie en Sociale Economie over "het plan van een Marokkaanse Belg om
een stichting op te richten voor Marokkaanse remigranten" (nr. 6904)
01 Question de M. Guido Tastenhoye au vice-premier ministre et ministre du Budget, de
l'Intégration sociale et de l'Economie sociale sur "le projet conçu par un Belge d'origine marocaine
visant à créer une fondation pour les remigrants marocains" (n° 6904)
01.01 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, ik werd verrast door een artikel in De Morgen van
4 april 2002. In dat artikel verklaart Abdel Hammid Tahibi, een Belg van
Marokkaanse oorsprong, dat hij het plan heeft opgevat om een stichting
in het leven te roepen voor Marokkaanse remigranten, mensen die hier
een tijd gewoond en eventueel gewerkt hebben of werkloos of
gepensioneerd zijn en wensen terug te keren naar hun land van
herkomst. Bij mij ging op dat ogenblik een lichtje branden. Uit een
vroeger leven herinnerde ik mij dat een aantal jaren geleden, in 1985,
onder een rooms-blauwe regering waarin Jean Gol minister van Justitie
was, reeds een dergelijke Belgische wetgeving is totstandgekomen.
Deze wetgeving houdende herintegratie voor personen van vreemde
nationaliteit werd opgenomen in de herstelwet van 22 januari 1985 en
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 24 januari 1985. Ik heb
deze wetgeving opgevist. Op 17 juli 1985 werd inzake deze wetgeving
een koninklijk besluit uitgevaardigd. Op 23 juli 1985 volgde een
ministerieel besluit. Het handelt over een reïntegratiepremie voor
werklozen.
Het gaat eigenlijk over de instelling van een herintegratiepremie voor
werklozen. Die herintegratiepremie wordt vastgesteld op 312 maal het
dagbedrag van de werkloosheidsuitkering, vermeerderd met 50.000
Belgische frank voor de echtgenoot en met 15.000 Belgische frank voor
ieder kind. Daarmee heb ik de regels samengevat.
Volgens mij is die wetgeving langzaamaan een stille dood gestorven,
want wij horen daar niets meer van. Toch zou het interessant zijn om
dat weer op te diepen en om na te gaan of enkele zaken daarvan niet
geactualiseerd kunnen worden. Die Marokkaanse Belg beklaagt er zich
namelijk over dat hij voor zijn plannen nergens gehoor vindt. Hij stelt,
01.01
Guido Tastenhoye
(VLAAMS BLOK): M. Abdelhamid
Tayibi, Belge d'origine marocaine, a
déclaré au quotidien De Morgen
qu'il souhaitait créer une fondation
pour les remigrants marocains.
Alors qu'aux Pays-Bas ce type de
fondation existe depuis dix ans
déjà, cette idée n'intéresse
personne dans notre pays. Pour
que cette initiative réussisse, il est
nécessaire d'obtenir un soutien au
Maroc. Les Pays-Bas octroient
même des primes aux migrants qui
décident de rentrer au pays. En
Belgique également, certains
préconisent l'octroi de telles primes
mais ces initiatives tombent
apparemment dans l'oubli.
Concrètement, je vous renvoie à un
texte de loi figurant dans la loi de
redressement du 22 janvier 1985,
publiée au Moniteur belge le 24
janvier 1985. L'objet de cette loi
était la réinsertion des personnes
de nationalité étrangère. Dans ce
cadre, un arrêté royal ainsi qu'un
arrêté ministériel avaient également
été pris, respectivement le 17 et 13
23/04/2002
CRIV 50
COM 724
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
volgens mij terecht, dat veel migranten, zeker de migranten van de
eerste integratie, zelf niets liever willen dan terugkeren naar hun
geboorteland. Dat is een citaat van die Marokkaanse Belg zelf. Hij
verwijst daarbij naar Nederland waar zo'n initiatief al bijna tien jaar lang
succesvol zou bestaan. Hij wijst erop dat er best ook een steunpunt in
Marokko wordt opgericht om dat initiatief succesvol te maken.
Dat zou mijns inziens best in een gebied gebeuren waarvan men weet
dat veel Marokkaanse Belgen er vandaan komen om een
terugkeerbeleid in het land van herkomst administratief en juridisch te
kunnen begeleiden.
In Nederland geeft de overheid premies aan migranten die willen
terugkeren naar het land van herkomst. Dat systeem heeft ook bij ons
in de jaren tachtig bestaan. In Nederland hanteert men dit systeem nog
altijd. Mijnheer de minister, u zou toch de wetgeving van 1985 eens
moeten nalezen om na te gaan of ze niet kan worden aangepast,
aangezien het hier zeer duidelijk gaat om een vraag die leeft in de
allochtone gemeenschap zelf.
Ik moet er geen tekening bij maken. Een bedrag dat gelijk is aan één
jaar werkloosheidsuitkering, vermeerderd met 50.000 frank voor de
echtgenoot en 15.000 frank per kind, is veel te laag en stelt deze
mensen niet in staat om op een fatsoenlijke manier naar hun land van
herkomst terug te keren en daar een nieuw leven te beginnen. Het
bedrag daarvoor moet hoger zijn en er moeten inspanningen worden
geleverd zodat de mensen met de bagage die ze hier voor hun
opleiding, vorming en onderwijs hebben gekregen, ginder een zeer
goede bijdrage tot de maatschappij kunnen leveren, maar zelf ook een
nieuw leven kunnen opbouwen dat hen de nodige voldoening kan
schenken.
Mijnheer de minister, bent u op de hoogte van de blijkbaar in
Marokkaanse kringen sterk levende vraag naar een terugkeerbeleid?
Wat is uw reactie daarop? Werd u al benaderd met de vraag om een
stichting of een vzw in het leven te roepen die de vrijwillige terugkeer
van allochtonen naar hun land van herkomst moet begeleiden? Wat is
uw houding terzake? Hebt u reeds maatregelen genomen om na te
gaan of een dergelijk remigratieprogramma kan worden uitgewerkt? Zo
ja, waarom? Zo neen, waarom niet? Is voor de begeleiding hiervan een
taak weggelegd voor het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en
Racismebestrijding van de heer Leman?
Ik heb in mijn inleiding reeds gezegd dat er ook in het verleden
voorzichtige aanzetten werden gegeven voor een terugkeerbeleid met
een zeer bescheiden terugkeerpremie. Wat is de evaluatie van dit
systeem? Hoeveel mensen hebben daarvan in de jaren '80 gebruik
gemaakt? Ik vermoed dat slechts zeer weinigen dit hebben gedaan.
Kan dit zowat doodgebloede systeem gereactiveerd worden door het
sterk verhogen van de terugkeerpremie en het organiseren van een
humaan en op volledige vrijwilligheid gebaseerde terugkeerbeleid? Dit
moet uiteraard ook gepaard gaan met een reïntegratiebeleid in het land
van herkomst.
Mijnheer de minister, ik herhaal dat de allochtone gemeenschap
blijkbaar zelf vragende partij is.
juillet 1985.
Cette loi prévoit une prime de
réinsertion s'élevant au maximum à
trois cent douze fois le montant
journalier de l'allocation de
chômage. Cette prime est majorée
de 50.000 francs pour le conjoint et
de 15.000 francs pour chacun des
enfants. Il faut clairement
réactualiser et adapter cette
législation. Il est évident que la
prime doit être adaptée pour
permettre aux remigrants de rentrer
décemment dans leur pays et de
construire une nouvelle vie dans
leur société d'origine.
Le ministre est-il au courant de la
demande des milieux marocains de
mettre en place une politique de
rémigration? Comment le ministre
réagit-il face à ce souhait? A-t-on
déjà demandé au ministre de créer
une institution ou une asbl? Le cas
échéant, quelle a été sa réaction?
Le ministre a-t-il déjà pris des
mesures afin d'examiner si un
programme de rémigration était
envisageable? Le Centre Leman
aura-t-il un rôle à remplir en la
matière? Comment évalue-t-on la
politique de rémigration prudente
menée dans le passé? Peut-on
réactiver ce système en prévoyant
des primes plus élevées, une
politique humaine de rémigration
fondée sur le volontariat et une
politique de réintégration dans le
pays d'origine?
01.02 Minister Johan Vande Lanotte: Mijnheer de voorzitter, collega
Tastenhoye, ik ben niet op de hoogte van de vraag van deze man
waarin hij zegt dat hij graag naar Marokko zou terugkeren. Wij hebben
01.02 Johan Vande Lanotte,
ministre: Je n'ai pas connaissance
de la demande de cette personne.
CRIV 50
COM 724
23/04/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
die vraag nooit ontvangen.
Het vrijwillige terugkeerbeleid dat wij nu voeren is alleen gericht op
mensen die tijdelijk in België zijn geweest, mensen die asiel hebben
gevraagd, mensen die hier als illegaal verbleven, mensen die het
ontheemdenstatuut hadden. Daarvoor hebben we een mogelijkheid
geopend en ongeveer 250 miljoen voorzien om die mensen te laten
terugkeren indien ze dat wensen.
Voor mensen die op een meer duurzame wijze naar een ander land
willen is er geen terugkeerpremie omdat ik denk dat dit weggegooid
geld is. Als iemand naar een ander land wil verhuizen, dan moet hij dat
zelf betalen. Alleen wanneer iemand hier tijdelijk verblijft kunnen we dat
doen. Anders zijn we bezig met zaken waarvan ik niet zou begrijpen
waarmee we bezig zijn.
We hebben nog specifiek voor Bosniërs en Kosovaren omdat er daar
sprake is van een ontheemdenstatuut iets extra gedaan; anders is het
meestal maximum 10.000 frank per volwassen persoon.
Dat terugkeerbeleid voor deze groep van asielzoekers is iets dat loopt,
dat redelijk gaat, dat is geen overdonderend succes, maar het heeft zijn
impact en we zien toch dat heel wat mensen in een open centrum ook
kiezen voor een vrijwillige terugkeer wanneer een procedure wordt
voorgesteld.
Ik weet echt niet wat het resultaat is geweest van die premie. Die
premie heeft heel wat bespreking gekregen; ze kwam vaak in de
actualiteit maar werd nooit toegepast indien ik goed ben ingelicht.
La politique de rémigration
volontaire se limite aux personnes
qui séjournent seulement
temporairement en Belgique et
émettent ensuite le souhait de
retourner dans leur pays d'origine.
Je pense notamment aux
expatriés, aux demandeurs d'asile,
etc. Un montant de 200 millions a
été dégagé à cet effet. Les
individus résidant depuis plus
longtemps en Belgique et
souhaitant retourner chez eux
doivent bien entendu prendre à leur
charge les frais du voyage de
retour.
Les réfugiés de Bosnie-Herzégovine
bénéficient d'une règle spéciale leur
attribuant un supplément par
rapport au montant normal de
10.000 francs par adulte. La prime
de rémigration que nous accordons
actuellement ne remporte pas un
franc succès. Les demandes ne
sont guère nombreuses. Je crois
que le système prévoyant une
prime de rémigration dans les
années 80 n'a jamais été mis en
pratique.
01.03 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Mijnheer de minister, ik
meen dat u deze discussie op een manier afblokt die volgens mij niet
de goede manier is. Wij hebben hier een vraag die duidelijk vanuit de
migrantengemeenschap zelf naar voren komt. Het gaat over
gepensioneerden; mensen die dertig tot veertig jaar geleden naar hier
zijn gekomen en hier hebben gewerkt en nu graag hun oude dag terug
in hun land van herkomst willen doorbrengen.
Daarover gaat het in de eerste plaats. Die mensen gaan dat niet doen
als daartegenover geen fatsoenlijke reïntegratiepremie staat en wanneer
er in het land van herkomst niet voor de nodige begeleiding via een
reïntegratiebureau wordt gezorgd.
Als u zegt dat wie terug wil keren dat maar moet doen op eigen kosten,
dan denk ik dat u een levende vraag in de allochtone gemeenschap
straal negeert en dit is fout. Er zijn andere categorieën van mensen die
wellicht zouden teruggaan indien er een fatsoenlijk remigratiebeleid op
poten zou worden gezet en ik denk dan bijvoorbeeld aan langdurig
werklozen. Is het niet zinloos dat mensen hier nog 20, 30 jaar moeten
leven als werkloze zonder hoop op een beter leven en wetende dat ze
nooit de voldoening zullen hebben aan het arbeidsproces deel te
nemen? Het gaat om mensen die graag zouden terugkeren naar hun
land van herkomst, maar waarvan u zegt dat indien ze dat wensen, ze
het maar zelf moeten bekostigen. Waar zal iemand die werkloos is en
wil remigreren daartoe de middelen vinden? Dat negeert u.
01.03
Guido Tastenhoye
(VLAAMS BLOK): Le ministre
élude trop facilement la question. Il
s'agit tout de même d'une requête
émanant de la communauté
immigrée même. Les immigrés
âgés ne voudront pas retourner
dans leur pays si ce retour n'est
pas organisé valablement par les
autorités belges. Je suis convaincu
qu'une politique de rémigration
correcte pourrait intéresser non
seulement les immigrés âgés mais
également, par exemple, les
chômeurs de longue durée.
J'estime que le ministre ignore la
volonté d'une communauté toute
entière.
01.04 Minister Johan Vande Lanotte: Ik stel vast dat het geen vraag
is. U hebt het over de gemeenschap. Er is één persoon die een artikel
schrijft en dat is dan de gemeenschap. Dat is een merkwaardige
23/04/2002
CRIV 50
COM 724
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
veralgemening van de gemeenschap. Als u het zegt, is het dan ook de
gemeenschap. Dat die persoon een vzw opricht! Ik zie alleen dat hij dat
in de krant schrijft.
01.05 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Die man is een
woordvoerder.
01.06 Minister Johan Vande Lanotte: Dan moet hij dat maar doen.
01.07 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Goed, maar hij zoekt
hulp bij de overheid en hij krijgt die niet.
01.08 Minister Johan Vande Lanotte: Hij zoekt geen hulp bij de
overheid. Hij zegt iets in de krant en dat is het dan. U vraagt mij of ik
daarover een vraag heb gekregen. Mijn antwoord is "neen". En indien
het zo was, dan is het niet eens mijn bevoegdheid, want ik ben niet
bevoegd voor mensen die hier langdurig wonen. Ik ben bevoegd voor de
opvang van asielzoekers en niets meer. En nog eens: wanneer iemand
hier lang woont, dan vind ik niet dat wij zijn reis terug moeten betalen.
Zo simpel is dat. Als mijn moeder op reis gaat, moet ze dat ook zelf
betalen.
01.08 Johan Vande Lanotte,
ministre: Je n'ignore personne. Il
suffit que quelqu'un écrive un article
pour que M. Tastenhoye en
déduise qu'il existe une grande
demande parmi la communauté
étrangère. Il tire trop facilement
certaines conclusions. Je ne trouve
pas que nous devons payer le
voyage d'une personne souhaitant
aller habiter dans un autre pays. Ce
n'est pas le rôle de l'Etat.
01.09 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Uw moeder is
waarschijnlijk niet afkomstig van een land in de Maghreb.
01.10 Minister Johan Vande Lanotte: Dat is haar zaak. En omdat ze
niet afkomstig is van ginds, moet ze dat zelf betalen, en indien ze wel
afkomstig is van daar, zou ze dan niet moeten betalen?
01.11 Guido Tastenhoye (VLAAMS BLOK): Mijnheer de minister, u
bent de zaak belachelijk aan het maken en ik betreur dat. Ik kondig
aan, mijnheer de voorzitter, dat ik over enkele dagen in de Kamer een
wetsvoorstel zal indienen om de wetgeving van 1985 te actualiseren en
aan te passen aan de huidige behoeften.
01.11
Guido Tastenhoye
(VLAAMS BLOK): Le ministre ne
peut pas tourner en ridicule cette
affaire. J'ai l'intention de reprendre
la législation des années 80, de la
réactualiser et de la déposer à la
Chambre sous la forme d'une
proposition de loi.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan de minister van Begroting, Maatschappelijke
Integratie en Sociale Economie over "de voorschotten op onderhoudsuitkeringen verleend door de
OCMW's" (nr. 6945)
02 Question de M. Servais Verherstraeten au ministre du Budget, de l'Intégration sociale et de
l'Economie sociale sur "les avances sur les pensions alimentaires accordées par les CPAS" (n° 6945)
02.01 Servais Verherstraeten (CD&V): Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, enkele jaren geleden heb ik u een vraag gesteld in
verband met de voorschotregeling bij niet-betaalde alimentatie. Ik heb
toen de gegevens gekregen tot en met het jaar 1998, onvolledig wat
betreft 1999. Graag kreeg ik een actualisatie voor 1999 en 2000.
Ik heb opgemerkt dat ik onzorgvuldig ben geweest bij het indienen van
mijn vraag. Ik vroeg de cijfers vanaf 1990, maar die cijfers tot en met
1998 had ik al. Ik verontschuldig mij om uw administratie daarmee te
hebben belast.
02.01 Servais Verherstraeten
(CD&V): Comme le ministre m'a
transmis les données chiffrées par
écrit dans l'intervalle, je retire ma
question.
CRIV 50
COM 724
23/04/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
Mijn vraag komt tegemoet aan de wens van het Alimentatiefonds om
gegevens te kunnen vergelijken.
02.02 Minister Johan Vande Lanotte: (...)
02.03 Servais Verherstraeten (CD&V): Ik zie dat 1999 en 2000 er
bijstaan. Wat mij betreft moet u daarop zelfs niet mondeling
antwoorden. Het is niet nodig dat dit allemaal wordt voorgelezen. Ik heb
hiermede het antwoord van de minister overhandigd gekregen en ik
dank hem daarvoor. Ik wil hem de intenties toelichten. Het is in het
kader van het Alimentatiefonds om gegevens te kunnen vergelijken.
02.04 Minister Johan Vande Lanotte: Mijnheer de voorzitter,
collega's, men merkt dat de terugvordering stelselmatig daalt. De
alimentatietegemoetkoming stijgt duidelijk: in 2000 komen wij op 8
miljoen euro, maar de gegevens zijn nog onvolledig. De OCMW's
vorderen eerst terug en vragen dan het geld aan ons en dat neemt enige
tijd in beslag.
Onze jaarlijkse toelage stijgt tot 7 miljoen euro, maar dit volgt wat later
omwille van de terugvordering. In 2000 bedroeg die terugvordering
slechts 6%. Eigenlijk betaalt de federale overheid 94% van de
tegemoetkoming. De OCMW's verliezen 10% en van wat kan worden
teruggevorderd wordt maar 6% teruggevorderd.
De huidige regeling is natuurlijk zeer selectief, in tegenstelling tot wat
nu een beetje tot mijn kritiek niet meer selectief is. Men kan bijna
niets 6 procent terugvorderen omdat het is gericht op mensen die
weinig mogelijkheden hebben. De hypothese van de mogelijke
terugvorderingen is zeer moeilijk te maken, maar nu is het 6 procent.
Dat is heel weinig.
02.05 Servais Verherstraeten (CD&V): Mijnheer de voorzitter, het
antwoord van de minister leert mij het volgende. Toen ik van de minister
van Financiën hoorde dat men voor de plannen inzake het
Alimentatiefonds met 300 miljoen Belgische frank zou toekomen, heb
ik hem aan de hand van de oude cijfers aangetoond dat zoiets vrees
ik niet het geval zal zijn. De nieuwe cijfers bevestigen mijn vrees,
wetende dat deze regeling met de kansarmoede flirt en dat de andere
regelgeving zoals u terecht hebt opgemerkt zonder marge is en dat
zelfs begoede mensen daarop een beroep zouden kunnen doen.
02.06 Minister Johan Vande Lanotte: Mijnheer Verherstraeten, in het
voorstel van de minister van Financiën is ook sprake van vorderingen bij
de plichtigen en een afhouding van 10% bij de gerechtigden. Daarover is
ook veel discussie. De Kamer keurt dat ook niet goed. De 300 miljoen
zou het verschil dekken.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 16.35 uur.
La réunion publique de commission est levée à 16.35 heures.