KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 577
CRIV 50 COM 577
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
C
OMMISSIE VOOR DE
B
INNENLANDSE
Z
AKEN
,
DE ALGEMENE
Z
AKEN EN HET OPENBAAR
A
MBT
C
OMMISSION DE L
'I
NTÉRIEUR
,
DES
A
FFAIRES
GÉNÉRALES ET DE LA
F
ONCTION PUBLIQUE
dinsdag mardi
13-11-2001 13-11-2001
10:15 uur
10:15 heures
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC
50
0000/000
Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
CRIV 50
COM 577
13/11/2001
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Interpellatie van de heer Gerolf Annemans tot de
eerste minister over "een akkoord betreffende de
spijtoptanten en het stemrecht voor
vreemdelingen" (nr. 972)
1
Interpellation de M. Gerolf Annemans au premier
ministre sur "un accord concernant les repentis et
le droit de vote des étrangers" (n° 972)
1
Sprekers: Gerolf Annemans, voorzitter van
de VLAAMS BLOK-fractie, Guy Verhofstadt,
eerste minister
Orateurs: Gerolf Annemans, président du
groupe VLAAMS BLOK, Guy Verhofstadt,
premier ministre
Moties
6
Motions
6
Sprekers: Gerolf Annemans, voorzitter van
de VLAAMS BLOK-fractie
Orateurs: Gerolf Annemans, président du
groupe VLAAMS BLOK
Vraag van de heer Bert Schoofs aan de minister
van Ambtenarenzaken en Modernisering van de
openbare besturen over "de nieuwe verlofregeling
voor halftijds tewerkgestelde ambtenaren"
(nr. 5538)
6
Question de M. Bert Schoofs au ministre de la
Fonction publique et de la Modernisation de
l'administration sur "la nouvelle réglementation en
matière de congés pour les fonctionnaires
travaillant à mi-temps" (n° 5538)
6
Sprekers: Bert Schoofs, Luc Van den
Bossche, minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen
Orateurs: Bert Schoofs, Luc Van den
Bossche, ministre de la Fonction publique et
de la Modernisation de l'administration
CRIV 50
COM 577
13/11/2001
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE
BINNENLANDSE ZAKEN, DE
ALGEMENE ZAKEN EN HET
OPENBAAR AMBT
COMMISSION DE L'INTÉRIEUR,
DES AFFAIRES GÉNÉRALES ET
DE LA FONCTION PUBLIQUE
van
DINSDAG
13
NOVEMBER
2001
10:15 uur
______
du
MARDI
13
NOVEMBRE
2001
10:15 heures
______
De vergadering wordt geopend om 10.34 uur door de heer Paul Tant, voorzitter.
La séance est ouverte à 10.34 heures par M. Paul Tant, président.
01 Interpellatie van de heer Gerolf Annemans tot de eerste minister over "een akkoord betreffende de
spijtoptanten en het stemrecht voor vreemdelingen" (nr. 972)
01 Interpellation de M. Gerolf Annemans au premier ministre sur "un accord concernant les repentis et
le droit de vote des étrangers" (n° 972)
01.01 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter, ik
dank de eerste minister voor zijn goodwill om op deze interpellatie te
komen antwoorden. Ik heb deze interpellatie tot hem gericht omdat
het in dit land blijkbaar niet meer volstaat om aan de minister van
Justitie te vragen hoe de vork aan de steel zit. In dit soort zaken wordt
het woord van de heer Verwilghen nogal eens "overruled". Het lijkt mij
dan ook beter om in aangelegenheden die verband houden met
veiligheid en het justitieel beleid de vragen te richten tot de man die
deze zaken nogal eens naar zich toetrekt. Wij zagen gisteren nog
hoe diep kan een Verwilghen vallen dat de procureurs des Konings
van dit land door de eerste minister en/of de heer De Ruyver werden
ontvangen op de 16. Ook vandaag beleven wij de mediashow rond
het bevel van de heer Coveliers en wellicht ook van de eerste minister
om de studie die door minister Verwilghen werd besteld dan toch
maar publiek te maken. Laten wij zeggen dat de eerste minister
gisteren of vandaag aan de heer Verwilghen eventjes heeft uitgelegd
hoe een communicatiebeleid rond dergelijke delicate aangelegenheid
moet worden gevoerd. Het lijkt mij evident ik meen dat ik de eerste
minister daarin kan steunen tenzij hij zegt dat hij er niets mee te
maken heeft dat zo'n studie niet onder de mat kan worden geveegd
en dat, gezien de publieke belangstelling, het publiek ook over de
resultaten moet kunnen beschikken, zelfs indien men ervan uit gaat
dat het Vlaams Blok deze studie zou misbruiken. Ironisch gezegd, wij
kunnen ze toch alleen maar misbruiken als wij ze hebben gelezen. Wij
zouden ze dan ook wel eens graag zien.
Ik meen dat het goed is dat de eerste minister de heer Verwilghen
dienaangaande voor een stuk heeft teruggefloten. Indien ik de eerste
minister nu over de spijtoptanten wil ondervragen, is dat omdat er
onduidelijkheid is blijven bestaan over de mogelijke koppeling door de
01.01 Gerolf Annemans
(VLAAMS BLOK): Des questions
ont déjà été posées au ministre
Verwilghen à propos du lien entre
le dossier des repentis et celui du
droit de vote pour les étrangers,
mais il me semble plus sûr de les
poser également au premier
ministre. En effet, quelle autorité le
ministre Verwilghen exerce-t-il
encore sur son département? Il se
fait régulièrement rappeler à
l'ordre, parfois par le premier
ministre mais aussi plus souvent
qu'à son tour par le président du
PS, M. Di Rupo. Selon la presse,
les présidents de parti De Gucht et
Di Rupo avaient conclu un pacte
contre nature visant à enterrer le
dossier de la réglementation des
repentis autant que celui du droit
de vote des étrangers. Qu'en est-il
exactement?
Aujourd'hui, le projet relatif aux
repentis réapparaît soudain à
l'ordre du jour. Di Rupo a-t-il donc
renoncé à s'y opposer? Ne craint-il
plus que des liens mafieux soient
mis au jour? Quant au Sénat, il
13/11/2001
CRIV 50
COM 577
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
heren De Gucht en Di Rupo van de spijtoptanten en het
vreemdelingenstemrecht. Vandaag hebben wij het ontwerp inzake de
spijtoptanten ontvangen. Vorige week nog heeft minister Verwilghen
een zeer ingewikkelde en lange procedureslag in deze commissie
voor de Justitie gevoerd met het oog op het uitstellen van de
behandeling van dit wetsontwerp. Dit wetsontwerp moet en wie
schetst onze verbazing eerst nog naar de procureurs des Konings.
Ik zou bijna aan de eerste minister kunnen vragen of hij in de marge
van de besprekingen met de procureurs des Konings niet heeft
gevraagd of zij hun advies in verband met de spijtoptanten al klaar
hadden. Wij hadden duidelijk de indruk, zelfs een bijna zekerheid, dat
de behandeling van het ontwerp inzake de spijtoptanten op de lange
baan werd geschoven, terwijl vorige week in de Senaat de
behandeling van het vreemdelingendossier voor het einde van dit jaar
is geagendeerd. Dit zal er met een turbovaart doorbollen. Het valt
onmiddellijk op dat het stemrecht voor vreemdelingen waarover in het
regeerakkoord geen afspraken werden gemaakt vlotter zal worden
behandeld dan de regeling inzake de spijtoptanten waarover
duidelijke afspraken werden gemaakt in het regeerakkoord, alsook in
de verschillende parlementaire onderzoekscommissies.
Die Italiaan heeft een internationale reputatie in dat soort zaken. Op
de vraag waarom Elio Di Rupo de spijtoptantenregeling mogelijk
tegenhoudt, antwoordt die man zonder meer dat de heer Di Rupo
vreest dat uiteindelijk de banden tussen de maffia en de politiek naar
boven zouden kunnen komen. Hij spreekt nochtans vanuit een
neutrale positie in een publiek interview. Daarom vraag ik mij de
volgende dingen af.
Zal er een wisselmeerderheid nodig zijn om de spijtoptantenregeling
gestemd te krijgen? Die vraag geldt nog meer en in nog belangrijker
mate voor het vreemdelingenstemrecht. Zal die wisselmeerderheid
ook voor het vreemdelingenstemrecht nodig zijn?
U zou nu kunnen antwoorden wat te verwachten valt. U zou kunnen
zeggen dat het wetsontwerp voor de spijtoptantenregeling is
ingediend. Dat is deze ochtend inderdaad gebeurd. Het wetsontwerp
zou snel en zonder enige blokkering behandeld kunnen worden. Voor
het vreemdelingenstemrecht zou u het debat in de Senaat afwachten.
Zal u, als eerste minister, controleren op welke wijze het
regeerakkoord uitgevoerd zou worden inzake de spijtoptanten?
Zal u ook controleren op welke wijze het vreemdelingenstemrecht tot
stand zou komen, ondanks het feit dat daarover in uw regeerakkoord
geen afspraken bestaan?
Waar zal u wisselmeerderheden dulden? Op welk vlak zal u ze
proberen te bestrijden?
Ik veronderstel dat u ook nu en dan met uw partijvoorzitter spreekt.
Om een historisch juist beeld te krijgen, wil ik graag het volgende
weten. Klopt het dat uw partijvoorzitter met de partijvoorzitter van de
Parti Socialiste gesprekken heeft gehad over de mogelijkheid dat uw
regering of de regeringsstabiliteit in die twee thema's met
wisselmeerderheden in het gedrang of in moeilijkheden zou worden
gebracht? Hebt u daarover onderhandeld of enige afspraak gemaakt?
veut que la commission vote au
forceps le dossier des immigrés
cette année encore.
Faudra-t-il alors également trouver
une majorité de rechange pour
adopter le projet de loi relatif aux
repentis? La même question se
pose pour ce qui est du droit de
vote des étrangers.
Le VLD et le PS ont-ils conclu un
accord à ce sujet? Ceci ne risque-
t-il pas d'hypothéquer la stabilité
du gouvernement fédéral? Quelles
initiatives concrètes le premier
ministre a-t-il prises ou compte-t-il
prendre?
CRIV 50
COM 577
13/11/2001
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
Als het vreemdelingenstemrecht in de Senaat goedgekeurd zou
worden, welke politieke conclusies zal u daaruit dan trekken?
01.02 Eerste minister Guy Verhofstadt: Mijnheer de voorzitter, ik kan
vrij kort antwoorden. In de media werden veel berichten verspreid
over afspraken waarbij de twee dossiers aan elkaar gekoppeld
zouden worden. In diezelfde media is echter evenveel aandacht
besteed aan de logenstraffing van dat gerucht.
Ik vind het onterecht om daarover beslissende woorden uit te
spreken. Ik word eigenlijk ondervraagd over de houding van twee
partijvoorzitters van de meerderheid. Zij hebben allebei gemeld dat de
geruchten niet kloppen en dat zij er geen weet van hadden.
De Senaat en de Senaatscommissie zijn begonnen met hoorzittingen
over de problematiek van het migrantenstemrecht. Ik heb al
verschillende keren herhaald dat het initiatief niet van de regering
komt en evenmin in het regeerakkoord terug te vinden is. De regering
heeft daarover niets beslist. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de
Senaat. De regering komt in die organisatie uiteraard niet tussen.
Over de spijtoptantenregeling kan ik mijn vrij recente mededelingen
herhalen. Ik heb over dat dossier samen met de minister voor Justitie
advies gevraagd aan de raad van de procureurs des Konings. Met
afgevaardigden van het bureau van die raad heb ik gisteren
vergaderd. Bij die gelegenheid heb ik nogmaals gevraagd naar dat
advies over die aangelegenheid. Zogauw wij dat advies hebben
gekregen, wil ik samen met de minister voor Justitie een initiatief
nemen.
01.02 Guy Verhofstadt, premier
ministre: Le fait que ces deux
dossiers aient été liés a fait grand
bruit dans les médias, même si
l'existence d'un accord à ce sujet a
également été démentie.
La situation est pourtant simple: le
Sénat a entamé un tour
d'information sur le droit de vote
des immigrés. Rien n'est prévu sur
ce plan dans l'accord de
gouvernement. Le gouvernement
n'a pas de droit de décision en
cette matière et ne prendra pas
d'initiative. En revanche, il est tout
à fait loisible au Sénat d'organiser
des auditions.
Pour ce qui est du projet relatif aux
repentis, hier encore, j'ai une
nouvelle fois demandé l'avis du
conseil des procureurs du Roi.
Concrètement, je prendrai une
initiative, de concert avec le
ministre de la Justice, dès que
nous disposerons de cet avis.
Le projet réglant la situation des
témoins a été déposé ce matin
même; ce texte ne doit du reste
pas être confondu avec les
dispositions relatives aux repentis.
01.03 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): Mijnheer de eerste
minister, ik zou u in dat verband nog het volgende willen vragen.
01.04 Eerste minister Guy Verhofstadt: Dat wetsontwerp heeft
betrekking tot de bescherming van getuigen en dat is niet volledig
hetzelfde als het wetsontwerp betreffende de spijtoptanten.
01.05 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): Op dat vlak is er volgens
mij een materiële vergissing gemaakt.
Als u het hebt over "een initiatief nemen" dan zou ik even willen
terugkeren naar de reeks mondelinge vragen die wij u vóór de zomer
hebben gesteld naar aanleiding van de uitval van Elio Di Rupo naar
Verwilghen. U zult zich herinneren dat u toen een stukje papier had
meegekregen van uw kabinet met daarop een achttal punten die u mij
met grote felheid hebt voorgelezen. Op die manier wou u duidelijk
maken dat het veiligheidsbeleid van uw regering wel degelijk werd
uitgevoerd. U zei onder meer dat er een tekst was over de
medewerkers van het gerecht wat in deze commissie wordt verstaan
als een regeling voor de spijtoptanten. Ik weet niet over welke tekst u
het precies had maar ik herinner mij nog zeer goed dat u die pluim op
01.05 Gerolf Annemans
(VLAAMS BLOK): Avant l'été, à la
suite de l'attaque de M. Di Rupo
contre M. Verwilghen, le premier
ministre avait indiqué en réponse à
des questions à ce sujet qu'il
existait un texte relatif aux
collaborateurs de la justice.
Nous pensions que ce texte
concernait les repentis mais, en
dépit de tous nos efforts, nous
n'avons jamais pu le trouver. Il
s'avère aujourd'hui que ce texte
13/11/2001
CRIV 50
COM 577
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
uw hoed wou steken. Deze tekst over de medewerkers van het
gerecht was volgens mij een tekst over de spijtoptanten. Wij hebben
die tekst gevraagd en gezocht in alle schuiven van dit Parlement. Ik
vermoed dat die tekst ergens op een kabinet ligt. Wat u toen als een
pluim op uw hoed wou steken, was in het beste geval een
voorbereidende tekst van een of ander kabinet maar zeker geen
regeling voor de spijtoptanten.
Nu blijkt dus dat u de parlementsleden vóór de zomer niet op een
correcte manier hebt voorgelicht want er is nog altijd geen tekst voor
de spijtoptanten, voor de medewerkers van het gerecht. Er is op dit
ogenblijk nog altijd een vacuüm. Ik ben zeer benieuwd naar welk
voorstel inzake spijtoptanten u zult verwijzen. In dit verband kan ik
een aantal vragen stellen. Gisteren hebt u het Bureau van de
procureurs ontvangen. Als ik goed ben ingelicht, betonen de
Franstaligen weinig belangstelling voor dat Bureau. Naar verluidt zou
Di Rupo toch ergens een procureur hebben gevonden die zich actief
met deze zaak zal bezighouden. Deze persoon is gisteren ook op uw
kabinet verschenen om de forcing te voeren tegen die regeling voor
de spijtoptanten.
Wij zullen u blijven bestoken met interpellaties zolang u niet op een
ordentelijke en correcte manier met een wetsontwerp voor
spijtoptanten voor de dag komt. Over welke tekst had u het toen u
sprak over medewerkers van het gerecht? Of ging het ook daar om
een verwarring tussen de getuigenregeling en de spijtoptanten? Als
het wel degelijk ging om een regeling voor de spijtoptanten kunt u ons
dan nu reeds die tekst bezorgen? Dit zou bijzonder interessant zijn.
Wij stellen enkel vast dat er geen wisselmeerderheden komen;
vermoed ik. U hebt blijkbaar geen bezwaar tegen een
wisselmeerderheid in de Senaat voor het stemrecht voor
vreemdelingen. Ik zal een motie in die zin indienen. Als u wel een
bezwaar hebt tegen een wisselmeerderheid inzake
vreemdelingenstemrecht, dan zou ik dit graag van u nu te horen
krijgen. Het spijt ons zeer dat dit niet gebeurt. Wij zullen in dit
Parlement en daarbuiten aandachtig volgen of het
vertragingsmanoeuvre met het advies van de procureurs des Konings
geen verdoken manier is om het akkoord tussen De Gucht en Di
Rupo te honoreren waardoor in de Senaat een regeling in verband
met het stemrecht voor vreemdelingen wordt doorgedrukt terwijl de
regeling voor de spijtoptanten in de Kamer op de lange baan wordt
geschoven. Wat Verwilghen hier vorige week heeft gedaan, met
name de regeling voor de spijtoptanten op de lange baan schuiven via
een of andere adviestunnel, wees erop dat Di Rupo zijn mannetjes in
de Senaat volop op het stemrecht voor vreemdelingen heeft gezet,
zonder dat het nog tegen te houden is.
Op een of andere manier buigt minister Verwilghen - rechtstreeks of
onrechtstreeks het hoofd en probeert hij de spijtoptantenregeling
hier op de lange baan te schuiven op dezelfde wijze als het in het
verleden steeds is gebeurd. Wij hebben bijgevolg zeer grote twijfels.
Daarom wensen wij van u te vernemen of u een wisselmeerderheid
inzake het vreemdelingenstemrecht zult dulden.
n'est toujours pas disponible. De
quel texte le premier ministre
parlait-il à l'époque?
M. Di Rupo aurait trouvé un
procureur du Roi qui s'occupera
de la question. De notre côté, nous
ne manquerons pas une occasion
d'insister auprès du premier
ministre pour pouvoir enfin
consulter le texte relatif aux
repentis. Nous ne tolérons pas
que la question soit renvoyée aux
calendes grecques alors que l'on
fait adopter le texte sur le droit de
vote pour les étrangers au Sénat.
Je regrette particulièrement que le
premier ministre ne se prononce
pas explicitement contre la
formation d'une majorité de
rechange laissant toute liberté aux
collaborateurs de M. Di Rupo au
Sénat.
01.06 Eerste minister Guy Verhofstadt: Mijnheer de voorzitter, ik zal
bondig ingaan op het betoog van de heer Annemans, die verwijst naar
mijn antwoord van 19 juli, naar aanleiding van een minidebat dat in
01.06 Guy Verhofstadt, premier
ministre: M. Annemans renvoie à
ma réponse du 19 juillet dernier
CRIV 50
COM 577
13/11/2001
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
plenumvergadering in deze Kamer werd gehouden.
Ten eerste, ik heb toen letterlijk gezegd: "De zesde realisatie in de
strijd tegen de georganiseerde misdaad van de minister van Justitie,
is een tekst over de bescherming van de getuigen, die door de
Ministerraad is goedgekeurd. We hebben het advies bij het ontwerp
over de getuigenbescherming, essentieel onderdeel in de strijd tegen
de georganiseerde misdaad, op 28 juli jl. ontvangen en wij zullen het
uiterlijk tegen oktober bij het Parlement indienen". Het bedoelde
wetsontwerp heeft betrekking op de bescherming van de getuigen.
Ten tweede, inzake de spijtoptanten, herhaal ik wat ik zo-even heb
gezegd. Het is zó dat ik, samen met de minister van Justitie, advies
heb gevraagd aan de Raad van Procureurs des Konings en dat ik het
gisteren ook nog aan het Bureau van de Raad heb gevraagd.
Ten slotte, om de commissie volledig in te lichten alhoewel het een
punt is dat straks in de commissie voor de Justitie aan bod zal komen
naar aanleiding van de bespreking van de begroting deel ik u mee
dat wij plannen om een ander belangrijk wetsontwerp inzake de
bestrijding van georganiseerde misdaad af te handelen, namelijk het
wetsontwerp op de bijzondere opsporingsmethoden. Dit is een
belangrijk wetsontwerp omdat tal van beslissingen van de rechterlijke
macht zeggen dat, zolang er geen wettelijke regeling is, vrijspraken
moeten worden toegestaan bij het gebruik van dergelijke
opsporingsmethodes. Dit ontwerp staat op de agenda van de
Ministerraad van 21 november 2001. Op de laatste vergadering van
het Kernkabinet zijn alle politieke knelpunten terzake weggewerkt. Dit
essentieel ontwerp zal dan ook, na advies van de Raad van State, in
de komende weken of maanden bij het Parlement worden ingediend.
dans laquelle j'ai indiqué que le
projet relatif à la protection des
témoins serait déposé en octobre.
J'attends encore l'avis du Conseil
des procureurs du Roi. Hier
encore, j'ai insisté auprès du
bureau du Conseil afin d'obtenir
cet avis.
Le projet de loi relatif aux
méthodes spéciales de recherche
figure à l'ordre du jour du conseil
des ministres du 21 novembre
prochain. Nous nous occupons
donc intensément de la lutte
contre le crime organisé.
01.07 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter, in
het minidebat van 19 juli, dat u zopas aanhaalde, beschrijft u in punt 6
uitvoerig welke de regeling is voor de getuigen, maar bij punt 7 of 8
hebt in één zinnetje van slechts anderhalve lijn gezegd dat u een tekst
hebt in verband met de medewerkers van het gerecht. U merkt dat ik
een vrij goed geheugen heb.
01.07 Gerolf Annemans
(VLAAMS BLOK): Le 19 juillet,
vous avez affirmé disposer d'un
texte relatif aux collaborateurs de
la Justice.
01.08 Eerste minister Guy Verhofstadt: Mijnheer Annemans, uw
geheugen laat u in de steek. Punt 7 betreft iets anders, namelijk. de
inbeslagneming en de verbeurdverklaring.
01.08 Guy Verhofstadt, premier
ministre: Le fait de disposer d'un
texte ne signifie pas pour autant
qu'on soit parvenu à un accord.
01.09 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): Mijnheer de minister,
daarna volgt het punt 8. Wat ik me zeer goed herinner is mijn
bedenking of u het verschil zou kennen tussen spijtoptanten en
medewerkers van het gerecht en of u zou weten dat er geen verschil
tussen is. Blijkt nu dat u dat toen hebt gezegd en dat u hier nu
enigszins verbaasd bent dat er een tekst was over de spijtoptanten. Ik
vroeg me toen af waar die tekst was, wat ermee zou gebeuren, hoe
ver hij was gevorderd en op welke wijze de heer Di Rupo die tekst zou
tegenhouden. Nu blijkt dat Di Rupo die tekst, die u op 19 juli al had,
heeft tegengehouden, dat u hem nu zelfs nog niet durft te tonen, dat u
mij niet kan zeggen wat er in die tekst staat, dat evenmin minister
Verwilghen durf te zeggen wat erin vervat is. In een normale,
ordentelijke, open democratie en in het kader van de openbaarheid
van bestuur zou er geen bezwaar zijn om mij die tekst mee te delen.
U kunt dat niet en u moogt dat niet, want er is helemaal geen politieke
01.09 Gerolf Annemans
(VLAAMS BLOK): Voilà qui est
clair aujourd'hui. Nous ignorons
jusqu'au contenu de ce texte.
C'est un procédé peu
démocratique. Si, entre-temps, la
question du droit de vote des
étrangers se règle facilement au
Sénat, ce sera édifiant.
13/11/2001
CRIV 50
COM 577
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
regeling over de spijtoptanten. U hebt immers een ernstig probleem
met spijtoptanten, niettegenstaande de tekst over het
vreemdelingenstemrecht door de Senaat aan het rollen is. Dat is wat
er overblijft en daaruit zullen wij onze politieke conclusies trekken.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking volgende werden moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de heren Gerolf Annemans, Filip De Man en Guido
Tastenhoye.en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Gerolf Annemans
en het antwoord van de eerste minister,
stelt vast dat een wisselmeerderheid voor vreemdelingenstemrecht moet afgewezen worden."
Une motion de recommandation a été déposée par MM. Gerolf Annemans, Filip De Man en Guido
Tastenhoye et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Gerolf Annemans
et la réponse du premier ministre,
constate qu'une majorité de rechange pour le droit de vote pour les étrangers doit être rejetée."
Een eenvoudige motie werd ingediend door de heren Denis D'hondt, André Frédéric, Charles Janssens en
Tony Smets en mevrouw Kristien Grauwels.
Une motion pure et simple a été déposée par MM. Denis D'hondt, André Frédéric, Charles Janssens et
Tony Smets et Mme Kristien Grauwels.
Mijnheer Annemans, de aard van uw motie is mij volkomen onduidelijk.
01.10 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter,
daar vreesde ik al voor.
01.11 De voorzitter: Ik weet niet hoe ik deze motie moet
interpreteren. Is dit een motie van aanbeveling? U stelt alleen vast
"dat een wisselmeerderheid voor vreemdelingstemrecht moet worden
afgewezen".
01.11 Le président: Ce que vous
proposez n'est pas une
recommandation mais un constat.
01.12 Gerolf Annemans (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter, u
mag het ook zo formuleren: "de Kamer wijst af".
01.12 Gerolf Annemans
(VLAAMS BLOK): Je propose un
nouveau libellé:"demande qu'une
majorité de rechange pour le droit
de vote pour les étrangers soit
rejetée".
01.13 De voorzitter: De motie zal op die manier worden aangepast.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking is gesloten.
01.13 Le président: La motion
sera adaptée de la sorte.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La discussion est
close.
02 Vraag van de heer Bert Schoofs aan de minister van Ambtenarenzaken en Modernisering van de
openbare besturen over "de nieuwe verlofregeling voor halftijds tewerkgestelde ambtenaren"
(nr. 5538)
02 Question de M. Bert Schoofs au ministre de la Fonction publique et de la Modernisation de
CRIV 50
COM 577
13/11/2001
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
l'administration sur "la nouvelle réglementation en matière de congés pour les fonctionnaires
travaillant à mi-temps" (n° 5538)
02.01 Bert Schoofs (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, mijn vraag over de verlofreglementering van
halftijds tewerkgestelde ambtenaren heb ik eerder al gesteld aan de
minister van Financiën en Begroting maar hij verwees mij door naar
uw departement.
In een vorige reglementering hadden halftijds tewerkgestelde
ambtenaren tijdens hun verlof recht op een wedde die 60% bedroeg
van hun uitkering tijdens hun tewerkstellingsperiode. In 1998 is er een
nieuwe verlofregeling van kracht geworden die als doel had om deze
regeling te wijzigen en de wedde van ambtenaren op te trekken. Ik
verwijs terzake naar een tribune in het blad van de ACOD van januari
2000. Het zou de bedoeling geweest zijn om die wedde die men
ontvangt tijdens een verlof op te trekken naar 60% van de som die
men zou ontvangen indien men voltijds zou werken. Dat was echter
ook bedoeld als een sociale maatregel ten opzichte van die mensen -
vooral halftijds tewerkgestelde - die meestal wegens ziekte verlof
dienen te nemen en die bijgevolg hun wedde serieus zien inkrimpen.
Nu blijkt dat de Centrale Dienst der Vaste Uitgaven nog steeds de
oude reglementering toepast van het koninklijk besluit van 1 juni 1964
dat toch werd vervangen via een herformulering bij artikel 68, ten
tweede, van het koninklijk besluit van 19 november 1998. Door die
nieuwe formulering is bij heel wat betrokken ambtenaren minstens de
indruk gecreëerd dat zij tijdens hun verlof 60% zouden ontvangen van
de wedde die zij als voltijds tewerkgesteld personeelslid zouden
ontvangen. Dat zou dus gebeuren via een juridische ingreep.
Ik ga ermee akkoord dat die bepaling in artikel 68 van het koninklijk
besluit van 19 november 1998 dubbelzinnig is, maar toch kan ik ook
de redenering bijtreden van de ambtenaren die halftijds tewerkgesteld
zijn en nu met verlof zijn. Zij dachten toch aanspraak te kunnen
maken op de gunstiger regeling die zij voorgespiegeld kregen door
het nieuwe koninklijk besluit. Ter gelegenheid van mijn vraag aan de
minister van Financiën een drietal weken geleden vertelde hij mij in
elk geval dat er een procedure gevoerd werd. Mijn vraag is dan ook
hoe ver dat het met deze procedure staat. Een andere vraag is ook of
er na deze procedure een beslissing zal worden genomen waarbij
wordt bepaald dat de ambtenaren 60% zouden kunnen ontvangen
van de wedde die zij zouden hebben ontvangen indien zij voltijds
tewerkgesteld werden in de plaats van halftijds. Wanneer zal tot slot
deze nieuwe verlof regeling in werking treden?
02.01 Bert Schoofs (VLAAMS
BLOK): L'article 16 de l'arrêté royal
du 1er juin 1964 stipulait que les
fonctionnaires travaillant à mi-
temps pouvaient bénéficier
pendant leur congé d'une
allocation d'attente s'élevant à
60% du traitement qu'ils
percevaient en tant que
fonctionnaire travaillant à mi-
temps. Cette mesure a été
assouplie par l'article 68, 2 de
l'arrêté royal du 19 novembre 1998
permettant aux fonctionnaires
travaillant à mi-temps de percevoir
tout de même 60% du traitement
d'un travailleur à temps plein.
Néanmoins, le Service central des
Dépenses fixes continue à se
fonder sur l'arrêté royal de 1964.
Cette matière ressortirait à la
compétence du ministre de la
Fonction publique et une nouvelle
réglementation relative aux
congés serait en préparation.
En l'occurrence, la procédure est-
elle réellement appliquée? La
nouvelle réglementation
instaurera-t-elle enfin un régime
plus avantageux pour les
fonctionnaires travaillant à mi-
temps? Quand pouvons-nous
espérer l'entrée en vigueur de la
nouvelle réglementation?
02.02 Minister Luc Van den Bossche: Mijnheer de voorzitter,
collega's, een ontwerpbesluit tot wijziging van het koninklijk besluit,
door de vraagsteller aangehaald, van 19 november 1988 werd
goedgekeurd op de Ministerraad op 26 oktober laatstleden. In dat
ontwerpbesluit hebben we getracht een oplossing te zoeken voor een
meermaals gesignaleerd probleem inzake de
beschikbaarheidregeling wegens ziekte. Na goedkeuring door de
Ministerraad dient het ontwerpbesluit zoals dat reglementair is
bepaald, voorgelegd te worden aan de representatieve
vakorganisaties in wat zo mooi het Comité voor de Federale, de
Gemeenschaps- en de Gewestelijke Overheidsdiensten heet. Dat
wordt daarna voor advies voorgelegd aan de Raad van State. Het
02.02 Luc Van den Bossche,
ministre: Le 26 octobre 2001, le
gouvernement fédéral a adopté un
projet d'arrêté modifiant l'arrêté
royal du 19 novembre 1998. Le 7
novembre 2001, le projet a été
transmis pour avis au comité des
services publics fédéraux,
régionaux et communautaires. Le
projet tend à résoudre les
problèmes posés par la
disponibilité pour raisons de santé.
13/11/2001
CRIV 50
COM 577
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
voorleggen van het ontwerp besluit aan de representatieve
vakorganisaties gebeurde op 7 november laatstleden.
Op dit ogenblik kan ik niet antwoorden op uw derde vraag. De datum
van inwerkingtreding zal afhangen van de nog te volgen procedure en
mijn kristallen bol staat mij niet toe te zeggen hoe snel de Raad van
State dit zal terugsturen, laat staan wanneer het nieuwe besluit zal
worden gepubliceerd.
Ik wil er u wel op wijzen dat in dit ontwerpbesluit voor een
ondubbelzinnig herstel van de oude definitie van de laatste
activiteitswedde wordt geopteerd. Dat betekent dat de ambtenaar die
in disponibiliteit is wegens ziekte, een wachtgeld krijgt dat gelijk is aan
60% van zijn laatste activiteitswedde die is verschuldigd
overeenkomstig het prestatiestelsel op het ogenblik dat de ambtenaar
zich in disponibiliteit bevond. Concreet betekent dit dat een halftijds
tewerkgestelde ambtenaar een wachtgeld ontvangt dat gelijk is aan
60% van zijn halftijdse wedde. Dit is 60% van 50% van de volledige
wedde. Daarbij mag het wachtgeld niet lager liggen dan twee andere
plafonds. In de eerste plaats verwijs ik naar de vergoedingen die de
betrokkene in dezelfde toestand zou ontvangen indien de sociale
zekerheidsregeling op hem van toepassing was geweest sinds het
begin van zijn afwezigheid. Een tweede bedrag waar hij niet onder
mag gaan, is het pensioen dat hij zou hebben gekregen indien hij op
datum van zijn disponibiliteitsstelling wegens lichamelijke
ongeschiktheid op vervroegd pensioen zou zijn gesteld.
Sinds de inwerkingtreding van het huidig verlofbesluit op 1 december
1998 bestond twijfel over de juiste interpretatie van de berekening van
het wachtgeld. De CDVU heeft ook na 1 december 1998 steeds de
interpretatie van voor het verlofbesluit blijven hanteren. Derhalve is
daar geen enkel probleem meer. Men kan natuurlijk de regeling
inhoudelijk al dan niet goedkeuren. Dat is een andere kwestie.
Le Conseil d'Etat doit encore être
consulté. Dès lors, je ne puis vous
communiquer de date d'entrée en
vigueur.
Le nouveau projet d'arrêté opte
cependant clairement pour la
définition qui figure dans l'arrêté
royal du 1er juin 1964, étant
entendu que l'allocation ne peut se
situer sous deux plafonds, celui de
l'allocation de sécurité sociale et
celui de la pension pour incapacité
physique.
02.03 Bert Schoofs (VLAAMS BLOK): Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, ik betreur dat deze regeling aldus wordt
voorgesteld en dat u teruggrijpt naar een maatregel van 1964, terwijl
het koninklijk besluit van 1998 toch de indruk wekte dat de
ambtenaren een gunstige regeling zouden krijgen. Deze regering
draait de klok terug. Ik betreur dat.
02.03 Bert Schoofs (VLAAMS
BLOK): Je ne puis que regretter
que l'on s'en réfère à nouveau à la
réglementation de 1964. Ce
gouvernement revient en arrière et
fait fi des considérations sociales.
02.04 Minister Luc Van den Bossche: De regering werkt op een
mathematisch-logische manier. Sinterklaas is mijn nonkel niet.
02.04 Luc Van den Bossche,
ministre: Ce gouvernement reste
conséquent avec lui-même d'un
point de vue mathématique. Je ne
suis pas Saint-Nicolas. Je préfère
m'en tenir à une telle logique qu'à
des sentiments.
02.05 Bert Schoofs (VLAAMS BLOK): U kunt rekening houden met
sociale toestanden, ook bij de halftijds tewerkgestelde ambtenaren.
02.06 Minister Luc Van den Bossche: Ik hou liefst rekening met de
logica. Dat brengt mij het verst. Sentiment hou ik voor op andere
momenten.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
CRIV 50
COM 577
13/11/2001
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
9
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 11.27 uur.
La réunion publique de commission est levée à 11.27 heures.