B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR DE
V
OLKSGEZONDHEID
,
HET
L
EEFMILIEU
EN DE
M
AATSCHAPPELIJKE HERNIEUWING
COMMISSION DE LA
S
ANTÉ PUBLIQUE
,
DE L
'E
NVIRONNEMENT
ET DU
R
ENOUVEAU DE LA
S
OCIÉTÉ
VAN
DU
20-06-2000
20-06-2000
HA 50
COM 237
HA 50
COM 237
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 237
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 : Parlementair Document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000 : Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenumvergadering
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officie¨le publicaties uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation 2
Natieplein 2
1008 Brussel
1008 Bruxelles
Tél. : 02/549 81 60
Tel. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 20 juni 2000
COMMISSIE VOOR DE VOLKSGEZONDHEID, HET
LEEFMILIEU EN DE MAATSCHAPPELIJKE HERNIEU-
WING - COM 237
Mondelinge vraag van de heer Robert Denis aan de
minister van Landsverdediging over
het koninklijk besluit
van 11 april 1999 tot vaststelling van de wijze waarop de
Staat door bemiddeling van het NIOS voorziet in de
kosteloze geneeskundige verzorging van de oudstrijders
en oorlogsslachtoffers die een periode van erkenning van
ten minste e´e´n jaar in een van de statuten van nationale
erkentelijkheid tellen
(nr. 2114)
5
sprekers : Robert Denis, Andre´ Flahaut, minister van
Landsverdediging
Mondelinge vraag van mevrouw Miche`le Gilkinet aan de
minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over
het LOK Magazine (nr. 2049)
6
sprekers : Miche`le Gilkinet, Magda Aelvoet, minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmi-
lieu
Mondelinge vraag van mevrouw Magda De Meyer aan de
minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over
de houding van Belgie¨ in het Europese
debat
rond
genetisch
gemanipuleerde
organismen
(GGO's)
(nr. 2087)
8
sprekers : Magda De Meyer, Magda Aelvoet, minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmi-
lieu
Mondelinge vraag van de heer Luc Paque aan de minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu
over
de slachthuizen met laag slachtritme (nr. 2120)
9
sprekers : Luc Paque, Magda Aelvoet, minister van
Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu,
Robert Denis
Mondelinge vraag van mevrouw Frieda Brepoels aan de
minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over
de verbranding van gecontamineerde
melen en vetten in cementovens
(nr. 2092)
10
sprekers : Frieda Brepoels, voorzitter van de VU&ID-
fractie, Magda Aelvoet, minister van Consumenten-
zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu
Samengevoegde mondelinge vragen van de heren Jo
Vandeurzen en Bruno Van Grootenbrulle aan de minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu
over
de organisatie van de dringende medische hulpver-
lening
(nrs. 2121 en 2125)
13
sprekers : Jo Vandeurzen, Bruno Van Grootenbrulle,
Magda Aelvoet, minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu
Sommaire
Mardi 20 juin 2000
COMMISSION
DE
LA
SANTE
´
PUBLIQUE,
DE
L'ENVIRONNEMENT
ET
DU
RENOUVEAU
DE
LA SOCIE
´ TE´ - COM 237
Question orale de M. Robert Denis au ministre de la
De´fense sur
l'arre^te´ royal du 11 avril 1999 fixant les
modalite´s selon lesquelles l'Etat assure la gratuite´ des
soins de sante´, a` l'intervention de l'INIG aux anciens
combattants et victimes de guerre, qui comptent une
pe´riode de reconnaissance d'au moins un an dans un des
statuts de reconnaissance nationale
(n° 2114)
5
orateurs : Robert Denis, Andre´ Flahaut, ministre de la
De´fense
Question orale de Mme Miche`le Gilkinet a` la ministre de la
Protection de la consommation, de la Sante´ publique et de
l'Environnement sur
le Magazine des Glems (n° 2049)
6
orateurs : Miche`le Gilkinet, Magda Aelvoet, ministre
de la Protection de la consommation, de la Sante´
publique et de l'Environnement
Question orale de Mme Magda De Meyer a` la ministre de
la Protection de la consommation, de la Sante´ publique et
de l'Environnement sur
l'attitude de la Belgique dans le
de´bat europe´en sur les organismes ge´ne´tiquement modi-
fie´s (OGM)
(n° 2087)
8
orateurs : Magda De Meyer, Magda Aelvoet, ministre
de la Protection de la consommation, de la Sante´
publique et de l'Environnement
Question orale de M. Luc Paque a` la ministre de la
Protection de la consommation, de la Sante´ publique et de
l'Environnement sur
les abattoirs a` rythme lent (n° 2120)
9
orateurs : Luc Paque, Magda Aelvoet, ministre de la
Protection de la consommation, de la Sante´ publique et
de l'Environnement, Robert Denis
Question orale de Mme Frieda Brepoels a` la ministre de la
Protection de la consommation, de la Sante´ publique et de
l'Environnement sur
l'incine´ration de farines et de grais-
ses contamine´es dans des fours a` ciment
(n° 2092)
10
orateurs : Frieda Brepoels, pre´sidente du groupe
VU&ID, Magda Aelvoet, ministre de la Protection de la
consommation,
de
la
Sante´
publique
et
de
l'Environnement
Questions orales jointes de MM. Jo Vandeurzen et Bruno
Van Grootenbrulle a` la ministre de la Protection de la
consommation,
de
la
Sante´
publique
et
de
l'Environnement sur
l'organisation de l'aide me´dicale
urgente
(n
os
2121 et 2125)
13
orateurs : Jo Vandeurzen, Bruno Van Grootenbrulle,
Magda Aelvoet, ministre de la Protection de la consom-
mation, de la Sante´ publique et de l'Environnement
HA 50
COM 237
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Mondelinge vraag van mevrouw Miche`le Gilkinet aan de
minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over
de additieven in de tabaksproducten
(nr. 2144)
16
sprekers : Miche`le Gilkinet, Magda Aelvoet, minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmi-
lieu
Question orale de Mme Miche`le Gilkinet a` la ministre de la
Protection de la consommation, de la Sante´ publique et de
l'Environnement sur
les additifs dans les produits du
tabac
(n° 2144)
16
orateurs : Miche`le Gilkinet, Magda Aelvoet, ministre
de la Protection de la consommation, de la Sante´
publique et de l'Environnement
4
HA 50
COM 237
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE LA SANTE´ PUBLIQUE,
DE L'ENVIRONNEMENT
ET DU RENOUVEAU DE LA SOCIE´TE´
COMMISSIE VOOR DE VOLKSGEZONDHEID,
HET LEEFMILIEU
EN DE MAATSCHAPPELIJKE HERNIEUWING
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 20 JUIN 2000
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 20 JUNI 2000
De vergadering wordt geopend om 14.40 uur door me-
vrouw Yolande Avontroodt, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 14.40 heures par Mme Yolande
Avontroodt
, pre´sidente.
Question orale de M. Robert Denis au ministre de la
De´fense sur
l'arre^te´ royal du 11 avril 1999 fixant les
modalite´s selon lesquelles l'Etat assure la gratuite´
des soins de sante´, a` l'intervention de l'INIG aux
anciens combattants et victimes de guerre, qui
comptent une pe´riode de reconnaissance d'au moins
un an dans un des statuts de reconnaissance natio-
nale
(n° 2114)</b>
Mondelinge vraag van de heer Robert Denis aan de
minister van Landsverdediging over
het koninklijk
besluit van 11 april 1999 tot vaststelling van de wijze
waarop de Staat door bemiddeling van het NIOS
voorziet in de kosteloze geneeskundige verzorging
van de oudstrijders en oorlogsslachtoffers die een
periode van erkenning van ten minste e´e´n jaar in een
van de statuten van nationale erkentelijkheid tellen
(nr. 2114)
M. Robert Denis (PRL FDF MCC) : Madame la pre´si-
dente, monsieur le ministre, chers colle`gues, excusez-
moi pour ce retard tout a` fait inde´pendant de ma volonte´.
L'extension de la gratuite´ des soins de sante´ a` certains
be´ne´ficiaires de l'un des statuts de reconnaissance na-
tionale pris en exe´cution de l'article 25, 2° de la loi du 7
juin 1989 comporte notamment comme crite`re d'avoir
au moins un an de reconnaissance dans l'un desdits
statuts
. Cette occurrence inte´resse notamment les in-
corpore´s de force dans l'arme´e allemande
.
La loi du 21 novembre 1974 re´gissant leur statut ne fixe
quant a` celui-ci aucun crite`re absolu de dure´e. Par
contre, elle pre´cise les parame`tres circonstanciels
d'acce`s a` la reconnaissance, a` savoir l'arrestation, le
recrutement et l'appel personnel. Cela e´voque manifes-
tement des situations tre`s diverses dans le temps,
puisqu'aussi bien elles participent de l'a^ge de l'enro^le´ de
force et particulie`rement de la re´sistance active ou pas-
sive qu'il a oppose´e au recrutement.
Cela de´termine qu'a` me´rite e´gal, voire me^me supe´rieur,
le temps re´el d'enro^lement peut-e^tre tre`s diffe´rent et
qu'en conse´quence, le seul crite`re de dure´e peut parai^tre
trop rigide. Cet e´tat de fait peut d'ailleurs concerner
d'autres be´ne´ficiaires que ceux que vise la loi pre´cite´e de
1974. Nous savons, monsieur le ministre, que tout avan-
tage social comporte des contraintes budge´taires. Mais
dans le cas pre´sent, l'extinction progressive de la popu-
lation vise´e comme le principe me^me de la reconnais-
sance tendent l'un et l'autre a` relativiser cette contrainte
financie`re.
En vue de rencontrer la situation de´crite et d'y obvier, ne
peut-on, monsieur le ministre, envisager une adaptation
du crite`re de dure´e re´fe´re´ a` l'arre^te´ royal du 11 avril 1999,
en amendant la pe´riode de reconnaissance de manie`re
re´gressive en lui soustrayant X jours chaque anne´e
passe´e ?
C'est ainsi que je rencontre souvent des gens de ma
re´gion ou` il y a eu beaucoup d'enro^le´s de force auxquels
il manque de un a` quelques jours, voire une semaine.
Cela me donne un sentiment de grande et profonde
injustice car certains de ceux-la` ont d'abord pre´cise´ment
re´siste´ quelques semaines ou quelques mois avant de se
faire enro^ler. Ils me disent que s'ils e´taient partis plus to^t,
ils auraient obtenu la reconnaissance.
Monsieur le ministre, voulez-vous nous informer quant a`
votre position de principe en la matie`re et aux solutions
possibles, le cas e´che´ant, en vue de rencontrer les
inte´re^ts des quelques rares personnes concerne´es en-
core en vie ?
M. Andre´ Flahaut, ministre : Madame la pre´sidente,
chers colle`gues, l'arre^te´ royal du 11 avril 1999 qui assure
la gratuite´ des soins de sante´ a` l'intervention de l'Institut
HA 50
COM 237
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Andre´ Flahaut
national des invalides de guerre, a` toutes les cate´gories
d'anciens combattants et de victimes de guerre qui
comptent une pe´riode de reconnaissance d'un an au
moins dans un des statuts de reconnaissance nationale
pre´voit notamment l'installation d'une commission cen-
trale. Elle doit intervenir apre`s chaque e´lection car,
force´ment, les ministres qui doivent en de´signer les
membres ont change´.
La reconstitution et la re´installation de la commission
centrale charge´e d'examiner la concre´tisation des reven-
dications non satisfaites des anciens combattants et des
victimes de guerre en fonction des disponibilite´s budge´-
taires, qui, je le rappelle, avait e´te´ institue´e par la loi du
20 de´cembre 1996, est tout a` fait imminente.
Certains ministres ont e´te´ plus lents que d'autres pour
produire les noms de leurs repre´sentants. Je viens
e´galement de prendre un arre^te´ ministe´riel qui de´termine
cette nouvelle composition et qui devrait e^tre publie´ au
Moniteur dans les tout prochains jours.
Je pense effectivement que nous ne devons pas sous-
estimer les sacrifices de toutes ces personnes, et tenir
compte du fait qu'elles arrivent a` un a^ge honorable. Il faut
faire examiner par cette commission centrale une modi-
fication e´ventuelle de la le´gislation concernant pre´cise´-
ment le remboursement du ticket mode´rateur de ces
anciens combattants et victimes de guerre.
Dans votre intervention, vous pre´cisez les diffe´rents
crite`res et je crois qu'effectivement, le seul crite`re de la
dure´e est un crite`re trop rigide. On va sans doute insister
pour qu'on tienne compte davantage des autres crite`res
pour accorder le statut de reconnaissance et je me
propose de mettre e´galement sur la table des ne´gocia-
tions la proposition que vous avez e´voque´e. La commis-
sion pre´vue le 19 juillet prochain sera pre´side´e par ma
collaboratrice et nous comptons avancer dans cette
voie-la`.
M. Robert Denis (PRL FDF MCC) : Monsieur le ministre,
ne soyez pas trop regardant quant a` la dure´e que vous
allez soustraire chaque anne´e, mieux vaut soustraire un
mois qu'une semaine.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Question orale de Mme Miche`le Gilkinet a` la ministre
de la Protection de la consommation, de la Sante´
publique et de l'Environnement sur
le Magazine des
Glems
(n° 2049)</b>
Mondelinge vraag van mevrouw Miche`le Gilkinet aan
de minister van Consumentenzaken, Volksgezond-
heid
en
Leefmilieu
over
het LOK Magazine
(nr. 2049)
Mme Miche`le Gilkinet (AGALEV-ECOLO) : Madame la
pre´sidente, madame la ministre, chers colle`gues,
La
Libre Belgique
du mercredi 31 mai nous informe que
l'Absym a lance´ le
Magazine des Glems dont l'objectif
serait de de´velopper la circulation de l'information
e´change´e dans les Glems. Je pense que ce projet ne
constitue que la premie`re e´tape du projet de´veloppe´ par
plusieurs membres de l'Absym, a` savoir celui de mettre
sur pied une ASBL baptise´e
Fonds d'Actions Me´dica-
les
, dont l'objet serait, et je cite ici Le Soir du 29 mars :
de ge´rer le fonds apporte´ par l'industrie pharmaceutique
et destine´ a` financer les initiatives visant la promotion de
l'information, la qualite´ des soins, la re´colte de la gestion
des donne´es me´dicales, le pilotage des Glems et la
de´fense d'un syste`me libe´ral de soins de sante´
.
Si je pense ainsi, c'est que le magazine en question est
ne´ du me^me type d'association, celle de repre´sentants
du monde me´dical avec l'industrie pharmaceutique qui
finance le magazine.
On aura beau pre´tendre qu'un magazine ne peut vivre
sans sponsoring aujourd'hui, vous admettrez avec moi
que cette association pose proble`me et que, partant, ce
magazine pose lui aussi un proble`me. D'autant s'il est,
comme je le crains, le premier signe d'une association
visant a` contro^ler l'e´valuation me´dicale. Comment pen-
ser en effet pouvoir rester totalement objectif dans un
environnement sous influence ?
En effet, je ne peux que constater que si le projet propose´
par certains membres de l'Absym se concre´tise, la
promotion de la qualite´ des soins de sante´ passerait par
les audits finance´s par l'industrie du me´dicament, et que,
d'autre part, ces audits devraient re´pondre a` certaines
conditions comme la non-publication des conclusions
lorsqu'elles sont ne´gatives. En effet, le syste`me ne
devrait pas donner lieu a` des sanctions, mais a` des
avantages, finance´s par l'industrie du me´dicament. A
l'heure ou` certaines entreprises se plaignent de la politi-
que mene´e pour diminuer les prix des me´dicaments on
voit qu'il leur reste des marges de manoeuvre pour
envisager d'autres choses que ce que chacun souhaite,
a` savoir un me´dicament a` un prix plus accessible.
Enfin, ces audits s'appuieraient sur des donne´es re´col-
te´es et traite´es a` travers les Glems. Je me pose la
question de savoir si on peut imaginer un syste`me qui
confie le pilotage de toute l'e´valuation a` une ASBL
finance´e par l'industrie du me´dicament.
6
HA 50
COM 237
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Miche`le Gilkinet
Vous savez, madame la ministre, que cette question me
pre´occupe beaucoup tant il est important pour moi que
les acteurs de terrain disposent d'informations objectives
et j'espe`re que ce projet pourra e^tre contrecarre´ et
ame´nage´.
Le 30 mars dernier, alors que j'avais pose´ une question
en se´ance ple´nie`re sur le me^me sujet, le ministre Van-
denbroucke m'a re´pondu qu'il avait adresse´ avec vous-
me^me, le 19 novembre dernier, un courrier a` la
Me´dico-Mut lui demandant d'e´tablir des propositions
concre`tes en matie`re d'e´valuation de la pratique me´di-
cale.
Comme vous aviez tous deux propose´ de trouver des
moyens pour financer la recherche, le ministre Vanden-
broucke ne voyait pas la ne´cessite´ de rechercher des
solutions alternatives, et je partage son opinion. Mais je
voudrais savoir ce qu'il en est aujourd'hui.
Des propositions ont-elles e´te´ e´tablies avec la Me´dico-
Mut ?
Existe-t-il un accord ? La revue lance´e aujourd'hui par
l'Absym rentre-t-elle dans le cadre de cet accord ou
s'agit-il d'une initiative non concerte´e. ? Le projet plus
large de l'Absym est-il aujourd'hui enterre´ ou, comme je
le pense, est-il en train de nai^tre a` l'occasion de la toute
premie`re e´tape que constitue cette revue ?
J'observe que plusieurs voix s'e´le`vent aujourd'hui dans
le monde me´dical contre la revue de l'Absym, en tout cas
dans sa forme actuelle et qu'une rencontre est pre´vue
entre me´decins et mutuelles a` ce propos. J'espe`re que
cette rencontre permettra de revenir a` plus de raison et
qu'on trouvera, s'il s'ave´rait utile de produire une revue a`
partir du travail des Glems, des moyens permettant
d'assurer une totale inde´pendance financie`re et re´dac-
tionnelle.
Voila`, madame la ministre, les questions que j'avais a`
vous poser. C'est avec inte´re^t que je suivrai les re´ponses
que vous voudrez bien donner.
Mme Magda Aelvoet, ministre : Madame la pre´sidente,
madame Gilkinet, il n'est pas facile de re´pondre a` vos
questions.
L'organisation d'un syste`me de qualite´ relevant exclusi-
vement de l'appui financier de l'industrie pharmaceuti-
que, d'une part, et, d'autre part, excluant certains parte-
naires tels que le gouvernement, les mutualite´s, les
universite´s et d'autres organisations me´dicales risque de
compromettre se´rieusement l'inde´pendance et la cre´di-
bilite´ d'une telle organisation et de de´boucher sur des
querelles de donne´es ou de chiffres qui ne profiteront en
rien au patient. Je m'interroge sur l'uniformite´ de la
volonte´ de collaboration des Glems avec une structure
compose´e de telle sorte. Je m'interroge plus encore sur
la viabilite´ me^me du syste`me de l'accre´ditation, bouscule´
d'une telle fac¸on dans les rapports de forces en pre´-
sence.
Cela dit - et j'apporterai ici des nuances a` certaines
remarques que vous venez de formuler - je peux com-
prendre jusqu'a` un certain point que les me´decins sou-
haitent disposer de certaines donne´es, tout comme le
font l'Etat et les organismes assureurs. La question qui
se pose est donc celle du partage et de l'utilisation de ces
donne´es au sein d'une structure de promotion de la
qualite´ ou` tous les partenaires sont repre´sente´s. Que les
me´decins disposent de donne´es de sante´ ne m'effraye
donc pas, pourvu qu'elles pre´sentent les garanties suffi-
santes de qualite´ et qu'elles puissent e^tre partage´es au
sein d'un processus volontaire de promotion de la qua-
lite´, compose´ de manie`re repre´sentative. Que les me´de-
cins de´veloppent en outre, sur la base de leurs propres
donne´es, des initiatives propres en matie`re de qualite´ ou
de re´colte de donne´es d'expe´rimentation en relation avec
l'industrie pharmaceutique, sous de bonnes garanties
e´thiques et scientifiques, peut aussi e^tre envisage´. Des
initiatives en matie`re de qualite´ ont de´ja` vu le jour en
Communaute´ flamande et le syste`me de la promotion de
la qualite´ qui se met en place entre l'INAMI et la Sante´
publique ne pre´tend pas y mettre un terme. Il convien-
drait au contraire de tenir compte de la remarquable
expe´rience qui a de´ja` e´te´ acquise a` ce niveau.
Comme vous le savez, la convention me´dico-mutuelliste
s'est prononce´e en faveur d'un remaniement de la com-
position de la commission nationale de
peer-review qui
deviendra la commission nationale de promotion de la
qualite´. Selon cette proposition, un banc gouvernemental
est cre´e´ et la commission acquiert de nouvelles compe´-
tences, comme le de´veloppement continu de la qualite´, la
bonne utilisation du dossier me´dical ou la promotion du
travail d'e´quipe.
L'Absym a bien entendu participe´ a` l'e´laboration de cette
proposition et semble d'accord pour participer a` un
processus de qualite´ au sein des structures existantes.
Les dernie`res informations que nous avons rec¸ues des
discussions me´dico-mutuellistes sont positives et le texte
final est en cours de re´daction. Les acquis voulus par le
gouvernement ont e´te´ accepte´s.
J'ai signe´, avec mon colle`gue Frank Vandenbroucke, une
de´cision visant a` soutenir davantage, financie`rement et
structurellement, le processus d'accre´ditation auquel de
nombreux me´decins ont adhe´re´ volontairement. La struc-
ture et le fonctionnement de l'accre´ditation deviennent
ainsi le pivot de la promotion de la qualite´ des soins.
HA 50
COM 237
7
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Magda Aelvoet
Deux initiatives ont notamment e´te´ prises a` cet effet : la
mise en place d'un groupe de travail et la cre´ation d'une
cellule d'information.
Le groupe de travail, issu des diffe´rents de´partements
(Sante´ publique et INAMI) et appuye´ par des experts
exte´rieurs (universite´s, socie´te´s scientifiques, etc.), ser-
vira de point d'appui pour des initiatives d'information et
de de´cision. Il proposera des the`mes d'actions prioritai-
res et sera capable de re´pondre a` des questions com-
plexes provenant d'organes ou de de´cideurs politiques.
Ce groupe de travail veillera a` entretenir des relations
avec le Conseil scientifique instaure´ aupre`s de l'INAMI.
La cellule d'information est compose´e de personnel fixe
et est capable, a` partir de donne´es disperse´es, de
construire, selon les priorite´s qui lui sont fixe´es, un
message a` l'e´gard du corps me´dical. Elle veille e´gale-
ment a` entretenir les me´canismes de feedback destine´s
a` mesurer l'efficacite´ de l'information.
En effet, des moyens financiers supple´mentaires devront
e^tre mis a` la disposition de cette structure de promotion
de la qualite´ et mon cabinet et celui de mon colle`gue
Frank Vandenbroucke s'efforcent d'e´tablir une plus
grande clarte´ sur les moyens financiers disponibles et
leur coordination afin de financer la recherche, notam-
ment en matie`re de qualite´ et d'utilisation des donne´es
de sante´.
Mme Miche`le Gilkinet (AGALEV-ECOLO) : Madame la
ministre, je me rends bien compte que le proble`me est
extre^mement complexe et qu'il touche a` des domaines
particulie`rement de´licats. En effet, lorsqu'il s'agit de
rapports entre la me´decine et l'industrie pharmaceutique,
on sait que certains sont imme´diatement pre^ts a` jaillir
comme des diables de leur boi^te, dans un sens comme
dans l'autre.
En Belgique, il faut effectivement s'assurer qu'une infor-
mation objective puisse circuler et que l'ensemble des
groupes puissent participer au syste`me. Je ne pourrais
pas accepter qu'un seul syndicat, parce qu'il a de tre`s
bonnes relations avec l'industrie pharmaceutique par
exemple, accapare l'information pour la traiter. Nous
devons donc veiller a` mettre en place un syste`me dont la
gestion est collective afin de s'assurer que toute l'infor-
mation disponible soit diffuse´e, et pas seulement l'infor-
mation favorable a` certains ou a` certaines the`ses. Le
travail que vous avez entrepris avec votre colle`gue
M. Vandenbroucke va dans ce sens, mais vous n'avez
pas encore abouti et ce ne sera pas facile a` mettre en
place.
Certains me´decins avec lesquels je suis en relation
souhaiteraient que l'information puisse circuler de Glem
a` Glem.
Car, en effet, des the´matiques inte´ressantes e´tudie´es
dans un lieu pourraient parfaitement servir dans un autre.
Evidemment, ce syste`me de distribution d'informations
ne peut pas e^tre chapeaute´ par une seule institution
parlant dans un seul sens. C'est pourquoi je pense que
les re´flexions que vous poursuivez maintenant tendent a`
atteindre un e´quilibre.
Par conse´quent, j'aimerais pouvoir disposer de la note
car elle me permettra de mener plus avant ma re´flexion
sur le sujet.
Quant a` la question de savoir s'il faut ou non interdire ce
type de magazine, je tiens a` re´pe´ter le principe de liberte´
qui re`gne dans notre pays. Depuis mon sie`ge de parle-
mentaire, je ne me sens pas investie du pouvoir de
l'interdire. Ce n'est nullement la fonction que je veux
de´fendre au sein de ce parlement. Ne´anmoins, nous ne
pouvons pas accepter un syste`me qui cre´erait des de´-
pendances. Si c'e´tait le cas, le blanc-seing de l'Etat ne
pourrait e^tre octroye´.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Mondelinge vraag van mevrouw Magda De Meyer aan
de minister van Consumentenzaken, Volksgezond-
heid en Leefmilieu over
de houding van Belgie¨ in het
Europese debat rond genetisch gemanipuleerde or-
ganismen (GGO's)
(nr. 2087)
Question orale de Mme Magda De Meyer a` la ministre
de la Protection de la consommation, de la Sante´
publique et de l'Environnement sur
l'attitude de la
Belgique dans le de´bat europe´en sur les organismes
ge´ne´tiquement modifie´s (OGM)
(n° 2087)</b>
Mevrouw Magda De Meyer (SP) : Mevrouw de voorzitter,
mevrouw de minister, collega's, op 12 april jongstleden
heeft het Europees Parlement een richtlijn besproken in
verband met de productie van GGO's. Tijdens het debat
werden drie belangrijke voorstellen geformuleerd met
betrekking tot GGO's die echter werden weggestemd.
Het ging ten eerste om de optie om GGO-producenten
blijvend verantwoordelijk te stellen voor elke schade
veroorzaakt door hun product aan het milieu of de
volksgezondheid. Ten tweede ging het om het uitbannen
van genen die antibioticaresistentie veroorzaken. Ten
derde ging het om het beperken van de genetische
vervuiling. Het wegstemmen van deze drie elementen is
een verontrustende evolutie met het oog op het
voorzorgsprincipe, te meer omdat midden mei een Brits
onderzoeksteam ontdekte dat duizenden hectaren grond
in Europa ingezaaid werden met genetisch gemanipu-
leerd zaad - door een ongewilde kruisbestuiving - dat als
gewoon product aan de man gebracht was. Het recente
8
HA 50
COM 237
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Magda De Meyer
SERV-advies over GGO's in Vlaanderen laat trouwens
ook heel wat kritische geluiden horen. Het pleit voor
strikte regels en een absolute keuzevrijheid voor produ-
cent en consument. Consumentenverenigingen in Belgie¨
zijn gestart met een petitieaktie ter attentie van mevrouw
de minister om op te roepen tot het behoud van het
moratorium van juni 1999 en het instellen van de burger-
lijke aansprakelijkheid van de producent. In het licht van
dit alles lijkt grote voorzichtigheid mij geboden.
Mevrouw de minister, welke houding zult u hiertegenover
innemen op Europees vlak ?
Minister Magda Aelvoet : Mevrouw de voorzitter, me-
vrouw De Meyer, ik licht even de kern van het probleem
toe. Bij de tweede lezing in het Europees Parlement
werden een aantal amendementen aanvaard terwijl een
aantal andere, belangrijke amendementen geen absolute
meerderheid kregen, dus van de helft van de leden plus
een. In de praktijk komt dat neer op bijna twee derden
van de aanwezigen. Dit is het institutionele kader. Nadat
amendementen door het Parlement zijn aanvaard ont-
staat er volgens de normale werkwijze mediatie, een
soort onderhandelingsprocedure tussen de Raad en het
Parlement. De mediatie heeft echter alleen betrekking op
de amendementen die de vereiste meerderheid gekre-
gen hebben. Hoe dicht de andere amendementen ook bij
die meerderheid kwamen, toch worden ze in het normale
institutionele spel niet voorgelegd voor onderhandeling.
Zij zijn daarvoor niet gekwalificeerd. Ik heb terzake
contact opgenomen met de permanente vertegenwoor-
diging. Zij hebben mij gezegd dat het bijna nooit gebeurt
dat men op het niveau van de Raad amendementen, die
de vereiste meerderheid niet hebben gehaald, gaat op-
vissen. Volgens de normale procedures is dat niet aan de
orde. Zoals altijd in de politiek kan men echter nagaan of
er eventueel unanimiteit bestaat. Als de ministers het er
unaniem over eens zouden zijn om dit terug op te vissen,
dan komt men in een andere situatie terecht. De afwe-
ging die men dan moet maken is hoeveel tijd het zou
kosten om dit eventueel nog gei¨ntegreerd te krijgen en
welk uitstel dit zou opleveren voor het in werking treden
van de nieuwe richtlijn. In feite is de periode van het
moratorium immers al voorbij en wordt men geconfron-
teerd met een probleem. Ik heb van een collega gehoord
dat hij in afwachting van het in werking treden van de
nieuwe richtlijn, die veel strenger is dan de oude richtlijn
90/220, op grond van de oude richtlijn een product moest
toelaten. Op grond van de nieuwe richtlijn had hij voor dit
product geen toelating hoeven te geven. Er moet dus
bekeken worden hoe men de meeste winst behaalt. Ik
heb vernomen dat het niet ondenkbaar is dat op de
informele raad te Parijs in juli die zaak ter sprake zal
komen. Ik wil met mijn collega's bekijken of er een politiek
draagvlak bestaat voor die amendementen. We zitten
wat dat betreft met een zeer moeilijke uitgangspositie die
onmiddellijk op puur formele gronden kan worden ge-
blokkeerd. Ik kan op dit ogenblik onmogelijk inschatten
wat de kansen hiervoor zijn. Als die zaak ter sprake komt,
zal ik na grondig overleg moeten uitzoeken wanneer we
het meeste winst kunnen boeken met het vervangen van
de oude door een nieuwe richtlijn.
Mevrouw Magda De Meyer (SP) : Wanneer vindt die
informele raad precies plaats ?
Minister Magda Aelvoet : 14 tot 16 juli.
Mevrouw Magda De Meyer (SP) : Hebt u er een idee van
wanneer de nieuwe richtlijn in werking moet treden als er
niets wordt gewijzigd ?
Minister Magda Aelvoet : Normaal gezien moet de
nieuwe richtlijn nu nog worden aangevuld met alle amen-
dementen waarvoor in het Parlement een meerderheid
bestaat. De houding van Belgie¨ is eenvoudig : wij steu-
nen alle amendementen die een meerderheid hebben
gekregen. Het is vaak zo dat in het onderhandelings-
proces blijkt dat een aantal landen met bepaalde elemen-
ten akkoord gaan en met andere elementen niet. Op dat
vlak moeten we erop toezien dat dit proces zo vlug maar
ook zo goed mogelijk wordt afgerond. Een dergelijke
onderhandelingsronde mag normaal gezien nog e´e´n tot
twee maanden in beslag nemen. Op dat moment kan de
richtlijn worden afgekondigd. De vraag is of er een
politieke meerderheid bestaat voor een heropening. Ik
kan u daarop momenteel geen antwoord geven.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Question orale de M. Luc Paque a` la ministre de la
Protection de la consommation, de la Sante´ publique
et de l'Environnement sur
les abattoirs a` rythme
lent
(n° 2120)</b>
Mondelinge vraag van de heer Luc Paque aan de
minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid
en Leefmilieu over
de slachthuizen met laag slacht-
ritme
(nr. 2120)
M. Luc Paque (PSC) : Madame la pre´sidente, madame
la ministre, chers colle`gues, au de´but de cette anne´e,
plusieurs de mes colle`gues et moi-me^me e´tions interve-
nus au sujet de la proble´matique des abattoirs a` rythme
lent et, par conse´quent, au sujet de la modification de
l'arre^te´ royal du 28 septembre 1999 relatif au finance-
ment de l'Institut d'expertise ve´te´rinaire. A l'e´poque, vous
nous aviez dit que vous e´tiez d'accord de re´examiner le
contenu de cet arre^te´ royal. Nous e´tions alors au de´but
de l'anne´e et vous e´tiez optimiste quant au respect des
HA 50
COM 237
9
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Luc Paque
de´lais. A pre´sent que nous sommes presque a` la fin juin,
je souhaiterais savoir ou` en est la proce´dure. A ma
connaissance, en effet, aucune modification de l'arre^te´
royal ne serait encore intervenue a` ce jour.
Mme Magda Aelvoet, ministre : Madame la pre´sidente,
chers colle`gues, si l'on avait voulu publier un nouvel
arre^te´ royal, il aurait fallu organiser au pre´alable des
ne´gociations avec les diffe´rents secteurs concerne´s qui
doivent payer des droits a` l'IEV. C'est la raison pour
laquelle nous avons pre´fe´re´ inte´grer l'arre^te´ modifie´ dans
la loi-programme qui vous sera soumise dans quelques
jours.
M. Luc Paque (PSC) : Madame la pre´sidente, je remer-
cie la ministre de sa re´ponse claire et pre´cise. Je serai
particulie`rement attentif a` cette loi-programme. Certaines
personnes du secteur m'ont signale´ que des propositions
avaient de´ja` e´te´ formule´es en son temps. Nous ne
devons pas en discuter ici. J'attendrai de les examiner en
de´tail dans le document que vous nous proposerez. En
temps utile, je vous fe´liciterai ou je vous re´interpellerai a`
ce sujet.
M. Robert Denis (PRL FDF MCC) : Madame la pre´si-
dente, je souhaiterais re´intervenir aupre`s de Mme la
ministre dans le me^me sens que je l'ai toujours fait
pre´ce´demment. Il faut que les droits soient lie´s non pas a`
l'heure de prestation des experts, mais a` la quantite´ de
matie`res expertise´es. Sinon on cre´e des distorsions
insupportables pour les petites entreprises. Tant que vos
services ne comprendront pas ce principe, ils feront
disparai^tre les petites entreprises qui constituent le re´el
tissu socio-e´conomique de notre pays.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Mondelinge vraag van mevrouw Frieda Brepoels aan
de minister van Consumentenzaken, Volksgezond-
heid en Leefmilieu over
de verbranding van gecon-
tamineerde
melen
en
vetten
in
cementovens
(nr. 2092)
Question orale de Mme Frieda Brepoels a` la ministre
de la Protection de la consommation, de la Sante´
publique et de l'Environnement sur
l'incine´ration de
farines et de graisses contamine´es dans des fours a`
ciment
Mevrouw Frieda Brepoels (VU&ID) : Mevrouw de voor-
zitter, mevrouw de minister, collega's, het is ongeveer
een jaar geleden, meer bepaald op 9 september vorig
jaar, dat wij de eerste minister hebben gei¨nterpelleerd
naar aanleiding van de dioxinecrisis. Zowel mevrouw
Aelvoet als haar collega Gabriels hebben op deze inter-
pellatie geantwoord. Toen heb ik ook een aantal vragen
gesteld over de risico's van verbranding van besmet
dierlijk afval in de Waalse cementovens. Mevrouw de
minister, op dat ogenblik had uw collega Gabriels de
cementovens reeds opgevorderd omdat Indaver over
onvoldoende capaciteit beschikte om dergelijk materiaal
te verbranden. Volgens minister Gabriels kon dit pro-
bleemloos, omdat het Waalse gewest zijn akkoord had
gegeven. Tijdens die vergadering hebt u daarvan echter
uitdrukkelijk afstand genomen. U stond ten minste zeer
kritisch tegenover het aanbod van de cementindustrie
omdat Wallonie¨ op dat ogenblik geen emissienormen
had op het vlak van dioxine.
Ik heb begrepen dat de cementovens ondertussen onge-
veer veertigduizend ton afval hebben verbrand. Meer
nog, op 1 april jongstleden heeft de regering de maatre-
gel om de cementovens op te vorderen, verlengd met
een jaar. Er moeten immers nog 30 000 ton meel en
60 000 ton diepgevroren vlees worden verbrand. Met
andere woorden, de cementnijverheid zal zich uiteindelijk
gedurende ongeveer anderhalf jaar van gratis brandstof
kunnen voorzien. Zij gebruikt de restanten van de ver-
werking van kadavers die Rendac aanvoert als alterna-
tieve brandstof. Meer nog, ze wordt er zelfs voor betaald.
Zij gebruikt de restanten die Rendac via de verwerking
van kadavers aanvoert als alternatieve brandstof voor de
cementovens.
Op voorstel van minister Gabriels is door de Ministerraad
een koninklijk besluit goedgekeurd om kadavers te ver-
bieden in veevoeder. Ik heb begrepen dat dit in de
toekomst ook zou gelden voor het ander dierlijk afval.
Daardoor ziet de toekomst voor deze cementovens er
uiteraard zeer rooskleurig uit. De jongste weken is daar-
omtrent ook heel wat in de pers verschenen. Directeur-
generaal Jacobs van de cementnijverheid zei bijvoor-
beeld dat er behoorlijke inspanningen werden geleverd
om aan de voorwaarden die hen werden opgelegd door
de crisiscel van de regering, te voldoen. Het gaat hier
over risicoafval. Het is zeker niet de bedoeling dat de
pcb's en de dioxines die zich in het vlees bevinden,
opnieuw in het milieu terechtkomen.
Ik heb opgemerkt in het Belgisch Staatsblad dat de
Waalse Regering, weliswaar onder druk van de Euro-
pese Unie, emissienormen heeft uitgevaardigd. Op
13 september 1999 had de Europese Unie immers een
verzoekschrift ingediend bij het Hof van Justitie van de
Europese Unie om Belgie¨, en meer bepaald het Waalse
Gewest, te laten veroordelen wegens het niet nakomen
van de verplichtingen die door het verdrag werden opge-
legd. Bijgevolg heeft het Waalse Gewest op 13 april
jongstleden een besluit goedgekeurd waarin de uitstoot-
normen voor dioxine van toepassing worden vanaf 1 juli
2000.
10
HA 50
COM 237
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Frieda Brepoels
Het debat inzake valorisatie van de cementovens wordt
al een hele tijd gevoerd. Het heeft vooral betrekking op
de juridische context en op de verschillende normen die
worden gehanteerd voor de klassieke verbrandings-
ovens en de cementovens. Dat heeft natuurlijk ook
belangrijke economische gevolgen. In bepaalde afval-
verbrandingsovens, ook in het Vlaamse Gewest, moeten
belangrijke
investeringen
gebeuren
in
de
rook-
gasinstallaties. Dat weerspiegelt zich uiteraard in de prijs
voor de verwerking van het afval dat wordt aangeboden.
De cementovens hebben op dit ogenblik, voor zover ik
kan vaststellen, zeker geen zware investeringen op dit
vlak moeten doen. Dat biedt hen ook de mogelijkheid om
het afval aan een lagere prijs te aanvaarden. Ik vind het
jammer dat beide sectoren zich op dit ogenblik meer als
concurrenten profileren in plaats van complementair te
werken. Uiteindelijk moeten er normen en criteria worden
uitgewerkt - die zijn er duidelijk niet - die objectief-
wetenschappelijk met de milieu-impact van de verwer-
king als basis, de verschillende categoriee¨n aan de beide
sectoren zouden moeten kunnen toewijzen. In dat ver-
band heb ik een viertal vragen voor de minister.
Ten eerste, ik heb intussen niets meer vernomen over uw
oorspronkelijke, kritische houding. Is die kritiek verdwe-
nen ? Op welke basis is dat gebeurd ?
Ten tweede, welke voorwaarden werden aan de cement-
nijverheid opgelegd voor de verbranding van het dierlijk
afval in de cementovens zowel in het verleden als voor
de toekomst ? Hoe en wanneer wordt dit gecontroleerd ?
Zijn er al resultaten bekend ? Voldoen ze aan de Euro-
pese normen terzake ?
Ten derde, welke prijs per ton betaalt de regering aan de
cementovens voor de verbranding van dit afval ? Hoe-
veel ton werd er al verbrand ? Welke opdracht werd er
voor de volgende 12 maanden gegeven ?
Ten vierde, mevrouw de minister, bent u bereid de
problematiek van de normen en criteria te helpen uitwer-
ken voor de verschillende sectoren, rekening houdend
met de milieu-impact van de verwerking ?
Minister Magda Aelvoet : Mevrouw de voorzitter, me-
vrouw Brepoels, ik wil u eerst een paar feitelijke gege-
vens meedelen, want enkele elementen die u naar voren
hebt gebracht, bevatten een paar fouten.
Ik zal u in de eerste plaats alle ree¨le gegevens melden
over de hoeveelheden diermeel en vetten die door de
cementovens werden verwerkt. In 1999 ging het over
15 000 ton meel en 17 000 ton vet. Wat dit jaar betreft,
was er op 22 mei al 21 000 ton meel en 12 000 ton vet
verwerkt. Op dit ogenblik moet er nog 28 000 ton meel en
570 ton vet worden vernietigd. Het klopt niet dat er op
1 april nog 60 000 ton diepgevroren vlees moest worden
vernietigd. Op die datum ging het over 20 000 ton. Het
contract met het instructiebedrijf voorzag immers in een
zware penaliteitsclausule indien een minimumrendement
van 2 500 ton niet werd gehaald. Bij de eerste registratie
van de hoeveelheid die zou moeten worden vernietigd,
heeft men in het verleden inderdaad over 130 000 ton
gesproken. Sindsdien heeft men ontdekt dat er heel wat
dubbelregistraties werden gemaakt, zodat het uiteinde-
lijke totaal 100 000 ton bedroeg. Bij de inschakeling van
de analyses om na te gaan wat al dan niet bruikbaar was,
werd die 100 000 ton verder gereduceerd tot 66 000 ton
vlees dat moest worden vernietigd.
Mevrouw Frieda Brepoels (VU&ID) : De vernietigings-
cijfers uit het verleden zijn hoger dan degene die ik heb
opgesomd. U hebt het over 15 000, 17 000, 21 000 en
12 000 ton ?
Minister Magda Aelvoet : Voor 1999 hebben we het over
15 000 en 17 000 ton; voor 2000 bedraagt het 21 000 en
12 000 ton.
Wat de zakelijkheid van de informatie betreft, heb ik nog
een opmerking. U verwees in uw inleiding naar gegevens
van de heer Dolberg van Scoribel in verband met de
aanwezigheid van pcb's. U hebt dat hier niet mondeling
gedaan, maar het wordt wel in uw document vermeld.
De diensten hebben mijn inziens een zeer terechte
opmerking gemaakt. In de studie die gemaakt is door de
heer Dolberg, ging het over wat er gebeurt indien men
transformatorolie verbrandt en wat men dan aan uitstoot
heeft van dioxines en pcb's. Als wij het hebben over
transformatorolie, dan spreken wij in termen van aanwe-
zigheid in procenten. Onlangs was in een weide in
Ooigem een vat transformatorolie gevonden. De inhoud
ervan bestond voor 20% uit pure pcb. Dat is iets totaal
anders dan the parts per billion en the parts per million
waarover wij het hadden in verband met gecontamineerd
vlees. Daarmee bedoel ik niet dat het gecontamineerd
vlees geen probleem schept, verre vandaar, zo niet
moest het niet worden vernietigd en verbrand, maar wel
dat wij voor het product het over een totaal andere
gevaarlijkheidsgraad hebben dan als wij het hebben over
het vlees.
U stelde een concrete vraag naar de reden die onze
houding heeft doen omslaan. Ik heb destijds een kritische
houding aangenomen omdat ik vond - ik ben nog steeds
die mening toegedaan - dat dit niet the best possible
technology is. Het probleem is dat wij met een situatie
van overmacht waren geconfronteerd, waarbij massale
hoeveelheden moesten worden verwerkt. Rendac zelf
werd maximaal ingeschakeld en zoveel mogelijk werd
naar Indaver gestuurd omdat het een veel veiliger eva-
cuatieproce´de´ is. Wij konden Indaver slechts inzetten
voor de maximum capaciteit waarover deze firma be-
schikt, niet meer. Er waren geen andere beschikbare
alternatieven. Dat was het ree¨le probleem.
HA 50
COM 237
11
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Magda Aelvoet
Voor die feiten konden wij in de praktijk geen andere
oplossing aanbieden.
U stelde een vraag naar de voorwaarden die door de
crisiscel zouden zijn opgelegd. Dat is niet juist. Het is niet
de crisiscel die de voorwaarden heeft opgelegd. Die
werden opgelegd door het ministerie van Leefmilieu en
Ruimtelijke Ordening van het Waals Gewest, onder de
bevoegdheid van minister Foret. In de Crisiscel werd
alleen duidelijk gesteld dat de geldende normen moesten
worden gerespecteerd en gecontroleerd. De controle en
de toezegging is van het Waals ministerie gekomen.
Of de emissies voldoen aan de Europese normen valt
onder de verantwoordelijkheid van het bevoegde Waalse
ministerie. Voor de concrete resultaten moet u zich tot
hen wenden. Ik heb er als federaal minister geen greep
op.
In verband met de problematiek van de prijzen die
zouden zijn betaald, kan ik u melden dat de federale
overheid alleen met Rendac en Indaver contracten heeft
gesloten. Rendac heeft in onderaanneming, volgens de
geldende handelspraktijken, subcontractanten genomen,
in dit geval de cementovens. De prijzen die daar werden
bedongen, worden zelfs door Rendac aan ons niet
meegedeeld. Ik kan u daarover officieel dan ook geen
antwoord geven.
Ik weet dat het Waals Gewest ondertussen een decreet
heeft gepubliceerd, waarmee het zich aan de Europese
regelgeving heeft aangepast.
Met Rendac werd een raamcontract gesloten. De akkoor-
den van Rendac en zijn onderaannemer behoren tot een
ander privilege. U moet begrijpen dat ik daarover geen
uitspraken kan doen. Wat mijn departement betreft stop-
pen alle activiteiten op het niveau van de cementovens,
zodra de laatste voorraden die het uitvloeisel zijn van de
dioxinecrisis zijn opgelost.
Wat uw uitspraken betreft met betrekking tot het defini-
tieve verbod op de verwerking van kadavers, speelt dit
zich gelukkig in een totaal andere context af. Zoals
eerder aangestipt was de keuze destijds het gevolg van
pure overmacht en ontoereikende capaciteit elders. Het
verbod op de verwerking van kadavers - waarbij het
slechts gaat om een bepaald percentage van het dierlijk
afval - heeft de zogenaamde renderingbedrijven in een
totaal andere marktsituatie geplaatst. Deze situatie is in
geen enkel opzicht vergelijkbaar met de periode van de
dioxinecrisis. De renderingbedrijven - waarvan Rendac
door de exclusiviteitscontracten van de gewesten de
enige vertegenwoordiger is - kunnen in elk geval opnieuw
de concurrentie laten spelen, wat ongetwijfeld een gun-
stig effect zal hebben op het overheidsbudget. Ook
milieu-overwegingen zullen hierbij ten volle aan bod
komen. Ik kan u bevestigen dat Rendac en het ministerie
van de Vlaamse Gemeenschap ernstig werk maken van
het onderzoek naar de alternatieve verwijderings-
methodes die niet alleen voor de volksgezondheid aan-
vaardbaar zijn maar tevens een zeer gunstige milieu-
balans kunnen voorleggen. Ik verwijs terzake naar de
studie die werd uitgevoerd door professor Viane van de
universiteit van Gent in opdracht van Vlaams landbouw-
minister Dua. Het is onjuist om de situatie van het
opruimen van de berg die door de dioxinecrisis was
ontstaan te projecteren op de kadaververwerking. Wat
dat betreft, komen we in een totaal andere situatie
terecht. Het zal geen probleem zijn om Rendac ter zake
de volle verantwoordelijkheid te laten opnemen.
Mevrouw Frieda Brepoels (VU&ID) : Mevrouw de minis-
ter, ik dank u voor het uitvoerig antwoord. Toch sta ik
versteld van een aantal antwoorden, in die zin dat u als
bevoegd minister voor Leefmilieu op federaal niveau en
in feite als beheerder van de verwerking van het gecon-
tamineerd dierlijk afval zegt dat dit volgens u niet de
beste techniek was, maar dat het om een geval van
overmacht ging. Ik zou dat hebben kunnen begrijpen
voor de situatie in het verleden maar niet met betrekking
tot het verlengen van het contract met een jaar. U geeft
carte blanche aan de cementnijverheid. U zegt dat Inda-
ver veel veiliger was maar dat de maximale capaciteit
bereikt was. Dat is ook het geval. Ik vraag mij echter af of
men in het buitenland niet had kunnen zoeken naar een
vorm van verwerking die op milieutechnisch en hygie¨-
nisch vlak volledig veilig was.
Ten tweede zegt u dat het Waalse Gewest de voorwaar-
den heeft opgelegd en de controle uitvoert. Dat is alle-
maal wel waar wat de bevoegdheidsverdeling betreft,
maar persoonlijk zou ik mij daar niet gelukkig bij voelen
als bevoegd minister voor Leefmilieu en als opdrachtge-
ver van de verwerking.
Tot slot begrijp ik u helemaal niet als u zegt dat de
federale regering contracten heeft gesloten met Indaver
maar niet met de cementovens. Dat zou door onderaan-
neming via Rendac moeten verlopen. Nogmaals, op die
manier opent u de paraplu en stelt u dat u geen recht-
streekse relatie met de cementovens hebt. Rendac heeft
immers de contracten gesloten. Het gaat hier echter ook
om het verbranden van gecontamineerd dierlijk afval
waarvoor u met Indaver wel een contract hebt. Men
klaagt in de verschillende sectoren terecht over de pro-
blematiek van de concurrentie die ik zojuist heb aange-
haald. In feite wordt er geen rekening gehouden met de
milieu-impact.
Wat het verbod op kadaververwerking in dierenmeel
betreft, zegt u dat er geen probleem is voor Rendac.
Rendac zal echter toch in eerste instantie moeten ver-
werken en nadien zal er moeten worden verbrand.
12
HA 50
COM 237
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Frieda Brepoels
Ik zie geen andere oplossing voor de verwerking van de
kadavers. Ik denk dan ook dat de cementovens hier terug
aan de deur zullen kloppen om die verwerking voor hun
rekening te nemen.
Minister Magda Aelvoet : Mevrouw Brepoels, eerst wil ik
het hebben over de denkbare alternatieven voor de
periode die achter ons ligt. U zei dat men misschien toch
alternatieven had kunnen zoeken in het buitenland. Met
het buitenland werd contact opgenomen om dat te on-
derzoeken. In Nederland is Rendac het bedrijf dat de
rendering doet. Zij hadden geen capaciteit. Idem dito
voor het noordelijk deel van Frankrijk, het aangrenzende
deel van Duitsland en Luxemburg. Verder gaan zou
ongelooflijke transportkosten hebben opgeleverd. De
piste van het buitenland werd dus onderzocht, maar niet
gehandhaafd.
De toekomst is uiteraard belangrijker. Rendac werkt op
dit ogenblik plannen uit inzake de uitbouw van een eigen
verbrandingsinstallatie die beantwoordt aan alle moge-
lijke normen. Dat betreft de best mogelijke technologie en
praktijk. Zij zijn zich bewust van het feit dat wij niet
gelukkig waren en dat dit moest veranderen. Zij wensen
de recente noodsituatie niet onnodig te verlengen, maar
het vergt wel enige tijd om dit te realiseren. Daarom
zullen de door Landbouw opgee¨iste cementovens nog
enkele maanden hiervoor moeten dienen. Ik verzeker u
dat wij voor de verwerking van kadavers in een nieuwe
en betere situatie zullen belanden.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Samengevoegde mondelinge vragen van de heren Jo
Vandeurzen en Bruno Van Grootenbrulle aan de mi-
nister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over
de organisatie van de dringende
medische hulpverlening
(nrs. 2121 en 2125)
Questions orales jointes de MM. Jo Vandeurzen et
Bruno Van Grootenbrulle a` la ministre de la Protec-
tion de la consommation, de la Sante´ publique et de
l'Environnement sur
l'organisation de l'aide me´di-
cale urgente
(n
os
2121 et 2125)
De heer Jo Vandeurzen (CVP) : Mevrouw de voorzitter,
mevrouw de minister, collega's, mijn vraag werd gei¨nspi-
reerd door wat ik in de groene blaadjes heb kunnen
lezen, namelijk het antwoord van de minister op een
vraag van Denis D'hondt. Ik had het zelf niet gelezen,
maar werd opgebeld door een journalist die mij vroeg uit
te leggen hoe goed het nieuws van de minister wel is
voor de provincie Limburg. Ik heb dan in allerijl de tekst
opgevraagd. Ik heb het toch wel behoorlijk moeilijk gehad
om de journalist uit te leggen wat daar volgens mij achter
zat. Ik weet evenmin of de tekst de juiste weergave is van
wat de minister heeft gezegd. In het antwoord van de
minister lees ik dat de vergoeding voor de MUG opge-
trokken zal worden. Ook het aantal MUG's dat wordt
gefinancierd, wordt substantieel opgetrokken. Om alle
misverstanden te vermijden, heb ik toch maar de vraag
opnieuw ingediend. Ik denk dat zij al herhaalde malen
aan de orde is geweest. Het heeft onder meer betrekking
op het koninklijk besluit van uw voorganger, die ook de
programmatie van de MUG's heeft vastgelegd. Wij ken-
nen allemaal de cascade. Ik denk dat het een van de
eerste vragen was die ik in zaal vijf aan u heb gesteld,
met als optimistisch antwoord dat wij in januari of februari
een operationele nieuwe werking zouden hebben. Ik heb
daar toen al mijn scepsis over uitgedrukt. Ik zie dat het
niet zo eenvoudig is.
Dit koninklijk besluit levert de programmatie. Wij kennen
de cascade. Eerst moeten de diensten worden erkend.
Er zijn er echter te veel erkend. Dat is nu de discussie
over de reorganisatie. De commissies zijn ondertussen
bijna gei¨nstalleerd. In september 2000 worden zij opera-
tioneel. Zij zouden dan in een mum van tijd, volgens
sommigen, de regio's afbakenen en de ziekenhuizen
aanduiden. Ook daarover heb ik zo mijn twijfels. In uw
antwoord geeft u wel een aantal intenties aan, waarover
ik graag duidelijkheid kreeg. Voor de provincie Limburg is
er sprake van zes erkenningen aan de hand van het oude
koninklijke besluit, in te vullen met erkende MUG's. Men
kan in Limburg cirkels trekken hoe men wil, maar tenzij
men Hasselt en Genk delokaliseert als steden - technisch
nogal moeilijk - kan men verder onmogelijk met cirkels
rond zes MUG's heel het grondgebied van Limburg
dekken.
Wij hebben alle mogelijke creatieve oplossingen be-
dacht, maar dat is dus niet mogelijk. Dus leidde de
journalist uit uw antwoord af dat er een opening was
gekomen in het debat en er meer MUG's konden worden
erkend. Ik twijfel eraan of dat de draagwijdte van het
antwoord was.
Mijnheer de minister, bent u van plan om het bestaande
koninklijk besluit met de programmatie van de MUG's te
evalueren of is er daarvan geen sprake en blijft men
werken aan de hand van de cijfers voor de MUG's
volgens de programmatie van minister Colla ?
Mijn tweede vraag heeft betrekking op de financiering. U
hebt het goede nieuws aangekondigd dat de financiering
voor de MUG's wordt opgetrokken. Gaat dat gebeuren
via een conventie ? Er zijn al een aantal conventies, als
experiment. In het antwoord zegt u het volgende, ik
citeer :
Par ailleurs, je tiens a` vous dire que, dans le
cadre des pre´visions budge´taires 2001, nous avons de´ja`
pre´vu une augmentation de l'enveloppe destine´e aux
fonctions SMUR et ce, pour l'ensemble du pays. Le
nombre de services passera de 32 a` 67
.
HA 50
COM 237
13
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Jo Vandeurzen
Ik begrijp niet waar het cijfer 67 vandaan komt. Misschien
is er door de snelheid van het verslag een vergissing
gebeurd. Is het de bedoeling dat de diensten die zullen
worden erkend een conventie zullen krijgen met het
ministerie van Volksgezondheid voor het bedrag van 8,5
miljoen frank per MUG of betekent dat dat de
verpleegdagprijzen van de ziekenhuizen die over een
erkenning zullen beschikken worden aangepast ? Als dat
laatste het geval is, is het wellicht de bedoeling om alleen
die ziekenhuizen die een erkenning kunnen voorleggen
afgeleverd, voor Vlaanderen, door de Vlaamse Gemeen-
schap, een bijkomende vergunning voor de verpleegdag-
prijzen te geven. Ook al gaat het over dringende medi-
sche hulpverlening en bent u op federaal vlak voor de
organisatie
ervan
bevoegd,
neem
ik
aan
dat
u
erkenningscriteria zult opleggen, waarna de Gemeen-
schappen het systeem zullen invullen.
Ik ben zeer benieuwd te horen hoe u de verklaring aan
collega D'Hondt in dit verhaal kunt inpassen. Hoe moeten
wij de aanpassing van 32 naar 67 MUG's begrijpen ?
Schakelt u over van een conventionele en experimentele
financiering naar een verpleegdagfinanciering ? Ik hoop
dat u enige verduidelijking kunt geven.
M. Bruno Van Grootenbrulle (PS) : Madame la pre´si-
dente, madame la ministre, chers colle`gues, ma question
va dans le me^me sens que mon colle`gue M. Vandeurzen
mais elle concerne plus particulie`rement la re´gion du
Hainaut occidental.
En commission de la Sante´ publique, le mardi 6 juin
dernier, vous avez e´voque´ une augmentation du nombre
de SMUR ainsi qu'un accroissement des fonds mis a` leur
disposition.
Je me re´jouis naturellement de cette de´cision car, e´tant
donne´ les incidents qui se sont produits re´cemment et,
notamment en Hainaut occidental, on pouvait craindre
que ceux-ci ne se multiplient sans une re´vision substan-
tielle de la politique mene´e en matie`re de SMUR.
Afin d'assurer une aide me´dicale urgente de re´elle qua-
lite´, j'imagine que vous envisagez une augmentation du
nombre d'ho^pitaux disposant d'une fonction SMUR. Ma-
dame la ministre, pouvez-vous me dire si cette augmen-
tation se fera dans le cadre de la re´glementation exis-
tante, a` savoir l'existence d'un lien entre fonction SMUR
et fonction SUS ?
En Hainaut occidental, la rupture de ce lien permettrait de
garantir l'existence d'un SMUR a` Pe´ruwelz, ou` il n'y est
que tole´re´ temporairement et de permettre la cre´ation
d'un SMUR a` Beloeil, soit deux ho^pitaux ne disposant
que d'un service de premie`re prise en charge. Vu les
incidents qui s'y sont produits a` la fin de l'anne´e dernie`re,
il me semble qu'une telle solution permettrait de re´duire
les de´lais d'intervention dans la re´gion et de restaurer la
confiance de la population en l'aide me´dicale urgente,
confiance fortement e´branle´e vous en conviendrez. Plus
globalement, y aura-t-il en Hainaut occidental de nou-
veaux ho^pitaux qui vont se voir accorder a` l'avenir une
fonction SMUR ?
En outre, afin de re´pondre simultane´ment a` plusieurs
appels, il serait opportun de doter certains SMUR d'une
seconde e´quipe d'intervention. La re´glementation ac-
tuelle le permet.
En effet, l'arre^te´ royal du 10 aou^t 1998 fixant les normes
auxquelles doit re´pondre une fonction de service mobile
d'urgence SMUR pour pouvoir e^tre agre´e´e, pre´voit dans
son article 13 que la fonction de SMUR doit disposer d'au
moins un ve´hicule stationne´ a` l'ho^pital ou` se trouve
l'e´quipe d'intervention me´dicale, sans fixer de limite
supe´rieure.
Actuellement, en cas d'appels simultane´s, on a recours
au Smur d'une re´gion voisine, ce qui implique dans bien
des cas, un rallongement du de´lai d'intervention et, par
conse´quent, des risques accrus pour la sante´ des victi-
mes.
Madame la ministre, pouvez-vous me confirmer que
cette option est e´galement a` l'ordre du jour au sein de
votre cabinet ? Si oui, pouvez-vous me dire quels seront
les crite`res qui pre´sideront au choix des ho^pitaux pou-
vant se doter d'une seconde e´quipe d'intervention ?
Minister
Magda Aelvoet :
Mevrouw
de
voorzitter,
collega's, ik zal eerst de vragen van de heer Vandeurzen
beantwoorden, hetgeen gedeeltelijk een antwoord zal
bieden op de andere specifieke vragen.
Ten eerste, wat de twee basiselementen betreft, wordt er
inderdaad voorzien in een verhoging van de financie¨le
tegemoetkoming voor een MUG-functie. In dat verband is
het cijfer dat in de groene blaadjes werd vermeld correct.
Ten tweede, de toename van het aantal MUG-functies
heeft niets te maken met het initie¨le koninklijk besluit,
maar met de conventie die destijds door minister Busquin
werd aangegaan en waarbij oorspronkelijk in 32 functies
werd voorzien, wat echter evolueerde tot het huidige
systeem met 57 geconventioneerde functies.
In het koninklijk besluit van 1998 werd rekening gehou-
den met 75 en niet met 67 functies.
Vergelijkt men de inhoud van de huidige conventies met
de uitvoering van het bestaande koninklijk besluit, dan
merkt men een stijging met 2,75.
Op de vraag die mij destijds werd gesteld over de
toegankelijkheid van de Dienst-100 in de provincie
Vlaams-Brabant en over de problemen van Vlaamse
patie¨nten die zich wendden tot de betrokken ziekenhui-
zen, antwoordde ik dat de twee huidige MUG-functies tot
zeven zouden evolueren.
14
HA 50
COM 237
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Magda Aelvoet
Wat de juiste plaats betreft wens ik de zaken duidelijk te
maken. In het cascadesysteem waarnaar de heer Van-
deurzen terecht verwijst, werd voorzien dat de provin-
ciale commissies instaan voor de toewijzing. Zij moeten
bij mij advies uitbrengen over de exacte locatie en het
interventiegebied van elke MUG, in verhouding tot de
toegekende aantallen, uiteraard volgens de bestaande
programmering. Indien de commissie geen consensus
bereikt, zal ik uiteindelijk moeten beslissen over de
MUG-inplantingen, vanzelfsprekend rekening houdend
met het advies van de inspecteurs van de Rijks-
gezondheidsdienst.
De kandidaten worden voorgedragen aan de bevoegde
gemeenschap die de erkenningen aflevert, terwijl ik, in
mijn hoedanigheid van federaal minister, deze opneem in
de dringende medische hulpverlening. Zodra de erken-
ningen zijn afgeleverd en wij ervan in kennis zijn gesteld,
worden de MUG-functies gefinancierd via de ligdagprijs,
maar niet via uitbreiding van het conventiesysteem.
Een bijkomende financiering van de MUG-artsen per
interventie wordt uitgewerkt, zulks in samenspraak met
mijn collega voor Sociale Zaken.
Het bestaande koninklijk besluit inzake de programme-
ring van het aantal MUG-functies blijft aldus van kracht.
Evenwel kan er, wanneer de noodzaak is aangetoond,
een verfijning of een uiterste beperkte uitbreiding plaats-
vinden. Het stelsel wordt dus niet hermetisch afgesloten
op het niveau van 75 MUG's, maar het is ook niet zo dat
er nog 20 kunnen bijkomen. Er kunnen hoogstens enkele
bijkomende MUG's worden aanvaard.
De officie¨le MUG-functies zijn overigens verplicht hun
activiteiten te registreren. Momenteel loopt er een piloot-
fase van de registratie van de activiteiten op de diensten
voor spoedgevallen. De activiteiten van de ambulance-
diensten worden al verscheidene jaren geregistreerd.
Deze registratie wordt gei¨nformatiseerd. Ook de activi-
teiten van de 100-centrales zullen worden gei¨nformati-
seerd. Dit alles zal mij in staat stellen de dringende
medische hulpverlening te monitoren vanaf de oproep in
het hulpcentrum-100, over de ambulance en eventueel
het MUG-team tot de behandeling van de patie¨nt in de
dienst spoedgevallen en zijn eventuele opname in het
ziekenhuis.
In een tweede fase is het mijn intentie de registratie te
kunnen en te mogen koppelen aan de minimale klinische
gegevens zodat het hele traject kan worden geanaly-
seerd en desgevallend bijgestuurd. Mocht op basis van
die registratie blijken dat het koninklijk besluit betreffende
het aantal MUG-functies, hun spreiding en de kwalifica-
ties van de bemanning moet worden bijgestuurd, zal ik
dat vanzelfsprekend doen.
Je voudrais maintenant re´pondre plus pre´cise´ment aux
questions pose´es par M. Van Grootenbrulle.
Vous avez, tout d'abord, e´voque´, monsieur Van Grooten-
brulle, la situation de l'ho^pital de Pe´ruwelz. Je tiens a`
vous signaler que cet ho^pital n'a pas e´te´ reconnu comme
re´pondant aux exigences du service spe´cialise´. Me^me
s'il faut, comme c'est peut-e^tre le cas pour d'autres,
revoir le chiffre programme´ qui est supe´rieur a` ce qui est
actuellement et conventionnellement en place, un e´ta-
blissement qui ne re´pond pas aux normes d'agre´ment ne
peut en aucun cas assumer cette fonction. Cela est
clairement exclu car on doit pouvoir garantir la qualite´
des services rendus.
En ce qui concerne la situation en province du Hainaut,
on me signale qu'a` l'e´poque de l'expe´rience Busquin,
voici de´ja` quelques anne´es, cinq fonctions SMUR e´taient
agre´e´es. Par la suite, deux autres se sont ajoute´es. En
re´alite´, sept sont d'une certaine fac¸on conventionne´es
actuellement puisque Warquignie et Chimay ont e´te´
joints car Mouscron a reporte´ un SMUR a` Chimay.
Cela signifie que 3 fonctions SMUR pourront e^tre ajou-
te´es aux 10 pre´vues dans la programmation.
Je tiens, bien entendu, a` confirmer vos propos, a` savoir
que l'Etat attribue une fonction SMUR avec un finance-
ment pre´cis qui sera e´gal pour tous. Si l'ho^pital estime
devoir et pouvoir assumer des ta^ches supple´mentaires,
c'est de sa propre responsabilite´ mais ce n'est pas pour
cette raison qu'il recevra un financement supple´mentaire.
Comme je l'ai de´ja` dit a` M. Vandeurzen, tout de´pendra a`
pre´sent de la mise en place du syste`me global. Les
commissions provinciales sont maintenant presque for-
me´es dans la totalite´ des provinces. Cela de´pend de la
rapidite´ avec laquelle l'on pourra se mettre d'accord sur
une re´partition ge´ographique de´fendable qui doit permet-
tre une tre`s bonne accessibilite´ a` tous les citoyens. Le
lien entre les services spe´cialise´s ne´cessaires est e´vi-
demment un e´le´ment fondamental.
De heer Jo Vandeurzen (CVP) : Mevrouw de minister, ik
dank u voor de verheldering. Is het mogelijk de tekst te
ontvangen. Het verheugt me dat u de mogelijkheid
openlaat om de problemen te bespreken als die zich bij
de implementatie op het terrein zouden voordoen. Ik
vrees dat dit voor onze provincie zo zal zijn.
Mevrouw de minister, ik wens nog een technische vraag
te stellen. Is het correct dat de bestaande erkende
spoedgevallendiensten in aanmerking komen voor een
MUG ? Ik neem aan dat u blijft werken met de huidige
erkenningen tot er iets nieuws uit de bus komt. Er is heel
wat te doen geweest inzake het te hoge aantal erkennin-
gen. Als de provinciale commissies opgericht zijn, mag
men ervan uitgaan dat de erkende spoedgevallen-
diensten als vertrekbasis van de MUG's zullen fungeren.
HA 50
COM 237
15
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Jo Vandeurzen
Als dit punt opnieuw in vraag wordt gesteld, is het overleg
dat op dit ogenblik wordt georganiseerd overbodig omdat
de fundamentele voorwaarde gewijzigd is. Ik begrijp dat
er volgens de beleidsvisie en het uitgetrokken budget te
veel erkende spoedgevallen diensten zijn. Als de provin-
ciale commissies in september aan het werk gaan, zullen
ze in de eerste plaats onderzoeken welke vertrekpunten
de MUG's kunnen hebben. Is het correct dat de MUG's
zullen vertrekken vanuit de erkende spoedgevallen-
diensten ? Zo niet, kan men het overleg beter uitstellen
tot dit probleem is uitgeklaard.
Minister Magda Aelvoet : Mijnheer Vandeurzen, de dis-
cussie zal starten in een klare situatie. Men zal precies
weten wie wel en wie niet kan kandideren. Dat is geen
probleem.
De heer Jo Vandeurzen (CVP) : Mevrouw de minister,
begrijp ik u goed dat het mogelijk is dat de regering
duidelijke instructies geeft en dat de huidige toestand niet
onomkeerbaar is ?
Minister Magda Aelvoet : Inderdaad. Iedereen zal ver-
wittigd worden. Er is reeds een uitgebreid overleg ge-
weest met de confederatie van de ziekenhuizen.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Question orale de Mme Miche`le Gilkinet a` la ministre
de la Protection de la consommation, de la Sante´
publique et de l'Environnement sur
les additifs dans
les produits du tabac
Mondelinge vraag van mevrouw Miche`le Gilkinet aan
de minister van Consumentenzaken, Volksgezond-
heid en Leefmilieu over
de additieven in de tabaks-
producten
(nr. 2144)
Mme Miche`le Gilkinet (AGALEV-ECOLO) : Madame la
pre´sidente, madame la ministre, chers colle`gues, je ne
reviendrai pas sur les de´tails du de´bat qui s'est tenu en
commission lorsque nous avons vote´ a` l'unanimite´ une
recommandation visant a` supprimer les additifs qui aug-
mentent la de´pendance au tabac.
Aujourd'hui, en premie`re lecture, les de´bats au Parle-
ment europe´en sont clo^ture´s et ont permis plusieurs
avance´es inte´ressantes. He´las, en ce qui concerne les
additifs, on ne peut dire qu'elles soient glorieuses, puis-
que, aujourd'hui, seul l'ammoniaque est interdit dans
l'e´tat actuel du dossier.
Un autre point m'interpelle : la directive ne s'appliquera
pas directement aux exportations de cigarettes produi-
tes, puisqu'en la matie`re, une pe´riode transitoire de trois
ans a e´te´ pre´vue.
Donc, la balle se trouve dans le camp des ministres. Elle
reviendra ensuite dans le camp europe´en. Quelles seront
vos intentions, lors de la premie`re lecture en Conseil des
ministres, le 29 de ce mois ?
J'avais personnellement une suggestion a` vous faire,
s'inscrivant dans le sens du texte que nous avons signe´,
a` savoir de´fendre l'amendement selon lequel
les ingre´-
dients qui renforcent l'usage ou la de´pendance aux
produits du tabac sont interdits a` compter du 31 de´cem-
bre 2003.
Je ne reviendrai pas sur les justifications connues des
membres de la commission de la Sante´ publique, mais je
rappellerai que la directive a pour intention de diminuer la
de´pendance tabagique et que nous avions nous-me^mes
observe´ que les additifs sucre´s et le cacao notamment,
augmentaient la de´pendance au tabac.
Par ailleurs, madame la ministre, pensez-vous que l'in-
terdiction d'exportation des produits aura lieu concomi-
tamment a` l'application de cette nouvelle directive ?
En ce qui me concerne, il me semble difficile d'accepter
de distribuer ailleurs ce que nous ne voulons pas chez
nous pour des raisons objectives de sante´ publique. Il
serait dangereux de maintenir deux re´gimes en pre´sence
sur le territoire communautaire, parce que cela rend la
fraude possible.
Serait-il envisageable que la Belgique aille plus loin dans
ses propres textes que les directives europe´ennes ?
Mme Magda Aelvoet, ministre : Madame la pre´sidente,
chers colle`gues, je serai bre`ve. Tout d'abord, pour ce qui
concerne les additifs, le Parlement s'est limite´ aux addi-
tifs de´rive´s de l'ammoniaque. Au niveau de la Commis-
sion, je constate une tre`s forte re´sistance par rapport aux
amendements vote´s au Parlement. La Commission es-
time que l'effet nocif des additifs n'est pas suffisamment
prouve´. Il s'agira surtout d'obtenir la majorite´ ne´cessaire
pour conserver l'acquis du Parlement europe´en. Dans ce
cas, ce sera de´ja` une victoire re´elle.
Eu e´gard a` la proble´matique de l'exportation, l'article a
e´te´ vote´ par une majorite´. Or, ce que vous demandez,
c'est d'aller a` l'encontre de l'amendement, donc de la
logique de´veloppe´e en commission de la Sante´ publique.
Il va sans dire que selon notre optique, il conviendrait de
ne pas ope´rer de distinction entre ce qui est permis sur le
marche´ europe´en et le marche´ de l'exportation, dont les
produits peuvent e^tre plus nocifs que ceux qu'on offre ou
offrirait a` nos propres citoyens.
C'est ce me^me proble`me qui s'est pose´ a` l'e´poque avec
l'utilisation de certains insecticides ou pesticides qui
e´taient de´fendus a` l'inte´rieur de l'Europe, mais que cette
dernie`re continuait a` produire et a` exporter. Nous avons
eu un tre`s tre`s long de´bat a` ce sujet.
16
HA 50
COM 237
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Magda Aelvoet
Compte tenu de la re´sistance dont a fait preuve la
Commission avant d'engager une lutte commune avec le
Parlement sur les additifs, mes craintes sont encore plus
fortes en ce qui concerne les manoeuvres qu'ils vont
tenter de mettre en place pour continuer a` garantir
l'exportation de ces produits. Il serait d'ailleurs tout a` fait
inte´ressant d'analyser, ne fu^t-ce qu'une fois, quel parti au
sein du parlement soutient ce type de comportement.
Votre dernie`re question tendait a` savoir si la Belgique ne
pouvait pas jouer les pre´curseurs en introduisant dans
son droit la suppression des additifs qui augmentent la
de´pendance au tabac. Il s'agit d'une question qui me´rite
un examen par le gouvernement. Car pour agir dans le
sens que vous proposez, je dois avoir l'accord de l'en-
semble du gouvernement. Je ne puis donc pas m'avan-
cer dans ce domaine, n'ayant pas eu le temps ni l'oppor-
tunite´ d'adopter une telle attitude.
Je tiens notamment a` attirer votre attention sur le fait que
si on va au-dela` de ce qui est pre´vu au plan europe´en,
cela aura des conse´quences e´conomiques. En effet, les
fabricants belges subiront une concurrence ne´gative par
rapport aux autres fabricants europe´ens. Et je sais d'ores
et de´ja` que cet e´le´ment aura un poids certain lors de la
discussion en Conseil des ministres.
Mme Miche`le Gilkinet (AGALEV-ECOLO) : Madame la
ministre, je vous remercie pour votre re´ponse. Vous m'en
voyez cependant navre´e. Je me re´jouissais du fait que la
commission de la Sante´ s'e´tait prononce´e, avec une tre`s
belle unanimite´, sur les additifs au tabac. Les e´tudes sont
tout a` fait probantes en ce qui les concerne. Je ne puis
donc nullement accepter l'argument de la Commission
selon lequel elle manquerait encore d'e´tudes sur le sujet.
Je veux bien leur en envoyer par kilos, s'ils le veulent.
En outre, vous me dites qu'il faut l'accord du Conseil de
ministres pour entreprendre une quelconque de´marche.
A vous entendre, je me demande quelle marge de
manoeuvre ont les ministres seuls.
Je ne puis que vous encourager a` essayer d'aller un peu
plus loin car je pense que d'autres ministres de la Sante´
pourraient vous suivre sur cette question. Nous pourrions
peut-e^tre quand me^me avoir une de´marche positive des
ministres de la Sante´ a` cet e´gard, me^me si cela peut
s'ave´rer difficile. Cela dit, je souhaite vous rappeler que le
Parlement europe´en a adopte´ un nombre important de
propositions avec une tre`s large majorite´. Je pense donc
que le risque n'est pas aussi vaste que ce que vous
semblez vouloir le dire. Mais mon appre´ciation est peut-
e^tre errone´e.
Mme Magda Aelvoet, ministre : Madame Gilkinet, je
pense que vous m'avez mal comprise. Pour ce qui
concerne les additifs, je vais me battre pour obtenir plus.
Mais, comme je le disais a` Mme De Meyer, nous nous
trouvons dans une position de´licate. Car il est probable
que le Parlement ne le veuille pas parce que ce n'e´tait
pas dans le texte initial. C'est en effet lorsqu'un texte a
e´te´ propose´ par le Conseil ou vote´ par le Parlement qu'il
y a lieu de ne´gocier. Sinon, on de´pend d'une volonte´
politique quasi unanime.
Mme Miche`le Gilkinet (AGALEV-ECOLO) : Mais ici, il y
a eu un vote !
Mme Magda Aelvoet, ministre : Oui, mais uniquement
sur les additifs de´rive´s de l'ammoniaque.
J'ai bon espoir que l'on y arrivera. J'ai toutefois e´te´
e´tonne´e que la Commission se soit prononce´e contre cet
amendement en se´ance ple´nie`re du Parlement euro-
pe´en. Le 29 juin prochain, le plan sera inscrit a` l'ordre du
jour de la re´union. Je verrai alors quelle sera l'attitude
adopte´e par les autres colle`gues. J'espe`re que la majo-
rite´ qualifie´e sera atteinte au niveau du Conseil afin que
l'on puisse ne´gocier avec le Parlement sur ce sujet. A
mon avis, c'est en effet le meilleur moyen d'obtenir
quelque chose pour la Belgique.
Mme Miche`le Gilkinet (AGALEV-ECOLO) : Si vous en
avez la possibilite´, il faudrait e´galement prendre des
mesures en ce qui concerne les exportations, madame,
car c'est un point important.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 16.05 heures.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 16.05 uur.
HA 50
COM 237
17
20-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000