B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR DE
I
NFRASTRUCTUUR
,
HET
V
ERKEER
EN DE
O
VERHEIDSBEDRIJVEN
COMMISSION DE L
'I
NFRASTRUCTURE
,
DES
C
OMMUNICATIONS
ET DES
E
NTREPRISES PUBLIQUES
VAN
DU
14-06-2000
14-06-2000
HA 50
COM 233
HA 50
COM 233
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 233
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 : Parlementair Document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000 : Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenumvergadering
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officie¨le publicaties uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation 2
Natieplein 2
1008 Brussel
1008 Bruxelles
Tél. : 02/549 81 60
Tel. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Woensdag 14 juni 2000
COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR, HET VER-
KEER EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN - COM 233
Mondelinge vraag van de heer Olivier Chastel aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over
de openbaarheid van de door Belgocontrol geregis-
treerde radartrajecten van de vliegtuigen
(nr. 2002)
5
sprekers : Olivier Chastel, Isabelle Durant, vice-
eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
Samengevoegde interpellatie en mondelinge vraag van :
- de heer Jos Ansoms tot de vice-eerste minister en
minister van Mobiliteit en Vervoer over
de stand van
zaken van het dossier 'bedrijfsvervoerplannen'
(nr. 421)
- de heer Daan Schalck aan de vice-eerste minister en
minister van Mobiliteit en Vervoer over
het uitblijven van
een wetsontwerp 'bedrijfsvervoerplannen'
(nr. 2095)
6
sprekers : Jos Ansoms, Daan Schalck, Isabelle Du-
rant
, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer, Olivier Chastel, Lode Vanoost
Moties
10
Mondelinge vraag van mevrouw Simonne Creyf aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over
het Gewestelijk Expresnet (GEN) (nr. 2094)
11
sprekers : Simonne Creyf, Isabelle Durant, vice-
eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
Mondelinge vraag van de heer Jos Ansoms aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over
de stand van zaken van het dossier 'rijbewijs met
punten'
(nr. 2097)
13
sprekers : Jos Ansoms, Isabelle Durant, vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
Sommaire
Mercredi 14 juin 2000
COMMISSION DE L'INFRASTRUCTURE, DES COMMU-
NICATIONS
ET
DES
ENTREPRISES
PUBLIQUES
COM 233
Question orale de M. Olivier Chastel a` la vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports sur
l'accessibilite´ publique des traces radar des avions enre-
gistre´es par Belgocontrol
(n° 2002)
5
orateurs : Olivier Chastel, Isabelle Durant, vice-
premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et des
Transports
Interpellation et question orale jointes de :
- M. Jos Ansoms a` la vice-premie`re ministre et ministre de
la Mobilite´ et des Transports sur
l'e´tat d'avancement du
dossier 'plans de transports d'entreprises'
(n° 421)
- M. Daan Schalck a` la vice-premie`re ministre et ministre
de la Mobilite´ et des Transports sur
l'absence d'un projet
de loi 'plans de transports d'entreprises'
(n° 2095)
6
orateurs : Jos Ansoms, Daan Schalck, Isabelle Du-
rant
, vice-premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et
des Transports, Olivier Chastel, Lode Vanoost
Motions
10
Question orale de Mme Simonne Creyf a` la vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports sur
le
RER (Re´seau Express Re´gional)
(n° 2094)
11
orateurs : Simonne Creyf, Isabelle Durant, vice-
premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et des
Transports
Question orale de M. Jos Ansoms a` la vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports sur
l'e´tat d'avancement du dossier 'permis a` points'
(n° 2097)
13
orateurs : Jos Ansoms, Isabelle Durant, vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports
HA 50
COM 233
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
4
HA 50
COM 233
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE L'INFRASTRUCTURE,
DES COMMUNICATIONS
ET DES ENTREPRISES PUBLIQUES
COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR,
HET VERKEER
EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MERCREDI 14 JUIN 2000
OPENBARE VERGADERING VAN
WOENSDAG 14 JUNI 2000
De vergadering wordt geopend om 14.14 uur door de
heer Francis Van den Eynde, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 14.14 heures par M. Francis
Van den Eynde
, pre´sident.
Question orale de M. Olivier Chastel a` la vice-
premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et des
Transports sur
l'accessibilite´ publique des traces
radar des avions enregistre´es par Belgocontrol
(n° 2002)</b>
Mondelinge vraag van de heer Olivier Chastel aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer over
de openbaarheid van de door Belgo-
control geregistreerde radartrajecten van de vliegtui-
gen
(nr. 2002)
M. Olivier Chastel (PRL FDF MCC) : Monsieur le pre´si-
dent, madame la ministre, chers colle`gues, tout d'abord,
je vous demanderai de bien vouloir excuser mon ab-
sence lors de la re´union de commission de la semaine
dernie`re. Ma question e´tait inscrite a` l'ordre du jour
conjointement a` celle d'un colle`gue. La lecture du compte
rendu m'apprend que vous y avez de´ja` partiellement
re´pondu. Je me permets, ne´anmoins, de vous poser la
question, dans la mesure ou` certains parlementaires de
la Re´gion wallonne m'ont invite´ a` le faire, afin de connai^-
tre l'e´tat de la situation, plus spe´cifiquement en ce qui
concerne l'accessibilite´ du public aux traces radar des
avions enregistre´es par Belgocontrol.
Les membres de la commission Economie du Parlement
wallon, auditionnant diffe´rents acteurs de la politique
ae´roportuaire en re´gion wallonne se sont rendu compte
que les traces radar des avions enregistre´es par Belgo-
control n'e´taient pas accessibles au public.
Lors de votre visite de Lie`ge Airport, de´but avril de cette
anne´e, vous aviez pourtant annonce´ aux riverains qu'ils
auraient acce`s a` ces traces radar.
Plusieurs raisons plaident en faveur de cette accessibi-
lite´. Tout d'abord, la demande des riverains de pouvoir
ve´rifier, en cas de contestation de nuisances anormales,
que les trajectoires des avions ont e´te´ ou non respec-
te´es. Vous savez sans doute que le gouvernement
wallon, par la voix du ministre Kubla, souhaite pe´naliser
les compagnies en cas de non-respect des obligations
qui incombent aux transporteurs.
D'autre part, cette transparence de l'information permet-
trait sans doute de de´passionner une partie des objec-
tions des riverains. La non-accessibilite´ des traces radar
ente´rine la conviction de nombreux riverains que les
trajectoires ne sont pas respecte´es et que, de`s lors, il ne
faut pas leur permettre d'en avoir la preuve. Or, le
non-respect des trajectoires peut avoir plusieurs causes :
erreurs de pilotage, de´viation ordonne´e pour une raison
de se´curite´, conditions climatiques particulie`res, etc...
En fonction de ces arguments et de vos propres de´cla-
rations, ne pouvons-nous pas connai^tre le calendrier
ende´ans lequel vous comptez rendre effective l'accessi-
bilite´ du public, en particulier des riverains, aux traces
radar des avions qui de´collent et atterrissent de nos
ae´roports ?
Mme Isabelle Durant, ministre : Monsieur le pre´sident,
monsieur Chastel, j'ai effectivement re´pondu pour partie
a` la question et je vous livrerai, bien volontiers, le
comple´ment d'information que vous me demandez.
Certes, la question de transparence des informations est
essentielle et, a fortiori, quand on connai^t le climat de
passion bien compre´hensible qui re`gne autour de la
proble´matique de l'ae´roport de Bierset, non seulement
lie´e a` la transparence de l'information mais a` bien
d'autres proble`mes relevant de la compe´tence re´gionale.
Toute initiative ou avance´e permettant de rationaliser le
de´bat et d'amener des e´le´ments est donc utile et ne´ces-
saire.
HA 50
COM 233
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Isabelle Durant
Conforme´ment aux engagements que j'avais pris le 11
avril, lors de ma visite a` Bierset, j'avais effectivement
interpelle´ Belgocontrol a` propos des obstacles techni-
ques ou juridiques devant e´ventuellement se pre´senter
dans ce cadre et ce en vue d'assurer une information
correcte du public, notamment sur la question des trajec-
toires effectivement suivies par les avions utilisant les
ae´roports belges.
Selon Belgocontrol, ces re´ticences e´taient surtout moti-
ve´es par un souci tre`s le´gitime d'e´viter une utilisation
errone´e des donne´es en question.
Ensuite, nous avons e´voque´ le volet juridique, sachant
que celui-ci est e´minemment lie´ au volet technique. Dans
la mesure ou` ces difficulte´s techniques et juridiques
semblent pouvoir e^tre leve´es, j'ai imme´diatement repris
contact avec Belgocontrol en exigeant ces informations
relatives a` l'ae´roport, en vue de les transmettre aux
autorite´s re´gionales, afin de leur permettre d'assurer la
transparence de l'information.
J'attends leur re´ponse, d'autant plus que les de´bats
parlementaires wallons se terminent, que, par ailleurs, le
ministre Kubla s'est engage´ sur une se´rie d'e´le´ments en
cours de discussion au sein du gouvernement wallon et
sur lesquels il est urgent de pouvoir re´pondre tout comme
sur cet aspect de transparence des donne´es.
Donc, vous pouvez compter sur ma vigilance pour obte-
nir rapidement de Belgocontrol les informations utiles
sachant que les volets techniques et juridiques semblent
pouvoir e^tre leve´s assez aise´ment.
M. Olivier Chastel (PRL FDF MCC) : Monsieur le pre´si-
dent, je remercie la ministre pour sa re´ponse et pour sa
de´termination dans ce domaine. Nous envisageons de
suivre ce dossier dans les prochaines semaines dans la
mesure ou` il faudra contraindre Belgocontrol a` cette
transparence.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Samengevoegde interpellatie en mondelinge vraag
van :
- de heer Jos Ansoms tot de vice-eerste minister en
minister van Mobiliteit en Vervoer over
de stand van
zaken van het dossier 'bedrijfsvervoerplannen'
(nr. 421)
- de heer Daan Schalck aan de vice-eerste minister en
minister van Mobiliteit en Vervoer over
het uitblijven
van
een
wetsontwerp
'bedrijfsvervoerplannen'
(nr. 2095)
Interpellation et question orale jointes de :
- M. Jos Ansoms a` la vice-premie`re ministre et
ministre de la Mobilite´ et des Transports sur
l'e´tat
d'avancement du dossier 'plans de transports d'en-
treprises'
(n° 421)b>
- M. Daan Schalck a` la vice-premie`re ministre et
ministre de la Mobilite´ et des Transports sur
l'ab-
sence d'un projet de loi 'plans de transports d'entre-
prises'
(n° 2095)</b>
De heer Jos Ansoms (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mevrouw de minister, collega's, ik heb lang gewacht met
het indienen van deze interpellatie en wel om de regering
alle kansen te geven om wat zij had beloofd, ook waar te
maken. Het parlementaire jaar loopt echter stilaan ten
einde en vermits er heel wat geruchten de ronde doen
dat het vroeg gedaan zou kunnen zijn, houd ik deze
interpellatie om maar niet te laat te komen.
Wij praten al jaren over het dreigende verkeersinfarct dat
stof oplevert voor speeches, congressen en studiedagen.
Dat verkeersinfarct komt met de dag dichter. Dat is voor
iedereen duidelijk en dat ondervinden velen van ons die
dagelijks in de file staan en weten dat de files langer en
langer worden. Deze regering doet daaraan niets, echt
niets. Op dit punt is er het afgelopen jaar nul komma nul
gebeurd inzake mobiliteitssturing. Voor de economie
heeft dit alle gevolgen vandien. De bereikbaarheid van
de bestemmingen wordt een groot zo niet het grootste
probleem. Recente studies van het VEV wijzen erop dat
dit steeds meer een factor van delokalisatie van bedrijven
wordt : als een bedrijf niet meer bereikbaar is, vlucht men
uit bepaalde gebieden als het Antwerpse of het Brus-
selse. De gevolgen op het sociale leven moet ik u ook
niet meer vermelden : de stressgevoeligheid, de kwaliteit
van de arbeid, de kwaliteit van het leven lijden daaronder.
Ook de groenen hebben nu ontdekt wat wij daarrond al
jaren zeggen en doen. In de file staan bevordert de
kwaliteit van het leven niet, integendeel. Men is meer
uren weg van huis, men ziet de kinderen of de partner
niet enzovoort. Het is niet gezond en de kwaliteit van het
leven lijdt daaronder.
Dan is er de verkeersveiligheid. Terwijl wij in de file staan,
gebeurt er niets. Is de file opgelost, dan wil men de
verloren tijd inhalen en worden roekeloze risico's geno-
men. Het is niet zo maar dat de vrijdagavondspits het
gevaarlijkste ogenblik is in het verkeer en dat dan tussen
16 uur en 19 uur de meeste ongevallen gebeuren. De
verblijfskwaliteit van de centra is ook niet meer hoe wij
dat zouden wensen. Wij weten het en dat al jaren, en
recente cijfers hebben nog eens bevestigd dat het ver-
keer met 3% per jaar aangroeit op de primaire en
secundaire wegen. Wij lezen in de krant dat tot blijdschap
van de regering en van iedereen er een economische
groei is van zelfs meer dan 3%, maar dat betekent ook
6
HA 50
COM 233
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Jos Ansoms
een verkeerstoename van 3 tot 4%. Met dergelijke cijfers
zit men vlug aan een verkeerstoename van 10% - ik
bedoel dan een periode van ongeveer twee jaar - en dat
betekent een toename van de files met 40%. Dan is er
dus inderdaad dat verkeersinfarct waarover wij al lang
praten. Dan zal niet alleen meer bij regenweer of bij een
toevallig verkeersongeval het verkeer stilstaan vanaf de
Nederlandse grens tot ver voorbij Brussel, of van Gent tot
ver voorbij Leuven. Als wij niet dringend maatregelen
treffen, zal deze situatie binnen twee tot drie jaar dage-
lijkse kost zijn. Dat zal altijd zo zijn, dat weten wij met
wiskundige zekerheid. Niemand doet daar iets aan, nie-
mand durft zijn nek uit te steken om de nodige maatre-
gelen te nemen.
Ik weet dat het een ingewikkeld probleem is dat u aan de
hand van een pakket van maatregelen moet oplossen. Ik
weet ook dat e´e´n maatregel de problemen niet zal
oplossen, maar er bestaat wel een maatregel, meer
bepaald de bedrijfsvervoersplannen, die een belangrijke
bijdrage kan leveren voor de oplossing van de ochtend-
en avondspits. Dat werd in het buitenland reeds bestu-
deerd en toegepast.
Vorig jaar, weliswaar in een andere samenstelling, was
de meerderheid in de Kamer, gesteund door de Groenen,
ervan overtuigd dat de verplichte inschrijving in een
bedrijfsvervoersplan van de meeste bedrijven met meer
dan vijftig werknemers, een belangrijke bijdrage zou
leveren tot de oplossing van het fileprobleem. Jammer
genoeg, mevrouw de minister, werd het wetsvoorstel dat
inmiddels wetsontwerp werd, in oktober 1999 kaduuk
verklaard. Toen de regering de lijst opmaakte van de
wetsontwerpen die al dan niet voort konden worden
behandeld, stelden wij, samen met uw partijgenoten van
Ecolo en Agalev, met grote verbazing vast dat het
wetsontwerp omtrent de bedrijfsvervoersplannen niet
werd opgenomen.
Tijdens de discussie in de commissie voor de Binnen-
landse Zaken met de eerste minister die het wetsontwerp
verdedigde, deelde hij - nadat ik had aangedrongen het
wetsontwerp toch op voormelde lijst te vermelden - ons
het volgende mede :
De minister van Mobiliteit en
Vervoer zal binnenkort een voorontwerp van wet voor-
leggen. Dit kan vervolgens vrij snel als wetsontwerp
worden ingediend
. Dat waren de woorden van de heer
Verhofstadt, een man die nooit liegt, uitgesproken op 26
oktober 1999.
Op 10 november 1999 werd het ontwerp besproken in
plenaire vergadering, waar ik in dat verband trouwens
een discussie voerde met de heer Tavernier. De heer
Tavernier verklaarde namens de Agalev-fractie het vol-
gende, en ik citeer uit de Handelingen die ons tegen-
woordig worden toegestuurd, wat gemakkelijk is :
Ik heb
over het probleem daarnet nog gesproken met de minis-
ter van Mobiliteit en Vervoer en zij heeft mij nogmaals
bevestigd dat zij inderdaad begin 2000 dienaangaande
een wetsontwerp indient
.
Op 27 januari verscheen er een persbericht van de
Ministerraad, waarin onder andere werd gestipuleerd :
De Ministerraad ging ermee akkoord dat de verschil-
lende elementen van het bedrijfsvervoersplan aan een
interkabinettenwerkgroep zullen worden voorgelegd. Ge-
lijktijdig worden de sociale partners tijdens de ontmoeting
op 2 februari 2000 ingelicht over het feit dat de regering
hen wenst te raadplegen over dit onderwerp en hen zelfs
een actieve rol wil zien spelen met betrekking tot de
bedrijfsvervoersplannen. Hierna zal een voorstel aan de
Ministerraad voorgelegd worden
.
U begrijpt wellicht, mevrouw de minister, dat wij thans -
op 14 juni - erg nieuwsgierig beginnen te worden. Van-
daar mijn volgende concrete vragen, waarop ik een kort,
duidelijk en eenvoudig antwoord hoop te krijgen.
Ten eerste, waarom hield de regering haar belofte niet,
met name dat zij begin van dit jaar een wetsontwerp zou
indienen met betrekking tot de problematiek van de
bedrijfsvervoersplannen ? Vermoedelijk bestaat hiervoor
een reden en die had ik graag gekend. Immers, als zowel
de eerste minister, de fractieleider als de Ministerraad
mededelen dat begin van dit jaar een wetsontwerp zal
worden ingediend, dan moet er wel een grondige reden
voor bestaan dat zulks zes maanden later nog niet het
geval is.
Ten tweede, kunt u mij wat meer uitleg verstrekken
omtrent de cryptische omschrijving van voormelde pers-
mededeling van 27 januari ? Is het mogelijk de inhoud
ervan toe te lichten ?
Ten derde, hoever staat het met de werkzaamheden van
de interkabinnettenwerkgroep ? Hoeveel vergaderingen
vonden er reeds plaats ? Wat zijn hun bevindingen ? Ik
vermoed dat het niet moeilijk moet zijn, mevrouw de
minister, ons hiervan op de hoogte te brengen en ons
eventueel teksten ter inzage te bezorgen. Immers, voor
dit ontwerp is een grote meerderheid gewonnen en dat
was al zo tijdens de vorige legislatuur.
Heeft de regering hen over een ontwerp van wet op de
invoering van bedrijfsvervoersplannen ingelicht en ge-
raadpleegd ? Wat werd er aan hen gevraagd ? Welke
actieve rol mogen zij spelen ? Hebt u reeds raadplegin-
gen met de sociale partners georganiseerd en wat zijn
hiervan de resultaten ? Is de bekroning van al deze
activiteiten in de interkabinettenwerkgroep met de so-
ciale partners in de vorm van een concreet voorstel aan
de Ministerraad voorgelegd ? Zo niet, wanneer gaat u dat
doen ? Mogen wij nog voor het parlementair reces een
regeringsinitiatief verwachten ?
HA 50
COM 233
7
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Jos Ansoms
Ik hoop dat deze vragen allemaal positief worden beant-
woord, want dan is er geen groot probleem. Moest dat
niet zo zijn, zou de minister er zich dan mee kunnen
verzoenen dat wij, over de partijgrenzen heen, afspreken
om het wetsvoorstel van collega Schalck en ons wets-
voorstel - dat destijds door een grote meerderheid in
deze Kamer werd goedgekeurd - hier te bespreken ? De
regering kan eventueel bij wijze van amendering aanpas-
singen en ideee¨n in de voorstellen verwerken. Op die
manier kunnen we vooruitgang boeken en een kleine
bijdrage
leveren
aan
de
oplossing
van
de
file-
problematiek.
De heer Daan Schalck (SP) : Mijnheer de voorzitter,
mevrouw de minister, collega's, dankzij de interpellatie
van de heer Ansoms kan ik zeer kort zijn. Ik wou nog e´e´n
aspect beklemtonen. De fileproblematiek, die econo-
misch erg belangrijk is, is niet het enige probleem.
Tijdens de zomermaanden zou er ook een ozonplan
moeten komen. Bedrijfsvervoersplannen kunnen een
kleine bijdrage leveren aan de oplossing van die proble-
matiek. Ik besef dat er geen eenduidige oplossing voor
dit probleem bestaat en dat we allemaal samen verschil-
lende maatregelen moeten treffen, maar dit is geen
onbelangrijk element. Mevrouw de minister, ik had ook
verwacht dat met betrekking tot de bedrijfsvervoersplan-
nen al tijdens het voorjaar initiatieven zouden zijn geno-
men. Er zullen wel goede redenen voor zijn dat dit niet is
gebeurd. Ik hoop dat we die redenen straks zullen
vernemen. De discussie over deze plannen moet nog
voor de zomer kunnen starten, ofwel via een ontwerp,
ofwel via de voorstellen die zijn ingediend. Daarom heb ik
een aantal concrete vragen betreffende de vertragingen
in dit dossier en de stappen die u al hebt genomen om tot
een ontwerp te komen. Welke afspraken zijn er met de
sociale partners gemaakt ? Welke consultatie heeft al
plaatsgevonden ? Bent u van plan om een eigen ontwerp
in te dienen ? Op welke termijn wilt u dat verwezenlij-
ken ?
Minister
Isabelle
Durant :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, hoewel het mijn aanvankelijke bedoeling was
om begin dit jaar een wetsontwerp over het bedrijfsver-
voersplan in te dienen, werd mijn planning vertraagd door
het uitvoerig overleg dat ik daarover met de betrokken
partijen heb gevoerd.
Naast het fileprobleem zijn er economische, ecologische
en sociale problemen die via dit voorstel een begin van
oplossing moeten krijgen. Daarom vraagt deze proble-
matiek om een uitgebreide aanpak. Ik kan onmogelijk
efficie¨nt antwoorden zonder het geheel van factoren van
nabij te onderzoeken.
Er werden nog enkele vragen opgesteld in verband met
bestaande of laatste voorstellen. De vragen kwamen niet
alleen van verschillende vakbonden maar ook van an-
dere actoren. Bovendien zijn er ook nog de debatten van
de vorige legislatuur. Ik wil met al deze elementen
werken. Het is belangrijk en noodzakelijk om ook reke-
ning te houden met de fiscale aspecten van de verplaat-
singen en de budgettaire gevolgen voor de verbetering
van het vervoeraanbod aan te pakken.
Ik wil over deze elementen, waarover ik veel overleg met
de verschillende actoren heb gepleegd, een debat op
gang brengen. De regering zal in de komende weken in
de Ministerraad een kadernota bespreken. Het is de
bedoeling om begin september 2000, eens deze nota is
aanvaard, een wetsontwerp in te dienen.
Mijnheer Ansoms, u vroeg welk overleg met de sociale
partners werd gepleegd. Ik heb een reeks informele
ontmoetingen met de vakbonden gehad. U moet weten
dat de vakbonden in deze problematiek zijn gei¨nteres-
seerd in het kader van het interprofessioneel akkoord. De
debatten daarover zullen in oktober 2000 van start gaan.
Ik heb ook ontmoetingen met de werkgevers en met de
voorzitter van de Nationale Arbeidsraad en de Centrale
Raad voor Economie gehad. Aan deze twee raden heb ik
een vraag voor advies ingediend, dat midden juli wordt
verwacht. Ik denk dat het advies van de sociale partners
broodnodig is en alleszins deel van de voorbereidende
fase moet uitmaken. Dit zijn de redenen voor de vertra-
ging. Dat is een realiteit.
Het is de bedoeling om deze globale problematiek - ze
beperkt zich immers niet alleen tot de files - uitgebreid
aan te pakken door middel van vragen betreffende de
dossiers waarover in het verleden werd gedebatteerd. Ik
geef een aantal voorbeelden van vragen. Welke informa-
tie moet absoluut beschikbaar zijn in de bedrijven ?
Hebben de bedrijven een goede visie inzake de verplaat-
sing van de werknemers ? Hoe kan men een goede
diagnose stellen in de verschillende bedrijven ? Hoe kan
men met andere, kleinere bedrijven, en niet alleen met
bedrijven van 50 personen en me´e´r, werken maar bij-
voorbeeld ook met ziekenhuizen met een grotere collec-
tiviteit. De verschillende elementen en het boeiende
overleg dat ik heb gepleegd vormen voor mij goede
gelegenheden om tegen september 2000 een goed
wetsontwerp klaar te hebben.
Het wetsvoorstel wordt op 12 juni 2000 op de agenda
geplaatst in de commissie voor de Sociale Zaken. Het
debat zal dus snel in het parlement worden gevoerd.
De heer Jos Ansoms (CVP) : Mevrouw de minister, ik
zal niet verbergen dat ik zeer treurig ben over uw
antwoord. Wij hebben in het Nederlands een minder
mooi woord voor datgene wat in uw antwoord aan bod
kwam. Dat woord zal ik echter niet uitspreken. U hebt in
uw antwoord enkele minuten rond de pot gedraaid. U
hebt eigenlijk gezegd dat er niets is gebeurd.
8
HA 50
COM 233
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Jos Ansoms
Op de vraag inzake de contacten die u hebt gehad,
antwoordt u dat u informele contacten met de sociale
partners hebt gehad. Ik kan daarover dus geen verslagen
vragen en geen agenda inkijken.
U zegt dat er nog ruim overleg moet worden gepleegd
met de betrokken partijen. Ik meen dat in de afgelopen
acht jaar over geen enkel onderwerp of dossier zoveel
overleg is gepleegd en adviezen werden afgeleverd als
over de bedrijfsvervoersplannen. Het eerste wetsvoorstel
werd in 1992 ingediend en de Nationale Arbeidsraad
heeft in 1993 voor de eerste keer een advies uitgebracht.
Daarna werd dit nog eens geactualiseerd. Er werden
hoorzittingen gehouden met alle mogelijke betrokken
partijen. Niet langer geleden dan vorig jaar werd dit ook
door mensen uit uw fractie nog met veel enthousiasme
goedgekeurd. Ik heb u Joos Wauters geciteerd die daar
erg actief aan meegewerkt heeft. Alle elementen van alle
mogelijke betrokken partijen waren dus bekend in dit
dossier.
Er zijn twee redenen mogelijk waarom dit niet mocht
doorgaan. Ik hoop niet dat het de eerste reden was. De
eerste reden zou kunnen zijn dat dan een wetsvoorstel
van Ansoms, lid van de oppositie, wet zou worden. Als
dat niet zou kunnen, dan zou dat heel droef zijn. Wij
zouden dan immers om een onbenullige reden een jaar
tijd hebben verloren. Ik vrees echter dat de tweede reden
de echte was, namelijk dat men binnen de regering geen
consensus kon bereiken. Dan is dit weer een illustratie
van de onbestuurbaarheid. Als het onmogelijk is om tot
een consensus of beslissing te komen, blijft men treuze-
len en tijd verliezen bij het aanpakken van dit maatschap-
pelijk probleem dat zeer ernstige vormen aanneemt.
Helemaal op het einde zei u dat de commissie voor de
Sociale Zaken onze wetsvoorstellen op 12 juli gea-
gendeerd zou hebben. Dat verbaast mij aangezien ik
plaatsvervangend lid ben van deze commissie en ik hier
niets van afwist. Mijnheer Schalck, weet u daar soms iets
van ? Dat is weer een nieuw element. De vice-eerste
minister kondigt hier aan dat de commissie voor de
Sociale Zaken het wetsvoorstel van de heer Schalck en
het mijne op 12 juli aan de agenda zal plaatsen. Dank u
voor de informatie. Dit is echter nog een aanwijzing dat
dit een in elkaar geflanst antwoord is om er voor het
zomerreces uit te komen, in samenspraak met de voor-
zitter van de commissie voor de Sociale Zaken, toevallig
de heer Wauters. Dat is alles. U had dat laatste beter niet
kunnen zeggen. Dan had u de schijn kunnen ophouden
dat dit toevallig op 12 juli aan de agenda zou staan. U
hebt hier echter vandaag zelf gezegd dat de voorzitter
van de commissie voor de Sociale Zaken dit op 12 juli zal
agenderen. Ik loop al lang genoeg mee in het parlement
om te weten wat dit allemaal betekent. Het is gewoon een
opgezette show om een antwoord te kunnen geven. Na
het reces komen we hier vervolgens op 17 oktober fris en
monter terug. We zullen dan wel kunnen zien dat er van
de bedrijfsvervoerplannen niets in huis komt.
Ik wens dan ook een motie van aanbeveling in te dienen.
Ik hoop dat de heer Schalck en andere collega's die deze
problematiek ernstig nemen die mee zullen onderteke-
nen. De overwegingen zijn gekend. Ik vraag gewoon, ten
eerste, dat de regering de voorliggende wetgevende
initiatieven, enerzijds van de heer Ansoms, 240/1 en
anderzijds van de heren Schalck en Bonte, 350/1, die
terzake voor bespreking in aanmerking komen als uit-
gangspunt zou aanvaarden voor de discussie in het
parlement. Ten tweede vraag ik om desgewenst amen-
dementen in te dienen ter aanpassing van de voorlig-
gende voorstellen. Dat kan geen probleem zijn omdat de
minister zelf heeft gezegd dat de discussie over onze
wetsvoorstellen op 12 juli zal beginnen. Het kan dus geen
probleem vormen om een ruime meerderheid te vinden
voor deze motie.
De voorzitter : Mijnheer Ansoms, ik heb nog wat techni-
sche informatie. Reeds een tijdje geleden werd in de
Conferentie van voorzitters beslist dat dit parlement
sowieso ten laatste op 15 juli op reces gaat.
De heer Daan Schalck (SP) : Mijnheer de voorzitter, ik
neem aan dat dit incident nog niet gesloten is ?
De voorzitter : Mijnheer Schalck, natuurlijk niet. Ik wou
de commissie alleen even deze technische informatie
geven.
De heer Daan Schalck (SP) : Mijnheer de voorzitter, ik
zal niet meer reageren op het inhoudelijke aspect van het
antwoord van de minister. Ik gun de minister nog een
beetje tijd om een en ander uit te werken.
Ik noteer dat de behandeling van het wetsontwerp op
12 juli zal starten. Ik zal erop toezien dat het een ernstige
bespreking wordt. Bovendien ben ik van mening dat het
dossier de komende maanden op tafel moet blijven. Ik
gun de minister nog een maand om een aantal voorstel-
len te doen.
Het parlement moet de behandeling van het wetsontwerp
in de commissie voor de Sociale Zaken ernstig nemen en
ik zal erop toezien dat het geen uitstel of vertragings-
manoeuvre wordt om in oktober nog niets te moeten
doen.
M. Olivier Chastel (PRL FDF MCC) : Monsieur le pre´si-
dent, je voudrais intervenir pour rappeler la position de
notre groupe et me re´fe´rer a` la de´claration gouvernemen-
tale sur le sujet.
Nous sommes e´videmment favorables a` toute mesure
susceptible d'inciter le monde des entreprises a` de´velop-
per des initiatives volontaires de plan de transport d'en-
HA 50
COM 233
9
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Olivier Chastel
treprise. Mais, a` une e´poque ou` tout le monde, y compris
le CVP, reconnai^t que les lourdes charges, qui pe`sent sur
les entreprises prive´es, freinent leur croissance et dis-
suadent les investisseurs potentiels a` investir en Belgi-
que, il serait suicidaire pour la compe´titivite´ de nos
entreprises de leur imposer des charges nouvelles me^me
en pre´textant une hypothe´tique ame´lioration de la mobi-
lite´.
Selon nous, les entreprises prive´es ne doivent pas payer,
aujourd'hui, le prix des carences passe´es des pouvoirs
publics en matie`re d'infrastructures de transport.
De heer Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer de
voorzitter, collega Ansoms zei dat hetgeen nu gebeurt
hem niet verbaast, gezien zijn jarenlange ervaring. Ik
veronderstel, mijnheer Ansoms, dat u dan spreekt over al
die jaren dat u hier bent als lid van de meerderheid.
Ik heb hier heel vluchtig gezien dat u een motie van
aanbeveling, een zeer lange tekst, hebt ingediend. Als u
echt de intentie had gehad om ons daarvan te overtui-
gen, dan had u ons die tekst op voorhand - zelfs een
kwartier geleden - gegeven zodat we hem hadden kun-
nen lezen.
Ik blijf het een eigenaardige discussie vinden dat de
minister van Vervoer en Mobiliteit hier - terecht - wordt
gei¨nterpelleerd, terwijl de hele discussie in een andere
commissie zal worden gevoerd. Er zijn zo van die geplo-
genheden in het parlement waarover ik mij blijf verbazen.
U hebt wel gelijk op bepaalde punten. Collega Wauters
en ikzelf hebben uw wetsvoorstel mee ondertekend. Ik
stond daar achter. Er zijn in deze legislatuur eveneens
wetsvoorstellen ingediend. Ik vind het geen schande om
te zeggen dat het inderdaad een probleem is dat er nog
geen consensus is over dat idee. Collega Ansoms, ik ben
het helemaal met u oneens als u daaruit de conclusie
trekt dat het land met deze coalitie niet bestuurd kan
worden, dat deze regering geen bestuurscapaciteiten
heeft, en dergelijke meer. Ik vind het niet meer dan
normaal dat meningsverschillen bestaan in een demo-
cratie. Het blijft onze intentie om resultaten te boeken. Als
het eventueel een of twee jaar langer duurt dan u had
gepland - u zei zelf hoe lang het nu al aansleept -, maar
het tijdens deze legislatuur lukt, of dat nu binnen een
maand is of binnen twee maand, dan zal deze meerder-
heid erin geslaagd zijn om iets te doen wat de vorige
meerderheden nooit gekund hebben.
De heer Jos Ansoms (CVP) : Mijnheer de voorzitter, in
de normale procedure kan ik niet antwoorden op de
uitlatingen van de heer Vanoost, maar als u het mij
toestaat zal ik dit als een persoonlijk feit beschouwen.
Persoonlijk feit
Fait personnel
De voorzitter : In dit geval denk ik dat niemand zal
betwisten dat er van een persoonlijk feit sprake is.
De heer Jos Ansoms (CVP) : Mijnheer de voorzitter, in
verband met de tekst van de motie van aanbeveling wens
ik het volgende te zeggen. Dat is nu eenmaal een
uitvloeisel van dit reglement dat ons verplicht om onmid-
dellijk een tekst in te dienen. Als een reglementswijziging
ooit een feit zou worden, zoals bijvoorbeeld in het Vlaams
Parlement, dan zullen wij ook op een meer ordentelijke
manier moties van aanbeveling kunnen indienen, overleg
plegen en proberen dat samen te doen.
Ik dien die tekst hier voor het einde van de interpellatie in
te dienen. Ik had graag dat de heer Schalck nog zou
meegetekend hebben, maar ik heb er alle begrip voor dat
hij dit eerst wil lezen. Ik kreeg niet de tijd de tekst te laten
lezen, anders zou hij te laat ingediend zijn.
Mijnheer Vanoost, wat ik zei over mijn jarenlange erva-
ring, had alleen betrekking op het antwoord van de
minister, op de wijze waarop zij antwoordt en niet op de
rest. Het antwoord dat de minister hier gaf was een
schoolvoorbeeld van oude politiek cultuur. Daar zit niets
van vernieuwing in, geen nieuwe aanpak, geen nieuwe
duidelijkheid, geen nieuwe efficie¨ntie, geen nieuwe snel-
heid. Ik wilde zeggen dat het eigenlijk een toonbeeld was
van al dat slechte uit het verleden waar u steeds naar
verwijst.
Ik stelde die vraag aan mevrouw Durant, omdat zij de
opdracht gekregen heeft van de eerste minister, van de
heer Jef Tavernier en van u allen, om zo snel mogelijk
een wetsontwerp in te dienen. Dat is de reden waarom ik
haar ondervraag en deze interpellatie hier aan bod komt.
Noch min, noch meer.
De voorzitter : Voor alle duidelijkheid. De Conferentie
van voorzitters verwijst de interpellaties naar commis-
sies. Dit is een neutrale opmerking.
Tot besluit van deze bespreking werden volgende moties
ingediend.
En conclusion de cette discussion, des motions ont e´te´
de´pose´es.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de heer
Jos Ansoms en luidt als volgt :
De Kamer, gehoord de interpellatie van de heer Jos
Ansoms
en het antwoord van de vice-eerste minister en minister
van Mobiliteit en Vervoer, - gelet op het monsterachtige
verkeersinfarct dat elke dag dichterbij komt;
10
HA 50
COM 233
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
voorzitter
- gelet op de negatieve gevolgen ervan voor de econo-
mie, voor het sociale leven in het algemeen en het
gezinsleven in het bijzonder, voor de verkeersveiligheid
en voor de verblijfskwaliteit in de steden en de andere
woonkernen;
- gelet op de dringende noodzaak om deze crisis met een
gei¨ntegreerd pakket van maatregelen te bestrijden en
daarbij ook krachtig op te treden op korte termijn;
- gelet op het feit dat goede bedrijfsvervoerplannen het
autogebruik in het woon-werkverkeer kunnen reduceren
met 25 a` 40% en aldus een betekenisvolle bijdrage
kunnen leveren tot het afremmen van de dagelijkse
congestie;
- gelet op de brede meerderheid die tijdens de vorige
legislatuur werd bereikt omtrent de wettelijke verplichting
tot organisatie van het woon-werkverkeer met bedrijfs-
vervoerplannen;
- gelet op de herhaalde toezegging van de regering om
de problematiek van de bedrijfsvervoerplannen bij wet te
regelen;
- gelet op het feit dat er nog steeds geen wetsontwerp ter
bespreking klaar is, en dat zulk ontwerp evenmin op korte
termijn beschikbaar zal zijn;
vraagt de regering :
1. de voorliggende wetgevende initiatieven, enerzijds van
de heer Ansoms (doc. 240/1) en anderzijds van de heren
Schalck en Bonte (doc. 350/1) die terzake voor bespre-
king in aanmerking komen als uitgangspunt te aanvaar-
den voor de discussie in het parlement;
2. hierbij desgewenst amendementen neer te leggen ter
aanpassing van de voorliggende voorstellen.
Une motion de recommandation a e´te´ de´pose´e par
M. Jos Ansoms et est libelle´e comme suit :
La Chambre, ayant entendu l'interpellation de M. Jos
Ansoms
et la re´ponse de la vice-premie`re ministre et ministre de
la Mobilite´ et des Transports, - vu la menace croissante
d'une paralysie totale du trafic routier;
- vu les effets ne´gatifs de celle-ci pour l'e´conomie, pour la
vie sociale en ge´ne´ral et pour la vie de famille en
particulier, pour la se´curite´ routie`re et pour la qualite´ de
vie dans les villes et les centres urbains;
- vu l'absolue ne´cessite´ de prendre une se´rie de mesu-
res, notamment a` court terme, pour lutter contre cette
menace;
- vu que des plans de transports d'entreprise efficaces
permettraient de re´duire de 25 a` 40% les de´placements
automobiles entre le domicile et le lieu de travail et donc
de contribuer sensiblement a` la re´duction des encombre-
ments quotidiens;
- vu la large majorite´ qu'avait recueillie au cours de la
le´gislature pre´ce´dente l'instauration d'une obligation le´-
gale en matie`re d'organisation des de´placements entre le
domicile et le lieu de travail par l'e´tablissement de plans
de transports d'entreprise;
- vu les promesses re´pe´te´es du gouvernement de re´gler,
par la voie le´gale, le proble`me des plans de transports
d'entreprise;
- vu qu'aucun projet de loi n'a encore e´te´ de´pose´ en la
matie`re et que ce ne sera pas davantage le cas dans un
avenir proche;
demande au gouvernement
1. d'accepter que la discussion s'engage au parlement
sur la base des propositions de loi de M. Ansoms (doc.
240/1) et de MM. Schalck et Bonte (doc. 350/1);
2. de de´poser le cas e´che´ant des amendements visant a`
modifier les dispositions des propositions de loi en ques-
tion.
Een eenvoudige motie werd ingediend door de heren
Lode Vanoost, Marcel Bartholomeeussen, Olivier Chas-
tel, Jacques Chabot en Michel Wauthier en mevrouw
Marie-The´re`se Coenen.
Une motion pure et simple a e´te´ de´pose´e par MM. Lode
Vanoost, Marcel Bartholomeeussen, Olivier Chastel, Jac-
ques Chabot et Michel Wauthier et Mme Marie-The´re`se
Coenen.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking
is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ulte´rieurement. La
discussion est close.
Mondelinge vraag van mevrouw Simonne Creyf aan
de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer over
het Gewestelijk Expresnet (GEN)
(nr. 2094)
Question orale de Mme Simonne Creyf a` la vice-
premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et des
Transports sur
le RER (Re´seau Express Re´gional)
(n° 2094)</b>
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mevrouw de minister, collega's, in de pers konden wij
vernemen dat op de Ministerraad van 9 juni een discus-
sie werd gevoerd over het GEN.
HA 50
COM 233
11
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Simonne Creyf
Het persbericht daarover is bijzonder summier. Zoals
gebruikelijk na een Ministerraad wordt verwezen naar de
korte berichten. Wat de beslissing over het GEN betreft
werd evenwel niet verwezen naar een uitvoeriger pers-
bericht. We beschikken dus alleen over een zeer beperkt
berichtje.
In dit persbericht staat te lezen dat de Ministerraad heeft
beslist de studies over de uitvoering van het GEN-project
in en rond Brussel dringend te actualiseren. Er komt dus
een nieuwe studie- en overlegronde. De Ministerraad
machtigde de minister van Mobiliteit en Vervoer om een
ontwerp van akkoord tussen de betrokken partners - de
federale Staat, de NMBS, de drie Gewesten en de drie
regionale vervoersmaatschappijen - voor te leggen aan
de Ministerraad.
Mevrouw de minister, tijdens de vorige legislatuur op
30 maart 1999 werd door de federale overheid en de
Gewesten omtrent het Gewestelijk Expresnet een proto-
col gesloten in de interministerie¨le conferentie Verkeer en
Infrastructuur. Het federale gedeelte omvatte toen de
spoorontdubbeling richting Nijvel en Ottignies, de tunnel
Josaphat-Schuman op Brussels grondgebied, de spoor-
ontdubbeling Brussel-Denderleeuw, de realisatie van de
HST-terminal te Schaarbeek met verbinding naar Zaven-
tem, de spoorontsluiting van Zaventem richting Antwer-
pen en richting Leuven en de aankoop van rollend
materieel. Heel dit project en dus het federale luik van het
toen gesloten protocol wordt door de NMBS zelf geraamd
op 181 miljard frank. Wij weten dat de tunnel Josaphat-
Schuman en de HST-terminal van Schaarbeek niet tot de
meest geliefde projecten van de Brusselse groenen
behoren.
Mevrouw de minister, wat betekent nu precies de beslis-
sing van de Ministerraad in verband met het protocol dat
werd gesloten op 30 maart 1999 ? Betekent dit dat de
regering nog achter het protocolakkoord staat, of juist
niet meer ? Laten wij concreter zijn. Staat u, mevrouw de
minister, nog achter het protocolakkoord, onder meer wat
betreft de tunnel Josaphat-Schuman en de HST-terminal
in Schaarbeek ?
Ten tweede, wat zullen de gevolgen zijn van de nieuwe
studie- en overlegronde in verband met het uitstellen van
het project van het GEN ? Wat zullen eventueel de
gevolgen zijn van het uitstellen van het GEN en de
gevolgen van de beslissing van de Ministerraad op de
financiering van het GEN ?
Minister
Isabelle
Durant :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, de Ministerraad heeft op 9 juni 2000 mijn
uitgebreide nota voor de lancering van het GEN in en
rond Brussel besproken. Die uitgebreide nota werd gei¨n-
spireerd door de werkgroep op hoog niveau, actief sinds
15 februari 2000 met acht partners.
Dit project bestaat uit een gei¨ntegreerd openbaar ver-
voersaanbod. Het spoornet vormt de ruggengraat van
het GEN en wordt aangevuld met een netwerk van
snelbussen die de zones zonder spoorlijn met elkaar
verbinden. Dat is dus niet alleen maar een spoorweg-
project, maar een gei¨ntegreerd vervoersaanbod. De Mi-
nisterraad van 9 juni 2000 ging akkoord met de doelstel-
ling het marktaandeel van het openbaar vervoer in de
GEN-zone betekenisvol te doen stijgen tegen de voltooi-
ing van het project, voorzien voor 2010. De GEN-zone
strekt zich uit in een straal van ongeveer dertig kilometer
rond het centrum van Brussel. Het project telt acht
partners : de federale staat, de NMBS, de drie gewesten
en de drie regionale vervoermaatschappijen. Dit betekent
een omvangrijke taak van overleg en uitwerking. In dit
kader heeft de raad het mandaat van de GEN op hoog
niveau bevestigd. Deze groep werd opgericht door de
interministerie¨le conferentie van 30 maart 1999. Het
protocolakkoord van 30 maart 1999 is inderdaad heel
belangrijk. Ik herinner u eraan dat er een nieuwe meer-
derheid is die met dit protocol kan werken en verder kan
gaan, als het een goede basis is. Dit is geen godsdienst,
om zo te zeggen.
Het net, zoals gedefinieerd door het studiesyndicaat in
januari 1998, is het vertrekpunt voor de aanvullende
debatten die nu worden gevoerd. Vandaag is al een groot
deel van de infrastructuur beschikbaar om de GEN-
treinen uit te baten. Zelfs vandaag kan dat op de be-
staande lijnen in Wallonie¨, dat is een kwestie van aan-
bod. Enkel nieuw rollend materieel ontbreekt. De studie
daarover werd toegekend aan de NMBS via het bijvoeg-
sel aan het beheerscontract. Ik vat samen. De Minister-
raad heeft vrijdag beslist dat de Sofretus-Sistra-studie die
de basis van het project vormt, dringend wordt gereac-
tualiseerd. Dat is belangrijk.
Dat is belangrijk als u weet dat de projectie inzake het
verkeer elk jaar verandert.
Ten tweede bestaat de doelstelling duidelijk in het doen
stijgen van het marktaandeel van het openbaar vervoer
in het aantal verplaatsingen in de GEN-zone.
Ten derde, de mogelijkheid van een partnership tussen
de openbare sector en de prive´-sector zal worden onder-
zocht om verschillende scenario's van financiering te
ontwikkelen.
Ten vierde, de Raad heeft mij de opdracht gegeven een
samenwerkingsakkoord voor te stellen tussen de vier
betrokken partijen, namelijk de federale overheid en de
drie Gewesten. Dit ontwerp van samenwerkingsakkoord
wordt vo´o´r eind oktober 2000 verwacht.
In deze optiek zal de GEN-groep op hoog niveau zijn
werk voortzetten om het ontwerp van samenwerkings-
akkoord voor te bereiden. Dit ontwerp zal het vervoer-
saanbodproject van het GEN, het project voor de finali-
12
HA 50
COM 233
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Isabelle Durant
satie
en
de
financiering
alsook
onmisbare
begeleidingsmaatregelen voor het bereiken van het doel
inzake mobiliteit en het in beschouwing nemen van de
stadsontwikkeling in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
omvatten. De studie Sofretis-Sistra zal zo snel mogelijk
overgezonden worden. Het is de vaste wil van de rege-
ring om snel vooruitgang te boeken. Er is dus geen
sprake van vertraging of uitstel van de werken. Dat werd
beslist in de Ministerraad van 9 juni.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mevrouw de minister,
ten eerste, in tegenstelling tot wat u zegt, vrees ik dat er
wel degelijk uitstel komt van heel het project. Ik heb
persberichten gelezen waarin stond dat er wel meer geld
voor Brussel komt maar niet voor het GEN. Het GEN
wordt dus weer op de lange termijn geschoven.
Ten tweede had u het over het protocolakkoord en het feit
dat er intussen een nieuwe meerderheid is. Dat is een
duidelijke boodschap. Wij zullen nu uiteraard met veel
belangstelling uitkijken naar de uiteindelijke beslissing
van deze regering in verband met de HST-terminal te
Schaarbeek.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Jos Ansoms aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer over
de stand van zaken van het dossier
'rijbewijs met punten'
(nr. 2097)
Question orale de M. Jos Ansoms a` la vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports
sur
l'e´tat d'avancement du dossier 'permis a`
points'
De heer Jos Ansoms (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mevrouw de minister, collega's, in de afgelopen weken
hebben de media vol gestaan van het langverwachte
veiligheidsplan dat er eindelijk is. Ons land zal met dit
plan waarschijnlijk op slag het meest veilige land van het
westelijk halfrond worden. Natuurlijk heb ik met ongeduld
uitgekeken naar het gedeelte over de verkeersveiligheid.
Ik stelde echter vast dat dit een zeer mager beestje is.
Dat viel ook te verwachten. In het veiligheidsplan van de
heer Verwilghen heeft men immers alleen datgene terug-
gevonden wat ook in het regeerakkoord was ingeschre-
ven met betrekking tot de verkeersveiligheid. Dat was
niet erg veel. Dit werd niet aangevuld met nieuwe maat-
regelen, wat ik nochtans gehoopt had. Tot mijn verbazing
stelde ik bovendien vast dat het weinige dat hierover in
het regeerakkoord stond niet eens volledig werd overge-
nomen. In het regeerakkoord stond immers het raadsel-
achtige zinnetje :
Na overleg in de schoot van de
regering zal de wet betreffende de verkeersveiligheid
uitgevoerd worden
.
In mensentaal betekent dit het rijbewijs met strafpunten.
Mijn verbazing was groot dat dit in dat wereldbefaamde
veiligheidsplan niet weerhouden werd.
Mevrouw de minister, betekent de afwezigheid van het
rijbewijs met punten in het veiligheidsplan van de rege-
ring dat dit uit het regeerakkoord ondertussen stilzwij-
gend is afgevoerd ?
Zo neen, hoe komt het dan dat in het veiligheidsplan niet
over het rijbewijs met punten wordt gesproken ? Welke
concrete stappen heeft de minister van Verkeersveilig-
heid - haar bevoegdheid en verantwoordelijkheid - gezet
in dit dossier ? In welke werkgroepen wordt dit dossier
besproken ? Gebeurt dit op het niveau van de admini-
stratie, van de interkabinettenwerkgroepen, van het ICVI
of op het niveau van de verschillende belangengroepen ?
Is er de afgelopen maanden over dat dossier op een of
ander niveau gesproken ? Zo ja, wat is de stand van
zaken van deze besprekingen ?
Kunt u mij concreet zeggen hoever het staat met de
verdere voorbereiding van het van kracht worden van dit
rijbewijs met punten ?
Is het Centraal Bestand, dat de punten registreert, reeds
toegankelijk ? Worden de gegevens van alle steden en
gemeenten reeds naar dit Centraal Bestand toege-
stuurd ?
Hoever staat het met de informatisering van de parketten
en de politierechtbanken, en bij de Administratie Ver-
keerswezen ? Is de software voor het rijbewijs met
punten reeds gei¨nstalleerd ? Is er een classificatie opge-
maakt van overtredingen in het licht van het toewijzen
van de punten van soort overtreding ?
Dit zijn zaken die via een koninklijk besluit moeten
worden geregeld. Mevrouw de minister, u moet die
koninklijke besluiten opstellen.
Hoever staat het met de cursussen die overtreders
moeten volgen ? Wie mag die organiseren ? Hoe zullen
zij georganiseerd worden ? Wat zijn de kosten ? Dit zijn
allemaal zaken die nog bij uitvoeringsbesluit moeten
worden geregeld.
Indien de minister nog steeds vasthoudt aan het rijbewijs
met punten, wat ik van haar verwacht gezien haar
partijprogramma, houdt zij dan nog altijd staande dat het
rijbewijs met punten zal functioneren in de loop van
2000 ? Als dat niet het geval zou zijn, wanneer dan wel ?
HA 50
COM 233
13
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Jos Ansoms
Minister
Isabelle
Durant :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, het gaat hier over een moeilijk dossier. Ik hoef
u dit zeker niet te zeggen.
Mijnheer Ansoms, ik moet u er niet aan herinneren dat de
tekst reeds lang geleden werd goedgekeurd en toen al op
verscheidene
praktische
en
technische
problemen
stootte. Ik heb het hier vooral over informatica, maar
daarover zal ik het hebben in verband met het Centraal
Bestand Rijbewijzen.
Het is inderdaad nodig dat er verschillende maatregelen
worden genomen om de veiligheid op onze wegen te
verbeteren. Dit staat niet in het federale veiligheidsplan.
Het federale veiligheidsplan legt een aantal algemene
richtsnoeren vast inzake verkeersveiligheid. Dit plan gaat
inderdaad niet in detail in op de verscheidene afzonder-
lijke projecten.
In de loop van de volgende weken moet ik een gedetail-
leerd plan indienen. Dat plan zal de algemene filosofie,
zoals die in het veiligheidsplan stond, volgen. Wel zal het
meer concrete maatregelen bevatten, niet alleen in ver-
band met categorisering van de overtredingen enzovoort,
maar in verband met verschillende punten waaronder
vele punten waarover wij hebben hier gesproken in
verband met verkeersveiligheid.
Wat betreft de concrete stappen baseer ik mij op een
nota van mijn administratie van 26 april waarin zij een
stand van zaken schetst met betrekking tot het Centraal
Bestand Rijbewijzen. Een aantal gemeenten is nog druk
bezig de achterstand op de invoer van gegevens weg te
werken. Bij de meeste softwareproviders zouden de
problemen opgelost zijn, maar blijkbaar vormen de diver-
siteit van invoeringssystemen en het gebrek aan oplei-
ding van gemeenteambtenaren, nog problemen.
Hoewel de directie Rijbewijs niet over een compleet
beeld beschikt van de situatie ter plaatse, staat het vast
dat het Centraal Bestand Rijbewijzen nog niet volledig is.
Naar aanleiding van regelmatige inspecties bij de ge-
meenten werd bovendien een fundamentele achterstand
vastgesteld inzake de afhandeling van de dossiers met
betrekking tot de rijbewijzen. Als het centraal bestand
gegevens bevat over rijbewijzen kan terecht de vraag
worden gesteld of die gegevens nog wel overeenstem-
men met de werkelijkheid. Dit is vooral het gevolg van
een gebrek aan personeel in de gemeenten en het
ontbreken van de locale politieke wil om de nodige
investeringen te doen voor het bijhouden van de
rijbewijsdossiers.
De belangrijkste uitdagingen in de nabije toekomst, in
verband met een centraal bestand inzake rijbewijzen, zijn
het ter beschikking stellen van de
historiek van de
rijbewijzen aan de gemeenten, het verlenen van de
toegang tot het bestand aan de politiediensten, de infor-
matisering van het verval van het recht om een voertuig
te besturen en het verkrijgen van een controle over de
gesloten documenten.
Op 24 februari 2000 deelde een ambtenaar van Justitie
tijdens een vergadering met mijn diensten mede dat in de
politierechtbanken van Brussel en Bergen de informati-
sering wordt aangevat in september 2000, terwijl er nog
niet in een informatisering is voorzien bij de politierecht-
bank van Eupen.
De rechtbanken van eerste aanleg van Bergen en Brus-
sel zijn nog niet klaar met de informatisering en bij de
rechtbank van Eupen is er nog niets bepaald in die zin.
Bij de hoven van beroep die kunnen fungeren als leve-
rancier van punten indien betrokkenen in beroep gaan
tegen een beslissing van een politierechtbank, moet het
informatiseringsproces nog een aanvang nemen.
Dat is de huidige stand van zaken.
Hoewel de informaticadiensten van mijn administratie
reeds de nodige aandacht schonken aan de gevolgen
van een mogelijke invoering van een rijbewijs met pun-
ten, wacht men met de concrete voorbereidende werk-
zaamheden op de principie¨le beslissing van de regering
hieromtrent.
Op de specifieke vragen in verband met het categorise-
ren van overtredingen en de cursussen 4B en 4C, kan ik
slechts antwoorden na de principie¨le beslissing van de
regering. Er vond evenwel reeds een gedachtewisseling
plaats met het BIVV over voornoemde cursussen, naar
aanleiding van de opmerkingen in de knelpuntennota.
Aan de goedkeuring van het federaal veiligheidsplan
gingen heel wat interkabinettenvergaderingen vooraf.
Tijdens die vergaderingen werd de algemene filosofie
bepaald. Er zullen uiteraard nog meer vergaderingen
worden georganiseerd om de concrete toepassings-
maatregelen vast te leggen. Dit aspect behoort niet
uitsluitend tot mijn bevoegdheid; in dat verband denk ik
bijvoorbeeld aan de controle en dergelijke.
Tijdens de volgende weken zal ik overleg plegen met mijn
bevoegde collega's, omtrent het nemen van specifieke
maatregelen in verband met het verkeersveiligheidsplan
dat een element zal zijn van het veiligheidsplan van
minister Verwilghen.
De heer Jos Ansoms (CVP) : Mevrouw de minister,
volgens u bestaat het verkeersveiligheidsplan slechts uit
algemene richtsnoeren. Als het niet meer voorstelt, dan
begrijp ik niet waarom daarrond zoveel heisa wordt
gemaakt.
14
HA 50
COM 233
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Jos Ansoms
Inderdaad, als het slechts gaat om algemene richtlijnen
die nog moeten worden ingevoerd, betekent dit dat
hieromtrent het voorbije jaar niets gebeurde, aangezien
de algemene richtlijnen reeds in het regeerakkoord wer-
den opgenomen.
Voorts zei u dat in de loop van de volgende weken een
meer gedetailleerd plan zal worden uitgewerkt. Zal hierin
de invoering van het rijbewijs met punten worden opge-
nomen, zoals u dat voorstelde in de algemene richtlij-
nen ?
Mme Isabelle Durant, ministre : Je me tiens effective-
ment aux de´cisions du gouvernement apre`s concertation
en son sein.
Je ferai tout ce qui est ne´cessaire pour que la concerta-
tion ait lieu et que l'on puisse de´terminer, sur la formule
existante ou une autre, quelque chose qui soit apparente´
a` une cate´gorisation des infractions.
De heer Jos Ansoms (CVP) : Ik zal nog een poging
doen. Zult u als minister het voorstel indienen om het
rijbewijs met strafpunten in te voeren ?
Minister Isabelle Durant : Ik heb u geantwoord. Mijn
standpunt is gebaseerd op de regeringsverklaring. In die
verklaring lees ik de kleine zin :
... na overleg in de
regering...
Dit overleg vindt momenteel plaats en ik hoop
dat we in de regering een goed verkeersveiligheidsplan
kunnen uitwerken met daarin onder meer een rijbewijs
met punten of een variante. Ik wil terzake een akkoord
bereiken.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.15 uur.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 15.15 heures.
HA 50
COM 233
15
14-06-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000