B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
N
ATIONALE WETENSCHAPPELIJKE
EN CULTURELE INSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
COMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES
ET DE L
'A
GRICULTURE
VAN
DU
28-03-2000
28-03-2000
HA 50
COM 161
HA 50
COM 161
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 161
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 : Parlementair Document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000 : Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenumvergadering
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officie¨le publicaties uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation 2
Natieplein 2
1008 Brussel
1008 Bruxelles
Tél. : 02/549 81 60
Tel. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 28 maart 2000
COMMISSIE VOOR HET BEDRIJFSLEVEN, HET WE-
TENSCHAPSBELEID, HET ONDERWIJS, DE NATIO-
NALE
WETENSCHAPPELIJKE
EN
CULTURELE
INSTELLINGEN,
DE
MIDDENSTAND
EN
DE
LANDBOUW
-
COM 161
Mondelinge vraag van mevrouw Trees Pieters aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
over
het multi-ondernemerspensioenfonds (MOP)
(nr. 1378)
4
sprekers : Trees Pieters, Rudy Demotte, minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Mondelinge vraag van mevrouw Simonne Creyf aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
over
het ontslag van de directeur van het Koninklijk
Museum voor Midden-Afrika (KMMA)
(nr. 1380)
5
sprekers : Simonne Creyf, Rudy Demotte, minister
van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Mondelinge vraag van mevrouw Simonne Creyf aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
over
het Paleis voor Schone Kunsten (nr. 1381)
5
sprekers : Simonne Creyf, Rudy Demotte, minister
van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Mondelinge vraag van mevrouw Leen Laenens aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
over
de economische gevolgen van het gebruik van
cacaoboter-vervangende vetten voor de kleine cacao-
boer
(nr. 1405)
7
sprekers : Leen Laenens, Rudy Demotte, minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Sommaire
Mardi 28 mars 2000
COMMISSION DE L'E
´ CONOMIE, DE LA POLITIQUE
SCIENTIFIQUE, DE L'E
´ DUCATION, DES INSTITUTIONS
SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES NATIONALES, DES
CLASSES
MOYENNES
ET
DE
L'AGRICULTURE
COM 161
Question orale de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
les fonds
de pension multi-entreprises
(n° 1378)
4
orateurs : Trees Pieters, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
Question orale de Mme Simonne Creyf au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
la de´mis-
sion du directeur du muse´e royal d'Afrique centrale
(n° 1380)
5
orateurs : Simonne Creyf, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
Question orale de Mme Simonne Creyf au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
le Palais
des Beaux-Arts
(n° 1381)
5
orateurs : Simonne Creyf, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
Question orale de Mme Leen Laenens au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
les con-
se´quences e´conomiques de l'utilisation de matie`res gras-
ses se substituant au beurre de cacao pour les petits
producteurs de cacao
(n° 1405)
7
orateurs : Leen Laenens, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
HA 50
COM 161
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
4
HA 50
COM 161
28-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE L'E´CONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'E´DUCATION, DES INSTITUTIONS
SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES, DES CLASSES MOYENNES
ET DE L'AGRICULTURE
COMMISSIE VOOR HET BEDRIJFSLEVEN,
HET WETENSCHAPSBELEID,
HET ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN CULTURELE
INSTELLINGEN, DE MIDDENSTAND
EN DE LANDBOUW
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 28 MARS 2000
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 28 MAART 2000
De vergadering wordt geopend om 14.35 uur door me-
vrouw Muriel Gerkens, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 14.35 heures par Mme Muriel
Gerkens
, pre´sidente.
Mondelinge vraag van mevrouw Trees Pieters aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onder-
zoek over
het multi-ondernemerspensioenfonds
(MOP)
(nr. 1378)
Question orale de Mme Trees Pieters au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
les
fonds de pension multi-entreprises
(n° 1378)</b>
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : Mevrouw de voorzitter,
mijnheer
de
minister,
de
wet
van
12
december
1997
voorziet
in
de
creatie
van
multi-
ondernemingspensioenfondsen. Deze wet werd gewij-
zigd op 5 juli 1998 teneinde de verplichting voor de
betrokken bedrijven op te heffen om een identiek
pensioenreglement te hebben. Nu bleek dat het noodza-
kelijke uitvoeringsbesluit nog steeds niet werd genomen,
niettegenstaande het positief advies van de commissie
voor de verzekeringen binnen is sinds september 1999.
Bij mijn weten werd deze aangelegenheid ook tijdens de
vorige legislatuur aangekaart en wel door mevrouw
D'Hondt in november 1999. Er ontbreekt dus nog steeds
een advies van de NAR en daar ingewonnen informatie
leert ons dat deze aangelegenheid nog steeds niet op de
agenda werd opgenomen. De vraag rijst of het niet nuttig
zou zijn om niet langer te wachten op het advies van de
NAR. Ondertussen beschikt u immers over de bedenkin-
gen van alle betrokken partijen. Ik wil wijzen op de
nefaste gevolgen van de vertraging. Zo heeft Fabrimetal
onlangs beslist een systeem van aanvullend pensioen
binnen zijn fonds voor bestaanszekerheid op te richten.
Wij kunnen dit initiatief alleen maar toejuichen, maar bij
ontstentenis van een koninklijk besluit bevinden wij ons
wel in een juridisch vacuu¨m. Het initiatief van Fabrimetal
had zich kunnen ontwikkelen in een wettelijk kader indien
het koninklijk besluit zou zijn aangepast. Dit zou beter zijn
geweest, want nu cree¨ert men diffusie en rechtsonzeker-
heid. Kleine ondernemingen wachten op het uitvoerings-
besluit om te kunnen toetreden tot de ondernemings-
pensioenfondsen en om in een aanvullend pensioen voor
hun personeel te voorzien.
Mijnheer de minister, waarom kan het uitvoeringsbesluit
inzake de MOP niet spoedig worden getroffen, ten einde
hierover zo snel mogelijk duidelijkheid te cree¨ren ?
Minister Rudy Demotte : Mevrouw de voorzitter, collega
Pieters, een ontwerp van een koninklijk besluit betref-
fende het multi-werkgeversfonds werd door de Controle-
dienst voor de Verzekeringen, de CDV, opgesteld. Ik heb
dit ontwerp op 23 november 1999 ontvangen. Het advies
van de Commissie voor de Verzekeringen was erbij-
gevoegd. Deze commissie wou een bijkomend advies
van de Nationale Arbeidsraad, de NAR. Volgens sommi-
gen zou het ontwerpbesluit problemen stellen ten aan-
zien van andere wetgevingen, in het bijzonder de wet
houdende organisatie van het bedrijfsleven en de collec-
tieve arbeidsovereenkomst nr. 9. Dat is de reden waarom
ik destijds het advies van de NAR heb gevraagd. Het zal
heel binnenkort op de agenda staan.
Het initiatief van Fabrimetal vraagt enige uitleg. Het
pensioenplan van Fabrimetal wordt niet uitgevoerd door
een pensioenfonds. Het wordt gerealiseerd door een
sectoraal Fonds voor Bestaanszekerheid. Zijn de wet ter
HA 50
COM 161
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
controle van de pensioenfondsen en de wet op de
aanvullende pensioenen van toepassing op de Fondsen
voor Bestaanszekerheid ? Volgens de letter van de wet is
het antwoord neen. Toch beogen die wetgevingen even-
eens deze fondsen. De uitsluiting ervan lijkt mij in ieder
geval nadelig, zowel wat de concurrentie tussen de
vehikels van de tweede pijler, als de bescherming van de
rechten van de begunstigden betreft. Die problematiek
wordt in de groep van deskundigen
Tweede pijler en
sectorale fondsen
bediscussieerd. Op dat punt zal ik
zeer aandachtig zijn voor de besluiten van deze groep.
Teneinde een harmonisatie van de wetgeving te realise-
ren, zal ik met mijn betrokken collega's overleg plegen.
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : Mijnheer de minister, u
zegt dat het NAR-advies op de agenda van de NAR
staat. Kunt u ook zeggen wanneer dat het geval is.
Minister Rudy Demotte : Volgens mijn informatie moet
dat binnen een maand, maximum twee maanden, het
geval zijn. Men had mijn brief eerst verloren.
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : Dus het advies moet
uiterlijk over twee maanden binnen zijn ? Daarna zult u
overleg plegen met uw collega's ?
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van mevrouw Simonne Creyf aan
de minister van Economie en Wetenschappelijk On-
derzoek over
het ontslag van de directeur van het
Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA)
(nr. 1380)
Question orale de Mme Simonne Creyf au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
la
de´mission du directeur du muse´e royal d'Afrique
centrale
(n° 1380)</b>
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mevrouw de voorzitter,
mijnheer de minister, ik heb vernomen dat de directeur
van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika ontslag
heeft genomen.
Mijnheer de minister, kunt u dit ontslag bevestigen ?
Wanneer heeft hij zijn ontslag gegeven ? Is de betrekking
van directeur reeds opengesteld ? Zo ja, waar en hoe ?
Zo niet, waarom niet ? Aan welke termijn denkt u om de
benoeming van een nieuwe directeur te kunnen realise-
ren ?
De voorbije periode is moeilijk geweest omwille van de
afwezigheid van de heer Tacq. Hij heeft nu ontslag
genomen. Mij lijkt het niet wenselijk dat het museum nog
langer zonder directeur moet voortwerken.
Minister Rudy Demotte : Mevrouw de voorzitter, me-
vrouw Creyf, het is juist dat de directeur van het Konink-
lijk Museum voor Midden-Afrika zijn ontslag heeft inge-
diend. Op 1 maart 2000 heeft de Koning dit ontslag
aanvaard. De betrekking van directeur is momenteel
vacant. In overeenstemming met de bepalingen betref-
fende wetenschappelijke instellingen, zal men binnenkort
een oproep voor kandidaten publiceren in het Staatsblad.
Deze kandidaturen moeten het voorwerp uitmaken van
een advies van de wetenschappelijke raad voor de
federale, wetenschappelijke instellingen. Als ik dit advies
heb ontvangen, wordt de effectieve benoeming van een
nieuwe directeur mogelijk. Een periode van twee maan-
den na de publicatie in het Staatsblad, lijkt mij realistisch.
Men kan dit museum gedurende die periode niet zonder
directeur laten voort werken. Daarom nam ik zopas het
besluit om de heer Marechal als dienstdoend directeur
aan te wijzen.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de minister, u
rekent twee maanden na de verschijning in het Belgisch
Staatsblad. Ik begrijp dat er natuurlijk een procedure
moet worden gevolgd, maar ik veronderstel dat die
publicatie in het Staatsblad geen twee maanden meer op
zich laat wachten, want dan zouden we al snel een half
jaartje verder zitten. Ik neem aan dat de procedure met
spoed zal worden ingezet.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van mevrouw Simonne Creyf aan
de minister van Economie en Wetenschappelijk On-
derzoek over
het Paleis voor Schone Kunsten
(nr. 1381)
Question orale de Mme Simonne Creyf au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
le
Palais des Beaux-Arts
(n° 1381)</b>
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mevrouw de voorzitter,
mijnheer de minister, mijn vraagt handelt over een an-
dere instelling uit de federale wetenschappelijke instel-
lingen. Bij wet van 7 mei 1999 hebben wij, parlements-
leden, het Paleis voor Schone Kunsten omgevormd tot
een naamloze vennootschap van publiek recht met so-
ciale doeleinden. Het is duidelijk dat er een reeks maat-
regelen moeten genomen worden om deze wet in wer-
king te doen treden, zo niet is zij een lege doos.
In januari heb ik reeds de gelegenheid gehad om u
vragen te stellen over de stand van zaken van uitvoering
van deze wet. U was toen zelf niet aanwezig, maar het
antwoord is mij toen bezorgd via minister Flahaut. U hebt
toen gezegd dat er nog diezelfde maand, in januari dus,
uitvoering zou gegeven worden aan artikel 4 van de wet
6
HA 50
COM 161
28-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Simonne Creyf
waarin bepaald werd dat er een evaluatiemethode zou
vastgelegd worden om de waarde van het Paleis van
Schone Kunsten vast te stellen. Een college van deskun-
digen zou gelast worden met deze evaluatie.
Mijn eerste vraag ligt dus voor de hand mijnheer de
minister. In januari hebt u gezegd dat het nog dezelfde
maand zou gebeuren. U zou in januari een eerste
ontwerp van koninklijk besluit aan de Ministerraad voor-
leggen. Is er nu al een college van deskundigen aange-
steld en is de evaluatiemethode voor de bepaling van de
waarde van de inbreng van het Paleis voor Schone
Kunsten reeds vastgelegd ?
Hoe staat het dan met de diverse andere uitvoerings-
besluiten, namelijk de statuten en de aandelen van de
vennootschap - deze aandelen zijn natuurlijk verbonden
met de waarde van het Paleis voor Schone Kunsten -, de
raad van bestuur, het directiecomite´ en de directeur-
generaal, het beheerscontract tussen de federale staat
en de vennootschap - wat een belangrijk onderdeel is -,
de controle op het geheel en het personeel. Ik heb in
januari al gezegd, en dat is niet veranderd, dat er bij de
personeelsleden een zekere onrust bestaat omdat zij niet
goed weten wat hen boven het hoofd hangt.
Mijnheer de minister, de geruchten die ik van in het Paleis
voor Schone Kunsten opvang, gaan allemaal over het feit
dat er niets gebeurt. Het is bovendien erg jammer, want
op 1 april zal de grote zaal van het Paleis voor Schone
Kunsten opengesteld worden en zal ze kunnen functio-
neren. Dit is natuurlijk schitterend, want het is een mooie
zaal die prachtig is uitgerust met onder andere het orgel.
Daarom is het jammer dat alle oude problemen van het
Paleis voor Schone Kunsten waarmee we al jaren wor-
den geconfronteerd, namelijk moeilijk beheer, verdeeld-
heid van bevoegdheden, geen eigen programmatie en-
zovoort, nog altijd blijven aanslepen.
Mijnheer de minister, op welke manier denkt u werk te
maken van de diverse uitvoeringen ?
Minister Rudy Demotte : Mevrouw de voorzitter, me-
vrouw Creyf, de wet van 7 mei 1999 heeft het Paleis voor
schone kunsten hervormd tot een naamloze vennoot-
schap van publiek recht met sociale doeleinden. Krach-
tens artikel 18 van deze wet komt het de Koning toe de
datum van de inwerkingtreding vast te leggen. U hebt
gelijk aan te geven dat, voorafgaand aan de inwerking-
treding van de wet, een reeks maatregelen moet worden
getroffen. Een eerste stap werd door de Ministerraad op
4 februari 2000 gezet. Bij die gelegenheid gaf de Minis-
terraad zijn goedkeuring aan een ontwerp van koninklijk
besluit betreffende de methode van evaluatie van de
bijdragen en de aanduiding van een college van deskun-
digen dat belast wordt met de evaluatie van de bijdrage.
Dit besluit is nog in onderzoek bij de Raad van State
wiens advies mij eerlang moet worden toegezonden voor
zover het advies werd gevraagd binnen een termijn van
een maand. Betreffende de andere punten die u aan de
orde stelt zullen ontwerpen worden ingediend, maar dit is
nog voorbarig.
Alvorens over de statuten van de vennootschap of het
beheerscontract te beslissen, moet ik een klare kijk
hebben op de toekomst van het Paleis voor Schone
Kunsten en op de toekomst van zijn huidige leden of
dochterondernemingen. Mijn kabinet had twee keer de
gelegenheid om al de verantwoordelijke personen voor
het paleis en zijn leden of dochterondernemingen te
ontmoeten.
In de eerstvolgende maanden zou een ultieme vergade-
ring moeten plaatshebben. Na afloop van die vergade-
ring mag men hopen dat het geheel van actoren die een
belangrijke taak hebben in het Paleis voor Schone Kun-
sten, het eens zijn over de grote lijnen die werden
uitgetekend. Ik kan, in dit stadium, moeilijk de grote lijnen
van het ontwerp dat zich aftekent, uitleggen. Ik ben er
nochtans van overtuigd dat het interessant en ambitieus
is en dat het de gelegenheid zou moeten bieden om
verscheidene actoren bijeen te brengen om op die ma-
nier aan het Paleis voor Schone Kunsten de werking en
de vermaardheid die het normaal zou moeten hebben, te
verzekeren.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de minister,
als ik uw antwoord hoor, kan ik toch niet erg optimistisch
zijn.
Het allereerste begin is de aanduiding van het college
van deskundigen. Dienaangaande werd het advies van
de Raad van State gevraagd. Eens dit advies is gekend,
moet dit college worden samengesteld en moet er een
procedure voor de aanstelling van de deskundigen wor-
den opgestart. Ik neem aan dat in het voorontwerp alleen
het principe staat van het aanduiden van het college van
deskundigen. Zijn er ook reeds voorstellen met betrek-
king tot wie in dat college zal zetelen ? Op het ogenblik
dat dit advies er is, kan er dan met de uitvoering worden
gestart ?
Wat de overige uitvoeringsbesluiten betreft hebt u letter-
lijk geantwoord wat u in januari op mijn vraag ant-
woordde. Inzake de toekomst van het Paleis voor schone
kunsten heb ik toen ook gereageerd dat in de huidige
stand van zaken het niet meer de minister is die een klare
kijk moet hebben op het Paleis voor schone kunsten
aangezien precies in de wet staat dat het Paleis voor
schone kunsten een instelling met een verregaande
beheersautonomie wordt. Zij wordt belast met de doel-
stellingen zoals ze in de wet staan. De uitvoering, een
klare kijk krijgen op de toekomst, de relatie met de
aangesloten verenigingen, behoren, zoals in de wet
bedoeld, tot de beheersautonomie van de instelling.
HA 50
COM 161
7
28-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Simonne Creyf
Het kan toch niet dat men eerst een wet met verregaande
beheersautonomie goedkeurt en dat de minister dan snel
nog een aantal richtlijnen vastlegt die eigenlijk behoren
tot de autonomie van de instelling vanaf het ogenblik dat
ze functioneert.
Ik heb dit in januari ook al aan minister Flahaut gezegd,
maar nu heb ik de kans het u persoonlijk te zeggen. Ik
heb het hier moeilijk mee en ik begrijp niet wat u precies
bedoelt wanneer u zegt dat u eerst nog een klare kijk
moet hebben op de toekomst van het Paleis voor Schone
Kunsten.
U hebt gesproken met alle verantwoordelijken - dat
behoort uiteraard tot de geplogendheden - maar eenmaal
die nieuwe structuur er is, zullen dat andere verantwoor-
delijken zijn. Zij zijn dan verantwoordelijk voor de uit-
bouw, de relatie met de aangesloten verenigingen, de
programmatie enzovoort.
Mevrouw de voorzitter, ik zou van de minister graag
vernemen wat hij precies bedoelt wanneer hij zegt dat hij
een klare kijk wil op de toekomst van het Paleis voor
Schone Kunsten.
Minister Rudy Demotte : De vennootschap werkt tot op
heden nog niet autonoom. Om duidelijkheid te krijgen,
heb ik de heer Davignon gevraagd met al de actoren te
vergaderen teneinde hun project te vernemen. Ik kan
immers geen precieze besluiten nemen, als zij niet
duidelijk zeggen wat ze van mij verwachten. Daarom heb
ik hen tweemaal ontvangen in mijn kabinet.
Zij hebben nu een project afgewerkt. Na lezing ervan, zal
ik snel alle andere besluiten nemen.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van mevrouw Leen Laenens aan
de minister van Economie en Wetenschappelijk On-
derzoek over
de economische gevolgen van het
gebruik van cacaoboter-vervangende vetten voor de
kleine cacaoboer
(nr. 1405)
Question orale de Mme Leen Laenens au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
les
conse´quences e´conomiques de l'utilisation de ma-
tie`res grasses se substituant au beurre de cacao
pour les petits producteurs de cacao
(n° 1405)</b>
Mevrouw Leen Laenens (AGALEV-ECOLO) : Mevrouw
de voorzitter, mijnheer de minister, ik had mijn vraag
ingediend samen met de vraag van een collega over de
bezorgdheid over het kwaliteitslabel van de Belgische
chocolade. We moeten ons niet alleen zorgen maken
over de Belgische chocolatiers maar ook de cacao-
boeren. Zij zijn immers de kleinste en ook de meest
kwetsbare schakel in heel de productieketen van de
chocolade.
Wij willen voorkomen dat deze cacaoboeren nog meer
verliezen boeken dan nu reeds het geval is of dat ze zelfs
op een faillissement afstevenen. Moeten we het recht op
arbeid van de economisch zwakkeren ook niet verdedi-
gen door hun economische rechten aan een soort sociaal
label toe te voegen ?
Dit zou kunnen door bij de invoering van een Label voor
Sociaal Verantwoorde Productie - een wetsvoorstel dat
door de Senaat werd gee¨voceerd - te opteren voor een
meer veredelde versie ervan, namelijk het Fair Trade
Label. Dit label verbindt het fundamentele recht op arbeid
met de economische rechten van hen die een econo-
misch zwakke rol spelen.
De kleine cacaoboer organiseert zich traditioneel in coo¨-
peraties. Binnen die coo¨peraties zou een label het res-
pect voor de rechten van enkele tientallen arbeiders
kunnen garanderen. Het Fair Trade Label garandeert
daarenboven een minimumprijs aan de coo¨peratie en
aan zijn honderden, soms zelfs duizenden, leden. Op die
manier beantwoordt het label aan hetzelfde doel, met
name de fundamentele arbeidsrechten garanderen van
de kleine boeren die geen andere bron van inkomsten
hebben dan hun eigen arbeid en die van hun familie.
Is de minister bereid deze argumentatie te volgen en
binnen de regering de invoering van een Fair Trade Label
actief te ondersteunen ? Ik zal dezelfde vraag ook aan
andere regeringsleden stellen.
Minister Rudy Demotte : Mevrouw de voorzitter, me-
vrouw Laenens, de richtlijn over de chocolade die veer-
tien dagen geleden door het Europees Parlement werd
goedgekeurd, maakt het mogelijk tot 5% van het product
te vervaardigen met plantaardige vetten ter vervanging
van cacaoboter.
Hoewel sommigen de mogelijke effecten van deze richt-
lijn minimaliseren, denk ik toch dat zij gevolgen zou
kunnen hebben voor de kleine producenten. Ik denk dan
onder andere aan een daling van de prijzen, een daling
van de productie en een verlies aan inkomen.
Om dit probleem op te lossen, stelt u de creatie voor van
een sociaal label. Dit is een interessant denkspoor, maar
het is niet het enige. Ik zou op twee fronten tegelijk willen
ageren : een sociaal label e´n een chocoladelabel.
Tijdens de vorige legislatuur nam ik deel aan de uitwer-
king van een wetsontwerp dat een label voor de sociaal
verantwoorde productie wou opstellen. Dit wetsontwerp
wordt momenteel in de Senaat besproken, in de commis-
sie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Lands-
verdediging. Belgie¨ zal het eerste land zijn dat dit label
invoert.
8
HA 50
COM 161
28-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
Het sociale label heeft tot doel de producenten die de vijf
fundamentele arbeidsnormen van de IAO respecteren
met een label en een financie¨le tegemoetkoming te
belonen. Dergelijk systeem stimuleert de verantwoorde-
lijke consumenten bij die producenten aan te kopen. Het
biedt de producenten echter niet de zekerheid van een
gegarandeerd inkomen.
Tegelijkertijd werk ik aan het opzetten van een collectief
merkteken voor de kwaliteitschocolade. Dergelijk merk
zal aan een chocolade zonder plantaardige vetten ter
vervanging van de cacaoboter worden toegekend, dus
aan een chocolade die zekere kwaliteitscriteria respec-
teert. Het is hier eveneens de bedoeling het verbruik van
cacao te bevorderen. Het merk zal door de Belgische
Staat worden gedeponeerd, maar het zal ook internatio-
naal gedekt zijn, zodat ik mag hopen dat ik andere landen
bij de productie van kwaliteitschocolade zal kunnen be-
trekken. Met die twee middelen - het label voor de sociaal
verantwoorde productie en het collectieve merk van
kwaliteitschocolade - zal ik de cacaoproductie kunnen
bevorderen, cacaoproductie die dan in sociaal aanvaard-
bare condities werd gerealiseerd. Met dit alles moet een
tweeledig doel worden bereikt : het vrijwaren van het
inkomen van de kleine cacaoboeren en de sociale en
humane ontwikkeling in de cacaoproducerende landen.
Mevrouw Leen Laenens (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer
de minister, als u zegt dat het label internationaal gedekt
zal zijn, houdt dit dan een extra initiatief op Europees
niveau in ? Hoe moet ik dat verstaan ?
Minister Rudy Demotte : Er is een verschil tussen een
label en een merk. Wat het merk betreft, kunnen wij een
internationaal merk in Belgie¨ deponeren.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.00 uur.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 15.00 heures.
HA 50
COM 161
9
28-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000