B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR DE
I
NFRASTRUCTUUR
,
HET
V
ERKEER
EN DE
O
VERHEIDSBEDRIJVEN
COMMISSION DE L
'I
NFRASTRUCTURE
,
DES
C
OMMUNICATIONS
ET DES
E
NTREPRISES PUBLIQUES
VAN
DU
21-03-2000
21-03-2000
HA 50
COM 153
HA 50
COM 153
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 153
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 : Parlementair Document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000 : Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenumvergadering
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officie¨le publicaties uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation 2
Natieplein 2
1008 Brussel
1008 Bruxelles
Tél. : 02/549 81 60
Tel. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 21 maart 2000
COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR, HET VER-
KEER EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
-
COM 153
Mondelinge vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en
Participaties over
de besteding van de winsten van de
Nationale Loterij in het algemeen en meer specifiek ten
voordele van de filmproductie
(nr. 1316)
5
sprekers : Muriel Gerkens, Rik Daems, minister van
Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participa-
ties
Interpellatie van de heer Francis Van den Eynde tot de
minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en
Participaties over
de ronddeling van publicaties door De
Post
(nr. 312)
7
sprekers : Francis Van den Eynde, Rik Daems, minis-
ter van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en
Participaties, Marcel Bartholomeeussen
Moties
10
Mondelinge vraag van de heer Jozef Van Eetvelt aan de
minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en
Participaties over
de bedreiging van de pakjesdienst van
De Post door de Duitse Post
(nr. 1338)
10
sprekers : Jozef Van Eetvelt, Rik Daems, minister van
Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participa-
ties
Mondelinge vraag van de heer Daan Schalck aan de
minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en
Participaties over
de vakantieregeling voor het post-
personeel tijdens de zomer 2000
(nr. 1341)
12
sprekers : Daan Schalck, Rik Daems, minister van
Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participa-
ties
Mondelinge vraag van de heer Jo Vandeurzen aan de
minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en
Participaties over
de werkomstandigheden van het ge-
recht te Hasselt
(nr. 1344)
14
sprekers : Jo Vandeurzen, Rik Daems, minister van
Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participa-
ties
Mondelinge vraag van de heer Lode Vanoost aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over
de wegsignalisatie (nr. 1174)
15
sprekers : Lode Vanoost, Isabelle Durant, vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
Sommaire
Mardi 21 mars 2000
COMMISSION DE L'INFRASTRUCTURE, DES COMMU-
NICATIONS
ET
DES
ENTREPRISES
PUBLIQUES
COM 153
Question orale de Mme Muriel Gerkens au ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participations
publiques sur
l'affectation des be´ne´fices de la Loterie
nationale en ge´ne´ral et plus spe´cifiquement a` la produc-
tion cine´matographique
(n° 1316)
5
orateurs : Muriel Gerkens, Rik Daems, ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participations
publiques
Interpellation de M. Francis Van den Eynde au ministre
des Te´le´communications et des Entreprises et Participa-
tions publiques sur
la distribution de publications par La
Poste
(n° 312)
7
orateurs : Francis Van den Eynde, Rik Daems, mini-
stre des Te´le´communications et des Entreprises et
Participations publiques, Marcel Bartholomeeussen
Motions
10
Question orale de M. Jozef Van Eetvelt au ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participations
publiques sur
la concurrence mene´e par la poste alle-
mande dans le domaine du transport de colis par La
Poste
(n° 1338)
10
orateurs : Jozef Van Eetvelt, Rik Daems, ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participations
publiques
Question orale de M. Daan Schalck au ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participations
publiques sur
les vacances de l'e´te´ 2000 pour le person-
nel de La Poste
(n° 1341)
12
orateurs : Daan Schalck, Rik Daems, ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participations
publiques
Question orale de M. Jo Vandeurzen au ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participations
publiques sur
les conditions de travail de la justice a`
Hasselt
(n° 1344)
14
orateurs : Jo Vandeurzen, Rik Daems, ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participations
publiques
Question orale de M. Lode Vanoost a` la vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports sur
la
signalisation routie`re
(n° 1174)
15
orateurs : Lode Vanoost, Isabelle Durant, vice-
premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et des
Transports
HA 50
COM 153
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Mondelinge vraag van mevrouw Anne-Mie Descheemae-
ker aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer over
het regionaal vliegveld van Wevelgem
(nr. 1296)
16
sprekers : Anne-Mie Descheemaeker, Isabelle Du-
rant
, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
Question orale de Mme Anne-Mie Descheemaeker a` la
vice-premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et des
Transports
sur
l'ae´roport re´gional de Wevelgem
(n° 1296)
16
orateurs : Anne-Mie Descheemaeker, Isabelle Du-
rant
, vice-premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et
des Transports
4
HA 50
COM 153
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE L'INFRASTRUCTURE,
DES COMMUNICATIONS
ET DES ENTREPRISES PUBLIQUES
COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR,
HET VERKEER
EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 21 MARS 2000
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 21 MAART 2000
De vergadering wordt geopend om 14.10 uur door de
heer Jacques Chabot, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 14.10 heures par M. Jacques
Chabot
, pre´sident.
Question orale de Mme Muriel Gerkens au ministre
des Te´le´communications et des Entreprises et Parti-
cipations publiques sur
l'affectation des be´ne´fices
de la Loterie nationale en ge´ne´ral et plus spe´cifique-
ment a` la production cine´matographique
(n° 1316)</b>
Mondelinge vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan
de minister van Telecommunicatie en Overheidsbe-
drijven en Participaties over
de besteding van de
winsten van de Nationale Loterij in het algemeen en
meer specifiek ten voordele van de filmproductie
(nr. 1316)
Mme Muriel Gerkens (AGALEV-ECOLO) : Monsieur le
pre´sident, monsieur le ministre, chers colle`gues, la dis-
tribution d'une partie des be´ne´fices de la Loterie natio-
nale est re´gle´e par un arre^te´ royal qui de´termine des
cate´gories de fins d'utilite´ publique. Si j'ai bien compris,
c'est le ministre de tutelle qui de´termine vers quels
projets spe´cifiques sont oriente´s ces subsides.
J'aurais aime´ savoir sur quels crite`res le ministre de´ter-
minait ses choix. Etes-vous le seul a` de´cider avec la
Loterie nationale ou s'agit-il d'une de´cision prise avec
d'autres ministres ?
Je citerai a` titre d'exemple le secteur de l'aide aux
personnes handicape´es, qui est un secteur que je
connais bien. Je sais que le ministre charge´ de ces
matie`res discute avec la Loterie nationale afin de savoir
a` quels types de projets vont e^tre distribue´s ces subsi-
des. Cette pratique est-elle e´galement valable pour
d'autres secteurs ?
Y a-t-il parmi les crite`res d'octroi des clauses de bonne
gestion ? Par exemple, la Loterie nationale peut-elle
octroyer des subsides a` une association ou a` une socie´te´
qui est, par exemple, en faillite ? Dans l'affirmative,
existe-t-il des re`gles pour l'utilisation des subsides, de
manie`re a` ce que ceux-ci ne servent pas a` combler un
de´ficit ?
Par ailleurs, je me suis renseigne´e sur ce qu'il advenait
de ces subsides. La Loterie nationale, si elle est tenue de
publier un rapport d'activite´s, n'est pas tenue de publier
la liste des affectations de ses be´ne´fices. De`s lors, de
quels outils disposons-nous pour contro^ler l'affectation
des subsides et leur utilisation a` bon escient ?
En ce qui concerne plus spe´cifiquement la production
cine´matographique, nous nous sommes effectivement
heurte´s a` la difficulte´ de savoir comment les subsides
e´taient distribue´s. A qui et comment cela se fait-il ? Cela
se fait-il avec le souci d'une bonne gestion ?
Le ministre peut-il nous communiquer des informations a`
ce sujet ? S'il ne pouvait pas me fournir les re´ponses a`
toutes mes questions, je me permettrais de les lui
reposer par e´crit.
M. Rik Daems, ministre : Monsieur le pre´sident, chers
colle`gues, il existe effectivement des re`gles assez stric-
tes en ce qui concerne la distribution des be´ne´fices de la
Loterie nationale.
La distribution des subsides est re´gle´e par la loi de 1991,
dont je vous passe les de´tails, et par des arre^te´s royaux.
Il existe diffe´rentes cate´gories de subsides : ceux qui
sont re´gis par une loi et ceux qui le sont par arre^te´ royal.
Il y a e´galement une re´partition entre les pouvoirs fe´de´ral
et re´gionaux.
Par cette cle´ de re´partition bien de´finie, on de´termine
d'abord la partie fe´de´rale et la partie re´gionale des
subsides. En ce qui concerne le fe´de´ral, une loi de´ter-
mine les projets ge´ne´raux. Je citerai a` titre d'exemples la
Fondation Roi Baudouin, la Croix-Rouge, etc.
HA 50
COM 153
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rik Daems
Quelques e´le´ments sont e´galement appre´cie´s par le
Conseil des ministres. Par exemple, il existe un poste
prestige national, que l'on a de´cide´ de subsidier a`
concurrence de 125 millions. On a en effet estime´ que les
be´ne´fices de la Loterie nationale permettraient de faire
un effort supple´mentaire par rapport a` ceux de´ja` fournis
par les gouvernements fe´de´ral et re´gionaux. Cette de´ci-
sion a e´te´ prise par le Conseil des ministres sur propo-
sition du ministre de tutelle, qui suivait lui-me^me une
proposition du conseil d'administration de la Loterie
nationale.
En ce qui concerne le re´gional, que fait-on ? On envoie
tout simplement une lettre en indiquant au colle`gues
re´gionaux qu'ils ont a` leur disposition une telle somme
budge´taire, ensuite eux font des propositions. Ces pro-
position sont, pour ainsi dire, accepte´es et ensuite on va
au Conseil des ministres pour les faire approuver. Je ne
veux pas intervenir dans les compe´tences des re´gions,
ce sont elles qui de´terminent ce a` quoi les utiliser.
Plus spe´cifiquement en ce qui concerne le proble`me de
la production cine´matographique - j'ai compris que vous
y portiez une attention particulie`re -, il faut dire qu'il s'agit
la` d'une compe´tence re´gionale. S'il y a des demandes
qui me parviennent des re´gions, elles sont incluses et
alors la Loterie suit une proce´dure pour attribuer effecti-
vement le subside. Pour l'exercice 99, jusqu'a` pre´sent, il
n'y a eu aucune demande de la part de la production
cine´matographique; il n'y a donc pas eu de subside. Il y
en a eu au cours de l'exercice 98, et j'ai effectivement
demande´ la liste. Je la donnerai au pre´sident de la
commission qui vous la transmettra, et, s'il le juge utile, il
peut la distribuer a` tous les autres colle`gues. Il n'y a la`
aucun proble`me. Vous pouvez en prendre connaissance
et faire un check-up, si des projets vous inte´ressent plus
particulie`rement.
En ce qui concerne le contro^le, il est vrai qu'il en existe
un. De par la loi, on ne peut utiliser les moyens de la
Loterie qu'aux fins destine´es. Il est donc exclu qu'une
entreprise demande
x francs pour un tel projet et qu'en
fait elle veuille combler un de´ficit. Il y a un service au sein
de la Loterie qui s'appelle le service
subsides et c'est
lui qui proce`de aux contro^les. Cela dit, on ne contro^le pas
tous les projets. Ce qui est logique car il y en a des
centaines. Mais quand il y a un proble`me quelconque ou
qu'on est alerte´ d'un proble`me potentiel, ce service
effectue des contro^les sur les livres comptables des
entreprises. Mais il y a bien un contro^le pre´alable aussi.
Car nous parlons maintenant d'un contro^le post factum. Il
faut pre´alablement produire un budget de de´penses et de
revenus qui a trait au subside attribue´. Dans ce sens, si
on n'utilise pas le subside pour l'objet de´termine´, on fait
un faux. Et la`, les re`gles sont tre`s pre´cises. Dernier
e´le´ment, on s'assure toujours qu'une socie´te´ ou une
ASBL qui demande le subside est en bonne sante´
financie`re. Donc, de par les informations que j'ai rec¸ues
maintenant, mais il peut y avoir des proble`mes dans des
projets particuliers, il n'y a aucune subvention qui est
accorde´e a` une socie´te´ en faillite. Il est fort probable
qu'ici ou la`, il y ait des proble`mes dans l'utilisation des
fonds, cela je ne peux pas l'exclure. Mais le service
subsides est la` pour contro^ler.
Dernier e´le´ment, la Loterie e´tant un e´tablissement public,
elle est quand me^me soumise au contro^le de la Cour des
comptes. Il y a effectivement un contro^le du parlement et
vous pouvez parfaitement utiliser les re`gles en vigueur
en ce qui concerne l'utilisation de la Cour des comptes.
Vous pouvez demander des informations et la Cour des
comptes vous les fournira. Vous auriez en fait pu obtenir
la liste des subsides de la Cour. La raison pour laquelle
on n'ajoute pas la liste des be´ne´ficiaires de subventions
est simplement que c'est tre`s long et on ne fait qu'attiser
des jalousies car certains pensent qu'ils ont plus le droit
que d'autres d'obtenir des subsides. Est-ce arbitraire ?
Je crains que toute de´cision comporte des e´le´ments
arbitraires. Y a-t-il des re`gles fixes ? Oui, pour les mon-
tants.
Existe-t-il des re`gles fixes pour les diffe´rents types de
dossiers ? Oui.
Les choix sont politiques - ils ne sont pas pour autant
partisans - car ce sont les dirigeants politiques qui sont
amene´s a` faire ces choix.
Cela dit, si vous estimez que d'autres syste`mes sont
possibles, je suis ouvert a` toute proposition en la matie`re,
toute bonne ide´e est la bienvenue.
Mme Muriel Gerkens (AGALEV-ECOLO) : Monsieur le
pre´sident, je tiens tout d'abord a` remercier le ministre qui
a re´pondu a` toutes mes questions.
La Cour des comptes m'a fait savoir qu'elle ne disposait
pas de toutes les donne´es et que me donner satisfaction
ne´cessiterait un trop gros travail. Elle m'a e´galement
informe´e qu'elle n'e´tait pas tenue de publier la liste des
be´ne´ficiaires.
Monsieur le ministre, je souhaiterais encore vous poser
une question de de´tail. La Cour des comptes suit-elle la
distribution des subsides jusqu'a` l'association finale ou
jusqu'au ministre qui sert d'interme´diaire, par exemple ?
Effectue-t-elle des contro^les jusqu'a` l'ASBL ?
M. Rik Daems, ministre : Il s'agit, en fait, de de´penses.
Par le contro^le des de´penses, elle peut exactement
savoir a` qui est donne´e la subvention. En fait, par
personne interpose´e, elle contro^le jusqu'a` l'entreprise.
Mais ce n'est pas la Cour des comptes qui demande les
livres. Elle ne le fait que jusqu'au niveau des pouvoirs
publics.
6
HA 50
COM 153
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Interpellatie van de heer Francis Van den Eynde tot
de minister van Telecommunicatie en Overheidsbe-
drijven en Participaties over
de ronddeling van pu-
blicaties door De Post
(nr. 312)
Interpellation de M. Francis Van den Eynde au minis-
tre des Te´le´communications et des Entreprises et
Participations publiques sur
la distribution de publi-
cations par La Poste
(n° 312)b>
De heer Francis Van den Eynde (Vlaams Blok) : Mijn-
heer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, ik weet
dat u een overtuigd aanhanger bent van de vrijheid van
denken.
De gedachten zijn vrij is een lied dat u onge-
twijfeld op zijn minst ooit geneuried hebt, zo niet gezon-
gen. Ik ook, trouwens. Ik denk dat ik hier jammer genoeg
moet aantonen dat die vrijheid van denken, die vrijheid
van mening en die vrijheid van meningsuiting stilaan in
het gedrang komen in dit land.
Enkele weken geleden, om precies te zijn veertien da-
gen, vroeg mijn fractievoorzitter en collega Gerolf Anne-
mans u of deze lijst die werd uitgegeven door De Post en
ondertekend door twee belangrijke ambtenaren daarvan,
volgens u geldig is. Het is een lijst met vermelding
enkel
voor intern gebruik
. Het is - ik citeer letterlijk - een black
list of zwarte lijst van verantwoordelijke uitgevers die
automatisch als verdacht worden beschouwd door de
administratie van De Post als zij briefwisseling in een
postkantoor afgeven. Ik heb de eer op die lijst te worden
vermeld. Ik zeg dit niet al lachend. Het is altijd een eer te
worden vernoemd bij degenen die voor de vrije menings-
uiting opkomen. De briefwisseling van de mensen van
wie de naam op de zwarte lijst voorkomt, wordt dus
automatisch gecontroleerd.
Mijnheer de minister, u hebt ons toen gezegd dat deze
lijst wel in concept is geweest, maar nooit werd verspreid.
Ik heb u geloofd en geloof u nu nog. Maar tussen het
geloof en de werkelijkheid ligt soms een grote afstand,
zoals een echte vrijzinnige als u wel zult weten. De
werkelijkheid is wel wat anders. Ik interpelleer u vandaag
over e´e´n facet daarvan, met name het probleem van het
Vlaams Blok-tijdschrift van Kortrijk. Het blad heet
Het
gulden spoor
. Het werd afgegeven in het postkantoor en
de verantwoordelijke uitgever is onze collega Roger
Bouteca die op de lijst van verdachten staat. Automatisch
werd het blad naar Brussel doorgestuurd.
Mijnheer de minister, ik heb daaromtrent enkele vragen.
Ik weet wel dat terzake afspraken bestaan tussen De
Post en het centrum van pater Leman, maar heeft De
Post het recht om zo maar een blad uit de corresponden-
tie te nemen en door te sturen naar derden ? Misschien
kan De Post terzake een akkoord hebben met het
centrum van pater Leman, maar in elk geval is dat
akkoord niet tegenstelbaar aan de clie¨nt van De Post.
Wanneer men een week later telefonisch contact op-
neemt met het postkantoor van Kortrijk om navraag te
doen in verband met dat blad, krijgt men als antwoord dat
het nog in Brussel ligt. De Nederlandstalige censor - dit is
het woord dat werd gebruikt - vond het blad goed, maar
de Franstalige censor - van pater Leman, veronderstel ik
- moest het ook nog bekijken. Het blad is nota bene in het
Nederlands. Wat later wordt dan meegedeeld dat het
blad niet mag worden uitgedeeld. Dit wordt ons niet
schriftelijk bevestigd, maar wel lezen wij in de krant :
Post weigert verdeling van Het gulden spoor wegens
racisme
. Wij hebben onmiddellijk geprobeerd informatie
te krijgen over die toch zware betichting. Dit is een
betichting, want racisme is een misdrijf.
Men kan niet zomaar van iemand zeggen dat hij racist is
zonder dat hij daarvoor veroordeeld is en zonder aan te
tonen waarom dat zo zou zijn.
Mijnheer de minister, het Vlaams Blok zit overal en u
raakt er moeilijk van af. Wij zijn vrij snel in het bezit
gekomen van het schrijven dat door het centrum van
pater Leman naar de directie van De Post te Brussel
werd gestuurd met betrekking tot dat blad. Het is trou-
wens ondertekend door de goede pater en zijn Fransta-
lige alter ego, Jean Cornil. De geheimzinnigheid bij De
Post scheert hoge toppen. Ik heb zo-even al gezegd dat
op de lijst staat dat ze confidentieel is. Bovendien staat
op de brief van pater Leman een dikke stempel
confi-
dential
, in het Engels deze keer.
Een tweede merkwaardige zaak is dat het gaat om een
postkantoor in Kortrijk, in het Nederlandstalige gebied
West-Vlaanderen en om een Nederlandstalig blad en
een Vlaamse partij. Het advies van de goede pater is
echter in het Frans opgesteld. Ik vraag mij af of dit wel
strookt met de taalwetten. Dat is echter momenteel niet
de aanleiding voor mijn interpellatie.
De goede pater concludeert in zijn almacht - hij is immers
een soort superrechter - dat dit blad de wet op het
racisme overtreedt en dus in feite een misdrijf vormt. Ik
had het blad intussen van de heer Bouteca gekregen en
wij vonden dat er niets op aan te merken viel. Wie ben ik
echter om daarover te oordelen ? Ik verwachtte het
advies van de goede pater, een specialist terzake, dan
ook met nieuwsgierigheid. Ik citeer even in het Frans,
blijkbaar de taal van de heerser bij De Post. Ik zie
bijvoorbeeld dat men kwalijk neemt :
La situation de la
criminalite´ a` Courtrai, qualifiant cette ville, sous une
photo e´vocatrice et en titre gras, de
maffiastad. En
verder ook :
...fustige les populations e´trange`res want
er staat een titel
Kortrijk aan criminaliteit. Hier wordt
aan toegevoegd dat het gaat om Marokkaanse en Alba-
HA 50
COM 153
7
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Francis Van den Eynde
nese bendes. Dat staat er inderdaad in. Ik heb echter de
kranten, die in de weken voor dit blad verscheen in
Kortrijk verspreid werden, ter beschikking van uw ambt.
In het blad staat niet meer of minder dan wat toen in de
dagbladen verscheen. Dat is overigens ook op radio en
televisie gekomen. Dan staat er :
Il stigmatise les popu-
lations e´trange`res
want zij zeggen meer politie en een
streng uitwijzingsbeleid
.
Mijnheer de minister, ik heb er uw partijprogramma van
voor de verkiezingen even op nagelezen en conform
deze conclusies bent u lid van een racistische partij. Ik
waarschuw u maar even. Verder zijn wij racistisch omdat
wij zeggen dat naturalisaties kinderspel worden en, nog
erger, omdat wij een soort pastiche van de Belgische
identiteitskaart gemaakt hebben waarop staat
Belgie¨,
multiculturele staat
. Dat laatste is uiteraard zeer erg
omdat wij daar aan een taboe raken. Daarvoor moet men
worden gestraft. Verder staat er ook nog :
Il y a une
attaque en re`gle contre les mesures d'assouplissement
d'acce`s a` la nationalite´ belge
. Men heeft dus kritiek op
het zeer gemakkelijk maken van het overnemen van de
nationaliteit en men geeft de cijfers van de bedragen die
dit het plaatselijke OCMW zal kosten. Dat is allemaal
racistisch volgens de goede pater.
Het feit dat dit racistisch is voor de goede pater betekent
nog niet dat ik u daarover moet interpelleren. Normaal
gezien is de eerste minister daarvoor verantwoordelijk.
De goede pater ressorteert onder de begroting van de
eerste minister.
De Post heeft doodgewoon meegedeeld aan de pers dat
wij racistisch zijn. Mijn eerste vraag is dan ook of De Post
ons zomaar mag betichten van een misdrijf zonder enige
veroordeling. Is dat mogelijk ? Misschien is het wel
mogelijk voor politieke dissidenten want die hebben geen
recht meer op verdediging.
Is De Post inderdaad van mening dat men iemand
zomaar zijn diensten kan weigeren omdat een derde van
mening is dat dit niet strookt met de wet ? We stellen
daarbij trouwens vast dat het standpunt van die derde -
de goede pater - in feite op los zand is gebouwd.
Wanneer De Post weigert diensten te leveren, is dit niet
in overeenstemming met het contract dat wij als clie¨nt
met De Post hebben gesloten. Destijds is op dat vlak
geen enkel voorbehoud gemaakt. De Post heeft haar
contract niet uitgevoerd. Er is dan ook sprake van
contractbreuk en ik denk dat wij louter op contractueel
vlak een schade-eis zouden kunnen indienen.
Mijnheer de minister, zoals u weet heeft De Post nog
steeds een vrij sterke positie op het vlak van de distributie
van briefwisseling. Op sommige vlakken is er zelfs nog
steeds sprake van een monopoliepositie. Als dit politieke
spelletje wordt voortgezet, mag men aannemen dat De
Post voortaan enkel diensten zal leveren aan politieke
partijen die door het regime als bonafide worden aan-
vaard.
Is deze beslissing in Kortrijk conform de nota waarvan u
ons hebt gezegd dat hij niet bestaat ? Of werden voor-
gaande nota's toegepast ? Is die nota voor intern gebruik
- die zwarte lijst - nog steeds van toepassing ? Mijnheer
de minister, ik geloof u graag maar ik krijg langs alle
kanten signalen dat die lijst nog steeds bestaat en nog
steeds wordt toegepast. Het bestaan van een zwarte lijst
in dit land aan het begin van de 21ste eeuw lijkt mij
bijzonder erg.
Minister Rik Daems : Mijnheer de voorzitter, collega's, ik
heb in de plenaire vergadering reeds twee keer geant-
woord op een dergelijke vraag. Mijnheer Van den Eynde,
ik zal mijn antwoorden nogmaals herhalen aan de hand
van de door u gegeven voorbeelden.
Wat mij betreft, worden er drie principes toegepast. Ten
eerste, er is het principe van de vrije meningsuiting maar
dan met inachtneming van de bestaande strafwetgeving.
Ten tweede, men mag de facto een persoon of organi-
satie nooit op voorhand stigmatiseren. Integendeel, men
moet nagaan of de inhoud van een publicatie in strijd is
met bijvoorbeeld de wet op het racisme. Ten derde, het is
de taak van de rechterlijke macht om een oordeel te
vellen over de toepassing van de wet op het racisme.
Ik ga hier dus geen politieke appreciatie geven over een
bestaande wet en over de bevoegdheid van de rechtbank
om eventueel overtredingen te beslechten.
De Post handelt nu conform deze drie principes. Er heeft
in het verleden een ontwerp van lijsten bestaan. Toen ik
de afgevaardigd bestuurder daarover contacteerde, heeft
hij me gemeld dat hij ervan op de hoogte was en meteen
de nodige stappen heeft gezet omdat dit absoluut onaan-
vaardbaar was. Het gaat immers in tegen het principe
van een ab initio-vermoeden van.
Er is wel met mijn goedkeuring een procedure afgespro-
ken. In principe moet ik echter mijn goedkeuring niet
geven omdat het bedrijf autonoom functioneert. Volgens
deze procedure moet de postmeester bij in ontvangst-
name van publicaties nagaan of daarin mogelijk racis-
tische uitlatingen worden geuit en deze aan de directie
overhandigen die ze op haar beurt voor advies over-
maakt aan het centrum-Leman. Wanneer het centrum-
Leman oordeelt dat er inderdaad sprake is van een
overtreding van de wet op het racisme, mag De Post het
betrokken stuk niet bedelen. Op dat ogenblik wordt er
een stap verder gezet en wordt de zaak overgemaakt
aan het parket.
8
HA 50
COM 153
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rik Daems
Dit lijkt mij een zeer consistente procedure te zijn die
meteen de vraag van het contract voor een deel oplost.
Men kan niet aan contractbreuk doen, wanneer de straf-
wet verbiedt de stukken te bedelen. De wet op het
racisme bepaalt duidelijk dat men niet kan deelnemen
aan handelingen die te maken hebben met racisme.
Dit betekent concreet dat De Post het principe van de
vrije meningsuiting toepast. Er is geen sprake van een
zwarte lijst. Indien men mogelijk te maken heeft met een
overtreding van de bestaande wet op het racisme, wordt
het advies gevraagd van een orgaan dat wettelijk be-
voegd is om dat soort adviezen te geven. Als het centrum
in zijn advies oordeelt dat men te maken heeft met een
overtreding van de wet, worden de gegevens overge-
maakt aan het parket en zal er geen bedeling gebeuren.
De betrokkene die de bedeling heeft gevraagd, zal zijn
geld terugkrijgen.
Op dat ogenblik is dat voor mij een zaak voor het gerecht.
Bijgevolg zal ik mij daarmee niet inlaten. Ik heb dat in het
verleden trouwens ook niet gedaan. Wie ben ik, wie bent
u of wie zijn wij om als politici strafrechtelijk te oordelen
over handelingen van derden. Als ik iets weet dat in
overtreding zou zijn met de strafwet, meld ik dat aan het
parket. De wet bepaalt zelfs dat dit moet. Het gerecht
oordeelt daarover.
Wat is nu de conclusie van dit verhaal ? Aangezien deze
zaak thans wordt behandeld op het niveau van het
gerecht - ik ben een van de gedaagden - wens ik over het
specifieke dossier geen uitspraken te doen. U zult begrij-
pen dat ik dit niet kan doen. Daarnaast vind ik het ook
principieel onverstandig en incorrect om hierover poli-
tieke uitspraken te doen. Het komt het gerecht toe dit te
doen.
Een positief element is dat er als gevolg van deze
procedure een rechtspraak zal totstandkomen op basis
van de bepalingen van de wet op het racisme. Dit lijkt mij
op termijn een goede zaak aangezien iedereen dan zal
weten waaraan zich te houden. Als verantwoordelijke
voogdijminister, in deze aandeelhouder van De Post,
handel ik correct. Ik sta volledig achter de manier van
werken van De Post omdat ze correct is en deze proble-
matiek op termijn definitief oplost. De wet overtreden is
een zaak van de rechtbank en is geen zaak tussen
politici.
De heer Francis Van den Eynde (Vlaams Blok) : Mijn-
heer de voorzitter, ik dank de minister voor zijn antwoord.
Alhoewel het me verheugt dat hij opnieuw bevestigt dat
deze lijst niet bestaat, zou ik het erg op prijs stellen als hij
ervoor zorgt dat De Post hiermee rekening houdt. Ik kan
me niet van de indruk ontdoen dat een aantal postkan-
toren ervan uitgaan dat deze lijst wel bestaat. Op welke
manier deze kantoren in het bezit zijn gekomen van die
lijst blijft een raadsel. U zult willen aannemen dat ik de
lijst niet heb bezorgd. Mijnheer de minister, ik herhaal en
beklemtoon dat ik het erg op prijs zou stellen als u De
Post ervan op de hoogte zou brengen dat een dergelijke
lijst niet bestaat.
Over deze zaak is er een geding aanhangig tussen De
Post en het Vlaams Blok. Ik heb dit punt niet aangekaart
omdat de rechtbank zich terzake moet uitspreken.
Mijnheer de minister, u hebt geantwoord dat De Post
publicaties die zij als racistisch beoordeelt aan het parket
toezendt.
Minister Rik Daems : Het centrum-Leman heeft klacht
ingediend.
De heer Francis Van den Eynde (Vlaams Blok) : Het
centrum overweegt klacht in te dienen. Een klacht brengt
weinig aarde aan de dijk als bewijsvoering. Ik kan voort-
durend klacht indienen wegens racisme. Dat bewijst
niets. Als het in de toekomst volstaat dat de brave pater
klacht indient om een deel van de administratie van het
land lam te leggen, is het hek van de dam. Ik waarschuw
u. U zegt dat u de wet niet naast u neer kunt leggen. Dat
is juist. De wet moet wel correct worden toegepast.
Mijnheer de minister, ik betreur dat De Post aan vooraf-
gaande censuur doet. Wat gebeurt er ? De Post ontvangt
een publicatie of een brief. De Post kan oordelen dat de
buitenkant fout is. Als De Post de zending openmaakt,
frons ik de wenkbrauwen. Dat is een vorm van vooraf-
gaande censuur op basis van verdenking. Er mag dan
geen zwarte lijst meer bestaan, ze bestaat nog wel in de
geesten. Dat is even erg.
Minister Rik Daems : Mijnheer de voorzitter, er is, mijn
inziens, geen sprake van voorafgaande censuur als een
instelling probeert een bestaande wet uit te voeren en ze
niet te overtreden. Als een private op publieke instelling
op de hoogte is van een overtreding van de wet - wat in
dit geval tot de mogelijkheden behoort - is het verzoek
om advies van het daartoe speciaal opgerichte orgaan
een correcte procedure. Als het advies stelt dat de wet
overtreden is, zit men niet meer in de politieke sfeer maar
komt men terecht bij het gerecht. Dat is de enige correcte
handelwijze die dit soort incidenten definitief uit de weg
kan ruimen. Bovendien is het de enige manier om ervoor
te zorgen dat in de toekomst niet langer over de vorm
maar over de inhoud wordt gediscussieerd.
De heer Francis Van den Eynde (Vlaams Blok) : Mijn-
heer de voorzitter, ik wens de minister een laatste vraag
te stellen. Wat gebeurt er bij een vrijspraak ?
Minister Rik Daems : Dan wordt de zaak geseponeerd.
HA 50
COM 153
9
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De heer Marcel Bartholomeeussen (SP) : Mijnheer de
minister, is het niet mogelijk dat wij via hie¨rarchische weg
binnen De Post de postmeesters zouden aanschrijven ?
Voor mij hoeft er absoluut geen zwarte lijst te bestaan.
Toch zouden de postmeesters erop moeten worden
gewezen dat de wet op het racisme zeer strikt moet
worden toegepast.
Minister Rik Daems : Ik heb daarmee geen probleem. Bij
mijn weten is er evenwel al een rondschrijven geweest
over deze problematiek. De postmeesters weten dus
allemaal hoe ze dergelijke publicaties moeten behande-
len.
De voorzitter : Tot besluit van deze bespreking werden
volgende moties ingediend.
En conclusion de cette discussion, des motions ont e´te´
de´pose´es.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de heer
Francis Van den Eynde en luidt als volgt :
De Kamer, gehoord de interpellatie van de heer Francis
Van den Eynde
en het antwoord van de minister van Telecommunicatie
en Overheidsbedrijven en Participaties, verzoekt de re-
gering er voortaan zorg voor te dragen dat politieke
briefwisseling niet meer gecensureerd wordt.
Une motion de recommandation a e´te´ de´pose´e par
M. Francis Van den Eynde et est libelle´e comme suit :
La Chambre, ayant entendu l'interpellation de M. Fran-
cis Van den Eynde
et la re´ponse du ministre des Te´le´communications et des
Entreprises et Participations publiques, invite le gouver-
nement a` veiller a` ce que le courrier politique ne fasse
dore´navant plus l'objet de censure.
Een eenvoudige motie werd ingediend door de dames
Marie-The´re`se Coenen en Pierrette Cahay-Andre´ en de
heren Jean Depreter, Lode Vanoost, Olivier Chastel,
Daan Schalck, Marcel Bartholomeeussen en Hugo Phil-
tjens.
Une motion pure et simple a e´te´ de´pose´e par Mmes
Marie-The´re`se Coenen et Pierrette Cahay-Andre´ et
MM. Jean Depreter, Lode Vanoost, Olivier Chastel, Daan
Schalck, Marcel Bartholomeeussen et Hugo Philtjens.
Le vote sur les motions aura lieu ulte´rieurement. La
discussion est close.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking
is gesloten.
Mondelinge vraag van de heer Jozef Van Eetvelt aan
de minister van Telecommunicatie en Overheidsbe-
drijven en Participaties over
de bedreiging van de
pakjesdienst van De Post door de Duitse Post
(nr. 1338)
Question orale de M. Jozef Van Eetvelt au ministre
des Te´le´communications et des Entreprises et Parti-
cipations publiques sur
la concurrence mene´e par
la poste allemande dans le domaine du transport de
colis par La Poste
(n° 1338)</b>
De heer Jozef Van Eetvelt (CVP) : Mijnheer de voorzit-
ter, mijnheer de minister, collega's, het blijven bijzondere
en moeilijke tijden voor De Post. Niettegenstaande het
feit dat er aanzienlijke groeipotentie¨len zijn, zal De Post
het de komende jaren vrij moeilijk hebben om zich waar
te maken. De vraag rijst hoe een bescheiden speler als
de Belgische Post zich kan handhaven binnen de Euro-
pese concurrentie, gezien de liberalisering van de markt.
De minister heeft recent een niet-onbelangrijke herstruc-
turering doorgevoerd, maar desalniettemin blijken afde-
lingen zoals de pakjesbedeling moeilijk opgewassen te
zijn tegen de overnames en participaties van publieke
postoperatoren die een totaalwaarde van vele miljarden
bereiken. Buitenlandse postoperatoren, meer bepaald de
Duitse Post, worden genoemd in het kader van het
versluizen van monopolieopbrengsten naar bepaalde
diensten. Hier raken wij het probleem van de kruis-
subsidies dat zich zou kunnen stellen. De vraag rijst of op
die manier inderdaad een bijna ongeoorloofde concur-
rentie wordt ontwikkeld ten opzichte van bepaalde prive´-
initiatieven en publieke sectoren zoals de Belgische Post.
Het zou best kunnen dat buitenlandse publieke post-
operatoren via subsidies bepaalde acties ondernemen
tegen onder meer de pakjesbedeling bij de Belgische
Post. Her en der wordt de vraag gesteld of Europees
Commissaris
Monti,
die
in
dit
dossier
een
niet-
onbelangrijke rol speelt, in verband met klachten van
vooral prive´-operatoren, toch niet het hoofd zal buigen
voor de druk die wordt uitgeoefend door sommige zeer
sterke publieke postoperatoren.
Mijnheer de minister, u kent wellicht de vragen. Niet
alleen De Post speelt een belangrijke rol in bepaalde
initiatieven die u neemt. U zou wellicht niet gelukkig zijn
mochten florissante prive´-ondernemingen omwille van in
vraag te stellen subsidie¨ring in moeilijkheden geraken.
Volgens mij is het de taak van de Belgische regering in
het algemeen en de bevoegde minister in het bijzonder
om de Europese Commissie te confronteren met deze
vragen. Kan worden vermeden dat wij met abnormale
situaties worden geconfronteerd ? Uit sociale bewogen-
heid heeft de minister reeds meermaals onderstreept dat
een van zijn zorgen is dat de tewerkstelling bij De Post
wordt gehandhaafd op het huidige peil. Naast de libera-
10
HA 50
COM 153
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Jozef Van Eetvelt
lisering en de versterking van de concurrentiepositie van
De Post moeten wij volgens mij ook opletten voor derge-
lijke praktijken. Ik stel mij daarbij de vraag welke initiatie-
ven de Belgische regering op dit vlak kan nemen.
Minister Rik Daems : Mijnheer de voorzitter, collega's, de
problematiek is volgens mij genoegzaam gekend.
Een aantal grote Europese operatoren zoals Deutsche
Post, TNT Postgroep Nederland, Royal Mail en La Poste,
is op het overnamepad. Eigenlijk gaat het om een
evolutie die enkele jaren geleden is begonnen in de
bank- en verzekeringswereld, vervolgens is voortgezet in
de wereld van de telecommunicatie en die nu de logis-
tieke sector heeft bereikt. Men gaat daarbij uit van de
redenering dat men beter een marktaandeel aankoopt
dan het te moeten ontwikkelen. In de klassieke econo-
mische managementtheorie noemt men dit een acquisi-
tiebeleid in de plaats van een development-beleid. De
reden hiervoor is dat men bij de aankoop van een
marktaandeel meteen ook over het distributiekanaal
moet beschikken omdat de ontwikkeling hiervan heel
duur is.
Men komt terecht in een markt waarbij in de oorspronke-
lijke monopoliesituatie veel publiek geld in het distributie-
kanaal werd gei¨nvesteerd. Op die manier koopt men
niet-rendabele investeringen aan een zeer lage prijs. Dat
is de achterliggende logica die zowel in de logistieke
sector als de telecommunicatiewereld geldt. In de bank-
en verzekeringssector is er minder sprake van een
monopoliepositie maar daar zijn vooral de distributieka-
nalen belangrijk.
Dat is trouwens de reden waarom De Post zo enorm
belangrijk is. Het is immers het bekendste en belangrijk-
ste distributienet in dit land. Met andere woorden, het kan
als bedrijf de grootste waardencreator zijn in dit land. Dat
is trouwens de reden waarom ik mij van in het begin heb
geconcentreerd op De Post als het erom gaat met het
bedrijf de commercie¨le toer op te gaan.
De vraag kan worden gesteld of we hier niet te maken
hebben met kruissubsidie¨ring van andere bedrijven -
meer bepaald de Nederlandse, Franse en Engelse be-
drijven - om hun acquisitiebeleid te financieren. Dit is
uiteraard niet helemaal uitgesloten maar volgens mij zijn
er vandaag een aantal klachten ingediend - onder meer
door UPS en BIEC - tegen de Duitse post. Het gaat hier
om een zeer principie¨le aangelegenheid omdat een
uitspraak in deze zaak duidelijkheid moet brengen over
de vraag of hier al dan niet sprake is van kruissubsidie¨-
ring. Persoonlijk denk ik dat de Belgische Staat zich op
dit vlak dan ook geen zorgen hoeft te maken vooral ook
omdat Europees commissaris Monti van de problematiek
op de hoogte is. Bovendien zou ik het niet in mijn hoofd
halen om de onafhankelijkheid van het directoraat-
generaal voor de Interne Markt publiek in vraag te stellen.
Wat is dan de beste politiek om dit te vermijden ? Volgens
mij moeten wij komen tot een liberalisering van de
postaire markten binnen een context die toelaat dat het
eigen bedrijf op een concurrentie¨le manier de markt kan
bespelen. Dat is precies het beleid dat wij voeren.
In 2003 wordt de postaire markt vrijgemaakt. De regering
neemt initiatieven opdat De Post in versneld tempo als
een concurrentieel bedrijf haar plaats in die markt kan
innemen. In een systeem van vrije concurrentie is er niet
langer sprake van kruissubsidie¨ring. Er is immers geen
monopolie meer om een concurrentiepositie te verster-
ken. Dit is, mijn inziens, de enig juiste weg die moet
worden gevolgd. U mag het een tweesporenbeleid noe-
men met enerzijds, de Europese evolutie en anderzijds,
onze opdracht om ervoor te zorgen dat het bedrijf effec-
tief concurrentieel is. U kent mijn standpunt terzake. De
manier waarop De Post onder het nieuwe management
evolueert, sterkt mijn vertrouwen dat het bedrijf concur-
rentieel kan zijn. De grotere slagkracht van het bedrijf kan
tijdelijk voor moeilijkheden zorgen. Dat is normaal. Elk
bedrijf dat concurrentieel wil worden, moet eerst door een
dal. Ik denk aan de repercussies voor het personeel. Ik
heb dit punt steeds openhartig besproken in deze com-
missie en beklemtoond dat dit sociaal begeleid moeten
worden. In september zullen de onderhandelingen begin-
nen over een begeleidingsplan inzake human resources.
Meer zelfs, een bedrijf kan zodanig veel nieuwe activitei-
ten ontwikkelen dat men meer in plaats van minder
personeel nodig heeft. Voorbeelden van private onder-
nemingen onder meer in de logistiek tonen dit aan. Het
komt erop aan De Post concurrentieel te maken.
De regering heeft daartoe haar steentje bijgedragen.
Denken we maar aan de omvorming, het kapitaal dat ter
beschikking werd gesteld en mijn persoonlijke betrokken-
heid bij onderhandelingen inzake participaties.
Men moet zich, mijn inziens, niet bezorgd maken over het
bedrijf. We moeten wel alert zijn voor hetgeen zich op de
markt afspeelt.
Mijnheer de voorzitter, collega's, het is niet correct dat De
Post niet in staat is op het acquisitiepad te gaan. De
Nederlandse Post, de Duitse Post en de Britse Post zijn
niet de enige spelers op Europees niveau. Door de
structuur van ons bedrijf om te bouwen tot een naamloze
vennootschap met een kapitalistische structuur zijn we in
staat om overnameopties te overwegen. In het verleden
was dit niet mogelijk. We hebben een belangrijke stap
voorwaarts gezet. De omvorming van De Post tot een
concurrentieel bedrijf wordt in versneld tempo uitge-
voerd. Ik vermoed dat de nieuwe afgevaardigd bestuur-
der binnenkort zijn plannen zal toelichten. Hij werkt aan
een businessplan. De staat is slechts een bescheiden
aandeelhouder van een groot bedrijf maar heeft er wel
HA 50
COM 153
11
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rik Daems
grote financie¨le en maatschappelijke belangen bij. Als het
businessplan er is, zullen we in dit parlement samen
kunnen oordelen of onze belangen als aandeelhouder
voldoende zijn gediend.
De heer Jozef Van Eetvelt (CVP) : Mijnheer de voorzit-
ter, de minister heeft geantwoord dat hij niet bevoegd is
voor de problematiek van de kruissubsidie¨ring. De
directeur-generaal van het concurrentiebestuur zal deze
zaak afhandelen. Mijnheer de minister, deze problema-
tiek is belangrijk. De Belgische regering moet de zaak
opvolgen. Tot 2003 kan er heel wat gebeuren. Denken
we maar aan mogelijke nadelen voor particuliere onder-
nemingen en voor De Post zelf.
Mijnheer de minister, het verheugt me dat u niet uitsluit
dat De Post zich op het overnamepad begeeft. Dat is het
beste wat we kunnen doen. De tijd dringt. Het mag niet bij
woorden blijven, daden moeten volgen.
Mijnheer de minister, mijn twee bemerkingen zijn belang-
rijk om ervoor te zorgen dat De Post tegen 2003 een
sterk concurrentieel bedrijf is op de Europese postaire
markt.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Daan Schalck aan de
minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrij-
ven en Participaties over
de vakantieregeling voor
het postpersoneel tijdens de zomer 2000
(nr. 1341)
Question orale de M. Daan Schalck au ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participa-
tions publiques sur
les vacances de l'e´te´ 2000 pour
le personnel de La Poste
(n° 1341)</b>
De heer Daan Schalck (SP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, collega's, de liberalisering van De
Post is niet alleen een verhaal van reorganisatie. Het is
ook een sociaal verhaal, wat u trouwens zelf hebt be-
klemtoond. Het is wel jammer dat naar de buitenwereld
alleen naakte cijfers over mogelijke afvloeiingen werden
verspreid, weliswaar niet door u. Wij hoorden reeds de
geruchten als zouden 3 000 tot 11 000 personeelsleden
moeten afvloeien. Voor de gewone postbode van van-
daag is het niet evident dergelijke cijfers te begrijpen. U
hebt in de commissie al voldoende kunnen uitleggen dat
in
bepaalde
sorteer-
en
uitreikingsdiensten
een
capaciteitsvermindering nodig is, mits de nodige investe-
ringen en verdere informatisering. Wij zijn het daarover
allen eens. Het tweede luik van de boodschap is tot
hiertoe zelden doorgekomen. Het is dan ook voor vele
postmensen moeilijk slikken als zij vandaag cijfers horen
van 11 000 afvloeiingen, als zij aan de hand van de
meest recente cijfers kunnen vaststellen dat eind novem-
ber 1999 nog steeds 10,8 miljoen overuren openstonden.
In vergelijking met 1998 is dat een stijging, die overeen-
komt met een bedrag van 7,8 miljard of meer dan 6 000
voltijdse equivalenten.
Mijnheer de minister, ik pleit er vandaag absoluut niet
voor om dit eenmalig weg te werken. Het zou voor De
Post zowel organisatorisch als sociaal een slechte ope-
ratie zijn. Dat is zeker niet de draagwijdte van mijn
pleidooi.
Doch, de postmensen zien de grote vakantieperiode op
zich afkomen, met daaraan gekoppeld een grote sociale
bezorgdheid. Het is zeker de bezorgdheid van deze
regering als zij zegt dat prive´-leven en beroepsleven op
mekaar moet kunnen worden afgestemd. Het is de grote
bezorgdheid van het postpersoneel van bepaalde
uitreikingscentra of zij voor het eerst sinds jaren tijdens
de grote vakantie eens 14 dagen vakantie kunnen ne-
men, vakantie die liefst samenvalt met de andere gezins-
leden.
Mijnheer de minister, De Post heeft een nieuw manage-
ment en een nieuwe raad van bestuur. Is de vakantie-
regeling van het postpersoneel ook een van de bezorgd-
heden van dit nieuwe management ? Kan voor deze
vakantieperiode een regeling in het vooruitzicht worden
gesteld, zodat het voor alle postmensen mogelijk wordt
14 dagen aan e´e´n stuk vakantie te nemen ?
Het is heel belangrijk ervan uit te gaan dat die omvorming
ook van het personeel grote inspanningen zal vergen. Wij
moeten ons daarvan bewust zijn. Het is dan ook heel
belangrijk dat het management signalen zou geven dat
op zijn minst de vele overuren op termijn kunnen worden
weggewerkt op een sociale en goede manier, zowel voor
De Post als voor de werknemers. Wij hopen dat vanaf nu
hiertoe een aanzet zal worden genomen.
Minister Rik Daems : Mijnheer de voorzitter, collega's, ik
zit ietwat verveeld met die vraag, niet dat er geen
oplossing voor het probleem is, maar omdat ik nogal
principieel ben in het mij niet mengen in het management
van een overheidsbedrijf. Dit soort vraag beoogt natuur-
lijk precies het omgekeerde. Het is - spijtig genoeg -
terugkeren naar de vraag hoe politici zich kunnen men-
gen in het management van een bedrijf.
De aangekaarte problematiek is bijna een maand gele-
den opgelost. Het is dan ook vervelend grote koppen in
de pers te lezen over de enorme problemen in De Post.
De alarmbel wordt geluid, terwijl in feite het probleem al
is opgelost. Dan vraag ik mij af wat ik daaraan kan doen.
Moet ik dan zoals in het verleden doen en vanaf het
12
HA 50
COM 153
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rik Daems
ogenblik dat ik het weet op de barricade klimmen en
uitbazuinen hoe goed ik wel ben dat ik het probleem heb
opgelost of houd ik mij aan mijn principe dat het mana-
gement het bedrijf te runnen heeft en daarmee gedaan ?
Ik maak u geen verwijten, maar in deze commissie
zouden dergelijke afspraken kunnen worden gemaakt,
tenzij wij een andere afspraak maken.
Dat zal een wedloop uitlokken voor wie het nieuws
brengt, maar dat is een ongezonde situatie waarin be-
drijven niet goed kunnen functioneren.
Dat betekent echter geenszins dat deze vraag inoppor-
tuun zou zijn, aangezien deze kan voortvloeien uit een
zekere bezorgdheid en dat is iets totaal anders dan de
zaken zo voorstellen als zou er een levensgroot pro-
bleem zijn.
Sta mij toe u de huidige stand van zaken uit te leggen,
waardoor het u duidelijk zal worden dat het management
zeer degelijk is.
Op 1 maart, naar aanleiding van de overgang naar een
naamloze vennootschap, voerde ik een gesprek met het
nieuwe management van De Post. Bij de keuze voor een
aantal strategische opties ben ik wel betrokken, aange-
zien een aandeelhouder op dat vlak mede verantwoor-
delijk is. Welnu, toevallig werd dezelfde dag een principe-
akkoord gesloten over een sectoraal overgangsakkoord
voor het jaar 2000, ter voorbereiding van de onderhan-
delingen van september. In dat principeakkoord dat trou-
wens op 7 maart in een follow-up werd geconcretiseerd
en dat daarna werd verfijnd, wordt omtrent het verlof - al
is het een amalgaam van verlof, overuren en te veel
personeel, toch gaat het om verlof - duidelijk bepaald dat
elke postman minstens twee en indien mogelijk drie
opeenvolgende weken vakantie kan nemen. Daarover
kwam de directie effectief tot een akkoord ongeveer
twintig dagen geleden.
Rekening houdend met deze beslissing en met het feit
dat een normale procedure wordt doorlopen, wat door
het paritair comite´ zal worden ondertekend vermits er
geen problemen zijn, geef ik er de voorkeur aan dat alles
gebeurt binnen het bedrijf in de plaats van op de politieke
sce`ne. Dat is een gewone vraag, omdat dit mij de beste
werkwijze lijkt.
Ik moet 121 bedrijven runnen en wellicht kan ik elke dag
de krantenkoppen halen met een positieve zet, maar het
zou mij verbazen mocht dat nuttig zijn. Het zijn de
managers die het bedrijf moeten runnen en die moeten
zorgen voor goede verhoudingen bij de directie en het
zijn de vakbonden die de werknemers moeten vertegen-
woordigen.
Hoe dan ook, het akkoord omtrent het verlof is schitte-
rend : twee weken opeenvolgend en als het kan drie
weken. Daarvoor werden 350 bijkomende personeelsle-
den aangeworven, die thans reeds in functie en in
opleiding zijn. In het budget 2000 werd hiervoor voorzien
in een bedrag van 600 miljoen frank.
Ik heb er geen problemen mee alle aspecten te belichten
van een bedrijf onder aandeelhouderschap van de over-
heid, maar men moet het bedrijf laten functioneren zoals
het hoort. Ik stel voor een dergelijke aangelegenheid uit
de politieke sfeer te houden, waarin het trouwens onmid-
dellijk terechtkomt na bepaalde uitspraken. De bekom-
mering terzake was terecht, maar het probleem werd
snel, efficie¨nt en doeltreffend opgelost door het manage-
ment.
Degenen tegen wie wij zes maand gelegen zegden dat
wij dit bedrijf zouden onderwerpen aan een totale cultuur-
schok, dat wij het concurrentieel zouden maken en het
zouden omvormen tot een naamloze vennootschap met
een kapitaal van 26 miljard en een businessplan opge-
steld in overleg met de vakbonden, tikten wellicht met
hun vinger tegen het hoofd. Maar het kwam erop aan het
bedrijf zijn gang te laten gaan en het alle ruimte te geven
om het concurrentieel te laten worden. Pas dan kon het
zijn mannetje staan. Niet alleen het nieuwe management,
maar ook de vakbonden bewijzen dat want er is een zeer
goede samenwerking tussen beide en dat kan slechts
positieve gevolgen hebben.
Het probleem is thans opgelost, maar in de toekomst lijkt
het mij aangewezen het bedrijf te laten runnen door de
managers, zonder politieke inmenging.
De heer Daan Schalck (SP) : Mijnheer de minister, ik
geef even een korte reactie op de twee punten. Ten
eerste lijkt het akkoord mij verheugend. Ik denk dat het
belangrijk is om deze boodschap zo snel mogelijk aan
het personeel door te geven. Ten tweede begrijpt u dat
wij heel wat contacten op het terrein hebben. Daaruit
ontstaan dikwijls een aantal vragen. U zegt dat men het
management evenwel zijn werk moet laten doen. Daar
ben ik het met u eens. Ik vraag zeker niet om u te
mengen in de onderhandelingen tussen syndicale orga-
nisaties en de raad van bestuur. Anderzijds is De Post
een dusdanig groot bedrijf dat de politiek zich moeilijk
afzijdig kan houden bij sociale aangelegenheden. Ik
herinner mij het debat-Renault, waar de politiek ge´e´n
aandeelhouder was en waar men sprak van een sociaal
drama. Bij De Post is hier geen sprake van. Als politieke
verantwoordelijken voor dit land was men er toen ook van
overtuigd dat waar zich een belangrijk sociaal probleem
opdringt, het toch onze taak is om politieke signalen te
geven die kunnen bijdragen tot een oplossing. Het is
belangrijk dat men dit kan blijven doen. Ook de mensen
van De Post moeten zo snel mogelijk van dit akkoord op
de hoogte gebracht worden om de onrust ten dele weg te
nemen.
HA 50
COM 153
13
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Jo Vandeurzen aan de
minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrij-
ven en Participaties over
de werkomstandigheden
van het gerecht te Hasselt
(nr. 1344)
Question orale de M. Jo Vandeurzen au ministre des
Te´le´communications et des Entreprises et Participa-
tions publiques sur
les conditions de travail de la
justice a` Hasselt
De heer Jo Vandeurzen (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, collega's, enige tijd geleden heb ik
u een aantal vragen gesteld over de situatie van de
justitie¨le diensten in het arrondissement Hasselt. Ik
dacht, samen met de minister van Justitie, dat iedereen
het erover eens was dat er dringend een aantal maatre-
gelen getroffen moesten worden. Dit is uiteraard geen
probleem dat door u gecree¨erd is. Dit is een uitdaging die
al enige tijd bestaat en die dringend een oplossing
vraagt. Dit is zeker het geval nu er steeds meer nieuwe
personeelsleden, magistraten, ambtenaren van het
openbaar ministerie en griffiepersoneel tewerkgesteld
worden, ook in het arrondissement Hasselt. U hebt toen
gezegd dat er een oplossing gezocht werd. Ik weet dat
een van de oplossingen erin bestaat om alle diensten
opnieuw te concentreren in een nieuwe, aangepaste
infrastructuur. Ik blijf echter horen dat de Regie der
Gebouwen hier een zeer uitgesproken mening over
heeft, die niet overeenstemt met de vragen en de noden,
op korte termijn alleszins, van de actoren van Justitie. Ik
vernam graag duidelijk welk standpunt de Regie der
Gebouwen inneemt ten opzichte van het hergroeperen
van diensten in een nieuw gerechtsgebouw, meer con-
creet in de situatie Hasselt. Ik denk aan de Herkenrode-
kazerne en alle discussies die daarrond hangen. Welke
concrete planning bestaat er ? Welke timing, welke op-
ties van de locaties worden weerhouden ? Beschikt u
over de budgettaire middelen om een snelle oplossing
mogelijk te maken ? Welke oplossing draagt uw persoon-
lijke voorkeur weg ? Mijnheer de minister, dit zijn mijn
concrete vragen.
Minister Rik Daems : Mijnheer de voorzitter, collega
Vandeurzen, de Regie der Gebouwen heeft inderdaad
een mening. Zij weten dat wij, in de algemene politiek die
wij aan het uitstippelen zijn, in een aantal grotere steden
onderzoeken om eventueel alle overheidsdiensten te
huisvesten, niet enkel Justitie. Wij proberen dit op de
meest doeltreffende en efficie¨nte manier te organiseren.
Dit houdt deels ook het hergroeperen van diensten in.
Doeltreffend enerzijds door het voor de burger gemakke-
lijker te maken, anderzijds voor de werking van de
administratie van de desbetreffende diensten. Efficie¨nt
door zo veel mogelijk te weten tegen een zo laag
mogelijke kostprijs. Vaak betekent centralisatie ook winst
maken in termen van kosten. Dit betekent in Hasselt dat
we een spreiding vinden van dergelijke diensten over
meerdere gebouwen. De Regie der Gebouwen stelt een
hergroepering in twee sites voor. Wat mij betreft is het
voorstel van de Regie der Gebouwen zeker nog voor
discussie vatbaar. Dat wil ik duidelijk stellen. Zij stellen
onder meer voor om het gebouw aan de Havermarkt, het
huidige gerechtshof waar nu reeds de voornaamste
gerechtelijke
diensten
zijn
gehuisvest,
een
semi-
renovatie, een opfrissing te laten ondergaan.
De Herckenrodekazerne moet gerenoveerd en aange-
past worden. De Regie denkt aan een architectuur-
wedstrijd om dit gebouw te valoriseren en de diensten die
er gehuisvest zijn zullen dan in het kader van de concen-
tratie van diensten ergens anders gehuisvest worden.
Men krijgt dan eigenlijk voor twee sites een oplossing.
De kortetermijnvisie is inderdaad iets anders dan de
langetermijnvisie. Een onmiddellijke oplossing voor de
huisvesting van de gerechtelijk diensten, meer bepaald
het ontlasten van de Havermarkt om de werken te
kunnen verrichten, zou thans overwogen worden via een
tijdelijke inhuring van wat men noemt het Oud Gasthuis.
Dat zou voor een periode van 6 jaar zijn, een termijn die
de Regie moet toelaten om de hergroepering in twee
sites mogelijk te maken. Daaraan zijn een aantal budget-
taire en functionele aspecten verbonden. Wat mij het
meest aangewezen lijkt, niet alleen in Hasselt, is een
bezoek van de minister van Justitie - hij is voor het
operationele aspect verantwoordelijk - en van mijzelf ter
plaatse om ons te vergewissen van de mogelijkheden.
Het voorstel van de Regie draagt misschien de goedkeu-
ring weg van alle betrokkenen, maar misschien zijn er
nog betere ideee¨n. Dit is trouwens een politiek die ik altijd
voer. Ik heb in die context reeds een aantal plaats-
bezoeken gedaan. Plaatsbezoeken is een zwaar juri-
disch woord, ik bedoel gewoon eens ter plaatse te gaan
en met de betrokkenen spreken. Ik heb dat in Luik en
Tongeren gedaan en binnenkort komt ook Charleroi aan
de beurt. Antwerpen en Brussel werden ook reeds be-
zocht, dus Hasselt hoort zeker thuis in dit rijtje.
Ik zou u voorstellen dat, indien u andere ideee¨n hebt, u
mij deze zeker zou laten kennen. Mijnheer de voorzitter,
zoals ik dat altijd doe in deze commissie, stel ik voor dat
de commissieleden die erin gei¨nteresseerd zijn, aan dat
bezoek deelnemen en dat we dan in een gezamenlijke
inspanning met de minister van Justitie bekijken wat de
betere oplossing is. De timing zullen wij eventueel eens
afspreken, want ik heb veel bezoeken af te leggen aan
gerechtshoven, gerechtelijke sites, afdelingen van finan-
cie¨n, bedrijven, enzovoort. Het is toch wel een hele reeks
door gans Belgie¨ heen, maar Hasselt lijkt me zeker op
14
HA 50
COM 153
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rik Daems
korte termijn haalbaar, het weze nog vlak voor de zomer-
vakantie, het weze na de zomervakantie, maar dan met
een goed uitgewerkt dossier, waar alle actoren bij betrok-
ken zijn. Ik hoop dat dat een element van antwoord geeft
aan de betrokken collega die natuurlijk onmiskenbaar
bezorgd is voor de gerechtelijk situatie in Hasselt, samen
met al zijn collega's uit de regio. Gezien mijn echtgenote
uit het Limburgse afkomstig is zijn er zeker mensen die
mij daar herhaaldelijk attent op maken en ik ga niet zover
van te zeggen dat een schoonzus van mij rechter is in
Limburg en dat zij mij ook geregeld op familie-
bijeenkomsten vraagt hoe de zaken ervoor staan. Ik weet
het, men mag niemand bevoordelen, collega. Ik moet
iedereen over dezelfde kam scheren - wat ik ook doe -
maar een plaatsbezoek aan Hasselt lijkt mij zeker van
toepassing te zijn in dit dossier.
De heer Jo Vandeurzen (CVP) : Mijnheer de minister, ik
vind het heel verstandig om ter plaatse te gaan en ik ben
misschien geen echt kernlid van deze commissie, maar
ik ben uiteraard zeer gei¨nteresseerd om daaraan deel te
nemen. Ik moet u trouwens zeggen dat uw collega van
Justitie al ter plaatse is geweest. Hij heeft zich discreet
ter plaatse begeven en zich van de toestand vergewist,
dus hij kent de urgentie van het probleem. Mijn enige
bezorgdheid is dat er geen impasse zou ontstaan, geen
besluiteloosheid inzake een oplossing over korte termijn.
Ik vind een oplossing over korte termijn zeker valabel,
maar ik zou graag met al degenen die daarin betrokken
zijn pleiten voor een snelle definitieve beslissing. Als uw
plaatsbezoek daaraan kan bijdragen, dan zou ik u uitno-
digen dat snel te doen. Ik maak me trouwens sterk dat de
mensen ter plaatse u zeer graag zullen ontvangen en u
uitvoerig zullen laten zien hoe schrijnend de toestand
inderdaad is. De enige, of de belangrijkste conclusie is
dat men graag een perspectief ziet op korte termijn. Ik
weet dat dit een prioriteit is tussen andere prioriteiten,
maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen, zeker als
we de nieuwe situatie in Tongeren kennen, dat dit pro-
bleem in Limburg voor de Justitie toch een van de eerste
infrastructurele problemen is.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Lode Vanoost aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer over
de wegsignalisatie (nr. 1174)
Question orale de M. Lode Vanoost a` la vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports
sur
la signalisation routie`re (n° 1174)</b>
De heer Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer de
voorzitter, mevrouw de minister, collega's, ik heb een
paar specifieke vragen in verband met de reglementering
inzake de signalisatie van werken op de openbare weg
en de verkeersbelemmering die daaruit voortvloeit. U
weet dat werken aan de weg zowel voor de voetgangers
als voor de voertuigen gesignaliseerd moeten worden. Er
bestaat terzake een ministerieel besluit van 7 mei 1999
dat op 1 oktober van kracht werd. Ik verneem dat u nu
werkt aan een wijziging van dit besluit. Ik merk op dat er
naast dit ministerieel besluit ook nog andere reglementen
van toepassing zijn, onder meer de algemene rondzend-
brief inzake wegsignalisatie. Voor de bedrijven die de
wegenwerken uitvoeren is het hierdoor niet steeds dui-
delijk hoe zij dit alles moeten toepassen. Dat komt
uiteraard de verkeersveiligheid niet echt ten goede.
Ik heb hierover enkele specifieke vragen.
Ten eerste, bent u net als ik van mening dat het besluit
van 7 mei 1999 moet worden aangepast ? Als u die
mening deelt, had ik graag de stand van zaken in dit
dossier gekend.
Ten tweede, bent u niet van mening dat heel de regle-
mentering ten gronde moet worden herzien ? Wordt ook
daaraan gewerkt ?
Minister Isabelle Durant : Mijnheer de voorzitter, collega
Vanoost, ik ben eveneens van mening dat het ministeri-
eel besluit van 7 mei 1999 absoluut moet worden aan-
gepast. Dat is zeer belangrijk. Om die redenen evalueren
mijn diensten samen met de vertegenwoordigers van de
gewesten de nieuwe reglementering. Er bestaat nog
discussie over bepaalde aspecten. Mijn diensten wach-
ten op concrete voorstellen van de gewesten die als
belangrijke wegbeheerders de problematiek goed ken-
nen. In principe moeten deze besprekingen binnen af-
zienbare tijd kunnen worden afgerond. Het doel van de
besprekingen is het aanpassen van het ministerieel
besluit van 7 mei 1999. Op dit moment heb ik niet de
intentie om een volledige nieuwe reglementering inzake
het signaleren van wegenwerken en verkeersbelemme-
ringen uit te werken.
Ik ben het dus met u eens dat het ministerieel besluit
moet worden aangepast. Momenteel moet er nog over
een aantal aspecten gediscussieerd worden om tot een
goede aanpassing te komen.
De heer Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO) : Mevrouw
de minister, ik dank u voor uw antwoord. Het gaat hier om
een technische aangelegenheid die echter tamelijk be-
langrijk is. Net als iedereen heb ik dat als voetganger
regelmatig kunnen ervaren. Enkele maanden geleden
begon men hier voor het parlement werken uit te voeren
en gedurende verschillende dagen deed men niets om
de voetgangers rond de werken te leiden. Men moest bij
HA 50
COM 153
15
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Lode Vanoost
manier van spreken tussen de auto's gaan lopen. Ik hoor
dikwijls dat de aannemers zich dan verbergen achter het
argument dat de reglementering niet echt duidelijk is. Dit
lijkt mij toch iets om in de loop van deze legislatuur ten
gronde te bekijken.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Regeling van de werkzaamheden
Ordre des travaux
De mondelinge vraag nr. 1206 van de heer Peter Van-
velthoven wordt naar een latere datum verschoven.
Mondelinge vraag van mevrouw Anne-Mie Deschee-
maeker aan de vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer over
het regionaal vliegveld
van Wevelgem
(nr. 1296)
Question orale de Mme Anne-Mie Descheemaeker a`
la vice-premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et
des Transports sur
l'ae´roport re´gional de Wevel-
gem
Mevrouw
Anne-Mie
Descheemaeker
(AGALEV-
ECOLO) : Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister,
collega's, Wevelgem is een kleine gemeente in West-
Vlaanderen dat een vliegveld bezit. Dat vliegveld is
gelegen tussen twee kerktorens, tussen de gemeente
Wevelgem en de gemeente Bissegem die amper 5
kilometer van elkaar gelegen zijn. Daar zijn klachten.
Blijkbaar wordt door een aantal vliegtuigen boven de
dorpskernen geregeld stunts uitgehaald onder de vorm
van loopings en dergelijke. Dit geeft een gevoel van
onveiligheid bij de inwoners. Men wordt er ook gecon-
fronteerd met het probleem van nachtvluchten die voor
geluidsoverlast zorgen. Vandaar een paar vragen. Heeft
het Bestuur der Luchtwegen reeds klachten ontvangen
betreffende bovenvermelde problemen van stuntvliegerij
en geluidsoverlast ? Hoe gaat men om met klachten die
het bestuur bereiken ? Wordt er enig gevolg aan gege-
ven, en zo ja, welk gevolg is daar dan tot op heden aan
gegeven ?
Minister Isabelle Durant : Mijnheer de voorzitter, collega
Descheemaeker, het Bestuur der Luchtvaart ontvangt af
en toe klachten in verband met de activiteiten boven
Wevelgem-Bissegem, zoals op alle vliegvelden. Aan-
gaande Wevelgem werd in het afgelopen jaar e´e´n gedo-
cumenteerde klacht inzake kunstvluchten ontvangen.
Indien de klacht algemeen is, wordt eerst nagegaan of de
mogelijkheid bestaat deze te specificeren, zowel door de
aanklager als door het vliegveld. Als er geen duidelijke
inbreuk is tegen het luchtwetboek, wordt de problematiek
in een ruimere context gesitueerd, zoals de noodzaak
nachtvluchten en acrobatievluchten uit te voeren, aange-
zien deze nu eenmaal opgelegd zijn door de geldende
regelgeving inzake opleiding van piloten. Kunstvluchten
mogen overigens plaatsvinden op een minimumhoogte
van 600 meter, maar niet boven steden, bebouwde
kommen van gemeenten, woonzones, industrie¨le com-
plexen, de LNG-terminal te Zeebrugge, nucleaire centra-
les of plaatsen waar veel mensen in openlucht verzameld
zijn alsmede in verkeersleidinggebieden of gebieden met
beperkingen behoudens toestemming van het gezag
waaronder deze gebieden ressorteren.
Kunstvluchten zijn verboden in gevaarlijke gebieden,
tenzij deze alleen voor die kunstvluchten bestemd zijn.
Om een doelmatiger bestrijding van inbreuken tegen het
luchtwetboek mogelijk te maken, zou het, zoals ik eerder
al vermeldde, goed zijn het personeelskader van de
dienst luchtvaartinspectie van mijn bestuur te versterken.
Inspectie betekent inspecteurs die op het terrein gaan om
een signaal te geven. Inspectie betekent niet alleen
inspectie op papier, maar een echte inspectie op het
terrein. Wat dat betreft bestaat er een ree¨el probleem wat
het kader betreft. Ik heb al gevraagd om in de begroting
een bedrag voor de versterking van de luchtvaart-
inspectie uit te trekken. Ik ben ervan overtuigd dat snelle
interventies ingevolge precieze vragen, samen met spo-
radische controles in gevoelige streken, het zouden
mogelijk maken het aantal inbreuken sterk te beperken.
Bij deze ene gedocumenteerde klacht, waarvan voordien
sprake, ging het nu juist om een voorbereiding tot een
examenvlucht, af te nemen door het Bestuur van de
Luchtvaart. Ik begrijp uw aandacht voor dit probleem en
ik ga met u akkoord. Echte inspecties op het terrein en op
geregelde wijze zijn absoluut noodzakelijk, maar daar-
voor heb ik extra middelen nodig. Ik heb deze gevraagd
aan de minister van Begroting. Daartoe zal worden
beslist in de begroting 2000.
Mevrouw
Anne-Mie
Descheemaeker
(AGALEV-
ECOLO) : Mijnheer de voorzitter, ik dank de minister voor
haar antwoord.
Als het echt nodig is om kunstvluchten uit te voeren
tijdens bijvoorbeeld een examen dan moet men zich toch
realiseren dat het in het zuiden van West-Vlaanderen zo
goed als onmogelijk is niet boven woonkernen te vliegen.
Blijkbaar werden er geen klachten ingediend wegens
geluidsoverlast maar alleen wegens kunstvliegerij ?
Minister Isabelle Durant : Inderdaad, er werden een
aantal gedocumenteerde klachten ingediend. Naast deze
klachten
werden
ook
een
groot
aantal
niet-
gedocumenteerde klachten ingediend. Alleen de gedocu-
menteerde klachten kunnen worden behandeld.
Mevrouw
Anne-Mie
Descheemaeker
(AGALEV-
ECOLO) : U raadt dus iedereen aan gedocumenteerde
klachten in te dienen.
16
HA 50
COM 153
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Minister Isabelle Durant : Ja.
Mevrouw
Anne-Mie
Descheemaeker
(AGALEV-
ECOLO) : Ik dank de minister voor haar antwoord.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Ordre des travaux
Regeling van de werkzaamheden
Nous nous trouvons a` pre´sent confronte´s a` un proble`me.
M. Dirk Pieters e´tant dans une autre commission, il nous
a demande´ de l'excuser et si possible de l'attendre.
Par contre, aucun des autres parlementaires qui souhai-
taient vous poser des questions n'est pre´sent. Alors, de
la me^me manie`re que certains vous prennent a` parti
quand vous arrivez en retard a` une commission, je me
permets de souligner cette attitude peu courtoise et
indigne de la fonction de parlementaire.
La question orale n° 1308 de M. Jean-Marc Delize´e est
reporte´e a` une date ulte´rieure.
De mondelinge vragen nr. 1322 van mevrouw Trees
Pieters, nr. 1331 van de heer Henk Verlinde, nr. 1339 van
de heer Jozef Van Eetvelt en nr. 1352 van de heer Ludo
Van Campenhout worden naar een latere datum ver-
schoven.
Madame la ministre, vous accepterez sans doute une
suspension de se´ance de quelques minutes pour atten-
dre M. Dirk Pieters ? (Assentiment)
La se´ance est suspendue.
De vergadering is geschorst.
- La se´ance est suspendue a` 15.27 heures.
- De vergadering wordt geschorst om 15.27 uur.
- La se´ance est reprise a` 15.30 heures.
- De vergadering wordt hervat om 15.30 uur.
La se´ance est reprise.
De vergadering is hervat.
Aangezien de heer Dirk Pieters nog steeds afwezig is,
wordt zijn mondelinge vraag nr. 1305 naar een latere
datum verschoven.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.30 uur.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 15.30 heures.
HA 50
COM 153
17
21-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000