B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR DE
I
NFRASTRUCTUUR
,
HET
V
ERKEER
EN DE
O
VERHEIDSBEDRIJVEN
COMMISSION DE L
'I
NFRASTRUCTURE
,
DES
C
OMMUNICATIONS
ET DES
E
NTREPRISES PUBLIQUES
VAN
DU
01-03-2000
01-03-2000
HA 50
COM 138
HA 50
COM 138
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Woensdag 1 maart 2000
COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR, HET VER-
KEER EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
-
COM 138
Samengevoegde mondelinge vragen van de heren Joos
Wauters en Jan Peeters aan de vice-eerste minister en
minister van Mobiliteit en Vervoer over
de studie inzake
de stopplaats Ruisbroek-Sauvegarde
(nrs. 1144 en 1210)
3
sprekers : Joos Wauters, Jan Peeters, Isabelle Du-
rant
, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
Mondelinge vraag van de heer Joos Wauters aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over
de boetes bij niet-vervanging van loopbaan-
onderbreking bij de NMBS
(nr. 1145)
4
sprekers : Joos Wauters, Isabelle Durant, vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
Mondelinge vraag van de heer Olivier Chastel aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over
de beteugeling van de illegale Luxemburgse num-
merplaten in Belgie¨
(nr. 1155)
5
sprekers : Olivier Chastel, Isabelle Durant, vice-
eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
Sommaire
Mercredi 1 mars 2000
COMMISSION DE L'INFRASTRUCTURE, DES COMMU-
NICATIONS
ET
DES
ENTREPRISES
PUBLIQUES
COM 138
Questions orales jointes de MM. Joos Wauters et Jan
Peeters a` la vice-premie`re ministre et ministre de la
Mobilite´ et des Transports sur
l'e´tude concernant l'arre^t
Ruisbroek-Sauvegarde
(n
os
1144 et 1210)
3
orateurs : Joos Wauters, Jan Peeters, Isabelle Du-
rant
, vice-premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et
des Transports
Question orale de M. Joos Wauters a` la vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports sur
les amendes en cas de non-remplacement de be´ne´fi-
ciaires d'interruption de carrie`re a` la SNCB
(n° 1145)
4
orateurs : Joos Wauters, Isabelle Durant, vice-
premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et des
Transports
Question orale de M. Olivier Chastel a` la vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports sur
la
re´pression des immatriculations luxembourgeoises ille´ga-
les en Belgique
(n° 1155)
5
orateurs : Olivier Chastel, Isabelle Durant, vice-
premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et des
Transports
2
HA 50
COM 138
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 : Parlementair Document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000 : Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenumvergadering
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officie¨le publicaties uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation 2
Natieplein 2
1008 Brussel
1008 Bruxelles
Tél. : 02/549 81 60
Tel. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE L'INFRASTRUCTURE,
DES COMMUNICATIONS
ET DES ENTREPRISES PUBLIQUES
COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR,
HET VERKEER
EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MERCREDI 1 MARS 2000
OPENBARE VERGADERING VAN
WOENSDAG 1 MAART 2000
De vergadering wordt geopend om 14.05 uur door de
heer Francis Van den Eynde, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 14.05 heures par M. Francis
Van den Eynde
, pre´sident.
Regeling van de werkzaamheden
Ordre des travaux
Collega's, de voorzitter van de Kamer heeft nogmaals bij
de commissievoorzitters sterk aangedrongen op het res-
pecteren van de spreektijd bij de vragen. Ik vraag u
nadrukkelijk u hieraan te houden.
Samengevoegde mondelinge vragen van de heren
Joos Wauters en Jan Peeters aan de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
de studie inzake de stopplaats Ruisbroek-
Sauvegarde
(nrs. 1144 en 1210)
Questions orales jointes de MM. Joos Wauters et Jan
Peeters a` la vice-premie`re ministre et ministre de la
Mobilite´ et des Transports sur
l'e´tude concernant
l'arre^t Ruisbroek-Sauvegarde
(n
os
1144 et 1210)
De heer Joos Wauters (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer de
voorzitter, vandaag is het voor mij een aangename dag,
want het parlementaire werk en het werk op het terrein
worden hier met elkaar verenigd. Tijdens de voorbije
legislatuur hebben wij met onze fractie herhaaldelijk
gepleit voor de heropening van stopplaatsen. Wij hebben
dit probleem samen met de bevolking aangepakt. Wij
hebben onder meer petitielijsten verzameld en ze aan de
heer Schouppe bezorgd. Op basis van onze petitielijsten
had hij een studie beloofd. Wij hebben dat dossier altijd
op de voet gevolgd. De studie is ondertussen afgerond.
Een van de opties die erin is opgenomen is om op korte
termijn de stopplaats van Ruisbroek te heropenen. Ik was
daarvan nog niet op de hoogte toen ik mijn vraag
indiende, maar nu blijkt dat het directiecomite´ maandag
heeft beslist de heropening van de stopplaats Ruisbroek
voor te stellen aan de raad van bestuur. Ik ben tevreden
dat wij het zover hebben kunnen brengen. Het kan een
bijkomende stimulans zijn om nog meer stopplaatsen te
heropenen en de mobiliteit te verhogen.
Mevrouw de minister, ik neem aan dat u op de hoogte
bent van deze resultaten. Ik hoop dat u de beslissing van
het directiecomite´ steunt. Voor wanneer is de uitvoering
van de werken gepland ? Wanneer wordt de stopplaats
effectief in dienst genomen ?
De heer Jan Peeters (SP) : Mijnheer de voorzitter,
mevrouw de minister, ik zou over hetzelfde onderwerp
een paar korte vragen willen stellen. Dit is een school-
voorbeeld van een dossier dat door de inzet van vele
regionale verantwoordelijken en politici tot een goed
einde is gebracht. Wij staan nu wellicht op een eindpunt
voor de herwaardering van deze lijn. Wij weten dat het
directiecomite´ van de Spoorwegen maandag daarover
een beslissing heeft genomen. Voor wanneer is de
heropening van deze stopplaats gepland ?
Ik neem trouwens aan, mevrouw de minister, dat u die
beslissing zult steunen.
Het opfrissen en gebruiksklaar maken van de stopplaats
Ruisbroek-Sauvegarde zal wellicht met heel wat werk en
investeringen gepaard gaan. Werd in dat verband een
timing bepaald ? Heeft u enig zicht op de omvang van de
nodige investeringen en werden er reeds plannen uitge-
werkt ?
Wordt volgens dezelfde methode en rekening houdend
met het reizigerspotentieel, ook op andere lijnen de
mogelijke heropening van stopplaatsen onderzocht ? Zo
ja, welke criteria hanteert u of de NMBS terzake ? Zijn er
met de NMBS, in het kader van het beheerscontract,
onderhandelingen aan de gang omtrent dergelijke op-
drachten ? Wordt het potentieel van sommige stopplaat-
sen reeds onderzocht en welke zijn de resultaten ?
HA 50
COM 138
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Minister
Isabelle
Durant :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, de studie omtrent de heropening van de stop-
plaats Ruisbroek-Sauvegarde is rond en op basis daar-
van zal een voorstel van beslissing van het directiecomite´
tot heropening van voornoemde stopplaats worden voor-
gelegd aan de raad van bestuur van de NMBS tijdens zijn
eerstvolgende vergadering.
De deadline van de NMBS inzake de heropening van
deze stopplaats is september 2000.
Deze beslissing is niet alleen belangrijk voor de regio,
maar speelt ook een grote rol in verband met de hero-
peningen van stopplaatsen in het algemeen. Immers, ook
op andere plaatsen kan op dat vlak succes worden
geboekt. Ik zal dit dossier dus met de nodige aandacht
volgen en erop toezien dat de gestelde termijn, met name
september 2000, wordt gerespecteerd.
De heer Joos Wauters (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer de
voorzitter, mevrouw de minister, het verheugt me dat de
deadline van september 2000 is vastgelegd. Ik hoop dat
men op dat ogenblik zal starten met de uitvoering van de
werken. We zullen in september feest kunnen vieren.
De heer Jan Peeters (SP) : Mijnheer de voorzitter,
mevrouw de minister, wij zullen meefeesten. Ik heb
echter geen antwoord gekregen op mijn twee bijkomende
vragen. Welk prijskaartje hangt er vast aan de werken
met betrekking tot de heropening van de stopplaats ? Zijn
er nog andere stopplaatsen waarvan u de heropening
laat onderzoeken ?
Minister Isabelle Durant : Mijnheer de voorzitter, ik zal bij
de NMBS navraag doen inzake de kostprijs van de kleine
werken. Wat de eventuele heropening van andere stop-
plaatsen betreft, zijn de mobilisatie van de publieke
opinie en een onderzoek naar het aantal potentie¨le
reizigers, mijn inziens, goede middelen om een beslis-
sing niet zo zeer te forceren maar wel voor te bereiden.
De methodologie kan in andere regio's worden toege-
past.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Joos Wauters aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer over
de boetes bij niet-vervanging van
loopbaanonderbreking bij de NMBS
(nr. 1145)
Question orale de M. Joos Wauters a` la vice-premie`re
ministre et ministre de la Mobilite´ et des Transports
sur
les amendes en cas de non-remplacement de
be´ne´ficiaires d'interruption de carrie`re a` la SNCB
(n° 1145)</b>
De heer Joos Wauters (AGALEV-ECOLO) : Mijnheer de
voorzitter, mevrouw de minister, ik heb vernomen dat de
NMBS bij loopbaanonderbreking eigenlijk nooit tot ver-
vanging overgaat. Er is voorzien in een forfaitaire scha-
devergoeding in de plaats van de niet-vervanging. Deze
schadevergoeding is gelijk aan het gemiddeld minimum-
maandinkomen. Dat bedraagt wellicht ongeveer 43 300
frank. Dat stemt ons tot nadenken. De loopbaan-
onderbreking in overheidsdiensten is quasi een recht. De
duur van die loopbaanonderbreking kan zich over een
periode van vijf jaar uitstrekken. Mensen kunnen gedu-
rende een lange periode loopbaanonderbreking nemen.
Men vervangt hen niet en betaalt in de plaats daarvan
43 300 frank per maand. Als men een kleine berekening
maakt, is dat 200 miljoen frank per jaar. Bovendien
veroorzaakt de niet-vervanging een verhoging van de
werkdruk. De vakbonden hebben reeds een aantal acties
op het getouw gezet om die werkdruk aan te klagen; de
werknemers kunnen zelfs hun vakantiedagen niet opne-
men. In die zin vind ik de keuze voor een forfaitaire
schadevergoeding een zeer merkwaardige politiek.
Mevrouw de minister, hoeveel personen hebben bij de
NMBS de laatste vijf jaar loopbaanonderbreking geno-
men ? In welke regime en voor welke periode gebeurde
dat ? Is men overgegaan tot een systematische betaling
van de forfaitaire schadevergoeding ? Hoeveel heeft
men per jaar betaald ? Hoeveel vervangingen werden er
doorgevoerd ? Hoeveel overuren telt men bij het NMBS-
personeel ? Welke argumenten en motieven liggen aan
de basis van deze beleidslijn ? Zijn er obstakels om tot
vervanging over te kunnen gaan ? Is er overleg met de
minister van Werkgelegenheid om mogelijke obstakels
op te ruimen ? Welke maatregelen neemt de minister om
de gunstige maatregel van loopbaanonderbreking te
koppelen aan bijkomende werkgelegenheid ? Voor de
federale overheid is dit de goedkoopste maatregel voor
een tewerkstellingsimpuls. Lastenverlagingen om men-
sen te werk te stellen, kosten meer dan de beroeps-
loopbaanonderbreking. Het is het beste instrument om
een werkgelegenheidspolitiek te voeren.
Minister Isabelle Durant : Mijnheer de voorzitter, mijn-
heer Wauters, ik zal eerst antwoorden op uw vraag over
het aantal loopbaanonderbrekers. Tijdens de afgelopen
vijf jaar bekwamen 322 NMBS-personeelsleden een
loopbaanonderbreking op basis van de beschikkingen
van het koninklijk besluit van 7 april 1995. Overeenkom-
stig artikel 1 van dit koninklijk besluit voorziet het statuut
van het personeel van de NMBS inderdaad in een enig
stelsel van voltijdse loopbaanonderbreking.
De bedoelde personeelsleden bekwamen op die wijze de
volgende periodes van voltijdse loopbaanonderbreking :
26 voor 6 maanden, 85 voor meer dan 6 maanden tot
12 maanden, 6 voor meer dan 12 maanden tot
18 maanden, 39 voor meer dan 18 maanden tot
4
HA 50
COM 138
01-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Isabelle Durant
24 maanden, 11 voor meer dan 24 maanden tot
30 maanden, 30 voor meer dan 30 maanden tot
36 maanden, 7 voor meer dan 36 maanden tot
42 maanden, 7 voor meer dan 42 maanden tot
48 maanden, 43 voor meer dan 42 maanden tot
48 maanden, 16 voor meer dan 48 maanden tot
54 maanden, 59 voor meer dan 54 maanden tot
60 maanden.
Door het feit dat heel wat aanvragers ondertussen de
maximum toegelaten periode bekomen hebben - 1 jaar
voor zelfstandige arbeid en 5 jaar bij afwezigheid van
arbeid -, is het aantal belanghebbenden gedaald tot
52 lopende periodes.
Volgens de NMBS vereist haar werkingsbeleid een spe-
cifieke benadering. Daarom wordt er niet overgegaan tot
de
rechtstreekse
vervanging
van
de
loopbaan-
onderbrekende personeelsleden door uitkeringsgerech-
tigde werklozen. Momenteel wordt prioritair tegemoet-
gekomen
aan
de
noden
inzake
gespecialiseerd
personeel.
De meeste loopbaanonderbrekingen worden toegestaan
ofwel zonder vervanging ofwel met vervanging door een
statutair aangeworven personeelslid. De NMBS wijst er
ook op dat zij in 1999 2500 nieuwe personeelsleden in
dienst nam en voor 2000 nog eens 2774 bijkomende
aanwervingen plant.
Er moet op gewezen worden dat volgens het koninklijk
besluit van 3 juli 1985 de rijksdienst voor arbeidsvoorzie-
ning aan de autonome overheidsbedrijven forfaitaire
schadevergoedingen betaalt. Dit bedrag is gelijk aan de
som
dat
de
RVA
aan
de
betrokken
loopbaan-
onderbrekers uitbetaalt onder vorm van onderbrekings-
uitkeringen. Omwille van de afname van het aantal
aanvragen evolueerde deze uitgave voor de NMBS van
ongeveer 16 miljoen frank in 1995 naar 5 047 977 frank
in 1998. Het bedrag voor 1999 is nog niet gekend.
Volgens de NMBS laat haar complexe structuur geen
concrete berekening toe van het aantal uren dat als
overwerk gepresteerd wordt. De NMBS zegt mij ook dat
zij bij de voorzieningen inzake personeelsbehoeften wel
degelijk rekening houdt met de afwezigheden van perso-
neelsleden ingevolge loopbaanonderbreking.
Indien de dienstverlening dit vereist, wordt de interne
werkorganisatie uiteraard aangepast. De vervanging ge-
beurt in werkelijkheid wel, maar zonder dat deze voldoet
aan de voorwaarden die door de wetgeving gesteld
worden om de aanrekening van de voorziene boetes te
kunnen voorkomen.
Omwille van de hierboven aangehaalde motieven kan
geen beroep gedaan worden op volledig uitkeringsge-
rechtigde werklozen. Meestal wordt de voorkeur gegeven
aan een statutaire tewerkstelling. Dit is trouwens wettelijk
bepaald voor de autonome overheidsbedrijven. De
NMBS kan zich dan ook volledig inschrijven in de be-
leidslijn die ook inzake de toekenning van loopbaan-
onderbrekingen door de bevoegde overheid voorge-
schreven wordt. Deze beleidslijn houdt volledig rekening
met de specifieke situatie van de betrokken overheids-
bedrijven.
Dat is het antwoord van de NMBS. Op deze manier wordt
deze problematiek binnen de NMBS bestuurd.
De heer Joos Wauters (AGALEV-ECOLO) : Mevrouw
de minister, ik dank u voor dit antwoord. Ik blijf dit echter
wel vreemd vinden voor een groot bedrijf als de NMBS.
De wet op de beroepsloopbaanonderbreking bepaalt niet
dat precies die bepaalde functie moet worden vervangen.
Er is dus een breed gamma van functies om vervanging
mogelijk te maken. Dit moet dus toch kunnen lukken,
liever dan een boete te betalen. Ik apprecieer dat de
NMBS het nieuwe personeelsbestand strikt volgt en dat
is maar goed ook, maar daarbuiten heeft de NMBS nog
wel de sociale opdracht om de maatregel van beroeps-
loopbaanonderbreking goed te integreren via tewerkstel-
ling en niet om te storten in een fonds als een bodemloos
vat. Dat is niet mijn beleidslijn, mevrouw de minister.
Ik vind het wel raar dat dergelijk groot bedrijf zich niet kan
uitspreken over het aantal gepresteerde overuren. Elk
bedrijfsmanagement moet toch de prestaties in het eigen
bedrijf kennen en kunnen nagaan welke overuren wor-
den gepresteerd, om zo het personeelsbeleid daarop te
kunnen afstemmen. Zo kan men fricties opsporen en
deze verhelpen. Ik dring er dus op aan om samen met de
leiding van de NMBS te onderzoeken op welke wijze een
en ander ook op dit gebied beter kan worden beheerd.
Minister Isabelle Durant : Mijnheer Wauters, dit is geen
marginaal probleem, maar als men de cijfers vergelijkt
met het aantal werknemers bij de NMBS, gaat het om
een klein aantal. Ik ga wel met u akkoord dat het moeilijk
te begrijpen is hoe een dergelijk groot bedrijf geen
duidelijk zicht heeft op iets als overuren of overwerk.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Question orale de M. Olivier Chastel a` la vice-
premie`re ministre et ministre de la Mobilite´ et des
Transports sur
la re´pression des immatriculations
luxembourgeoises ille´gales en Belgique
(n° 1155)</b>
Mondelinge vraag van de heer Olivier Chastel aan de
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer over
de beteugeling van de illegale Luxem-
burgse nummerplaten in Belgie¨
(nr. 1155)
HA 50
COM 138
5
01-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
M. Olivier Chastel (PRL FDF MCC) : Monsieur le pre´si-
dent, madame la ministre, la presse ainsi que les auto-
rite´s publiques se sont e´mues de la pre´sence au dernier
salon de l'automobile, qui s'est tenu au Heysel, de la
socie´te´ de droit luxembourgeoise qui propose des
contrats de financement et de location de ve´hicules
automobiles sous immatriculation luxembourgeoise a`
des personnes re´sidant en Belgique.
En re´action, M. le ministre des Finances avait e´te´ tre`s
clair pour rappeler l'arre^te´ royal du 31 de´cembre 1953 qui
stipule qu'une personne physique ou morale re´sidant en
Belgique doit rouler avec une plaque belge.
En matie`re de TVA, c'est donc la seule re´alite´ des
ope´rations e´conomiques au Luxembourg de l'individu ou
de la socie´te´ concerne´e qui prime.
Le ministre des Finances avait e´galement dit - il s'est
d'ailleurs permis de le rappeler re´cemment en commis-
sion - que de`s que les services de Mme la ministre des
transports auront pris un nouvel arre^te´ en la matie`re, la
re´pression de la fraude a` la plaque luxembourgeoise
serait impitoyable.
En effet, en matie`re de taxe a` l'immatriculation et de taxe
de circulation, il convient encore de traduire les disposi-
tions arre^te´es par les gouvernements belge et luxem-
bourgeois et qui de´finissent les crite`res pre´cis permettant
aux re´sidents belges d'immatriculer le ve´hicule qu'ils
utilisent au Luxembourg.
L'argument de la socie´te´ luxembourgeoise jetant le trou-
ble dans le public puisqu'elle s'abrite derrie`re le principe
europe´en de la libre circulation des biens et des services
pour attester de la le´galite´ de son offre commerciale,
Mme la ministre peut-elle nous informer sur l'e´tat d'avan-
cement du nouvel arre^te´ en la matie`re ?
Mme Isabelle Durant, ministre : Monsieur le pre´sident,
monsieur Chastel, la question que vous soulevez com-
porte a` la fois des aspects fiscaux, du ressort de mon
colle`gue, M. Reynders, et des aspects lie´s a` la re´glemen-
tation de police, telle l'immatriculation, relevant de ma
compe´tence.
En ce qui concerne ce point, j'ai, tout comme vous,
de´plore´ - l'intervention a d'ailleurs e´te´ imme´diate - la
confusion qu'entretenait sciemment la socie´te´ Locarent
dans l'esprit du public en Belgique, pre´sentant les avan-
tages fiscaux, re´sultant de la fiscalite´ automobile luxem-
bourgeoise et en passant de ce fait sous silence l'obli-
gation faite aux re´sidents belges de circuler avec des
plaques belges.
Je saisis donc l'occasion qui m'est donne´e, ici, pour
signaler qu'aucune harmonisation europe´enne n'existe,
aujourd'hui, en matie`re d'immatriculation. C'est re´elle-
ment une question proble´matique. Les re´glementations
sont, en effet, de compe´tence nationale, tandis que la
circulation routie`re internationale est, elle, re´gie par des
conventions internationales, e´trange`res au traite´ CEE,
notamment la fameuse convention de Vienne de 1968.
Il importe e´galement de combattre l'ide´e, selon laquelle
les principes de la libre circulation autoriserait une de´re´-
gulation sauvage, au me´pris de toute norme juridique, ce
qui, en matie`re d'immatriculation, aboutirait avec le sys-
te`me des filie`res tel que Locarent, a` ce que tous les
citoyens CEE pre´tendent rouler sous l'immatriculation la
plus avantageuse fiscalement, a` savoir dans le cas qui
nous pre´occupe l'immatriculation luxembourgeoise. Mais
c'est une e´volution qu'il convient de contrecarrer a` tout
prix.
Actuellement, la re´pression des infractions a` l'immatricu-
lation sous plaque e´trange`re s'effectue en Belgique sur la
base de l'arre^te´ royal du 31 de´cembre 1953, sans qu'il
soit ne´cessaire d'attendre un nouvel arre^te´. A titre infor-
mel, je signale que la Cour de cassation s'est de´ja`
prononce´e en ce sens en 1989 et a re´affirme´ sa jurispru-
dence par les arre^ts du 15 mai et du 1er de´cembre 1999.
Je vous signale que sur la base de cette re´glementation
et tenant compte de ce qui suit, le Colle`ge des procureurs
ge´ne´raux pre`s les cours d'appel diffusera probablement,
d'ici un mois, une circulaire relative a` la circulation des
re´sidents belges utilisant des ve´hicules a` l'e´tranger.
Ainsi, aussi bien pour les services de police que pour les
parquets, ils disposeront de directives uniformes pour
s'atteler au phe´nome`ne. Toutefois, comme vous le signa-
liez, un nouvel arre^te´ sur l'immatriculation est actuelle-
ment en cours de pre´paration, puisque, compte tenu de
l'ampleur des fraudes, les gouvernements belge et
luxembourgeois ont de´cide´ de re´agir de concert et ont
ne´gocie´, en septembre dernier, un accord bilate´ral, qui
confirme l'interdiction contenue dans les deux re´glemen-
tations nationales, de circuler dans des ve´hicules non
pre´alablement immatricule´s dans l'Etat de re´sidence de
l'utilisateur.
En ce qui concerne les de´lais, ce travail est en voie
d'ache`vement, dans la mesure ou` il s'agissait non de
changer un article mais de revoir l'ensemble de l'arre^te´,
avant de parcourir la proce´dure le´gale, a` savoir, pour les
matie`res de circulation routie`re, consulter l'association
des Re´gions, demander l'avis du Conseil d'Etat avant de
le pre´senter a` la signature du Roi pour publication au
Moniteur belge.
Donc, j'essaie d'activer au maximum les travaux, parce
que la de´cision aura une re´percussion importante tant au
niveau de la perte de revenus que cela repre´sente qu'au
niveau symbolique de l'acceptation, comme ce fut le cas
trop longtemps, de situations anormales.
6
HA 50
COM 138
01-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Isabelle Durant
En re´sume´, les e´le´ments sont en voie de finalisation, de
manie`re a` pouvoir suivre la proce´dure le´gale prescrite.
M. Olivier Chastel (PRL FDF MCC) : Monsieur le pre´si-
dent, je me re´jouis de la re´ponse de Mme la ministre et
de m'entendre dire qu'une directive claire a` destination
des parquets et des polices concerne´s est, effective-
ment, en voie de finalisation et me^me si le parcours est
encore long avant la sortie de l'arre^te´ royal, il est impor-
tant de traduire dans nos textes de loi cet accord bilate´ral
entre les deux pays, qui date de septembre dernier.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Regeling van de werkzaamheden
Ordre des travaux
De mondelinge vragen geagendeerd als punten 3bis tot
en met 3septies worden naar een latere datum verscho-
ven.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 14.30 heures.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 14.30 uur.
HA 50
COM 138
7
01-03-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000