KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRIV 50 COM 1008
CRIV 50 COM 1008
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
I
NTEGRAAL
V
ERSLAG
MET
VERTAALD BEKNOPT VERSLAG
VAN DE TOESPRAKEN
C
OMPTE
R
ENDU
I
NTÉGRAL
AVEC
COMPTE RENDU ANALYTIQUE TRADUIT
DES INTERVENTIONS
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
dinsdag
mardi
11-03-2003
11-03-2003
10:00 uur
10:00 heures
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
PS
Parti socialiste
cdH
centre démocrate Humaniste
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes :
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
e-mail :
publications@laChambre.be
CRIV 50
COM 1008
11/03/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Roel Deseyn aan de minister
van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek,
belast met het Grootstedenbeleid, over "de
moeilijkheden in de oleochemie" (nr. B134)
1
Question de M. Roel Deseyn au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique,
chargé de la Politique des grandes villes, sur "les
difficultés dans le secteur de l'oléochimie"
(n° B134)
1
Sprekers: Roel Deseyn, Charles Picqué,
minister van Economie en Wetenschappelijk
Onderzoek, belast met het Grootstedenbeleid
Orateurs: Roel Deseyn, Charles Picqué,
ministre de l'Economie et de la Recherche
scientifique, chargé de la Politique des
grandes villes
CRIV 50
COM 1008
11/03/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
COMMISSION DE L'ECONOMIE, DE
LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE, DE
L'EDUCATION, DES INSTITUTIONS
SCIENTIFIQUES ET
CULTURELLES NATIONALES, DES
CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
van
DINSDAG
11
MAART
2003
10:00 uur
______
du
MARDI
11
MARS
2003
10:00 heures
______
La séance est ouverte à 10.15 heures par Mme Muriel Gerkens, présidente.
De vergadering wordt geopend om 10.15 uur door mevrouw Muriel Gerkens, voorzitter.
01 Vraag van de heer Roel Deseyn aan de minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek,
belast met het Grootstedenbeleid, over "de moeilijkheden in de oleochemie" (nr. B134)
01 Question de M. Roel Deseyn au ministre de l'Economie et de la Recherche scientifique, chargé
de la Politique des grandes villes, sur "les difficultés dans le secteur de l'oléochimie" (n° B134)
01.01 Roel Deseyn (CD&V): Mevrouw de voorzitter, mijnheer de
minister, ik ving echo's op uit de sector van de oleochemie en van de
slachtindustrie, die ik u wil voorleggen.
De oleochemie is een tak van de scheikunde waarbij plantaardige en
dierlijke vetten alsook oliën worden omgezet in een aantal derivaten.
In mijn schriftelijke vraag staan hieromtrent meer details.
Deze afgeleide producten worden gebruikt in heel wat sectoren,
onder andere in de voedings- en de textielindustrie.
Zowel plantaardige als dierlijke vetten en oliën bestaan uit heel wat
verbindingen van een welbepaalde kwaliteit. Het gaat niet louter om
afval of om een eindproduct, maar ook om hoogwaardige producten
die aan de oorsprong kunnen liggen van een ander productieproces.
Wat op het einde van het slachtproces overschiet en soms als afval
wordt beschouwd, is een grondstof voor andere industrietakken.
Het probleem, mijnheer de minister, is dat er verwarring bestaat in de
wetgeving omtrent de begrippen afval en bijproduct. Een niet
gewenst bijproduct wordt bijvoorbeeld door de Waalse overheid
onmiddellijk omschreven als afval, terwijl het gaat om een bijproduct
dat na bewerking een hoogwaardige toepassing krijgt, zoals
bijvoorbeeld de biodiesel. Het vet van gezonde dieren uit slachterijen
wordt ook beschouwd als afval en niet als bijproduct waarvan
bijvoorbeeld ecologische diesel kan worden gefabriceerd. Het dierlijk
vet wordt in de vetsmelterijen gesmolten tot een normale olie of vet.
Bij dit procédé is er geen sprake van afval in de vorm van bloed,
huid of vaste delen, maar om totaal andere stoffen. Deze producten
01.01 Roel Deseyn (CD&V):
L'oléochimie est la transformation
de graisses végétales et animales
en dérivés de haute qualité
utilisés comme matière première
dans de nombreux secteurs.
Or, le gouvernement wallon
considère d'emblée de nombreux
sous-produits comme des
déchets, alors que l'oléochimie
permettrait de leur donner une
utilisation précieuse, comme le
biodiesel par exemple.
En l'absence d'une définition
unanime des notions de "sous-
produit" et de "déchet", l'industrie
doit trop souvent produire des
autorisations supplémentaires, ce
qui entraîne une distorsion de la
concurrence et entrave le
développement de nouvelles
applications.
Le ministre a-t-il connaissance de
ce problème? Comment se fait-il
que certains produits sont
qualifiés de déchets alors qu'en
11/03/2003
CRIV 50
COM 1008
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
worden door de vetveredelaars behandeld en verkocht als grondstof
voor de oleochemie. Toch beschouwt de overheid deze
hoogwaardige derivaten van de vetten als afval.
Door het gebrek aan een eensluidende definitie van het begrip afval
wordt de industrie geconfronteerd met de interpretatie van de
overheid en vaak met een zekere willekeur bij controles. Op
internationaal vlak merkt men dat wat als bijproduct wordt
omschreven in Nederland, in ons land in het bijzonder in Wallonië -
soms wordt geëvalueerd als afval. Het gevolg is dat het product valt
onder de afvalstroom met alle bijhorende reglementeringen,
vergunningen, te betalen waarborgen en dergelijke, terwijl hetzelfde
product in een ander land als een gewone grondstof wordt
behandeld. Dat is manifest concurrentievervalsing en bovendien
houdt het de ontwikkeling van nieuwe energieën tegen. In dat
verband gaf ik al het voorbeeld van de biodiesel.
Voor de sector moet dan ook dringend een duidelijke en
eensluidende definitie worden gegeven voor het begrip afval. Op
korte termijn is het voor het vermelde product noodzakelijk om aan te
geven of het louter gaat om afval, het eindproduct van een
slachtproces, ofwel of het daarentegen gaat om een grondstof die
aan de basis kan liggen van producties in heel wat nieuwe chemische
sectoren en die zelfs kan bijdragen tot een duurzaam energiebeleid.
Mijnheer de minister, bent u op de hoogte van de problemen die in
deze industriesector worden ondervonden? Waarom worden
bepaalde producten als afval bestempeld, terwijl zij dat in feite niet
zijn? Ik meen dit te hebben aangetoond aan de hand van enkele
voorbeelden. Welke zijn uw plannen om terzake duidelijke criteria op
te leggen? Zal u de huidige situatie kunnen verhelpen en zo ja,
wanneer?
réalité, il n'en sont pas? Comment
le ministre pense-t-il remédier à
cette situation?
01.02 Minister Charles Picqué: (...) Volksgezondheid, het Federaal
Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen en de
Gewesten.
De verwarring waarnaar in de vraag verwezen wordt, komt voort uit
het feit dat de oorspronkelijke restproducten in sommige landen
onder de landbouwwetgeving vallen en in andere onder de
afvalwetgeving. Omdat gebruikgemaakt wordt van restproducten van
plantaardige en/of dierlijke oorsprong hebben de diverse
voedselcrisissen in het recente verleden ertoe bijgedragen dat ook in
die sector de controle en de reglementering aanzienlijk zijn
toegenomen en verscherpt. Die toename inzake controle en
reglementering is op dit ogenblik in de Europese Unie echter niet
geharmoniseerd. Elke lidstaat heeft op relatief korte tijd een aantal
maatregelen genomen met als gevolg dat er inderdaad sprake is van
een zekere disharmonie die zou kunnen leiden tot problemen van
concurrentieverschillen tussen de lidstaten.
De lidstaten en de Europese Unie waren zich bewust van de
noodzaak aan vereenvoudiging en hebben een Europese
harmonisatie uitgewerkt in de vorm van verordening nr. 1774 en ik
citeer: "tot vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet voor
menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten." Die
verordening werd gepubliceerd op 10 oktober 2002 en wordt van
kracht op 1 mei 2003, dus over twee maanden.
01.02 Charles Picqué, ministre:
Cette matière ne relève pas a
priori de mes compétences. Les
autorités fédérales, l'Agence
fédérale pour la sécurité de la
chaîne alimentaire et les Régions
se partagent la compétence en la
matière.
Certains pays considèrent que les
sous-produits sont régis par la
législation sur les produits
agricoles, d'autres estiment qu'ils
tombent dans le champ
d'application de la législation sur
les déchets, d'où la confusion qui
s'est créée.
Dans notre pays, le secteur fait
l'objet d'un contrôle rigoureux, à la
suite des crises alimentaires de
ces dernières années. Il est vrai
que les contrôles manquent
d'uniformité au niveau européen,
ce qui risque d'entraîner une
CRIV 50
COM 1008
11/03/2003
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2002
2003
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
Het is duidelijk dat de verordening het antwoord op niveau van de
Europese Unie is op de moeilijkheden van de oleochemische sector
waarnaar u in uw vraag verwijst. Gezien alle lidstaten hun wetgeving
zullen moeten aanpassen aan dezelfde normen zal daardoor een
eind gemaakt worden aan de bestaande disharmonie.
Over de praktische uitwerking van de verordening wil ik nog het
volgende zeggen. De meeste lidstaten, waaronder België, hebben
aan de Europese Unie 3 tot 5 jaar uitstel gevraagd voor de
toepassing van de verordening. Ook moet de industrie de tijd krijgen
om haar productieapparaat aan te passen aan de nieuwe normen. In
België zullen de concrete uitvoeringsmaatregelen inzake
reglementering en controle als gevolg van de verordening genomen
worden in samenspraak met de bevoegde federale en gewestelijke
autoriteiten, uiteraard binnen het werkingskader van de verordening.
Ik wens evenwel nogmaals te benadrukken dat mijn departement
daarbij niet betrokken is.
concurrence déloyale entre les
Etats membres. Aussi les Etats
membres ont-ils arrêté un
règlement qui entrera en vigueur
le 1
er
mai 2003. La plupart des
pays, dont la Belgique d'ailleurs,
ont cependant demandé un répit
de trois à cinq ans. Il faut en effet
permettre à l'industrie de se
conformer.
Je le répète, et j'insiste : mon
département n'est pas concerné.
01.03 Roel Deseyn (CD&V): Mijnheer de minister, (...) We zien ook
in andere problematieken dat België veel strenger is dan buurlanden
en soms voor zaken die geen rechtstreeks verband hebben met de
volksgezondheid wat het voor deze sector toch moeilijk maakt. De
overheid zou extra waakzaam moeten zijn en niet heiliger willen zijn
dan de paus waardoor het voor onze bedrijven extra moeilijk wordt.
Ik wou dit toch nog even toevoegen.
01.03 Roel Deseyn (CD&V): Je
me félicite de la rigueur et de la
vigilance dont fait preuve notre
pays, mais il ne faut pas non plus
être plus catholique que le pape.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten om 10.23 uur.
La réunion publique de commission est levée à 10.23 heures.