B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
COMMISSION DE LA
J
USTICE
VAN
DU
25-01-2000
25-01-2000
HA 50
COM 094
HA 50
COM 094
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 094
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 : Parlementair Document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000 : Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenumvergadering
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officie¨le publicaties uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation 2
Natieplein 2
1008 Brussel
1008 Bruxelles
Tél. : 02/549 81 60
Tel. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 25 januari 2000
COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
-
COM 094
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- de heer Daniel Bacquelaine aan de minister van Justitie
over
de evaluatie van de gemeenschappelijke richtlijn
over het opsporingsbeleid inzake bezit en detailhandel in
illegale verdovende middelen
(nr. 837)
- de heer Jo Vandeurzen aan de minister van Justitie over
het evaluatierapport inzake drugs (nr. 841)
- de heer Pieter De Crem aan de minister van Justitie over
het evaluatierapport inzake drugs (nr. 883)
4
sprekers : Daniel Bacquelaine, voorzitter van de PRL
FDF MCC-fractie, Marc Verwilghen, minister van Jus-
titie, Servais Verherstraeten, Vincent Decroly
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- de heer Bart Laeremans aan de minister van Justitie over
het schrijnend tekort aan parketmagistraten (nr. 847)
- de heer Geert Bourgeois aan de minister van Justitie
over
het aantal openstaande betrekkingen in het parket
(nr. 871)
8
sprekers : Bart Laeremans, Geert Bourgeois, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister van Justitie over
de voorgestelde vervolging van
ambtenaren en politici met betrekking tot obstructie in de
afhandeling van uitwijzingen
(nr. 864)
13
sprekers : Pieter De Crem, Marc Verwilghen, minister
van Justitie
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister van Justitie over
een mogelijk nieuw spannings-
veld tussen de grondwettelijke vrijheden, het recht op
informatie en een actuele en maatschappelijk gedragen
definitie van het begrip 'goede zeden'
(nr. 873)
14
sprekers : Pieter De Crem, Marc Verwilghen, minister
van Justitie
Sommaire
Mardi 25 janvier 2000
COMMISSION DE LA JUSTICE
-
COM 094
Questions orales jointes de :
- M. Daniel Bacquelaine au ministre de la Justice sur
l'e´valuation de la directive commune relative a` la politique
des poursuites en matie`re de de´tention et de vente au
de´tail de drogues illicites
(n° 837)
- M. Jo Vandeurzen au ministre de la Justice sur
le rapport d'e´valuation en matie`re de drogue (n° 841)
- M. Pieter De Crem au ministre de la Justice sur
le rapport d'e´valuation en matie`re de drogue (n° 883)
4
orateurs : Daniel Bacquelaine, pre´sident du groupe
PRL FDF MCC, Marc Verwilghen, ministre de la Jus-
tice, Servais Verherstraeten, Vincent Decroly
Questions orales jointes de :
- M. Bart Laeremans au ministre de la Justice sur
le manque criant de magistrats au parquet (n° 847)
- M. Geert Bourgeois au ministre de la Justice sur
le nombre de places vacantes au parquet (n° 871)
8
orateurs : Bart Laeremans, Geert Bourgeois, Marc
Verwilghen, ministre de la Justice
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre de la
Justice sur
la poursuite propose´e de fonctionnaires et
d'hommes politiques en raison d'obstruction dans le traite-
ment d'expulsions
(n° 864)
13
orateurs : Pieter De Crem, Marc Verwilghen, ministre
de la Justice
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre de la
Justice sur
une possible nouvelle tension entre les li-
berte´s fondamentales, le droit a` l'information et une de´fi-
nition actuelle et socialement correcte de la notion 'bonnes
moeurs'
(n° 873)
14
orateurs : Pieter De Crem, Marc Verwilghen, ministre
de la Justice
HA 50
COM 094
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
4
HA 50
COM 094
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE LA JUSTICE
COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 25 JANVIER 2000
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 25 JANUARI 2000
De vergadering wordt geopend om 14.50 uur door de
heer Fred Erdman, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 14.50 heures par M. Fred
Erdman, pre´sident.
Questions orales jointes de :
- M. Daniel Bacquelaine au ministre de la Justice sur
l'e´valuation de la directive commune relative a` la
politique des poursuites en matie`re de de´tention et
de vente au de´tail de drogues illicites
- M. Jo Vandeurzen au ministre de la Justice sur
le
rapport d'e´valuation en matie`re de drogue
- M. Pieter De Crem au ministre de la Justice sur
le
rapport d'e´valuation en matie`re de drogue
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- de heer Daniel Bacquelaine aan de minister van
Justitie over
de evaluatie van de gemeenschappe-
lijke richtlijn over het opsporingsbeleid inzake bezit
en detailhandel in illegale verdovende middelen
(nr. 837)
- de heer Jo Vandeurzen aan de minister van Justitie
over
het evaluatierapport inzake drugs (nr. 841)
- de heer Pieter De Crem aan de minister van Justitie
over
het evaluatierapport inzake drugs (nr. 883)
M. Daniel Bacquelaine (PRL FDF MCC) : Monsieur le
pre´sident, monsieur le ministre, chers colle`gues, faisant
suite aux conclusions du rapport fait au nom du groupe
de travail charge´ d'e´tudier la proble´matique de la drogue,
adopte´ le 5 juin 1997 par la Chambre des repre´sentants,
le ministre de la Justice et le colle`ge des procureurs
ge´ne´raux avaient de´cide´ de la mise en oeuvre d'une
nouvelle directive en matie`re de politique des poursuites
communes en matie`re de de´tention et de vente au de´tail
de drogues illicites. Cette directive remplac¸ait la directive
prise par le ministre Wathelet en 1993.
Je ne reviendrai pas sur le de´tail de la directive du
colle`ge des procureurs ge´ne´raux, dans la mesure ou`
notre commission de la Justice a de´ja` eu l'occasion
d'aborder cette question a` plusieurs reprises, que ce soit
a` l'occasion de de´bats organise´s sur ce the`me ou de
questions orales pose´es par des membres de cette
assemble´e.
Je tiens cependant a` rappeler brie`vement que cette
directive e´nonc¸ait le principe selon lequel la de´tention de
cannabis pour consommation personnelle e´tait un de´lit
auquel il convenait de donner la priorite´ la plus faible
dans la politique de poursuite.
Cette directive organisait pour les personnes prises en
possession de cannabis une proce´dure simplifie´e : les
services de police e´tablissaient un proce`s-verbal sim-
plifie´ conserve´ par les polices locales. En fonction du
nombre de proce`s-verbaux dresse´s, un listing de tous les
proce`s-verbaux simplifie´s devait e^tre envoye´ bimensuel-
lement ou mensuellement au parquet pour contro^le.
Cependant, a` mon sens, la directive du colle`ge des
procureurs ge´ne´raux a introduit tellement d'exceptions
au principe de la priorite´ la plus faible que nous n'avons
pu aboutir a` l'uniformisation souhaite´e de la politique des
poursuites. En effet, l'interpre´tation des exceptions est
telle que chaque parquet reste relativement libre des
poursuites en la matie`re. Je pense notamment aux
exceptions lie´es au caracte`re proble´matique de la
consommation. Il est difficile d'e´valuer clairement ce que
signifie une consommation proble´matique. C'est en tout
cas tre`s subjectif. Comme les faits semblent le montrer,
les poursuites en la matie`re risquent bel et bien de
continuer a` e^tre pratique´es assez largement alors que le
but des recommandations du groupe de travail e´tait de
faire en sorte que la simple consommation de cannabis
ne fasse plus l'objet de ve´ritables poursuites.
Reprenant l'accord gouvernemental, le ministre de la
Justice a eu l'occasion d'annoncer, le 20 octobre dernier,
qu'une e´valuation de la directive de 1998 serait de´pose´e
sur la table du gouvernement le 12 janvier. Cette e´valua-
tion annonce´e devait notamment se fonder sur les tra-
vaux du service de Politique criminelle, charge´ de ras-
sembler un certain nombre de donne´es aupre`s des
HA 50
COM 094
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Daniel Bacquelaine
services de police et des parquets, concernant la fa-
meuse proce´dure simplifie´e. L'e´valuation globale devait
e´galement s'appuyer sur une e´tude commande´e par
votre pre´de´cesseur aux professeurs De Ruyver et Cas-
selman.
Monsieur le ministre, je souhaite vous interroger sur les
e´le´ments suivants.
Etes-vous en mesure de nous annoncer, conforme´ment
a` l'engagement pris devant le parlement, les premiers
re´sultats de l'e´valuation de la directive du colle`ge des
procureurs ge´ne´raux ?
Dans le plan national de se´curite´ que vous proposez, au
chapitre de la politique en matie`re de stupe´fiants, il n'est
pas fait re´fe´rence a` une re´vision e´ventuelle de la politique
criminelle en matie`re de stupe´fiants et, en particulier, a`
l'attitude qu'il convient d'adopter vis-a`-vis des de´tenteurs
et des consommateurs de cannabis et de ses produits
de´rive´s.
D'apre`s le re´sultat de l'e´valuation, e^tes-vous pre^t a`
envisager une modification de la politique criminelle en
cette matie`re ?
Quelle est votre position par rapport a` la question de la
de´pe´nalisation et de la de´criminalisation des faits de
de´tention de faibles quantite´s de cannabis ou de ses
produits de´rive´s en vue d'un usage strictement person-
nel ?
Confirmez-vous les intentions affiche´es par le gouverne-
ment dans sa de´claration de politique de juillet dernier, a`
savoir de laisser le de´bat ouvert, de permettre au parle-
ment d'aborder cette question et de prendre attitude face
aux diffe´rentes initiatives parlementaires qui seraient
de´pose´es en matie`re de de´pe´nalisation de la de´tention
de faibles quantite´s de cannabis ?
De voorzitter : Mijnheer de minister, collega's, de heer
Vandeurzen neemt deel aan een vergadering extra mu-
ros. De heer De Crem moet aanwezig zijn in een andere
commissie. De minister heeft de teksten van hun vragen
en het lijkt mij niet nodig hun mondelinge vragen uit te
stellen. Laten wij aannemen dat het antwoord op de
vraag van de heer Bacquelaine gegevens zal bevatten
waarvan de heren Vandeurzen en De Crem met belang-
stelling kennis zullen nemen.
Minister Marc Verwilghen : Mijnheer de voorzitter,
collega's, mijn antwoord is in grote mate gei¨nspireerd
door het regeerakkoord. Het is niet toevallig dat daarin
het onderwerp met betrekking tot de drugsproblematiek
wordt gesitueerd in het kader van de aangelegenheden
die in een open debat met het parlement moeten worden
besproken.
Je pourrais faire une comparaison avec ce qui se passe
dans le dossier de l'euthanasie ou` nous remarquons que
le gouvernement a laisse´ une tre`s grande liberte´ aux
membres du parlement.
Il en sera e´galement ainsi pour le de´bat concernant
l'e´valuation du rapport sur la drogue. J'ai bien rec¸u le
rapport des professeurs dans le de´lai pre´vu. Imme´diate-
ment apre`s re´ception, je l'ai communique´ au demandeur,
le gouvernement.
Het is het resultaat van een kortlopend wetenschappelijk
onderzoek dat door mijn kabinet - en niet door mijn
voorganger, zoals de heer Bacquelaine het omschreef in
zijn vraag - in oktober 1999 werd gevraagd aan de
professoren De Ruyver van de universiteit van Gent en
Casselman van de katholieke universiteit Leuven. In dat
rapport hebben beide professoren tegelijkertijd de eva-
luatie verwerkt van de gemeenschappelijke richtlijn in-
zake opsporingsbeleid met betrekking tot het bezit en de
detailhandel van illegale verdovende middelen door de
dienst strafrechtelijk beleid die afhangt van mijn departe-
ment.
Le rapport d'e´valuation m'a e´te´ communique´ a` la mi-
janvier et, lors du Conseil des ministres de la semaine
dernie`re, je l'ai transmis a` M. le premier ministre. Le
rapport est mis a` l'ordre du jour du cabinet restreint de
demain et sera ensuite examine´ lors du Conseil des
ministres de jeudi. Comme pre´vu dans l'accord gouver-
nemental, le gouvernement en saisira ensuite le parle-
ment.
Het regeerakkoord bepaalt immers dat het evaluatie-
rapport door de regering aan het parlement wordt voor-
gelegd en dat de regering op basis van de resultaten van
het rapport en in samenspraak met het parlement een
coherent drugbeleid zal uitwerken. Ik kan dus hic et nunc
niet dieper ingaan op de inhoud van het rapport. Eerst
dient de Ministerraad zich hierover uit te spreken. Ik geef
u echter wel de garantie dat het parlementair debat over
alle onderdelen zal moeten worden gevoerd als de
Ministerraad zijn houding heeft bepaald.
Wat de structuur betreft, kan ik u meedelen dat men in
het evaluatierapport is uitgegaan van de aanbevelingen
en de conclusies van de parlementaire werkgroep die
belast
werd
met
het
bestuderen
van
de
drug-
problematiek. Voor elk aspect dat werd behandeld in de
conclusies en de aanbevelingen werd een stand van
zaken opgesteld. Hierbij werden de aanbevelingen van
de parlementaire werkgroep stelselmatig hernomen en
getoetst aan de stand van zaken in de praktijk. Die
oefening is dus volledig.
Je voudrais ajouter un dernier commentaire sur l'e´valua-
tion de la directive de 1998. La conclusion principale est
qu'il est ne´cessaire de pre´ciser tant le ro^le des diffe´rents
acteurs que les notions fondamentales utilise´es dans la
directive.
6
HA 50
COM 094
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Marc Verwilghen
La circulaire du 8 mai 1998 relative a` la politique de
poursuite en matie`re de de´tention et de vente au de´tail de
stupe´fiants illicites pre´voit une politique de poursuites
base´e sur deux piliers : d'une part, la nature du produit,
d'autre part, l'importance de la consommation. La direc-
tive utilise a` ce propos des notions fondamentales telles
que de´tention de quantite´s limite´es de drogue pour sa
propre consommation ou consommation unique ou
consommation proble´matique ou nuisance pour la so-
cie´te´.
La re´pression de la toxicomanie diffe`re d'un parquet a`
l'autre en raison du large e´ventail de mesures propose´es
par la directive du 8 mai 1998 et des crite`res vagues qui
y sont associe´s. Il s'ensuit que toutes les interventions du
sie`ge restent possibles, du classement sans suite jusqu'a`
la poursuite.
En conclusion, de ce fait, la directive ne re´pond aucune-
ment aux recommandations du groupe de travail
Dro-
gue
; d'ailleurs, je m'en suis de´ja` explique´ a` plusieurs
reprises devant cette commission. Il va de soi que nous
devrons trouver une me´thode pour engager des poursui-
tes de la me^me fac¸on dans les diffe´rents ressorts et
parquets du pays. Sans cela, nous n'obtenons pas le
re´sultat recommande´ par le groupe de travail.
Het blijkt heel duidelijk uit de studie dat het gehanteerde
begrippenkader aanleiding geeft tot uiteenlopende inter-
pretaties, zowel op het niveau van de politiediensten als
van de parketten. Dit staat de uniformiteit in de weg.
Los van de beslissing die - na discussie in de regering en
na de bespreking in het parlement - door het parlement
zal worden genomen, ben ik van plan om op het college
van procureurs-generaal de discussie te openen om in
deze materie tot een uniform strafbeleid te kunnen ko-
men. Anders schieten we het doel voorbij dat we voor
ogen hebben gehouden.
Je conclurai par une dernie`re remarque. M. Bacquelaine
s'interrogeait a` propos de la de´criminalisation de certai-
nes drogues. Je ne peux naturellement pas me pronon-
cer au nom du gouvernement a` cet e´gard, ni pre´sager de
la discussion que nous aurons au parlement. Mais per-
sonnellement, je pense que l'on ne peut pas envisager
cette possibilite´. Je l'ai de´ja` dit souvent devant cette
commission. Une de´criminalisation nous placerait dans
une situation difficile sur le plan international. La Belgique
serait en effet le premier pays europe´en a` mener une
telle politique.
En outre, nous nous sommes engage´s a` collaborer avec
les autres pays europe´ens pour combattre la drogue.
Nous devons donc respecter nos obligations avant de
nous lancer dans un tel de´bat.
Mijnheer de voorzitter, ik denk dat ik zowel heb geant-
woord op de vragen die werden gesteld door collega
Bacquelaine als op de vragen van de collega's De Crem
en Vandeurzen.
M. Daniel Bacquelaine (PRL FDF MCC) : Monsieur le
pre´sident, je remercie monsieur le ministre pour sa
re´ponse de´taille´e et je me re´jouis qu'il conside`re comme
opportun d'ame´liorer l'uniformite´ de de´finition de la poli-
tique des poursuites par le colle`ge des procureurs ge´ne´-
raux de fac¸on a` ce qu'elle s'applique a` l'ensemble des
ressorts, mettant ainsi un terme a` cette divergence
d'interpre´tation de la directive de 1998 qui ne permet pas
de re´pondre aux souhaits et aux recommandations du
groupe de travail sur la proble´matique de la drogue.
Je me re´jouis aussi que ce soit le parlement qui puisse
discuter de ce proble`me. Mais je voudrais vous faire
remarquer qu'il y a la` un paradoxe par rapport a` votre
position en ce qui concerne la de´criminalisation et la
de´pe´nalisation ou` vous prenez de´ja` position sur le dos-
sier juste apre`s avoir re´pe´te´ que le parlement pourrait en
discuter librement.
Je comprends que le proble`me des conventions interna-
tionales engage notre pays et nous lie d'une certaine
fac¸on, mais il est e´galement possible que nous soyons
l'aiguillon qui permette de revoir une position commune
europe´enne en la matie`re. Il serait ainsi possible de faire
e´voluer ces conventions internationales, non pas dans le
sens d'un certain laxisme contraire a` une saine politique
en la matie`re, mais pluto^t en vue de coller a` la re´alite´ du
terrain et de faire en sorte que, progressivement, la
notion de de´tention de quantite´s suppose´es destine´es a`
la consommation personnelle puisse e^tre conside´re´e
comme non pe´nalisable, cela d'autant plus qu'actuelle-
ment, notre le´gislation n'incrimine pas la consommation.
Il y a une grande hypocrisie a` ne pas incriminer la
consommation et a` garder en me^me temps un caracte`re
pe´nal au fait de de´tenir la quantite´ ne´cessaire a` la
consommation. Il y aurait lieu d'adapter notre le´gislation
sans entrai^ner de grands chambardements internatio-
naux en la matie`re. Il existe une marge de manoeuvre
que notre parlement pourrait utiliser.
De voorzitter : Dames en heren, plots merk ik dat er veel
werkruimte is ontstaan, al weet ik niet precies wat de
oorzaak hiervan is. Misschien komt het door het feit dat
de heer De Crem werd weerhouden.
Hoe dan ook, dit laat mij toe de collega's die dit wensen,
de mogelijkheid te bieden om terzake te reageren.
De heer Servais Verherstraeten (CVP) : Mijnheer de
voorzitter, ik wens geen misbruik te maken van uw
welwillendheid noch het reglement te negeren, maar toch
had ik aan de minister graag een vraag over deze
aangelegenheid gesteld.
HA 50
COM 094
7
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Servais Verherstraeten
Mijnheer de minister, eerst en vooral dank ik u voor uw
antwoord, dat ik aan mijn collega's zal bezorgen.
Voorts hebt u wellicht de honger van de commissarissen
vergroot door te vermelden dat het evaluatierapport klaar
is. Welnu, kan dat rapport worden verstuurd aan de
commissarissen van de commissie voor de Justitie,
zodat zij het kunnen doornemen, net zoals de leden van
de regering dat konden doen ?
M. Vincent Decroly (AGALEV-ECOLO) : Monsieur le
pre´sident, monsieur le ministre, mesdames, messieurs,
j'ai bien e´coute´ l'intervention du chef de groupe PRL et je
partage bien des e´le´ments de son argumentation dans
une optique non ide´ologique du proble`me.
Je pense qu'en matie`re de gestion des drogues, notre
pays connai^t encore des ide´ologies qui peuvent parfois
faire beaucoup de torts. Si le tort n'e´tait fait qu'a` ceux
d'entre nous qui ont une autre conviction que celles qui
sont applique´es par le gouvernement, ce ne serait pas
trop grave. Mais cela cause re´ellement du tort aux
personnes concerne´es et, plus ge´ne´ralement, a` la sante´
publique.
La directive dont il a e´te´ question, nous ne lui trouvions
qu'un inte´re^t : elle consacrait une distinction entre le
cannabis et d'autres drogues. La distinction nous semble
fonde´e tant du point de vue scientifique que du point de
vue clinique. Par contre, nous avions pre´vu qu'a` cause
du flou qui re´gnait autour des crite`res d'appre´ciation,
cette directive ne pouvait donner lieu qu'a` des change-
ments mineurs et a` des applications concre`tes tre`s
disparates de parquet a` parquet.
Je voudrais simplement attirer l'attention du ministre sur
deux choses qui lui parai^tront peut-e^tre futiles.
Tout d'abord, contrairement a` l'e´tiquette que l'on nous
colle parfois, les e´cologistes ne sont pas le relais d'un
lobby de consommateurs de drogues dites douces. Nous
sommes tout a` fait sceptiques par rapport a` l'ide´e de
de´pe´nalisation conside´re´e comme objectif exclusif et brut
en soi, au risque de de´plaire justement a` certains de ces
lobbies. La de´pe´nalisation, c'est le retrait du Code pe´nal.
Mais ce qui nous ge^ne dans cette hypothe`se-la`, c'est que
l'ensemble du syste`me de distribution des drogues,
notamment ses composantes mafieuses ou de crimina-
lite´ organise´e, reste pratiquement inchange´ dans le ca-
dre d'un marche´ qui est quasiment dope´ culturellement.
Car la de´pe´nalisation a un impact symbolique important.
C'est pourquoi de tous temps, au lieu de pro^ner pour une
de´pe´nalisation pure et simple qui laisserait en e´tat les
composantes proble´matiques de ce marche´ clandestin et
mafieux, nous mettons en avant l'ide´e d'une re´glemen-
tation qui supprime certains interdits, tout en en mainte-
nant d'autres. Ainsi, l'on pose certains jalons, certaines
balises. De ce point de vue-la`, la directive e´tait e´videm-
ment une mauvaise chose.
En effet, elle induisait un espe`ce de choc culturel,
laissant croire a` beaucoup de jeunes que de´sormais la
consommation de cannabis e´tait permise. Ainsi, le trafic
de drogues devenait le travail au noir le plus
reconnu
des parquets. Or, il faut vraiment sortir de cette optique.
Notre option en la matie`re, c'est une re´glementation
pluto^t qu'une simple de´pe´nalisation.
Voila` ce que je tenais a` dire a` ce stade-ci du de´bat. Mais
je suppose que nous aurons l'occasion d'y revenir,
notamment lors d'un de´bat parlementaire organise´ a`
partir du rapport qui nous sera transmis dans les semai-
nes ou les mois qui viennent.
Je crois que dans ce domaine-ci, comme dans d'autres,
l'adage
a` nouvelle majorite´, nouvelle politique doit e^tre
applique´.
M. Marc Verwilghen, ministre : J'ai bien compris que le
gain de temps assouplit les re`glements; j'en prends
bonne note bien qu'a` mes yeux, il s'agisse d'une excep-
tion.
De heer Verherstraeten heeft gevraagd of de leden van
de commissie in het bezit kunnen worden gesteld van het
evaluatierapport zoals het werd opgesteld door de pro-
fessoren ?
Het is een rapport dat besteld werd door de regering. Ik
zal het dus morgen aan de regering vragen. Persoonlijk
ben ik er niet tegen dat het aan u zou worden overhan-
digd, maar ik vind dat hierin de regering haar verantwoor-
delijkheid moet opnemen. Die beslissing kan niet door
e´e´n minister alleen worden genomen.
Deuxie`mement, le de´bat parlementaire pourrait faire
croire en l'existence d'un paradoxe; je ne crois pas, car
l'accord gouvernemental est clair : il pre´voit le de´bat au
parlement apre`s la prise de position du gouvernement.
Pour moi, c'est le parlement qui aura le dernier mot, quoi
qu'il en soit.
Le volet sur lequel le ministre de la Justice peut intervenir
est re´duit. Sur la partie concernant la pre´vention, d'autres
ministres sont e´galement compe´tents et prennent ou non
des mesures, parfois en concertation avec d'autres mi-
nistres, voire d'autres niveaux de pouvoir.
Le volet re´pressif est bien de ma compe´tence. Je rejoins
la` ce qu'a dit notre colle`gue Decroly : nous devrions avoir
une discussion sur l'application de la directive.
8
HA 50
COM 094
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Marc Verwilghen
Nous savons par le rapport que la conclusion finale
indique une trop grande diversite´ qui subsiste dans
l'attaque du phe´nome`ne par le parquet. Dans certains
arrondissements, pour des faits similaires, aucune pour-
suite n'est engage´e. Les notions de´veloppe´es doivent
donc e^tre clarifie´es. Ce sera a` la suite d'une discussion
parlementaire que nous pourrons de´cider pour quel type
de drogue douce, pour quelles quantite´s et quels effets
e´ventuels une intervention de la justice s'imposera ou
non.
Personnellement, j'ai demande´ aux procureurs ge´ne´raux
de se pencher sur le proble`me vu la conclusion du
rapport et d'e´mettre une proposition a` discuter lors de
notre de´bat public au parlement. Dans ces conditions,
nous accordons bien au parlement la compe´tence que
l'accord gouvernemental a voulu lui attribuer.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- de heer Bart Laeremans aan de minister van Justitie
over
het schrijnend tekort aan parketmagistraten
(nr. 847)
- de heer Geert Bourgeois aan de minister van Jus-
titie over
het aantal openstaande betrekkingen in
het parket
(nr. 871)
Questions orales jointes de :
- M. Bart Laeremans au ministre de la Justice sur
le
manque criant de magistrats au parquet
- M. Geert Bourgeois au ministre de la Justice sur
le
nombre de places vacantes au parquet
De heer Bart Laeremans (Vlaams Blok) : Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, mijn inspiratie komt uit de
Juristenkrant, hoewel ook andere kranten hierover on-
dertussen hebben bericht. Deze problematiek komt niet
uit de lucht vallen. Wat in de kranten wordt gezegd, sluit
aan bij een van de centrale thema's van ons betoog bij de
bespreking van uw beleidsnota, met name dat u de
parketten verwaarloost, zelfs op een extreme wijze. Ook
uw voorganger handelde op die manier. Eigenlijk bezon-
digen alle Octopuspartijen zich daaraan. Ik wil beklemto-
nen dat de parketten de belangrijkste schakel zijn bij de
handhaving van het strafrecht. Het zijn zij die de finale
beslissing nemen of er wordt vervolgd; of iemand voor de
strafrechter wordt gebracht dan wel een alternatieve straf
moet krijgen.
Wij stellen vast dat de parketten meer en meer in het
onvermogen worden gesteld om op een efficie¨nte manier
het hoofd te bieden aan de enorme toevloed van nieuwe
zaken. Zij zijn niet meer in staat om de zware criminaliteit
en de specifieke georganiseerde criminaliteit te behan-
delen. Ik verwijs naar substituut Leen Nuyts van het
parket van Antwerpen die vorig jaar nog liet verstaan dat
men de georganiseerde misdaad - en nog wel in een stad
waar ze zo welig tiert - niet de baas kon. De oorzaak
hiervan is het enorme tekort aan mensen, middelen,
opleiding en deskundigheid. Uw beleidsnota toont aan
dat u geen aandacht schenkt aan de situatie van de
parketten. Tot mijn niet geringe verbazing blijkt uw des-
interesse ook uit uw 250 bladzijden dikke veiligheidsplan.
Zelfs na lang zoeken heb ik daarin geen enkel hoofdstuk
over de parketten gevonden. Hier en daar wordt het
woordje
parket wel vermeld, maar over de structuur en
de extra stimuli die ze nodig hebben, wordt niets gezegd.
Toch is het een van de belangrijkste actoren in het
handhaven van het strafrecht.
Mijnheer de minister, als men met gewone substituten
praat moet men vaststellen dat die mensen zich miskend
voelen. Zij zijn van mening dat zij in de steek worden
gelaten en ergeren zich dagelijks aan de achterlijke
infrastructuur waarmee ze moeten werken. Zij moeten
zich een groot deel van de tijd bezighouden met
secretariaatswerk, dat beter aan anderen zou worden
uitbesteed. Zij vrezen bovendien dat door de komende
verticale integratie een totale desorganisatie zal optre-
den. De chaos, die vooral de eerste jaren van de
integratie zal optreden, zal extra werk met zich brengen.
Bepaalde aspecten van hun werk zullen moeilijker wor-
den. Ik denk bijvoorbeeld aan het feit dat gewone sub-
stituten voor het hof van assisen zullen moeten vorderen,
wat niet evident lijkt. Zij verwijzen ook naar het feit dat het
federaal parket de werking van de gewone parketten zal
verlammen omdat mensen zomaar zullen worden
weggeplukt uit de parketten, zonder dat er enige verhaal-
mogelijkheid bestaat. Zij vrezen dat de goede elementen
die deel uitmaken van de parketten zullen worden weg-
gezogen door het federaal parket. Bovendien blijkt uit de
Juristenkrant - en dat is een bevestiging van onze stelling
tijdens het debat over de oprichting van het college van
procureurs-generaal - dat volgens de Brugse procureur
de toegenomen politieke belangstelling de parketten niet
altijd diensten heeft bewezen.
Het publiek kan daardoor de indruk krijgen dat een
parketmagistraat een ambtenaar is geworden. Een gro-
tere greep van de politiek is voor het parket geen goede
zaak.
Ik ben daar destijds uitgebreid op ingegaan bij de
bespreking van het betrokken wetsontwerp. Wij blijken
gelijk te krijgen op dit vlak. Het gevolg van deze malaise
is dat steeds minder mensen worden gevonden om het
werk te doen, met nog meer overlast en overstelping tot
gevolg. Men is in een vicieuze cirkel terechtgekomen.
Mensen zijn overgestresseerd, ze blijven thuis omdat ze
het werk niet meer aankunnen, en dergelijke meer.
Volgens de laatste cijfers geraakt 15% van de vacatures
niet ingevuld. In Antwerpen zijn er slechts 41 op 55
vacatures ingevuld. 14 vacatures zijn niet ingevuld. Dat is
HA 50
COM 094
9
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Bart Laeremans
een drama voor die stad, waar eigenlijk al te weinig
magistraten zijn. De kwaliteit van het werk is hierdoor
minimaal. Er is een absolute ontevredenheid bij die
mensen. Ik denk wel, mijnheer de minister, dat het nodig
is dat dit hier expliciet gezegd wordt.
Een laatste element betreft ook de toevoeging van de
parketjuristen. Dat is op zich natuurlijk geen slechte zaak.
Tot nu toe is dat in veel te geringe mate gebeurd. Men zei
dat we naar een quotum gingen van 1 op 4, een aantal
van 25% parketjuristen op het aantal magistraten. Men
streeft er dus naar om 25 parketjuristen te hebben op 100
magistraten. Daarnaast was ook afgesproken met een
aantal procureurs dat als er niet ingevulde vacatures
zouden zijn, men daar ook parketjuristen zou voorzien.
Uiteindelijk blijkt dat men in de plaats van twee sporen te
volgen, men het ene afvalt en enkel het andere bewan-
delt. In de plaats van te streven naar een vierde parket-
juristen binnen elk parket, komt men daar eigenlijk niet
toe en beperkt men zich tot het opvullen van de vacatu-
res via parketjuristen. Wanneer men dan vanuit de
magistratuur informeert, is het antwoord bij uw diensten,
mijnheer de minister, altijd dat er te weinig geld, te weinig
budget is en men moet bezuinigen.
Mijnheer de minister, mijn vragen zijn de volgende.
Welke initiatieven zult u nemen om het beroep veel
aantrekkelijker te maken ? Er zijn een aantal voorstellen
vanuit de hoek van de procureurs. Het gaat onder andere
om promoties bij jonge advocaten, bij laatstejaars-
studenten en dergelijke meer. U zult het met mij eens zijn
dat dit in de huidige toestand neerkomt op niet veel meer
dan cosmetica.
Bent u bereid om de parketten meer faciliteiten te bezor-
gen, hen beter te huisvesten en beter financieel te
ondersteunen ?
Bent u bereid er op termijn naar te streven dat elke
parketmagistraat zou kunnen beschikken over een
parketjurist of een medewerker die hem kan verlossen
van het vreselijke administratieve werk waardoor hij zijn
echte functie nauwelijks kan uitoefenen ? Bent u ook
bereid die mensen een betere opleiding te verzekeren
zodat zij de georganiseerde misdaad beter te lijf kunnen
gaan ? Bent u ook bereid om de toegang te vergemak-
kelijken ? Ik bedoel daarmee dat men de overgang van
parketjurist naar parketmagistraat zou kunnen verge-
makkelijken door een aantal barrie`res weg te nemen.
Tegen ten laatste wanneer plant u de verticale integratie
van de parketten en de beroepsinstanties ? Gaat u
ermee akkoord dat eerst moet worden gezorgd voor de
opvulling van de vacatures en voor de nodige ondersteu-
ning vooraleer men alles opnieuw overhoop gooit met
deze zogenaamde integratie met de onvermijdelijke
chaos tot gevolg. Wanneer ziet u deze verticale integratie
concreet gerealiseerd ?
De heer Geert Bourgeois (VU&ID) : Mijnheer de voor-
zitter, mijnheer de minister, ik zal proberen bondiger te
zijn dan de heer Laeremans, die nogmaals zijn frustraties
ten opzichte van het Octopusakkoord en de Octopus-
partijen de vrije loop heeft gelaten. Het verbaast mij
steeds opnieuw dat het Vlaams Blok niets anders wil dan
dat het slecht gaat in dit land, behalve wanneer het over
criminaliteitsbestrijding gaat. Dat is niet helemaal logisch.
Uw fractie heeft herhaaldelijk op de tribune gezegd,
mijnheer Laeremans, dat het er u om te doen is om
stokken in de wielen te steken. Het moet slecht gaan. Ik
kan wat dat betreft letterlijk uw citaten tijdens de vorige
legislatuur
voorlezen. Als
het
echter
om
parket-
magistraten gaat, wordt uw belangstelling ontroerend.
Het eerste positieve voorstel moet ongetwijfeld nog ko-
men, want ik zie dat u verwijst naar onder andere het
toekennen
van
een
medewerker
aan
de
parket-
magistraten en dat is een voorstel dat niet uit uw koker
komt, maar dat ikzelf een tijdje geleden heb gedaan.
Mijnheer de minister, ik heb mij bij de vraag van de heer
Laeremans aangesloten, omdat er beroering is ontstaan
bij de magistraten. Hiervan vinden wij ook een weerslag
in juridische vakbladen en in de kranten. De beroering is
ontstaan als gevolg van mijn schriftelijke vraag van
8 september over het aantal vacatures. Ik heb de indruk
dat men die cijfers nu nog altijd gebruikt, hoewel zij
waarschijnlijk niet meer actueel zijn.
In tegenstelling tot wat de heer Laeremans daarover
zegt, zijn de cijfers die de toestand in Antwerpen weer-
geven, helemaal niet zo dramatisch. Er waren inderdaad
nog enkele vacatures, maar niet zodanig veel om te
besluiten dat er een reusachtig aantal vacatures was,
met een grote ontevredenheid tot gevolg. Men moet een
en ander relativeren. De cijfers over bepaalde arrondis-
sementen doen vragen rijzen, maar ik denk dat wij er
mee gebaat zijn om de juiste cijfers te hebben.
Is er op dit ogenblik een verbetering bespeurbaar ? De
huidige situatie mag, denk ik, wel eens worden uitge-
diept, omdat verleden week en de week daarvoor nog
heel wat commotie is ontstaan. Ik heb u toen gevraagd
welke uw voornemens waren. U hebt gezegd dat de
openstaande betrekkingen telkens opnieuw worden ge-
publiceerd. Op zich is dat niet van aard om tegemoet te
komen aan de problemen. Hebt u eventueel zicht op
betere perspectieven, waarbij ik denk aan het aantal
gerechtelijke stagiairs dat eventueel in aanmerking kan
komen ?
Neemt het aantal mensen dat solliciteert voor dergelijke
vacatures toe, is het eerder stationair, of gaat het inte-
gendeel achteruit ?
Ik heb de volgende vraag al een paar keren aangekaart
en heb daarbij verwezen naar andere landen, onder
andere Nederland, waar de omkadering, ook die van de
10
HA 50
COM 094
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Geert Bourgeois
parketmagistraten, effectief is. Parketmagistraten zeg-
gen mij dat zij tot 80% administratief werk verrichten. Wat
is uw visie daaromtrent ? Streeft u naar een toekenning
van een vaste medewerker ? Wilt u dat de mensen beter
worden omkaderd en over een betere outillering beschik-
ken ?
De autonome politionele afhandeling wordt bij mijn weten
nog altijd op beperkte basis toegepast. Aanvankelijk werd
zij alleen te Brugge toegepast, maar nadien ook uitge-
breid tot het hele ressort Gent.
Ik herinner mij de discussies die hierover destijds werden
gevoerd, zowel hier als binnen het college van
procureurs-generaal. Luik wou er helemaal niet van
weten. De afspraak was dat het om een proefproject
ging, een proefperiode.
Naar mijn gevoelen heeft die proefperiode nu toch al
voldoende lang geduurd en zouden er al minstens een
aantal conclusies uit kunnen worden getrokken.
Zijn de conclusies inderdaad positief, dan wil ik u de
vraag stellen of het niet tijd wordt om de zaak open te
trekken en ook op dit vlak effectief een eenvormig beleid
te voeren en wel over het hele land. Het kan niet dat men
in lengte van jaren zegt dit bij wijze van experiment te
zullen doen, terwijl de facto de onenigheid binnen het
college van procureurs-generaal wordt verborgen gehou-
den.
Is het al dan niet een goed systeem ? Er bestond nogal
wat kritiek over. Geeft het systeem al dan niet te veel
bevoegdheden aan de politie ? Ik behoor tot degenen die
zeggen dat het een goed systeem kan zijn, op voor-
waarde dat het goed omschreven is en er een eind-
controle is. Als dit ook uw bevinding is, stel ik voor dat er
werk wordt gemaakt van een uitbreiding van het sys-
teem.
Minister Marc Verwilghen : Mijnheer de voorzitter,
collega's Laeremans en Bourgeois, ik moet zeggen dat
er een merkelijk verschil bestaat in de wijze waarop u de
vraagstelling presenteert.
Het is gemakkelijk, mijnheer Laeremans, om te zeggen
dat er in uw ogen geen enkele oplossing voor wordt
geboden. Meer zelfs, u sleurt er bij wijze van spreken
zowat alle documenten bij die er ook maar kunnen
worden bij betrokken. Dat gaat dan van de beleidsnota
tot en met het veiligheidsplan, terwijl het soms toch over
totaal verschillende aangelegenheden gaat. Ik heb van u,
noch van uw fractie ooit e´e´n wetsvoorstel gelezen waar-
bij zwart op wit op papier staat hoe het Openbaar
ministerie moet worden geherstructureerd en waarbij er
als bij toverslag ook geen enkel probleem meer zou zijn
inzake de opvulling van de kaders.
U bent ook nogal erg negatief in de problemen die u
toeschrijft aan het ambt van het Openbaar ministerie. U
spreekt over de grote desorganisatie die, als ik u mag
geloven, nog zal ontstaan bij de verticale integratie van
het parket. U gaat zelfs zo ver een aantal procureurs bij
naam te citeren, om duidelijk te maken dat het in die
omstandigheden niet goed kan gaan. De ervaring die ik
op het terrein heb opgedaan, is heel anders. Er bestaan
procureurs des Konings die bereid zijn hun werk goed te
doen. Wie die bereidheid betoont, slaagt er inderdaad in
het korps te motiveren. Merkwaardig genoeg bestaat bij
hen geen probleem van desorganisatie. Procureurs des
Konings dienen in eerste instantie het vervolgingsbeleid
gestalte te geven. Zo lang wij opgezadeld blijven met
procureurs des Konings die menen dat het ook hun taak
is het strafbeleid te voeren, zullen wij problemen blijven
kennen met alle daaraan verbonden gevolgen.
Ik kan de verschillende vragen op vijf noemers samen-
brengen. De eerste is de huidige situatie. De tweede is
de stand van zaken, die spijtig genoeg nog niet veel
rooskleuriger is, ondanks het feit dat er ondertussen een
aantal benoemingen gebeurden. U weet dat er zeer vaak
een groot verloop is. Ik kan daarvan enkele voorbeelden
geven. Soms kiezen uitstekende parketmagistraten voor
een loopbaan aan de zetel en spijtig genoeg verlaten zij
zo de rangen van het parket, met de daaraan verbonden
problemen. Ik stel ook vast dat procureurs of substituten
zich soms aangetrokken voelen tot welbepaalde mate-
ries en dan de overstap wagen naar, bijvoorbeeld, de
rechtsfiguur van de fiscale rechter. Er zijn dus een aantal
uitwijkmogelijkheden. Zelfs indien men kort op de bal
probeert te spelen, wat ik nastreef bij de benoemingen op
het Openbaar ministerie en bij de zetel, slaagt men er
niet altijd in onmiddellijk voor een oplossing te zorgen.
Het actuele kader van de parketmagistraten, 545 voor de
rechtbanken van eerste aanleg, bevat toch nog altijd
95 vacante plaatsen. Dat is nog altijd een zeer groot
aantal. Merkwaardig genoeg zit dat vaak geconcentreerd
in de grote gerechtelijke arrondissementen als Brussel,
Antwerpen of Luik.
Inzake de gerechtelijke stagiairs is er een belangrijke
oplossing op komst, want per 31 maart 2000 zullen
31 gerechtelijke stagiairs de overstap kunnen maken.
Het gaat om mensen die kozen voor de korte stage. Er
zijn ook twee supplementairen die voor de lange stage
hebben gekozen. Deze 33 mensen kiezen uitdrukkelijk
om toe te treden tot het parket. Dit brengt met zich dat
begin april een belangrijke invulling zal gebeuren van de
niet ingevulde plaatsen, namelijk 10%. Dan is er de
volgende golf van aankomend jong juristengeweld dat
zich misschien een weg zal banen in onze parketten. Ik
zie
immers
dat
in
de
examens
voor
beroeps-
bekwaamheid de laureaten - 40 Franstaligen en
84 Nederlandstaligen - zich aanbieden om aan de voor-
waarden voor benoeming te beantwoorden. Spijtig ge-
HA 50
COM 094
11
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Marc Verwilghen
noeg hebben wij in het verleden gezien dat niet alle
laureaten automatisch de gewenste richting uitgaan en
men kan hen dat niet ten kwade duiden, maar het is toch
wel een hoopgevend getal. Wij kunnen alleen maar
afwachten of een behoorlijk aantal voor het parket zal
kiezen.
Er werden een aantal initiatieven genomen door het
college van procureurs-generaal en het bureau van de
procureurs des Konings. Op het gezamenlijk overleg van
28 oktober 1999 werd beslist te proberen de laatstejaars-
studenten warm te maken voor het openbaar ministerie
om op die manier jonge kandidaat-magistraten te kunnen
aantrekken. Ik verwacht dat dit initiatief een positieve
invloed zal hebben. Er worden nog andere initiatieven
genomen om de aantrekkingskracht te vergroten.
Alhoewel het voorstel van de heer Bourgeois om een
eigen medewerker per parketmagistraat ter beschikking
te stellen aantrekkelijk is, is het, mijns inziens, een te
eenzijdige en lineaire benadering van de problematiek.
Men kan beter over parketjuristen beschikken die zich ter
beschikking kunnen stellen van verscheidene parket-
magistraten. De diversiteit van het werk bevordert im-
mers de bekwaamheid in verschillende domeinen. Het
administratief personeel dat ter ondersteuning van de
parketmagistraten en -juristen werkt, kan eveneens een
substantie¨le bijdrage leveren. In het gezamenlijk overleg
werd aangedrongen op dergelijke maatregelen. Mijn de-
partement heeft reeds een aantal initiatieven terzake
genomen.
Per rechtsgebied moet het aantal parketjuristen worden
opgevoerd tot 25% van het aantal magistraten van de
zetel van het hof van beroep, de zetel van de rechtban-
ken van eerste aanleg en de parketten van de procureurs
des Konings. Op dit ogenblik bedraagt het percentage
parketjuristen slechts 12%. Ik heb een dossier ingediend
bij de minister van Begroting met het verzoek de open-
staande plaatsen te mogen invullen. Bij de begrotings-
besprekingen krijgt men geen cadeaus in de schoot
geworpen maar moet men over een degelijk dossier
beschikken om zijn slag thuis te halen. De uitbreiding
vergt geen wetswijziging. We moeten de huidige nood
aangrijpen om aan te tonen dat het perfect realiseerbaar
is het aantal parketjuristen op te drijven tot 25%.
Wat de vraag van de heer Laeremans betreft, werd er
inzake het Octopusoverleg een agenda vastgelegd met
betrekking tot de verticale integratie van het parket en het
federaal parket. Er is een bijeenkomst gepland op 21
februari. De discussie zal verlopen aan de hand van
wetteksten. Een aantal technische knopen moeten wor-
den doorgehakt. We hopen de tweede pijler van het
Octopusoverleg zo snel als mogelijk te kunnen realise-
ren.
Wat de vraag van de heer Bourgeois inzake de autonome
politieafhandeling
betreft,
heeft
het
college
van
procureurs-generaal op 26 januari 1998 beslist dat een
eventuele uitbreiding van het systeem over het gehele
grondgebied zal gebeuren op basis van een richtlijn van
de procureur-generaal te Gent. Men zal wel rekening
houden met de verschillen in de lokale situaties. De
proeftijd is voorbij. Het proefproject werd gestart te
Brugge, later werd het uitgebreid tot het ressort Gent. Het
college van procureurs-generaal van 3 februari 2000 zal
een definitief standpunt terzake innemen.
De ervaringen die daarover zijn opgedaan in de praktijk,
zowel bij politiediensten als bij parketten, wijzen aan dat
een vrij groot aantal dossiers volgens deze nieuwe
methode kan worden behandeld. Ongeveer 30% van het
totaal aantal processen-verbaal kan in autonome politie-
afhandeling worden behandeld. Dat levert een groter
werkvermogen op en geeft meer zekerheid aan de
rechtzoekende, die ziet dat er inspanningen worden
gedaan voor zijn zaak.
Vermits die eerste besluiten over de werking van APA niet
worden tegengesproken door politiediensten of parket-
diensten, lijkt het mij bijna vanzelfsprekend dat het col-
lege van de procureurs-generaal daar in zijn overleg van
3 februari een standpunt over zal moeten innemen. Ik
kan alleen maar hopen dat men de bereidheid zal tonen
om dit middel algemeen in te voeren omdat het dan de
verdienste zal hebben een groter werkvolume te kunnen
behandelen en het ook meer zekerheid zal bieden over
lopende klachten.
De heer Bart Laeremans (Vlaams Blok) : Mijnheer de
voorzitter, waar haalt de heer Bourgeois het citaat van-
daan, volgens hetwelk wij alles in de vernieling willen
zien gaan en volgens hetwelk wij zand willen strooien in
het raderwerk ?
Het enige wat wij in de vernieling willen zien gaan is de
Belgische Staat en dat is al lang duidelijk, maar voor het
overige willen wij geenszins dat de voor iedereen nood-
zakelijke onderdelen, zoals de administratie, het leger, de
justitie en dergelijke, ten gronde zouden worden gericht.
Wij zijn geen masochisten !
Inzake de ondersteuning van de parketten hebben wij
geen afbrekende kritiek. Het is echter wel zo dat heel wat
parketmagistraten steen en been klagen. U kan dat
misschien negativistisch vinden, mijnheer de minister,
maar volgens mij ware het aangewezen af en toe naar
die personen te luisteren in plaats van naar de
procureurs-generaal die uiteraard een andere taal spre-
ken en moeten spreken.
Als wij vroegen naar meer personeel, meer middelen en
een betere opleiding, dan was dat steeds vanuit een
constructieve visie op het parket. Het was nooit onze
bedoeling afbrekend tewerk te gaan.
12
HA 50
COM 094
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Bart Laeremans
Hoe dan ook, ik stel vast dat het probleem nog lang niet
is opgelost en op dat punt gaf de minister mij eerder gelijk
dan de heer Bourgeois. Immers, op 545 plaatsen zijn er
nog altijd 95 vacatures. Volgens de meest recente infor-
matie waarover ik beschik - ze dateert van vorige week -
kampt het parket van Antwerpen nog steeds met een
tekort van ongeveer 14 op 55 parketmagistraten en dat is
een hoog percentage, in elk geval hoger dan de gemid-
delde 15%.
Voorts hoorde ik vanwege de minister weinig overtui-
gende initiatieven om het beroep aantrekkelijker te ma-
ken. Volgens hem is er een nieuwe lichting op komst,
waaronder 40 Franstaligen en 85 Nederlandstaligen,
maar het gaat hier om mogelijke kandidaten. Inderdaad,
die personen zijn weliswaar geslaagd voor het magistra-
tuur examen, maar dat betekent nog niet dat zij effectief
zullen solliciteren. Trouwens, een deel onder hen zal
zeker niet bij het parket terechtkomen en dat zal de
problemen zeker niet oplossen op korte termijn.
Wat de laatstejaars en de stagiairs betreft, die personen
hebben ook oren en ogen en zij weten dat er bij het
parket steen en been wordt geklaagd. Een betrekking
waarbij in zeer moeilijke omstandigheden moet worden
gewerkt en waar men niet wordt gesteund om degelijk
werk te verrichten is verre van aantrekkelijk.
Ik ben het wel met u eens, mijnheer de minister, als u
zegt dat het wenselijk zou zijn mochten de juristen bij het
parket in een pool terechtkomen en waar meer parket-
magistraten dagelijks werken. In dat verband bedoelde ik
niet dat elke parketmagistraat over een juridisch mede-
werker zou moeten beschikken, maar wel dat elke
parketjurist een administratieve medewerker zou moeten
hebben, vooral wanneer hij een specifieke functie heeft
die veel werk met zich meebrengt.
Hoe dan ook, de parketmagistraten moeten te veel
administratief werk verrichten en daarvan zouden zij snel
moeten worden ontlast, want zij kunnen hun eigenlijke
functie, met name het instellen van vervolgingen en het
bestuderen van dossiers, nauwelijks uitvoeren. Vanuit
verschillende hoeken spreekt men van 20% eigenlijk
werk en 80% administratief werk en dat gegeven is niet
uit de lucht gegrepen.
Mijnheer de minister, u had het over e´e´n parketjurist voor
vier parketmagistraten, maar dat is evenmin een nieuw
gegeven. Volgens de informatie waarover ik beschik
vermengt u dat streefcijfer met uw ander doel, meer
bepaald het opvullen van de vacatures van parket-
magistraten, in die zin dat er een extra parketjurist zal
worden toegevoegd in plaats van een parketmagistraat,
zonder evenwel het aantal parketjuristen op te trekken tot
25%. U zou trouwens over te weinig middelen beschik-
ken om dat doel te bereiken.
U zegt terecht dat daar een begrotingsstrijd voor moet
gevoerd worden. Ik roep u dan ook op om dat te doen,
niet alleen voor voldoende parketjuristen, maar ook voor
voldoende administratieve medewerkers die de parket-
ten kunnen ondersteunen. De vraag daaromtrent is im-
mers zeer groot.
Mijnheer de minister, wij willen een aantal concrete
suggesties doen. U hebt heeft ons gezegd dat wij weinig
concrete structurele voorstellen hebben gedaan, maar
dat had ook geen zin. De structuurhervormingen zijn er
geweest bij het Octopusakkoord en wij hebben ons
daartegen gekant. Het had dan ook weinig zin om te
blijven vechten tegen de bierkaai en terzake allerlei
structuren uit te werken. Het probleem bij de parketten zit
echter niet in de structuur, maar in het tekort aan mensen
en middelen.
Ik kan een aantal positieve voorstellen herhalen. Men
kan een betere doorstroming organiseren van de functie
van parketjurist naar parketmagistraat. Op dit moment
zijn er namelijk een aantal drempels die mensen verhin-
deren om gemakkelijk door te groeien tot parket-
magistraat.
Het aantrekken van meer deskundigen en het zorgen
voor een betere opleiding. Een ander voorstel is de
poolvorming bij parketmagistraten. De opbouw van een
werfreserve voor parketmagistraten die inzetbaar zijn in
verschillende parketten, is een voorstel dat mij door
nogal wat substituten aan de hand werd gedaan. Dat zou
een beter beleid zijn.
De heer Geert Bourgeois (VU&ID) : Mijnheer de voor-
zitter, het is verrassend dat het Vlaams Blok zich con-
structief begint op te stellen tegenover de instellingen. Ik
zal u met plezier die citaten uit de vorige legislatuur
bezorgen, mijnheer Laeremans, waarin u zegt :
Het is
onze taak zand in het raderwerk te strooien en stokken in
de wielen te steken
.
Wat de zaak zelf betreft, was ik voortgegaan op uw
reactie of die van uw kabinet, mijnheer de minister,
waarbij u zei dat er evolutie in de zaak is. Nochtans is 95
vacatures nog vrij veel, ondanks de perspectieven gebo-
den door de nieuwe lichting gerechtelijke stagiairs en het
aantal geslaagden voor het examen voor de beroeps-
bekwaamheid.
Wat Antwerpen betreft, had het parket-generaal op
8 september 1999 4 vacatures en eerste aanleg had er 8.
Collega Laeremans zegt nu dat het er 14 zijn, wat
onvoorstelbaar veel is op zo'n korte termijn. Ofwel zijn
daar heel veel benoemingen gebeurd, ofwel zijn daar
mensen definitief uitgevallen. Indien die cijfers kloppen,
roept dit toch vragen op.
HA 50
COM 094
13
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Geert Bourgeois
Ik noteer ook uw antwoord betreffende de ondersteuning
van de parketjuristen. Toch denk ik dat er ook nood is aan
administratieve ondersteuning, waar ik altijd voor gepleit
heb. Zelfs een procureur heeft geen secretaris; er is wel
een secretaris van het parket. Elke onderzoeksrechter
heeft zijn griffier, maar een parketmagistraat heeft die
niet. We weten ook dat de informatisering van de parket-
ten enorm veel te wensen overlaat. Er gebeurt nog veel
manueel en administratief werk dat uit handen van de
parketmagistraten zou moeten worden genomen. Die
stap moet dringend gezet worden.
Mijnheer de minister, ik dank u voor uw toelichting in
verband met de APA, de autonome politionele afhande-
ling. Ik ben blij dat u deze zaak agendeert op het college
van begin februari. Het wordt inderdaad tijd dat er een
uniforme regeling komt. Ik noteer met genoegen dat de
eerste voorlopige gevolgtrekkingen uit de proefperiode
een gunstig effect aangeven. U spreekt van 30% van de
processen-verbaal, maar u moet natuurlijk in overweging
nemen dat het werk kwaliteitsvol en controleerbaar blijft.
In afwachting pleit ik voor een uniforme regeling voor het
hele land. Twee jaar na de beslissing omtrent de proef-
periode wordt het tijd dat het college terzake een defini-
tieve beslissing neemt.
De voorzitter : Ik wil de collega's erop wijzen dat we nog
altijd een datum zoeken om het veiligheidsplan te be-
spreken en vragen om hiermee bij de vraagstelling
rekening te houden, zodat we nu geen vragen gaan
stellen die dan nog eens herhaald moeten worden.
Het moet mij ook van het hart dat ik vind dat we toch geen
gerechtelijk apparaat gaan uitbouwen met een breed
uitgebreid parket waar van de rest dan niets meer
overblijft.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister van Justitie over
de voorgestelde vervol-
ging van ambtenaren en politici met betrekking tot
obstructie
in
de
afhandeling
van
uitwijzingen
(nr. 864)
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre de la
Justice sur
la poursuite propose´e de fonctionnaires
et d'hommes politiques en raison d'obstruction dans
le traitement d'expulsions
De heer Pieter De Crem (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, vanuit de meerderheid werd gesug-
gereerd om ambtenaren en politici die de uitwijzing van
asielzoekers zouden tegenwerken streng te vervolgen.
Aan de obstructie moeten strenge vervolgingen worden
gekoppeld.
Ik wil de minister hierover enkele vragen stellen. Als deze
handelingen zouden worden vastgesteld, moeten ze dan
strafrechtelijk worden vervolgd ? Moeten we eerst geen
typologie van vervolgbare handelingen op het vlak van
de uitwijzingspolitiek van de regering aanleggen ? Als er
vervolgd wordt, welke sanctie zal op deze misdrijven van
toepassing zijn ? Is de minister van plan om deze han-
delingen publiekelijk te verantwoorden ? Als het politici
betreft, vormt dit dan een nieuwe taak voor de commissie
voor de Vervolgingen van het parlement ?
Ik vond dit een zeer eigenaardig voorstel en ik vroeg mij
ook af welk soort politici hier wordt bedoeld. Dat is echter
geen vraag die ik de minister kan stellen. Ik veronderstel
dat het gaat om politici die rechtstreeks of onrecht-
streeks, telefonisch of schriftelijk, tussenbeide komen om
dossiers te vertragen. Eigenlijk zou ik een te^te-a`-te^te
moeten hebben met de heer Coveliers om na te gaan wat
hij hiermee bedoelt. Vooraleer we dat kunnen doen is het
echter belangrijk na te gaan in welke mate vervolging hier
zou kunnen optreden.
De voorzitter : Mijnheer De Crem, misschien kunt u de
voetbalbond om de definitie van obstructie vragen. Dan
kunnen we nagaan of dezelfde terminologie hier van
toepassing is.
Minister Marc Verwilghen : Mijnheer de voorzitter, zon-
der aan obstructie te willen doen, vrees ik nochtans dat
het antwoord dat ik u moet geven een erg kort antwoord
is.
Mijnheer De Crem, u weet dat het asiel- en regularisatie-
beleid niet tot mijn bevoegdheid behoort. U stelt er in de
marge een vraag over. Ik heb contact laten opnemen met
mijn collega van Binnenlandse Zaken om bevestiging te
krijgen van wat hier wordt voorgehouden. Blijkbaar werd
hij er al over ondervraagd. Hij heeft mij zijn antwoord
laten kennen. Ik citeer :
Binnen de administratie zijn er
geen vertragingsmanoeuvres. Wel heb ik, overigens in
naam van de regering, gevraagd om met betrekking tot
verwijderingen de nodige voorzichtigheid aan de dag te
leggen gedurende de periode waarbinnen de aanvragen
tot regularisatie kunnen worden ingediend. Dagelijks
worden er verwijderingen georganiseerd
.
Er zijn klaarblijkelijk geen vertragingsmanoeuvres. Wel
wordt een zekere voorzichtigheid aan de dag gelegd, wat
te begrijpen is, gelet op de politiek die nu wordt gevolgd.
Ik heb ook geen kennis van strafbare handelingen die
door ambtenaren of politici zouden gepleegd zijn. Bijge-
volg kan men zich moeilijk uitspreken over iets wat zich al
of niet - en klaarblijkelijk niet in dit geval - heeft gecon-
cretiseerd. Meer kan ik u daarover niet antwoorden, zo
niet zou ik mij aan bevoegdheidsoverschrijding bezondi-
gen, wat wellicht niet zou worden geapprecieerd.
14
HA 50
COM 094
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De heer Pieter De Crem (CVP) : Mijnheer de minister, ik
denk dat dit ongetwijfeld nog vervolgd wordt in de lange
saga van het regularisatiebeleid. Het zijn boude uitspra-
ken en ze kwamen van een vertegenwoordiger van de
grootste meerderheidspartij, die tot dezelfde partij be-
hoort als de minister. Ik wou dit toch wel even toetsen.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister van Justitie over
een mogelijk nieuw span-
ningsveld tussen de grondwettelijke vrijheden, het
recht op informatie en een actuele en maatschappe-
lijk gedragen definitie van het begrip 'goede zeden'
(nr. 873)
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre de la
Justice sur
une possible nouvelle tension entre les
liberte´s fondamentales, le droit a` l'information et une
de´finition actuelle et socialement correcte de la no-
tion 'bonnes moeurs'
De heer Pieter De Crem (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
in de eerste plaats wens ik collega Coveliers eraan te
herinneren dat in de problematiek van de naturalisaties
ooit het begrip goede zeden ter sprake werd gebracht
naar aanleiding van het ontnemen van de nationaliteit.
Mijnheer de minister, in alle sereniteit zou ik even uw
inzichten willen vernemen naar aanleiding van een vorige
week donderdag door een Vlaamse televisiezender uit-
gezonden reportage waarin bepaalde seksuele gedragin-
gen op expliciete wijze aan bod kwamen. Begrijp mij
goed, ik behoor niet tot de moral majority die een nieuwe
morele code naar voren wil brengen, maar ik meen dat
door deze reportage een nieuw spanningsveld is ont-
staan tussen de grondwettelijke vrijheden, het recht op
informatie en het begrip goede zeden.
In de beslotenheid van deze commissievergadering kun-
nen we wel zeggen waarover het ging. Het ging om het
informatiemagazine
Jambers. Een onderdeel van de
reportage werd gewijd aan een zogenaamde gang bang
- ik meende dat het een soort moderne dans of stagedi-
ving was, maar het blijkt iets anders te zijn - en aan
urogenitale seks. Het recht op informatie is ook voor ons
absoluut. Toch meen ik dat hier een heel belangrijk
spanningsveld is ontstaan met het recht op informatie,
met andere woorden dat men weet wat gebeurt en kan
gebeuren. Ik meen dat in dit zeer specifieke geval het
recht op informatie vervangen werd door een soort
voyeurisme dat voor sommige mensen aanstootgevend
zou kunnen zijn. Ik weet hoe moeilijk de interpretatie van
goede zeden is. Dit is zoiets als kennelijk wangedrag.
Veertig a` vijftig jaar geleden was het verboden om in het
openbaar tegen een telefoonpaal te urineren. Het over-
vloedig kussen na een rit op de botsauto's heeft zelfs in
het begin van de jaren '60 aanleiding gegeven tot een
veroordeling.
Ik keer nu even terug naar de fameuze reportage.
Mijnheer de minister, vindt u dat het recht op informatie in
bepaalde gevallen kan worden begrensd, bijvoorbeeld
wanneer dit recht strijdig zou zijn met het begrip goede
zeden ? Ik besef wel dat het begrip goede zeden eigenlijk
door de magistratuur dient te worden gei¨nterpreteerd.
Vindt u niet dat we in deze gee¨volueerde tijden tot een
coherente en toepasbare invulling van het begrip goede
zeden moeten komen ? Vindt u niet dat we, onvermin-
derd de toepassing van artikel 25 van de Grondwet,
namelijk de vrijheid van pers en uitdrukking en het feit dat
er nooit censuur kan worden toegepast, een toetsingska-
der moeten gaan ontwikkelen ?
Ik weet niet of u de uitzending heeft gezien, maar er is
veel over gezegd en geschreven. Ik kijk zelden of nooit
televisie, maar vanwege een afgelaste nieuwjaarsrecep-
tie heb ik toch maar even gekeken. Ik dacht eerst dat het
een uitzending door derden was van Librado omdat het
nogal ondernemend was. Dat bleek echter niet het geval
te zijn.
Mijnheer de minister, u zou zich kunnen verschuilen
achter het voorwendsel dat deze zaak u niet echt aan-
belangt omdat het een media-aangelegenheid betreft
waarvoor de heer Van Mechelen in de Vlaamse regering
bevoegd is. Als dat een deel van uw antwoord zou zijn,
wil ik u toch vragen of u terzake contact zult opnemen
met uw collega.
Zult u uw collega vragen welke stappen hij hieromtrent
kan ondernemen. Ik las in een beschrijvend artikel, zelfs
in een interview met de programmamaker, dat in een
dergelijke reportage moet kunnen wat op een openbare
zender, als de VRT kan. Naar mijn aanvoelen kan een
dergelijke reportage niet op een openbare zender.
Mijnheer de minister, hoe heilig het recht op informatie
ook is, ik denk dat we ervan moeten uitgaan dat iedereen
in zijn menselijke vrijheid moet kunnen oordelen om
bepaalde zaken te kunnen bekijken of aan bepaalde
zaken deel te nemen. De menselijke waardigheid en
integriteit speelt toch ook een belangrijke rol en ik heb de
indruk dat deze door de reportage werd aangetast.
Eigenlijk is mijn hamvraag op welke manier voor het
spanningsveld dat is ontstaan een interpretatief kader
kan worden ontwikkeld.
Minister Marc Verwilghen : Mijnheer de voorzitter, col-
lega De Crem, ik weet niet of het voor mijn gemoedsrust
goed is de band op te vragen en het programma te
bekijken. Eerlijk gezegd, in tegenstelling tot u heb ik het
programma niet gezien.
HA 50
COM 094
15
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De heer Pieter De Crem (CVP) : Uw woordvoerster zou
dat misschien kunnen doen, gezien haar geprivilegieerde
banden met VTM.
Minister Marc Verwilghen : Ik zal er eerst zelf naar
proberen te kijken.
De voorzitter : Collega's, het valt mij telkens op dat bij
het aansnijden van een bepaald thema u plots allen
gei¨nteresseerd bent. Indien de vraag van de heer De
Crem bij u de neiging opwekt die band op te vragen, staat
u dat vrij. Gelieve dan nu echter sereen het antwoord van
de minister te aanhoren.
Minister Marc Verwilghen : In alle sereniteit, dit is geen
kwestie van zich verschuilen. Men kan zich niet verber-
gen als men niet bevoegd is, omdat de bevoegdheid
voor, bijvoorbeeld, de inhoud van audio-visueel weerge-
geven programma's institutioneel moet worden bespro-
ken. Dit is een bevoegdheid van Vlaams minister Van
Mechelen. Zelfs indien ik mij hierover zou willen uitspre-
ken, is dit een bevoegdheidsoverschrijding. Dit is mijn
bevoegdheid noch mijn taak.
Ik wil toch ook op uw laatste vraag antwoorden, vermits ik
niet aan struisvogelpolitiek wil doen. Op basis van uw
vraag zal ik minister Van Mechelen vragen hoe hij
tegenover die materie staat en welke gevolgen hij even-
tueel aan de inhoud van dat programma verbindt. Ik ben
dus bereid om als tussenpersoon te fungeren.
Uw eerste vraag had betrekking op het recht op informa-
tie. Uiteraard moet dit de fundamentele principes uit ons
Strafwetboek volgen. Daarover bestaat unanimiteit, lijkt
mij. Indien hierop een inbreuk wordt gepleegd, kan
daaruit een vervolging voortvloeien. Ik verwijs expliciet
naar artikel 380quinquies van het Strafwetboek, waarbij
hij die reclame maakt of doet maken voor een aanbod
van diensten van seksuele aard gestraft wordt met een
gevangenisstraf die daar ook in beschreven is. Een
ander voorbeeld vinden wij trouwens terug in artikel 383
van het Strafwetboek, dat geschriften of afbeeldingen
betreft die strijdig zijn met de goede zeden en die
tentoongesteld, verkocht of verspreid worden. Het prin-
cipe staat vast, maar ik denk dat het eerste uitgangspunt
- de inhoud van het programma - op die basis zal moeten
worden beoordeeld met een eventueel gevolg daaraan.
Uw tweede en derde vraag hebben betrekking op het
begrip van de goede zeden. Sta mij toe even terug te
keren naar de periode toen wij nog onze broek versleten
op de universiteitsbanken. Ik had toen een professor in
strafrecht, professor Vanhout, die op het einde van zijn
loopbaan was gekomen en de studenten van mijn jaar
meedeelde dat hij het in de loop van het jaar onder meer
zou hebben over het begrip der goede zeden. Hij zou
daar ook praktische oefeningen bij geven en dat zorgde
voor enige hilariteit bij de studenten die zich daar iets
anders bij voorstelden dan waar het achteraf over bleek
te gaan in die praktische oefeningen. Ik heb daar e´e´n
zaak geleerd, namelijk dat men geen exact keurslijf kan
geven aan die notie van goede zeden. U hebt dat
trouwens zelf ook aangeraakt door de voorbeelden die u
aanhaalde uit een wat verder verleden, tot zelfs de
golden sixties toe. Als er een term is die blijvend evolu-
eert omwille van de sociale realiteit, zullen dat wel de
goede zeden zijn. Dit in een wettekst vatten, lijkt mij
contraproductief. Bij deze taak zou de wetgever zich
bezondigen aan het stopzetten van soepelheid en het
veroorzaken van stroefheid. Ik verwijs hiervoor naar de
rechtspraak die wij rond dit begrip hebben gekend en de
evolutie die hierin nog steeds bezig is. Die oefening hier
nu maken binnen de geschetste context en zonder het
betreffende document te hebben gezien, lijkt mij te
gevaarlijk. Ik engageer mij wel om minister Van Mechelen
te contacteren en u zijn antwoord mee te delen.
De heer Pieter De Crem (CVP) : Dank u, mijnheer de
minister. Ik heb het antwoord gekregen dat ik verwacht
had. Het recht op informatie is natuurlijk gegarandeerd,
maar ik denk dat we ons toch moeten bezinnen over wat
allemaal wordt aangeboden. Ik vind dat het aanbod
absoluut moet zijn, maar dat toch een aantal selectiecri-
teria moeten gehanteerd worden door diegene die de
keuze maakt.
Ik hoor op de banken van de Vlaamse Liberalen en
Democraten dat ze niet weten wat een gang bang is.
De voorzitter : U moet een onderscheid maken. Er is
iemand die het weet en iemand die het niet weet.
De heer Pieter De Crem (CVP) : Een gang bang is een
weddenschap of een wedstrijd waarbij een vrouw met
zoveel mogelijk mannen na elkaar copuleert. De beelden
waren duidelijk. Ik vraag me af of de vrije wil van de
personen in kwestie en zeker van de dame gerespec-
teerd werd. Ik denk dat het wereldrecord gebroken werd,
in elk geval sneuvelde het Belgisch record. Het was bijna
de big bang.
De voorzitter : Ik wil toch aan de heer De Crem zeggen
dat er in plaats van regulering een bewustzijn van
deontologie zou moeten kunnen heersen in alle geledin-
gen en dat dit niet door de politici moet worden opgelegd.
Het is in ieder geval een interessant debat dat buiten de
context van uw vraag zou kunnen worden voorgesteld.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 16.17 uur.
-La
réunion
publique
de
commission
est
levée
à 16.17 heures.
16
HA 50
COM 094
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000