B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
N
ATIONALE WETENSCHAPPELIJKE
EN CULTURELE INSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
COMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES
ET DE L
'A
GRICULTURE
VAN
DU
25-01-2000
25-01-2000
HA 50
COM 093
HA 50
COM 093
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 093
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 : Parlementair Document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000 : Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenumvergadering
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officie¨le publicaties uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation 2
Natieplein 2
1008 Brussel
1008 Bruxelles
Tél. : 02/549 81 60
Tel. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 25 januari 2000
COMMISSIE VOOR HET BEDRIJFSLEVEN, HET WE-
TENSCHAPSBELEID, HET ONDERWIJS, DE NATIO-
NALE
WETENSCHAPPELIJKE
EN
CULTURELE
INSTELLINGEN,
DE
MIDDENSTAND
EN
DE
LANDBOUW
-
COM 093
Mondelinge vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
over
de wet betreffende de collectieve schuldenregeling
(nr. 817)
4
sprekers : Muriel Gerkens, Rudy Demotte, minister
van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- mevrouw Simonne Creyf aan de minister van Economie
en Wetenschappelijk Onderzoek over
de waterellende
van 26 en 27 december 1999 en de dekking tegen
natuurrampen
(nr. 753)
- mevrouw Magda De Meyer aan de minister van Econo-
mie en Wetenschappelijk Onderzoek over
de ramp-
verzekering
(nr. 868)
5
sprekers : Simonne Creyf, Magda De Meyer, Rudy
Demotte
, minister van Economie en Wetenschappelijk
Onderzoek
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- de heer Pierre Lano aan de minister van Economie en
Wetenschappelijk Onderzoek over
de openingsdagen en
-uren van het Algemeen Rijksarchief te Brussel en de
Provinciale Rijksarchieven
(nr. 814)
- mevrouw Simonne Creyf aan de minister van Economie
en Wetenschappelijk Onderzoek over
het gebrek aan
personeel bij de Rijksarchieven
(nr. 854)
- de heer Roger Bouteca aan de minister van Economie en
Wetenschappelijk Onderzoek over
het subsidie¨ren van
de Rijksarchieven in ons land
(nr. 858)
7
sprekers : Pierre Lano, Simonne Creyf, Roger Bou-
teca
, Rudy Demotte, minister van Economie en We-
tenschappelijk Onderzoek
Mondelinge vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
over
de volkstelling (nr. 819)
11
sprekers : Muriel Gerkens, Rudy Demotte, minister
van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Sommaire
Mardi 25 janvier 2000
COMMISSION DE L'E
´ CONOMIE, DE LA POLITIQUE
SCIENTIFIQUE, DE L'E
´ DUCATION, DES INSTITUTIONS
SCIENTIFIQUES
ET
CULTURELLES
NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE L'AGRICULTURE
COM 093
Question orale de Mme Muriel Gerkens au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
la loi sur le
re`glement collectif des dettes
(n° 817)
4
orateurs : Muriel Gerkens, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
Questions orales jointes de :
- Mme Simonne Creyf au ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique sur
les dommages cause´s par les
inondations des 26 et 27 de´cembre 1999 et la couverture
contre les catastrophes naturelles
(n° 753)
- Mme Magda De Meyer au ministre de l'Economie et de
la Recherche scientifique sur
l'assurance contre les
calamite´s
(n° 868)
5
orateurs : Simonne Creyf, Magda De Meyer, Rudy
Demotte
, ministre de l'Economie et de la Recherche
scientifique
Questions orales jointes de :
- M. Pierre Lano au ministre de l'Economie et de la
Recherche
scientifique
sur
les jours et heures
d'ouverture des Archives ge´ne´rales du Royaume a` Bruxel-
les et sur les Archives provinciales du Royaume
(n° 814)
- Mme Simonne Creyf au ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique sur
le manque de personnel
aupre`s des Archives ge´ne´rales du Royaume
(n° 854)
- M. Roger Bouteca au ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique sur
le subventionnement des
Archives ge´ne´rales du Royaume
(n° 858)
7
orateurs : Pierre Lano, Simonne Creyf, Roger Bou-
teca
, Rudy Demotte, ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique
Question orale de Mme Muriel Gerkens au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
le recen-
sement de la population
(n° 819)
11
orateurs : Muriel Gerkens, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
HA 50
COM 093
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
4
HA 50
COM 093
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE L'E´CONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'E´DUCATION, DES INSTITUTIONS
SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES, DES CLASSES MOYENNES
ET DE L'AGRICULTURE
COMMISSIE VOOR HET BEDRIJFSLEVEN,
HET WETENSCHAPSBELEID,
HET ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN CULTURELE
INSTELLINGEN, DE MIDDENSTAND
EN DE LANDBOUW
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 25 JANVIER 2000
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 25 JANUARI 2000
De vergadering wordt geopend om 14.39 uur door de
heer Jos Ansoms, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 14.39 heures par M. Jos
Ansoms
, pre´sident.
Question orale de Mme Muriel Gerkens au ministre
de l'Economie et de la Recherche scientifique sur
la
loi sur le re`glement collectif des dettes
(n° 817)b>
Mondelinge vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan
de minister van Economie en Wetenschappelijk On-
derzoek over
de wet betreffende de collectieve
schuldenregeling
(nr. 817)
Mme Muriel Gerkens (AGALEV-ECOLO) : Monsieur le
pre´sident, monsieur le ministre, chers colle`gues, le re`-
glement collectif des dettes a e´te´ conc¸u pour aider des
personnes a` sortir de la spirale du surendettement. Mais,
depuis sa mise en application, certains dysfonctionne-
ments ou certains oublis ont e´te´ mis en e´vidence. Un
rapport d'e´valuation de cette mise en application vous a
d'ailleurs e´te´ remis.
J'aimerais savoir si vous comptez, suite a` cette e´valua-
tion, apporter des modifications et e´ventuellement ouvrir
un de´bat a` ce sujet avec le parlement, par exemple au
sein de cette commission.
Par ailleurs, j'ai e´te´ e´tonne´e de constater que des
personnes au cho^mage, qui avaient e´te´ inde´pendantes,
et qui, bien que cho^meuses, exerc¸aient encore une
activite´ inde´pendante a` titre comple´mentaire avec ins-
cription au registre du commerce, e´taient exclues de
cette proce´dure, apparemment uniquement en fonction
de leur inscription au registre du commerce. Si cette
activite´ comple´mentaire permet a` ces personnes d'arron-
dir leurs fins de mois, elle ne leur permet pas de re´aliser
des be´ne´fices importants puisque les revenus sont li-
mite´s a` 128 000 francs par an.
Cette mesure d'exclusion me surprend d'autant plus que
certaines cate´gories d'inde´pendants, comme les agricul-
teurs et les horticulteurs, ont acce`s a` cette proce´dure de
re`glement collectif des dettes.
J'aimerais donc que vous nous expliquiez a` quoi cette
exclusion est due. Ne pourrait-on envisager d'e´tendre
cette proce´dure de re`glement collectif de dettes aux
personnes dont je viens de parler, a` condition bien su^r
que cette activite´ inde´pendante ne soit pas la cause de
leur surendettement ?
Dernie`re question. Les magistrats peuvent mais ne doi-
vent pas tenir compte des plans de remboursements de´ja`
mis en place avec l'aide d'organismes agre´e´s et le
nouveau de´lai avant
effacement de la dette ne peut
e^tre infe´rieur a` trois ans. N'est-ce pas la` une manie`re de
pe´naliser ceux et celles qui ont de´ja` volontairement
essaye´ d'apurer leur passif ? Ne pourrait-on pas rendre
obligatoire le fait de tenir compte des efforts des person-
nes surendette´es a` partir des premiers versements ?
M. Rudy Demotte, ministre : Monsieur le pre´sident,
chers colle`gues, je remercie Mme Gerkens d'avoir pose´
cette question car elle met en lumie`re un proble`me qui
me tient e´galement a` coeur, a` savoir celui du surendet-
tement.
Le suivi de la loi relative au re`glement collectif de dettes
constitue un e´le´ment majeur du travail que j'entends
poursuivre dans les prochains mois. Nous aurons ensuite
l'occasion d'en de´battre plus en profondeur.
HA 50
COM 093
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
Personne n'a jamais nie´ que l'application concre`te de la
loi poserait des proble`mes, et c'est bien normal vu la
complexite´ de certaines de ses dispositions, que beau-
coup d'observateurs ont d'ailleurs qualifie´es de re´volu-
tionnaires par rapport a` notre syste`me juridique tradition-
nel. Il est donc normal qu'il y ait quelques lacunes et des
impre´cisions.
Je me re´jouis que mon pre´de´cesseur ait confie´ en son
temps a` l'Observatoire du cre´dit et de l'endettement une
mission d'e´valuation, en collaboration avec Overleg
Schuldoverlast. Le rapport n'est pas encore finalise´,
toutefois, je m'appuierai sur ses conclusions. S'il est
exact que le colloque du 7 de´cembre dernier y a fait
re´fe´rence, on ne peut attendre ce rapport dans sa forme
finale qu'aux environs de la fin fe´vrier. Je compte m'en
inspirer pour rapidement mettre au point quelques ame´-
liorations qui seraient juge´es indispensables.
Avant de modifier la loi, nous devons disposer d'instru-
ments et ce rapport en sera un important.
Je suis tout dispose´ a` ouvrir un de´bat au sein de votre
commission, mais je vous demande encore trois mois de
patience.
J'en viens a` vos deux questions concre`tes et tout d'abord
a` la situation d'une personne surendette´e, anciennement
salarie´e a` titre principal, mais ayant perdu son emploi
tout en conservant une activite´ comple´mentaire d'inde´-
pendant.
Selon la loi, la demande de re`glement collectif de dette
ne peut e^tre introduite que par une personne physique,
peu importe que ses dettes soient prive´es ou profession-
nelles, mais a` la condition exclusive qu'elle n'ait pas la
qualite´ de commerc¸ant.
Un ancien commerc¸ant est admissible a` condition qu'il ait
cesse´ son commerce depuis six mois au moins ou, s'il a
e´te´ de´clare´ en faillite, apre`s clo^ture de cette dernie`re. La
raison est qu'il faut e´viter les interfe´rences entre la loi sur
les faillites et la loi sur le re`glement collectif de dettes.
Nous avions de´battu de ce point en son temps en
commission.
Par ailleurs, l'article 2 de la loi du 8 aou^t 1997 sur les
faillites ne fait aucune distinction selon que l'activite´
commerciale est exerce´e a` titre principal ou a` titre
accessoire.
Un salarie´ ou un cho^meur exerc¸ant une activite´ commer-
ciale a` titre comple´mentaire entre donc dans le champ
d'application de la loi sur les faillites. Mais cette situation
ne lui est pas ne´cessairement de´favorable. En effet, s'il
dispose de peu de biens re´alisables, la faillite sera
rapidement clo^ture´e et il pourra be´ne´ficier imme´diate-
ment d'une remise de dettes si le juge le conside`re
comme excusable.
J'he´siterais certainement a` conseiller a` cette personne
de cesser son activite´ commerciale accessoire pendant
six mois et de demander ensuite un re`glement collectif de
dettes parce que le juge pourrait conside´rer dans ce cas
qu'elle a organise´ son insolvabilite´ et lui refuser le
be´ne´fice de la proce´dure.
En ce qui concerne les titulaires de professions libe´rales
et les agriculteurs, ceux-ci ont effectivement acce`s au
re`glement collectif de dettes, tout simplement parce qu'ils
ne sont pas conside´re´s comme commerc¸ants au sens du
Code du commerce. Ils ne peuvent donc pas e^tre de´-
clare´s en faillite.
J'en viens a` votre dernie`re question. Faut-il obliger le
juge a` tenir compte d'un plan amiable conclu ante´rieure-
ment a` la proce´dure de re`glement collectif de dettes, et
donc de´roger a` la dure´e minimale (trois ans) d'un plan
judiciaire avec remise de dettes ?
Mon avis est qu'il ne faut pas obliger le juge, mais
simplement l'autoriser a` imposer un plan d'une dure´e
re´duite - ce qui n'est pas possible pour l'instant - lorsque
la personne surendette´e a de´ja` respecte´ un plan d'apu-
rement avant de demander le be´ne´fice de la loi. Cette
question est e´videmment tre`s importante et fera l'objet de
nombreuses discussions, mais celles-ci auront lieu lors
de l'e´valuation du dispositif de la loi.
Mme Muriel Gerkens (AGALEV-ECOLO) : J'attends
avec impatience le moment ou` nous pourrons de´battre
de l'e´valuation de cette loi. J'appre´cie que cette e´valua-
tion se fasse en concertation avec les acteurs concerne´s.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- mevrouw Simonne Creyf aan de minister van Eco-
nomie en Wetenschappelijk Onderzoek over
de
waterellende van 26 en 27 december 1999 en de
dekking tegen natuurrampen
(nr. 753)
- mevrouw Magda De Meyer aan de minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek over
de
rampverzekering
(nr. 868)
Questions orales jointes de :
- Mme Simonne Creyf au ministre de l'Economie et de
la Recherche scientifique sur
les dommages cause´s
par les inondations des 26 et 27 de´cembre 1999
et la couverture contre les catastrophes naturelles
(n° 753)b>
- Mme Magda De Meyer au ministre de l'Economie et
de la Recherche scientifique sur
l'assurance contre
les calamite´s
(n° 868)b>
6
HA 50
COM 093
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, collega's, mijn vraag over de water-
ellende van 26 en 27 december is ingediend op 12
januari. Ondertussen is er al een en ander gebeurd. Zo is
er het rapport van het KMI en hebben we de minister van
Binnenlandse Zaken in openbare vergadering hierover
kunnen ondervragen.
De minister van Binnenlandse Zaken heeft daarbij onder
andere naar uw initiatief verwezen. Ik had u trouwens zelf
in november 1999 reeds ondervraagd over de stand van
zaken rond de dekking tegen natuurrampen en toen hebt
u letterlijk gezegd dat het nieuwe gewijzigde ontwerp snel
zou worden ingediend. Het gaat inderdaad over een
nieuw ontwerp. U hebt toen heel de historiek gegeven
van de wijzigingen die u hebt moeten aanbrengen.
Nu zijn we dus twee maanden en een nieuwe overstro-
ming verder. Er is nog geen ontwerp. U zou het wetsont-
werp echter op de Ministerraad van vrijdag 21 januari
2000 voorleggen. Is dat inderdaad gebeurd ? Hebt u daar
groen licht gekregen ? Wanneer kunnen we dit wetsont-
werp dan in het parlement verwachten ?
Mevrouw Magda De Meyer (SP) : Ik heb een vraag in
dezelfde zin. Na de grote ramp van 1998 was er een
algemene consensus om de verzekering tegen natuur-
rampen in de standaardverzekeringen op te nemen.
Er was toen de hele problematiek van mensen die een
beroep moesten doen op het rampenfonds, met alle
problemen vandien.
Enerzijds staan de forfaits die daaraan verbonden zijn
niet in verhouding tot de ree¨le kosten die deze mensen
ondervonden naar aanleiding van een overstromings-
ramp. Anderzijds is men bij het rampenfonds altijd afhan-
kelijk van nieuwe vaststellingen, omdat niet vaststaat wat
een ramp is en wat niet. De onzekerheid daarover bij de
mensen is zeer groot.
Ondertussen zijn we inderdaad, zoals mevrouw Creyf
zei, een overstroming verder. De nood aan een dergelijke
verzekering is dus duidelijk. Ik had ook graag van de
minister een exacte stand van zaken gekregen naar
aanleiding van het naar voren brengen van het vooront-
werp op regeringsvlak.
Er zijn twee elementen waarover ik mij, evenals de
mensen, bekommer.
Ten eerste, hoeveel zullen de meerkosten voor de ver-
zekerden bedragen als een dergelijke verzekering inder-
daad verplicht in de brandverzekering zou worden opge-
nomen ? Dat lijkt mij een cruciaal probleem.
Ten tweede, de brandverzekering is geen verplichte
verzekering. Naar verluidt zou 2% van de bevolking
trouwens op dit ogenblik geen brandverzekering hebben.
Deze mensen leven waarschijnlijk in de meest precaire
omstandigheden.
Ook daarover had ik graag enige verduidelijking van de
minister gekregen.
Minister Rudy Demotte : Mijnheer de voorzitter, me-
vrouw Creyf, mevrouw De Meyer, ik heb het initiatief om
een wetsontwerp in te dienen bij de Ministerraad aange-
kondigd en ik heb dus inderdaad op vrijdag 21 januari
2000 een voorstel ingediend. Dit is in overeenstemming
met de opgelegde timing. De gebeurtenissen van decem-
ber 1999 hebben in dat opzicht geen enkele invloed
gehad. Het ontwerp werd door mijn collega's van de
regering over het algemeen goed onthaald.
Het ontwerp voorziet in een uitbreiding van de brandpolis
met een verzekering tegen sommige natuurrampen. Het
organiseert een vorm van solidariteit tussen de verzeker-
den. Een tussenkomst van het rampenfonds blijft in de
ergste gevallen mogelijk. Derhalve behoudt men even-
eens een solidariteit tussen de burgers.
Een technische werkgroep moet de verschillende punten
nog verder uitwerken. Het voorstel zal als een A-punt
opnieuw aan de Ministerraad van donderdag 26 januari
worden voorgesteld. Redelijkerwijze mag men aanne-
men dat het door de Ministerraad zal worden goedge-
keurd. Vervolgens zal de nieuwe tekst aan de Raad van
State worden toegezonden. Om snel te werken zal
slechts een termijn van 1 maand worden gevraagd. De
materie is belangrijk, maar zeer technisch. Een tweede
lezing van de tekst door de Ministerraad is volgens mij
wenselijk. Rekening houdend met deze procedure is de
indiening van het voorstel in de Kamer in de loop van
april te verwachten.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
ik dank de minister voor zijn antwoord. Hopelijk zal de
tekst niet op
1 april in het parlement worden ingediend.
Wij moeten eerst inzage krijgen van het ontwerp alvorens
de discussie ervan ten gronde aan te gaan. Op dit
ogenblik wachten wij dus op de indiening van het ontwerp
in het parlement.
Mevrouw Magda De Meyer (SP) : Mijnheer de voorzitter,
mijn fractie verheugd zich erover dat de discussie over dit
ontwerp in april kan worden aangevat. Op die manier
zullen wij voorbereid zijn en zullen in de volgende winter-
periode hopelijk niet dezelfde calamiteiten gebeuren.
Mijnheer de minister, kunt u enige indicatie geven over de
extra kost die dit voor de verzekerden betekent ? Er leeft
toch enige ongerustheid bij de mensen. De verzekerings-
maatschappijen hebben al laten aanvoelen dat het voor
de brandverzekering extra kosten zal teweegbrengen.
HA 50
COM 093
7
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Magda De Meyer
Mijnheer de minister, overweegt u de brandverzekering
verplichtend te maken ?
Minister Rudy Demotte : Mevrouw De Meyer, het is
moeilijk de meerkosten te voorspellen. Aan de hand van
de indicaties waarover ik beschik, zou de meerkost voor
de bevolking niet al te hoog zijn. Ik geef u een cijfer, dat
ik echter nog niet gepubliceerd wens te zien. De extra
kost zal ongeveer 150 frank per verzekerd miljoen be-
dragen.
De verzekering zou natuurlijk verplichtend zijn. Voor ons
is het ook een kwestie van solidariteit.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de minister, u
hebt het over een verplichte verzekering. Dat is voor ons
een nieuw element.
Minister Rudy Demotte : Het zou een verplicht onder-
deel van de brandpolis worden.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Het zou een verplicht
onderdeel worden van de brandpolis, maar de brandpolis
zelf zou niet worden verplicht.
Minister Rudy Demotte : Inderdaad.
Mevrouw Magda De Meyer (SP) : Mijnheer de minister,
ik weet dat de brandpolissen breed verspreid zijn, maar
toch beschikt een bepaald percentage van de bevolking
nog steeds niet over een brandpolis. Ik vrees dat precies
de meest precaire groep niet over een brandverzekering
beschikt. Ik zou niet graag hebben dat precies die groep
uit de boot valt.
Minister Rudy Demotte : Het project hier helemaal uit de
doeken doen zou ons te ver leiden. Toch hebben wij een
systeem opgezet voor degenen die zulke verzekering
niet kunnen nemen. Er is dus iets voor iedereen, zelfs
voor de mensen die niet over geld beschikken.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Regeling van de werkzaamheden
Ordre des travaux
Aangezien mevrouw Frieda Brepoels wegens ziekte af-
wezig is, wordt haar mondelinge vraag nr. 770 naar een
latere datum verschoven.
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- de heer Pierre Lano aan de minister van Economie
en Wetenschappelijk Onderzoek over
de openings-
dagen en -uren van het Algemeen Rijksarchief te
Brussel en de Provinciale Rijksarchieven
(nr. 814)
- mevrouw Simonne Creyf aan de minister van Eco-
nomie en Wetenschappelijk Onderzoek over
het
gebrek aan personeel bij de Rijksarchieven
(nr. 854)
- de heer Roger Bouteca aan de minister van Econo-
mie en Wetenschappelijk Onderzoek over
het sub-
sidie¨ren van de Rijksarchieven in ons land
(nr. 858)
Questions orales jointes de :
- M. Pierre Lano au ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique sur
les jours et heures
d'ouverture des Archives ge´ne´rales du Royaume a`
Bruxelles et sur les Archives provinciales du
Royaume
(n° 814)b>
- Mme Simonne Creyf au ministre de l'Economie et de
la Recherche scientifique sur
le manque de person-
nel aupre`s des Archives ge´ne´rales du Royaume
(n°
854)
- M. Roger Bouteca au ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique sur
le subventionnement
des Archives ge´ne´rales du Royaume
De heer Pierre Lano (VLD) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, collega's, mijn vraag sluit aan bij
een vraag van mevrouw Brepoels, gesteld in plenaire
vergadering en bij het antwoord van de minister hierop. Ik
had mijn vraag op hetzelfde tijdstip ingediend, maar
verkoos een minder snelle weg, niet omdat ik het minder
dringend vond, maar vooral omdat ik de zaak ruimer wou
stellen en mij niet wou beperken tot het Algemeen
Rijksarchief te Brussel.
Zoals de minister weet en geantwoord heeft, is het
Algemeen Rijksarchief niet meer toegankelijk voor het
publiek op zaterdag, hoewel de voorheen bestaande
openingsuren blijven gehandhaafd, dat wil zeggen van
08.30 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.30 uur.
Hetzelfde is gebeurd in diverse provinciale Rijks-
archieven, maar niet helemaal op dezelfde wijze. Ik kom
daar nog op terug, mijnheer de minister.
Zoals te lezen is op de website van het Algemeen
Rijksarchief, zijn de doelgroepen ter benutting van de
archieven zeer verscheiden en vergen zij een andere
benadering. Het gaat om ambtenaren, navorsers, bur-
gers op zoek naar bestuursdocumenten, gei¨nteres-
seerde leken, studenten, enzovoort.
Door de genomen maatregelen zijn de archieven de facto
voor een gegeven aantal burgers niet meer toegankelijk.
Op mijn vraag naar de reden van de genomen beslissing
heeft de minister al geantwoord.
Kan die maatregel nog teruggedraaid worden ? Indien
niet, kan tenminste niet overwogen worden om de Rijks-
archieven tot 's avonds laat open te houden ? Moeten de
openingsuren van de federale musea in het algemeen
niet worden aangepast aan de vraag van de consu-
8
HA 50
COM 093
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Pierre Lano
ment ? Ware het niet wenselijk in dat verband een
enque^te te houden en moeten de voorwaarden voor de
werving van ambtenaren niet aan deze nieuwe omstan-
digheden worden aangepast ?
Mijnheer de minister, de regeling omtrent de sluiting van
het Rijksarchief is begin 2000 van kracht geworden. Op
de hoofdpagina van de website van het Algemeen Rijks-
archief,
belspo.be, staat op bladzijde drie nog altijd dat
het archief ook op zaterdag open is. Op de kalender in de
website
arch.arch is de aanpassing wel al gebeurd. De
huidige openingsuren heb ik daarnet vermeld. In de
provincies zijn de openingsuren op maandag anders dan
die in Brussel, namelijk van 13.00 uur tot 16.30 uur, van
dinsdag tot en met vrijdag zijn de openingsuren identiek
aan die van Brussel.
Er is dus een verschil tussen de openingsuren in Brussel,
enerzijds, en in de provincies, anderzijds. U hebt me-
vrouw Brepoels geantwoord dat de openingsuren ressor-
teren onder de bevoegdheid van de archivaris-generaal,
de heer Persoons. Volgens artikel 6 van het koninklijk
besluit van 10 april 1965 betreffende het statuut van de
wetenschappelijke instellingen, staat het instellingshoofd
voor wetenschappelijk en administratief bestuur onder
het gezag van de bevoegde minister.
Zoals u weet zijn er zeven archiefdiensten in de Vlaamse
provincies, zeven in de Waalse provincies en e´e´n in de
Duitstalige Gemeenschap. Ik vermoed dat er een en-
que^te werd gehouden en het zou ons verheugen mocht u
ons daarvan de resultaten kunnen meedelen.
Ik heb mij ook de moeite getroost om de situatie na te
gaan in mijn eigen streek, in Kortrijk. Welnu, de toestand
is er schrijnend.
Er werkt nog slechts een statutair. Kan het bezoek op
zaterdag wel worden teruggeschroefd ? Er worden op
zaterdag gemiddeld zeventien bezoekers geteld, waar-
van er zes eventueel bereid zijn om op andere dagen te
komen.
Ik wil mijn vraag uitbreiden en het hebben over alle tien
federale wetenschappelijke instellingen. Quid indien het
personeel van die instellingen ook gaat vragen om niet
meer op zaterdag te werken ? Waar gaan wij dan naar-
toe ?
U had beloofd dat u de volgende weken een oplossing
zou zoeken, maar ik wil reeds anticiperen op de vraag
van anderen. Men heeft mij verzekerd, en u hebt dat
bevestigd, dat de huidige situatie het gevolg is van een
Brussels probleem. Het beschikbaar personeel is immers
e´e´ntalig en hierop kwam reactie. Ik ben er over verwon-
derd dat wetenschappers zo kleingeestig kunnen zijn.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Het gaat om de toe-
passing van de taalwetten !
De heer Pierre Lano (VLD) : Ja, maar over het algemeen
zijn dat toch rustige mensen.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Ja, rustig, dat kan wel
zijn, maar daarom nog niet tweetalig !
De heer Pierre Lano (VLD) : Waar gaat het over ?
Wanneer u moet kiezen tussen een e´e´ntalige bediende
die bereid is om op zaterdag te werken en een tweetalige
die niet wil werken, dan verkies ik de e´e´ntalige die op
zaterdag wel wil werken !
Dat is mijn mening, mevrouw Creyf. U kunt misschien
nog van mening veranderen, maar wij hebben hier toch
met wetenschapsmensen te doen.
Ik verzoek u ook, mijnheer de minister, dieper in te gaan
op het probleem van diefstal. Hebt u hierover statistieken
ter beschikking ?
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, collega's, de problematiek van de
openingsdagen en -uren beperkt zich niet tot de zater-
dag. De kern van het probleem is het gebrek aan
personeel van de Rijksarchieven. De aangekondigde
sluiting op zaterdag heeft ervoor gezorgd dat de persone-
elsproblematiek opnieuw brandend actueel is. Het huidig
personeelsbestand is ontoereikend om de veiligheid van
de archieven te waarborgen. Bovendien is het niet zeker
dat al de gebouwen brandveilig zijn. Tijdens de ope-
ningsuren kan men geen toezicht in al de zalen waarbor-
gen. Het Algemeen Rijksarchief beschikt over drie lees-
zalen. In elke leeszaal moet men over minimum twee
personeelsleden beschikken. Als het personeelsbestand
niet wordt uitgebreid, komt de dienstverlening in het
gedrang. Ik sluit me eveneens aan bij de bemerking van
de heer Lano inzake de noodzakelijkheid van tweetalig-
heid van de dienstverlening, conform de taalwetgeving.
Mijnheer de minister, het koninklijk besluit van 9 juni 1999
legt de nieuwe personeelsformatie vast. De personeels-
formatie, zeker die van het algemeen archief, beant-
woordt niet aan de noden. Bovendien wens ik te beklem-
tonen dat de wetenschappelijke raad een andere
personeelsformatie had voorgesteld. Meer nog, het hui-
dige kader is niet volzet. Heel wat betrekkingen staan
open. Ik geef u een aantal cijfers van het statutair
personeel. Het in 1965 vastgestelde kader van het Alge-
meen Rijksarchief bestond uit 68 voltijdse equivalenten.
In 1995 werd het kader afgeslankt tot 51 personeelsle-
den. Het kader van 1999 bestaat uit 59 personeelsleden.
De opdrachten werden echter uitgebreid, maar het kader
van 1999 is nu kleiner dan dat van 1965. Op 1 januari
2000 bestaat de ree¨le personeelsformatie uit slechts
39 mensen.
HA 50
COM 093
9
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Simonne Creyf
Wat de provinciale Rijksarchieven betreft, bestaat het
personeelskader van 9 juni 1999 uit 89 voltijdse equiva-
lenten. Op 1 januari 2000 zijn er slechts 55,5 voltijdse
equivalenten bezet. Wat het technisch personeel voor de
publieke dienstverlening betreft, bestaat het bij koninklijk
besluit van 1999 vastgestelde kader uit 57. In de praktijk
zijn slechts 21,8 equivalenten bezet.
Mijnheer de minister, ik herhaal dat de instellingen een
andere personeelsformatie hadden voorgesteld. Boven-
dien is de huidige formatie niet volledig volzet. Waarom
niet ? Er zijn ook een aantal scheefgegroeide situaties.
Een aantal mensen zijn gedetacheerd bij het Rijks-
archief. Wat zal er met deze personeelsleden gebeuren ?
Kunnen zij terug naar hun oorspronkelijke diensten ? Een
ander probleem is de personeelsleden met bijzonder en
tijdelijke opdrachten.
Hun aanwezigheid is nogmaals met drie jaar verlengd.
Wat zal er met hen gebeuren ? Normaal schrijft men een
examen uit waarbij deze mensen hun opgebouwde ken-
nis en ervaring kunnen valoriseren. Er is ook nog het
RMT-personeel. Wat zal er voor hen gebeuren ? Pas als
deze problemen zijn opgelost, kan men beginnen met het
aantrekken van nieuwe mensen en kan men de perso-
neelsformatie opvullen zoals voorzien. Hoelang zal dit
nog duren ?
Ik wil de minister ook nog enkele concrete vragen stellen.
Hoeveel lezers zijn er op zaterdag in de Rijksarchieven in
vergelijking met de andere dagen ? Is er een opmerkelijk
verschil ? Heeft men zicht op de lezers die vooral 's
zaterdags komen ? Zijn dat lezers die ook op weekdagen
komen of is het een ander publiek ? Zijn het misschien
mensen die in de week niet kunnen ? Zijn de leeszalen
van gelijkaardige instellingen, zoals bijvoorbeeld de Ko-
ninklijke Bibliotheek of het Centrum voor de Tweede
Wereldoorlog, wel open op zaterdag ?
De voorzitter : Het Reglement bepaalt dat de vraagstel-
ler over twee minuten beschikt voor het stellen van zijn
vraag. Ik verzoek u daarmee rekening te houden. Ik weet
dat het hier een belangrijke vraag betreft, maar ook
andere sprekers wensen nog vragen terzake te stellen.
De heer Roger Bouteca (Vlaams Blok) : Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, collega's, in tegenstelling
tot de vragen van de heer Lano en mevrouw Creyf wens
ik u een vraagstuk voor te leggen en meer bepaald over
die zaterdagen. Heel wat studenten, en dan spreek ik
vooral over de studenten in Kortrijk, kunnen moeilijk op
gewone dagen de Rijksarchieven bezoeken want de
kantoren blijven slechts tot 16 uur, uiterlijk tot 16.30 uur
open. Nu zouden zij op zaterdag ook niet meer kunnen
komen terwijl er uit die kringen al heel wat klachten
komen in verband met die openingstijden. Ik ben ervan
overtuigd dat het niet uit onwil van de rijksarchivaris of
om andere sociale redenen is dat men die zaterdagen wil
afschaffen. Ik vermoed dat het vooral met subsidie¨ring te
maken heeft.
Klopt het dat de sluiting van de Rijksarchieven op zater-
dag een gevolg is van een gebrek aan financie¨le midde-
len ? Zo ja, zal de minister de middelen herschikken om
een opening op zaterdag mogelijk te maken ? Zal de
minister in de begroting 2000 middelen voorzien om de
opening op zaterdag te garanderen ?
Minister
Rudy
Demotte :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, ik zal eerst de vraag van mevrouw Creyf
beantwoorden. U weet dat het koninklijk besluit van 9 juni
1999, waarnaar u verwijst, een uitbreiding van het kader
van de Koninklijke Archieven met 42 personen verzekert.
Zonder dit besluit zou het kader strikt tot het bestaande
effectief van 31 december 1994 min 1% beperkt zijn
gebleven in toepassing van de circulaire nr. 379 van het
openbaar ambt. Het koninklijk besluit van 9 juni 1999
verzekert in essentie het op peil brengen van het kader
van het archief in vergelijking met andere wetenschap-
pelijke instellingen die eerder een herziening van hun
kader hebben gekend.
Het loopt geenszins vooruit op een nieuwe uitbreiding
van het kader in verhouding tot de actuele noden van de
inrichting. Een vraag in die zin werd overigens bij het
Openbaar Ambt reeds door mijn voorganger ingeleid. De
42 personen waarvan sprake beantwoorden aan wat
door het Openbaar Ambt en Begroting aanvaard was, op
basis van de criteria die bij de andere instellingen werden
toegepast. Al de operaties die erop zijn gericht het
koninklijk besluit van 9 juni 1999 toe te passen, zijn nu in
uitvoering. Rekening houdend met de preciseringen die
werden aangebracht, wil ik toch meedelen dat het mij
vandaag gevaarlijk lijkt vooruit te lopen op negatieve
effecten die een toename van het personeel op het
niveau van de kwaliteit van de diensten en de veiligheid
tot gevolg zouden kunnen hebben. Het nieuwe kader is in
overeenstemming met het advies van de Vaste Commis-
sie van Taaltoezicht. Het voorstel van de wetenschappe-
lijke raad leidde tot een kaderuitbreiding die niet in
aanmerking kon worden genomen op het niveau van de
administratieve controle en de begrotingscontrole. Ik
wens eraan te onderstrepen dat de huidige uitbreiding
een unaniem gunstig advies kreeg van de federale
interministerie¨le commissie voor wetenschapsbeleid. De
procedures tot het opvullen van het nieuwe kader kennen
hun statutair bepaald verloop. Verschillende procedures
moeten worden gerespecteerd, onder meer de proce-
dure voor de leidinggevende functies op grond van een
advies van de wetenschappelijke raad, de procedure
voor het wetenschappelijk personeel op grond van een
aanwerving door de daartoe aangewezen beoordelings-
commissie
en
de
procedure
voor
het
niet-
10
HA 50
COM 093
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
wetenschappelijk personeel op basis van aanwerving
door het VWS. Zoals voor de andere wetenschappelijke
inrichtingen zal deze procedure aan het niet-statutair
personeel alle mogelijkheden bieden om in het nieuwe
kader te worden opgenomen, zonder afbreuk te doen
aan de bepalingen of particuliere akkoorden die eerder
door het openbaar ambt ten opzichte van zekere cate-
goriee¨n van niet-statutair personeel werden afgesloten.
Mijnheer Lano, ik vroeg mijn diensten een overzicht op te
stellen van de bezoekcijfers van de verschillende dien-
sten van het archief die voor het publiek openstaan. Het
zal mij een genoegen zijn u op de hoogte te brengen van
de resultaten van het onderzoek zodra ik die zelf ken. Tot
nu toe heb ik nog geen cijfers. Inzake de Koninklijke
Bibliotheek kan ik u meedelen dat de bibliotheek niet
enkel op zaterdag, maar ook tijdens de weekdagen voor
het publiek tot 20 uur geopend is. Het studiecentrum
Oorlog en Maatschappij is in wezen een centrum voor
wetenschappelijk onderzoek. Buiten de gewone dienst-
uren is het niet open voor het publiek.
Ik kom thans bij de vraag van de heer Lano. De grote
federale musea zijn op zaterdag geopend en zij hebben
de openingsdagen en -uren van hun Europese collega's
gekopieerd.
De organisatie van de openingsuren voor het publiek van
het archief valt onder de bevoegdheid van de Algemene
Rijksarchivaris. De reden die de archivaris inroept, steunt
op een gebrek van effectieven. De maatregelen die
eenzijdig door de archivaris getroffen werden, kunnen
nog gewijzigd worden.
Bij de vraag van mijnheer Bouteca kan ik alleen maar
vaststellen dat er onvoldoende middelen worden ingezet,
zelfs op het moment dat de rijksarchieven een uitbreiding
van het statutair kader van die wetenschappelijke instel-
ling met 52 personen hebben gekregen.
Op de begrotingscontrole van 2000 stelde ik een vraag
tot uitbreiding van de budgettaire enveloppe van de
wetenschappelijke instellingen om deze instellingen sa-
men van nieuwe human resources te voorzien.
Ik zie niet in hoe het archief met een statutair kader van
140 personen op zaterdag niet meer toegankelijk kan zijn
voor het publiek, terwijl het voordien wel mogelijk was
met een statutair kader van 98 personen. Dat is voor mij
een paradox.
De heer Pierre Lano (VLD) : Mijnheer de voorzitter, het
antwoord van de minister is bevredigend. Ik wil alleen
onderstrepen dat de opening op zaterdag belangrijk is. Er
zijn veel mensen die tegelijk werken e´n studeren en
daarom de zaterdag goed kunnen gebruiken.
Ik weet niet of het statutair mogelijk is, maar moeten
bepaalde werkvoorwaarden niet opgelegd worden bij de
aanwerving ? Het is goed dat mensen aangeworven
worden, maar het staat niet in het statuut. Als dat echter
op voorhand in de aanwervingsvoorwaarden staat, geeft
het toch wel garanties voor de toekomst.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de minister,
ik deel de mening van de collega's dat deze dienstverle-
ning op zaterdag moet kunnen. Het personeel is echter
het probleem en daar moet dus iets aan gebeuren.
Het eerste voorstel is dat men het kader opvult. U zult in
de procedure voorzien dat niet-statutairen kunnen deel-
nemen. Op deze manier kunnen scheefgetrokken situa-
ties geregulariseerd worden. U bent blijkbaar geen voor-
stander van een verdere kaderuitbreiding tot nu toe.
Misschien kunnen er in afwachting supplementaire mid-
delen ingezet worden om contractuelen aan te nemen.
Zo kan men de noodzakelijke dienstverlening garande-
ren.
De heer Roger Bouteca (Vlaams Blok) : Mijnheer de
voorzitter, vroeger was de sluitingsdag in Kortrijk op
maandag. Nu is dat verschoven naar zaterdag. Daar
heeft men toch een sociale overweging in aanmerking
genomen. Ik blijf erbij dat men deze dienst toch op
zaterdag moet openhouden. Voor alle studenten en
mensen die gepassioneerd zijn door zaken uit het ar-
chief, is het nu onmogelijk om het archief na hun uren te
raadplegen. Daarom pleit ik ervoor om het archief op
zaterdag open te houden.
Minister Rudy Demotte : Ik ga daarmee akkoord. Voor-
aleer een beslissing te nemen, wens ik het aantal bezoe-
kers op zaterdag te kennen. Ik vermoed dat de opening
op zaterdag inderdaad beantwoordt aan een ree¨le nood.
Zelfs als mocht blijken dat het aantal bezoekers op
zaterdag niet denderend groot is, mag men niet uit het
oog verliezen dat het een sterk gei¨nteresseerde groep is
die wellicht alleen op zaterdag de archieven kan raad-
plegen. Ik zal al het mogelijke doen om de opening op
zaterdag te kunnen blijven waarborgen.
Ik ga akkoord met het standpunt van de heer Lano dat
een overleg terzake met het personeel noodzakelijk is. Ik
ben overtuigd van de goede wil en de bereidheid van het
personeel om de archieven op zaterdag geopend te
houden.
Het personeelskader moet zo snel als mogelijk worden
opgevuld. Ik wens dit punt prioritair te behandelen.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
HA 50
COM 093
11
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
Question orale de Mme Muriel Gerkens au ministre
de l'Economie et de la Recherche scientifique sur
le
recensement de la population
Mondelinge vraag van mevrouw Muriel Gerkens aan
de minister van Economie en Wetenschappelijk On-
derzoek over
de volkstelling (nr. 819)
Mme Muriel Gerkens (AGALEV-ECOLO) : Monsieur le
pre´sident, monsieur le ministre, chers colle`gues, le der-
nier recensement de la population belge a eu lieu en
1991. Le recensement devrait se faire tous les dix ans,
me^me si, dans le passe´, il y a eu pas mal de proble`mes
pour maintenir cette re´gularite´. Or, le recensement et les
donne´es qu'on en retire n'ont de sens que sur la dure´e,
la re´gularite´ et le traitement des donne´es qui peut en
re´sulter.
Ma question a pour but de savoir s'il est pre´vu de
proce´der a` un recensement de la population en 2001.
Dans l'affirmative, je pense qu'il serait inte´ressant de
cerner cette anne´e de´ja` le type de renseignements que
l'on veut obtenir et le traitement que l'on envisage. Par
ailleurs, il serait alors important de le pre´voir dans le
prochain ajustement budge´taire.
J'ai entendu dire que l'on utiliserait peut-e^tre des don-
ne´es venant d'autres banques de donne´es. Dans ce cas,
je me permets d'exprimer certaines craintes quant a`
l'utilisation pour le recensement de donne´es qui ont e´te´
re´colte´es a` d'autres fins sans que la population n'ait au
de´part e´te´ avertie de leur utilisation.
J'aimerais donc avoir votre avis sur la question.
M. Rudy Demotte, ministre : Monsieur le pre´sident,
madame Gerkens, l'inte´re^t que vous portez aux donne´es
du recensement est e´quivalent au mien. En effet, je
pense qu'il existe d'abord un proble`me de terminologie.
En effet, ce terme, surtout dans sa version ne´erlandaise
volkstelling, fausse l'image re´elle de l'utilite´ de cet
instrument. Je pre´fe´rerais utiliser une autre expression
qui rejoint un concept diffe´rent, a` savoir l'enque^te socio-
e´conomique ge´ne´rale.
Ce principe a une importance conside´rable pour la
socie´te´. Qu'il s'agisse des autorite´s publiques a` tous les
niveaux de pouvoir, du monde scientifique, des entrepri-
ses de toutes tailles ou des particuliers, les donne´es
issues de cette large consultation sont cruciales.
A titre d'exemple, je dirai que cette anne´e, plus de 1 300
demandes d'informations sur le recensement de 1991
ont e´te´ faites par des particuliers, soit 6 par jour ouvrable.
Cela de´montre a` quel point les donne´es issues de cette
enque^te sont utiles. De plus, ces donne´es sont inacces-
sibles ailleurs, dans des bases de donne´es existantes.
Pour e^tre concret, les informations sur le logement, sur le
lieu de travail, la profession, le niveau d'instruction, la
composition des me´nages, la mobilite´, la nuptialite´ sont
strictement introuvables ailleurs dans ce qu'elles ont ici
des aspects de donne´es croise´es, multiples, complexes.
Afin de re´pondre a` ce re´el besoin de socie´te´, mais aussi
de s'inscrire dans la dynamique de la de´claration du
gouvernement en ce qui concerne la politique des gran-
des villes ou encore de l'e´conomie sociale, je vais faire
inscrire a` l'ordre du jour du Conseil des ministres de la
semaine prochaine une note sur cette enque^te ge´ne´rale
socio-e´conomique.
Afin de re´pondre plus concre`tement encore a` vos ques-
tions, je peux vous communiquer trois e´le´ments.
Primo, le Conseil des ministres devrait appre´cier, ven-
dredi prochain, si cette enque^te ge´ne´rale sera mise sur
pied.
Secundo, si la de´cision est favorable - ce que j'espe`re -,
la proce´dure sera mise en oeuvre de`s cette anne´e.
Tertio, j'ai effectivement demande´ les cre´dits ne´cessaires
a` une enque^te ge´ne´rale dans le cadre du contro^le
budge´taire. Donc, si le principe est accepte´, les moyens
seront pre´vus.
Si ce projet n'est pas passe´ plus to^t au Conseil des
ministres, c'est pour une raison bien pre´cise. J'ai voulu
trouver un syste`me plus efficace que celui qui existait
jusqu'a` pre´sent.
Rappelez-vous qu'un de´bat a e´te´ organise´ sur l'opportu-
nite´ de maintenir ou non ce recensement. Pour ma part,
pluto^t que demander s'il faut ou non le maintenir, j'ai
pre´fe´re´ me demander s'il fallait, en fonction de quoi et
comment, le faire.
Mon souhait est e´galement de mettre sur pied des
banques de donne´es qui pourraient, a` l'avenir, e^tre
imple´mente´es de manie`re a` offrir aux citoyens et aux
de´cideurs, quelle que soit leur nature, une information
continuellement actualise´e et disponible.
En d'autres mots, cela permettrait d'e´viter a` l'avenir de
devoir faire des enque^tes directes. On aurait des bases
de donne´es croise´es. Mais, pour cette fois-ci, il est
encore ne´cessaire d'avoir une enque^te ge´ne´rale qui ne
soit pas, a` proprement parler, un recensement comme on
le concevait, mais re´ellement une de´marche scientifique
qui permettra d'apporter a` notre tableau de bord de´ci-
sionnel quelques indications fort utiles.
J'espe`re ainsi avoir e´te´ complet.
12
HA 50
COM 093
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
Mme Muriel Gerkens (AGALEV-ECOLO) : Monsieur le
ministre, votre re´ponse correspond tout a` fait a` mes
pre´occupations. J'entends bien l'utilite´ du recensement
dans le cadre d'une recherche socio-e´conomique a` partir
des donne´es que peut fournir la population.
J'aimerais ajouter que si on veut effectivement utiliser
des donne´es qui sont de´ja` re´pertorie´es et pouvoir ame´-
liorer l'accessibilite´ aux donne´es re´colte´es, il sera impor-
tant d'informer la population de l'usage qui en sera fait. Il
faut rester vigilant quant au respect de la vie prive´e.
M. Rudy Demotte, ministre : Il n'y a aucune crainte a`
avoir au sujet de la protection de la vie prive´e. On peut
avoir des donne´es croise´es en cachant l'identification
individuelle.
Mais je voudrais en arriver a` un point qui me semble
important. Si on met au point un plan sur le de´veloppe-
ment durable, il est impossible de l'imple´menter sans
avoir un tableau de bord complet. C'est une des raisons
pour lesquelles, en tant que ministre de la Politique
scientifique et de l'Economie, je me bats pour disposer
de cet instrument. C'est un indicateur du tableau de bord
qui peut e^tre fort utile. On pourrait s'en passer, mais
difficilement.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 15.30 heures.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.30 uur.
HA 50
COM 093
13
25-01-2000
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000