B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR DE
L
ANDSVERDEDIGING
COMMISSION DE LA
D
ÉFENSE NATIONALE
VAN
DU
14-12-1999
14-12-1999
HA 50
COM 069
HA 50
COM 069
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 069
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes conférés pour l'Organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement du citoyens pour le changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social-chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie & ID21
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 50 0000/00 : Documents parlementaires de la 50e
DOC 50 0000/00 : Parlementaire documenten van de 50e zittingsperiode +
législature, suivi du n° et dy n° consécutif
het nummer en het volgnummer
QRVA
: Question et Réponses écrites
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
HA
: Annales (Compte Rendu intégral)
HA
: Handelingen (Beknopt Verslag)
CRA
: Compte Rendu Analitique
BV
: Beknopt Verslag
PLEN
: Séance plénière
PLEN
: Plenum vergadering
COM
: Réunion de commission
COM
: Commissievergadering
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officiele publicaties, van de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation, 1008 Bruxelles
Natieplein, 1008 Brussel
Fax : 02/549 82 60
Fax : 02/549 81 60
Tél. : 02/549 82 74
Tel. : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 14 december 1999
COMMISSIE
VOOR
DE
LANDSVERDEDIGING
COM 069
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- de heer Patrick Lansens aan de minister van Landsver-
dediging over
de verhuis van het 93ste bataljon logistiek
van Houthulst naar Zutendaal
(nr. 612)
- de heer Koen Bultinck aan de minister van Landsverde-
diging over
de eventuele verhuis van het 93ste bataljon
logistiek en hun munitiedepot (Houthulst) naar Zutendaal
(n° 658)
5
sprekers : Patrick Lansens, Koen Bultinck, Andre´
Flahaut
, minister van Landsverdediging
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister
van
Landsverdediging
over
de officie¨le
regeringsverplaatsingen per vliegtuig
(nr. 578)
6
sprekers : Pieter De Crem, Andre´ Flahaut, minister
van Landsverdediging
Mondelinge vraag van de heer Patrick Lansens aan de
minister van Landsverdediging over
het ontwerp van
koninklijk besluit betreffende de toekenning van een toe-
lage aan militairen belast met informaticataken
(nr. 613)
8
sprekers : Patrick Lansens, Andre´ Flahaut, minister
van Landsverdediging
Mondelinge vraag van de heer Yves Leterme aan de
minister van Landsverdediging over
de vergoeding voor
de wederoproeping van reserveofficieren
(nr. 636)
9
sprekers : Yves Leterme, Andre´ Flahaut, minister van
Landsverdediging
Mondelinge vraag van de heer Jean-Paul Moerman aan
de minister van Landsverdediging over
de informatie-
dienst van het leger
(nr. 638)
10
sprekers : Jean-Paul Moerman, Andre´ Flahaut, minis-
ter van Landsverdediging
Mondelinge vraag van de heer Jean-Paul Moerman aan
de minister van Landsverdediging over
de aankoop van
informatica logistiek, bestemd voor het Belgisch leger
(nr. 639)
11
sprekers : Jean-Paul Moerman, Andre´ Flahaut, minis-
ter van Landsverdediging
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister van Landsverdediging over
een mogelijke be-
noeming van een aantal generaals in het Belgisch leger
(nr. 653)
12
sprekers : Pieter De Crem, Andre´ Flahaut, minister
van Landsverdediging
Sommaire
Mardi 14 de´cembre 1999
COMMISSION
DE
LA
DE
´ FENSE
NATIONALE
COM 069
Questions orales jointes de :
- M. Patrick Lansens au ministre de la De´fense sur
le de´me´nagement du 93e`me bataillon logistique de Hout-
hulst a` Zutendaal
(n° 612)
- M. Koen Bultinck au ministre de la De´fense sur
l'e´ven-
tuel de´me´nagement du 93e`me bataillon logistique et du
de´po^t de munitions (de Houthulst) a` Zutendaal
(n° 658)span>
5
orateurs : Patrick Lansens, Koen Bultinck, Andre´
Flahaut
, ministre de la De´fense
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre de la
De´fense sur
les de´placements officiels du gouvernement
par avion
(n° 578)
6
orateurs : Pieter De Crem, Andre´ Flahaut, ministre de
la De´fense
Question orale de M. Patrick Lansens au ministre de la
De´fense sur
le projet d'arre^te´ royal sur l'octroi d'une
indemnite´ pour les militaires charge´s de ta^ches informati-
ques
(n° 613)
8
orateurs : Patrick Lansens, Andre´ Flahaut, ministre
de la De´fense
Question orale de M. Yves Leterme au ministre de la
De´fense sur
l'indemnisation des officiers de re´serve
rappele´s
(n° 636)
9
orateurs : Yves Leterme, Andre´ Flahaut, ministre de la
De´fense
Question orale de M. Jean-Paul Moerman au ministre de
la De´fense sur
le service d'information de l'arme´e
(n° 638)
10
orateurs : Jean-Paul Moerman, Andre´ Flahaut, mini-
stre de la De´fense
Question orale de M. Jean-Paul Moerman au ministre de
la De´fense sur
l'achat de logiciels informatiques destine´s
a` l'arme´e belge
(n° 639)
11
orateurs : Jean-Paul Moerman, Andre´ Flahaut, mini-
stre de la De´fense
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre de la
De´fense sur
l'e´ventuelle nomination d'un certain nombre
de ge´ne´raux de l'arme´e belge
(n° 653)
12
orateurs : Pieter De Crem, Andre´ Flahaut, ministre de
la De´fense
HA 50
COM 069
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
4
HA 50
COM 069
14-12-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE LA DE´FENSE NATIONALE
COMMISSIE VOOR DE LANDSVERDEDIGING
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 14 DE
´ CEMBRE 1999
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 14 DECEMBER 1999
De vergadering wordt geopend om 10.08 uur door de
heer Jean-Pol Henry, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 10.08 heures par M. Jean-Pol
Henry
, pre´sident.
Regeling van de werkzaamheden
Ordre des travaux
De interpellatie nr. 177 van de heer Ferdy Willems wordt
naar een latere datum verschoven.
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- de heer Patrick Lansens aan de minister van Lands-
verdediging over
de verhuis van het 93ste bataljon
logistiek van Houthulst naar Zutendaal
(nr. 612)
- de heer Koen Bultinck aan de minister van Lands-
verdediging over
de eventuele verhuis van het 93ste
bataljon logistiek en hun munitiedepot (Houthulst)
naar Zutendaal
(n° 658)b>
Questions orales jointes de :
- M. Patrick Lansens au ministre de la De´fense sur
le
de´me´nagement du 93e`me bataillon logistique de
Houthulst a` Zutendaal
(n° 612)b>
- M. Koen Bultinck au ministre de la De´fense sur
l'e´ventuel de´me´nagement du 93e`me bataillon logis-
tique et du de´po
^ t de munitions (de Houthulst) a`
Zutendaal
(n° 658)b>
De heer Patrick Lansens (SP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, de problematiek inzake de verhuis
van het munitiedepot van Houthulst naar Zutendaal is
niet nieuw.
Naar verluidt heeft de NAVO beslist de basis van Zuten-
daal vrij te geven. Dit betekent dat de verhuis van
Houthulst naar Zutendaal opnieuw brandend actueel is.
Mijnheer de minister, heeft de NAVO een beslissing
genomen ?
Hebt u reeds een beslissing genomen inzake de basis
van Houthulst ? Volgens krantenberichten bereidt de
legertop de verhuis reeds voor. Generaal Bastien voert
een beperking van het spreekrecht van officieren in
omdat een hele geruchtenmolen op gang zou zijn geko-
men. Als het niet meer dan geruchten zijn, moeten we
ons niet druk maken over een verhuis.
Wat zal er met Houthulst gebeuren ? Bevestigt u uw
vroegere uitspraken inzake de basis van Grobbendonk
die niet moet verhuizen ?
De heer Koen Bultinck (Vlaams Blok) : Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, een aantal maanden
geleden heb ik u reeds vragen gesteld over de mogelijke
verhuis van het 93ste bataljon logistiek van Houthulst
naar Zutendaal.
Naar verluidt worden de verhuisplannen concreter omdat
de NAVO Zutendaal zou hebben vrijgegeven.
Mijnheer de minister, ik wens een aantal concrete vragen
te stellen.
Kunt u meedelen of de verhuis van Houthulst naar
Zutendaal definitief beslist is ? Zo ja, zijn al de militairen
van het 93ste bataljon bij de verhuis betrokken ?
Welke specifieke sociale maatregelen zullen worden
genomen ?
Kunt u bevestigen dat de ontmijningsdienst DOVO en de
ontmantelingsinstallatie voor chemische wapens in Hout-
hulst niet zullen worden getroffen door de verhuis van het
93ste bataljon logistiek ?
Kunt u toelichten wat er zal gebeuren met de
communicatiepost van de NAVO in Houthulst ?
M. Andre´ Flahaut, ministre : Monsieur le pre´sident,
chers colle`gues, il n'y a effectivement pas de proble`me
pour l'organisation de ces visites. Il n'y a non plus aucun
proble`me pour la visite de Zutendaal. Je crois qu'il est
souhaitable que vous voyiez par vous-me^mes les condi-
tions de Zutendaal.
HA 50
COM 069
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Andre´ Flahaut
Mijnheer Lansens, mijnheer Bultinck, ik kan bevestigen
dat de staf van de landmacht een studie uitvoert over een
ingebruikname van de vrijgekomen installatie te Zuten-
daal. Tot op heden zijn er echter nog geen beslissingen
genomen. De landmacht beschikt over het kwartier Ka-
pitein de Wauters en een munitiedepot. Geen van beide
installaties is opgenomen in de NAVO-inventaris. De
beide installaties worden beheerd door de 955ste com-
pagnie munitie en het 93ste bataljon logistiek, met een
getalsterkte van ongeveer 145 man. Meer in het bijzon-
der kan ik u voor deze compagnie meedelen dat nog
geen beslissing is genomen betreffende een eventuele
verhuis. Het is nochtans duidelijk dat het depot te Hout-
hulst in de globale studie is betrokken. Een eventuele
ingebruikname van het vrijgekomen en moderne muni-
tiedepot te Zutendaal biedt mogelijk een oplossing voor
het veiligheidsprobleem dat zich actueel stelt voor het
stockeren van munitie. Het wordt niet overwogen om de
moderne installatie in Houthulst te ontruimen, meer in het
bijzonder het kwartier Steenstraat met de ontmijnings-
dienst DOVO en de ontmantelingsinstallatie van chemi-
sche munitie. Een militaire aanwezigheid in Houthulst zal
behouden blijven.
Ik kan u verzekeren dat de studie terzake bijzonder veel
aandacht besteedt aan de sociale aspecten van het
betrokken personeel. Door het voeren van een gericht
sociaal beheer op het niveau van de staven zal alles
worden gedaan om eventuele negatieve gevolgen tot
een strikt minimum te beperken.
Wat de communicatiepost van de NAVO in Houthulst
betreft, kan ik u meedelen dat deze antenne van het
Amerikaanse leger niet betrokken is in de problematiek
van de verhuis naar Zutendaal. Mijn definitieve houding
ten opzichte van deze plannen zal pas na ontvangst van
de conclusies van de studie van de generale staf worden
bepaald, in principe in februari 2000.
De heer Patrick Lansens (SP) : Mijnheer de minister, uit
uw antwoord heb ik begrepen dat de studie blijkbaar nog
niet is afgerond. Een beslissing wordt verwacht tegen
februari 2000. Blijkbaar wordt wel degelijk overwogen om
het munitiedepot van Houthulst naar Zutendaal te verhui-
zen. Ik zou ervoor willen pleiten om grondig na te denken
alvorens deze operatie uit te voeren. Ik wil erop wijzen
dat het merendeel van de mensen die gekazerneerd zijn
in Houthulst een aantal jaren geleden de omgekeerde
beweging hebben gedaan. Zij zijn van Duitsland over-
gekomen naar West-Vlaanderen. Nu zouden zij terug
200 kilometer oostwaarts, naar Limburg moeten verhui-
zen. Ik wil u vragen rekening te houden met de sociale
gevolgen. Het klopt dat in Houthulst bepaalde investerin-
gen moeten gebeuren.
Minister Andre´ Flahaut : Men moet ook rekening houden
met de veiligheid.
De heer Patrick Lansens (SP) : Men kan ook de vraag
stellen of het niet mogelijk is om een aantal noodzakelijke
investeringen te doen in het munitiedepot van Houthulst.
De voorzitter : We zullen zeker nog de gelegenheid
hebben om op dat punt terug te komen. We zullen een
bezoek organiseren.
M. Andre´ Flahaut, ministre : Pour e^tre pre´cis, il faudra
effectivement effectuer une balance sociale mais e´gale-
ment une balance financie`re.
Le pre´sident : Vous pouvez compter sur le SP, monsieur
le ministre.
M. Andre´ Flahaut, ministre : En allant a` Zutendaal, vous
verrez la qualite´ des installations imme´diatement dispo-
nibles, ce qui constitue aussi un avantage.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister van Landsverdediging over
de officie¨le
regeringsverplaatsingen per vliegtuig
(nr. 578)
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre de la
De´fense sur
les de´placements officiels du gouver-
nement par avion
(n° 578)b>
De heer Pieter De Crem (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, op het moment dat ik mijn vraag
stelde zou de regering beslissen over de aankoop van
een luxueus Falcon-vliegtuig, dat als regeringsvliegtuig
zou dienstdoen. Ik heb deze informatie gelezen op
internet, bij aircraft.server.online. De prijs stond er bij
vermeld : 23 500 000 dollar.
Ik wens de eerste minister over de procedure van aan-
koop te ondervragen.
De vliegtuigen die nu worden ingezet, namelijk de Falcon
en de Airbus van de Luchtmacht, worden gebruikt door
leden van het koningshuis, door ministers en generaals,
in het kader van officie¨le zendingen. In ons land zijn er
zeven regeringen en 55 ministers en staatssecretarissen
en weinig toestellen voor al deze gegadigden. Volgens
de berichten die ons bereiken, vooral van de 15de Wing,
verloopt de toewijzing van die vliegtuigen vrij moeilijk.
Mijn vragen zijn concreet. Hoeveel verplaatsingen wer-
den er gedaan met deze regeringsvliegtuigen ? Door
wie ? Waarheen en met welk vliegtuig ?
Een belangrijk punt is dat van de all-in kostprijs. Deze
bedraagt 198 500 frank per vluchtuur, alles inbegrepen,
met uitzondering van de overnachting van de crew
wanneer deze ter plaatse moet blijven.
6
HA 50
COM 069
14-12-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Andre´ Flahaut
Op welke begroting zijn deze kosten ingeschreven ? Hier
zijn we in een grijze zone beland. Soms zegt men dat
deze kosten staan ingeschreven op de begroting van de
kabinetten die een beroep doen op deze diensten, soms
zegt men dat er overboekingen gebeuren naar het kabi-
net van Landsverdediging.
Hoe verloopt de coo¨rdinatie tussen de verschillende
overheden en wie verzorgt deze ?
Sinds het aantreden van deze regering hebben onze
regeringsleiders zich gezamenlijk naar dezelfde landen
verplaatst. Bij ons diplomatiek personeel ontstaat soms
verwarring omdat het eerste vliegtuig dat landt over het
algemeen dat van de eerste minister is - de muziekkapel
speelt dan het nationale lied - het tweede dat landt is dat
van de minister-president van e´e´n van onze grote regio's
en als alles meevalt is er nog een derde vliegtuig met de
minister-president of de voorzitter van het Brusselse
Gewest. Ik vind deze werkwijze onverantwoord. Wan-
neer een officie¨le delegatie vertrekt, speelt de hie¨rarchie.
Ik stel voor dat de eerste minister op de eerste rij plaats
neemt, de minister-president op de tweede, enzovoort.
Het heeft geen enkele zin en het is internationaal gezien
belachelijk dat vier vliegtuigen van de Luchtmacht over-
vliegen. Het genoemde scenario deed zich voor in Polen.
Mijnheer de minister, bestaat er een voorrangsregeling
voor Belgische regeringsleiders ?
Ik zou een lans willen breken om, zoals in het buitenland,
de burgerluchtvaart in te schakelen. We hebben een
geprivatiseerde
nationale
luchtvaartmaatschappij.
Sabena-flying-Swissair en Swissair-flying-Sabena heb-
ben een hoge ranking en rating qua comfort, verbinding
en aansluiting naar alle continenten. Het is een mogelijke
oplossing.
Wordt er beroep gedaan op die maatschappijen ?
Soms wordt er door de regering een beroep op gedaan,
want ik herinner mij dat er tijdens de vorige legislatuur
problemen waren omdat de boekingen gebeurden via
een bevriend reisagentschap.
Zijn de wetten op de overheidsopdrachten hier van
toepassing ?
Ik begrijp dat sommige verplaatsingen moeten gebeuren
met militaire vliegtuigen, bijvoorbeeld de verplaatsingen
van de leden van het Hof en van ministers, misschien
omringd door een aantal kabinetsleden.
Is het nu echt niet mogelijk om de problematiek van de
15de Wing in Melsbroek ruimer te bespreken ? De 15de
Wing is geen vragende partij om de vestiging in Mels-
broek te behouden. Zij hebben de indruk dat dit door de
overheden vaak gekoesterd wordt omdat het een gemak-
kelijke
escale is om internationale verplaatsingen te
doen in het kader van regeringopdrachten. Ik stel voor
om tijdens een diepgaande bespreking in de toekomst te
overwegen de 15de wing naar een andere plaats over te
brengen. Dat is perfect mogelijk. Er is Bevekom, Ursel,
Brussegem, Florennes, enzovoort. Het overvliegen van
de militaire vliegtuigen voor de officie¨le verplaatsingen
naar de nationale luchthaven van Zaventem kan zonder
problemen gebeuren. We hebben dat vorige week trou-
wens nog vastgesteld. Er is dan wel de aanhoudende
problematiek van de uitbreiding van Zaventem, maar als
de infrastructuur van Melsbroek een nieuwe bestemming
krijgt, kan dat probleem toch wel anders worden bena-
derd.
M. Andre´ Flahaut, ministre : Monsieur le pre´sident,
chers colle`gues, je commencerai par le proble`me ge´ne´ral
de l'implantation du 15e`me Wing a` Melsbroek. J'ai en-
tendu les de´clarations de certains colle`gues sur le de´ve-
loppement de Zaventem. Pour l'instant, la question du
de´me´nagement du 15e`me Wing n'est pas a` l'ordre du
jour.
De verbindingsvliegtuigen van de Luchtmacht kunnen
onder meer aangewend worden door de leden van de
federale regering, in theorie door de leden van de
gewest- en gemeenschapsregeringen en door de leden
van de koninklijk familie. Naast het in uw vraag vermelde
type zijn er ook nog vijf kleine toestellen van het type
Merlin en drie van HF 748 beschikbaar. Sedert het
aantreden van de regering werden deze toestellen ge-
bruikt door de eerste minister, de minister van Buiten-
landse Zaken, de minister van Landsverdediging, de
minister van Economische Zaken, de minister van Finan-
cie¨n, de regeringscommissaris voor de dioxine en hun
kabinetten, alsmede door het koninklijk Hof, de NAVO, de
WEU en de Europese Commissie.
In totaal werden sedert het aantreden van de regering
57 zendingen uitgevoerd met de vliegtuigen van het type
Airbus, Falcon 900, Falcon 20, HF en Merlin. De bestem-
mingen bevonden zich zowel binnen als buiten Europa.
Reeds op 27 juli heb ik de Ministerraad de bestaande
richtlijn in herinnering gebracht en te uwer informatie
overhandig ik u een kopie van deze mededeling, die ook
de prijselementen bevat. De meerkosten worden bij wijze
van voorschot uitgetrokken op de begroting van Lands-
verdediging.
De
terugbetaling
gebeurde
op
het
begrotingsfonds voor prestaties tegen betaling van
Landsverdediging. De verschillende autoriteiten die van
deze regeringsvliegtuigen gebruik kunnen maken, die-
nen zich te informeren over de beschikbaarheid en mijn
goedkeuring te vragen, waarna de aanvraag definitief
kan worden ingeplant.
Op het niveau van de staf van de Luchtmacht is er een
afdeling die de planning en de uitvoering van de opdrach-
ten regelt. Er bestaan geen vaste voorrangsregels. In de
praktijk worden de aanvragen van de eerste minister en
HA 50
COM 069
7
14-12-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Andre´ Flahaut
het Koningshuis met voorrang behandeld. Voor zover ik
weet geeft dit geen aanleiding tot moeilijkheden. U stelt
voor
frequenter
gebruik
te
maken
van
de
burgerluchtvaartmaatschappijen.
Je vous sugge`re de poser la question a` chacun de mes
colle`gues, parce qu'aucune coordination n'est assure´e ni
par le ministre des Affaires e´trange`res, ni par le ministre
de la De´fense, ni me^me par le premier ministre. Chaque
pouvoir est autonome dans le choix des appareils qu'il
utilise. Les re´gions et les communaute´s sont pour nous
des clients comme les autres, mais ils ne recourent que
tre`s peu aux services de la De´fense et des appareils de
la De´fense.
On peut le regretter parce qu'effectivement, il y aurait des
e´conomies a` re´aliser, mais la structure institutionnelle de
notre pays est telle que chaque niveau de pouvoir est
autonome dans le choix de ses moyens de de´placement.
Je suis ouvert a` toute suggestion, mais en cas de pe´nurie
de demande, je ne vais certainement pas courir apre`s le
client.
De heer Pieter De Crem (CVP) : Mijnheer de minister, ik
denk dat toch ook de Gemeenschappen en de Gewesten
geregeld gebruik maken van de toestellen die onder de
bevoegdheid van uw kabinet vallen.
M. Andre´ Flahaut, ministre : Il n'y a pas eu de demande !
M. Pieter De Crem (CVP) : Non ?
M. Andre´ Flahaut, ministre : Non ! Je posse`de ici les
demandes portant sur la premie`re partie de l'anne´e. Je
vous ai re´pondu en vous indiquant quels avaient e´te´ les
utilisateurs : het koningshuis, de eerste minister, de mi-
nister van Binnenlandse Zaken, de minister van Econo-
mische Zaken, de minister van Financi¨en, de Commis-
saris voor de dioxine.
Pas d'autres clients, si ce n'est la maison royale. Par
ailleurs, des voyages ont lieu contre paiement selon un
tarif que j'ai inclus dans la note que j'ai rappele´e en
Conseil des ministres.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Regeling van de werkzaamheden
Ordre des travaux
De interpellatie nr. 181 van de heer Ferdy Willems werd
ingetrokken.
Mondelinge vraag van de heer Patrick Lansens aan
de minister van Landsverdediging over
het ontwerp
van koninklijk besluit betreffende de toekenning van
een toelage aan militairen belast met informatica-
taken
(nr. 613)
Question orale de M. Patrick Lansens au ministre de
la De´fense sur
le projet d'arre^te´ royal sur l'octroi
d'une indemnite´ pour les militaires charge´s de
ta^ches informatiques
(n° 613)b>
De heer Patrick Lansens (SP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, vroeger reeds werden voor ver-
schillende overheidsdepartementen maatregelen geno-
men om een toelage toe te kennen aan de informatici.
Deze personen zijn immers zeer gegeerd op de arbeids-
markt. Ook met betrekking tot de militairen werd reeds
een koninklijk besluit opgesteld. Het heeft in juni van dit
jaar geleid tot het opstellen van een protocol met de
vakbonden. Sindsdien is het stil geworden rond deze
zaak. Kan de minister mij vertellen wat de stand van
zaken in deze kwestie is ? Heeft dit koninklijk besluit
reeds een gunstig advies gekregen van de Inspectie van
Financie¨n ? Hebben de ministers van Ambtenarenzaken
en Begroting hun instemming reeds verleend ? Werd het
al ter ondertekening voorgelegd aan de Koning ? Is het al
bij de Raad van State ?
In het protocol dat met de vakbonden werd afgesloten
was ook bepaald dat een lijst met criteria, waaraan de
personen moesten voldoen om in aanmerking te komen
voor die toelage, zou worden opgesteld. Zijn die criteria
reeds vastgelegd ? Wanneer zal het ministerieel besluit
terzake aan de vakbonden worden voorgelegd ?
Minister
Andre´
Flahaut :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, het ontwerp van koninklijk besluit en het ont-
werp van ministerieel besluit, waarin onder meer de
criteria worden vastgelegd, hebben op 27 september van
dit jaar een gunstig advies gekregen vanwege de Inspec-
tie van Financie¨n met betrekking tot
de opportuniteit van
een dergelijke toelage
. De Inspectie gaf echter een
negatief advies met betrekking tot andere aspecten van
het dossier zoals de kosten en de budgettaire dekking
van deze toelage. Ik wens hiertegen te reageren door op
basis van artikel 17 van het koninklijk besluit van 16
november 1994 over de administratieve begrotings-
controle het ontwerp aanhangig te maken bij de minister
van Begroting. Het ontwerp van ministerieel besluit zal
binnenkort met de vakbonden worden besproken.
De heer Patrick Lansens (SP) : Mijnheer de voorzitter,
de minister is dus wel degelijk van plan hiermee voort te
gaan. Ik begrijp de beslissing van de Inspectie van
Financie¨n niet goed. Ze ziet de opportuniteit van de
maatregel in, maar ze verleent een negatief advies
omdat het te veel kost.
8
HA 50
COM 069
14-12-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Yves Leterme aan de
minister van Landsverdediging over
de vergoeding
voor
de
wederoproeping
van
reserveofficieren
(nr. 636)
Question orale de M. Yves Leterme au ministre de la
De´fense sur
l'indemnisation des officiers de re´serve
rappele´s
De heer Yves Leterme (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, mijn vraag gaat inderdaad over de
vergoedingen die overheidsambtenaren krijgen of niet
krijgen wanneer ze als reserveofficier worden weder-
opgeroepen. Tot nu toe kregen de overheidsambtenaren
geen vergoeding. Er werd een uitzondering gemaakt
wanneer de uitbetaling van hun wedde als overheids-
ambtenaar werd opgeschort of als ze als reserveofficier
meer zouden verdienen dan in hun gewone ambt. In die
gevallen legt het ministerie van Defensie het verschil bij.
Voor zelfstandigen of personen uit de prive´-sector is de
situatie helemaal anders. Zij worden wel als reserve-
officier betaald lastens de begroting voor Landsverdedi-
ging ook al werden ze nog steeds als werknemer door-
betaald. Wel is het zo dat deze personen in de prive´-
sector verlof moeten nemen of niet kunnen werken in het
geval ze zelfstandige zijn. Vaak wordt verlof geweigerd
wanneer de situatie op het werk dit niet toelaat.
Naar verluidt zou dit laatste probleem worden opgelost bij
de herstructurering van de reserve. De legertop zou
hebben voorgesteld dat aan werkgevers compensaties
worden gegeven zodat de werknemers makkelijker hun
taken binnen het kader van de wederoproeping kunnen
opnemen. Hierbij zou men zich inspireren op voorbeel-
den uit het buitenland. Tegelijkertijd zou de legerstaf van
plan zijn om ook de overheidsambtenaren die tijdens hun
vakantiedagen in de reserve dienst doen een wedde van
reserveofficier te geven.
Zij zouden deze wedde ontvangen naast hun wedde als
overheidsambtenaar. Het is hierbij de bedoeling de
wederoproeping in de reserve aantrekkelijker te maken.
Ik heb twee vragen over het verzoek van de legerstaf om
hun voorstellen te integreren in een koninklijk besluit ter
uitvoering van de herstructurering. Wat is de precieze
stand van zaken in dit dossier ? Zal er op korte termijn
een einde worden gemaakt aan de ongelijkheid op
financieel vlak tussen reserveofficieren in overheids-
dienst en reserveofficieren uit de prive´-sector ?
Minister
Andre´
Flahaut :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, het nieuwe statuut van de reservist moet in de
nodige mogelijkheden voorzien om reservisten aan te
trekken zonder de werkgevers te veel te belasten en
zonder belangrijke uitgaven voor de Krijgsmacht.
De Ministerraad van de vorige regering had het alge-
meen concept van de toekomstige reserve en de
uitvoeringsbepalingen voor een proefperiode van twee
jaar goedgekeurd. Ik ben van plan het concept zo vlug
mogelijk aan de Ministerraad voor te leggen. Het konink-
lijk besluit inzake de bezoldiging van de reservemilitairen
werd op 22 november van dit jaar door Zijne Majesteit de
Koning ondertekend en zal nog vo´o´r de jaarwisseling in
het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd. Dit konink-
lijk besluit heeft een terugwerkende kracht tot de datum
van 1 januari van dit jaar.
Het ontwerp van pecuniair statuut heeft twee essentie¨le
doelstellingen : ten eerste, het militaire reservepersoneel
beneden de rang van onderofficier bij het volbrengen van
een wederoproeping of trainingsprestatie een wedde in
plaats van een soldij laten genieten teneinde een unifor-
miteit voor alle personeelscategoriee¨n van de reserve te
bekomen; ten tweede, het toekennen van een aantal
rechten aan het reservepersoneel identiek aan deze van
het personeel van het actieve kader. Het administratieve
statuut van de reserve beoogt een zo groot mogelijke
gelijkschakeling met het statuut van het personeel van
het actieve kader. Ik heb besloten het sociale statuut zo
snel mogelijk te bespreken met de ministers van Werk-
gelegenheid, Sociale Zaken en Pensioenen aangezien
het te maken heeft met het arbeidsrecht voor reservisten,
met het statuut van werknemer of zelfstandige en met het
administratieve statuut voor reservisten die voor de over-
heid werken. Het is uiteraard de bedoeling tot een zo
volledig mogelijke sociale bescherming te komen om het
statuut van reservist voor alle categoriee¨n zo aantrekke-
lijk mogelijk te maken. In afwachting van de aanvaarding
van een nieuw sociaal statuut zullen de bestaande
sociale voorzieningen worden toegepast.
Wat het bezoldigingsstatuut van de reservemilitair be-
treft, is er stricto senso geen sprake van enige discrimi-
natie. Voor gelijke prestaties geldt een gelijke bezoldi-
ging. Wat de heer Leterme als discriminatie omschrijft,
vloeit voort uit de wet van 26 maart 1937, waarbij de
onderscheiden besturen van de staat, van de provincies,
gemeenten en verenigingen van gemeenten verplicht
worden aan hun beambten-reserveofficieren faciliteiten
te bieden om hen de gelegenheid te geven de prestaties
te volbrengen die hen als reserveofficier worden opge-
legd.
HA 50
COM 069
9
14-12-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Andre´ Flahaut
De wet bepaalt eveneens dat ambtenaren tijdens een
prestatie als reserve-officier een wedde blijven ontvan-
gen en dat desgevallend het verschil tussen de wedde
als ambtenaar en de met de graad in de reserve over-
eenkomende wedde door Landsverdediging wordt bijbe-
taald.
Deze wet biedt aan de betrokken categoriee¨n een betere
bescherming, gelet op de huidige toestand van de reser-
vist met het statuut van werknemer van wie het arbeids-
contract tijdens zijn militaire prestatie wordt geschorst
zodat hij in die periode geen aanspraak kan maken op
een bezoldiging. Om dit weddeverlies op te vangen,
nemen de betrokkenen tijdens die periode meestal va-
kantiedagen op, wat dan weer een vakantieverlies bete-
kent, behalve voor de ambtenaren.
De zelfstandigen hebben tijdens deze militaire prestaties
uiteraard geen enkel beroepsinkomen. Het koninklijk
besluit inzake het bezoldigingsstatuut van de reservist,
dat op 22 november werd ondertekend, wijzigt niets aan
bovenvermelde bepalingen.
Ce n'est pas un dossier facile, mais je le ferai avancer
aussi rapidement que n'importe quel autre, sans pour
autant remettre en cause les de´cisions ante´rieures sous
peine d'en retarder la mise en oeuvre. Il nous faut
avancer a` travers un dialogue social se´rieux et, e´ventuel-
lement, des amendements qui seront de´pose´s au parle-
ment afin de corriger le travail effectue´ jusqu'a` pre´sent.
De heer Yves Leterme (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, ondanks het gedetailleerde ant-
woord van de minister, blijven er toch nog vragen on-
beantwoord met betrekking tot de personen die in over-
heidsdienst werken en die als reserve-officier kunnen
worden opgeroepen. Ik vind het positief dat in het dossier
vooruitgang wordt geboekt en dat het koninklijk besluit
binnenkort zal worden gepubliceerd. Ik neem ook akte
van de bereidheid van de minister om nog verdere
parlementaire initiatieven te nemen teneinde de even-
tuele discriminaties die wij aanvoelen ook in het parle-
ment ter sprake te brengen en er oplossingen voor te
zoeken.
Le pre´sident : L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Question orale de M. Jean-Paul Moerman au ministre
de la De´fense sur
le service d'information de l'ar-
me´e
Mondelinge vraag van de heer Jean-Paul Moerman
aan de minister van Landsverdediging over
de
informatiedienst van het leger
(nr. 638)
M. Jean-Paul Moerman (PRL FDF MCC) : Monsieur le
pre´sident, monsieur le ministre, a` l'occasion de la note de
politique ge´ne´rale, vous aviez de´ja` e´voque´ cette ques-
tion. Re´cemment, la presse s'est faite l'e´cho des infor-
mations pre´cise´es par le lieutenant-colonel Ludo Ver-
braecken.
Le service d'information de la De´fense nationale (SID)
vient de voir ses effectifs presque double´s avec l'absorp-
tion d'Inforsermi, le service charge´ de l'information sur
les carrie`res militaires en vue du recrutement.
Mon groupe observe avec satisfaction toute ame´lioration
dans le domaine des relations arme´e-nation, notamment
par le biais du service d'information.
Monsieur le ministre, pourriez-vous nous dire pourquoi il
a e´te´ proce´de´ a` ce regroupement et quels sont les
avantages et ame´liorations ainsi obtenus ? Quelles sont
les incidences pour le personnel du regroupement de ces
services ? Quelles sont les incidences budge´taires de
cette ope´ration, a` savoir quels sont les moyens envisa-
ge´s, plus particulie`rement sur la question des perspecti-
ves d'inte´gration des services ? Quels sont les nouveaux
aspects de la communication au niveau de l'arme´e et de
la nation ? Enfin, parlant du nouveau me´dia en pleine
expansion, Internet, quelles sont les perspectives et
re´alisations dont vous pouvez de´ja` nous entretenir ?
M. Andre´ Flahaut, ministre : Monsieur le pre´sident,
chers colle`gues, le regroupement des moyens a pour but
de centraliser la communication externe sous une res-
ponsabilite´ unique afin de cre´er des synergies; vous
savez que j'y tiens e´norme´ment.
Ces synergies se re´alisent en faisant profiter des acti-
vite´s propres aux trois e´le´ments le service d'information
de la De´fense, le service des Relations externes de
l'e´tat-major et Inforsermi. Ces trois e´le´ments profitent
donc des capacite´s et de l'appui des autres, le tout base´
sur une coordination automatique.
La centralisation des moyens aura pour conse´quence
que les campagnes de recrutement, sous la responsabi-
lite´ d'Inforsermi, pourront e^tre mieux appuye´es par l'in-
formation externe du SID et les activite´s arme´e-jeunesse
de l'e´tat-major ge´ne´ral, barbarement surnomme´ JSOR.
Ce regroupement des services pre´cite´s e´tait e´galement
ne´cessaire a` la re´alisation et a` la re´ussite de la nouvelle
strate´gie de la communication, de´veloppe´e pour les
Forces arme´es. Cette nouvelle strate´gie sera publie´e au
de´but de l'anne´e 2000. Mais certaines discussions doi-
vent encore intervenir avec l'e´tat-major ge´ne´ral.
La fusion des trois services a permis de regrouper tout ce
qui constituait les appuis, tels les secre´tariats. Le person-
nel ainsi re´cupe´re´ renforce d'autres services importants,
comme la cellule de coordination arme´e-jeunesse et la
cellule de production Internet.
10
HA 50
COM 069
14-12-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Andre´ Flahaut
Les militaires appartenant au JSOR ou au commande-
ment d'Inforsermi n'ont pas e´te´ oblige´s de de´me´nager :
la possibilite´ leur a e´te´ donne´e d'introduire une demande
de mutation vers un autre service.
En ce qui concerne plus particulie`rement le personnel
des centres provinciaux d'Inforsermi, soit plus de la
moitie´ du personnel concerne´ par la re´organisation, il ne
devra pas changer de lieu de travail.
Aucune augmentation du budget n'est pre´vue a` la suite
de l'inte´gration de ces trois services. Les synergies
e´viteront en effet la re´partition de ta^ches, re´sultant d'un
meilleur emploi de moyens pre´vus et mis en commun.
Les e´tudes sur l'image et l'identite´ des Forces arme´es,
re´alise´es par la KUL fin 1998, ont de´montre´ que si
l'image de marque est bonne, l'identite´, la fac¸on dont les
militaires et les civils de la De´fense se voient dans leur
propre organisation pourrait et devrait e^tre ame´liore´e.
L'un des points importants est le manque d'informations
compre´hensibles et claires provenant des e´tats-majors.
Pour y reme´dier, le chef de l'e´tat-major ge´ne´ral a donc
de´cide´ d'e´diter un magazine d'informations interne, a`
l'attention des militaires et des civils du de´partement,
lequel parai^tra pour la premie`re fois en janvier prochain.
Le magazine
VOX poursuivra, quant a` lui, sa mission
d'organe d'information externe, dans la forme que nous
lui connaissons, et parai^tra mensuellement.
Depuis le 4 de´cembre 1998, le SID est responsable du
website des Forces arme´es. Ce site se compose
d'environ six mille pages. Outre les pages informatives
concernant les forces, les unite´s et le mate´riel, il est aussi
possible de consulter tous les magazines
VOX parus
depuis 1997, de s'informer sur toutes les activite´s aux-
quelles les civils sont convie´s, de lire tous les communi-
que´s de presse provenant du SID, et enfin d'acce´der a` un
catalogue de photographies.
A partir du 15 de´cembre de cette anne´e, les visiteurs
pourront aussi s'informer sur l'e´tat des routes en Belgi-
que : le
wing me´te´o de la force ae´rienne, responsable
de ces informations, actualisera le site deux fois par jour.
Le site ABL est visite´ en moyenne trois mille fois par jour,
et rec¸oit annuellement environ un million de visiteurs. Et
l'on me pre´cise me^me que l'on peut retrouver le site
Internet a` l'adresse suivante : www.mil.be. Ceci e´tait un
communique´ de l'e´tat-major ge´ne´ral.
Le pre´sident : L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Question orale de M. Jean-Paul Moerman au ministre
de la De´fense sur
l'achat de logiciels informatiques
destine´s a` l'arme´e belge
Mondelinge vraag van de heer Jean-Paul Moerman
aan de minister van Landsverdediging over
de aan-
koop van informatica logistiek, bestemd voor het
Belgisch leger
(nr. 639)
M. Jean-Paul Moerman (PRL FDF MCC) : Monsieur le
pre´sident, monsieur le ministre, lors de sa se´ance du
3 de´cembre 1999, le Conseil des ministres vous a
mandate´ pour l'achat de logiciels informatiques aupre`s
de la firme Microsoft, via la conclusion d'un contrat
'Microsoft Entreprise Agreement'. Le communique´ de
presse, paru a` la suite de ce Conseil des ministres,
pre´cise e´galement que cette firme sera responsable de
l'entretien desdits logiciels. Relativement a` ce contrat,
monsieur le ministre, pourriez-vous nous apporter les
informations suivantes :
1°. Tout d'abord, vu la standardisation de leurs logiciels
de base de´cide´e par les diffe´rentes forces, une e´conomie
a e´te´ tre`s certainement re´alise´e. Peut-on de´ja` en mesu-
rer l'impact sur le montant global du marche´ et quels
autres avantages de ne´gociation ont pu en e^tre retire´s ?
2°. Le contrat s'e´talant sur plusieurs anne´es, quelles sont
les conditions ge´ne´rales du marche´ et les clauses de
garanties pre´vues, puisque l'on sait que la matie`re est
toujours extre^mement de´licate ?
3°. Et enfin, les logiciels informatiques tiennent-ils
compte - et dans quelle mesure - des perspectives de
de´fense inte´gre´e au niveau Benelux, ou europe´en, ou
OTAN ? Ou quelles sont les perspectives, si ce n'est pas
encore le cas ?
M. Andre´ Flahaut, ministre : Monsieur le pre´sident,
chers colle`gues, en tenant compte des prix bruts de
l'augmentation constate´e ces dernie`res anne´es dans les
prix des logiciels et de l'index, l'on peut espe´rer un gain
total de plus ou moins 360 millions, ce qui signifie un
be´ne´fice de 42,2%. Les autres avantages de ce contrat
re´sident dans le fait qu'avoir pris des prix fixes pendant la
dure´e du contrat permettra une administration beaucoup
plus aise´e des licences, une flexibilite´ de gestion, l'usage
le´gal des logiciels en ce sens que l'on peut toujours
installer des logiciels et faire le rapport apre`s-coup, la
possibilite´ d'acheter des ordinateurs avec la version du
syste`me d'exploitation la moins cou^teuse, et enfin la
possibilite´ de choisir la version des logiciels a` installer. Le
contrat a e´te´ conclu pour une dure´e de trois ans et
comporte l'option de le proroger pour une quatrie`me
anne´e, selon la de´cision ulte´rieure du ministre de la
De´fense. Il est e´galement pre´vu de pouvoir re´silier ce
contrat pour des raisons budge´taires, si cela s'ave`re
ne´cessaire.
Les logiciels qui seront e´dite´s pendant la dure´e du
contrat sont automatiquement acquis par le de´partement
sans obligation d'installation si l'installation et la mise en
oeuvre des logiciels ont e´te´ pre´vues.
HA 50
COM 069
11
14-12-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Andre´ Flahaut
Les Forces arme´es des Pays-Bas ont conclu un me^me
type de contrat et utilisent les me^mes logiciels.
L'OTAN a contracte´ un autre type de contrat appele´
SELEC dans le cadre duquel les pays membres peuvent
acque´rir les me^mes logiciels. Comme ceux-ci sont uti-
lise´s partout dans le monde, aucun proble`me ne se pose
pour la de´fense inte´gre´e.
M. Jean-Paul Moerman (PRL FDF MCC) : Monsieur le
pre´sident, j'ai e´te´ impressionne´ par le chiffre de 42,2%.
M. Andre´ Flahaut, ministre : Moi aussi.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister van Landsverdediging over
een mogelijke
benoeming van een aantal generaals in het Belgisch
leger
(nr. 653)
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre de la
De´fense sur
l'e´ventuelle nomination d'un certain
nombre de ge´ne´raux de l'arme´e belge
De heer Pieter De Crem (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, naar wij vernemen, zou de minister
officieren willen aanstellen tot brigadegeneraal. Hoewel
het aantal generaals wettelijk beperkt is, wordt in het
voorontwerp dat terzake ter bespreking voorligt niet
gesproken over het aantal aan te stellen nationale briga-
degeneraals. Er zouden zevenentwintig generaals in
nationale functies en tien generaals in internationale
functies kunnen worden benoemd. De selectie hiervoor
gebeurt door het nationaal bevorderingscomite´. Ik stel mij
hierbij toch wel een aantal vragen.
Mijnheer de minister, is deze informatie correct ? Voor
welke taken worden deze nieuwe brigadegeneraals in-
gezet ? U had ons minstens uw voornemen daaromtrent
kunnen mededelen. Wij werden daarover echter niet
gei¨nformeerd in de bespreking van uw beleidsnota en dit
is toch wel een bijzonder belangrijk punt van uw beleid.
Mijn concrete vragen luiden dan ook : Wie zal hiervoor in
aanmerking komen ? Op basis van welke criteria ? Wat is
de rol van het bevorderingscomite´ ? Welke procedure zal
men hanteren ?
M. Andre´ Flahaut, ministre : Monsieur le pre´sident,
chers colle`gues, votre commission travaille plus vite que
son ombre.
On vient d'en parler pour la re´serve. On va en parler pour
le rendement.
Une se´rie de dossiers e´taient en cours. Il existait aussi un
dossier contenant une se´rie de dispositions diverses
relatives au statut de la De´fense et des militaires. Tout
cela a e´te´ regroupe´ dans un avant-projet de loi.
La disposition en question fait partie des dispositions de
cet avant-projet. Cette matie`re est toujours en discussion
au niveau des cabinets ministe´riels.
Er bestaat een wettelijke mogelijkheid om kolonels voor
een beperkt aantal nationale functies aan te stellen en ze
definitief tot brigadegeneraal te benoemen.
Deze maatregel is het gevolg van de nauwere samen-
werking en de verhoogde integratie van onze krijgsmacht
in internationale verbanden. Dit moet ertoe leiden dat
onze brigadecommandanten in het Eurocorps dezelfde
graad bekleden als hun Duitse of Franse collega's en als
dusdanig worden aanvaard. De aanstelling tot kolonel zal
functiegebonden zijn en gelden voor de ganse periode
waarin men deze functie bekleedt. De functies die hier-
voor in aanmerking komen zijn echter zeer beperkt. Het
gaat hier voornamelijk om de functie van brigade-
commandant bij de Landmacht, alsmede om een gelijk-
waardige functie bij de Luchtmacht.
Deze maatregel maakt deel uit van een voorontwerp van
wet die op dit ogenblik door een interministerie¨le werk-
groep wordt bestudeerd en nog door de Ministerraad
dient goedgekeurd te worden. Alvorens het ontwerp kan
worden ingediend, dient tevens het advies van de Raad
van State te worden ingewonnen. Het is derhalve niet
gebruikelijk de commissie voor de Landsverdediging zo
vroeg in de goedkeuringsprocedure te betrekken.
Mais cela ne me pose aucun proble`me de re´pondre a` vos
questions de fac¸on anticipative par rapport a` ce qui figure
dans le projet.
Het zijn uiteraard de titularissen van de betrokken func-
ties die hiervoor in aanmerking zullen komen. Zij zullen
op basis van hun verdiensten en van het profiel van de
functie worden aangeduid. Daar het een tijdelijke aan-
stelling betreft, waarbij de betrokkenen enkel het uitwen-
dige kenteken van de graad van
generaal zullen dragen en zij op statutair vlak kolonel
blijven, is er geen enkele rol voorzien voor een militaire
bevorderingscommissie.
Nous aurons l'occasion de revenir sur ce proble`me lors
de la discussion du projet de loi-programme concernant
la De´fense.
J'ai pre´fe´re´ e´laborer un projet spe´cifique pluto^t que
d'inte´grer les mesures vise´es dans une loi-programme
ou` elles auraient e´te´ noye´es dans un ensemble de
dispositions.
12
HA 50
COM 069
14-12-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De heer Pieter De Crem (CVP) : Mijnheer de minister, wij
zullen de zaak verder met bijzondere aandacht volgen.
M. Andre´ Flahaut, ministre : Je n'en doute pas !
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.08 uur.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 11.08 heures.
HA 50
COM 069
13
14-12-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000