B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
N
ATIONALE WETENSCHAPPELIJKE
EN CULTURELE INSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
COMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES
ET DE L
'A
GRICULTURE
VAN
DU
16-11-1999
16-11-1999
HA 50
COM 040
HA 50
COM 040
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 040
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes conférés pour l'Organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement du citoyens pour le changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social-chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie & ID21
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 50 0000/00 : Documents parlementaires de la 50e
DOC 50 0000/00 : Parlementaire documenten van de 50e zittingsperiode +
législature, suivi du n° et dy n° consécutif
het nummer en het volgnummer
QRVA
: Question et Réponses écrites
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
HA
: Annales (Compte Rendu intégral)
HA
: Handelingen (Beknopt Verslag)
CRA
: Compte Rendu Analitique
BV
: Beknopt Verslag
PLEN
: Séance plénière
PLEN
: Plenum vergadering
COM
: Réunion de commission
COM
: Commissievergadering
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officiele publicaties, van de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation, 1008 Bruxelles
Natieplein, 1008 Brussel
Fax : 02/549 82 60
Fax : 02/549 81 60
Tél. : 02/549 82 74
Tel. : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 16 november 1999
COMMISSIE
VOOR
HET
BEDRIJFSLEVEN,
HET
WETENSCHAPSBELEID,
HET
ONDERWIJS,
DE
NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN CULTURELE
INSTELLINGEN,
DE
MIDDENSTAND
EN
DE
LANDBOUW - COM 040
Mondelinge vraag van de heer Richard Fournaux aan de
staatssecretaris voor Energie en Duurzame Ontwikkeling
over
het beheer van radioactief afval (nr. 305)
5
sprekers : Richard Fournaux, Olivier Deleuze, staats-
secretaris voor Energie en Duurzame Ontwikkeling
schorsing
6
Mondelinge vraag van de heer Francis Van den Eynde
aan de minister van Economie en Wetenschappelijk On-
derzoek over
de evolutie van het examen georganiseerd
door het Vast Wervingssecretariaat voor de aanstelling
van taalinspecteurs
(nr. 317)
7
sprekers : Francis Van den Eynde, Rudy Demotte,
minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Interpellatie van mevrouw Simonne Creyf tot de minister
van Landbouw en Middenstand en tot de minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek over
de be-
scherming van kinderen tegen de steeds vroeger begin-
nende Sinterklaas-, Kerst- en Paasperiode
(nr. 123)
(Het antwoord werd verstrekt door de minister van Econo-
mie en Wetenschappelijk Onderzoek)
8
sprekers : Simonne Creyf, Rudy Demotte, minister
van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek, Pierre
Lano
, Muriel Gerkens, Andre´ Fre´de´ric, Arnold Van
Aperen
Moties
11
Mondelinge
vraag
van
mevrouw
Greta
D'Hondt
aan de minister van Economie en Wetenschappelijk
Onderzoek
over
de uitvoeringsbesluiten op multi-
ondernemingspensioenfondsen
(nr. 394)
12
sprekers : Greta D'Hondt, Rudy Demotte, minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Mondelinge vraag van de heer Jos Ansoms aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
over
de aanslepende herijking van ademanalyse-
toestellen voor alcoholcontroles in het verkeer
(nr. 413)
13
sprekers : Jos Ansoms, Rudy Demotte, minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Sommaire
Mardi 16 novembre 1999
COMMISSION DE L'E
´ CONOMIE, DE LA POLITIQUE
SCIENTIFIQUE, DE L'E
´ DUCATION, DES INSTITUTIONS
SCIENTIFIQUES
ET
CULTURELLES
NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE L'AGRICULTURE
COM 040
Question orale de M. Richard Fournaux au secre´taire
d'Etat a` l'Energie et au De´veloppement durable sur
la
gestion des de´chets nucle´aires
(n° 305)
5
orateurs : Richard Fournaux, Olivier Deleuze, secre´-
taire d'Etat a` l'Energie et au De´veloppement durable
suspension
6
Question orale de M. Francis Van den Eynde au ministre
de l'Economie et de la Recherche scientifique sur
l'e´vo-
lution de l'examen organise´ par le secre´tariat permanent
de recrutement pour des inspecteurs linguistiques
(n° 317)
7
orateurs : Francis Van den Eynde, Rudy Demotte,
ministre de l'Economie et de la Recherche scientifique
Interpellation de Mme Simonne Creyf au ministre de
l'Agriculture et des Classes moyennes et au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
la protec-
tion des enfants contre l'anticipation de plus en plus
marque´e des pe´riodes de Saint Nicolas, de Noe¨l et de
Pa^ques
(n° 123)
(La re´ponse a e´te´ donne´e par le ministre de l'Economie et
de la Recherche scientifique)
8
orateurs : Simonne Creyf, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique, Pierre
Lano
, Muriel Gerkens, Andre´ Fre´de´ric, Arnold Van
Aperen
Motions
11
Question orale de Mme Greta D'Hondt au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
les arre^te´s
d'exe´cution
relatifs
aux
fonds
de
pension
multi-
entreprises
(n° 394)
12
orateurs : Greta D'Hondt, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
Question orale de M. Jos Ansoms au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
le retard
subi par la ve´rification pe´riodique des e´thylome`tres utilise´s
pour les contro^les dans le cadre de la circulation routie`re
(n° 413)
13
orateurs : Jos Ansoms, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
HA 50
COM 040
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
4
HA 50
COM 040
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE L'E´CONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'E´DUCATION, DES INSTITUTIONS
SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES, DES CLASSES MOYENNES
ET DE L'AGRICULTURE
COMMISSIE VOOR HET BEDRIJFSLEVEN,
HET WETENSCHAPSBELEID,
HET ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN CULTURELE
INSTELLINGEN, DE MIDDENSTAND
EN DE LANDBOUW
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 16 NOVEMBRE 1999
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 16 NOVEMBER 1999
De vergadering wordt geopend om 10.15 uur door de
heer Jos Ansoms, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 10.15 heures par M. Jos
Ansoms
, pre´sident.
Question orale de M. Richard Fournaux au secre´taire
d'Etat a` l'Energie et au De´veloppement durable sur
la gestion des de´chets nucle´aires (n° 305)b>
Mondelinge vraag van de heer Richard Fournaux aan
de staatssecretaris voor Energie en Duurzame Ont-
wikkeling over
het beheer van radioactief afval
(nr. 305)
Le pre´sident : La parole est a` M. Richard Fournaux.
M. Richard Fournaux (PSC) : Monsieur le pre´sident,
monsieur le secre´taire d'Etat, au cours de ces deux
dernie`res anne´es, j'ai ve´cu dans ma re´gion la gestion
d'un dossier important, l'installation de de´chets nucle´ai-
res de faible radioactivite´ sur un ancien site militaire
utilise´ par l'OTAN, le site de Baronville dans la re´gion de
Beauraing.
Un de´bat a eu lieu, dans un premier temps au niveau
re´gional, au sujet de l'opportunite´ d'entreposer ce type de
de´chets a` cet endroit. Le de´bat s'est ensuite e´largi.
Plusieurs interpellations ont e´te´ faites ici, non seulement
par moi-me^me mais aussi par d'autres colle`gues, sur la
manie`re dont l'Etat belge allait ge´rer la politique des
de´chets nucle´aires de faible radioactivite´ et aussi des
autres.
Il y a quelques semaines, au journal te´le´vise´ de la chai^ne
publique francophone, on a e´voque´ des re´actions ci-
toyennes, notamment celles des repre´sentants du parti
Ecolo de la re´gion de Charleroi qui manifestaient contre
l'implantation e´ventuelle de de´chets nucle´aires de faible
radioactivite´ dans la re´gion de Fleurus au sein des
installations de l'IRE, institut qui s'occupe de´ja` de de´-
chets nucle´aires.
J'aimerais savoir si les craintes des habitants de la re´gion
de Charleroi e´taient fonde´es. Si tel devait e^tre le cas,
existe-t-il une diffe´rence entre les citoyens de Beauraing
- qui, dit-on, sont prote´ge´s car il y a eu dans cette localite´
des apparitions ce´le`bres - et ceux de Fleurus ? Un
ministre e´minent de ce gouvernement, qui fait partie d'un
parti non moins e´minent, expliquait il y a quelques mois
dans la re´gion de Beauraing que ces de´chets repre´sen-
taient un danger mortel pour la population. Si les craintes
de la population de Fleurus devaient aujourd'hui e^tre
fonde´es, sur base d'un avis du ministre ou du gouverne-
ment, qu'est-ce qui diffe´rencie un citoyen de Beauraing
d'un citoyen de Fleurus ?
Plus se´rieusement, comment allons-nous dans notre
pays ge´rer a` long terme la politique des de´chets nucle´ai-
res ? Qu'il y ait ou non un moratoire en matie`re d'utilisa-
tion de l'e´nergie nucle´aire, la proble´matique des de´chets
restera d'actualite´ pendant de tre`s nombreuses anne´es
encore. Il faudra bien ge´rer les de´chets issus de la
production d'e´nergie nucle´aire jusqu'a` ce jour ou jusqu'a`
un e´ventuel moratoire.
Le pre´sident : La parole est au secre´taire d'Etat.
M. Olivier Deleuze, secre´taire d'Etat : Monsieur le pre´-
sident, monsieur Fournaux, il est en effet paradoxal que
la Belgique ait pris la de´cision, il y a une vingtaine
HA 50
COM 040
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Olivier Deleuze
d'anne´es, de produire de l'e´lectricite´ par voie nucle´aire
sans savoir au pre´alable comment ge´rer les de´chets de
cette activite´. A pre´sent, nous devons supporter les
conse´quences des de´cisions prises ante´rieurement.
Je vous lis ce que contient la de´claration gouvernemen-
tale au sujet de ce proble`me :
les de´chets nucle´aires
seront prioritairement entrepose´s dans les sites actuel-
lement utilise´s. Les provisions pour le de´mante`lement
des centrales e´lectriques nucle´aires feront l'objet d'un
re´gime prudentiel. La responsabilite´ juridique et finan-
cie`re des producteurs inscrite dans la loi reste donc
inchange´e.
Les sites actuellement utilise´s sont au nombre de qua-
tre : Doel, Tihange, Mol-Dessel et Fleurus.
En ce qui concerne la gestion des de´chets dits faiblement
radioactifs, il y a deux points essentiels. Tout d'abord,
une solution ne sera convaincante que si la population a
la certitude que le robinet a` de´chets soit biento^t ferme´. Il
ne faut donc pas nous demander de passer la serpillie`re
pendant que l'eau continue a` de´border ! Comme indique´
dans la de´claration gouvernementale, les centrales se-
ront normalement de´sactive´es de`s qu'elles auront
40 ans. Il est e´vident que ce sce´nario doit e^tre respecte´
si l'on veut que la population ait confiance dans la gestion
des de´chets faiblement radioactifs.
Deuxie`me point tre`s important : la re´versibilite´ des solu-
tions choisies. Actuellement, on ne peut pas exclure que,
dans quelques dizaines d'anne´es, soit l'on trouve des
de´fauts dans le syste`me choisi, soit une nouvelle tech-
nologie, plus su^re pour l'environnement et la sante´ des
ge´ne´rations futures, soit mise au point concernant le
stockage ou le conditionnement des de´chets. Il serait
donc irresponsable de choisir a` pre´sent une solution qui
aurait un caracte`re irre´versible et qui empe^cherait de
tenir compte d'e´ventuels de´veloppements, qu'ils soient
ne´gatifs - en France, des de´po^ts de de´chets radioactifs
font actuellement l'objet de proble`mes que l'on ne pou-
vait pas pre´voir au de´part -, ou positifs - si de nouvelles
technologies sont mises au point, elles doivent pouvoir
e^tre ope´rationnelles dans l'inte´re^t de tous.
Par conse´quent, il ne serait pas sage de de´cider de`s a`
pre´sent quels seront le site et la technique choisis. Pour
le moment, l'ONDRAF fait des sondages dans diffe´rents
sites. Ce n'est qu'a` l'issue de cette campagne qu'une
de´cision sera prise.
Votre question orale faisait e´galement allusion au pro-
ble`me de Baronville. Comme vous le savez, une consul-
tation populaire a eu lieu et le moins que l'on puisse dire,
c'est que le re´sultat de cette consultation n'e´tait absolu-
ment pas e´quivoque puisque plus de 90% de la popula-
tion e´taient oppose´s au stockage des de´chets. Je ne vois
donc pas comment on pourrait leur imposer ce stockage.
Quant a` la de´claration de mon colle`gue, M. Flahaut, sur
le site qui est et restera militaire, cette question rele`ve de
ses compe´tences. Par conse´quent, il ne m'appartient pas
de commenter ses propos.
Le pre´sident : La parole est a` M. Richard Fournaux.
M. Richard Fournaux (PSC) : Monsieur le pre´sident, je
remercie le secre´taire d'Etat pour la qualite´ de sa re´-
ponse. Je voudrais ajouter que certains mandataires ou
parlementaires, particulie`rement ceux de la re´gion
concerne´e, ont e´te´ de´molis sur la place publique, de
manie`re parfois tre`s agressive, par vos amis, parce qu'ils
avaient propose´ des solutions, comme celle de Baron-
ville, qui pre´sente le grand avantage de la possibilite´ de
re´versibilite´ qui vous est che`re et que j'ai toujours de´fen-
due en matie`re de stockage des de´chets nucle´aires.
Par ailleurs, fait e´tonnant dans le dossier de Baronville,
on a suscite´ la peur au sein de la population en n'he´sitant
pas a` recourir a` l'avis de me´decins pour faire croire a` la
population qu'elle courait un danger.
Je constate a` pre´sent qu'il va falloir trouver une solution
et que l'on e´voque des sites tels celui de Fleurus. Donc,
la population de Fleurus va peut-e^tre percevoir, a` l'instar
de celle de Beauraing, le danger potentiel que cela peut
repre´senter.
En conclusion, si, en votre qualite´ de secre´taire d'Etat,
vous recourez a` une consultation populaire a` Fleurus,
celle-ci donnera exactement les me^mes re´sultats qu'a`
Beauraing et ce, qu'il s'agisse d'un ministre Ecolo, socia-
liste ou libe´ral et, a` un moment donne´, le gouvernement
devra imposer un site. C'est ce que je voulais vous faire
remarquer.
Mais je ne vous cache pas, pour avoir ve´cu tre`s difficile-
ment la situation il y a un an ou deux dans ma re´gion, qu'il
me faisait tre`s plaisir, aujourd'hui, d'e´voquer a` nouveau
ce sujet et de pre´ciser combien il est difficile parfois de
devoir pratiquement imposer a` une partie de la popula-
tion les conse´quences de certaines actions politiques,
comme l'utilisation des de´chets nucle´aires et le fait qu'il
faudra bien un jour ge´rer nos de´chets chez nous.
Le pre´sident : L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La se´ance est suspendue.
De vergadering is geschorst.
- La se´ance est suspendue a` 10.30 heures.
- De vergadering wordt geschorst om 10.30 uur.
- La se´ance est reprise a` 14.20 heures.
- De vergadering wordt hervat om 14.20 uur.
6
HA 50
COM 040
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Le pre´sident : La se´ance est reprise.
De vergadering is hervat.
Mondelinge vraag van de heer Francis Van den
Eynde aan de minister van Economie en Weten-
schappelijk Onderzoek over
de evolutie van het
examen georganiseerd door het Vast Wervings-
secretariaat voor de aanstelling van taalinspecteurs
(nr. 317)
Question orale de M. Francis Van den Eynde au
ministre de l'Economie et de la Recherche scientifi-
que sur
l'e´volution de l'examen organise´ par le
secre´tariat permanent de recrutement pour des ins-
pecteurs linguistiques
(n° 317)b>
De voorzitter : De heer Francis Van den Eynde heeft het
woord.
De heer Francis Van den Eynde (Vlaams Blok) : Mijn-
heer de voorzitter, mijnheer de minister, zoals u weet
bestaat er Franstalig onderwijs in Vlaanderen dat wordt
betaald door de Vlaamse Gemeenschap. Dit is in tegen-
stelling tot het Nederlandstalig onderwijs in Wallonie¨ dat
niet door de Franse Gemeenschap wordt betaald. Ik
denk in dit verband aan de school van Komen waar mijn
collega, de heer Bouteca, jaren directeur was. Het Fran-
stalig onderwijs in Vlaanderen is er echter alleen voor
bepaalde doelgroepen. Men vindt deze Franstalige scho-
len dan ook alleen in de faciliteitengemeente Ronse, in
de Vlaamse rand rond Brussel en in Mol, waar de
internationale school gevestigd is. Om goed te kunnen
nagaan of deze scholen alleen functioneren voor de
doelgroepen, namelijk de kinderen van mensen van
Franstalige oorsprong die zich nog niet hebben aange-
past in Vlaanderen, bestaat er een taalinspectie.
In tegenstelling tot de onderwijsmaterie in het algemeen
is die taalinspectie een federale bevoegdheid, meer
bepaald een bevoegdheid van de minister van Economie
en Wetenschappelijk Onderzoek. De taalinspectie kan al
een hele tijd niet meer functioneren omdat van de vier
inspecteurs die nodig zijn, twee Nederlandstaligen en
twee Franstaligen omdat de machine nu eenmaal zo
draait, er drie niet aangesteld zijn. Ik stelde hieromtrent
op 29 april een vraag aan uw voorganger, de heer Ylieff.
Hij antwoordde mij tijdens de laatste zitting van het
parlement in de vorige legislatuur en ik citeer :
De
organisatie van het examen wordt thans voorbereid door
het Vast Wervingssecretariaat zodat dit najaar tot de
aanwerving zal kunnen worden overgegaan
. Ik was dus
voorlopig gerustgesteld. Intussen is het echter 16 novem-
ber en heb ik niets meer vernomen.
Mijn geruststelling ebt echter weg en ik begin mij weer
zorgen te maken, temeer omdat ik in het gekende
Franstalig Brussels dagblad Le Soir van zaterdag 13
november 1999 een stuk las waarin ik mocht vernemen
dat men zich aan Franstalige kant zeer sterk aan het
verzetten was tegen de aanstelling van die taal-
inspecteurs omdat men anders zou kunnen vaststellen
dat de Franstalige scholen in Vlaanderen - die met geld
van de Vlaamse Gemeenschap gefinancierd worden -
voor een groot deel bevolkt worden door leerlingen die uit
Wallonie¨ of het tweetalige Brussel komen.
Mijnheer de minister, ik vond het dan ook nodig om u
hieromtrent aan de tand te voelen. Hoe ver staat dit
dossier ? Kunt u de belofte van de heer Ylieff van 29 april
vooralsnog waarmaken ? Zo niet, wanneer zullen de
inspecteurs dan worden aangesteld ? Het ergste dat u
zou kunnen antwoorden is dat we nog nergens staan en
dat u nog helemaal niet weet of die mensen zullen
worden aangesteld. Dat verwacht ik echter niet van u.
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister
Rudy
Demotte :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, sta mij toe allereerst een kort overzicht van de
feiten te geven. Het overlegcomite´ tussen de federale
regering en de regering van de Gemeenschappen en
Gewesten heeft op datum van 15 april 1994 beslist om de
taalinspectie met betrekking tot het onderwijs naar het
federaal niveau over te hevelen. De werking en het kader
van de taalinspectie is vastgesteld in het koninklijk besluit
van 14 april 1997. Er zijn 4 taalinspecteurs, waarvan 2
Nederlandstaligen
en
2
Franstaligen.
Geen
taal-
inspecteur treedt op zonder de medewerking van een
taalinspecteur van de andere taalrol.
Mijnheer Van den Eynde, volgens u verkeert de taal-
inspectie in de onmogelijkheid te functioneren gezien alle
inspecteurs, uitgezonderd e´e´n Franstalige, met pensioen
zijn en zij niet werden vervangen.
Het VWS heeft evenwel recent de procedure opgestart
om de 3 ontbrekende inspecteurs aan te werven. 2
Nederlandstalige kandidaten en 1 Franstalige kandidaat
hebben zich voor het examen ingeschreven. Op basis
van een eerste reeks tests werden de 2 Nederlandstalige
kandidaten weerhouden. Het tweede deel van het exa-
men wordt gehouden op 24 november.
Tevens vestig ik uw aandacht op een reeds eerder
genomen maatregel, met het oog op het opnieuw func-
tioneren van de taalinspectie. Artikel 18 van de wet van
30 juli 1953 betreffende het taalregime, wet die nog
steeds van kracht is, voorziet in de aanduiding en sa-
menstelling van een commissie en een jurist.
Het koninklijk besluit van 19 oktober 1998 betreft de
benoemingen van de voorzitter, de effectieve en de
waarnemende van beide organen.
HA 50
COM 040
7
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De voorzitter : De heer Francis Van den Eynde heeft het
woord.
De heer Francis Van den Eynde (Vlaams Blok) : Mijn-
heer de voorzitter, mijnheer de minister, ik noteer dat het
eerste luik van de examens achter de rug is en dat het
tweede luik zal plaatsvinden op 24 november, een mooie
datum om taalexamens te houden.
Ik meen begrepen te hebben dat, na het tweede luik van
die examens, waarschijnlijk 2 Nederlandstalige inspec-
teurs zullen worden aangesteld en dat 1 Franstalig
inspecteur van de vroegere lichting nog steeds in dienst
is. De tweede Franstalige inspecteur, die even noodza-
kelijk is, vermits wij in een parallel systeem functioneren,
zou niet geslaagd zijn in zijn eerste proef. Krijgt hij een
herkansing of wordt er naar iemand anders gezocht ?
Voor mij is alles goed, als hij maar aangesteld geraakt.
Minister Rudy Demotte : Ik wens dit probleem zo snel
mogelijk op te lossen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Ordre des travaux
Regeling van de werkzaamheden
Le pre´sident : La question n° 348 de M. Jean-Jacques
Viseur est reporte´e a` une date ulte´rieure.
Interpellatie van mevrouw Simonne Creyf tot de mi-
nister van Landbouw en Middenstand en tot de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onder-
zoek over
de bescherming van kinderen tegen de
steeds vroeger beginnende Sinterklaas-, Kerst- en
Paasperiode
(nr. 123)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de minister
van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek)
Interpellation de Mme Simonne Creyf au ministre de
l'Agriculture et des Classes moyennes et au ministre
de l'Economie et de la Recherche scientifique sur
la
protection des enfants contre l'anticipation de plus
en plus marque´e des pe´riodes de Saint Nicolas, de
Noe¨l et de Pa^ques
(n° 123)b>
(La re´ponse sera donne´e par le ministre de l'Econo-
mie et de la Recherche scientifique)
De voorzitter : Mevrouw Simonne Creyf heeft het woord.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, collega's, sinds het indienen van
mijn interpellatie hebben de Sint, de Kerstman en de
Paashaas reeds een en ander in beweging gebracht, niet
alleen in de media, maar ook in het parlement. In die
periode zijn er in dat verband immers al twee wetsvoor-
stellen ingediend.
Het probleem is het steeds vroeger aan bod komen van
Sinterklaas, Kerstmis en Pasen. Dat blijkt al sinds jaren
een punt van ergernis te zijn bij leerkrachten uit kleuter-
scholen en bij ouders van jonge kinderen. In het verleden
is tegen dit al te vroegtijdige aanbod al geprotesteerd en
actie gevoerd. Ook nu werd er in Limburg door een aantal
kleuterscholen een petitieactie op gang getrokken. Deze
actie is inmiddels overal verspreid en kent een groot
succes. Ouders, leerkrachten en pedagogen stellen dat
het steeds vroeger beginnen van de Sinterklaas-, Kerst-
en Paasperiode negatieve gevolgen heeft voor de ont-
wikkeling van kleine kinderen. Drie maanden op voor-
hand met Sinterklaas geconfronteerd worden, betekent
voor jonge kinderen spanning, onrust en angst, slapeloze
nachten, problemen in de school, soms zelfs bedplassen.
Ook voor de gezinnen die het financieel niet zo breed
hebben, betekent dit een zwarte periode, een voortdu-
rende confrontatie met een commercieel aanbod waarop
niet kan worden ingegaan.
De steeds vroegere en grotere commercialisering van
deze kinderfeesten in winkels, in het straatbeeld, in de
media sleept de kinderen mee. Ze worden commercieel
misbruikt en dat bedreigt hun rust, hun ontwikkeling en
hun gezondheid. Bovendien verdwijnt de diepere symbo-
lische betekenis van waardevolle familiefeesten. De actie
voor het invoeren van een sperperiode is volgens mij
realistisch en gewettigd. Eigenlijk zou die actie de steun
moeten krijgen van de sector zelf, want ook de media, de
reclamewereld, de speelgoed- en chocoladefabrikanten
en de warenhuizen zitten gevangen in een spiraal van
onderling opbod. Als we weten dat sinterklaasventen
reeds twee maanden vo´o´r Sinterklaas in de warenhuizen
liggen, kunnen we ons bovendien ook vragen stellen over
de volksgezondheid.
Het invoeren van een sperperiode is een federale aan-
gelegenheid en de ministers van Economie en van
Landbouw en Middenstand moeten hier hun verantwoor-
delijkheid nemen. De vraag is hoe vrijheid van handel en
meningsuiting enerzijds en de bescherming van de con-
sument anderzijds met elkaar kunnen worden verzoend.
Deze vraag moeten wij oplossen, in de veronderstelling
dat dit probleem als een maatschappelijk probleem wordt
erkend. Is een wettelijke regeling de beste oplossing ?
Ik heb kennis van twee wetsvoorstellen die over deze
aangelegenheid zijn ingediend, namelijk een van de SP
door de collega's Vanvelthoven en De Meyer en een van
8
HA 50
COM 040
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Simonne Creyf
de PS door collega Fre´de´ric. Beide voorstellen strekken
ertoe het artikel 23 van de wet van 14 juli 1991 betref-
fende de handelspraktijken en de voorlichting en be-
scherming van de consument te wijzigen, zij het dan niet
op dezelfde manier.
Mag ik herinneren aan een ander wetsvoorstel dat over
deze materie tijdens de vorige regeerperiode door toen-
malig volksvertegenwoordiger Olaerts werd ingediend ?
Dat voorstel werd voorgelegd aan de Raad voor het
Verbruik, die een erg negatief advies uitbracht.
Naast een aantal opmerkingen die meer specifiek het
voorstel van de heer Olaerts betroffen, onder meer in
verband met het onduidelijk karakter van het wetsvoor-
stel, ging de kritiek van de Raad voor het Verbruik in het
algemeen over de moeilijkheden om een eventuele wet-
telijke bepaling efficie¨nt op te volgen en te controleren.
Mochten de sperperiodes wettelijk vastliggen, hoe moe-
ten ze dan worden gecontroleerd en door wie ? Hoeveel
controleurs moeten worden ingeschakeld ? Welke sanc-
ties worden in geval van overtreding toegepast ? Wat
moet worden gecontroleerd ? Wat is speelgoed en
snoepgoed gerelateerd aan Sint-Niklaas ? De toepas-
sing en de controle zouden op heel wat vragen stuiten.
Bovendien zal een wettelijk opgelegde sperperiode op
verzet van de betrokkenen stoten. Een bijkomende res-
trictieve reglementering dreigt als regulitis te worden
beschouwd. Een wet die niet door de sector wordt
onderschreven, zal gemakkelijk worden ontdoken. Hoe
moet dit worden gesanctioneerd ?
Er bestaat nochtans een alternatief. De sector kan zelf-
regulerend optreden tegen deze uitwassen. De beroeps-
organisaties moeten zelf hun leden aanzetten tot meer
ernst, in het bijzonder in de reclame gericht tot kinderen
of in de reclame waarin kinderen worden opgevoerd.
Een sperperiode is wenselijk, maar onze voorkeur gaat
uit naar een sperperiode afgesproken en georganiseerd
door de sector zelf. Een vrijwillig genomen engagement
is meer waard dan een verbod van bovenuit, bovendien
is de kans groter dat het wordt gerespecteerd. Maar de
sector zal dit niet uit eigen beweging doen. De minister
zou het voortouw kunnen nemen en een rondetafel
organiseren met de sector, de verbruikers, de vertegen-
woordigers uit het onderwijs en allerhande pedagogen.
Een wet kan de stok achter de deur zijn in geval van
kwade wil.
Hiermee heb ik de situatie in de sector geschetst alsook
mijn eigen stelling uiteengezet. Welke is de houding van
de minister hieromtrent ? Is hij bereid een initiatief te
nemen ? Wanneer en hoe ? Welke vorm zou dit concreet
aannemen ? Indien hij niet van plan is een initiatief te
nemen, zullen we hiervan akte nemen.
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Rudy Demotte : Mijnheer de voorzitter, dames
en heren, de petitieactie die mevrouw Creyf heeft gestart,
is mij niet onbekend. De petitie gaat over het bepalen van
een maximale periode waarbinnen Sinterklaas-, kerst- en
paasartikelen kunnen worden verkocht. De intenties van
de auteurs van deze petitie zijn goed, met name de
kinderen beschermen tegen de uitbuitingen door de
consumptiemaatschappij. Het spreekt voor zich dat ik de
bezorgdheid van de leerkrachten en de ouders volledig
deel. Ze zijn gericht aan de handelaars, de verantwoor-
delijke politici en de ouders.
Ik herinner mevrouw Creyf er trouwens aan dat deze
commissie tijdens de vorige regeerperiode een zeer
interessant debat heeft gewijd aan dit thema naar aan-
leiding van de bespreking van een wetsvoorstel dat ertoe
strekte alle reclame die verwees naar een evenement
buiten de toegestane periode te verbieden. Dit wetsvoor-
stel werd voorgelegd aan de Raad voor het Verbruik dat
een advies gaf dat over de hele lijn negatief was. Zelfs
consumentenorganisaties stelden dat de regeling voor
hen niet prioritair was.
Nochtans zijn er volgens mij een aantal mogelijkheden.
In de eerste plaats lijkt het mij weinig zinvol om zich
uitsluitend te richten op de verkoop van de drie vermelde
soorten van feestproducten. Het meest storende element
is ongetwijfeld de reclame die naar aanleiding van deze
feesten wordt gevoerd. Vervolgens kan ik het risico dat
deze maatregel zou worden beschouwd als een belem-
mering voor de intracommunautaire relaties niet onder-
schatten. Hoe kan ervoor worden gezorgd dat een der-
gelijke regeling evenredig is met het beoogde doel,
namelijk de bescherming van de kinderen, en beant-
woordt aan de regel van het algemeen belang.
Aansluitend op de publicatie van haar groenboek is de
commissie een jacht begonnen op nationale reglementen
die
een
belemmering
vormen
voor
de
intra-
communautaire relaties. Zij zal niet nalaten Belgie¨ aan te
vallen dat als enig land een reglementering heeft opge-
steld. Ik denk dan ook dat het zeer moeilijk is een
wetgeving op te leggen.
Wel meen ik dat er plaats is voor een gedragscode die
door de adverteerders zou moeten worden uitgewerkt, bij
voorkeur
in
samenspraak
met
de
consumenten-
organisaties. Mevrouw Creyf heeft zelf verwezen naar
een rondetafel waarop de sector en de verbruikers
aanwezig zijn. Ik vind dit een goed idee, evenals het
initiatief van het NCMV om samen met de Bond van
Grote en Jonge Gezinnen een protocol op te stellen.
Dit probleem is zeer belangrijk en het kan beter worden
opgelost door een beroep te doen op de zelfdiscipline
dan door een reglementerend optreden. Ik geef de
voorkeur aan een deontologische code voor deze pro-
blematiek.
HA 50
COM 040
9
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De voorzitter : Mevrouw Simonne Creyf heeft het woord.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, het verheugt mij dat u mijn ziens-
wijze hierin deelt. Wij hebben hierover dezelfde opvat-
ting. Ik heb u echter niet horen zeggen dat u zelf bereid
bent om hier een initiatief te nemen. U vernoemt inder-
daad een gedragscode en vermeldt dat u de rondetafel-
conferentie steunt. Ik vraag u echter expliciet of u zelf
bereid bent om enig initiatief te nemen ?
Minister Rudy Demotte : Ja.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Dank u wel.
De voorzitter : De heer Pierre Lano heeft het woord.
De heer Pierre Lano (VLD) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, ook ik ben gelukkig met dit ant-
woord. Sommige collega's uit de meerderheid hadden
mij namelijk gevraagd om een motie in te dienen, maar
na de minister te hebben beluisterd hoeven wij dit niet
meer te doen. Ik ben tevreden over het niveau van dit
debat, zowel wat de inbreng van mevrouw Creyf als het
antwoord van de minister betreft. Beiden pleiten voor een
gedragscode, voor zelfcontrole en zelfdiscipline.
De discussie is niet nieuw in dit parlement. Het debat
komt bijna ieder jaar terug. In Belgie¨ ligt dit echter
gevoeliger omdat wij een veel langere dergelijke periode
kennen dan elders. In andere landen kent men alleen de
pe`re Noe¨l of Christmas viering, maar hier kent men
Sint-Maarten, Sinterklaas en de Kerstman. Dat maakt het
thema gevoeliger en acuter, vermits het hier over bijna
drie maanden gaat in tegenstelling tot een maand elders.
Men mag zich daarover bezinnen, maar men moet toch
ook nog eens andere elementen beschouwen. Indien
kleuterscholen met dergelijke petities afkomen, kan men
zich de vraag stellen of zij hiermee niet extra de aandacht
van kinderen hierop vestigen. Men kan zich ook vragen
stellen over de rol van de ouders. Het is aan hen om een
vorm van morele weerstand te bieden aan de overcom-
mercialisering van de maatschappij. En het heeft niets
met deze zaak ten gronde te maken, maar de regering
heeft besloten om de bestaande wetten met 25% te
verminderen. Hier wil men er nog e´e´n aan toevoegen. De
minister heeft ook geantwoord op problemen inzake
vrijheid van handel bij intracommunautaire relaties. Som-
mige argumenten zijn ronduit belachelijk en daarbij denk
ik aan de koppeling van volksgezondheid en figuur-
ventjes in chocolade. Chocolade ligt niet heel het jaar in
de winkels in dergelijke vorm. Wat heeft dit nog met deze
problematiek te maken ? Men moet toch een beetje
redelijk zijn ! Ook de media kunnen bijdragen tot een
vorm van zelfdiscipline. U weet het misschien niet, mijn-
heer de minister, maar op het niveau van het Vlaams
Gewest wordt een discussie gevoerd omtrent reclame-
verbod rondom kinderprogramma's. Ik denk dat de kin-
deren van heden toch wel een beetje volwassener zijn
dan twintig of dertig jaar geleden, of toch volwassener
reageren. Ik deel dus het standpunt dat men moet
streven naar een gedragscode en zelfdiscipline, eerder
dan te streven naar nieuwe wetgeving. Wil men toch
overschakelen op dit laatste, dan moet het passen in een
veel groter geheel.
Le pre´sident : La parole est a` Mme Muriel Gerkens.
Mme Muriel Gerkens (AGALEV-ECOLO) : Monsieur le
pre´sident, avant me^me d'entendre l'interpellation et la
re´ponse du ministre, ce proble`me nous a pre´occupe´s,
essentiellement pour ce qui est du respect des consom-
mateurs et des enfants en particulier.
Cette proble´matique est beaucoup plus vaste et il ne
suffira pas de changer simplement un article de loi pour
la re´soudre. Plusieurs facteurs doivent e^tre pris en
compte, notamment comment respecter les enfants et
comment permettre le de´veloppement des commerces et
l'essor de l'e´conomie tout en respectant ces consomma-
teurs ?
Nous souhaitons que soit mise en place une proce´dure
de consultation des diffe´rents acteurs concerne´s que
sont les repre´sentants des consommateurs, des e´duca-
teurs et enseignants et ceux du secteur e´conomique.
De plus, nous avons une inquie´tude toute particulie`re a`
l'e´gard des familles les plus de´favorise´es car celles-ci
re´sistent ge´ne´ralement beaucoup moins bien aux tenta-
tions. Les budgets familiaux de fin d'anne´e sont suscep-
tibles de fondre d'autant plus que les publicite´s sont
largement diffuse´es dans les me´dias trois mois avant la
fe^te en question.
Nous insistons donc pour que le gouvernement entame
cette proce´dure de consultation et e´tudie l'opportunite´ de
mettre en place des outils le´gislatifs supple´mentaires ou
si l'adhe´sion a` un code de conduite peut e^tre suffisante.
Le pre´sident : La parole est a` M. Andre´ Fre´de´ric.
M. Andre´ Fre´de´ric (PS) : Monsieur le pre´sident, mon-
sieur le ministre, j'interviendrai brie`vement car beaucoup
de choses ont de´ja` e´te´ dites.
J'ai de´pose´ une proposition de loi en ce sens, sans oser
toutefois pre´tendre avoir invente´ le fil a` couper le beurre.
Une chose est e´vidente, et tout le monde est d'accord sur
ce point : il y a un proble`me au niveau de la pe´riode de
commercialisation des objets relatifs aux fe^tes enfanti-
nes. De symbolique au de´part, celle-ci devient de plus en
plus longue. Les enfants sont soumis a` une forte pres-
10
HA 50
COM 040
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Andre´ Fre´de´ric
sion de plus en plus longtemps. Ils ont de moins en moins
de repe`res dans le temps et leurs parents le ressentent
au niveau de leur portefeuille. Le de´bat me´rite donc
d'e^tre tenu ici, me^me si nous ne devons pas entrer dans
certains de´tails pointus.
Si j'en crois les nombreuses re´actions qui ont surgi dans
ma re´gion depuis le de´po^t de cette proposition de loi, il
est clair que celle-ci re´pond a` une demande des consom-
mateurs, que nous repre´sentons tous ici.
On a parle´ d'un engagement du secteur ou d'une sous-
cription a` un code de conduite. Je veux bien abonder
dans ce sens si l'on estime qu'un outil le´gislatif en la
matie`re n'est pas ne´cessaire, mais je me me´fie des
codes de conduite, qui sont souvent peu respecte´s.
Ceux-ci peuvent-ils re´ellement imposer des contraintes
ou peuvent-il e^tre enfreints a` loisir ? De plus, les pouvoirs
n'ont aucun moyen de contro^le a` ce sujet.
La re´ponse du ministre ne me satisfait donc que partiel-
lement. Et je me rallie a` la motion de recommandation qui
a e´te´ de´pose´e par certains parlementaires de la majorite´
et qui demande que cette re´flexion soit entame´e avec le
secteur et, le cas e´che´ant, que des moyens le´gislatifs
soient pris de manie`re a` pouvoir encadrer cette pe´riode
de commercialisation.
De voorzitter : De heer Arnold Van Aperen heeft het
woord.
De heer Arnold Van Aperen (VLD) : Mijnheer de voor-
zitter, blijkbaar bestaat er eensgezindheid over dat pro-
bleem.
Mijnheer de minister, ik suggereer u een overleg te
organiseren met betrokkenen om alzo een soort deonto-
logische code tot stand te brengen. Hierbij sluit ik een
eventuele proefperiode van bijvoorbeeld e´e´n jaar niet uit.
Mocht zulks geen aarde aan de dijk brengen, dan is een
wettelijk initiatief terzake misschien wel aangewezen.
De voorzitter : Mevrouw Simonne Creyf heeft het woord.
Mevrouw Simonne Creyf (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
ik wens te beklemtonen dat mijn motie van aanbeveling
precies inhoudt wat de heer Van Aperen daarnet voor-
stelde.
Wellicht kunt u deze motie mede ondertekenen, mijnheer
Van Aperen. De motie van aanbeveling strekt ertoe de
minister aan te zetten terzake zo snel mogelijk een
initiatief te nemen.
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Rudy Demotte : Mijnheer de voorzitter, het
voorstel van de heer Van Aperen is alleszins een goede
piste.
Eerst en vooral moeten wij in contact treden met de
sector en met de consumenten. Uiteraard kunnen wij
steeds een stok achter de deur houden.
De mogelijkheden op Europees vlak moeten nog worden
bestudeerd en zolang kan ik terzake geen duidelijk
antwoord verstrekken.
Je re´ponds ainsi aux questions pose´es par M. Fre´de´ric et
sa colle`gue.
C'est vrai qu'un code de de´ontologie ne comporte pas de
ve´ritable sanction. Donnons-nous d'abord le temps de
voir s'il y a possibilite´ d'autore´guler efficacement.
Je rappelle aux membres de cette commission que
l'inte´re^t ge´ne´ral englobe a` la fois celui des consomma-
teurs et celui des producteurs. Nous devons veiller, dans
toutes les de´cisions que nous prenons, aussi bien en tant
que pouvoir exe´cutif que pouvoir le´gislatif, a` respecter
cet e´quilibre.
Le pre´sident : En conclusion de cette discussion, des
motions ont e´te´ de´pose´es.
Tot besluit van deze bespreking werden volgende moties
ingediend.
Une premie`re motion de recommandation a e´te´ de´pose´e
par Mmes Simonne Creyf et Trees Pieters et est libelle´e
comme suit :
La Chambre, ayant entendu l'interpellation de Mme
Simonne Creyf
et la re´ponse du gouvernement, invite celui-ci a` entamer
sans tarder une concertation avec tous les secteurs
inte´resse´s pour de´finir, sur une base volontaire, une
pe´riode d'interdiction pour les pe´riodes de la Saint-
Nicolas, de la Noe¨l et de Pa^ques.
Een eerste motie van aanbeveling werd ingediend door
de dames Simonne Creyf en Trees Pieters en luidt als
volgt :
De Kamer, gehoord de interpellatie van mevrouw Si-
monne Creyf
en het antwoord van de regering, vraagt deze onverwijld
een overleg op te starten met alle betrokken sectoren om
op vrijwillige basis tot een sperperiode te komen voor de
Sinterklaas- Kerst- en Paasperiode.
Une deuxie`me motion de recommandation a e´te´ de´-
pose´e par Mmes Muriel Gerkens et Leen Laenens et
MM. Andre´ Fre´de´ric, Arnold Van Aperen et Pierre Lano et
est libelle´e comme suit :
La Chambre, ayant entendu l'interpellation de Mme
Simonne Creyf
HA 50
COM 040
11
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
pre´sident
et la re´ponse du gouvernement, - vu qu'il s'agit d'une
proble´matique complexe impliquant les consommateurs
adultes et enfants, les enseignants et e´ducateurs, les
commerc¸ants, les moyens publicitaires, il est donc impor-
tant de rencontrer l'ensemble des personnes concerne´es
via une double approche : protection des consomma-
teurs et e´conomie;
- demande donc aux ministres concerne´s d'organiser
une consultation et d'e´laborer avec les acteurs une
manie`re d'allier le de´veloppement e´conomique, la renta-
bilite´ des commerces et le respect des enfants consom-
mateurs via des accords
de bonne conduite ou via des
outils le´gislatifs si ne´cessaires en tenant compte des
propositions de´pose´es.
Een tweede motie van aanbeveling werd ingediend door
de dames Muriel Gerkens en Leen Laenens en de heren
Andre´ Fre´de´ric, Arnold Van Aperen en Pierre Lano en
luidt als volgt :
De Kamer, gehoord de interpellatie van mevrouw Si-
monne Creyf
en het antwoord van de regering, - aangezien het hier om
een complex probleem gaat waarbij de volwassenen en
de kinderen, als consumenten, de leerkrachten en op-
voeders, en de handelaars betrokken zijn en waarin de
reclame een rol speelt, is het belangrijk dat overleg wordt
gepleegd met alle betrokken personen via een tweevou-
dige benadering : de bescherming van de consumenten
en de economie;
- verzoekt de betrokken ministers dan ook een raadple-
ging op touw te zetten en met de actoren een systeem uit
te werken dat, dankzij een gedragscode of wetgevende
instrumenten, die zonodig met de ingediende voorstellen
rekening houden, zowel oog heeft voor de economische
ontwikkeling en de rentabiliteit van de handelszaken als
voor de belangen van het kind-consument.
Le vote sur les motions aura lieu ulte´rieurement. La
discussion est close.
Over de moties zal later worden gestemd. De bespreking
is gesloten.
Mondelinge vraag van mevrouw Greta D'Hondt aan
de minister van Economie en Wetenschappelijk On-
derzoek over
de uitvoeringsbesluiten op multi-
ondernemingspensioenfondsen
(nr. 394)
Question orale de Mme Greta D'Hondt au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
les
arre^te´s d'exe´cution relatifs aux fonds de pension
multi-entreprises
(n° 394)b>
De voorzitter : Mevrouw Greta D'Hondt heeft het woord.
Mevrouw Greta D'Hondt (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, het belang van een tweede soli-
daire pensioenpijler behoeft geen betoog. Ik vrees dat de
komende jaren de kloof tussen bejaarden die genieten
van een groepsverzekering of een pensioenfonds en zij
die het zullen moeten stellen met het wettelijk pensioen
steeds groter zal worden.
Alhoewel ik bijzonder verheugd ben over de initiatieven
inzake aanvullende pensioenstelsels in de bouw-en
metaalsector, kan ik niet anders dan vaststellen dat de
aangroei van deze stelsels een stagnatie vertoont bij de
arbeiders. Deze stagnatie wordt door een aantal elemen-
ten veroorzaakt. Twee ervan wens ik op te sommen.
Vooreerst bestaat er onvoldoende duidelijkheid of de
oprichting en de kostprijs voor aanvullende pensioen-
stelsels onder de loonnorm valt. Een tweede reden heeft
betrekking op de toegankelijkheid van de pensioenfond-
sen.
Artikel 2, paragraaf 3, 6° van de wet van 9 juli 1975
betreffende
de
controle
van
de
verzekerings-
ondernemingen werd gewijzigd. Bij de oprichting van
pensioenfondsen die verschillende werknemers vereni-
gen wordt niet langer vereist dat er tussen deze werkne-
mers economische of sociale banden bestaan.
De uitvoering van deze bepaling werd toevertrouwd
aan de Koning die de regels moet bepalen voor
het
beheer
en
de
werking
van
deze
multi-
ondernemingspensioenfondsen.
Als ik correct ben ingelicht, bestaat er een ontwerp van
koninklijk besluit waarover de commissie voor Verzeke-
ringen reeds een advies heeft uitgebracht.
Voor kleine ondernemingen en kleine sectoren is de
mogelijkheid van multi-ondernemingspensioenfondsen
waar geen sociale of economische band moeten bestaan
tussen de werknemers een belangrijke stimulans voor de
oprichting van de tweede pensioenpijler.
Mijnheer de minister, wanneer wordt het koninklijk besluit
dat de regels bepaalt inzake het beheer en de werking
van deze multi-ondernemingspensioenfondsen gepubli-
ceerd ?
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister
Rudy
Demotte :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, de wetgeving met betrekking tot de pensioen-
fondsen werd door de vorige regering gewijzigd. De
voorwaarden inzake beheer door een pensioenfonds van
de plannen van meerdere ondernemingen werden ver-
eenvoudigd. De ondernemingen moeten niet langer een
economische of sociale band hebben. De Koning moet
de regels bepalen voor het beheer en de werking van de
multi-ondernemingspensioenfondsen.
12
HA 50
COM 040
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
Het ontwerp van koninklijk besluit bevat twee bepalingen.
Enerzijds moeten de vertegenwoordigers van de werk-
nemers of de ondernemingen in de beslissingsorganen
van het fonds de meerderheid hebben. Dit fonds kan niet
worden vergeleken met een verzekeringsmaatschappij
met commercieel doel. Anderzijds moeten de statuten en
de reglementen van het fonds de rechten en de plichten
van elke onderneming die aangesloten is bij het fonds
duidelijk weergeven. De lasten en de opbrengsten van
elke onderneming zullen nauwkeurig genotificeerd wor-
den. Subsidies van de ene onderneming aan de andere
worden op die manier vermeden.
De gebruikelijke overlegprocedure werd gevolgd. Het
ontwerp werd voorgelegd aan de commissie voor Verze-
keringen. Deze commissie heeft in juli 1999 advies
uitgebracht. De controledienst voor de verzekeringen
heeft het ontwerp op 18 oktober 1999 onderzocht. Beide
adviezen zouden mij binnenkort moeten bereiken. Vol-
gens mijn informatie zou het ontwerp evenwel problemen
kunnen veroorzaken ten aanzien van de andere wetge-
ving, in het bijzonder de wet houdende organisatie van
het bedrijfsleven en de collectieve arbeidsovereenkomst
nr. 9. Daarom heb ik de Nationale Arbeidsraad om advies
gevraagd. Ik hoop dit advies zo snel mogelijk te ontvan-
gen. Het ontwerp zal aangepast worden in het licht van
dit advies. Mijn doel is dit voorstel zo snel mogelijk aan de
Ministerraad voor te leggen.
De voorzitter : Mevrouw Greta D'Hondt heeft het woord.
Mevrouw Greta D'Hondt (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
ik dank de minister voor het antwoord. Mijnheer de
minister, als dit een probleem zou scheppen in het kader
van de wet op de organisatie van het bedrijfsleven en
CAO nr. 9 - wat ik niet meteen zie - verzoek ik u het
advies van de Nationale Arbeidsraad in het oog te
houden. Als dit advies er niet snel komt, dan kunt u een
datum vooropstellen zodat het hele wetsontwerp in orde
is als de sociale partners aan de voorbereiding van de
onderhandelingen over het nieuwe interprofessioneel
akkoord beginnen. Dan bestaat er duidelijkheid over wat
wettelijk gezien mogelijk is. Ik hoop dat dit een belangrijk
aspect zal zijn van de komende onderhandelingen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge
vraag
van
de
heer
Jos
Ansoms
aan de minister van Economie en Wetenschappelijk
Onderzoek over
de aanslepende herijking van
ademanalysetoestellen voor alcoholcontroles in het
verkeer
(nr. 413)
Question orale de M. Jos Ansoms au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
le
retard subi par la ve´rification pe´riodique des e´thylo-
me`tres utilise´s pour les contro
^ les dans le cadre de la
circulation routie`re
De voorzitter : De heer Jos Ansoms heeft het woord.
De heer Jos Ansoms (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, ik hoop dat ik mij tot de juiste
minister wend. Het gaat hier om de herijking van
ademanalysetoestellen voor alcoholcontroles in het ver-
keer. Op het eerste gezicht zou men denken dat deze
vraag onder de bevoegdheid van mevrouw Durant valt,
maar ik denk dat dit een dienst van het ministerie van
Economische Zaken aanbelangt. Deze dienst is verant-
woordelijk voor het ijken van de toestellen. In het parle-
ment wordt dikwijls gesproken over de nadelen van
cumuleren maar soms heeft dit ook voordelen. Als bur-
gemeester weet ik dat de politiediensten in Vlaanderen
een groot probleem hebben met betrekking tot het voor-
handen zijn van dergelijke ademanalysetoestellen. Deze
toestellen dienen geijkt te worden en dit duurt zeer lang.
Hierdoor is er een schrijnend tekort aan deze toestellen.
In het vooruitzicht van de eindejaarsfeesten is het voor
sommigen misschien interessant dit te weten maar an-
derzijds wordt dit door degenen die gei¨nteresseerd zijn in
een grotere verkeersveiligheid afgekeurd.
Mijnheer de minister, ik heb in dit verband enkele vragen
die mij gesignaleerd werden door de politiediensten. Bent
u op de hoogte van deze problematiek ? Alle ijkingen
dienen te gebeuren bij het ministerie van Economische
Zaken. Hoeveel toestellen staan er in totaal ter beschik-
king van de politiediensten in ons land ? Hoeveel toestel-
len zijn momenteel in herijking ? Wat is de gemiddelde
tijdsduur die de dienst nodig heeft om deze handeling te
stellen ? Als dit heel lang duurt en er daardoor een groot
probleem ontstaat voor de politiediensten, welke maat-
regelen zult u dan nemen om probleem te verhelpen ?
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister
Rudy
Demotte :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, de alcoholcontrole gebeurt via twee soorten
toestellen : toestellen voor de ademtests en toestellen
voor de ademanalyse. De toestellen voor de ademtests
vervangen de vroegere zakjes. Zij geven een eenvoudig
resultaat, naargelang de kleur. Groen betekent minder
dan 0,22 milligram alcohol per liter uitgeademde lucht,
oranje tussen 0,22 en 0,35 en rood meer dan 0,35
milligram alcohol per liter uitgeademde lucht. De orde-
diensten beschikken over ongeveer 1 200 testtoestellen.
Volgens mijn informatie is men bezig met de aankoop
van nieuwe toestellen. Ik heb niets opgevangen over een
tekort aan toestellen.
HA 50
COM 040
13
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
De ademanalysetoestellen vervangen de bloedafname.
Ze worden enkel gebruikt wanneer een ademtest een
positief resultaat weergeeft, met name oranje of rood. De
resultaten van deze analysetoestellen zijn nauwkeuriger.
Ze zijn uitgedrukt in milligram alcohol per liter uitgeade-
mende lucht. Het analysetoestel neemt evenwel meer
ruimte in beslag en zijn werking is trager. Men heeft
ongeveer 4 minuten nodig voor een ademtest. Uw vraag
refereert blijkbaar naar het tweede type van toestel.
Volgens de wetgeving moeten enkel de ademanalyse-
toestellen worden getest. Deze tests gebeuren wanneer
de toestellen de fabriek verlaten en daarna geregeld om
het jaar. Deze onderzoeken worden uitgevoerd door een
onafhankelijk laboratorium onder toezicht van de admi-
nistratie.
Wat de gevraagde cijfergegevens betreft, kan ik u het
volgende meedelen. De ordediensten beschikken over
een maximum van 813 analysetoestellen. Op 15 novem-
ber werden er 564 geleverd. 49 andere toestellen werden
getest en ter beschikking gesteld van de politie en de
rijkswacht. 117 toestellen moeten nog worden gecontro-
leerd. Volgens mijn informatie wordt het hoofdprobleem
niet veroorzaakt door de controle op de toestellen. In het
gebruik schijnen zij breekbaar te zijn. Sommige toestel-
len keren verscheidene keren per jaar terug naar de
invoerder. Het aantal ongeschikte toestellen is moeilijk te
preciseren. Het zijn de ordediensten die zelf de toestellen
terugsturen naar de invoerder. Op hun beurt worden zij
opnieuw getest, zoals ingeschreven in de wet. Naar
verluidt zou elk toestel minstens tweemaal per jaar
worden getest : eenmaal voor geregelde jaarlijkse con-
trole en eenmaal als gevolg van een panne. Per week
kunnen maximaal 40 toestellen worden getest. Dit ritme
is voldoende om de 813 toestellen per jaar te controleren
maar wordt uiteraard verstoord wanneer de toestellen om
de 3 tot 4 maanden in panne vallen. Naar mijn mening
moeten we de oplossing zoeken in het verbeteren van de
betrouwbaarheid van de toestellen.
Naar verluidt zijn de politie en de rijkswacht van plan om
andere toestellen aan te kopen of de huren.
Voorts herinner ik u eraan dat de analysetoestellen
slechts dienen om het resultaat van de ademtest-
toestellen te preciseren. Zij mogen aldus minder in aantal
beschikbaar zijn. Een enkel toestel per controlepunt zou
voldoende zijn. Er kan tenslotte steeds worden terugge-
grepen naar een bloedafname in geval van dronken-
schap.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.20 uur.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 15.20 heures.
14
HA 50
COM 040
16-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000