B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR DE
B
INNENLANDSE
Z
AKEN
,
DE
A
LGEMENE
Z
AKEN
EN HET
O
PENBAAR
A
MBT
COMMISSION DE L
'I
NTÉRIEUR
,
DES
A
FFAIRES GÉNÉRALES
ET DE LA
F
ONCTION PUBLIQUE
VAN
DU
16-11-1999
16-11-1999
HA 50
COM 039
HA 50
COM 039
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 039
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes conférés pour l'Organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement du citoyens pour le changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social-chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie & ID21
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 50 0000/00 : Documents parlementaires de la 50e
DOC 50 0000/00 : Parlementaire documenten van de 50e zittingsperiode +
législature, suivi du n° et dy n° consécutif
het nummer en het volgnummer
QRVA
: Question et Réponses écrites
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
HA
: Annales (Compte Rendu intégral)
HA
: Handelingen (Beknopt Verslag)
CRA
: Compte Rendu Analitique
BV
: Beknopt Verslag
PLEN
: Séance plénière
PLEN
: Plenum vergadering
COM
: Réunion de commission
COM
: Commissievergadering
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officiele publicaties, van de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation, 1008 Bruxelles
Natieplein, 1008 Brussel
Fax : 02/549 82 60
Fax : 02/549 81 60
Tél. : 02/549 82 74
Tel. : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 16 november 1999
COMMISSIE
VOOR
DE
BINNENLANDSE
ZAKEN,
DE ALGEMENE ZAKEN EN HET OPENBAAR AMBT
COM 039
Mondelinge vraag van de heer Filip De Man aan de
minister van Binnenlandse Zaken over
de ondraaglijke
lichtheid van het uitwijzingsbeleid
(nr. 383)
3
sprekers : Filip De Man, Antoine Duquesne, minister
van Binnenlandse Zaken
Mondelinge vraag van de heer Karel Van Hoorebeke aan
de minister van Binnenlandse Zaken over
de aantrekke-
lijkheid van Belgie¨ bij de asielzoekers
(nr. 385)
4
sprekers : Karel Van Hoorebeke, Antoine Duquesne,
minister van Binnenlandse Zaken
Mondelinge vraag van de heer Yves Leterme aan de
minister van Binnenlandse Zaken en aan de minister van
Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties
over
de aanpassing van drieledige telefoonnummers
voor faxgebruik door doven en gehoorgestoorden
(nr. 393)
(Het antwoord werd verstrekt door de minister van Bin-
nenlandse Zaken)
7
sprekers : Yves Leterme, Antoine Duquesne, minis-
ter van Binnenlandse Zaken
Sommaire
Mardi 16 novembre 1999
COMMISSION
DE
L'INTE
´ RIEUR, DES AFFAIRES
GE
´ NE´RALES ET DE LA FONCTION PUBLIQUE
COM 039
Question orale de M.
Filip De Man au ministre de
l'Inte´rieur sur
l'insupportable le´ge`rete´ de la politique
d'extradition
(n° 383)
3
orateurs : Filip De Man, Antoine Duquesne, ministre
de l'Inte´rieur
Question orale de M. Karel Van Hoorebeke au ministre de
l'Inte´rieur sur
le caracte`re attrayant de la Belgique aupre`s
des demandeurs d'asile
(n° 385)
4
orateurs : Karel Van Hoorebeke, Antoine Duquesne,
ministre de l'Inte´rieur
Question orale de M.
Yves Leterme au ministre de
l'Inte´rieur et au ministre des Te´le´communications et des
Entreprises et Participations publiques sur
l'adaptation
des nume´ros d'appel a` trois chiffres pour l'utilisation fax
par les sourds et les malentendants
(n° 393)
(La re´ponse a e´te´ donne´e par le ministre de l'Inte´rieur)
7
orateurs : Yves Leterme, Antoine Duquesne, ministre
de l'Inte´rieur
HA 50
COM 039
1
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 039
16-11-99
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE L'INTE´RIEUR,
DES AFFAIRES GE´NE´RALES
ET DE LA FONCTION PUBLIQUE
COMMISSIE VOOR DE BINNENLANDSE
ZAKEN, DE ALGEMENE ZAKEN
EN HET OPENBAAR AMBT
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 16 NOVEMBRE 1999
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 16 NOVEMBER 1999
De vergadering wordt geopend om 10.05 uur door de
heer Paul Tant, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 10.05 heures par M. Paul Tant,
pre´sident.
Mondelinge vraag van de heer Filip De Man aan de
minister van Binnenlandse Zaken over
de ondraag-
lijke lichtheid van het uitwijzingsbeleid
(nr. 383)
Question orale de M. Filip De Man au ministre de
l'Inte´rieur sur
l'insupportable le´ge`rete´ de la politi-
que d'extradition
(n° 383)b>
De voorzitter : De heer Filip De Man heeft het woord.
De heer Filip De Man (Vlaams Blok) : Mijnheer de
voorzitter, allereerst wil ik doen opmerken dat het mij niet
verbaast dat de PRL en het FDF aandringen op een bijna
te snelle behandeling van het wetsontwerp. Het is echter
eigenaardig dat de heer Mayeur, die toch enig inzicht
heeft in de toestand van de OCMW-kas van Brussel, hier
ook zo op aandringt. Dat is echter een ander verhaal.
Mijnheer de minister, straks zullen we met het debat
aanvangen over het wetsontwerp dat moet leiden tot
massale regularisaties. Dat is een luik van het regerings-
beleid dat hier bijna op expeditieve wijze moet worden
doorgedrukt. Het andere luik van dat beleid is natuurlijk
beneden alles. Ik meen dat een groot deel van de
bevolking zich verbaast over de ondraaglijke lichtheid
van het uitwijzingsbeleid. Begin deze maand konden we
van de rijkswacht vernemen dat men er momenteel in
slaagt zegge en schrijve e´e´n illegaal per dag uit te wijzen,
dat terwijl er tienduizenden illegalen in dit land rondlopen.
Mijnheer de minister, dit jaar zouden er alleen al met de
Sabenavluchten bijna duizend Afrikaanse illegalen zijn
aangevoerd. De dienst Vreemdelingenzaken heeft naar
verluidt 2 500 uitwijzingsdossiers klaar liggen. Bovendien
blijven er dagelijks vele tientallen illegalen het land
binnenkomen.
Mijn vragen luiden als volgt : ten eerste, welke afspraken
er in het akkoord met de lijnpiloten van Sabena staan. Op
dat vlak is er een zeer eigenaardig verhaal. Ik stelde u die
vraag op 21 oktober tijdens het vragenuur in de plenaire
zitting. U vertelde mij toen dat ik dit aan mevrouw Durant
moest vragen. Toen ik het haar een week later vroeg,
antwoordde de Ecolo-minister in de plenaire vergadering
dat er begin november een ministerieel besluit zou
worden uitgevaardigd. Het is nu 16 november en ik heb
nog steeds niets gezien van dat ministerieel besluit.
Ten tweede, kunt u de krachtlijnen toelichten van de
afspraken met de rijkswacht, die tot uw bevoegdheid
behoort, de lijnpiloten en de luchtvaartmaatschappijen ?
Ik weet dat u het Vlaams Blok graag uitsluit, maar tot
nader order hebben wij hier nog niets van gezien. Kun-
nen de leden van deze commissie beschikken over de
tekst van beide akkoorden ?
Klopt het dat slechts e´e´n illegaal per vlucht zal worden
meegenomen door de lijnpiloten ? Had de heer Van Keer
gelijk toen hij een dag of tien geleden zei dat slechts e´e´n
repatrie¨ring per dag - en dus niet per vlucht - wordt
uitgevoerd ?
Mijnheer de minister, hoeveel gedwongen repatrie¨ringen
zijn er geweest sedert u geantwoord hebt op mijn vraag
van 28 oktober ? U hebt er immers op listige wijze een
HA 50
COM 039
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Filip De Man
potje van gemaakt en alles op e´e´n hoop gegooid. Mijn
vraag ging wel degelijk over de gedwongen repatrie¨rin-
gen. Ik weet dat dit moeilijk ligt, maar u moet de moed
hebben om de commissie voor de Binnenlandse Zaken
daarover een antwoord te verstrekken.
Ook is er het verhaal van de rijkswachters in Zaventem
die niet tevreden zijn met het uitblijven van de bescher-
mende kledij. Er heeft zich een incident voorgedaan
waarbij werd gebeten. Zij hebben toen gezegd dat zij het
niet meer zien zitten om weerspannige illegalen nog naar
de vliegtuigen te brengen en te begeleiden als zij geen
beschermende handschoenen en vesten krijgen. Klopt
het dat de rijkswacht zal moeten wachten tot volgend jaar
- en zelfs tot eind volgende jaar als ik het goed heb
gelezen - om te kunnen beschikken over deze bescher-
mende kledij ?
Overweegt de regering vliegtuigen te charteren om aldus
haar belofte, om een voldoende aantal repatrie¨ringen te
realiseren, na te komen ?
Le pre´sident : La parole est au ministre.
M. Antoine Duquesne, ministre : Monsieur le pre´sident,
pour obtenir une re´ponse a` sa premie`re question M. De
Man doit s'adresser a` ma colle`gue, Mme Durant, ministre
de la Mobilite´ et des Transports.
En ce qui concerne l'utilisation de la contrainte, les
choses sont claires : nous vivons dans un Etat de droit. Il
faut de`s lors faire re´fe´rence a` la loi sur la fonction de
police du 5 aou^t 1992 qui de´finit l'utilisation de la
contrainte autorise´e, a` savoir : dans tous les cas ou` la
contrainte est ne´cessaire, il ne pourra en e^tre fait usage
qu'en tenant compte des risques que cela comporte. On
ne pourra recourir a` la force que pour poursuivre un
objectif le´gitime qui ne peut e^tre atteint autrement. Tout
recours a` la force est proportionne´ a` l'objectif poursuivi.
Tout usage de la force est pre´ce´de´ d'un avertissement, a`
moins que cela ne rende cet usage inope´rant. Les
instructions donne´es a` la gendarmerie relatives aux
e´loignements traduisent concre`tement ce principe. Pour
le surplus, en ce qui concerne la se´curite´ a` bord, des
pre´cisions ont e´te´ apporte´es dans le cadre de l'arre^te´
ministe´riel pris par Mme Durant.
En ce qui concerne votre troisie`me question, 10 a` 15
e´loignements sans contrainte ont eu lieu tous les jours.
Suite a` l'accord intervenu, des renvois avec usage de la
contrainte ont repris : actuellement 1 par jour, et on
passera prochainement a` 2 pour atteindre un maximum
de 3 par jour, en tout cas par avion. De surcroi^t, le
gouvernement peut organiser des vols spe´ciaux pour
e´loigner les personnes qui ont refuse´ un retour sans
contrainte. Nous verrons si cela s'ave`re ne´cessaire en
fonction de l'e´volution de la situation.
En ce qui concerne les e´quipements, le commandement
ge´ne´ral de la gendarmerie veille a` donner a` chacune de
ses unite´s les mate´riels ne´cessaires pour faire face aux
diffe´rentes situations auxquelles elles sont expose´es.
De voorzitter : De heer Filip De Man heeft het woord.
De heer Filip De Man (Vlaams Blok) : Mijnheer de
voorzitter, de minister las daarnet een passage uit de wet
op het politieambt en dat is allemaal goed en wel, maar
hij weet evengoed als ik dat er een lijvig document
bestaat dat specifiek handelt over de werkwijze te Za-
ventem. Enkele jaren geleden, toen er nog gebruik werd
gemaakt van het kussentje, kreeg ik dat lijvig document
onder ogen. Mijn legitieme vraag in mijn hoedanigheid
van volksvertegenwoordiger is of wij over dat document
kunnen beschikken.
Mijnheer de minister, in uw antwoord had u het over e´e´n
tot maximum drie gedwongen repatrie¨ringen per dag.
Welnu, met dit antwoord bewijst u dat u nog steeds niet
wilt overgaan tot een kordate aanpak.
Volgens u zijn er nog geen chartervluchten, maar indien
u de geloofwaardigheid van uw tweesporenbeleid wilt
handhaven dan zal u in elk geval moeten overgaan tot
het inrichten van dergelijke vluchten.
Le pre´sident : La parole est au ministre.
M. Antoine Duquesne, ministre : Monsieur De Man
interpre`te mal les re´ponses que j'ai donne´es et que je
maintiens inte´gralement.
Monsieur De Man, on ne peut, au parlement, me repro-
cher de faire re´fe´rence a` la loi. En effet, nous vivons dans
un Etat de droit et en matie`re d'e´loignement, j'entends
faire appliquer la loi a` tous les citoyens comme a` tous
ceux qui se trouvent sur le territoire du royaume.
Le pre´sident : L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Mondelinge vraag van de heer Karel Van Hoorebeke
aan de minister van Binnenlandse Zaken over
de
aantrekkelijkheid van Belgie¨ bij de asielzoekers
(nr. 385)
Question orale de M. Karel Van Hoorebeke au minis-
tre de l'Inte´rieur sur
le caracte`re attrayant de la
Belgique aupre`s des demandeurs d'asile
(n° 385)b>
4
HA 50
COM 039
16-11-99
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De voorzitter : De heer Karel Van Hoorebeke heeft het
woord.
De heer Karel Van Hoorebeke (VU&ID) : Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, men hoort vaak de
opmerking dat Belgie¨ op het vlak van het asielbeleid en
de toevloed van asielzoekers, een specifieke positie
inneemt en blijkbaar aantrekkelijker is dan andere lan-
den. Vaak steunen dergelijke uitlatingen op gevoelsma-
tige argumenten.
Daaromtrent beschikken wij thans echter over meer
concrete gegevens. In dat verband baseer ik mij op een
artikel uit de krant Le Soir van 4 november, dat statistie-
ken van het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen
weergeeft.
Ik neem aan, mijnheer de minister, dat de cijfers die in dat
artikel werden opgenomen, correct zijn. In ontkennend
geval zult u die ongetwijfeld tegenspreken en dan zal
voornoemde krant morgen zijn verontschuldigingen moe-
ten aanbieden en de auteur van het artikel zijn ontslag.
Ervan uitgaande dat het cijfermateriaal correct is, moet
worden vastgesteld dat tijdens de eerste negen maanden
van dit jaar 323 680 asielaanvragen werden ingediend,
terwijl tijdens dezelfde periode van vorig jaar slechts
246 290 aanvragen werden geformuleerd. Hoewel de
meeste Europese landen met een toename van de
asielzoekers werden geconfronteerd - voornamelijk te
wijten aan de oorlog in Kosovo - stelt men merkwaardig
genoeg vast dat Belgie¨, samen met onder andere Ierland
en Groot-Brittannie¨, uitschieters zijn.
Inderdaad, tijdens de eerste negen maanden van dit jaar
zouden de asielaanvragen in Belgie¨ zijn toegenomen met
74,8%.
Dit cijfer is spectaculair en ligt beduidend hoger dan het
gemiddelde van 31,4% van de Europese landen die men
in aanmerking heeft genomen en hoger dan de 24,9%
van de landen die tot de Europese Unie behoren.
Men moet dus vaststellen dat er een toevloed is van
asielaanvragen in de meeste Europese landen, waarbij
Belgie¨ een uitschieter is met 74,8%. Mijnheer de minister,
ik zal niet verder ingaan op de cijfergegevens. U zult die
immers ook kennen en ook het artikel hebben gelezen of
de statistieken van het Hoog Commissariaat voor de
Vluchtelingen hebben gekregen.
Een andere vaststelling is dat Belgie¨ blijkbaar een be-
langrijk transitland is voor de asielzoekers die naar
Groot-Brittannie¨ wensen te gaan. Onlangs zei de rijks-
wacht die is belast met het toezicht op de autosnelwegen
dat er almaar een grotere toename is van het aantal
vluchtelingen dat naar Groot-Brittannie¨ wil en de toe-
stand niet meer onder controle is te houden.
Mijnheer de minister, ik heb een aantal concrete vragen.
Ten eerste, hebt u reeds een onderzoek laten uitvoeren
naar de redenen waarom Belgie¨ ten opzichte van de
meeste andere Europese landen zo aantrekkelijk is voor
de asielzoekers, of kent u zelf de redenen hiervan, op
basis van de gegevens die u krijgt van de verschillende
diensten die met asielaanvragen hebben te maken ? Ten
tweede, indien u de redenen kent waarom de asiel-
zoekers naar Belgie¨ verkiezen te komen, welke maatre-
gelen zullen hiertegen worden genomen ? Zijn het maat-
regelen die op Europees vlak moeten worden genomen
of volstaan maatregelen op intern Belgisch vlak ? Ten
derde, wat zult u doen om de toevloed van asielzoekers
die via Oostende naar het Verenigd Koninkrijk willen
gaan, tegen te houden en hen dit te ontraden ? Hoe zal
de mensenhandel, die achter dit fenomeen schuilgaat,
worden aangepakt ? Pleegt u daaromtrent overleg met
uw collega van Justitie ? Werd reeds een concreet plan
uitgewerkt om deze problematiek aan te pakken ?
Le pre´sident : La parole est au ministre.
M. Antoine Duquesne, ministre : Monsieur le pre´sident,
monsieur Van Hoorebeke, vous avez raison : la Belgique
connai^t une augmentation conside´rable du nombre de
demandeurs d'asile; ce phe´nome`ne est d'ailleurs ge´ne´ral
en Europe. Cependant, la part que nous prenons en
Belgique est encore plus importante que dans d'autres
pays, ce qui ne manque pas d'inquie´ter certaines instan-
ces, comme le HCR qui de´plore que les demandes
d'asile non justifie´es sont autant de restrictions apporte´es
aux demandeurs en condition de l'obtenir.
Pour l'instant, l'afflux le plus important provient des
anciens pays de l'Est. Les demandes introduites le mois
dernier approchent les 5000, ce qui repre´sente l'e´quiva-
lent des demandes pour toute l'anne´e 1988. Parmi les
demandeurs, un faible pourcentage seulement re´pond
aux conditions de l'asile : d'apre`s les statistiques, a` peu
pre`s 10%; les autres cas sont des gens qui fuient soit la
guerre, un conflit comme au Kosovo, soit la mise`re, la
pauvrete´, voire des conditions e´conomiques et sociales
difficiles.
Mon diagnostic sur les raisons de l'attraction de la
Belgique pour les demandeurs d'asiles serait l'augmen-
tation de la dure´e du traitement des demandes d'asile, le
montant de l'aide sociale due jusqu'a` l'issue de la proce´-
dure, les proble`mes lie´s aux e´loignements et l'implanta-
tion d'une colonie albanaise assez importante dans notre
pays.
La situation des Kosovars a` laquelle nous sommes
directement confronte´s aggrave la situation. A mon avis,
depuis le de´but de cette crise, pre`s de 25 000 Kosovars,
ou pre´tendus tels vu les difficulte´s d'identification, sont
arrive´s et sont reste´s en Belgique. Depuis qu'il a e´te´ mis
fin au statut de protection temporaire, le 2 septembre
HA 50
COM 039
5
16-11-99
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Antoine Duquesne
dernier, la situation de guerre s'e´tant acheve´e, de nom-
breux Kosovars ou pre´tendus tels ont continue´ a` affluer.
Certains, faute de pouvoir rejoindre la Grande-Bretagne,
demandent l'asile alors que la plupart ne peuvent espe´rer
l'obtenir. Pour l'essentiel, c'est d'ailleurs le cas des
demandes provenant des anciens pays de l'Est. Il serait
difficile de croire que, venant de pays avec lesquels nous
sommes en train de ne´gocier des adhe´sions a` l'Union
europe´enne, des demandes d'asile pourraient e^tre ac-
cueillies massivement.
Deuxie`mement, je crois qu'il convient de prendre des
mesures a` la fois au niveau europe´en et au niveau belge.
Au notre niveau, je suis convaincu que les demandes
doivent e^tre traite´es plus rapidement. Ce sont d'ailleurs
les instructions que j'ai de´ja` donne´es a` la
taskforce que
j'ai installe´e et c'est ce que j'essaierai de traduire de
manie`re plus efficace dans le projet de loi qui doit
re´former la proce´dure d'asile, dont je vous ai de´ja` de´crit
les grands principes. J'espe`re pouvoir pre´senter le projet
de´finitif au de´but de l'anne´e prochaine.
De manie`re ge´ne´rale, cela passe par une meilleure
gestion de l'afflux des demandes d'asile. Constatant
qu'une augmentation des demandes d'asile ne trouve
pas sa source dans un e´ve´nement majeur qui se serait
produit au pays d'origine, mais que le taux d'irrecevabilite´
est cependant e´leve´, parfois tre`s e´leve´, nous devons
appliquer le principe
Last in, first out et traiter ces
demandes de manie`re prioritaire. Et, en effet, les signaux
donne´s en la matie`re sont extre^mement importants; il
s'agit de bien savoir a` l'exte´rieur que les chances de
pouvoir rester en Belgique sans re´pondre aux conditions
de l'asile seront quasiment nulles.
Le deuxie`me e´le´ment souvent invoque´ est qu'il convien-
drait que l'aide sociale soit davantage une aide en nature
qu'une aide en argent. Cette matie`re rele`ve d'ailleurs de
la compe´tence de mon colle`gue le ministre de l'Inte´gra-
tion sociale qui a de´ja` e´mis des propositions a` ce sujet.
En principe, les demandeurs d'asile doivent e^tre ac-
cueillis dans un centre ouvert pendant toute la phase de
recevabilite´.
Je me suis explique´ longuement la semaine dernie`re en
re´pondant a` des questions relatives au troisie`me e´le´-
ment. Il faut responsabiliser davantage les compagnies
ae´riennes et en particulier la Sabena. Il est difficile de
croire que certains arrivent en Belgique sans aucun
papier. Cela signifie que le contro^le au de´part fut insuffi-
sant. Vous savez que j'ai repris les ne´gociations avec ces
compagnies afin d'ame´liorer le dispositif.
En ce qui concerne le quatrie`me e´le´ment, je crois qu'il
faut faire appel, pour les ae´roports a` risque, c'est-a`-dire
ceux ou` le contro^le est quasiment inexistant, a` des
fonctionnaires d'immigration. J'ai relance´ l'ope´ration
avec des gendarmes agents d'immigration. Il faudra
stabiliser, pe´renniser ce syste`me et probablement l'am-
plifier.
Enfin, il faut proce´der aux e´loignements effectifs des
demandeurs d'asile de´boute´s, de pre´fe´rence sans
contrainte. J'ai encore eu hier des contacts avec le
directeur ge´ne´ral de l'IOM de manie`re a` favoriser ces
retours sans contrainte mais, a` de´faut, avec contrainte et
escorte.
Au niveau europe´en, il faut bien su^r une meilleure
coordination entre les instances administratives, les
autorite´s policie`res et judiciaires et l'installation du sys-
te`me EURODAC, c'est-a`-dire un syste`me europe´en re-
latif aux empreintes digitales.
En ce qui concerne la lutte contre la traite des e^tres
humains, il s'agit d'abord d'une compe´tence de mon
colle`gue de la Justice a` qui je donne toutes les informa-
tions utiles. C'est ainsi que, dans le courant du mois
d'aou^t, on a pu proce´der a` l'arrestation et a` l'inculpation
d'un certain nombre de passeurs d'origine albanaise qui
se livraient a` un ve´ritable trafic des e^tres humains. Je
continuerai, avec l'aide de mon de´partement, a` signaler
tous les indices constate´s dans le traitement des dos-
siers individuels. Nous recherchons a` optimaliser la
coordination et la collaboration entre les services de
l'Inte´rieur et de la Justice.
Je tiens a` signaler que la lutte contre la traite des e^tres
humains est difficile et complexe. De plus, les re´seaux
sont souvent informels et fort diffus. Une collaboration
europe´enne dans ce domaine est une condition indispen-
sable a` la re´ussite de ces ope´rations de manie`re signifi-
cative, c'est-a`-dire si on veut arriver a` un ve´ritable
de´mante`lement de ces re´seaux.
De voorzitter : De heer Karel Van Hoorebeke heeft het
woord.
De heer Karel Van Hoorebeke (VU&ID) : Mijnheer de
voorzitter, ik dank de minister voor dit uitvoerig antwoord.
Mijnheer de minister, als het gaat over het asielbeleid en
de terzake te nemen maatregelen, is het goed de oorza-
ken te kennen die aan de toevloed naar en de gerichtheid
op dit land ten grondslag liggen. Het is goed dat u al een
eerste analyse hebt gemaakt van de verschillende mo-
gelijke oorzaken. Het gaat hier om een complex pro-
bleem dat wellicht nog enige tijd zal duren en ik vraag
dan ook om via studiewerk zo grondig mogelijk de
dieperliggende oorzaken van het fenomeen te onderzoe
6
HA 50
COM 039
16-11-99
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Karel Van Hoorebeke
ken. Op basis van de resultaten daarvan kan er dan een
concreet beleid worden uitgestippeld. Immers, hier mag
geen sprake zijn van dagjespolitiek : hier is een visie op
langere termijn nodig.
Le pre´sident : La parole est au ministre.
M. Antoine Duquesne, ministre : Monsieur le pre´sident,
M. Van Hoorebeke a raison. J'ai indique´ un certain
nombre d'e´le´ments qui me paraissent e´vidents mais il
faudra proce´der a` une analyse plus fine de la situation.
C'est une des missions que j'ai e´galement confie´es a` la
task force.
Par ailleurs, parmi l'ensemble des propositions que j'ai
faites au gouvernement, le 1er octobre, j'ai sugge´re´
l'installation d'un observatoire qui pourrait, outre sa mis-
sion de me´diateur en cas de difficulte´s, notamment en ce
qui concerne les e´loignements, analyser plus finement
les causes d'afflux d'e´trangers de certaines origines
pre´cises.
De surcroi^t, au sommet europe´en de Turku, j'ai relance´
l'ide´e de la cre´ation d'un observatoire europe´en, dont
une des ta^ches serait d'analyser l'e´migration et les flux
migratoires. J'estime, en effet, que ce proble`me doit e^tre
re´solu au niveau europe´en, et non par chaque pays
se´pare´ment.
Le pre´sident : L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Mondelinge vraag van de heer Yves Leterme aan de
minister van Binnenlandse Zaken en aan de minister
van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en
Participaties over
de aanpassing van drieledige te-
lefoonnummers voor faxgebruik door doven en
gehoorgestoorden
(nr. 393)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de minister
van Binnenlandse Zaken)
Question orale de M. Yves Leterme au ministre de
l'Inte´rieur et au ministre des Te´le´communications et
des Entreprises et Participations publiques sur
l'adaptation des nume´ros d'appel a` trois chiffres
pour l'utilisation fax par les sourds et les malenten-
dants
(n° 393)b>
(La re´ponse sera donne´e par le ministre de l'Inte´-
rieur)
De voorzitter : De heer Yves Leterme heeft het woord.
De heer Yves Leterme (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, mijn vraag gaat terug op een
dossier dat in de loop van vorig jaar werd geopend en dat
ook dit voorjaar nog eens aan de orde kwam. Toenmalig
staatssecretaris Peeters heeft dienaangaande toen nog
belangrijke stappen kunnen zetten.
Op basis van experimenten bij de Kortrijkse politie en in
Gent inzake gehoorgestoorden - het gaat om ettelijke
duizenden mensen in Belgie¨ - werd een initiatief geno-
men om noodoproepen voor deze mensen te laten
gebeuren via een noodfax. Concreet gaat het erover dat
men de hulpdiensten een noodsituatie kan melden met
een formulier met nauwkeurig omschreven categoriee¨n.
Dit experiment loopt en zelfs vrij goed. Is er terzake
echter al enige evaluatie gebeurd ? Vanuit de bewuste
bevolkingsgroep wordt nu gevraagd om het systeem uit
te breiden naar andere drieledige oproepnummers, voor
specifieke noodsituaties dus, zoals rijkswacht, politie,
Rode Kruis, tele-onthaal en andere diensten. Bestaan er
plannen in die richting ? Zo niet, wat zijn dan eventueel
de obstakels ? Welke redenen kunnen u afhouden van
een uitbreiding van dit systeem ?
Le pre´sident : La parole est au ministre.
M. Antoine Duquesne, ministre : Monsieur le pre´sident,
des questions concre`tes appellent des re´ponses concre`-
tes.
M. Leterme a pose´ la question de savoir quelle est
l'e´valuation actuelle du fonctionnement du fax d'urgence
100.
Les re´actions des utilisateurs sont jusqu'a` pre´sent tre`s
positives. Les associations repre´sentant les sourds et
mal-entendants devraient organiser davantage de cam-
pagnes de sensibilisation pour faire mieux connai^tre le
syste`me aupre`s des groupes cible´s. De toute manie`re
une e´valuation avec les associations sera faite au de´but
de l'anne´e prochaine.
Vous avez e´galement demande´ s'il existait des plans
pour e´tendre ce syste`me a` d'autres nume´ros compose´s
de trois chiffres.
Les services de police sont demandeurs pour de´velopper
une telle initiative. L'administration de la protection civile
est, pour sa part, dispose´e a` collaborer. Toutefois, pour
e´viter toute confusion et afin de garantir une intervention
rapide et efficace, les fax pour les demandes d'aide non
policie`re devraient arriver au 100 ou au 112 tandis que
les fax pour l'aide policie`re devraient arriver au 101. J'ai
demande´ a` mon administration de re´fle´chir a` ces possi-
bilite´s.
HA 50
COM 039
7
16-11-99
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De voorzitter : De heer Yves Leterme heeft het woord.
De heer Yves Leterme (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
het systeem heeft blijkbaar voordelen. Ik onthoud ook dat
de minister zijn administratie de opdracht heeft gegeven
om de uitbreiding van het noodfaxsysteem te bestude-
ren. De minister had het in dit verband over het voorjaar
2000. Ik meen dat we ons dan terug over dit dossier
kunnen buigen. Ik moedig de minister dan ook aan werk
te maken van dit dossier dat voor de betrokkenen zeer
belangrijk is.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Regeling van de werkzaamheden
Ordre des travaux
De voorzitter : Op verzoek van de heer Jan Eeman
wordt zijn mondelinge vraag nr. 403 naar een latere
datum verschoven.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 10.55 uur.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 10.55 heures.
8
HA 50
COM 039
16-11-99
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000