B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR DE
F
INANCIE
¨ N
EN DE
B
EGROTING
COMMISSION DES
F
INANCES
ET DU
B
UDGET
VAN
DU
09-11-1999
09-11-1999
HA 50
COM 034
HA 50
COM 034
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 034
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes conférés pour l'Organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement du citoyens pour le changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social-chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie & ID21
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 50 0000/00 : Documents parlementaires de la 50e
DOC 50 0000/00 : Parlementaire documenten van de 50e zittingsperiode +
législature, suivi du n° et dy n° consécutif
het nummer en het volgnummer
QRVA
: Question et Réponses écrites
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
HA
: Annales (Compte Rendu intégral)
HA
: Handelingen (Beknopt Verslag)
CRA
: Compte Rendu Analitique
BV
: Beknopt Verslag
PLEN
: Séance plénière
PLEN
: Plenum vergadering
COM
: Réunion de commission
COM
: Commissievergadering
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officiele publicaties, van de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation, 1008 Bruxelles
Natieplein, 1008 Brussel
Fax : 02/549 82 60
Fax : 02/549 81 60
Tél. : 02/549 82 74
Tel. : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 9 november 1999
COMMISSIE
VOOR
DE
FINANCIE
¨ N
EN
DE
BEGROTING
-
COM 034
Mondelinge vraag van de heer Patrick Lansens aan de
minister van Financie¨n over
de herstructurering van de
belastingdiensten
(nr. 341)
5
sprekers : Patrick Lansens, Didier Reynders, minister
van Financie¨n
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- mevrouw Trees Pieters aan de minister van Financie¨n
over
de BTW-verlaging voor renovatie in de bouw
(nr. 313)
- de heer Hagen Goyvaerts aan de minister van Financie¨n
over
de BTW-verlaging voor renovatie in de bouw
(nr. 371)
6
sprekers : Hagen Goyvaerts, Didier Reynders, minis-
ter van Financie¨n, Trees Pieters
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister van Financie¨n over
de pensioenspaarfondsen
(nr. 293)
8
sprekers : Pieter De Crem, Didier Reynders, minister
van Financie¨n
Sommaire
Mardi 9 novembre 1999
COMMISSION
DES
FINANCES
ET
DU
BUDGET
COM 034
Question orale de M. Patrick Lansens au ministre des
Finances sur
la restructuration de l'administration fiscale
(n° 341)
5
orateurs : Patrick Lansens, Didier Reynders, ministre
des Finances
Questions orales jointes de :
- Mme Trees Pieters au ministre des Finances sur
la
re´duction du taux de TVA applicable a` la re´novation
d'immeubles
(n° 313)
- M. Hagen Goyvaerts au ministre des Finances sur
la
re´duction du taux de TVA applicable a` la re´novation
d'immeubles
(n° 371)
6
orateurs : Hagen Goyvaerts, Didier Reynders, mini-
stre des Finances, Trees Pieters
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre des
Finances sur
les fonds d'e´pargne-pension (n° 293)
8
orateurs : Pieter De Crem, Didier Reynders, ministre
des Finances
HA 50
COM 034
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
4
HA 50
COM 034
09-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DES FINANCES
ET DU BUDGET
COMMISSIE VOOR DE FINANCIE¨N
EN DE BEGROTING
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 9 NOVEMBRE 1999
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 9 NOVEMBER 1999
De vergadering wordt geopend om 10.10 uur door de
heer Jef Tavernier, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 10.10 heures par M. Jef
Tavernier
, pre´sident.
Mondelinge vraag van de heer Patrick Lansens aan
de minister van Financie¨n over
de herstructurering
van de belastingdiensten
(nr. 341)
Question orale de M. Patrick Lansens au ministre des
Finances sur
la restructuration de l'administration
fiscale
(n° 341)b>
De voorzitter : De heer Patrick Lansens heeft het woord.
De heer Patrick Lansens (SP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, in het kader van de herstructurering
van het ministerie van Financie¨n wordt gewerkt aan de
samenvoeging van de administratie van de Directe Be-
lastingen en van de administratie van de BTW in e´e´n
overkoepelende administratie van de ondernemings- en
inkomensfiscaliteit. Van een dergelijke operatie mag wor-
den verwacht dat ze de administratie zou vereenvoudi-
gen en klantvriendelijker maken. Indien deze plannen
echter werkelijkheid worden, dan zal zij de klant-
gerichtheid voor de inwoners van een aantal gemeenten
van de midden- en westkust, negatief bei¨nvloeden. De
inwoners van Bredene, Gistel, Oudenburg en Middel-
kerke, kunnen voor bepaalde fiscale doeleinden terecht
in het centrum van Oostende; de inwoners van Nieuw-
poort in hun eigen gemeente. In de toekomst zouden de
inwoners van Bredene, Middelkerke, Gistel en Ouden-
burg zich tot Nieuwpoort moeten wenden, de mensen
van Nieuwpoort tot Veurne en de mensen van Koksijde
die nu in Nieuwpoort terechtkunnen, ook tot Veurne. Dit
zou in scherp contrast staan met de intentie van de
federale overheid, die zegt dat het openbaar ambt klant-
vriendelijker moet worden en een volledige hervorming in
het vooruitzicht stelt. Bovendien zouden heel wat men-
sen een verplaatsing van 40 km moeten maken, wat een
verslechtering betekent ten opzichte van de huidige
toestand, zeker voor gepensioneerden en mindervaliden.
In hoeverre worden deze plannen gerealiseerd ? Werden
er reeds beslissingen in die zin genomen ? Zo ja, wan-
neer zouden deze plannen in werking treden ? Is er nog
een herziening mogelijk van de situatie aan de midden-
en westkust in de richting van meer klantvriendelijkheid ?
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Didier Reynders : Mijnheer de voorzitter, da-
mes en heren, de herstructurering is een proces waar-
over reeds lang geleden werd beslist. Het vormt een
onderdeel van de ontwikkeling van een plan waartoe
werd beslist door mijn voorgangers de heren Maystadt en
Viseur. Vermits de realisatie ervan in een eindfase ver-
keert, wens ik de principes ervan niet in vraag te stellen.
Bij het einde van de herstructurering van de buitendien-
sten van de fiscale administratie, zullen de beheers-
centra de klassieke diensten vervangen. Op die manier
zal hun ambtsgebied overeenstemmen met die van de
controlecentra, opgericht in 1997. Die proefcentra zullen
worden opgericht vanaf 1 juli in het strategisch gebied,
zoals Oostende. Het gaat duidelijk om een proef waarvan
het resultaat na een jaar zal worden gee¨valueerd. Toch
vestig ik uw aandacht op het feit dat het gaat om een
proces in evolutie dat steeds kan worden bijgestuurd
overeenkomstig de bereikte resultaten. Om de dienstver-
lening voor de burgers te vergemakkelijken, heb ik ge-
vraagd om tijdens de belangrijke perioden van het fiscale
jaar, permanenties in het ambtsgebied van de vorige
kantoren te organiseren.
De voorzitter : De heer Patrick Lansens heeft het woord.
De heer Patrick Lansens (SP) : Mijnheer de voorzitter, ik
meen te begrijpen dat een evaluatie mogelijk is, dat het
een proefproject betreft, ook in Oostende, dat na een jaar
kan worden bijgestuurd. Ik ga hier grotendeels mee
akkoord. Ik verneem met plezier dat er in de drukste
periode een dienstverlening in de huidige centra zou
worden aangeboden. Ik ben tevreden met het antwoord
van de minister. Ik hoop dat nog enigszins zal worden
bijgestuurd na de periode van evaluatie.
Minister Didier Reynders : Dit is mogelijk.
HA 50
COM 034
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Samengevoegde mondelinge vragen van :
- mevrouw Trees Pieters aan de minister van Finan-
cie¨n over
de BTW-verlaging voor renovatie in de
bouw
(nr. 313)
- de heer Hagen Goyvaerts aan de minister van
Financie¨n over
de BTW-verlaging voor renovatie in
de bouw
(nr. 371)
Questions orales jointes de :
- Mme Trees Pieters au ministre des Finances sur
la
re´duction du taux de TVA applicable a` la re´novation
d'immeubles
(n° 313)b>
- M. Hagen Goyvaerts au ministre des Finances sur
la re´duction du taux de TVA applicable a` la re´nova-
tion d'immeubles
(n° 371)b>
De voorzitter : Aangezien mevrouw Trees Pieters mo-
menteel afwezig is, geef ik het woord aan de heer Hagen
Goyvaerts.
De heer Hagen Goyvaerts (Vlaams Blok) : Mijnheer de
voorzitter, mijnheer de minister, de CVP heeft blijkbaar
een probleem met de woningen van vijf jaar in het kader
van de renovatie. Ik herinner u eraan dat, tijdens een
informele vergadering van de ministers van Financie¨n
van de Europese Unie van 11 en 12 september 1999,
werd beslist om de categorie nieuwbouw van een ver-
laagd BTW-tarief uit te sluiten. Arbeidsstimulerende
maatregelen voor de nieuwbouw worden zo verhinderd.
De categorie renovatie en herstellingen van prive´-
woningen werd wel behouden, met uitzondering van die
materialen die een te groot aandeel van de prijs zouden
vertegenwoordigen. Vermits het stedebouwkundig beleid
de aankoop van bestaande woningen aanmoedigt ten
nadele van de nieuwbouw, en gezien het feit dat de
renovatiewerken veel meer vatbaar zijn voor fraude dan
nieuwbouw, is de termijn van vijf jaar een middel om de
tewerkstelling in dit gedeelte van de bouwsector te
stimuleren. In het kader van de stadsrenovatie en de
initiatieven om de leegloop van de steden naar de
periferie om te keren, kan het verlaagde BTW-tarief van
6% ook een stimulans zijn.
Ik kreeg graag een toelichting over de manier waarop de
BTW-verlaging van 6% zal worden toegepast, meer
specifiek wat de gepresteerde werkuren en de gebruikte
materialen betreft. Welke tijdsspanne werd voorzien voor
het goedkeuren van het ontwerp van richtlijn van de
Europese Commissie met betrekking tot het verlaagd
tarief op de arbeidsintensieve diensten door de Europese
Economische en Financie¨le Raad, de zogenaamde Eco-
fin ?
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Didier Reynders : Mijnheer de voorzitter,
collega's, ingevolge de recent getroffen richtlijn tot wijzi-
ging van de richtlijn 77/388 EEG, heeft Belgie¨ op 28
oktober 1999 een aanvraag ingediend bij de diensten van
de Europese Commissie om bij wijze van experiment
voor een periode van drie jaar, een verlaagd BTW-tarief
te kunnen toepassen op zeer arbeidsintensieve diensten.
Behoudens enkele welbepaalde kleine hersteldiensten,
slaat deze aanvraag op de renovatie en het herstel van
particuliere woningen van meer dan vijf jaar oud. Luidens
bedoelde richtlijn geldt dit verlaagd tarief met uitzonde-
ring van materialen die een beduidend deel vertegen-
woordigen van de waarde van de leveringen.
Wat de uitsluiting van bepaalde materialen betreft, meen
ik dat woningen, begrepen in de categorie van 5 tot 15
jaar oud, normaliter geen voorwerp uitmaken van belang-
rijke
renovatiewerkzaamheden,
maar
eerder
van
onderhoudswerken zoals schilder- en behangerswerken.
In ieder geval zullen materialen zoals de collectieve
verwarmingsketels in appartementsgebouwen en de lif-
ten worden uitgesloten van het verlaagd tarief. Onder
voorbehoud van deze bij bedoelde richtlijn opgenomen
afwijking, zal de nieuwe regeling grotendeels gelijk zijn
aan de huidige toepassing van het verlaagd tarief van
prive´-woningen van meer dan 15 jaar oud. Zodra de
Europese Raad van ministers de aanvraag van Belge¨
groen licht geeft, zullen de nodige legistieke en admini-
stratieve maatregelen worden genomen om deze nieuwe
bepaling vanaf 1 januari 2000 van kracht te doen worden.
Er is voorzien in een proefperiode van drie jaar. Samen
met de Europese Commissie zal er een evaluatie volgen
en eventueel een correctie worden doorgevoerd. Het ligt
in mijn bedoeling de maatregel ingang te doen vinden
vanaf 1 januari 2000 voor een periode van drie jaar.
De voorzitter : De heer Hagen Goyvaerts heeft het
woord.
De heer Hagen Goyvaerts (Vlaams Blok) : Mijnheer de
voorzitter, ik dank de minister voor zijn antwoord. Het
Vlaams Blok heeft reeds een wetsvoorstel ingediend om
de verlaagde BTW te versoepelen voor woningen vanaf 5
jaar. Een snelle behandeling van het wetsvoorstel kan
dus geen probleem vormen.
De voorzitter : Mevrouw Trees Pieters heeft het woord.
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, ik heb vragen bij de efficie¨ntie van
de voorgestelde maatregelen. Een vorige regering heeft
het verlaagde BTW-tarief laten gelden voor renovatie-
werken aan woningen van 15 jaar in plaats van 20 jaar.
Er werd zelfs gevraagd om tot woningen van 10 jaar te
gaan. Men heeft dit toen niet gedaan. Maar 5 jaar lijkt wel
6
HA 50
COM 034
09-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Trees Pieters
van het goede teveel. Een bouwwerk van 5 jaar heeft niet
onmiddellijk renovatie nodig. Het gevolg zal zijn dat de
bouwheer het bouwen van bepaalde onderdelen zal
uitstellen tot er 5 jaar is verlopen om de bouwwerken met
een verlaagd BTW-tarief uit te voeren. De maatregel is
complex omdat hij enkel van toepassing is op lonen en
niet op materialen. Ik gaf reeds een voorbeeld. In de
bouwkroniek lees ik dat een vergadering plaatsvond
waarin de minister voorstelde de maatregel uit te breiden
tot materialen die niet worden gedefinieerd, maar waar-
voor luxe-afwerkingen, zoals sauna's en zwembaden,
niet in aanmerking zouden komen. We hadden graag een
definitie van de niet-luxematerialen. De kost van deze
BTW-verlaging zou 240 miljoen frank bedragen. De
impact van de maatregel is dus bijzonder laag. Ik opteer
voor een verlaging van het BTW-tarief voor sociale
woningbouw tot 12 of tot 6%, op voorwaarde dat deze
verlaging wordt beperkt tot een eerste woning. Nu vraagt
men om moeilijkheden. Als het zo is dat materialen
eveneens in aanmerking komen, dan betekent dit een
kleine correctie, maar een scheiding trekken voor luxe-
materialen lijkt niet eenvoudig.
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Didier Reynders : Mijnheer de voorzitter, da-
mes en heren, eerst en vooral, moeten we een richtlijn
beantwoorden. Het gaat om de renovatie van prive´-
woningen, of helemaal niets. In Frankrijk heeft men deze
beslissing genomen voor woningen van twee jaar oud.
Wat het voorbeeld betreft dat u aanhaalde, kan worden
gezegd dat een bungalow van 30 jaar oud met een
aangebouwde garage en een vernieuwd dak voor het
geheel wordt beschouwd als een woning waarvan de
eerste ingebruikname op zijn minst 15 jaar voorafgaat
aan het eerste tijdstip waarop BTW is verschuldigd,
overeenkomstig artikel 22 van het BTW-wetboek. Het
door mevrouw Pieters bedoelde werk in onroerende staat
zal dus reeds op grond van de thans geldende regeling
- indien de andere voorwaarden zijn vervuld - voor het
geheel van het verlaagd tarief van 6% kunnen genieten.
De tariefverlaging die Belgie¨, onder voorbehoud van
aanvaarding, aan de Europese Commissie heeft voorge-
steld, houdt een uitbreiding in van het thans reeds
geldend verlaagd tarief voor de herstelling en renovatie
van prive´-woningen. Afgezien van bijkomende voorwaar-
den, te wijten aan de formulering van de Europese
Richtlijn, zal de vanaf 1 januari 2000 geldende regeling
de thans toegepaste maatregel voor prive´-woningen van
meer dan 15 jaar uitbreiden tot die van meer dan 5 jaar.
Dit is het geval nu voor prive´-woningen van meer dan
15 jaar. We verlagen de leeftijd dus naar 5 jaar. De
verlaging geldt voor lonen en materialen, met uitzonde-
ring van grote materialen, zoals bijvoorbeeld liften.
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : Dit is dus geen renova-
tie ? Het is nochtans een prachtig voorbeeld van renova-
tie.
M. Didier Reynders, ministre : Non, car ces mate´riaux
repre´sentent une part trop importante de l'ensemble des
cou^ts. Pour prendre l'exemple franc¸ais, c'est ce qu'on
appelle la proble´matique des baignoires. Lorsque vous
re´novez une salle de bain, les cou^ts de main-d'oeuvre
font automatiquement l'objet d'une re´duction de la TVA.
Les tuyauteries qui sont installe´es dans la salle de bain
font e´galement l'objet d'une re´duction de la TVA.
Lorsqu'il s'agit d'implanter une baignoire, par exemple,
on devrait, en principe, travailler avec des montants
forfaitaires. C'est d'ailleurs probablement ce qu'on a
compris d'une de´claration que j'ai formule´e. Si, dans une
salle de bain, vous envisagez d'implanter une baignoire
qui ressemble plus a` une piscine qu'a` une baignoire
classique, vous ne pouvez appliquer le taux de TVA de
6% qu'a` un montant forfaitaire base´ sur le cou^t d'une
baignoire.
C'est la diffe´rence entre le cou^t de la main-d'oeuvre, les
mate´riaux inhe´rents au travail effectue´ et les mate´riaux
que l'on conside`re comme sortant du cadre normal de la
re´novation ou de l'ame´nagement.
Il est vrai qu'il existe une longue liste d'objets pouvant
faire l'objet de la re´duction. Je peux vous dire que nous
plaidons pour que cette liste soit la plus large possible.
Mais nous devrons e´videmment en de´battre en commis-
sion.
J'ai toutefois cite´ a` titre d'exemples tout a` l'heure, les
syste`mes de chauffage collectif dans les immeubles ou
les syste`mes d'ascenseurs, comme e´tant exclus. Pour le
reste, nous allons plaider pour obtenir la disposition la
plus large possible.
La directive re´sulte de de´cisions prises lors du sommet
de Luxembourg et de discussions qui avaient de´ja` eu lieu
entre ministres des Finances. Depuis le de´but, nous
voulons viser des services a` haute intensite´ de main-
d'oeuvre.
De voorzitter : Mevrouw Trees Pieters heeft het woord.
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, ik wacht nog op de lijst van mate-
rialen die in aanmerking komen voor de verlaging en van
diegene die worden uitgesloten. Zou u de kostprijs van
de verlaging van 10 naar 5 jaar willen becijferen ? Ik blijf
bij mijn standpunt dat na 5 jaar nog geen renovatie nodig
is. Het zou neerkomen op een uitstel van afwerking die
reeds vroeger kon gebeuren.
Minister Didier Reynders : Ik begrijp uw opmerking.
HA 50
COM 034
7
09-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Didier Reynders
Monsieur le pre´sident, comme je l'ai de´ja` annonce´ pour
d'autres the`mes, je voudrais vous faire parvenir le cour-
rier que j'ai adresse´ aux communaute´s europe´ennes en
ce qui concerne nos propositions en matie`re de re´duction
de la TVA. Il serait en effet utile qu'avant-me^me que les
projets ne soient de´battus en commission, les membres
de la commission qui le souhaitent prennent connais-
sance du document adresse´ a` la Commission euro-
pe´enne.
Par ailleurs, nous pourrons en parler longuement lors du
de´bat sur les textes qui tenteront de mettre tout cela en
vigueur. Je ne suis d'ailleurs pas su^r que ce seront tous
des projets de loi. Dans un certain nombre de cas, il
s'agira d'arre^te´s royaux.
De toute manie`re, nous ne pourrons prendre des arre^te´s
royaux que dans le cadre de la directive europe´enne. Il
n'est e´videmment pas question que nous imaginions
d'autres formules de re´duction de TVA que celles qui ont
e´te´ adopte´es au plan europe´en.
Vous savez que tout au long de la dernie`re le´gislature - et
je le ferai probablement encore -, j'ai plaide´ pour qu'on
aille plus loin en matie`re de re´duction de TVA. Cela n'a
malheureusement pas e´te´ fait jusqu'a` pre´sent. Et quand
une telle mesure a e´te´ envisage´e, elle a vite e´te´ aban-
donne´e, comme par exemple, dans le secteur social. Il
n'est pas exclu que nous proposions a` nouveau a` l'avenir
d'autres mesures.
Cette premie`re mesure de re´duction vaudra pour trois
ans.
Concernant l'e´valuation, je voudrais dire a` Mme Pieters
qu'elle a une vue particulie`rement optimiste du compor-
tement de nos concitoyens. L'e´valuation que nous avons
faite a` l'occasion des budgets peut e^tre analyse´e comme
vous le faites. Le cou^t est alors tre`s faible : 241 millions
dans une premie`re e´valuation, pouvant e´ventuellement
aller jusqu'a` 400 millions.
Sans prendre trop de votre temps, je voudrais vous dire
que l'on peut effectivement estimer que ce n'est pas
grand chose. Dans ce cas, cela signifierait qu'il n'y aurait
pas en Belgique beaucoup de re´novations d'immeubles
de 5 a` 15 ans d'a^ge. Par contre, pour une autre mesure
que nous proposons, soit la re´duction de la TVA sur les
re´parations de bicyclettes, de chaussures et de ve^te-
ments, le cou^t s'e´le`ve au moins a` 1,5 milliard de francs.
Il semblerait donc que l'on re´pare beaucoup plus les
bicyclettes, les chaussures et les ve^tements que les
immeubles. Ceci repre´sente une vue optimiste du com-
portement de nos concitoyens.
De la` ou` je me situe depuis trois mois et en fonction de
re´flexions que j'entends, je me demande si on ne peut
pas faire une autre analyse. Peut-e^tre que le cou^t faible
estime´ par mon administration est du^ non pas au fait que
l'on re´nove peu les immeubles de 5 a` 15 ans, mais au fait
que l'on en parle tre`s peu et que l'on e´crit encore moins
a` mon administration a` ce sujet. L'objectif de la mesure
n'est pas seulement de cre´er de l'emploi a` travers une
nouvelle activite´, c'est aussi une volonte´ de
blanchir du
travail au noir. Pour affirmer cela, je pars du postulat qu'il
y a une part de l'activite´ qui se fait sans de´claration a`
l'administration des contributions.
En conclusion, je dirai que cette mesure n'exclut aucune
autre re´flexion sur d'autres mesures favorables a` un
secteur comme celui de la construction. Mais ceci re´pond
a` une de´marche europe´enne. Et nous ferons le bilan de
son impact dans trois ans.
Concre`tement, nous vous ferons parvenir les textes
adresse´s a` la Commission europe´enne. Et nous devrons
probablement pre´voir dans le courant de l'anne´e 2002,
une discussion sur l'e´valuation qui sera faite des re´sul-
tats de la mesure.
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : U haalt het zwartwerk
aan. Maar dit vormt een afzonderlijk probleem. U schaft
de dienstencheques af. Dit is nieuw en aantrekkelijk. U
maakt toch deel uit van een regering die collegiaal
werkt ? Het is een breed debat. Ik maak geen deel uit van
de commissie en wens de teksten hieromtrent te beko-
men.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
Mondelinge vraag van de heer Pieter De Crem aan de
minister van Financie¨n over
de pensioenspaar-
fondsen
(nr. 293)
Question orale de M. Pieter De Crem au ministre des
Finances sur
les fonds d'e´pargne-pension (n° 293)b>
De voorzitter : De heer Pieter De Crem heeft het woord.
De heer Pieter De Crem (CVP) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, de fiscale aftrekbaarheid van het
pensioensparen vergroot de financie¨le kloof tussen ge-
neraties in het voordeel van de oudere en vaak hoger
verloonde belastingplichtigen. Dit wordt in enkele Euro-
pese lidstaten aan een aantal voorwaarden gekoppeld. In
Belgie¨ wordt aan de pensioenspaarfondsen de verplich-
ting opgelegd om 30% van hun activa te investeren in
Belgische aandelen, gekoppeld aan het fiscale voordeel
dat we kennen, namelijk de fiscale vrijstelling van 22 000
frank. Dit is volgens juridische deskundigen strijdig met
een aantal Europese regels. Belgie¨ zou hierdoor de BX6
bevoordelen en de Belgische beleggers, op 10% na,
beletten via deze fondsen op andere aandeelmarkten te
investeren. De pensioenspaarfondsen konden eind vorig
8
HA 50
COM 034
09-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Pieter De Crem
jaar, ongeveer 322 miljard frank beheren. De Europese
Commissie heeft op 15 oktober een onderzoek geopend
tegen Frankrijk en Italie¨. In Frankrijk ging het hoofdzake-
lijk om de zogenaamde Fonds DSK Dominique Shoskan-
fondsen. De regelgevingen van Frankrijk en Italie¨ zouden
strijdig zijn met het artikel 56 en volgende van het
Verdrag voor Vrij Verkeer van Kapitalen binnen de Unie.
De risicospreiding die zou kunnen leiden tot investerings-
beperking kan binnen de Eurozone niet meer als een
argument voor het behoud van deze regelgevingen wor-
den ingeroepen. Het Verdrag over het Vrij Verkeer van
Kapitalen in de Europese Unie heeft in het verleden
vaker voor de nodige heisa in de Belgische fiscale en
financie¨le sector gezorgd. Ik denk hierbij aan de door
Belgie¨ verloren strijd waarbij enkele Belgische instellin-
gen fiscaal aftrekbare hypothecaire kredieten en verze-
keringen konden verlenen. Vandaar dat ik een aantal
vragen heb.
Overweegt de minister om al dan niet een snelle aanpas-
sing van de vigerende wetgeving betreffende de
pensioenspaarfondsen door te voeren ?
Zal de minister gevolg geven aan de vraag van de PVICP
om het inschrijvingsbedrag van 22 000 frank tussen 2001
en 2005 jaarlijks met 10 000 frank op te trekken ?
Hoe schat de minister de gevolgen in van een eventuele
opheffing van de 30%-voorwaarde voor de BX6 ?
Dient de huidige beperking van 10% van beleggen in
buitenlandse aandelen, de maximale participatie die
pensioenspaarfondsen in buitenlandse aandelen mogen
nemen, gehandhaafd te worden ?
Ten slotte, mogen de pensioenspaarfondsen hun verlie-
zen op de BX6 niet neutraliseren via deze buitenlandse
aandelenmarkten ?
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Didier Reynders : Mijnheer de voorzitter, da-
mes en heren, ten eerste, het optrekken van het maxi-
maal bedrag dat in aanmerking kan komen voor het
pensioensparen mag niet in verband worden gebracht
met de beleggingsvoorwaarden. Het eenmalig optrekken
met 3 000 frank kost 1,2 miljard frank. Deze verhoging vijf
jaar na elkaar en cumulatief toepassen, zou op kruissnel-
heid jaarlijks 6 miljard frank kosten. Een eventuele maat-
regel in die zin zal vooral afhangen van het feit of en in
welke mate er enige budgettaire ruimte is. We moeten
voorzichtig blijven. Een hervorming van de personen-
belasting zal op het getouw worden gezet, waarbij alle
soorten fiscale aftrekken op een globale wijze zullen
worden onderzocht.
Ten tweede, uit nadere inlichtingen blijkt dat Frankrijk in
het kader van artikel 56 van het EEG-verdrag een
gemotiveerd advies heeft verkregen van de Europese
Commissie. Blijkbaar zou dit advies gaan over het zoge-
naamde DSK-Fonds. Belgie¨ is tot op vandaag nog niet in
het bezit van de argumentatie die in casu wordt gebruikt.
Het is dan ook te vroeg om nu al conclusies te trekken
met betrekking tot de Belgische regering. Ik volg in ieder
geval deze zaak op met mijn administratie.
Ten derde, het is voorbarig om uitspraken te doen over
de gevolgen voor de Brusselse Beurs. Het gaat immers
om een inschatting van het bedrag van pensioenfondsen
op een bepaald ogenblik en in een bepaalde context.
Momenteel kan men alleen vaststellen dat de pensioen-
spaarfondsen 32% van hun activa in Belgische aandelen
hebben gei¨nvesteerd. Dit is boven de drempel van 30%.
Zelfs indien de Fondsen de trend per sector zouden
volgen, kan men daaruit niet afleiden dat dit een nega-
tieve invloed zou hebben op het voormelde percentage.
De heer Pieter De Crem (CVP) : Mijnheer de minister, ik
ga niet akkoord met uw laatste standpunt. We moeten de
maatschappelijke effecten van het pensioensparen bekij-
ken. De kloof tussen de generaties wordt groter. Ik zou
een voorstel willen doen om een modulering in leeftijd
met betrekking tot het bedrag van de fiscale aftrekbaar-
heid in te voeren. Het zou concreet gaan om een grotere
aftrekbaarheid dan 22 000 frank, beperkt tot de leeftijds-
categorie tot 40 jaar. Zoniet ontstaat een pervers effect
van de fiscale aftrekbaarheid.
Le pre´sident : La parole est au ministre.
M. Didier Reynders, ministre : Monsieur le pre´sident, la
mesure portait au de´part sur une de´ductibilite´ de 40 000
francs. Celle-ci a ensuite e´te´ re´duite, probablement pour
des raisons budge´taires, a` 22 000 francs. Comme vous
le savez certainement, l'indexation d'un certain nombre
de me´canismes fiscaux a e´te´ suspendue pendant un
certain temps.
Pour l'instant, tout ce que je puis vous dire, c'est que
l'indexation s'appliquera a` ce type de montants. Nous
verrons donc de´ja` une premie`re e´volution.
Cela e´tant, lors de la re´forme fiscale que nous allons
pre´parer pour pouvoir en de´battre lors de la rentre´e
d'octobre 2000, nous aurons l'occasion de revenir sur
l'ensemble des de´ductibilite´s.
Le pre´sident : L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 10.50 heures.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 10.50 uur.
HA 50
COM 034
9
09-11-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000