B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
Handelingen
Annales
I
NTEGRAAL VERSLAG
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE
C
OMPTE RENDU INTÉGRAL
DE LA RÉUNION PUBLIQUE DE LA
COMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
N
ATIONALE WETENSCHAPPELIJKE
EN CULTURELE INSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND EN DE
L
ANDBOUW
COMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE SCIENTIFIQUE
,
DE
E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
VAN
DU
19-10-1999
19-10-1999
HA 50
COM 017
HA 50
COM 017
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
2
HA 50
COM 017
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes conférés pour l'Organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone - Mouvement du citoyens pour le changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social-chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie & ID21
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 50 0000/00 : Documents parlementaires de la 50e
DOC 50 0000/00 : Parlementaire documenten van de 50e zittingsperiode +
législature, suivi du n° et dy n° consécutif
het nummer en het volgnummer
QRVA
: Question et Réponses écrites
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
HA
: Annales (Compte Rendu intégral)
HA
: Handelingen (Beknopt Verslag)
CRA
: Compte Rendu Analitique
BV
: Beknopt Verslag
PLEN
: Séance plénière
PLEN
: Plenum vergadering
COM
: Réunion de commission
COM
: Commissievergadering
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Officiele publicaties, van de Kamer van volksvertegenwoordigers
Commandes :
Bestellingen :
Place de la Nation, 1008 Bruxelles
Natieplein, 1008 Brussel
Fax : 02/549 82 60
Fax : 02/549 81 60
Tél. : 02/549 82 74
Tel. : 02/549 82 74
www.laChambre.be
www.deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Inhoud
Dinsdag 19 oktober 1999
COMMISSIE
VOOR
HET
BEDRIJFSLEVEN,
HET
WETENSCHAPSBELEID,
HET
ONDERWIJS,
DE
NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN CULTURELE
INSTELLINGEN,
DE
MIDDENSTAND
EN
DE
LANDBOUW
-
COM 017
Mondelinge vraag van de heer Dirk Van der Maelen aan
de minister van Economie en Wetenschappelijk Onder-
zoek over
de dalende productieprijzen en ongewijzigde
consumptieprijzen in sommige takken van de landbouw-
sector
(nr. 22)
5
sprekers : Dirk Van der Maelen, voorzitter van de
SP-fractie, Rudy Demotte, minister van Economie en
Wetenschappelijk Onderzoek
Mondelinge vraag van mevrouw Frieda Brepoels aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
over
de politieke ingreep in de berekening van de index
van september
(nr. 138)
7
sprekers : Frieda Brepoels, Rudy Demotte, minister
van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Mondelinge vraag van de heer Pierre Lano aan de minis-
ter van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek over
het uitwisselen van gegevens tussen de dienst voor
inverkeersstelling en de verzekeringsmaatschappijen bij
het opsporen van niet-verzekerde auto's
(nr. 160)
10
sprekers : Pierre Lano, Rudy Demotte, minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
Sommaire
Mardi 19 octobre 1999
COMMISSION DE L'E
´ CONOMIE, DE LA POLITIQUE
SCIENTIFIQUE, DE L'E
´ DUCATION, DES INSTITUTIONS
SCIENTIFIQUES
ET
CULTURELLES
NATIONALES,
DES
CLASSES
MOYENNES
ET
DE
L'AGRICUL-
TURE
-
COM 017
Question orale de M. Dirk Van der Maelen au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
le fait que
les prix a` la consommation restent inchange´s alors que les
prix a` la production diminuent dans certains secteurs de
l'agriculture
(n° 22)
5
orateurs : Dirk Van der Maelen, pre´sident du groupe
SP, Rudy Demotte, ministre de l'Economie et de la
Recherche scientifique
Question orale de Mme Frieda Brepoels au ministre de
l'Economie
et
de
la
Recherche
scientifique
sur
l'intervention politique dans le calcul de l'indice des prix
de septembre
(n° 138)
7
orateurs : Frieda Brepoels, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
Question orale de M. Pierre Lano au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
l'e´change
de donne´es entre les services de mise en circulation et les
compagnies d'assurances afin de rechercher les ve´hicu-
les non assure´s
(n° 160)
10
orateurs : Pierre Lano, Rudy Demotte, ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique
HA 50
COM 017
3
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
4
HA 50
COM 017
19-10-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
COMMISSION DE L'E´CONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'E´DUCATION, DES INSTITUTIONS
SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES, DES CLASSES MOYENNES
ET DE L'AGRICULTURE
COMMISSIE VOOR HET BEDRIJFSLEVEN,
HET WETENSCHAPSBELEID,
HET ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN CULTURELE
INSTELLINGEN, DE MIDDENSTAND
EN DE LANDBOUW
RE
´ UNION PUBLIQUE DU
MARDI 19 OCTOBRE 1999
OPENBARE VERGADERING VAN
DINSDAG 19 OKTOBER 1999
De vergadering wordt geopend om 15.03 uur door de
heer Jos Ansoms, voorzitter.
La re´union est ouverte a` 15.03 heures par M. Jos
Ansoms, pre´sident.
Mondelinge vraag van de heer Dirk Van der Maelen
aan de minister van Economie en Wetenschappelijk
Onderzoek over
de dalende productieprijzen en on-
gewijzigde consumptieprijzen in sommige takken
van de landbouwsector
(nr. 22)
Question orale de M. Dirk Van der Maelen au ministre
de l'Economie et de la Recherche scientifique sur
le fait que les prix a` la consommation restent in-
change´s alors que les prix a` la production diminuent
dans certains secteurs de l'agriculture
(n° 22)
De voorzitter : De heer Dirk Van der Maelen heeft het
woord.
De heer Dirk Van der Maelen (SP) : Mijnheer de voor-
zitter, wie mij de afgelopen jaren in het parlement aan het
werk heeft gezien, zal zich misschien verwonderd afvra-
gen hoe het komt dat Van der Maelen vragen begint te
stellen over de prijzen van landbouwproducten. De ver-
klaring is vrij eenvoudig : naar aanleiding van de dioxine-
crisis ben ik, net als andere leden, door landbouwers
benaderd.
Tijdens die gesprekken viel het mij op dat elk van die
landbouwers voor zijn producten een prijs kreeg die
opvallend lager was. Daarnaast stelde ik vast dat de prijs
voor de consument nauwelijks veranderde. Ik heb zelf de
melkprijzen eens vergeleken en heb vastgesteld dat
tijdens de periode van mijn onderzoek de prijs voor melk
voor de landbouwer met 1 tot 2 frank per liter daalde,
terwijl de prijs voor de consument ongewijzigd bleef.
Hetzelfde kon worden vastgesteld voor de vleesprijzen.
De landbouwer kreeg duidelijk minder en de consument
zag niets veranderen. Het viel trouwens op dat de prijs
voor vis in die periode wel steeg. Ik heb in dit verband vier
vragen.
Ten eerste, kan de minister bevestigen dat de prijzen
voor de landbouwers zijn gedaald en die voor de consu-
ment gelijk zijn gebleven ?
Ten tweede, is de minister het eens met mijn nogal boude
vaststelling dat er iets schort aan de wijze waarop de
prijzen in Belgie¨ worden vastgelegd en fluctueren ? Ik
durf te zeggen dat het prijsvormingsmechanisme wel
werkt in het nadeel van de consument, maar niet in zijn
voordeel. Als de prijzen voor de basisproducten dalen,
zouden normaliter de prijzen voor de consument ook
moeten dalen. Ik heb vastgesteld dat dit niet het geval is.
Als de vraag wegens een of andere externe factor stijgt,
zoals het geval is voor vis, dan stelt de consument vast
dat de prijs die hij moet betalen wel stijgt. Er loopt dus iets
mis bij het vastleggen van de prijzen. Als dit het geval is,
hoe kan dit worden verklaard ? Ik begrijp het niet. Als de
vrije markt naar behoren zou functioneren, zou de prijs
van melk die de consument moet betalen zijn gedaald.
Dit is niet gebeurd. Het systeem werkt wel als de prijs
voor de consument stijgt.
Ten derde, wat kan een minister van Economische Zaken
hieraan doen binnen het kader van de huidige wetge-
ving ?
HA 50
COM 017
5
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Dirk Van der Maelen
Ten vierde, wat is de minister van plan in de toekomst te
doen als het zo is dat de wetgeving hem bepaalde
beperkingen oplegt ?
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Rudy Demotte : Mijnheer de voorzitter, naar
aanleiding van de vraag van de heer Van der Maelen heb
ik onmiddellijk contact opgenomen met mijn administratie
om de waarheid te kennen omtrent de prijsbewegingen
vastgesteld in het kader van de dioxinecrisis. De cijfers
tonen aan dat de beweringen inderdaad kloppen. De
dioxinecrisis heeft blijkbaar een belangrijke invloed ge-
had op de verlaging van de productieprijzen, meer be-
paald de prijzen aangeboden door de producenten. Deze
prijsdaling zou echter niet zijn doorberekend aan de
verbruikers.
De gegevens hebben niet enkel betrekking op de melk-
sector vermits de andere producten dezelfde evolutie
hebben ondergaan. In de vleessector werden er verge-
lijkingen gemaakt op basis van indexcijfers en op basis
van een raming van de productiecijfers, vooral uit de
FEDIS en de BIRB. De Brusselse slachthuizen hebben
deze informatie eveneens bevestigd. In de varkenssector
hebben de prijzen in de maanden mei en juni een
terugval gekend van bijna 15% in vergelijking met de
voorgaande maanden terwijl uit de indexcijfers blijkt dat
de prijzen ongewijzigd zijn gebleven. Voor het rundvlees
hebben wij eveneens een prijsverlaging gekend van
ongeveer 10% terwijl de prijzen bij de slagers identiek
zijn gebleven.
In de vissector werd in dezelfde periode een verhoging
van bijna 10% van de verbruikersprijs geconstateerd. Dit
is bijvoorbeeld het geval voor kabeljauw.
Ces re´sultats sont e´tonnants, inte´ressants et ils montrent
en tout cas qu'un impact tre`s important a e´te´ perc¸u par
les secteurs agricole et agro-alimentaire en ge´ne´ral. Je
confirme e´galement les chiffres pre´sente´s par notre
colle`gue Van der Maelen quand il estime a`, entre un demi
et un milliard de francs, le pre´judice pour le secteur du
lait, lie´ a` la baisse des prix offerts aux producteurs. Cela
signifie e´galement qu'il y eut, par ce biais, une importante
prise de be´ne´fice dans le marche´ que l'on pourrait
aise´ment qualifier d'amorale. Ce phe´nome`ne s'est e´ga-
lement produit lors de la crise de la
vache folle.
Ce cas re´ve`le e´galement un fait particulie`rement aigu
dans la crise de la dioxine. En effet, dans ce secteur, de
tre`s nombreuses entreprises sont inte´gre´es et disposent
de prix garantis a` la production. La diminution des prix et
la de´re´gulation enregistre´es sont donc e´galement le fait,
dans de nombreux cas, du non-respect des contrats par
les inte´grateurs. Cet e´tat de fait a d'ailleurs e´te´ pris en
conside´ration par l'Etat qui indemnise les entreprises
directement victimes de la crise, mais en utilisant du droit
de prorogation a` l'endroit des inte´grateurs.
Nous vivons dans un syste`me de liberte´ totale des prix,
un syste`me qui interdit une re´gulation exte´rieure. En
1985, une disposition le´gale qui fixait une marge maxi-
male de distribution des viandes bovine et porcine depuis
pre`s de 30 ans a e´te´ abroge´e. Il y avait donc a` l'e´poque
une relative ade´quation entre les prix a` la production et
les prix a` la consommation. Mais cette re´glementation a
e´te´ combattue, notamment par les autorite´s europe´en-
nes et a e´te´ abroge´e.
Il s'ave`re donc aujourd'hui que, dans l'e´tat actuel de la
le´gislation, il est impossible de re´glementer les prix
autrement que par le jeu de la concurrence. C'est une
situation qui est tout a` fait malsaine. En effet, me^me si on
peut aujourd'hui nuancer l'analyse de ces situations en
estimant qu'il peut y avoir un certain de´calage dans le
temps entre les mouvements des prix a` la production
jusqu'a` ce qu'ils se re´percutent a` la consommation, il
n'en demeure pas moins vrai qu'en l'occurrence, la
de´marche est difficilement acceptable.
On peut e´galement conside´rer qu'un certain nombre de
de´taillants ont connu durant cette pe´riode une baisse
assez sensible de leurs ventes et qu'ils ont estime´
ne´cessaire, pour ne pas diminuer trop sensiblement leur
chiffre d'affaires, de ne pas re´percuter, du moins imme´-
diatement, la baisse des prix.
Quoi qu'il en soit, la crise de la dioxine a eu et aura
encore un impact extre^mement important sur l'e´conomie
belge. Les diffe´rents secteurs de l'industrie agro-
alimentaire et de l'e´levage ont e´te´ tre`s largement pre´ju-
dicie´s.
Un dispositif extre^mement important a e´te´ mis en place
par le gouvernement dans l'ensemble du pays, de ma-
nie`re a` re´pondre ponctuellement mais aussi structurelle-
ment aux proble`mes qui ont e´te´ observe´s.
Il y a malheureusement aussi un impact de cette crise qui
risque d'avoir un effet beaucoup plus difficilement esti-
mable et qui concerne le re´tablissement de l'image de la
Belgique a` l'e´tranger.
Wij bevinden ons dus vandaag in een situatie waarin
ieder zijn steentje moet bijdragen om tot een regeling te
komen die in haar geheel gunstig is voor heel het land en
zijn burgers. Deze winstneming is dus onaanvaardbaar.
Zelfs in een markteconomie, met een systeem van totale
vrijheid van prijs, meen ik, in mijn hoedanigheid van
minister van Economie, dat het onaanvaardbaar is dat de
concurrentie enkel in de zin speelt van winstneming en
dat, wanneer zich een prijsvermindering voordoet, deze
niet onmiddellijk wordt doorberekend aan de verbruikers.
6
HA 50
COM 017
19-10-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
Deze toestand is nog minder aanvaardbaar omdat ze op
de rug van de producenten gebeurt die reeds dubbel zijn
benadeeld.
Bijgevolg heb ik de intentie deze kwestie zo vlug mogelijk
aan de prijzencommissie voor te leggen, zodat deze mij
heel snel haar conclusies kan meedelen met betrekking
tot de vastgestelde toestand en me voorstellen kan
formuleren om dit te verhelpen.
De voorzitter : De heer Dirk Van der Maelen heeft het
woord.
De heer Dirk Van der Maelen (SP) : Mijnheer de voor-
zitter, ik dank de minister voor zijn antwoord. Daaruit
onthoud ik dat hij bevestigt dat er inderdaad een daling is
geweest van de prijs van de basisproducten, die zich niet
heeft vertaald in de consumentenprijzen.
Tevens ben ik het volkomen eens met de minister dat wij
geconfronteerd zijn geworden met een winstneming die
onaanvaardbaar is, zeker op een ogenblik dat de ge-
meenschap en de Belgische Staat met miljarden over de
brug moet komen om de schade van de dioxine-
commissie te regelen.
Daarnaast stel ik met tevredenheid vast dat de minister
het hierbij niet laat en het probleem naar de prijzen-
commissie doorschuift. Ik vraag hem hierbij dat hij mij of
de commissie minstens zou inlichten van de uitkomst van
de werkzaamheden van de prijzencommissie rond deze
problematiek.
Mijnheer de minister, tot slot wens ik een suggestie te
doen. Misschien zou het al iets helpen indien wij zouden
overgaan tot wat in Frankrijk deze zomer de pagina's van
de bladen heeft bereikt, met name dat er een grotere
transparantie moet zijn inzake de prijzen van landbouw-
producten. Op de etiketten zou bijvoorbeeld moeten
staan wat het aandeel is dat de landbouwer krijgt,
hoeveel er naar de tussenhandel gaat en hoeveel de
winstmarge van de winkelier of het warenhuis bedraagt.
Misschien zou deze transparantie al tot gevolg hebben
dat uit eerlijke schaamte degenen die profiteren van
dalingen van basisprijzen, dit ook aan de consumenten
zouden doorrekenen.
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Rudy Demotte : Mijnheer de voorzitter, in de
eerste plaats is het mij mogelijk de resultaten aan u en
aan de leden van de commissie mee te delen.
In verband met Frankrijk wijs ik erop dat de evaluatie
slecht is. Het systeem werkt niet. In Belgie¨ zouden wij
ook andere problemen kennen. Wij hebben al een dub-
bele affichering van de prijzen, met name in euro en in
Belgische frank. Een derde prijs zou niet duidelijk zijn
voor de mensen.
Il faudrait faire en sorte que l'avis qui nous sera donne´
par la commission des prix de´bouche sur des proposi-
tions. La voie emprunte´e par la France ne semble
malheureusement pas e^tre la bonne.
Le pre´sident : L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Mondelinge vraag van mevrouw Frieda Brepoels aan
de minister van Economie en Wetenschappelijk On-
derzoek over
de politieke ingreep in de berekening
van de index van september
(nr. 138)
Question orale de Mme Frieda Brepoels au ministre
de l'Economie et de la Recherche scientifique sur
l'intervention politique dans le calcul de l'indice des
prix de septembre
De voorzitter : Mevrouw Frieda Brepoels heeft het
woord.
Mevrouw Frieda Brepoels (VU&ID) : Mijnheer de voor-
zitter, mijnheer de minister, collega's, enkele weken
geleden, meer bepaald eind september, maakte de pers-
berichten melding van een zogenaamde rel die door u
zou zijn veroorzaakt in de indexcommissie door het feit
dat u zou hebben beslist dat een prijsverlaging van de
NMBS-treinabonnementen niet mocht worden verrekend
in het indexcijfer van september. Op dat ogenblik zegde
men ook dat u blijkbaar voor een primeur in de geschie-
denis zorgde door het feit dat een minister politiek ingrijpt
in de berekening van de index. Nadien heb ik daarover
commentaar van u in de pers gelezen. Ik zal hierop
dadelijk ingaan.
Sterker nog is dat men in dat artikel ook beweert dat u uw
administratie het politieke bevel zou hebben gegeven de
prijsverlaging van de NMBS-abonnementen niet mee te
rekenen in de cijfers die aan de indexcommissie moesten
worden meegedeeld.
Toch wel opmerkelijk in dat geval is dat de minister reeds
een beslissing nam vo´o´r de indexcommissie was bijeen-
gekomen om haar advies uit te brengen. Men sprak dan
ook over knoeien met het indexcijfer. Dit zijn woorden die
een aantal organisaties in de mond namen en die toch
wel van toepassing leken op deze situatie. Nochtans
wens ik te onderstrepen dat de betrouwbaarheid van het
indexcijfer van het allergrootste belang is als men dat
wenst te hanteren als een overtuigend maar ook objectief
meetinstrument voor het opvolgen van de prijsevolutie
van het geheel van goederen en diensten voor huishou-
delijk gebruik.
Mijnheer de minister, het is precies door de resultaten
van heel die korf maandelijks ter goedkeuring aan de
indexcommissie voor te leggen - in een van uw brochures
HA 50
COM 017
7
19-10-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Frieda Brepoels
heb ik gelezen dat deze procedure enig in de wereld is -
dat het Belgisch indexcijfer steunt op een ruime sociale
consensus. Door dit principe te doorbreken, begeeft u
zich op glad ijs. U hebt ergens de opmerking gemaakt als
zou de index een instrument van sociale rechtvaardig-
heid zijn. Dit gaat alleen maar op bij een correcte
berekening ervan, vermits het een instrument is dat de
koopkracht van de munt meet.
In de brochure wordt ook melding gemaakt van de
maatregelen die aan de orde zijn in verband met de op te
nemen prijzen in dergelijk indexcijfer. Volgens mij zijn die
heel duidelijk. Men spreekt bijvoorbeeld over prijzen van
artikelen die in opruiming zijn. Deze artikelen tegen
verminderde prijs mogen in geen geval worden opgeno-
men. Men spreekt ook over niet verse of licht bescha-
digde artikelen, verkoop van restanten, gratis diensten
aangeboden als promotie.
Ik dacht misschien dat in het debat over de NMBS de
regering al is gestart met de uitverkoop van de NMBS en
de maatschappij hier al in promotie werd gezet. Ook op
internationaal vlak kan deze ingreep gevolgen hebben,
vermits men binnen de Europese Economische Unie
toch ook tracht geharmoniseerde indexcijfers van de
consumptieprijzen tot stand te brengen. De minister kan
in feite dan ook niet ingrijpen in de cijfers die zijn
administratie naar Europa doorspeelt. Ik stelde mij dan
ook de vraag of dit dan betekent dat we vanaf september
van dit jaar een nieuwe index invoeren ? We kunnen
deze noemen zoals we willen. Ik heb hem bijvoorbeeld
het paars indexcijfer genoemd. Wij kunnen daarvoor ook
een ander woord vinden.
Mijnheer de voorzitter, ik had hierover graag enkele
vragen aan de minister gesteld.
Mijnheer de minister, hebt u aan uw administratie op-
dracht gegeven om de prijsdaling van de trein-
abonnementen niet op te nemen in de cijfers die aan de
indexcommissie worden voorgelegd. Met andere woor-
den, nam u de beslissing vooraleer de commissie haar
advies kon formuleren ?
Is er een politieke ingreep geweest in opdracht van de
regering in de berekening van de index der consumptie-
prijzen van september ? Indien dit zo is, welke motivatie
ligt hieraan dan ten grondslag en werd die beslissing ook
overlegd met de minister van Financie¨n, vermits deze op
iets langere termijn toch invloed kan hebben op bijvoor-
beeld de ambtenarenwedden. Sluit u uit dat deze situatie
zich in de toekomst nog zal voordoen en indien neen,
waarom niet ? Waarom negeerde u het advies van uw
eigen dienst voor het indexcijfer van het ministerie van
Economische Zaken ? Kunt u mij ook het precieze effect
geven van deze ingreep op het indexcijfer - men spreekt
over de O,O2 - maar ook op het inflatiecijfer van septem-
ber. Zouden er door die ingreep andere prijsdalingen of
-stijgingen van producten in september zijn geweest ?
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister
Rudy
Demotte :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, de pers heeft het bericht van het VBO ver-
spreid inzake het indexcijfer van de consumptieprijzen
van de maand september. Ik begrijp dat rekening hou-
dend met dit perscommunique´ u, mevrouw Brepoels, mij
interpelleert en ik dank u dat u mij de gelegenheid geeft
te reageren.
Voorafgaand aan de vergadering van de commissie die
zich moest uitspreken over het indexcijfer van de maand
september, heeft de administratie mij haar standpunt
laten kennen. De kwestie was te weten of al dan niet
rekening moest worden gehouden met de tijdelijke prijs-
verlaging van de NMBS voor de berekening van de
index. Na kennis te hebben genomen van haar standpunt
heb ik aan de administratie gesignaleerd dat, zo som-
mige voorwaarden wel degelijk zijn vervuld om deze
vermindering door te berekenen in de berekening van het
indexcijfer - bijvoorbeeld de toegankelijkheid tot alle
abonnees, de duidelijke aanplakking van de toegekende
vermindering en de automatische vermindering aan het
loket - andere elementen, integendeel, in de omgekeerde
richting gaan.
Dans la brochure
L'indice des prix a` la consommation,
base 96
, a` laquelle vous avez fait re´fe´rence tout a`
l'heure, qui est la base consensuelle de la commission de
l'indice, il est pre´cise´ en page 24 que, je cite
(...) le but
vise´ par l'indice n'est pas de mesurer un niveau de prix
mais bien l'e´volution de prix d'un bien ou d'un service
de´termine´ dans des conditions de vente et a` qualite´
e´gales.
Voila` ce que dit en quelque sorte la bible de
l'index.
Or, les re´ductions accorde´es a` la SNCB a` partir du 1er
septembre 1999 sont clairement affiche´es comme e´tant
lie´es aux de´sagre´ments subis par les voyageurs lors de
la phase de mise au point du nouveau plan IC/IR lance´
en mai 1998. S'il y a eu un retard dans l'octroi de la
re´duction, il est toutefois incontestable que c'est pour
compenser cette perte de qualite´ que le prix a e´te´
diminue´.
J'ai ainsi de´veloppe´ mon point de vue aupre`s de
l'administration. Cette optique s'appuie d'ailleurs sur le
dossier de la commission de l'indice datant de 1998 et se
rapportant au me^me type de proble´matique, a` savoir une
re´duction de 10% sur les abonnements, accorde´e par la
SNCB en septembre 1998.
A l'inverse de ce qui a e´te´ e´crit dans la presse, je n'ai
jamais tranche´ avant que la commission de l'indice se
soit elle-me^me prononce´e. C'est, en effet, apre`s que
cette dernie`re ait rendu un avis divise´ que j'ai de´cide´
d'approuver l'indice des prix de septembre, n'inte´grant
pas les re´ductions temporaires SNCB, reprenant ce
8
HA 50
COM 017
19-10-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
faisant l'avis majoritaire de la commission de l'indice qui,
de facto, partageait mon analyse. Sur cette base, vous
comprendrez que l'interpre´tation de la FEB qui a e´te´
rendue publique e´tait pour le moins discutable. C'est a`
mon sens sur un terrain autre que technique que la FEB
a voulu porter le de´bat de l'index.
Que ce soit clair, mon souci est de respecter les proce´-
dures de concertation et de veiller a` ce que l'indice des
prix a` la consommation soit correct. Je l'ai dit et vous
l'avez re´pe´te´, c'est un instrument important de justice
sociale qui doit donc refle´ter correctement les choses et
doit e^tre cre´dible.
Ik heb hoegenaamd niet de intentie het indexcijfer in
twijfel te trekken. Ik zou er trouwens willen op wijzen dat
sommige van mijn voorgangers op dezelfde wijze heb-
ben gehandeld in 1993 en 1995.
Wat de geharmoniseerde prijzenindex op Europees vlak
betreft, staat u mij toe eraan te herinneren dat de
verplichting opgelegd aan de lidstaten om een geharmo-
niseerde index te berekenen hen in niets belet eveneens
het indexcijfer te berekenen uit zuiver nationaal oogpunt,
bijvoorbeeld loonindex, huurprijzen.
Tenslotte, wat de gevolgen betreft van het niet in reke-
ning brengen van de tijdelijke prijsverlaging van de
NMBS op de index van de consumptieprijzen blijft deze
beperkt tot het indexcijfer van de maand september die
103.92 bedraagt daar waar hij rekening houdend met de
tijdelijke vermindering van de NMBS, 103.90 zou bedra-
gen.
Ten titel van inlichting, indien de commissie een verdeeld
advies in de andere zin had uitgebracht, zou er met een
maand verschil eveneens een verhoging van 0.02 punt
zijn geweest. Dit bewijst dat er echt geen probleem is.
De voorzitter : Mevrouw Frieda Brepoels heeft het
woord.
Mevrouw Frieda Brepoels (VU&ID) : Mijnheer de voor-
zitter, ik dank de minister voor zijn antwoord.
Mijnheer de minister, het is mij nog niet heel duidelijk wat
precies het standpunt van uw administratie was. U hebt
een aantal criteria opgesomd waaraan moest worden
voldaan. U hebt onderstreept dat in de brochure wordt
vermeld dat de doelstelling van het indexcijfer is om de
prijsevolutie van een goed of een dienst in kwalitatief
gelijkblijvende omstandigheden te meten.
Trekken wij dit door naar de NMBS, dan zal binnenkort
wellicht iedereen gratis gebruik maken van het openbaar
vervoer. Wij hebben hierover vorige week met mevrouw
Durant gedebatteerd. De treinen rijden alsmaar trager, er
zijn bijzonder veel klachten van allerlei aard. Als men op
basis van e´e´n ogenblik, een ogenblik waarop een nieuwe
regeling wordt ingevoerd die voor de reizigers ongemak-
ken meebrengt, beslist dat men niet heeft te maken met
een kwalitatief gelijkblijvende omstandigheid, dan vrees
ik dat u in de toekomst nog heel wat bijkomende ingrepen
zult mogen doen.
Ik vind het niet rechtvaardig omdat het alleen om de
abonnementen gaat. Er zijn ook heel veel mensen die op
bepaalde ogenblikken of op bepaalde dagen van de-
zelfde dienstverlening gebruik maken. Met hen wordt
geen rekening gehouden.
Bovendien is de verlaging van het treinabonnement van
blijvende aard. Men kan dit niet vergelijken met de
tegemoetkoming die de NMBS op een bepaald ogenblik
heeft ten aanzien van de reizigers heeft gedaan in de
vorm van een soort korting ter compensatie van de
ongemakken.
Tenslotte, mijnheer de minister, het is niet omdat er in het
verleden politieke ingrepen gebeurden in de index dat
men ditzelfde beleid moet voortzetten. Deze regering
spreekt voortdurend over een nieuwe politieke cultuur. Ik
meen dat het dan ook niet goed is te verwijzen naar het
verleden in dit verband.
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Rudy Demotte : Mijnheer de voorzitter, ik kan
heel kort zijn.
En ce qui concerne l'administration, ma seule interven-
tion a e´te´ de lui indiquer que dans le raisonnement qu'elle
a pre´sente´ a` la commission, elle ne conside´rait qu'une
des deux tranches de l'alternative. La note que j'ai
re´dige´e sugge`re de prendre aussi la deuxie`me branche.
En ce qui concerne la diminution des prix en compensa-
tion d'une perte de qualite´, je crois que vos propos
peuvent faire l'objet d'un raisonnement par l'absurde.
Vous dites que l'on peut imaginer demain une baisse
drastique des prix e´tant donne´ les pertes de qualite´ de la
SNCB. Si la baisse des prix e´tait lie´e a` une perte de
qualite´ indiscutable, elle aurait un impact sur l'index qui
ne correspondrait a` aucune re´alite´. Comme la baisse de
qualite´ correspond a` une diminution de prix, la
bible de
l'index pre´voit qu'on ne peut pas faire de re´percussion.
Le ministre doit donc remplir un ro^le de gendarme et
veiller a` ce que cette
bible soit bien respecte´e.
Je ne vois aucun inte´re^t a` reprendre des exemples du
passe´. La presse a dit :
M. Demotte peut mettre une
plume a` son chapeau de ministre parce qu'il est le
premier a` avoir pris une telle mesure
. Un homme qu'on
ne taxera certainement pas d'interventionniste a` out-
rance - je veux parler de Melchior Wathelet - est inter-
venu dans des conditions bien diffe´rentes. Certains de
mes pre´de´cesseurs sont intervenus contre l'avis una-
nime de la commission, alors que moi, je ne suis pas
HA 50
COM 017
9
19-10-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
intervenu au sujet de la de´cision de la commission. J'ai
suivi l'avis majoritairement exprime´ au sein de la com-
mission. Ce que je souhaite, comme vous, madame
Brepoels, c'est que l'index refle`te la re´alite´. Vous pouvez
compter sur moi pour rester attentif a` cette re´alite´. Si, a`
l'avenir, vous pensiez que je ne l'e´tais pas suffisamment,
je serais heureux de revenir devant cette commission
pour en parler.
Le pre´sident : L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
Mondelinge vraag van de heer Pierre Lano aan de
minister van Economie en Wetenschappelijk Onder-
zoek over
het uitwisselen van gegevens tussen de
dienst voor inverkeersstelling en de verzekerings-
maatschappijen bij het opsporen van niet-verzekerde
auto's
(nr. 160)
Question orale de M. Pierre Lano au ministre de
l'Economie et de la Recherche scientifique sur
l'e´change de donne´es entre les services de mise en
circulation et les compagnies d'assurances afin de
rechercher les ve´hicules non assure´s
De voorzitter : De heer Pierre Lano heeft het woord.
De heer Pierre Lano (VLD) : Mijnheer de voorzitter,
mijnheer de minister, inzake nieuwe politieke cultuur of
oude politieke cultuur zie ik mij verplicht de minister te
verwijzen naar het verleden en te verzoeken om te
intervenie¨ren.
De niet-verzekerde voertuigen zijn een plaag. Het is een
aangelegenheid die sinds de jaren '90 alleen maar
toeneemt. In 1995 wordt in de pers vermeld :
Niet-
verzekerd rijden, niet moeilijk
; Altijd onverzekerd rijden
plaag in de steden, soms tot 10% bij wegcontroles
. In
persartikelen van 1996 lees ik :
Ongeveer 4% van auto's
niet verzekerd in zijn totaliteit
; Regering wil niet-
verzekerde auto's opsporen
. In 1997 vermeldt de pers :
4% voertuigen niet verzekerd. Er werden daarover
vragen gesteld en er werden maatregelen voorgesteld.
Mijnheer de minister, er bestaat blijkbaar een oplossing,
met name een uitwisseling van de gegevens tussen de
verzekeringsmaatschappijen enerzijds, en de Dienst
voor inverkeerstelling, anderzijds. Dit kan gewoon door
een koppeling van de databanken.
De autobestuurders die zonder verzekering zouden rij-
den, zouden worden geseind naar de DIV. Die zou
eventueel de nummerplaat van het onverzekerd voertuig
kunnen intrekken. Trouwens, die intrekking gebeurt nu
automatisch ook voor bepaalde andere gevallen. De
gegevensuitwisseling staat thans op punt. In juni 1994
zei de toenmalige minister :
Wij gaan de informatie
koppelen om de niet-verzekerde auto's op te sporen
.
Mijnheer de minister, graag vernam ik wat u nu gaat
doen. Is er een evolutie betreffende het aantal niet-
verzekerde voertuigen ? Blijft dit toenemen ? Zijn er
dissonante klachten ? Dit gaat van 1 tot 10%. Is het juist
dat de DIV over de nodige gegevens beschikt en dat
daarmee niets wordt gedaan ? Welke maatregelen zult u
nemen om te verkrijgen dat de DIV eventueel de nodige
stappen zou zetten zoals eventueel intrekking van de
nummerplaat of een andere maatregel ingeval van niet-
verzekerde voertuigen ?
Mijnheer de minister, ik wens u ook te feliciteren met uw
mooi Nederlands. Ik vermoed dat u lessen hebt gevolgd
bij collega Van der Maelen. Het accent is bijna West-
Vlaams.
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister
Rudy
Demotte :
Mijnheer
de
voorzitter,
collega's, de schadeloosstelling van verkeersslachtoffers
waarbij niet-verzekerde voertuigen zijn betrokken, valt
ten
laste
van
het
Gemeenschappelijk
Motor-
waarborgfonds. Dit laatste verdeelt vervolgens deze last
onder de verzekeringsmaatschappijen die op de Bel-
gische markt actief zijn. De weinige en onvolledige
gegevens inzake de niet-verzekering zijn afkomstig van
dit fonds.
Men schat dat ongeveer 1% van de ingeschreven voer-
tuigen niet is verzekerd, wat Belgie¨ op Europees vlak een
plaats in de middenmoot oplevert. Dit aantal is klein maar
stijgt de laatste jaren gestaag. Zo is het aantal aangiften
aan het Gemeenschappelijke Motorwaarborgfonds van
4 200 in 1994 tot 5 500 in 1998 gestegen.
Il semble cependant que l'accroissement de 1998 et
1999 soit du^ aussi a` une acce´le´ration du traitement des
dossiers. Cette acce´le´ration re´sulte de mesures prises
pre´ce´demment, notamment en matie`re de plaques de
transit. Bien que le phe´nome`ne de la non-assurance soit
marginal, il importe donc qu'on s'en pre´occupe. Je re-
joins parfaitement les pre´occupations de notre colle`gue
Lano en la matie`re.
Pour faire immatriculer un ve´hicule, il faut au pre´alable le
faire assurer. Cependant, le contrat a une dure´e maxi-
male d'un an. Il est possible aussi d'obtenir une couver-
ture provisoire d'un mois.
La DIV n'a aucun renseignement sur l'assurance ou la
non-assurance apre`s le moment de l'immatriculation.
Elle n'a donc pas, seule, les moyens de de´pister les
ve´hicules non assure´s. On peut d'ailleurs se demander si
cela rentre bien dans ses attributions.
10
HA 50
COM 017
19-10-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000
Rudy Demotte
En revanche, le me^me Fonds commun ge`re une base de
donne´es reprenant, d'une part, les informations de la DIV
et, d'autre part, les contrats en provenance des assu-
reurs. Cette base de donne´es cre´e´e en 1997 est donc
l'outil ide´al pour le de´pistage des ve´hicules non assure´s.
Toutefois, jusqu'a` pre´sent, elle n'a pu e^tre utilise´e a` cette
fin pour deux raisons.
1) La base le´gale ne´cessaire fait de´faut. Ceci ressort
clairement d'un avis e´mis par le Conseil d'Etat au mo-
ment de la cre´ation du syste`me.
2) Les informations en provenance de la DIV sont
comple`tes et a` jour. En revanche, il semble que les
donne´es des assureurs soient encore incomple`tes, no-
tamment en ce qui concerne le nume´ro d'immatriculation.
Ik ben dus van plan in een wettelijke basis te voorzien die
toelaat de gegevensbank van het fonds te gebruiken om
de niet-verzekerden op te sporen. Ik wens de oorzaken
van de niet-verzekering te doen afnemen. Het is van
fundamenteel belang de oorzaken aan te pakken, eerder
dan de symptomen. De belangrijkste reden van de
niet-verzekering is de hoge prijs die men moet betalen
om voor bepaalde zaken gedekt te zijn. Het is opmerke-
lijk dat Groot-Brittannie¨, dat de meest gesegmenteerde
markt heeft, het grootst aantal niet-verzekerden telt,
namelijk ongeveer 6%.
Het stelsel van risico's die men moeilijk met een be-
paalde zaak in verband kan brengen, moet worden
herzien. Mijn doelstelling is tweeledig. Ik wens alle in
Belgie¨ actieve maatschappijen te laten participeren in de
financiering van dit stelsel. Op dit ogenblik dragen slechts
enkele maatschappijen bij en dit op vrijwillige basis. Een
paritair samengesteld tariferingsbureau van verzeke-
raars en verzekerden moet worden opgericht. Dit bureau
moet de premies voor de moeilijke risico's vaststellen.
De voorzitter : De heer Pierre Lano heeft het woord.
De heer Pierre Lano (VLD) : Ik ken de minister een
beetje. Ik weet dat hij aandacht schenkt aan de zwakke
consument. Ik wist dus vooraf welk antwoord hij zou
geven. Zijn repliek stelt me tevreden in de zin dat hij
verder gaat dan zijn voorgangers. Hij is ook gevoelig voor
de belangen van de verzekerden, zelfs van degenen die
zich niet willen verzekeren. Hij wenst de oorzaken aan te
pakken.
Het is een goede zaak dat hij een verplichte deelname in
het waarborgfonds voorstelt. Dat is niet meer dan nor-
maal. Het zal niet zo gemakkelijk zijn om dat in te voeren
omdat er maatschappijen in Belgie¨ in de verzekerings-
wereld actief zijn die zich niet op het verzekeren van
auto's richten. Via de Controlecommissie van de Verze-
kering kan men daar een oplossing voor vinden. Het is
een goede zaak dat u in een wettelijke basis wil voorzien
om aan de DIV de middelen te geven zodat ze het
systeem beter kan controleren.
Ook ik ben zeer gevoelig voor de privacy. Hier gaat het
echter niet om mensen, wel om auto's. Men mag toch
nuttige gegevens uitwisselen die de veiligheid in dit land
dienen. De auto's met een ongeldige nummerplaat wor-
den dan automatisch gesignaleerd op de computer van
de rijkswacht. Zelfs indien het percentage klein is, kan
men het toch gebruiken in de aanpak van de misdaad.
De voorzitter : De minister heeft het woord.
Minister Rudy Demotte : Mijnheer de voorzitter, het is
belangrijk dat de privacy wordt gerespecteerd. We moe-
ten echter ook efficie¨nt zijn. Ik probeer dan ook altijd
beide te verzoenen.
Deuxie`me e´le´ment : je ne suis pas un ministre purement
consume´riste. Je pense en effet que le bon consume´-
risme est celui de l'e´quilibre entre les diffe´rents inte´re^ts.
Je veillerai aussi, dans le domaine des assurances
comme dans d'autres domaines, a` faire en sorte que
ceux qui produisent des biens et des services et ceux qui
les consomment y trouvent chacun leur inte´re^t.
M. Pierre Lano (VLD) : Je n'aurais pas employe´ le terme
consume´riste si je ne savais pas le ministre parfaitement
e´quilibre´.
Le pre´sident : L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
- La re´union publique de commission est leve´e
a` 15.45 heures.
- De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 15.45 uur.
HA 50
COM 017
11
19-10-1999
KAMER - 2e ZITTING VAN DE 50e ZITTINGSPERIODE
CHAMBRE - 2e SESSION DE LA 50e LEGISLATURE
1999
2000