CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
53
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2010
2011
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
53
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 53 COM 207
CRABV 53 COM 207
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DES
A
FFAIRES SOCIALES
C
OMMISSIE VOOR DE
S
OCIALE
Z
AKEN
Mardi
Dinsdag
03-05-2011
03-05-2011
Matin
Voormiddag
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E SESSION DE LA
53
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2011
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E ZITTINGSPERIODE
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti Socialiste
MR
Mouvement réformateur
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
sp.a
socialistische partij anders
Ecolo-Groen!
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales ­ Groen!
Open Vld
Open Vlaamse Liberalen en Democraten
VB
Vlaams Belang
cdH
centre démocrate Humaniste
LDD
Lijst Dedecker
INDEP-ONAFH
Indépendant - Onafhankelijk
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 53 0000/000 Document parlementaire de la 53
e
législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 53 0000/000
Parlementair stuk van de 53
e
zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
Version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken (met
de bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
Séance plénière
PLEN
Plenum
COM
Réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
Motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige)
MOT
Moties tot besluit van interpellaties (op beigekleurig papier)
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E ZITTINGSPERIODE
i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de Mme Nadia Sminate à la vice-
première ministre et ministre des Affaires sociales
et de la Santé publique, chargée de l'Intégration
sociale, sur "la charte de Bruges" (n° 4225)
1
Vraag van mevrouw Nadia Sminate aan de vice-
eersteminister en minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke
Integratie, over "het charter van Brugge"
(nr. 4225)
1
Orateurs: Nadia Sminate, Laurette Onkelinx,
vice-première ministre et ministre des Affaires
sociales et de la Santé publique
Sprekers: Nadia Sminate, Laurette Onkelinx,
vice-eersteminister en minister van Sociale
Zaken en Volksgezondheid
Question de Mme Nadia Sminate à la vice-
première ministre et ministre des Affaires sociales
et de la Santé publique, chargée de l'Intégration
sociale, sur "le refus des indemnités à la suite
d'une faute provoquée délibérément par le
titulaire" (n° 4226)
2
Vraag van mevrouw Nadia Sminate aan de vice-
eersteminister en minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke
Integratie, over "de weigering van uitkeringen ten
gevolge van een door de gerechtigde opzettelijk
gepleegde fout" (nr. 4226)
2
Orateurs: Nadia Sminate, Laurette Onkelinx,
vice-première ministre et ministre des Affaires
sociales et de la Santé publique
Sprekers: Nadia Sminate, Laurette Onkelinx,
vice-eersteminister en minister van Sociale
Zaken en Volksgezondheid
Question de Mme Maggie De Block à la vice-
première ministre et ministre des Affaires sociales
et de la Santé publique, chargée de l'Intégration
sociale, sur "l'intervention dans les taux croissants
de cotisation des hôpitaux publics à l'ONSSAPL
par le biais du budget des moyens financiers"
(n° 4287)
3
Vraag van mevrouw Maggie De Block aan de
vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken
en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke
Integratie, over "de tussenkomst in de stijgende
bijdragevoeten van publieke ziekenhuizen aan de
RSZPPO via het budget financiële middelen"
(nr. 4287)
3
Orateurs: Maggie De Block, Laurette
Onkelinx
, vice-première ministre et ministre
des Affaires sociales et de la Santé publique
Sprekers: Maggie De Block, Laurette
Onkelinx
, vice-eersteminister en minister van
Sociale Zaken en Volksgezondheid
Question de Mme Zoé Genot à la vice-première
ministre et ministre de l'Emploi et de l'Égalité des
chances, chargée de la Politique de migration et
d'asile, sur "le travail illégal de nettoyage dans la
restauration rapide" (n° 4345)
4
Vraag van mevrouw Zoé Genot aan de vice-
eersteminister en minister van Werk en Gelijke
Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid,
over
"illegale
tewerkstelling
van
schoonmaakpersoneel in de fastfoodsector"
(nr. 4345)
4
Orateurs: Zoé Genot, Laurette Onkelinx,
vice-première ministre et ministre des Affaires
sociales et de la Santé publique
Sprekers: Zoé Genot, Laurette Onkelinx,
vice-eersteminister en minister van Sociale
Zaken en Volksgezondheid
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1
COMMISSION DES AFFAIRES
SOCIALES
COMMISSIE VOOR DE SOCIALE
ZAKEN
du
M
ARDI
03
MAI
2011
Matin
______
van
D
INSDAG
03
MEI
2011
Voormiddag
______
La discussion des questions est ouverte à 11 h 06
par M. Yvan Mayeur, président.
De behandeling van de vragen vangt aan om
11.06 uur. De vergadering wordt voorgezeten door
de heer Yvan Mayeur.
01 Question de Mme Nadia Sminate à la vice-
première ministre et ministre des Affaires
sociales et de la Santé publique, chargée de
l'Intégration sociale, sur "la charte de Bruges"
(n° 4225)</b>
01 Vraag van mevrouw Nadia Sminate aan de
vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken
en
Volksgezondheid,
belast
met
Maatschappelijke Integratie, over "het charter van
Brugge" (nr. 4225)
01.01 Nadia Sminate (N-VA): Le 18 décembre
2010, douze pays européens ont signé une charte
de lutte contre la fraude sociale à Bruges. Les
conclusions n'ont pas encore été mises en oeuvre.
À quelles conclusions du projet ICENUW la ministre
donnera-t-elle suite dans notre pays? Selon quel
calendrier?
01.01 Nadia Sminate (N-VA): Op 18 december
2010 werd in Brugge door twaalf Europese landen
een charter ondertekend om sociale fraude tegen te
gaan. De conclusies zijn nog niet geïmplementeerd.
Welke conclusies van het ICENUW-project zal de
minister in ons land implementeren? Wat is de
timing?
01.02
Laurette
Onkelinx,
ministre
(en
néerlandais): Le Réseau européen contre le travail
non déclaré a été mis en place dans le cadre du
programme européen Progress, qui offre un soutien
financier aux projets innovants à dimension
européenne. Le projet vise à mettre sur pied une
collaboration entre les services d'inspection
européens chargés de contrôler le travail non
déclaré. On a opté pour une approche
multidisciplinaire. Le projet propose des instruments
tels que des versions de démonstration des
applications ou des projets pilotes. Toutes ces
initiatives devraient résulter en de nouveaux projets,
de préférence dans le cadre des institutions
européennes.
La charte de Bruges doit être considérée comme
une demande explicite de douze États membres de
transformer les objectifs du projet en mesures
concrètes. Il appartient à présent au SPF Sécurité
sociale d'explorer les possibilités en la matière.
01.02 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands):
Het Europees Netwerk tegen Zwartwerk werd
opgezet in het kader van het Europese programma
Progress, dat financiële ondersteuning biedt aan
innovatieve projecten met een Europese dimensie.
Het project beoogt een samenwerking tussen de
Europese inspectiediensten tegen zwartwerk. Men
kiest voor een multidisciplinaire aanpak. Het project
reikt instrumenten voor de samenwerking aan in de
vorm van demoversies van applicaties of van
proefprojecten. Dit alles moet resulteren in nieuwe
initiatieven, het liefst binnen de Europese
instellingen zelf.
Het charter van Brugge moet worden beschouwd
als een uitdrukkelijke vraag vanuit twaalf lidstaten
om de doelstellingen van het project in concrete
maatregelen om te zetten. Het is nu dus aan de
FOD Sociale Zekerheid om daar op in te spelen.
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E ZITTINGSPERIODE
2
01.03 Nadia Sminate (N-VA): J'attends les
résultats avec intérêt.
01.03 Nadia Sminate (N-VA): Ik kijk uit naar de
resultaten.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de Mme Nadia Sminate à la vice-
première ministre et ministre des Affaires
sociales et de la Santé publique, chargée de
l'Intégration sociale, sur "le refus des indemnités
à la suite d'une faute provoquée délibérément par
le titulaire" (n° 4226)</b>
02 Vraag van mevrouw Nadia Sminate aan de
vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken
en
Volksgezondheid,
belast
met
Maatschappelijke Integratie, over "de weigering
van uitkeringen ten gevolge van een door de
gerechtigde opzettelijk gepleegde fout" (nr. 4226)
02.01 Nadia Sminate (N-VA): Un assuré en
incapacité de travail à la suite d'une faute
provoquée délibérément peut perdre son droit aux
allocations.
Cette disposition est-elle réellement appliquée? Les
allocations sont-elles effectivement refusées en cas
d'infraction? Les mutualités ont-elles reçu des
instructions en vue de mettre en oeuvre cette
disposition réglementaire? Savent-elles en quoi
consiste une faute délibérée?
02.01 Nadia Sminate (N-VA): Wanneer een
verzekerde arbeidsongeschikt wordt door opzettelijk
een fout te maken, kan die persoon zijn recht op
uitkeringen verliezen.
Gebeurt dat in de praktijk? Wordt de uitkering
effectief geweigerd bij het plegen van een misdrijf?
Kregen de ziekenfondsen instructies om deze
reglementaire bepaling uit te voeren? Weten zij wat
een opzettelijk gepleegde fout betekent?
02.02
Laurette
Onkelinx,
ministre
(en
néerlandais):
L'assurance
indemnités
des
travailleurs salariés et indépendants dispose qu'une
personne perd son droit à l'allocation si l'incapacité
de travail est la conséquence d'une faute provoquée
délibérément. La ratio legis est que cette exclusion
ne peut être appliquée que dans des cas
exceptionnels et que l'interprétation de cette
disposition doit être stricte.
Selon la Cour de cassation, la législateur n'a pas
estimé que le dommage devait avoir été commis
délibérément dans le but de percevoir des
allocations. Les allocations doivent cependant être
refusées lorsque la faute à l'origine de l'incapacité
de travail a été commise délibérément par le
titulaire même si les conséquences sont
indépendantes de sa volonté. Les allocations sont
dès lors toujours refusées si la personne s'est
blessée en commettant délibérément une infraction.
La volonté ou non d'être en incapacité de travail ne
constitue pas un facteur pertinent en l'espèce.
02.02 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands): De
uitkeringsverzekering voor loontrekkenden en
zelfstandigen bepaalt dat een persoon zijn recht op
uitkering verliest als zijn arbeidsongeschiktheid het
gevolg is van een opzettelijk gepleegde fout. De
ratio legis is dat deze uitsluiting slechts in
uitzonderlijke gevallen kan worden toegepast en dat
deze strikt moet worden geïnterpreteerd.
Volgens het Hof van Cassatie heeft de wetgever
niet bedoeld dat de schade opzettelijk moet zijn
veroorzaakt met de intentie om uitkeringen te
ontvangen. De uitkeringen moeten wel worden
geweigerd wanneer de fout waardoor de
arbeidsongeschiktheid is veroorzaakt, door de
gerechtigde opzettelijk is gepleegd ook al heeft hij
de gevolgen ervan niet gewild. De uitkeringen
worden dus altijd geweigerd als de persoon het
misdrijf opzettelijk pleegde en daarbij gewond
raakte. Of hij de arbeidsongeschiktheid heeft gewild
of niet, is geen factor.
Les mutuelles ne disposent pas de directives
spécifiques concernant la mise en oeuvre des
dispositions légales.
De ziekenfondsen beschikken niet over bijzondere
richtlijnen om de wettelijke bepalingen in kwestie
toe te passen.
02.03 Nadia Sminate (N-VA): Le département de
la Justice ne communique-t-il donc pas à ce sujet
avec les mutuelles? Comment celles-ci peuvent-
elles sinon être informées? La ministre dispose-t-
elle de chiffres sur l'incidence de tels cas?
02.03 Nadia Sminate (N-VA): Communiceert
Justitie daarover dan niet met de ziekenfondsen?
Hoe kunnen die dat anders weten? Heeft de
minister cijfers over zulke gevallen?
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E ZITTINGSPERIODE
3
02.04
Laurette
Onkelinx,
ministre
(en
néerlandais): Je n'ai pas connaissance d'une
communication entre le département de la Justice
et les mutuelles, bien que celle-ci serait opportune.
Je puis demander les chiffres à mon administration.
02.04 Minister Laurette Onkelinx (Nederlands): Ik
heb geen weet van communicatie tussen Justitie en
de ziekenfondsen, al zou dat beter wel gebeuren. Ik
kan mijn administratie om cijfers vragen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de Mme Maggie De Block à la vice-
première ministre et ministre des Affaires
sociales et de la Santé publique, chargée de
l'Intégration sociale, sur "l'intervention dans les
taux croissants de cotisation des hôpitaux
publics à l'ONSSAPL par le biais du budget des
moyens financiers" (n° 4287)</b>
03 Vraag van mevrouw Maggie De Block aan de
vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken
en
Volksgezondheid,
belast
met
Maatschappelijke
Integratie,
over
"de
tussenkomst in de stijgende bijdragevoeten van
publieke ziekenhuizen aan de RSZPPO via het
budget financiële middelen" (nr. 4287)
03.01 Maggie De Block (Open Vld): Le
financement des pensions des agents des pouvoirs
subordonnés est sérieusement menacé. Chaque
année, les taux de cotisation augmentent, tandis
que les réserves s'épuisent. En 2011, le taux de
cotisation pour le pool 1 est passé à 38,5 % et celui
du pool 2 à 40 %.
Les 27 prochaines années, il faudra dégager
2,7 milliards d'euros pour les anciens employés des
hôpitaux publics flamands et bruxellois.
Pour 2011, il semblerait qu'une hausse de 7 millions
d'euros des moyens financiers ait été prévue, à
condition que les hôpitaux engagent plus de
statutaires, alors qu'on observe précisément une
tendance inverse.
03.01 Maggie De Block (Open Vld): De
betaalbaarheid van de ambtenarenpensioenen van
ondergeschikte besturen staat zwaar onder druk.
De bijdragepercentages moeten elk jaar worden
verhoogd en er wordt geteerd op de reserves. Voor
2011 werd het bijdragepercentage voor pool 1 en 2
tot 38,5 procent en 40 procent verhoogd.
De komende 27 jaar zal er 2,7 miljard euro nodig
zijn voor de voormalige medewerkers van Vlaamse
en Brusselse openbare ziekenhuizen.
Voor 2011 zouden de financiële middelen worden
verhoogd met 7 miljoen euro op voorwaarde dat de
ziekenhuizen meer statutairen benoemen, terwijl de
trend juist omgekeerd is.
"illegale
tewerkstelling
van
schoonmaakpersoneel in de fastfoodsector"
(nr. 4345)
04.01 Zoé Genot (Ecolo-Groen!): Le 28 avril 2011,
divers médias ont relayé des contrôles des services
d'inspection dans 15 Quick et McDonald's. Quel est
le bilan précis de cette opération?
Dans quelle mesure tient-on compte de la
responsabilité du donneur d'ordres?
Quels contrôles avaient-ils été effectués dans le
passé? Avec quel suivi?
04.01 Zoé Genot (Ecolo-Groen!): Op 28 april 2011
berichtten diverse media over een grootschalige
controleactie van de inspectiediensten in vijftien
vestigingen van Quick en McDonald's. Wat is het
precieze resultaat van die operatie?
In hoeverre wordt er rekening gehouden met de
aansprakelijkheid van de franchisenemer?
Welke controles werden er in het verleden reeds
uitgevoerd? Welk gevolg werd daaraan gegeven?
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E ZITTINGSPERIODE
5
Quels sont les objectifs du plan d'action 2011 du
Service d'information et de recherche sociale
(SIRS)? Quels moyens humains et financiers
supplémentaires sont-ils dégagés afin de s'attaquer
à la fraude sociale organisée?
L'inspection sociale aurait rapporté 78 millions en
2010. Une partie de ces moyens a-t-elle été
affectée aux services d'inspection?
uitgevoerd? Welk gevolg werd daaraan gegeven?
Welke doelstellingen bevat het actieplan 2011 van
de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst
(SIOD)? Welke bijkomende personele en financiële
middelen worden er ingezet om de georganiseerde
sociale fraude aan te pakken?
In 2010 zouden de sociale inspecties naar verluidt
78 miljoen euro hebben opgeleverd. Werd een
gedeelte van die middelen aangewend om de
inspectiediensten te versterken?
04.02 Laurette Onkelinx, ministre (en français):
Suite aux nombreuses infractions relevées il y a
plus de cinq ans par l'inspection sociale du SPF
Sécurité sociale auprès d'une société de nettoyage
opérant dans des chaînes de fast food dont les
sièges d'exploitation étaient situés au Nord du pays,
l'auditorat de Bruxelles a demandé que de
nouveaux contrôles soient effectués, cette fois-ci
dans l'arrondissement de Bruxelles. L'inspection
sociale du SPF Sécurité sociale, l'inspection
régionale de l'emploi de Bruxelles-Capitale ainsi
que l'Office des Étrangers et la police locale et
fédérale ont participé au contrôle du 28 avril 2011.
Dans les 15 fast foods contrôlés, 36 travailleurs ont
été identifiés; 12 n'avaient pas fait l'objet d'une
Dimona, 6 étaient occupés sans permis de travail et
un travailleur a été considéré comme étant victime
de traite d'êtres humains.
La responsabilité civile et pénale des sociétés de
fast food franchisées ainsi que de la maison-mère
fait actuellement l'objet d'une enquête. Le plan
stratégique du SIRS, validé par le Conseil des
ministres le 29 avril, prévoit des actions pour
renforcer la lutte contre le travail non déclaré, la
fraude transfrontalière et la fraude sociale
organisée. Ce plan veut aussi organiser un meilleur
suivi des informations communiquées par la cellule
de traitement des informations financières et
renforcer la collaboration internationale entre
services d'inspection.
04.02 Minister Laurette Onkelinx (Frans): Naar
aanleiding van de talrijke inbreuken die meer dan
vijf jaar geleden door de sociale inspectie van de
FOD Sociale Zekerheid werden vastgesteld bij een
schoonmaakbedrijf dat werkte voor fastfoodketens
waarvan de bedrijfszetel in Vlaanderen was
gevestigd, werden er op vraag van het auditoraat te
Brussel nieuwe controles uitgevoerd, ditmaal in het
arrondissement Brussel. De sociale inspectie van
de FOD Sociale Zekerheid, de Gewestelijke
Werkgelegenheidsinspectie van het Brussels
Hoofdstedelijk
Gewest,
de
Dienst
Vreemdelingenzaken en de lokale en federale
politie hebben op 28 april 2011 aan die controle
deelgenomen.
In de 15 gecontroleerde fastfoodzaken werden er
36 werknemers geïdentificeerd; voor 12 onder hen
was geen Dimona-aangifte ingediend; zes werkten
zonder arbeidsvergunning en in een geval was er
een vermoeden van mensenhandel.
De burgerlijke en strafrechtelijke aansprakelijkheid
van
gefranchisede
fastfoodzaken
en
het
moederbedrijf wordt momenteel onderzocht. Het
strategisch plan van de SIOD, dat op 29 april door
de ministerraad werd goedgekeurd, omvat acties
om de strijd tegen zwartwerk, grensoverschrijdende
fraude en georganiseerde sociale fraude te
versterken. Het plan voorziet ook in de organisatie
van een betere opvolging van de informatie die
wordt verstrekt door de cel voor financiële
informatieverwerking, en in de versterking van de
internationale
samenwerking
tussen
de
inspectiediensten.
Le plan stratégique du SIRS est exécuté en fonction
des moyens disponibles au sein des différents
services d'inspection. Aucun moyen humain ou
financier supplémentaire n'est prévu actuellement.
Les régularisations effectuées par les services
d'inspection entrent dans la gestion globale de la
sécurité sociale.
Het beleidsplan van de SIOD wordt uitgevoerd in
functie van de beschikbare middelen bij de
onderscheiden inspectiediensten. Er zijn momenteel
geen plannen om bijkomend personeel in te zetten
of extra financiële middelen toe te kennen.
De regularisaties die de inspectiediensten hebben
uitgevoerd, vallen onder het globale beheer van de
sociale zekerheid.
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CRABV 53
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2010
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KAMER
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E ZITTINGSPERIODE
6
Le financement des services d'inspection n'est pas
assuré par tout ou partie des 78 millions d'euros
évoqués.
04.03 Zoé Genot (Ecolo-Groen!): Les suivis à long
terme sont intéressants.
Les collaborations et partenariats nécessitent des
moyens supplémentaires.
04.03 Zoé Genot (Ecolo-Groen!): Het is
interessant om de follow-up op lange termijn te zien.
Er zijn bijkomende middelen nodig voor de
samenwerkingsverbanden en partnerships.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique est levée à 11 h 30.
De vergadering wordt gesloten om 11.30 uur.