CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
53
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2010
2011
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
53
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 53 COM 182
CRABV 53 COM 182
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE LA
D
ÉFENSE NATIONALE
C
OMMISSIE VOOR DE
L
ANDSVERDEDIGING
Mercredi
Woensdag
30-03-2011
30-03-2011
Matin
Voormiddag
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E SESSION DE LA
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2011
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E ZITTINGSPERIODE
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti Socialiste
MR
Mouvement réformateur
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
sp.a
socialistische partij anders
Ecolo-Groen!
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales Groen!
Open Vld
Open Vlaamse Liberalen en Democraten
VB
Vlaams Belang
cdH
centre démocrate Humaniste
LDD
Lijst Dedecker
INDEP-ONAFH
Indépendant - Onafhankelijk
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 53 0000/000 Document parlementaire de la 53
e
législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 53 0000/000
Parlementair stuk van de 53
e
zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
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Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
Version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken (met
de bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
Séance plénière
PLEN
Plenum
COM
Réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
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MOT
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i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de Mme Zoé Genot au ministre de la
Défense sur "l'octroi du carnet rose dans le cadre
de la pension de dédommagement pour les
victimes juives de la guerre" (n° 3450)
1
Vraag van mevrouw Zoé Genot aan de minister
van Landsverdediging over "de toekenning van
het roze boekje in het kader van het
herstelpensioen
voor
de
Joodse
oorlogsslachtoffers" (nr. 3450)
1
Orateurs: Zoé Genot, Pieter De Crem,
ministre de la Défense
Sprekers: Zoé Genot, Pieter De Crem,
minister van Landsverdediging
Question de M. Christophe Bastin au ministre de
la Défense sur "les opérations en Afghanistan"
(n° 3452)
2
Vraag van de heer Christophe Bastin aan de
minister van Landsverdediging over "de operaties
in Afghanistan" (nr. 3452)
2
Orateurs: Christophe Bastin, Pieter De
Crem, ministre de la Défense
Sprekers: Christophe Bastin, Pieter De
Crem, minister van Landsverdediging
Questions jointes de
3
Samengevoegde vragen van
3
- M. Theo Francken au ministre de la Défense sur
"les opérations internationales en Libye" (n° 3470)
3
- de heer Theo Francken aan de minister van
Landsverdediging over "de internationale operatie
in Libië" (nr. 3470)
3
- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "la mise en oeuvre de la résolution de l'ONU
sur la Libye" (n° 3476)
3
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging over "de uitvoering van de VN-
resolutie over Libië" (nr. 3476)
3
- M. Christian Brotcorne au ministre de la Défense
sur "la participation de la Belgique à une
intervention en Libye" (n° 3484)
3
- de heer Christian Brotcorne aan de minister van
Landsverdediging over "de Belgische deelname
aan een interventie in Libië" (nr. 3484)
3
- M. Theo Francken au ministre de la Défense sur
"la direction de l'opération menée en Libye"
(n° 3542)
3
- de heer Theo Francken aan de minister van
Landsverdediging over "de leiding van de operatie
in Libië" (nr. 3542)
3
- M. Theo Francken au ministre de la Défense sur
"les opérations militaires menées en Libye"
(n° 3543)
3
- de heer Theo Francken aan de minister van
Landsverdediging over "de militaire operaties in
Libië" (nr. 3543)
3
- M. Dirk Van der Maelen au ministre de la
Défense sur "le coût de la participation belge à
l'intervention en Libye" (n° 3555)
3
- de heer Dirk Van der Maelen aan de minister
van Landsverdediging over "de kostprijs van de
Belgische deelname aan de interventie in Libië"
(nr. 3555)
3
- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "les raids aériens sur la Libye" (n° 3557)
3
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging over "de luchtbombardementen
op Libië" (nr. 3557)
3
- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "la direction de l'opération militaire en Libye"
(n° 3558)
3
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging over "de leiding van de militaire
operatie in Libië" (nr. 3558)
3
- M. Wouter De Vriendt au vice-premier ministre
et ministre des Affaires étrangères et des
Réformes institutionnelles sur "les armes mises
en oeuvre en Libye" (n° 3559)
3
- de heer Wouter De Vriendt aan de vice-
eersteminister en minister van Buitenlandse
Zaken en Institutionele Hervormingen over "de
wapeninzet in Libië" (nr. 3559)
3
- M. Dirk Van der Maelen au ministre de la
Défense sur "le commandement des opérations
en Libye" (n° 3565)
3
- de heer Dirk Van der Maelen aan de minister
van Landsverdediging over "het commando over
de operaties in Libië" (nr. 3565)
3
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E ZITTINGSPERIODE
ii
- M. Theo Francken au ministre de la Défense sur
"les récents bombardements par les F-16 de
cibles au sol en Libye" (n° 3691)
3
- de heer Theo Francken aan de minister van
Landsverdediging
over
"de
recente
bombardementen van F-16's op Libische
gronddoelen" (nr. 3691)
3
- M. Philippe Blanchart au ministre de la Défense
sur "l'évolution de la situation en Libye" (n° 3746)
3
- de heer Philippe Blanchart aan de minister van
Landsverdediging over "de evolutie van de
toestand in Libië" (nr. 3746)
3
Orateurs: Wouter De Vriendt, Dirk Van der
Maelen, Philippe Blanchart, Pieter De Crem,
ministre de la Défense
Sprekers: Wouter De Vriendt, Dirk Van der
Maelen, Philippe Blanchart, Pieter De Crem,
minister van Landsverdediging
Question de M. David Geerts au ministre de la
Défense sur "le nombre de femmes obtenant le
grade
d'adjudant-chef
et
d'adjudant-major"
(n° 3599)
11
Vraag van de heer David Geerts aan de minister
van Landsverdediging over "het aantal vrouwen
die de graad bekomen van adjudant-chef en
adjudant-majoor" (nr. 3599)
11
Orateurs: David Geerts, Pieter De Crem,
ministre de la Défense
Sprekers: David Geerts, Pieter De Crem,
minister van Landsverdediging
Question de M. David Geerts au ministre de la
Défense sur "la panne de l'Airbus 330" (n° 3600)
12
Vraag van de heer David Geerts aan de minister
van Landsverdediging over "de panne van de
Airbus 330" (nr. 3600)
12
Orateurs: David Geerts, Pieter De Crem,
ministre de la Défense
Sprekers: David Geerts, Pieter De Crem,
minister van Landsverdediging
Question de M. Anthony Dufrane au ministre de la
Défense sur "le vol de kérosène à la caserne de
Glons" (n° 3647)
13
Vraag van de heer Anthony Dufrane aan de
minister van Landsverdediging over "de diefstal
van kerosine in de kazerne van Glaaien"
(nr. 3647)
13
Orateurs: Anthony Dufrane, Pieter De Crem,
ministre de la Défense
Sprekers: Anthony Dufrane, Pieter De Crem,
minister van Landsverdediging
Question de M. Bert Maertens au ministre de la
Défense sur "les frégates M néerlandaises"
(n° 3741)
14
Vraag van de heer Bert Maertens aan de minister
van Landsverdediging over "de Nederlandse M-
fregatten" (nr. 3741)
14
Orateurs: Bert Maertens, Pieter De Crem,
ministre de la Défense
Sprekers: Bert Maertens, Pieter De Crem,
minister van Landsverdediging
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E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DE LA DÉFENSE
NATIONALE
COMMISSIE VOOR DE
LANDSVERDEDIGING
du
M
ERCREDI
30
MARS
2011
Matin
______
van
W
OENSDAG
30
MAART
2011
Voormiddag
______
La réunion publique est ouverte à 10 h 19 par
M. Filip De Man, président.
De vergadering wordt geopend om 10.19 uur en
voorgezeten door de heer Filip De Man.
01 Question de Mme Zoé Genot au ministre de la
Défense sur "l'octroi du carnet rose dans le cadre
de la pension de dédommagement pour les
victimes juives de la guerre" (n° 3450)</b>
01 Vraag van mevrouw Zoé Genot aan de
minister van Landsverdediging over "de
toekenning van het roze boekje in het kader van
het
herstelpensioen
voor
de
Joodse
oorlogsslachtoffers" (nr. 3450)
01.01 Zoé Genot (Ecolo-Groen!): La DG Victimes
civiles de guerre peut rembourser aux victimes de
la guerre 1940-1945 et aux victimes civiles du
Congo en instance de pension les soins médicaux
et pharmaceutiques nécessités par les affections ou
lésions pour lesquelles une demande d'invalidité a
été introduite. L'invalide peut recevoir un carnet
rose qui lui permet d'obtenir le remboursement de
ses frais médicaux si un taux d'invalidité de 10 % lui
a été reconnu. La qualité d'enfant juif caché
pendant la Seconde Guerre mondiale confère le
titre certain requis par l'arrêté royal du 15 mars
1958.
Combien de demandes de carnet rose pour des
victimes civiles ont-elles été traitées, acceptées ou
rejetées, respectivement pour la partie francophone
et la partie néerlandophone du pays?
01.01 Zoé Genot (Ecolo-Groen!): De Directie-
generaal Oorlogsslachtoffers betaalt aan de
slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en aan
de burgerlijke slachtoffers van Congo van wie de
pensioenaanvraag nog wordt onderzocht, de
medische en farmaceutische kosten terug voor de
aandoeningen
of
letsels
waarvoor
een
invaliditeitsaanvraag werd ingediend. De invalide
kan een roze boekje ontvangen, indien zijn
invaliditeitsgraad minimum 10 procent bedraagt.
Dankzij dit boekje kan de medische verzorging
worden terugbetaald. Wie als Joods kind tijdens de
Tweede Wereldoorlog moest onderduiken, beschikt
over de titel die vereist is in het koninklijk besluit van
15 maart 1958.
Hoeveel aanvragen voor roze boekjes voor
burgerslachtoffers werden er behandeld, aanvaard
of verworpen, respectievelijk voor het Franstalig en
het Nederlandstalig landsgedeelte?
01.02 Pieter De Crem, ministre (en français): Les
carnets roses ne sont adressés aux bénéficiaires
que sur base des décisions favorables prises par le
service des victimes de guerre. Ces décisions sont
prises par des commissions juridictionnelles et
administratives indépendantes de l'Administration.
Chaque dossier est jugé par la commission civile
d'invalidité en fonction des éléments de preuve qu'il
contient. Des recours sont prévus (Commission
supérieure d'appel et Conseil d'État).
01.02 Minister Pieter De Crem (Frans): De
begunstigden ontvangen het roze boekje alleen in
geval van een gunstige beslissing van de
DG Oorlogsslachtoffers. Die beslissingen worden
genomen door onafhankelijke administratieve
rechtsprekende commissies van de administratie.
Elk
dossier
wordt
door
de
burgerlijke
invaliditeitscommissie beoordeeld op grond van de
bewijsstukken in het dossier. Er kan een
beroepsprocedure
worden
ingesteld
(hogere
commissie van beroep en de Raad van State).
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2
De l'examen des registres des décisions rendues
par les commissions civiles d'invalidité et par les
commissions d'appel pour l'année 2010, il ressort
que, sur les 14 décisions rendues par les chambres
néerlandophones, il y a eu 3 octrois et 11 rejets et,
sur les 65 décisions rendues par les chambres
francophones, il y a eu 47 octrois et 18 rejets.
Uit de registers betreffende de beslissingen van de
burgerlijke
invaliditeitscommissies
en
de
commissies van beroep voor het jaar 2010 blijkt dat
de
Nederlandstalige
kamers
14 beslissingen
namen,
te
weten
3 toekenningen
en
11 verwerpingen, en dat de Franstalige kamers
65 beslissingen namen, te weten 47 toekenningen
en 18 verwerpingen.
01.03 Zoé Genot (Ecolo-Groen!): Les victimes
néerlandophones éprouvent des difficultés à se
faire entendre. J'espère que les chiffres aideront à
comprendre pourquoi certaines personnes se voient
octroyer ces possibilités contrairement à d'autres
qui appartiennent à l'autre groupe linguistique et qui
paraissent répondre aux mêmes conditions. Des
recours existent, mais ils représentent un réel
obstacle pour des personnes très âgées.
01.03
Zoé
Genot
(Ecolo-Groen!):
De
Nederlandstalige slachtoffers vinden nauwelijks
gehoor. Ik hoop dat men aan de hand van de cijfers
beter zal begrijpen waarom een aantal personen die
mogelijkheid wel krijgt, terwijl dat niet zo is voor
anderen die tot de andere taalgroep behoren en
aan dezelfde voorwaarden lijken te voldoen. Er zijn
beroepsmogelijkheden, maar die vormen voor deze
hoogbejaarde mensen een echte drempel.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de M. Christophe Bastin au ministre
de la Défense sur "les opérations en
Afghanistan" (n° 3452)</b>
02 Vraag van de heer Christophe Bastin aan de
minister van Landsverdediging over "de
operaties in Afghanistan" (nr. 3452)
02.01 Christophe Bastin (cdH): Le 12 mars
dernier, M. Hamid Karzaï a demandé à l'OTAN, qui
travaille en coalition avec les autorités afghanes
dans le but de transférer progressivement à l'armée
et à la police locales la responsabilité des
opérations, de cesser ses opérations militaires en
Afghanistan.
Quelle est votre analyse de ces déclarations?
Comment cette attitude est-elle perçue par l'OTAN?
Quelles sont les conséquences pour les opérations
de l'OTAN en Afghanistan, en ce compris pour la
participation belge?
02.01 Christophe Bastin (cdH): Op 12 maart
jongstleden heeft de Afghaanse president Hamid
Karzai de NAVO gevraagd haar militaire operaties
in zijn land stop te zetten. Het bondgenootschap
had een verbond gesloten met de Afghaanse
overheid om de verantwoordelijkheid voor de
operaties stapsgewijs over te dragen aan het leger
en de lokale politie.
Wat is uw analyse van die verklaringen? Hoe
reageert de NAVO op die stellingname? Welke
gevolgen heeft een en ander voor de NAVO-
operaties in Afghanistan, meer bepaald voor de
Belgische deelname aan die operaties?
02.02 Pieter De Crem, ministre (en français): Il faut
remettre dans leur contexte les propos du président
Karzaï, qui s'exprimait en présence d'autorités
locales et de proches des victimes des opérations
de l'OTAN dans la région.
La Belgique collabore depuis 2003 à l'approche
multidimensionnelle de l'alliance, centrée sur
l'Afghan ownership, confirmé en 2010 à Lisbonne.
La phase de transition débutera à la fin du mois; la
progression dans le domaine de la sécurité, encore
fragile, reste réversible. Il n'est donc pas opportun
d'arrêter les opérations. Il n'y a pas de
conséquences pour la contribution de la Belgique.
02.02 Minister Pieter De Crem (Frans): De
verklaringen van president Karzai moeten in de
juiste context worden geplaatst. Hij legde ze immers
af ten overstaan van lokale overheden en van
nabestaanden van slachtoffers van de NAVO-
operaties in die regio.
België
werkt
sinds
2003
mee
aan
de
multidimensionele
aanpak
van
het
bondgenootschap, die zich toespitst op het African
ownership, dat in 2010 in Lissabon werd bevestigd.
De overgangsfase gaat eind deze maand in; de
bescheiden voortgang die ondertussen op het stuk
van de veiligheid werd gemaakt, kan zo weer
tenietgedaan worden. Het is dus niet opportuun om
de operaties te beëindigen. Voor de Belgische
deelname zijn er geen gevolgen.
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3
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Questions jointes de
- M. Theo Francken au ministre de la Défense sur
"les opérations internationales en Libye"
(n° 3470)<br>- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "la mise en oeuvre de la résolution de l'ONU
sur la Libye" (n° 3476)<br>- M. Christian Brotcorne au ministre de la
Défense sur "la participation de la Belgique à une
intervention en Libye" (n° 3484)<br>- M. Theo Francken au ministre de la Défense sur
"la direction de l'opération menée en Libye"
(n° 3542)<br>- M. Theo Francken au ministre de la Défense sur
"les opérations militaires menées en Libye"
(n° 3543)<br>- M. Dirk Van der Maelen au ministre de la
Défense sur "le coût de la participation belge à
l'intervention en Libye" (n° 3555)<br>- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "les raids aériens sur la Libye" (n° 3557)<br>- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "la direction de l'opération militaire en Libye"
(n° 3558)<br>- M. Wouter De Vriendt au vice-premier ministre
et ministre des Affaires étrangères et des
Réformes institutionnelles sur "les armes mises
en oeuvre en Libye" (n° 3559)<br>- M. Dirk Van der Maelen au ministre de la
Défense sur "le commandement des opérations
en Libye" (n° 3565)<br>- M. Theo Francken au ministre de la Défense sur
"les récents bombardements par les F-16 de
cibles au sol en Libye" (n° 3691)<br>- M. Philippe Blanchart au ministre de la Défense
sur "l'évolution de la situation en Libye" (n° 3746)</b>
03 Samengevoegde vragen van
- de heer Theo Francken aan de minister van
Landsverdediging
over
"de
internationale
operatie in Libië" (nr. 3470)
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging over "de uitvoering van de VN-
resolutie over Libië" (nr. 3476)
- de heer Christian Brotcorne aan de minister van
Landsverdediging over "de Belgische deelname
aan een interventie in Libië" (nr. 3484)
- de heer Theo Francken aan de minister van
Landsverdediging over "de leiding van de
operatie in Libië" (nr. 3542)
- de heer Theo Francken aan de minister van
Landsverdediging over "de militaire operaties in
Libië" (nr. 3543)
- de heer Dirk Van der Maelen aan de minister van
Landsverdediging over "de kostprijs van de
Belgische deelname aan de interventie in Libië"
(nr. 3555)
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging
over
"de
luchtbombardementen op Libië" (nr. 3557)
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging over "de leiding van de
militaire operatie in Libië" (nr. 3558)
- de heer Wouter De Vriendt aan de vice-
eersteminister en minister van Buitenlandse
Zaken en Institutionele Hervormingen over "de
wapeninzet in Libië" (nr. 3559)
- de heer Dirk Van der Maelen aan de minister van
Landsverdediging over "het commando over de
operaties in Libië" (nr. 3565)
- de heer Theo Francken aan de minister van
Landsverdediging
over
"de
recente
bombardementen van F-16's op Libische
gronddoelen" (nr. 3691)
- de heer Philippe Blanchart aan de minister van
Landsverdediging over "de evolutie van de
toestand in Libië" (nr. 3746)
03.01 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): Le
ministre peut-il nous présenter un bilan des
événements sur le terrain en Libye et plus
particulièrement du rôle des militaires belges? Que
pense-t-il du déploiement de troupes au sol?
Estime-t-il qu'il faut armer les rebelles pour leur
permettre de lutter plus efficacement contre les
troupes de Kadhafi? Quel est le coût brut et net de
cette opération? Que se passera-t-il si Kadhafi veut
négocier un cessez-le-feu? Jusqu'où peut nous
conduire le mandat des Nations Unies? Comment
le gouvernement belge s'assure-t-il que les
bombardements aériens sont effectués dans le
respect des règles d'engagement convenues? Les
opérations sont-elles menées sur la base d'un
03.01 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): Kan de
minister een stand van zaken geven van de
gebeurtenissen op het terrein in Libië en in het
bijzonder wat de rol van de Belgische militairen
betreft? Hoe staat hij tegenover een inzet van
grondtroepen? Wat denkt hij ervan dat men de
rebellen moet bewapenen zodat ze beter de strijd
kunnen aangaan met de troepen van Kadhafi? Wat
is de bruto en netto kostprijs van de operatie? Wat
als
Kadhafi
over
een
vredesbestand
wil
<
ewerkt met een systeem
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4
système de red card holders? Qu'en est-il de l'appui
crucial de la Ligue arabe pour cette opération? Quel
est le rôle de la Belgique dans la prise de décisions
opérationnelles? Est-il exact que la coalition
internationale souhaite utiliser des munitions à
l'uranium appauvri contre des cibles libyennes? Au
vu de leurs conséquences pour la population,
l'utilisation de telles armes est à mes yeux
totalement inacceptable.
van zogenaamde red card holders? Hoe zit het met
de cruciale steun van de Arabische Liga voor deze
operatie? Wat is de rol van België in de
operationele besluitvorming? Klopt het dat de
internationale coalitie munitie met verarmd uranium
zou willen gebruiken tegen Libische doelwitten?
Gezien de impact daarvan op de bevolking zijn
dergelijke
wapens
voor
mij
volkomen
onaanvaardbaar.
03.02 Dirk Van der Maelen (sp.a): Le ministre
refuse de parler des cibles libyennes des F-16
belges, alors que le Pentagone a indiqué qu'il
s'agissait d'un dépôt de munitions. Le ministre s'est
targué d'une volonté de transparence dans le cadre
de cette opération, mais on peine déjà à la
discerner. Cette attitude est contraire à notre accord
sur la coopération entre le gouvernement et le
Parlement, et je me dois de protester.
Une plus grande clarté est requise à propos de ce
que nous entreprenons en Libye. Si j'en crois ce
que le lieutenant-aviateur Michel Singelé a affirmé
récemment aux médias, je puis en déduire que les
règles d'engagement autorisent les bombardements
par des F-16 belges si des citoyens sont menacés.
Les actions qui dépassent ce cadre doivent être
l'objet d'un débat au Parlement. C'est mon
interprétation en tout cas.
03.02 Dirk Van der Maelen (sp.a): Over de
Libische doelen van de Belgische F-16's weigert de
minister iets te zeggen, maar het Pentagon deelde
mee dat het ging om een munitiedepot. De minister
gaat dan wel prat op zijn openheid in deze operatie,
maar daarvan is ondertussen al niet veel meer te
merken. Dit gaat in tegen onze afspraak over de
samenwerking tussen regering en Parlement en ik
moet dan ook hiertegen protesteren.
Er is nood aan meer duidelijkheid over wat wij
ondernemen in Libië. Als ik afga op recente
uitspraken van luitenant-vlieger Michel Singelé in de
pers, dan begrijp ik daaruit dat de rules of
engagement toelaten dat Belgische F-16's
bombardementen uitvoeren als er een bedreiging
bestaat voor burgers. Acties die verder gaan,
moeten eerst worden besproken met het Parlement.
Dat is althans mijn interpretatie.
Je demande donc que le ministre nous fournisse
davantage d'informations sur le bombardement de
ce dépôt, afin que nous puissions établir ensemble
si cette action s'inscrit ou non dans le cadre de ce
qui avait été convenu.
Ik vraag dus de minister om ons meer informatie te
geven over het bombardement van dat depot, zodat
we samen kunnen uitmaken of de actie al dan niet
valt binnen de afspraken.
03.03 Philippe Blanchart (PS): Quel a été le
contenu de vos entretiens avec votre homologue
grec et les aviateurs belges engagés dans
l'opération "Aube de l'Odyssée"?
Concernant la reprise du commandement, quelle va
être la répartition des tâches entre l'OTAN et la
coalition? Une distinction sera-t-elle faite entre
l'opération No fly zone et la protection des civils? Le
nouveau mandat de l'OTAN prévoit-il un délai
maximum pour faire respecter la zone d'exclusion
aérienne et l'embargo sur les armes?
Quels seront les objectifs de la mission humanitaire
coordonnée par les Nations Unies et quels seront
les moyens engagés? Quels pays ont marqué un
intérêt pour cette mission humanitaire? La Belgique
souhaite-elle y participer? Notre engagement
militaire en Libye va-t-il modifier la planification des
autres opérations prévues pour 2011?
03.03 Philippe Blanchart (PS): Wat hebt u
besproken met uw Griekse ambtgenoot en de
Belgische piloten die tijdens operatie Odyssey
Dawn worden ingezet?
Hoe zullen de taken worden verdeeld tussen de
NAVO
en
de
coalitie,
gelet
op
de
commandowisseling? Zal er een onderscheid
worden gemaakt tussen operatie no-flyzone en het
beschermen van de burgers? Is er in het nieuwe
mandaat van de NAVO een maximumtermijn
opgenomen voor het afdwingen van de no-flyzone
en het wapenembargo?
Wat zullen de doelstellingen van de door de VN
gecoördineerde humanitaire opdracht zijn en welke
middelen zullen daartoe worden ingezet? Welke
landen hebben belangstelling getoond voor deze
humanitaire
opdracht?
Wil
België
hieraan
deelnemen? Zal door onze militaire inzet in Libië de
planning van de andere operaties voor 2011 worden
gewijzigd?
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Le président: Dommage pour lui, les questions
n
os
3470, 3542, 3543 et 3691 de M. Francken sont
supprimées.
De voorzitter: Jammer genoeg voor de heer
Francken vervallen zijn vier vragen nrs 3470, 3542,
3543 en 3691.
03.04 Pieter De Crem, ministre (en français):
Depuis le 21 mars 2011, la Belgique participe aux
opérations en Libye.
03.04 Minister Pieter De Crem (Frans): Sinds
21 maart 2011 neemt België deel aan de operaties
in Libië.
(En néerlandais) Les conditions de la participation
de notre pays aux coalitions étaient une demande
légitime de la Libye, la participation de la Ligue
arabe et un mandat de l'ONU.
(Nederlands) De voorwaarden voor ons land om
aan de coalitie deel te nemen, waren: een legitieme
vraag vanuit Libië, de participatie van de Arabische
Liga en een mandaat van de VN.
La Belgique participe à l'opération en Libye avec un
détachement de six F-16 et le chasseur de mines
Narcis. Dans un premier temps, la durée des
opérations est fixée à trois mois. Je m'en réfère à la
période initiale définie lors des discussions au sein
du North Atlantic Council, dans le cadre toutefois
d'un scénario open end.
Les missions de la coalition demeurent sous
commandement national jusqu'à ce que l'OTAN en
prenne officiellement le commandement. La
coordination des missions est assurée à partir d'un
quartier général installé à Ramstein. Ce sera le cas
jusqu'à demain, voire après-demain au plus tard.
Jusqu'à présent, la coalition réunit quatorze pays
mais sa composition peut changer à tout moment.
Aucune modification n'est intervenue après la
conférence de Londres qui s'est tenue hier.
Les missions confiées dans le cadre de la coalition
à notre détachement de F-16 sont soumises aux
règles d'engagement de l'OTAN, complétées par
une règle d'engagement spécifique tendant à
protéger les civils.
Le commandement de l'opération en question sera
repris par l'OTAN au plus tard en fin de semaine.
Les règles d'engagement de l'OTAN s'appliquent
intégralement pour la mission de l'OTAN visant à
imposer un embargo sur les armes, mission à
laquelle est affecté le chasseur de mines Narcis.
Les militaires belges respecteront les règles
d'engagement nationales, qui sont conformes à la
législation belge.
België neemt aan de operatie in Libië deel met een
detachement van zes F-16's en de mijnenjager
Narcis van de marine. De initiële duurtijd van
voornoemde operatie bedraagt drie maanden. Ik
verwijs hierbij naar de initiële periode die bij de
besprekingen op de North Atlantic Council is
vooropgesteld, zij het in het kader van een `open
end-scenario'.
De opdrachten van de coalitie gebeuren onder
nationaal commando, tot de opdracht door de
NAVO formeel wordt overgenomen. De coördinatie
van bedoelde opdrachten gebeurt vanuit één
hoofdkwartier in Ramstein. Zulks zal wellicht tot
morgen of uiterlijk tot overmorgen het geval blijven.
Tot
nu
toe
bestaat
de
coalitie
uit
veertien verschillende landen. De samenstelling van
de coalitie kan echter uiteraard op ieder ogenblik
wijzigen. Na de conferentie van Londen van
gisteren is geen wijziging opgetreden.
Tijdens de coalitieopdrachten van ons detachement
F-16's worden de NAVO-inzetregels toegepast en
met een specifieke inzetregel ter bescherming van
de burgers aangevuld.
Het commando van de operatie in kwestie zal
uiterlijk eind deze week door de NAVO worden
overgenomen.
Voor de bestaande NAVO-opdracht ter afdwinging
van het embargo, waarvoor wij de mijnenveger
Narcis inzetten, zijn de NAVO-inzetregels zonder
meer van toepassing. De Belgische militairen zullen
de nationale rules of engagement, die met de
Belgische wetgeving overeenkomen, volgen.
Un red card holder mandaté par le CHOD a été
installé au sein du Air Operations Center de
Ramstein ainsi qu'au sein d'un état-major de marine
international embarqué afin de garantir le respect
Er werd een door de CHOD gemandateerde red
card holder geïnstalleerd in het Air Operations
Center in Ramstein en aan boord van een
ingescheepte internationale marinestaf om het
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de ces règles au cours des opérations aériennes et
navales. Je ne puis fournir d'informations plus
précises à ce sujet afin de ne pas compromettre la
sécurité de nos militaires. Ces règles ont été
entièrement expliquées le 24 mars dans la
commission spéciale du suivi des missions à
l'étranger du Sénat, en présence de membres de la
Chambre. Cette commission se réunira de nouveau
demain. J'y fournirai tous les détails de l'opération
militaire en Libye dans le respect des règles de
sécurité en vigueur.
Conformément à la loi du 11 mai 2007, la Défense
et la plateforme d'armement F-16 ne font pas usage
de munitions à l'uranium appauvri. Pour ce qui
regarde les autres pays faisant partie de la coalition
internationale, cet usage relève de leur compétence
souveraine nationale.
Le navire Narcis a patrouillé jusqu'au 23 mars en
Méditerranée centrale. Sa mission était de
contribuer à l'imagerie maritime globale de la
situation jusqu'aux côtes libyennes, et ce dans le
cadre de l'opération OTAN Active Endeavour.
Depuis le 23 mars en fin d'après-midi, le Narcis
participe à l'opération OTAN Unified Protector dont
le but est de faire respecter l'embargo sur les armes
décrété contre la Libye.
Quant à nos F-16, ils ont mené jusqu'à ce jour une
opération qui s'inscrit dans le mandat de la coalition.
Ils ont effectué des combat air patrols et éliminé un
certain nombre de cibles faisant partie de la
défense anti-aérienne libyenne qui représentaient
une menace pour l'application de la zone
d'exclusion aérienne. Les objectifs prévus ayant été
touchés
sans
dommages
collatéraux,
ces
opérations peuvent être considérées comme une
réussite.
La Défense ne peut fournir d'informations plus
précises concernant les opérations menées par les
autres pays, le nombre de victimes et le degré
d'interopérabilité de l'armée libyenne. Dans la
commission spéciale du suivi des missions à
l'étranger du Sénat, je fournirai demain davantage
d'informations à ce sujet à huis clos.
respect voor deze rules te waarborgen tijdens lucht-
en zeeoperaties. Met het oog op de veiligheid van
onze militairen kan ik daarover geen nadere
informatie verschaffen. Deze rules werden volledig
uiteengezet
op
24 maart
in
de
Senaatscommissie Opvolging, in aanwezigheid van
leden van de Kamer. Deze commissie komt morgen
opnieuw samen. Daar zullen alle details over de
militaire operatie worden verschaft volgens de
geldende veiligheidsregels.
Conform de wet van 11 mei 2007 maken Defensie
en het wapenplatform F-16 geen gebruik van
munitie met verarmd uranium. Voor de andere
landen die deel uitmaken van de internationale
coalitie, valt dit onder hun nationale soevereine
bevoegdheid.
Het marineschip Narcis heeft tot 23 maart
gepatrouilleerd in de centrale Middellandse Zee met
de opdracht om bij te dragen aan de algemene
maritieme beeldvorming van de situatie tot de
Libische kust in het kader van de NAVO-operatie
Active Endeavour. Vanaf 23 maart in de late
namiddag draagt Narcis bij aan de NAVO-operatie
Unified Protector die als doel heeft het
wapenembargo tegen Libië te implementeren.
Onze F-16's voerden tot op heden een operatie uit
in het kader van de coalitie en hebben combat air
patrols uitgevoerd en een aantal doelwitten van de
Libische luchtafweer uitgeschakeld die een
bedreiging vormden voor het afdwingen van de no-
flyzone. Aangezien de geplande doelen werden
geraakt zonder collaterale schade te veroorzaken,
kunnen deze operaties als een succes worden
beschouwd.
Defensie kan geen verdere informatie geven over
de operaties van de andere landen, het aantal
slachtoffers en de operationaliteitsgraad van het
Libische leger. In de commissie Opvolging van
morgen zal hierover achter gesloten deuren meer
informatie worden verstrekt.
(En français) La répartition des tâches entre l'OTAN
et la coalition sera prochainement basée sur la
capacité technique, la possession de certains
systèmes d'armes et une répartition opérationnelle
en fonction de la menace.
Le détachement belge participera aux opérations
sous le commandement de l'OTAN, dont le
nouveau plan opérationnel prévoit une no-fly zone
et la protection des civils.
(Frans) De taakverdeling tussen de NAVO en de
coalitie zal eerlang worden gebaseerd op de
technische capaciteit, het bezit van bepaalde
wapensystemen en een operationele inzet in functie
van de dreiging.
Het Belgisch detachement zal onder NAVO-bevel
aan de operaties deelnemen. Het nieuw
operationeel plan van de NAVO voorziet in een no-
flyzone en de bescherming van de burgerbevolking.
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La participation belge à l'opération n'a actuellement
aucun impact sur les autres engagements de la
Défense.
De Belgische deelname aan de operatie heeft
momenteel geen gevolgen voor de andere
verplichtingen van Defensie.
(En néerlandais) Le coût de notre participation aux
opérations en Libye est évalué, sur la base de la
période initialement prévue de trois mois, à
12,14 millions d'euros bruts, soit 10,75 millions
d'euros nets. Pour un aperçu du coût budgété pour
2011 de toutes les opérations étrangères
auxquelles participe notre pays, je vous renvoie à
ma réponse à la question orale n° 3566 du 22 mars
2011.
Je puis confirmer une fois de plus qu'il n'y aura pas
d'engagement de troupes belges au sol. La
résolution 1973 autorise toutefois l'envoi de troupes
au sol, mais la Belgique n'empruntera pas cette
voie. Même une lecture et une interprétation
exhaustives de la résolution n'autorisent par l'envoi
de troupes de d'occupation.
La question de l'armement des insurgés devra être
examinée plus avant à la lueur de l'embargo sur les
armes et, plus spécifiquement, de la terminologie
exacte, telle que fixée dans la résolution 1973. Je
prendrai langue à ce sujet avec le ministre des
Relations extérieures. Nos cabinets se concertent
d'ailleurs pour l'instant même à ce propos.
Les nouvelles récentes, émanant du Pentagone, à
propos des objectifs au sol de nos F-16 sont
totalement erronées. Nos objectifs tendent à la
destruction de la défense anti-aérienne. Toute cette
question est étroitement liée aux shelters et aux
avions et hélicoptères se trouvant en dehors de ces
shelters. Les activités air-sol s'inscrivent dans le
cadre de l'autorisation délivrée par le Conseil des
ministres. Cette question a par ailleurs été débattue
au Parlement.
(Nederlands) De kostprijs van onze deelname aan
de operaties in Libië wordt voor de vooropgestelde
initiële periode van drie maanden geschat op
12,14 miljoen euro bruto en 10,75 miljoen euro
netto. Voor een overzicht van de voor 2011 begrote
kostprijs van elke buitenlandse operatie waaraan
België deelneemt, verwijs ik naar het antwoord op
de mondelinge vraag nr. 3566 van 22 maart 2011.
Ik kan nogmaals bevestigen dat er geen Belgische
grondtroepen zullen worden ingezet. Resolutie 1973
laat wel grondtroepen toe, maar België zal geen
grondtroepen inzetten. Zelfs na een exhaustieve
lezing en interpretatie van betrokken resolutie is een
bezettingsmacht niet toegelaten.
De bewapening van de rebellen zal verder moeten
worden bekeken in het licht van het wapenembargo
en heel specifiek met betrekking tot de juiste
terminologie zoals ze in de resolutie 1973 werd
vastgelegd. Ik zal ter zake contact hebben met de
minister van Buitenlandse Zaken. Onze kabinetten
vergaderen trouwens op dit moment daarover.
De nieuwsberichtgeving uit het Pentagon inzake de
gronddoelen van onze F-16's, is helemaal onjuist.
Onze doelen zijn doelen die de bedoeling hebben
de luchtafweer te vernietigen. Dat heeft heel
specifiek te maken met shelters en met vliegtuigen
en helikopters die zich buiten die shelters bevinden.
De lucht-grondactiviteiten maken deel uit van de
toelating die de ministerraad heeft gegeven. Dit is
bovendien ook besproken in het Parlement.
03.05 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): Je
conviens avec le ministre que certains détails
relatifs à une opération militaire ne peuvent être
rendus publics. La Commission spéciale chargée
du suivi des missions à l'étranger du Sénat se réunit
à juste titre à huis clos. Le débat lancé par le
gouvernement sur ce conflit a quant à lui pu se
dérouler dans la sphère publique. Je m'en félicite et
j'estime qu'il convient de poursuivre dans cette voie.
Je n'ai obtenu aucune réponse à ma question
relative à l'utilisation d'armes contenant de l'uranium
appauvri par les membres de la coalition. Même si
le ministre affirme qu'il ne peut s'exprimer que sur
nos propres militaires, nous devons pouvoir
réfléchir à la question de savoir si nous désirons
participer à une opération dans le cadre de laquelle
03.05 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): Ik ga
akkoord met de minister dat bepaalde details van
een militaire operatie niet publiek kunnen worden
gemaakt. De commissie voor de Opvolging van
militaire operaties in de Senaat vergadert dan ook
terecht achter gesloten deuren. Het debat over dit
conflict dat door de regering werd opgestart, kon in
een publieke sfeer gebeuren. Dat is positief, maar
die lijn moet worden doorgetrokken.
Ik heb geen antwoord gekregen op mijn vraag naar
het gebruik van wapens met verarmd uranium door
coalitiegenoten. De minister zegt zich alleen te
kunnen uitspreken over onze eigen militairen. Wij
moeten ons nochtans kunnen bezinnen over de
vraag of we aan een operatie willen deelnemen die
gebruik maakt van verarmd uranium.
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de l'uranium appauvri est utilisé.
Nous devons également être en mesure de mener
un débat sur la position du gouvernement belge sur
le déploiement de troupes au sol non pas par la
Belgique mais par d'autres pays et sur l'armement
des rebelles.
J'estime que le coût d'une opération militaire
constitue une information publique. Le chiffre de
12,5 milliards bruts ne correspond pas au total cité
par le ministre en commission à huis clos. À mes
yeux, le public a également le droit de connaître les
chiffres exacts à ce sujet.
Ook over het standpunt van de Belgische regering
over de inzet van grondtroepen niet door België
maar door andere landen en over de bewapening
van de rebellen moeten wij een debat kunnen
voeren.
Ik vind dat de kostprijs van een militaire operatie
publieke informatie is. Het cijfer van 12,5 miljard
bruto spoort niet met het cijfer dat de minister in de
commissie achter gesloten deuren heeft genoemd.
Ik vind dat ook het publiek recht heeft op de exacte
cijfers in dit verband.
03.06 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Mais j'ai fourni exactement le même chiffre lors
d'une réunion à huis clos de la commission!
03.06 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Maar
ik heb in de commissie achter gesloten deuren net
hetzelfde cijfer gegeven!
03.07 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): Le
ministre a fourni un autre chiffre encore.
03.07 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): De
minister heeft toch ook een ander cijfer gegeven.
03.08 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Lequel donc?
03.08 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Welk
dan?
03.09 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!):
21,5 millions d'euros.
03.09 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!):
21,5 miljoen euro.
03.10 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
La vérité a ses droits. J'ai dit qu'après la
Conférence de Paris, le premier ministre a proposé
les moyens appartenant à la Response Force de
l'OTAN. Ces moyens seront injectés pour une
durée de six mois et sont de 21,5 millions d'euros.
La décision qu'a prise le gouvernement constitue la
mise en oeuvre de tous nos moyens pour trois mois,
avec un délai ouvert, ce qui représente un coût brut
de 12,14 millions d'euros.
03.10 Minister Pieter De Crem (Nederlands): De
waarheid heeft haar rechten. Ik heb gezegd dat na
de Conferentie van Parijs de eerste minister de
middelen heeft aangeboden die in de mand zaten
van de NATO Response Force. Die worden
ingebracht voor een periode van zes maanden en
bedragen 21,5 miljoen euro. De beslissing die de
regering heeft genomen, is de initiële inzet van al
onze middelen voor drie maanden, met een open
einde, waardoor de kosten komen op bruto
12,14 miljoen euro.
03.11 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): Je
constate que le ministre admet qu'il a nommé deux
chiffres à huis clos et qu'il n'en cite qu'un ici. Nous
devrions peut-être mener un débat sur ce qui doit
rester ou non à huis clos.
03.11 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): Ik stel
vast dat de minister toegeeft dat hij achter gesloten
deuren twee cijfers heeft genoemd en dat hij er hier
maar een heeft genoemd. Misschien moeten we
een debat voeren over er wat er achter gesloten
deuren moet blijven en wat niet.
03.12 Dirk Van der Maelen (sp.a): Le ministre
interprète très librement la notion d'"information
secrète". Les Américains communiquent tout
simplement quelles sont leurs 765 cibles. Le
ministre affirme que leurs données sont erronées.
Pourquoi, dans ce cas, ne nous fournit-il pas les
informations correctes? Le ministre renvoie à la
commission à huis clos, alors que chacun, dans
cette assemblée, devrait avoir la possibilité de
vérifier si l'opération se déroule bien selon le cadre
fixé. Je trouve donc regrettable que, si peu de
03.12 Dirk Van der Maelen (sp.a): De minister
interpreteert wel heel ruim wat geheime informatie
is. De Amerikanen geven hun 765 doelwitten
gewoon vrij. De minister zegt wel dat hun informatie
fout is, maar waarom geeft hij ons dan de juiste info
niet? De minister verwijst naar de commissie achter
gesloten deuren, terwijl iedereen hier zou moeten
kunnen nagaan of de operatie binnen de gemaakte
afspraken verloopt of niet. Ik betreur dus dat, al heel
kort na een goede start, opnieuw blijkt dat deze
minister informatie achterhoudt voor het Parlement.
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temps après un départ réussi, il apparaît à nouveau
que le ministre tait des informations qu'il devrait
communiquer au Parlement. Les réunions de
commission à huis clos permettent de divulguer des
informations confidentielles. Or, le ministre recourt
également aux réunions à huis clos pour masquer
des informations qui devraient pourtant être
révélées publiquement, comme les cibles et le coût
de l'opération.
In de commissievergaderingen achter gesloten
deuren wordt informatie vrijgegeven die geheim
hoort te zijn. De minister gebruikt ze echter ook om
informatie af te schermen die wél publiek zou
moeten zijn, zoals de doelwitten en de kostprijs van
de operatie.
03.13 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
L'on en appelle ici à l'honnêteté et à la
transparence. J'ai toujours fait preuve de la plus
grande transparence concernant les chiffres.
Certains ont manifestement besoin d'un cours de
maths. Je répète donc une fois de plus: sur une
période de trois mois, le coût de notre participation
à l'opération en Libye s'élève à 10,75 millions
d'euros nets. Après six mois, il s'élèverait donc à
21,5 millions d'euros. Ces chiffres ont été fournis au
sein de la commission ad hoc. Si la durée de
l'intervention devait se prolonger jusqu'à neuf mois,
le coût s'élèverait à 32,25 millions d'euros et, après
un an, il serait même de 43 millions d'euros.
Quant aux objectifs, j'ai également été on ne peut
plus clair: il s'agit d'abris d'avions et d'avions et
d'hélicoptères se trouvant sur des terrains de
décollage ou d'atterrissage.
Je constate que certains souffrent ici de surdité
sélective.
03.13 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Er
wordt hier opgeroepen tot eerlijkheid en openheid.
Ik ben net heel open met de cijfers. Ik moet voor
sommigen blijkbaar een wiskundeles geven. Dus
nogmaals: over een periode van drie maanden
bedraagt de kostprijs 10,75 miljoen euro. Na zes
maanden bedraagt dit 21,5 miljoen euro. Dit zijn de
cijfers die in betrokken commissie werden verstrekt.
Als wij er bijvoorbeeld negen maanden zouden zijn,
zou het bedrag oplopen tot 32,25 miljoen euro en
na een jaar zelfs tot 43 miljoen euro.
Ook over de doelwitten ben ik heel duidelijk
geweest. Het gaat over vliegtuigshelters en over
vliegtuigen en helikopters die op start- en
landingsbanen staan.
Ik stel hier echt een zekere selectieve doofheid
vast.
03.14 Philippe Blanchart (PS): Nous nous
réjouissons que le Parlement se réunisse souvent
et obtienne des réponses à ses questions.
Toutefois, je vous ai demandé les résultats de votre
entretien avec votre homologue grec à Araxos,
mais vous n'avez pas évoqué ce point dans votre
réponse.
03.14 Philippe Blanchart (PS): Het stemt ons
tevreden dat het Parlement vaak vergadert en dat
we antwoord krijgen op onze vragen. Ik vroeg u
echter naar de uitkomst van uw onderhoud met uw
Griekse collega in Araxos, maar daarover hebt u
het in uw antwoord niet gehad.
03.15 Pieter De Crem, ministre (en français): Vous
le savez, nos F-16 se trouvaient sur la base
d'Araxos pour une mission d'entraînement quand a
eu lieu la Conférence de Paris.
03.15 Minister Pieter De Crem (Frans): Zoals u
weet bevonden onze F-16's zich voor een
trainingsmissie op de basis van Araxos toen de
Conferentie van Parijs plaatsvond.
J'ai demandé à mon homologue grec, Evangelos
Venizelos, s'il était possible d'y rester en participant
à la coalition. Grâce à nos bons contacts et à un
effort de mon homologue, le gouvernement grec a
accepté. Cela nous a permis de modifier la mission
en 48 heures. Je lui ai transmis hier les
remerciements du gouvernement belge. Nous
avons aussi évoqué la situation dans la région,
notamment la position de la Turquie, les
événements en Syrie, le processus de transition en
Égypte et en Tunisie et les perspectives de
l'opération militaire en Libye.
Ik heb mijn Griekse ambtgenoot, Evangelos
Venizelos, gevraagd of we er konden blijven als we
deel uitmaakten van de coalitie. Dankzij onze goede
contacten en de inzet van mijn ambtgenoot, stemde
de Griekse regering toe. Zo konden we de missie in
48 uur tijd wijzigen. Ik heb hem gisteren namens de
Belgische regering bedankt. We hebben tevens de
situatie in de regio besproken, meer bepaald het
Turkse standpunt, de gebeurtenissen in Syrië, het
overgangsproces in Egypte en Tunesië en de
vooruitzichten voor de militaire operatie in Libië.
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03.16 Dirk Van der Maelen (sp.a): Je prends acte
de la réponse du ministre qui ne me satisfait
cependant pas. J'attends de sa part une liste
détaillée des objectifs visés par nos avions F-16.
03.16 Dirk Van der Maelen (sp.a): Ik neem nota
van het antwoord van de minister, maar ik neem
daarmee geen genoegen. Ik wil van hem een
gedetailleerd overzicht van de doelwitten die door
onze F-16's zijn geviseerd.
03.17 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Je ne peux qu'inviter M. Van der Maelen à la
réunion de la commission du Sénat du Suivi des
opérations militaires qui applique une clause de
confidentialité pour préserver la sécurité de notre
personnel militaire.
03.17 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Ik kan
de heer Van der Maelen alleen maar uitnodigen
voor de commissie Opvolging van militaire
operaties
in
de
Senaat.
Daar
is
een
geheimhoudingsclausule van toepassing voor de
veiligheid van ons eigen militair personeel.
03.18 Dirk Van der Maelen (sp.a): Je ne
comprends pas pourquoi en Belgique ces
informations ne peuvent être débattues que dans
des réunions de commission à huis clos alors
qu'aux États-Unis elles sont publiques? Pourquoi en
Belgique recevons-nous moins d'informations sur
les opérations qu'aux États-Unis? J'espère que mes
collègues se joindront à moi pour exiger des
informations détaillées sur les cibles de nos avions
F-16.
03.18 Dirk Van der Maelen (sp.a): Ik zie niet in
waarom die informatie in België enkel besproken
wordt in een gesloten commissievergadering als die
in de Verenigde Staten gewoon publiek wordt
gemaakt. Waarom krijgen wij in België minder
informatie over de operatie dan in de Verenigde
Staten? Ik hoop dat mijn collega's samen met mij
zullen eisen dat er gedetailleerde informatie komt
over de doelwitten van onze F-16's.
03.19 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Un ministre se doit de respecter le cadre légal.
03.19 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Ik
moet als minister binnen het wettelijke kader
werken.
03.20 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): Je
n'admets pas que le ministre ridiculise le Parlement
avec ses calculs fantaisistes. À huis clos, le ministre
a fourni le prix net de l'opération pour six mois, pour
les avions F-16, mais aussi pour le chasseur de
mines Narcis et les AWACS. Il a en outre fourni le
coût brut des avions F-16 pour trois mois. Voilà une
information complète. Le coût de l'opération militaire
doit être rendu public, le contribuable a le droit de le
connaître!
03.20 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen): Ik
aanvaard niet dat de minister het Parlement
belachelijk maakt met zijn rekenspelletjes. Achter
gesloten deuren heeft de minister de nettokostprijs
voor zes maanden vermeld, niet alleen voor de
F-16's maar ook voor de Narcis en de AWACS.
Daarnaast gaf hij de bruto kostprijs van de F-16's
voor drie maanden. Dat is volledige informatie. De
kostprijs van de militaire operatie moet publiek zijn.
De belastingbetaler heeft daar recht op!
Je pars toujours du principe que le ministre
souhaite poursuivre la bonne entente avec le
Parlement. Aujourd'hui, cette entente est mise à
l'épreuve. J'espère vraiment que le ministre
rectifiera cette situation demain.
Ik ga er nog altijd vanuit dat de minister de goede
verstandhouding met het Parlement wil voortzetten.
Vandaag was het op dat vlak een pijnlijk moment. Ik
hoop echt dat de minister morgen een en ander
corrigeert.
03.21 Philippe Blanchart (PS): La semaine
dernière, lors de la réunion à huis clos, les
opérations militaires n'avaient pas véritablement
commencé. La transparence et l'information des
parlementaires sont importantes. La réunion de
demain permettra de discuter de tous les aspects.
03.21 Philippe Blanchart (PS): Vorige week,
tijdens de vergadering met gesloten deuren, waren
de militaire operaties nog niet echt begonnen. Het is
belangrijk dat de parlementsleden duidelijke en
volledige informatie krijgen. Tijdens de vergadering
van morgen zullen we alle aspecten kunnen
bespreken.
L'incident est clos.
Le président: Nous abordons à présent la question
n° 3566 de M. De Vriendt sur un aperçu des
Het incident is gesloten.
De voorzitter: Aan de orde is vraag nr. 3566 van de
heer De Vriendt over een overzicht van de
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missions à l'étranger.
buitenlandse operaties.
03.22 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!):
Pourriez-vous répondre par écrit à cette question,
car ma présence est requise d'urgence dans une
autre commission?
03.22 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): Kan ik
hiervan een schriftelijk antwoord krijgen, want ik
word dringend in een andere commissie verwacht?
03.23 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
D'accord.
03.23 Minister Pieter De Crem (Nederlands): In
orde.
04 Question de M. David Geerts au ministre de la
Défense sur "le nombre de femmes obtenant le
grade d'adjudant-chef et d'adjudant-major"
(n° 3599)
04 Vraag van de heer David Geerts aan de
minister van Landsverdediging over "het aantal
vrouwen die de graad bekomen van adjudant-
chef en adjudant-majoor" (nr. 3599)
04.01 David Geerts (sp.a): Un groupe de travail
relatif à l'équilibre linguistique à l'armée a été
constitué au sein de la Chambre mais il existe
apparemment également un déséquilibre en
matière de genre.
Quelle est la répartition entre les hommes et les
femmes au sein du haut commandement de
l'armée? Quel pourcentage d'adjudants-chefs et
d'adjudants-majors étaient des femmes au cours
des dernières années? Quelle est la raison de ces
promotions limitées? S'agit-il d' "auto-promotion" ou
les causes sont-elles structurelles et plus
profondes?
04.01 David Geerts (sp.a): In de Kamer is er een
werkgroep over taalevenwicht in het leger, maar
blijkbaar zou er ook onevenwicht zijn inzake het
gendervraagstuk.
Wat is de verdeling tussen mannen en vrouwen in
de legertop? Hoeveel procent van de adjudant-
chefs en adjudant-majoors waren vrouwen in de
afgelopen jaren? Wat is de reden van de beperkte
doorstroming?
Gaat
het
om
zogenaamde
autopromotie of zijn er diepere, structurele
oorzaken?
04.02 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
7,81 % du personnel militaire est féminin. Parmi les
34 généraux figurant sur la liste salariale de la
Défense, il y a une femme, général de brigade.
Parmi le personnel civil de la Défense, il y a deux
aumôniers supérieurs, un catholique et un
protestant, et une conseillère morale qui dirige le
service non confessionnel. Ils ont le grade mais pas
l'avantage en termes de revenus de l'officier
supérieur. La défense compte par ailleurs un
secrétaire général et un directeur général de la
classe A5. Cinq conseillers généraux dont un est
une femme qui occupe la fonction supérieure de
directeur général, font partie de la classe A4.
Je dispose de tableaux des effectifs et les résultats
des comités de promotion au grade d'adjudant-chef
et d'adjudant-major. Je transmettrai ces données à
la commission.
04.02 Minister Pieter De Crem (Nederlands):
7,81 procent van het militair personeel zijn vrouwen.
Bij de 34 generaals die op de loonlijst staan van
Defensie, is er één vrouw, op het niveau van
brigadegeneraal. Bij het burgerpersoneel van
Defensie zijn er twee opperaalmoezeniers
katholiek en protestant en een vrouwelijke morele
consulent als hoofd van de niet-confessionele
dienst. Zij hebben wel de rang, maar niet het
inkomensvoordeel van opperofficier. Verder heeft
Defensie een secretaris-generaal en een directeur-
generaal van de klasse A5. Vijf adviseurs-generaal,
van wie één vrouwelijke adviseur-generaal in de
hogere functie van directeur-generaal, behoren tot
de klasse A4.
Ik heb tabellen met de getalsterkte en de resultaten
van de bevorderingscomités voor de graad van
adjudant-chef en adjudant-majoor. Ik zal die
gegevens aan de commissie bezorgen.
04.03 David Geerts (sp.a): Les promotions
limitées de femmes sont-elles dues au fait que les
femmes sont essentiellement actives dans les
services logistiques où les promotions sont plus
rares ou y a-t-il d'autres raisons? Si nous
connaissons ces raisons, nous saurons en effet
également comment résoudre le problème.
04.03 David Geerts (sp.a): Heeft de beperkte
doorstroming van vrouwen te maken met het feit dat
vrouwen voornamelijk actief zijn in de logistieke
diensten waar de doorstroming minder is of zijn
er andere oorzaken? Als we die kennen, weten we
immers ook hoe we het probleem kunnen
aanpakken.
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04.04 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Les informations que je vais transmettre donnent un
aperçu à partir de 2005. Plusieurs facteurs entrent
cependant en jeu ici et il me semble plus utile que
M. Geerts dépose une nouvelle question. Par
exemple, il y a aussi des différences entre les
composantes.
04.04 Minister Pieter De Crem (Nederlands): In de
gegevens die ik zal bezorgen, staat een overzicht
vanaf 2005. Meerdere factoren spelen hier echter
en volgens mij kan de heer Geerts dan beter een
nieuwe vraag indienen. Er zijn bijvoorbeeld ook
verschillen volgens de component.
04.05 David Geerts (sp.a): Je déposerai une
nouvelle question.
04.05 David Geerts (sp.a): Dat zal ik doen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de M. David Geerts au ministre de la
Défense sur "la panne de l'Airbus 330" (n° 3600)
05 Vraag van de heer David Geerts aan de
minister van Landsverdediging over "de panne
van de Airbus 330" (nr. 3600)
05.01 David Geerts (sp.a): Au moment d'effectuer
le rapatriement prévu d'un certain nombre de
Belges du Japon, un Airbus 330 a récemment été
victime d'une panne. À l'époque, pour défendre le
contrat de leasing, le ministre avait fait valoir que la
société de leasing pouvait fournir un appareil de
remplacement dans un délai de 72 heures.
Ce remplacement a-t-il effectivement été honoré?
Ce délai de 72 heures est-il courant dans le
secteur? Est-il exact que l'Airbus n'emporte pas à
son bord les pièces de rechanges permettant de
réparer les pannes mineures et que les membres
du personnel de la Défense ne sont pas autorisés à
effectuer des réparations?
05.01 David Geerts (sp.a): Onlangs stond een
Airbus 330 in panne bij de geplande repatriëring van
een aantal Belgen vanuit Japan. Destijds
verdedigde
de
minister
het
betrokken
leasingcontract met het argument dat de firma
binnen een periode van 72 uur een ander toestel ter
beschikking kon stellen.
Is dat ook gebeurd? Is de termijn van 72 uur
normaal binnen de sector? Klopt het dat de
wisselstukken voor kleine defecten niet aan boord
zijn en dat de personeelsleden van Defensie niet
gemachtigd zijn om herstellingen uit te voeren?
05.02 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
La panne était due à une défaillance technique au
niveau de l'unité de contrôle de vol, le principal
ordinateur de bord de l'avion. Sur une période d'un
an, c'est la deuxième fois que nous sommes
confrontés à une panne technique de ce type.
L'appareil a pu être utilisé sans difficulté pendant
1 074 heures, ce qui correspond à un rendement de
99 %. C'est une bien meilleure performance que
celle des prédécesseurs de l'Airbus 330.
05.02 Minister Pieter De Crem (Nederlands): De
oorzaak van de panne was een technisch defect
aan de flight control unit, de belangrijkste
boordcomputer van het vliegtuig. Over een
tijdspanne van een jaar is het de tweede keer dat
wij met zo een technisch defect worden
geconfronteerd. Het toestel kon probleemloos
1.074 uur worden ingezet, wat met een rendement
van 99 procent overeenkomt. Dat is een hele
verbetering ten opzichte van de voorgangers van de
Airbus 330.
Ainsi, au cours de la semaine précédant les
problèmes techniques, six rotations ont volé pour
l'évacuation de 1 550 réfugiés à la frontière entre la
Libye et la Tunisie. L'appareil avait également été
mis à disposition, contre paiement il est vrai, lors de
l'éruption volcanique.
Le contrat prévoit en effet la mise à disposition d'un
appareil de remplacement dans un délai de
72 heures. Dans le cas qui nous occupe, l'A 330
avait toutefois été réparé avant l'expiration de ce
délai. Un délai de 72 heures est courant dans le
Zo werden in de week voorafgaand aan het
technisch mankement zes rotaties gevlogen voor de
evacuatie van 1.550 vluchtelingen aan de Libisch-
Tunesische grens. Het toestel werd ook, tegen
betaling
weliswaar,
ingezet
bij
de
vulkaanuitbarsting.
Het
contract
voorziet
inderdaad
in
een
vervangingsvliegtuig binnen een termijn van 72 uur.
In dit geval was de A 330 echter reeds voor het
verstrijken van die termijn hersteld. Een termijn van
72 uur is courant in de sector. Een Hi Fly-technicus
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secteur. Un technicien Hi-Fly ainsi qu'un nombre
limité de pièces de rechange se trouvent toujours à
bord de l'appareil pour permettre la réparation des
pannes les plus fréquentes. Étant donné qu'il s'agit
d'un contrat full support, toutes les réparations
doivent être effectuées par la firme Hi Fly et ce,
dans le cadre de la question de la responsabilité.
en een beperkt aantal wisselstukken zijn steeds aan
boord om de meest voorkomende pannes te
kunnen oplossen. Aangezien het om een full
support contract gaat, moeten alle herstellingen
door de firma Hi Fly worden uitgevoerd, en dat met
het oog op de aansprakelijkheid.
05.03 David Geerts (sp.a): J'ai toujours été
dubitatif quant à de tels contrats de leasing. Quand
ce contrat doit-il être prolongé? Est-ce après un
délai de 48 mois?
05.03 David Geerts (sp.a): Ik heb altijd mijn
vragen gehad bij zulke leasingcontracten. Wanneer
moet dit leasingcontract verlengd worden? Is dat na
48 maanden?
05.04 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Le délai est déterminé par le nombre d'heures de
vol accomplies. Si je ne m'abuse, il s'agit de
1 500 heures de vol, mais je dois vérifier ce chiffre.
05.04 Minister Pieter De Crem (Nederlands): De
termijn wordt bepaald door het aantal gepresteerde
vlieguren. Uit het hoofd meen ik dat het gaat om
1.500 vlieguren, maar dat moet ik nakijken.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
06 Question de M. Anthony Dufrane au ministre
de la Défense sur "le vol de kérosène à la caserne
de Glons" (n° 3647)
06 Vraag van de heer Anthony Dufrane aan de
minister van Landsverdediging over "de diefstal
van kerosine in de kazerne van Glaaien"
(nr. 3647)
06.01 Anthony Dufrane (PS): Le 15 mars, la
police de la Basse-Meuse a procédé à
l'interpellation d'un ex-militaire occupé à dérober du
kérosène dans un pipe-line de l'OTAN, à proximité
de la caserne de Glons. 60 000 litres de kérosène
auraient ainsi été volés depuis novembre dernier!
Qu'en est-il de l'efficacité de l'organisation de la
sécurité dans nos installations militaires et autour
de celles-ci?
06.01 Anthony Dufrane (PS): Op 15 maart heeft
de politie van de zone Beneden-Maas een ex-
militair betrapt die kerosine aan het overhevelen
was uit een NAVO-pijpleiding vlakbij de kazerne van
Glaaien. Sinds november 2010 zouden zo al een
slordige 60.000 liter brandstof zijn gestolen!
Hoe is de beveiliging in en rond onze militaire
installaties georganiseerd? Vindt u deze afdoend?
Quelles explications vous a-t-on fournies quant au
vol d'une telle quantité de carburant sur un site
militaire
de
l'OTAN?
Avez-vous
déjà
eu
connaissance d'autres infractions de ce type?
Comment s'organise la sécurité de nos installations
militaires?
Welke uitleg hebt u gekregen over de diefstal van
een zo grote hoeveelheid brandstof op een militair
terrein van de NAVO? Kreeg u al eerder kennis van
andere misdrijven van dat type? Hoe worden onze
militaire installaties beveiligd?
06.02 Pieter De Crem, ministre (en français): La
Belgian Pipeline Organisation (BPO), qui exploite le
réseau de transport de l'OTAN, a détecté, grâce au
système de monitoring du pipe-line, la disparition de
carburant et a déposé une plainte auprès de la
police le 10 mars. Le voleur présumé a été pris en
flagrant délit le 16 mars. Aucune donnée
supplémentaire n'est disponible, en raison de
l'enquête en cours.
L'incident s'est produit en dehors du site militaire; il
n'y en a pas eu d'autre de ce type au sein du
département ces cinq dernières années.
La BPO applique les mesures de sécurité valables
06.02 Minister Pieter De Crem (Frans): De Belgian
Pipeline Organisation (BPO), die het transportnet
van de NAVO uitbaat, ontdekte dankzij het
monitoringsysteem van de pipeline dat er brandstof
verdween en diende op 10 maart een klacht in bij
de politie. De vermeende dief werd op 16 maart op
heterdaad betrapt. Er zijn geen bijkomende
gegevens beschikbaar, omdat het onderzoek nog
loopt.
Het incident deed zich voor buiten de militaire site.
Er deden zich de jongste vijf jaar geen andere
vergelijkbare incidenten voor bij het departement.
BPO past de veiligheidsmaatregelen toe die gelden
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pour tous les quartiers en Belgique. Les directives
de sécurité pour ces installations sont gérées par
l'OTAN.
voor alle Belgische sites. De veiligheidsrichtlijnen
voor
die
installaties
vallen
onder
de
verantwoordelijkheid van de NAVO.
06.03 Anthony Dufrane (PS): Dans le cas où les
clefs d'un site ne sont pas restituées, je suppose
que les serrures sont remplacées de sorte qu'aucun
vol ne puisse être commis par la suite.
06.03 Anthony Dufrane (PS): Ik veronderstel dat
als de sleutels van een site niet worden
teruggegeven, de sloten worden vervangen opdat er
achteraf niets zou kunnen worden gestolen.
06.04 Pieter De Crem, ministre (en français): Les
services ont constaté eux-mêmes le vol de
kérosène, notamment à cause de la diminution de
pression. Un petit réservoir d'huile a également
disparu. J'espère que les vannes et les serrures
sont efficaces et que les responsables de l'OTAN
effectuent leur travail.
06.04 Minister Pieter De Crem (Frans): De
diensten hebben zelf vastgesteld dat er kerosine
werd gestolen, met name doordat de druk daalde.
Er is ook een kleine olietank verdwenen. Ik hoop dat
de kleppen en sloten doeltreffend zijn en dat de
NAVO-verantwoordelijken hun werk doen.
L'incident est clos.
Le
président:
La
question
n° 3661
de
Mme Ponthier et la question n° 3666 de
Mme Temmerman sont reportées. M. Francken
n'est pas présent pour poser sa question n° 3673.
Het incident is gesloten.
De voorzitter: Vraag nr. 3661 van mevrouw
Ponthier en vraag nr. 3666 van mevrouw
Temmerman worden uitgesteld. De heer Francken
is niet aanwezig voor zijn vraag nr. 3673.
07 Question de M. Bert Maertens au ministre de
la Défense sur "les frégates M néerlandaises"
(n° 3741)
07 Vraag van de heer Bert Maertens aan de
minister van Landsverdediging over "de
Nederlandse M-fregatten" (nr. 3741)
07.01 Bert Maertens (N-VA): Il y a quelques
semaines aux Pays-Bas, le projet de concept du
ministre de la Défense, M. Hillen, a transpiré dans
la presse. Il y est question de la vente de deux
frégates polyvalentes. En 2007 et 2008, la Belgique
a acheté aux Pays-Bas deux frégates du type Karel
Doorman et s'était engagée à en assurer l'entretien
avec les Pays-Bas. Les Pays-Bas avaient décidé de
maintenir deux de leurs frégates en service
jusqu'en 2020, mais il semblerait que celles-ci
seront également vendues. La coopération
logistique entre les Pays-Bas et la Belgique est
remise en question par ce projet de concept.
Est-il exact que le ministre s'est entretenu de cette
question avec son homologue néerlandais? Y a-t-il
également eu une concertation au niveau militaire?
Les
Pays-Bas
vendront-ils
leurs
frégates
polyvalentes? Quelles seront les conséquences de
cette vente éventuelle sur la coopération entre les
marines néerlandaise et belge? Le remplacement
du navire de la marine belge, le Godetia, est-il
prévu en concertation avec les Pays-Bas?
07.01 Bert Maertens (N-VA): In Nederland is
enkele weken geleden het conceptplan van minister
van Defensie Hillen uitgelekt. Daarin staat de
verkoop van twee M-fregatten opgenomen. In 2007
en 2008 heeft België twee fregatten van de Karel
Doormanklasse van Nederland gekocht, met de
afspraak om samen met Nederland in het
onderhoud te voorzien. Nederland zou zelf ook twee
fregatten behouden en gebruiken tot 2020, maar die
worden nu blijkbaar ook verkocht. Dit conceptplan
zet de logistieke samenwerking tussen Nederland
en België nu op de helling.
Klopt het dat de minister hierover een gesprek heeft
gehad met zijn Nederlandse collega? Was er ook
militair overleg? Zal Nederland zijn M-fregatten
verkopen? Welke invloed heeft dat op de
samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische
marine? Zijn er in samenspraak met Nederland ook
al plannen om het Belgische marineschip Godetia te
vervangen door een Nederlands schip?
07.02 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Le 14 février, je me suis concerté avec le ministre
Hans Hillen au sujet du nouvel avant-projet de plan
néerlandais. Il m'a assuré que les observations de
la Défense belge seraient prises en considération
dans le cadre de l'étude en cours. Dans l'intervalle,
07.02 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Ik
heb op 14 februari overlegd met de Nederlandse
minister Hans Hillen over het nieuwe Nederlandse
conceptplan. Hij verzekerde mij dat er in de lopende
studie rekening zou worden gehouden met de
opmerkingen van de Belgische Defensie. Intussen
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nous avons appris que les Pays-bas ne mettraient
pas les frégates M hors service. J'ai lu que mon
homologue ne présentera pas encore cette
semaine sa note de politique générale à la
Deuxième Chambre néerlandaise. Nous suivrons
attentivement ce dossier.
Il n'est pas envisagé de remplacer le Godetia par un
navire néerlandais.
hebben we vernomen dat Nederland de M-fregatten
niet uit omloop zou nemen. Ik las dat mijn
Nederlandse collega deze week nog niet voor de
Nederlandse Tweede Kamer zal verschijnen met
een beleidsbrief. We volgen dit op.
Er zijn geen plannen om de Godetia te vervangen
door een Nederlands schip.
07.03 Bert Maertens (N-VA): Nous suivrons
également l'évolution de ce dossier, dans l'intérêt
de notre Composante Marine.
07.03 Bert Maertens (N-VA): Wij volgen dit ook
op, in het belang van onze marine.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique est levée à 11 h 22.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.22 uur.