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Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti Socialiste
MR
Mouvement réformateur
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
sp.a
socialistische partij anders
Ecolo-Groen!
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales Groen!
Open Vld
Open Vlaamse Liberalen en Democraten
VB
Vlaams Belang
cdH
centre démocrate Humaniste
LDD
Lijst Dedecker
INDEP-ONAFH
Indépendant - Onafhankelijk
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 53 0000/000 Document parlementaire de la 53
e
législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 53 0000/000
Parlementair stuk van de 53
e
zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
Version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken (met
de bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
Séance plénière
PLEN
Plenum
COM
Réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
Motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige)
MOT
Moties tot besluit van interpellaties (op beigekleurig papier)
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SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Willem-Frederik Schiltz au
ministre du Climat et de l'Énergie sur "les métaux
terreux, métaux sensibles" (n° 2766)
1
Vraag van de heer Willem-Frederik Schiltz aan de
minister van Klimaat en Energie over "kwetsbare
aardmetalen" (nr. 2766)
1
Orateurs: Willem-Frederik Schiltz, Paul
Magnette, ministre du Climat et de l'Énergie
Sprekers: Willem-Frederik Schiltz, Paul
Magnette, minister van Klimaat en Energie
Question de M. David Clarinval au ministre du
Climat et de l'Énergie sur "les cyberattaques sur
le marché du CO
2
" (n° 2957)
3
Vraag van de heer David Clarinval aan de
minister van Klimaat en Energie over "de
cyberaanvallen op de CO
2
-markt " (nr. 2957)
3
Orateurs: David Clarinval, Paul Magnette,
ministre du Climat et de l'Énergie
Sprekers: David Clarinval, Paul Magnette,
minister van Klimaat en Energie
Question de Mme Rita De Bont au ministre du
Climat et de l'Énergie sur "l'absence d'arrêtés
d'exécution à la suite de l'absence d'un
gouvernement bénéficiant de la plénitude de
compétences" (n° 3080)
4
Vraag van mevrouw Rita De Bont aan de minister
van Klimaat en Energie over "het uitblijven van
uitvoeringsbesluiten ten gevolge van het uitblijven
van een regering met volheid van bevoegdheid"
(nr. 3080)
4
Orateurs: Rita De Bont, Paul Magnette,
ministre du Climat et de l'Énergie
Sprekers: Rita De Bont, Paul Magnette,
minister van Klimaat en Energie
Question de M. Franco Seminara au ministre du
Climat et de l'Énergie sur "la réduction en
Belgique des émissions de CO
2
de 14,6 % pour
l'année 2009" (n° 3303)
5
Vraag van de heer Franco Seminara aan de
minister van Klimaat en Energie over "de
vermindering van de CO
2
-uitstoot in België met
14,6 procent in 2009" (nr. 3303)
5
Orateurs: Franco Seminara, Paul Magnette,
ministre du Climat et de l'Énergie
Sprekers: Franco Seminara, Paul Magnette,
minister van Klimaat en Energie
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1
COMMISSION DE LA SANTÉ
PUBLIQUE, DE
L'ENVIRONNEMENT ET DU
RENOUVEAU DE LA SOCIÉTÉ
COMMISSIE VOOR DE
VOLKSGEZONDHEID, HET
LEEFMILIEU EN DE
MAATSCHAPPELIJKE
HERNIEUWING
du
M
ARDI
15
MARS
2011
Matin
______
van
D
INSDAG
15
MAART
2011
Voormiddag
______
La discussion des questions est ouverte à 11 h 14
par M. Hans Bonte, président.
De behandeling van de vragen vangt aan om
11.14 uur. De vergadering wordt voorgezeten door
de heer Hans Bonte.
01 Question de M. Willem-Frederik Schiltz au
ministre du Climat et de l'Énergie sur "les métaux
terreux, métaux sensibles" (n° 2766)</b>
01 Vraag van de heer Willem-Frederik Schiltz aan
de minister van Klimaat en Energie over
"kwetsbare aardmetalen" (nr. 2766)
01.01 Willem-Frederik Schiltz (Open Vld): Cela
fait un an déjà que Pékin accapare des matières
premières stratégiques et des métaux (terres) rares
utilisés dans la fabrication de produits de haute
technologie. Les exportations chinoises de terres
rares représentent 97 % de la production mondiale
de ces matériaux et la fermeture de cette vanne
d'exportation a bien entendu un énorme impact sur
les nouvelles économies. L'année dernière, le prix
de certains de ces métaux terreux a été multiplié
par sept. Selon les prévisions de l'industrie de la
haute technologie, la demande doublera d'ici à
2015, ce qui risque d'engendrer une grave pénurie.
Des solutions de rechange sont à l'étude, mais
nous demeurerons dépendants de ces métaux
rares pendant au moins encore dix ans.
01.01 Willem-Frederik Schiltz (Open Vld): Al een
jaar lang hamstert Peking strategische grondstoffen
en zeldzame aardmaterialen die gebruikt worden in
de fabricage van hoogtechnologische producten. De
Chinese export van zeldzame aardmaterialen
bedraagt 97 procent van de wereldwijde productie
ervan en het dichtdraaien van die exportkraan heeft
uiteraard een enorme impact op de nieuwe
economieën. Vorig jaar is de prijs van sommige van
deze aardmetalen verzevenvoudigd. Schattingen
van de hightechindustrie voorspellen dat de vraag
tegen 2015 zal verdubbelen, waardoor een ernstig
tekort dreigt te ontstaan. De zoektocht naar
alternatieven is gestart, maar we blijven nog
minstens tien jaar afhankelijk van deze zeldzame
metalen.
La dépendance du monde occidental de ces
métaux terreux rares pourrait avoir de lourdes
conséquences. Le ministre en est-il conscient?
Quelles mesures politiques ont déjà été prises pour
réduire cette dépendance? Dans quelle mesure la
gestion intégrale de la chaîne ou la gestion cradle-
to-cradle est-elle déjà appliquée? Que pense le
ministre des taux de réutilisation obligatoires pour
ce type de matériaux? Comment la production et la
consommation durables ont-elles été défendues
dans le cadre de la présidence européenne? Quels
De Westerse afhankelijkheid van deze zeldzame
aardmetalen kan grote gevolgen hebben. Is de
minister
zich
daarvan
bewust?
Welke
beleidsmaatregelen werden er reeds genomen om
deze afhankelijkheid te verminderen? In welke mate
wordt het integraal ketenbeheer of cradle-to-cradle-
beheer reeds toegepast? Hoe staat de minister
tegenover verplichte hergebruikpercentages voor
dergelijke materialen? Hoe werd de duurzame
productie en consumptie verdedigd in het kader van
het
Belgische
voorzitterschap?
Welke
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marchés publics ont déjà un rôle d'exemple et
stimulent donc une politique environnementale
durable?
overheidsopdrachten
hebben
reeds
een
voorbeeldfunctie en stimuleren dus een duurzaam
milieubeleid?
01.02 Paul Magnette, ministre (en néerlandais):
Nous sommes conscients du problème, mais
comme la Belgique ne peut exercer d'influence
significative sur des ténors mondiaux tels que la
Chine, nous participons à une approche
coordonnée de cette problématique au niveau
européen.
Un
certain
nombre
d'initiatives
importantes ont d'ailleurs déjà été lancées en la
matière, comme l'initiative "Matières premières" et
l'"Initiative phare sur l'utilisation efficace des
ressources", dont l'objectif principal est la réduction
de la consommation de matières premières.
01.02 Minister Paul Magnette (Nederlands): Wij
zijn ons bewust van deze problematiek, maar
aangezien België geen grote invloed kan uitoefenen
op wereldspelers als China sluiten wij ons aan bij
een gecoördineerde Europese benadering van dit
probleem. Er werden reeds enkele belangrijke
initiatieven opgestart, zoals het Raw Materials
Initiative en het Flagship Initiative on Resource
Efficiency, waarbij vooral het verminderen van de
consumptie van grondstoffen centraal staat.
Notre propre politique environnementale comporte
un plan fédéral pour une politique intégrée des
produits.
La
directive
européenne
sur
l'écoconception, visant à réduire l'incidence
environnementale des produits dès la phase de la
conception, constitue aussi un élément important de
la gestion durable des matières premières.
L'obligation d'utiliser des matières recyclées dans
les produits est un aspect délicat. D'une part, elle
peut favoriser le recyclage de matériaux mais,
d'autre part, elle peut aussi transformer les déchets
en une matière première trop précieuse. Le principe
de l'échelle de Lansink nous apprend qu'en matière
de déchets, la prévention est toujours préférable au
recyclage.
Toutes les initiatives seront soumises pour avis aux
quatre conseils fédéraux et aux Régions. Le 3 juillet
2009, le Conseil des ministres a adopté le plan
d'action fédéral "Marchés publics durables 2009-
2011", lequel prévoit 50 % de marchés publics
durables fédéraux d'ici à 2012.
In ons eigen milieubeleid is er het federaal plan voor
een geïntegreerd productbeleid. Ook de Europese
richtlijn inzake ecodesign, die als doel heeft de
milieu-impact van producten al van bij de
ontwerpfase te beperken, is een belangrijk element
in het duurzaam beheer van grondstoffen.
Het
verplichte
gebruik
van
gerecycleerde
grondstoffen in producten is een moeilijke kwestie.
Enerzijds kan dit de recyclage van materialen
bevorderen, maar anderzijds kan het ervoor zorgen
dat afval een te waardevolle grondstof wordt.
Volgens het principe van de ladder van Lansink is
preventie van afval steeds te verkiezen boven
recyclage.
Alle initiatieven worden voor advies voorgelegd aan
de vier federale raden en aan de Gewesten. Op
3 juli 2009 aanvaardde de ministerraad het federaal
actieplan duurzame overheidsopdrachten 2009-
2011, wat tegen 2012 voorziet in 50 procent
federale duurzame overheidsopdrachten.
Il comporte sept objectifs et seize actions dont la
première consiste à développer un guide de l'achat
durable à
/DIV>
Commission européenne avait déjà effectué en
2008 une évaluation du système d'échange de
quotas d'émissions, sur base de laquelle la directive
fut adaptée pour l'assortir de mesures de sécurité
plus strictes.
Suite à quelques incidents dans des registres de
gaz à effet de serre, la Commission européenne a
décidé de suspendre, le 19 janvier dernier, les
transactions de tous les registres européens. En
effet, elle veut prendre le temps d'étudier en
profondeur la sécurité de tous les registres.
Tous les cas de vol de droit d'émissions qui me
sont connus à ce jour étaient la conséquence de
mots de passe mal conservés ou volés et non
d'attaques de "cybermafieux".
02.02 Minister Paul Magnette (Frans): De
Europese Commissie heeft reeds in 2008 een
evaluatie
uitgevoerd
van
het
emissiehandelssysteem. Op basis daarvan werd de
richtlijn aangepast en werden er striktere
veiligheidsmaatregelen in opgenomen.
Naar aanleiding van enkele incidenten in meerdere
broeikasgasregisters,
heeft
de
Europese
Commissie op 19 januari besloten de transacties
voor alle Europese registers op te schorten. Ze wil
immers de nodige tijd uittrekken om de veiligheid
van alle registers grondig door te lichten.
Alle gevallen van diefstal van emissierechten die mij
tot hiertoe bekend zijn, waren het gevolg van slecht
bewaarde of gestolen paswoorden, en niet van
aanvallen van cybercriminelen.
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La sécurisation de l'accès par un second facteur
comme une carte d'identité électronique, par
exemple, devrait être rendue obligatoire pour tous
les registres. C'est déjà le cas en Belgique. Le
registre belge bénéficie donc déjà de mesures de
sécurité supplémentaires. Ce genre d'incident ne
devrait pas se produire dans notre pays et le
registre belge a été rouvert, vu son niveau de
sécurité.
De beveiliging van de toegang met een tweede
factor zoals een elektronische identiteitskaart
zou verplicht moeten worden gesteld voor alle
registers. Dit is reeds het geval in België. Voor het
Belgische register werden er dus reeds bijkomende
veiligheidsmaatregelen
getroffen.
Dergelijke
incidenten zouden zich niet meer mogen voordoen
in ons land, en het Belgisch register werd, gelet op
zijn veiligheidsniveau, opnieuw opengesteld.
02.03 David Clarinval (MR): Je prends note que
les mesures de sécurité existantes sont jugées
suffisantes
par
l'Union
européenne.
Un
détournement de 28 millions d'euros manifeste
cependant une fraude organisée. Je suivrai ce
dossier avec attention.
02.03 David Clarinval (MR): Ik noteer dat de
Europese Unie de huidige veiligheidsmaatregelen
toereikend acht. Het verduisteren van 28 miljoen
euro wijst anders toch wel op georganiseerde
fraude. Ik zal dit dossier met aandacht volgen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de Mme Rita De Bont au ministre du
Climat et de l'Énergie sur "l'absence d'arrêtés
d'exécution à la suite de l'absence d'un
gouvernement bénéficiant de la plénitude de
compétences" (n° 3080)
03 Vraag van mevrouw Rita De Bont aan de
minister van Klimaat en Energie over "het
uitblijven van uitvoeringsbesluiten ten gevolge
van het uitblijven van een regering met volheid
van bevoegdheid" (nr. 3080)
03.01 Rita De Bont (VB): La Vlaamse Vereniging
van Steden en Gemeenten se plaint de l'absence
des arrêtés d'exécution modifiant la loi du 7 mai
1999 sur les jeux de hasard. Il me revient qu'à ce
jour, plus de 60 arrêtés royaux sont en attente d'un
gouvernement bénéficiant de la plénitude de
compétences, habilité à les faire entrer en vigueur.
Quels arrêtés royaux sont concernés pour ce qui
concerne la compétence "Climat"?
03.01 Rita De Bont (VB): De Vlaamse Vereniging
van Steden en Gemeenten beklaagt zich erover dat
er nog geen uitvoeringsbesluiten zijn tot wijziging
van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen. Naar
verluidt liggen er momenteel meer dan 60 KB's te
wachten op een regering met volheid van
bevoegdheid, die deze in werking kan doen treden.
Welke KB's verkeren in dit geval voor wat de
bevoegdheid Klimaat betreft?
03.02 Paul Magnette, ministre (en néerlandais): Un
gouvernement en affaires courantes est limité,
légalement parlant, dans sa fonction exécutive. Les
affaires qui relèvent de la gestion journalière
peuvent toujours être traitées, et le gouvernement
peut aussi prendre des mesures importantes pour
autant qu'elles ne nécessitent pas de nouvelle
initiative. Cela vaut également pour les affaires
urgentes qui ne peuvent attendre sous peine de
nuire aux intérêts fondamentaux de la nation. Seuls
les arrêtés d'exécution qui satisfont à ce critère sont
promulgués.
03.02 Minister Paul Magnette (Nederlands): Een
regering van lopende zaken is wettelijk beperkt in
haar uitvoerende taak. Zaken van dagelijks beheer
mogen altijd worden afgehandeld en de regering
kan ook belangrijke maatregelen nemen, voor zover
die geen nieuw initiatief vereisen. Dat geldt
eveneens voor dringende zaken die geen uitstel
dulden, omdat anders de fundamentele belangen
van het land kunnen worden geschaad. Enkel de
uitvoeringsbesluiten die deze toets doorstaan,
worden uitgevaardigd.
03.03 Rita De Bont (VB): Il n'existe donc, à ce
jour, aucun document préparé relevant de la
compétence "Climat" en attente d'un gouvernement
bénéficiant de la plénitude de compétences?
03.03 Rita De Bont (VB): Er is momenteel in het
bevoegdheidsdomein Klimaat dus niets voorbereid
dat wacht op een regering met volheid van
bevoegdheid?
03.04 Paul Magnette, ministre (en néerlandais): Il y
a toujours des textes en préparation.
03.04 Minister Paul Magnette (Nederlands): Er zijn
altijd teksten in voorbereiding.
03.05 Rita De Bont (VB): Mais le ministre ne peut 03.05 Rita De Bont (VB): Maar die kan de minister
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pas les énumérer.
niet opsommen.
03.06 Paul Magnette, ministre (en néerlandais): Je
ne peux effectivement pas vous en fournir la liste.
03.06 Minister Paul Magnette (Nederlands): Daar
kan ik inderdaad geen lijst van geven.
L'incident est clos.
Le président: La question n° 3228 de M. George
est reportée.
Het incident is gesloten.
De voorzitter: Vraag nr. 3228 van de heer George
wordt uitgesteld.
04 Question de M. Franco Seminara au ministre
du Climat et de l'Énergie sur "la réduction en
Belgique des émissions de CO
2
de 14,6 % pour
l'année 2009" (n° 3303)
04 Vraag van de heer Franco Seminara aan de
minister van Klimaat en Energie over "de
vermindering van de CO
2
-uitstoot in België met
14,6 procent in 2009" (nr. 3303)
04.01 Franco Seminara (PS): Le 15 janvier
dernier, la Belgique a communiqué à la
Commission européenne son "Inventaire national
des émissions de gaz à effet de serre". Les
émissions de gaz à effet de serre en Belgique
s'élèvent en 2009 à 124 millions de tonnes
d'équivalent CO
2
. Par rapport à l'année de
référence (1990), on constate une diminution
importante (-14,6 %). Les émissions nationales sont
inférieures à l'objectif de Kyoto, mais aussi par
rapport à 2008 (-7,89 %). Les motifs évoqués sont
le ralentissement économique lié à la crise, les
températures "douces" en 2009 et les mesures
d'économie d'énergie. La Belgique dépasse ainsi
son objectif de Kyoto de 7 %.
Ces chiffres montrent la bonne volonté de la
Belgique et le travail sérieux de vos services. En
général, en 2009, l'industrie européenne a rejeté
13,6 % de gaz à effet de serre en moins par rapport
à 2008. Les émissions du secteur de production
énergétique ont baissé de 6,9 %.
Comment expliquez-vous ces bons résultats? Quels
secteurs ont connu une diminution, une stagnation
ou une augmentation? L'énergie alternative occupe-
t-elle une place prépondérante dans cette
diminution?
04.01 Franco Seminara (PS): Op 15 januari
jongstleden legde België zijn Nationale inventaris
voor broeikasgasemissies over aan de Europese
Commissie. De broeikasgasuitstoot in België
bedroeg in 2009 124 miljoen ton CO
2
-equivalent.
Ten opzichte van het referentiejaar (1990) stelt men
een forse daling vast (-14,6 procent). De nationale
uitstoot ligt niet alleen onder de Kyotodoelstelling,
maar is ook lager dan in 2008 (-7,89 procent). Dat
komt door de vertraging van de economische groei
ten gevolge van de crisis, de zachte temperaturen
in 2009 en de energiebesparingsmaatregelen, zo
wordt
aangevoerd.
België
heeft
zijn
Kyotodoelstelling met 7 procent overtroffen.
Die cijfers tonen aan dat België van goede wil is en
uw diensten serieus werk leveren. Algemeen
genomen stootte de Europese industrie in 2009
13,6 procent minder broeikasgassen uit dan in
2008. De uitstoot van de energieproductiesector is
met 6,9 procent gedaald.
Hoe verklaart u die goede resultaten? Welke
sectoren lieten een daling, een stagnatie of een
verhoging optekenen? Heeft de alternatieve energie
een groot aandeel in die daling?
04.02 Paul Magnette, ministre (en français):
L'année 2009 a été marquante en termes de
réduction d'émissions de gaz à effet de serre. La
baisse est structurelle dans presque tous les
secteurs, spécialement ceux de la transformation
énergétique (-30,1 %) et des processus industriels
(-14,8 %). Les transports et le chauffage font
exception et restent des secteurs préoccupants. En
effet, les bonnes performances des uns ne
compensent pas les mauvaises des autres. Le
secteur industriel est couvert par un système
européen d'échange de quotas d'émissions non
disponibles pour couvrir des émissions d'autres
secteurs.
04.02 Minister Paul Magnette (Frans): Het jaar
2009 was opmerkelijk op het stuk van de
vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
De daling is structureel in bijna alle sectoren, in het
bijzonder in de sector van de energieomzetting
(-30,1 procent) en van de industriële processen
(-14,8 procent). Het vervoer en de verwarming
vormen daarop een uitzondering. Die sectoren
blijven zorgwekkend. De goede prestaties in
sommige sectoren compenseren de slechte
resultaten in andere sectoren immers niet. In de
industriële sector geldt er immers een Europese
regeling
voor
de
handel
in
broeikasgasemissierechten,
die
dus
niet
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La production et l'utilisation des énergies
renouvelables restent minoritaires par rapport aux
autres énergies. Fin 2010, cela représentait quelque
chose comme 6 %.
Une analyse détaillée des statistiques d'émissions
des gaz à effet de serre sera disponible fin mars,
lors de la notification du National Inventory Report à
la Commission européenne. Ces résultats indiquent
que l'objectif européen de réduction des émissions
de 20 % à l'horizon 2020 sera atteint sans efforts
additionnels. Il est important que la Belgique se
prononce sur le passage de 20 à 30 % de réduction
des gaz à effet de serre.
beschikbaar zijn om de uitstoot in andere sectoren
te compenseren.
De productie en het gebruik van hernieuwbare
energie blijven erg beperkt in vergelijking met
andere vormen van energie. Eind 2010 ging het om
zo'n 6 procent.
Eind maart zal een gedetailleerde analyse van de
statistieken in verband met de uitstoot van
broeikasgassen beschikbaar zijn, op het ogenblik
van de kennisgeving van het National Inventory
Report aan de Europese Commissie. Die resultaten
wijzen erop dat de Europese doelstelling om de
uitstoot tegen 2020 met 20 procent te beperken
zonder bijkomende inspanningen zal worden
bereikt. Het is dan ook belangrijk dat België zich
uitspreekt over het optrekken van de vermindering
van de uitstoot van broeikasgassen van 20 tot
30 procent.
04.03 Franco Seminara (PS): Votre réponse
illustre les résultats de votre travail et la bonne
volonté de la Belgique, même si d'aucuns tentent
de les minimiser en se basant sur le ralentissement
économique et sur les températures atypiques de
2009 et en invoquant d'autres causes de réduction
des émissions de CO
2
. La vérité a ses droits.
04.03 Franco Seminara (PS): Uw antwoord geeft
een beeld van de resultaten van uw werk en van de
bereidwilligheid die België aan de dag legt, ook al
proberen sommigen de resultaten te minimaliseren
door te verwijzen naar de vertraging van de
economische groei en de abnormale temperaturen
van 2009 en door andere oorzaken aan te voeren
voor de vermindering van de CO
2
-uitstoot. De
waarheid mag nochtans gezegd worden.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique est levée à 11 h 36.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.36 uur.