CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
53
E LEGISLATURE
2010
2011
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
53
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 53 COM 128
CRABV 53 COM 128
C
HAMBRE DES REPRESENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
Mercredi
Woensdag
09-02-2011
09-02-2011
Après-midi
Namiddag
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53
E LEGISLATURE
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2011
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53
E ZITTINGSPERIODE
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti Socialiste
MR
Mouvement réformateur
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
sp.a
socialistische partij anders
Ecolo-Groen!
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales ­ Groen!
Open Vld
Open Vlaamse Liberalen en Democraten
VB
Vlaams Belang
cdH
centre démocrate Humaniste
LDD
Lijst Dedecker
INDEP-ONAFH
Indépendant - Onafhankelijk
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 53 0000/000 Document parlementaire de la 53
e
législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 53 0000/000
Parlementair stuk van de 53
e
zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
Version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (avec les annexes)
(PLEN: couverture blanche; COM: couverture saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken (met
de bijlagen)
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
Séance plénière
PLEN
Plenum
COM
Réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
Motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige)
MOT
Moties tot besluit van interpellaties (op beigekleurig papier)
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Commandes
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i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de Mme Karolien Grosemans au vice-
premier ministre et ministre du Budget sur "la
ligne de gaspillage" (n° 1675)
1
Vraag van mevrouw Karolien Grosemans aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting over
"de kliklijn verspilling" (nr. 1675)
1
Orateurs:
Karolien
Grosemans,
Guy
Vanhengel, vice-premier ministre et ministre
du Budget
Sprekers:
Karolien
Grosemans,
Guy
Vanhengel, vice-eersteminister en minister
van Begroting
Question de M. Peter Logghe au ministre pour
l'Entreprise et la Simplification sur "les problèmes
rencontrés par EMCS" (n° 2403)
2
Vraag van de heer Peter Logghe aan de minister
voor Ondernemen en Vereenvoudigen over
"problemen met EMCS" (nr. 2403)
2
Orateurs: Peter Logghe, Bernard Clerfayt,
secrétaire d'État - Modernisation du SPF
Finances, Fiscalité environnementale et Lutte
contre la fraude fiscale
Sprekers: Peter Logghe, Bernard Clerfayt,
staatssecretaris - Modernisering van de FOD
Financiën, Milieufiscaliteit en Bestrijding van
de fiscale fraude
Question de Mme Colette Burgeon au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "les réductions
fédérales sur facture à l'achat d'un véhicule
propre" (n° 2435)
4
Vraag van mevrouw Colette Burgeon aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de federale
korting
op
de
aankoopprijs
van
een
milieuvriendelijke wagen" (nr. 2435)
4
Orateurs:
Colette
Burgeon,
Bernard
Clerfayt, secrétaire d'État - Modernisation du
SPF Finances, Fiscalité environnementale et
Lutte contre la fraude fiscale
Sprekers:
Colette
Burgeon,
Bernard
Clerfayt, staatssecretaris - Modernisering van
de FOD Financiën, Milieufiscaliteit en
Bestrijding van de fiscale fraude
Question de M. Peter Logghe au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le coût élevé des droits
d'enregistrement en Belgique" (n° 2407)
5
Vraag van de heer Peter Logghe aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"dure
registratierechten in België" (nr. 2407)
5
Orateurs: Peter Logghe, Bernard Clerfayt,
secrétaire d'État - Modernisation du SPF
Finances, Fiscalité environnementale et Lutte
contre la fraude fiscale
Sprekers: Peter Logghe, Bernard Clerfayt,
staatssecretaris - Modernisering van de FOD
Financiën, Milieufiscaliteit en Bestrijding van
de fiscale fraude
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E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
du
M
ERCREDI
09
FEVRIER
2011
Après-midi
______
van
W
OENSDAG
09
FEBRUARI
2011
Namiddag
______
La réunion publique est ouverte à 14 h 24 par
Mme Muriel Gerkens, présidente.
De vergadering wordt geopend om 14.24 uur en
voorgezeten door mevrouw Muriel Gerkens.
01 Question de Mme Karolien Grosemans au
vice-premier ministre et ministre du Budget sur
"la ligne de gaspillage" (n° 1675)</b>
01 Vraag van mevrouw Karolien Grosemans aan
de vice-eersteminister en minister van Begroting
over "de kliklijn verspilling" (nr. 1675)
01.01 Karolien Grosemans (N-VA): En avril 2010,
alors qu'il était commissaire du gouvernement pour
l'audit interne de l'administration fédérale, M. De
Padt a lancé le site internet www.gaspillage.be, où
tous les gaspillages des administrations pouvaient
être signalés. Ce site n'est plus actif depuis le
12 octobre 2010.
Combien de plaintes ont été enregistrées sur ce
site? Combien concernaient les institutions
fédérales, les Régions et les communes? Quelles
administrations ont été l'objet du plus grand nombre
de plaintes? Ces signalements ont-ils aussi été
effectivement traités? D'autres initiatives seront-
elles encore prises pour permettre aux citoyens de
signaler des gaspillages?
01.01 Karolien Grosemans (N-VA): In april 2010
opende de toenmalige regeringscommissaris voor
de Interne Audit, de heer De Padt, de website
www.verspilling.be,
waar
verspillingen
door
overheidsdiensten konden worden gemeld. De site
is niet meer actief sinds 12 oktober 2010.
Hoeveel klachten werden er geregistreerd op de
site? Hoeveel hadden er betrekking op de federale
instellingen, de regio's en de gemeenten? Over
welke overheidsdiensten kwamen de meeste
klachten?
Werden
deze
meldingen
ook
daadwerkelijk behandeld? Komen er nog andere
initiatieven waar de burger verspilling kan melden?
01.02 Guy Vanhengel, ministre (en néerlandais):
La ligne gaspillage créée par le secrétaire d'État De
Padt entrait dans ses compétences. Il appartient
aux différents départements de décider s'ils
souhaitent mettre en place des initiatives
semblables.
Entre le 17 avril et le 12 octobre 2010,
1 598 signalements
de gaspillages ont été
enregistrés dont 587 étaient anonymes et 127
provenaient de personnes travaillant dans un
service
public.
Deux
tiers
émanaient
de
néerlandophones.
Environ
467 signalements
présentaient un contenu général plutôt politique;
513 plaintes
concernaient
des
problèmes
spécifiques au service public fédéral et à la sécurité
01.02 Minister Guy Vanhengel (Nederlands): De
verspillingslijn die staatssecretaris De Padt in het
leven riep, paste binnen zijn bevoegdheid. Het is
aan de verschillende departementen om uit te
maken of zij zelf soortgelijke initiatieven wensen op
te starten.
Tussen 17 april en 12 oktober 2010 kwamen er
1.598 meldingen binnen, waarvan 587 anoniem en
127 van mensen die in een overheidsdienst
werkten. Twee derde was afkomstig van
Nederlandstaligen. Ongeveer 467 meldingen
hadden een algemene, meer politieke inhoud;
513 klachten gingen over specifieke problemen in
de federale overheid en de sociale zekerheid. Het
gaat hier vooral over probleempjes in de FOD
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sociale. En règle générale, il s'agissait de
problèmes mineurs au sein du SPF Finances.
Financiën.
En ce qui concerne les signalements, on en a
dénombré 95 pour le SPF Finances, 39 pour le SPF
Justice, 32 pour l'INAMI, 29 pour l'ONEm, 25 pour
le SPF P&O, 25 pour l'armée et 24 pour la police
fédérale. On en a également recensé 567 pour les
Communautés et Régions et 346 pour les
administrations locales. Les autres signalements
concernaient des institutions internationales ou
plusieurs niveaux de compétences.
Les informations pertinentes ont été transmises aux
fonctionnaires
dirigeants des
administrations
concernées, aux ministres responsables et aux
cabinets
des
ministres-présidents
des
gouvernements régionaux. Chaque département
concerné ayant eu la possibilité d'examiner lui-
même
le
signalement
et
d'apporter
des
rectifications, aucun signalement n'a été transmis
au Comité d'audit de l'administration fédérale.
Une première catégorie de signalements portait sur
une meilleure organisation des services publics, sur
les chevauchements de compétences et sur les
demandes de restreindre les coûts de la politique.
Une deuxième catégorie portait sur les bénéfices en
termes d'efficacité au sein des services publics et
des organismes prestataires de la sécurité sociale.
La troisième catégorie reprenait des propositions
d'économie à d'autres niveaux de pouvoir.
Over de FOD Financiën kwamen er 95 meldingen,
over de FOD Justitie 39, over het RIZIV 32, over de
RVA 29, over de FOD P&O 25, over het leger 25 en
over de federale politie 24. Daarnaast waren er
567 meldingen over de Gemeenschappen en
Gewesten en 346 over de lokale besturen. De
andere meldingen gingen over internationale
instellingen of over meerdere bevoegdheidsniveaus.
De relevante informatie werd aan de leidende
ambtenaren van de betrokken overheidsdiensten,
de verantwoordelijke ministers en de kabinetten van
de
ministers-presidenten
van de regionale
regeringen
bezorgd.
Omdat
elk
betrokken
departement de mogelijkheid kreeg om zelf de
melding te onderzoeken en verbeteringen aan te
brengen, werden er geen meldingen doorgestuurd
aan het Auditcomité van de Federale Overheid.
Een eerste categorie meldingen ging over een
betere organisatie van de overheidsdiensten,
overlappende bevoegdheden en vragen om te
snoeien in de kosten van de politiek; een tweede
categorie over interne efficiëntiewinsten in de
overheidsdiensten en de uitkeringsinstellingen van
de sociale zekerheid. De derde categorie bevat
besparingsvoorstellen op andere overheidsniveaus.
01.03 Karolien Grosemans (N-VA): M. De Padt
avait déclaré que la ligne de gaspillage remportait
un grand succès mais il ne peut évidemment être
question de succès que si une suite est réellement
réservée aux plaintes. On avait annoncé que les
problèmes aigus et les situations intolérables
seraient rendus publics mais apparemment les
services concernés peuvent examiner les plaintes
eux-mêmes. Je crains que la ligne de gaspillage ne
soit elle-même devenue un bel exemple de
gaspillage.
01.03 Karolien Grosemans (N-VA): De heer De
Padt noemde de verspillingslijn een groot succes,
maar een echt succes wordt het natuurlijk pas als
de klachten ook echt behandeld worden. Er werd
voorspeld dat acute problemen en wantoestanden
openbaar zouden worden gemaakt, maar blijkbaar
mogen de betrokken diensten de klachten gewoon
zelf onderzoeken. Ik vrees dat de verspillingslijn zelf
een prachtig voorbeeld van verspilling is geworden.
01.04 Guy Vanhengel
,
ministre (en français): Je
n'ai rien à ajouter, madame la présidente.
01.04
Minister
Guy
Vanhengel
(Frans):
Mevrouw de voorzitter, ik heb daar niets aan toe te
voegen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La discussion des questions est suspendue de
14 h 32 à 17 h 38.
De behandeling van de vragen wordt van 14.32 uur
tot 17.38 uur geschorst.
02 Question de M. Peter Logghe au ministre pour
l'Entreprise et la Simplification sur "les
problèmes rencontrés par EMCS" (n° 2403)</b>
02 Vraag van de heer Peter Logghe aan de
minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen
over "problemen met EMCS" (nr. 2403)
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E ZITTINGSPERIODE
3
02.01 Peter Logghe (VB): Il me revient que la
déclaration électronique des produits soumis à
l'accise connaît des problèmes. En effet, le système
EMCS ne fonctionne pas correctement. La
conversion des déclarations sur support papier en
déclarations électroniques est obligatoire depuis le
1
er
janvier 2011.
À quel niveau se situe le problème exactement?
S'agit-il d'un problème technique ou logiciel?
Comment sera-t-il résolu? La déclaration se fait-elle
de nouveau sur papier dans l'intervalle? Qu'en est-il
des autres États membres de l'Union européenne?
Nos déclarations sont-elles compatibles avec celles
des autres États membres? Combien coûte le
projet de conversion?
02.01 Peter Logghe (VB): Naar verluidt zijn er
problemen met de elektronische aangifte van
accijnsgoederen. Het EMCS-systeem werkt immers
niet zoals het hoort. De omzetting van papieren
naar elektronische aangiftes is verplicht sinds
1 januari 2011.
Wat gaat er precies verkeerd? Gaat het om een
technisch of een softwareprobleem? Hoe zal het
probleem worden opgelost? Wordt de aangifte
voorlopig opnieuw op papier gedaan? Wat is de
toestand in de andere EU-lidstaten? Zijn onze
aangiften compatibel met de aangiften in de andere
lidstaten? Hoeveel kost het omzettingsproject?
02.02 Bernard Clerfayt, secrétaire d'État (en
néerlandais): Le système EMCS (Excise Movement
and Control System) assure le suivi électronique du
transport des biens soumis à l'accise. EMCS a été
mis à disposition le 1
er
avril 2010 sur une base
volontaire et, depuis le 1
er
janvier 2011, le système
a été rendu obligatoire au sein de l'Union
européenne. La période de test s'est déroulée de
manière satisfaisante durant la première moitié du
mois de décembre 2010, tant pour les services des
douanes que pour les entreprises. Toutefois, depuis
le 4 janvier 2011, on a constaté qu'EMCS n'était
pas encore assez performant et présentait un
certain nombre de problèmes fonctionnels.
En collaboration avec les contractants privés, nos
services TIC ont immédiatement élaboré un plan
destiné à résoudre le problème rapidement et de
manière
structurelle
en
augmentant
les
performances du système, en améliorant les
possibilités de consultation et en intégrant la base
de données des licences pour les accises.
02.02
Staatssecretaris
Bernard
Clerfayt
(Nederlands): Het Excise Movement and Control
System
(EMCS)
volgt
elektronisch
de
transportbewegingen
van
goederen
die
onderworpen zijn aan accijnzen. EMCS werd op
1 april 2010 op vrijwillige basis ter beschikking
gesteld en sinds 1 januari 2011 is het systeem
verplicht binnen de EU. De testperiode tijdens de
eerste
helft
van
december
2010
verliep
bevredigend, voor zowel de douanediensten als
voor de bedrijven. Vanaf 4 januari 2011 werd echter
vastgesteld dat EMCS nog niet voldoende
performant was en een aantal functionele gebreken
vertoonde.
In samenwerking met de privécontractanten hebben
onze ICT-diensten onmiddellijk een plan opgesteld
om de problemen snel en structureel op te lossen:
het verhogen van de performantie van EMCS, het
verbeteren van de consultatiemogelijkheden en de
integratie van de vergunningsdatabase voor
accijnzen.
Dans
l'attente
d'une
solution
définitive,
l'Administration générale des douanes et accises a
mis en place une procédure d'urgence utilisant une
déclaration sur support papier. Cette procédure, qui
est valable jusqu'au 22 février 2011, ne peut être
utilisée que si aucun document ne peut être
transmis de manière électronique par le biais du
système EMCS.
In afwachting van een definitieve oplossing heeft de
algemene administratie van Douane & Accijnzen tot
22 februari 2011 een noodprocedure ingesteld met
een papieren aangifte. Deze procedure mag enkel
worden gebruikt als er geen elektronisch geleide
documenten via EMCS kunnen worden verstuurd.
Concernant la situation dans les autres pays de
l'UE, le lancement de l'EMCS a été reporté au
16 janvier 2011 aux Pays-Bas. Au Danemark, une
procédure d'urgence est en vigueur jusqu'au
2 février 2011 inclus. Depuis le 1
er
janvier 2011, en
Belgique,
plus
de
18 000 accréditations
électroniques ont déjà été validées avec succès lors
de départs, sur un total de 162 000 pour l'ensemble
de l'Union européenne. Plus de 9 500 confirmations
Wat de toestand betreft in de andere EU-landen, is
de start van EMCS in Nederland uitgesteld tot
16 januari 2011. In Denemarken geldt een
noodprocedure tot en met 2 februari 2011. Sedert
1 januari 2011 werden in België reeds meer dan
18.000 elektronische accreditaties bij vertrek
succesvol geldig gemaakt, op een totaal van
162.000
voor
de
hele
EU.
Meer
dan
9.500 bevestigingen
van
ontvangst
werden
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4
de réception ont été adressées, sur un total de 108
000 pour l'UE.
Le coût de l'implémentation de l'EMCS s'élève à
1 628 813,98 euros sans le matériel et le logiciel
d'appui. Ces frais sont communs pour toute une
série d'applications du SPF Finances.
ingestuurd, op een EU-totaal van 108.000.
De kostprijs voor de implementatie van EMCS
bedraagt 1.628.813,98 euro, exclusief hardware en
ondersteunende
software.
Die
kosten
zijn
gemeenschappelijk
voor
een
hele
reeks
toepassingen van de FOD Financiën.
02.03 Peter Logghe (VB): Je suivrai ce dossier car
je note qu'une procédure d'urgence est mise en
place jusqu'au 22 février.
02.03 Peter Logghe (VB): Ik zal deze zaak
opvolgen, want ik merk dat er tot 22 februari een
noodprocedure loopt.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de Mme Colette Burgeon au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "les réductions
fédérales sur facture à l'achat d'un véhicule
propre" (n° 2435)
03 Vraag van mevrouw Colette Burgeon aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de federale
korting
op
de
aankoopprijs
van
een
milieuvriendelijke wagen" (nr. 2435)
03.01 Colette Burgeon (PS): Depuis le 1
er
juillet
2007, les citoyens peuvent bénéficier d'une
réduction déduite par le vendeur lorsqu'ils achètent
un véhicule neuf qui ne rejette pas plus de
115 grammes de CO
2
par km.
Cette mesure est intéressante et entraîne un
nombre plus important d'achats de voitures
"propres". Cependant, la réduction n'est déduite
qu'au moment de la livraison et de la mise en
circulation du véhicule, parfois longtemps après la
commande.
Certains expriment des inquiétudes quant à un
changement éventuel de législation. Que se
passerait-il si une décision mettant fin ou limitant la
prime à l'achat d'un véhicule propre était prise dans
les prochains mois? Il semblerait logique de
prendre en compte la date de commande du
véhicule. Qu'en pensez-vous?
03.01 Colette Burgeon (PS): Sedert 1 juli 2007
hebben burgers recht op een korting op de
aankoopprijs van een nieuw voertuig dat niet meer
dan 115 gram CO
2
per km uitstoot.
Het gaat om een interessante maatregel, die leidt
tot de aankoop van meer schone wagens. De
korting wordt echter pas toegekend bij de levering
en de inverkeerstelling van het voertuig, in sommige
gevallen lang na de bestelling.
Sommigen hebben hun bezorgdheid geuit over een
mogelijke aanpassing van de wetgeving. Wat indien
er tijdens de komende maanden een beslissing
wordt genomen die een einde maakt aan de premie
bij de aankoop van een schoon voertuig of die deze
premie beperkt? Het zou daarom logischer zijn om
de datum van de bestelling in aanmerking te
nemen. Wat is uw visie daaromtrent?
03.02 Bernard Clerfayt
,
secrétaire d'État (en
français): Il n'y a aucune volonté de modifier cette
mesure, qui n'entraîne pas de dépenses
budgétaires. Elle n'est pas limitée par le mécanisme
de douzièmes provisoires ou par tout autre
mécanisme budgétaire. Il n'est pas question de la
modifier à ce stade.
03.02 Staatssecretaris Bernard Clerfayt (Frans):
Het is helemaal niet de bedoeling die maatregel, die
geen begrotingsuitgaven meebrengt, te wijzigen. Hij
wordt niet beïnvloed door het mechanisme van
voorlopige twaalfden, noch door enig ander
begrotingsmechanisme. Op dit ogenblik is er dan
ook geen sprake van die maatregel aan te passen.
03.03 Colette Burgeon (PS): Je vous demande
donc d'être attentif à la question et, si nécessaire,
de prévoir un délai. Cela rassurera les acheteurs
car même les concessionnaires n'osaient plus tenir
compte de cette prime. C'est également important
pour les prêts, car on ne modifie pas facilement le
montant à emprunter.
03.03 Colette Burgeon (PS): Ik wil u vragen de
nodige
aandacht
te
besteden
aan
deze
aangelegenheid
en
zo
nodig
voor
een
overgangsperiode te zorgen. Dat zou de kopers
geruststellen. Zelfs de concessiehouders durfden
geen rekening meer te houden met de toekenning
van deze premie. Dit is ook belangrijk voor de
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E SESSION DE LA
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E LEGISLATURE
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53
E ZITTINGSPERIODE
5
leningen, aangezien het niet zo makkelijk is het
bedrag van een lening te wijzigen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de M. Peter Logghe au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "le coût élevé des
droits d'enregistrement en Belgique" (n° 2407)
04 Vraag van de heer Peter Logghe aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"dure
registratierechten in België" (nr. 2407)
04.01 Peter Logghe (VB): Le rapport de l'OCDE
critique le système des droits d'enregistrement tel
qu'il est pratiqué en Belgique. Il ressort ainsi d'une
comparaison des frais de transaction appliqués au
sein des différents États membres de l'OCDE lors
de la vente d'un bien immobilier que la Belgique
applique les tarifs les plus élevés de tous les États
membres consultés.
Le secrétaire d'État reconnaît-il l'existence de ce
problème et que compte faire le gouvernement pour
tenter de normaliser la situation? Qu'en est-il du prix
des logements par rapport aux prix pratiqués à
l'étranger et existe-t-il des études examinant les
effets des droits d'enregistrement sur le prix des
logements? Les jeunes éprouvent en effet de plus
en plus de difficultés à acquérir une habitation.
Quelles mesures le gouvernement prend-il dans ce
domaine?
04.01 Peter Logghe (VB): In een rapport van de
OESO werden de registratierechten in België op de
korrel genomen. Zo bleek uit een vergelijking van
de transactiekosten van de verschillende OESO-
lidstaten bij de verkoop van een onroerend goed dat
België de hoogste tarieven toepast van alle
geraadpleegde lidstaten.
Erkent de staatssecretaris het probleem en hoe zal
de regering dit proberen te normaliseren? Hoe
verhouden de prijzen van woningen zich tegenover
de prijzen in het buitenland en zijn er studies over
het effect van de registratierechten op de
woningprijzen? Een en ander maakt het voor
jongeren steeds moeilijker om een woning aan te
kopen. Welke maatregelen treft de regering ter
zake?
04.02 Bernard Clerfayt, secrétaire d'État (en
néerlandais): J'admets tout à fait ce que l'OCDE
écrit dans son rapport. La fiscalité sur les
transactions immobilières en Belgique est l'une des
plus élevées d'Europe et des pays de l'OCDE. Les
droits d'enregistrement mais également les droits
de succession sont des éléments de ces coûts de
transaction.
La fixation des taux et de l'assiette de l'impôt de la
transmission à titre onéreux de biens immobiliers
sis en Belgique, à l'exclusion de l'apport, relève
toutefois de la compétence des Régions.
04.02
Staatssecretaris
Bernard
Clerfayt
(Nederlands): Ik erken volledig wat de OESO in
haar verslag schrijft. De fiscale transactiekosten op
de huizen in België behoren tot de hoogste van
Europa en de OESO-landen. Niet alleen de
registratiekosten, maar ook de successierechten
zijn elementen van de transactiekosten.
Het bepalen van de aanslagvoeten en de
heffingsgrondslag
van
de
overdracht
ten
bezwarende titel van in België gelegen onroerende
goederen, behoudens inbreng, is echter een
gewestelijke bevoegdheid.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique est levée à 17 h 48.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 17.48 uur.