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E SESSION DE LA
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E LEGISLATURE
CRABV 52 COM 827
CRABV 52 COM 827
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR HET
B
EDRIJFSLEVEN
,
HET
W
ETENSCHAPSBELEID
,
HET
O
NDERWIJS
,
DE
N
ATIONALE WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE
I
NSTELLINGEN
,
DE
M
IDDENSTAND
EN DE
L
ANDBOUW
C
OMMISSION DE L
'E
CONOMIE
,
DE LA
P
OLITIQUE
SCIENTIFIQUE
,
DE L
'E
DUCATION
,
DES
I
NSTITUTIONS SCIENTIFIQUES ET CULTURELLES
NATIONALES
,
DES
C
LASSES MOYENNES ET DE
L
'A
GRICULTURE
Dinsdag
Mardi
16-03-2010
16-03-2010
Voormiddag
Matin
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E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van mevrouw Ilse Uyttersprot aan de
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid over "de misleidende reclame
van warenhuisketen Lidl" (nr. 20133)
1
Question de Mme Ilse Uyttersprot à la ministre
des PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de
la Politique scientifique sur "la publicité trompeuse
de la chaîne de magasins Lidl" (n° 20133)
1
Sprekers: Ilse Uyttersprot, Sabine Laruelle,
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Ilse Uyttersprot, Sabine Laruelle,
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique
Vraag van mevrouw Ilse Uyttersprot aan de
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid over "het advies van de Hoge
Raad voor de Zelfstandigen en de KMO's inzake
de
wetsontwerpen
betreffende
de
gereglementeerde vrije beroepen" (nr. 20135)
2
Question de Mme Ilse Uyttersprot à la ministre
des PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de
la Politique scientifique sur "l'avis du Conseil
supérieur des indépendants et des PME sur les
projets de loi relatifs aux professions libérales
réglementées" (n° 20135)
2
Sprekers: Ilse Uyttersprot, Sabine Laruelle,
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Ilse Uyttersprot, Sabine Laruelle,
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique
Vraag van mevrouw Liesbeth Van der Auwera aan
de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en Wetenschapsbeleid over "de definitie van het
begrip 'vrij beroep'" (nr. 20075)
3
Question de Mme Liesbeth Van der Auwera à la
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur "la
définition de la notion de 'profession libérale'" (n°
20075)
3
Sprekers: Liesbeth Van der Auwera, Sabine
Laruelle, minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Liesbeth Van der Auwera, Sabine
Laruelle,
ministre
des
PME,
des
Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique
Vraag van mevrouw Liesbeth Van der Auwera aan
de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en
Wetenschapsbeleid
over
"het
tweedekansondernemerschap" (nr. 20165)
4
Question de Mme Liesbeth Van der Auwera à la
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur
"l'entreprenariat de la seconde chance" (n°
20165)
4
Sprekers: Liesbeth Van der Auwera, Sabine
Laruelle, minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Liesbeth Van der Auwera, Sabine
Laruelle,
ministre
des
PME,
des
Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique
Vraag van de heer Josy Arens aan de minister
van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid over "de vrijwaringsclausule
in geval van ernstige economische crisis" (nr.
20452)
5
Question de M. Josy Arens à la ministre des PME,
des Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique
scientifique
sur
"la
clause de
sauvegarde en cas de crise économique grave"
(n° 20452)
5
Sprekers: Josy Arens, Sabine Laruelle,
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Josy Arens, Sabine Laruelle,
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique
Vraag van de heer Josy Arens aan de minister
van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid over "de opvolging van de
dierenziekten" (nr. 20453)
7
Question de M. Josy Arens à la ministre des PME,
des Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique sur "le suivi des maladies
animales" (n° 20453)
7
Sprekers: Josy Arens, Sabine Laruelle,
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Josy Arens, Sabine Laruelle,
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique
Vraag van mevrouw Liesbeth Van der Auwera aan
de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en Wetenschapsbeleid over "armoede bij
8
Question de Mme Liesbeth Van der Auwera à la
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur "la
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ii
zelfstandigen" (nr. 20465)
pauvreté chez les indépendants" (n° 20465)
Sprekers: Liesbeth Van der Auwera, Sabine
Laruelle, minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Liesbeth Van der Auwera, Sabine
Laruelle,
ministre
des
PME,
des
Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique
Vraag van mevrouw Liesbeth Van der Auwera aan
de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en Wetenschapsbeleid over "het effect van de
faillissementsverzekering en de uitbreiding ervan"
(nr. 20466)
10
Question de Mme Liesbeth Van der Auwera à la
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur
"l'assurance faillite et l'extension de son champ
d'application" (n° 20466)
10
Sprekers: Liesbeth Van der Auwera, Sabine
Laruelle, minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Liesbeth Van der Auwera, Sabine
Laruelle,
ministre
des
PME,
des
Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique
Vraag van mevrouw Tinne Van der Straeten aan
de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en
Wetenschapsbeleid
over
"de
uitvoeringsbesluiten
van
de
archiefwet"
(nr. 20521)
11
Question de Mme Tinne Van der Straeten à la
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur "les
arrêtés d'exécution de la loi relative aux archives"
(n° 20521)
11
Sprekers: Tinne Van der Straeten, Sabine
Laruelle, minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Tinne Van der Straeten, Sabine
Laruelle,
ministre
des
PME,
des
Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique
Vraag van de heer Peter Logghe aan de minister
van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid over "het extra werk na de
schrapping
van
de
boekhoudverplichting"
(nr. 20554)
12
Question de M. Peter Logghe à la ministre des
PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique sur "le surcroît de travail
engendré par la suppression de l'obligation de
tenir une comptabilité" (n° 20554)
12
Sprekers: Peter Logghe, Sabine Laruelle,
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw
en Wetenschapsbeleid
Orateurs: Peter Logghe, Sabine Laruelle,
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique
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E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN, HET
WETENSCHAPSBELEID, HET
ONDERWIJS, DE NATIONALE
WETENSCHAPPELIJKE EN
CULTURELE INSTELLINGEN, DE
MIDDENSTAND EN DE
LANDBOUW
COMMISSION DE L'ECONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'EDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE
van
DINSDAG
16
MAART
2010
Voormiddag
______
du
MARDI
16
MARS
2010
Matin
______
De vergadering wordt geopend om 10.18 uur en
voorgezeten
door
mevrouw Liesbeth
Van der Auwera.
La réunion publique est ouverte à 10 h 18 sous la
présidence de Mme Liesbeth Van der Auwera.
01 Vraag van mevrouw Ilse Uyttersprot aan de
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid
over
"de
misleidende
reclame van warenhuisketen Lidl" (nr. 20133)
01 Question de Mme Ilse Uyttersprot à la ministre
des PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de
la Politique scientifique sur "la publicité
trompeuse de la chaîne de magasins Lidl" (n°
20133)
01.01 Ilse Uyttersprot (CD&V): Volgens berichten
in de media heeft het parket van Gent een
onderzoek ingesteld naar de reclamepraktijken van
warenhuisketen Lidl, die artikelen zou aanprijzen in
reclamefolders, artikelen die al uitverkocht blijken
op de eerste dag van de promotie. In mijn omgeving
heb ik ook verschillende klachten ontvangen.
Hier is dus sprake van lokvogelpraktijken. Zal de
minister Lidl wijzen op de wettelijke verplichtingen?
Als het strafrechtelijk onderzoek inderdaad kwaad
opzet zou uitwijzen, zal de minister de
warenhuisketen
dan
bestraffen?
Welke
maatregelen zal ze nemen om dergelijke praktijken
in de toekomst tegen te gaan?
01.01 Ilse Uyttersprot (CD&V): Selon des articles
parus dans les médias, le parquet de Gand a ouvert
une enquête sur les pratiques publicitaires de la
chaîne de magasins Lidl qui vanterait dans des
dépliants publicitaires des articles qui seraient déjà
épuisés le premier jour de la promotion. J'ai
également reçu des plaintes dans mon entourage.
Il est donc question en l'occurrence de pratiques de
leurre. La ministre rappellera-t-elle à Lidl ses
obligations légales? Si l'enquête pénale devait
démontrer qu'il s'agit de pratiques malveillantes, la
ministre sanctionnera-t-elle la chaîne de magasins?
Quelles mesures prendra-t-elle pour lutter contre de
telles pratiques à l'avenir?
01.02 Minister Sabine Laruelle (Nederlands): De
algemene directie Controle en Bemiddeling is op de
hoogte van het probleem van onvoldoende
voorraad van promotieartikelen bij bepaalde filialen
van
Lidl.
De
wet
spreekt
in
dergelijke
omstandigheden van oneerlijke handelspraktijken.
Wegens het groeiende aantal klachten onderzoekt
01.02 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais):
La direction générale du Contrôle et de la Médiation
a connaissance du problème du stock insuffisant de
certains articles en promotions dans des filiales de
la chaîne de magasins Lidl. Ces agissements sont
considérés comme des pratiques commerciales
déloyales en vertu de la loi. En tout état de cause, le
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het parket van Gent momenteel of er in deze
gevallen inderdaad sprake is van oneerlijke
handelspraktijken. De problematiek is alleszins
bekend en waar mogelijk wordt er ook tegen
opgetreden.
problème est connu et les services compétents
mettent tout en oeuvre pour les réprimer.
01.03 Ilse Uyttersprot (CD&V): Het zou toch nuttig
zijn om niet altijd te wachten met maatregelen tot
het parket ingrijpt. Op die manier worden vele
wanpraktijken niet onderzocht en blijven ze dus
onbestraft.
01.03 Ilse Uyttersprot (CD&V): Il serait indiqué de
ne pas attendre systématiquement l'intervention du
parquet avant de prendre des mesures en la
matière, au risque de voir de nombreuses dérives
échapper à toute enquête et partant, à toute
sanction.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Vraag van mevrouw Ilse Uyttersprot aan de
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid over "het advies van de Hoge
Raad voor de Zelfstandigen en de KMO's inzake
de
wetsontwerpen
betreffende
de
gereglementeerde vrije beroepen" (nr. 20135)
02 Question de Mme Ilse Uyttersprot à la ministre
des PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de
la Politique scientifique sur "l'avis du Conseil
supérieur des indépendants et des PME sur les
projets de loi relatifs aux professions libérales
réglementées" (n° 20135)
02.01 Ilse Uyttersprot (CD&V): In zijn advies van
22 oktober 2009 uit de Hoge Raad voor de
Zelfstandigen en de KMO's kritiek op het
wetsontwerp over de economische vrije beroepen,
dat specifiek handelt over de landmeters-experts en
de vastgoedmakelaars. De raad betreurt dat er
geen overleg is geweest met de sector van de
vastgoedmakelaars. Aangezien het ontwerp de
algemene
kaderwet
over
intellectuele
dienstverlenende beroepen wijzigt, kan dat voor
problemen zorgen. Ook suggereert de raad om het
ontwerp op te splitsen in twee aparte ontwerpen,
omdat dit probleem zich niet voordoet met de
bepalingen over de landmeters-experts.
Zal de minister de aanbevelingen van de Hoge
Raad volgen? Zal de minister overleggen met de
sector van de vastgoedmakelaars, zodat de
kaderwet in onderling overleg kan worden
aangepast?
02.01 Ilse Uyttersprot (CD&V): Dans son avis du
22 octobre 2009, le Conseil supérieur des
Indépendants et des PME a critiqué le projet de loi
relatif aux professions libérales économiques, qui
traite plus spécifiquement des géomètres experts et
des courtiers immobiliers. Le Conseil regrette le
manque de concertation avec le secteur immobilier,
ce qui pourrait poser problème vu que le projet
modifie la loi-cadre générale concernant les
professions intellectuelles prestataires de services.
Aussi le Conseil suggère-t-il de scinder le projet de
loi en deux parties distinctes pour éviter que le
problème ne s'étende aux dispositions relatives aux
géomètres experts.
La ministre suivra-t-elle les recommandations du
Conseil supérieur? Consultera-t-elle le secteur des
courtiers immobiliers de manière à adapter la loi-
cadre en concertation avec ces derniers?
02.02 Minister Sabine Laruelle (Nederlands): In
navolging van het advies van de Hoge Raad zal ik
het wetsontwerp inzake economische vrije
beroepen opsplitsen. Er werden al twee aparte
wetsontwerpen opgesteld.
Het ontwerp over de landmeters-experts werd door
de ministerraad goedgekeurd op 5 maart en zal
binnenkort in het Parlement worden besproken.
Het ontwerp dat aan de kaderwet raakt, zal met de
sector
van
de
vastgoedmakelaars
worden
besproken en opnieuw voor advies aan de Hoge
Raad worden voorgelegd.
02.02 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais):
À la suite de l'avis rendu par le Conseil supérieur, je
scinderai le projet de loi relatif aux professions
libérales économiques. Deux projets de loi distincts
ont d'ailleurs déjà été rédigés.
Le projet relatif aux géomètres-experts a été adopté
par le Conseil des ministres le 5 mars et sera
examiné au Parlement prochainement.
Le projet de modification de la loi-cadre sera
examiné avec le secteur des agents immobiliers et
une nouvelle fois soumis au Conseil supérieur pour
avis.
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Dit soort maatregelen moet uiteraard positief zijn
voor de sector zelf, maar niet alles wat de sector
vraagt is ook mogelijk. Het wetsontwerp moet er
ook voor zorgen dat wij een zekere controle kunnen
uitoefenen op de vennootschappen. Er zullen dus
beperkingen moeten zijn. We zullen in overleg
nagaan wat de mogelijkheden zijn. Blijkt er niets
mogelijk, dan komt er geen ontwerp.
Il va de soi que si ces mesures doivent être
positives pour le secteur lui-même, on ne peut
toutefois accéder à toutes les demandes de dernier.
Le projet de loi doit également nous permettre
d'exercer un certain contrôle sur les sociétés. Des
limites seront donc nécessaires. Nous nous
concerterons sur les possibilités qui peuvent être
mises en oeuvre. Si aucune possibilité n'est
envisageable, il n'y aura pas de projet.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van mevrouw Liesbeth Van der Auwera
aan de minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid over "de
definitie van het begrip 'vrij beroep'" (nr. 20075)
03 Question de Mme Liesbeth Van der Auwera à
la ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur "la
définition de la notion de 'profession libérale'" (n°
20075)
03.01 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Er
heerst wat onduidelijkheid over wat precies de
definitie is van een vrij beroep, ook na de
goedkeuring eind februari 2010 van het ontwerp
over marktpraktijken en consumentenbescherming.
Vrije beroepen zijn volgens die wet beroepen die
onderworpen zijn aan een tuchtorgaan. In de wet op
de Kruispuntbank voor Ondernemingen hanteert
men een andere definitie en in de wet diverse
bepalingen heeft men het over `niet-commerciële
ondernemingen naar privaatrecht'. Moet hier niet
dringend klaarheid worden geschapen? Wanneer
komt er een ontwerp met een definitie?
03.01 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Une
certaine confusion règne au sujet de la question de
savoir comment définir exactement ce qu'est une
profession libérale, même après l'adoption, fin
février 2010, du projet relatif aux pratiques du
marché et à la protection du consommateur. Aux
termes de cette loi, les professions libérales sont
des professions soumises à un organe disciplinaire.
Mais la loi sur la Banque-carrefour des entreprises
définit ces professions autrement et la loi portant
des dispositions diverses parle quant à elle
d'entreprises non commerciales de droit privé.
N'est-il pas urgent de mettre un terme à cette
confusion? Quand un projet de loi contenant une
définition sera-t-il élaboré?
03.02 Minister Sabine Laruelle (Nederlands): Het
begrip vrij beroep zit vervat in de niet-
handelsonderneming naar privaatrecht en is
beperkter. De niet-handelsonderneming naar
privaatrecht omvat alle zogenaamde burgerlijke
activiteiten, terwijl in het wetsontwerp alleen de
traditionele vrije beroepen worden beoogd.
Het is moeilijk om een welomlijnde definitie te
geven van vrije beroepen. Het was de bedoeling
van de artikelen 2 en 3 om voor niet-commerciële
activiteiten waarvan de correcte uitoefening
gewaarborgd en gecontroleerd wordt, in een
specifieke wetgeving te voorzien. Het vrij beroep is
een bevoegdheid van de minister van Justitie. Hij
bereidt het wetsontwerp voor.
03.02 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais):
La notion de profession libérale est comprise dans
celle d'entreprise non commerciale de droit privé et
est plus restreinte. L'entreprise non commerciale de
droit privé comporte toutes les activités dites civiles,
alors que le projet de loi vise uniquement les
professions libérales classiques.
Il est difficile de définir très précisément les
professions libérales. Les articles 2 et 3 doivent
fournir une législation spécifique pour les activités
non commerciales dont l'exécution correcte est
garantie et contrôlée. Les professions libérales
ressortissent à la compétence du ministre de la
Justice, qui prépare un projet de loi.
03.03 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): De
beperkte interpretatie van een vrij beroep, zoals een
arts of een architect die onder een tuchtorgaan
vallen, blijft dus de basis van die toekomstige
wetgeving.
03.03 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): La
stricte interprétation de la notion de profession
libérale, comme le médecin ou l'architecte qui
relèvent d'un organe disciplinaire, restera donc à la
base de cette future législation.
03.04 Minister Sabine Laruelle (Nederlands): Voor 03.04 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais):
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het gewaarborgde en gecontroleerde vrije beroep
komt er inderdaad een specifiek ontwerp, dat door
minister De Clerck zal worden opgesteld.
Un projet spécifique sera élaboré, en effet, par le
ministre De Clerck pour les professions libérales
garanties et contrôlées.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Vraag van mevrouw Liesbeth Van der Auwera
aan de minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid over "het
tweedekansondernemerschap" (nr. 20165)
04 Question de Mme Liesbeth Van der Auwera à
la ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur
"l'entreprenariat de la seconde chance" (n°
20165)
04.01 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Het
tweedekansondernemerschap wordt door de
recentste wet diverse bepalingen ondersteund en
dat is een goede zaak. Het artikel heeft te maken
met
aansprakelijkheid
en
mogelijke
kredietwaardigheid.
De minister wil binnen het Participatiefonds ook een
proefproject
`begeleiding
van
de
tweedekansfinanciering' starten. De minister zou
ook om een sensibiliseringscampagne gevraagd
hebben gericht op de banksector. Dat is natuurlijk
schitterend, maar als de banksector doof blijft, dan
staan we daarmee geen stap verder. Ik weet
natuurlijk dat de minister niet in de plaats van de
banken kan treden.
Wat houdt dat proefproject precies in? Voor
wanneer is dat gepland? Wanneer komt er een
sensibiliseringscampagne bij de banksector en hoe
zal die eruit zien?
04.01 Liesbeth Van der Auwera (CD&V):
L'entrepreneuriat de la seconde chance est soutenu
par la dernière loi portant dispositions diverses et je
m'en réjouis. L'article porte sur la responsabilité et
l'éventuelle solvabilité.
La ministre veut également lancer un projet pilote
d'accompagnement du financement de la deuxième
chance' dans le cadre du Fonds de participation.
Elle aurait également demandé une campagne de
sensibilisation ciblant le secteur bancaire. Il faut
s'en féliciter mais si le secteur bancaire reste sourd,
on n'aura pas avancé d'un pas. Je comprends
évidemment que la ministre ne puisse agir à la
place des banques.
Quel est le contenu exact du projet pilote? Quand
sera-t-il lancé? Quand une campagne de
sensibilisation sera-t-elle lancée à l'adresse du
secteur bancaire et quel en sera le contenu?
04.02 Minister Sabine Laruelle (Nederlands):
Gefailleerden worden in ons land te snel
gestigmatiseerd. Wie zich opnieuw wil lanceren na
een mislukking, stoot op zware moeilijkheden.
Daarom heeft het Participatiefonds op mijn initiatief
een
proefproject
opgestart
voor
tweedekansondernemerschap, dat een specifieke
begeleiding inhoudt voor kandidaten die een tweede
kans krijgen. Het project kadert in de wet van
30 december 2009 ter ondersteuning van de
werkgelegenheid.
Het Participatiefonds vergemakkelijkt de toegang tot
krediet aan de gefailleerde ondernemer door hem te
laten begeleiden door een partnerorganisatie, zoals
Unizo in Vlaanderen dat Unizo. Die begeleidende
organisatie stelt een diagnose op en een
gepersonaliseerd programma van maximaal 30 uur.
Voor de kandidaat-ondernemer is dat gratis.
Uiteraard blijft de beslissingsbevoegdheid over het
verlenen van het krediet bij de kredietverleners zelf.
04.02 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais):
Les faillis sont trop rapidement stigmatisés dans
notre pays. Ceux qui veulent à nouveau se lancer
après un échec rencontrent de sérieuses difficultés.
C'est la raison pour laquelle le Fonds de
participation a lancé sur mon initiative un projet
pilote pour l'entrepreneuriat de la seconde chance,
qui comprend un accompagnement spécifique pour
les candidats qui bénéficient d'une deuxième
chance. Le projet s'inscrit dans le cadre de la loi du
30 décembre 2009 qui vise à soutenir l'emploi.
Le Fonds de participation facilite l'accès au crédit à
l'entrepreneur failli en le faisant accompagner par
une organisation partenaire, comme l'Unizo en
Flandre. Cet organisme d'accompagnement établit
un diagnostic et un programme personnalisé de
maximum 30 heures. L'accompagnement est gratuit
pour le candidat-entrepreneur. Il va de soi que la
compétence décisionnelle relative à l'octroi du crédit
continue à relever de l'organisme de crédit
proprement dit.
Aan het thema tweedekansondernemerschap zit L'entrepreneuriat de la seconde chance comporte
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5
zowel
een
wettelijk
aspect
vast,
de
aansprakelijkheid, maar ook een financieel aspect.
Het ontwerp voor de opheffing van de automatische
aansprakelijkheid van de kredietverlener is een
tweetal weken geleden goedgekeurd door de
commissie.
Het begeleidingsprogramma start half april.
Daarnaast komt er een bewustmakingscampagne
voor de banken zodra de hervorming van de
aansprakelijkheid van de kredietverlener rond is.
Op het einde van het jaar zal het project worden
geëvalueerd en eventueel aangepast. Ik hoop er in
elk geval een mentaliteitswijziging mee op gang te
brengen. Daarom ben ik met het Participatiefonds in
zee gegaan, omdat we als overheid dan het goede
voorbeeld kunnen geven aan de banken.
In de VS focust men op de ervaring die een persoon
heeft omdat hij al een zaak heeft gehad. Wij
focussen te veel op het faillissement en dat is niet
verstandig. Daarom zal ik het niet langer hebben
over de gefailleerde ondernemer, maar over
tweedekansondernemer.
non seulement un aspect légal, à savoir la
responsabilité, mais aussi un aspect financier. Le
projet de loi relatif à la suppression de la
responsabilité automatique du prêteur a été adopté
en commission il y a deux semaines.
Le programme d'accompagnement débutera à la
mi-avril. Une campagne de conscientisation des
banques sera également mise en oeuvre dès que la
réforme de la responsabilité du prêteur sera
terminée.
Le projet sera évalué et éventuellement adapté à la
fin de l'année. J'espère en tout état de cause qu'il
génèrera un changement de mentalité. C'est
pourquoi je me suis associée au Fonds de
participation, parce que, comme pouvoir public,
nous pourrons ainsi montrer le bon exemple aux
banques.
Aux États-Unis, l'accent est mis sur l'expérience
qu'une personne a acquise parce qu'elle a déjà
mené une entreprise. Chez nous, on met trop
l'accent sur la faillite, ce qui n'est pas judicieux.
C'est pourquoi je ne parlerai plus de l'entrepreneur
failli mais de l'entrepreneuriat de la seconde
chance.
04.03 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Ik wil de
minister
feliciteren
met
deze
schitterende
matregelen,
waarbij
verschillende
instanties
meewerken om iemand daadwerkelijk een tweede
kans te geven. Ik hoop dat deze maatregel niet net
zo onbekend en onbemind zal blijven als de
kredietbemiddelaar. We moeten ook trachten de
niet bij middenstandsorganisaties aangesloten
ondernemers te bereiken.
04.03 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Je tiens
à féliciter la ministre car les mesures qu'elle a
prises me paraissent remarquables dans la mesure
où elles prévoient que diverses autorités coopèrent
pour donner réellement une deuxième chance à
quelqu'un. J'espère que ces mesures ne resteront
pas aussi méconnues et mésestimées que celles
concernant l'intermédiaire de crédit. Nous devons
en outre nous efforcer d'atteindre les entrepreneurs
qui ne sont pas affiliés aux organisations des
classes moyennes.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
05 Vraag van de heer Josy Arens aan de minister
van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid over "de vrijwaringsclausule
in geval van erns
on:absolute;top:880;left:447">05 Question de M. Josy Arens à la ministre des
PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique sur "la clause de
sauvegarde en cas de crise économique grave"
(n° 20452)
05.01 Josy Arens (cdH): Frankrijk wil dat de
Europese
lidstaten,
in
geval
van
een
landbouwcrisis,
op
grond
van
een
vrijwaringsclausule alle nodige maatregelen zouden
kunnen nemen om de prijzen op te krikken.
Frankrijk is van oordeel dat de interventie-
instrumenten moeten worden behouden, dat er
mechanismen moeten worden ontwikkeld voor
05.01 Josy Arens (cdH): La France souhaite qu'en
cas de crise agricole une clause de sauvegarde
permette aux États européens de prendre toutes les
mesures pour faire remonter les cours.
La France estime qu'il faut garder les instruments
d'intervention, développer des mécanismes de
soutien aux revenus, créer des mécanismes de
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inkomenssteun voor de landbouwers, en dat er
doeltreffender
onderhandelingsmechanismen
moeten komen om te zorgen voor een betere
verdeling van de toegevoegde waarde in de
voedselketen.
Welk standpunt neemt ons land hierover in, in het
kader van het Belgische voorzitterschap van de
Europese Unie? Is er overleg met de Gewesten
gepland?
négociation plus efficaces pour assurer une
meilleure répartition de la valeur ajoutée au sein de
la chaîne alimentaire.
Quelle est la position de la Belgique en la matière,
dans le cadre de la présidence belge de l'Union
européenne? Une concertation avec les Régions
est-elle prévue?
05.02 Minister Sabine Laruelle (Frans): De Franse
voorstellen werden in ons land nog niet grondig
onderzocht. Ik wijs er wel op dat de melkcrisis niet
veroorzaakt werd door de import. Wereldwijd leidde
de economische crisis tot een daling van het
gebruik van verwerkte producten, en dat was in ons
land niet anders. Daar kwam dan nog het Chinese
melamineschandaal bovenop.
Men kan betreuren dat bepaalde mechanismen tot
ondersteuning van de interne markt werden
afgeschaft, en dat er geen melkpoeder meer wordt
gebruikt in kalfsvoer.
In oktober 2009 keurde de Europese Landbouwraad
een wijziging van artikel 186 van de integrale-GMO-
verordening goed, waardoor de maatregelen in
geval van ernstige marktverstoring tot de
melksector worden uitgebreid. Ik zit op dezelfde
golflengte als mijn Franse ambtgenoot. Er moet een
bepaalde vorm van regulering worden behouden,
maar we moeten er tegelijk voor waken dat onze
export door retorsie in het gedrang wordt gebracht.
05.02 Sabine Laruelle, ministre (en français): Ces
propositions n'ont pas encore fait l'objet de
discussions approfondies au niveau belge. Les
raisons de la crise du lait ne doivent pas être
cherchées dans l'importation. Au niveau mondial, la
crise économique a entraîné une diminution de la
consommation de produits transformés, même chez
nous, à quoi est venue s'ajouter la crise du lait
mélaminé chinois.
On peut regretter que certains mécanismes qui
soutenaient le marché interne aient été supprimés
et que dans l'alimentation des veaux, on n'utilise
plus de poudre de lait.
En octobre 2009, le Conseil européen de
l'Agriculture a voté une modification de l'article 186
du règlement OCM unique élargissant au secteur
des produits laitiers les mesures à prendre en cas
de perturbation grave du marché. Je suis sur la
même longueur d'ondes que mon homologue
français. Il faut veiller à maintenir une certaine
forme de régulation tout en évitant des rétorsions
pour nos exportations.
Er wordt wekelijks met de Gewesten overlegd.
De marktregulering is een van de hoofdpunten op
de agenda van het Belgische EU-voorzitterschap,
aangezien de conclusies van de groep op hoog
niveau in juni zullen worden bekendgemaakt.
Les concertations avec les Régions sont
hebdomadaires.
La régulation du marché sera un des éléments
centraux de la présidence belge, vu que les
conclusions du groupe à haut niveau tomberont en
juin.
05.03 Josy Arens (cdH): Beschikt u over
gegevens aan de hand waarvan problemen via het
prijzenobservatorium
kunnen
worden
geïdentificeerd, met het oog op een betere
verdeling van de toegevoegde waarde in de
voedselketen?
05.03 Josy Arens (cdH): Disposez-vous
d'éléments permettant d'identifier des problèmes,
via l'Observatoire des prix, en vue d'une meilleure
répartition de la valeur ajoutée au sein de la chaîne
alimentaire?
05.04 Minister Sabine Laruelle (Frans): Het
prijzenobservatorium heeft voor verscheidene
producten
conclusies uitgebracht. Voor de
melkproblematiek hebben we zelfs een rapport
inzake de marges gevraagd, dat ik straks aan de
sector zal voorleggen.
05.04 Sabine Laruelle, ministre (en français):
L'Observatoire des prix a rendu ses conclusions sur
plusieurs produits. Sur la problématique du lait,
nous avons même demandé un rapport sur les
marges, que je présenterai au secteur tout à
l'heure.
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Het
prijzenobservatorium
stelt
enkel
vast.
Vervolgens is het aan de sector om, samen met de
autoriteiten, maatregelen te nemen.
Een tweetal weken geleden vroegen mijn
Argentijnse en Zuid-Afrikaanse collega's bij de
OESO om meer transparantie. Ik heb de OESO
gevraagd de diverse bestaande systemen naast
elkaar te leggen.
Dacian Ciolo
wil een stelsel met een
observatorium op Europees niveau invoeren. We
zouden tevens moeten kunnen nagaan wat er
gebeurt met de 50 procent die we uitvoeren.
De sectoren moeten de hand leggen op de
resultaten en ervoor zorgen dat de landbouwers
meer gewicht in de schaal kunnen leggen tijdens de
onderhandelingen. Als er misbruiken worden
vastgesteld, zouden ze het mededingingsorgaan
moeten inschakelen.
L'objectif de cet Observatoire se limite à observer,
suite à quoi il appartient au secteur, avec les
autorités, de mettre en place les mesures.
Il y a une quinzaine de jours, à l'OCDE, mon
collègue argentin et mon collègue d'Afrique du Sud
demandaient plus de transparence. J'ai demandé à
l'OCDE une comparaison entre les différents
systèmes mis en place.
Dacian Ciolo compte mettre en place un système
utilisant un observatoire au niveau européen. Il
faudrait pouvoir observer aussi ce qui se passe
avec les 50 % que nous exportons.
Il faut que les secteurs se saisissent des résultats et
renforcent le poids des agriculteurs dans la
négociation. En cas d'abus, ils devraient saisir
l'organe de la concurrence.
05.05
Josy
Arens
(cdH):
Heeft
het
prijzenobservatorium inzake de huidige melkcrisis
nog geen conclusies getrokken?
05.05 Josy Arens (cdH): Dans l'actuelle crise du
lait, l'Observatoire des prix n'a pas encore tiré de
conclusion?
05.06 Minister Sabine Laruelle (Frans): Het
prijzenobservatorium zal de prijzen en de marges
niet vastleggen, maar de overheid staat deze
beroepsgroepen indien nodig terzijde.
Wanneer de productieprijzen in de graansector
dalen, daalt de prijs voor de consument ook wel,
maar minder; een stijging van de productieprijzen
daarentegen wordt onmiddellijk doorberekend in de
consumentenprijs. Dat blijkt duidelijk uit het rapport.
05.06 Sabine Laruelle, ministre (en français): Ce
n'est pas l'Observatoire des prix qui va fixer les prix
et les marges. Les pouvoirs publics, par contre, se
trouvent au côté de ces professions pour leur venir
en aide le cas échéant.
Le rapport montre bien que, pour le secteur des
céréales, quand les prix baissent à la production, ils
baissent moins à la consommation; lorsqu'ils
montent à la production, ils grimpent tout de suite à
la consommation.
05.07 Josy Arens (cdH): Ik pleit voor een zeer
snelle reactie.
05.07 Josy Arens (cdH): Je plaide pour une
réaction très rapide.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
06 Vraag van de heer Josy Arens aan de minister
van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid over "de opvolging van de
dierenziekten" (nr. 20453)
06 Question de M. Josy Arens à la ministre des
PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique sur "le suivi des maladies
animales" (n° 20453)
06.01 Josy Arens (cdH): Op 23 februari
jongstleden hadden wij het naar aanleiding van de
bespreking van mijn voorstel van resolutie
betreffende de erkenning van blauwtong als
landbouwramp over de problematiek van de
dierziekten.
Welke maatregelen heeft u getroffen met
betrekking tot de dierziekten? Werd er een agenda
vastgesteld? Is er overleg met de Gewesten
06.01 Josy Arens (cdH): Le 23 février dernier, à
l'occasion de ma proposition de résolution visant à
reconnaître la fièvre catarrhale comme calamité
agricole, nous avons pu parler de la problématique
des maladies animales.
Quelles mesures avez-vous prises concernant les
maladies animales? Un agenda est-il fixé? Des
concertations avec les Régions sont-elles prévues?
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gepland?
06.02 Minister Sabine Laruelle (Frans): De
compensatie van economische verliezen is een
bevoegdheid van de Gewesten. Het FAVV heeft in
overleg met de landbouworganisaties een nieuw en
adequater sanitair beleid uitgewerkt. De budgetten
die vrijkomen door een vermindering van de
analyses zal men verder blijven besteden aan de
strijd tegen de dierziekten. De budgetten van ARSIA
en DGZ werden volledig behouden.
Krachtens artikel 68 van verordening 73/2009
kunnen de lidstaten specifieke steun verlenen aan
landbouwers bij wijze van onderlinge fondsen voor
dierziekten, namelijk onze sanitaire fondsen
waarvoor de federale overheid bevoegd is.
In het huidig institutioneel bestel mogen de
economische verliezen van de landbouwers ten
gevolge van een epidemie niet door de sanitaire
fondsen worden vergoed. Enkel de verliezen ten
gevolge van het slachten van dieren om sanitaire
redenen mogen immers worden vergoed.
06.02 Sabine Laruelle, ministre (en français): La
compensation des pertes économiques est une
compétence régionale. L'AFSCA, en concertation
avec les organisations agricoles, a mis sur pied une
nouvelle politique sanitaire plus adéquate. Les
budgets dégagés par la diminution des analyses
restent affectés à la lutte contre les maladies
animales. Les budgets de l'ARSIA et de la DGZ ont
été totalement maintenus.
L'article 68 du règlement 73/2009 permet aux
Régions de reverser une partie des aides reçues de
l'UE à des fonds de mutualisation en cas de
maladie animale, c'est-à-dire nos fonds sanitaires
de compétence fédérale.
Dans le cadre institutionnel actuel, les fonds
sanitaires ne peuvent pas couvrir les pertes
économiques encourues par les éleveurs en cas
d'épidémie mais seulement les pertes dues à des
abattages pour raisons sanitaires.
Wanneer er runderen moesten worden afgemaakt
wegens BSE, betaalde het Sanitair Fonds een
vergoeding. Dat was echter onmogelijk bij
rentabiliteitsverlies
wegens
blauwtong.
De
onderscheiden fondsen worden door de sector zelf
gespijsd. Ik wil samen met de Gewesten kijken hoe
we een verzekeringsregeling kunnen uitwerken voor
economische
verliezen
ten
gevolge
van
dierenziekten, en hoe Europa die mee zou kunnen
financieren.
Quand on abattait un bovin à cause de l'ESB, le
Fonds sanitaire payait. Mais, en cas de perte de
rentabilité en raison de la fièvre catarrhale ovine,
c'était impossible. Les différents fonds sont
alimentés par les secteurs eux-mêmes. Je me tiens
à la disposition des Régions pour voir comment
nous pourrions mettre en place un système
assurantiel pour les pertes économiques dues à
des maladies animales, qui pourrait être cofinancé
par l'Europe.
06.03 Josy Arens (cdH): Ik zou willen dat de
federale overheid een en ander meer zou
aansturen, opdat de Gewesten ertoe zouden
worden aangezet die weg in te slaan. Uw Europese
collega's moeten warm gemaakt worden voor die
maatregel; ik reken op u.
06.03 Josy Arens (cdH): Je souhaite un pilotage
plus important du fédéral pour inciter les Régions à
suivre cette voie. Je compte sur vous pour attirer
vos collègues européens vers cette mesure.
06.04 Minister Sabine Laruelle (Frans): Ik zal mijn
best doen.
06.04 Sabine Laruelle, ministre (en français): Je
vais m'y employer.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
07 Vraag van mevrouw Liesbeth Van der Auwera
aan de minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid over "armoede
bij zelfstandigen" (nr. 20465)
07 Question de Mme Liesbeth Van der Auwera à
la ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur "la
pauvreté chez les indépendants" (n° 20465)
07.01 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Uit een
enquête van UNIZO bij 583 zelfstandigen blijkt dat
67 procent van de ondernemers in zijn directe
omgeving collega-ondernemers kent met zware
geldproblemen. Volgens een studie uit 2006 heeft
07.01 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Il
ressort d'une enquête réalisée par UNIZO auprès
de 583 indépendants que 67 % des entrepreneurs
connaissent dans leur entourage immédiat des
collègues entrepreneurs qui sont confrontés à de
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2,3 procent van de werknemers en 14 procent van
de zelfstandigen een gezinsinkomen onder de
armoedegrens.
Zelfstandigen
met
financiële
problemen kunnen terecht bij organisaties zoals de
vzw Tussenstap, de vzw Efrem of het OCMW. Toch
vindt slechts een klein aantal zelfstandigen de weg
naar de hulpverlening.
Bestaat er een studie van een recentere datum dan
2006? Vindt de minister dat de vzw's structurele
steun moeten krijgen om hun taken uit te voeren en
de lokale OCMW's te ondersteunen? Is er geen
campagne nodig om de drempelvrees bij
zelfstandigen te verkleinen? Overlegt de minister
over deze problematiek met staatssecretaris
Delizée en met de deelstaten?
graves problèmes d'argent. Selon une étude de
2006, 2,3 % des travailleurs salariés et 14 % des
indépendants perçoivent un revenu du ménage
inférieur au seuil de pauvreté. Les indépendants en
butte à des difficultés financières peuvent se
tourner vers des organismes tels que l'ASBL
Tussenstap, l'ASBL Efrem ou le CPAS. Pourtant, un
petit nombre seulement d'indépendants sollicitent
un soutien.
Une étude plus récente que celle réalisée en 2006
existe-t-elle? La ministre estime-t-elle que ces
ASBL doivent bénéficier d'un soutien structurel
destiné à leur permettre de remplir leurs missions et
d'appuyer les CPAS locaux? N'est-il pas nécessaire
de mener une campagne afin d'amener les
indépendants à être moins réticents à s'adresser à
ces organismes? La ministre se concerte-t-elle à ce
sujet avec le secrétaire d'État Delizée et les entités
fédérées?
07.02 Minister Sabine Laruelle (Nederlands): De
EU-SILC-enquête van 2008, waarin armoede wordt
berekend op basis van de inkomsten van 2007,
bevestigt de cijfers van 2006: 12 procent van de
zelfstandigen leeft onder de armoedegrens. De
cijfers van de EU-SILC-enquête 2009, waarin de
impact van de crisis duidelijk zal zijn, worden in het
najaar verwacht.
Ik zie niet veel heil in een grootscheepse
communicatiecampagne, maar wel in een gerichte
benadering via bijvoorbeeld het netwerk van het
Sociaal Verzekeringsfonds voor Zelfstandigen en de
ondernemingsloketten.
Een eerste aanzet werd al gegeven met het
federaal plan voor de strijd tegen armoede, waarin
ik een actiepunt liet opnemen over een betere
informatiestroom naar zelfstandigen en kandidaat-
zelfstandigen. Velen van hen zijn zich te weinig
bewust van het bestaande sociale vangnet. In dit
kader werd reeds een samenwerking met de
sociale verzekeringsfondsen opgezet en een
charter voor een goede dienstverlening voor
zelfstandigen opgesteld. Goede dienstverlening
betekent
ook
goede
begeleiding
bij
betalingsmoeilijkheden.
De mogelijke rol van de OCMW's wordt bovendien
besproken
door de werkgroep Hulp aan
zelfstandigen, die werd opgericht op initiatief van
het
beheerscomité
van
het
Sociale
Verzekeringsfonds voor Zelfstandigen. Ik zal de
vraag van mevrouw Van der Auwera aan deze
werkgroep voorleggen.
07.02 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais):
L'étude EU-SILC de 2008 qui calcule la pauvreté
sur la base des revenus 2007 confirme les chiffres
de 2006: 12 % des indépendants vivent en dessous
du seuil de pauvreté. Les chiffres de l'étude EU-
SILC 2009, qui paraîtra à l'automne, devraient
mettre clairement en évidence l'impact de la crise.
Je
n'envisage
pas
une
campagne
de
communication de grande envergure mais plutôt
une approche ciblée par le biais du réseau de la
Caisse d'assurances sociales pour indépendants et
des guichets d'entreprise, par exemple.
Une première impulsion a été donnée avec le plan
fédéral pour la lutte contre la pauvreté dont un des
points d'action prévoit une meilleure information des
indépendants et des candidats-indépendants. Bon
nombre d'entre eux sont mal informés à propos du
filet de sécurité social. Dans cette optique, une
collaboration avec les caisses d'assurances
sociales a été initiée et une charte de qualité des
services aux indépendants a été rédigée. Qui dit
qualité
de
services,
dit
aussi
qualité
d'accompagnement en cas de difficultés de
paiement.
Le rôle que pourraient jouer les CPAS est
également discuté au sein du groupe de travail Aide
aux indépendants, créé à l'initiative du comité de
gestion de la Caisse d'assurances sociales pour
indépendants. Je soumettrai la question de
Mme Van der Auwera au groupe de travail.
07.03 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Ik dank 07.03 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Je
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de minister voor dit zeer goede antwoord.
remercie la ministre pour cette excellente réponse.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
08 Vraag van mevrouw Liesbeth Van der Auwera
aan de minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid over "het
effect van de faillissementsverzekering en de
uitbreiding ervan" (nr. 20466)
08 Question de Mme Liesbeth Van der Auwera à
la ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur
"l'assurance faillite et l'extension de son champ
d'application" (n° 20466)
08.01 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Uit een
studie blijkt dat te weinig zelfstandigen de
faillissementsverzekering en de uitbreiding daarop
kennen. In de twaalf jaar dat deze verzekering
bestaat, heeft slechts 7,6 procent van de potentiële
rechthebbenden er een beroep op gedaan.
Hoeveel aanvragen werden ingediend in 2009,
zowel voor de faillissementsverzekering als voor de
uitbreiding?
Hoeveel
aanvragen
werden
goedgekeurd? Welke bedragen kreeg een
zelfstandige dan uitgekeerd? Hoe lang duurt de
behandeling van de aanvragen? Wat is de kostprijs
van de faillissementsverzekering in 2009? Wat was
de kostprijs van de tijdelijke uitbreiding ervan?
Volstond het budget? Heeft de minister al een idee
van de cijfers voor 2010?
08.01 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Une
étude
révèle
qu'un
nombre
insuffisant
d'indépendants connaissent l'assurance faillite et
son extension. En effet, seulement 7,6 % des
ayants droit potentiels y ont fait appel au cours des
douze ans d'existence de cette assurance.
Combien de demandes ont été introduites en 2009,
concernant tant l'assurance faillite que l'extension?
Combien de demandes ont été approuvées? Quels
montants les indépendants ont-ils perçus dans ce
cadre? Quel est le délai de traitement des
demandes? Quel a été le coût de l'assurance faillite
en 2009? Quel a été le coût de l'extension
temporaire? Le budget était-il suffisant? La ministre
a-t-elle déjà connaissance de chiffres relatifs à
2010?
08.02 Minister Sabine Laruelle (Nederlands): In
2009 waren er 1.156 aanvragen voor de gewone
verzekering en naar schatting 1.000 aanvragen voor
de uitgebreide verzekering. In 2009 werden 905
aanvragen goedgekeurd, met een totaal van
3.033.000 euro aan uitgekeerde bedragen met
gezinslasten,
en
4.363.000 euro
zonder
gezinslasten. Voor de uitgebreide verzekering
werden
naar
schatting
500
aanvragen
goedgekeurd. Met gezinslasten ging het om een
totaal bedrag van ongeveer 1.164.000 euro, zonder
gezinslasten om 282.000.
08.02 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais):
Un total de 1 156 demandes ont été enregistrées
pour l'assurance ordinaire et on estime à 1 000 le
nombre de demandes concernant l'assurance
étendue en 2009. Cette même année, 905
demandes ont été approuvées, 3 033 000 euros
étant octroyés à des indépendants ayant charge de
famille et 4 363 000 euros à des indépendants sans
charge de famille. En ce qui concerne l'assurance
étendue, le nombre de demandes approuvées est
estimé à 500. Le montant total s'est élevé à environ
1 164 000 euros pour les indépendants avec charge
de famille et à 282 000 euros pour les autres.
In 2010 hebben we sinds januari voor het nieuwe,
uitgebreide systeem al 330 aanvragen ontvangen,
waarvan er tot 11 maart 166 werden goedgekeurd.
De duurtijd van de behandeling zou specifiek
moeten worden onderzocht, omdat de datum van
de beslissing niet wordt ingevoerd in het
databestand.
In 2009 was de kostprijs 7.300.000 euro, en voor de
uitgebreide verzekering 1.446.000 euro. In 2010
hebben we 192 aanvragen gekregen voor de
gewone faillissementenverzekering, waarvan er 171
werden goedgekeurd. De verdere cijfers voor 2010
heb ik hier in een tabel.
Depuis janvier 2010, nous avons déjà reçu 330
demandes pour le nouveau système élargi et, au
11 mars, 166 d'entres elles avaient été approuvées.
La durée du traitement devrait faire l'objet d'un
examen séparé, la date de la décision n'étant pas
introduite dans le fichier de la base de données.
Le prix de revient a atteint 7 300 000 euros en 2009
et 1 446 000 euros pour l'assurance élargie. En
2010, nous avons enregistré 192 demandes pour
l'assurance faillite classique, dont 171 ont été
approuvées. J'ai ici un tableau reprenant les autres
chiffres pour 2010.
08.03 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Er zijn 08.03 Liesbeth Van der Auwera (CD&V): Les
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dus niet zo veel aanvragen in het kader van de
verzekeringen. Voor 2010 komt er een uitbreiding,
wat alleszins een goede zaak is. Hopelijk zal de
begroting een stijgend aantal aanvragen ook
aankunnen.
demandes introduites dans le cadre d'assurances
ne sont dès lors pas légion. Une extension est
annoncée pour 2010 et il faut saluer la mesure. Il
est à espérer que le budget puisse également
répondre à un nombre croissant de demandes.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
09 Vraag van mevrouw Tinne Van der Straeten
aan de minister van KMO's, Zelfstandigen,
Landbouw en Wetenschapsbeleid over "de
uitvoeringsbesluiten
van
de
archiefwet"
(nr. 20521)
09 Question de Mme Tinne Van der Straeten à la
ministre des PME, des Indépendants, de
l'Agriculture et de la Politique scientifique sur
"les arrêtés d'exécution de la loi relative aux
archives" (n° 20521)
09.01 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!): Op
6 mei 2009 werd de archiefwet van 24 juni 1955
gewijzigd. Overheden zullen voortaan niet na 100,
maar na 30 jaar hun archieven moeten overbrengen
naar het rijksarchief.
Waarom zijn er vandaag nog steeds geen
uitvoeringsbesluiten?
Wanneer
worden
ze
gepubliceerd? Wat zal hun strekking zijn?
09.01 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!): La
loi du 24 juin 1955 relative aux archives a été
modifiée le 6 mai 2009. Dorénavant, les
administrations devront transférer leurs archives
aux Archives de l'État après trente ans au lieu de
cent ans.
Pourquoi les arrêtés d'exécution n'ont-ils toujours
pas été pris? Quand seront-ils publiés? Quelle sera
leur portée?
09.02 Minister Sabine Laruelle (Nederlands): De
uitwerking van een efficiënte en duurzame regeling
voor de archiefzorg en het archiefbeheer dient
grondig te worden voorbereid. Aan de redactie van
de voorontwerpen gingen maanden onderzoek en
overleg vooraf. Alle teksten werden eerder dit jaar
aan
mij
voorgelegd.
Daarna
werd
de
adviesprocedure opgestart.
Ik verwacht eerstdaags het advies van de
privacycommissie over het voorontwerp van KB
over
onder
meer
de
beschikbaarstelling,
raadpleging en reproductie en over het voorontwerp
van ministerieel besluit. Beide teksten dienen dan
aan de Raad van State te worden voorgelegd. De
andere twee voorontwerpen van KB worden
eerstdaags voor advies aan de Raad van State
voorgelegd.
Ik verwacht dat de besluiten voor de zomer worden
gepubliceerd.
Het eerste voorontwerp van KB bevat 19 artikelen
en regelt het toezicht op het archiefbeheer bij de
instellingen en organisaties die behoren tot het
toepassingsveld van de wet, alsook de selectie van
archieven. Het tweede voorontwerp telt 33 artikelen
en handelt over de overdracht en bewaring van
archieven.
09.02 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais):
Il convient de préparer minutieusement l'élaboration
d'une réglementation efficace et à long terme
concernant la conservation et la gestion des
archives. Plusieurs mois de recherches et de
concertation ont précédé la rédaction des avant-
projets. Tous les textes m'ont été soumis
précédemment, cette année. Ensuite, la procédure
d'avis a été lancée.
La Commission de la protection de la vie privée me
remettra dans les tout prochains jours son avis
concernant l'avant-projet d'arrêté royal relatif, entre
autres, à la mise à disposition, à la consultation et à
la reproduction, ainsi que son avis concernant
l'avant-projet d'arrêté ministériel. Ces deux textes
devront être soumis au Conseil d'État. Les deux
autres avant-projets d'arrêté royal seront soumis
tout prochainement au Conseil d'État pour avis.
Les arrêtés devraient être publiés avant l'été.
Le premier avant-projet d'arrêté royal compte 19
articles et organise le contrôle de la gestion des
archives
auprès
des
institutions
et
des
organisations qui relèvent du champ d'application
de la loi, ainsi que la sélection des archives. Le
deuxième avant-projet compte 33 articles; il traite
du transfert et de la conservation des archives.
Het derde voorontwerp omvat 14 artikelen, legt de
toegangsvoorwaarden vast voor het publiek tot
Le troisième avant-projet contient quatorze articles,
fixe les modalités d'accès pour le public en limitant
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sommige lokalen van het algemeen rijksarchief en
het rijksarchief in de provincies en regelt de wijze
van beschikbaarstelling, raadpleging en reproductie
van de bewaarde archieven.
Een voorontwerp van ministerieel besluit legt de
huishoudelijke reglementen van sommige lokalen
vast en vervangt het besluit van 20 juli 2006.
cet accès à certains locaux des Archives générales
du Royaume et des Archives de l'État dans les
provinces, et règle le mode de mise à disposition,
de consultation et de reproduction des archives
conservées.
Un avant-projet d'arrêté ministériel arrête les
règlements d'ordre intérieur de certains locaux et
remplace l'arrêté du 20 juillet 2006.
09.03 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!): Ik
heb gevraagd naar de strekking van de besluiten.
De Koning kan de modaliteiten bepalen waaronder
overheden worden vrijgesteld van overbrenging van
hun archieven. Het interesseert mij welke
overheden zullen worden vrijgesteld. Dit is ook een
kwestie van openbaarheid van bestuur. Er zijn heel
wat mensen die wachten op deze KB's.
09.03 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!): J'ai
demandé quelle était la philosophie de ces arrêtés.
Le Roi peut déterminer les conditions dans
lesquelles les autorités sont dispensées de
transférer leurs archives. Je voudrais savoir quelles
autorités seront dispensées. C'est aussi une
question de publicité de l'administration. Nombreux
sont nos concitoyens qui attendent ces arrêtés
royaux.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
10 Vraag van de heer Peter Logghe aan de
minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en
Wetenschapsbeleid over "het extra werk na de
schrapping
van
de
boekhoudverplichting"
(nr. 20554)
10 Question de M. Peter Logghe à la ministre des
PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de la
Politique scientifique sur "le surcroît de travail
engendré par la suppression de l'obligation de
tenir une comptabilité" (n° 20554)
10.01 Peter Logghe (VB): Het Europees
Parlement heeft beslist dat kleine ondernemingen
voortaan geen jaarrekening meer hoeven op te
maken. Sommige ondernemingen vrezen daardoor
juist meer werk te hebben, omdat ze voor
bijvoorbeeld banken hun financiële gezondheid op
een meer omslachtige manier zullen moeten
aantonen.
UNIZO roept de regering op de Europese beslissing
af
te
wijzen en te streven
naar
een
boekhoudkundige vereenvoudiging met behoud van
de jaarrekening.
Wat is het standpunt van de Belgische overheid en
van de minister? Kan de minister het Belgische
voorzitterschap
niet
aangrijpen
om
de
vereenvoudiging van boekhoudkundige regels voor
kleine ondernemingen te bepleiten?
10.01 Peter Logghe (VB): Le Parlement européen
a décidé que les petites entreprises ne seraient plus
tenues, dorénavant, d'établir de comptes annuels.
Certaines entreprises craignent que cette dispense
accroisse paradoxalement leur charge de travail en
les obligeant par exemple à fournir aux banques la
preuve de leur bonne santé financière en suivant
une procédure plus complexe.
L'UNIZO demande donc au gouvernement de
rejeter la décision européenne et de tendre à une
simplification comptable allant de pair avec le
maintien des comptes annuels.
Qu'en pensent le gouvernement belge et la
ministre? La ministre ne peut-elle saisir l'occasion
offerte par la Présidence belge de l'UE pour plaider
en faveur d'une simplification des règles
comptables que doivent observer les petites
entreprises?
10.02 Minister Sabine Laruelle (Nederlands): De
huidige regelgeving bepaalt dat alle ondernemingen
hun jaarrekening moeten publiceren. Het voorstel
van de EC om dat af te schaffen voor kleine
ondernemingen, zal volgens mij ook een
omgekeerd effect hebben. De jaarrekening is het
instrument bij uitstek om de financiële gezondheid
van kmo's te beoordelen. Als dat instrument
wegvalt, zullen ondernemingen telkens hun
10.02 Sabine Laruelle, ministre (en néerlandais):
Conformément à la réglementation actuelle, toutes
les entreprises doivent publier leurs comptes
annuels. La proposition de la Commission tendant à
supprimer cette obligation pour les petites
entreprises risque, me semble-t-il, d'avoir l'effet
inverse. Les comptes annuels sont en effet
l'instrument par excellence pour évaluer la santé
financière des PME. La disparition éventuelle de cet
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financiële gezondheid moeten aantonen.
Alle actoren in België hebben negatief geadviseerd.
De Belgische overheid zal Europees dus wel tegen
zijn, maar we kunnen niet veel meer doen dan de
agendering van het dossier bij de EC of de
Europese
raad
afwachten.
Tegen
een
vereenvoudiging van boekhoudkundige regels kan
niemand zijn, maar dit voorstel past gewoon niet in
dat kader.
outil va obliger les entreprises à démontrer à
chaque fois leur bonne santé financière.
En Belgique, les différents acteurs ont émis un avis
négatif. Le gouvernement belge formulera dès lors
sa désapprobation à l'échelon européen, mais nous
devons attendre que le dossier soit inscrit à l'ordre
du jour de la Commission européenne ou du
Conseil européen. Personne ne peut évidemment
s'opposer à une simplification des règles
comptables, mais cette proposition ne s'inscrit
nullement dans ce cadre.
10.03 Peter Logghe (VB): Ik stel met genoegen
vast dat mensen voor vereenvoudiging zijn, maar
tegen de schrapping van de jaarrekening. Ik hoop
dat de minister het Europese voorzitterschap
aangrijpt
om
werk
te
maken
van
de
vereenvoudiging.
10.03 Peter Logghe (VB): Je constate avec plaisir
que tout le monde est partisan de la simplification,
mais s'oppose néanmoins à la suppression des
comptes annuels. J'espère que la ministre profitera
de la présidence européenne pour oeuvrer à la
simplification.
Het incident is gesloten.
De voorzitter: Vraag nr. 20478 van mevrouw Snoy
wordt geschrapt.
L'incident est clos.
Le président: La question n° 20478 de Mme Snoy
est supprimée.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.27 uur.
La réunion publique de commission est levée à
11 h 27.