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CRABV 52 COM 746
CRABV 52 COM 746
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
L
ANDSVERDEDIGING
C
OMMISSION DE LA
D
ÉFENSE NATIONALE
Woensdag
Mercredi
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Voormiddag
Matin
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E LEGISLATURE
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INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer François Bellot aan de minister
van Landsverdediging over "de deelname van
Belgische militairen aan de troepenmacht van de
MONUC in Dongo en Kindu in Congo" (nr. 18011)
1
Question de M. François Bellot au ministre de la
Défense sur "la participation de militaires belges à
la force de la MONUC à Dongo et à Kindu, au
Congo" (n° 18011)
1
Sprekers: François Bellot, Pieter De Crem,
minister van Landsverdediging
Orateurs: François Bellot, Pieter De Crem,
ministre de la Défense
Vraag van de heer Dirk Vijnck aan de minister van
Landsverdediging over "de laattijdige levering van
NH90 NFH's" (nr. 17786)
2
Question de M. Dirk Vijnck au ministre de la
Défense sur "la livraison tardive des hélicoptères
NH90 NFH" (n° 17786)
2
Sprekers: Dirk Vijnck, Pieter De Crem,
minister van Landsverdediging
Orateurs: Dirk Vijnck, Pieter De Crem,
ministre de la Défense
Vraag van mevrouw Kattrin Jadin aan de minister
van Landsverdediging over "de geplande transfer
van de eenheid UAV-80 van Elsenborn naar
Florennes" (nr. 17789)
3
Question de Mme Kattrin Jadin au ministre de la
Défense sur "le projet de transfert de UAV-80
d'Elsenborn vers Florennes" (n° 17789)
3
Sprekers: Kattrin Jadin, Pieter De Crem,
minister van Landsverdediging
Orateurs: Kattrin Jadin, Pieter De Crem,
ministre de la Défense
Samengevoegde vragen van
3
Questions jointes de
3
- de heer Ludwig Vandenhove aan de minister
van
Landsverdediging
over
"het
Luchtvaartinformatiekruispunt" (nr. 17892)
3
- M. Ludwig Vandenhove au ministre de la
Défense
sur
"une
Banque-carrefour
des
informations aéronautiques" (n° 17892)
3
- de heer Dirk Vijnck aan de minister van
Landsverdediging over "de totstandkoming van
een luchtvaartinformatiekruispunt" (nr. 17940)
4
- M. Dirk Vijnck au ministre de la Défense sur "la
mise en place d'une Banque-carrefour des
informations aéronautiques" (n° 17940)
4
Sprekers: Dirk Vijnck, Ludwig Vandenhove,
Pieter
De
Crem,
minister
van
Landsverdediging
Orateurs: Dirk Vijnck, Ludwig Vandenhove,
Pieter De Crem
, ministre de la Défense
Vraag van de heer Bruno Stevenheydens aan de
minister
van
Landsverdediging
over
"de
vermindering van de ontmijningsopdrachten in
Libanon" (nr. 18190)
5
Question de M. Bruno Stevenheydens au ministre
de la Défense sur "la diminution des missions de
déminage au Liban" (n° 18190)
5
Sprekers: Bruno Stevenheydens, Pieter De
Crem
, minister van Landsverdediging
Orateurs: Bruno Stevenheydens, Pieter De
Crem
, ministre de la Défense
Samengevoegde vragen en interpellaties van
6
Questions et interpellations jointes de
6
- de heer Luc Sevenhans aan de minister van
Landsverdediging over "de brief van de CHOD
van
18 december 2009
aan
de
korpscommandanten" (nr. 17972)
6
- M. Luc Sevenhans au ministre de la Défense sur
"le courrier que le CHOD a adressé aux
commandants de corps le 18 décembre 2009"
(n° 17972)
6
- de heer Bruno Stevenheydens tot de minister
van Landsverdediging over "de kritiek van de
stafchef
op
de
besparingsplannen,
de
herstructurering, de vrijwillige legerdienst en het
politiek dienstbetoon" (nr. 405)
6
- M. Bruno Stevenheydens au ministre de la
Défense sur "les critiques formulées par le chef
d'État-major à propos des plans d'économies, de
la restructuration, du service militaire volontaire et
du clientélisme politique" (n° 405)
6
- de heer Bruno Stevenheydens aan de minister
van Landsverdediging over "de kritiek van de
stafchef
op
de
besparingsplannen,
de
herstructurering, de vrijwillige legerdienst en het
politiek dienstbetoon" (nr. 17991)
6
- M. Bruno Stevenheydens au ministre de la
Défense sur "les critiques formulées par le chef
d'état-major à propos des plans d'économies, de
la restructuration, du service militaire volontaire et
du clientélisme politique" (n° 17991)
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E LEGISLATURE
ii
- de heer Luc Sevenhans tot de minister van
Landsverdediging over "de brief van de CHOD dd.
18 december 2009 aan de Korpscommandanten"
(nr. 407)
6
- M. Luc Sevenhans au ministre de la Défense sur
"la lettre envoyée le 18 décembre 2009 par le
CHOD aux commandants de corps" (n° 407)
6
Sprekers:
Luc
Sevenhans,
Bruno
Stevenheydens, Pieter De Crem, minister
van Landsverdediging
Orateurs:
Luc
Sevenhans,
Bruno
Stevenheydens, Pieter De Crem, ministre de
la Défense
Moties
10
Motions
10
Samengevoegde vragen van
11
Questions jointes de
11
- de heer David Geerts aan de minister van
Landsverdediging over "de pannes van de
Airbus 330 en de procedure tot het inzetten van
een vervangtoestel" (nr. 18029)
11
- M. David Geerts au ministre de la Défense sur
"les pannes de l'Airbus 330 et la procédure de
mise en service d'un avion de remplacement"
(n° 18029)
11
- de heer Bruno Stevenheydens aan de minister
van Landsverdediging over "de problemen met de
Airbus A330" (nr. 18045)
11
- M. Bruno Stevenheydens au ministre de la
Défense
sur
"les
problèmes
affectant
l'Airbus A330" (n° 18045)
11
- de heer Patrick De Groote aan de minister van
Landsverdediging
over
"de
Airbus A330"
(nr. 18051)
11
- M. Patrick De Groote au ministre de la Défense
sur "l'Airbus A330" (n° 18051)
11
- mevrouw Brigitte Wiaux aan de minister van
Landsverdediging over "de incidenten met de
Airbus A330" (nr. 18087)
11
- Mme Brigitte Wiaux au ministre de la Défense
sur "les incidents de l'Airbus A330" (n° 18087)
11
- de heer Luk Van Biesen aan de minister van
Landsverdediging over "de Airbus A330 M van het
Belgische leger" (nr. 18108)
11
- M. Luk Van Biesen au ministre de la Défense sur
"l'Airbus A330 M de l'armée belge" (n° 18108)
11
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging
over
"de
15e Wing
te
Melsbroek" (nr. 18168)
11
- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "le 15e Wing à Melsbroek" (n° 18168)
11
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging over "aanhoudende problemen
met de Airbussen" (nr. 18169)
11
- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "les incessants problèmes rencontrés par les
Airbus" (n° 18169)
11
- de heer Dirk Vijnck aan de minister van
Landsverdediging over "de panne aan boord van
de A330 op 19 december 2009" (nr. 18174)
11
- M. Dirk Vijnck au ministre de la Défense sur "la
panne survenue le 19 décembre 2009 à bord de
l'A330" (n° 18174)
11
- de heer Dirk Vijnck aan de minister van
Landsverdediging over "het ongeluk aan boord
van de A330 op 28 december 2009 en het
incident op 4 januari 2010" (nr. 18175)
11
- M. Dirk Vijnck au ministre de la Défense sur "les
incidents ayant affecté l'A330 le 28 décembre
2009 et le 4 janvier 2010" (n° 18175)
11
- de heer Bruno Stevenheydens aan de minister
van Landsverdediging over "het lozen van
kerosine op Melsbroek" (nr. 18189)
11
- M. Bruno Stevenheydens au ministre de la
Défense sur "la fuite de kérosène à Melsbroek"
(n° 18189)
11
- de heer David Geerts aan de minister van
Landsverdediging over "de lozing van kerosine op
het tarmac van Melsbroek" (nr. 18212)
11
- M. David Geerts au ministre de la Défense sur
"le déversement de kérosène sur le tarmac de
Melsbroek" (n° 18212)
11
- mevrouw Juliette Boulet aan de minister van
Landsverdediging over "de kerosinevervuiling van
vorige week in Melsbroek" (nr. 18279)
11
- Mme Juliette Boulet au ministre de la Défense
sur "la pollution au kérosène survenue à
Melsbroek la semaine dernière" (n° 18279)
11
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E LEGISLATURE
iii
- mevrouw Brigitte Wiaux aan de minister van
Landsverdediging over "kerosineverlies op de
het
punt
van
de
herstructurering vooraan op de agenda van
volgende week te plaatsen.
Pieter De Crem, ministre (en néerlandais): Le
débat sur l'Afghanistan aura lieu cet après-midi. Il
est peut-être préférable, dès lors, d'inscrire en
priorité à l'ordre du jour de la semaine prochaine le
point relatif à la restructuration.
Bruno Stevenheydens (VB): Het valt me op dat
deze commissie geregeld agendaproblemen heeft.
De voorzitter: Als ondervoorzitter van de
commissie zal ik me ertoe beperken uw voorstel en
het antwoord van de minister in overweging te
nemen. We zullen ervoor zorgen dat er tijdens de
volgende
commissievergadering
een
gedachtewisseling over het hervormingsplan voor
Defensie kan plaatsvinden.
Bruno Stevenheydens (VB): Il est frappant de
constater que l'ordre du jour de cette commission
pose régulièrement des problèmes.
Le président: Étant vice-président de la
commission, je me bornerai à retenir votre
proposition et la réponse du ministre. Et nous
veillerons pour la prochaine réunion de la
commission à permettre un échange de vues sur le
plan de transformation de la Défense.
01 Vraag van de heer François Bellot aan de 01 Question de M. François Bellot au ministre de
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E LEGISLATURE
2
minister van Landsverdediging over "de
deelname van Belgische militairen aan de
troepenmacht van de MONUC in Dongo en Kindu
in Congo" (nr. 18011)
la Défense sur "la participation de militaires
belges à la force de la MONUC à Dongo et à
Kindu, au Congo" (n° 18011)
01.01 François Bellot (MR): Er bereiken ons
vanuit Congo tegenstrijdige berichten: de stad
Dongo zou op 13 december 2009 heroverd zijn door
het DRC-leger, meer bepaald door manschappen
van het 321
ste
commandobataljon van Kindu die in
2008 en 2009 door Belgische instructeurs werden
opgeleid. Volgens een andere versie zouden de
regeringstroepen, bijgestaan door MONUC, er na
intense gevechten echter niet in geslaagd zijn de
stad opnieuw in te nemen en zouden lijken van
blanke mannen uit de Congorivier zijn opgevist.
Wat is de militaire situatie ter plaatse? Bevinden
zich daar Belgische militairen? Welke? In het raam
van welke missie? Is de Airbus van Defensie twee
weken
geleden
naar
Kinshasa
gevlogen?
Bevonden er zich materieel en Belgische militairen
aan boord? Met welke opdracht?
01.01 François Bellot (MR): Des informations
contradictoires proviennent du Congo: la ville de
Dongo aurait été reprise le 13 décembre par les
Forces armées de la RDC, notamment par des
éléments du 321
ème
bataillon commando de Kindu
formés par des instructeurs belges en 2008 et
2009. Selon une autre version, les forces
gouvernementales appuyées par la MONUC ne
seraient pas parvenues à reprendre la ville après
d'intenses combats, et des cadavres d'hommes
blancs auraient été repêchés sur le fleuve Congo.
Quelle est la situation militaire sur place? Des
militaires belges s'y trouvent-ils et lesquels? Dans le
cadre de quelle mission? L'Airbus de la Défense
s'est-il rendu à Kinshasa voici deux semaines? Du
matériel et des militaires belges étaient-ils à bord et
avec quelle mission?
01.02 Minister Pieter De Crem (Frans): Voor uw
vragen met betrekking tot het conflict in de
Evenaarsprovincie zult u zich tot de minister van
Buitenlandse Zaken moeten richten.
Er zijn geen Belgische militairen aanwezig in die
provincie. Het klopt evenmin dat de Airbus A330
van Defensie naar Kinshasa gevlogen is. Wel is er
op 27 december 2009 een C-130 geland in
Kinshasa en op 29 december in Kisangani, in het
kader van de aflossing van het C-130-detachement
dat ons land ter beschikking stelt aan MONUC. Het
vliegtuig had Afrikaanse studenten aan boord die
hun studies aan de Koninklijke Militaire School
hadden beëindigd.
01.02 Pieter De Crem, ministre (en français): Pour
le conflit dans la province de l'Équateur, je vous
invite à interroger le ministre des Affaires
étrangères.
Il n'y a pas de militaires belges dans cette province.
Je démens également que l'Airbus A330 de la
Défense se soit rendu à Kinshasa. Un C-130 s'est
en revanche posé à Kinshasa le 27 décembre et à
Kisangani le 29 (dans le cadre de la relève du
détachement C-130 mis à la disposition de la
MONUC) avec des élèves africains ayant terminé
leurs études à l'École royale militaire.
01.03 François Bellot (MR): Ik zal de minister van
Buitenlandse Zaken hierover een vraag stellen. Op
internet circuleren echter informatie en op
welbepaalde data genomen beeldmateriaal, wat
vragen oproept.
01.03 François Bellot (MR): Je poserai une
question au ministre des Affaires étrangères, mais
sur internet circulent des informations avec images
prises à des dates précises, ce qui est interpellant.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Vraag van de heer Dirk Vijnck aan de minister
van Landsverdediging over "de laattijdige
levering van NH90 NFH's" (nr. 17786)
02 Question de M. Dirk Vijnck au ministre de la
Défense sur "la livraison tardive des hélicoptères
NH90 NFH" (n° 17786)
02.01 Dirk Vijnck (LDD): De minister bevestigde
eerder dat de NH-90-helikopters met vijf maanden
vertraging zullen worden geleverd en dat er een
boetesysteem voor laattijdige levering is. Zal de
Belgische krijgsmacht dit systeem gebruiken? Wat
is de boete voor vijf maanden vertraging?
02.01 Dirk Vijnck (LDD): Le ministre a confirmé
précédemment que la livraison des hélicoptères
NH-90 aura cinq mois de retard et que les livraisons
tardives peuvent donner lieu à des amendes.
L'armée belge va-t-elle recourir à ce système? Quel
montant sera réclamé pour un retard de cinq mois?
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E LEGISLATURE
3
02.02 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Het
contract legt een boete vast per maand vertraging.
De boetes worden in mindering gebracht van de
laatste factuur. Het gaat om een boete van
0,5 procent van de totale prijs van de helikopter per
maand vertraging en dat tot een maximum van
5 procent.
02.02 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Le contrat prévoit une amende par mois de retard.
Celle-ci sera déduite de la dernière facture à
concurrence de 0,5 % du prix total par hélicoptère
et par mois de retard, avec un maximum de 5 %.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van mevrouw Kattrin Jadin aan de
minister van Landsverdediging over "de
geplande transfer van de eenheid UAV-80 van
Elsenborn naar Florennes" (nr. 17789)
03 Question de Mme Kattrin Jadin au ministre de
la Défense sur "le projet de transfert de UAV-80
d'Elsenborn vers Florennes" (n° 17789)
03.01 Kattrin Jadin (MR): In het kader van het
hervormingsplan denkt u eraan om de UAV-80-
eenheid (120 personen die momenteel in Elsenborn
gestationeerd zijn) over te hevelen naar Florennes,
terwijl
de
infrastructuur
daar
momenteel
ontoereikend is. Kan de UVA-80-eenheid op een
adequate
manier
in
Florennes
worden
ondergebracht en is de infrastructuur er voldoende
aangepast voor oefeningen? Hoe zit het met de 70
militairen die om diverse redenen niet naar
Florennes kunnen worden overgeplaatst? Ik
verwacht eveneens een precies antwoord met
betrekking tot de situatie van 23 Duitstalige
soldaten.
03.01 Kattrin Jadin (MR): Dans le cadre du plan
de réforme, vous envisagez le transfert de
l'unité UAV-80 (120 personnes actuellement basées
à Elsenborn) à Florennes, alors que les
infrastructures y seraient insuffisantes. Un accueil
adéquat et adapté aux exercices de l'UVA-80 est-il
réalisable à Florennes? Qu'en est-il des 70
militaires qui, pour des raisons diverses, ne
pourront être transférés à Florennes? Le sort de 23
soldats germanophones devra aussi faire l'objet
d'une réponse précise.
Voorzitter: Ludwig Vandenhove.
Président: Ludwig Vandenhove.
03.02 Minister Pieter De Crem (Frans): Uit de
analyse die werd verricht in het kader van het
transformatieplan kwam naar voren dat de basis
van Florennes aangepast is voor de overheveling
van de UAV B-Hunter, zowel wat de infrastructuur
als de toegang tot de vliegzones in de Ardennen of
de beschikbaarheid van de banen betreft.
Men zal de UAV-baan van Elsenborn blijven
gebruiken voor de training van de eenheid met het
oog op het inzetten ervan op een deployable
operating base
(DOB). Iedere beoordeling met
betrekking tot de wensen van de personeelsleden
op wie de transformatie van Defensie van
toepassing is, zal gebeuren in het kader van de
door de AD Human Ressources verrichte enquête.
03.02 Pieter De Crem, ministre (en français): De
l'analyse faite dans le cadre du plan de
transformation, il a été conclu que la base de
Florennes est adaptée pour la mise en oeuvre des
UAV B-Hunter, tant en matière d'infrastructures que
d'accès aux zones de vol dans les Ardennes ou de
disponibilité des pistes.
La piste UAV d'Elsenborn continuera à être utilisée
pour l'entraînement de l'unité au déploiement sur
une deployable operating base (DOB). Toute
appréciation quant aux souhaits du personnel
concerné par la transformation de la Défense se
fera pendant l'enquête de la DG Human
Ressources
.
03.03 Kattrin Jadin (MR): Ik zal later nog
terugkomen op de kwestie van de 23 Duitstalige
soldaten en op het KMILO.
03.03 Kattrin Jadin (MR): Je reviendrai
ultérieurement sur les 23 soldats germanophones et
sur l'IRMEP.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Samengevoegde vragen van
- de heer Ludwig Vandenhove aan de minister
04 Questions jointes de
- M. Ludwig Vandenhove au ministre de la
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4
van
Landsverdediging
over
"het
Luchtvaartinformatiekruispunt" (nr. 17892)
- de heer Dirk Vijnck aan de minister van
Landsverdediging over "de totstandkoming van
een luchtvaartinformatiekruispunt" (nr. 17940)
Défense
sur
"une
Banque-carrefour
des
informations aéronautiques" (n° 17892)
- M. Dirk Vijnck au ministre de la Défense sur "la
mise en place d'une Banque-carrefour des
informations aéronautiques" (n° 17940)
04.01 Dirk Vijnck (LDD): Na de ontsnapping van
Ashraf Sekkaki beloofde de minister van
Binnenlandse
Zaken
om
een
luchtvaartinformatiekruispunt op te richten.
Wat is de stand van zaken? Werd de oprichting van
het luchtvaartinformatiekruispunt al aan het
ministerieel comité voor Inlichtingen en Veiligheid
voorgesteld? Welke inbreng heeft Defensie in het
dossier?
04.01 Dirk Vijnck (LDD): Après l'évasion d'Ashraf
Sekkaki, le ministre de l'Intérieur avait promis de
créer une Banque-carrefour des informations
aéronautiques.
Où en est la création de cette Banque-carrefour? A-
t-elle déjà été soumise au comité ministériel du
Renseignement et de la Sécurité? Quel est l'apport
de la Défense dans ce dossier?
04.02 Ludwig Vandenhove (sp.a): Wat is de
stand van zaken van het overleg en de behandeling
van het dossier in het ministerieel comité voor
Inlichtingen en Veiligheid?
04.02 Ludwig Vandenhove (sp.a): À quel stade
en sont la concertation et le traitement de ce
dossier au niveau du comité ministériel du
Renseignement et de la Sécurité?
04.03 Minister Pieter De Crem (Nederlands):
Defensie beschikt over de middelen en de nodige
procedures om op permanente basis assistentie te
kunnen bieden aan personen in nood en om te
reageren op vliegtuigkapingen of terroristische
dreigingen vanuit de lucht.
De op 23 juli 2009 gekaapte Robinsonhelikopter
zond de code 7600 uit, de code waarmee
radioproblemen worden gemeld. Als het toestel de
code 7500, die duidt op een kaping, had
uitgezonden, zou dat volgens de procedure
onmiddellijk tot een reactie van Defensie hebben
geleid. Het CRC in Glons zou de F-16's die continu
klaarstaan voor dit soort operaties, hebben laten
opstijgen.
04.03 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
La Défense dispose des moyens et des procédures
requises pour pouvoir offrir une assistance
permanente à toute personne en détresse et réagir
aux détournements d'avion ou aux menaces
terroristes provenant des airs.
L'hélicoptère Robinson détourné le 23 juillet 2009 a
émis le code 7600 qui sert à signaler les problèmes
radio. Si cet appareil avait émis le code 7500, qui
signale un détournement, cela aurait provoqué
immédiatement une réaction de la Défense,
conformément à la procédure. Le CRC de Glons
aurait fait décoller les F-16 qui sont en permanence
en stand-by pour accomplir ce type de missions.
De
uitwisseling
tussen
de
verschillende
departementen
van
informatie
over
terrorismebestrijding,
kapingen
en
luchtruimschendingen
wordt
permanent
geëvalueerd.
De
oprichting
van
een
luchtvaartinformatiekruispunt zou een belangrijke
verbetering op dit vlak zijn. Als de minister van
Binnenlandse Zaken het voorstelt op het
ministerieel comité voor Inlichtingen en Veiligheid,
zal ik het mijn medewerking geven.
De voorzitter: Heeft de minister een idee van de
timing?
L'échange entre les différents départements
d'informations concernant la lutte contre le
terrorisme, les actes de piraterie et les intrusions
dans l'espace aérien fait l'objet d'une évaluation
permanente. La création d'une Banque-carrefour
des informations aéronautiques constituerait une
amélioration importante en la matière. Si la ministre
de l'Intérieur fait cette proposition au comité
ministériel du renseignement et de la sécurité, j'y
apporterai ma collaboration.
Le président: Le ministre a-t-il une idée du timing?
04.04 Minister Pieter De Crem (Nederlands):
Minister Turtelboom coördineert deze activiteiten.
04.04 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
C'est la ministre Turtelboom qui coordonne ces
activités.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
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E LEGISLATURE
5
05 Vraag van de heer Bruno Stevenheydens aan
de minister van Landsverdediging over "de
vermindering van de ontmijningsopdrachten in
Libanon" (nr. 18190)
05 Question de M. Bruno Stevenheydens au
ministre de la Défense sur "la diminution des
missions de déminage au Liban" (n° 18190)
05.01 Bruno Stevenheydens (VB): Blijft de
minister bij zijn voornemen om onze militaire
aanwezigheid in Libanon vanaf eind februari met
twee derde te verminderen? Werd hierover door de
ministerraad al een beslissing genomen? Kan de
minister toelichting geven bij het ontmijningswerk
van de voorbije jaren? Zou het niet opportuun zijn
om onze inzet te behouden in plaats van ze te
verminderen?
05.01 Bruno Stevenheydens (VB): Le ministre a-
t-il toujours l'intention de réduire d'un tiers notre
présence militaire au Liban à partir de fin février? Le
Conseil des ministres a-t-il déjà pris une décision en
la matière? Le ministre peut-il nous expliquer le
travail de déminage qui a été fourni au cours des
années précédentes? Ne s'indiquerait-il pas de
maintenir notre engagement sur place au lieu de le
réduire?
05.02 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Sinds
oktober 2006 voert België ontmijningsoperaties uit
op Libanees grondgebied aan de zijde van andere
naties en de ngo's. De operaties zijn gericht op het
zuiveren van de impactzones van het conflict van
augustus 2006. De Belgische militaire bijdrage
vertegenwoordigt ongeveer 4 procent van de
operaties, terwijl de overige 96 procent wordt
uitgevoerd door ngo's.
Op
vraag
van
UNIFIL
werd
onze
ontmijningscapaciteit sinds april 2009 eveneens
ingezet op de grens tussen Israël en Libanon, de
zogenaamde Blue Line. Op de ministerraad van
17 december 2009 werd beslist om onze
aanwezigheid in Libanon in de loop van 2010 te
verminderen. De vermindering situeert zich vooral
bij de constructiegenie en minder bij de ontmijning.
Wij zullen onze inspanningen prioritair oriënteren op
de markering van de Blue Line en het behoud van
een opruimcapaciteit voor explosieve tuigen.
05.02 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Depuis octobre 2006, la Belgique mène des
opérations de déminage sur le territoire libanais
aux côtés d'autres pays et d'ONG. Ces opérations
visent à nettoyer les zones d'impact du conflit d'août
2006. La contribution militaire belge représente
environ 4 % des opérations tandis que les ONG
prennent en charge les 96 % restants.
À la demande de la FINUL, notre capacité de
déminage a également été déployée depuis avril
2009 à la frontière entre Israël et le Liban, la Blue
Line.
Il a été décidé en Conseil des ministres du
17 décembre 2009 de réduire notre présence au
Liban dans le courant de 2010. Cette diminution
concerne surtout le génie de construction et moins
le déminage. Nous allons orienter en priorité nos
efforts sur le marquage de la Blue Line et sur le
maintien d'une capacité d'évacuation des engins
explosifs.
05.03 Bruno Stevenheydens (VB): Op
17 december 2009 heeft de ministerraad dus de
beslissing genomen dat onze inzet in Libanon
verminderd wordt. Er is echter nog geen exacte
datum vastgelegd. Dat wil zeggen dat de beslissing
om daar eind februari twee derde minder
manschappen in te zetten, nog moet worden
genomen.
05.03 Bruno Stevenheydens (VB): Le
17 décembre 2009, le Conseil des ministres a donc
pris la décision de réduire notre présence au Liban
mais aucune date exacte n'a toutefois encore été
fixée. Il en résulte que la décision de réduire de
deux tiers fin février le nombre de militaires qui y
sont déployés doit encore être prise.
05.04 Minister Pieter De Crem (Nederlands):
Verwart u dit niet met het dossier-Kosovo? Er is
nooit
een
vermindering
met
twee
derde
aangekondigd voor Libanon.
05.04 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Ne confondez-vous pas ce dossier avec celui du
Kosovo? Une réduction de deux tiers n'a jamais été
annoncée pour le Liban.
05.05 Bruno Stevenheydens (VB): Neen, ik
verwar dit niet met Kosovo. Ik ben er vrij zeker van
dat de minister in Libanon van ongeveer 200
manschappen naar 80 manschappen wil gaan. Ik
wil het gerust nog eens nakijken en het schriftelijk
bezorgen.
05.05 Bruno Stevenheydens (VB): Non, je ne
confonds pas ce dossier avec celui du Kosovo. Je
suis quasiment certain que le ministre veut réduire
les effectifs au Liban de 200 à 80 militaires. Je suis
disposé à vérifier la chose et à vous transmettre la
confirmation par écrit.
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05.06 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Ik
geloof dat ons effectief zal blijven bestaan uit 120 à
130 mensen. We concentreren ons op de
ontmijningscapaciteit in de gevaarlijkste gebieden
en
nadien
wordt
die
verantwoordelijkheid
overgedragen aan de ngo's. Wij doen nu echter nog
altijd het werk, met onze knowhow en expertise, in
de zone van de Blue Line.
05.06 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Je pense que nos effectifs continueront à s'élever
entre 120 et 130 militaires. Nous nous concentrons
sur la capacité de déminage dans les régions les
plus dangereuses et ensuite cette responsabilité
sera transférée aux ONG. À l'heure actuelle, nous
effectuons toutefois encore ce travail dans la zone
de la Blue Line en recourant à notre savoir-faire et à
notre expertise.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
06 Samengevoegde vragen en interpellaties van
- de heer Luc Sevenhans aan de minister van
Landsverdediging over "de brief van de CHOD
van
18 december 2009
aan
de
korpscommandanten" (nr. 17972)
- de heer Bruno Stevenheydens tot de minister
van Landsverdediging over "de kritiek van de
stafchef
op
de
besparingsplannen,
de
herstructurering, de vrijwillige legerdienst en het
politiek dienstbetoon" (nr. 405)
- de heer Bruno Stevenheydens aan de minister
van Landsverdediging over "de kritiek van de
stafchef
op
de
besparingsplannen,
de
herstructurering, de vrijwillige legerdienst en het
politiek dienstbetoon" (nr. 17991)
- de heer Luc Sevenhans tot de minister van
Landsverdediging over "de brief van de CHOD
dd.
18 december 2009
aan
de
Korpscommandanten" (nr. 407)
06 Questions et interpellations jointes de
- M. Luc Sevenhans au ministre de la Défense sur
"le courrier que le CHOD a adressé aux
commandants de corps le 18 décembre 2009"
(n° 17972)
- M. Bruno Stevenheydens au ministre de la
Défense sur "les critiques formulées par le chef
d'État-major à propos des plans d'économies, de
la restructuration, du service militaire volontaire
et du clientélisme politique" (n° 405)
- M. Bruno Stevenheydens au ministre de la
Défense sur "les critiques formulées par le chef
d'état-major à propos des plans d'économies, de
la restructuration, du service militaire volontaire
et du clientélisme politique" (n° 17991)
- M. Luc Sevenhans au ministre de la Défense sur
"la lettre envoyée le 18 décembre 2009 par le
CHOD aux commandants de corps" (n° 407)
06.01 Luc Sevenhans (N-VA): Op 18 december
schreef de CHOD een opmerkelijke brief aan een
beperkt aantal mensen. Na enkele weken lekte de
brief uit, niet toevallig in De Morgen, en wat later
ook op de VRT, natuurlijk met het nodige
commentaar. We kunnen de aanval dus wellicht in
een bepaalde politieke hoek plaatsen.
Ik had de brief al lang, maar ik heb er niets mee
gedaan omdat ik niet aan schandaalpolitiek wil
doen. Ik heb hem natuurlijk wel aandachtig gelezen
en de analyse van de generaal is mijns inziens tot
op grote hoogte juist. Daarom betreur ik de reactie
van de minister, die het nodig vond om meteen te
beklemtonen dat de politiek het laatste woord heeft.
De publieke perceptie van het antwoord was niet
goed. De brief kwam de minister op dat moment
natuurlijk slecht uit. Toch stond het in de sterren
geschreven dat een dergelijk epistel zou
verschijnen. De beweegredenen van de generaal
zijn eerbaar, maar het is jammer dat de pers het
kanaal van zijn boodschap is geworden. De fout ligt
vooral bij de persoon die de brief gelekt heeft, niet
bij de generaal.
06.01 Luc Sevenhans (N-VA): Le 18 décembre, le
CHOD a adressé un étrange courrier à un petit
nombre de personnes. Après quelques semaines,
le courrier a été divulgué, comme par hasard dans
le journal De Morgen et un peu plus tard également
à la VRT, commentaires à l'appui. Nous savons
donc de quel parti politique provient sans doute
l'offensive.
Je disposais du courrier depuis longtemps mais je
n'en ai rien fait car je ne veux pas participer à une
politique à scandales. Je l'ai bien sûr lu
attentivement et je pense que l'analyse du général
est en grande partie exacte. Je déplore dès lors la
réaction du ministre qui a immédiatement jugé utile
de souligner que le politique a le dernier mot. La
réponse a été mal perçue par l'opinion publique. Le
courrier n'a bien sûr pas été divulgué à un moment
opportun pour le ministre. Il était pourtant
parfaitement prévisible qu'une lettre de ce type
serait divulguée. Les motivations du général sont
respectables mais il est dommage que la presse se
soit emparée de son message. Le responsable de
cette erreur est celui qui a divulgué la lettre et non le
général.
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Ik ga nader in op een aantal details. De opmerking
van de generaal over de vrijwillige indiensttreding is
terecht. Die vrijwillige militaire dienst zit immers in
het rekruteringsquorum en dat betekent dat de
selectiecriteria ondergraven worden. Op die manier
gaan we niet naar een kleiner en gespecialiseerd
leger. De nieuwe instroom van kandidaten kan ook
heel snel een uitstroom worden.
Een tweede klemtoon in de media, die ik betreur, is
de politieke inmenging. Die valt bij Defensie volgens
mij net erg mee. De generaal beweert ook nergens
dat er sprake is van ongewenste politieke
inmenging. Bovendien zijn sommige politieke
inmengingen zelfs wenselijk.
De generaal feliciteert de minister zelfs met het feit
dat
hij
niet
meer
tussenkomt
bij
de
bevorderingscomités en gewoon de adviezen van
Defensie volgt. Het is een goede zaak dat de top
depolitiseert.
De minister zegt dat generaal Delcour achter het
trasformatieplan blijft staan. Het is ook zijn plan. Het
zou vreemd zijn mocht hij er niet meer achterstaan.
Ondertussen heeft de minister ook zijn eigen
accenten kunnen leggen. De generaal ziet het
transformatieplan als onafwendbaar omdat er een
ondermaats budget voor Defensie is. Ik ben geen
fan van het plan, maar ik blijf er wel achter staan
omdat er geen alternatief is.
Je reviens sur certains détails. La remarque du
général au sujet de l'engagement militaire volontaire
est pertinente. En effet, ce service militaire
volontaire fait partie du quorum de recrutement, ce
qui revient à saper les critères de sélection. Ce
faisant, nous ne prenons pas le chemin d'une
armée réduite et spécialisée. Le nouvel afflux de
candidats peut aussi très vite se transformer en
départs en série.
Les médias ont également mis l'accent sur
l'ingérence politique, ce que je déplore. À mon
sens, la Défense ne s'en sort pas si mal dans ce
domaine. À aucun moment, le général ne fait état
d'une ingérence politique indésirable. En outre,
certaines interventions politiques sont même
souhaitables.
Le général félicite même le ministre de ne plus
intervenir au sein des comités de promotion et de
se ranger simplement aux avis de la Défense. C'est
une bonne chose que la cime se dépolitise.
Selon le ministre, le général Delcour soutient
toujours le plan de réforme. Comme il s'agit
également de son propre plan, il serait curieux qu'il
ne le soutienne plus. Entre-temps, le ministre a
aussi pu y imprimer sa marque. Le général estime
que son plan devra inévitablement être mis en
oeuvre eu égard au budget fortement réduit de la
Défense. Ce plan ne m'enthousiasme pas, mais je
continue à le soutenir car nous n'avons pas d'autre
choix.
06.02 Bruno Stevenheydens (VB): De stafchef
van het leger, luitenant-generaal Delcour, heeft
kritiek
op
de
besparingsplannen
en
de
herstructurering van het leger, omdat die in
onderlinge
samenhang
de
internationale
geloofwaardigheid van ons leger in het gedrang
zouden brengen. Verder vindt hij de vrijwillige
legerdienst te duur en nutteloos en ook hekelt hij
het politieke dienstbetoon. Hoewel de minister dit
alles niet opvat als kritiek aan zijn adres, hekelt de
stafchef belangrijke recente beleidsdaden van de
minister. Hebben zijn beleid en herstructurerings-
en besparingsplannen wel voldoende draagkracht
bij dergelijke kritiek? Is er wel voldoende bereidheid
tot samenwerking? Werd hierover inmiddels al
overlegd tussen de minister en de stafchef? Met
welk resultaat?
Wat denkt de minister van de mening van de
06.02 Bruno Stevenheydens (VB): Le chef d'état-
major de l'armée, le lieutenant-général Delcour,
critique les plans d'économies ainsi que la
restructuration de l'armée, estimant que sous cette
forme, ils risquent d'hypothéquer la crédibilité de
notre armée sur le plan international. Par ailleurs, il
pointe le caractère onéreux et inutile du service
militaire volontaire et fustige certaines pratiques de
clientélisme politique. En dépit de la conviction du
ministre que ces critiques ne lui sont pas
adressées, le chef d'état-major réprouve certaines
décisions politiques importantes prises récemment
par le ministre. Au vu de ces critiques, le ministre
pense-t-il que sa politique ainsi que ses plans de
restructuration et d'économies bénéficient d'un
appui suffisant? L'armée est-elle suffisamment
disposée à collaborer à ces plans? Le ministre
s'est-il déjà concerté avec le chef d'état-major sur
cette question? Quel est le résultat de cette
entrevue?
Que pense le ministre de l'opinion du chef d'état-
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stafchef over de vrijwillige legerdienst? Werd
daarover wel voldoende van gedachten gewisseld?
Is er geen sprake van een communicatieprobleem?
De besparingsplannen hypothekeren volgens de
stafchef onze deelname aan internationale
operaties en brengen de geloofwaardigheid van ons
leger in het gedrang, met voortdurende besparingen
die in 2010 zelfs 4,5 procent bedragen, dat terwijl de
middelen voor de buitenlandse operaties voor dit
jaar werden verhoogd. Ook de manier van
herstructureren krijgt kritiek.
Ten slotte hekelt de stafchef het lobbygedrag van
verschillende politici om een overplaatsing of een
promotie voor verwanten of kennissen te verkrijgen.
Werd daarover overlegd? Het is toch zeer vreemd
dat de minister geen weet zou hebben van dit
probleem?
major concernant le service militaire volontaire? Un
échange de vues satisfaisant a-t-il déjà été organisé
sur le sujet? Ce dossier n'est-il pas marqué par des
problèmes de communication?
Selon le chef d'état-major, les plans d'économies
hypothèquent notre participation à des opérations
internationales et menacent la crédibilité de notre
armée. Alors même que le budget de l'armée se
voit sans cesse restreint, ces économies atteignant
même 4,5 % en 2010, les moyens alloués aux
opérations à l'étranger ont été revus à la hausse
pour cette année. Ce mode de restructuration est
également critiqué.
Enfin, le chef d'état-major réprouve l'attitude de
certains responsables politiques qui exercent des
pressions en vue d'obtenir des promotions pour des
parents ou des connaissances. Ces points font-ils
l'objet de concertations? Le ministre doit tout de
même avoir connaissance de ce problème.
06.03 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Ik
heb vastgesteld dat deze interne nota gelekt is,
maar dat verrast mij niet meer. In de nota lees ik dat
de versnelde vermindering van het aantal
effectieven verloopt zoals gepland in mijn algemene
oriëntatienota. Er staat ook dat er geen nieuw
heruitrustingsprogramma werd opgestart, wat ik
altijd benadrukt heb. Verder lees ik dat het budget
2010 werd verlaagd door de crisis en dat er geen
andere keuze bestaat dan de voltooiing van mijn
transformatieplan. Ten slotte wordt in de nota
gezegd
dat
Defensie
gemiddeld
1.200
manschappen in operaties heeft ingezet, die goed
voorbereid en uitgerust zijn.
06.03 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
J'ai constaté que cette note interne avait fait l'objet
de fuites mais cela ne m'étonne plus. J'ai appris
dans la note que le désengagement accéléré des
effectifs se poursuit comme prévu dans ma note
d'orientation générale. Il y est également indiqué
qu'aucun nouveau programme de rééquipement n'a
été lancé, ce sur quoi j'ai toujours insisté. Je lis par
ailleurs que le budget 2010 a été réduit du fait de la
crise et que la finalisation de mon plan de
transformation est la seule alternative. La note
précise enfin que la Défense a envoyé en mission
en moyenne 1 200 hommes parfaitement préparés
et équipés.
De nota werd in de publieke opinie samengevat als
kritiek van de CHOD op het besparingsplan en onze
internationale geloofwaardigheid, op de vrijwillige
legerdienst en de politieke interventies. Op het
besparingsplan zal ik niet meer terugkomen, er
worden
aanzienlijke
besparingsmaatregelen
genomen, maar mijn hervormingsplan maakt het
mogelijk om met minder middelen te werken en om
onze internationale verplichtingen na te komen.
De nota wordt dus verkeerd geciteerd. Met een
aantal opmerkingen van de CHOD ga ik akkoord en
daarvoor heb ik al oplossingen gezocht. De kostprijs
voor de vrijwillige legerdienst is beperkt en de
CHOD stelt het nut ervan niet ter discussie, maar
onderstreept alleen de noodzaak van een
aangepaste invulling en omkadering. Op een
openbare vergadering heeft de CHOD benadrukt
Cette note a été résumée tendancieusement à
l'intention de l'opinion publique dans la mesure où
elle lui a été présentée dans ce résumé comme une
critique du CHOD à l'égard du plan d'économie,
lequel nuirait prétendument à notre crédibilité
internationale, et aussi comme une critique de sa
part à l'égard du service militaire volontaire et des
interventions politiques. Je ne reviendrai pas sur le
plan d'économie. Certes, j'ai pris des mesures
d'économie drastiques mais mon plan de réforme
permettra à notre armée de travailler avec moins de
moyens tout en continuant d'honorer ses obligations
internationales.
D'aucuns ont donc fait des citations erronées. Je
souscris à certaines observations du CHOD et j'ai
d'ailleurs déjà tenté d'y apporter des solutions. Le
coût du service militaire volontaire est limité et le
CHOD ne remet pas en question son utilité. Il ne fait
que souligner la nécessité de lui conférer un
contenu et un encadrement adéquats. Lors d'une
réunion publique, le CHOD a souligné qu'il soutenait
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dat hij de vrijwillige legerdienst volledig steunt.
pleinement le service militaire volontaire.
Het aantal politieke interventies is de afgelopen
twee jaar gehalveerd. Het gaat niet alleen om
promoties, maar ook om sociale problemen.
Persoonlijk heb ik nooit wijzigingen aangebracht.
Alles gebeurt op voorstel van Defensie en de
generale staf.
Ik ga akkoord met de analyse van de CHOD over
het belang van de communicatie en in het bijzonder
van de interne communicatie. Alles wat bij Defensie
gebeurt, wordt altijd uitvergroot. Het beheer van
Defensie is een twee-eenheid tussen de CHOD en
de politiek. De krijtlijnen voor 2010 werden uitgezet
en ze werden ondertussen verduidelijkt. De CHOD
merkt op dat de reorganisatie ingrijpend is, maar
dat hij de minister en de regering steunt. De
communicatie is dus goed. De beperkte middelen
moeten op een doordachte manier worden ingezet.
Le nombre d'interventions politiques a diminué de
moitié au cours des deux dernières années. Ces
interventions ont eu trait non seulement à des
promotions mais aussi à des problèmes sociaux.
Personnellement, il ne m'est jamais arrivé
d'apporter des modifications. Tout se fait sur la
proposition de la Défense et de l'état-major général.
Je souscris à l'analyse du CHOD en ce qui
concerne l'importance de la communication et, en
particulier, de la communication interne. On amplifie
toujours tout ce qui se passe à la Défense. La
gestion de la Défense est bicéphale puisqu'elle est
assurée conjointement par le CHOD et les
politiques. Les balises pour 2010 ont été posées et,
entre-temps, elles ont été clarifiées. Le CHOD fait
observer que la réorganisation de nos forces
armées est très profonde mais il apporte
néanmoins son soutien au ministre et au
gouvernement. La communication est donc bonne.
Il est impératif qu'à l'avenir, nous utilisions ces
moyens de façon réfléchie.
06.04 Luc Sevenhans (N-VA): Rekening houdend
met het budget is het transformatieplan het beste
wat we hebben. Het zet kwaad bloed bij Defensie
dat men op andere departementen de tering
helemaal niet naar de nering zet. Dat zijn allemaal
PS-departementen.
Volgens de minister is een budgetverhoging voor
Defensie deze eeuw niet mogelijk. De VS - het
grote voorbeeld van de minister ­ doen dat wel.
Binnen de Navo draagt België nog steeds de rode
lantaarn inzake budget.
06.04 Luc Sevenhans (N-VA): Compte tenu du
budget étriqué dont nous disposons actuellement,
ce plan de transformation de l'armée est optimal.
Toutefois, à la Défense, l'on n'apprécie que
modérément le fait que les autres départements ne
soient pas, eux, obligés de se serrer la ceinture. Or
il s'agit sans exception de départements gérés par
le PS.
Selon le ministre, il faudra attendre le prochain
siècle avant de pouvoir augmenter le budget de la
Défense. Les États-Unis ­ le grand modèle du
ministre ­ augmentent pourtant le leur. Au sein de
l'Otan, la Belgique est toujours lanterne rouge en ce
qui concerne son budget de la Défense.
06.05 Bruno Stevenheydens (VB): De minister
probeert het weg te lachen, maar er blijft een
communicatieprobleem met de stafchef. De
minister zegt dat we met minder meer gaan doen.
Hij zou integendeel de stafchef gelijk moeten geven
en het onaanvaardbaar moeten vinden dat Defensie
na jarenlange besparingen fors moet inleveren op
een ogenblik dat er bij buitenlandse operaties meer
van ons wordt verwacht.
06.05 Bruno Stevenheydens (VB): Le ministre a
tendance
à
minimiser
le
problème
de
communication avec le chef d'état-major mais il est
bien réel. Le ministre affirme pouvoir faire plus avec
moins. Il devrait au contraire abonder dans le sens
du chef d'état-major et trouver inacceptable
qu'après des années d'économies, la Défense
doive encore se serrer la ceinture alors qu'on en
attend davantage de sa part dans les opérations à
l'étranger.
Hij moet pleiten voor meer investeringen om te
vermijden dat we de slechtste Europese leerling
blijven inzake defensie-uitgaven.
De minister moet er ook voor zorgen dat er geen
Pour éviter que nous ne restions le mauvais élève
de la classe européenne en matière de dépenses
dans le secteur de la défense, il doit plaider en
faveur d'une hausse des investissements.
Le ministre doit également veiller à mettre fin au
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politiek lobbywerk meer gebeurt. Volgens de
minister is het aantal interventies de jongste jaren
gehalveerd. Om hoeveel interventies ging het?
Onze motie vraagt de nodige initiatieven te nemen
om de samenwerking te bevorderen en om
besparingen te vermijden die onze deelname aan
internationale operaties hypothekeren en de
geloofwaardigheid van ons leger in het gedrang
brengen.
lobbying politique. À l'en croire, ces dernières
années, le nombre d'interventions a diminué de
moitié. De combien d'interventions s'agit-il?
Nous demandons dans notre motion que les
initiatives appropriées soient prises de manière à
promouvoir la coopération et d'éviter des
économies de nature à hypothéquer notre
participation à des opérations internationales et à
porter préjudice à la crédibilité de nos forces
armées.
06.06 Minister Pieter De Crem (Nederlands): Ik zal
het recentste jaarverslag van de juridische diensten
bezorgen. Daarin zijn alle bijdragen gekwalificeerd
en gekwantificeerd.
Defensie zal het moeten rooien met de middelen die
er zijn. Ook ik zal geen inspanningen doen om dat
budget te laten verhogen, rekening houdend met de
budgettaire context. Men moet realistisch zijn. In de
21
ste
eeuw zijn er andere maatschappelijke
uitdagingen, die het nu eenmaal onmogelijk maken
om het defensiebudget te verhogen. Ik wil met
minder middelen meer realiseren en vanaf 2012
opnieuw effectief investeren. Dat is goed bestuur en
dat verdedig ik.
06.06 Pieter De Crem, ministre (en néerlandais):
Je fournirai le dernier rapport annuel des services
juridiques, qui comporte une qualification et un
montant pour toutes les contributions.
La Défense devra s'en sortir avec les moyens qui
sont disponibles. Je ne ferai aucun effort pour voir
augmenter ce budget, compte tenu du contexte
budgétaire. Il convient d'être réaliste. Les défis
sociaux du XXI
e
siècle sont d'une nature différente
et ne nous permettent vraiment pas d'accroître le
budget de la Défense. Je veux réaliser plus de
projets avec moins de moyens et réinvestir
véritablement à partir de 2012. C'est de la bonne
gouvernance telle que je la préconise.
06.07 Luc Sevenhans (N-VA): Het zijn goede
keuzes, maar het prijskaartje van de buitenlandse
interventies wordt substantieel en de CHOD heeft
daar bedenkingen bij. Hoe zullen wij de
omkadering blijven betalen?
06.07 Luc Sevenhans (N-VA): Ces choix sont
judicieux mais le coût des opérations à l'étranger
devient considérable et le CHOD a formulé
quelques réserves. Comment continuerons-nous de
payer l'encadrement?
Het defensiebudget kan inderdaad niet worden
verhoogd, maar minister De Crem blijkt de enige
minister te zijn die de tering naar de nering zet.
Defensie mag niet het slachtoffer worden. Minister
De Crem is blijkbaar en enige in de hele wereld die
meer kan doen met minder middelen.
Il n'est en effet pas possible d'augmenter le budget
de la défense mais M. De Crem semble être le seul
ministre à vivre selon ses moyens. La Défense ne
peut être la victime de la situation. M. De Crem doit
être le seul au monde à pouvoir faire plus avec
moins de moyens.
06.08 Bruno Stevenheydens (VB): Meer doen
met minder middelen: het klinkt mooi, maar het is
prietpraat. De minister kan de vrees voor de
gevolgen van de besparingen niet wegnemen.
06.08 Bruno Stevenheydens (VB): Faire plus
avec moins de moyens: cela sonne bien mais
surtout creux. Le ministre n'est pas en mesure de
dissiper les craintes à propos des conséquences
des mesures d'économie.
Moties
Motions
Tot besluit van deze interpellaties werden volgende
moties ingediend.
En conclusion de cette discussion, les motions
suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
heren Koen Bultinck en Bruno Stevenheydens en
luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Bruno
Stevenheydens en Luc Sevenhans
Une motion de recommandation a été déposée par
MM. Koen Bultinck et Bruno Stevenheydens et est
libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Bruno
Stevenheydens et Luc Sevenhans
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minister
van
Landsverdediging,
vraagt de regering
- de nodige initiatieven te nemen om de
samenwerking tussen de stafchef en de minister
van Landsverdediging te bevorderen in het belang
van de werking van Defensie;
- de nodige initiatieven te nemen om besparingen te
vermijden die onze deelname aan internationale
operaties hypothekeren en de geloofwaardigheid
van ons leger in het gedrang brengen."
et la réponse du ministre de la Défense,
demande au gouvernement
- de prendre les initiatives nécessaires pour
promouvoir la coopération entre le chef d'état-major
et le ministre de la Défense dans l'intérêt du
fonctionnement de la Défense;
- de prendre les initiatives nécessaires pour éviter
les
économies
qui
compromettent
notre
participation à des opérations internationales et qui
ébranlent la crédibilité de notre armée."
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
dames Ingrid Claes en Liesbeth Van der Auwera en
door de heer François Bellot.
Une motion pure et simple a été déposée par Mmes
Ingrid Claes et Liesbeth Van der Auwera et par
M. François Bellot.
Over de moties zal later worden gestemd. De
bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La
discussion est close.
07 Samengevoegde vragen van
- de heer David Geerts aan de minister van
Landsverdediging over "de pannes van de
Airbus 330 en de procedure tot het inzetten van
een vervangtoestel" (nr. 18029)
- de heer Bruno Stevenheydens aan de minister
van Landsverdediging over "de problemen met
de Airbus A330" (nr. 18045)
- de heer Patrick De Groote aan de minister van
Landsverdediging
over
"de
Airbus A330"
(nr. 18051)
- mevrouw Brigitte Wiaux aan de minister van
Landsverdediging over "de incidenten met de
Airbus A330" (nr. 18087)
- de heer Luk Van Biesen aan de minister van
Landsverdediging over "de Airbus A330 M van
het Belgische leger" (nr. 18108)
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging
over
"de
15e Wing
te
Melsbroek" (nr. 18168)
- de heer Wouter De Vriendt aan de minister van
Landsverdediging
over
"aanhoudende
problemen met de Airbussen" (nr. 18169)
- de heer Dirk Vijnck aan de minister van
Landsverdediging over "de panne aan boord van
de A330 op 19 december 2009" (nr. 18174)
- de heer Dirk Vijnck aan de minister van
Landsverdediging over "het ongeluk aan boord
van de A330 op 28 december 2009 en het incident
op 4 januari 2010" (nr. 18175)
- de heer Bruno Stevenheydens aan de minister
van Landsverdediging over "het lozen van
kerosine op Melsbroek" (nr. 18189)
- de heer David Geerts aan de minister van
Landsverdediging over "de lozing van kerosine
op het tarmac van Melsbroek" (nr. 18212)
- mevrouw Juliette Boulet aan de minister van
Landsverdediging over "de kerosinevervuiling
van vorige week in Melsbroek" (nr. 18279)
07 Questions jointes de
- M. David Geerts au ministre de la Défense sur
"les pannes de l'Airbus 330 et la procédure de
mise en service d'un avion de remplacement"
(n° 18029)
- M. Bruno Stevenheydens au ministre de la
Défense
sur
"les
problèmes
affectant
l'Airbus A330" (n° 18045)
- M. Patrick De Groote au ministre de la Défense
sur "l'Airbus A330" (n° 18051)
- Mme Brigitte Wiaux au ministre de la Défense
sur "les incidents de l'Airbus A330" (n° 18087)
- M. Luk Van Biesen au ministre de la Défense sur
"l'Airbus A330 M de l'armée belge" (n° 18108)
- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "le 15
e
Wing à Melsbroek" (n° 18168)
- M. Wouter De Vriendt au ministre de la Défense
sur "les incessants problèmes rencontrés par les
Airbus" (n° 18169)
- M. Dirk Vijnck au ministre de la Défense sur "la
panne survenue le 19 décembre 2009 à bord de
l'A330" (n° 18174)
- M. Dirk Vijnck au ministre de la Défense sur "les
incidents ayant affecté l'A330 le 28 décembre
2009 et le 4 janvier 2010" (n° 18175)
- M. Bruno Stevenheydens au ministre de la
Défense sur "la fuite de kérosène à Melsbroek"
(n° 18189)
- M. David Geerts au ministre de la Défense sur
"le déversement de kérosène sur le tarmac de
Melsbroek" (n° 18212)
- Mme Juliette Boulet au ministre de la Défense
sur "la pollution au kérosène survenue à
Melsbroek la semaine dernière" (n° 18279)
- Mme Brigitte Wiaux au ministre de la Défense
sur "la perte de kérosène sur l'aéroport de
Melsbroek" (n° 18331)
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- mevrouw Brigitte Wiaux aan de minister van
Landsverdediging over "kerosineverlies op de
luchthaven van Melsbroek" (nr. 18331)
07.01 Bruno Stevenheydens (VB): Op 1 oktober
2009 stelde ik al vragen over de twijfelachtige
reputatie van de Portugese luchtvaartmaatschappij
HiFly die ons een Airbus A330 zou leveren. De
minister antwoordde me toen dat het om een goed
en performant toestel ging dat ons een goede
dienstverlening zou leveren. De voorbije twee
weken waren er drie problemen met een Airbus
A300: een brandstoflek op 19 december, een
incident bij het opstijgen op 28 december en
problemen met het landingsgestel vorige week.
Dit
doet
toch
vragen
rijzen
over
de
betrouwbaarheid, het onderhoud en de controle van
het toestel. Het vervangingsvliegtuig had niet alleen
niet de vereiste documenten aan boord, maar
kampte vervolgens ook tweemaal met een
brandstoflek. Is er een verband tussen de
incidenten en de twijfelachtige reputatie van de
luchtvaartmaatschappij HiFly? Blijft de minister
achter het afgesloten contract staan?
07.01 Bruno Stevenheydens (VB): Le 1
er
octobre
2009, je vous ai déjà interrogé à propos de la
réputation douteuse de la compagnie aérienne
portugaise HiFly, qui devait nous fournir un Airbus
A330. Le ministre m'avait répondu à l'époque qu'il
s'agissait d'un appareil en bon état et performant
qui fournirait des services de qualité. Au cours des
deux dernières semaines, l'Airbus A300 a posé trois
problèmes: une fuite de carburant le 19 décembre,
un incident au moment du décollage le
28 décembre et des problèmes concernant le train
d'atterrissage la semaine dernière.
Ces faits soulèvent des questions concernant la
fiabilité, l'entretien et le contrôle de l'appareil.
L'avion de remplacement n'avait non seulement pas
les documents requis à son bord, mais a été
confronté de surcroît à deux reprises à une fuite de
carburant. Existe-t-il un lien entre les incidents et la
réputation douteuse de la compagnie aérienne
HiFly? Le ministre continue-t-il de défendre le
contrat conclu?
Door
een
technisch
probleem
met
het
vervangingsvliegtuig zou op 5 januari door een
menselijke fout een ton kerosine in het riool van de
militaire luchthaven van Melsbroek terechtgekomen
zijn. Volgens HiFly gaat het niet om een ton, maar
het weet ook niet te zeggen over welke hoeveelheid
het dan wel gaat. Kan de minister de correcte feiten
toelichten? Wie werd er over dit incident ingelicht of
probeerde men het toe te dekken? Wat met de
milieuwetgeving op militaire domeinen?
En raison d'un problème technique résultant d'une
erreur
humaine
survenu
sur
l'avion
de
remplacement, une tonne de kérosène s'est
répandue dans les égouts de l'aéroport militaire de
Melsbroek le 5 janvier dernier. Selon la compagnie
HiFly, il ne s'agit pas d'une tonne mais elle ignore
également la quantité exacte. Le ministre pourrait-il
préciser les circonstances exactes de l'incident?
Qui a été informé de cet incident ou a-t-on tenté de
le passer sous silence? Qu'en est-il de la législation
sur la protection de l'environnement dans les
domaines militaires?
07.02 Patrick De Groote (N-VA): Kan de minister
de drie pannes met de A330 van de afgelopen
weken toelichten? Wie is hiervoor verantwoordelijk
en
moet
de
luchtvaartmaatschappij
een
schadevergoeding betalen? Wat zijn de negatieve
gevolgen van deze incidenten?
Door de problemen met het vervangingsvliegtuig
A330 is er op de militaire luchthaven van Melsbroek
een ton kerosine in het riool terechtgekomen. Hoe
zal de minister dergelijke incidenten in de toekomst
vermijden? Komt er een aanpassing van de
milieuwetgeving in Melsbroek?
07.02 Patrick De Groote (N-VA): Le ministre
pourrait-il fournir des précisions à propos des trois
pannes du A330 survenues ces dernières
semaines? Qui en porte la responsabilité et la
compagnie aérienne devra-t-elle payer une
indemnisation? Quelles sont les conséquences
négatives de ces incidents?
En raison de problèmes ayant affecté l'avion de
remplacement A330, une tonne de kérosène s'est
répandue dans les égouts de l'aéroport de
Melsbroek. Comment le ministre évitera-t-il de tels
incidents à l'avenir? La législation sur la protection
de
l'environnement
sera-t-elle
modifiée
à
Melsbroek?
07.03 Brigitte Wiaux (cdH): Op 4 januari moest de
Airbus A330, die met 136 passagiers vertrokken
07.03 Brigitte Wiaux (cdH): Le 4 janvier, l'Airbus
A330, en route vers Douchanbé, au Tadjikistan, a
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was naar Doesjanbe in Tadzjikistan, terugkeren
naar de luchthaven van Melsbroek, waar het toestel
zonder problemen geland zou zijn. Wel werd het
toestel opgewacht door brandweerwagens van de
luchthaven, nadat de piloten om assistentie hadden
verzocht. Het vliegtuig had na het opstijgen zijn
landingsgestel niet kunnen intrekken en zou
anderhalf uur lang in de lucht gebleven zijn om
brandstof op te branden. Kunt u ons nadere uitleg
geven bij dit incident alsook bij de andere
incidenten? Wat is het gevolg voor de aflossing van
onze militairen?
De pers meldde op 8 januari dat er duizend liter
kerosine in de riolering van Melsbroek zou zijn
weggestroomd. Hoe kon dat gebeuren en wat zijn
de gevolgen van het incident?
été contraint de revenir à l'aéroport de Melsbroek
avec ses 136 passagers et se serait posé sans
encombre, mais entouré de camions de pompiers
de l'aéroport, après avoir demandé assistance. Il n'a
pas pu rentrer son train d'atterrissage et aurait brûlé
du carburant pendant une heure et demie avant
d'atterrir. Pouvez-vous apporter des précisions sur
cet incident et sur les autres? Quels sont les effets
sur la rotation de nos militaires?
Selon la presse du 8 janvier, mille litres de kérosène
auraient été déversés dans les égouts de
Melsbroek. Quelles sont les causes et les
conséquences de cet incident?
07.04 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!): De
Airbussen-soap duurt voort. Naar verluidt zou
minister De Crem tijdens een missie naar
Afghanistan de schuld voor de technische
mankementen bij het personeel hebben gelegd. Dat
vinden wij onaanvaardbaar.
In welke mate is volgens de minister de 15
e
Wing in
Melsbroek verantwoordelijk voor de technische
mankementen? Heeft de minister bepaalde
initiatieven genomen ten aanzien van het personeel
in
Melsbroek,
zoals
herschikkingen
of
veranderingen in de hiërarchie? Op welke manier
wil de minister een einde maken aan de problemen
met de Airbussen? Kan de minister uitleg geven
over het incident waarbij een grote hoeveelheid
kerosine op het tarmac in Melsbroek ­ en
uiteindelijk in de riolen ­ terechtkwam? Wat was de
reactie van de autoriteiten op dit technische
incident? Hoe kunnen zulke incidenten voortaan
voorkomen worden?
07.04 Wouter De Vriendt (Ecolo-Groen!):Le
feuilleton des Airbus continue. Il semble que durant
une mission en Afghanistan, le ministre De Crem ait
imputé au personnel la responsabilité des
défaillances techniques. Nous jugeons cette attitude
inadmissible.
Dans quelle mesure le 15
e
Wing de Melsbroek est-
il, selon le ministre, responsable des problèmes
techniques? Le ministre a-t-il pris des initiatives
précises à l'égard du personnel de Melsbroek,
comme des réaménagements ou des changements
dans la hiérarchie? Comment le ministre compte-t-il
mettre fin aux problèmes rencontrés par les Airbus?
Peut-il apporter des précisions sur l'incident au
cours duquel une importante quantité de kérosène
s'est déversée sur le tarmac à Melsbroek et a fini
dans les égouts? Quelle a été la réaction des
autorités à cet incident technique? Comment éviter
à l'avenir la répétition de tels incidents?
07.05 Dirk Vijnck (LDD): Klopt het dat de Airbus
A330 op 19 december 2009 te kampen had met
een brandstoflek? Waren er voordien al
gelijkaardige problemen? Zijn de A310's van de
Belgische luchtmacht nog operationeel? Wie draait
op voor de kosten van het incident? Hoeveel
passagiers en cargo waren er aan boord toen de
A330 deels naast de piste belandde?
Kan de minister ook de schade toelichten die de
A330 op 28 december opliep? Wie draait op voor
de kosten van dit ongeluk? Heeft Avico toen een
vervangingsvliegtuig
aangeboden?
Werd
dit
vliegtuig ook effectief ingezet? Had dit vliegtuig de
toestemming om te vliegen naar Doesjanbe? Zijn
de passagiers alsnog met een Embraer naar
Doesjanbe gevlogen? Hoeveel heeft dat gekost?
Heeft ons land boetes moeten betalen aan
07.05 Dirk Vijnck (LDD): Est-il exact que le
19 décembre 2009, l'Airbus A330 a été victime
d'une fuite de carburant? Des problèmes similaires
s'étaient-ils déjà produits auparavant? Les A310 de
la
force
aérienne
belge
sont-ils
encore
opérationnels? Qui prend en charge les coûts liés à
cet incident? Combien de passagers et quelle
quantité de fret y avait-il à bord de l'A330 au
moment de sa sortie de piste?
Le ministre peut-il également donner quelques
éclaircissements sur les dommages subis par
l'A330 le 28 décembre? Qui assume les coûts liés à
cet accident? La société Avico a-t-elle proposé un
autre avion en remplacement? Cet avion a-t-il
effectivement été utilisé? Cet appareil avait-il
l'autorisation d'atterrir à Douchanbé? Les passagers
ont-ils finalement embarqué à bord d'un Embraer?
Combien cela a-t-il coûté? Notre pays a-t-il dû payer
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Doesjanbe? Waarom wordt er niet rechtstreeks op
Afghanistan gevlogen?
Hoeveel passagiers en cargo waren er uiteindelijk
aan boord op de vlucht van 4 januari? Hoe vaak
kampte de A330 sinds de indienstneming met
pannes? Kan de minister deze pannes toelichten?
des amendes à l'aéroport de Douchanbé? Pourquoi
ne vole-t-on pas directement vers l'Afghanistan?
Combien de passagers et de fret y avait-il
finalement à bord de l'A330 lors du vol du 4 janvier?
Combien de pannes l'A330 a-t-il connues depuis sa
mise en service? Le ministre pourrait-il en dire plus
à propos de ces pannes?
07.06 Juliette Boulet (Ecolo-Groen!): Als gevolg
van de herhaalde defecten aan de A330 en de
A310 zou in Melsbroek bijna één ton kerosine over
het tarmac zijn gelopen en uiteindelijk in de riolering
zijn terechtgekomen. De 15
de
Wing van Melsbroek
beschikt niet over filters die de afvoerriolen op het
tarmac scheiden van de gewone riolering en de
schaars bemande milieudiensten beschikken niet
over de nodige middelen om een dergelijk probleem
in te dammen.
Wordt dit incident onderzocht? Op grond van een
revolutionair
decreet
van
1791
zou
de
milieuwetgeving niet van toepassing zijn op
Defensie. Om welke redenen is dat zo? Hoe zult u
ervoor zorgen dat Defensie een milieuvriendelijker
beleid gaat voeren? Waarom neemt Defensie de
Europese richtlijnen niet in acht? Welke
maatregelen zal u nemen om ervoor te zorgen dat
een dergelijke vervuiling zich in de toekomst niet
meer voordoet in de militaire zones?
07.06 Juliette Boulet (Ecolo-Groen!): Suite aux
pannes récurrentes sur l'A330 et l'A310, près d'une
tonne de kérosène se serait répandu sur le tarmac
et dans les égouts de Melsbroek. Le 15
e
Wing à
Melsbroek n'est pas équipé de filtres à
hydrocarbures
et
l'équipe
embryonnaire
d'intervention environnement n'a pas les moyens
d'endiguer un tel problème.
Une enquête est-elle menée? Selon un décret
révolutionnaire de 1791, la Défense ne serait pas
soumise
à
la
législation
en
matière
environnementale. Pour quelles raisons? Que
comptez-vous faire pour que la Défense adopte une
politique plus respectueuse de l'environnement?
Pourquoi n'est-elle pas en conformité avec les
directives européennes? Que comptez-vous mettre
en oeuvre pour qu'une telle pollution ne puisse plus
survenir dans les zones militaires?
07.07 Minister Pieter De Crem (Frans): Op
19 december
2009
werd
een
brandstoflek
vastgesteld. De panne werd ter plaatste hersteld
door Avico met inachtneming van de technische
voorschriften. Op 28 december 2009 liep het
landingsgestel van het toestel vast toen het vliegtuig
door de onderaannemer Flight Care, een bedrijf dat
op de luchthaven van Zaventem actief is, naar de
startbaan werd gesleept. Er waren 39 passagiers
aan boord en 16 ton vracht.
07.07 Pieter De Crem, ministre (en français): Le
19 décembre 2009, une fuite de carburant a été
constatée. La panne a été réparée sur place par
Avico suivant les prescriptions techniques. Le
28 décembre 2009, le train d'atterrissage de
l'appareil s'est embourbé lors de la traction pour la
mise en place avant le décollage par le sous-traitant
Flight Care, une firme active à l'aéroport de
Zaventem. Il y avait 39 passagers à bord et
16 tonnes de fret.
(Nederlands) Het incident is gebeurd bij het slepen
van de luchthaven naar de piste.
(En néerlandais) L'incident s'est produit lors du
remorquage vers la piste.
(Frans) De passagiers werden op 28 december met
een Embraer van Defensie vervoerd. Voor het
vervoer van de vracht werd er op 30 december
gebruikt gemaakt van de A-310 van Avico. Er is
geen boete betaald voor de landing van de Embraer
in Doesjanbe.
(En français) Le vol du 28 décembre a été effectué
par un Embraer de la Défense pour les passagers
et par l'A-310 d'Avico pour le cargo le 30 décembre.
Aucune amende n'a dû être payée pour
l'atterrissage de l'Embraer à Douchanbé.
(Nederlands)
Daarom
werd
het
vliegtuig
gecontroleerd. De werken werden uitgevoerd door
een onderaannemer van de firma Avico volgens de
voorschriften van de constructeur. Er was geen
schade, maar de wielen en de remblokken werden
preventief vervangen. Het vliegtuig werd en wordt
(En néerlandais) Voilà pourquoi l'avion a été
contrôlé. Les travaux ont été effectués par un sous-
traitant de la firme Avico conformément aux
prescriptions du constructeur. Il n'y avait pas de
dégâts mais les roues et les plaquettes de frein ont
été remplacées préventivement. L'avion a toujours
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steeds correct onderhouden. Een onderzoek met
betrekking tot een defect landingsgestel loopt nog.
été entretenu correctement. Une enquête relative à
une défectuosité du train d'atterrissage est en
cours.
(Frans) De bestemming van de vlucht was
Doesjanbe. Bij het derde incident werd de brandstof
opzettelijk opgebruikt en niet boven de Noordzee
geloosd.
De
geldende
procedures
werden
toegepast tijdens de landing. Het opsporen van
defecten en het onderhoud werden door de
contractant
uitgevoerd
overeenkomstig
de
instructies van de fabrikant en de internationale
regelgeving.
(En français) La destination du vol était Douchanbé.
Lors du troisième incident, le carburant a été à
dessein consommé et non largué au-dessus de la
mer du Nord. Les procédures en vigueur ont été
appliquées lors de l'atterrissage. La recherche de
pannes et la maintenance ont été effectuées par le
contractant conformément aux instructions du
constructeur et à la réglementation internationale.
In de drie gevallen heeft Avico onmiddellijk een
vervangtoestel ter beschikking gesteld van
Defensie, zoals contractueel is vastgelegd. De
toelating om in Doesjanbe te landen, was er ook.
Als Avico zijn contractuele verplichtingen niet
nakomt, zijn er strenge boetes.
Er is ook nog een A310 bij Defensie in dienst. Het
toestel kreeg een update. Het heeft nog vluchturen
op zijn record staan tot begin 2012.
Directe vluchten naar de luchthaven van Kaboel
raad ik ten stelligste af vanwege evidente redenen
van veiligheid. De transitvluchten tussen Doesjanbe
en Afghanistan worden uitgevoerd door C130's die
ter plaatse worden ontplooid.
De voorvallen hebben voor een paar niet al te
ingrijpende aanpassingen gezorgd aan het
vluchtschema van het roterende personeel in
Afghanistan.
Dans les trois cas, Avico a immédiatement mis à la
disposition du département de la Défense un
appareil de remplacement, comme prévu dans le
contrat. L'autorisation d'atterrir à Dushanbe avait
été donnée. Si la société Avico ne respecte pas ses
obligations contractuelles, elle s'expose à de
lourdes amendes.
Un A310 est également toujours en service à la
Défense. L'appareil a été modernisé et peut encore
voler jusqu'en 2012.
Je déconseille fortement les vols directs à
destination de l'aéroport de Kaboul, pour des motifs
évidents de sécurité. Les vols de transit entre
Dushambe et l'Afghanistan sont assurés par des
C130 déployés sur place.
Les incidents ont légèrement bouleversé les
schémas de vol pour la rotation du personnel en
Afghanistan.
(Frans) Dat Defensie passagiers een week aan hun
lot zou overlaten, is ondenkbaar.
Op 5 januari om 11 uur werd er in het centrum
operatiesvan de vijftiende Wing gemeld dat er uit de
linkervleugel van de A310 (vlucht HiFly 211)
kerosine op het tarmac was gelekt.
(En français) La Défense n'abandonne pas des
passagers à leur sort pendant une semaine.
Le 5 janvier à 11 heures, il a été déclaré au Centre
d'opérations du 15
e
Wing que du kérosène s'était
déversé de l'aile gauche de l'A310 (vol HiFly 211)
sur le tarmac.
(Nederlands) Het voorval is te wijten aan de
veiligheidsklep. Een deel van de kerosine is in de
rioolinstallatie op de parking van de vliegtuigen
terechtgekomen en zo afgevloeid naar de riolen van
de 15
e
Wing. Een deel ervan werd door de
brandweer, die onmiddellijk door de 15
e
Wing werd
gealarmeerd, geneutraliseerd.
(En néerlandais) L'incident est imputable à la valve
de sécurité. Une partie du kérosène s'est écoulée
dans les égouts de l'aire de stationnement des
avions et de là dans les égouts du 15
e
Wing. Une
partie du kérosène a été neutralisée par les
services d'incendie, qui avaient immédiatement été
prévenus par le 15
e
Wing.
(Frans) De diensten Leefmilieu van BIAC en van de
gemeente Steenokkerzeel werden onmiddellijk op
de hoogte gebracht. Alle actoren zijn ter plaatse
gekomen. In sommige straten werd er geurhinder
vastgesteld door de politie en de brandweer maar
(En français) Les départements Environnement de
BIAC et de Steenokkerzeel ont été immédiatement
informés. Tous les acteurs se sont rendus sur
place. Une nuisance olfactive a été constatée dans
certaines rues par la police et les pompiers, sans
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de precieze oorzaak ervan kon niet worden
achterhaald.
que la cause en soit exactement déterminée.
De milieuwetgeving is van toepassing op Melsbroek
en op de naleving ervan wordt door de militaire
dienst voor arbeids- en milieu-inspectie toegezien.
De FOD Defensie heeft aan de drie Gewesten een
basisprotocol voorgesteld. Op alle plannen en
investeringen worden de milieunormen toegepast.
Bestaande
installaties
worden
volgens
de
budgettaire mogelijkheden aan de normen
aangepast.
De chef milieu-inspectie heeft het incident zo snel
mogelijk in kaart laten brengen en het verslag aan
de autoriteiten bezorgd. De milieudiensten van
Defensie zullen de zaak afhandelen en er de nodige
conclusies uittrekken.
Er zijn geen maatregelen genomen tegen de
militairen van de 15
e
Wing. Er wordt wel nagegaan
hoe de samenwerking tussen de 15
e
Wing en Avico
kan worden geoptimaliseerd. Luitenant­kolonel
Lepez
is
crisismanager
en
moet
de
aangifteprocessen op Melsbroek herbekijken,
rekening houdend met de heel specifieke functie
van deze luchthaven waar heel wat internationale
operaties en regeringsleiders vertrekken en
toekomen.
La législation en matière d'environnement est
d'application à Melsbroek et le respect de cette
législation est assuré par le service militaire de
l'inspection du travail et de l'environnement. Le SPF
Défense a présenté un protocole de base aux trois
Régions. Les normes environnementales sont
suivies dans tous les plans et investissements. Les
installations existantes sont adaptées aux normes,
en fonction des moyens budgétaires disponibles.
Le responsable de l'inspection de l'environnement a
immédiatement fait dresser un rapport de l'incident,
qui a été remis aux autorités. Les services de la
Défense compétents en matière d'environnement
s'occuperont du dossier et en tireront les
conclusions qui s'imposent.
Aucune mesure n'a été prise à l'encontre des
militaires du 15
e
Wing. On cherche toutefois à
optimiser la coopération entre le 15
e
Wing et Avico.
En tant que manager de crise, le lieutenant colonel
Lepez doit réexaminer les procédures de
déclaration à Melsbroek en tenant compte de la
spécificité de l'aéroport d'où partent et où arrivent
moult missions internationales et chefs de
gouvernement.
De voorzitter: De replieken komen aan bod na de
schorsing.
Le président: Nous écouterons les répliques après
la suspension.
De
openbare
commissievergadering
wordt
geschorst van 11.00 uur tot 11.51 uur.
La réunion publique de commission est suspendue
de 11 heures à 11 h 51.
07.08 Bruno Stevenheydens (VB): Ondertussen is
de minister op het kernkabinet aanpassingen aan
zijn herstructureringsnota aan het voorstellen. Het
gevaar is dus groot dat het Parlement weer pas na
de pers zal worden ingelicht. Dat is onbeleefd en
geen manier van werken.
De voorzitter: Een vergadering van het kernkabinet
is een aanvaardbare reden, uitleg aan de pers ­
terwijl hier in de commissie nog vragen
geagendeerd staan over het plan ­ kan natuurlijk
niet. Dit wordt vervolgd. Ik stel voor dat wij volgende
week eerst de legerhervorming behandelen en dan
voortdoen met de vragen.
07.08 Bruno Stevenheydens (VB): Le ministre
prépare entre-temps des adaptations à sa note de
réforme en cabinet restreint. Le danger est donc
réel que le Parlement soit une nouvelle fois informé
après la presse. Cette façon de travailler est
indélicate et inacceptable.
Le président: Une réunion du cabinet restreint est
un motif acceptable, mais la communication avec la
presse, alors que des questions relatives au plan
sont encore à l'ordre du jour de la commission, est
bien sûr inacceptable. Ce dossier doit être suivi. Je
propose que nous examinions en premier lieu la
réforme de l'armée la semaine prochaine et ensuite
la suite des questions.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.54 uur.
La réunion publique de commission est levée à
11 h 54.