KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
CRABV 52 COM 601
CRABV 52 COM 601
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
dinsdag
mardi
23-06-2009
23-06-2009
après-midi
namiddag
CRABV 52
COM 601
23/06/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Jenne De Potter aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"de
aanhoudende achterstand bij de aankoopcomités
van de FOD Financiën" (nr. 13762)
1
Question de M. Jenne De Potter au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "l'arriéré persistant auprès
des comités d'acquisition du SPF Finances"
(n° 13762)
1
Sprekers: Jenne De Potter, Didier Reynders,
vice-eersteminister en minister van Financiën
en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Jenne De Potter, Didier Reynders,
vice-premier ministre et ministre des Finances
et des Réformes institutionnelles
Samengevoegde vragen van
3
Questions jointes de
3
- mevrouw Liesbeth Van der Auwera aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het btw-tarief op
rouwdrukwerk" (nr. 13773)
3
- Mme Liesbeth Van der Auwera au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le taux de TVA pour les
imprimés mortuaires" (n° 13773)
3
- de heer Hagen Goyvaerts aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het btw-tarief op
rouwdrukwerk" (nr. 13899)
3
- M. Hagen Goyvaerts au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le taux de TVA pour les
imprimés mortuaires" (n° 13899)
3
Sprekers:
Hagen
Goyvaerts,
Didier
Reynders, vice-eersteminister en minister van
Financiën en van Institutionele Hervormingen
Orateurs:
Hagen
Goyvaerts,
Didier
Reynders, vice-premier ministre et ministre
des Finances et des Réformes institutionnelles
Vraag van mevrouw Katrien Partyka aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de stand van
zaken met betrekking tot de medische index"
(nr. 13803)
4
Question de Mme Katrien Partyka au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "l'état d'avancement de
l'indice médical" (n° 13803)
4
Sprekers: Katrien Partyka, Didier Reynders,
vice-eersteminister en minister van Financiën
en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Katrien Partyka, Didier Reynders,
vice-premier ministre et ministre des Finances
et des Réformes institutionnelles
Vraag van de heer Stefaan Vercamer aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de combinatie
van de forfaitaire onkostenvergoeding met de
kilometervergoeding voor vrijwilligers" (nr. 13779)
5
Question de M. Stefaan Vercamer au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le cumul de l'indemnité de
frais forfaitaire et de l'indemnité kilométrique pour
les volontaires" (n° 13779)
5
Sprekers:
Stefaan
Vercamer,
Didier
Reynders, vice-eersteminister en minister van
Financiën en van Institutionele Hervormingen
Orateurs:
Stefaan
Vercamer,
Didier
Reynders, vice-premier ministre et ministre
des Finances et des Réformes institutionnelles
Samengevoegde vragen van
5
Questions jointes de
5
- de heer Hendrik Daems aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de blokkering
van kredietkaarten door Belgische banken"
(nr. 13817)
5
- M. Hendrik Daems au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le blocage des cartes de
crédit par les banques belges" (n° 13817)
5
- de heer Raf Terwingen aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de blokkering
van kredietkaarten" (nr. 13819)
5
- M. Raf Terwingen au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le blocage des cartes de
crédit" (n° 13819)
5
- de heer Robert Van de Velde aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de blokkering
5
- M. Robert Van de Velde au vice-premier ministre
et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "les 45.000 cartes de crédit
5
23/06/2009
CRABV 52
COM 601
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
ii
van 45.000 kredietkaarten" (nr. 13828)
bloquées" (n° 13828)
- mevrouw Barbara Pas aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de blokkering
van 45.000 kredietkaarten" (nr. 13832)
6
- Mme Barbara Pas au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le blocage de 45.000 cartes
de crédit" (n° 13832)
6
- de heer Christian Brotcorne aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"kredietkaartfraude" (nr. 13848)
6
- M. Christian Brotcorne au vice-premier ministre
et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "les fraudes à la carte de
crédit" (n° 13848)
6
Sprekers: Raf Terwingen, Barbara Pas,
Christian Brotcorne
, voorzitter van de cdH-
fractie, Didier Reynders, vice-eersteminister
en minister van Financiën en van Institutionele
Hervormingen
Orateurs: Raf Terwingen, Barbara Pas,
Christian Brotcorne
, président du groupe
cdH, Didier Reynders, vice-premier ministre
et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles
Vraag van de heer Bruno Tobback aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het uitblijven
van noodzakelijke werken aan de centrale
gevangenis te Leuven" (nr. 13842)
8
Question de M. Bruno Tobback au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le retard pris dans la
réalisation de travaux nécessaires à la prison
centrale de Louvain" (n° 13842)
8
Sprekers: Bruno Tobback, Didier Reynders,
vice-eersteminister en minister van Financiën
en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Bruno Tobback, Didier Reynders,
vice-premier ministre et ministre des Finances
et des Réformes institutionnelles
Vraag van de heer Luk Van Biesen aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de fiscale
aftrekbaarheid van uitgaven die in het kader van
een verkiezingscampagne worden gedaan"
(nr. 13879)
9
Question de M. Luk Van Biesen au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la déductibilité fiscale des
dépenses consenties dans le cadre d'une
campagne électorale" (n° 13879)
9
Sprekers: Luk Van Biesen, Didier Reynders,
vice-eersteminister en minister van Financiën
en van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Luk Van Biesen, Didier Reynders,
vice-premier ministre et ministre des Finances
et des Réformes institutionnelles
Vraag van de heer Josy Arens aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de verlaging
van
het
btw-tarief
naar
6 procent
voor
wederopbouw na afbraak" (nr. 13883)
10
Question de M. Josy Arens au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "la réduction du taux de TVA
à 6 % pour une reconstruction après démolition"
(n° 13883)
10
Sprekers: Josy Arens, Didier Reynders, vice-
eersteminister en minister van Financiën en
van Institutionele Hervormingen
Orateurs: Josy Arens, Didier Reynders, vice-
premier ministre et ministre des Finances et
des Réformes institutionnelles
Vraag van de heer Georges Gilkinet aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "een onderzoek
van de CBFA naar vermeende handel met
voorkennis
door
de
heer
Didier Bellens"
(nr. 13911)
10
Question de M. Georges Gilkinet au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "une enquête de la CBFA sur
un
délit
d'initié
qu'aurait
commis
M. Didier Bellens" (n° 13911)
10
Sprekers:
Georges
Gilkinet,
Didier
Reynders, vice-eersteminister en minister van
Financiën en van Institutionele Hervormingen
Orateurs:
Georges
Gilkinet,
Didier
Reynders, vice-premier ministre et ministre
des Finances et des Réformes institutionnelles
CRABV 52
COM 601
23/06/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
van
DINSDAG
23
JUNI
2009
Namiddag
______
du
MARDI
23
JUIN
2009
Après-midi
______
De behandeling van de vragen vangt aan om
15.35 uur. De vergadering wordt voorgezeten door
de heer François-Xavier de Donnea.
La discussion des questions est ouverte à 15 h 35
par M. François-Xavier de Donnea, président.
01 Vraag van de heer Jenne De Potter aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"de
aanhoudende achterstand bij de aankoopcomités
van de FOD Financiën" (nr. 13762)
01 Question de M. Jenne De Potter au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes
institutionnelles
sur
"l'arriéré
persistant auprès des comités d'acquisition du
SPF Finances" (n° 13762)
01.01 Jenne De Potter (CD&V): De
aankoopcomités hebben het monopolie op de
dienstverlening aan Belgische overheden op het
vlak van onteigening, minnelijke verwerving en
schatting van onroerende goederen. Ze hebben op
die manier een grote impact op het economische,
sociale en verkeersbeleid van het Vlaamse en
Waalse Gewest.
Al jaren worden opmerkingen gemaakt over de te
trage werking van deze comités. In Vlaanderen zou
daardoor de aanleg van sommige fietspaden
stokken en ook in het Waalse economische
herstelplan van december 2008 wordt van deze
slechte werking van de comités melding gemaakt.
De overheveling van de onteigeningsbevoegdheid
maakt trouwens deel uit van het voorstel van
bijzondere wet dat begin 2008 werd ingediend in de
Senaat.
De noodzakelijke afslanking van de FOD Financiën
en de chronische moeilijkheid om bekwaam
Nederlandstalig personeel te vinden zijn volgens de
minister verklaringen voor de werkachterstand. Hoe
wil de minister de problemen oplossen in afwachting
van
de
regionalisering
van
een
aantal
bevoegdheden? Kunnen de Gewesten in de
tussentijd de taken van de comités verlichten? Ik
verwijs naar de Waalse plannen in die zin en naar
de cel Notariaat binnen het Vlaamse ministerie van
01.01 Jenne De Potter (CD&V) : Les comités
d'acquisition détiennent le monopole des services
aux pouvoirs publics belges sur le plan de
l'expropriation, de l'acquisition amiable et de
l'estimation de biens immobiliers. Ils exercent de ce
fait une grande influence sur la politique
économique et sociale, et sur la politique de la
circulation routière des Régions flamande et
wallonne.
Le fonctionnement trop lent de ces comités est
critiqué
depuis
des
années.
En
Flandre, l'aménagement
de
certaines
pistes
cyclables s'en trouverait entravé et il est également
fait mention du mauvais fonctionnement de ces
comités dans le plan de relance économique wallon
de décembre 2008. La régionalisation des
compétences en matière d'expropriation fait
d'ailleurs partie intégrante de la proposition de loi
spéciale qui a été déposée au Sénat début 2008.
Selon le ministre, le nécessaire dégraissage du
SPF Finances et la difficulté chronique qu'il y a à
recruter du personnel compétent néerlandophone
expliquent l'arriéré sur le plan du travail à accomplir
au sein de ces comités. Comment le ministre
compte-t-il résoudre ces problèmes en attendant la
régionalisation
d'un
certain
nombre
de
compétences ? Comment les Régions peuvent-
elles, entre-temps, délester les comités d'une partie
de leurs missions ? Je fais référence aux projets
23/06/2009
CRABV 52
COM 601
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
2
Financiën en Begroting.
wallons qui vont dans ce sens ainsi qu'à la cellule
Notariat du ministère flamand des Finances et du
Budget.
01.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Ik
ben me bewust van de moeilijkheden bij de
aankoopcomités. Na het zomerreces zal hun
werklast worden gemeten, met het oog op de
voorbereiding van het personeelsplan 2010.
Bedoeling is om in de toekomst gerichte wervingen
te kunnen verrichten en niet enkel te werken met
lineaire vervangingsquota.
We werken intussen in het project STIPAD2 aan de
verdere informatisering van de aankoopcomités en
de integratie in de systemen van de FOD Financiën.
01.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Je suis conscient des difficultés auxquelles les
comités d'acquisition sont confrontés. Leur charge
de travail sera évaluée après les vacances
parlementaires, en vue de la préparation du plan du
personnel 2010. L'objectif est de pouvoir procéder à
des engagements ciblés à l'avenir et de ne pas
travailler uniquement sur la base de quotas de
remplacement linéaires.
Nous nous employons entre-temps, dans le cadre
du projet STIPAD2, à poursuivre l'informatisation
des comités d'acquisition et l'intégration dans les
systèmes du SPF Finances.
De administratieve samenwerking tussen de
opdrachtgevers en de comités moet worden
versterkt, evenals de coördinatie tussen de
opdrachtgevers
enerzijds
en
de
patrimoniumdiensten
en
de
aankoopcomités
anderzijds. In de prioritaire dossiers uit het
economische relanceplan werd een contactpersoon
aangeduid.
De opdrachtgevers moeten hun dossiers zo goed
mogelijk voorbereiden, zodat er in de loop van het
verwervingsproces zo weinig mogelijk wijzigingen
moeten worden aangebracht. Deze wijzigingen zijn
immers een belangrijke bron van vertraging.
De opdrachtgevers kunnen de aankoopcomités ten
slotte
bijstaan
door
het
verrichten
van
voorbereidende administratieve werkzaamheden.
Sommige opdrachtgevers doen dit nu al.
Het is voorbarig om nu al te concluderen dat de
Waalse commissie voor vastgoedtransacties of de
cel Notariaat binnen het Vlaamse ministerie van
Financiën en Begroting de taken van de
aankoopcomités op korte termijn kunnen verlichten.
Ik respecteer de autonomie van de Gewesten. De
bevoegdheid van de aankoopcomités om op te
treden voor de Gewesten, Gemeenschappen en
ondergeschikte besturen is facultatief. Ik wil deze
mogelijkheid voor deze derde opdrachtgevers
behouden en garanderen via het Agentschap voor
de Patrimoniale Informatie.
La collaboration administrative entre les donneurs
d'ordre et les comités doit être renforcée, au même
titre que la coordination entre les donneurs d'ordre,
d'une part, et les services patrimoniaux et comités
d'acquisition, d'autre part. Une personne de contact
est désignée lorsqu'il s'agit de dossiers prioritaires
liés au plan de relance économique.
Les donneurs d'ordre doivent préparer leurs
dossiers avec un maximum de minutie dans le but
de réduire autant que possible le nombre de
modifications qui devront être apportées au cours
du processus d'acquisition. Ces changements
constituent en effet une importante source de
retards.
Enfin, les donneurs d'ordre peuvent faciliter le
travail des comités d'acquisition en s'acquittant de
tâches administratives préparatoires. Certains s'y
emploient déjà actuellement.
Il serait prématuré de conclure dès à présent que la
Commission
wallonne
des
transactions
immobilières ou que la cellule Notariat du ministère
flamand des finances et du budget pourront déjà
alléger à bref délai la tâche des comités
d'acquisition. Je respecte l'autonomie des Régions.
La compétence qui permet
aux
comités
d'acquisition
d'agir
pour
le
compte
des
Communautés, Régions et pouvoirs subordonnés
est facultative. Je désire maintenir cette possibilité
pour ces donneurs d'ordre tiers et garantir cette
faculté par le biais de l'Agence de l'information
patrimoniale.
01.03 Jenne De Potter (CD&V): De
werklastmetingen en verdere informatisering zijn in
elk geval noodzakelijk.
01.03 Jenne De Potter (CD&V) : Il est en tout état
de cause nécessaire de réaliser des mesures de la
charge de travail et de poursuivre l'informatisation
CRABV 52
COM 601
23/06/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
3
des processus.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Samengevoegde vragen van
- mevrouw Liesbeth Van der Auwera aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het btw-tarief
op rouwdrukwerk" (nr. 13773)
- de heer Hagen Goyvaerts aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het btw-tarief
op rouwdrukwerk" (nr. 13899)
02 Questions jointes de
- Mme Liesbeth Van der Auwera au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "le taux de TVA
pour les imprimés mortuaires" (n° 13773)
- M. Hagen Goyvaerts au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le taux de TVA pour les
imprimés mortuaires" (n° 13899)
02.01 Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang): De
beroepsvereniging VEGRAB klaagt de oneerlijke
concurrentie aan van begrafenisondernemers die
een
verlaagd
btw-tarief
toepassen
op
rouwdrukwerk. Door de Belgische invulling van
bijlage 3 van richtlijn 2006/112 kunnen zij immers
6 procent BTW aanrekenen, terwijl professionele
drukkers 21 procent btw moeten vragen. Naar
verluidt zou er een voorstel zijn tot wijziging van de
richtlijn.
Is de minister op de hoogte van de problemen?
Welke initiatieven heeft hij genomen om de twee
verschillende tarieven voor één gelijkaardige dienst
weg te werken? Is hij bereid om bijlage 3 van de
richtlijn 2006/112 uit te breiden tot rouwdrukwerk
van professionele drukkers? Wanneer kan daarvoor
een wettelijke regeling worden verwacht?
02.01 Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) :
L'association professionnelle VEGRAB dénonce la
concurrence déloyale des entrepreneurs de pompes
funèbres qui appliquent un taux de TVA réduit pour
les imprimés mortuaires. Dans le cadre de
l'application en droit belge de l'annexe 3 de la
directive 2006/112, ils peuvent en effet facturer un
taux de TVA de 6 %, alors que les imprimeurs
professionnels doivent appliquer un taux de 21 %. Il
semblerait qu'une proposition ait été élaborée en
vue de modifier la directive.
Le ministre a-t-il connaissance du problème ?
Quelles initiatives a-t-il prises pour supprimer ces
deux tarifs différents appliqués pour un service
analogue ? Est-il disposé à étendre l'annexe 3 de la
directive 2006/112 aux imprimés mortuaires fournis
par les imprimeurs professionnels ? Quand peut-on
escompter une réglementation légale à ce sujet ?
02.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): De
levering van rouwdrukwerk als dusdanig is niet
opgenomen in de bedoelde bijlage 3 en er kan dus
geen verlaagd btw-tarief van toepassing zijn. Alleen
de
diensten
die
worden
verzorgd
door
begrafenisondernemers en crematoria, evenals de
daarmee verband houdende levering van goederen,
staan in die bijlage.
Wanneer een begrafenisondernemer belast wordt
met de volledige organisatie van een uitvaart,
maken zijn prestaties, met uitzondering van de
handelingen
die
niet
gewoonlijk
door
begrafenisondernemers worden verstrekt in de
normale
uitvoering
van
hun
beroepswerkzaamheden, deel uit van één enkele
dienst. De prijs van de in dit kader geleverde
goederen, met inbegrip van rouwbrieven, vormt een
bestanddeel van de totale prijs van de dienst en is
onderworpen aan een tarief van 6 procent.
02.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
La livraison d'imprimés mortuaires en tant que telle
ne figure pas à l'annexe 3 visée et il ne peut dès
lors être question d'un taux de TVA réduit. Seuls les
services assurés par des entrepreneurs de pompes
funèbres et des crématoriums, ainsi que la
fourniture de biens qui y est associée, figurent dans
cette annexe.
Lorsqu'un entrepreneur de pompes funèbres est
chargé de l'organisation complète des obsèques,
ses prestations, à l'exception des opérations qui ne
sont pas effectuées habituellement par les
entrepreneurs de pompes funèbres dans l'exercice
normal de leur activité professionnelle, constituent
un seul et même service. Le prix des biens fournis
dans ce cadre, y compris les faire-part de décès,
constitue un élément du prix total du service et est
soumis au taux de 6 %.
De Europese Commissie heeft op 6 maart 2009
voor het Europese Hof van Justitie een beroep
ingesteld tegen de Franse staat, omdat Frankrijk
Le 6 mars 2009, la Commission européenne a
interjeté appel auprès de la Cour européenne de
Justice contre l'Etat français, parce que la France
23/06/2009
CRABV 52
COM 601
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
4
twee btw-tarieven zou hanteren, een voor diensten
van begrafenisondernemingen en een voor de
levering van goederen die daarmee verband
houden. De Belgische regeling, stemt dus overeen
met de zienswijze van de Europese Commissie.
pratiquerait deux taux de TVA, un pour les services
des entreprises de pompes funèbres et un second
pour la livraison des produits associés à cette
activité. La réglementation belge est dès lors
conforme à la vision de la Commission européenne.
02.03 Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang): Het
probleem is dat de begrafenisondernemers op deze
manier oneigenlijk concurreren met de drukkers die
voor hun diensten wel 21 procent btw moeten
aanrekenen. Ik betreur het dat de minister daar
niets aan wil doen.
02.03 Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) : Le
problème est que les entrepreneurs de pompes
funèbres font une concurrence déloyale aux
imprimeurs, obligés de facturer 21 % de TVA pour
leurs services. Je déplore que le ministre ne veuille
rien faire pour y remédier.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van mevrouw Katrien Partyka aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de stand van
zaken met betrekking tot de medische index"
(nr. 13803)
03 Question de Mme Katrien Partyka au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes
institutionnelles
sur
"l'état
d'avancement de l'indice médical" (n° 13803)
03.01 Katrien Partyka (CD&V): Mijn vraag betreft
het KB over de medische index in het kader van
artikel 138bis van de wet-Verwilghen. Komt er een
nieuwe
raadpleging
van
het
federaal
Kenniscentrum? Is er al een akkoord met de
minister van Sociale Zaken? Zal men het advies
van de Raad van State vragen? Wanneer mogen
we de publicatie van het KB verwachten?
03.01 Katrien Partyka (CD&V) : Ma question
concerne l'arrêté royal relatif à l'indice médical dans
le cadre de l'article 138bis de la loi Verwilghen. Une
nouvelle consultation du Centre fédéral d'expertise
est-elle prévue ? Un accord a-t-il déjà été conclu
avec la ministre des Affaires sociales ? L'avis du
Conseil d'État sera-t-il demandé ? Quand l'arrêté
royal sera-t-il publié ?
03.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): In
de considerans van het ontwerp van KB zal
inderdaad worden verwezen naar de studie die het
Kenniscentrum heeft afgeleverd op 16 december
2008. Er is een akkoord over de principes en de
voorgestelde modaliteiten in het ontwerp van KB dat
ik indiende.
Het ontwerp zal worden ondertekend door de
ministers van Sociale Zaken, Justitie, Ondernemen
en Financiën. Het advies van de Raad van State zal
worden gevraagd zodra de wijzigingswet, in het
Staatsblad wordt gepubliceerd.
Er waren vertragingen in het Parlement doordat het
quorum niet werd gehaald in de plenaire zitting van
de Kamer en door problemen in de Senaat.
Het besluit uitvaardigen vóór 1 juli lijkt mij moeilijk
haalbaar, maar dit levert geen problemen op. De
basisindex wordt immers vastgesteld op grond van
de cijfers van het eerste semester van 2009. De
eerste wijziging van het indexcijfer wordt berekend
tijdens het eerste semester van 2010. De medische
index mag voor het eerst worden toegepast na het
uitvaardigen van dit wijzigingspercentage.
03.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Dans les considérants du projet d'arrêté royal, il
sera effectivement fait référence à l'étude que le
Centre d'expertise a fournie le 16 décembre 2008.
Le projet d'arrêté royal que j'ai déposé comporte un
accord sur les principes et les modalités proposées.
Le projet sera signé par les ministres des Affaires
sociales, de la Justice, de l'Entreprise et des
Finances. L'avis du Conseil d'État sera demandé
dès que la loi modificative aura été publiée au
Moniteur belge.
La procédure a été retardée au Parlement parce
que le quorum n'avait pas été atteint en séance
plénière de la Chambre et que des problèmes se
sont posés au Sénat.
Il me paraît difficile d'encore promulguer l'arrêté
avant le 1
er
juillet mais cela ne pose aucun
problème. L'indice de base a en effet été fixé sur la
base des chiffres du premier semestre de 2009. La
première modification de l'indice sera calculée au
cours du premier semestre de 2010. L'indice
médical pourra être appliqué pour la première fois
après la fixation de ce pourcentage de variation.
CRABV 52
COM 601
23/06/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
5
03.03 Katrien Partyka (CD&V): Het Parlement kan
men moeilijk iets verwijten aangaande deze
vertraging. De Senaat heeft van zijn evocatierecht
gebruik gemaakt.
03.03 Katrien Partyka (CD&V) : Ce retard peut
difficilement être reproché au Parlement. Le Sénat
a usé de son droit d'évocation.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Vraag van de heer Stefaan Vercamer aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de combinatie
van de forfaitaire onkostenvergoeding met de
kilometervergoeding
voor
vrijwilligers"
(nr. 13779)
04 Question de M. Stefaan Vercamer au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "le cumul de
l'indemnité de frais forfaitaire et de l'indemnité
kilométrique pour les volontaires" (n° 13779)
04.01 Stefaan Vercamer (CD&V): De wet
houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009
maakt het mogelijk dat een vrijwilliger een forfaitaire
onkostenvergoeding én een kilometervergoeding tot
maximaal 2.000 km per jaar krijgt. Minister Onkelinx
verklaarde daarover dat `per jaar' hier betekent:
vanaf de inwerkingtreding van de wet op 29 mei
2009 tot en met 31 december 2009.
Voor wat de fiscale behandeling van de rechten van
vrijwilligers betreft heeft de minister steeds
verwezen naar een circulaire van zijn administratie,
maar door de wetswijziging is deze verouderd.
Fiscale experts verklaren dat indien de fiscus zich
niet conformeert aan de nieuwe wet, het risico
bestaat dat de fiscus de uitbetaalde vergoedingen
integraal
taxeert.
Daarenboven
zullen
de
verenigingen verplicht zijn fiches op te stellen en
indien deze ontbreken, zullen zij eveneens worden
getaxeerd.
Zal de fiscus zich aanpassen?
04.01 Stefaan Vercamer (CD&V) : La loi du 6 mai
2009 portant des dispositions diverses permet aux
volontaires de combiner l'indemnité forfaitaire et le
remboursement des frais réels de déplacement
pour maximum 2.000 kilomètres par an. La ministre
Onkelinx a affirmé à cet égard que `par an' signifie
ici: à partir de la date d'entrée en vigueur de la loi,
soit le 29 mai 2009, jusqu'au 31 décembre 2009
inclus.
Pour ce qui est du traitement fiscal des droits des
volontaires, le ministre s'est toujours référée à une
circulaire de son administration, qui n'est cependant
plus actuelle à la suite de la modification de la loi.
Des experts craignent que si le fisc ne se conforme
pas aux nouvelles dispositions, il risque de taxer
intégralement
les
indemnités
payées
aux
volontaires. Les associations se verront par ailleurs
contraintes d'établir des fiches fiscales, faute de
quoi les indemnités feront également l'objet d'une
taxation.
Le
fisc
se
conformera-t-il
aux
nouvelles
dispositions ?
04.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Het
antwoord is bevestigend en dit zal door mijn
administratie zo vlug mogelijk via de gebruikelijke
informatiekanalen worden bekendgemaakt.
04.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
En effet. Cette position sera rendue publique le plus
rapidement possible par mon administration par le
biais des canaux d'information habituels.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
05 Samengevoegde vragen van
- de heer Hendrik Daems aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de blokkering
van kredietkaarten door Belgische banken"
(nr. 13817)
- de heer Raf Terwingen aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de blokkering
van kredietkaarten" (nr. 13819)
- de heer Robert Van de Velde aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
05 Questions jointes de
- M. Hendrik Daems au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le blocage des cartes de
crédit par les banques belges" (n° 13817)
- M. Raf Terwingen au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le blocage des cartes de
crédit" (n° 13819)
- M. Robert Van de Velde au vice-premier ministre
et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "les 45.000 cartes de crédit
23/06/2009
CRABV 52
COM 601
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
6
Institutionele Hervormingen over "de blokkering
van 45.000 kredietkaarten" (nr. 13828)
- mevrouw Barbara Pas aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de blokkering
van 45.000 kredietkaarten" (nr. 13832)
- de heer Christian Brotcorne aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele
Hervormingen
over
"kredietkaartfraude" (nr. 13848)
bloquées" (n° 13828)
- Mme Barbara Pas au vice-premier ministre et
ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "le blocage de 45.000 cartes
de crédit" (n° 13832)
- M. Christian Brotcorne au vice-premier ministre
et ministre des Finances et des Réformes
institutionnelles sur "les fraudes à la carte de
crédit" (n° 13848)
05.01 Raf Terwingen (CD&V): Vorige week
werden we opgeschrikt door het bericht dat een
aantal kredietkaarten preventief werd geblokkeerd.
Wat mij het meeste verontrust, is echter dat de
fraude al in maart bekend was. Is er dan wel kort
genoeg op de bal gespeeld?
05.01 Raf Terwingen (CD&V) : Quelle ne fut pas
notre surprise la semaine dernière quand nous
avons appris qu'un certain nombre de cartes de
crédit avaient été bloquées préventivement. Ce qui
m'inquiète le plus, toutefois, c'est que la fraude
concernée était déjà connue au mois de mars. Je
me demande dès lors si la réaction a été
suffisamment rapide.
05.02 Barbara Pas (Vlaams Belang): Wegens een
grootschalige fraude worden 45.000 kredietkaarten
uit voorzorg geblokkeerd. Een criminele organisatie
kon bij Dexia de magneetstrook van duizenden
kredietkaarten kopiëren. De eerste aankopen met
die gekopieerde kaarten dateren al van maart.
Waarom wordt er pas nu opgetreden? Hoeveel
slachtoffers zijn er? Wat zijn de gevolgen voor hen?
Welke banken werden getroffen door de fraude?
Wanneer kunnen banken kredietkaarten preventief
blokkeren?
05.02 Barbara Pas (Vlaams Belang) : En raison
d'une fraude de grande envergure, 45.000 cartes de
crédit sont bloquées par mesure de précaution,
une organisation criminelle ayant réussi à copier
chez Dexia la bande magnétique de milliers de
cartes. Les premiers achats effectués au moyen de
ces fausses cartes remontent au mois de mars.
Pourquoi des mesures ne sont-elles prises que
maintenant ? Combien de personnes ont-elles été
victimes de cette fraude ? Quelles conséquences
cette fraude aura-t-elle pour les intéressés ?
Quelles banques ont été touchées ? Quand des
établissements bancaires peuvent-ils procéder au
blocage préventif de cartes de crédit ?
05.03 Christian Brotcorne (cdH): Als het waar is
dat de banken al sinds maart op de hoogte zijn van
de fraude, waarom heeft het dan zo lang geduurd
voor de klanten werden gewaarschuwd? Wanneer
werd u ingelicht?
Kan dit soort fraude met betaalkaarten onmogelijk
gemaakt worden? Hebben de hackers toegeslagen
bij kaarthouders bij alle Belgische banken? Heeft u
hierover klachten ontvangen?
Hoe kunnen de banken frauduleuze transacties
onderscheiden van bonafide betalingen, voor de
vergoeding van de klanten? Hoe kan het betalen
met een betaalkaart beter beveiligd worden?
05.03 Christian Brotcorne (cdH) : S'il est vrai que
les banques sont au courant de cette fraude depuis
le mois de mars, pourquoi a-t-il fallu attendre si
longtemps avant de prévenir les clients ? Quand
avez-vous été prévenu ?
Ces méthodes de piratage pourraient-elles être
éradiquées ? Toutes les banques belges sont-elles
concernées ? Avez-vous reçu des plaintes à ce
sujet ?
Comment les banques peuvent-elles distinguer les
transactions frauduleuses des autres, en vue de
rembourser les clients ? Comment sécuriser le
système de paiement par carte ?
05.04 Minister Didier Reynders (Frans): Ik zal u de
antwoorden van Febelfin voorlezen, en vervolgens
een aanvullend antwoord geven.
De detectiesystemen van Atos Worldline hebben in
België een omvangrijke potentiële creditcardfraude
aan het licht gebracht. Sinds maart 2009 zou
05.04 Didier Reynders, ministre (en français) : Je
vais vous lire les réponses de Febelfin, puis je les
complèterai.
Les systèmes de détection d'Atos Worldline en
Belgique ont constaté une importante fraude
potentielle aux cartes de crédit. Seul un millier de
CRABV 52
COM 601
23/06/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
7
slechts een duizendtal kaarten voor frauduleuze
doeleinden gebruikt zijn, maar Atos Worldline heeft,
in
overleg
met
de
banken,
preventief
45.000 betaalkaarten geblokkeerd.
cartes aurait été utilisé à des fins frauduleuses
depuis mars 2009, mais Atos Worldline a bloqué,
préventivement et en concertation avec les
banques, 45.000 cartes de crédit.
De fraude wordt momenteel geraamd op 1,2 miljoen
euro, een vrij beperkt bedrag in vergelijking met het
jaartotaal van de transacties, dat 7,5 miljard euro
bedraagt. Er zijn 3 miljoen kredietkaarten in omloop.
België scoort zeer goed op het stuk van de
beveiliging, omdat onze bankkaarten voorzien zijn
van een chip in combinatie met een pincode, en
omdat de banken en Atos Wordline over een
performant
preventie-
en
detectiesysteem
beschikken. De magneetstrip, waarmee de
Belgische kaarten uitgerust zullen blijven worden
met het oog op betalingen in het buitenland, wordt
bij ons niet meer gebruikt. De fraude werd in het
buitenland, en dan vooral in de VS, gepleegd.
La fraude est actuellement estimée à 1,2 million
d'euros, un montant relativement limité si on le
compare avec le montant annuel des transactions,
qui s'élève à 7,5 milliards d'euros (trois millions de
cartes de crédit sont en circulation).
La Belgique se classe en très bonne position en
matière de sécurité, grâce à la combinaison chip
and PIN
et au système performant de détection et
de prévention des banques et d'Atos Worldline. La
bande magnétique, qui reste présente sur les cartes
belges en vue de paiements à l'étranger, n'est plus
utilisée chez nous. C'est à l'étranger et
principalement aux États-Unis que les abus ont été
commis.
(Nederlands) De omvang van de fraude en de
gebruikte methode worden door het gerecht
onderzocht. We kunnen hierover nog geen details
vrijgeven. De Computer Crime Unit is geïnformeerd
en de banken dienden klacht in tegen onbekenden.
De complexiteit, de mondiale context en de vereiste
gedetailleerde analyse van alle elementen maken
dat de banken pas nu kunnen oordelen over de lijst
van de mogelijke fraudegevoelige kaarten. De lijst
van de betrokken banken is nog niet beschikbaar.
De houders van de kredietkaarten werden al
gecontacteerd en ontvangen binnenkort gratis een
nieuwe kaart. Zij lijden geen schade door het
onrechtmatige gebruik van hun kaart.
De banken schrijven doorgaans in hun algemene
voorwaarden in dat zij betaalinstrumenten kunnen
blokkeren om veiligheidsredenen. Het is in dat
kader dat zij nu preventief kunnen optreden. In het
belang van de consument werd dit principe
opgenomen in het ontwerp van wet tot omzetting
van de richtlijn 2007/64/EG van 13 november 2007
betreffende de betalingsdiensten in de EU. De
Ministerraad heeft op 29 mei 2009 een ontwerp van
wet in die zin goedgekeurd.
(En néerlandais) L'ampleur de la fraude ainsi que la
méthode utilisée font l'objet d'une enquête
judiciaire. Nous ne pouvons donc pas encore fournir
davantage de précisions à ce sujet. La Computer
Crime Unit a été informée et les banques ont porté
plainte contre x.
Du fait de la complexité, du contexte mondial et de
l'indispensable analyse détaillée de tous les
éléments, les banques n'ont pas pu se prononcer
plus tôt sur la liste des cartes qui pourraient faire
l'objet d'une fraude. La liste des banques
concernées n'est pas encore disponible. Les
détenteurs des cartes de crédit en cause ont déjà
été contactés et recevront bientôt gratuitement une
nouvelle carte. Ils ne subiront aucun préjudice lié à
une utilisation abusive de leur carte.
Les conditions générales des banques comportent
généralement une clause stipulant qu'elles ont le
droit de bloquer les instruments de paiement pour
des raisons de sécurité. C'est dans ce cadre-là que
s'inscrit leur action préventive actuelle. Dans
l'intérêt du consommateur, ce principe a été repris
dans le projet de loi de transposition de la directive
2007/64/CE du 13 novembre 2007 concernant les
services de paiement dans le marché intérieur. Le
29 mai 2009, le Conseil des ministres a approuvé
un projet de loi en ce sens.
(Frans) Ik heb de CBFA en Febelfin uiteraard
gevraagd om na te gaan hoe de kredietkaarten nog
beter zouden kunnen worden beveiligd. Op dat vlak
is België evenwel al een van de veiligste landen. De
misbruiken deden zich overigens vooral in het
buitenland voor, met Belgische kaarten.
(En français) J'ai évidemment demandé à la CBFA
et à Febelfin d'examiner dans quelle mesure on
pourrait encore améliorer la protection des cartes
de crédit. Toutefois, nous sommes un des pays les
plus sûrs en la matière. C'est d'ailleurs
essentiellement à l'étranger qu'ont été commis les
23/06/2009
CRABV 52
COM 601
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
8
abus, au départ de cartes belges.
05.05 Barbara Pas (Vlaams Belang): Volgens de
minister is België een van de meest veilige landen,
maar in 2008 werd er met 45.000 kredietkaarten
gefraudeerd. Dat is zes keer meer dan in 2007.
Specifieke veiligheidsmaatregelen zijn dus zeker
geen overbodige luxe.
05.05 Barbara Pas (Vlaams Belang) : Le ministre
affirme que la Belgique est un des pays les plus
sûrs mais il faut tout de même constater que pas
moins de 45.000 cartes de crédit ont été piratées en
2008, soit six fois plus qu'en 2007. Dès lors, des
mesures de sécurité spécifiques ne constituent pas
un luxe superflu.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
06 Vraag van de heer Bruno Tobback aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "het uitblijven
van noodzakelijke werken aan de centrale
gevangenis te Leuven" (nr. 13842)
06 Question de M. Bruno Tobback au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "le retard pris
dans la réalisation de travaux nécessaires à la
prison centrale de Louvain" (n° 13842)
06.01 Bruno Tobback (sp.a): Onlangs deden de
vakbonden van de Leuvense Centrale Gevangenis
een
gezamenlijke
stakingsaanzegging.
De
erbarmelijke toestand van de rioleringen onder het
gebouw maakt het immers al twee jaar noodzakelijk
om de kelders met behulp van hogedrukreinigers en
pompen vrij te houden van menselijke uitwerpselen.
Bij zwaar regenweer volstaan de pompen niet en is
er sprake van een overstroming. Deze situatie is
mensonterend. Wat hebben al deze voorlopige
maatregelen ondertussen gekost? Waarom komt er
geen definitieve reparatie? Waarom roept de Regie
der Gebouwen geen hoogdringendheid in?
06.01 Bruno Tobback (sp.a) : Récemment, les
syndicats de la prison centrale de Louvain ont
déposé un préavis de grève en front commun.
L'état déplorable des égouts sous le bâtiment de la
prison fait qu'il est nécessaire, et ce depuis deux
ans déjà, d'enlever les excréments qui obstruent les
caves au moyen de nettoyeurs à haute pression et
de pompes. Mais en cas de fortes précipitations,
ces pompes ne suffisent pas, ce qui provoque des
inondations. Cette situation est dégradante.
Combien ont coûté à ce jour toutes les mesures
provisoires qui ont été prises ? Pourquoi ne
procède-t-on pas à la réparation définitive de ces
égouts ? Pourquoi la Régie des Bâtiments
n'invoque-t-elle pas l'urgence ?
06.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Het
gebruik van pompen in het rioleringssysteem van de
Leuvense Centrale Gevangenis is onontbeerlijk
door de niveauverschillen op het terrein en de
diepte waar de openbare riolering ligt. Tot enkele
maanden geleden waren er nooit noemenswaardige
problemen, maar toen een stuk van de oude
riolering instortte werden de bestaande putten
overbelast, zeker bij zware regenval.
De Regie der Gebouwen probeert deze situatie zo
snel mogelijk ten gronde op te lossen en de overlast
zoveel mogelijk te beperken. De procedure werd
inmiddels opgestart, maar de complexe materie
vereist de inzet van een gespecialiseerd
studiebureau en een nauwe coördinatie met andere
geplande werkzaamheden. De definitieve oplossing
wordt verwacht in het voorjaar van 2010.
In afwachting wordt de rioleringsput nu geledigd met
behulp van een takel en een metalen rooster, wat
menselijk contact met de inhoud uitsluit. De inhoud
wordt
vervolgens
verwijderd
in
geurdichte
06.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
L'utilisation de pompes dans le système d'égouts de
la prison centrale de Louvain est indispensable en
raison des dénivellations du terrain et de la
profondeur des égouts publics. Jusqu'il y a
quelques mois, aucun problème notable ne s'était
jamais posé, mais lorsqu'une partie des anciens
égouts s'est effondrée, les puisards existants ont
été surchargés, surtout par fortes pluies.
La Régie des Bâtiments s'efforce de remédier à la
cause fondamentale du problème dans les plus
brefs délais et de limiter les nuisances autant que
possible. La procédure a été lancée, mais la
complexité de cette matière nécessite l'intervention
d'un bureau d'études spécialisé, ainsi qu'une étroite
coordination avec d'autres travaux planifiés. Une
solution définitive est attendue pour le printemps de
2010.
En attendant, le puisard est vidé à l'aide d'un palan
et d'une grille métallique, ce qui exclut un contact
humain avec le contenu. Ce dernier est ensuite vidé
dans
des
conteneurs
étanches.
En
CRABV 52
COM 601
23/06/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
9
containers. In september 2009 zal er daarbij een
bufferbekken worden geïnstalleerd om overtollig
regenwater op te vangen en wordt er onderzocht of
zwaardere pompen soelaas kunnen bieden.
septembre 2009, un bassin tampon sera installé
pour absorber l'eau de pluie excédentaire. Le
recours à des pompes plus puissantes pour
résoudre le problème est étudié.
06.03 Bruno Tobback (sp.a): Ik hoop dat deze
voorlopige maatregelen zullen volstaan om de
toestand in de eerste plaats draaglijk te maken en
dat definitieve ingrepen vervolgens zo snel mogelijk
voor een echte oplossing zullen zorgen.
06.03 Bruno Tobback (sp.a) : J'espère que ces
mesures provisoires suffiront pour faire d'abord en
sorte que cette situation soit supportable et
qu'ensuite, des mesures de réparation définitive
apportent le plus vite possible une vraie solution à
ce problème.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
07 Vraag van de heer Luk Van Biesen aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de fiscale
aftrekbaarheid van uitgaven die in het kader van
een verkiezingscampagne worden gedaan"
(nr. 13879)
07 Question de M. Luk Van Biesen au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "la déductibilité
fiscale des dépenses consenties dans le cadre
d'une campagne électorale" (n° 13879)
07.01 Luk Van Biesen (Open Vld): Een arrest van
het Hof van Cassatie van 20 februari 1975 zegt dat
de uitgaven die in het raam van een kiescampagne
worden gedaan fiscaal niet aftrekbaar zijn. Tijdens
de latere bespreking van het wetsvoorstel
betreffende het fiscale statuut van de leden van de
parlementsleden heeft de toenmalige minister van
Financiën
het
standpunt
herhaald
dat
verkiezingsuitgaven onmogelijk als aftrekbare
beroepskosten kunnen worden beschouwd.
Het vonnis van 24 april 2008 van de rechtbank van
eerste aanleg te Brussel oordeelde evenwel dat de
kosten van een verkiezingscampagne wel degelijk
aftrekbaar zijn als werkelijke beroepskosten. Is de
minister van mening dat deze uitspraak een nieuw
licht werpt op het eerder ingenomen standpunt?
Denkt de minister eraan om zijn standpunt te
wijzigen?
Zou
de
aftrekbaarheid
van
verkiezingsuitgaven dan voor iedereen gelden of
alleen voor wie nadien daadwerkelijk wordt
verkozen?
07.01 Luk Van Biesen (Open Vld) : Un arrêt de la
Cour de cassation du 20 février 1975 dispose que
les dépenses effectuées dans le cadre d'une
campagne électorale ne sont pas déductibles
fiscalement. Lors de l'examen ultérieur de la
proposition de loi concernant le statut fiscal des
parlementaires, le ministre des Finances en
fonction
à
l'époque
a
adopté
la
même position puisqu'il a considéré lui aussi que
les dépenses électorales ne peuvent en aucun cas
être considérées comme des frais professionnels
déductibles.
Toutefois, aux termes d'un jugement du tribunal de
première instance de Bruxelles du 24 avril 2008, les
coûts des campagnes électorales sont bien
déductibles à titre de frais réels. Le ministre estime-
t-il que ce jugement éclaire sous un jour nouveau la
position précédemment adoptée ? Envisage-t-il
d'infléchir sa position personnelle ? La déductibilité
des dépenses électorales s'appliquerait-elle à tous
ou seulement à ceux qui seraient ensuite
réellement élus ?
07.02 Minister Didier Reynders (Nederlands): Mijn
diensten hebben beroep aangetekend tegen het
vonnis van de rechtbank van eerste aanleg te
Brussel van 24 april 2008. Inmiddels blijven de
richtlijnen die zijn opgenomen in het nummer
53/33.1 van het administratieve commentaar op het
Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992 van
toepassing. Wij wachten dus op de beslissing van
het hof van beroep.
07.02 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Mes services ont interjeté appel du jugement rendu
par le tribunal de première instance de Bruxelles le
24 avril 2008. Dans l'intervalle, les directives
figurant sous le numéro 53/33.1 du commentaire
administratif du Code des impôts sur les revenus
1992 demeurent d'application. Nous attendons donc
la décision de la Cour d'appel.
07.03 Luk Van Biesen (Open Vld): Heeft de
minister een idee wanneer die uitspraak er komt?
07.03 Luk Van Biesen (Open Vld) : Avez-vous une
idée de la date à laquelle ce jugement pourrait être
23/06/2009
CRABV 52
COM 601
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
10
rendu ?
07.04 Minister Didier Reynders (Nederlands): Ik
zal dat navragen bij de minister van Justitie.
07.04 Didier Reynders, ministre (en néerlandais) :
Je vais m'en informer auprès du ministre de la
Justice.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
08 Vraag van de heer Josy Arens aan de vice-
eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "de verlaging
van
het btw-tarief naar 6 procent voor
wederopbouw na afbraak" (nr. 13883)
08 Question de M. Josy Arens au vice-premier
ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "la réduction du
taux de TVA à 6 % pour une reconstruction après
démolition" (n° 13883)
08.01 Josy Arens (cdH): In het kader van het
herstelplan 2009 kan men tot 31 december 2009
aanspraak maken op het verlaagde btw-tarief van
6 procent voor de afbraak van een gebouw met het
oog op de wederopbouw van een privéwoning. De
belangrijkste voorwaarden zijn dat de afbraak- en
wederopbouwwerken door een geregistreerde
aannemer moeten worden uitgevoerd, dat de
afbraak en de daaropvolgende wederopbouw met
elkaar verband moeten houden, en dat de woning
na het einde van de werken als privéwoning moet
worden gebruikt.
Wat verstaat u onder 'gebouw' wat de afbraak
betreft? Mag het gaan om de afbraak van een
industriegebouw of een gebouw dat voor
landbouwdoeleinden wordt gebruikt? Moet de
nieuwe constructie precies op de fundamenten van
het
oude,
afgebroken
gebouw
worden
opgetrokken? In bepaalde gevallen vereist de
Waalse wetgeving inzake ruimtelijke ordening
(CWATUP) namelijk dat het nieuwe gebouw niet
precies op dezelfde plaats als het gesloopte
gebouw verrijst.
08.01 Josy Arens (cdH) : Dans le cadre du plan
de relance 2009, quand on démolit un bâtiment
pour reconstruire une habitation privée, on peut
bénéficier d'un taux de TVA réduit à 6 %, jusqu'au
31 décembre 2009. Principales conditions : la
démolition et les travaux de reconstruction doivent
être effectués par un entrepreneur enregistré ; la
démolition et la reconstruction subséquente doivent
être conjointes ; après l'exécution des travaux, le
bâtiment d'habitation doit être utilisé comme
logement privé.
Qu'entendez-vous par « bâtiment » dans la phase
de démolition ? Le bâtiment démoli peut-il être un
bâtiment industriel ou agricole ? La nouvelle
construction doit-elle se situer exactement sur les
fondations de l'ancien bâtiment démoli ? En effet,
dans certains cas, pour respecter le CWATUP, il
est exigé que l'emplacement du nouveau bâtiment
soit décalé par rapport au bâtiment démoli.
08.02 Minister Didier Reynders (Frans): De
bestemming die het gebouw voor de afbraak had,
heeft geen invloed; wél is van belang dat het
gebouw een uit zijn aard onroerend goed is, en dat
het een significante omvang heeft en met het oog
op
duurzaamheid
werd
opgetrokken.
De
administratie aanvaardt dat het woonhuis niet op
exact dezelfde plaats staat als het afgebroken
gebouw, voor zover het op hetzelfde perceel wordt
gebouwd.
08.02 Didier Reynders, ministre (en français) : La
destination du bâtiment avant la démolition n'a pas
d'influence, mais il importe qu'il réponde à la notion
d'immeuble par nature et qu'il ait une importance et
une consistance significatives. L'administration
admet que le bâtiment d'habitation issu de la
reconstruction ne se situe pas exactement au
même endroit que le bâtiment démoli pour autant
cependant qu'il soit érigé sur la même parcelle.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
09 Vraag van de heer Georges Gilkinet aan de
vice-eersteminister en minister van Financiën en
Institutionele Hervormingen over "een onderzoek
van de CBFA naar vermeende handel met
voorkennis door de heer Didier Bellens"
(nr. 13911)
09 Question de M. Georges Gilkinet au vice-
premier ministre et ministre des Finances et des
Réformes institutionnelles sur "une enquête de la
CBFA sur un délit d'initié qu'aurait commis
M. Didier Bellens" (n° 13911)
CRABV 52
COM 601
23/06/2009
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
11
09.01 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!): Gisteren
was het voorpaginanieuws: de CBFA onderzoekt of
de CEO van Belgacom zich schuldig heeft gemaakt
aan handel met voorkennis. Hij zou immers
aandelen van Telindus hebben gekocht voordat
Belgacom bekendmaakte dat het een bod op dat
bedrijf zou uitbrengen. Kan u bevestigen dat er een
onderzoek ten laste van de heer Bellens loopt?
Binnen welke termijn wordt dat afgerond? Het
onderzoek zou van start zijn gegaan in 2005, dat is
ondertussen al vier jaar geleden! Welke gegevens
van dat onderzoek kan u wereldkundig maken? Wat
wordt de betrokkene ten laste gelegd? Is er al
zekerheid over de schuldvraag?
09.01 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!) : Une
affaire fait la une de la presse : une enquête de la
CBFA sur un délit d'initié supposé du CEO de
Belgacom, qui aurait acheté des actions Telindus
avant une offre d'achat de cette société par
Belgacom. Confirmez-vous cette enquête au sujet
d'un délit d'initié à charge de M. Bellens ? Dans quel
délai doit-elle aboutir ? Elle aurait commencé en
2005, soit il y a quatre ans ! Quels éléments de
cette enquête pouvez-vous communiquer ? Quels
sont les faits en cause ? Des éléments de
culpabilité ont-ils été établis ?
09.02 Minister Didier Reynders (Frans): De CBFA
start een onderzoek naar aanleiding van elke
significante verrichting met betrekking tot een
beursgenoteerde vennootschap, of wanneer er zich
een opvallende evolutie voordoet inzake het
verhandelde volume of de beurskoers die niet
verklaard kan worden door informatie die werd
vrijgegeven. Wanneer er ernstige aanwijzingen zijn
die duiden op een inbreuk, voert de auditeur van de
CBFA een onderzoek uit. Zijn conclusies worden
voorgelegd aan een sanctiecommissie bij de Raad
van Toezicht. Beide organen worden voorgezeten
door de heer Eddy Wymeersch.
De CBFA is gebonden door het beroepsgeheim en
mag geen informatie vrijgeven over lopende
vooronderzoeken en onderzoeken. De duur van
onderzoeken die aanleiding kunnen geven tot het
opleggen van een sanctie wegens handel met
voorkennis, is afhankelijk van meerdere factoren.
Ik wijs de CBFA er regelmatig op dat ze de evolutie
van bepaalde beursnoteringen moet volgen. Ik word
niet op de hoogte gebracht van vertrouwelijke
onderzoeken.
09.02 Didier Reynders, ministre (en français) : La
CBFA ouvre une analyse suite à toute opération
significative concernant une société cotée ou suite à
une évolution significative de volume ou de cours
non expliquée par une information publique. En cas
de constatation d'indices sérieux d'infraction, une
instruction est effectuée par l'auditeur de la CBFA.
Les conclusions sont portées devant une
commission des sanctions constituée au sein du
Conseil de surveillance. Ces deux organes sont
présidés par M. Eddy Wymeersch.
La CBFA, soumise au secret professionnel, ne peut
donner d'information sur les enquêtes et
instructions en cours. La durée des enquêtes et
instructions pouvant donner lieu à une sanction en
matière de délit d'initié dépend de différents
facteurs.
J'attire régulièrement l'attention de la CBFA sur la
nécessité de suivre l'évolution de certains cours. Je
ne reçois pas d'informations sur les instructions
menées de manière confidentielle.
09.03 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!): De
parlementsleden krijgen minder antwoorden op hun
vragen dan de journalisten!
09.03 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!) : Les
députés reçoivent moins de réponses à leurs
questions que les journalistes !
09.04 Minister Didier Reynders (Frans): Omdat de
ministers het beroepsgeheim in acht nemen.
09.04 Didier Reynders, ministre (en français) :
Parce que les ministres respectent le secret
professionnel.
09.05
Georges
Gilkinet
(Ecolo-Groen!):
Vanochtend is er in de pers meer precieze
informatie verschenen die u had kunnen bevestigen
of ontkennen indien u niet indirect door dat
beroepsgeheim was gebonden.
U heeft het over de complexiteit, het aantal
09.05 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!) : Ce
matin, paraissaient dans la presse des informations
plus précises que vous auriez pu confirmer ou
infirmer si vous n'étiez pas tenu, par ricochet, par ce
secret professionnel.
Vous évoquez la complexité, le nombre de
23/06/2009
CRABV 52
COM 601
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2008
2009
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
12
betrokken personen, de aard van de feiten, de
internationale aspecten, enz. Volgens de pers gaat
het echter om een louter Belgisch dossier waarbij
maar weinig personen betrokken zijn.
Ik hoop dat u als minister die het toezicht uitoefent
op de CBFA erop zal aandringen dat ze dit dossier
snel zou afronden, zonder uiteraard het onderzoek
te doorkruisen.
personnes concernées, la nature des faits, les
aspects internationaux, etc. Or, selon la presse,
c'est une affaire belgo-belge impliquant peu de
personnes.
J'espère qu'en tant que ministre de tutelle de la
CBFA, vous insisterez pour que cet organisme
aboutisse rapidement dans ce dossier, sans
évidemment interférer sur le contenu de l'enquête.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 16.18 uur.
La réunion publique de commission est levée à
16 h 18.