CRABV 52
COM 168
16/04/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE
VOLKSGEZONDHEID, HET
LEEFMILIEU EN DE
MAATSCHAPPELIJKE
HERNIEUWING
COMMISSION DE LA SANTÉ
PUBLIQUE, DE
L'ENVIRONNEMENT ET DU
RENOUVEAU DE LA SOCIÉTÉ
van
WOENSDAG
16
APRIL
2008
Namiddag
______
du
MERCREDI
16
AVRIL
2008
Après-midi
______
De behandeling van de vraag vangt aan om 14.50
uur. De vergadering wordt voorgezeten door
mevrouw Muriel Gerkens.
La discussion de la question est ouverte à 14 h 50
par Mme Muriel Gerkens, présidente.
01 Vraag van de heer Philippe Henry aan de
minister van Klimaat en Energie over "de mate
waarin de 'Lente van het Leefmilieu' rekening
houdt met de evolutie van de autowegen"
(nr. 4618)
01 Question de M. Philippe Henry au ministre du
Climat et de l'Énergie sur "la prise en compte du
développement autoroutier dans le Printemps de
l'Environnement" (n° 4618)</b>
01.01 Philippe Henry (Ecolo-Groen!): Gisteren
heeft u het startschot gegeven voor het project
`Lente van het Leefmilieu', dat geïnspireerd is door
het Franse initiatief `Grenelle de l'Environnement'.
Dat initiatief heeft aangetoond dat de aanbevelingen
niet gevolgd worden door politieke beslissingen.
Een van de besluiten van de `Grenelle' sloeg op een
moratorium voor de aanleg van nieuwe snelwegen
en luchthavens en op het afremmen van de
uitbreiding van het wegennet. Vanochtend maakte
France Nature Environnement de oprichting bekend
van een Franse werkgroep `Stop Autoroutes' die
druk moet uitoefenen op de politiek om die
besluiten in beleidsdaden om te zetten.
Voor ons staat de ontwikkeling van het autogebruik
en de wegen centraal in het bewustwordingsproces
van de klimaatproblematiek. Ongeveer 12 procent
van de uitstoot van de broeikasgassen in Europa
kan aan het autoverkeer worden toegeschreven. In
België is het vervoer goed voor 18 procent van de
uitstoot van de broeikasgassen, en van die 18
procent kan meer dan de helft op het conto van
personenwagens worden geschreven. Tussen 1990
en 2004 is dat aandeel met 30 procent gestegen. In
01.01 Philippe Henry (Ecolo-Groen!) : Vous avez
lancé hier le processus du Printemps de
l'environnement qui fait référence au Grenelle de
l'environnement en France, à la suite duquel il faut
constater que les décisions politiques ne suivent
pas les recommandations.
Une des conclusions du Grenelle portait sur le
moratoire des nouvelles constructions d'autoroutes,
des aéroports et un coup de frein à l'extension des
routes. Ce matin, France Nature Environnement a
annoncé la création d'un collectif français "Stop
Autoroutes" pour forcer à donner une suite politique
à ces conclusions.
Pour nous, le développement de la voiture et des
routes est central dans la prise en compte du
problème climatique. Environ 12% des émissions
de gaz à effet de serre en Europe sont imputables à
la voiture. En Belgique, le transport est responsable
de 18% des émissions de gaz à effet de serre, dont
plus de la moitié pour les voitures. Cette part a
augmenté de 30% entre 1990 et 2004. En moins de
quinze ans, les émissions imputables aux
transports ont augmenté de plus de 30% au niveau
16/04/2008
CRABV 52
COM 168
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
2
minder dan 15 jaar is de uitstoot veroorzaakt door
de transportmodi op Europees niveau met meer
dan 30 procent toegenomen.
De aanleg van een snelweg produceert eveneens
CO
2
, maar daar werd in het milieueffectenrapport
geen rekening mee gehouden.
Heeft u laten onderzoeken welke impact de aanleg
en het gebruik van die nieuwe autowegen op het
stuk van de CO
2
-uitstoot hebben? Hoe rijmt u een
dergelijke ontwikkeling met de doelstellingen die
België heeft onderschreven, met name een
verlaging van de CO
2
-uitstoot tegen 2020 met ten
minste 15 procent? Zal dat de toename van het
verkeer niet veeleer aanmoedigen? Is u met het
gezag waarover u op federaal niveau beschikt en
naar aanleiding van de `Lente van het Leefmilieu',
van plan om de bevriezing van die Waalse
autowegprojecten
op de agenda van de
besprekingen tussen alle beleidsniveaus te
plaatsen? Die besprekingen gaan weliswaar over
een hoofdzakelijk gewestelijke bevoegdheid, maar
nu beschikt u ook over een stem in het kapittel.
européen.
La construction d'une autoroute a aussi un coût en
CO
2
qui n'a pas été repris dans l'étude d'impact.
Avez-vous évalué les conséquences en termes
d'émission de CO
2
de la construction et de
l'utilisation de ces nouvelles autoroutes ? Ce type
de développement est-il compatible avec les
objectifs auxquels la Belgique a souscrit, portant sur
une réduction au minimum de 15% des émissions
de CO
2
d'ici 2020 ? Cela n'encourage-t-il pas au
contraire le développement du trafic ? Avec
l'autorité dont vous disposez au niveau fédéral et, à
l'occasion du printemps de l'environnement,
comptez-vous mettre le gel de ces projets
autoroutiers wallons à l'ordre du jour des
discussions qui impliquent tous les niveaux de
pouvoir, sur une compétence essentiellement
régionale mais sur laquelle vous avez désormais
une prise ?
01.02 Minister Paul Magnette (Frans): Het zou
een historische vergissing geweest zijn, indien zo'n
belangrijk debat geen enkel spoor in de
geschiedenis van ons land zou achterlaten. In
België
worden
de
consumptie-
en
productiepatronen beheerst door het wegvervoer:
93 procent van het personenvervoer en 71 procent
van het vrachtvervoer gebeurt over de weg. Het
aantal op de Belgische wegen afgelegde kilometer
is sinds 1970 meer dan verdrievoudigd (van 29
miljard naar 96 miljard kilometer).
De door het verkeer veroorzaakte uitstoot van
broeikasgassen is tussen 1990 en 2005 met 29
procent gestegen. Die fenomenale stijging is onder
meer toe te schrijven aan de groei van het
particuliere wagenpark (bijna 5 miljoen) en de
groeiende vraag naar mobiliteit in het algemeen die
met de toenemende stadsvlucht gepaard gaat. Het
wegvervoer is op zich alleen al verantwoordelijk
voor 94 procent van de uitstoot van broeikasgassen
door de transportsector.
De leden van de thematische werkgroep `Mobiliteit
en Transport' van de Lente van het Leefmilieu
zullen vanuit die vaststelling vertrekken. Ik kan niet
vooruitlopen op de concrete maatregelen die de
deelnemers zullen voorstellen, en ik kan u evenmin
zeggen welk stappenplan de ministers van Mobiliteit
zullen aanvaarden.
De toestand is zorgwekkend en vereist dringende
maatregelen. Het verheugt me dat die problematiek
01.02 Paul Magnette, ministre (en français) : Il
aurait été historiquement grave qu'un débat de cette
importance ne laisse aucune trace dans l'histoire de
notre pays. En Belgique, les modes de
consommation et de production de transport sont
dominés par le transport routier : 93% pour les
passagers, 71% pour le fret. Le nombre de
kilomètres parcourus sur les routes belges a plus
que triplé depuis 1970, passant de 29 milliards à 96
milliards de kilomètres.
Les émissions de gaz à effet de serre des
transports ont augmenté de 29% entre 1990 et
2005. Cette explosion est due notamment à
l'accroissement du parc de voitures particulières,
près de 5 millions, et de la demande de mobilité en
général qui accompagne une périurbanisation
croissante. Le transport routier est responsable à lui
seul de 94% des émissions de gaz à effet de serre
du secteur des transports.
Les membres de la thématique « Mobilité et
transport » du Printemps de l'Environnement se
baseront sur ce constat. Je ne peux ni anticiper les
mesures concrètes qui seront proposées par les
participants, ni vous dire quelle sera la feuille de
route qu'accepteront les ministres de la Mobilité.
La situation est préoccupante et demande une
réponse urgente. Je me réjouis du fait que cette
CRABV 52
COM 168
16/04/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
3
op de agenda van de besprekingen kon worden
geplaatst. De aanleg van autowegen en de daaraan
verbonden effectenstudies behoren uitsluitend tot
de bevoegdheid van de Gewesten, maar men kan
in dat dossier maar vooruitgang boeken in overleg
tussen de federale overheid en de gewestelijke
besturen, wat precies het streefdoel van deze Lente
van het Leefmilieu is.
problématique ait pu être insérée dans les
discussions. La construction des autoroutes et les
études d'incidence qui y sont liées relèvent
exclusivement des compétences régionales mais
on ne peut avancer dans ce dossier que par la
concertation entre l'autorité fédérale et ses
homologues régionaux, ce qui est précisément
l'ambition de ce Printemps de l'Environnement.
01.03 Philippe Henry (Ecolo-Groen!): Ik betreur
dat u in dit stadium nog geen standpunt inneemt. Er
wordt een open proces op gang gebracht. De keuze
van de thema's en de wijze waarop ze geformuleerd
worden, zijn niet zonder gevolgen. Ik blijf erop
aandringen dat er een duidelijk politiek standpunt
wordt ingenomen.
01.03 Philippe Henry (Ecolo-Groen!) : Je regrette
que vous ne preniez pas position à ce stade. Un
processus ouvert va démarrer. Le choix des sujets
et la manière de les formuler ont un certain impact.
Je suis demandeur d'une prise de position politique
claire.
Het incident is gesloten.
De behandeling van de vraage eindigt om 15.00
uur.
L'incident est clos.
Le développement de la question se termine à
15 h 00.