KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
CRABV 52 COM 138
CRABV 52 COM 138
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
dinsdag
mardi
11-03-2008
11-03-2008
Avond
Soir
CRABV 52
COM 138
11/03/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Francis Van den Eynde aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "het
aantal
toegewezen
zaken
aan
het
advocatenkantoor
Uyttendaele,
Gérard
et
associés" (nr. 2298)
1
Question de M. Francis Van den Eynde au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "le
nombre d'affaires confiées au bureau d'avocats
Uyttendaele, Gérard et associés" (n° 2298)
1
Sprekers: Francis Van den Eynde, Yves
Leterme, eerste minister
Orateurs: Francis Van den Eynde, Yves
Leterme, premier ministre
Vraag van mevrouw Tinne Van der Straeten aan
de vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "de
budgettaire impact van de beslissing van het
Overlegcomité van 1 februari 2008 inzake het
Nationaal Allocatieplan" (nr. 2490)
2
Question de Mme Tinne Van der Straeten au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"l'impact budgétaire de la décision du Comité de
concertation du 1er février 2008 au sujet du Plan
national d'allocation" (n° 2490)
2
Sprekers: Tinne Van der Straeten, Yves
Leterme, eerste minister
Orateurs: Tinne Van der Straeten, Yves
Leterme, premier ministre
Vraag van de heer Georges Gilkinet aan de vice-
eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "de
evaluatie van de gevolgen van het ankerprincipe
en het ter discussie stellen van dat principe"
(nr. 2827)
4
Question de M. Georges Gilkinet au vice-premier
ministre et ministre du Budget, de la Mobilité et
des Réformes institutionnelles sur "l'évaluation
des conséquences et la remise en question du
principe de l'ancre" (n° 2827)
4
Sprekers: Georges Gilkinet, Yves Leterme,
eerste minister
Orateurs: Georges Gilkinet, Yves Leterme,
premier ministre
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "de
studie over de uitstap uit de kernenergie"
(nr. 2852)
6
Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"l'étude sur la sortie du nucléaire" (n° 2852)
6
Sprekers: Peter Vanvelthoven, voorzitter van
de sp.a-spirit-fractie, Yves Leterme, eerste
minister
Orateurs: Peter Vanvelthoven, président du
groupe sp.a-spirit, Yves Leterme, premier
ministre
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"sociale bijdragen" (nr. 2853)
7
Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "les
cotisations sociales" (n° 2853)
7
Sprekers: Peter Vanvelthoven, voorzitter van
de sp.a-spirit-fractie, Yves Leterme, eerste
minister
Orateurs: Peter Vanvelthoven, président du
groupe sp.a-spirit, Yves Leterme, premier
ministre
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "de
personeelsmiddelen van de FOD Justitie en van
de federale politie" (nr. 2854)
8
Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "les
moyens en personnel du SPF Justice et de la
police fédérale" (n° 2854)
8
Sprekers: Peter Vanvelthoven, voorzitter van
de sp.a-spirit-fractie, Yves Leterme, eerste
minister
Orateurs: Peter Vanvelthoven, président du
groupe sp.a-spirit, Yves Leterme, premier
ministre
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "de
primaire uitgaven" (nr. 2855)
8
Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "les
dépenses primaires" (n° 2855)
8
Sprekers: Peter Vanvelthoven, voorzitter van
Orateurs: Peter Vanvelthoven, président du
11/03/2008
CRABV 52
COM 138
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
ii
de sp.a-spirit-fractie, Yves Leterme, eerste
minister
groupe sp.a-spirit, Yves Leterme, premier
ministre
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "de
ordonnanceringen" (nr. 2856)
9
Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "les
ordonnancements" (n° 2856)
9
Sprekers: Peter Vanvelthoven, voorzitter van
de sp.a-spirit-fractie, Yves Leterme, eerste
minister
Orateurs: Peter Vanvelthoven, président du
groupe sp.a-spirit, Yves Leterme, premier
ministre
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "de
financiering van het nationaal kankerplan en de
uitgaven voor gezondheidszorg" (nr. 2868)
9
Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "le
financement du plan national de lutte contre le
cancer et les dépenses en matière de soins de
santé" (n° 2868)
9
Sprekers: Peter Vanvelthoven, voorzitter van
de sp.a-spirit-fractie, Yves Leterme, eerste
minister
Orateurs: Peter Vanvelthoven, président du
groupe sp.a-spirit, Yves Leterme, premier
ministre
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "de
onderhandelingen met de energieproducenten"
(nr. 2869)
10
Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "les
négociations avec les producteurs d'énergie"
(n° 2869)
10
Sprekers: Peter Vanvelthoven, voorzitter van
de sp.a-spirit-fractie, Yves Leterme, eerste
minister
Orateurs: Peter Vanvelthoven, président du
groupe sp.a-spirit, Yves Leterme, premier
ministre
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "de
opbrengst van het activeringsbeleid" (nr. 2870)
11
Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"l'incidence budgétaire de la politique d'activation
des demandeurs d'emploi" (n° 2870)
11
Sprekers: Peter Vanvelthoven, voorzitter van
de sp.a-spirit-fractie, Yves Leterme, eerste
minister
Orateurs: Peter Vanvelthoven, président du
groupe sp.a-spirit, Yves Leterme, premier
ministre
Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over "het
begroten van de inkomsten uit de verkoop van
gebouwen" (nr. 2871)
13
Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "la
budgétisation des recettes tirées de la vente de
bâtiments" (n° 2871)
13
Sprekers: Peter Vanvelthoven, voorzitter van
de sp.a-spirit-fractie, Yves Leterme, eerste
minister
Orateurs: Peter Vanvelthoven, président du
groupe sp.a-spirit, Yves Leterme, premier
ministre
CRABV 52
COM 138
11/03/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
van
DINSDAG
11
MAART
2008
Avond
______
du
MARDI
11
MARS
2008
Soir
______
De vergadering wordt geopend om 10.23 uur en
voorgezeten door de heer Carl Devlies.
La réunion publique est ouverte à 10 h 23 sous la
présidence de M. Carl Devlies.
01 Vraag van de heer Francis Van den Eynde aan
de vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"het aantal toegewezen zaken aan het
advocatenkantoor
Uyttendaele,
Gérard
et
associés" (nr. 2298)
01 Question de M. Francis Van den Eynde au
vice-premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "le
nombre d'affaires confiées au bureau d'avocats
Uyttendaele, Gérard et associés" (n° 2298)</b>
01.01 Francis Van den Eynde (Vlaams Belang):
Tijdens de vorige zittingsperiode hadden we een
minister van Justitie die gehuwd is met een
beroemd advocaat. Hij is ook professor aan de
ULB, maar zijn voornaamste inkomsten lijkt hij te
genereren via zijn huwelijk. Ik heb alle ministers en
staatssecretarissen gevraagd hoeveel ze aan 's
mans advocatenkantoor hebben betaald en in het
totaal blijkt het om 12 miljoen oude franken te gaan.
Vorige week lekte een nota uit waarin de advocaat
een strategie ontvouwt om zich ook in de toekomst
te verzekeren van de samenwerking met de
federale kabinetten.
Kan de minister meedelen hoe vaak hij sinds zijn
aantreden een beroep heeft gedaan op het
advocatenkantoor Uyttendaele, Gérard et associés?
Welke erelonen werden betaald? Hoeveel dossiers
die in de vorige zittsingperiode zijn gestart, zijn nog
hangende? Hoeveel dossiers werd in de vorige
zittingsperiode door het kabinet toevertrouwd aan
het kantoor Uyttendaele?
01.01 Francis Van den Eynde (Vlaams Belang) :
Sous la précédente législature, nous avions une
ministre de la Justice mariée à un avocat célèbre.
Celui-ci est également professeur à l'ULB mais il
semble bien qu'il génère l'essentiel de ses revenus
par le biais de son mariage. J'ai demandé à
l'ensemble des ministres et des secrétaires d'État
quelles sommes ont été versées au bureau
d'avocats de ce monsieur et il s'agirait d'une
somme d'au total 12 millions d'anciens francs. La
semaine dernière, une note a été divulguée dans
laquelle l'avocat présente une stratégie pour
s'assurer à l'avenir également une collaboration
avec les cabinets fédéraux.
Le ministre peut-il préciser à combien de reprises il
a fait appel au bureau d'avocats Uyttendaele,
Gérard et associés depuis son entrée en fonction ?
Quel est le montant des honoraires versés ?
Combien de dossiers ouverts sous la précédente
législature sont-ils encore pendants ? Combien de
dossiers ont-ils été confiés par votre cabinet au
cabinet d'avocats Uyttendaele sous la précédente
législature ?
01.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): Mijn
departement heeft sinds mijn aantreden geen
beroep gedaan op de juridische diensten van het
advocatenkantoor Uyttendaele, Gérard et associés.
Er zijn ook geen hangende dossiers.
01.02 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
Depuis que j'en occupe la tête, mon département
n'a pas fait appel aux services juridiques du bureau
d'avocats Uyttendaele, Gérard et associés. Il n'y a
par ailleurs pas de dossiers pendants.
11/03/2008
CRABV 52
COM 138
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
2
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Vraag van mevrouw Tinne Van der Straeten
aan de vice-eersteminister en minister van
Begroting,
Mobiliteit
en
Institutionele
Hervormingen over "de budgettaire impact van
de beslissing van het Overlegcomité van
1 februari 2008
inzake
het
Nationaal
Allocatieplan" (nr. 2490)
02 Question de Mme Tinne Van der Straeten au
vice-premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"l'impact budgétaire de la décision du Comité de
concertation du 1er février 2008 au sujet du Plan
national d'allocation" (n° 2490)</b>
02.01 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!): Het
Overlegcomité van 1 februari 2008 heeft een
oplossing gevonden voor de impasse in verband
met het Nationaal Allocatieplan. De beslissing heeft
een onduidelijke financiële en budgettaire impact
voor de federale overheid.
Het Waalse Gewest krijgt een voorafname van 0,6
miljoen ton emissierechten, er is sprake van een
federale garantie van 1,7 miljoen voor het Waals
Gewest en van de afschaffing van de federale
retributie op de emissierechten.
Volgens minister Magnette gaat het om extra
kosten.
Wat is het verwachte effect tot 2014 van de
beslissing van het Overlegcomité op de begroting?
Hoe zal men middelen genereren om het federaal
beleid inzake emissierechten te financieren? Is het
niet aangewezen om te voorzien in een alternatieve
en meer duurzame financiering van het federale
klimaatbeleid?
02.01 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!) : Le
Comité de concertation du 1
er
février 2008 a trouvé
une issue à l'impasse concernant le Plan national
d'allocation. L'incidence financière et budgétaire de
cette décision pour les autorités fédérales n'est pas
clairement établie.
La Région wallonne obtient un prélèvement de 0,6
million de tonnes de droits d'émission, il est
question d'une garantie fédérale de 1,7 million pour
la Région wallonne et de la suppression de la
rétribution fédérale sur les droits d'émission.
D'après M. Magnette, il s'agit de coûts
supplémentaires.
Quelle est l'incidence attendue d'ici à 2014 de la
décision du Comité de concertation sur le budget ?
Comment dégagera-t-on des moyens pour financer
la politique fédérale en matière de droits
d'émission ? Ne s'indique-t-il pas de prévoir un
financement de substitution, qui soit plus durable,
de la politique climatique fédérale ?
02.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): De
rechtstreekse budgettaire impact hangt in de eerste
plaats samen met de opheffing van de federale
heffing op de emissierechten. Die heffing werd
betwist voor het Grondwettelijk Hof. Alle juridische
adviezen gaven aan dat de positie van de
Gewesten ter zake zeer stevig was en de federale
overheid weinig kans maakte om deze heffing te
behouden. Onder voorwaarde van staking van het
geding hebben we toegegeven. De 6 miljoen
minderontvangsten
hebben
een
theoretisch
karakter, aangezien wij waarschijnlijk toch het
geding voor het Grondwettelijk Hof zouden
verliezen.
02.02 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
L'incidence budgétaire directe est liée en premier
lieu à la suppression de la taxe fédérale sur les
droits d'émission, qui a été contestée devant la
Cour constitutionnelle. Tous les avis juridiques
indiquaient que la position des Régions en la
matière était solidement étayée et qu'il y avait peu
de chances, pour les autorités fédérales, que cette
taxe soit maintenue. Nous avons cédé, sous
réserve d'une cessation de la procédure. La
diminution des recettes à concurrence de 6 millions
présente un caractère théorique, étant donné que
nous perdrions probablement la procédure devant
la Cour constitutionnelle.
Het Kyotofonds blijft intussen slagkrachtig. De
begroting heeft voorzien in een uitgavenstijging van
2 miljoen euro naar 3,7 miljoen euro in 2008. Het
uitgavenpatroon kan men zonder problemen
aanhouden tot 2016.
Inzake de voorafname van 0,6 miljoen ton en de
federale garantie daarop zou men theoretisch
Entre-temps, le fonds Kyoto reste en vigueur. Le
budget prévoit un accroissement des dépenses de
2 millions d'euros, ce qui fait passer l'enveloppe à
3,7 millions d'euros pour l'année 2008. Ce plan de
dépenses pourra être maintenu sans problème
jusqu'en 2016.
En ce qui concerne le prélèvement de 0,6 million de
tonnes et la garantie fédérale sur ce prélèvement,
CRABV 52
COM 138
11/03/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
3
kunnen spreken over een budgettaire impact, maar
door het meerjarig karakter van de Kyotoperiode
valt dat nu moeilijk af te lijnen. De budgettaire
impact is momenteel potentieel zelfs onbestaande,
aangezien men er waarschijnlijk nooit een beroep
zal op doen.
De financiering van het toekomstig beleid komt niet
in het gedrang door het akkoord in het
Overlegcomité. De retributiemiddelen werden nooit
aangewend en zijn in het fonds gebleven. Ze
werden trouwens ook niet meegenomen in de
prefiguraties voor de financiering van de aankoop
van de rechten. De vooruitzichten zijn positief,
onder meer omwille van de bijzondere bijkomende
inspanning in de begroting 2008.
Met minister Magnette werden specifieke afspraken
gemaakt over zeer efficiënt beheer. Structurele
financiering via een heffing is een denkspoor dat
men zou kunnen onderzoeken. Het is echter
minister Magnette die namens de regering zal
overleggen met de sector. Ik zal dan ook geen
uitspraken doen.
on pourrait théoriquement parler d'un impact
budgétaire, mais vu le caractère pluriannuel de la
période Kyoto, il est difficile de le déterminer à ce
stade. En ce moment, l'impact budgétaire est
même virtuellement inexistant, puisque que l'on n'y
aura probablement jamais recours.
Le financement de la politique future n'est pas
menacé par l'accord intervenu au sein du Comité
de concertation. L'argent des redevances n'a
jamais été utilisé et se trouve toujours dans le
fonds. Ces ressources n'ont d'ailleurs pas été
reprises non plus dans les préfigurations du
financement de l'acquisition des droits. Les
perspectives sont bonnes, notamment en raison
des efforts particuliers supplémentaires qui ont été
faits au niveau du budget 2008.
Des accords spécifiques ont été conclus avec le
ministre Magnette afin d'assurer une gestion très
efficace. Un financement structurel par le biais d'un
prélèvement est une piste qui pourrait être
examinée. Ceci dit, c'est le ministre Magnette qui se
concertera avec le secteur au nom du
gouvernement. Je ne ferai donc pas d'autres
déclarations à ce sujet.
02.03 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!): Er
is inderdaad een stijging in het Kyotofonds, maar
het kan slechts voor een bepaald aspect van het
klimaatbeleid aangewend worden. Net als in het
antwoord van minister Magnette komt er nu ook
geen concrete uitleg over het bereikte akkoord in
het Overlegcomité. Minister Magnette sprak over
een extra kostenpost. Ik kan er ten dele inkomen
dat het een theoretische extra kostenpost is, omdat
het over een meerjarenplan gaat.
02.03 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!) : Il y
a effectivement un accroissement des moyens
alloués au fonds Kyoto, mais il ne peut être utilisé
que pour un aspect déterminé de la politique
climatique. Pas plus que dans la réponse du
ministre Magnette, nous n'avons eu droit à une
explication concrète concernant l'accord intervenu
au sein du Comité de concertation. Le ministre
Magnette
a
parlé
d'un
poste
budgétaire
supplémentaire. Je peux comprendre en partie qu'il
s'agisse
d'un
poste
budgétaire
théorique
supplémentaire, dès lors qu'il s'agit d'un plan
pluriannuel.
Goed besturen betekent echter ook dat men
rekening houdt met kosten die op ons afkomen. Het
Waalse Gewest zal moeilijk de doelstellingen
kunnen bereiken, nu de hoogovens in Seraing zeker
langer zullen openblijven. Noch minister Magnette,
noch deze minister kunnen een indicatie geven van
de impact.
Bien gouverner, c'est également anticiper les frais à
venir. La Région wallonne éprouvera des difficultés
à atteindre les objectifs, étant donné que les hauts
fourneaux de Seraing resteront certainement
ouverts plus longtemps. Ni le ministre Magnette, ni
vous ne pouvez fournir des indications sur
l'incidence.
02.04 Minister Yves Leterme (Nederlands): Er is
geen zwarte boekhouding bij de overheid. De
begrotingsdocumenten worden aan de Kamer
bezorgd. Ik heb gezegd wat het besluit van het
Overlegcomité was. Het is enkel de budgettaire
impact van het afzien van de eventuele ontvangst
die men als kostenpost kan beschouwen, maar het
is een louter theoretische kostenpost. Voor de rest
is er de federale garantie voor 1,7 miljoen ton. Ik
02.04 Yves Leterme , ministre (en néerlandais) :
Les pouvoirs publics ne tiennent pas de
comptabilité noire. Les documents budgétaires
seront communiqués à la Chambre. J'ai fait part de
la décision du Comité de concertation. Seule
l'incidence budgétaire de la renonciation aux
éventuelles recettes peut être considérée comme
un poste de coûts, mais purement théorique. Pour
le surplus, il y a la garantie fédérale à hauteur de
11/03/2008
CRABV 52
COM 138
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
4
meen dat ook die federale garantie theoretisch is.
Er is nog ruimte voor het Waals Gewest.
Ik wil ook duidelijk zeggen dat dit een regionale
materie is. Het akkoord in het Overlegcomité heeft
de bevoegdheidsafbakening gerespecteerd.
1,7 millions de tonnes, que je considère également
comme théorique. Il subsiste une marge pour la
Région wallonne.
Je tiens également à faire observer qu'il s'agit d'une
matière régionale. L'accord intervenu au sein du
Comité de concertation a respecté la délimitation
des compétences.
02.05 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!): Ik
heb niet gesuggereerd dat er een zwarte
boekhouding bestaat. De federale retributie op
emissie is het kleinste aspect. Het is goed dat de
wetgeving uitgeklaard is.
Het is wel zo dat het het Waalse Gewest is dat heeft
aangeklopt bij de federale overheid. En er is de
beslissing van het Overlegcomité.. Misschien is de
impact er vandaag niet, maar dat kan anders zijn in
2012 of 2014.
02.05 Tinne Van der Straeten (Ecolo-Groen!) : Je
n'ai pas suggéré l'existence d'une comptabilité
noire. La rétribution fédérale sur les émissions
constitue l'aspect le plus mineur. Il est positif que la
législation ait été clarifiée.
C'est la Région wallonne qui a frappé à la porte des
autorités fédérales. Et il y a la décision du Comité
de concertation. Il n'est peut-être pas question
d'incidence aujourd'hui, mais la situation pourrait
être différente en 2012 ou en 2014.
Als er wordt afgerekend met de geverifieerde
emissies, kan deze of een andere regering ineens
worden geconfronteerd met een bijkomende
kostprijs. Dan rijst de vraag van waar het geld zal
komen. Ik vind dat geen verstandige manier van
beleid voeren.
On peut se demander avec quels moyens le
gouvernement actuel ou futur financera le coût
supplémentaire éventuel que pourrait faire
apparaître subitement le décompte final qui sera
opéré sur la base des émissions vérifiées. Cette
politique est déraisonnable.
02.06 Minister Yves Leterme (Nederlands): Ik zou
er natuurlijk aan kunnen toevoegen dat ik als
minister van Begroting het dossier van de heffingen
op de emissierechten heb gevonden. Het is een lijk
dat plots uit de kast valt.
02.06 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
Je pourrais ajouter que j'ai trouvé le dossier de la
rétribution sur les droits d'émission lorsque je suis
arrivé en qualité de ministre du Budget. Nous avons
inopinément trouvé ce cadavre dans un placard.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van de heer Georges Gilkinet aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"de evaluatie van de gevolgen van het
ankerprincipe en het ter discussie stellen van dat
principe" (nr. 2827)
03 Question de M. Georges Gilkinet au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"l'évaluation des conséquences et la remise en
question du principe de l'ancre" (n° 2827)</b>
03.01 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!): Uw
collega's hebben de betalingsachterstand van de
federale overheid vaak verklaard door het
ankerprincipe, dat door één van uw voorgangers
werd ingevoerd. In afwachting van hun geld raken
de leveranciers van de overheid echter in
moeilijkheden en wordt het imago van de federale
overheid geschaad.
In zijn jaarverslag van 2006 betreurde het Rekenhof
reeds het gebrek aan duidelijke informatie over de
onbetaalde rekeningen en de nefaste gevolgen van
het ankerprincipe.
Beschikt u over informatie inzake de achterstallen
03.01 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!) : Vos
collègues ont souvent expliqué les retards de
paiement des factures de l'État fédéral en invoquant
le principe de l'ancre, mis en place par l'un de vos
prédécesseurs. En attendant, les fournisseurs de
l'État sont confrontés à des difficultés et l'image du
pouvoir fédéral est mauvaise.
Dans son rapport annuel de 2006, la Cour des
comptes avait déploré l'absence d'informations
claires concernant les impayés et les conséquences
néfastes du principe de l'ancre.
Disposez-vous d'informations quant aux sommes
impayées en vertu du principe de l'ancre ?
CRABV 52
COM 138
11/03/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
5
ingevolge het ankerprincipe?
Hoe evalueert u zelf dat ankerprincipe en de
betalingsachterstand van de federale overheid op
het eind van het jaar?
Zal u dat probleem oplossen en het ankerprincipe
ter discussie stellen?
Quelle est votre propre évaluation des retards de
paiement de l'État fédéral en fin d'année et du
principe de l'ancre ?
Comptez-vous résoudre ce problème et remettre en
cause le principe susnommé ?
03.02 Minister Yves Leterme (Frans): We zullen
pas over gecentraliseerde gegevens over de
onbetaalde
rekeningen
en
vastleggingen
beschikken
wanneer
de
gecomputeriseerde
boekhouding verder gecentraliseerd zal zijn.
Het is niet onze regering maar de vorige die voor
het ankerprincipe heeft gekozen, op grond waarvan
de betalingen gespreid worden. De departementen
zullen hun facturen en vastleggingen binnen de
gestelde termijnen moeten betalen.
De begrotingsrondzendbrief van januari 2008 die de
richtlijnen voor de begrotingsopmaak bevat, bepaalt
dat de budgetten voor 2008 moeten worden
opgemaakt op basis van de werkelijke uitgaven van
2007, op enkele aanpassingen na. Op die manier
zullen we de openstaande schuld van de vorige
regering, die ongeveer twee miljard euro aan
onbetaalde rekeningen en vastleggingen bedraagt,
onder controle kunnen krijgen.
03.02 Yves Leterme, ministre (en français) : Nous
ne disposerons de données centralisées relatives
aux factures et aux engagements non-payés que
lorsque la comptabilité informatique sera davantage
centralisée.
La méthode du principe de l'ancre, qui consiste à
étaler les paiements, n'a pas été choisie par notre
gouvernement, contrairement au précédent. Les
départements seront obligés de payer dans les
délais les factures et les engagements pris.
La circulaire budgétaire de janvier 2008 contenant
les instructions pour l'élaboration du budget prévoit
que les budgets 2008 doivent être établis en partant
des dépenses réelles de 2007, à quelques
corrections près. Nous parvenons ainsi à endiguer
les quelque deux milliards d'euros de factures et
d'engagements à payer, soit l'ardoise du précédent
gouvernement.
Op grond van de wetgeving betreffende de
rijkscomptabiliteit mogen facturen soms betaald
worden in het jaar dat volgt op de vastlegging. Die
procedure mag evenwel niet worden aangewend als
middel om een sluitende begroting te kunnen
voorleggen. In de praktijk gebeurt het wel eens dat
een dergelijk begrotingsevenwicht impliceert dat er
op sommige departementen facturen van tientallen
miljoenen euro's, als het er niet meer zijn, blijven
liggen.
La législation sur la comptabilité des pouvoirs
publics permet que des factures soient parfois
payées l'année suivant l'engagement, mais cette
procédure ne doit pas être utilisée comme un
moyen de boucler des budgets pour atteindre
l'équilibre : en réalité, il arrive qu'un pareil équilibre
sous-entende que des factures de dizaines de
millions d'euros, pour ne pas dire plus, attendent
d'être réglées dans certains départements.
03.03 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!): Als er,
zoals u zegt, geen gecentraliseerd systeem bestaat,
dan moet daar dringend werk van gemaakt worden.
Het cijfer van twee miljard euro spreekt nog meer
tot de verbeelding dan de informatie die wij
vergaard hebben. In dit geval wil men de uitgaven
uitstellen teneinde een fictief begrotingsevenwicht
tot stand te brengen. Ik wens u daarbij veel succes.
Het wanbeheer van de paarse regering wordt nu
wel pijnlijk duidelijk.
03.03 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!) : Si,
comme vous l'affirmez, il n'existe pas d'outil
centralisé, il est urgent d'y remédier. Le chiffre de 2
milliards d'euros est encore plus énorme que
l'information que nous avions récoltée. Il s'agit ici
d'une volonté de reporter les dépenses à plus tard
pour, fictivement, obtenir un équilibre budgétaire. Je
vous souhaite bonne chance pour les obtenir. La
mauvaise gestion de la « violette » est claire.
03.04 Minister Yves Leterme
(Frans): De
overdracht van een bedrag van één miljard euro
naar het volgende boekjaar kan nog als normaal
worden aangemerkt. Maar de collega's die de
afgelopen
maanden
mee
aan
de
03.04 Yves Leterme, ministre (en français) : On
pourrait estimer normal un montant de un milliard
de report d'une année comptable à l'autre. Mais les
collègues qui ont participé aux négociations des
mois écoulés reconnaissent que ce montant de
11/03/2008
CRABV 52
COM 138
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
6
onderhandelingstafel zaten, erkennen dat dat
verschil van twee miljard euro zal moeten
aangezuiverd worden. Daar maken wij werk van.
deux milliards constitue une différence qu'il s'agira
d'apurer. C'est ce à quoi nous nous employons.
03.05 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!): Een
gecumuleerde achterstand van een miljard euro is
een enorm gat dat moet worden gestopt.
03.05 Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!) :
Un milliard de retards cumulés est énorme à
combler.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"de studie over de uitstap uit de kernenergie"
(nr. 2852)
04 Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"l'étude sur la sortie du nucléaire" (n° 2852)</b>
04.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Tijdens de
afwezigheid van minister Leterme heeft minister De
Crem mijn vragen over de studies met betrekking
tot de kernuitstap beantwoord. Minister De Crem
had toegezegd mij de KPMG-studie te zullen
bezorgen. Ik heb deze nog niet ontvangen.
04.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Pendant
l'absence de M. Leterme, M. De Crem a répondu à
mes questions sur les études relatives à la sortie du
nucléaire. M. De Crem s'était engagé à me
transmettre l'étude de KPMG. Je ne l'ai pas encore
reçue.
04.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): Het
cijfergedeelte moest inderdaad nog volgen. Ik heb
het hier bij mij.
04.02 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
Le
volet
comprenant
les
chiffres
devait
effectivement encore vous être transmis. Je l'ai
apporté.
04.03 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Minister
Magnette verklaarde dat noch hij, noch zijn
administratie kennis had van de twee bewuste
studies en dat hij aan zijn administratie geen
opdracht heeft gegeven om de facturen te betalen.
Volgens minister De Crem is er echter wel betaald.
Ik leid daaruit af dat begrotingsminister Leterme aan
de administratie van minister Magnette gevraagd
heeft om deze facturen te betalen. Dit is een rare
situatie: vakministers gaan niet akkoord om te
betalen, de begrotingsminister vraagt achter hun
rug het dossier op bij de administratie en betaalt
wel.
04.03
Peter
Vanvelthoven
(sp.a-spirit) :
M. Magnette a déclaré que ni lui, ni son
administration n'étaient informés des deux études
concernées et qu'il n'a pas chargé son
administration de payer les factures. Selon M. De
Crem, les versements ont toutefois été effectués.
J'en déduis que M. Leterme, en sa qualité de
ministre du Budget, a demandé à l'administration de
M. Magnette de payer ces factures. Il s'agit-là d'une
situation singulière : deux ministres ne s'accordent
pas pour payer et le ministre du Budget demande à
leur insu à l'administration de lui transmettre le
dossier et paie les factures.
04.04 Minister Yves Leterme
(Nederlands):
Omwille van de transparantie overhandig ik de
stukken. Voormalig minister Van den Bossche
schreef hiervoor in het vierde aanpassingsblad
2007 van de begroting een krediet van 80.000 euro
in. Minister Magnette vroeg mij het akkoord om te
betalen.
04.04 Yves Leterm, ministre (en néerlandais) :
Pour la transparence, je vous remets les
documents. L'ancienne ministre, Mme Van den
Bossche, a inscrit un crédit de 80.000 euros à cet
effet dans le quatrième feuilleton d'ajustement du
budget 2007. M. Magnette a demandé mon accord
pour effectuer le paiement.
04.05 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Hij betwist
dat.
04.05 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Il
conteste cela.
04.06 Minister Yves Leterme (Nederlands): Er
was een negatief advies van de Inspectie van
Financiën voor de betaling van de studie van Stibbe
en KPMG. Normaliter moet de minister van
Begroting dan een beslissing nemen. Ik overhandig
04.06 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
L'Inspection des Finances avait rendu un avis
négatif pour le paiement de l'étude de Stibbe et de
KPMG. Normalement, il appartient alors au ministre
du Budget de prendre une décision. Je vous remets
CRABV 52
COM 138
11/03/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
7
de stukken en de briefwisseling hieromtrent. Op 28
januari 2008 schreef ik minister Magnette dat ik
mijn akkoord tot betalen gaf. De reden waarom ik
dat akkoord heb gegeven, is eenvoudig: aangezien
de door de overheid gevraagde diensten werden
geleverd, waren de factuurbedragen verschuldigd.
Er zou hoe dan ook moeten worden betaald,
desnoods na een gerechtelijke procedure. De
normale procedure werd dus gevolgd. Minister Van
den Bossche had - overigens met het akkoord van
voormalig minister Vanvelthoven - hiervoor 80.000
euro bestemd. Stop die hypocrisie.
les documents et le courrier concernant ce dossier.
Le 28 janvier 2008, j'ai adressé un courrier à
M. Magnette dans lequel j'ai marqué mon accord
pour effectuer le paiement. La raison pour laquelle
j'ai marqué mon accord est simple. Étant donné que
les services demandés par l'État ont été fournis, les
montants des factures étaient dus et les paiements
auraient de toute façon dû être effectués, à la limite
après une procédure judiciaire. La procédure
normale a donc été suivie. Mme Van den Bossche
avait prévu du reste avec l'accord de l'ancien
ministre, M. Vanvelthoven un montant de 80.000
euros à cet effet. Arrêtez cette hypocrisie.
04.07 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Ik ben niet
hypocriet. De minister bezorgt mij één bladzijde van
een fax die zeven bladzijden telt. Dat is geen
transparante werkwijze. Waarom deelt de minister
ook de andere bladzijden niet mee? Ikzelf beschik
alleen over een brief van minister Magnette waarin
hij beweert dat hij op geen enkel moment aan de
minister van Begroting vroeg om deze facturen te
betalen.
Ministers spreken mekaar voortdurend tegen.
Minister Magnette schrijft niet gevraagd te hebben
dat de minister van Begroting zou betalen en wij
kunnen slechts een gedeelte van de stukken
controleren. Deze manier van handelen heeft tot het
resultaat dat één superminister achter ieders rug
alles beheert.
04.07 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Moi, je
vais vous dire la vérité sans fard. Le ministre me fait
parvenir une seule page d'un fax qui en compte
sept. Est-ce faire preuve de transparence ?
Pourquoi ne me transmet-il pas les autres pages ?
Pour ma part, je n'ai en ma possession qu'une lettre
du ministre Magnette où il affirme n'avoir à aucun
moment demandé au ministre du Budget de payer
ces factures.
Les ministres de ce gouvernement intérimaire se
contredisent donc constamment. Le ministre
Magnette écrit qu'il n'a jamais demandé à son
collègue du Budget de payer et nous ne pouvons
exercer de contrôle que sur une partie des
documents. Ces procédés ont pour effet qu'un seul
superministre gère à l'insu de tout le monde.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
05 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"sociale bijdragen" (nr. 2853)
05 Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"les cotisations sociales" (n° 2853)</b>
05.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Kan de
minister mij de details geven van de verwachte
sociale bijdragen zoals die werden geschat door het
globaal beheer van de Sociale Zekerheid en van de
uiteindelijk door de regering in aanmerking
genomen verwachtingen?
05.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Le
ministre peut-il me fournir les détails des cotisations
sociales escomptées telles qu'elles ont été
estimées dans le cadre de la direction de la
Sécurité Sociale et des prévisions en définitive
retenues par le gouvernement?
05.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): Voor
het stelsel van de werknemers vindt men in het
34ste verslag aan de regering de raming
36.363.500.000 euro. Daarbovenop komen nog de
eigen bijdragen van de instellingen, goed voor 141
miljoen euro. Globaal maakt dat 36.504.400.000
euro. Uiteindelijk rekenen wij op 36.591.800.000
euro. Het verschil is te verklaren door
meerontvangsten van 89,9 miljoen euro naar
aanleiding van het uitgebreide activeringsbeleid.
Voor het RSVZ gaat het om 3.102.600.000 euro,
05.02 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
En ce qui concerne le régime des travailleurs
salariés, le 34
e
rapport au gouvernement comporte
une estimation de 36.363.500.000 euros. A ce
montant s'ajoutent les cotisations propres aux
organes, soit 141 millions d'euros. Nous tablons en
définitive sur 36.591.800.000 euros. La différence
s'explique par les recettes supplémentaires de 89,9
millions d'euros consécutives à la politique
d'activation élargie.
Pour l'INASTI, il s'agit de 3.102.600.000 euros,
11/03/2008
CRABV 52
COM 138
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
8
herzien naar 3.212.000.000 euro. Het verschil wordt
veroorzaakt door de herraming van de sociale
bijdragen op basis van macro-economische
gegevens ten belope van 104.500.000 euro. De
impact van de strijd tegen de sociale fraude is 5
miljoen euro.
De eigen bijdragen van het RIZIV werden geraamd
op 782.600.000 euro. Die raming werd ongewijzigd
overgenomen.
portés à 3.212.000.000 euros. La différence
s'explique par la nouvelle estimation des cotisations
sociales sur la base des données macro-
économiques à concurrence de 104.500.000 euros.
L'impact de la lutte contre la fraude sociale est de 5
millions d'euros.
Les cotisations propres de l'INAMI ont été estimées
à 782.600.000 euros. Cette estimation a été reprise
telle quelle.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
06 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"de personeelsmiddelen van de FOD Justitie en
van de federale politie" (nr. 2854)
06 Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"les moyens en personnel du SPF Justice et de la
police fédérale" (n° 2854)</b>
06.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Kan de
minister mij de details geven van de evolutie van de
personeelsmiddelen van de FOD Justitie en van de
federale politie, die beide meer middelen zullen
krijgen?
06.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Le
ministre peut-il préciser l'évolution des moyens en
personnel du SPF Justice et de la police fédérale,
qui
bénéficieront
tous
deux
de
moyens
supplémentaires ?
06.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): Onder
voorbehoud van de definitie van het concept
`personeelsuitgaven' gaat het voor Justitie in 2007
over 1.129.962.000 euro. Voor 2008 gaat het over
1.174.877.000 euro. Voor FedPol gaat het over
710.959.000 euro voor 2007 en 737.040.000 euro
voor 2008.
06.02
Yves
Leterme,
ministre (en
néerlandais) : Sous réserve d'une définition du
concept de « dépenses en personnel », il s'agit,
pour la Justice, de 1.129.962.000 euros en 2007 et
de 1.174.877.000 en 2008. Pour FedPol, les chiffres
sont de 710.959.000 euros en 2007 et de
737.040.000 euros en 2008.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
07 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"de primaire uitgaven" (nr. 2855)
07 Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"les dépenses primaires" (n° 2855)</b>
07.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Kan de
minister meer toelichting verschaffen bij het
nominale en bij het reële groeicijfer van de primaire
uitgaven?
07.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Le
ministre
peut-il
fournir
des
informations
complémentaires à propos du taux de croissance
nominale et du taux de croissance réelle des
dépenses primaires ?
07.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): Voor
2007 bedraagt het krediet voor de primaire uitgaven
32.849.235.000 euro en 34.491.723.000 euro voor
2008. De groei bedraagt 5 procent. Met de
ramingen van de inflatie kan de reële stijging
worden berekend. Voor personeel gaat het
respectievelijk om 5.868.842.000 en 6.016.820.000
euro. Voor pensioenen om 6.836.839.000 euro en
7.270.957.000 euro.
De primaire uitgaven zonder personeel en
07.02 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
Le crédit alloué aux dépenses primaires s'élève à
32.849.235.000
euros
pour
2007
et
à
34.491.723.000 euros pour 2008. La croissance se
chiffre à 5 %. Les estimations relatives à l'inflation
permettent de calculer l'accroissement réel. Pour le
personnel, il s'agit respectivement de 5.868.842.000
euros et de 6.016.820.000 euros. Pour les
pensions, les chiffres sont de 6.836.839.000 euros
et de 7.270.957.000 euros.
Les dépenses primaires hors personnel et pensions
CRABV 52
COM 138
11/03/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
9
pensioenen komen voor 2007 uit op 20.143.554.000
euro.
Het
krediet
voor
2008
bedraagt
21.203.946.000 euro. Met behulp van een
rekenmachine en de regel van drie kan het
percentage worden berekend.
se chiffrent à 20.143.554.000 euros pour 2007. Le
crédit pour 2008 s'élève à 21.203.946.000 euros.
Une simple calculatrice et une règle de trois
permettent de calculer le pourcentage.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
08 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"de ordonnanceringen" (nr. 2856)
08 Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"les ordonnancements" (n° 2856)</b>
08.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Voor de
budgetten van de federale overheidsdiensten werd
besloten om de ordonnanceringen van het
begrotingsjaar 2007 als basis te nemen.
08.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : En ce qui
concerne les budgets des services publics
fédéraux, il a été décidé de se baser sur les
ordonnancements de l'exercice budgétaire 2007.
Hiermee worden de diensten die in 2007 hun
budgetten volledig hebben uitgegeven, bevoordeeld
en de diensten die spaarzaam geweest zijn,
benadeeld.
Waarom wordt er voor deze werkwijze gekozen?
Waarom wordt het begrotingsjaar 2007 als basis
gekozen, want dat was toch geen representatief
jaar? Kan de minister een gedetailleerd beeld geven
van de groeicijfers, de personeelskosten, de
werkingsuitgaven en de investeringskredieten voor
2008?
Cette démarche privilégie les services qui ont
intégralement épuisé leurs budgets en 2007 et lèse
ceux qui se sont montrés économes.
Pourquoi opter pour cette méthode ? Pourquoi se
fonder sur une année budgétaire non représentative
telle que 2007 ? Le ministre peut-il dresser un
tableau détaillé des taux de croissance, des coûts
de personnel, des dépenses de fonctionnement et
des crédits d'investissement pour 2008 ?
08.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): Een
begroting is altijd een raming en de uitvoering ervan
komt overeen met de werkelijke behoeften. Ik ga
ervan uit dat elke minister de begroting correct heeft
uitgevoerd. Ik heb wel vastgesteld dat het
aanwendingspercentage
verschilt
van
beleidsdomein tot beleidsdomein. Volgens de heer
Vanvelthoven zou het begrotingsjaar 2007 niet
representatief zijn, maar ik ga daar niet vanuit. Ik zie
niet in waarom het niet gebruikt kan worden voor de
ramingen voor 2008. Wij hebben rekening
gehouden met bepaalde problemen in 2007.
De personeelskosten in 2007 evolueerden van
5.868.891.000 euro naar 6.016.850.000 euro. Voor
de werkingsuitgaven evolueerde het krediet van
1.705.165.000 euro naar 1.74.464.000 euro. De
investeringskredieten evolueren van 186.196.000
euro naar 191.447.000 euro en het groeicijfer
bedraagt 2,82.
08.02 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
Un budget constitue toujours une estimation. Sa
mise en oeuvre correspond aux besoins réels. Tout
en considérant que chaque ministre a exécuté
correctement le budget, j'ai cependant noté des
divergences entre les taux d'affectation selon les
domaines politiques. Je ne partage pas l'avis de M.
Vanvelthoven selon lequel l'année budgétaire 2007
ne serait pas représentative et je ne vois pas pour
quelle raison elle ne pourrait pas servir de base aux
estimations pour 2008, d'autant que nous avons
pris en considération certains problèmes survenus
en 2007.
En 2007, les dépenses de personnel sont passées
de 5.868.891.000 à 6.016.850.000 euros, le crédit
des dépenses de fonctionnement de 1.705.165.000
à
1.704.464.000
euros
et
les
crédits
d'investissement de 186.196.000 à 191.447.000
euros, pour un taux de croissance de 2,82.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
09 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
09 Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "le
11/03/2008
CRABV 52
COM 138
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
10
"de financiering van het nationaal kankerplan en
de uitgaven voor gezondheidszorg" (nr. 2868)
financement du plan national de lutte contre le
cancer et les dépenses en matière de soins de
santé" (n° 2868)</b>
09.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Gisteren
stelde minister Onkelinx het kankerplan voor. Het is
nog niet duidelijk hoe dat gefinancierd zal worden.
Er is een raming van 380 miljoen euro, gespreid
over meerdere jaren. Volgens minister Reynders
zou dat geld pas uitgetrokken worden in 2009 en
2010.
Klopt het dat er geen geld wordt vrijgemaakt in
2008? Kan de minister meer informatie geven over
de financiering van het kankerplan?
09.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Hier, la
ministre Onkelinx a présenté le Plan cancer dont le
mode de financement n'a toutefois pas encore été
clairement établi. On a parlé de 380 millions d'euros
répartis sur plusieurs années. Si l'on en croit le
ministre Reynders, cet argent ne pourra cependant
pas être affecté au plan avant 2009 et 2010.
Est-il vrai qu'aucune somme ne sera débloquée en
2008 ? Le ministre peut-il me fournir plus
d'informations sur le financement du Plan cancer ?
09.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): In
2008 zal het kankerplan gefinancierd worden uit de
reeds vastgelegde budgetten. Voor de periode
2008-2010 mag de kostprijs van het plan niet hoger
zijn dan 380 miljoen euro. Dit bedrag wordt
vrijgemaakt binnen de budgetten van het RIZIV.
Het kankerplan moet nog geconcretiseerd worden
en besproken worden op de Ministerraad. Voor elke
uitgave moet de normale procedure gevolgd worden
en moet het advies van de Inspectie van Financiën
worden gevraagd en moet er een akkoord zijn van
de Ministerraad.
De regering wil 580 miljoen euro besparen in de
gezondheidszorg. De algemene raad van het RIZIV
wil 380 miljoen euro daarvan halen uit het verschil
tussen een groeivoet van 4,5 en 2,8, 100 miljoen
euro uit de stabiliteitsprovisie en uit een buffer van
100 miljoen euro die een eventuele overschrijding
van
de
geneesmiddelenconsumptie
moet
opvangen. In september 2008 zal die buffer gebruikt
worden om de overschrijding van het budget van de
farmaceutische specialiteiten te dekken, waardoor
een bijkomende 100 miljoen euro kan worden
vrijgemaakt.
09.02 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
En 2008, le Plan cancer sera financé sur la base de
budgets existants. Pour la période 2008-2010, le
coût du plan ne pourra pas dépasser 380 millions
d'euros. Ce montant sera puisé dans les budgets
de l'INAMI.
Le Plan cancer doit encore être concrétisé et
discuté en conseil des ministres. Chaque dépense
devra faire l'objet de la procédure normale et d'une
demande d'avis adressée à l'Inspection des
Finances ; elle devra aussi obtenir l'accord du
conseil des ministres.
Le gouvernement veut économiser 580 millions sur
les soins de santé. Pour le conseil général de
l'INAMI, 380 millions viendront de la différence entre
un taux de croissance de 4,5 et 2,8, 100 autres
millions de la provision de stabilité et les 100
derniers millions de la marge prévue pour
compenser
l'éventuel
dépassement
de
la
consommation de médicaments. En septembre
2008, cette marge sera utilisée pour couvrir le
dépassement
du
budget
des
spécialités
pharmaceutiques, ce qui permettra de libérer
encore 100 millions d'euros supplémentaires.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
10 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"de
onderhandelingen
met
de
energieproducenten" (nr. 2869)
10 Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"les
négociations
avec
les
producteurs
10.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Volgens
minister Magnette is het langer openhouden van de
kerncentrales niet bespreekbaar. Hij zal het ook niet
gebruiken als tegenprestatie voor de 250 miljoen
euro die de regering van Electrabel vraagt. Minister
Leterme heeft echter verklaard dat als Electrabel de
10.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Selon M.
Magnette, il est hors de question de discuter d'une
éventuelle prolongation du fonctionnement des
centrales nucléaires. Cette possibilité n'est pas
davantage envisagée comme compensation pour
les 250 millions d'euros que le gouvernement
CRABV 52
COM 138
11/03/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
11
vraag stelt, dit het bespreekbaar moet zijn. Is er een
eensgezind standpunt binnen de regering?
In het regeerakkoord van de interim-regering staat
dat de regering convenanten zou afsluiten met de
energiesector. Eerste minister Verhofstadt heeft dat
onlangs nog eens herhaald. Zijn er besprekingen
aan de gang met de energiesector? Worden er
convenanten
voorbereid?
Gaan
de
onderhandelingen met Electrabel daarover of gaan
die nog over iets anders?
réclame à Electrabel. Or, M. Leterme a pour sa part
déclaré que si Electrabel pose la question, le sujet
doit pouvoir être discuté. Le gouvernement a-t-il
défini une position commune en la matière ?
L'accord de gouvernement du gouvernement
intérimaire précise que le gouvernement conclura
des accords avec le secteur énergétique. Le
premier ministre, M. Verhofstadt, l'a encore répété
récemment. Des discussions sont-elles en cours
avec le secteur énergétique ? Des accords sont-ils
en préparation ? Les négociations avec Electrabel
portent-elles sur cette question ou sur d'autres
choses encore ?
10.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): Ik
verwijs naar mijn antwoord van vorige week dat ik
gaf in het kader van het begrotingsdebat. Verder zal
de heer Vanvelthoven de bevoegde minister
moeten ondervragen.
10.02 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
Je me réfère à la réponse que j'ai donnée la
semaine dernière dans le cadre du débat
budgétaire. Pour le reste, M. Vanvelthoven devra
interroger le ministre compétent.
10.03 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Ik dacht
dat de convenanten belangrijk zijn voor de regering
om iets te doen aan de koopkracht en dat dit ook
belangrijk is voor de minister van Begroting, maar
hij denkt daar anders over en verwijst naar andere
ministers.
10.03 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Je
pensais que les accords étaient importants pour le
gouvernement afin de protéger le pouvoir d'achat et
que ceci était également important pour le ministre
du Budget. Il semble en penser autrement et
renvoie vers d'autres ministres.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
11 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"de opbrengst van het activeringsbeleid"
(nr. 2870)
11 Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur
"l'incidence
budgétaire
de
la
politique
d'activation des demandeurs d'emploi" (n° 2870)</b>
11.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Vorige
week gaf de minister een algemeen antwoord over
de opbrengst van het activeringsbeleid. Hoe zal de
300 miljoen euro die begroot is, concreet bereikt
worden? Als gevolg van het paarse beleid zouden
er 12.300 bijkomende jobs gecreëerd worden en
daarnaast zouden er nog 2.700 extra jobs bijkomen.
Hoe werd dat precies berekend? Welke
maatregelen moeten voor bijkomende jobs zorgen?
Er zou een studie van de universiteit van Luik zijn
die aangeeft dat er 12.300 bijkomende jobs zullen
zijn als gevolg van het paarse beleid. Ik heb die
studie nog niet ontvangen. Wanneer krijgen we die?
11.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : La
semaine passée, le ministre a donné une réponse
générale sur ce qu'a rapporté la politique
d'activation. Comment les 300 millions d'euros
prévus au budget seront-ils concrètement atteints ?
La politique de la coalition violette doit mener à la
création de 12.300 emplois supplémentaires,
auxquels s'ajouteraient encore 2.700 autres
emplois. Comment ces chiffres ont-ils été plus
précisément calculés ? Quelles sont les mesures
qui doivent permettre la création de ces emplois
supplémentaires ?
Une étude réalisée par l'université de Liège
indiquerait que la politique violette mènera à la
création de 12.300 emplois supplémentaires. Je n'ai
pas encore reçu cette étude. Quand pourrons-nous
en disposer ?
11.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): Ik hou
mij altijd aan mijn beloftes. De studie werd vorige
week elektronisch en op papier aan de commissie
11.02 Yves Leterme ministre (en néerlandais) :
Je tiens toujours mes promesses. L'étude a été
remise à la commission par voie électronique et sur
11/03/2008
CRABV 52
COM 138
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
12
bezorgd.
papier la semaine dernière.
11.03 De voorzitter: Dat klopt.
11.03 Le président : C'est exact.
11.04 Minister Yves Leterme (Nederlands): Als
het nodig is, kan ik altijd nog een exemplaar van de
studie bezorgen.
In de begroting besteedt de regering inderdaad veel
aandacht aan het activeringsbeleid. De concrete
maatregelen worden nog besproken in het kader
van de regeringsonderhandelingen. Op dit moment
is de werkgelegenheidsgraad in ons land 61,8
procent en dat is onder het Europees gemiddelde
van 65 procent. De achterstand is bovendien
toegenomen,
dus
een
inhaalbeweging
is
noodzakelijk.
De regering gaat uit van de vooruitzichten voor
2008 van het Planbureau, die ook verwerkt werden
in de eigen begrotingscontrole van de RVA. Er
wordt een toename verwacht van de binnenlandse
werkgelegenheid met 46.600 eenheden en een
afname van het aantal uitkeringsgerechtigde
werkzoekende met 10.100 fysieke eenheden. De
RVA houdt geen rekening met de gevolgen van het
activeringsplan.
In samenwerking met FOREM heeft de universiteit
van Luik een studie uitgevoerd die ik ter
beschikking
heb
gesteld
van
het
commissiesecretariaat. Deze studie berekent de
effecten van het activeringsbeleid, los van de
economische
conjunctuur
en
van
de
karakteristieken van de betrokkenen.
11.04 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) : Si
nécessaire, je peux toujours vous en faire parvenir
un exemplaire supplémentaire.
Dans le budget, le gouvernement a en effet accordé
beaucoup d'attention à la politique d'activation. Les
mesures concrètes sont encore en discussion dans
le cadre des négociations gouvernementales. Le
taux d'emploi dans notre pays est actuellement de
61,8 %, soit un taux inférieur à la moyenne
européenne qui est de 65 %. Le retard de la
Belgique sur ce plan augmente et des mesures de
rattrapage s'imposent donc.
Le gouvernement se base sur les perspectives
2008 élaborées par le Bureau du Plan, perspectives
qui ont également été reprises dans le contrôle
budgétaire de l'ONEm. On s'attend à une
augmentation de l'emploi intérieur de 46.600 unités
et à une diminution du nombre de chômeurs
indemnisés demandeurs d'emploi de 10.100 unités
physiques. L'ONEm ne tient pas compte des
conséquences du plan d'activation.
En collaboration avec le FOREM, l'université de
Liège a réalisé une étude que j'ai mise à la
disposition du secrétariat de la commission. Cette
étude a calculé les effets de la politique d'activation,
indépendamment de la conjoncture économique et
des caractéristiques des intéressés.
Uit de studie blijkt dat door het begeleidingsplan de
overgang naar werk steeg van 13,6 procent naar
21,8 procent. De stijging met 8,2 procent wordt
toegepast op de honderdvijftigduizend begeleide
werkzoekenden. Dat is een voorzichtige raming,
want het aantal begeleide werkzoekenden in 2007
lag boven de honderdtachtigduizend.
De bijkomende werkgelegenheid is het resultaat
van het begeleidingsplan in 2008. Ook voor de
budgettaire impact daarvan zijn we uitgegaan van
voorzichtige ramingen. Volgens het Planbureau was
een werkloze die werknemer werd in 2002 goed
voor 25.700 euro. Omgerekend naar 2008 komen
we dan uit op 30.000 euro per werkloze die werk
vindt, terwijl de regering rekening houdt met slechts
20.000 euro.
De regering wil daarnaast een aantal maatregelen
nemen om de mobiliteit van werkzoekenden te
L'étude
révèle
que,
grâce
au
plan
d'accompagnement, la transition vers l'emploi est
passée de 13,6% à 21,8%. Cet accroissement, de
8,2%, est appliqué aux 150.000 demandeurs
d'emploi accompagnés. Il s'agit d'une estimation
prudente, puisque le nombre de demandeurs
d'emploi accompagnés était supérieur à 180.000 en
2007.
Les emplois supplémentaires seront le résultat de la
mise en oeuvre du plan d'accompagnement en
2008. Pour l'incidence budgétaire aussi, nous nous
sommes fondés sur des estimations prudentes.
D'après le Bureau du Plan, chaque demandeur
d'emploi mis au travail en 2002 représentait 25.700
euros ce qui, après conversion pour 2008, équivaut
à 30.000 euros par demandeur d'emploi trouvant du
travail. Or, le gouvernement tient compte de 20.000
euros seulement.
Par ailleurs, le gouvernement entend prendre une
série de mesures pour accroître la mobilité des
CRABV 52
COM 138
11/03/2008
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
13
vergroten en de werkloosheidsvallen te bestrijden.
Die voorstellen werden reeds voorgelegd aan het
beheercomité van de RVA, zodat ze vanaf 1 april in
werking kunnen treden. Daarnaast zal de
werkbonus en het minimumloon vanaf 1 oktober
verhoogd worden. Volgens een voorzichtige
schatting zou dat 2.700 extra jobs opleveren. Voor
2008 werd 33 miljoen euro vrijgemaakt voor deze
activeringsinitiatieven. Zo komen we uit op een
terugverdieneffect per werkloze van 12.300 tot
20.000 euro.
demandeurs d'emploi et pour lutter contre les
pièges à l'emploi. Ces propositions ont déjà été
soumises au comité de gestion de l'ONEm, aussi
pourront-elles entrer en vigueur dès le 1
er
avril. En
outre, le bonus crédit d'emploi et le salaire minimum
seront majorés à partir du 1
er
octobre. D'après une
estimation prudente, ces mesures créeront 2.700
emplois supplémentaires. Pour 2008, 33 millions
d'euros ont été dégagés pour ces initiatives
d'activation. Nous obtenons ainsi un effet retour de
12.300 à 20.000 euros par demandeur d'emploi.
De defensief geraamde gunstige budgettaire impact
bedraagt 246 miljoen euro. De extra maatregelen,
zoals de versterking van de werkbonus, leveren nog
eens 40,5 miljoen euro op. Samen geeft dat dus
286,5 miljoen euro aan gunstige maatregelen. Deze
cijfers zijn uiteraard geen verworvenheden, maar ze
zijn wel wetenschappelijk onderbouwd. We gaan de
effecten uiteraard monitoren, zowel wat het aantal
activeringen als wat de budgettaire weerslag betreft.
De uiteindelijke impact op de jobcreatie hangt
natuurlijk niet alleen af van de effecten van het
activeringsbeleid, maar ook van allerlei macro- en
micro-economische parameters. Dit is eigen aan
elke begroting. Iedere raming is slechts een
benadering van de realiteit, maar ik denk niet dat
we grote budgettaire verrassingen moeten
verwachten, gelet op het defensieve karakter van
de ramingen.
L'estimation défensive de l'incidence budgétaire
favorable s'élève à 246 millions d'euros. Les
mesures supplémentaires, comme le renforcement
du système du bonus à l'emploi, rapportent encore
40,5 millions d'euros supplémentaires, ce qui
représente donc un montant total de 286,5 millions
d'euros pour les mesures favorables. Ces chiffres
ne sont évidemment pas définitifs mais sont
scientifiquement
étayés.
Les
effets
feront
évidemment l'objet d'un monitoring, tant en ce qui
concerne le nombre d'activations que l'incidence
budgétaire.
L'incidence finale sur la création d'emplois ne
dépend évidemment pas seulement des effets de la
politique d'activation, mais aussi d'une série de
paramètres macro- et microéconomiques, ce qui
est propre à chaque budget. Chaque estimation ne
constitue qu'une approche de la réalité mais je ne
pense pas que nous devrons nous attendre à
d'importantes surprises budgétaires, vu le caractère
défensif des estimations.
11.05 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): We
kunnen alleen maar hopen dat dankzij het
regeerakkoord nog meer mensen werk zullen
vinden, want dat is de beste oplossing voor de
mensen zelf, voor de bedrijven en voor de
Schatkist.
11.05 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Nous ne
pouvons qu'espérer que l'accord de gouvernement
permettra à un plus grand nombre de personnes
encore de trouver un emploi, car il s'agit-là de la
meilleure solution pour les gens, pour les
entreprises et pour le Trésor.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
12 Vraag van de heer Peter Vanvelthoven aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting,
Mobiliteit en Institutionele Hervormingen over
"het begroten van de inkomsten uit de verkoop
van gebouwen" (nr. 2871)
12 Question de M. Peter Vanvelthoven au vice-
premier ministre et ministre du Budget, de la
Mobilité et des Réformes institutionnelles sur "la
budgétisation des recettes tirées de la vente de
bâtiments" (n° 2871)</b>
12.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Mijn vraag
heeft betrekking op de verkoop van gebouwen. Ik
ben vooral geïnteresseerd in de lijst van de te
verkopen gebouwen, de lijst dus waarop men zich
zal baseren om het steen-voor-steenprincipe toe te
passen.
12.01 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Ma
question a trait à la vente de bâtiments. Je
souhaiterais essentiellement disposer de la liste des
immeubles à vendre, à savoir la liste sur laquelle on
se basera pour appliquer le principe d'un
réinvestissement immobilier.
12.02 Minister Yves Leterme (Nederlands): Ik kan 12.02 Yves Leterme, ministre (en néerlandais) :
11/03/2008
CRABV 52
COM 138
KAMER
-2
E ZITTING VAN DE
52
E ZITTINGSPERIODE
2007
2008
CHAMBRE
-2
E SESSION DE LA
52
E LEGISLATURE
14
nog geen lijst geven, omdat de Regie der
Gebouwen niet spontaan een exhaustieve lijst kon
geven van alle gebouwen die zij onder haar beheer
heeft. Honderd miljoen euro is in elk geval geen
overdreven ambitie. De Regie zal in de komende
weken de lijst opstellen. Tegen de budgetcontrole
zullen we alle gegevens hebben.
Je ne puis pas encore communiquer de liste, parce
que la Régie des Bâtiments n'a pas pu fournir
spontanément une liste exhaustive de tous les
bâtiments dont elle assure la gestion. Une somme
de cent millions d'euros ne constitue en tout cas
pas une ambition exagérée. La Régie établira la
liste au cours des semaines à venir. Nous
disposerons de toutes les données pour le contrôle
budgétaire.
12.03 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit): Dan kan
ook het Parlement alleen maar op die gegevens
wachten.
12.03 Peter Vanvelthoven (sp.a-spirit) : Dans ce
cas, le Parlement ne peut lui aussi qu'attendre ces
données.
De bespreking van de vragen en interpellaties
eindigt om 11.20 uur.
La discussion des questions se termine à 11 h 20.