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C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
mardi dinsdag
25-10-2005 25-10-2005
Après-midi Namiddag
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i
SOMMAIRE
INHOUD
Questions jointes de
1
Samengevoegde vragen van
1
-
M.
Carl Devlies au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "le changement de cap en matière de politique
budgétaire" (n° 7446)
1
- de heer Carl Devlies aan de vice-eerste minister
en minister van Begroting en Overheidsbedrijven
over "de koerswijziging inzake
begrotingsbeleid" (nr. 7446)
1
- M. Carl Devlies à la vice-première ministre et
ministre du Budget et de la Protection de la
consommation sur "l'évaluation de la politique
mise en oeuvre par le ministre du
Budget" (n° 8525)
1
- de heer Carl Devlies aan de vice-eerste minister
en minister van Begroting en Overheidsbedrijven
over "de evaluatie van het door de minister van
begroting gevoerde beleid" (nr. 8525)
1
Orateurs: Carl Devlies, Freya Van den
Bossche, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Carl Devlies, Freya Van den
Bossche, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Questions jointes de
4
Samengevoegde vragen van
4
- M. Hendrik Bogaert au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "l'excédent budgétaire réalisé en 2004"
(n° 8179)
4
- de heer Hendrik Bogaert aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het gerealiseerde
begrotingsoverschot in 2004" (nr. 8179)
4
- M. Hendrik Bogaert à la vice-première ministre et
ministre du Budget et de la Protection de la
consommation sur "le solde de financement du
budget selon les normes SEC et EDP" (n° 8688)
4
- de heer Hendrik Bogaert aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "het vorderingensaldo in
de begroting volgens de ESER- en de EDP-
definitie" (nr. 8688)
4
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert au vice-premier
ministre et ministre du Budget et des Entreprises
publiques sur "les dépenses de cabinet des
cabinets ministériels fédéraux" (n° 8452)
5
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "de kabinetsuitgaven van
de federale ministeriële kabinetten" (nr. 8452)
5
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Questions jointes de
5
Samengevoegde vragen van
5
- M. Jacques Chabot au vice-premier ministre et
ministre des Finances sur "l'arrêté royal à prendre
en exécution du plan comptable général" (n° 8658)
5
- de heer Jacques Chabot aan de vice-eerste
minister en minister van Financiën over "het te
nemen koninklijk besluit tot uitvoering van het
algemeen boekhoudplan" (nr. 8658)
5
- M. Luk Van Biesen à la vice-première ministre et
ministre du Budget et de la Protection de la
consommation sur "l'instauration de la double
comptabilité en application des lois des 16 et
22 mai 2003" (n° 8696)
5
- de heer Luk Van Biesen aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de invoering van de
dubbele boekhouding in toepassing van de wetten
van 16 en 22 mei 2003" (nr. 8696)
5
Orateurs: Jacques Chabot, Luk Van Biesen,
Freya Van den Bossche, vice-première
ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation, Carl Devlies
Sprekers: Jacques Chabot, Luk Van Biesen,
Freya Van den Bossche, vice-eerste minister
en minister van Begroting en
Consumentenzaken, Carl Devlies
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Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la Consommation sur "la taxe sur
certaines sicav" (n° 8685)
8
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de heffing op sommige
beveks" (nr. 8685)
8
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "le calcul du
précompte professionnel en 2006" (n° 8686)
8
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de berekening van de
bedrijfsvoorheffing in 2006" (nr. 8686)
8
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la
consommation, Carl Devlies
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken, Carl
Devlies
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "le maintien du
système du cliquet pour l'essence et le diesel"
(n° 8687)
10
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de aanhouding van het
cliquetsysteem op benzine en diesel" (nr. 8687)
10
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la répartition
du solde primaire entre les diverses entités du
pays" (n° 8690)
10
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de verdeling van het
primair saldo over de diverse entiteiten in het land"
(nr. 8690)
10
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert au vice-premier
ministre et ministre des Finances sur "le
patrimoine moyen des ménages belges" (n° 8691)
11
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Financiën over
"het gemiddeld vermogen van Belgische
gezinnen" (nr. 8691)
11
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-première ministre et ministre du
Budget et de la Protection de la consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
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1
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
du
MARDI
25
OCTOBRE
2005
Après-midi
______
van
DINSDAG
25
OKTOBER
2005
Namiddag
______
La réunion publique est ouverte à 14 h 06 sous la
présidence de M. Luk Van Biesen.
De vergadering wordt geopend om 14.06 uur door
de heer Luk Van Biesen.
01 Questions jointes de
-
M.
Carl Devlies au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "le changement de cap en matière de
politique budgétaire" (n° 7446)
- M. Carl Devlies à la vice-première ministre et
ministre du Budget et de la Protection de la
consommation sur "l'évaluation de la politique
mise en oeuvre par le ministre du
Budget" (n° 8525)
01 Samengevoegde vragen van
- de heer Carl Devlies aan de vice-eerste minister
en minister van Begroting en Overheidsbedrijven
over "de koerswijziging inzake
begrotingsbeleid" (nr. 7446)
- de heer Carl Devlies aan de vice-eerste minister
en minister van Begroting en Overheidsbedrijven
over "de evaluatie van het door de minister van
begroting gevoerde beleid" (nr. 8525)
01.01 Carl Devlies (CD&V): Mes questions
s'adressaient en fait au précédent ministre du
budget, M. Vande Lanotte. La première concerne
les propos qu'il a tenus le 14 juin 2005, affirmant
qu'un déficit de 0,5
% ne serait pas une
catastrophe budgétaire. Il avait alors été rappelé à
l'ordre par le premier ministre mais nous n'avons
pas encore eu l'occasion d'en débattre en
commission.
Ma deuxième question a trait au budget 2006 qui
comporte un déficit structurel de 1 % ou 3 milliards
d'euros malgré la forte croissance économique
estimée à 2,2 %. Ce déficit sera comblé, selon les
habitudes du gouvernement violet, par le recours à
des mesures uniques et des augmentations de
charges. Le report de charges a valeur de symbole
pour la violette.
La politique du ministre Vande Lanotte était axée
sur la communication plus que sur une véritable
gestion. Quant à l'État social actif, au hamster doré
et au fonds de vieillissement, il n'en est plus guère
question.
01.01 Carl Devlies (CD&V): Mijn vragen waren
eigenlijk gericht aan de vorige begrotingsminister,
de heer Vande Lanotte. Mijn eerste vraag betreft de
uitspraak van minister Vande Lanotte op 14 juni
2005 dat een tekort van 0,5 procent geen
budgettaire ramp zou zijn. Hij werd toen
teruggefloten door de eerste minister, maar we
hadden nog geen kans hierop dieper in te gaan in
deze commissie.
Mijn tweede vraag betreft de begroting 2006, die
met een structureel tekort van 1 procent of 3 miljard
euro wordt ingediend, ondanks de hoge
economische groei die geraamd wordt op 2,2
procent. Dat tekort wordt naar paarse gewoonte
weggewerkt door eenmalige maatregelen en
lastenverhogingen. Het doorschuiven van lasten
naar de toekomst is symbolisch voor paars.
Het beleid van minister Vande Lanotte was eerder
geconcentreerd op communicatie dan op echt
beleid. Over de actieve welvaartstaat, de
goudhamster en het Zilverfonds horen we
nauwelijks nog iets.
Lors de la discussion de la déclaration de politique Bij de bespreking van de beleidsverklaring wou ik
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générale, j'aurais voulu interroger le ministre Vande
Lanotte à ce sujet mais il n'était pas présent en
séance plénière. C'est la raison pour laquelle j'ai
déposé mes questions dans cette commission. La
ministre Van den Bossche a trois possibilités : elle
peut rejeter l'héritage de son prédécesseur,
l'accepter ou l'accepter sous bénéfice d'inventaire.
Je lui suggère d'opter pour cette troisième solution :
ainsi, elle disposera de trois mois pour procéder à
l'inventaire puis d'un temps de réflexion de
quarante jours.
Sous son prédécesseur, le solde primaire a très
nettement diminué : de 6,9 % en 2000, il est passé
à 4,7 % en 2004 puis à 4,1 % en 2005, soit un recul
de huit milliards d'euros par an alors que le CSF, le
FMI et la Commission européenne demandent de
maintenir des excédents élevés. Les recettes
publiques ont augmenté pour atteindre 50,2 %. Les
recettes fiscales et parafiscales ont augmenté de
0,2 % pour atteindre 45,3 %. Notre pression fiscale
est la troisième plus élevée au monde !
minister Vande Lanotte daarover vragen stellen,
maar hij was niet in plenaire aanwezig. Daarom
diende ik mijn vragen in deze commissie in.
Minister Van den Bossche kan de erfenis van haar
voorganger verwerpen, aanvaarden of aanvaarden
onder voorrecht van boedelbeschrijving. Ik stel voor
dat ze dat laatste doet: het geeft haar drie maanden
tijd om een inventaris op te maken en nog veertig
dagen bedenktijd.
Tijdens het beleid van haar voorganger deed zich
een sterke daling voor van het primair saldo van 6,9
procent in 2000 tot 4,7 procent in 2004 en zelfs 4,1
procent in 2005. Dat betekent een achteruitgang
met acht miljard euro per jaar, terwijl de HRF, het
IMF en de Europese Commissie vragen om hoge
overschotten aan te houden. De
overheidsontvangsten stegen naar 50,2 procent.
De fiscale en parafiscale ontvangsten stegen met
0,2 procent tot 45,3 procent. We torsen de derde
hoogste belastingdruk ter wereld.
Nos budgets continuent à présenter des déficits
structurels : 0,9 % en 2003 et 0,4 % en 2004. En
chiffres absolus, la dette publique a même grimpé
jusqu'à plus de 9 milliards d'euros, tandis que la
charge d'intérêts pesant sur le PIB a diminué de
2 %, soit 6 milliards d'euros. Ces six milliards
d'euros ont été affectés aux dépenses.
De toute évidence, la caisse du Fonds de
vieillissement est vide. Les 5 milliards d'euros
apportés par Belgacom ont été utilisés pas moins
de trois fois : pour pallier le déficit en 2003, pour
réduire la dette et pour alimenter le Fonds de
vieillissement. Comment est-ce possible ?
Onze begrotingen blijven structurele tekorten
vertonen: 0,9 procent in 2003 en 0,4 procent in
2004. In absolute cijfers is de overheidsschuld zelfs
gestegen tot meer dan 9 miljard euro, terwijl het
rentebeslag op het BBP afnam met 2 procent of 6
miljard euro. Die 6 miljard euro ging naar de
uitgaven.
Het Zilverfonds is duidelijk een lege doos. De
Belgacomopbrengst van 5 miljard euro werd niet
minder dan drie keer aangewend: om het tekort in
2003 te verhelpen, om de schuld af te bouwen en
om het Zilverfonds op te bouwen. Hoe kan dat?
Le précompte professionnel aussi est
continuellement reporté et s'élève à présent déjà à
deux milliards d'euros. Les responsables de
l'établissement du budget 2008 devront tenir
compte de ces données. Ainsi, 263 millions d'euros
devront être prévus pour les pensions de
Belgacom. Ces nouvelles charges découlent
d'opérations uniques qui doivent créer l'illusion d'un
budget en équilibre. Nous constatons toutefois que
l'évolution structurelle de notre budget est
défavorable et constitue une menace pour notre
avenir.
Ook wordt de bedrijfsvoorheffing voortdurend
doorgeschoven en ondertussen is dat bedrag al
opgelopen tot 2 miljard euro. Wie de begroting van
2008 zal moeten opmaken, zal met al deze
gegevens worden geconfronteerd. Zo zal men dan
voor de Belgacompensioenen 263 miljoen euro
moeten inschrijven. Dit zijn nieuwe lasten die het
gevolg zijn van eenmalige operaties, die de illusie
moeten creëren van een begroting in evenwicht.
Wij stellen echter vast dat de structurele evolutie
van onze begroting ongunstig is en onze toekomst
bedreigt.
Quelle est la position de la ministre?
Wat is het standpunt van de minister?
01.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): M. Vande Lanotte a une nouvelle fois
présenté un budget en équilibre pour 2006. Ce
facteur est important pour la confiance des
01.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Minister Vande Lanotte stelde voor
2006 opnieuw een begroting in evenwicht op, wat
belangrijk is voor het consumentenvertrouwen. Het
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consommateurs. L'accord de gouvernement prévoit
un équilibre budgétaire jusqu'en 2006 inclus et un
excédent de 0,3 % pour le PIB en 2007. Malgré les
revers qu'il a essuyés, le gouvernement a toujours
respecté son engagement. La Belgique affiche un
solde primaire de 4 % et figure ainsi dans le peloton
de tête de la zone euro.
Le solde primaire en 2006 s'élève à 4 % du PIB
pour l'ensemble des pouvoirs publics, à 3,8 % pour
les autorités fédérales et à 0,1 % pour la sécurité
sociale. Les chiffres détaillés ne sont pas encore
disponibles pour 2007. Ceux-ci seront publiés dans
le programme de stabilité de fin novembre. Les
charges d'intérêts continueront sans doute à
diminuer en 2007, à concurrence d'environ 0,2 %.
Etant donné que le gouvernement veut maintenir
un excédent de 0,3 % pour le PIB en 2007, le solde
primaire restera plus ou moins stable.
Le solde structurel, qui par le passé n'a jamais été
publié par aucune instance, présente deux types de
corrections, d'une part la correction relative aux
composantes cycliques et d'autre part, l'incidence
des mesures uniques. A mes yeux, la mesure anti-
abus relative à la TVA ne constitue pas une mesure
unique.
regeerakkoord gaat uit van een budgettair
evenwicht tot en met 2006 en een overschot van
0,3 procent BBP in 2007. De regering is ondanks
tegenslagen altijd haar engagement nagekomen.
Met een primair saldo van 4 procent behoort België
tot de koplopers van de eurozone.
Het primair saldo in 2006 bedraagt voor de
gezamenlijke overheid 4 procent BBP, voor de
federale overheid 3, 8 procent en voor de sociale
zekerheid -0,1 procent. Er zijn nog geen
gedetailleerde cijfers beschikbaar voor 2007. Deze
worden gepubliceerd in het stabiliteitsprogramma
van eind november. Waarschijnlijk zullen de
intrestlasten in 2007 verder dalen met ongeveer 0,2
procent. Aangezien de regering blijft vasthouden
aan een overschot van 0,3 procent BBP in 2007,
zal het primair saldo zo goed als stabiel blijven.
Het structureel saldo, dat in het verleden door geen
enkele instantie werd gepubliceerd, bevat twee
soorten van correcties, enerzijds de correctie voor
de cyclische componenten en anderzijds de impact
van de eenmalige maatregelen. De
antimisbruikmaatregel in de BTW is volgens mij
geen eenmalige maatregel.
Les 1 740 millions d'euros provenant de ce que
vous qualifiez d'agréables surprises budgétaires
non récurrentes serviront à compenser l'incidence
de certaines mauvaises surprises qui, elles, ne se
sont produites qu'une seule fois. Les mesures
ponctuelles adoptées représentent 0,6 % du PIB ;
certaines seront récurrentes. Il s'agit en fin de
compte de huit opérations ponctuelles de 1 180
millions d'euros, soit 0,4 % du PIB. Je crois que
tout gouvernement engrange à un moment ou à un
autre des recettes ponctuelles. Ce budget ne revêt
dès lors aucun caractère exceptionnel.
Pour la fixation du solde structurel, il convient aussi
de tenir compte de la composante cyclique. Le
Bureau fédéral du plan procèdera à une nouvelle
estimation de la croissance potentielle et du output
gap. Compte tenu de la croissance sur la période
2004-2006, on peut penser qu'il y aura en 2006 un
output gap négatif.
De 1 740 miljoen euro aan zogenaamde eenmalige
meevallers zijn noodzakelijk om het effect van een
aantal eenmalige tegenvallers te compenseren.
Eenmalige maatregelen vertegenwoordigen 0,6
procent van het BBP, waarvan een deel een
recurrent karakter heeft. Uiteindelijk gaat het om
acht eenmalige operaties van 1 180 miljoen euro of
0,4 procent van het BBP. Ik denk niet dat er ooit
een regering is geweest, die geen eenmalige
ontvangsten heeft gehad. Deze begroting is dus
geen uitzondering.
Voor de bepaling van het structureel saldo moet
ook rekening gehouden worden met de cyclische
component. Het Federaal Planbureau zal een
nieuwe raming maken van de potentiële groei en
van de output gap. Gezien de groei over de periode
2004-2006 kan men er van uitgaan dat er een
negatieve output gap zal zijn in 2006.
01.03 Carl Devlies (CD&V): La ministre a évoqué
essentiellement le budget 2006. Ce qui
m'intéressait, c'était d'évaluer la politique de son
prédécesseur et de connaître le point de vue de la
nouvelle ministre à ce sujet. Je constate qu'elle
poursuit dans la même voie. Il me revient que la
baisse du solde primaire se poursuivrait.
La ministre conteste visiblement les chiffres de la
01.03 Carl Devlies (CD&V): De minister heeft het
hier vooral gehad over de begroting van 2006. Ik
wilde echter het gevoerde beleid evalueren en daar
het standpunt van de minister over kennen. Ik stel
vast dat men verder gaat op hetzelfde pad. Ik
verneem dat het primair saldo nog verder zal dalen.
De cijfers van de Nationale Bank worden blijkbaar
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Banque nationale mais, personnellement, je m'en
tiens aux résultats publiés dans son rapport annuel.
betwist, maar ik houd me aan de resultaten die
gepubliceerd werden in het jaarverslag.
Et il faut encore y ajouter les problèmes que je
n'avais pas encore évoqués, tels que les bâtiments
qui sont revendus et qui créent de nouvelles
charges pour le futur. Cette réponse ne me satisfait
pas.
Je conseille à la ministre d'examiner attentivement
la politique du ministre précédent. Nous débattrons
de plusieurs questions fondamentales dans les
mois à venir.
En dan zijn er nog pijnpunten die ik nog niet had
aangehaald, zoals de gebouwen die worden
doorverkocht en die nieuwe lasten creëren voor de
toekomst. Ik ben niet tevreden met dit antwoord.
Ik raad de minister aan om het beleid van de
voormalige minister nog eens goed na te kijken.
Een aantal fundamentele zaken zullen wij de
volgende maanden verder bespreken.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Questions jointes de
- M. Hendrik Bogaert au vice-premier ministre et
ministre du Budget et des Entreprises publiques
sur "l'excédent budgétaire réalisé en 2004"
(n° 8179)
- M. Hendrik Bogaert à la vice-première ministre
et ministre du Budget et de la Protection de la
consommation sur "le solde de financement du
budget selon les normes SEC et EDP" (n° 8688)
02 Samengevoegde vragen van
- de heer Hendrik Bogaert aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "het gerealiseerde
begrotingsoverschot in 2004" (nr. 8179)
- de heer Hendrik Bogaert aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "het vorderingensaldo
in de begroting volgens de ESER- en de EDP-
definitie" (nr. 8688)
02.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Quelle est,
depuis 1999, la différence entre la définition EDP
(excessive deficit procedure) et la méthode SEC
(Système européen de comptes nationaux et
régionaux) ? Pourrais-je obtenir un tableau à ce
sujet ? Le ministre peut-il me fournir des précisions,
par année, pour chacune des différences ?
Le ministre a déclaré en séance plénière que l'on a
utilisé les définitions EDP dès l'entrée en fonction
du gouvernement mais ce n'est pas vrai. Depuis
2003, on utilise bel et bien la méthode SEC.
02.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Wat is sinds
1999 het verschil tussen de EDP-definitie
(excessive deficit procedure) en de ESR-methode
(Europees Stelsel van Nationale en Regionale
Rekeningen)? Kan ik hierover een tabel krijgen?
Kan de minister een toelichting geven per jaar bij
elk van de verschillen?
De minister zei in de plenaire vergadering dat men
van bij de start van de regering EDP-definities
gebruikt, maar dit is niet correct. Men gebruikte wel
degelijk de ESR-methode sinds 2003.
02.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): Il est tout à fait inexact que le
gouvernement a subitement décidé d'appliquer la
définition EDP. La méthodologie du SEC 95 a été
adaptée en 2001 en vue d'exclure du calcul du
solde de financement les gains nets d'intérêts
provenant de certaines transactions financières,
telles que les swaps. Dans le cadre de la procédure
des déficits publics excessifs, cette correction n'est
pas prise en considération.
Ce n'est pas davantage le cas pour l'évaluation des
programmes de stabilité par la Commission
européenne. Par conséquent, le gouvernement
s'est toujours basé sur la définition EDP du solde
de financement ou la définition dite de Maastricht.
02.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het is helemaal niet juist dat de
regering plots is overgeschakeld op de EDP-
definitie. De methodologie van ESR 95 werd in
2001 aangepast om de netto rentewinsten van
bepaalde financiële transacties, de swap-
verrichtingen, uit de berekening van het
vorderingssaldo te weren. In het kader van de
procedure inzake buitensporige tekorten wordt met
deze correctie geen rekening gehouden.
Dat is evenmin het geval voor de evaluatie van de
stabiliteitsprogramma's door de Europese
Commissie. Bijgevolg heeft de regering zich steeds
gebaseerd op de EDP-definitie van het
vorderingssaldo of de Maastricht-definitie. In de
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Le communiqué de presse relatif à la situation des
finances publiques belges en 2003 précise déjà
que les comptes des pouvoirs publics ont été
établis sur la base de la définition de Maastricht.
Les différences entre EDP et SEC sont dues aux
swaps. Ces tableaux figurent dans les statistiques
de la Banque nationale. Je les transmettrai à
M. Bogaert.
persmededeling over de Belgische
overheidsfinanciën in 2003 wordt reeds vermeld dat
de rekeningen van de overheid zijn opgesteld
volgens de Maastricht-definitie.
De verschillen tussen EDP + en ESR zijn te wijten
aan de swap's. Deze tabellen staan in de
statistieken van de Nationale Bank. Ik zal ze aan de
heer Bogaert bezorgen.
02.03 Hendrik Bogaert (CD&V): La déclaration
gouvernementale fait clairement référence à la
méthodologie SEC et non à la norme EDP. Un
article paru dans De Tijd fait également état du
revirement. J'analyserai ce tableau et je ne
manquerai pas de revenir sur la question.
02.03 Hendrik Bogaert (CD&V): In de
beleidsverklaring werd duidelijk verwezen naar
ESR en niet naar EDP. In De Tijd is ook een artikel
verschenen waarin men de ommezwaai heeft
geconstateerd. Ik zal de tabel onderzoeken en ik
zal hier zeker op terugkomen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de M. Hendrik Bogaert au vice-
premier ministre et ministre du Budget et des
Entreprises publiques sur "les dépenses de
cabinet des cabinets ministériels fédéraux"
(n° 8452)
03 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Overheidsbedrijven over "de kabinetsuitgaven
van de federale ministeriële kabinetten" (nr. 8452)
03.01 Hendrik Bogaert (CD&V): L'arrêté royal du
19 juillet 2003 charge la Chancellerie du premier
ministre de contrôler les dépenses des cabinets.
Ce contrôle interne a été levé il y a quelque temps
déjà. La Cour des comptes exerce entre temps un
contrôle externe. Pourquoi la Chancellerie ne
s'acquitte-t-elle pas de sa mission ?
03.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Het koninklijk
besluit van 19 juli 2003 geeft de Kanselarij van de
eerste minister de opdracht om de uitgaven van de
kabinetten te controleren. Deze interne controle is
al een tijdje opgeschort. Het Rekenhof oefent
intussen een externe controle uit. Waarom voert de
Kanselarij deze taak niet uit?
03.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): La Cour des comptes assure le
contrôle externe des dépenses des cabinets. Un
contrôle des dépenses de personnel est en
préparation.
03.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het Rekenhof staat in voor de
externe controle van de kabinetsuitgaven.
Momenteel staat een controle van de
personeelsuitgaven op stapel.
03.03 Hendrik Bogaert (CD&V): L'arrêté royal en
question instaure bien un contrôle interne et non
pas un contrôle externe de la Cour des comptes. Je
demanderai à la Cour des comptes de m'informer
de l'état de cet examen.
03.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Het koninklijk
besluit in kwestie voert wel degelijk een interne
controle in, en niet een externe door het Rekenhof.
Ik zal het Rekenhof om een stand van zaken van
dat onderzoek vragen.
L'incident est clos.
Président: Carl Devlies.
Het incident is gesloten.
Voorzitter: de heer Carl Devlies.
04 Questions jointes de
- M. Jacques Chabot au vice-premier ministre et
ministre des Finances sur "l'arrêté royal à
prendre en exécution du plan comptable général"
(n° 8658)
- M. Luk Van Biesen à la vice-première ministre et
ministre du Budget et de la Protection de la
consommation sur "l'instauration de la double
04 Samengevoegde vragen van
- de heer Jacques Chabot aan de vice-eerste
minister en minister van Financiën over "het te
nemen koninklijk besluit tot uitvoering van het
algemeen boekhoudplan" (nr. 8658)
- de heer Luk Van Biesen aan de vice-eerste
minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de invoering van de
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comptabilité en application des lois des 16 et
22 mai 2003" (n° 8696)
dubbele boekhouding in toepassing van de
wetten van 16 en 22 mei 2003" (nr. 8696)
04.01 Jacques Chabot (PS): Les lois des 16 et 22
mai 2003 relatives au plan comptable général ont
paru au Moniteur belge les 25 juin et 3 juillet 2003.
Malheureusement, aucune suite n'a été donnée au
projet d'arrêté d'exécution. Quelles en sont les
raisons ? Quel serait le coût budgétaire de la mise
en oeuvre du plan comptable général
? Sur
combien d'années budgétaires peut-il être réparti ?
Selon certains, une comptabilité analytique ne suffit
pas, vu le règlement 2223/96 relatif au Système
européen des comptes nationaux et régionaux
dans l'Union européenne. Quelle est votre position
à ce sujet ?
Notre Parlement a accepté la suppression du visa
préalable de la Cour des comptes sous réserve de
mise en oeuvre du plan comptable général.
Comment procède la Cour des comptes
actuellement
? Le visa préalable est-il déjà
supprimé ?
Enfin, la Commission de normalisation de la
comptabilité publique, à la demande des
Communautés et des Régions, vous a demandé
d'inscrire le projet d'arrêté royal à l'agenda de la
conférence interministérielle du Budget et des
Finances. Quelle est votre réponse ?
04.01 Jacques Chabot (PS): De wetten van 16 en
22 mei 2003 betreffende de organisatie van de
begroting en de comptabiliteit van de federale Staat
zijn in het Belgisch Staatsblad van 25 juni en 3 juli
2003 verschenen. Jammer genoeg is het ontwerp-
uitvoeringsbesluit in de lade blijven liggen. Hoe
komt dat? Wat zou de begrotingskost van de
tenuitvoerlegging van het algemeen
boekhoudkundig plan zijn? Over hoeveel
begrotingsjaren kan dat kostenplaatje worden
gespreid?
Volgens sommigen volstaat een analytische
boekhouding niet, gelet op de verordening nr.
2223/96 inzake het Europees systeem van
nationale en regionale rekeningen in de Europese
Unie. Wat is uw standpunt dienaangaande?
Ons parlement heeft ingestemd met de afschaffing
van het voorafgaand visum van het Rekenhof,
onder voorbehoud van de tenuitvoerlegging van het
algemeen boekhoudkundig plan. Hoe gaat het
Rekenhof thans te werk? Is het voorafgaand visum
al afgeschaft?
Op verzoek van de Gemeenschappen en
Gewesten heeft de Commissie voor de normalisatie
van de openbare comptabiliteit u gevraagd het
ontwerp-koninklijk besluit op de agenda van de
interministeriële conferentie Begroting en Financiën
te plaatsen. Wat antwoordt u hierop?
04.02 Luk Van Biesen (VLD): Les textes de loi de
mai 2003 instaurent un système de comptabilité en
partie double pour les pouvoirs publics fédéraux.
Par le biais de la loi-programme, cette instauration
a été constamment reportée. La sous-commission
Cour des comptes de la Chambre avait pourtant
demandé instamment que le gouvernement
s'attache à faire progresser ce dossier. La
comptabilité en partie double est en effet un outil
indispensable pour améliorer la gestion des
finances publiques.
La loi interdit tout report au-delà de 2007. Le
Parlement devrait adopter à cet effet une loi
totalement différente. Quelles initiatives compte
prendre la ministre ?
04.02 Luk Van Biesen (VLD): De wetteksten van
mei 2003 voeren een stelsel van dubbele
boekhouding in voor de federale overheden. Door
de programmawet werd het invoeren van deze
boekhouding steeds uitgesteld. De subcommissie
Rekenhof van de Kamer drong er nochtans
eenparig op aan om werk te maken van dit dossier.
De dubbele boekhouding is immers een
noodzakelijk instrument voor een beter beheer van
de openbare financiën.
Een uitstel na 2007 is volgens de wet niet mogelijk,
of het Parlement zou een volledig andere wet
moeten goedkeuren. Welke initiatieven zal de
minister nemen?
04.03 Freya Van den Bossche, ministre (en
français) : Le gouvernement souhaite réorienter la
réforme de la comptabilité proposée par la
Commission de normalisation de la comptabilité
publique.
04.03 Minister Freya Van den Bossche (Frans):
De regering wil de hervorming van de
comptabiliteit, zoals voorgesteld door de
Commissie voor de normalisatie van de openbare
comptabiliteit, aanpassen.
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Gérer une comptabilité en partie double, en ce
compris un inventaire de la valeur des biens de
l'État fédéral, exigera beaucoup de temps et de
moyens.
Een dubbele boekhouding voeren, met inbegrip van
een inventaris van de waarde van de goederen van
de federale overheid, zal veel tijd en middelen
vergen.
(En néerlandais) Nos règles comptables doivent
être conformes au Système européen des comptes
(SEC 95). Celui-ci n'exige pas de comptabilité
générale en partie double. Le Conseil des ministres
du 19 mars 2004 a décidé de limiter la réforme
comptable proposée à une comptabilité budgétaire
sur une base transactionnelle.
Le lancement du projet d'implémentation est prévu
pour le premier semestre 2006. Le coût initial était
estimé à 57 millions d'euros mais à la suite de la
réorientation décidée par le gouvernement, il a été
ramené à 31,3 millions d'euros. Cette dépense sera
étalée sur trois années budgétaires.
La comptabilité budgétaire intègre une composante
analytique qui contribuera à accroître la
transparence. Le développement de la comptabilité
analytique se poursuivra sous la direction d'un
centre d'expertise.
La date de l'entrée en vigueur de la nouvelle loi sur
la Cour des comptes est liée à la date de l'entrée
en vigueur de la nouvelle loi de réforme de la
comptabilité fédérale. Grâce à un système
informatique performant, la Cour des comptes
pourra en effet suivre l'évolution des dépenses en
ligne. Je ne me prononce pas sur la façon dont la
Cour des comptes s'acquitte de sa mission à
l'heure actuelle.
Le projet d'arrêté royal fixant le plan comptable a
été inscrit une première fois à l'ordre du jour de la
conférence interministérielle Budget et Finances en
novembre 2004. Il a été décidé à l'époque de
constituer un groupe de travail pour réexaminer la
réforme de la comptabilité. Le SPF Budget et
Contrôle de la gestion prépare actuellement une
proposition de révision des lois du 16 et du 22 mai
2003.
Lors de la conférence interministérielle Finances et
Budget du 1
er
juin 2005, il a été décidé que les
Communautés et les Régions peuvent, si elles le
souhaitent, adopter le système de la comptabilité
en partie double. Mais les Communautés et les
Régions ne se trouvent manifestement pas sur la
même longueur d'ondes.
(Nederlands)
Onze boekingsregels moeten
conform het Europees Systeem van Rekeningen
(ESR-95) zijn. Dit systeem vereist geen algemene
dubbele boekhouding. De ministerraad van 19
maart 2004 heeft beslist om de voorgestelde
hervorming van de comptabiliteit te beperken tot
een budgettaire boekhouding op transactiebasis.
De start van het implementatieproject is gepland
voor het eerste semester van 2006. De
oorspronkelijke kostprijs was geraamd op 57
miljoen euro, maar door de heroriëntering van de
regering is deze herleid tot 31,3 miljoen euro. Deze
uitgave zal worden gespreid over drie
begrotingsjaren.
In de budgettaire boekhouding wordt een
analytische component ingebouwd, wat voor meer
transparantie zal zorgen. De verdere uitbouw van
de analytische boekhouding zal gebeuren onder
leiding van een kenniscentrum.
De datum van inwerkingtreding van de nieuwe wet
op het Rekenhof is gekoppeld aan de datum van
inwerkingtreding van de nieuwe wet houdende de
hervorming van de federale boekhouding. Met een
performant informaticasysteem zal het Rekenhof de
uitgaven immers on line kunnen opvolgen. Ik
spreek mij niet uit over de manier waarop het
Rekenhof zijn opdrachten momenteel uitoefent.
Het ontwerp van koninklijk besluit tot vaststelling
van het boekhoudplan werd een eerste maal op de
agenda van de interministeriële conferentie
Begroting en Financiën geplaatst in november
2004. Er werd toen beslist een werkgroep op te
richten om de hervorming van de boekhouding
opnieuw te onderzoeken. De FOD Budget en
Beheerscontrole werkt op dit moment aan een
voorstel om de wetten van 16 en 22 mei 2003 te
herzien.
Op de interministeriële conferentie Financiën en
Begroting van 1 juni 2005 werd beslist dat de
Gemeenschappen en de Gewesten, als zij dat
wensen, mogen overgaan tot het systeem van
dubbele boekhouding. Maar blijkbaar zitten de
Gemeenschappen en de Gewesten niet op
dezelfde lijn.
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04.04 Luk Van Biesen (VLD): Je ne vois pas bien
où le ministre veut en venir. Je demande que la
clarté soit faite rapidement.
04.04 Luk Van Biesen (VLD): Het is mij nog niet
duidelijk welke richting de minister wil uitgaan. Ik
dring aan op snelle duidelijkheid.
04.05 Carl Devlies (CD&V): Il est inadmissible
que le pouvoir fédéral impose la comptabilité en
partie double aux communes mais ne l'applique
pas elle-même. La réponse du ministre me fait
craindre qu'il ne se passera rien dans les deux
années à venir.
04.05 Carl Devlies (CD&V): Het gaat niet op dat
de federale overheid de dubbele boekhouding wel
oplegt aan de gemeenten, maar ze zelf intussen
niet toepast. Het antwoord van de minister doet me
vrezen dat er de komende twee jaar niets zal
gebeuren.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la Consommation sur "la taxe sur
certaines sicav" (n° 8685)
05 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de heffing op
sommige beveks" (nr. 8685)
05.01 Hendrik Bogaert (CD&V): A propos de ma
deuxième question, il y avait en 2004, si l'on s'en
tient à la définition SEC, un déficit de 248 millions
d'euros ce qui est en contradiction flagrante avec la
déclaration de politique fédérale qui fait état d'un
équilibre en 2004. Mais, conformément à la
définition EDP à laquelle le ministre n'a cessé de se
référer, les tableaux traduisent un déficit, à telle
enseigne que même le discours politique selon
lequel le budget est en équilibre depuis des années
serait alors mensonger.
Concernant les sicav, M. Reynders a propagé au
cours des dernières semaines les interprétations
les plus diverses et divergentes. Quelle sera
l'incidence budgétaire de chacune de ces
interprétations ?
05.01 Hendrik Bogaert (CD&V): In verband met
mijn vorige vraag: in de ESR-definitie was er in
2004 een tekort van 248 miljoen euro, wat flagrant
in tegenspraak is met de federale beleidsverklaring,
die spreekt over een evenwicht in 2004. Maar ook
in de EDP-definitie, die volgens de minister steeds
werd gehanteerd, is er een tekort in de tabel, zodat
zelfs dan het politieke statement dat de begroting al
enkele jaren in evenwicht is, niet klopt.
Over de beveks heeft minister Reynders de
afgelopen weken al verschillende en uiteenlopende
interpretaties verspreid. Wat is het budgettaire
effect van elke interpretatie?
05.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): Le rôle du ministre du Budget est
d'établir le budget. Le prélèvement sur les sicav
devrait rapporter 235 millions d'euros. Il
n'appartient pas au ministre du Budget, chaque fois
qu'un autre ministre pense tout haut, de calculer le
coût de ces idées.
05.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het is de taak van de minister van
Begroting om een begroting op te maken. De
heffing op beveks moet 235 miljoen euro
opbrengen. Het is niet de taak van de minister van
Begroting om telkens als een andere minister
luidop nadenkt, uit te rekenen wat die gedachten
kosten.
05.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Je note que le
ministre des Finances a pensé tout haut, suscitant
l'inquiétude chez un million d'épargnants. On
cherche à présent à agir sur la conscience des
personnes de cinquante-cinq à soixante ans, qui
ont fait quelques économies en vue de leur retraite,
en les incitant à effectuer des placements à
risques. C'est injustifiable, politiquement et
socialement parlant. Le gouvernement leur
remboursera-t-il la différence si la bourse s'effondre
brutalement ?
05.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Ik neem er akte
van dat de minister van Financiën luidop heeft
nagedacht en daarmee een miljoen spaarders heeft
verontrust. Mensen van 55 à 60 jaar, die een beetje
gespaard hebben voor hun pensioen, probeert men
nu een geweten te schoppen door hen aan te
zetten tot risicovolle beleggingen. Dat is politiek en
maatschappelijk onverantwoord. Zal de regering
hen, wanneer de beurzen plotseling ernstig zouden
zakken, het verschil terugbetalen?
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L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
06 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "le calcul du
précompte professionnel en 2006" (n° 8686)
06 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de berekening van de
bedrijfsvoorheffing in 2006" (nr. 8686)
06.01 Hendrik Bogaert (CD&V): J'ai demandé à
la ministre, en séance plénière, si le précompte
professionnel sera d'emblée calculé correctement,
de manière telle que les salariés puissent le
constater sur leur fiche de salaire, plutôt de ne
procéder à l'imputation lors de l'enrôlement, en
2008. La ministre a répondu qu'elle était favorable
à cette imputation qui est toutefois inenvisageable
parce que l'employeur ne peut communiquer à
l'autorité toutes les informations individuelles.
Pourtant, l'employeur est en possession de bien
des données concernant le trajet entre le domicile
et le lieu de travail, le décumul du montant exonéré
pour les personnes mariées, le coefficient conjugal
pour les cohabitants, etc. Le point de vue du
ministre est donc pour le moins erroné.
Le secrétaire d'État, M. Jamar, a en outre indiqué
que tout travailleur peut demander à son employeur
d'adapter son précompte professionnel, ce qui n'est
pas exact non plus. Un arrêté royal est promulgué
chaque année et le choix n'est pas laissé au
travailleur.
Quel est exactement le point de vue officiel du
gouvernement?
06.01 Hendrik Bogaert (CD&V): In de plenaire
vergadering vroeg ik aan de minister of de
bedrijfsvoorheffing onmiddellijk correct zou worden
berekend, zodat de werknemers het effect op hun
loonbrief zien, in plaats van de verrekening pas te
doen bij de inkohiering in 2008. De minister
antwoordde toen dat zij zo'n correcte
bedrijfsvoorheffing wel genegen is, maar dat zulks
niet kan omdat de werkgever alle individuele
informatie niet kan doorgeven aan de overheid.
Nochtans kent de werkgever een heleboel
gegevens zoals het woon-werkverkeer, de decumul
van de belastingvrije som voor gehuwden, de
huwelijkscoëfficiënt voor samenwonenden,
enzovoort. De stelling van de minister is dan ook,
zacht uitgedrukt, onjuist.
Staatssecretaris Jamar verkondigde bovendien dat
elke werknemer aan zijn werkgever kan vragen om
de inhouding van bedrijfsvoorheffing aan te passen.
Ook dat klopt niet. Elk jaar komt er een KB uit en de
werknemer heeft niet te kiezen.
Wat is nu eigenlijk het officiële standpunt van de
regering?
06.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): Lors de l'approbation de la réforme de
l'impôt des personnes physiques en 2001, le
gouvernement a également décidé des modalités
selon lesquelles la diminution échelonnée de
l'impôt des personnes physiques serait répercutée,
par le biais du précompte professionnel ou de
l'enrôlement. Ces dernières années, le
gouvernement a respecté ce calendrier.
Certaines mesures ne peuvent être répercutées
directement sur le précompte professionnel, parce
que ce n'est que lors du décompte final qu'il
apparaît si le citoyen y a droit. Je songe par
exemple au crédit d'impôt remboursable pour les
enfants à charge ou au crédit d'impôt pour les bas
revenus d'activités.
A ce jour, l'incidence budgétaire cumulée de la
répercussion de la réforme s'élève à 880 millions
d'euros. L'incidence supplémentaire des mesures
qui n'ont pas été totalement répercutées sur le
06.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Bij de goedkeuring van de
hervorming van de personenbelasting in 2001 heeft
de regering tegelijk beslist op welke manier de
gefaseerde verlaging van de personenbelasting
zou worden doorgerekend, via de
bedrijfsvoorheffing of via de inkohiering. Ze heeft
zich de voorbije jaren aan die timing gehouden.
Sommige maatregelen kunnen niet rechtstreeks in
de bedrijfsvoorheffing worden doorgerekend, omdat
pas bij de eindafrekening blijkt of de burger er recht
op heeft, bijvoorbeeld het terugbetaalbaar
belastingkrediet voor kinderen ten laste en het
belastingkrediet voor lage activiteitsinkomsten.
Tot nu toe bedraagt de gecumuleerde budgettaire
impact van de doorgerekende hervorming 880
miljoen euro. De bijkomende impact van de niet
volledig in de bedrijfsvoorheffing doorgerekende
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précompte professionnel se chiffre à 1 260,9
millions d'euros pour 2006. L'incidence cumulée de
la non-répercussion s'élève à 2 454,15 millions
d'euros pour l'année 2007. Les années suivantes,
on examinera pas à pas quelles mesures de la
réforme de l'impôt des personnes physiques
peuvent encore être répercutées sur le précompte
professionnel.
maatregelen bedraagt in 2006 1 260,9 miljoen
euro. De gecumuleerde impact van de niet-
doorrekening voor het jaar 2007 bedraagt 2 454,15
miljoen euro. De volgende jaren zal stapsgewijs
worden bekeken welke maatregelen uit de
hervorming van de personenbelasting verder
kunnen worden doorgerekend in de
bedrijfsvoorheffing.
06.03 Hendrik Bogaert (CD&V): La ministre
admet qu'il existe un problème en ce qui concerne
la répercussion du crédit d'impôt pour les enfants à
charge et les bas revenus, ce qui confirme ce que
nous disons depuis longtemps déjà.
Le tableau 15 de 2001 couvre la période jusqu'à
2004. Des décisions favorables peuvent donc
encore être prises pour 2006. L'espoir fait vivre...
Le fait qu'on examinera graduellement dans quelle
mesure la situation peut être rectifiée constitue une
nouvelle importante. Il est inadmissible que des
ménages accordent tout bonnement un prêt sans
intérêt de 2,5 milliards d'euros au gouvernement.
06.03 Hendrik Bogaert (CD&V): De minister geeft
toe dat er een probleem is voor de doorrekening
van het belastingkrediet voor kinderen ten laste en
lage lonen. Dat is een bevestiging van wat wij al
lang zeggen.
Tabel 15 van 2001 loopt tot 2004. Voor 2006
kunnen dus nog gunstige beslissingen worden
genomen en hoop doet leven. Het is belangrijk
nieuws dat stap per stap zal worden bekeken hoe
de situatie kan worden rechtgetrokken. Het kan niet
dat door de gezinnen zomaar een renteloze lening
van 2,5 miljard euro wordt verstrekt aan de
regering.
06.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): Vous déformez mes propos.
06.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): U verdraait mijn antwoord.
06.05 Carl Devlies (CD&V): Le tableau 15 ne va
pas au-delà de l'année 2004. En 2001, le ministre
des Finances a déclaré devant la commission que
les réductions d'impôts seraient répercutées le plus
rapidement possible sur les précomptes
professionnels.
06.05 Carl Devlies (CD&V): Tabel 15 loopt tot het
jaar 2004. De minister van Financiën heeft in 2001
in de commissie verklaard dat de
belastingverminderingen zo snel mogelijk in de
bedrijfsvoorheffingen zouden worden
doorgerekend.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
07 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "le maintien
du système du cliquet pour l'essence et le
diesel" (n° 8687)
07 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de aanhouding van het
cliquetsysteem op benzine en diesel" (nr. 8687)
07.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Le système de
cliquet sur l'essence et le diesel sera-t-il maintenu
en 2006 et 2007 ? Quel est le montant des recettes
supplémentaires attendues par la ministre pour les
budgets 2006 et 2007 à la suite de cette mesure ?
Quand j'ai posé cette question à la ministre en
séance plénière, elle a répondu qu'aucune décision
n'était encore intervenue sur le sujet.
07.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Blijft het
cliquetsysteem op benzine en diesel ook in 2006 en
2007 bestaan? Hoeveel extra inkomsten verwacht
de minister hierdoor in de begroting van 2006 en
2007? Toen ik de minister deze vraag stelde in de
plenaire vergadering, zei ze dat dit nog niet was
beslist.
07.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): Pour 2006, on table sur des recettes
additionnelles de l'ordre de 19,4 millions d'euros à
la suite du système de cliquet. Ce chiffre est basé
sur les accises supplémentaires de 2005 qui auront
encore effet en 2006 en vertu de la décision du
07.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Voor 2006 werd rekening gehouden
met 19,4 miljoen euro extra inkomsten ingevolge
het cliquetsysteem. Dit op basis van de bijkomende
accijnzen uit 2005 die in 2006 nog uitwerking zullen
hebben na de beslissing van de ministerraad van 9
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Conseil des ministres du 9 septembre 2005. On ne
prévoit pas de relancer le système de cliquet, ce
qui signifie qu'aucune recette supplémentaire n'a
été inscrite au budget 2006 ni 2007.
september 2005. Er wordt niet voorzien in een
herhaling van het bestaande cliquetsysteem, zodat
voor de jaren 2006 en 2007 ook geen bijkomende
opbrengsten werden ingeschreven in de begroting.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
08 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la répartition
du solde primaire entre les diverses entités du
pays" (n° 8690)
08 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de verdeling van het
primair saldo over de diverse entiteiten in het
land" (nr. 8690)
08.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Quelle est,
depuis 1999, la répartition du solde primaire entre
les différentes entités de notre pays ?
08.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Wat is sinds
1999 de verdeling van het primair saldo over de
verschillende entiteiten van ons land?
08.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Les chiffres peuvent être consultés
sur le site internet de la Banque nationale, sauf
pour 2006.
08.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): De cijfers staan op de website van de
Nationale Bank, behalve voor 2006.
08.03 Hendrik Bogaert (CD&V): C'est
précisément cette année-là qui m'intéresse. Les
autres chiffres, je puis effectivement les trouver
moi-même.
08.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Dat is precies het
jaar dat mij interesseert, de overige cijfers kan ik
inderdaad zelf ook wel vinden.
08.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais): A la suite d'une erreur matérielle, les
chiffres pour 2006 ne figurent pas dans la version
néerlandaise. Vous les trouverez dans la version
française.
08.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Door een materiële fout ontbreken de
gegevens voor 2006 in de Nederlandstalige versie.
In de Franstalige versie vindt u ze wel terug.
08.05 Hendrik Bogaert (CD&V): Quelles sont les
raisons de la forte diminution du solde primaire ?
Ce solde est en effet l'indicateur d'une bonne
politique budgétaire.
08.05 Hendrik Bogaert (CD&V): Wat is de
motivatie voor de sterke daling van het primair
saldo? Dit saldo is immers de indicator van een
goed begrotingsbeleid.
08.06 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Il est logique que le solde primaire
diminue en cas d'équilibre budgétaire. Avec un
solde de 4 %, la Belgique se trouve d'ailleurs en
tête du peloton européen.
08.06 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het is logisch dat het primair saldo
daalt bij een begrotingsevenwicht. Met een saldo
van 4 procent is België trouwens een koploper in de
Europese Unie.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
09 Question de M. Hendrik Bogaert au vice-
premier ministre et ministre des Finances sur "le
patrimoine moyen des ménages belges"
(n° 8691)
09 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Financiën
over "het gemiddeld vermogen van Belgische
gezinnen" (nr. 8691)
09.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Le département
Economic Research de la KBC a publié une étude
sur le patrimoine des familles. La ministre souscrit-
elle aux conclusions de cette étude et confirme-t-
elle que les mesures prises par le gouvernement
touchent l'investisseur moyen ? Sur quels éléments
09.01 Hendrik Bogaert (CD&V): De afdeling
Economic Research van de KBC heeft een studie
gepubliceerd met gegevens over de
gezinsvermogens. Bevestigt de minister de
bevindingen van de studie en beaamt zij dat de
maatregelen van de regering de doorsnee belegger
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2005
2006
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
25/10/2005
CRABV 51
COM 724
12
l'estimation des recettes budgétaires
supplémentaires d'un montant de 235 millions
d'euros est-elle basée ?
treffen? Waarop is de raming van de extra
budgettaire opbrengst van 235 miljoen euro
gebaseerd?
09.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Je ne souscris nullement aux
résultats de cette étude, qui ne tient pas compte de
la répartition du patrimoine. En effet, le dixième
décile possède la moitié de l'ensemble du
patrimoine des familles belges. L'investisseur
moyen n'existe donc pas.
09.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik bevestig de resultaten van die
studie zeker niet, omdat zij niets zegt over de
vermogensverdeling. Het tiende deciel bezit
namelijk de helft van de totale Belgische
gezinsvermogens. De doorsnee belegger bestaat
dus niet.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La discussion des questions et interpellatins se
termine à 15 h 05.
De bespreking van de vragen en interpellaties
eindigt om 15.05 uur.
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E SESSION DE LA
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E LEGISLATURE
2005
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E ZITTINGSPERIODE
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