CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51 COM 1254
CRABV 51 COM 1254
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE L
'I
NFRASTRUCTURE
,
DES
C
OMMUNICATIONS ET DES
E
NTREPRISES
PUBLIQUES
C
OMMISSIE VOOR DE
I
NFRASTRUCTUUR
,
HET
V
ERKEER EN DE
O
VERHEIDSBEDRIJVEN
lundi
maandag
26-03-2007
26-03-2007
Après-midi
Namiddag
CRABV 51
COM 1254
26/03/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i
SOMMAIRE
INHOUD
Questions jointes de
1
Samengevoegde vragen van
1
- M. Bart Laeremans au ministre de la Mobilité sur
"le nombre très élevé de vols de nuit au-dessus
de la périphérie nord en janvier et février"
(n° 14507)
1
- de heer Bart Laeremans aan de minister van
Mobiliteit
over
"het
zeer
hoge
aantal
nachtvluchten boven de Noordrand in januari en
februari" (nr. 14507)
1
- M. Olivier Maingain au ministre de la Mobilité sur
"la réalisation d'un cadastre objectif de bruit
comme préalable à l'élaboration d'un plan de
répartition équitable des vols à l'aéroport de
Bruxelles-National" (n° 14704)
1
- de heer Olivier Maingain aan de minister van
Mobiliteit over "de uitwerking van een objectief
geluidskadaster als noodzakelijke voorwaarde
voor het opstellen van een billijk spreidingsplan
voor de vluchten rond Brussel-Nationaal"
(nr. 14704)
1
- M. David Lavaux au ministre de la Mobilité sur
"la réalisation d'un cadastre de bruit réel"
(n° 14840)
1
- de heer David Lavaux aan de minister van
Mobiliteit over "het opmaken van een echt
geluidskadaster" (nr. 14840)
1
Orateurs: Bart Laeremans, Renaat Landuyt,
ministre de la Mobilité
Sprekers: Bart Laeremans, Renaat Landuyt,
minister van Mobiliteit
Questions jointes de
3
Samengevoegde vragen van
3
- M. David Lavaux au ministre de la Mobilité sur
"le projet de simplification du code de la route"
(n° 14389)
3
- de heer David Lavaux aan de minister van
Mobiliteit over "het ontwerp tot vereenvoudiging
van het verkeersreglement" (nr. 14389)
3
- Mme Valérie De Bue au ministre de la Mobilité
sur "l'interpellation de la Ligue des familles sur le
projet de simplification du code de la route"
(n° 14440)
3
- mevrouw Valérie De Bue aan de minister van
Mobiliteit over "het verzoek van de Ligue des
familles
aangaande
het
ontwerp
tot
vereenvoudiging van het verkeersreglement"
(nr. 14440)
3
- Mme Karine Lalieux au ministre de la Mobilité
sur "l'inquiétude des associations qui défendent
les usagers faibles quant au projet de
simplification du code de la route" (n° 14529)
3
- mevrouw Karine Lalieux aan de minister van
Mobiliteit over "de bezorgdheid van de
verenigingen die de zwakke weggebruikers
verdedigen over het ontwerp tot vereenvoudiging
van het verkeersreglement" (nr. 14529)
3
- M. Jef Van den Bergh au ministre de la Mobilité
sur "la simplification du code de la route"
(n° 14702)
3
- de heer Jef Van den Bergh aan de minister van
Mobiliteit over "de vereenvoudiging van het
verkeersreglement" (nr. 14702)
3
Orateurs: Renaat Landuyt, ministre de la
Mobilité, Jef Van den Bergh
Sprekers: Renaat Landuyt, minister van
Mobiliteit, Jef Van den Bergh
Question de M. Jef Van den Bergh au ministre de
la Mobilité sur "le refus de l'IBSR de créer un lien
sur son site web vers un site web consacré au
permis de conduire" (n° 14826)
5
Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "de weigering van het
BIVV om op zijn website een link te leggen naar
de
website
www.gratisrijbewijsonline.be"
(nr. 14826)
5
Orateurs: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, ministre de la Mobilité
Sprekers: Jef Van den Bergh, Renaat
Landuyt
, minister van Mobiliteit
CRABV 51
COM 1254
26/03/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DE
L'INFRASTRUCTURE, DES
COMMUNICATIONS ET DES
ENTREPRISES PUBLIQUES
COMMISSIE VOOR DE
INFRASTRUCTUUR, HET
VERKEER EN DE
OVERHEIDSBEDRIJVEN
du
LUNDI
26
MARS
2007
Après-midi
______
van
MAANDAG
26
MAART
2007
Namiddag
______
La réunion publique est ouverte à 14 h 25 par
M. Francis Van den Eynde, président.
De vergadering wordt geopend om 14.25 uur en
voorgezeten door de heer Francis Van den Eynde.
Le président : Les questions suivantes sont
transformées en questions écrites : n°s 14324 et
14668 de M. Roel Deseyn, n° 14461 de M. Benoît
Drèze, n° 14808 de M. Guido De Padt. Les
questions suivantes sont reportées : n°s 14355,
14654 et 14834 de M. Melchior Wathelet.
De voorzitter: Volgende vragen worden omgezet in
schriftelijke vragen: nrs 14324 en 14668 van de
heer Roel Deseyn, nr. 14461 van de heer Benoît
Drèze, nr. 14808 van de heer Guido De Padt.
Volgende vragen worden uitgesteld: nrs 14355,
14654 en 14834 van de heer Melchior Wathelet.
01 Questions jointes de
- M. Bart Laeremans au ministre de la Mobilité sur
"le nombre très élevé de vols de nuit au-dessus
de la périphérie nord en janvier et février"
(n° 14507)
- M. Olivier Maingain au ministre de la Mobilité
sur "la réalisation d'un cadastre objectif de bruit
comme préalable à l'élaboration d'un plan de
répartition équitable des vols à l'aéroport de
Bruxelles-National" (n° 14704)
- M. David Lavaux au ministre de la Mobilité sur
"la réalisation d'un cadastre de bruit réel"
(n° 14840)
01 Samengevoegde vragen van
- de heer Bart Laeremans aan de minister van
Mobiliteit
over
"het
zeer
hoge
aantal
nachtvluchten boven de Noordrand in januari en
februari" (nr. 14507)
- de heer Olivier Maingain aan de minister van
Mobiliteit over "de uitwerking van een objectief
geluidskadaster als noodzakelijke voorwaarde
voor het opstellen van een billijk spreidingsplan
voor de vluchten rond Brussel-Nationaal"
(nr. 14704)
- de heer David Lavaux aan de minister van
Mobiliteit over "het opmaken van een echt
geluidskadaster" (nr. 14840)
Le président : La question n° 14704 de M. Olivier
Maingain et la question n° 14840 de M. David
Lavaux sont reportées, les auteurs de la question
étant absents.
De voorzitter: De vragen van de heer Olivier
Maingain (nr. 14704) en David Lavaux (nr. 14840)
worden uitgesteld, aangezien de vraagstellers niet
aanwezig zijn.
01.01 Bart Laeremans (Vlaams Belang) : D'après
des données objectives avancées par les
médiateurs, la zone 1 a été survolée la nuit par 485
avions en janvier 2007 et 418 en février, soit une
part respective de 66,5 et 62 % du total. Par rapport
aux mois correspondants de 2006, ces résultats
représentent un doublement. Je tiens à souligner
01.01 Bart Laeremans (Vlaams Belang): Volgens
objectieve cijfers van de ombudsmannen waren er
in januari 2007 485 en in februari 418 nachtvluchten
over zone 1. Dat is respectievelijk 66,5 en 62
procent van het totaal. Tegenover dezelfde
maanden in 2006 betekent dat een verdubbeling. Ik
benadruk dat het om een concrete en correcte
26/03/2007
CRABV 51
COM 1254
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
qu'il s'agit d'une comparaison concrète et correcte.
Des chiffres publiés par l'AWACS circulent
également, mais ils reposent sur une comparaison
entre la situation actuelle et celle de 2002 qui a été
une année de pure concentration.
L'examen de l'évolution durant la période de mai à
décembre 2006 montre que la suppression du
principe de l'inversion par le ministre a provoqué
une augmentation très considérable de l'utilisation
de la piste 25R, entraînant le survol de la zone 01.
Si le plan de dispersion prévoyait que 28,6 % des
vols de nuit devaient décoller de la piste 25R, ce
pourcentage s'élève actuellement déjà à 49,3 %.
Par ailleurs, le nombre de nuits dites de quiétude se
réduit à seulement 5 par mois.
Le ministre défend-il encore le principe de
dispersion et quelles mesures envisage-t-il de
prendre pour appliquer ce principe ? Ces chiffres
sont-ils exacts ? Le ministre peut-il me fournir un
tableau détaillé de l'utilisation actuelle des pistes
par rapport à 2006 ? Comment explique-t-il cette
nouvelle concentration ? Quelles initiatives prendra-
t-il pour garantir une dispersion équitable ?
vergelijking gaat. Nu circuleren er ook cijfers van
AWACS, maar die vergelijken met 2002, dat een
puur concentratiejaar was.
Als we de evolutie in de periode mei tot december
2006 bekijken, dan stellen we vast dat de
afschaffing van het omkeringsprincipe door de
minister leidde tot een enorme toename van het
gebruik van baan 25R boven zone 01. In het
spreidingsplan werd 28,6 procent van de
opstijgende nachtvluchten op baan 25R gepland,
maar dat percentage bedraagt nu al 49,3.
Bovendien bedraagt het aantal zogenaamde stille
nachten nauwelijks nog vijf per maand.
Staat de minister zelf nog wel achter het
spreidingsprincipe en wat wil hij doen om dat
principe uit te voeren? Kloppen deze cijfers? Kan de
minister een gedetailleerd overzicht geven van het
huidige baangebruik in vergelijking met 2006? Hoe
verklaart de minister de nieuwe concentratie?
Welke initiatieven neemt hij om een rechtvaardige
spreiding te garanderen?
01.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais) :
Je ne puis me prononcer sur les chiffres de
l'AWACS mais la comparaison avec 2002 est
effectivement établie par rapport au modèle de
concentration. On constate toutefois qu'une
différence subsiste avec 2002, ce qui est rassurant.
Le principe d'inversion n'a pas été instauré à mon
initiative. Il s'agit d'une mesure de sécurité
notamment abordée dans le cadre d'une procédure
devant le juge des saisies concernant l'utilisation de
la piste 02/20. Les dommages-intérêts auxquels
l'État a été condamné sont basés sur ce principe
d'inversion.
01.02 Minister Renaat Landuyt
(Nederlands):
Over de cijfers van AWACS kan ik geen oordeel
vellen, maar de vergelijking met 2002 is inderdaad
een vergelijking met het concentratiemodel. We
stellen echter vast dat er nog altijd een verschil is
met 2002. Dat is een geruststelling.
Het omkeringsprincipe is niet door mij ingevoerd.
Het is een veiligheidsmaatregel die onder meer ter
sprake kwam in een procedure voor de
beslagrechter in verband met het gebruik van baan
02/20. De schadevergoeding waartoe de Belgische
Staat is veroordeeld, werd gebaseerd op dat
omkeringsprincipe.
Je considère qu'il ne m'appartient pas d'intervenir
au niveau du principe de l'inversion car il s'agit
d'une mesure de sécurité, mais on me le reproche
par la suite avec des dommages-intérêts à la clé.
De plus, les décisions de la Cour d'appel de
Bruxelles et du tribunal de première instance
tendent de plus en plus vers la concentration. Nous
appliquons l'accord de dispersion mais, en même
temps, nous devons nous conformer le plus
possible aux décisions des tribunaux, qui se
contredisent d'ailleurs toujours.
En janvier et en février 2007, un vigoureux vent
d'ouest a imposé l'utilisation plus fréquente de la
piste 25R. En janvier et en février 2006, un vent de
nord-est avait justifié le recours intensif aux pistes
07 et 02. La différence de direction du vent explique
Ik ben van mening dat ik mij niet moet moeien met
het
omkeringsprincipe
omdat
dat
een
veiligheidsmaatregel is, maar dat wordt mij dan
weer verweten, met schadevergoedingen tot
gevolg. Bovendien neigen de uitspraken van het
Brusselse hof van beroep en het hof van eerste
aanleg steeds meer naar een concentratie. Wij
volgen het spreidingsakkoord, maar we moeten ons
tegelijkertijd zo veel mogelijk richten naar de
uitspraken van de rechtbanken, die trouwens nog
steeds in tegenspraak zijn met elkaar.
In januari en februari 2007 stond er een sterke
westenwind, waardoor het frequentere gebruik van
baan 25R noodzakelijk was. In januari en februari
2006 stond er een noordoostenwind, wat het drukke
gebruik van de banen 07 en 02 verklaart. Het
CRABV 51
COM 1254
26/03/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
donc bien des choses.
verschil in windrichting verklaart dus veel.
01.03 Bart Laeremans (Vlaams Belang) : Le
ministre rejette la responsabilité sur les juges et sur
le vent. Il dispose pourtant de la possibilité de
compenser l'utilisation fréquente d'une piste sur une
période de quelques mois, pour atteindre quand
même un équilibre. Il est regrettable qu'il ne s'y
engage pas. Je suis toutefois déjà heureux qu'il
reconnaisse le problème.
Où en sont par ailleurs les négociations ? Prendra-t-
on encore une décision avant les élections ?
01.03 Bart Laeremans (Vlaams Belang): De
minister schuift de verantwoordelijkheid af op de
rechters en op de wind. Nochtans beschikt hij over
de mogelijkheden om het veelvuldige gebruik van
een bepaalde baan te compenseren in de
daaropvolgende maanden. Aldus zou toch nog een
evenwicht kunnen worden bereikt. Het is jammer
dat de minister zich daar niet voor engageert, al ben
ik al blij dat hij het probleem erkent.
Wat is trouwens de stad van zaken bij de
onderhandelingen? Zal er nog iets worden beslist
voor de verkiezingen?
01.04 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais) :
Les discussions sont en cours, avec la date du
8 mai en toile de fond. Ce jour-là, je veux une
décision
car
de nouvelles
astreintes,
en
l'occurrence celles dues aux organisations privées
qui se fondent sur les normes de bruit en vigueur
au-dessus de Bruxelles, pourraient être applicables.
01.04 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): De
gesprekken zijn aan de gang met 8 mei in het
vooruitzicht. Op die dag wil ik een beslissing
hebben, omdat dan nieuwe dwangsommen van
kracht kunnen worden, de dwangsommen die
verschuldigd zijn aan particuliere organisaties die
zich beroepen op de geluidsnormen boven Brussel.
01.05 Bart Laeremans (Vlaams Belang) : Le
ministre donne l'impression de vouloir reporter ce
dossier jusqu'après les élections. Le Parlement
sera dissout fin avril. Le ministre ne pourrait-il veiller
à ce qu'un accord intervienne plus rapidement pour
que nous puissions encore l'interroger ?
01.05 Bart Laeremans (Vlaams Belang): De
indruk bestaat dat de minister deze zaak wil
uitstellen tot na de verkiezingen. Eind april wordt het
Parlement ontbonden. Kan de minister er niet voor
zorgen dat er sneller een akkoord is, zodat wij hem
nog kunnen ondervragen?
01.06 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais) :
Il est souhaitable qu'un accord intervienne dans les
plus brefs délais. Cette date n'a toutefois pas été
fixée par moi mais par les tribunaux.
01.06 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): Hoe
sneller er een akkoord is, hoe liever. Deze datum is
echter niet door mij, maar door de rechtbanken
bepaald.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Questions jointes de
- M. David Lavaux au ministre de la Mobilité sur
"le projet de simplification du code de la route"
(n° 14389)
- Mme Valérie De Bue au ministre de la Mobilité
sur "l'interpellation de la Ligue des familles sur le
projet de simplification du code de la route"
(n° 14440)
- Mme Karine Lalieux au ministre de la Mobilité
sur "l'inquiétude des associations qui défendent
les usagers faibles quant au projet de
simplification du code de la route" (n° 14529)
- M. Jef Van den Bergh au ministre de la Mobilité
sur "la simplification du code de la route"
(n° 14702)
02 Samengevoegde vragen van
- de heer David Lavaux aan de minister van
Mobiliteit over "het ontwerp tot vereenvoudiging
van het verkeersreglement" (nr. 14389)
- mevrouw Valérie De Bue aan de minister van
Mobiliteit over "het verzoek van de Ligue des
familles
aangaande
het
ontwerp
tot
vereenvoudiging van het verkeersreglement"
(nr. 14440)
- mevrouw Karine Lalieux aan de minister van
Mobiliteit over "de bezorgdheid van de
verenigingen die de zwakke weggebruikers
verdedigen over het ontwerp tot vereenvoudiging
van het verkeersreglement" (nr. 14529)
- de heer Jef Van den Bergh aan de minister van
Mobiliteit over "de vereenvoudiging van het
verkeersreglement" (nr. 14702)
Le président: Les questions n° 14389 de M. David
Lavaux, n° 14440 de Mme Valérie De Bue et n°
De voorzitter: Volgende vragen worden uitgesteld
omdat de vraagstellers niet aanwezig zijn: nr. 14389
26/03/2007
CRABV 51
COM 1254
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
14529 de Mme Karine Lalieux sont reportées car
leurs auteurs ne sont pas présents.
van de heer David Lavaux, nr. 14440 van mevrouw
Valérie De Bue en nr. 14529 van mevrouw Karine
Lalieux.
02.01 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais) :
Je me tiens à votre disposition chaque lundi en
ayant préparé mes réponses aux questions posées
et la plupart des auteurs de ces questions ne se
donnent pas même la peine d'être présents.
J'estime que l'absentéisme des membres doit aussi
être dénoncé !
02.01 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): Ik
sta hier elke maandag met antwoorden klaar, maar
de meeste vraagstellers komen gewoon niet
opdagen. Dat mag ook eens vermeld worden.
02.02 Jef Van den Bergh (CD&V) : Les états-
généraux de la sécurité routière ont formulé une
recommandation étonnante. Ils demandent de tenir
compte des observations de la Commission
fédérale pour la sécurité routière (CFSR)
concernant les propositions de simplification du
code de la route. La CFSR demande un mandat et
le temps nécessaire pour analyser les textes et
proposer des modifications. Le ministre a déclaré
antérieurement vouloir organiser des auditions avec
les personnes oeuvrant à la simplification.
Le ministre maintient-il son calendrier et la
simplification du règlement de la circulation routière
pourra-t-elle encore être achevée au cours de cette
législature ? Sera-t-il tenu compte de la demande
de la CFSR ? De quel délai la commission dispose-
t-elle encore ?
02.02 Jef Van den Bergh (CD&V): De staten-
generaal voor de verkeersveiligheid heeft een
opmerkelijke aanbeveling gedaan. Zo wordt
gevraagd om rekening te houden met de
opmerkingen van de federale commissie voor de
verkeersveiligheid (FCVV) over de voorstellen tot
vereenvoudiging van de wegcode. De FCVV vraagt
een mandaat en voldoende tijd om de teksten te
analyseren en wijzigingen voor te stellen. De
minister heeft eerder al verklaard hoorzittingen te
willen organiseren met de mensen die aan de
vereenvoudiging werken.
Handhaaft de minister zijn timing en zal de
vereenvoudiging van het verkeersreglement nog in
deze regeerperiode kunnen worden afgewerkt? Zal
rekening worden gehouden met de vraag van de
FCVV? Hoeveel tijd krijgt de commissie nog?
02.03 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais) :
En novembre 2005, le groupe de travail
Simplification des règles de la circulation avait
entamé sa mission consistant à formuler pour l'été
2006 des recommandations dans le cadre d'une
simplification de la loi sur la circulation routière. Au
terme des discussions au sein de la CFSR, ces
recommandations ont été mises sur papier en
janvier 2007.
02.03 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): In
november
2005
begon
de
werkgroep
Verkeersvereenvoudiging aan zijn opdracht om
tegen de zomer van 2006 aanbevelingen te
formuleren voor de vereenvoudiging van de
verkeerswet. Na besprekingen in de FCVV werden
deze aanbevelingen omgezet een tekst. Die was er
in januari 2007.
Le projet d'arrêté royal est actuellement examiné
par les Régions et par la CFSR. Chacun met tout en
oeuvre pour que le délai soit respecté et pour éviter
que ce dossier soit relégué aux oubliettes.
Momenteel ligt het ontwerp van KB bij de Gewesten
en bij de FCVV. Iedereen doet zijn best om de
deadline te halen en te voorkomen dat dit proces
stilvalt.
02.04 Jef Van den Bergh (CD&V) : Pourrons-nous
encore examiner le texte au sein de cette
commission ?
Le président : Difficilement. Le quorum doit être
atteint à cet effet. Par ailleurs, notre ordre du jour
est déjà très chargé et le Parlement sera dissout fin
avril.
02.04 Jef Van den Bergh (CD&V): Zullen wij de
tekst nog in deze commissie kunnen bespreken?
De voorzitter: Dat wordt moeilijk. Daarvoor moet
het quorum worden bereikt. Bovendien zit de
agenda nu al boordevol en wordt het Parlement
eind april ontbonden.
02.05 Jef Van den Bergh (CD&V) : Aurons-nous
encore la possibilité d'interroger le ministre à ce
sujet ?
02.05 Jef Van den Bergh (CD&V): Krijgen wij nog
de kans de minister erover te ondervragen?
CRABV 51
COM 1254
26/03/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
5
Le président : Vous l'aurez certainement après
Pâques.
De voorzitter: Die mogelijkheid zal er zeker nog
zijn na Pasen.
02.06 Jef Van den Bergh (CD&V) : J'examinerai
déjà les textes moi-même.
02.06 Jef Van den Bergh (CD&V): Ik zal de
teksten dan zelf al eens doornemen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de M. Jef Van den Bergh au ministre
de la Mobilité sur "le refus de l'IBSR de créer un
lien sur son site web vers un site web consacré
au permis de conduire" (n° 14826)
03 Vraag van de heer Jef Van den Bergh aan de
minister van Mobiliteit over "de weigering van het
BIVV om op zijn website een link te leggen naar
de
website
www.gratisrijbewijsonline.be"
(nr. 14826)
03.01 Jef Van den Bergh (CD&V) : Le 26 février,
M. De Padt a posé une question à propos d'erreurs
sur le site www.autorijden.be. Le site de l'IBSR
comporte pourtant un lien vers celui-ci, et non vers
www.gratisrijbewijsonline.be, alors que ce dernier
est pourtant exact.
Comment cette situation s'explique-t-elle ? En
fonction de quels critères des liens sont-ils placés ?
03.01 Jef Van den Bergh (CD&V): Op 26 februari
stelde de heer De Padt een vraag over fouten op de
site www.autorijden.be Nochtans staat op de site
van het BIVV een link naar deze site en niet naar de
site www.gratisrijbewijsonline.be, die wel correct
zou zijn.
Hoe komt dat? Op basis van welke criteria worden
er linken geplaatst?
03.02 Renaat Landuyt, ministre (en néerlandais) :
La concurrence a effectivement décelé sur le site
internet www.autorijden.be des erreurs qui devaient
être rectifiées. Une relation de longue date unit
l'IBSR et www.autorijden.be, qui coéditent par
exemple des livres. C'est ce qui explique la base de
confiance en matière de qualité.
Les gestionnaires de www.gratisrijbewijsonline.be
n'ont jamais introduit de demande de coopération
auprès de l'IBSR. Toutefois, l'IBSR contactera
www.gratisrijbewijsonline.be pour que les deux sites
placent chacun un lien l'un vers l'autre.
03.02 Minister Renaat Landuyt (Nederlands): De
concurrentie bemerkte inderdaad fouten op de
website www.autorijden.be. Die moesten worden
rechtgezet. Er bestaat een lange relatie tussen het
BIVV en www.autorijden.be. Zij geven bijvoorbeeld
samen boeken uit. Vandaar de vertrouwensbasis
inzake kwaliteit.
De beheerders van www.gratisrijbewijsonline.be
hebben nooit een aanvraag ingediend bij het BIVV
voor een samenwerking. Het BIVV zal evenwel
contact opnemen met www.gratisrijbewijsonline.be,
opdat beide sites een link naar elkaar zouden
plaatsen.
03.03 Jef Van den Bergh (CD&V) : Voilà une
réponse positive. Toutefois, www.autorijden.be
m'inspire des réserves. Un certain flou règne quant
à l'implication d'un certain sénateur indépendant.
03.03 Jef Van den Bergh (CD&V): Dit is een
positief antwoord. Ik stel mij toch vragen bij
www.autorijden.be. Er is onduidelijkheid over de
betrokkenheid van een zekere onafhankelijke
senator.
L'incident est clos.
Le président : Les autres auteurs de questions ne
sont pas présents. Ne souhaitant pas garder le
ministre en otage, je clos la réunion.
Het incident is gesloten.
De voorzitter: De overige vraagstellers zijn niet
aanwezig. Ik wil de minister niet gijzelen en sluit de
vergadering.
La réunion publique de commission est levée à
14 h 43.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 14.43 uur.