CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
CRABV 51 COM 1191
CRABV 51 COM 1191
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DE LA
D
ÉFENSE NATIONALE
C
OMMISSIE VOOR DE
L
ANDSVERDEDIGING
mardi
dinsdag
06-02-2007
06-02-2007
Après-midi
Namiddag
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders ­ Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair stuk van de 51e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
QRVA
Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte)
CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu inté-
gral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit des
interventions ; les annexes se trouvent dans une brochure
séparée (PLEN: couverture blanche; COM: couverture
saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken; de
bijlagen zijn in een aparte brochure opgenomen
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
Plenum
COM
réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige)
MOT
moties tot besluit van interpellaties (beigekleurig papier)
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be
e-mail :
publications@laChambre.be
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail :
publicaties@deKamer.be
CRABV 51
COM 1191
06/02/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. David Geerts au ministre de la
Défense sur "le fonctionnement du 15e Wing
basé à Melsbroek" (n° 13714)
1
Vraag van de heer David Geerts aan de minister
van Landsverdediging over "de werking van de
15de Wing te Melsbroek" (nr. 13714)
1
Orateurs: David Geerts, André Flahaut,
ministre de la Défense
Sprekers: David Geerts, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Question de M. Theo Kelchtermans au ministre de
la Défense sur "la pension de survie de certaines
veuves de pilotes" (n° 13800)
2
Vraag van de heer Theo Kelchtermans aan de
minister
van
Landsverdediging
over
"het
overlevingspensioen van sommige weduwen van
piloten" (nr. 13800)
2
Orateurs:
Theo
Kelchtermans,
André
Flahaut, ministre de la Défense
Sprekers:
Theo
Kelchtermans,
André
Flahaut, minister van Landsverdediging
Ordre des travaux
2
Regeling der werkzaamheden
2
Question de M. Luc Sevenhans au ministre de la
Défense sur "le fondement juridique du
partenariat entre l'Hôpital militaire et le CHU
Brugmann" (n° 13996)
2
Vraag van de heer Luc Sevenhans aan de
minister
van
Landsverdediging
over
"de
rechtsgrond van het partnerschap tussen het
Militair Hospitaal en het UVC Brugmann" (nr.
13996)
2
Orateurs: Luc Sevenhans, André Flahaut,
ministre de la Défense
Sprekers: Luc Sevenhans, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Question de M. Luc Sevenhans au ministre de la
Défense sur "le déménagement du SMUR de
l'Hôpital militaire vers le site Paul Brien du CHU
Brugmann" (n° 13997)
4
Vraag van de heer Luc Sevenhans aan de
minister van Landsverdediging over "de verhuis
van de MUG van het Militair Hospitaal naar de site
Paul Brien van het UVC Brugmann" (nr. 13997)
4
Orateurs: Luc Sevenhans, André Flahaut,
ministre de la Défense
Sprekers: Luc Sevenhans, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Questions jointes de
5
Samengevoegde vragen van
5
- M. Luc Sevenhans au ministre de la Défense sur
"les propos tenus récemment par le général Van
Daele, chef de la Défense" (n° 14030)
5
- de heer Luc Sevenhans aan de minister van
Landsverdediging over "de uitlatingen van
generaal Van Daele, chef van Defensie"
(nr. 14030)
5
- M. Stef Goris au ministre de la Défense sur "les
propos tenus par le chef de la Défense
concernant la réduction des effectifs de nos
forces armées" (n° 14041)
5
- de heer Stef Goris aan de minister van
Landsverdediging over "de uitspraken van de
Chief of Defence aangaande de afslanking van
onze krijgsmacht" (nr. 14041)
5
- Mme Brigitte Wiaux au ministre de la Défense
sur "les déclarations du chef de la Défense"
(n° 14061)
5
- mevrouw Brigitte Wiaux aan de minister van
Landsverdediging over "de uitlatingen van de chef
Defensie" (nr. 14061)
5
Orateurs: Luc Sevenhans, Stef Goris,
Brigitte Wiaux, André Flahaut
, ministre de la
Défense
Sprekers: Luc Sevenhans, Stef Goris,
Brigitte Wiaux, André Flahaut
, minister van
Landsverdediging
Question de Mme Ingrid Meeus au ministre de la
Défense sur "le groupe de travail CSS/TSS"
(n° 14033)
8
Vraag van mevrouw Ingrid Meeus aan de minister
van Landsverdediging over "de CSS/TSS-
werkgroep" (nr. 14033)
8
Orateurs: Ingrid Meeus, André Flahaut,
ministre de la Défense
Sprekers: Ingrid Meeus, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
Question de M. Luc Sevenhans au ministre de la
Défense sur "la dénomination des nouvelles
frégates de type M" (n° 14046)
9
Vraag van de heer Luc Sevenhans aan de
minister
van
Landsverdediging
over
"de
naamgeving voor de toekomstige M-fregatten"
9
06/02/2007
CRABV 51
COM 1191
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
ii
(nr. 14046)
Orateurs: Luc Sevenhans, André Flahaut,
ministre de la Défense
Sprekers: Luc Sevenhans, André Flahaut,
minister van Landsverdediging
CRABV 51
COM 1191
06/02/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DE LA DÉFENSE
NATIONALE
COMMISSIE VOOR DE
LANDSVERDEDIGING
du
MARDI
06
FÉVRIER
2007
Après-midi
______
van
DINSDAG
06
FEBRUARI
2007
Namiddag
______
La réunion publique est ouverte à 14 h 17 par
M. Philippe Monfils, président.
De vergadering wordt geopend om 14.17 uur en
voorgezeten door de heer Philippe Monfils.
01 Question de M. David Geerts au ministre de la
Défense sur "le fonctionnement du 15
e
Wing basé
à Melsbroek" (n° 13714)
01 Vraag van de heer David Geerts aan de
minister van Landsverdediging over "de werking
van de 15de Wing te Melsbroek" (nr. 13714)
01.01 David Geerts (sp.a-spirit) : Les conditions de
travail ont récemment posé problème au sein du
15
e
Wing.
Le ministre a-t-il connaissance de ces problèmes ?
Quelle en est la nature ? Quelles mesures peuvent-
elles être prises afin de garantir un fonctionnement
normal ?
01.01 David Geerts (sp.a-spirit): Onlangs waren er
problemen bij de 15e Wing in verband met de
arbeidssituatie.
Heeft de minister weet van de problemen? Wat is
de aard van de problemen? Welke maatregelen
kunnen worden genomen om een normale werking
te garanderen?
01.02 André Flahaut, ministre (en néerlandais) : Le
chef de la Défense a fait réaliser en mars 2005 un
audit du fonctionnement du 15
e
Wing, ce qui a
mené à l'élaboration du Plan d'action 15
e
Wing.
Celui-ci
devrait
permettre
d'optimaliser
le
fonctionnement du 15
e
Wing. D'une part, le nombre
de pilotes et de commandants de bord sera
augmenté et, d'autre part, le statut du personnel
naviguant non pilote sera revalorisé.
Le nouveau statut est actuellement en cours de
finalisation
et
les
négociations
avec
les
organisations syndicales débuteront sous peu. Les
points d'action en matière d'opérations seront
bientôt finalisés, ainsi que l'appui technique et
administratif. Les mesures visent une disponibilité
accrue des avions. Il s'agit de mesures structurelles
dont les effets ne seront visibles qu'ultérieurement.
Les événements récents ont montré une fois de
plus l'importance d'une communication efficace et
correcte. Le commandant du 15
e
Wing a été chargé
de la rédaction du rapport relatif aux préoccupations
du personnel. Les mesures seront évaluées sur la
base de ce rapport.
01.02 Minister André Flahaut (Nederlands): De
Chef Defensie heeft in maart 2005 een audit van de
werking van de 15e Wing laten uitvoeren en dit
heeft geleid tot het Actieplan 15e Wing, waardoor
de werking geoptimaliseerd zal worden. Enerzijds
zal het aantal piloten en boordcommandanten
worden verhoogd, anderzijds zal het statuut van het
varend personeel niet-piloot geherwaardeerd
worden.
Dit nieuwe statuut wordt momenteel afgewerkt,
binnenkort starten de onderhandelingen met de
vakbondsorganisaties. De actiepunten inzake
operaties worden binnenkort afgewerkt, evenals de
technische en administratieve ondersteuning. De
maatregelen
beogen
een
verhoogde
beschikbaarheid van de vliegtuigen. Het gaat om
structurele maatregelen, waarvan het effect pas
later
zichtbaar
zal
worden.
De
recente
gebeurtenissen hebben het belang van een goede
en correcte communicatie nogmaals onderstreept.
De commandant van de 15e Wing werd belast met
het opstellen van een verslag betreffende de
bezorgdheden van het personeel. Op basis daarvan
zullen de maatregelen worden geëvalueerd.
06/02/2007
CRABV 51
COM 1191
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
2
(En français) Il y a quelques jours, nous avons
remis sur le métier le statut du personnel non
navigant (stewards des Airbus, loadmasters des C-
130 et ingénieurs de vol), dont le travail n'était pas
reconnu à sa juste valeur. Nous avons trouvé une
solution en accord avec les représentants des
différentes catégories de personnel et avec le
personnel, ce qui a mécontenté un des syndicats.
(Frans) Enkele dagen geleden hebben we het
statuut van het niet-varend personeel (stewards van
Airbussen,
loadmasters
van
C-130's
en
vliegingenieurs), wier werk niet helemaal naar
waarde werd geschat, herbekeken. We hebben een
oplossing
gevonden
samen
met
de
vertegenwoordigers
van
de
diverse
personeelscategorieën en met het personeel, wat
een van de vakbonden ontevreden heeft gestemd.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de M. Theo Kelchtermans au
ministre de la Défense sur "la pension de survie
de certaines veuves de pilotes" (n° 13800)
02 Vraag van de heer Theo Kelchtermans aan de
minister van Landsverdediging over "het
overlevingspensioen van sommige weduwen van
piloten" (nr. 13800)
02.01 Theo Kelchtermans (CD&V) : Nous
insistons une nouvelle fois sur la nécessité de
résoudre rapidement le problème de la diminution
de la pension de certaines veuves de pilotes.
Quinze anciens commandants d'unité et l'ancien
chef de l'État-major général ont confirmé sur
l'honneur que les membres du personnel naviguant
titulaires d'un brevet de grade inférieur à celui
d'officier et nés avant 1934 ont été de facto
contraints de demander leur mise à la retraite
anticipée à partir de 45 ans. Le ministre des
Pensions prétend qu'un groupe de travail mixte sera
créé en collaboration avec le cabinet de la Défense
pour étudier ce problème.
Ce groupe de travail a-t-il déjà été créé ? Des
conclusions sont-elles déjà disponibles ? Une
initiative législative va-t-elle suivre ?
02.01 Theo Kelchtermans (CD&V): Opnieuw
dringen wij aan op een snelle oplossing voor het
verlaagde pensioen van sommige weduwen van
piloten. Vijftien gewezen eenheidscommandanten
en de gewezen chef van de Generale Staf hebben
op erewoord bevestigd dat leden van het
gebrevetteerd varend personeel beneden de graad
van officier en geboren vóór 1934 de facto werden
verplicht om hun vervroegde opruststelling aan te
vragen vanaf 45 jaar. De minister van Pensioenen
beweert dat er in samenwerking met het kabinet
van Defensie een gemengde werkgroep zou
worden opgericht om deze problematiek te
onderzoeken.
Bestaat deze werkgroep ondertussen? Zijn er al
conclusies? Komt er nu een wetgevend initiatief?
02.02 André Flahaut , ministre: (en français) La
première réunion aura lieu la semaine prochaine.
Les modification légales qui sont nécessaires pour
redresser la situation des personnes concernées
sont de la compétence du ministre des Pensions.
02.02 Minister André Flahaut (Nederlands): De
eerste vergadering zal volgende week plaatsvinden.
De wettelijke wijzigingen die nodig zijn om de
situatie van de betrokkenen recht te zetten, vallen
onder de bevoegdheid van de minister van
Pensioenen.
02.03 Theo Kelchtermans (CD&V) : Ceci est une
réponse positive.
02.03 Theo Kelchtermans (CD&V): Dat is een
positief antwoord.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Ordre des travaux
03 Regeling der werkzaamheden
Le président : La question n° 13894 de M. Robert
Denis est transformée en question écrite.
De voorzitter: Vraag nr. 13894 van de heer Robert
Denis wordt omgezet in een schriftelijke vraag.
04 Question de M. Luc Sevenhans au ministre de
la Défense sur "le fondement juridique du
partenariat entre l'Hôpital militaire et le CHU
04 Vraag van de heer Luc Sevenhans aan de
minister van Landsverdediging over "de
rechtsgrond van het partnerschap tussen het
CRABV 51
COM 1191
06/02/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
3
Brugmann" (n° 13996)
Militair Hospitaal en het UVC Brugmann" (nr.
13996)
04.01 Luc Sevenhans (Vlaams Belang) : Après les
vacances parlementaires de 2005, le ministre avait
annoncé un partenariat entre l'Hôpital Militaire et le
CHU Brugmann. Depuis, nous n'en avons plus
jamais entendu parler. Mais un bureau d'avocats a
tout de même été chargé de se pencher sur le
cadre juridique de cette opération. Il me revient que
le CHU Brugmann est en train d'installer 120 lits de
revalidation à un étage de la tour d'hospitalisation
de l'Hôpital Militaire. Des travaux de réfection d'un
montant de 4 millions d'euros à charge du SPF
Santé publique ont été réalisés à cet effet. Le
Centre de traumatologie et de revalidation serait
également transféré, ce qui impliquerait la cession
d'un deuxième étage de l'Hôpital Militaire.
Quel est le cadre juridique exact de ce partenariat ?
Quel loyer est demandé au CHU Brugmann pour
l'étage de l'Hôpital Militaire ? Ce montant sera-t-il
indexé ? Quelles prestations l'Hôpital Militaire
effectuera-t-il pour le compte du CHU Brugmann et
inversement ? Dans quelle mesure le CHU
Brugmann sera-t-il associé au fonctionnement du
Centre des grands brûlés ? Comment les transferts
financiers entre les deux entités seront-ils organisés
?
04.01 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): Na het
zomerreces van 2005 heeft de minister een
partnerschap aangekondigd tussen het Militair
Hospitaal en het UVC Brugmann. Sindsdien hebben
we daar niets meer over gehoord. Wel heeft een
advocatenkantoor de opdracht gekregen om het
juridisch kader van deze operatie te bestuderen.
Naar verluidt is het UVC Brugmann nu 120
revalidatiebedden aan het installeren op een
verdieping van de hospitalisatietoren van het Militair
Hospitaal. Daarvoor werden voor 4 miljoen euro
renovatiewerken uitgevoerd ten laste van de FOD
Volksgezondheid.
Ook
het
Centrum
voor
traumatologie en revalidatie zou getransfereerd
worden, wat zou zorgen voor de afstand van een
tweede verdieping van het Militair Hospitaal.
Wat is het juiste juridische kader van het
partnerschap? Welke huurprijs wordt gevraagd aan
het UVC Brugmann voor de verdieping van het
Militair Hospitaal? Zal dit bedrag geïndexeerd
worden? Welke prestaties zal het Militair Hospitaal
uitvoeren ten voordele van het UVC Brugmann en
vice versa? In welke mate zal het UVC Brugmann
worden betrokken bij de werking van het
Brandwondencentrum? Hoe zullen de financiële
transfers tussen de twee entiteiten verlopen?
Quel est le fondement juridique de la contribution du
SPF Santé publique au financement des travaux de
rénovation? Combien de lits de revalidation du CHU
Brugmann sont effectivement installés dans l'hôpital
militaire : nonante ou cent vingt ? Quelle a été la
réaction du département de la Défense à la
demande supplémentaire du CHU Brugmann,
visant à transférer le Centre de traumatologie et de
revalidation ?
Wat is de rechtsgrond voor de financiële
tegemoetkoming van 4 miljoen euro in de
renovatiewerken
vanwege
de
FOD
Volksgezondheid? Hoeveel revalidatiebedden van
het UVC Brugmann worden werkelijk geïnstalleerd
in het Militair Hospitaal, negentig of honderdtwintig?
Hoe heeft Landsverdediging gereageerd op de
bijkomende vraag van het UVC Brugmann inzake
de transfer van het Centrum voor traumatologie en
revalidatie?
04.02 André Flahaut, ministre (en néerlandais) : Le
cadre juridique du partenariat entre l'hôpital militaire
et le CHU Brugmann consiste en un accord-cadre
et quatre conventions particulières régissant la
collaboration en matière de traitement des brûlés,
d'aide médicale urgente, de programmes de stages
pour le personnel médical et paramédical et de
revalidation spécialisée.
La rétribution forfaitaire annuelle pour l'occupation
d'un étage de la tour d'hospitalisation de l'hôpital
militaire par le CHU Brugmann s'élève à 23 euros
par mètre carré. L'accord de partenariat prévoit
l'indexation de ce montant ainsi que sa révision
04.02 Minister André Flahaut (Nederlands): Het
juridisch kader van het partnerschap tussen het
Militair Hospitaal en het UVC Brugmann bestaat uit
een kaderovereenkomst en vier bijzondere
overeenkomsten die de samenwerking bepalen
inzake de behandeling van patiënten met
brandwonden,
de
dringende
medische
hulpverlening, stageprogramma's voor het medisch
en paramedisch personeel en gespecialiseerde
revalidatie.
De jaarlijkse forfaitaire vergoeding voor de bezetting
van een verdieping van de hospitalisatietoren van
het Militair Hospitaal door het UVC Brugmann
bedraagt 23 euro per vierkante meter. Het
partnerschapakkoord voorziet erin dat dit bedrag
06/02/2007
CRABV 51
COM 1191
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
4
annuelle pour tenir compte d'évolutions anormales
des prix de l'énergie.
En matière de revalidation, l'hôpital militaire se
charge de certains examens médico-techniques. Il
assure également le transport secondaire de
patients entre les sites hospitaliers. Par ailleurs, le
personnel médical et paramédical de l'hôpital
militaire pourra participer à des programmes de
stage au CHU Brugmann. Ce dernier met ses
moyens médicaux et médico-techniques à la
disposition du Centre des grands brûlés sur une
base subsidiaire.
L'accord-cadre garantit l'autonomie des deux
parties. Le Centre des grands brûlés continue à
faire partie intégrante de l'hôpital militaire et de la
Défense. Chaque partie tient une comptabilité des
prestations et des moyens mis en oeuvre. La
facturation est basée sur un bilan annuel.
La Défense met à la disposition du partenaire un
étage de la tour d'hospitalisation de l'hôpital militaire
correspondant à une capacité totale de 64
chambres. Chaque chambre accueille un maximum
de deux lits. La répartition entre chambres
particulières et chambres à deux lits résulte d'un
choix opéré par le CHU Brugmann.
La possibilité éventuelle d'implanter le Centre de
traumatologie et de revalidation sur le site de
l'hôpital militaire fait l'objet d'une analyse
d'opportunité, mais il serait prématuré de vous en
dire davantage sur le sujet.
wordt geïndexeerd en jaarlijks herzienbaar is, om
rekening te houden met abnormale evoluties van de
energieprijzen.
Inzake revalidatie staat het Militair Hospitaal in voor
sommige medisch-technische onderzoeken. Ook
verzekert het Militair Hospitaal het secundair
transport van patiënten tussen de hospitaalsites.
Voorts zal het medisch en paramedisch personeel
van het Militair Hospitaal kunnen deelnemen aan
stageprogramma's in het UVC Brugmann. Het UVC
Brugmann stelt zijn medische en medisch-
technische middelen ter beschikking van het
Brandwondencentrum op subsidiaire basis.
De kaderovereenkomst verzekert de autonomie van
beide partijen. Het Brandwondencentrum blijft
integraal deel uitmaken van het Militair Hospitaal en
van Defensie. Elke partij houdt een boekhouding
van de geleverde prestaties en middelen. De
facturatie gebeurt op basis van een jaarbalans.
Defensie
stelt
een
verdieping
van
de
hospitalisatietoren van het Militair Hospitaal ter
beschikking, met een totale capaciteit van 64
kamers. Elke kamer biedt ruimte voor maximum
twee bedden. De verdeling tussen eenpersoons- en
tweepersoonskamers is een keuze van het UVC
Brugmann.
De
mogelijkheid
om
het
Centrum
voor
traumatologie en revalidatie onder te brengen op de
site van het Militair Hospitaal maakt het voorwerp uit
van een opportuniteitsanalyse, maar in dit stadium
is het voorbarig om hierover uitspraken te doen.
04.03 Luc Sevenhans (Vlaams Belang) : Je suivrai
ce dossier de près.
04.03 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): Ik zal dit
opvolgen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de M. Luc Sevenhans au ministre de
la Défense sur "le déménagement du SMUR de
l'Hôpital militaire vers le site Paul Brien du CHU
Brugmann" (n° 13997)
05 Vraag van de heer Luc Sevenhans aan de
minister van Landsverdediging over "de verhuis
van de MUG van het Militair Hospitaal naar de
site Paul Brien van het UVC Brugmann"
(nr. 13997)
05.01 Luc Sevenhans (Vlaams Belang) : Il me
revient que M. Daniel Désir, directeur général du
CHU Brugmann, et le colonel Geert Laire, directeur
de l'hôpital militaire, ont rendu visite au ministre
Bruxellois compétent pour l'aide médicale urgente,
M. Benoît Cerexhe.
Ils lui ont demandé l'autorisation de transférer le
SMUR de l'hôpital militaire vers le site Paul Brien du
CHU Brugmann. Ce transfert permettrait au CHU
Brugmann de supprimer son propre SMUR et donc
05.01 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): Naar
verluidt hebben de heren Daniel Désir, algemeen
directeur van het UVC Brugmann, en Kolonel Geert
Laire, directeur van het Militair Hospitaal, een
bezoek gebracht aan de Brusselse minister voor
Dringende Medische Hulp, Benoît Cerexhe.
Zij vroegen toestemming om de MUG van het
Militair Hospitaal te verhuizen naar de site Paul
Brien van het UVC Brugmann. Het UVC Brugmann
zou dan de eigen MUG-dienst kunnen opdoeken en
CRABV 51
COM 1191
06/02/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
5
de réaliser une belle économie aux frais de la
Défense. Heureusement, M. Cerexhe n'a pas réagi
favorablement à cette demande.
M. Flahaut était-il au courant de cette initiative ?
Quels auraient été les avantages pour la Défense ?
Dans quelle mesure une telle initiative est-elle
compatible avec les déclarations antérieures du
ministre, selon lesquelles des transferts financiers
entre les deux hôpitaux sont exclus ?
derhalve een mooie besparing realiseren op kosten
van Defensie. Gelukkig is minister Cerexhe niet
ingegaan op het verzoek.
Was minister Flahaut op de hoogte van dit initiatief?
Wat zouden de voordelen voor Defensie geweest
zijn? Hoe valt dit initiatief te verzoenen met de
eerdere uitspraken van de minister dat er geen
financiële transfers kunnen zijn tussen beide
ziekenhuizen?
05.02 André Flahaut, ministre (en néerlandais) : La
visite qu'évoque M. Sevenhans n'a jamais eu lieu. Il
n'est nullement question d'un déménagement du
service SMUR. L'Hôpital militaire n'a d'ailleurs
jamais envisagé un tel transfert, son SMUR étant
également chargé de missions complémentaires,
plus spécifiques à la Défense.
05.02 Minister André Flahaut (Nederlands): Het
bezoek waarvan de heer Sevenhans gewag maakt,
heeft nooit plaatsgevonden. Er is geen sprake van
een verhuizing van de MUG-dienst. Het Militair
Hospitaal heeft zoiets ook nooit nagestreefd, omdat
zijn MUG aanvullende opdrachten heeft, die
specifieker zijn voor Defensie.
05.03 Luc Sevenhans (Vlaams Belang) : Je suis
perplexe! Il semble que je sois mal informé, mais il
n'y a pas de fumée sans feu. Je consulterai une
nouvelle fois mes sources.
05.03 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): Ik sta
perplex! Blijkbaar ben ik slecht geïnformeerd, maar
waar rook is, is meestal ook vuur. Ik zal mijn bron
nog eens aanspreken.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
06 Questions jointes de
- M. Luc Sevenhans au ministre de la Défense sur
"les propos tenus récemment par le général Van
Daele, chef de la Défense" (n° 14030)
- M. Stef Goris au ministre de la Défense sur "les
propos tenus par le chef de la Défense
concernant la réduction des effectifs de nos
forces armées" (n° 14041)
- Mme Brigitte Wiaux au ministre de la Défense
sur "les déclarations du chef de la Défense"
(n° 14061)
06 Samengevoegde vragen van
- de heer Luc Sevenhans aan de minister van
Landsverdediging over "de uitlatingen van
generaal Van Daele, chef van Defensie"
(nr. 14030)
- de heer Stef Goris aan de minister van
Landsverdediging over "de uitspraken van de
Chief of Defence aangaande de afslanking van
onze krijgsmacht" (nr. 14041)
- mevrouw Brigitte Wiaux aan de minister van
Landsverdediging over "de uitlatingen van de
chef Defensie" (nr. 14061)
06.01 Luc Sevenhans (Vlaams Belang) : Le Chef
de la Défense (CHOD) a déclaré dans
l'hebdomadaire Trends/Tendances qu'il voulait
supprimer 4.000 militaires de la liste salariale en
recourant à l'outplacement. Selon lui, il s'agit de la
seule issue envisageable si l'on veut arriver à
réaliser les objectifs du plan stratégique. Le ministre
a cependant déclaré ici même à plusieurs reprises
que la réalisation du plan stratégique se déroule
exactement comme prévu.
Le CHOD a enfin compris que le plan stratégique
est bâti sur des sables mouvants mais le manque
de respect qu'il affiche à l'égard de son propre
personnel dépasse l'entendement. Les syndicats
ont donc déjà réagi de manière très incisive en
déclarant que le concept de carrière mixte (CCM)
n'est pas un statut de personnel mais un statut de
licenciement. Ils se sentent trompés et ils ont
06.01 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): In het
weekblad Trends heeft de Chef van Defensie
(CHOD) verklaard dat hij 4.000 militairen via
outplacement van de loonlijst wil schrappen. Alleen
zo kunnen volgens hem de doelstellingen van het
strategisch plan worden verwezenlijkt. Nochtans
verklaarde de minister hier meermaals dat de
uitvoering van het strategische plan helemaal naar
wens verloopt.
De CHOD heeft dus eindelijk door dat het
strategisch plan op drijfzand is gebouwd, maar de
manier waarop hij zijn eigen personeel schoffeert,
tart alle verbeelding. De vakbonden reageerden dan
ook
al
erg
scherp.
Zij
noemen
het
gemengdeloopbaanconcept
(GLC)
geen
personeelsstatuut, maar een afvloeiingstatuut. De
06/02/2007
CRABV 51
COM 1191
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
6
raison.
Un lien a aussi été établi avec la déclaration
d'intention populiste du président du sp.a de
diminuer de moitié l'armée. N'est-ce pas la raison
pour laquelle le ministre de la Défense n'a pas
encore personnellement réagi à la déclaration du
CHOD ?
vakbonden voelen zich terecht bedrogen.
Ook wordt het verband gelegd met de populistische
intentieverklaring van de sp.a-voorzitter om het
leger te halveren. Is dat misschien de reden
waarom de minister van Defensie zelf nog niet heeft
gereageerd op de uitspraak van de CHOD?
Une concertation devait réunir le CHOD et les
syndicats hier, lundi 5 février 2007.
Le ministre soutient-il les déclarations du CHOD ?
Celles-ci coïncident plus ou moins avec la
déclaration de principe du président du sp.a. Est-ce
un hasard ?
Dans quelle mesure le plan stratégique est-il
toujours correct, en réalité ?
Le ministre ne pense-t-il pas que les propos
dédaigneux du CHOD exigent qu'il s'excuse après
de son personnel ? Il est des formulations plus
adéquates ... Les syndicats ont demandé que l'un
ou l'autre élément soit recadré dans son juste
contexte dans un Flash Direct.
Quel a été le résultat de l'entrevue d'hier ? Quelles
garanties a-t-on données que le CCM ne servira
pas à un démantèlement accéléré de l'armée ?
Gisteren, maandag 5 februari 2007, zou er een
overleg hebben plaatsgehad tussen de CHOD en
de vakbonden.
Staat minister Flahaut achter de uitlatingen van de
CHOD?
De uitspraken van de CHOD komen zowat
gelijktijdig met de beginselverklaring van de sp.a-
voorzitter. Is dat toeval?
In hoeverre klopt het strategische plan eigenlijk
nog?
Vindt de minister niet dat de CHOD zich bij zijn
personeel moet verontschuldigen voor zijn
misprijzende uitlatingen? Er zijn toch andere
manieren om zoiets te zeggen. De vakbonden
vroegen een `Flash Direct' waarin een en ander in
de juiste context zou worden geplaatst.
Wat leverde het onderhoud van gisteren op? Welke
waarborgen werden er gegeven dat het GLC niet
wordt misbruikt om het leger sneller af te bouwen?
06.02 Stef Goris (VLD) : J'ai déposé ma demande
de question hier matin en réaction à une information
que j'ai lue dans les journaux. Or, le Flash Direct
publié après l'entretien entre le CHOD et les
syndicats - ce qui semble avoir échappé à
l'attention de M. Sevenhans - aura déjà permis de
clarifier dans une large mesure les choses. Pour
tout dire, il s'agit plutôt d'une tempête dans un verre
d'eau.
Le CHOD a déjà réorganisé avec succès la
logistique des forces aériennes. Il essaie à présent
d'appliquer les mêmes techniques de management
aux forces armées dans leur ensemble, dans un but
de les transformer en une armée plus petite, mais
mieux équipée et davantage opérationnelle. Je ne
comprenais d'ailleurs pas très bien les réactions
des syndicats.
06.02 Stef Goris (VLD): Ik heb mijn vraag
gisterenochtend ingediend naar aanleiding van wat
ik in de kranten las. De `Flash Direct' die na het
onderhoud tussen de CHOD en de vakbonden is
verschenen ­ dat is de heer Sevenhans blijkbaar
ontgaan ­ heeft de zaken al aanzienlijk
opgehelderd. Het gaat hier vooral om een storm in
een glas water.
De CHOD heeft eerder al met succes de logistiek
van de luchtmacht gereorganiseerd. Nu tracht hij
dezelfde managementtechnieken toe te passen op
het hele leger om tot een kleiner, maar beter
uitgerust en beter inzetbaar leger te komen. Ik kon
de reacties van de vakbonden eigenlijk niet goed
vatten.
Il ressort de Flash Direct que lorsque le CHOD
évoque l'outplacement, cela signifie que les
militaires peuvent donner une nouvelle orientation à
leur carrière sur une base volontaire. Ils bénéficient
à cet égard d'un accompagnement et un filet de
sécurité est prévu. En d'autres termes, ils peuvent
réintégrer l'armée si leur carrière civile devait
aboutir à un échec. Quelle autre entreprise offre
cette possibilité ? Il me semble qu'il s'agit d'une
bonne manière de réaliser plus rapidement un
Wanneer de CHOD spreekt over outplacement, zo
blijkt uit de `Flash Direct', betekent dit dat de
militairen op vrijwillige basis een andere wending
aan hun loopbaan kunnen geven. Zij worden daarbij
begeleid en er wordt in een valnet voorzien. Zij
kunnen met andere woorden terugkeren naar het
leger, mocht hun burgercarrière mislukken. In welk
ander bedrijf krijgt men die mogelijkheid? Dit lijkt mij
een goede manier om sneller een budgettair
evenwicht te bereiken. Al in 1996 schoof de VLD
CRABV 51
COM 1191
06/02/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
7
équilibre budgétaire. Le VLD avait déjà proposé
l'outplacement en 1996 comme solution pour les
Forces armées.
Quelle est la position du ministre à propos de la
déclaration du CHOD ? Je suppose qu'il n'y a aucun
lien entre le CCM et l'accélération des possibilités
d'outplacement.
Le ministre pourrait-il me fournir davantage
d'informations sur les résultats de la concertation
sociale d'hier ? Il me semble également intéressant
de fournir des explications supplémentaires aux
militaires sur le terrain, afin de les rassurer.
outplacement naar voren als oplossing voor de
Krijgsmacht.
Wat is het standpunt van de minister over de
uitspraak van de CHOD? Ik ga ervan uit dat er geen
verband is tussen het GLC en het versnellen van de
outplacementmogelijkheden.
Graag had ik van de minister wat meer informatie
gekregen over de resultaten van het sociaal overleg
van gisteren. Het lijkt mij ook geen slecht idee om
de militairen op het terrein extra informatie te geven,
zodat zij zijn gerustgesteld.
06.03 Brigitte Wiaux (cdH) : Les déclarations du
chef de la Défense concernant la diminution du
nombre de militaires et la volonté de faire quitter
l'armée à des milliers de personnes via
l'outplacement ont de quoi surprendre. Comment
interpréter ce message alors que nous venons de
voter le concept de carrière mixte ?
06.03 Brigitte Wiaux (cdH): De uitspraken van de
Defensiechef over de vermindering van het aantal
militairen en de bedoeling om duizenden militairen
via outplacement te laten afvloeien, hebben velen
de wenkbrauwen doen fronsen. Hoe moeten we die
boodschap begrijpen, nu we recentelijk het
gemengde loopbaanconcept hebben goedgekeurd?
06.04 André Flahaut, ministre (en français) :
J'espère qu'on ne me reprochera plus de museler le
personnel de la Défense ... J'ignore s'il existe un
concours de circonstances entre le congrès du sp.a
et les propos tenus dans Trends par le chef de la
Défense. Pour moi, c'est une tempête dans un
verre d'eau.
Il n'y aura pas de « Volkswagen social » à la
Défense. La concertation sociale y est permanente.
Le Flash Direct diffusé ce matin clarifiera la
situation : l'outplacement, déjà utilisé lors du retour
de nos troupes d'Allemagne, est une formule parmi
d'autres à mettre en oeuvre sur une base volontaire
et après concertation.
06.04 Minister André Flahaut (Frans): Ik hoop dat
ik niet meer het verwijt zal krijgen dat ik het
defensiepersoneel muilkorf...Ik weet niet of het
sp.a-congres en de uitspraken van de Defensiechef
in Trends een samenloop van omstandigheden zijn.
Voor mij gaat het om een storm in een glas water.
Er komt geen "sociaal Volkswagen" bij Defensie,
waar voortdurend sociaal overleg wordt gevoerd. De
Flash Direct die vanochtend werd verspreid, zal een
en ander ophelderen: het outplacement, waarvan
ook al gebruik werd gemaakt naar aanleiding van
de terugkeer van onze troepen uit Duitsland, is
slechts een van de mogelijke formules en het zal
enkel op een vrijwillige basis en na overleg worden
aangewend.
Nous avons également le souci de donner une
formation permanente et continuée à notre
personnel. Nous avons signé des accords de
coopération et des conventions avec les pouvoirs
fédérés pour pouvoir échanger nos capacités de
formation et faire reconnaître les formations
dispensées au sein de la Défense par le secteur
privé. Une panoplie de moyens est donc
progressivement mise en oeuvre.
Cela dit, je souhaite également rassurer les
organisations syndicales. Si je n'ai pas réagi, c'est
que je sais que le général Van Daele partage ma
philosophie. Il est favorable à la concertation et au
dialogue
social
en
vue
de
réussir
les
transformations au sein du département de la
Défense.
We willen ons personeel ook een permanente en
voortgezette opleiding bieden. We hebben
samenwerkingsakkoorden en overeenkomsten met
de
deelgebieden
afgesloten
om
onze
opleidingsmiddelen uit te wisselen en de door
Landsverdediging verstrekte opleidingen door de
privésector te laten erkennen. Een waaier van
maatregelen wordt dus stapsgewijs ten uitvoer
gebracht.
Dat gezegd zijnde, wil ik ook de vakbonden
geruststellen. Ik heb niet gereageerd omdat ik weet
dat generaal Van Daele mijn redenering deelt. Hij is
voorstander van overleg en een sociale dialoog om
de
hervorming
van
het
departement
Landsverdediging te doen slagen.
06/02/2007
CRABV 51
COM 1191
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
8
06.05 Luc Sevenhans (Vlaams Belang) : Je
souhaiterais que ce soit une tempête dans un verre
d'eau. Le syndicat libéral ­ qui avait le plus protesté
­ n'avait manifestement pas compris de quoi il
retournait. Les exemples cités par le ministre
concernent des dizaines de personnes. Mais dans
ce cas-ci, ce sont 4.000 personnes qui sont
concernées. Inutile d'envisager un replacement car
il y a pénurie sur le marché du travail. On y
chercherait en vain 4.000 emplois qui seraient
meilleurs ou mieux payés. Si le CHOD ne parvient
pas à se débarrasser des 4.000 personnes en trop,
il ne pourra exécuter le plan stratégique. S'il ne
bénéficie pas de moyens supplémentaires, il devra
organiser à un rythme soutenu le départ naturel de
4.000 personnes. L'an prochain, nous risquons fort
d'être à nouveau lanterne rouge au sein de l'OTAN.
Le CCM n'est pas le fruit du hasard.
06.05 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): Ik wou
dat het ging om een storm in een glas water. De
liberale vakbond - die het hardst riep - had de zaak
blijkbaar niet goed begrepen. De voorbeelden die
de minister aanhaalt, hebben betrekking op
tientallen personen. Hier gaat het om 4000 mensen.
Outplacement kan men vergeten, want er is krapte
op de arbeidsmarkt. Er zijn geen 4000 jobs die
beter zouden zijn of beter betaald worden. Als de
CHOD de 4000 mensen die hij te veel heeft niet
kwijtraakt, kan hij het strategisch plan niet
uitvoeren. Zonder bijkomende middelen moet hij
versneld 4000 mensen laten afvloeien. We dreigen
volgend jaar opnieuw de rode lantaarn te krijgen
binnen de NAVO. Het GLC-statuut is geen toeval.
Le CHOD ne fait rien sans concertation. Il se rend
compte que cela ne marchera pas ainsi avec
l'armée belge. Le plan stratégique repose sur du
sable.
De CHOD doet niets zonder overleg. Hij ziet dat het
zo niet zal lukken met het Belgisch leger. Het
strategisch plan is op drijfzand gebouwd.
06.06 Stef Goris (VLD) : Contrairement à M.
Sevenhans, je ne pratique pas l'amalgame et je
n'extrais pas de déclarations de leur contexte.
Comme les délégués syndicaux, j'ai commencé par
ressentir une certaine déception en lisant la presse.
Mais il faut se garder de faire un amalgame entre le
replacement d'aujourd'hui et les effets du CCM
dans un délai de douze ans. Les chiffres montrent
que notre armée compte trop de militaires âgés.
Pour ceux-ci, il convient de trouver une solution qui
soit à la fois équitable et sociale. Il ressort
clairement des déclarations du ministre et du CHOD
qu'il n'y a pas lieu de craindre un cataclysme social
ni des licenciements secs. Nous embauchons
constamment de jeunes recrues. Dans l'ensemble
du pays, on constate que les jeunes manifestent
toujours un certain intérêt pour une carrière sous
les drapeaux. Le rajeunissement de notre armée
est en marche. Le replacement a déjà permis à
deux cents militaires de retrouver un emploi en
dehors des forces armées. Et il y a une mobilité
interne vers le département civil de la Défense ainsi
qu'une mobilité externe au sein des SPF. Il est
toujours possible de recourir sur une base
volontaire aux différents instruments disponibles.
Les intentions sont louables, tout comme la
méthode préconisée.
06.06 Stef Goris (VLD): Anders dan de heer
Sevenhans maak ik geen amalgaam van allerlei
zaken en ruk ik verklaringen niet uit hun context.
Zoals de vakbondsmensen was ik aanvankelijk
ontgoocheld toen ik de geschreven pers las. Men
mag echter geen amalgaam maken van
outplacement vandaag en de effecten van het GLC
binnen twaalf jaar. Uit cijfers blijkt dat er te veel
oude militairen zijn. Voor hen moet er een juiste en
sociaal verantwoorde oplossing worden gezocht. Uit
de verklaringen van de minister en de CHOD blijkt
duidelijk dat er geen sociaal bloedbad komt en dat
er geen sprake is van naakte ontslagen. Men werft
continu jonge rekruten aan. Er is in het hele land
nog steeds een grote belangstelling voor de
Krijgsmacht. De verjonging is bezig. Outplacement
heeft reeds 200 militairen een job buiten de
Krijgsmacht opgeleverd. Voorts kent men de interne
mobiliteit naar het burgerdepartement van Defensie
en de externe mobiliteit binnen de FOD's. De
verschillende instrumenten blijven bestaan op
vrijwillige basis. De bedoeling is goed, net als
voorgestelde methode.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
07 Question de Mme Ingrid Meeus au ministre de
la Défense sur "le groupe de travail CSS/TSS"
(n° 14033)
07 Vraag van mevrouw Ingrid Meeus aan de
minister van Landsverdediging over "de
CSS/TSS-werkgroep" (nr. 14033)
CRABV 51
COM 1191
06/02/2007
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
9
07.01 Ingrid Meeus (VLD) : Un groupe de travail
chargé de se pencher la rationalisation ultérieure du
Combat Service Support (CSS) des forces armées
belges a été mis sur pied à la mi-2004. Cette étude
influera
directement
sur
l'organisation,
la
localisation et le cadre de milliers de membres du
personnel de la Défense, notamment ceux des
corps de la logistique et des transmissions.
Ces dernières années, j'ai régulièrement interrogé
le ministre à propos de cette étude. À chaque fois,
le ministre a indiqué qu'il me répondrait au moment
où l'étude serait terminée. Il me revient que le
groupe de travail aurait rédigé une note comprenant
les lignes de force et que celle-ci serait présentée
aux autorités militaires. Est-ce exact ? Quels sont
les principaux résultats de cette étude ?
Outre cette étude CSS, une autre étude est
consacrée aux Territorial Support Services (TSS).
Où en est cette étude ? À quelles mutations de
personnel les résultats des études CSS et TSS
donneront-elles lieu ?
07.01 Ingrid Meeus (VLD): Midden 2004 werd in
de schoot van Landsverdediging een werkgroep
opgericht om een studie te maken met betrekking
tot de verdere rationalisatie van het Combat Service
Support (CSS) gedeelte van het Belgische leger.
Deze studie zal een rechtstreekse impact hebben
op
de
organisatie,
lokalisatie
en
personeelsbezetting
van
duizenden
personeelsleden van Landsverdediging, meer in het
bijzonder die van het logistieke korps en het
transmissiekorps.
Ik heb de voorbije jaren geregeld uitleg gevraagd
over deze studie. De minister reserveerde bij die
gelegenheden zijn antwoord voor het moment
waarop de studie afgerond zou zijn. Naar verluidt
zou de werkgroep nu een nota met krachtlijnen
opgesteld hebben en zou dit werkstuk worden
voorgelegd aan de militaire overheid. Klopt dit? Wat
zijn de belangrijkste resultaten van deze studie?
Parallel met de CSS-studie loopt er ook een studie
die de Territorial Support Services (TSS)
bestudeert. Hoever staat het hiermee? Welke
personeelsverschuivingen zullen het gevolg zijn van
de bevindingen van de CSS- en de TSS-studies?
07.02 André Flahaut, ministre (en français) : Vous
avez sans doute en votre possession les éléments
d'une étude menée en interne qui m'a été
présentée hier. J'ai jugé que cette étude n'était pas
suffisamment peaufinée et qu'elle comportait des
éléments inacceptables. Pour moi, ce document ne
compte pas, car il n'a fait l'objet d'aucune décision.
07.02 Minister André Flahaut (Frans): Wellicht
beschikt u over elementen uit een interne studie die
me gisteren werd voorgelegd. Ik vond dat die studie
onvoldoende uitgewerkt was en onaanvaardbare
elementen bevatte. Voor mij is dat document dan
ook van geen belang, omdat er geen enkele
beslissing aan verbonden is.
07.03 Ingrid Meeus (VLD) : Je reposerai donc ma
question dès que les études seront terminées.
07.03 Ingrid Meeus (VLD): Dan zal ik mijn vraag
opnieuw stellen als de studies afgerond zijn.
07.04 André Flahaut, ministre (en français) : Vous
êtes bien informée, Madame, qui me posez la
question le lendemain du jour où j'ai eu un briefing.
07.04 Minister André Flahaut (Frans): U bent goed
geïnformeerd mevrouw, vermits u me deze vraag
stelt de dag nadat ik een briefing heb gehad.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
08 Question de M. Luc Sevenhans au ministre de
la Défense sur "la dénomination des nouvelles
frégates de type M" (n° 14046)
08 Vraag van de heer Luc Sevenhans aan de
minister van Landsverdediging over "de
naamgeving voor de toekomstige M-fregatten"
(nr. 14046)
08.01 Luc Sevenhans (Vlaams Belang) : L'année
dernière, j'ai déjà interrogé le ministre sur le choix
du nom pour les futures frégates M de la
composante maritime. Je n'ai pas pu déduire de sa
réponse qui était responsable du choix du nom. Il
est apparu dans l'intervalle que c'est le ministre lui-
même qui a imaginé les noms. Il appartient en
principe à la composante maritime de proposer les
08.01 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): Ik heb de
minister vorig jaar al ondervraagd over de
naamkeuze voor de toekomstige M-fregatten van
de Zeecomponent. Uit zijn antwoord kon ik niet
afleiden wie er verantwoordelijk is voor de
naamkeuze. Ondertussen is gebleken dat het de
minister zelf is die de namen heeft bedacht.
Normaliter stelt de Zeecomponent de namen voor.
06/02/2007
CRABV 51
COM 1191
CHAMBRE
-5
E SESSION DE LA
51
E LEGISLATURE
2006
2007
KAMER
-5
E ZITTING VAN DE
51
E ZITTINGSPERIODE
10
noms.
Les noms des frégates ont un lien avec la maison
royale de Belgique. Or, l'image de la famille royale a
été quelque peu ternie ces derniers mois,
notamment en raison du dossier judiciaire dans le
cadre duquel le prince Laurent et la marine ont été
cités.
Ne serait-il dès lors pas préférable de choisir des
noms plus neutres ? Pourquoi ne pas en revenir au
nom De Wandelaar par exemple ?
De namen van de fregatten hebben te maken met
het koninklijk huis van België. De laatste maanden
is de koninklijke familie - onder meer door het
dossier waarin prins Laurent en de Marine genoemd
worden - in een negatief daglicht terechtgekomen.
Zou men er dus niet beter aan doen neutralere
namen te kiezen? Waarom niet teruggrijpen naar
De Wandelaar bijvoorbeeld?
08.02 André Flahaut , ministre (en français) : La
réponse à cette question a déjà été donnée.
08.02 Minister André Flahaut (Frans): Het
antwoord op die vraag werd al gegeven.
08.03 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): Des faits
nouveaux se sont produits depuis la réponse
donnée l'année dernière. Il est donc normal que je
pose une nouvelle question sur le sujet. Mais
évidemment, si le ministre ne fait pas preuve de
bonne volonté...
Le président : Vous pouvez introduire une
demande d'interpellation, M. Sevenhans, mais le
ministre estime qu'il n'y a pas d'élément nouveau
depuis la réponse qu'il a donnée sur le même sujet.
08.03 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): Er
hebben zich sinds het antwoord van vorig jaar
nieuwe feiten voorgedaan. Het is dus toch normaal
dat ik een nieuwe vraag hierover stel. Maar ja, wat
baten kaars en bril als de minister niet zien en wil?
De
voorzitter:
Het
staat
u
vrij
een
interpellatieverzoek
in
te
dienen,
mijnheer
Sevenhans, maar volgens de minister zijn er geen
nieuwe elementen sinds het antwoord dat hij over
hetzelfde onderwerp heeft gegeven.
08.04 Luc Sevenhans (Vlaams Belang) : Le
ministre ne semble pas vouloir changer son fusil
d'épaule.
08.04 Luc Sevenhans (Vlaams Belang): De
minister wil blijkbaar niet van idee veranderen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La discussion des questions se termine à 15 h 08.
De behandeling van de vragen eindigt om 15.08
uur.