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E ZITTING VAN DE
51
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CRABV 51 COM 1157
CRABV 51 COM 1157
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMMISSION DES
F
INANCES ET DU
B
UDGET
C
OMMISSIE VOOR DE
F
INANCIËN EN DE
B
EGROTING
mardi
dinsdag
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Matin
Voormiddag
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cdH
centre démocrate Humaniste
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
ECOLO
Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
FN
Front National
MR
Mouvement réformateur
N-VA
Nieuw-Vlaamse Alliantie
PS
Parti socialiste
sp.a-spirit
Socialistische Partij Anders ­ Sociaal progressief internationaal, regionalistisch integraal democratisch toekomstgericht
Vlaams Belang
Vlaams Belang
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
Abréviations dans la numérotation des publications :
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
DOC 51 0000/000 Document parlementaire de la 51e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
DOC 51 0000/000
Parlementair stuk van de 51e zittingsperiode + basisnummer en
volgnummer
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Questions et Réponses écrites
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
CRIV
version provisoire du Compte Rendu Intégral (couverture verte)
CRIV
voorlopige versie van het Integraal Verslag (groene kaft)
CRABV
Compte Rendu Analytique (couverture bleue)
CRABV
Beknopt Verslag (blauwe kaft)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu inté-
gral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit des
interventions ; les annexes se trouvent dans une brochure
séparée (PLEN: couverture blanche; COM: couverture
saumon)
CRIV
Integraal Verslag, met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaalde beknopt verslag van de toespraken; de
bijlagen zijn in een aparte brochure opgenomen
(PLEN: witte kaft; COM: zalmkleurige kaft)
PLEN
séance plénière
PLEN
Plenum
COM
réunion de commission
COM
Commissievergadering
MOT
motions déposées en conclusion d'interpellations (papier beige)
MOT
moties tot besluit van interpellaties (beigekleurig papier)
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Commandes
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i
SOMMAIRE
INHOUD
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "l'évolution
des
recettes
et
des
versements
aux
Communautés et aux Régions" (n° 13633)
1
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken
over
"de
evolutie
in
ontvangsten
en
doorstortingen
naar
Gemeenschappen en Gewesten" (nr. 13633)
1
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-première ministre et ministre
du Budget et de la Protection de la
consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "Eurostat et
ses effets sur le budget 2005" (n° 13634)
2
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "Eurostat en de
gevolgen voor de begroting van 2005" (nr. 13634)
2
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-première ministre et ministre
du Budget et de la Protection de la
consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la vente de
bâtiments publics" (n° 13635)
3
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "het verkopen van
overheidsgebouwen" (nr. 13635)
3
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-première ministre et ministre
du Budget et de la Protection de la
consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection
de la consommation sur "la
contribution du secteur pétrolier" (n° 13636)
4
Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de vice-
eersteminister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de bijdrage van de
petroleumsector" (nr. 13636)
4
Orateurs: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-première ministre et ministre
du Budget et de la Protection de la
consommation
Sprekers: Hendrik Bogaert, Freya Van den
Bossche
, vice-eerste minister en minister van
Begroting en Consumentenzaken
Question de M. Carl Devlies à la vice-première
ministre et ministre du Budget et de la Protection
de la consommation sur "la clôture du
budget 2006" (n° 13684)
5
Vraag van de heer Carl Devlies aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de afsluiting van de
begroting 2006" (nr. 13684)
5
Orateurs: Carl Devlies, Luk Van Biesen,
Freya Van den Bossche
, vice-première
ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation
Sprekers: Carl Devlies, Luk Van Biesen,
Freya Van den Bossche
, vice-eerste minister
en
minister
van
Begroting
en
Consumentenzaken
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E ZITTINGSPERIODE
1
COMMISSION DES FINANCES ET
DU BUDGET
COMMISSIE VOOR DE FINANCIËN
EN DE BEGROTING
du
MARDI
16
JANVIER
2007
Matin
______
van
DINSDAG
16
JANUARI
2007
Voormiddag
______
La réunion publique est ouverte à 10 h 14 par
M. François-Xavier de Donnea, président.
De vergadering wordt geopend om 10.14 uur en
voorgezeten
door
de
heer
François-
Xavier de Donnea.
01 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "l'évolution
des
recettes
et
des
versements
aux
Communautés et aux Régions" (n° 13633)
01 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de evolutie
in
ontvangsten
en
doorstortingen
naar
Gemeenschappen en Gewesten" (nr. 13633)
01.01 Hendrik Bogaert (CD&V) : Les montants
supplémentaires qui passent du niveau fédéral aux
entités fédérées sont l'objet de discussions. Ces
« transferts » grèveraient lourdement le budget
fédéral. C'est pourquoi je souhaiterais connaître
l'évolution des recettes depuis 1999.
Quel est le montant, en chiffres absolus, des
transferts auxquels il a été procédé vers les
Communautés et les Régions et dans le cadre de la
sécurité sociale depuis cette date ?
01.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Er bestaat
discussie over het extra geld dat van het federale
niveau naar de deelstaten vloeit. Deze 'transfers'
zouden erg wegen op de federale begroting.
Daarom had ik graag de evolutie van de
ontvangsten gekend sinds 1999.
Hoeveel geld werd er sindsdien doorgestort aan de
Gemeenschappen en Gewesten en aan de sociale
zekerheid in absolute bedragen?
01.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : J'ai apporté, à l'attention de
M. Bogaert, un tableau récapitulatif très clair qui lui
permettra de prendre connaissance de l'ensemble
des informations. Les chiffres pour 2006 ne revêtent
bien entendu qu'un caractère provisoire, puisqu'il
s'agit d'estimations clôturées début 2007.
01.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik heb voor de heer Bogaert een heel
overzichtelijke tabel meegebracht waarin hij alle
informatie duidelijk kan lezen. De cijfers voor 2006
zijn vanzelfsprekend slechts voorlopig: het gaat om
ramingen die begin 2007 zijn afgesloten.
01.03 Hendrik Bogaert (CD&V) : J'examinerai ces
chiffres avec une grande attention. Les critiques qui
se font de plus en plus pressantes de la part de
milieux gouvernementaux vis-à-vis des moyens
alloués aux Communautés et aux Régions ne
manquent pas de m'irriter. Il paraît de bon ton, pour
la coalition violette, d'opposer un État fédéral qui
serait indigent à des entités fédérées qui nageraient
de plus en plus dans l'opulence. La majorité oublie
que le transfert de moyens découle non seulement
des lois de financement actuelles, mais également
01.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Ik zal deze cijfers
met veel aandacht bestuderen. Ik kant mij wel tegen
de kritiek die de laatste tijd vanuit regeringskringen
opstijgt ten aanzien van de middelen die naar
Gemeenschappen en Gewesten vloeien. Het lijkt
voor paars wel bon ton om de armlastige federale
overheid te plaatsen tegenover de deelstaten die in
steeds meer middelen zwelgen. Paars vergeet
daarbij dat de overdracht van middelen niet alleen
voortvloeit uit de bestaande financieringswetten,
maar ook uit het Lambermontakkoord dat door deze
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des accords du Lambermont signés par la majorité
au pouvoir. Par ailleurs, les critiques semblent
perdre de vue que la croissance des moyens
alloués est en grande partie la conséquence de
l'indexation des montants.
meerderheid zelf werd afgesloten. Bovendien lijken
de critici uit het oog te verliezen dat de stijging van
de middelen voor een groot deel voortvloeit uit de
indexering van de bedragen.
Récemment, dans une interview accordée à un
journal, Mme Van den Bossche et M. Reynders ont
formulé ouvertement leurs critiques. Selon toute
évidence, ils sont clairement partisans d'un
refinancement des entités fédérées. Quel est
l'objectif ? Ils semblent perdre de vue qu'une part
importante des moyens financiers fédéraux provient
déjà de Flandre. Je pense en l'occurrence au fait
que la Flandre fournit le plus gros des recettes
tirées de l'impôt des sociétés.
In een recent kranteninterview lieten de vice-
premiers Van den Bossche en Reynders hun kritiek
de vrije loop. Ze sturen duidelijk aan op een
herfinanciering van de deelstaten. Wat is daarvan
de bedoeling? Ze lijken daarbij wel uit het oog te
verliezen dat een groot deel van de federale
middelen al uit Vlaanderen komt. Ik denk hierbij aan
het leeuwenaandeel dat Vlaanderen levert op het
vlak
van
de
inkomsten
uit
vennootschapsbelastingen.
01.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Il est à tout le moins scandaleux que
M. Bogaert se fonde sur des propos que je n'ai
jamais tenus pour développer un exposé de dix
minutes. Je lui conseillerais de lire un peu plus que
le titre de l'interview ou la légende de la photo. J'ai
seulement affirmé que, dans notre pays, il n'existe
pas de rapport logique entre le financement des
pouvoirs publics et leurs compétences. C'est tout.
Je
dénonce vigoureusement
l'analyse
que
M. Bogaert fait de cette interview.
01.04 Minister
Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het is toch wraakroepend dat de heer
Bogaert iets wat ik nooit heb verklaard, als basis
neemt voor een exposé van tien minuten. Ik raad
hem aan iets verder te lezen dan de kop boven het
interview of de tekst onder de foto. Ik heb alleen
gezegd dat in ons land de logica op het vlak van de
verhouding tussen de financiering van de
overheden en hun bevoegdheden zoek is. Dat is
alles. Ik zet mij met de grootst mogelijke klem af
tegen de analyse die de heer Bogaert maakt van
dat interview.
01.05 Hendrik Bogaert (CD&V) : Lorsque les deux
ministres parlent de l'absence de logique, il est tout
de même normal que d'aucuns en tirent des
conclusions. J'estime que le message du
gouvernement qui ressort de cette observation est
très clair : le financement actuel des Régions et des
Communautés n'est plus suffisant car trop de
moyens sont transférés aux entités fédérées. Cette
interview montre que les violons des deux
excellences étaient parfaitement accordés à cet
égard.
01.05 Hendrik Bogaert (CD&V): Als beide
ministers verklaren dat "de logica zoek is", is het
toch normaal dat iedereen daaruit conclusies trekt.
Ik denk dat de boodschap van de regering die uit
die opmerking blijkt, heel duidelijk is: de huidige
financiering van Gewesten en Gemeenschappen
voldoet niet meer, want er vloeit te veel geld naar de
deelstaten. Uit het interview blijkt dat de violen
tussen beide excellenties op dit vlak heel goed
waren gestemd.
Il est inadmissible de persister à prétendre que les
entités fédérées recueillent trop d'argent, alors que
le gouvernement flamand a utilisé ces moyens très
efficacement, notamment pour la réduction de la
dette.
Het is kras dat men steeds blijft beweren dat er te
veel geld naar de deelstaten gaat, terwijl de
Vlaamse regering dit geld zeer nuttig gebruikt heeft,
namelijk voor de schuldvermindering.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
02 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "Eurostat et
ses effets sur le budget 2005" (n° 13634)
02 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "Eurostat en de
gevolgen voor de begroting van 2005" (nr. 13634)
02.01 Hendrik Bogaert (CD&V) : Dispose-t-on
déjà d'informations d'Eurostat en ce qui concerne le
montage financier relatif à la SNCB ? Le déficit
02.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Is er al nieuws
van Eurostat betreffende de NMBS-constructie?
Blijft er een gat van 7,4 miljard euro in de
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3
budgétaire de 7,4 milliards d'euros subsiste-t-il ?
begroting?
02.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : En décembre, le gouvernement a
introduit auprès de la Cour européenne de Justice
un recours en annulation de la décision d'Eurostat.
02.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): In december heeft de regering een
annuleringsverzoek tegen de Eurostatbeslissing
ingediend bij het Europees Hof van Justitie.
02.03 Hendrik Bogaert (CD&V) : Depuis plusieurs
années déjà, le gouvernement se réfère à Eurostat
en tant qu'arbitre ultime. Tout le monde s'accorde
pour dire qu'il y a un déficit de plusieurs milliards
d'euros mais le gouvernement ne s'en émeut pas et
continue de prétendre que le budget est en
équilibre. Cependant, l'on note un déficit structurel
de 1 à 1,2 %. Dans l'intervalle, l'Europe s'irrite aussi
de l'utilisation de tels artifices budgétaires.
02.03 Hendrik Bogaert (CD&V): De regering
gebruikt
al
jaren
Eurostat
als
ultieme
scheidsrechter. Er is een gat van verschillende
miljarden euro, dat staat vast, maar de regering
trekt er zich niets van aan en blijft beweren dat de
begroting in evenwicht is. Er is echter een
structureel tekort van 1 à 1,2 procent. Ondertussen
heeft ook Europa de buik vol van deze
begrotingstrucs.
C'est la raison pour laquelle le montage financier
relatif à la SNCB se heurte à des objections.
Chacun sait que le budget n'est pas du tout en
équilibre et que le gouvernement comble le trou en
vendant des bâtiments publics.
Daarom
wordt
de
NMBS-constructie
ook
tegengehouden. Iedereen beseft dat de begroting
helemaal niet in evenwicht is, maar dat de regering
het
gat
dicht
met
de
verkoop
van
overheidsgebouwen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
03 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la vente de
bâtiments publics" (n° 13635)
03 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "het verkopen van
overheidsgebouwen" (nr. 13635)
03.01 Hendrik Bogaert (CD&V) : Quelle est le
produit total de la vente de bâtiments publics en
2006 ? Quel pourcentage du PIB ce montant
représente-t-il pour 2006 ? À hauteur de quel
montant des bâtiments ont-ils été vendus depuis
l'entrée en fonction de l'actuelle ministre du
Budget ?
03.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Wat is de totale
opbrengst van de verkoop van overheidsgebouwen
in 2006? Welk percentage van het BBP in 2006
vertegenwoordigt dit bedrag? Voor welk bedrag zijn
er gebouwen verkocht sinds het aantreden van de
huidige minister van Begroting?
03.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) :
En
ce
qui
concerne
plus
particulièrement l'opération immobilière, une recette
de 575,6 millions d'euros a été enregistrée en 2006.
Par ailleurs, d'anciens bâtiments de la gendarmerie
ont été vendus pour un montant de 9 millions
d'euros. Les données détaillées relatives à l'année
2005 peuvent être obtenues auprès de M. Reynders
mais, sur l'ensemble de l'année, des bâtiments ont
été vendus pour un montant de 91 millions d'euros.
03.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): In het kader van de specifieke
vastgoedoperatie werd in 2006 een opbrengst
geboekt van 575,6 miljoen euro. Daarnaast werden
er ex-rijkswachtgebouwen verkocht voor 9 miljoen
euro. De details van 2005 moet men aan mijn
collega Reynders vragen, maar over het volledige
jaar gespreid werden er voor 91 miljoen euro
gebouwen verkocht.
03.03 Hendrik Bogaert (CD&V) : Le bâtiment de
Tokyo n'est dès lors pas pris en compte.
03.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Het gebouw in
Tokio wordt dan wel vergeten.
03.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) :
L'importante
somme
d'argent
dégagée par l'opération réalisée à Tokyo provient
de la vente du terrain, alors que votre question
portait sur la vente de bâtiments uniquement.
03.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): De grote som geld die Tokio heeft
opgebracht, is afkomstig van de verkoop van het
terrein, terwijl de vraag enkel de verkoop van
gebouwen betrof.
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03.05 Hendrik Bogaert (CD&V) : Quel montant
total l'opération de Tokyo a-t-elle rapporté ?
03.05 Hendrik Bogaert (CD&V): Hoeveel heeft
Tokio in totaal opgebracht?
03.06 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Pour le terrain, une somme de
360 millions d'euros a été inscrite au budget.
03.06 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Voor het terrein werd 360 miljoen
euro ingeschreven in de begroting.
03.07 Hendrik Bogaert (CD&V) : Pour les
bâtiments et le terrain ?
03.07 Hendrik Bogaert (CD&V): Voor de
gebouwen en het terrein?
03.08 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Le montant est de 360 millions
d'euros.
03.08 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het bedrag is 360 miljoen euro.
03.09 Hendrik Bogaert (CD&V) : La ministre
déclare invariablement que la vente des bâtiments
ne représente que 0,15 % du PIB. Si je compte
bien, 0,15 % de 300 milliards d'euros correspond à
environ 450 millions d'euros.
03.09 Hendrik Bogaert (CD&V): De minister
verklaart constant dat de verkoop van de gebouwen
slechts 0,15 procent van het bbp vertegenwoordigt.
Als ik goed kan rekenen is 0,15 procent van 300
miljard euro ongeveer 450 miljoen euro.
D'après mes calculs, le résultat s'élève à presque
un milliard d'euros. Il ne s'agit plus d'une erreur,
mais d'une tentative délibérée de tromper la
population.
Als ik echter een optelsom maak, kom ik uit op bijna
een miljard euro. Dat is geen vergissing meer, maar
een bewuste poging tot misleiding.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
04 Question de M. Hendrik Bogaert à la vice-
première ministre et ministre du Budget et de la
Protection de la consommation sur "la
contribution du secteur pétrolier" (n° 13636)
04 Vraag van de heer Hendrik Bogaert aan de
vice-eersteminister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de bijdrage van de
petroleumsector" (nr. 13636)
04.01 Hendrik Bogaert (CD&V) : Le montant de
12 millions d'euros correspondant à la contribution
volontaire du secteur pétrolier a-t-il déjà été versé ?
Si oui, quand et quel était le montant exact du
versement ?
04.01 Hendrik Bogaert (CD&V): Is het bedrag van
12 miljoen euro vrijwillige bijdrage van de
petroleumsector reeds gestort? Wanneer werd dit
gestort? Hoeveel werd er juist gestort?
04.02 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Les 12 millions d'euros ont été versés
avant le 1er janvier 2007 dans un fonds géré par le
SPF Economie, PME, Classes moyennes et
Énergie, comme le prévoit la loi du 27 décembre
2006. Pour plus d'informations à ce sujet, je vous
renvoie au ministre compétent.
04.02 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): De 12 miljoen euro werd vóór 1
januari 2007 gestort in een fonds beheerd door de
FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie,
zoals bepaald door de wet van 27 december 2006.
Voor meer informatie verwijs ik naar de bevoegde
minister.
04.03 Hendrik Bogaert (CD&V) : La commission
va-t-elle demander cette information au ministre
compétent ?
Le président : Il n'en tient qu'à vous.
04.03 Hendrik Bogaert (CD&V): Zal de commissie
deze informatie opvragen bij de bevoegde minister?
De voorzitter: U bent meester van uw vraag.
04.04 Hendrik Bogaert (CD&V) : Si le versement
a été effectué, nous ne pouvons que nous en
réjouir. Ce que nous retenons, toutefois, c'est qu'il
avait d'abord été question d'une contribution du
secteur de 250 millions d'euros, puis de 100
04.04 Hendrik Bogaert (CD&V): Als de storting
gebeurd is, kunnen we dat enkel toejuichen. Wij
onthouden echter dat er oorspronkelijk 250 miljoen
euro zou worden losgeweekt bij de sector, daarna
100 miljoen, dan 75 miljoen, dan 23 miljoen en
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5
millions, puis de 75, puis de 23, pour finalement
arriver à 12 millions. Pendant cinq ans, il n'y aura
donc plus de mesures à caractère unique en ce qui
concerne le secteur pétrolier en Belgique.
uiteindelijk 12 miljoen. Er zullen dus gedurende vijf
jaar geen eenmalige maatregelen meer komen wat
de petroleumsector betreft.
04.05 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Je dois faire une rectification. Il faut
lire les textes attentivement. Le texte parle de
mesures non pas uniques mais unilatérales. Cela
veut dire que rien ne sera imposé unilatéralement
au secteur.
04.05 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik moet een correctie aanbrengen.
Men moet de teksten goed lezen. Het staat niet
eenmalig, maar eenzijdig. Er zal eenzijdig niets
worden opgelegd.
04.06 Hendrik Bogaert (CD&V) : La ministre
n'exclut donc pas que le secteur pétrolier propose
lui-même des mesures et verse spontanément de
l'argent dans les caisses de l'État. Les chances
qu'un tel scénario se réalise me paraissent pour le
moins minimes.
04.06 Hendrik Bogaert (CD&V): De minister sluit
dus niet uit dat de petroleumsector zelf maatregelen
voorstelt en spontaan geld naar de staatskas
doorschuift. De kans dat dit gebeurt, acht ik
bijzonder klein.
Le président : Tout à l'heure, M. Bogaert a cité le
chiffre de 0,015. Le chiffre correct est 0,0015.
De voorzitter: Daarnet had de heer Bogaert het
over 0,015, het moet 0,0015 zijn.
04.07 Hendrik Bogaert (CD&V) : Je me suis
exprimé en pour cent.
Le président : Vous devez vous exprimer en
millièmes.
04.07 Hendrik Bogaert (CD&V): Ik sprak in
procenten.
De voorzitter: U moet in duizendsten spreken.
04.08 Hendrik Bogaert (CD&V) : Non, cette part
est toujours exprimée en pourcentage du PIB. La
ministre parlait de 0,15 pour cent. En réalité, c'est le
double. Voilà le sens de ma remarque.
04.08 Hendrik Bogaert (CD&V): Neen, men drukt
dit steeds in procent van het bbp uit. De minister
sprak over 0,15 procent. In werkelijkheid gaat het
over het dubbele. Dat was de teneur van mijn
opmerking.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
05 Question de M. Carl Devlies à la vice-première
ministre et ministre du Budget et de la Protection
de la consommation sur "la clôture du
budget 2006" (n° 13684)
05 Vraag van de heer Carl Devlies aan de vice-
eerste minister en minister van Begroting en
Consumentenzaken over "de afsluiting van de
begroting 2006" (nr. 13684)
05.01 Carl Devlies (CD&V) : La semaine dernière,
une discussion a eu lieu ici-même avec le ministre
Reynders au sujet des opérations réalisées par le
SPF Finances à la fin de l'année 2006. Ces
opérations financières ont une incidence sur les
budgets 2006 et 2007. En ce qui concerne
l'enrôlement de l'impôt des personnes physiques,
l'on a observé un solde positif étonnamment élevé
de 100 millions d'euros à la fin de l'année. Un
remboursement de 3,4 milliards d'euros pour l'impôt
des personnes physiques était également prévu.
Vingt pour cent des impôts ont été enrôlés. Un
montant de 680 millions d'euros a donc dû être
remboursé. Or, le gouvernement a décidé de verser
un supplément de 100 millions d'euros. Cette
nouvelle est particulièrement réjouissante pour le
05.01 Carl Devlies (CD&V): Vorige week vond hier
een discussie plaats met minister Reynders over de
operaties van de FOD Financiën op het einde van
2006.
Die
financiële
operaties
hebben
consequenties voor de begrotingen van 2006 en
2007. Wat de inkohiering van de personenbelasting
betreft, was er op het einde van het jaar een
verrassend positief saldo van 100 miljoen euro.
Daarnaast was er voorzien in de terugbetaling van
3,4 miljard euro in de personenbelasting. Twintig
procent van de belastingen was ingekohierd. Een
bedrag van 680 miljoen euro had dus moeten
worden terugbetaald. De regering stelt echter vast
dat er 100 miljoen euro moet worden bijbetaald. Dat
is bijzonder goed nieuws voor de begroting 2006.
Het is duidelijk dat hier door de FOD Financiën een
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budget 2006. Il est évident qu'en l'occurrence, le
SPF Finances a eu recours à une technique de
sélection des contribuables. Par ailleurs, nous
disposons d'éléments prouvant qu'il a été demandé
à l'administration des Finances d'accélérer le
rythme des enrôlements positifs.
techniek van selectie van belastingplichtigen werd
gebruikt. Bovendien beschikken wij over bewijzen
dat de administratie van Financiën werd gevraagd
het ritme van de positieve inkohieringen te
versnellen.
05.02 Luk Van Biesen (VLD) : Une question
identique a été posée la semaine dernière. Je
constate que la commission n'a toujours reçu
aucune preuve de cette affirmation.
05.02 Luk Van Biesen (VLD): Vorige week werd
een identieke vraag gesteld. Ik stel vast dat het
bewijs van die bewering nog steeds niet aan de
commissie werd bezorgd.
05.03 Carl Devlies (CD&V) : Je n'ai jamais dit que
je remettrai cette preuve à la commission.
Demandez-la plutôt à la ministre.
La circulaire en question existe bel et bien. J'ai
interrogé le ministre des Finances sur l'état
d'avancement des opérations d'enrôlement de
l'impôt des sociétés. Il a répondu que les
enrôlements négatifs représentaient, au 4 janvier
2007 un montant de 225 millions d'euros. Pour le
budget 2006, cela représente une aubaine de 225
millions d'euros. Il convient également de tenir
compte de 100 millions d'euros de versements
supplémentaires dans le cadre de l'impôt des
personnes physiques. Nous arrivons, dès lors, à un
montant total de 325 millions d'euros.
La ministre du Budget a-t-elle jamais marqué son
accord sur l'emploi de ces techniques par le
SPF Finances ?
Le montant de l'impôt des sociétés pour l'exercice
d'imposition 2006, établi en 2006, s'élevait
initialement à 490 millions d'euros. Lors de la
conférence de presse des ministres Reynders et
Van den Bossche, l'on a évoqué le montant de
700 millions d'euros. Le 8 janvier 2007, le ministre
des Finances a parlé d'un montant de 873 millions
d'euros. Étant donné que les documents du ministre
mentionnent également un montant de 693 millions
d'euros à titre d'enrôlements négatifs, je suppose
que le montant de 225 millions, dont il était question
le 4 janvier 2007, doit encore être déduit de ces
693 millions d'euros. Le résultat de l'accélération de
l'enrôlement de l'impôt des sociétés se chiffrerait
dès lors à 1,098 milliard d'euros.
Quel est en fin de compte le montant exact ? Une
partie au moins de ce montant ne doit-elle pas être
considérée comme étant des recettes uniques ?
Quelles recettes doivent, le cas échéant, être
considérées comme des recettes uniques ?
05.03 Carl Devlies (CD&V): Ik heb nooit verklaard
dat ik dat aan de commissie zou overhandigen.
Vraag dat bewijs aan de minister.
De circulaire in kwestie bestaat wel degelijk. Ik
ondervroeg minister Reynders over het verloop van
de inkohiering van de vennootschapsbelasting. Hij
antwoordde dat er op 4 januari 2007 voor 225
miljoen euro negatieve inkohieringen waren. Dat
betekent een voordeel van 225 miljoen euro voor de
begroting van 2006. Daarnaast zijn er 100 miljoen
euro bijbetalingen in de personenbelasting. Dat
brengt het totaal op 325 miljoen euro.
Heeft de minister van Begroting ooit haar akkoord
gegeven voor deze technieken van de FOD
Financiën?
Het bedrag van de vennootschapsbelasting
aanslagjaar 2006, gevestigd in 2006, bedroeg in de
oorspronkelijke begroting 490 miljoen euro. Op de
persconferentie van de ministers Reynders en Van
den Bossche had men het over 700 miljoen euro.
De toestand op 8 januari 2007 was volgens minister
Reynders 873 miljoen euro. Vermits er op de
documenten van minister Reynders ook 693 miljoen
euro negatieve inkohieringen vermeld staan,
veronderstel ik dat het bedrag van 225 miljoen euro
op 4 januari 2007 nog moet worden in mindering
gebracht op die 693 miljoen euro. Het resultaat van
de
versnelde
inkohiering
van
de
vennootschapsbelasting
bedraagt
dan
1,098
miljard.
Wat is nu het juiste bedrag? Moet niet minstens een
gedeelte ervan als eenmalig worden beschouwd?
Wat is eenmalig?
05.04 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Sur la base des prévisions du Trésor
en décembre, les recettes totales en matière
05.04 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Op basis van de prognose van
december van de Schatkist worden de totale
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d'impôt des sociétés à enrôler sont estimées à
1.147,6 millions d'euros pour 2006. Ces recettes se
rapportent à l'année d'enrôlement 2005 et aux
années précédentes à hauteur de près de 1.070
millions d'euros et aux premiers effets de
l'enrôlement de l'exercice d'imposition 2006 à
concurrence de près de 80 millions d'euros. Il a
donc été tenu compte, pour l'estimation de janvier,
d'un effet unique de 700 millions d'euros environ à
la suite de l'anticipation structurelle de l'enrôlement,
avancé à l'année de l'exercice d'imposition.
La gestion de l'enrôlement, de la perception ou du
remboursement des impôts ressortit intégralement
à la compétence du ministre des Finances. Seuls
les résultats sont transmis à la ministre du Budget.
Le gouvernement a décidé qu'à partir de 2006, tous
les rôles en matière d'impôt des sociétés seront
envoyés début octobre, avec comme objectif de
procéder également plus rapidement à l'enrôlement
au cours des années à venir. L'ICN rectifie chaque
année la date des enrôlements et des paiements et
décide, sur cette base, du montant de la correction
de transition. La correction de transition pour
l'incidence de l'enrôlement accéléré couvrira donc
tous les impôts des sociétés à enrôler qui se
rapportent à l'année 2006, y compris l'enrôlement
négatif de 225 millions d'euros.
ontvangsten
inzake
in
te
kohieren
vennootschapsbelasting geraamd op 1.147,6
miljoen euro voor 2006. Die ontvangsten betreffen
het inkohieringsjaar 2005 en voorgaande jaren voor
bijna 1.070 miljoen euro en de eerste effecten van
de inkohiering van het aanslagjaar 2006 voor een
kleine 80 miljoen euro. Bij de raming voor januari
werd dus rekening gehouden met een eenmalig
effect van ongeveer 700 miljoen euro ten gevolge
van de structurele vervroeging van de inkohiering
naar het jaar zelf van het aanslagjaar.
Het beheer van het inkohieren en van het innen of
terugbetalen van de belastingen behoort integraal
tot de bevoegdheid van de minister van Financiën.
De minister van Begroting ontvangt alleen de
resultaten daarvan.
De regering heeft beslist vanaf 2006 alle kohieren
inzake vennootschappen begin oktober te versturen
en het is de bedoeling dat de inkohiering de
volgende jaren tegen hetzelfde vervroegde ritme
gebeurt. Het INR verbetert elk jaar het moment van
kohieren en betalingen, en beslist op basis daarvan
van welk bedrag een overgangscorrectie moet
worden gemaakt. De overgangscorrectie voor het
effect van de versnelde inkohiering zal dus alle in te
kohieren vennootschapsbelastingen dekken die
slaan op het jaar 2006, met inbegrip van de
negatieve inkohiering van 225 miljoen euro.
05.05 Carl Devlies (CD&V) : Je me réjouis que la
ministre ne soit pas complice des opérations
menées par le SPF Finances.
05.05 Carl Devlies (CD&V): Het verheugt mij dat
de minister van Begroting niet medeplichtig is aan
de operaties van de FOD Financiën.
05.06 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Cela ne signifie pas que je suis le
raisonnement de M. Devlies quant à ce qui s'est
passé. Je souligne seulement que je ne suis pas
intervenue, comme cela est d'ailleurs prévu dans le
cadre de mes compétences.
05.06 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Dat wil niet zeggen dat ik meestap in
de redenering van de heer Devlies over wat er is
gebeurd. Ik beklemtoon slechts dat ik mij afzijdig
heb gehouden, zoals dat ook wordt voorgeschreven
door mijn bevoegdheid.
05.07 Carl Devlies (CD&V) : Les chiffres
communiqués par la ministre n'étaient pas tellement
clairs pour moi. J'ai sous les yeux un tableau qui
m'a été transmis par M. Reynders, avec la situation
des enrôlements de 2006 au 8 janvier 2007.
05.07 Carl Devlies (CD&V): De cijfers die de
minister meedeelde, vond ik niet zo duidelijk. Ik heb
hier een tabel, gekregen van minister Reynders,
waarop de toestand van de inkohieringen van 2006
op 8 januari 2007 kan worden afgelezen.
Le résultat des enrôlements pour l'exercice
d'imposition 2006 ­ l'enrôlement de l'impôt des
sociétés de 2006 ­ s'élève à 873 millions, y compris
les enrôlements négatifs pour un montant de
693 millions d'euros. Le 4 janvier, des enrôlements
négatifs ont cependant encore été établis, pour un
montant de 225 millions d'euros. Il convient dès lors
de déduire ce dernier montant du montant de
693 millions d'euros.
Het inkohieringsresultaat voor het aanslagjaar 2006
­ de inkohiering van de vennootschapsbelasting
van 2006 ­ bedraagt 873 miljoen, de 693 miljoen
euro aan negatieve inkohieringen is daarin
verrekend. Op 4 januari werden er echter nog
negatieve inkohieringen gevestigd voor een bedrag
van 225 miljoen euro. Dat bedrag moet dus worden
afgetrokken van de 693 miljoen euro.
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Puis-je en conclure que le résultat global du budget
2006 s'élève à 873 plus 225 millions d'euros ?
La ministre pourrait-elle, sur la base du tableau, me
fournir plus de précisions ?
Mag ik daaruit besluiten dat het totale resultaat voor
de begroting van 2006 873 miljoen euro plus 225
miljoen euro bedraagt?
Kan de minister de tabel eens bekijken en mij uitleg
verschaffen?
05.08 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Le montant de 700 millions d'euros
est exprimé en termes SEC. Il s'agit donc d'un
montant caisse. C'est la raison pour laquelle la
comparaison des chiffres n'est peut-être pas aisée.
Les chiffres figurant dans le tableau que M. Devlies
m'a transmis correspondent à ceux que j'ai fournis
mais je les ai arrondis. Si on soustrait 225 millions
des enrôlements négatifs dans le tableau, on
obtient -74 millions d'euros. Si on soustrait 74
millions des enrôlements positifs, on obtient 150
millions.
05.08 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Het bedrag van 700 miljoen is
uitgedrukt in kas in ESER. Daardoor zijn de cijfers
misschien niet zo gemakkelijk te vergelijken. De
cijfers in de tabel die de heer Devlies mij heeft
overhandigd, komen overeen met de cijfers die ik
heb gegeven, al heb ik afgerond. Als men 225
miljoen van de negatieve inkohieringen in de tabel
aftrekt, krijgt men -74 miljoen euro. Als men 74
miljoen aftrekt van de positieve inkohieringen, komt
men op 150 miljoen.
05.09 Carl Devlies (CD&V) : Lors de la conférence
de presse, la ministre n'a donc évoqué que des
chiffres de caisse ?
05.09 Carl Devlies (CD&V): Op de persconferentie
heeft de minister dus alleen over kascijfers
gesproken?
05.10 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : J'ai utilisé les chiffres SEC.
05.10 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik heb ESER-cijfers gebuikt.
05.11 Carl Devlies (CD&V) : En termes SEC, on
parle tout de même d'enrôlements.
Quel était finalement le résultat exact des
enrôlements ? La ministre parle de 700 millions
d'euros mais, à mon estime, le résultat des
enrôlements était largement supérieur. Quel était
l'effet SEC, plus particulièrement pour 2006 ?
05.11 Carl Devlies (CD&V): In ESER spreekt men
toch over kohieren.
Wat was nu het precieze resultaat van de
inkohieringen? De minister spreekt over 700 miljoen
euro, maar volgens mij was het resultaat van de
inkohieringen veel hoger. Wat was het ESER-effect,
specifiek voor 2006?
05.12 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Je prévois que l'effet total se situera
aux environs de 700 millions d'euros SEC. Il s'agit
d'une estimation, l'ICN doit encore apurer les
enrôlements contestés. Je disposerai des chiffres
définitifs à la mi-février.
05.12 Minister
Freya Van den Bossche
(Nederlands): Ik verwacht dat het totale effect rond
de 700 miljoen euro ESER zal liggen. Dat is een
raming, de betwiste kohieren moeten nog worden
uitgezuiverd door het INR. De definitieve cijfers krijg
ik midden februari.
05.13 Carl Devlies (CD&V) : Je pense que le
résultat final pourrait bien être supérieur de 300
millions.
05.13 Carl Devlies (CD&V): Ik denk dat het
uiteindelijke resultaat wel eens 300 miljoen hoger
kan liggen.
05.14 Freya Van den Bossche, ministre (en
néerlandais) : Cela me semble très improbable.
05.14 Minister Freya Van den Bossche
(Nederlands): Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
05.15 Carl Devlies (CD&V) : Nous reviendrons sur
ce point à la mi-février.
05.15 Carl Devlies (CD&V): Wij zullen hier midden
februari op terugkomen.
L'incident est clos.
Het incident is gesloten.
La réunion publique de commission est levée à
11 h 08.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.08 uur.
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