CRABV 50 COM 861
CRABV 50 COM 861
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
C
OMMISSION DE LA
J
USTICE
maandag lundi
04-11-2002 04-11-2002
14:19 uur
14:19 heures

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E SESSION DE LA
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AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN Front
National
MR Mouvement
réformateur
PS Parti
socialiste
cdH
centre démocrate Humaniste
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
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50
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basisnummer en volgnummer
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CRIV
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intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
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CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV
Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV
Compte Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
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INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Guy Hove aan de minister van
Justitie over "het uitblijven van een
uitvoeringsbesluit voor artikel 15 van de wet op de
handelsagentuur inzake de organisatie van een
paritair overleg over de versoepeling van de
regeling inzake commissielonen in de financiële
sector" (nr. A103)
1
Question de M. Guy Hove au ministre de la
Justice sur "l'absence d'un arrêté d'exécution pour
l'article 15 de la loi relative au contrat d'agence
commerciale, qui concerne l'organisation d'une
concertation paritaire sur l'assouplissement de la
réglementation relative aux commissions dans le
secteur financier" (n° A103)
1
Sprekers: Guy Hove, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Guy Hove, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan de
minister van Justitie over "de onterechte verkoop
van de fiets van een vermoorde vrouw" (nr. A221)
1
Question de M. Servais Verherstraeten au ministre
de la Justice sur "la vente illicite du vélo d'une
femme assassinée" (n° A221)
1
Sprekers: Servais Verherstraeten, Marc
Verwilghen
, minister van Justitie
Orateurs: Servais Verherstraeten, Marc
Verwilghen
, ministre de la Justice
Interpellatie van de heer Filip De Man tot de
minister van Binnenlandse Zaken en tot de
minister van Justitie over "de activiteiten van
fundamentalistische moslims in dit land" (nr. 1428)
2
Interpellation de M. Filip De Man au ministre de
l'Intérieur et au ministre de la Justice sur "les
activités de certains intégristes musulmans dans
notre pays" (n° 1428)
2
Sprekers: Filip De Man, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Filip De Man, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Vraag van de heer Daniel Bacquelaine aan de
minister van Justitie over "het ambt van griffier en
van hoofdgriffier" (nr. A150)
5
Question de M. Daniel Bacquelaine au ministre de
la Justice sur "la profession de greffier et de
greffier en chef" (n° A150)
5
Sprekers: Daniel Bacquelaine, voorzitter van
de MR-fractie, Marc Verwilghen, minister van
Justitie
Orateurs: Daniel Bacquelaine, président du
groupe MR, Marc Verwilghen, ministre de la
Justice
Samengevoegde vragen van
6
Questions jointes de
6
- de heer Guy Hove aan de minister van Justitie
over "de inwerkingtreding van de nieuwe wet
betreffende de verenigingen zonder
winstoogmerk" (nr. A161)
6
- M. Guy Hove au ministre de la Justice sur
"l'entrée en vigueur de la nouvelle loi sur les
associations sans but lucratif" (n° A161)
6
- de heer Peter Vanvelthoven aan de minister van
Justitie over "de inwerkingtreding van de nieuwe
VZW-wet" (nr. A200)
7
- M. Peter Vanvelthoven au ministre de la Justice
sur "l'entrée en vigueur de la nouvelle loi sur les
ASBL" (n° A200)
6
Sprekers: Guy Hove, Peter Vanvelthoven,
Marc Verwilghen
, minister van Justitie
Orateurs: Guy Hove, Peter Vanvelthoven,
Marc Verwilghen
, ministre de la Justice
Vraag van de heer Tony Van Parys aan de
minister van Justitie over "het niet sanctioneren
van schijnhuwelijken" (nr. A202)
7
Question de M. Tony Van Parys au ministre de la
Justice sur "l'absence de sanctions en matière de
mariages blancs" (n° A202)
7
Sprekers:
Tony Van Parys, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs: Tony Van Parys, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan de
minister van Justitie over "het sociaal conflict met
personeelsleden van griffies en parketten" (nr.
A171)
9
Question de M. Servais Verherstraeten au ministre
de la Justice sur "la tension sociale au sein du
personnel des greffes et parquets" (n° A171)
9
Sprekers: Servais Verherstraeten, Marc
Verwilghen
, minister van Justitie
Orateurs: Servais Verherstraeten, Marc
Verwilghen
, ministre de la Justice
Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan de
minister van Justitie over "de detachering van
opvoeders van Everberg naar Mol" (nr. A196)
10
Question de M. Servais Verherstraeten au ministre
de la Justice sur "le détachement d'éducateurs
d'Everberg à Mol" (n° A196)
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ii
Sprekers: Servais Verherstraeten, Marc
Verwilghen
, minister van Justitie
Orateurs: Servais Verherstraeten, Marc
Verwilghen
, ministre de la Justice
Samengevoegde vragen van
11
Questions jointes de
11
- de heer Tony Van Parys aan de minister van
Justitie over "de toegankelijkheid van het Belgisch
Staatsblad via internet" (nr. A152)
11
- M. Tony Van Parys au ministre de la Justice sur
"la consultation du Moniteur belge par internet"
(n° A152)
11
- de heer Tony Van Parys aan de minister van
Justitie over "de wettelijkheid van de uitsluitende
consultatie van het Belgisch Staatsblad via
Internet" (nr. A203)
11
- M. Tony Van Parys au ministre de la Justice sur
"le caractère légal de la consultation exclusive du
Moniteur belge par le biais d'Internet" (n° A203)
11
- de heer Yves Leterme aan de minister van
Justitie over "het verspreiden van vertrouwelijke
gegevens via internetsite Belgisch Staatsblad"
(nr. A214)
11
- M. Yves Leterme au ministre de la Justice sur "la
diffusion de données confidentielles par le biais du
site internet du Moniteur belge" (n° A214)
11
Sprekers: Tony Van Parys, Yves Leterme,
voorzitter van de CD&V-fractie, Marc
Verwilghen
, minister van Justitie
Orateurs: Tony Van Parys, Yves Leterme,
président du groupe CD&V, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Vraag van mevrouw Els Haegeman aan de
minister van Justitie over "de archieven, o.a. de
archieven over de repressie en de collaboratie"
(nr. A218)
14
Question de Mme Els Haegeman au ministre de la
Justice sur "les archives, notamment celles sur la
répression et la collaboration" (n° A218)
14
Sprekers: Els Haegeman, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Els Haegeman, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
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1

COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
COMMISSION DE LA JUSTICE
van
MAANDAG
04
NOVEMBER
2002
14.19 uur
______
du
LUNDI
04
NOVEMBRE
2002
14:19 heures
______



De vergadering wordt geopend om 14.19 uur door
de heer Fred Erdman, voorzitter.
La séance est ouverte à 14.19 heures par M. Fred
Erdman, président.
01 Vraag van de heer Guy Hove aan de minister
van Justitie over "het uitblijven van een
uitvoeringsbesluit voor artikel 15 van de wet op
de handelsagentuur inzake de organisatie van
een paritair overleg over de versoepeling van de
regeling inzake commissielonen in de financiële
sector" (nr. A103)
01 Question de M. Guy Hove au ministre de la
Justice sur "l'absence d'un arrêté d'exécution
pour l'article 15 de la loi relative au contrat
d'agence commerciale, qui concerne
l'organisation d'une concertation paritaire sur
l'assouplissement de la réglementation relative
aux commissions dans le secteur financier"
(n° A103)
01.01 Guy Hove (VLD): De wet van 4 mei 1999
over de Handelsagentuur is al in juni 1999
gepubliceerd en nog steeds is er geen koninklijk
besluit om ze uit te voeren. De wet voert een
versoepeling van de berekeningswijze en een
wijziging van de commissielonen voor
handelsagenten door. De financiële sector wacht
op paritair overleg. Waarom laat het
uitvoeringsbesluit zo lang op zich wachten?
01.01 Guy Hove (VLD): La loi du 4 mai 1999
relative au contrat d'agence commerciale a été
publiée en juin 1999 et aucun arrêté royal
d'application n'a encore été pris. La loi prévoit un
assouplissement du mode de calcul et une
modification des commissions pour les agents
commerciaux. Le secteur financier attend une
concertation paritaire. Pourquoi tarde-t-on autant à
prendre les arrêtés d'exécution?
01.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): In
november 2000 ontving mijn departement
inderdaad een voorstel met wederzijdse
instemming. In januari bleek echter dat er toch
protest was vanuit vertegenwoordigende
organisaties tegen een aantal bepalingen van het
voorstel. Toen het gevraagde nieuwe advies maar
niet op mijn departement aankwam, hebben we
besloten het overleg naar het regeringsniveau over
te hevelen. Overleg met de organisaties mondde uit
in een nieuw voorstel, dat voor het zomerreces van
dit jaar is goedgekeurd. Met de publicatie in het
Belgisch Staatsblad
onlangs is de cirkel rond.
01.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): En novembre 2000, mon département
a en effet reçu une proposition qui emportait
l'adhésion des parties en présence. En janvier, il
est toutefois apparu que les organisations
représentatives dénonçaient certaines dispositions
de la proposition. Le nouvel avis demandé par mon
département se faisant attendre, nous avons
décidé de transférer la concertation au niveau
gouvernemental. Les pourparlers avec les
différentes organisations ont donné naissance à
une nouvelle proposition qui a été approuvée avant
les vacances d'été de cette année. La boucle a été
bouclée avec la publication récente au Moniteur
belge
.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan
de minister van Justitie over "de onterechte
02 Question de M. Servais Verherstraeten au
ministre de la Justice sur "la vente illicite du vélo
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verkoop van de fiets van een vermoorde vrouw"
(nr. A221)
d'une femme assassinée" (n° A221)
02.01 Servais Verherstraeten (CD&V): In de pers
konden we deze week lezen dat een fiets, die in
een moordzaak in beslag werd genomen, door het
gerecht is verkocht. De ouders van het slachtoffer
hadden al enkele malen de fiets, een aandenken
aan hun dochter, teruggevraagd.

Wat is er in dit dossier gebeurd? Worden in
beslaggenomen zaken wel meer verkocht zonder
dat de eigenaar dat weet? Kan de fiets nog
terugbezorgd worden?
02.01 Servais Verherstraeten (CD&V): Cette
semaine, nous avons pu lire dans la presse qu'une
bicyclette saisie dans le cadre de l'enquête sur un
assassinat avait été vendue par la justice. Les
parents de la victime avaient déjà réclamé à
plusieurs reprises la restitution de cette bicyclette,
qui représente pour eux un souvenir de leur fille.

Que s'est-il produit ? Les effets saisis sont-ils
revendus sans que le propriétaire en soit averti ?
La bicyclette pourra-t-elle être restituée ?
02.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Door het feit dat de gebeurtenis zo recent is en
vanwege het verlengde weekend, heb ik nog niet
kunnen nagaan wat er precies is misgegaan.
Normaal worden in beslaggenomen
overtuigingsstukken bewaard tot aan het einde van
de verjaringstermijn van de misdaad. Wat in deze
zaak bij het parket van Antwerpen is misgelopen, is
niet duidelijk. Ik heb de procureur­generaal van
Antwerpen gevraagd om de zaak toe te lichten,
maar begrijpelijkerwijs is haar antwoord nog niet
beschikbaar. Ik zal het u doorsturen. De koper van
de fiets is hoogstwaarschijnlijk nog op te sporen en
de fiets zal dus wel kunnen worden terugbezorgd.
02.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Je n'ai pas encore pu me renseigner
sur les éventuelles erreurs commises dans ce
dossier, car cet événement est particulièrement
récent et nous rentrons d'un week-end prolongé.
Normalement, les pièces à conviction saisies sont
conservées jusqu'à la fin du délai de prescription du
délit. On ne voit pas clairement, dans ce dossier,
quelles erreurs ont été commises au parquet
d'Anvers. J'ai demandé au procureur général
d'Anvers de tirer les choses au clair mais, vous le
comprendrez aisément, nous ne disposons pas
encore de sa réponse. Je ne manquerai pas de
vous la communiquer. L'acquéreur de la bicyclette
pourra, selon toute vraisemblance, être retrouvé et
la bicyclette pourra donc être restituée à qui de
droit.
02.03 Servais Verherstraeten (CD&V): Ik hoop
dat de minister het antwoord van de procureur-
generaal aan de commissie zal voorleggen. Ik hoop
echter vooral dat hij erin slaagt om de ten onrechte
verkochte fiets te recupereren, eventueel tegen een
vergoeding.
02.03 Servais Verherstraeten (CD&V): J'espère
que le ministre portera la réponse du procureur
général à la connaissance de la commission. Mais
j'espère surtout qu'il réussira à récupérer cette
bicyclette vendue indûment, le cas échéant contre
dédommagement.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Interpellatie van de heer Filip De Man tot de
minister van Binnenlandse Zaken en tot de
minister van Justitie over "de activiteiten van
fundamentalistische moslims in dit land"
(nr. 1428)
03 Interpellation de M. Filip De Man au ministre
de l'Intérieur et au ministre de la Justice sur "les
activités de certains intégristes musulmans dans
notre pays" (n° 1428)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de minister
van Justitie.)
(La réponse sera fournie par le ministre de la
Justice.)
03.01 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Het rapport
van het Comité I bewijst dat er in vele moskeeën
fundamentalisten actief zijn, dat imams geld
inzamelen voor terroristische organisaties en dat er
jongeren gerekruteerd worden voor de jihad.
03.01 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Le rapport
du Comité R apporte la preuve que, dans de
nombreuses mosquées, des activités sont
déployées par des intégristes musulmans, des
imams procèdent à des collectes de fonds en
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In onze buurlanden hebben dergelijke rapporten
belangrijke gevolgen. Bij onze noorderburen
kunnen imams die geen Nederlands spreken in de
moskee het land worden uitgezet. Onze
zuiderburen laten geen fundamentalistische imams
meer toe op het grondgebied. Hoe is de situatie bij
ons?

Welke overheid moeten de 75
moskeegemeenschappen van de eerste fase
erkennen, de gewestelijke of de federale overheid?
Zijn er inderdaad 129 moskeeën voorgedragen
door de executieve? Hebben de bemiddelaars
reeds een rapport ingediend? Welke besluiten trekt
de minister hieruit? Worden de moslimconsulenten
voor de gevangenissen opgeleid en aangeduid
door de moskeeën zelf? Hoeveel consulenten voert
het KB in?
faveur d'organisations terroristes et des jeunes sont
recrutés pour le jihad.

Dans les pays voisins, de tels rapports entraînent
des conséquences importantes. Chez nos voisins
septentrionaux, les imams qui ne s'expriment pas
en néerlandais à la mosquée peuvent être
expulsés. Quant à nos voisins méridionaux, ils
refusent l'accès à leur territoire aux imams
intégristes. Quelle est la situation chez nous ?

A quelles instances - régionales ou fédérales -
l'agrément des 75 communautés de mosquées de
la première phase ressortit-il ? Est-il exact que 129
mosquées ont été présentées par l'Exécutif ? Les
médiateurs ont-ils déjà déposé un rapport ? Quelles
conclusions le ministre en tire-t-il ? Les conseillers
musulmans auprès des établissements
pénitentiaires sont-ils formés et désignés par les
mosquées elles-mêmes ? Combien de conseillers
l'arrêté royal prévoit-il ?
Ook met betrekking tot de eventuele maatregelen
heb ik enkele vragen.
Zullen de fundamentalistische moskeeën gesloten
worden? Hoeveel zijn er al gesloten? Wat was het
resultaat van het onderzoek door het Brussels
parket inzake het Centre islamique belge en de
paramilitaire moslimscouts?

De voorzitter van de Arabisch-Europese Liga
organisatie vindt straatgeweld een legitiem middel
om een visie door te drukken, noemt 11 september
een dag van zoete wraak, was in het verleden
voorzitter van de extreme vereniging El Rabita en
een gewapend strijder van de Hezbollah en blijkt
ook nog de Belgische nationaliteit verkregen te
hebben via een schijnhuwelijk.

Zal de minister op basis van deze nieuwe
elementen het dossier van de heer Abou Jahjah
heropenen om hem de Belgische nationaliteit te
kunnen ontnemen?
Je souhaite également poser quelques questions
concernant les mesures éventuelles. Les
mosquées fondamentalistes seront-elles fermées ?
Combien ont-elles déjà été fermées ? Quelle est la
conclusion de l'enquête menée par le parquet de
Bruxelles sur le Centre islamique belge et les
scouts musulmans paramilitaires ?

Le président de la Ligue arabo-européenne voit
dans la violence de rue le moyen légitime d'imposer
ses vues ; il considère le 11 septembre comme un
jour de douce vengeance. Il a présidé l'association
extrémiste El Rabita et a été un combattant armé
du Hezbollah. Il apparaît également avoir acquis la
nationalité belge en contractant un mariage blanc.


Sur la base de ces nouveaux éléments, le ministre
va-t-il rouvrir le dossier de Monsieur Abou Jahjah
pour lui retirer la nationalité belge ?
03.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Inzake de erkenningen geldt de bijzondere wet van
13 juli 2001. De organisatie van de erediensten is
een gewestelijke bevoegdheid, de betaling van de
lonen is een federale bevoegdheid.

De executieve legde inderdaad een lijst van 129
moskeeën voor die over een periode van drie jaar
erkend zouden worden. Tot op heden is er echter
nog geen enkel concreet dossier aan mij
voorgelegd.

Het grootste knelpunt is de gespannen relatie
tussen de algemene vergadering en de executieve.
03.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais) : Les agréments relèvent de la loi
spéciale du 13 juillet 2001. Si l'organisation des
cultes est une compétence régionale, le paiement
des salaires est une attribution fédérale.

L'exécutif nous a effectivement soumis une liste de
129 mosquées qui devraient être agréées au cours
d'une période de trois ans. Toutefois, à ce jour,
aucun dossier concret ne m'a encore été soumis.


Les relations tendues entre l'assemblée générale et
l'exécutif constituent le problème majeur. Le rapport
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Het rapport van de bemiddelaars is klaar en wordt
eerstdaags aan het kernkabinet voorgelegd. Ik heb
het echter nog niet bestudeerd en kan er u dus niet
over informeren.

De aanduiding van de consulenten in
gevangenissen valt onder de bevoegdheid van de
executieve. Er is echter nog geen KB dat het aantal
consulenten bepaalt.

Inzake de te nemen maatregelen besteden wij
bijzonder veel aandacht aan de financiering van het
terrorisme. In dit kader loopt er een aantal
gerechtelijke onderzoeken, die echter nog niet
afgerond zijn. Ook het onderzoek door het
Brusselse parket is nog niet afgerond.


De procedure om iemand de Belgische nationaliteit
te ontnemen kan alleen worden gestart op initiatief
van het openbaar ministerie. Bij de vorige aanvraag
achtte de procureur van Antwerpen het dossier te
licht. Ondertussen heb ik de procureur verzocht om
in het licht van de recente informatie het dossier
van de heer Abou Jahjah te herbekijken.
des médiateurs est terminé et sera présenté
prochainement au cabinet restreint. Mais ne l'ayant
pas encore étudié, je ne puis vous fournir aucune
information à son sujet.

La désignation des conseillers dans les prisons
relève de l'exécutif. Cependant, aucun arrêté royal
fixant leur nombre n'a encore été pris.


Pour ce qui est des mesures envisagées, nous
prêtons une attention particulière au financement
du terrorisme. Dans ce cadre, une série d'enquêtes
judiciaires, qui ne sont toutefois pas encore
clôturées, sont en cours. L'enquête menée par le
parquet de Bruxelles n'est pas encore bouclée non
plus.

La procédure visant à déchoir quelqu'un de la
nationalité belge ne peut être entamée qu'à
l'initiative du ministère public. Lors de l'introduction
de la précédente demande de déchéance, le
procureur d'Anvers avait estimé que le dossier
manquait de consistance. Entre-temps, j'ai
demandé à ce procureur de réexaminer le dossier
de M. Abou Jahjah à la lumière d'informations dont
nous disposons depuis peu.
03.03 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Ik ben zeer
tevreden met het antwoord op mijn laatste vraag.
Het dossier van de heer Abou Jahjah wordt dus op
initiatief van de minister herbekeken en dat is een
goede zaak.

Inzake de andere vragen blijf ik op mijn honger. Het
rapport van de bemiddelaars is dus naar het
kernkabinet, maar blijkbaar is er geen haast bij.
Wanneer verwacht de minister het te kunnen inzien
en erover te kunnen rapporteren?
De minister stelt ook duidelijk dat de Gewesten
moeten beslissen over lokale moskeeën. Maar hoe
verloopt de samenwerking met de Gewesten? Kan
hij niets meer zeggen over timing?
03.03 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Je suis très
satisfait de la réponse à ma dernière question. A
l'initiative du ministre de la Justice, le dossier de M.
Abou Jahjah sera donc réexaminé, ce dont je me
réjouis.

Je reste toutefois sur ma faim en ce qui concerne
les autres questions. Le rapport des médiateurs a
donc été communiqué au cabinet restreint mais,
apparemment, cette matière n'est guère considérée
comme urgente. Quand le ministre pense-t-il
pouvoir prendre connaissance du contenu de ce
document et faire rapport à ce sujet ? Par ailleurs,
le ministre a affirmé clairement que la décision
relative aux mosquées locales ressortit aux
Régions. Cependant, comment la coopération avec
les Régions se déroule-t-elle ? Le ministre ne peut-
il nous en dire davantage en ce qui concerne le
calendrier ?
03.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Ik
verwacht de rapporten eerstdaags en kan er nu dus
geen verslag over uitbrengen.


Als er een samenwerkingsakkoord met de
Gewesten nodig zou zijn, zullen we dat bespreken
in een interministeriële conferentie. Momenteel zijn
daar geen plannen voor.
03.04 Marc Verwilghen , ministre (en néerlandais)
: J'attends les rapports dans les prochains jours et
ne suis dès lors pas en mesure de vous faire part
de leur contenu maintenant.

La conclusion éventuelle d'un accord de
coopération avec les Régions serait examinée au
sein d'une conférence interministérielle. A ce jour,
il n'existe aucun projet en ce sens.
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04/11/2002
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Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Vraag van de heer Daniel Bacquelaine aan de
minister van Justitie over "het ambt van griffier
en van hoofdgriffier" (nr. A150)
04 Question de M. Daniel Bacquelaine au
ministre de la Justice sur "la profession de
greffier et de greffier en chef" (n° A150)
04.01 Daniel Bacquelaine (MR): Het ambt van
griffier evolueert voortdurend. De griffier is
tegenwoordig een heuse "assistent" van de rechter.
De minister bevestigde die evolutie ook in zijn
beleidsnota voor de begroting 2000.

Tijdens deze zittingsperiode hebben we een
wetsontwerp aangenomen waarmee een
pecuniaire discriminatie van de griffiers wordt
weggewerkt.

Daarnaast verwachten de griffiers van de wetgever
dat hij een duidelijke functieomschrijving vastlegt.
Er werden in dat verband al een aantal ideeën
geopperd. Zo zou de griffier zich meer bepaald met
procedureproblemen kunnen bezighouden.

Heeft u die mogelijkheid in overweging genomen ?
Is er een voorontwerp van wet in de maak ? Heeft
de werkgroep die belast is met de programmatie en
de organisatie van de basisopleiding en de
bijscholing van alle personeelsleden van de griffie
resultaten ter tafel gelegd ? Zijn de griffiers
vertegenwoordigd in die werkgroep ?

De griffiers maken zich zorgen over hun
onafhankelijkheid tegenover de rechters. Artikel
172 van het Gerechtelijk Wetboek zegt immers dat
de hoofdgriffiers ­ in het voordeel van de
korpschefs - ontzet kunnen worden van hun
bevoegdheid om de griffiers aan te wijzen die de
rechter bijstaan.

Artikel 173 van het Gerechtelijk Wetboek, zoals
gewijzigd in 1997, somt de taken van de griffiers
op, en zegt ook dat de Koning nadere regels stelt
voor de toepassing van dat artikel. Heeft u de
nodige maatregelen getroffen ?
04.01 Daniel Bacquelaine (MR): La fonction de
greffier, en pleine évolution, fait de lui un véritable
"assistant" du juge. Le ministre a confirmé cette
évolution dans sa note de politique générale pour le
budget 2000.

Sous cette législature, nous avons adopté un projet
de loi qui supprime une discrimination pécuniaire
envers les greffiers.

Au-delà, les greffiers attendent du législateur qu'il
définisse ses tâches. Certaines idées ont déjà été
émises. Le greffier pourrait, notamment, s'occuper
de problèmes de procédure.


Avez-vous envisagé cette possibilité? Un avant-
projet de loi est-il en préparation? Le groupe de
travail chargé de la programmation et de
l'organisation de la formation initiale et permanente
de tous les membres du personnel des greffes a-t-il
donné des résultats? Les greffiers y sont-ils
représentés?

Les greffiers expriment des craintes en ce qui
concerne leur indépendance vis-à-vis des juges,
l'article 172 du Code judiciaire prévoyant que les
greffiers en chef puissent être dessaisis, au profit
des chefs de corps, de la possibilité de désigner les
greffiers qui assistent les juges.

L'article 173 du Code judiciaire, modifié en 1997,
définit les tâches du greffier tout en prévoyant que
le Roi détermine les modalités d'application de cet
article. Avez-vous pris les dispositions
nécessaires?
04.02 Minister Marc Verwilghen (Frans) : Van in
het begin van de zittingsperiode had mijn kabinet
plannen voor een beter statuut van onder meer de
griffiers, maar na de bekendmaking van de
resultaten van de jongste examens voor kandidaat-
griffiers en secretarissen besefte ik dat er meer
moest gebeuren. Er zijn veel te weinig geslaagde
kandidaten. Het is moeilijk om externe kandidaten
met een diploma rechtsgeleerdheid aan te trekken,
omdat het openbaar ambt diezelfde kandidaten
functies aanbiedt waaraan een hoger salaris
verbonden is. Jammer genoeg zal ik niet bij machte
04.02 Marc Verwilghen , ministre (en français) :
Mon cabinet avait, dès le début de la législature,
envisagé d'améliorer le statut, notamment, des
greffiers mais, au vu des résultats des derniers
examens pour candidats greffiers et secrétaires, j'ai
réalisé que le débat devait aller plus loin. Le
nombre de lauréats est largement insuffisant. Il est
difficile d'attirer des candidats extérieurs porteurs
d'un diplôme de droit, vu que la fonction publique
offre à ces mêmes candidats des fonctions
assorties de traitements supérieurs. Il me sera
malheureusement impossible de présenter un texte
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zijn om het Parlement nog tijdens deze
zittingsperiode een concrete tekst voor te leggen.

Bij de onderhandelingen met de representatieve
vakbonden van Justitie met het oog op een
herziening van de loopbaan en de vergoedingen
van het personeel van de griffies en de parketten
en een herziening van de werkomstandigheden,
moet er tegen 15 februari 2003 een protocol uit de
bus komen.

De werkgroep die belast is met de programmatie en
de organisatie van de basisopleiding en bijscholing
van alle medewerkers van de griffies en de
parketten heeft uitstekende resultaten opgeleverd.
Er worden momenteel al opleidingen gegeven, en
het aantal deelnemers neemt voortdurend toe. Een
dergelijk initiatief heb ik al meteen bij mijn
aantreden als minister mogelijk gemaakt, want er
was een grote vraag naar vorming.

Er werd een ontwerp van koninklijk besluit tot
regeling van de vorming van het personeel dat de
gerechtelijke macht bijstaat voorgelegd aan de
bevoegde instanties voor de administratieve en
budgettaire controle. De tekst voorziet in de
instelling van een directiecomité dat de opleidingen
moet superviseren en regelt de voorwaarden voor
de vrijstelling van de dienst, het educatief verlof, de
individuele follow-up, de sancties en de toelagen
voor de opleiders.

Artikel 173 van het Gerechtelijk Wetboek bepaalt
dat de griffier de opdracht behoudt de
toepassingsmodaliteiten van dat artikel te bepalen,
maar dat de Koning een moderne
registratiemethode kan opleggen. Tot op heden zijn
wij niet genoopt geweest een besluit in die zin uit te
vaardigen.
concret au Parlement dans le courant de la
présente législature.

Des négociations avec les syndicats représentatifs
de la Justice en vue d'élaborer une révision des
carrières et des rémunérations du personnel des
greffes et parquets ainsi que des conditions de
travail devront aboutir à un protocole en date du 15
février 2003.


Le groupe de travail chargé de la programmation et
de l'organisation de la formation initiale et
permanente de tous les collaborateurs des greffes
et parquets a donné d'excellents résultats. Des
formations sont actuellement en cours et le nombre
de participants est en augmentation constante. J'ai
permis une telle initiative dès mon entrée en
fonction car les besoins en formation se faisaient
cruellement ressentir.

Un projet d'arrêté royal réglant la formation du
personnel chargé d'assister le pouvoir judiciaire est
soumis au contrôle administratif et budgétaire. Il
prévoit l'instauration d'un comité directeur chargé
de superviser les formations et règle les modalités
de dispense de service, de congé de formation, le
suivi individuel, les sanctions et les allocations
allouées aux formateurs.



L'article 173 du Code judiciaire prévoit que le
greffier conserve la mission de déterminer les
modalités d'application de cet article mais que le
Roi peut prescrire un mode d'enregistrement
moderne. A ce jour, la nécessité d'un arrêté ne
s'est pas fait ressentir.
04.03 Daniel Bacquelaine (MR): Ik dring aan op
de noodzaak om de taken van de griffiers beter te
omschrijven om ervoor te zorgen dat het gerecht zo
goed mogelijk functioneert. Er zijn nog heel wat
mogelijkheden om de rechter van procedurele
verplichtingen te ontlasten en die mogelijkheden
moeten worden onderzocht.

Wat artikel 172 van het Gerechtelijk Wetboek
betreft, herinner ik eraan dat de aanwijzing door de
rechters van griffiers die hen bijstaan afbreuk doet
aan de garantie met betrekking tot de
onafhankelijkheid van de griffiers.
04.03 Daniel Bacquelaine (MR): J'insiste sur la
nécessité de mieux définir les tâches du greffier
afin d'assurer le meilleur fonctionnement de la
Justice possible. Il existe un champ à explorer pour
décharger le juge d'obligations procédurales.



Je rappelle, au sujet de l'article 172 du Code
judiciaire, que la désignation par les juges des
greffiers qui les assistent représente une atteinte à
la garantie d'indépendance des greffiers.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
05 Samengevoegde vragen van
- de heer Guy Hove aan de minister van Justitie
05 Questions jointes de
- M. Guy Hove au ministre de la Justice sur
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over "de inwerkingtreding van de nieuwe wet
betreffende de verenigingen zonder
winstoogmerk" (nr. A161)
- de heer Peter Vanvelthoven aan de minister van
Justitie over "de inwerkingtreding van de nieuwe
VZW-wet" (nr. A200)
"l'entrée en vigueur de la nouvelle loi sur les
associations sans but lucratif" (n° A161)
- M. Peter Vanvelthoven au ministre de la Justice
sur "l'entrée en vigueur de la nouvelle loi sur les
ASBL" (n° A200)
05.01 Guy Hove (VLD): De nieuwe wet op de
VZW's verscheen op 18 februari 2002 in het
Belgisch Staatsblad en werd al een dag later
gevolgd door een erratum. Naar verluidt zijn er
coördinatieproblemen en stemt de gepubliceerde
versie niet overeen met degene die in de Kamer
werd goedgekeurd.

De wet zal in werking treden op de eerste dag van
de tweede maand na de bekendmaking van het
bijbehorend uitvoeringsbesluit in het Belgisch
Staatsblad
. Niettemin verkeren heel wat
verenigingen in de overtuiging dat de wet al van
kracht is. In het algemeen dienen de verenigingen
te weten wanneer de nieuwe wet in werking zal
treden om er zich terdege op te kunnen
voorbereiden.

Wat is de stand van zaken bij de voorbereiding van
de uitvoeringsbesluiten? Wanneer zullen ze in het
Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd?
05.01 Guy Hove (VLD): La nouvelle loi relative
aux asbl a paru au Moniteur belge le 18 février
2002 et a été suivie, dès le lendemain, par un
erratum. Il semblerait que des problèmes se posent
au niveau de la coordination et que la version
publiée ne corresponde pas à celle adoptée par la
Chambre.


La loi entrera en vigueur le premier jour du
deuxième mois suivant la publication au Moniteur
belge
de l'arrêté d'exécution correspondant.
Néanmoins, de nombreuses associations sont
convaincues qu'elle est déjà en vigueur. D'une
manière générale, les associations doivent
connaître la date d'entrée en vigueur de la nouvelle
loi pour pouvoir prendre les dispositions
nécessaires.

Où en est la préparation des arrêtés d'exécution?
Quand seront-ils publiés au Moniteur belge?
05.02 Peter Vanvelthoven (SP.A): Ik sluit me
hierbij aan. De minister moet zo snel mogelijk
duidelijkheid creëren.
05.02 Peter Vanvelthoven (SP.A): Je me joins à
cette question. Le ministre doit éclaircir ce
problème dans les meilleurs délais
05.03 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Het op handen zijnde KB legt zowel bepalingen
vast die onmiddellijk van toepassing zijn en die
oude bepalingen onmiddellijk vervangen, als
bepalingen waarvoor in een aanpassingstermijn is
voorzien, zoals de boekhoudkundige normen.


Mijn kabinet legt de laatste hand aan het
uitvoeringsbesluiten inzake de griffie, terwijl de
commissie voor boekhoudkundige normen aan het
besluit over de boekhouding werkt. Ik verwacht
resultaten over enkele weken. Het is mijn bedoeling
de besluiten rond de jaarwisseling bekend te
maken. Vanaf dan gaat voor sommige bepalingen
de overgangsperiode in.

De wettekst waar de Kamer over stemde, was
conform aan de Franse tekst. 's Anderendaags is
een erratum bekend gemaakt, binnenkort komt er
nog een.
05.03 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): L'arrêté royal qui doit être publié sous
peu comporte tout à la fois des dispositions qui ont
une application immédiate et remplacent sur-le-
champ d'anciennes dispositions, et des dispositions
pour lesquelles un délai d'adaptation est prévu.
C'est le cas des normes comptables.

Mon cabinet finit de mettre au point l'arrêté
d'exécution relatif au greffe, cependant que la
commission des normes comptables prépare
l'arrêté concernant la comptabilité. J'attends les
résultats dans quelques semaines. Il était dans
mon intention de publier les arrêtés vers la fin de
l'année. Pour certaines dispositions, la période de
transition prendra cours à partir de ce moment-là.

Le texte de loi voté à la Chambre est conforme au
texte français. Un erratum est publié. Un autre le
sera bientôt.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
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06 Vraag van de heer Tony Van Parys aan de
minister van Justitie over "het niet sanctioneren
van schijnhuwelijken" (nr. A202)
06 Question de M. Tony Van Parys au ministre de
la Justice sur "l'absence de sanctions en matière
de mariages blancs" (n° A202)
06.01 Tony Van Parys (CD&V): De Gentse
schepen van Burgerlijke Stand deed enkele
uitspraken in verband met schijnhuwelijken.
Volgens mevrouw Claeys, lid van VLD, zijn niet
minder dan 140 van de 862 afgesloten huwelijken
schijnhuwelijken. De schepen heeft het over een
instroom van huwelijkskandidaten uit het Antwerpse
en maakt gewag van het `meten met twee maten en
gewichten' door de parketten.

Bevestigt de minister de uitspraken en cijfers van
schepen Claeys? Hoe was de houding van de
parketten totnogtoe? Welke initiatieven namen zij
en zullen zij nemen? Wat zal de minister
ondernemen?
06.01 Tony Van Parys (CD&V): L'échevin de
l'Etat civil de la ville de Gand a fait quelques
déclarations concernant les mariages blancs. Selon
Madame Claeys, membre du VLD, pas moins de
140 des 862 mariages contractés seraient des
mariages blancs. L'échevin fait état d'un afflux de
candidats au mariage en provenance de la région
d'Anvers et parle, à propos des parquets, d'une
politique de « deux poids, deux mesures ».

Le ministre peut-il confirmer ces déclarations ainsi
que les chiffres avancés par l'échevin Claeys ?
Quelle a été l'attitude des parquets jusqu'à ce
jour ? Quelles initiatives ont-ils prises et quelles
initiatives vont-ils prendre ? Que compte faire le
ministre ?
06.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
De Gentse procureur des Konings beklemtoont het
belang van de strijd tegen schijnhuwelijken en geeft
te kennen dat de iedere klacht nauwkeurig wordt
onderzocht. Als de ambtenaar van de Burgerlijke
Stand terzake vermoedens koestert, start de cel
schijnhuwelijken van de administratie een
onderzoek. Na bevestiging wordt de procureur
ingelicht, waarna een speciale cel een politioneel
onderzoek voert. Haar bevindingen wordt
meegedeeld aan de ambtenaar, die oordeelt of het
huwelijk kan worden voltrokken of niet. In de
praktijk wordt bij een weigering de ambtenaar bijna
altijd gedagvaard, meestal met gunstig gevolg voor
de huwelijkskandidaten.


De rechterlijke macht oordeelt hier uiteraard
autonoom, het parket kan niet met de vinger
worden gewezen. De ambtenaar van de Burgerlijke
Stand van Gent is overigens nog nooit in beroep
gegaan.

In 2002 werden totnogtoe 109 onderzoeken naar
schijnhuwelijken gevoerd. Er werd 27 maal advies
gevraagd door de ambtenaar. Het cijfer 140 is dus
onjuist. Het parket van Gent werkt op dezelfde
manier als andere parketten en kan geen beleid
van `twee maten en gewichten' worden
aangewreven.



Er wordt onderzocht of een centraal meldpunt voor
schijnhuwelijken vruchten kan afwerpen. Daarnaast
onderzoekt het departement de strafrechterlijke
06.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le procureur du Roi de Gand
souligne l'importance que revêt la lutte contre les
mariages blancs et indique que toute plainte fait
l'objet d`une enquête approfondie. Si l'officier de
l'Etat civil nourrit des soupçons, la cellule de
l'administration chargée des mariages blancs ouvre
une enquête. Après confirmation, le procureur est
informé du dossier et une cellule spéciale procède
à une enquête de police. Ses conclusions sont
communiquées à l'officier de l'Etat civil qui juge si le
mariage peut être considéré valable ou non. Dans
la pratique, le fonctionnaire est presque toujours
cité à comparaître en cas de refus et le résultat de
la procédure est en général favorable aux
candidats au mariage.

Le pouvoir judiciaire se prononce bien évidemment
en toute autonomie. Il ne saurait être question de
montrer le parquet du doigt. Par ailleurs, l'officier de
l'Etat civil de Gand n'a jamais fait appel.


Pour 2002, 109 enquêtes relatives à d'éventuels
mariages blancs ont été effectuées à ce jour.
L'officier de l'Etat civil a demandé un avis à 27
reprises. Le chiffre de 140 cas est donc inexact. Le
parquet de Gand travaille de la même manière que
les autres parquets, et ne peut être accusé de
pratiquer une politique de « deux poids, deux
mesures ».

Il est actuellement procédé à une enquête sur
l'utilité d'un point de contact central pour les
mariages blancs. Le département examine
également les sanctions pénales réservées aux
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beteugeling van schijnhuwelijken.
mariages blancs.
06.03 Tony Van Parys (CD&V): Het parket
spreekt de schepen dus formeel tegen. Het is toch
opmerkelijk dat een schepen lichtzinnig en
onzorgvuldig omgaat met cijfermateriaal in een
dermate belangrijke aangelegenheid, die allerminst
gebaat is met sensatie.
06.03 Tony Van Parys (CD&V): Le parquet
conteste donc formellement les propos de
l'échevin. La légèreté et le manque de précision
dont a fait preuve l'échevin en publiant des
données chiffrées sont pour le moins étonnants,
surtout dans un domaine de première importance,
qui n'est guère servi par la recherche du
sensationnel.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
07 Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan
de minister van Justitie over "het sociaal conflict
met personeelsleden van griffies en parketten"
(nr. A171)
07 Question de M. Servais Verherstraeten au
ministre de la Justice sur "la tension sociale au
sein du personnel des greffes et parquets" (n°
A171)
07.01 Servais Verherstraeten (CD&V): In
verband met het sociaal conflict met het personeel
van de griffies en parketten spelen ministers
Verwilghen en Van den Bossche graag pingpong.

Zijn de problemen inderdaad begonnen na de
weigering op 25 maart 2002 van minister
Verwilghen zich te verzetten tegen de uitvoering
van een beslissing van het comité B, dat geen
rekening hield met het personeel? Heeft de minister
iets bereikt bij de begrotingsopmaak voor 2003?
Hoeveel is ingeschreven voor vakantiegeld en
uitbetaling van het justitiepersoneel? Zijn daar de
beloofde verhogingen bij? Kan de minister
bevestigen dat de begroting 2002 nog wordt
gewijzigd?
07.01 Servais Verherstraeten (CD&V): A propos
du conflit social concernant le personnel des
greffes et des parquets, les ministres Verwilghen et
Van den Bossche ne cessent de se renvoyer la
balle.

Est-il exact que les problèmes ont commencé avec
le refus du ministre Verwilghen de s'opposer à
l'exécution d'une décision du comité B qui n'avait
pas tenu compte du personnel? Le ministre a-t-il
obtenu les moyens nécessaires lors de la
confection du budget 2003? Quelle somme a-t-elle
été inscrite pour le pécule de vacances et pour le
traitement du personnel de la justice? A-t-il été tenu
compte des augmentations accordées? Le ministre
peut-il me confirmer que le budget 2002 sera
modifié?
07.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Het kernkabinet is een niet-officieel
beslissingsorgaan. De aldaar ingenomen
beslissingen binden de regering dus niet.

De middelen zijn ter sprake gekomen tijdens de
begrotingsopmaak 2003. Geen enkel krediet werd
ooit toegekend ingevolge een hervorming, maar
werd steeds in een interdepartementale provisie op
het departement van Financiën ingeschreven. Dit
werd dus niet gedaan op de begroting van de
Federale Overheidsdienst Justitie.

Omdat er een marge is op de personeelskredieten
van de Federale Overheidsdienst, wordt een bijblad
bij de begroting van 2002 ingediend bij het
Parlement opdat een aantal bijkomende kosten kan
worden gemaakt.
07.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais) : Le cabinet restreint est un organe de
décision non officiel. Aussi les décisions qui y sont
prises ne lient-elles pas le gouvernement.

La question des moyens a été abordée lors de la
confection du budget 2003. Jamais aucun crédit n'a
été accordé à la suite d'une réforme. Les crédits
alloués sont toujours inscrits dans une provision
interdépartementale au département des Finances.
Aucun crédit n'a donc été imputé au budget du
service fédéral de la justice.

Etant donné qu'une marge est disponible sur les
crédits « personnel » du service public fédéral, un
feuilleton d'ajustement au budget de 2002 sera
déposé au Parlement afin de permettre qu'une
série de frais supplémentaires soient exposés.
07.03 Servais Verherstraeten (CD&V): Ik neem
er akte van dat beslissingen in het kernkabinet de
07.03 Servais Verherstraeten (CD&V): Je prends
acte du fait que les décisions prises au sein du
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ministers niet binden.


Zijn de middelen ter verhogen van loon en
vakantiegeld dan op een andere post dan Justitie
ingeschreven in de begroting?
cabinet restreint ne sont pas contraignantes pour
les ministres.

Les moyens destinés à augmenter les salaires et
les pécules de vacances ont-ils dès lors été
inscrits, dans le budget, sur un autre poste que la
Justice ?
07.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Op het bijblad 2002 en in de begroting van 2003
zijn zij ingeschreven bij het departement Financiën.
07.04 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais) : Dans le feuilleton d'ajustement 2002
et dans le budget 2003, ces moyens ont été inscrits
au département des Finances.
07.05 Servais Verherstraeten (CD&V): De
beloftes zullen dus worden uitgevoerd.
07.05 Servais Verherstraeten (CD&V): Vous
tiendrez donc vos promesses.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
08 Vraag van de heer Servais Verherstraeten aan
de minister van Justitie over "de detachering van
opvoeders van Everberg naar Mol" (nr. A196)
08 Question de M. Servais Verherstraeten au
ministre de la Justice sur "le détachement
d'éducateurs d'Everberg à Mol" (n° A196)
08.01 Servais Verherstraeten (CD&V): Wegens
een personeelstekort werden zes opvoeders van
Everberg naar Mol gedetacheerd.

Hoeveel minderjarigen verblijven er in de
Nederlandstalige afdeling van Everberg? Voor
welke periode en onder welke voorwaarden zijn de
opvoeders naar Mol gedetacheerd? Kunnen ook
cipiers worden gedetacheerd naar de
gemeenschapsinstellingen? Onstaat er hierdoor
geen personeelstekort in Everberg? Wat gebeurt er
als er zich een noodsituatie voordoet in Everberg
en alle plaatsen er ingenomen worden? Welke
taakinvulling krijgen de personeelsleden in
Everberg bij onderbezetting?
08.01 Servais Verherstraeten (CD&V): En raison
d'une pénurie de personnel, six éducateurs
d'Everberg ont été détachés à Mol.

Combien de mineurs séjournent-ils au département
néerlandophone d'Everberg? Pour quelle période et
sous quelles conditions les éducateurs ont-ils été
détachés à Mol? Des gardiens de prisons peuvent-
ils également être détachés dans des institutions
communautaires? Cette mesure ne génère-t-elle
pas une pénurie de personnel à Everberg? Que se
passerait-il si une situation d'urgence se présentait
à Everberg et que toutes les places étaient
occupées? Comment sont organisées les tâches
du personnel d'Everberg en cas de taux
d'occupation insuffisant?
08.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Op 28 oktober 2002 verbleven er vier
Nederlandstalige minderjarigen in Everberg, op een
totaal van veertien.
Op het merendeel van de andere vragen kan ik niet
antwoorden, omdat de Gemeenschappen bevoegd
zijn voor de pedagogische omkadering van de
minderjarigen in een gesloten centrum.

De penitentiaire beambten zijn federale
ambtenaren en kunnen niet naar een
gemeenschapsinstelling worden gedetacheerd.
Hun taken blijven ongewijzigd, ongeacht de
bezetting van het centrum.
08.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le 28 octobre 2002, quatre mineurs
néerlandophones séjournaient à Everberg, sur un
total de quatorze.

Je ne suis pas en mesure de répondre à la plupart
des autres questions car l'encadrement
pédagogique des mineurs en centres fermés relève
de la compétence des Communautés.

Les agents pénitentiaires sont des agents fédéraux
de l'Etat et ils ne peuvent être détachés dans une
institution communautaire. Leurs tâches restent
inchangées, quelle que soit l'occupation du centre.
08.03 Servais Verherstraeten (CD&V): De
Gemeenschappen kunnen dus eenzijdig personeel
naar zich toe trekken. Beslissingen omtrent een
08.03 Servais Verherstraeten (CD&V): Les
Communautés peuvent donc s'attacher
unilatéralement du personnel. Les décisions
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federale instelling moeten toch in overleg met de
minister van Justitie gebeuren?
relatives à une institution fédérale ne doivent-elles
pas être prises en concertation avec le ministre de
la Justice?
08.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Dat staat zo in het samenwerkingsakkoord, maar ik
herhaal dat dit hun verantwoordelijkheid is.
08.04 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): C'est ce qui figure dans l'accord du
gouvernement mais, encore une fois, il s'agit de
leur responsabilité.
08.05 Servais Verherstraeten (CD&V): Welke
garanties zijn er dat het personeel terugkomt in
geval van een hogere bezetting?
08.05 Servais Verherstraeten (CD&V): Quelles
garanties y a-t-il que le personnel réintégrera
l'institution initiale si le taux d'occupation y devient
plus important?
08.06 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Dit is hun verantwoordelijkheid. Ik kan slechts
aandringen.
08.06 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Cela relève de leur responsabilité. Je
ne puis qu' insister.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
09 Samengevoegde vragen van
- de heer Tony Van Parys aan de minister van
Justitie over "de toegankelijkheid van het
Belgisch Staatsblad via internet" (nr. A152)
- de heer Tony Van Parys aan de minister van
Justitie over "de wettelijkheid van de uitsluitende
consultatie van het Belgisch Staatsblad via
Internet" (nr. A203)
- de heer Yves Leterme aan de minister van
Justitie over "het verspreiden van vertrouwelijke
gegevens via internetsite Belgisch Staatsblad"
(nr. A214)
09 Questions jointes de
- M. Tony Van Parys au ministre de la Justice sur
"la consultation du Moniteur belge par internet"
(n° A152)
- M. Tony Van Parys au ministre de la Justice sur
"le caractère légal de la consultation exclusive
du Moniteur belge par le biais d'Internet"
(n° A203)
- M. Yves Leterme au ministre de la Justice sur
"la diffusion de données confidentielles par le
biais du site internet du Moniteur belge"
(n° A214)
09.01 Tony Van Parys (CD&V): De regering heeft
beslist dat het Belgisch Staatsblad enkel nog via
internet zal kunnen worden geraadpleegd.

Men kan de site van het Belgisch Staatsblad nu
echter enkel nog via de site van het ministerie van
Justitie raadplegen.
Waarom werd de rechtstreekse
toegang onmogelijk gemaakt? Zal dit zo blijven?

Welke maatregelen zal de minister nemen opdat
betwistingen over de authenticiteit van de op het
internet gepubliceerde tekst kunnen worden
uitgeklaard? Zal men ergens het authentieke
staatsblad kunnen raadplegen? Waar?

Wordt met het uitsluitend publiceren via internet
voldaan aan artikel 190 van de Grondwet en aan
andere wettelijke bepalingen betreffende de
bekendmaking van wetten, decreten, koninklijke en
andere besluiten? Is voldaan aan artikelen 55 en 56
van de bijzondere wet wat de bekendmaking van
decreten betreft? Zal de minister een wettelijke
basis geven aan deze maatregel?
09.01 Tony Van Parys (CD&V): Le gouvernement
a décidé que le Moniteur belge ne pourrait
dorénavant plus être consulté que par internet.

Par ailleurs, il n'est possible de consulter le site du
Moniteur belge que par l'intermédiaire du site du
ministère de la Justice. Pourquoi l'accès direct est-il
impossible ? Cette situation persistera-t-elle ?

Quelles mesures le ministre prendra-t-il en vue de
trancher en cas de contestation de l'authenticité du
texte publié sur internet ? Sera-t-il possible de
consulter un exemplaire authentique du Moniteur ?
En quel lieu ?

La publication du Moniteur belge uniquement sur
internet satisfait-elle à l'article 190 de la
Constitution et aux autres dispositions légales
relatives à la publication des lois, décrets et arrêtés
royaux et autres ? Ce mode de publication est-il
conforme aux articles 55 et 56 de la loi spéciale sur
la publication des décrets ? Le ministre conférera-t-
il une base légale à cette mesure ?
09.02 Yves Leterme (CD&V): De wettelijke 09.02 Yves Leterme (CD&V): Les publications
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publicaties van de akten van de vennootschappen
gebeuren nu ook elektronisch. Die elektronische
informatie bevat naast de wettelijke gegevens ook
nog een aantal andere gegevens zoals
handtekeningen en rekeningnummers, die eigenlijk
als een uitnodiging voor witteboordencriminaliteit
kunnen worden beschouwd. Waarom worden
dergelijke gevoelige gegevens niet verwijderd voor
publicatie? Waarom worden ze niet veiliger
gepresenteerd? Is de minister op de hoogte van het
risico van misbruik? Is er sprake van schuldige
nalatigheid van de overheid? Is de minister bereid
om instructies te geven, zodat de gevoelige
gegevens niet meer op het internet terechtkomen?
légales des actes des sociétés se font actuellement
par la voie électronique. Ces informations
électroniques comportent, outre les données
légales, d'autres données, comme des signatures
et des numéros de compte, qui peuvent en fait être
considérées comme une invitation à la criminalité
en col blanc. Pourquoi de telles données délicates
ne sont-elles pas supprimées avant la publication?
Pourquoi la présentation ne prend-elle pas une
forme plus sûre? Le ministre est-il au courant des
risques d'abus? Peut-on parler de négligence
coupable de la part des autorités? Le ministre
envisage-t-il de donner des instructions pour éviter
la diffusion sur l'internet de données sensibles?
09.03 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
De portaalsite van Justitie moet niet als een
nutteloos instrument worden beschouwd, maar als
een soort voorpagina die een vlotte oriëntering
mogelijk maakt. Het duurt ook maar enkele
seconden om naar andere pagina's door te
schakelen. Het Belgisch Staatsblad is zo'n
onderdeel van de kanalen van Justitie. Iedereen
kan dit onderdeel aan de favorieten toevoegen in
zijn browser. Uit een interne test is gebleken dat het
nooit langer dan twee minuten duurt om een tekst
op de site van het staatsblad op het scherm te
krijgen. We kunnen ons verheugen over zo'n
842.000 bezoekers per maand voor de algemene
site van Justitie, waarvan er zo'n 15.000
doorklikken naar het staatsblad. De abonnementen
voor de afgeschafte papieren versie waren
teruggelopen tot een kleine 10.000; het ging vooral
om bibliotheken. Omdat de abonnees enkel
verzendingskosten betaalden, was de papieren
versie erg verlieslatend geworden.



Uiteraard moet de authenticiteit van de teksten
worden bewaakt: er zal een basisdocument komen.
Er moeten veiligheidsmaatregelen worden
genomen, maar die kan ik om veiligheidsredenen
niet toelichten.
09.03 Marc Verwilghen , ministre (en néerlandais)
: Le site portail du département de la Justice ne doit
pas être considéré comme un instrument inutile
mais en quelque sorte comme une page d'accueil
permettant au visiteur de s'orienter facilement.
Celui-ci accède par ailleurs à d'autres pages en
quelques secondes à peine. Le Moniteur Belge
constitue un élément de ces canaux d'information
du département de la Justice. Chacun peut l'ajouter
aux favoris de son logiciel de navigation. Un test
interne a démontré qu'il ne faut jamais plus de deux
minutes pour afficher un texte du site du Moniteur.
Nous nous félicitons d'un afflux de 842.000
visiteurs par mois sur le site général de la Justice,
dont quelque 15.000 utilisent le lien vers le
Moniteur. Le nombre d'abonnements à la version
sur papier, qui vient donc d'être supprimée,
accusait une forte diminution et ne s'élevait plus
qu'à 10.000. Les bibliothèques étaient les
principaux demandeurs d'un tel abonnement. Les
abonnés ne payant que les frais d'expédition, la
version papier était devenue particulièrement
déficitaire.

Il faut évidemment veiller à l'authenticité des textes
: un document de base sera dès lors confectionné.
Il conviendra de prendre des mesures de sécurité
que, pour des raisons évidentes, je ne puis
divulguer.
De heer Van Parys gaat er verkeerdelijk van uit dat
er iets zal veranderen aan de wijze van
bekendmaking door het Belgisch Staatsblad. Het
enige verschil is dat het Belgisch Staatsblad niet
meer zal instaan voor het drukken van exemplaren
voor geabonneerden. Het aanmaken van het
bestand gebeurt op dezelfde manier voor de on-
lineversie als voor de vroegere papieren versie.
Documenten worden gescand en in beeldformaat
ter beschikking gesteld. Opmaak en presentatie
zullen dus in het geheel niet veranderen. De
wettelijke formulieren 4 en 5, voor akten, worden
gewoon behouden. De gescande versies zijn
M. Van Parys se trompe en partant du principe que
le mode de publication du Moniteur belge va être
modifié. La seule différence est que le Moniteur
belge
n'assurera plus l'impression d'exemplaires
pour les abonnés. Le fichier est confectionné
exactement de la même manière dans la version en
ligne et dans l'ancienne version papier. Les
documents sont scannés et édités en format image.
La mise en pages et la présentation ne seront donc
modifiées en rien. Les formulaires légaux 4 et 5,
pour les actes, seront simplement maintenus. Les
versions scannées sont du reste d'une qualité bien
inférieure aux originaux, qui sont librement
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overigens van een veel slechtere kwaliteit dan de
originelen die gewoon vrij verkrijgbaar zijn op de
griffies van de rechtbanken van Koophandel.
Verder zijn er nog tal van mogelijkheden om aan
een originele handtekening en een
rekeningnummer van een notaris te komen. De
vermelding van het rekeningnummer is niet
verplicht en die zone op het formulier wordt dan ook
vaak blanco gelaten.
disponibles auprès des greffes des tribunaux de
commerce. Par ailleurs, il existe encore bien
d'autres possibilités de se procurer une signature
originale et un numéro de compte d'un notaire. La
mention du numéro de compte n'étant pas
obligatoire, cette zone du formulaire est souvent
laissée vide.
Het verwijderen van de zogenaamde gevoelige
gegevens, zou een aanpassing van de akten
inhouden en dat is wettelijk niet mogelijk. De
handtekening is ook een belangrijk instrument voor
de belanghebbenden. De formulieren 4 en 5
worden aangepast en zullen geen rekeningnummer
meer bevatten. Ook de fysieke handtekening van
de notaris valt binnenkort weg.
Ondertussen is er overleg met de notarissen om
fraude te beperken. Het is niet helemaal duidelijk of
de vastgestelde fraudes op basis van gegevens op
internet zijn gepleegd.


Ik heb al een aantal instructies gegeven, zowel wat
de financiële gegevens als wat de handtekeningen
betreft.
La suppression des informations dites « sensibles »
impliquerait une adaptation des actes, et cela n'est
pas possible légalement. La signature constitue
également un instrument important pour les
intéressés. Les formulaires 4 et 5 seront adaptés et
ne mentionneront plus de numéro de compte. La
signature physique du notaire sera également
abandonnée d'ici peu.

Entre-temps, il a été procédé à une concertation
avec les notaires en vue de limiter la fraude. Il n'a
pu être clairement établi que les fraudes constatées
ont été commises sur la base d'informations
figurant sur internet.

J'ai déjà communiqué une série d'instructions en ce
qui concerne tant les informations financières que
les signatures.
09.04 Tony Van Parys (CD&V): De bekendmaking
van wetten is een delicate materie waarmee uiterst
zorgvuldig moet worden omgesprongen. Het vormt
immers de basis van de rechtszekerheid.

Een beslissing met verregaande gevolgen kan niet
via een simpele persmededeling bekendgemaakt
worden. Er moet een authentiek document zijn en
het moet duidelijk zijn wie het document
authenticiteit verleent.



Het grootste bezwaar is echter dat burgers die niet
vertrouwd zijn met informatica het Belgisch
Staatsblad
niet meer zullen kunnen consulteren. Dit
heeft ernstige sociale gevolgen. Elke burger moet
in staat zijn om dezelfde informatie te bekomen van
de overheid, anders is er aanleiding tot betwisting
en rechtsonzekerheid.
09.04 Tony Van Parys (CD&V): La publication des
lois est une matière délicate, qui doit être traitée
avec la plus grande prudence. Elle constitue en
effet le fondement de la sécurité juridique.

Une décision entraînant d'importantes
conséquences ne peut être rendue publique par
l'intermédiaire d'un simple communiqué de presse.
Un document authentique doit être rédigé et il est
essentiel de désigner clairement l'autorité
compétente pour conférer à ce document son
authenticité.

L'impossibilité pour les citoyens qui ne sont pas
familiarisés avec l'informatique de consulter le
Moniteur belge constitue toutefois l'objection
majeure que nous formulons à l'encontre de cette
mesure qui aura des conséquences sociales
sérieuses. Tout citoyen doit avoir accès aux
informations diffusées par les autorités ; dans le
cas contraire, la situation donne lieu à des
contestations et est source d'insécurité juridique.
09.05 Yves Leterme (CD&V): Ik ben tevreden dat
de minister toegeeft dat het bekendmaken van
rekeningnummers en handtekeningen op de
webstek van Justitie een blunder was. In tijden
waarin te pas en te onpas de privacycommissie
09.05 Yves Leterme (CD&V): Je me réjouis
d'entendre le ministre reconnaître que la
publication, sur le site internet de la Justice, de
numéros de compte et de signatures était une
gaffe. En ces temps où la commission chargée de
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wordt ingeschakeld geeft zoiets blijk van bijzonder
weinig realiteitszin.


Ook zijn vergelijking met het mogelijk misbruik van
gelijkaardige informatie op de handelsrechtbank
gaat niet op. Er is een wezenlijk verschil tussen het
binnendringen in de griffie en het consulteren van
een webstek. Wat zal er gebeuren met de
honderden vrij consulteerbare rekeningnummers en
handtekeningen op de webstek van Justitie?
Ik doe een dringende oproep om het systeem te
corrigeren en de delicate gegevens van het scherm
te verwijderen.


E-government moet goed voorbereid aangepakt
worden.
veiller au respect de la vie privée est sollicitée pour
des motifs divers, valables ou non, cette publication
témoigne d'un sens des réalités particulièrement
émoussé.

Par ailleurs, la comparaison qu'il établit avec
l'éventuelle utilisation abusive d'informations de ce
type au siège des tribunaux de commerce ne tient
pas. Il y a une différence essentielle entre le fait de
pénétrer dans un greffe et la consultation d'un site
internet. Quid des centaines de numéros de compte
et de signatures que l'on peut consulter librement
sur le site internet de la Justice ? Je lance un appel
urgent pour qu'on corrige le système en veillant à
ce que n'apparaissent plus à l'écran les données
sensibles.

Il convient de bien préparer la mise en place du «
e-government ».
09.06 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):Ik
wil de opmerkingen over de zogenoemde blunder
nuanceren. De gegevens op de webstek zijn
gegevens afkomstig van de formulieren 4 en 5. Het
zijn gegevens die niet verplicht moeten worden
ingevuld, de burger heeft de keuze ze te vermelden
of te verzwijgen.

Daarbij is deze informatie altijd vrij consulteerbaar
geweest op de griffie van de handelsrechtbank, de
webstek is alleen iets toegankelijker.
09.06 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais) : Je voudrais nuancer les observations
qui ont été émises par certains au sujet d'une
prétendue gaffe que j'aurais commise. Les données
consultables sur le site internet proviennent des
formulaires 4 et 5. Il s'agit de données que les
citoyens ne sont pas tenus de communiquer ; ils
ont le choix.

Ensuite, ces informations ont toujours été
consultables librement au greffe du tribunal de
commerce. Le site internet ne fait qu'accroître leur
accessibilité.
09.07 Yves Leterme (CD&V): De minister probeert
het onverdedigbare te verdedigen. De meeste
burgers zouden deze informatie nooit vrijgegeven
hebben, als ze geweten hadden dat alles op de
webstek van Justitie te consulteren was. Het gaat
wel degelijk om een blunder en de diensten van de
minister zijn verantwoordelijk.
09.07 Yves Leterme (CD&V): Le ministre cherche
à défendre l'indéfendable. La plupart des citoyens
n'auraient jamais communiqué ces informations en
sachant qu'elles pourraient être consultées sur le
site internet de la Justice. Il s'agit bel et bien d'une
bévue et vos services en portent la responsabilité.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
10 Vraag van mevrouw Els Haegeman aan de
minister van Justitie over "de archieven, o.a. de
archieven over de repressie en de collaboratie"
(nr. A218)
10 Question de Mme Els Haegeman au ministre
de la Justice sur "les archives, notamment celles
sur la répression et la collaboration" (n° A218)
10.01 Els Haegeman (SP.A): Bij elk
wetenschappelijk onderzoek betreffende de
collaboratie en de repressie stuiten de vorsers op
grote problemen bij de consultatie van archieven.


Een eerste belemmering is de Archiefwet van 24
juni 1955 die bepaalt dat archieven pas na 100 jaar
10.01 Els Haegeman (SP.A): En matière d'études
scientifiques sur la collaboration et la répression,
les chercheurs rencontrent invariablement des
problèmes majeurs lorsqu'ils souhaitent consulter
des archives.

La loi sur les archives du 24 juin 1955 aux termes
de laquelle les archives ne sont accessibles qu'au
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opengesteld mogen worden. In de praktijk kan dit
evenwel reeds na 50 jaar. Een tweede
belemmering is de wet op de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer. Een derde belemmering is
de voorafgaande toelating die men moet bekomen.
De criteria voor inzage worden immers steeds
strenger en de toelating laat vaak op zich wachten.


Plant de minister een aanpassing van de
Archiefwet of andere maatregelen die historisch
relevante archieven toegankelijker kunnen maken?
Kan een parlementaire commissie hier geen
oplossing bieden?
bout de 100 ans constitue un premier obstacle.
Dans la pratique toutefois, les archives sont
accessibles au bout de 50 ans. La loi sur la
protection de la vie privée constitue une deuxième
entrave et l'autorisation préalable une troisième.
Les critères de consultation ont tendance à devenir
de plus en plus contraignants et, souvent,
l'autorisation tarde à être accordée.

Le ministre envisage-t-il une modification de la loi
sur les archives ou d'autres mesures de nature à
faciliter la consultation des archives d'intérêt
historique? Une commission parlementaire
pourrait-elle contribuer à résoudre le problème?
10.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Het juridisch materiaal in verband met de
collaboratie en de repressie is een belangrijke bron
voor het historisch onderzoek. Mijn aanwezigheid
op de studiedag van 18 oktober 2002 onderstreepte
mijn wil om de wetenschappelijke bestudering van
die periode te steunen.

Een eventuele wijziging van de Archiefwet van
1955 behoort tot de bevoegdheid van minister
Picqué.
10.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le matériel juridique concernant la
collaboration et la répression constitue une source
d'information importante pour la recherche
historique. Je veux pour preuve de ma volonté
d'appuyer l'étude scientifique de cette période ma
présence à la journée d'étude du 18 octobre 2002.

La modification éventuelle de la loi sur les archives
de 1955 est du ressort du ministre Picqué.
In de nabije toekomst zal ik de toegankelijkheid van
de historisch relevante archieven verbeteren. Een
werkgroep zal een voorstel doen voor de
versoepeling van de toelatingsvoorwaarden voor de
raadpleging van de archieven die de rechterlijke
macht beheert. Die werkgroep zal nog deze week
worden samengesteld. Daarbij zullen de diensten
van Justitie onderzoeken welke
beroepsmogelijkheden er bestaan tegen een
weigering van inzage in een strafdossier.

Vanzelfsprekend zal een ontwerp voor een nieuwe
archiefwet worden voorgelegd aan de commissie
voor Wetenschapsbeleid. Minister Picqué is
bevoegd voor een eventuele reorganisatie van het
archiefwezen. Ik ben vragende partij om de termijn
waarna juridische documenten worden neergelegd
bij het Rijksarchief drastisch te reduceren. Dat zal
ons helpen de papierberg in de gerechtshoven tot
beheersbare proporties terug te brengen.
Je compte améliorer dans un avenir proche l'accès
aux archives présentant un intérêt historique. Un
groupe de travail va élaborer une proposition
destinée à assouplir les conditions mises à la
consultation des archives gérées par le pouvoir
judiciaire. Ce groupe de travail sera constitué cette
semaine encore. Les services de la Justice
examineront également les possibilités de recours
en cas de refus d'accès à un dossier pénal.


Un projet de loi sur les archives va bien entendu
être présenté à la commission de la Politique
scientifique. Le ministre Picqué est compétent pour
une éventuelle réorganisation des archives. Je suis
demandeur d'une réduction drastique du délai au
terme duquel les documents juridiques doivent être
déposés aux Archives générales du Royaume.
Cette opération nous aidera à ramener la
paperasserie à des proportions plus raisonnables
dans les juridictions.
10.03 Els Haegeman (SP.A): Ik dank minister
Verwilghen voor zijn antwoord.
10.03 Els Haegeman (SP.A): Je remercie le
ministre Verwilghen pour sa réponse.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 16.01 uur.
La réunion publique de commission est levée à
16.01 heures.