CRABV 50 COM 731
CRABV 50 COM 731
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
B
UITENLANDSE
B
ETREKKINGEN
C
OMMISSION DES
R
ELATIONS EXTÉRIEURES
woensdag mercredi
24-04-2002 24-04-2002
14:57 uur
14:57 heures

KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 731
24/04/2002
i


INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde interpellaties en vragen van
1
Interpellations et questions jointes de
1
- de heer Ferdy Willems tot de vice-eerste minister
en minister van Buitenlandse Zaken over "de
Belgische wapenwet" (nr. 1208)
1
- M. Ferdy Willems au vice-premier ministre et
ministre des Affaires étrangères sur "la loi belge
sur les armes" (n° 1208)
1
- de heer Pieter De Crem aan de vice-eerste
minister en minister van Buitenlandse Zaken over
"de Europese politiek ten aanzien van het conflict
in het Midden-Oosten" (nr. 6912)
1
- M. Pieter De Crem au vice-premier ministre et
ministre des Affaires étrangères sur "la politique
européenne dans le cadre du conflit au Moyen-
Orient" (n° 6912)
1
- de heer Ferdy Willems aan de vice-eerste
minister en minister van Buitenlandse Zaken over
"de rol van België en/of Europa tegenover
enerzijds de crisis zelf in het Nabije Oosten en
anderzijds het optreden van enkele belangrijke
actoren in het conflict" (nr. 6966)
1
- M. Ferdy Willems au vice-premier ministre et
ministre des Affaires étrangères sur "le rôle de la
Belgique et/ou de l'Europe par rapport d'une part à
la crise au Proche Orient et d'autre part à
l'intervention de certains acteurs importants dans
le conflit" (n° 6966)
1
- de heer Ferdy Willems tot de vice-eerste minister
en minister van Buitenlandse Zaken over "de
verkoop van militair materiaal aan Israël"
(nr. 1222)
1
- M. Ferdy Willems au vice-premier ministre et
ministre des Affaires étrangères sur "la vente de
matériel militaire à Israël" (n° 1222)
1
- de heer Francis Van den Eynde tot de vice-
eerste minister en minister van Buitenlandse
Zaken over "de problematiek van het Midden-
Oosten" (nr. 1228)
1
- M. Francis Van den Eynde au vice-premier
ministre et ministre des Affaires étrangères sur "la
problématique du Moyen-Orient" (n° 1228)
1
Sprekers: Pieter De Crem, Ferdy Willems,
Louis Michel
, vice-eerste minister en minister
van Buitenlandse Zaken, Francis Van den
Eynde, Geert Versnick, Daniel Bacquelaine
,
voorzitter van de MR-fractie
Orateurs: Pieter De Crem, Ferdy Willems,
Louis Michel
, vice-premier ministre et ministre
des Affaires étrangères, Francis Van den
Eynde, Geert Versnick, Daniel Bacquelaine
,
président du groupe MR
Moties
7
Motions
7
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 731
24/04/2002
1


COMMISSIE VOOR DE
BUITENLANDSE BETREKKINGEN
COMMISSION DES RELATIONS
EXTÉRIEURES
van
WOENSDAG
24
APRIL
2002
15:19 uur
______
du
MERCREDI
24
AVRIL
2002
15:19 heures
______



De vergadering wordt geopend om 15.19 uur door
de heer Pierre Chevalier, voorzitter.
La séance est ouverte à 15.19 heures par M. Pierre
Chevalier, président.
01 Samengevoegde interpellaties en vragen van
- de heer Ferdy Willems tot de vice-eerste
minister en minister van Buitenlandse Zaken
over "de Belgische wapenwet" (nr. 1208)
- de heer Pieter De Crem aan de vice-eerste
minister en minister van Buitenlandse Zaken
over "de Europese politiek ten aanzien van het
conflict in het Midden-Oosten" (nr. 6912)
- de heer Ferdy Willems aan de vice-eerste
minister en minister van Buitenlandse Zaken
over "de rol van België en/of Europa tegenover
enerzijds de crisis zelf in het Nabije Oosten en
anderzijds het optreden van enkele belangrijke
actoren in het conflict" (nr. 6966)
- de heer Ferdy Willems tot de vice-eerste
minister en minister van Buitenlandse Zaken
over "de verkoop van militair materiaal aan
Israël" (nr. 1222)
- de heer Francis Van den Eynde tot de vice-
eerste minister en minister van Buitenlandse
Zaken over "de problematiek van het Midden-
Oosten" (nr. 1228)
01 Interpellations et questions jointes de
- M. Ferdy Willems au vice-premier ministre et
ministre des Affaires étrangères sur "la loi belge
sur les armes" (n° 1208)
- M. Pieter De Crem au vice-premier ministre et
ministre des Affaires étrangères sur "la politique
européenne dans le cadre du conflit au Moyen-
Orient" (n° 6912)
- M. Ferdy Willems au vice-premier ministre et
ministre des Affaires étrangères sur "le rôle de la
Belgique et/ou de l'Europe par rapport d'une part
à la crise au Proche Orient et d'autre part à
l'intervention de certains acteurs importants
dans le conflit" (n° 6966)
- M. Ferdy Willems au vice-premier ministre et
ministre des Affaires étrangères sur "la vente de
matériel militaire à Israël" (n° 1222)
- M. Francis Van den Eynde au vice-premier
ministre et ministre des Affaires étrangères sur
"la problématique du Moyen-Orient" (n° 1228)
01.01 Pieter De Crem (CD&V): De toestand in het
Midden-Oosten is zeer zorgwekkend. Wat is het
standpunt van de Belgische regering tegenover
deze situatie en hoe staat de minister tegenover
eventuele, zo efficiënt mogelijke, actiemiddelen van
de Europese Unie tegenover het Israëlisch-
Palestijns conflict?
01.01 Pieter De Crem (CD&V): La situation au
Moyen Orient est préoccupante. Quelle est la
position du gouvernement belge en la matière?
Quelle est la position du ministre par rapport à
d'éventuels moyens d'action, aussi efficaces que
possible, auxquels l'Union européenne pourrait
recourir dans le cadre du conflit israélo-palestinien?
01.02 Ferdy Willems (VU&ID): De crisis in het
Midden-Oosten moet ons nu zelfs uit eigenbelang
interesseren. Een oliecrisis dreigt, islamitische en
joodse landgenoten zijn onrustig en geraken
gefrustreerd.
01.02 Ferdy Willems (VU&ID): La crise au
Proche-Orient menace également nos propres
intérêts : il y a le risque d'une crise pétrolière, et
certains de nos compatriotes musulmans et juifs
sont en émoi et se sentent frustrés.
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
24/04/2002
CRABV 50
COM 731
2

Sommige politici van de oppositie beschuldigen de
premier van geldingsdrang, de heer Simonet legt
verklaringen over het Midden-Oosten-beleid af in
de Anderlechtse synagoge, de Antwerpse VLD zegt
openlijk in de pers verontrust te zijn door het paarse
Midden-Oostenbeleid en doet dit openlijk in de
pers. Deze stemmingmakerij is pijnlijk.

Certains hommes politiques de l'opposition
accusent le premier ministre de vouloir se mettre en
valeur. M. Simonet fait des déclarations sur la
politique relative au Proche-Orient à la synagogue
d'Anderlecht. Le VLD anversois quant à lui se dit
inquiet du conflit et fait part de cette inquiétude
dans la presse. Cette manipulation de l'opinion
publique est embarrassante.
01.03 Minister Louis Michel (Nederlands): Het
gaat om de mening van één enkele persoon uit de
Antwerpse VLD. Ik heb de premier om zijn mening
hierover gevraagd en hij is het absoluut niet eens
met de opmerkingen van die welbepaalde persoon.
01.03 Louis Michel , ministre (en néerlandais) : Il
s'agit là de l'opinion d'une personne déterminée
appartenant au VLD anversois. J'ai demandé l'avis
du premier ministre sur cette question, et il ne
souscrit pas du tout aux remarques faites par cette
personne.
01.04 Ferdy Willems (VU&ID): Is het diplomatiek
initiatief in Israël een volledige flop geworden of
heeft Sharon toch stappen in de richting van vrede
gezet?
Er wordt al lang gevraagd om een Europese
vredesmissie, maar Israël en de VS gaan daar niet
mee akkoord.

Ook binnen de Europese Gemeenschap is rond dit
thema geen eensgezindheid. Waarvoor hebben wij
nog een Europese defensiemacht nodig als wij
geen enkele militaire, buitenlandse actie kunnen
organiseren?

Wat eventuele economische sancties betreft, vraag
ik geen opschorting van de handel met Israël. Dat
haalt niet veel uit en treft ook de Palestijnen. Er
moet echter wel iets gebeuren en de huidige
opstelling van Europa is veel te minimalistisch.
01.04 Ferdy Willems (VU&ID): Les contacts avec
Israël se sont-ils soldés par un échec total ou M.
Sharon a-t-il consenti à faire un pas vers la paix?

Depuis longtemps, des voix s'élèvent pour réclamer
une mission de paix européenne mais Israël et les
Etats-Unis refusent d'y consentir.

Même au sein de la communauté européenne, ce
thème ne fait pas l'unanimité. Quelle peut bien être
l'utilité d'une structure de défense européenne dès
lors que nous de parvenons pas à mener la
moindre action militaire à l'étranger?

Pour ce qui est des sanctions économiques, je ne
suis pas en faveur d'une suspension du commerce
avec Israël, qui ne livrerait guère de résultats et
toucherait également les Palestiniens. Il est
toutefois nécessaire de passer à l'action, la position
actuelle de l'Europe est par trop minimaliste.
Dit dossier heeft absoluut een symbolische waarde.
We hebben dus intelligente sancties nodig die de
regering zelf treffen, niet het volk. De wapenuitvoer
is reeds bevroren, maar inzake de wapeninvoer is
er nog altijd een probleem. De Belgische regering
koopt massaal door Israël geproduceerde wapens
en bezorgt zo massa's geld aan de Israëlische
regering en dus ook aan het Israëlische leger.
Israël levert overigens ook wapens aan een reeks
landen die de mensenrechten schenden, ook deze
handel wordt bestendigd met Belgische inkomsten.
Ik vraag geen stopzetting van de handel, wel een
bevriezing van de wapeninvoer uit Israël tot er weer
rust heerst in het Midden-Oosten, vooral als
symbolische actie.
Ce dossier revêt une très grande valeur
symbolique. Il est donc nécessaire que le
gouvernement, et non les citoyens, prenne des
sanctions intelligentes. L'exportation d'armes vers
le Proche-Orient est déjà bloquée mais l'importation
d'armes pose toujours problème. En achetant des
quantités considérables d'armes produites par
Israël, le gouvernement belge fournit des sommes
faramineuses au gouvernement israélien et donc
également à l'armée israélienne. Israël livre
également des armes à des pays qui violent les
droits de l'homme et ce commerce se nourrit de
revenus belges. Je ne demande pas un arrêt de ce
commerce mais bien un gel des importations
d'armes israéliennes jusqu'au retour au calme au
Proche-Orient, et ce, principalement à des fins
symboliques.
Humanitaire hulp is zeker nodig, want alle
Palestijnse infrastructuur is kapotgeschoten.
L'aide humanitaire s'impose dans la mesure où
toutes les infrastructures palestiniennes ont été
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 731
24/04/2002
3


De Arabische Liga geeft geld aan de Palestijnen,
dus aan de intifada. Zal dat de oorlog niet verder
aanwakkeren? Humanitaire hulp vanuit Europa
ware beter dan militaire steun vanuit de Arabische
Liga.

Kunnen wij de Verenigde Staten niet duidelijk
maken dat hun eenzijdige opstelling eigenlijk
contraproductief is? De bevolking van hun
Arabische bondgenoten zal dat niet blijven pikken.


Hoe staat u tegenover de beschuldiging van
oorlogsmisdaden aan het adres van Sharon?

De gebeurtenissen in Jenin waren ontstellend.
Weet u trouwens dat er bij de inname van Ramallah
dagenlang porno werd uitgezonden op de
Palestijnse televisie om de Palestijnen bewust te
kwetsen? Een onderzoekscommissie is nodig en er
moet voorkomen worden dat Israël tegelijkertijd
rechter én partij zal zijn.
détruites.

La Ligue arabe aide financièrement les
Palestiniens, et encourage donc l'Intifada. Cela ne
risque-t-il pas d'attiser le conflit ? Mieux vaut l'aide
humanitaire européenne que le soutien militaire de
la Ligue arabe.

Ne pourrions-nous pas expliquer clairement aux
Etats-Unis que leur parti pris est en fait contre-
productif ? Les populations des pays arabes
considérés comme leurs alliés finiront par ne plus
supporter cette situation.

Quelle est votre opinion vis-à-vis des accusations
de crimes de guerre formulées à l'encontre d'Ariel
Sharon ?
Les événements qui ont eu lieu à Jenin sont
effarants. Par ailleurs, avez-vous appris que lors de
la prise de Ramallah, la télévision palestinienne a
été contrainte de diffuser des films
pornographiques pendant des journées entières
pour heurter la conscience des Palestiniens ? Une
commission d'enquête doit être mise sur pied et il
faut éviter qu'Israël devienne simultanément juge et
partie.
Ik zou willen aandringen op een onderzoek inzake
de toepassing van de Conventie van Genève bij de
gevangennemingen in Palestina, vooral van
burgers. Vervolgens wil ik weten of er bewijzen zijn
van Arafats betrokkenheid bij terroristische
aanslagen, indien die tenminste kunnen voorgelegd
worden? Waar haalt de Israëlische regering deze
beschuldigingen trouwens vandaan? Ten slotte
vraag ik me af of dit een vicieuze cirkel geworden
is? Onderdrukking van Palestijnen, vervolgens
zelfmoordaanslagen, dan weer represailles: hoe
kan deze cirkel ooit doorbroken worden?
J'insiste pour que les privations de liberté en
Palestine, dont furent surtout victimes des civils,
fassent l'objet d'une enquête en application de la
Convention de Genève. Par ailleurs, je
souhaiterais savoir s'il existe ­ pour autant que
celles-ci puissent être rendues publiques ­ des
preuves de l'implication de Yasser Arafat dans des
attentats terroristes. Sur quoi le gouvernement
israélien fonde-t-il ces accusations? Finalement, je
me demande si nous n'avons pas ici affaire à un
cercle vicieux. L'oppression des Palestiniens
entraîne des attentats suicides qui provoquent à
leur tour des représailles. Comment briser ce cercle
vicieux?
01.05 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK): Ik
zou vooreerst willen oproepen tot enige bezinning
ten aanzien van alle slachtoffers, van welke zijde
ook, die in deze oorlog gevallen zijn.


In het conflict dat zich nu in Israël en Palestina
ontwikkelt is het moeilijk zich een objectieve opinie
te vormen. Hoe kan men vol overtuiging een
bepaalde kant kiezen: wreedheden zijn niet het
monopolie van een enkele vechtende partij. We
mogen het effect van de diverse
propagandamachines zeker niet onderschatten.


Ik ben geschrokken van de teneur van de korte
01.05 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Je souhaiterais tout d'abord que nous observions
quelques instants de recueillement en mémoire
des victimes des deux camps tombées au cours de
ce conflit.

Il n'est guère aisé de se forger une opinion
objective du conflit qui oppose actuellement les
Israéliens et les Palestiniens. Comment opter en
toute certitude pour un camp précis : les cruautés
ne sont pas l'apanage d'une seule des parties
engagées dans le conflit. Nous ne pouvons
certainement pas sous-estimer l'effet des
différentes machines de propagande.

La teneur de la brève observation que vient de
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
24/04/2002
CRABV 50
COM 731
4
opmerking daarnet van minister Michel over de
voorzichtige kritiek die een Antwerps VLD-lid had
durven uiten over het officiële Belgische Midden-
Oostenbeleid. Blijkbaar werd de premier al
ingeschakeld, wellicht om betrokkene op zijn plaats
te zetten. (Onderbrekingen van de heren Valkeniers
en Versnick)

Schroomvalligheid is het enige wat past in dit
conflict. Het "rampentoerisme" van de Belgische
regering tijdens de laatste weken was niet gepast
en enkel bedoeld om stemmen te ronselen en de
media te halen. Dit cynisme ben ik beu! Het is
bijzonder vreemd dat minister Aelvoet een "toertje"
ging doen in Israël. Was zij daar in opdracht van de
regering of was zij daar op eigen initiatief?



Ons imago in verband met Israël is niet zo goed. U
trok zelf naar Israël met de dagvaarding van Sharon
in uw aktetas. Dat is een vorm van diplomatie die
niets bereikt.



De minister heeft nooit beseft dat de mogelijkheden
van ons kleine land beperkt zijn. U voert een
buitenlands beleid, dat enkel op spektakel gericht is:
we hebben de Italianen, de Fransen, de
Oostenrijkers en de Amerikanen al op de vingers
getikt. Nu u opnieuw de stem verheft zegt iedereen:
"Wel wel, minister Michel heeft blijkbaar toch nog
iets te zeggen ...". U had het anders moeten
aanpakken.
formuler le ministre Michel à propos des critiques
prudentes exprimées par un membre anversois du
VLD en ce qui concerne la politique officielle de la
Belgique au Moyen Orient me surprend vivement.
Le premier ministre a déjà été contraint
d'intervenir, peut-être pour remettre l'intéressé à sa
place. (Interruptions de MM. Valkeniers et
Versnick)


La pudeur s'impose dans ce conflit. Il est indécent
que des membres du gouvernement aient joué les
"touristes catastrophe" au cours des dernières
semaines. L'unique objectif de cette démarche
consistait à grappiller des voix et à attirer l'attention
des médias. Ce cynisme m'écoeure ! Il est
particulièrement étrange que Mme Aelvoet ait
effectué une "excursion" en Israël. Y avait-elle été
envoyée en mission par le gouvernement ou s'y
est-elle rendue de sa propre initiative ?

En Israël, l'image de la Belgique n'est guère
flatteuse. Lors de votre voyage en Israël, vous
aviez même emporté dans vos bagages une
citation à comparaître adressée au premier
ministre israélien. Voilà une forme de diplomatie
qui ne rime évidemment à rien.

Le ministre n'a jamais compris que les possibilités
de notre petit pays étaient limitées. Vous menez
une politique étrangère uniquement basée sur le
sensationnel : nous avons déjà réprimandé les
Italiens, les Français, les Autrichiens et les
Américains. Aujourd'hui, vous haussez une
nouvelle fois le ton et tout le monde déclare :
"Tiens tiens, voilà le ministre Michel qui se
manifeste encore ...". Vous auriez dû vous y
prendre autrement.
01.06 Minister Louis Michel (Nederlands):
Vrijdag werd reeds een debat ten gronde gevoerd
over deze materie, maar we kunnen nu enkele
standpunten verder verfijnen. Bij het Belgisch en
het Europees beleid mag ik stellen dat het Midden-
Oosten onze intensieve aandacht opeist en dat wij
ons bewust zijn van de noodzaak van een
objectieve en evenwichtige aanpak door Europa.
België moet zich dus actief inspannen om de
onderlinge verschillen tussen de lidstaten te
overbruggen.

De gemeenschappelijke verklaring van het kwartet
USA-EU-UNO-Rusland is terzake bemoedigend.

In eerste instantie kan het sturen van waarnemers
op het terrein een verschil maken. Een verdere stap
kan het sturen van een internationale troepenmacht
zijn.
01.06 Louis Michel , ministre (en néerlandais): Un
débat de fond a déjà eu lieu sur cette matière
vendredi mais nous sommes à présent en mesure
de préciser certains points de vue. La politique
belge et européenne doit s'intéresser activement au
conflit qui touche le Proche-Orient et l'Europe doit
développer une approche objective et équilibrée. La
Belgique doit donc tout mettre en oeuvre pour
rapprocher les points de vue des Etats membres.


A cet égard, la déclaration commune faite par les
USA, l'UE, l'ONU et la Russie est encourageante.

Dans un premier temps, l'envoi d'observateurs sur
le terrain pourrait faire évoluer la situation. On
pourrait envisager par la suite l'envoi de troupes
internationales.

La loi du 5 août 1991 concernant l'importation
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 731
24/04/2002
5
De wet van 5 augustus 1991 betreffende
wapeninvoer voorziet in artikel 4 in de
toekenningScriteria van vergunningen. Die vraag
werd vorige week al volledig beantwoord.

De recente berichtgeving in de pers betrof enkel
materieel dat nergens in het crisisgebied militair
kan worden aangewend. De onbemande
vliegtuigen maken immers deel uit van een
programma dat prioritair is bevonden en aan geen
enkel embargo onderhevig is, noch van de VN noch
van de EU.


België en zijn Europese partners zijn blij met het
recente Amerikaanse engagement, dat gericht is op
een staakt-het-vuren, de terugtrekking van het
Israëlisch leger uit de bezette gebieden en een
einde van het geweld.

De rondreis van minister Powell leidde tot een
bescheiden vooruitgang Er is nu wel een
tijdsschema dat als referentie fungeert voor de
verdere stappen. Er is de bereidheid om een
vredesconferentie te beleggen. Het isolement rond
Arafat is doorbroken en zijn legitimiteit is bevestigd.

De lidstaten van de Europese Unie ondersteunen
de houding van de Verenigde Staten en de
maatregelen die zij zullen nemen om uit de crisis te
geraken.

België onderschrijft volledig het standpunt dat wordt
ingenomen door UNO-resolutie 1405 inake het
onderzoeken van de gebeurtenissen in Jenin.

Ons land heeft tot slot geregeld aangedrongen bij
de Palestijnse Autoriteit om de vreselijke
zelfmoordaanslagen ten aanzien van
burgerdoelwitten in Israël te stoppen.
Wat bereikt werd in Valencia is belangwekkend. De
positieve opmerkingen van minister Peres inzake
de constructieve rol die kan worden gespeeld door
het kwartet Verenigde Staten - de UNO - de
Europese Unie en de Russische Federatie zijn
goed nieuws. Valencia heeft wel niet voor een
echte doorbraak kunnen zorgen, maar toch mogen
we niet zeggen dat er geen resultaat werd bereikt.
d'armes énonce, en son article 4, les critères
d'attribution des licences. Il a déjà été répondu en
détail à cette question la semaine dernière.

L'information parue récemment de la presse
concernait seulement du matériel ne pouvant être
utilisé dans la zone de crise à des fins militaires.
Les avions sans pilote font en effet partie d'un
programme jugé prioritaire et qui ne peut faire
l'objet d'un embargo de la part des USA et de l'UE.



La Belgique et ses partenaires européens se
réjouissent de la récente initiative américaine qui
vise à obtenir un cessez-le-feu, le retrait de l'armée
israélienne des territoires occupés ainsi que la fin
des violences.

La tournée du secrétaire d'Etat Powell a permis une
avancée modeste. Il existe à présent un calendrier
qui servira de référence pour les prochaines
étapes. La volonté d'organiser une conférence de
paix est bien réelle. Il a été mis fin à l'isolement
d'Arafat dont la légitimité a été reconnue.

Les Etats membres de l'Union européenne
soutiennent la position des Etats-Unis et les
mesures qu'ils prendront pour sortir de la crise.


La Belgique souscrit pleinement au point de vue
défini dans la résolution 1405 des Nations Unies
concernant l'enquête sur les événements qui se
sont produits à Jenin.
Enfin, notre pays a régulièrement demandé à
l'Autorité palestinienne de faire cesser les attentats
suicides commis contre des civils israéliens.

Les résultats obtenus à Valence sont intéressants.
Les observations du ministre Peres sur le rôle
constructif que peuvent jouer les Etats-Unis, l'ONU,
l'Union européenne et la Fédération de Russie sont
positives. Valence n'a certes pas constitué un
véritable tournant mais il serait erroné de dire que
les discussions n'ont débouché sur aucun résultat.
01.07 Ferdy Willems (VU&ID): Ik apprecieer het
antwoord van de minister inzake de
interventiemacht. Dit betekent immers dat er ook
Belgische slachtoffers kunnen vallen. We moeten
ons daar ten volle van bewust zijn.

Inzake sancties deel ik het standpunt van de
minister niet. Vergaderingen zullen de Israëli niet
overtuigen om hun gedrag aan te passen.
01.07 Ferdy Willems (VU&ID): J'apprécie la
réponse du ministre à propos de la force
d'intervention car elle signifie que des victimes
belges pourront tomber elles aussi. Nous devons
en être pleinement conscients.

En ce qui concerne les sanctions, je ne partage pas
le point de vue du ministre. De simples réunions ne
suffiront pas à convaincre les Israéliens à adapter
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
24/04/2002
CRABV 50
COM 731
6


Inzake de invoer van wapens deel ik het standpunt
van de minister echter niet; ik blijf menen dat we zo
Israël volop steunen.


Inzake de Verenigde Staten blijf ik ongerust over de
druk die wordt gezet op Europa en de mogelijke
gevolgen van een alternatieve mening.

Inzake het oorlogsverleden van Sharon dring ik aan
op een rechtmatige berechting van
oorlogsmisdadigers van welk land ze ook afkomstig
zijn.

Inzake Arafat merk ik op dat zijn
verantwoordelijkheid bij de aanslagen geenszins
bewezen is en dat ook minister Michel deze
beschuldigingen als geruchten beschouwt.
leur comportement.

Pour ce qui est des importations d'armes, je ne puis
adhérer à la vision du ministre. Je continue de
penser qu'en agissant de la sorte, nous soutenons
pleinement Israël.

Je m'inquiète en outre de la pression qu'exercent
les Etats-Unis sur l'Europe et des conséquences
éventuelles d'un renversement de l'opinion.

Quant au passé militaire de M. Sharon, j'insiste sur
un jugement équitable des criminels de guerre, quel
que soit leur pays d'origine.


Je tiens à souligner également que la
responsabilité de M. Arafat dans les attentats n'est
nullement prouvée et que le ministre Michel
considère lui aussi ces accusations comme de
simples rumeurs.
01.08 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Mijn vragen in verband met de persoonlijke
Palestijnse kruistocht van minister Aelvoet zijn niet
beantwoord. Waarschijnlijk ging het om een
persoonlijk initiatief van minister Aelvoet, dat door
de regering niet werd afgeremd. Op die manier
komt ons land niet erg neutraal over.
01.08 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Mes questions relatives à la croisade palestinienne
de la ministre Aelvoet sont restées en suspens. Il
s'agissait probablement d'une initiative personnelle
de la ministre à laquelle le gouvernement ne s'est
pas opposé. Une telle façon d'agir porte quelque
peu atteinte à l'image de neutralité de notre pays.
01.09 Minister Louis Michel (Nederlands): Ik wil
nog even opmerken dat het bezoek van mevrouw
Aelvoet ingegeven was door het tekenen van een
aantal contracten voor projecten die wij ter plaatse
ondersteunen. Ik was op de hoogte van dit bezoek
en ondersteun het volledig.
01.09 Louis Michel , ministre (en néerlandais): Je
tiens tout de même à faire remarquer que la visite
de Mme Aelvoet était dictée par la signature d'une
série de contrats pour des projets que nous
soutenons sur place. J'avais connaissance de cette
visite et je l'appuie pleinement.
01.10 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Nou breekt mijn klomp! Minister Aelvoet gaat die
projecten "toevallig" bezoeken op een moment dat
de regio in vuur en vlam staat. Van timing
gesproken!

Het antwoord van minister Michel is enkel
ingegeven "pour les besoins de la cause". Ik stel
vast dat de uitgesproken pro-Palestijnse houding
van minister Aelvoet geenszins wordt teruggefloten
door haar collega Michel.
01.10 Francis Van den Eynde (VLAAMS BLOK):
Les bras m'en tombent! La ministre Aelvoet rend
"par hasard" visite à ces projets au moment précis
où la région est à feu et à sang. Pour une
coïncidence, c'est une coïncidence!

Le ministre Michel ne répond que pour les besoins
de la cause. Je constate que le ministre Michel ne
réprimande nullement l'attitude ouvertement pro-
palestinienne de la ministre Aelvoet.
01.11 Geert Versnick (VLD): De VLD steunt de
actie van de regering en haar minister van
Buitenlandse Zaken inzake dit conflict. Wij vinden
dit een sterke aanpak. Ik pleit voor meer Europese
betrokkenheid bij het stoppen van de tragedie.


De commissie van Buitenlandse Zaken mag niet
01.11 Geert Versnick (VLD): Le VLD soutient
l'action du gouvernement et du ministre des
Affaires étrangères en ce qui concerne ce conflit.
Nous estimons qu'il s'agit d'une action forte qui
appelle l'Europe à s'investir davantage pour mettre
fin à cette tragédie.

Il faut éviter de confondre la commission des
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50
COM 731
24/04/2002
7
verward worden met de commissie van
Binnenlandse Zaken, zoals de heer Van den Eynde
dit doet. Hij komt hier nummertjes opvoeren van
lage politieke kwaliteit.

Wij zijn hier om standpunten in te nemen over
buitenlandse kwesties met brede consensus en
brede basis. Een klein land kan groot zijn in
buitenlandse politiek, omdat het geen geopolitieke
bedoelingen heeft. Onze minister van Buitenlandse
Zaken maakt ons land groot in het buitenland.
Affaires étrangères et la commission de l'Intérieur,
comme le fait M.Van den Eynde. Il vient ici faire son
numéro, d'une piètre qualité politique.


Nous sommes ici pour prendre position sur des
questions de politique étrangère qui font l'objet d'un
large consensus. N'ayant pas d'objectifs
géopolitiques, un petit pays peut être un grand
acteur sur la scène de la politique étrangère. Ainsi,
notre ministre des Affaires étrangères a élevé notre
pays au rang des grands de ce monde.
01.12 Daniel Bacquelaine (MR): Wij interesseren
ons voor het Belgische Midden-Oostenbeleid in al
zijn facetten. Vroeger werd het als normaal
beschouwd dat wij helemaal geen stem in het
kapittel hadden met betrekking tot die regio. Voor
het eerst is de hele Belgische bevolking nu
gesensibiliseerd voor deze kwestie. Thans wordt er
naar ons geluisterd, de Belgische standpunten
worden geanalyseerd. De evenwichtige manier
waarop onze minister van Buitenlandse Zaken het
probleem benadert, versterkt die achting nog en is
goed voor ons imago in het buitenland.

Wij hebben over deze materie reeds een resolutie
en amendementen ingediend. Deze vragen vormen
dus een debat binnen het debat. In ons streven
naar objectiviteit en evenwicht in ons buitenlands
beleid houden wij rekening met wat er
daadwerkelijk gebeurt in het veld.
01.12 Daniel Bacquelaine (MR): C'est à la
politique belge relative à l'ensemble de la
problématique au Moyen Orient que nous nous
intéressons. Il était considéré autrefois comme
normal que nous n'ayons pas voix au chapitre à
propos de cette région. Or, aujourd'hui, pour la
première fois, toute la population belge est
sensibilisée à cette question.
La Belgique est devenu un État dont les propos
sont écoutés et analysés. L'équilibre dans
l'approche du problème par notre ministre des
Affaires étrangères renforce cette considération et
renforce notre image à l'étranger.

Nous avons déjà proposé une résolution et des
amendements en la matière. Ces questions
constituent donc un débat dans le débat. Nous
prenons en considération ce qui se passe
réellement sur le terrain dans un souci d'objectivité
et d'équilibre caractérisant notre politique
étrangère.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions
suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
heer Ferdy Willems en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellaties van de heren Ferdy
Willems en Francis Van den Eynde
en het antwoord van de vice-eerste minister en
minister van Buitenlandse Zaken,
vraagt de regering elke in- of uitvoer van wapens
van en naar Israël of de Palestijnse gebieden
volledig op te schorten in afwachting van een
duurzame vredesregeling."
Une motion de recommandation a été déposée par
M. Ferdy Willems et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu les interpellations de MM. Ferdy
Willems et Francis Van den Eynde
et la réponse du vice-premier ministre et ministre
des Affaires étrangères,
demande au gouvernement de suspendre
complètement toute importation d'armes en Israël
ou dans les territoires palestiniens, ainsi que toute
exportation, en attendant une paix durable."
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
heren Daniel Bacquelaine, Jean Depreter, Dirk Van
der Maelen en Geert Versnick en de dames
Claudine Drion, Leen Laenens en Josée Lejeune.
Une motion pure et simple a été déposée par MM.
Daniel Bacquelaine, Jean Depreter, Dirk Van der
Maelen et Geert Versnick et Mmes Claudine Drion,
Leen Laenens et Josée Lejeune.
Over de moties zal later worden gestemd. De Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement. La
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
24/04/2002
CRABV 50
COM 731
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
bespreking is gesloten.
discussion est close.
De vergadering wordt gesloten om 16.12 uur.
La séance est levée à 16.12 heures.