KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 COM 677
CRABV 50 COM 677
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRESENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
C
OMMISSION DE LA
J
USTICE
maandag lundi
04-03-2002 04-03-2002
15:15uur 15:15
heures
Het Beknopt Verslag geeft een samenvatting van de
debatten. Rechtzettingen kunnen schriftelijk meegedeeld
worden vóór
Le Compte rendu analytique est un résumé des débats.
Des rectifications peuvent être communiquées par écrit
avant le
donderdag 7/03/2002, om 16 uur.
aan de dienst Vertaling BV-CRA
jeudi le 7/03/2002, à 16 heures.
au Service de Traduction du CRA-BV
Fax: 02 549 82 33
e-mail: vert.crabv.correcties@deKamer.be
Fax: 02 549 82 33
e-mail: trad.crabv.corrections@laChambre.be
* Wordt gevoegd bij de definitieve versie van het integraal verslag (CIV-
reeks, op wit papier)
* Est joint à la version définitive du compte rendu intégral (les documents
CRIV, sur papier blanc)
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CD&V
Christen-Democratisch en Vlaams
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP.A
Socialistische Partij Anders
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC
50
0000/000
Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
basisnummer en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° de
base et du n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag,met links het definitieve integraal verslag en
rechts het vertaald beknopt verslag van de toespraken (op wit
papier, bevat ook de bijlagen)
CRIV
Compte Rendu Intégral, avec, à gauche, le compte rendu
intégral définitif et, à droite, le compte rendu analytique traduit
des interventions (sur papier blanc, avec les annexes)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
CRABV 50
COM 677
04/03/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i
INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van mevrouw Joke Schauvliege aan de
minister van Justitie over "reclame voor
vuurwapens" (nr. 6504)
1
Question de Mme Joke Schauvliege au ministre
de la Justice sur "la publicité en faveur des armes
à feu" (n° 6504)
1
Sprekers:
Joke Schauvliege, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs:
Joke Schauvliege, Marc
Verwilghen, ministre de la Justice
Vraag van mevrouw Joke Schauvliege aan de
minister van Justitie over "het legale/illegale
karakter van internetgokken" (nr. 6614)
2
Question de Mme Joke Schauvliege au ministre
de la Justice sur "le caractère légal ou illégal des
paris sur internet" (n° 6614)
2
Sprekers:
Joke Schauvliege, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs:
Joke Schauvliege, Marc
Verwilghen, ministre de la Justice
Vraag van de heer Tony Van Parys aan de
minister van Justitie over "de onmacht van de
Staatsveiligheid tot bescherming van het
wetenschappelijk en economisch potentieel van
het land" (nr. 6609)
3
Question de M. Tony Van Parys au ministre de la
Justice sur "l'incapacité de la Sûreté de l'Etat à
protéger le potentiel scientifique et économique
du pays" (n° 6609)
3
Sprekers: Tony Van Parys, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Tony Van Parys, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
CRABV 50
COM 677
04/03/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
COMMISSION DE LA JUSTICE
van
MAANDAG
04
MAART
2002
15:15 uur
______
du
LUNDI
04
MARS
2002
15:15 heures
______
De vergadering wordt geopend om 15.15 uur door
de heer Fred Erdman, voorzitter.
La séance est ouverte à 15.15 heures par M. Fred
Erdman, président.
01 Vraag van mevrouw Joke Schauvliege aan de
minister van Justitie over "reclame voor
vuurwapens" (nr. 6504)
01 Question de Mme Joke Schauvliege au
ministre de la Justice sur "la publicité en faveur
des armes à feu" (n° 6504)
01.01 Joke Schauvliege (CD&V): In Kalmthout
kwam eind vorig jaar een jongetje om het leven bij
een schietoefening door zijn buurman. De minister
heeft inmiddels een nieuw wetsontwerp op de
wapendracht ingediend. Mijn aandacht werd echter
gevestigd op advertenties van particulieren en
erkende wapenhandelaars in gratis van huis tot huis
bezorgde reclamebladen, waarin jachtgeweren en
andere vuurwapens te koop worden aangeboden.
Zijn die advertenties wettelijk toegestaan? Is
algemene reclame voor vuurwapenwinkels wettelijk
toegestaan? Zo ja, onder welke voorwaarden? Acht
de minister dat ethisch en sociaal verantwoord?
Indien nee, door welke wet wordt dit verboden, en
wat zijn de sancties? Eventueel zal het wetsontwerp
in die zin moeten worden geamendeerd.
01.01 Joke Schauvliege (CD&V): A la fin de l'an
passé, un habitant de Kalmthout qui s'exerçait au tir
a tué son petit voisin. Depuis, le ministre a déposé
un nouveau projet de loi concernant le port
d'armes. J'ai toutefois remarqué des petites
annonces par lesquelles des particuliers ou des
armuriers agréés proposaient à la vente dans des
journaux publicitaires gratuits distribués en toutes
boîtes des fusils de chasse et autres armes à feu.
Ces annonces sont-elles autorisées par la loi? La
publicité générale pour les armureries est-elle
autorisée par la loi? Dans l'affirmative, sous quelles
conditions? Le ministre estime-t-il que ce type de
publicité se justifie sur le plan éthique et social?
Dans la négative, quelle loi s'y oppose et quelles
sont les sanctions? Ne faudrait-il pas adapter le
projet de loi en ce sens?
01.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Particulieren en handelaars mogen in een
advertentie vuurwapens te koop aanbieden, voor
zover het geen verboden wapens zijn natuurlijk. Het
nieuwe wetsontwerp behoudt die regel, maar
bepaalt wel dat alle wapens vergunningsplichtig
worden. De verkoop per postorder kan niet.
Wapenhandelaars mogen algemene reclame
maken voor hun zaak. Het wetsontwerp kan nadere
regels opleggen voor die advertenties. Zulke
advertenties lijken vooral aanvaardbaar in de
vakpers en ledenbladen van jacht-
en
01.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Les particuliers et les commerçants
ont le droit de proposer des armes à feu à la vente
par le bais d'une annonce, pour autant qu'il ne
s'agisse pas, bien évidemment, d'armes prohibées.
Le nouveau projet de loi maintient cette règle mais
précise que toutes les armes sont désormais
soumises à autorisation. La vente par
correspondance est interdite.
Les armuriers ont le droit de faire de la publicité
générale pour leur commerce. Le projet de loi peut
imposer des règles plus précises concernant ces
annonces publicitaires. Ce type d'annonces est
surtout acceptable dans la presse spécialisée et
04/03/2002
CRABV 50
COM 677
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
sportschietverenigingen.
De artikelen 14bis en 17 uit de wapenwet van 1933
bepalen de strafmaat: gevangenisstraf en boete.
Voor een inbreuk door een handelaar komt daar
nog een administratieve sanctie bij: schorsing of
intrekking van de erkenning. De nieuwe wet zal nog
strenger zijn.
dans les publications éditées par les associations
de chasse et de tir sportif.
Les articles 14bis et 17 de la loi sur les armes de
1933 fixent le montant de la peine: peine
d'emprisonnement et amende. En cas d'infraction
commise par un commerçant, une sanction
administrative vient encore s'ajouter: suspension ou
retrait de la licence. La nouvelle loi sera plus sévère
encore.
01.03 Joke Schauvliege (CD&V): Het lijkt
bijzonder moeilijk om dit te controleren. De enige
mogelijkheid lijkt mij te liggen in een optreden van
het parket. Ik hoop dat het ontwerp zo vlug mogelijk
in de Kamer kan worden besproken. Wellicht
moeten we denken in de richting van
sanctiemogelijkheden tegen wie zulke advertenties
aanbiedt.
01.03 Joke Schauvliege (CD&V): Cela semble
particulièrement difficile à contrôler. Une
intervention du parquet me paraît constituer la seule
possibilité. J'espère que le projet sera discuté à la
Chambre au plus vite. Sans doute devons-nous
envisager des sanctions à l'égard des commerçants
qui publient de telles annonces.
01.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Het ontwerp maakt het tot regel dat alle
aangeboden wapens vergunningsplichtig zijn. Dat
geldt evenzeer voor wie op een gegeven ogenblik
een wapen wil verkopen. Op dit moment zijn
daarentegen alleen de verboden wapens
vergunningsplichtig.
01.04 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le projet prévoit l'autorisation pour
toutes les armes proposées à la vente. La personne
qui veut à un moment donné vendre son arme,
devra également disposer de cette autorisation.
Actuellement, l'autorisation n'est requise que pour
les armes prohibées.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Vraag van mevrouw Joke Schauvliege aan de
minister van Justitie over "het legale/illegale
karakter van internetgokken" (nr. 6614)
02 Question de Mme Joke Schauvliege au
ministre de la Justice sur "le caractère légal ou
illégal des paris sur internet" (n° 6614)
02.01 Joke Schauvliege (CD&V): Minister Daems
zei vorige week dat er wetgeving zou komen
waardoor de Nationale Loterij als enige kansspelen
zou kunnen aanbieden op het internet. Die
uitspraak is verrassend in het licht van de wet van 7
mei 1999 en van vroegere standpunten van de
Raad van State.
Is het aanbieden van internetkansspelen vanuit
binnen- of buitenland illegaal? Is het spelen zelf
strafbaar? Neemt de minister maatregelen om
misbruik tegen te gaan en de consument te
beschermen tegen verslaving? Heeft de Computer
Crime Unit al vaststellingen gedaan?
02.01 Joke Schauvliege (CD&V): La semaine
dernière, le ministre Daems a annoncé l'instauration
d'une législation qui réserverait à la Loterie
Nationale le droit de proposer des jeux du hasard
sur internet. Compte tenu de la loi du 7 mai 1999 et
des positions défendues antérieurement par le
Conseil d'Etat, cette déclaration a de quoi étonner.
L'organisation, à partir de la Belgique ou de
l'étranger, de paris sur internet est-elle passible
d'une peine? La participation à ces paris est-elle
passible d'une peine? Le ministre va-t-il prendre
des mesures pour prévenir les abus et protéger le
consommateur contre la dépendance au jeu? La
Computer Crime Unit a-t-elle déjà établi des
constats?
02.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Uit
artikel 4 van de wet op de kansspelen blijkt dat
zulke spelen niet via het internet mogen worden
aangeboden. De exploitatie van zulke illegale
spelen is strafbaar, het spelen zelf niet.
In het voorontwerp van wetswijziging van de wet
02.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Il ressort de l'article 4 de la loi sur les
jeux de hasard qu'il est interdit de proposer ces jeux
sur internet. Toutefois, si l'exploitation de ces jeux
illégaux est punissable, le fait de jouer ne l'est pas
en soi.
CRABV 50
COM 677
04/03/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
van 1999 wordt wel degelijk aandacht geschonken
aan spelen via de nieuwe communicatienetwerken.
Ook de providers worden daarbij geviseerd. In deze
nieuwe wet wordt rekening gehouden met het
monopolie van de Nationale Loterij.
We bereiden samen met de bijstandsmagistraat
van het College van procureurs-generaal een
rondzendbrief voor over het aanbod van kanspelen
op openbare plaatsen.
De Computer Crime Unit heeft zeker al één
dergelijk pv opgesteld. De meeste van deze sites
worden echter in het buitenland uitgebaat op
paradijselijke eilandjes meestal waardoor het
moeilijk is ze aan te pakken. Het openbaar
ministerie kan dan enkel vervolging instellen op
grond van de dubbele tenlastelegging. De spelende
Belg kan niet worden gestraft, want hij pleegt geen
strafbaar feit.
L'avant-projet de loi visant à modifier la loi de 1999
traite des jeux organisés par le biais des nouveaux
réseaux de communication. A cet égard, les
fournisseurs d'accès sont également visés. Et la
nouvelle loi tient par ailleurs compte du monopole
de la Loterie Nationale.
En concertation avec le magistrat d'assistance du
collège des procureurs généraux, nous préparons
une circulaire sur l'offre de jeux de hasard dans les
lieux publics.
La Computer Crime Unit a déjà dressé au moins un
procès-verbal de cette nature. Cependant, la plupart
de ces sites sont exploités à l'étranger,
généralement dans des îles paradisiaques, de sorte
qu'il est difficile d'entamer des poursuites. Dans ces
cas-là, le ministère public ne peut poursuivre que
sur la base de la double inculpation. Les Belges qui
s'adonnent à ces jeux ne peuvent être punis pour la
bonne et simple raison qu'ils ne commettent pas de
fait punissable.
02.03 Joke Schauvliege (CD&V): Met het internet
hebben we de hele wereld binnen handbereik.
Internationale en zeker Europese juridische
samenwerking dringt zich op. Een Belgische wet
volstaat niet.
Ik geloof in de techniek van de smart card,
waardoor een rem wordt gezet op kredietkaarten,
zodat minder geld kan worden verkwist.
02.03 Joke Schauvliege (CD&V): Grâce à
l'internet, le monde entier est à portée de la main.
Une coopération judiciaire internationale et surtout
européenne est nécessaire. Une loi belge ne suffit
pas.
Pour ma part, je suis convaincue de l'efficacité de la
smart card, qui limite l'usage des cartes de crédit et
réduit ainsi le gaspillage d'argent.
02.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Ik
deel die mening. Internationale fora moeten er
komen. Maar er zijn veel weerstanden, dus die idee
zal nog enkele jaren moeten rijpen. België neemt nu
reeds een ondubbelzinnig standpunt in, maar we
moeten inderdaad beseffen dat een effectief
optreden niet kan worden gerealiseerd zonder
dubbele tenlastelegging.
02.04 Marc Verwilghen , ministre: (en
néerlandais): Je partage cette opinion. Il faut
organiser des forums internationaux. Mais les
résistances sont fortes et cette idée devra encore
"mûrir" quelques années. La Belgique adopte dès à
présent une position claire mais nous devons
réaliser, en effet, qu'une action effective est
inenvisageable sans double inculpation.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van de heer Tony Van Parys aan de
minister van Justitie over "de onmacht van de
Staatsveiligheid tot bescherming van het
wetenschappelijk en economisch potentieel van
het land" (nr. 6609)
03 Question de M. Tony Van Parys au ministre de
la Justice sur "l'incapacité de la Sûreté de l'Etat à
protéger le potentiel scientifique et économique
du pays" (n° 6609)
03.01 Tony Van Parys (CD&V): De parlementaire
commissie belast met de begeleiding van het Vast
Comité van Toezicht stelt vast dat de
Staatsveiligheid niet bij machte is het
wetenschappelijk en economisch potentieel van ons
land te beschermen, toch een van haar belangrijke
opdrachten. Wij blijken niet gewapend tegen
03.01 Tony Van Parys (CD&V): La commission
parlementaire chargée de l'accompagnement du
Comité permanent de contrôle constate que la
Sûreté de l'Etat n'est pas en mesure d'assurer la
protection du potentiel scientifique et économique
du pays, qui constitue pourtant, une de ses
missions principales. Il s'avère que nous ne
04/03/2002
CRABV 50
COM 677
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
economische en bedrijfsspionage.
De voorzitter van de Kamer, ook voorzitter van de
begeleidingscommissie, verklaarde vorig weekend
dat Lernout en Hauspie werd afgeluisterd door de
Amerikaanse inlichtingendienst. De dienst die
instaat voor het wetenschappelijk en economisch
potentieel zou zelfs zijn gesloten. Op dit ogenblik
zouden drie ambtenaren zich bezighouden met
deze problematiek.
Welke initiatieven neemt de minister? Heeft de
Staatsveiligheid ondertussen specifieke richtlijnen
gekregen van het bevoegde ministerieel comité?
Zijn er voldoende financiële middelen beschikbaar?
Het Comité I stelde die twee tekortkomingen aan de
kaak in zijn laatste jaarverslag. Wat zijn de
gevolgen hiervan voor het onderzoek-Tractebel en
Lernout- en-Hauspie? Is het bijvoorbeeld mogelijk
in het dossier-Lernout-en-Hauspie de piste te
onderzoeken naar Amerikaanse naijver over
technologie die in Vlaamse handen was?
sommes pas suffisamment armés pour faire face à
l'espionnage industriel et économique.
Le président de la Chambre, qui est aussi le
président de la commission d'accompagnement, a
déclaré le week-end dernier que Lernout & Hauspie
a fait l'objet d'écoutes téléphoniques par le service
d'information américain. Le service chargé du
potentiel scientifique et économique serait même
fermé. Trois fonctionnaires s'occuperaient
actuellement de cette question.
Quelles initiatives le ministre compte-t-il prendre ?
La Sûreté de l'Etat a-t-elle reçu entre-temps du
Comité ministériel compétent
des instructions
spécifiques? Les moyens financiers sont-ils
suffisants? Le Comité avait dénoncé ces deux
lacunes dans son dernier rapport annuel. Quelles
en sont les conséquences dans les enquêtes sur
Tractebel et sur Lernout & Hauspie ? Dans le
dossier Lernout & Hauspie, serait-il possible
d'explorer la piste relative aux envies suscitées
chez les Américains par la technologie que
possédaient les Flamands ?
03.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Op het einde van het EU-voorzitterschap heb ik zelf
kunnen vaststellen hoe moeilijk het is voor de
Europese inlichtingendiensten, verenigd in Le
groupe de Bern, waartoe ook Zwitserland en
Noorwegen behoren, om dit soort van inlichtingen te
verzamelen op het terrein. Bovendien hebben ze
zich naar aanleiding van 11 september vooral
geconcentreerd op terroristische activiteiten. De
voorbije maand kwam er een einde aan de
onpopulaire reaffectaties, die nodig bleken na 11
september en naar aanleiding van het EU-
voorzitterschap. Inzake personeelsbeleid wordt de
Staatsveiligheid een van de prioritaire diensten: er
werden voor de administratieve diensten statutaire
ambtenaren gerekruteerd en een aantal vacante
functies werd ingevuld met contractuele
ambtenaren. De tweede fase, de verdere invulling
van het administratieve kader en van het kader van
de buitendiensten, kon niet worden gerealiseerd
omwille van de wervingsstop. De uitbreiding van het
personeelskader kwam dus nog niet aan de orde.
Wel werd de studiedienst uitgebreid met 2 analisten
en zijn 4 tijdelijk geaffecteerde leden van de
buitendienst weer op post.
Het College voor Inlichtingen en Veiligheid heeft
een groep van experts om een definitie gevraagd
van het begrip "bescherming van het
wetenschappelijk en economisch potentieel". Het
licht gewijzigde ontwerp wordt voorgelegd op de
03.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): A l'issue de la présidence
européenne, j'ai pu constater personnellement la
difficulté qu'éprouvent les services de
renseignements européens, réunis au sein du
groupe de Bern où siègent également a Suisse et la
Norvège, de récolter ce type de renseignements sur
le terrain. Pour le surplus, depuis le 11 septembre,
ils se sont essentiellement concentrés sur les
activités terroristes. Le mois passé, les
réaffectations impopulaires, qui se sont révélées
nécessaires au lendemain du 11 septembre et à la
suite de la présidence européenne, ont pris fin. En
ce qui concerne la politique du personnel, la Sûreté
de l'Etat est l'un des services prioritaires: des
fonctionnaires statutaires ont été recrutés pour les
besoins des services administratifs et il a été a fait
appel à des fonctionnaires contractuels pour
pourvoir une série de fonctions vacantes. La
deuxième phase qui consistait à compléter le cadre
administratif et le cadre des services extérieurs, n'a
pas pu être réalisée en raison du gel des
recrutements. L'extension du cadre du personnel
n'a donc pas encore figuré à l'ordre du jour. Le
service d'étude a cependant été renforcé par
l'arrivée de deux analystes, cependant que quatre
membres des services extérieurs affectés
temporairement ont repris leur poste.
Le Collège des Renseignements et de la Sécurité a
chargé un groupe d'experts de définir la notion de
"protection du potentiel scientifique et économique".
Le projet quelque peu modifié sera soumis au
CRABV 50
COM 677
04/03/2002
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
volgende vergadering van het ministerieel comité.
comité ministériel lors de sa prochaine réunion.
De nodige financiële middelen zijn voorhanden.
De informatievergaring over de impact van
buitenlandse inlichtingendiensten op de activiteiten
van L & H heeft vertraging opgelopen ten gevolge
van 11 september.
Omtrent zaken zoals Tractebel zou de
Staatsveiligheid een multidisciplinaire aanpak
kunnen ontwikkelen om preventief en snel te
kunnen handelen tegen infiltratiepogingen vanuit
voornamelijk de georganiseerde criminaliteit.
Ten slotte is België, in verband met de vraag of
veiligheidsdiensten telefoontaps mogen organiseren
voor administratieve doeleinden, een van de
weinige landen uit de Bern-groep die deze
mogelijkheid niet heeft toegestaan. Ik meen
nochtans dat dit, in het kader van een snel en
preventief optreden, nodig is.
Het thema wordt aangekaart op het volgende
ministerieel comité over de veiligheid onder
voorzitterschap van de premier.
Les moyens financiers nécessaires sont
disponibles.
La collecte d'informations relatives à l'impact des
services de renseignements étrangers sur les
activités de Lernout & Hauspie accuse un certain
retard dû aux évènements du 11 septembre.
La Sûreté de l'Etat pourrait adopter une approche
pluridisciplinaire dans le cadre de certains dossiers,
comme celui de Tractebel, ce qui lui permettrait
d'agir préventivement et rapidement face à des
tentatives d'infiltration émanant principalement de la
criminalité organisée.
Enfin, quant à la question de savoir si les services
de sécurité peuvent procéder à des écoutes
téléphoniques à des fins administratives, la
Belgique est un des rares pays du groupe de Berne
à ne pas avoir prévu cette possibilité. J'estime
cependant qu'il conviendrait de la prévoir dans le
cadre d'une action rapide et préventive.
Cette question sera abordée au cours de la
prochaine réunion du comité ministériel sur la
sécurité, que présidera le premier ministre.
03.03 Tony Van Parys (CD&V): De administrateur-
generaal van de Staatsveiligheid heeft gezegd dat
de dienst bevoegd voor het economisch en
wetenschappelijk potentieel op waakvlam stond. Op
die stand kan men echter niet koken.
De Staatsveiligheid kreeg nog niet de nodige
richtlijnen om deze opdracht in te vullen. Dat is toch
een noodzakelijke voorwaarde.
De minister onderhandelt over het doorbreken van
de wervingsstop met het oog op de nodige
kaderuitbreiding. Het bestaande kader is voor 20
procent niet ingevuld en er wordt niet voorzien in de
noodzakelijke kaderuitbreidingen. Men is dus
onvoldoende vooruitziend.
De minister had het over vertraging in het
onderzoek Lernout-en-Hauspie in de nasleep van
de gebeurtenissen van 11 september. Hij spreekt
de hoop uit dat er nu voldoende knowhow bestaat
om het onderzoek tot een goed einde te brengen.
Dat is weinig geruststellend. Er moet dringend
worden gezorgd voor de nodige mensen en
middelen om duidelijkheid te brengen inzake de in
dit dossier geformuleerde hypothese, ook met het
oog op de rechtszekerheid.
03.03 Tony Van Parys (CD&V): L'administrateur
général de la Sûreté de l'Etat a déclaré que le
service compétent pour le potentiel économique et
scientifique a été mis en veilleuse, ce qui signifie
qu'il n'était pas opérationnel.
La Sûreté de l'Etat n'a pas encore reçu les
directives requises pour pouvoir s'acquitter de cette
tâche. Il s'agit là pourtant d'une condition
indispensable.
Le ministre négocie actuellement la suspension du
gel des recrutements pour permettre d'étendre le
cadre. 20 pour cent des fonctions du cadre actuel
ne sont pas pourvues et les extensions de cadre
nécessaires n'ont pas été prévues. Il y a donc là un
manque de prévoyance.
Le ministre a évoqué à propos de l'enquête relative
à Lernout & Hauspie un retard dû aux événements
du 11 septembre. Il a formé le voeu que l'expertise
soit à présent suffisante pour mener à bien
l'enquête. Ce n'est guère rassurant. Pour pouvoir
faire la lumière dans ce dossier, et pour garantir la
sécurité juridique, il faut d'urgence fournir les
moyens humains et financiers nécessaires.
Het uitbreiden van de bevoegdheden van de L'extension du champ des compétences de la
04/03/2002
CRABV 50
COM 677
KAMER
-4
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2001
2002
CHAMBRE
-4
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
Staatsveiligheid tot het afluisteren van
telefoongesprekken is een aanbeveling van de
begeleidingscommissies waaraan gevolg moet
worden gegeven. We kunnen het ons niet
permitteren om het zwakke broertje te worden dat
niet over de elementen beschikt om zijn knowhow,
basis van de concurrentiekracht van de Belgische
ondernemingen, te beschermen.
Sûreté de l'Etat aux écoutes téléphoniques
constitue l'une des recommandations formulées par
la commission du suivi auxquelles il faut donner
suite. Nous ne pouvons nous permettre de devenir
le maillon faible qui ne dispose pas des éléments
nécessaires pour protéger son savoir-faire,
fondement de la compétitivité des entreprises
belges.
03.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Ik
acht een uitbreiding van het kader van de
Staatsveiligheid en een ondersteuning van de dienst
absoluut noodzakelijk en ik probeer de minister van
Begroting te overtuigen van de implicaties daarvan.
In het kader van de opdracht tot bescherming van
het economisch en wetenschappelijk potentieel
hebben we nu eenmaal gekozen voor een
bevraging van de wetenschappers op het terrein.
Nu de studie binnen is, moet daaraan verder gevolg
worden gegeven.
De voorwaarden voor de benoemingen hebben we
moeten wijzigen toen bleek dat de
wervingsprocedure er de oorzaak van was dat
weinig kandidaten kwamen opdagen.
Er is een voorontwerp inzake het afluisteren klaar,
maar ik wacht nog op de goedkeuring van de
interkabinettenwerkgroep en van de Ministerraad.
03.04 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): J'estime absolument indispensable de
prévoir une extension du cadre de la Sûreté de
l'Etat et des renforts pour ce service, et je m'efforce
de convaincre le ministre du Budget de l'absolue
nécessité de prendre ces mesures.
Dans le cadre de la mission de protection de notre
potentiel économique et scientifique qui nous
incombe, nous avons choisi d'interroger les
scientifiques de terrain. Les résultats de cette
enquête sont à présent en notre possession et nous
nous devons d'y donner suite.
Nous avons dû modifier les conditions de
nomination lorsqu'il est apparu que s'il y avait peu
de candidats, c'était à cause de la procédure de
recrutement.
Aujourd'hui, un avant-projet en matière d'écoutes
téléphoniques est prêt mais j'attends encore que le
groupe de travail intercabinets et le Conseil des
ministres l'approuvent.
03.05 Tony Van Parys (CD&V): Het ligt niet in mijn
bedoeling de Staatsveiligheid zelf in vraag te
stellen. Ik ben overtuigd van het belang van de
dienst en ben van oordeel dat deze thuishoort bij
justitie. Wel meen ik dat men dringend moet zorgen
voor de nodige mensen en middelen, opdat de
dienst die belangrijke opdracht zou kunnen
waarmaken.
Het incident is gesloten.
03.05 Tony Van Parys (CD&V): Je n'ai pas
l'intention de remettre en question la Sûreté de
l'Etat elle-même. Je suis convaincu de l'intérêt que
présente ce service et je considère qu'il relève de la
Justice. Toutefois, j'estime qu'il convient de le doter
d'urgence des moyens nécessaires, notamment en
personnel, de manière à lui permettre d'accomplir
son importante mission.
L'incident est clos.
De voorzitter: De heer Chastel heeft zijn vraag nr.
6509 ingetrokken. De heer Fournaux vraagt uitstel
voor zijn vraag nr. 6579, die overigens niet voor het
eerst aan bod komt. De heer Vandeurzen heeft zijn
vraag nr. 6599 vorige donderdag in plenaire
vergadering gesteld.
Le président: M. Chastel a retiré sa question n°
6509. M. Fournaux demande de reporter sa
question n° 6579, qui a déjà été evoquée
précédemment. M. Vandeurzen a posé sa question
n° 6599 jeudi passé en séance plénière.
De vergadering wordt gesloten om 15.56 uur.
La séance est levée à 15.56 heures.