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ELGISCHE
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AMER VAN
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OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
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ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
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USTITIE
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AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral ­ Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
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Commissievergadering (beige kaft)
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INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Lode Vanoost tot de minister
van Justitie over "het justitiebeleid op gebied van
verkeersveiligheid" (nr. 4845)
1
Question de M. Lode Vanoost au ministre de la
Justice sur "la politique du département de la
Justice en matière de sécurité routière" (n° 4845)
1
Sprekers: Lode Vanoost, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Lode Vanoost, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Samengevoegde mondelinge vragen van
2
Questions orales jointes de
2
- de heer Geert Bourgeois tot de minister van
Justitie over "de werking van het parket te
Brussel" (nr. 4915)
- M. Geert Bourgeois au ministre de la Justice sur
"le fonctionnement du parquet à Bruxelles"
(n° 4915)
- de heer Bart Laeremans aan de minister van
Justitie over "de doorlichting van het Brussels
parket" (nr. 4945)
- M. Bart Laeremans au ministre de la Justice sur
"l'audit effectué auprès du parquet de Bruxelles"
(n° 4945)
- de heer Tony Van Parys tot de minister van
Justitie over "de resultaten van de audit over de
werking van het parket te Brussel" (nr. 4947)
- M. Tony Van Parys au ministre de la Justice sur
"les résultats de l'audit relatif au fonctionnement
du parquet de Bruxelles" (n° 4947)
Sprekers:
Geert Bourgeois, Bart
Laeremans, Tony Van Parys, Marc
Verwilghen
, minister van Justitie
Orateurs: Geert Bourgeois, Bart Laeremans,
Tony Van Parys, Marc Verwilghen
, ministre
de la Justice
Samengevoegde interpellaties en mondelinge
vragen van
8
Interpellations et questions orales jointes de
8
- de heer Filip De Man tot de minister van Justitie
over "de erkenning en subsidiëring van imams en
moskeeën vanaf 2002" (nr. 812)
- M. Filip De Man au ministre de la Justice sur "la
reconnaissance et le subventionnement des
imams et des mosquées à partir de 2002"
(n° 812)
- de heer Jo Vandeurzen tot de minister van
Justitie over "de imamopleiding" (nr. 4871)
- M. Jo Vandeurzen au ministre de la Justice sur
"la formation d'imam" (n° 4871)
Sprekers: Filip De Man, Jo Vandeurzen,
Marc Verwilghen
, minister van Justitie
Orateurs: Filip De Man, Jo Vandeurzen,
Marc Verwilghen
, ministre de la Justice
Moties
12
Motions
12
Vraag van de heer Karel Van Hoorebeke tot de
minister van Justitie over "de toestand van de
cipiers in de Belgische gevangenissen" (nr. 4950)
12
Question de M. Karel Van Hoorebeke au ministre
de la Justice sur "la situation des gardiens dans
les prisons belges" (n° 4950)
12
Sprekers: Karel Van Hoorebeke, Marc
Verwilghen
, minister van Justitie
Orateurs: Karel Van Hoorebeke, Marc
Verwilghen
, ministre de la Justice
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COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
COMMISSION DE LA JUSTICE
van
DINSDAG
19
JUNI
2001
14:21 uur
______
du
MARDI
19
JUIN
2001
14:21 heures
______



De vergadering wordt geopend om 14.28 uur door
mevrouw Jacqueline Herzet.
La séance est ouverte à 14.28 heures par Mme
Jacqueline Herzet.
01 Vraag van de heer Lode Vanoost tot de
minister van Justitie over "het justitiebeleid op
gebied van verkeersveiligheid" (nr. 4845)
01 Question de M. Lode Vanoost au ministre de
la Justice sur "la politique du département de la
Justice en matière de sécurité routière" (n° 4845)
01.01 Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO): Wij zijn
allemaal betrokken bij het verkeer. België heeft
inzake verkeersveiligheid zeker vooruitgang
geboekt. Toch blijft ons land nog slecht scoren wat
het aantal ongevallen betreft. Daarbij blijkt het
aantal verkeersovertredingen erg hoog, vooral ten
gevolge van overdreven snelheid en alcoholisme.
Vaak hebben ook kleine overtredingen grote
gevolgen,onder meer voor voetgangers en fietsers.
Ook het parkeergedrag leidt tot problemen. Vele
overtredingen moeten administratief worden
behandeld. Een zerotolerantie zou zeker een
preventief effect hebben. (Onderbrekingen bij het
Vlaams Blok)
Hoever staan we nu met de
verkeersveiligheid? Moeten we geen prioriteit geven
aan de verkeersovertredingen?
01.01 Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO): Nous
sommes tous concernés par la circulation routière.
La Belgique a assurément réalisé des progrès dans
ce domaine. Pourtant, notre pays reste mal noté
pour ce qui est du nombre d'accidents. En outre, le
nombre d'infractions au code de la route reste très
élevé, particulièrement en ce qui concerne les
excès de vitesse et l'alcoolisme. De petites
infractions ont, en outre, souvent de graves
répercussions, notamment pour les piétons et les
cyclistes. Le comportement en matière de
stationnement pose, lui aussi, des problèmes. De
nombreuses infractions doivent faire l'objet d'un
traitement administratif. Une tolérance zéro aurait
cependant un effet préventif. (Interruptions sur les
bancs du Vlaams Blok). Où en sommes-nous en
matière de sécurité routière ? Ne devons-nous pas
accorder la priorité aux infractions au code de la
route ?
01.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
beteugeling van overtredingen is een belangrijke
schakel in het verkeersbeleid. Een van de
belangrijkste problemen is hier het ontoereikend
percentage van invordering van de door de
rechtbanken uitgesproken boeten of de door het
parket voorgestelde minnelijke schikkingen. Ander
pijnpunt is het gering aantal ingestelde
vervolgingen.

Het federaal veiligheidsplan wil hierin verandering
brengen. De overtredingen zullen beter worden
ingedeeld, waarbij aan elke categorie een bepaald
soort straf wordt verbonden. Ook moet de inning
01.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): La répression des infractions est un
maillon essentiel de l'ensemble de la politique en
matière de circulation. Un des problèmes principaux
rencontrés à cet égard est l'insuffisance du taux de
recouvrement des amendes prononcées par les
tribunaux ou des transactions proposées par le
parquet. Un autre point délicat est le nombre réduit
de poursuites.

Le plan fédéral de sécurité vise à modifier la
situation. Les infractions seront mieux classifiées,
chaque catégorie étant assortie d'un certain type de
sanction. La perception des amendes doit
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van boetes administratief worden vereenvoudigd.
également être simplifiée sur le plan administratif.
Een eerste werkgroep bestudeert momenteel een
hercategorisering van de overtredingen. Een
tweede werkgroep bestudeert de alternatieve
afhandeling van verkeersboetes buiten de
strafrechtelijke sfeer. De conclusies van deze
werkgroepen moeten de parketten toelaten hun
aandacht toe te spitsen op de zwaardere inbreuken.

Ook zal de autonomie van de gemeenten worden
versterkt in de afhandeling van inbreuken die geen
strafrechtelijke prioriteit vormen. Tevens zullen de
gemeenten hun verkeersplanning beter kunnen
organiseren.

Over deze nieuwe aanpak van het
beteugelingsbeleid inzake verkeersinbreuken wordt
permanent overleg gepleegd met de vakministers
van Binnenlandse Zaken en Mobiliteit. Op 11 juni
vond hierover nog een ontmoeting plaats bij
minister Durant. Tijdens het Europese
voorzitterschap van ons land zal minister Durant
een Staten-Generaal bijeenroepen over deze
aangelegenheid.
Un premier groupe de travail étudie en ce moment
une nouvelle catégorisation des infractions. Un
deuxième groupe de travail envisage le traitement
des infractions de roulage en dehors de la sphère
pénale. Les conclusions de ces groupes de travail
doivent permettre aux parquets de se concentrer
sur les infractions graves.

Les communes disposeront d'une plus grande
autonomie dans le traitement des infractions qui ne
constituent pas des priorités pénales. Elles pourront
également mieux organiser la circulation sur leur
territoire.

Cette nouvelle politique de répression des
infractions de roulage fait l'objet d'une concertation
permanente avec les ministres de l'Intérieur et de la
Mobilité. Une réunion a eu lieu le 11 juin autour de
ce thème chez Mme Durant. Lors de la présidence
belge de l'Union européenne, Mme Durant
convoquera des états généraux sur ce thème.
01.03 Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO): Ik ga
akkoord met het antwoord van de minister. Bij de
bevolking bestaat enig ongeduld over de toepassing
van de beteugeling van de verkeersovertredingen.
Ik hoop dat de regering verdergaat met haar beleid
zodat onze ongevallencijfers dalen.
01.03 Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO): La
réponse du ministre me satisfait. La population
demande à voir les infractions de roulage
réprimées. J'espère que le gouvernement
poursuivra dans cette voie afin que le nombre
d'accidents diminue.
01.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Iedereen is voor een verbetering, maar voor het
zover is, gaat meestal veel tijd verloren. Dat merk ik
onder meer in het voorstel inzake de spijtoptanten.
01.04 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Chacun souhaite que les choses avancent mais,
avant d'en arriver là, on perd souvent beaucoup de
temps. Je le constate à propos de la proposition
relative aux repentis.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Samengevoegde mondelinge vragen van
- de heer Geert Bourgeois tot de minister van
Justitie over "de werking van het parket te
Brussel" (nr. 4915)
- de heer Bart Laeremans aan de minister van
Justitie over "de doorlichting van het Brussels
parket" (nr. 4945)
- de heer Tony Van Parys tot de minister van
Justitie over "de resultaten van de audit over de
werking van het parket te Brussel" (nr. 4947)
02 Questions orales jointes de
- M. Geert Bourgeois au ministre de la Justice sur
"le fonctionnement du parquet à Bruxelles"
(n° 4915)
- M. Bart Laeremans au ministre de la Justice sur
"l'audit effectué auprès du parquet de Bruxelles"
(n° 4945)
- M. Tony Van Parys au ministre de la Justice sur
"les résultats de l'audit relatif au fonctionnement
du parquet de Bruxelles" (n° 4947)
02.01 Geert Bourgeois (VU&ID): De minister zou
in januari jongstleden een audit over het Brussels
parket hebben gevraagd. De Hoge Raad voor de
Justitie zou dat verslag tegen mei 2001 hebben
beloofd. Dat verslag zou nu klaar zijn en bevat een
aantal waardevolle elementen. De Hoge Raad wijst
02.01 Geert Bourgeois (VU&ID): En janvier
dernier, le ministre aurait demandé de soumettre le
parquet de Bruxelles à un audit. Le Conseil
supérieur de la justice aurait promis ce rapport pour
le mois de mai 2001. Ce rapport serait prêt et
renfermerait des éléments précieux. Le Conseil
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op het teveel aan wetgeving en een te laag
vervolgingsniveau. Daarnaast wijst het verslag op
een burnout-syndroom en een demotivatie bij vele
substituten van het Brussels parket. Verder is er
een slechte organisatie van het Parket-generaal en
bij de correctionele beslissingen. Het parket zou niet
in staat zijn het strafrechtelijk beleid uit te voeren!
Dat is toch wel ernstig. Er is geen opvolging voor de
opsporingstechnieken en de
witteboordencriminaliteit wordt onvoldoende
behandeld. De vereenvoudigde PV's worden niet
aangewend. Er is geen adequate informatica
enzovoort. Ten slotte wordt gepleit voor een
versoepeling van het taalexamen. Ik ben van
mening dat dit het Brussels gerechtelijk systeem
niet verbetert.
supérieur y dénonce la surabondance de législation
et le faible nombre de poursuites judiciaires. Par
ailleurs, le rapport souligne le phénomène de `burnt-
out' et la démotivation constatés chez de nombreux
substituts du parquet de Bruxelles. Force est de
constater également la mauvaise organisation du
parquet général ainsi qu'en matière de décisions
correctionnelles. Le parquet ne serait pas en
mesure de mettre en oeuvre la politique en matière
de justice pénale!. Voilà qui est grave. Le suivi des
techniques de recherche ne serait pas assuré et de
nombreux faits criminels commis par des cols
blancs resteraient sans suite. Les PV simplifiés
seraient inopérants. Le support informatique
laisserait à désirer, etc. Enfin, il est plaidé en faveur
d'un assouplissement de l'examen linguistique. Il va
sans dire que tout cela n'est pas de nature à
améliorer le système judiciaire à Bruxelles.
Volgens de werklastmeting werkt men niet genoeg
inhoudelijk. Wat doet een Brussels substituut
eigenlijk? Wat doen de 32 parketjuristen precies?
Brengt hun aanstelling dan geen soelaas? Wat is
de impact van hun aanwerving? Het parket telt 109
plaatsen. Hiervan zijn er 80 ingenomen. Daarnaast
zijn er ook zes magistraten gedetacheerd en twee
van de Krijgsmacht, wat het totaal op 88 brengt.



Wat wordt bedoeld met een voldoende, grondige of
elementaire taalkennis? De Hoge Raad definieert
dat niet. Wij stellen vast dat de Nederlandstaligen al
lang aan een veel zwaarder examen Frans worden
onderworpen. Ik verwijs onder meer naar de
rapporten van professor De Pauw daarover. Gaat
de minister het Brussels parket nu zelf in handen
nemen? Blijven de zes detacheringen? De
aanbevelingen van 1996 zijn niet uitgevoerd.
Waarom wordt dat niet onderzocht? Zal de minister
nu toch de taalwetgeving aanpassen en via een KB
de taalexamens versoepelen?
Lorsqu'on mesure le volume de travail, on ne tient
pas suffisamment compte du contenu. En quoi
consiste précisément le travail d'un substitut
bruxellois? Que font en pratique les 32 magistrats
du parquet? Leur nomination ne résout-elle rien?
Quelle incidence a leur recrutement? Le parquet
comporte 109 postes dont 80 sont occupés. Par
ailleurs, six magistrats ont été détachés, auxquels
s'ajoutent deux magistrats issus des forces armées,
ce qui porte le total à 88 personnes.

Qu'entend-on par une connaissance «suffisante»,
«approfondie» ou «élémentaire» de la langue? Le
Conseil supérieur ne précise pas ces termes. Nous
constatons que les néerlandophones sont soumis
depuis très longtemps à un examen de français
beaucoup plus difficile. Je me réfère notamment
aux rapports du professeur De Pauw sur ce sujet.
Le ministre envisage-t-il de se charger
personnellement des problèmes du parquet
bruxellois
? Les six détachements seront-ils
maintenus ? Les recommandations formulées en
1996 n'ont pas encore été exécutées. Pourquoi ce
point n'est-il pas examiné ? Le ministre adaptera-t-
il néanmoins la législation linguistique et assouplira-
t-il les examens linguistiques par la voie d'un arrêté
royal ?
Is de minister het eens met een splitsing van het
arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde?
Le ministre est-il d'accord avec une scission de
l'arrondissement Bruxelles-Hal-Vilvorde?
02.02 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): In haar
audit van het Brussels parket wijst de Hoge Raad
voor Justitie op het groot aantal structurele
moeilijkheden en op de langdurige verwaarlozing
waarvan dit parket blijk geeft. De analyse is
werkelijk vernietigend. De specifieke
communautaire toestand van het Brussels parket is
natuurlijk een van de belangrijkste oorzaken van
02.02 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Dans
son audit du parquet de Bruxelles, le Conseil
supérieur de la Justice évoque le grand nombre de
difficultés structurelles que connaît ce parquet ainsi
que le laisser-aller dont il fait preuve depuis
longtemps. Cet audit éreinte véritablement la
magistrature bruxelloise. Il est évident que la
situation communautaire spécifique du parquet de
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zijn slechte werking. Zo stellen we vast dat er geen
digitale verbinding is met de politie. Houdt men
rekening met de hogere criminaliteit in Brussel?



De minister van Justitie heeft voorheen al
meermaals beloofd iets aan deze onhoudbare
situatie te zullen doen. Tot dusver is hiervan echter
nog niets terechtgekomen.

De problemen kunnen alleen maar worden
aangepakt als er structurele keuzes worden
gemaakt. Ik denk dan natuurlijk aan de definitieve
splitsing van het gerechtelijk arrondissement
Brussel-Halle-Vilvoorde.
Bruxelles constitue l'une des causes majeures de
son mauvais fonctionnement. Ainsi, nous
constatons qu'il n'existe aucune liaison digitale
entre ce parquet et la police. Est-il tenu compte de
ce qu'une plus grande criminalité sévit dans la
capitale ?

Le ministre de la Justice a déjà promis plusieurs
fois dans le passé de remédier à cette situation
intenable. Mais, jusqu'à présent, ces promesses
sont restées lettre morte.

On ne pourra résoudre ces problèmes qu'en
opérant des choix structurels. Je songe
évidemment à la scission définitive de
l'arrondissement judiciaire de Bruxelles-Hal-
Vilvorde.
Indien men over de taalwetgeving praat, moet men
het ook hebben over de splitsing van Brussel-Halle-
Vilvoorde. De CVP heeft trouwens daaromtrent in
de Senaat een voorstel ingediend om te komen tot
een tweetalig parket in Brussel en een eentalig
Nederlands parket in Halle-Vilvoorde. Dat voorstel
steunen we.
L'on ne saurait évoquer la législation linguistique
sans parler également de la scission de
l'arrondissement de Bruxelles-Hal-Vilvorde. A ce
propos, le CVP a d'ailleurs déposé, au Sénat, une
proposition de loi qui tend à l'organisation d'un
parquet bilingue à Bruxelles et d'un parquet
unilingue néerlandophpone à Bruxelles-Hal-
Vilvorde, proposition que nous ne manquerons pas
d'appuyer.
02.03 Tony Van Parys (CVP): De heer Bourgeois
heeft de talrijke pijnpunten in de werking van het
Brussels parket uitstekend samengevat.

Zijn de resultaten van de audit, die de Hoge Raad
voor de Justitie over de werking van het Brussels
parket heeft laten uitvoeren, gelijklopend met de
vaststellingen van het parket-generaal te Brussel?
Dit laatste was een opdracht van de minister van
Justitie.

Hoe zal de minister van Justitie de conclusies van
deze audit in beleidsbeslissingen omzetten?

De procureur des Konings van Brussel wordt in de
audit nergens voor de slechte werking van het
Brussels parket verantwoordelijk gesteld. Toch is de
betrokkene voorheen al voor zijn gebrek aan
managementskwaliteiten met de vinger gewezen.
02.03 Tony Van Parys (CVP): M. Bourgeois a
parfaitement résumé les innombrables problèmes
engendrés par le fonctionnement du parquet de
Bruxelles.
Les conclusions de l'audit relatif au fonctionnement
du parquet de Bruxelles, réalisé à la demande du
Conseil supérieur de la justice, vont-elles dans le
même sens que les constatations faites par le
parquet général dans le cadre d'une mission que lui
avait confiée le ministre de la Justice?

Comment ce dernier traduira-t-il en décisions
politiques les conclusions de cet audit?

La responsabilité du procureur du Roi de Bruxelles
dans le mauvais fonctionnement du parquet de
Bruxelles n'est jamais mise en cause dans le
rapport. Par le passé, l'intéressé s'était pourtant
déjà entendu reprocher un manque de qualités de
gestionnaire.
Heeft de audit ­ onder meer ­ de bedoeling de heer
Dejemeppe "wit te wassen"? Wordt zijn "dossier" nu
definitief geklasseerd?

De conclusies van de audit zijn op het vlak van de
taalkennis onthutsend: zelfs procureur Dejemeppe
heeft de te minimalistische visie van de Hoge Raad
voor de Justitie gekritiseerd. De kans bestaat dat de
conclusies de regering wel eens op bepaalde
L'audit vise-t-il, entre autres choses, à "blanchir" M.
Dejemeppe ? Son dossier sera-t-il enfin
définitivement clôturé ?

Les conclusions de l'audit en ce qui concerne la
connaissance des langues sont déconcertantes :
même M. Dejemeppe a critiqué la conception par
trop minimaliste du Conseil supérieur de la Justice.
Les conclusions pourraient donner des idées au
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ideeën zou kunnen brengen qua wijziging van de
taalwetgeving in Brussel. Dit zou de Franstaligen
binnen het Brussels parket onrechtmatig
bevoordelen. Wat is de mening van minister
Verwilghen over de conclusies van de audit inzake
de taalwetgeving? Zal de taalwetgeving in de
richting van de conclusies van de audit worden
gewijzigd?
gouvernement concernant une modification de la
législation linguistique à Bruxelles. Cela favoriserait
iniquement les francophones auprès du parquet de
Bruxelles. Que pense M. Verwilghen des
conclusions de l'audit à propos de la législation
linguistique ? Cette dernière sera-t-elle modifiée
dans le sens préconisée par les conclusions de
l'audit ?
02.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
heer Van Parys vermeldt verkeerdelijk dat deze
audit het gevolg is van het dossier dat de minister
van Ambtenarenzaken had over procureur
Dejemeppe.
Deze audit kwam er na de nieuwjaarsreceptie
waarop de Brusselse procureur verklaarde dat de
politiehervorming in Brussel niet naar behoren
functioneerde.

Ik vroeg de Hoge Raad om een audit over het
functioneren van het parket, waarbij dit parket-
generaal een toezichtfunctie heeft. Het dossier dat
minister Van den Bossche in handen had, werd
door het kernkabinet zonder gevolg geklasseerd.
02.04 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): M. Van Parys estime, à tort, que cet
audit fait suite au dossier que le ministre de la
Fonction publique avait constitué à l'égard du
procureur Dejemeppe. En réalité, cet audit a été
réalisé à la suite de la réception de Nouvel An au
cours de laquelle le procureur bruxellois avait
déclaré que la réforme de la police ne tournait pas
rond à Bruxelles.

J'ai demandé au Conseil supérieur que le
fonctionnement du parquet, à l'égard duquel le
parquet général exerce une fonction de contrôle,
fasse l'objet d'un audit. Le cabinet restreint a classé
sans suite le dossier qui était aux mains de M. Van
den Bossche.
De conclusies van de audit werden mij vorige week
bezorgd. De bewoordingen zijn wel neutraal, en
zelfs vriendelijk, maar een aantal problemen worden
zonder omwegen blootgelegd. Het Brussels parket
moet zich toch vragen gaan stellen of ze met deze
concrete punten wordt geconfronteerd. Ik kan me
niet voorstellen dat de punten van kritiek de
verantwoordelijke van dit parket koud zouden laten.



De audit wordt vervolledigd met een aantal
conclusies met het oog op een verbetering van de
slechte situatie. Vraag is voor wie deze conclusies
bedoeld zijn. Iedereen moet zijn
verantwoordelijkheid nemen, zonder buiten de lijnen
van zijn bevoegdheden te treden. Als minister van
Justitie kan ik vooral via de wetgeving tot een
verbetering van de toestand komen.
Les conclusions de l'audit m'ont été transmises la
semaine dernière. La formulation est neutre et
même favorable mais certains problèmes sont
néanmoins clairement mis en évidence. Les
exemples sont légion. Le parquet de Bruxelles doit
tout de même se poser certaines questions lorsqu'il
est confronté à ces points concrets. Je ne peux
m'imaginer que les points qui font l'objet des
critiques puissent laisser les responsables de ce
parquet indifférents.

L'audit comporte également certaines conclusions
visant à l'amélioration de la situation. La question
est de savoir à qui s'adressent ces conclusions.
Chacun doit prendre ses responsabilités sans
outrepasser ses compétences. En tant que ministre
de la Justice, je peux surtout améliorer la situation
par le biais de la législation.
Sommige aanbevelingen van de Hoge Raad vergen
wetgevend werk. Ik richtte daarom een stuurgroep
op met de procureur-generaal, de procureur des
Konings en de hoofdsecretaris van het parket, om
de aanbevelingen zo vlug mogelijk punt per punt uit
te voeren. Ik zal die stuurgroep, die wekelijks
vergadert, zelf voorzitten. De Hoge Raad heeft heel
diepgaand werk verricht. Dat blijkt uit de
nauwkeurigheid van haar aanbevelingen.


De infrastructuurnoden zijn mij al lang bekend. Er is
Certaines recommandations du Conseil supérieur
exigent un travail législatif. C'est pourquoi j'ai créé
une commission d'experts composée du procureur
général, du procureur du Roi et du secrétaire en
chef du parquet, en vue d'exécuter aussi
rapidement que possible ces recommandations.
C'est moi qui présiderai cette commission qui se
réunira chaque semaine. Le Conseil supérieur a
effectué un travail en profondeur, comme en atteste
la précision de ses recommandations.

Les besoins en infrastructure me sont connus
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een echte campus nodig voor het gerecht in
Brussel, nabij het Poelaertplein. Ik onderhandel
daarover met minister Daems, die bevoegd is voor
de Regie der Gebouwen. De politie wordt deels
geleid door de magistraten van het parket. Een
degelijke elektronische verbinding tussen beide is
noodzakelijk. De elektronische uitwisseling van PV's
vergt dringend een gemeenschappelijke
codenomenclatuur. Daaraan wordt gewerkt. E-mail
tussen de diverse politie- en parketdiensten is
noodzakelijk.
depuis longtemps. La justice bruxelloise a besoin
d'un véritable campus à proximité de la place
Poelaert. Je négocie, à cet effet, avec M. Daems,
qui est le ministre compétent pour la Régie des
Bâtiments. La police est en partie dirigée par des
magistrats du parquet. Une liaison électronique
efficace est nécessaire entre les deux. L'échange
électronique de procès-verbaux exige une
nomenclature codée commune. On y travaille. Il est
nécessaire que les différents services de la police
et du parquet puissent communiquer entre eux par
courrier électronique.
In het verleden zijn al een aantal beslissingen
genomen ter verbetering van de infrastructuur. Ik
denk bijvoorbeeld aan e-mailadressen voor de
parketmagistraten. Het parket ageert echter nog te
vaak als een ivoren toren, zodat de laatste stap qua
goede communicatie met de buitenwereld niet eens
wordt gezet. Nieuwe en betere infrastructuur
invoeren is één zaak, ze in praktijk goed willen
gebruiken een andere.


De Hoge Raad heeft in haar audit de situatie bij het
Brussels parket vergeleken met de situatie bij een
aantal andere parketten elders in het land. Het blijkt
dat sommige parketten identieke problemen als die
van Brussel wél hebben weten aan te pakken, zodat
ze nu zelfs modelparketten aan het worden zijn. Ik
denk hierbij vooral aan Gent, maar ook aan
Antwerpen. Hoe komt het dat Brussel niet in de
goede richting is geëvolueerd?
Plusieurs décisions ont déjà été prises par le passé
pour améliorer l'infrastructure. Je songe ici, par
exemple, à l'attribution d'adresses e-mail aux
magistrats du parquet. Cependant, le parquet
s'enferme encore par trop souvent dans sa tour
d'ivoire, ce qui fait que le dernier pas en matière de
bonne communication avec le monde extérieur
n'est pas franchi. La création d'une nouvelle et
meilleure infrastructure est une chose, la volonté de
l'utiliser de façon optimale dans la pratique en est
une autre.

Dans son audit, le Conseil supérieur a comparé la
situation du parquet bruxellois à celle d'autres
parquets du Royaume. Il se trouve que certains
parquets, confrontés à des problèmes identiques,
ont eux réussi à relever le défi, au point de devenir
des parquets modèles: c'est le cas surtout pour le
parquet de Gand, mais aussi pour celui d'Anvers.
Pourquoi donc Bruxelles n'a-t-il pas évolué dans le
bon sens ?
Men moet nu ook niet alle problemen wijten aan de
taalproblematiek. Er zijn zeker moeilijkheden met
de taalexamens, zoals professor De Pauw heeft
aangeduid. Daarom werkt de regering aan een
wetsontwerp om die problematiek op te lossen. Op
dat ogenblik kan het Parlement oordelen. Dat
voorstel respecteert de taalwet van 1935. De
gerechtelijke moeilijkheden in Brussel reiken echter
verder dan de loutere taalproblemen. De regering
overweegt daarom ook geen splitsing van het
gerechtelijk arrondissement. Het enige wat mij
aanbelangt, is dat de rechtsonderhorigen een
betere behandeling krijgen.
Il ne faut pas imputer toutes les difficultés aux
problèmes linguistiques. Comme mis en évidence
par le professeur De Pauw, de nombreux
problèmes se posent encore en ce qui concerne les
examens linguistiques. Le gouvernement élabore,
dès lors, un projet de loi pour résoudre ces
problèmes. Il appartiendra donc au Parlement de se
prononcer. Le projet respectera les dispositions de
la loi linguistique de 1935. Les difficultés que
connaît la justice à Bruxelles dépassent cependant
le simple cadre des problèmes linguistiques. En tout
état de cause, le gouvernement n'envisage pas une
scission de l'arrondissement judiciaire. Seule
m'importe l'amélioration du sort des justiciables.
02.05 Geert Bourgeois (VU&ID): De minister deelt
onze analyse dat het taalprobleem niet het
hoofdprobleem van het Brussels parket vormt. Het
Brussels parket wordt blijkbaar onder curatele
gesteld. Dat verdient lof, maar het houdt ook risico's
in. De minister zal de stuurgroep zelf leiden. Ook
dat is niet zonder risico's.
De minister antwoordde niet op mijn vraag over de
02.05 Geert Bourgeois (VU&ID): Le ministre ne
partage pas notre analyse et considère que le
problème linguistique n'est pas le problème majeur
du parquet de Bruxelles, lequel est manifestement
placé sous curatelle. C'est louable mais pas sans
risques. Le ministre dirigera lui-même le groupe
d'experts, ce qui comporte également des dangers.
Le ministre n'a pas répondu à ma question relative
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zes detacheringen.
aux six détachements.
02.06 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Het gaat over de nationale magistraten die
gedetacheerd werden en waarvoor geen vervanging
werd gepland. Dat moet worden opgelost, desnoods
met vervanging op overtal.
Al die detacheringen waren overigens door mijn
voorgangers beslist.
02.06 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
Il s'agit de magistrats nationaux qui ont été
détachés et pour lesquels aucun remplacement n'a
été prévu. Ce problème doit être résolu, au besoin
au moyen d'un remplacement en surnombre.
Tous ces détachements ont d'ailleurs été décidés
par mes prédécesseurs.
02.07 Geert Bourgeois (VU&ID): Alleen de
functionele taalkennis is nog vereist sinds de
taalwetwijziging van 1967. Ik verwijs daarvoor naar
de studie van Lindemans. De functionele taalkennis
vergt dat men inzage kan nemen van stukken in de
andere taal. De aankondiging dat er toch een
taalwetwijziging komt, verontrust mij zeer. De
taalwetgeving kan ook niet worden gewijzigd door
een KB.
02.07 Geert Bourgeois (VU&ID): Depuis l'entrée
en vigueur de la législation linguistique de 1967, les
exigences linguistiques se limitent à une
connaissance fonctionnelle de la seconde langue,
c'est-à-dire à la faculté de prendre connaissance de
documents rédigés dans cette langue. Les projets
relatifs à une nouvelle modification de la législation
m'inquiètent au plus haut point. La législation
linguistique peut également être modifiée par arrêté
royal.
02.08 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
functie van de examencommissie staat beschreven
in artikel 42 van de wet van 1932. Men zal
binnenkort zien hoe ik de moderne visie op de
taalwet zie.
02.08 Marc Verwilghen , ministre (en néerlandais)
: La fonction de la commission d'examen est décrite
à l'article 42 de la loi de 1932. Vous connaîtrez sous
peu ma conception d'une législation linguistique
moderne.
02.09 Geert Bourgeois (VU&ID): Ik ben werkelijk
benieuwd wat die aanpassing van de wet zal
worden. De taaleisen nu nog gaan verlagen, zou het
taalexamen tot een farce herleiden. Ik wil daarvoor
ten stelligste waarschuwen.
02.09 Geert Bourgeois (VU&ID): Je suis
réellement curieux de voir quelles modifications
vous apporterez à la législation. Un nouvel
assouplissement des conditions linguistiques
réduirait l'examen à une plaisanterie. Je vous mets
vivement en garde contre une telle dérive.
02.10 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Blijkbaar
merkt men nu plots de enorme problemen op in het
Brussels parket wat betreft de infrastructuur en de
informatica. Wij hebben daar reeds jaren geleden
op gewezen. Indien men een nieuwe start wil, zou
het wenselijk zijn ook een nieuwe procureur aan te
stellen. Wij blijven gekant tegen een
taalwetwijziging. Een splitsing van het gerechtelijk
arrondissement zou zeker een positieve bijdrage
zijn. Heel Halle-Vilvoorde klaagt trouwens na een
slechte samenwerking met het Brussels parket. Een
apart parket voor Brussel zou veel werkbaarder zijn.
Een splitsing maakt dat mogelijk.
02.10 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Il
semble qu'on ait soudainement pris conscience des
énormes problèmes logistiques (infrastructures,
systèmes informatiques) du parquet de Bruxelles.
Nous les avions pourtant déjà signalés il y a
plusieurs années. Si on veut prendre un nouveau
départ, mieux vaut désigner également un nouveau
procureur. Nous resterons opposés à une
modification de la législation linguistique. La
scission de l'arrondissement judiciaire serait
positive. Hal-Vilvorde dénonce la très mauvaise
collaboration avec le parquet de Bruxelles. Doter
Bruxelles d'un parquet séparé serait d'ailleurs une
solution bien plus efficace. La scission constituerait
un pas décisif vers une amélioration fondamentale
du fonctionnement du parquet.
02.11 Tony Van Parys (CVP): Reeds bij de
jaarwisseling werd in het kernkabinet "bij
meerderheid" beslist dat er geen initiatieven zouden
worden genomen in verband met procureur
Dejemeppe. Dat is een politieke beslissing. Dit
insinueert dat deze beslissing tegen de mening van
de minister van Justitie werd genomen. Het hele
02.11 Tony Van Parys (CVP): Dès la fin de
l'année 2000, le comité ministériel restreint avait
décidé "à la majorité" qu'aucune initiative
concernant le procureur Dejemeppe ne serait prise.
C'était une décision politique. On peut supposer que
cette décision fut prise contre l'avis du ministre de la
Justice. Tout cette histoire de commission
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verhaal van de parlementaire
onderzoekscommissie eindigt dus met een politieke
beslissing. Het zware verdict tegen procureur
Dejemeppe wordt dus niet verder gerealiseerd. Wij
horen de tegenzin van de minister in zijn antwoord.
Vrijdag aanstaande wordt wellicht een ontwerp van
minister Vanden Bossche goedgekeurd in verband
met de taalwetgeving. Ik bezweer de minister de
taalwetgeving niet te wijzigen: een tijdelijk probleem
moet met een tijdelijke regeling worden opgelost.
De Vlaamse Juristenvereniging wijst er terecht op
dat de verworvenheden van de Vlaamse strijd teloor
zouden gaan. De Franstaligen gaan natuurlijk met
dit rapport zwaaien wanneer er binnenkort
beleidsbeslissingen moeten worden genomen.
Minister Verwilghen en minister Vanden Bossche
zullen voet bij stuk moeten houden.
parlementaire d'enquête s'achève donc par une
décision politique. Le verdict très sévère qui avait
été prononcé contre le procureur Dejemeppe
restera donc lettre morte. En entendant le ministre,
nous avons bien senti qu'il nous donnait cette
réponse à contre-coeur. Vendredi prochain, un
projet de loi du ministre Van den Bossche relatif à la
législation linguistique sera probablement adopté.
Je conjure le ministre de ne pas modifier les lois
linguistiques. Je pense, en effet, qu'un problème
temporaire requiert une solution temporaire.
L'association des juristes flamands indique, à juste
titre, qu'une modification de la législation concernée
porterait atteinte aux acquis du mouvement
flamand. Il est clair que les francophones ne
manqueront pas d'invoquer ce rapport quand des
décisions politiques devront être prises, ce qui se
produira sous peu. Les ministres Verwilghen et Van
den Bossche devront alors se défendre bec et
ongles.
02.12 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Dat ik geregelde ontmoetingen met het Brussels
parket zal organiseren, sluit niet uit dat eenieder zijn
verantwoordelijkheid moet opnemen. Ik moet als
minister van Justitie ervoor zorgen dat de justitie zo
efficiënt mogelijk wordt georganiseerd.


De visie van professor De Pauw over de
taalvereisten is bijzonder interessant.


Ik kan me moeilijk voorstellen dat de
verantwoordelijke van een bepaald parket
ongevoelig kan blijven voor de duidelijke kritiek die
in een officieel rapport over de werking van zijn
parket wordt gegeven. Voor de splitsing van het
gerechtelijk arrondissement is er momenteel geen
meerderheid.
02.12 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le fait que j'aie l'intention d'organiser
des rencontres régulières avec le parquet de
Bruxelles ne signifie pas que chacun ne doit pas
assumer ses responsabilités. En ma qualité de
ministre de la Justice, je me dois de veiller à ce que
la justice soit rendue avec le maximum d'efficacité.

La conception du professeur De Pauw des
conditions linguistiques auxquelles doivent satisfaire
les magistrats est très intéressante.

Il me paraît inconcevable que le responsable d'un
parquet déterminé reste de marbre face aux
critiques à peine voilées dont le fonctionnement de
son parquet fait l'objet dans un rapport officiel !
Quant à la scission de l'arrondissement judiciaire,
elle n'est pas soutenue actuellement par une
majorité.
Geert Bourgeois (VU): Misschien wel een
alternatieve meerderheid.
Geert Bourgeois (VU): Mais peut-être l'est-elle par
une majorité de rechange.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Samengevoegde interpellaties en mondelinge
vragen van
- de heer Filip De Man tot de minister van Justitie
over "de erkenning en subsidiëring van imams en
moskeeën vanaf 2002" (nr. 812)
- de heer Jo Vandeurzen tot de minister van
Justitie over "de imamopleiding" (nr. 4871)
03 Interpellations et questions orales jointes de
- M. Filip De Man au ministre de la Justice sur "la
reconnaissance et le subventionnement des
imams et des mosquées à partir de 2002"
(n° 812)
- M. Jo Vandeurzen au ministre de la Justice sur
"la formation d'imam" (n° 4871)
03.01 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Wij gaan
binnenkort de moskeeën niet alleen erkennen, maar
de imams ook subsidiëren. Aan welke voorwaarden
moeten die imams voldoen? Worden zij gescreend
03.01 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Nous allons
bientôt reconnaître les mosquées, mais aussi
subventionner les imams. Quelles conditions les
imams doivent-ils remplir? Font-ils l'objet d'une
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om fundamentalisten uit te sluiten? Is men er zeker
van dat het moslimexecutief niet door
fundamentalisten is geïnfiltreerd? Hoeveel imams
zijn er actief en uit welke landen zijn zij afkomstig?
Moeten zij de kennis van een van de drie landstalen
bewijzen? Vormen de imams en de moskeeën geen
gevaar voor de democratie, zoals dat gebleken is
met sommige imams in Nederland? Hitsen zij de
moslims niet op tegen onze maatschappij? Niet
minder dan 129 moskeeën vroegen een erkenning.
Hoeveel zullen er worden erkend? Op welke basis
worden er geweigerd? Welke wedde krijgt een
imam? Welke garanties zijn er dat zij niet worden
betaald door fundamentalistische buitenlandse
geldschieters?
enquête afin d'exclure les intégristes? Est-on
certain du fait que l'Exécutif des musulmans n'est
pas infiltré par des intégristes? Combien d'imams
sont actifs et de quels pays proviennent-ils?
Doivent-ils prouver leur connaissance d'une des
trois langues nationales? Les imams et les
mosquées ne constituent-ils pas un danger pour la
démocratie, comme cela a été le cas de certains
imams aux Pays-Bas? Ne dressent-ils pas les
musulmans contre notre société? Pas moins de 129
mosquées ont introduit une demande de
reconnaissance. Combien de mosquées seront
reconnues? Pour quels motifs certaines mosquées
se verront-elles refuser cette reconnaissance? De
quel traitement un imam bénéficie-t-il? De quelles
garanties dispose-t-on qu'ils ne soient pas à la
solde de bailleurs de fonds étrangers intégristes?
Wat gaat de operatie in totaal kosten, inclusief de
financiering van de gebouwen?

De moslims erkennen de scheiding van Kerk en
Staat niet, noch de gelijkheid van man en vrouw.
Toch zal een regering van liberalen en socialisten ­
die jarenlang moeten strijden voor de grondrechten
van onze seculiere samenleving ­ door het
subsidiëren van een gevaarlijke godsdienst onze
elementaire grondwettelijke principes overboord
gooien. Dat is ongelooflijk en onaanvaardbaar.



Binnen de moslimgemeenschap bestaat een grote
strijd tussen fundamentalisten en niet-
fundamentalisten. De fundi's zouden 2/3 van de
groep uitmaken, maar werden grotendeels uit het
Executief geweerd. Onenigheid blijkt ook uit het feit
dat van de honderden Belgische moskeeën slechts
129 een erkenning aanvroegen. Worden de
moskeeën en imams wel voldoende gescreend?
Zullen naast de imams ook islamitische raadgevers
bezoldigd worden voor de gevangenissen en
ziekenhuizen?
Quel sera le coût total de cette opération, y compris
le financement des bâtiments ?

Les musulmans ne reconnaissent pas la séparation
entre l'église et l'Etat, ni l'égalité entre l'homme et la
femme. Néanmoins, c'est un gouvernement
composé de libéraux et de socialistes qui fera fi de
nos principes constitutionnels élémentaires en
subventionnant une religion dangereuse alors que
ces mêmes partis ont dû lutter pendant des années
pour la reconnaissance des droits fondamentaux de
notre société laïque. Cette situation est
invraisemblable et intolérable.

La communauté musulmane est divisée entre les
intégristes et les non-intégristes. Les intégristes
représenteraient les deux tiers de cette
communauté mais ils ont été en grande partie
écartés de l'Exécutif. Les dissensions
transparaissent aussi dans le fait qu'à peine 129
des centaines de mosquées belges ont demandé à
être reconnues. Les mosquées et les imams sont-
ils soumis à une enquête suffisamment
approfondie? Outre les imams, envisage-t-on
également de rémunérer des conseillers
musulmans pour les prisons et les hôpitaux?
03.02 Jo Vandeurzen (CVP): Met mijn vraag wil ik
laten horen dat ook binnen de oppositie een andere
stem weerklinkt over dit onderwerp dan die van de
vertegenwoordiger van het Vlaams Blok.

De Executieve van de Belgische moslims heeft een
lijst ingediend van 129 moskeeën die officieel willen
worden erkend door de minister van Justitie. De
kandidaat-moskeeën worden "gescreend" om na te
gaan of ze representatief zijn en niet van
fundamentalistische strekking zijn.

De Executieve wil de integratie van de Islam in de
03.02 Jo Vandeurzen (CVP): Ma question vise à
montrer que, dans l'opposition, il existe à ce sujet
d'autres prises de position que celle du Vlaams
Blok.


L'Exécutif des musulmans de Belgique a présenté
une liste de 129 mosquées souhaitant être
reconnues par le ministre de la Justice. Les
mosquées candidates à cette reconnaissance font
l'objet d'une enquête afin de s'assurer de leur
représentativité et de leur caractère non-intégriste.
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hand werken door moslims die in België verblijven
tot imam op te leiden, zodat de moskeeën minder
van het buitenland afhankelijk worden. De
Belgische overheid heeft tot dusver deze boot
afgehouden.
L'Exécutif souhaite promouvoir l'intégration de
l'islam en donnant une formation d'imam à des
musulmans résidant en Belgique, afin de rendre les
mosquées moins dépendantes de l'étranger. Les
autorités belges ont, jusqu'à présent, évité de
prendre véritablement position.
Wat denkt de minister over een eventuele Belgische
imamopleiding? Indien die er komt, wie zal dan
instaan voor deze opleiding? Hoe zal de opleiding
worden gefinancierd?

De begroting van 2001 vermeldt geen specifiek
bedrag voor de bezoldiging van de imams. In het
kader van de budgetcontrole wordt de subsidie van
de moslimeredienst wel al met 3,8 miljoen
verhoogd. Waarvoor zal dit bedrag worden
gebruikt? Hoe zullen de wedden van de imams
uiteindelijk worden betaald?

Zullen de kandidaat-moskeeën nog dit jaar worden
erkend?
Que pense le ministre d'une formation des imams
organisée par la Belgique ? Le cas échéant, qui en
serait chargé ? Comment serait-elle financée ?


Le budget 2001 ne comporte aucun montant
spécifiquement destiné à la rémunération des
imams. A la suite du contrôle budgétaire, les
subsides octroyés au culte islamique ont été
majorés de 3,8 millions. Quelle sera la destination
de cette somme ? Comment paiera-t-on les salaires
des imams ?

Les mosquées qui ont introduit une candidature
seront-elles reconnues cette année ?
03.03 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
religieuze overtuiging is een grondwettelijk
gewaarborgde vrijheid en behoort tot de privé-sfeer.
Er worden daarvan geen statistieken bijgehouden.
Het aantal moslims in België wordt geschat op
350.000. Momenteel zijn 383 moskeeën bekend
door hun publicatie als vzw in het Belgisch
Staatsblad
. Dit zijn privaatrechtelijke organisaties.
Het is niet bekend hoeveel imams er thans
werkzaam zijn. Imams die niet de Belgische
nationaliteit hebben, kunnen hier onder bepaalde
wettelijke statuten verblijven. Nieuwe immigratie
wordt slechts zeer sporadisch toegestaan, wanneer
de imam een geldige arbeidsvergunning heeft bij
het indienen van zijn aanvraag bij de Dienst
Vreemdelingenzaken. Het gaat dan meestal om
Turkse imams. Altijd wordt een onderzoek gevraagd
aan de Staatsveiligheid.

In België is er nog geen officieel statuut voor de
imam. De lokale gemeenschappen worden nog niet
erkend; hun wedde wordt niet door de Staat
betaald. Er zijn nog geen benoemings- of
diplomavoorwaarden. Dat alles wordt voorbereid.
Het KB van 3 mei 1999 geeft het moslimexecutief
benoemingsbevoegdheid van imams. Wij kunnen
ons volgens artikel 21 GW niet met die benoeming
inlaten, zoals dat ook voor andere erkende
erediensten geldt. De weddes zullen vanaf 2002 ten
laste worden genomen. In de nabije toekomst zal
hun opleiding trouwens in België geschieden. Het
Executief moet daarover voorstellen doen.


Er zullen islamconsulenten bij de strafinrichting
03.03 Marc Verwilghen, ministre (en néerlandais):
La liberté de culte est garantie par la Constitution et
relève de la vie privée. Il n'existe aucune statistique
à ce sujet. Le nombre de musulmans en Belgique
est estimé à 350.000. Actuellement, 383 mosquées
sont connues par la publication au Moniteur de
leurs statuts d'ASBL. Il s'agit d'organisations de
droit privé. Le nombre d'imams actuellement en
fonction est inconnu. Les imams qui ne possèdent
pas la nationalité belge peuvent séjourner dans
notre pays à certaines conditions légales. Les
nouveaux immigrants ne sont admis que
sporadiquement, lorsque l'imam dispose d'une
autorisation de travail en règle au moment où il
introduit sa demande auprès du Service des
étrangers. Il s'agit principalement d'imams turcs.
Une enquête est toujours demandée à la Sûreté
de l'État.

En Belgique, il n'existe pas encore de statut officiel
pour l'imam. Les communautés locales ne sont pas
encore reconnues; ce n'est pas l'État qui paie leur
traitement et leur nomination n'est pas subordonnée
à l'obtention d'un diplôme. Toutes ces mesures sont
en préparation. L'arrêté royal du 3 mai 1999 confère
à l'Exécutif des musulmans de Belgique le pouvoir
de nommer des imams. Comme pour les autres
cultes reconnus, l'article n° 21 de la Constitution
nous interdit d'intervenir dans cette nomination. Les
traitements seront pris en charge à partir de 2002.
Dans un proche avenir, les imams seront d'ailleurs
formés en Belgique. L'Exécutif doit formuler des
propositions à cet effet.

Des consultants islamiques seront nommés dans
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worden aangesteld. Daarover wordt nog
onderhandeld. Slechts de kandidaten die een
gunstig advies bekwamen, werden in het Executief
opgenomen. Het Executief stelde de lijst op van
moskeeën die hun erkenning aanvroegen. Die lijst
wordt onderzocht. De erkenningen gebeuren op
basis van de budgettaire mogelijkheden. Een
moskee moet 250 gelovigen tellen om erkend te
kunnen worden.
Dat is de reden waarom slechts 129 hun erkenning
aanvroegen. Ik heb geen zicht op de financiële
situatie van die privaatrechtelijke organisaties.
les établissements pénitentiaires, même si cette
mesure fait encore l'objet de négociations. Seuls les
candidats ayant fait l'objet d'un avis favorable font
partie de l'Exécutif. Ce dernier a établi la liste des
mosquées qui ont sollicité l'agrément. Cette liste a
fait l'objet d'un examen. Les agréments ont été
accordés en fonction des possibilités budgétaires.
Ainsi, une mosquée doit compter 250 fidèles pour
pouvoir être reconnue.
C'est la raison pour laquelle 129 seulement d'entre
elles ont demandé l'agrément. Je n'ai pas
connaissance de la situation financière de ces
organisations de droit privé.
Erkenning betekent dat de imam door Justitie wordt
betaald. Wij richten ons naar artikel 29 bis van de
wet van 2 augustus 1974 over de wedden van de
bedienaars van de erediensten. Uit de erkenning
volgt ook dat de provincies en het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest de tekorten van de lokale
gemeenschappen ten laste moeten nemen. Die
gemeenschappen kunnen ook een beroep doen op
de tussenkomsten voor de bouw, herstelling en
verbetering van de moskeeën. De imams krijgen
ook een woning ter beschikking.

De islam werd in 1974 al erkend. Pas in 1998
hebben verkiezingen geleid tot een representatief
orgaan. Door de erkenning van de lokale
gemeenschappen kan het integratieproces worden
verdergezet.

Wat de specifieke vragen van de heer Vandeurzen
betreft, vind ik de Belgische imamopleiding een
goede zaak. Op die manier kunnen specifieke
accenten worden gelegd, rekening houdend met de
situatie in ons land, en wordt men minder
afhankelijk van imams uit het buitenland.

De organisatie van deze opleiding komt toe aan de
Executieve van de moslims van België. De minister
van Justitie kan zich niet mengen met de
inhoudelijke aspecten van de opleiding. De vraag
naar financiering hangt af van de opties die de
Executieve qua opleiding zal nemen.

De 3,8 miljoen frank uit de budgetcontrole gaat
volledig naar de aanstelling van twee voltijdse
universitaire secretarissen en één boekhouder-
revisor. Zij zullen de Executieve bijstaan in het
beheer van de verschillende dossiers.
La reconnaissance implique que l'iman est
rémunéré par le département de la Justice. Nous
nous référons à l'article 29bis de la loi du 2 août
1974 sur les traitements des ministres des cultes.
La reconnaissance implique également que les
provinces et la Région de Bruxelles-Capitale
devront prendre en charge les déficits des
communautés locales. Ces communautés peuvent
également bénéficier d'une aide pour la
construction et les travaux de réparation et
d'amélioration des mosquées. Les imans disposent
également d'un logement.
L'islam est reconnu depuis 1974 déjà. Ce n'est
qu'en 1998 que des élections ont conduit à la
constitution d'un organe représentatif. La
reconnaissance des communautés locales permet
de poursuivre le processus d'intégration.

S'agissant des questions spécifiques de M.
Vandeurzen, je suis partisan de la formation d'iman
dispensée en Belgique. Cela permet à la fois de
mettre des accents spécifiques qui tiennent compte
de la situation dans notre pays et de dépendre
moins des imans venant de l'étranger.

L'organisation de cette formation relève de
l'Exécutif des musulmans de Belgique. Le ministre
de la Justice ne peut s'immiscer dans les aspects
relatifs au contenu de la formation. La question du
financement dépend des options que l'Exécutif
prendra en matière de formation.

Les 3,8 millions issus du contrôle budgétaire seront
entièrement affectés à la nomination de deux
secrétaires universitaires à temps plein et d'un
réviseur-comptable qui assisteront l'Exécutif dans la
gestion des différents dossiers.
In 2001 zullen er geen erkenningen van moskeeën
plaatsvinden. Dat is pas in het begrotingsjaar 2002
gepland. Dan zullen in een eerste fase 75
gemeenschappen worden erkend, de rest volgt
later. Om te worden erkend moet een
gemeenschap minstens 250 gelovigen tellen. De
En 2001, il n'y aura pas de reconnaissances de
mosquées. Celles-ci ne sont prévues qu'au cours
de l'année budgétaire 2002. 75
communautés
seront alors reconnues dans une première phase,
les autres le seront ultérieurement. Pour être
reconnue, une communauté doit compter au moins
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begrotingsvoorstellen gaan uit van loonkosten van
3.187.649 euro voor de betalingen van de wedden
van de islams.
250
fidèles. Les propositions budgétaires sont
fondées sur un coût salarial de 3.187.649 euros
pour les paiements des traitements.
03.04 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Het Vlaams
Blok is nooit gekant tegen eender welk geloof en de
uitoefening ervan. Een andere zaak is de
subsidiëring van moskeeën. In welk ander
Europees land gebeurt dat? Nergens. De VLD had
ooit andere opvattingen over de islam en vond dat
deze godsdienst niet in overeenstemming te
brengen was met de liberale principes. Bovendien
doet de minister aan struisvogelpolitiek. De
screening van de ingevoerde imams is maar
tijdelijk. Dat is niet ernstig. Daarom zal ik een motie
indienen.
03.04 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Le Vlaams
Blok n'est, en aucun cas, opposé à une foi
quelconque ni à l'exercice de celle-ci. Autre chose
est l'octroi de subventions aux mosquées. Dans
quel autre pays européen cela se fait-il ? Dans
aucun. Le VLD avait jadis un point de vue différent
sur l'islam, qu'il considérait inconciliable avec les
principes libéraux. Le ministre se livre, en outre, à la
politique de l'autruche. Le contrôle des imams n'est
que temporaire. Ceci n'est pas sérieux. C'est
pourquoi je déposerai une motion.
03.05 Jo Vandeurzen (CVP): Dit antwoord bewijst
dat het in deze aangelegenheid belangrijk is om een
goede tussenweg te vinden tussen een open en
tolerante samenleving met respect voor de
godsdienstbeleving enerzijds en het vermijden van
fundamentalisme en extremisme anderzijds. Ik heb
de indruk dat men op de goede weg is, al mag men
nooit naïef zijn.
03.05 Jo Vandeurzen (CVP): Cette réponse
prouve qu'il faut, en cette matière, rechercher une
voie médiane satisfaisante entre une société
ouverte et tolérante, respectant la pratique
religieuse, et la protection contre le
fondamentalisme et l'extrémisme. J'ai le sentiment
que nous sommes sur la bonne voie, même s'il ne
faut jamais être naïf.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
En conclusion de cette discussion, les motions
suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
heer Filip De Man en luidt als volgt:
"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Filip De Man
en het antwoord van de minister van Justitie,
beveelt de regering aan de visie van de heer Guy
Verhofstadt aan te houden, zoals verwoord in zijn
tweede 'Burgermanifest'."
Une motion de recommandation a été déposée par
M. Filip De Man et est libellée comme suit:
"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Filip De Man
et la réponse du ministre de la Justice,
recommande au gouvernement de s'en tenir au
point de vue formulé par M. Guy Verhofstadt dans
son second 'Manifeste du citoyen'."
Een eenvoudige motie werd ingediend door
mevrouw Jacqueline Herzet en de heer Guy Hove.
Une motion pure et simple a été déposée par Mme
Jacqueline Herzet et M. Guy Hove.
Over de moties zal later worden gestemd.

De bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement.

La discussion est close.
04 Vraag van de heer Karel Van Hoorebeke tot de
minister van Justitie over "de toestand van de
cipiers in de Belgische gevangenissen" (nr. 4950)
04 Question de M. Karel Van Hoorebeke au
ministre de la Justice sur "la situation des
gardiens dans les prisons belges" (n° 4950)
04.01 Karel Van Hoorebeke (VU&ID): De
toestand bij het gevangenispersoneel is
zorgwekkend. Ze geeft aanleiding tot stakingen en
zelfs zelfmoorden. Het aanwezige personeel moet
overuren presteren en kan vaak geen vakantie
nemen.
04.01 Karel Van Hoorebeke (VU&ID): La situation
du personnel des établissements pénitentiaires est
préoccupante. Elle a déjà donné lieu à des grèves
et on déplore même plusieurs suicides. Le
personnel doit faire des heures supplémentaires et
se voit souvent refuser des congés.
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Klopt het dat er een chronisch tekort is aan
gevangenispersoneel? Wat zal de minister daaraan
doen? Klopt het dat sommige gedetineerden
worden opgehitst om hen tot fouten aan te zetten?
Is de minister op de hoogte van de gespannen sfeer
tussen een aantal vrouwelijke
gevangenisbewaarders?
Est-il exact qu'il y a une pénurie chronique de
personnel dans les prisons ? Que compte faire le
ministre pour y remédier ? Est-il exact que certains
détenus font l'objet de provocations pour les
pousser à la faute ? Le ministre est-il au courant
des tensions entre certaines gardiennes de prison ?
04.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
interpellant gaat uit van foute berichten over het
aantal zelfmoorden bij cipiers. De voorbije vier jaar
waren er in Brugge geen zeven maar vier
zelfmoorden, waarvan drie geen verband houden
met de werkdruk maar met persoonlijke problemen.
Het personeelstekort is structureel en onder meer te
wijten aan de bureaucratische
aanwervingsprocedure. Er zijn momenteel 240
vacatures. Via plaatselijke selectiecommissies is
het tekort nu gehalveerd. Het zal over enkele weken
weggewerkt zijn. Ik heb geen aanwijzing van enige
ophitsing van gedetineerden. De plaatselijke
directies zullen hier eventueel moeten optreden. Ik
heb evenmin enige bewijzen van onenigheid onder
de vrouwelijke cipiers. Ik denk dus dat we deze
problematiek moeten relativeren.
04.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): L'interpellateur se fonde sur un
communiqué erroné à propos du nombre de
suicides parmi les gardiens de prison. Au cours des
quatre dernières années, il y a eu quatre et non sept
suicides à Bruges. En outre, trois suicides n'étaient
pas liés à la pression du travail mais à des
problèmes personnels. Le manque d'effectifs est un
problème structurel, dû notamment à une procédure
de recrutement bureaucratique. A l'heure actuelle, il
y a 240 postes vacants. Grâce aux commissions
locales de sélection, le nombre de postes vacants a
pu être réduit de moitié et, d'ici quelques semaines,
le problème sera réglé. Je ne dispose d'aucune
indication quant à des provocations à l'égard des
détenus. A ce propos, il appartient aux directions
locales d'intervenir le cas échéant. De même, je n'ai
aucune preuve de l'existence de dissensions entre
les gardiennes de prison. Je pense donc qu'il
convient de relativiser l'ensemble du problème.
04.03 Karel Van Hoorebeke (VU&ID): In elk geval
heeft het bewuste persbericht ­ dat ik misschien
niet kritisch genoeg bekeek ­ de minister de kans
gegeven één en ander recht te zetten.


Mijn vragen over de ophitsing van gevangenen en
de situatie bij de vrouwelijke cipiers werden
ingegeven door het verslag. Ik heb die situaties dus
niet verzonnen. De minister wil ook die zaken
rechtzetten. Dat siert hem.
04.03 Karel Van Hoorebeke (VU&ID): En tout état
de cause, l'article en question ­ que je n'ai peut-être
pas lu avec l'esprit critique nécessaire ­ a permis
au ministre de préciser un certain nombre de
choses.

Mes questions concernant les provocations de
détenus et concernant la situation des gardiennes
se fondaient sur le rapport. Je n'ai, dès lors, pas
inventé ces situations. Le ministre souhaite apporter
des rectifications sur ce point également. Je l'en
remercie.
04.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Ik
zal die voorzet met plezier binnenkoppen.
(Glimlachjes)

Mijn kabinet zal alleszins nagaan of dergelijke
gevallen zich inderdaad voordoen. Zo ja, dan zullen
wij niet aarzelen om in te grijpen.
04.04 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Je me ferai un plaisir de transformer
l'essai. (Sourires)

Mon cabinet vérifiera, en tout cas, si de telles
situations existent effectivement. Dans l'affirmative,
nous n'hésiterons pas à intervenir.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 16.36 uur.
La réunion publique de commission est levée à
16.36 heures.