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ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
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C
OMPTE
R
ENDU
A
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C
OMMISSIE VOOR DE
V
OLKSGEZONDHEID
,
HET
L
EEFMILIEU EN DE MAATSCHAPPELIJKE
H
ERNIEUWING
C
OMMISSION DE LA
S
ANTÉ PUBLIQUE
,
DE
L
'E
NVIRONNEMENT ET DU
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ENOUVEAU DE LA
S
OCIÉTÉ
dinsdag mardi
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INHOUD
SOMMAIRE
Vraag van de heer Hubert Brouns aan de minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over "de afbakening van
bevoegdheden tussen de oogarts, de opticien en
de optometrist" (nr. 4869)
1
Question de M. Hubert Brouns à la ministre de la
Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "la délimitation
des compétences respectives des
opthalmologues, des opticiens et des
optométristes" (n° 4869)
1
Sprekers: Hubert Brouns, Magda Aelvoet,
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu
Orateurs: Hubert Brouns, Magda Aelvoet,
ministre de la Protection de la consommation,
de la Santé publique et de l'Environnement
Vraag van de heer Luc Goutry aan de minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over "de erkenning van
huisartsenkringen" (nr. 4753)
2
Question de M. Luc Goutry à la ministre de la
Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "l'agrément
des cercles de généralistes" (n° 4753)
2
Sprekers: Luc Goutry, Magda Aelvoet,
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu
Orateurs: Luc Goutry, Magda Aelvoet,
ministre de la Protection de la consommation,
de la Santé publique et de l'Environnement
Vraag van mevrouw Joke Schauvliege aan de
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu over "de relatie
tussen mens en hond" (nr. 4791)
4
Question de Mme Joke Schauvliege au ministre
de la Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "les relations
homme-chien" (n° 4791)
4
Sprekers:
Joke Schauvliege, Magda
Aelvoet, minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu
Orateurs: Joke Schauvliege, Magda Aelvoet,
ministre de la Protection de la consommation,
de la Santé publique et de l'Environnement
Vraag van mevrouw Annemie Van de Casteele
aan de minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu over "het
koninklijk besluit tot vaststelling van de producten
die in een apotheek mogen worden verkocht"
(nr. 4860)
5
Question de Mme Annemie Van de Casteele à la
ministre de la Protection de la consommation, de
la Santé publique et de l'Environnement sur
"l'arrêt royal fixant la liste des produits pouvant
être vendus en pharmacie" (n° 4860)
5
Sprekers: Annemie Van de Casteele, Magda
Aelvoet
, minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu
Orateurs: Annemie Van de Casteele, Magda
Aelvoet
, ministre de la Protection de la
consommation, de la Santé publique et de
l'Environnement
Samengevoegde mondelinge vragen van
6
Questions orales jointes de
6
- mevrouw Maggie De Block tot de minister van
Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over "de
eerstelijnsgezondheidszorgen" (nr. 4875)
- Mme Maggie De Block à la ministre de la
Protection de la Consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "les soins de
santé de première ligne" (n° 4875)
- de heer Luc Goutry tot de minister van
Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over "de eerstelijnsgezondheidszorg"
(nr. 4877)
- M. Luc Goutry à la ministre de la Protection de la
Consommation de la Santé publique et de
l'Environnement sur "les soins de santé de
première ligne" (n° 4877)
Sprekers: Maggie De Block, Luc Goutry,
Magda Aelvoet
, minister van
Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu
Orateurs: Maggie De Block, Luc Goutry,
Magda Aelvoet
, ministre de la Protection de
la consommation, de la Santé publique et de
l'Environnement
Vraag van mevrouw Annemie Van de Casteele tot
de minister van
ConsumentenzakenVolksgezondheid en
Leefmilieu over "de begeleiding bij en na het
afleveren van de noodpil" (nr. 4887)
9
Question de Mme Annemie Van de Casteele à la
ministre de la Protection de la consommation de
la Santé publique et de l'Environnement sur
"l'accompagnement requis lors de la délivrance
de la pilule du lendemain et après celle-ci" (n°
4887)
9
Sprekers: , Magda Aelvoet, minister van
Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Orateurs: , Magda Aelvoet, ministre de la
Protection de la consommation, de la Santé
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Leefmilieu
publique et de l'Environnement
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1

COMMISSIE VOOR DE
VOLKSGEZONDHEID, HET
LEEFMILIEU EN DE
MAATSCHAPPELIJKE
HERNIEUWING
COMMISSION DE LA SANTE
PUBLIQUE, DE
L'ENVIRONNEMENT ET DU
RENOUVEAU DE LA SOCIETE
van
DINSDAG
12
JUNI
2001
16:00 uur
______
du
MARDI
12
JUIN
2001
16:00 heures
______



De vergadering wordt geopend om 15.49 uur door
mevrouw Yolande Avontroodt, voorzitter.
La séance est ouverte à 15.49 heures par Mme
Yolande Avontroodt, président.
01 Vraag van de heer Hubert Brouns aan de
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu over "de
afbakening van bevoegdheden tussen de
oogarts, de opticien en de optometrist" (nr. 4869)
01 Question de M. Hubert Brouns à la ministre de
la Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "la
délimitation des compétences respectives des
opthalmologues, des opticiens et des
optométristes" (n° 4869)
01.01 Hubert Brouns (CVP): De afbakening
tussen de bevoegdheden van oogartsen en
opticiens is een oud zeer. De minister heeft al
langer beloofd een regeling uit te zullen werken. Er
bestaat sinds kort een nieuwe opleiding "optiek en
optometrie", waarbij evenmin een duidelijke
afbakening ten aanzien van de oogarts bestaat.
Ondertussen is het conflict tussen oogartsen en
opticiens nog altijd niet beslecht. Binnenkort komen
er dan nog optometristen bij die oogmeetkundige
onderzoeken zullen aanbieden. Is er al overleg
gepleegd met alle betrokken beroepssectoren? Wat
heeft dit overleg opgeleverd?




Waaruit bestaat de afspraak met de
Gemeenschappen inzake nieuwe opleidingen in de
gezondheidssector?

Hoe zal er voor de patiënt duidelijkheid worden
geschapen in het geheel van opleidingen en
dienstverleningen?

Kan de wet geen overzichtelijke taakafbakening
opnemen die de bevoegdheden precies afbakent?
01.01 Hubert Brouns (CVP): Les problèmes liés à
la délimitation des compétences des
ophtalmologistes, d'une part, et des opticiens,
d'autre part, ne datent pas d'hier. La ministre s'était
déjà engagée à élaborer une réglementation en la
matière. L'apparition récente d'une nouvelle
formation en "optique et optométrie" n'a pas
constitué l'occasion de définir clairement les limites
entre les différentes professions. Dans l'intervalle, le
conflit entre ophtalmologistes et opticiens n'a
toujours pas été tranché. D'ici peu, les
optométriciens pourront également offrir leurs
services dans le cadre d'examens optométriques.
La ministre a-t-elle déjà organisé une concertation
avec tous les secteurs professionnels concernés?
Dans l'affirmative, avec quel résultat?

Quel est le contenu de l'accord conclu avec les
Communautés à propos des nouvelles formations
dans le secteur de la santé?

Comment le patient pourra-t-il à faire la distinction
entre les différents services et formations?


La loi ne pourrait-elle délimiter clairement les tâches
de chacune des professions concernées?
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Wanneer zal eindelijk een duidelijke regeling
worden ingevoerd?

Quand une réglementation précise sera-t-elle enfin
mise en oeuvre?
01.02 Minister Magda Aelvoet (Nederlands): De
regeling van een aantal gezondheidsberoepen
sleept inderdaad al jaren aan. Het is zeer moeilijk
adviezen te krijgen van de bevoegde instanties. Het
recent afgeronde dossier van de orthodontisten
werd dertig jaar geleden opgestart. De praktische
vorming van de tandartsen zit ook al sedert 1991 in
de pijpleiding. De gesprekken met oogartsen
werden nog niet gevoerd nu nieuwe vragen rezen
betreffende andere paramedici en wij kiezen voor
een globaal kader voor de hele sector. Uiteraard
vonden betreffende de nieuwe opleidingen in de
gezondheidszorg gesprekken plaats met de
Gemeenschappen. Zij zijn immers bevoegd inzake
onderwijs. Gelet op de bestaande categorieën van
optometristen is het mijns inziens niet nodig nog in
een andere opleiding te voorzien.
01.02 Magda Aelvoet , ministre (en néerlandais):
La mise en place d'une réglementation précise pour
une série de professions de la santé se fait, en
effet, attendre. Il est particulièrement difficile
d'obtenir les avis des instances compétentes. Le
dossier, récemment clôturé, des orthodontistes
avait été ouvert il y a trente ans. Quant à la
formation pratique des dentistes, on y travaille
depuis 1991. De nouvelles questions se posant
également à propos d'autres professions
paramédicales, nous avons choisi de retarder la
concertation avec les ophtalmologistes et de
privilégier une approche globale pour l'ensemble du
secteur. Les nouvelles formations dans le secteur
des soins de santé font évidemment l'objet de
discussions avec les Communautés, qui sont
compétentes en matière d'enseignement. Compte
tenu de l'existence, à l'avenir, de deux catégories
professionnelles ­ celles d'opticien et
d'optométricien ­ il ne me semble pas nécessaire
de prévoir une formation supplémentaire.
Het KB van 1964 bepaalt dat de bedoelde
activiteiten enkel de verbetering van het zicht op het
oog hebben. Het beroep van optometrist moet
worden geregeld. Zo kan worden gedacht aan een
medisch voorschrift voor een bril. Indien de timing
niet wordt gehaald, zal ik zelf initiatieven nemen.
L'arrêté royal de 1964 prévoit que les activités
concernées ne visent qu'une amélioration de
l'acuité visuelle. Il convient de réglementer la
profession d'optométricien. L'on pourrait songer à
instaurer une prescription médicale pour les
lunettes, par exemple. S'il apparaît que le calendrier
fixé ne pourra être respecté, je prendrai moi-même
des initiatives.
01.03 Hubert Brouns (CVP): Adviezen afwachten
is blijkbaar soms een echte lijdensweg.

Ideaal zou zijn wanneer de bevoegde federale
minister de Gemeenschappen duidelijke afspraken
zou laten maken bij het starten van bepaalde
nieuwe opleidingen, meer bepaald inzake de
bevoegdheidsafbakening voor het beroep dat uit de
opleiding voortvloeit.

Nu stel ik vast dat in dit concreet geval men de
opleiding gewoon verderzet, zonder dat een rem
kan worden ingebouwd.
01.03 Hubert Brouns (CVP): Apparemment,
attendre les avis constitue parfois un vrai calvaire.

La conclusion d'accords entre le ministre fédéral
compétent et les Communautés lors de la création
de certaines formations nouvelles, et plus
particulièrement en ce qui concerne la délimitation
des compétences relatives à la profession résultant
de la formation, constituerait la solution idéale.

Je constate à présent que l'on poursuit en
l'occurrence la formation, sans qu'un frein puisse
être incorporé.
01.04 Minister Magda Aelvoet (Nederlands):
Inderdaad.
01.04 Magda Aelvoet , ministre (en néerlandais):
En effet.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Vraag van de heer Luc Goutry aan de minister
van Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over "de erkenning van
huisartsenkringen" (nr. 4753)
02 Question de M. Luc Goutry à la ministre de la
Protection de la consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "l'agrément
des cercles de généralistes" (n° 4753)
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02.01 Luc Goutry (CVP): De erkenning van
huisartsenkringen zou concrete vormen aannemen.
Ze wordt afhankelijk van een
bevolkingswachtdienst. Wordt hiervoor in de nodige
omkadering voorzien? Is de nood aan een
dergelijke dienst reëel? Hoe wordt het onderscheid
met dringende medische hulpverlening gemaakt?


Welke andere opdrachten moeten de
huisartsenkringen nog waarnemen?

Houden de erkenningsnormen rekening met de
definitie die UHAR geeft aan huisartserkenning?
Hoeveel huisartsen moeten aangesloten zijn opdat
de kring erkend wordt? Welke normen zal de
minister opleggen?
02.01 Luc Goutry (CVP): L'agrément des cercles
de généralistes serait en voie de concrétisation. Cet
agrément sera conditionné par la mise en place
d'un service de garde. Des mesures
d'accompagnement adéquates sont-elles prévues ?
Un tel service fait-il réellement l'objet d'une
demande? Comment le distinguera-t-on de l'aide
médicale urgente ?

Quelles autres missions incomberont-elles aux
cercles de généralistes ?

Les normes d'agrément prennent-elles également
en compte la définition du "cercle de généralistes"
telle qu'appliquée par l'UHAK ? Combien de
généralistes doivent y être affiliés pour qu'un cercle
puisse être agréé ? Quelles normes la ministre
imposera-t-elle ?
02.02 Minister Magda Aelvoet (Nederlands): De
erkenning van de huisartsenkringen en de
rationalisering van de eerstelijnszorg zijn nauw met
mekaar verweven dossiers.

Dergelijke erkenning van huisartsenkringen is een
gevolg van het feit dat spoedgevallendiensten van
ziekenhuizen vaak worden ingeschakeld om
medische problemen op te lossen die eerder bij de
eerstelijnszorg thuishoren. Vandaar dat men een
structuur wil creëren om de eerstelijnszorg meer in
het licht te zetten; zodat de patiënt er beter de weg
naartoe vindt. Bedoeling van de huisartsenkringen
is een lokaal aanspreekpunt op te richten voor alle
potentiële patiënten, die de eerstelijnszorg willen
aanspreken. Ook wil men de wachtdienst beter
organiseren. Er moet ook meer duidelijkheid komen
inzake de verantwoordelijkheid. Met de huisartsen
werd overleg gepleegd, ook met UHAK, maar zij zijn
niet de enigen. Wij willen immers niemand
uitsluiten. Hoe dan ook streven wij naar een zo
groot mogelijke eensgezindheid. Iedereen moet de
kans krijgen om aan te sluiten. In Vlaanderen zijn
reeds vele akkoorden. In Wallonië is dat minder het
geval. Ik moet natuurlijk streven naar een akkoord
op federaal vlak.
02.02 Magda Aelvoet , ministre (en néerlandais):
L'agrément des cercles de généralistes et la
rationalisation des soins de première ligne sont
deux dossiers connexes.

Cet agrément est à mettre en corrélation avec le fait
qu'il était souvent fait appel aux services d'urgence
des hôpitaux pour résoudre des problèmes relevant
davantage des soins de première ligne. Confronté à
cette réalité, on a voulu créer une structure
accordant une place plus importante aux soins de
première ligne, afin que le patient s'y retrouve plus
facilement. Ces cercles de généralistes répondent à
l'objectif de créer un lieu de rencontre local pour
l'ensemble des patients qui désireraient recourir aux
soins de première ligne. Un autre objectif consiste à
améliorer l'organisation du service de garde. Par
ailleurs, il convient également de mieux définir les
choses en matière de responsabilités. Des
concertations avec les médecins généralistes et
l'UHAK, la fédération flamande des cercles de
médecine générale ont déjà eu lieu. Cependant, ils
ne sont pas les seuls parties concernés et nous ne
souhaitons exclure personne. Par ailleurs, nous
aspirons, dans la mesure du possible, à l'unanimité.
Chacun doit avoir la possibilité de prendre part aux
initiatives en la matière. Si de nombreux accords
ont déjà été signés en Flandre, il n'en va pas de
même en Wallonie. Je dois évidemment tendre vers
un accord fédéral.
02.03 Luc Goutry (CVP): Het antwoord is
duidelijk. Een goede bekendmaking naar het
publiek is belangrijk. Zal de eerstelijnszorg op
vergelijkbare wijze werken als de
spoedgevallendiensten? Zitten de LOK's hier mee
in? In het ontwerp KB staat niets over de LOK's
vermeld.
02.03 Luc Goutry (CVP): La réponse est claire. Il
est important qu'un information de qualité soit
fournie au grand public. Le système des soins de
première ligne fonctionnera comme celui des
services d'urgence ? Les GLQ font-ils partie de cet
ensemble ? Le projet d'arrêté royal ne mentionne
rien au sujet des GQS.
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02.04 Minister Magda Aelvoet (Nederlands): De
opdracht van de LOK's is zeer specifiek, vandaar
dat het niet in het KB werd geregeld. Dingen kunnen
geleidelijk naar elkaar toegroeien, maar het betreft
hier een moeizaam proces en ik wil de zaken niet
nog meer bemoeilijken.
02.04 Magda Aelvoet , ministre (en néerlandais):
La mission des GQS est à ce point spécifique
qu'elle n'a pas été réglée dans l'arrêté royal.
Parfois, les situations peuvent converger
graduellement, mais le processus est lent et
complexe et je ne veux en aucun cas rendre les
choses encore plus difficiles.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Vraag van mevrouw Joke Schauvliege aan de
minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu over "de relatie
tussen mens en hond" (nr. 4791)
03 Question de Mme Joke Schauvliege au
ministre de la Protection de la consommation, de
la Santé publique et de l'Environnement sur "les
relations homme-chien" (n° 4791)
03.01 Joke Schauvliege (CVP): Naar aanleiding
van de melding over het alarmerend aantal kinderen
met hondenbeten heeft de minister maatregelen
aangekondigd om de relatie tussen mens en hond
te verbeteren.
Wat moet men hier concreet onder verstaan? Is dit
een louter federale aangelegenheid of worden de
Gewesten en Gemeenschappen hierbij betrokken?
Waar worden deze maatregelen voorbereid? Heeft
de minister ook plannen ten verbetering van de
relatie met andere gezelschapsdieren?
03.01 Joke Schauvliege (CVP): A la suite de
l'information inquiétante sur le nombre très élevé
d'enfants victimes de morsures de chiens, le
ministre a annoncé des mesures pour améliorer les
relations entre l'homme et le chien.
Que faut-il entendre concrètement par là? S'agit-il
d'une matière exclusivement fédérale ou les
Régions et les Communautés sont-elles également
concernées
? Où ces mesures ont-elles été
préparées ? Avcez-vous également des projets
visant à améliorer les relations avec d'autres
animaux de compagnie ?
03.02 Minister Magda Aelvoet (Nederlands):
Agressie van honden ten aanzien van mensen komt
geregeld in het nieuws, meestal naar aanleiding van
een of ander tragisch voorval.

In heel wat landen bestaan officiële "zwarte lijsten"
met gevaarlijke rassen. Maar in werkelijkheid is het
merendeel van de hondenbeten afkomstig van de
huishond, die zelfs meestal niet op dergelijke lijst
staat. Een oplossing voor het probleem moet dus
elders worden gezocht.


Vorig jaar werd in België een symposium
georganiseerd waar een aantal problemen rond
agressie van honden werden besproken. In die
context werd een aantal werkgroepen opgericht die
beleidsadviserende aanbevelingen moeten
opstellen. Wat voorlopig nu al uit die aanbevelingen
blijkt, is dat het werken met een "zwarte lijst" zinloos
is. Wie wil, kan op enkele jaren een nieuw agressief
ras kweken, waarvan op dergelijke lijst zelfs geen
sprake is. De eindrapporten zouden eind mei
moeten rond zijn, maar ik heb nog niets ontvangen.
Het volledige rapport is ongeveer klaar, maar voor
bepaalde onderdelen wacht men nog op enkele
adviezen. Er zijn oneindig veel mensen vanuit
verschillende sectoren bij betrokken. Er was op het
symposium van april grote consensus met
03.02 Magda Aelvoet , ministre (en néerlandais):
Les agressions d'être humains par des chiens
défrayent régulièrement la chronique, généralement
à la suite de l'un ou l'autre fait divers tragique.

Dans de nombreux pays, il existe des "listes noires"
officielles où figurent les races dangereuses. Mais,
dans la réalité, la majorité des morsures infligées
par des chiens le sont dans le milieu familial. La
plupart du temps, ces chiens ne figurent pas les
listes susmentionnés. La solution au problème doit
donc être recherchée ailleurs.

Un symposium organisé, l'an dernier, en Belgique a
traité d'un certain nombre de problèmes liés aux
agressions par les chiens. Dans ce contexte,
plusieurs groupes de travail ont été créés avec pour
mission d'élaborer des recommandations visant à
orienter la politique. Il ressort actuellement de ces
recommandations que l'utilisation d'une "liste noire"
s'avère inutile. La personne qui le souhaite peut, en
quelques années, créer une nouvelle race de
chiens agressifs dont il n'est absolument pas
question sur ce type de liste. Les rapports finaux
devaient être déposés pour la fin du mois de mai,
mais rien ne m'a encore été transmis. Le rapport
complet est presque prêt mais certains sous-
chapitres doivent encore faire l'objet d'avis. De
nombreuses personnalités issues de différents
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betrekking tot de voorgestelde aanpak.
secteurs contribuent à ce dossier. Lors du
symposium du mois d'avril, un important consensus
avait été réuni concernant l'approche proposée.
03.03 Joke Schauvliege (CVP): Er zijn heel wat
mensen betrokken bij deze problematiek. Over de
malafide personen wil ik het niet hebben. Ik kijk uit
naar de resultaten van het onderzoek.
03.03 Joke Schauvliege (CVP): Un grand nombre
de personnes sont concernées par ce problème. Je
ne dirai rien pour l'instant à propos des personnes
qui auraient agi de manière malhonnête. J'attends
de connaître les résultats de l'enquête.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Vraag van mevrouw Annemie Van de Casteele
aan de minister van Consumentenzaken,
Volksgezondheid en Leefmilieu over "het
koninklijk besluit tot vaststelling van de
producten die in een apotheek mogen worden
verkocht" (nr. 4860)
04 Question de Mme Annemie Van de Casteele à
la ministre de la Protection de la consommation,
de la Santé publique et de l'Environnement sur
"l'arrêt royal fixant la liste des produits pouvant
être vendus en pharmacie" (n° 4860)
04.01 Annemie Van de Casteele (VU&ID): De
minister kondigt een KB aan tot vaststelling van een
lijst van producten die in een apotheek mogen
worden verkocht. Ik steun de uitspraak van een
medewerker van haar kabinet dat de apothekers
geen bollenwinkels mogen worden. Zijn het echter
niet de beroepsvereniging en de Orde der
Apothekers die over de deontologie van de
apothekers dienen te waken? Moet de apotheker
als specialist van het geneesmiddel niet eerder
worden geherwaardeerd via een verbod op
ristorno's, het promoten van magistrale bereidingen
en het toelaten van een beperkte vorm van
substitutie? Concentreert de minister zich niet beter
op een verbod van producten met onterechte
gezondheidsclaims en op de grijze zone die buiten
de apothekers bestaat?
04.01 Annemie Van de Casteele (VU&ID): La
ministre a annoncé qu'un arrêté royal fixant la liste
des produits pouvant être vendus en pharmacie est
en préparation. Je partage l'avis d'un collaborateur
de son cabinet selon lequel les pharmacies ne
peuvent vendre tout et n'importe quoi. Mais n'est-ce
pas à l'association professionnelle et à l'Ordre des
pharmaciens de veiller au respect de la déontologie
par les pharmaciens ? Ne faudrait-il pas revaloriser
le rôle du pharmacien, spécialiste du médicament,
par une interdiction des ristournes, la promotion des
préparations magistrales et la possibilité de
procéder à une substitution dans certaines limites ?
Ne serait-il pas préférable que la ministre se
concentre sur l'interdiction des produits présentés à
tort comme ayant des vertus thérapeutiques ainsi
que sur la zone grise qui existe en dehors de
l'activité des pharmacies ?
04.02 Minister Magda Aelvoet (Nederlands):
Indien de Orde van de Apothekers en de APB
succesvol waren geweest, dan had mijn
departement zich niet met deze aangelegenheid
moeten bezighouden..Ik wil dat er op dit terrein
vooruitgang wordt geboekt.

De ristorno's behoren niet tot mijn bevoegdheid.


Het aanmaken van magistrale bereidingen zal in de
hand worden gewerkt, als het commercieel aspect
van de apotheek minder wordt beklemtoond.

Wat de substituties betreft, is mevrouw Van de
Casteele vanzelfsprekend op de hoogte van de
recentste ontwikkelingen. Er wordt verder gewerkt
aan het voorschrijven op stofnaam.

04.02 Magda Aelvoet, ministre (en néerlandais):
Si l'Ordre des pharmaciens et l'APB avaient pu faire
changer les choses, mon cabinet n'aurait pas eu à
intervenir. Je veux que des progrès soient réalisés
dans ce domaine.

Quant au problème des ristournes, il ne relève pas
de ma compétence.

Pour permettre la promotion des préparations
magistrales, il s'agira de moins mettre l'accent sur
l'aspect commercial de l'activité des pharmaciens.

En ce qui concerne les médicaments de
substitution, Madame Van de Casteele est
certainement au courant des derniers
développements en la matière. Nous continuons à
travailler dans la voie de prescriptions au nom de la
substance active.
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Klachten bij de farmaceutische inspectie worden
steeds onderzocht. Er circuleren echter altijd meer
geruchten dan er effectief klachten worden
ingediend. Zonodig leiden klachten tot ingrepen.
Les plaintes introduites auprès de l'inspection
pharmaceutique sont toujours examinées. Les
rumeurs sont cependant toujours plus nombreuses
que les plaintes effectives. Si nécessaire, les
plaintes donnent lieu à des mesures.
04.03 Annemie Van de Casteele (VU&ID): Er
moet inderdaad verder gepraat worden. In deze
materie wordt ook aan demagogie gedaan. We
moeten opletten om niet in het andere extreem te
vervallen. Inzake ristorno's bent u niet bevoegd,
maar u zou uw collega's wel een duwtje kunnen
geven. Hetzelfde geldt voor de magistrale
bereidingen. Het voorschrijven op stofnaam kan
voor u, maar uw collega minister Vandenbroucke
schuift dit op de lange baan. Ik wil u wel steunen en
hoop dat het u zal lukken de kar vooruit te duwen.
Bij de farmaceutische inspectie zijn er inderdaad
weinig klachten, maar ik heb bijvoorbeeld weet van
geneesmiddelen die in de winkelketen Kruidvat
werden aangetroffen waarbij de inspectie niet kon
optreden en waarbij de producten weken later nog
steeds in de rekken lagen. Er zijn wel degelijk
problemen.
04.03 Annemie Van de Casteele (VU&ID): Le
problème mérite effectivement d'être examiné de
plus près. Il suscite d'ailleurs une certaine
démagogie. Nous devons veiller à ne pas tomber
dans l'extrême inverse. En matière de ristournes,
vous n'êtes certes pas compétente, mais vous
pourriez donner un petit coup de pouce à vos
collègues. Cela vaut également pour les
préparations magistrales. Vous êtes favorable à la
prescription au nom de la substance active, tandis
que votre collègue Vandenbroucke se montre plutôt
réservé pour l'instant. Je vous apporte mon soutien
en espérant que vous parviendrez à faire
progresser le dossier. Il est exact que le nombre de
plaintes introduites auprès de l'inspection
pharmaceutique est plutôt faible. Toutefois, on m'a
rapporté que certains médicaments seraient vendus
dans les magasins Kruidvatet que l'inspection n'a
rien pu faire de telle sorte que les produits se
trouvaient encore dans les rayons des semaines
plus tard. Les problèmes sont donc bien réels.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
05 Samengevoegde mondelinge vragen van
- mevrouw Maggie De Block tot de minister van
Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over "de
eerstelijnsgezondheidszorgen" (nr. 4875)
- de heer Luc Goutry tot de minister van
Consumentenzaken, Volksgezondheid en
Leefmilieu over "de eerstelijnsgezondheidszorg"
(nr. 4877)
05 Questions orales jointes de
- Mme Maggie De Block à la ministre de la
Protection de la Consommation, de la Santé
publique et de l'Environnement sur "les soins de
santé de première ligne" (n° 4875)
- M. Luc Goutry à la ministre de la Protection de
la Consommation de la Santé publique et de
l'Environnement sur "les soins de santé de
première ligne" (n° 4877)
05.01 Maggie De Block (VLD): De berichten over
een protocol tussen de federale regering en de
Gemeenschappen over de eerstelijnszorgen
hebben bij de artsen heel wat ongerustheid
veroorzaakt. Door dat protocol zou een derde
niveau per regio worden georganiseerd, waardoor
een nieuwe superstructuur wordt opgericht. Hoe ziet
de minister die structuur in de praktijk? Zijn er
garanties voor de vrije keuze van de patiënt? Wat
zal de invloed zijn op de zelfstandigheid van de
artsen en anderen? Blijft de minister bij de
structuren van 100.000 inwoners of zal zij de
bestaande huisartsenkringen erkennen?
05.01 Maggie De Block (VLD): Les communiqués
concernant un protocole relatif aux soins de santé
de première ligne entre le gouvernement fédéral et
les Communautés ont provoqué un très grand émoi
parmi les médecins. Aux termes de ce protocole, un
troisième niveau serait organisé par région, de sorte
qu'une nouvelle superstructure serait créée.
Comment la ministre conçoit-elle le fonctionnement
de cette nouvelle configuration ? Le libre choix du
patient sera-t-il garanti ? Dans quelle mesure
influencera-t-elle notamment l'indépendance des
médecins ? La ministre est-elle toujours attachée
aux structures de 100.000 habitants ou agréera-t-
elle les cercles de généralistes existants ?
05.02 Luc Goutry (CVP): Ik vind het jammer dat
we ons over een belangrijk onderwerp als de
eerstelijnszorgen moeten informeren via het
05.02 Luc Goutry (CVP): Je déplore que sur un
sujet aussi important que les soins de santé de
première ligne, nous soyons condamnés, pour
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indienen van vragen. Kunnen wij geen debat voeren
op basis van teksten? Werd het protocol dat u op
30 mei laatstleden met de bevoegde ministers van
de deelregeringen zou sluiten inzake de
eerstelijnszorg inmiddels ondertekend? Voorziet het
protocol in afspraken omtrent alle aspecten van de
eerstelijnsgezondheidszorg, zoals ook de
bevoegdheidsverdeling inzake het niet-dringend
ziekenvervoer?



Beantwoordt de opgenomen zorgorganisatie aan de
behoeftes en noden van de patiënt en sluit ze aan
bij de bestaande vormen van samenwerking tussen
zorgverleners? Waarop steunt u zich als u beweert
dat de drempel naar de huisarts nog te hoog is? Zal
een overstructurering van de eerste lijn niet leiden
tot starre procedures en tot de demotivatie van de
zorgverlener? Hoe ziet de financiële ondersteuning
van de eerstelijnszorg eruit?
obtenir des informations, à déposer des demandes
de questions. Ne pourrions-nous débattre de ce
thème sur la base de textes ? Le protocole
concernant les soins de première ligne que vous
deviez conclure le 30 mai dernier avec les ministres
compétents des gouvernements régionaux a-t-il été
signé entre-temps ? Ce protocole prévoit-il que des
accords doivent être passés concernant tous les
aspects des soins de santé de première ligne, tels
que la répartition de compétences en matière de
transport non urgent de malades ?

L'organisation des soins prévue répond-elle aux
besoins des patients et est-elle en harmonie avec
les formes existantes de coopération entre
prestataires de soins ? Sur quoi vous basez-vous
pour affirmer que les gens éprouvent encore trop
d'inhibition lorsqu'ils doivent se rendre chez le
généraliste ? Une structuration excessive des soins
de santé de première ligne n'aboutira-t-elle pas à
mettre en place des procédures rigides et à
démotiver les prestataires de soins ? Comment ces
soins seront-ils financés ?
05.03 Minister Magda Aelvoet (Nederlands):
Sommige van de huisartsen hebben mee aan tafel
gezeten, evenwel zonder hun mond open te doen.
Een aantal actoren is blikbaar niet geïnteresseerd in
een oplossing. Op het terrein bestaan verschillende
kringen. Ik engageer er mij formeel toe dat de reeds
bestaande kringen, die één regio zullen vormen,
hun eigen werkingsterrein kunnen blijven behouden.
Een gemeenschappelijk aanspreekpunt is wel
nodig. De bedoeling is om naast het lokale niveau
multidisciplinair overleg rond de patiënt mogelijk te
maken op een tweede niveau, en tevens om op een
derde niveau in subsidiaire dingen te voorzien die
de overige twee niveaus ondersteunen, zoals
bijvoorbeeld maatregelen ter verbetering van de
continuïteit van de zorg.


De vrije keuze van de patiënt wordt ten volle
gerespecteerd. Dat recht is voor mij fundamenteel.
De minimale structurering zal de onafhankelijkheid
van de huisartsen zeker niet in gevaar brengen. De
afbakening van de regio's zal niet alleen op basis
van cijfers gebeuren, ook met andere parameters
wordt rekening gehouden.

Het protocol werd op 30 mei nog niet ondertekend.
De laatste details worden binnenkort geregeld. Op
het einde van de maand wordt het protocol dan
definitief ondertekend.

De zorgorganisaties die in het protocol worden
vermeld, beantwoorden aan een bepaalde
behoefte.
05.04 05.03 Magda Aelvoet, ministre (en
néerlandais): Des médecins généralistes étaient
assis autour de la table, mais n'ont rien dit. Certains
acteurs ne semblent pas soucieux de voir intervenir
des solutions. Sur le terrain, on observe des cercles
très différents. Je m'engage formellement à ce que
ceux qui existent déjà et constituent une seule
entité régionale, puissent conserver leur propre
champ d'activité. Un point de rencontre commun
sera toutefois nécessaire. Le but est de permettre,
localement, une concertation multidisciplinaire
concernant le patient à un second niveau, et de
prévoir même un troisième niveau pour les
questions subsidiaires pouvant servir de support
aux deux niveaux précédents, telles que les
mesures visant à améliorer la continuité des soins
de santé.

Le libre choix du patient est pleinement respecté. Il
s'agit dans mon esprit d'un droit fondamental. La
structuration minimale ne mettra en aucun cas en
péril l'indépendance des médecins généralistes. La
délimitation des régions ne se fera pas seulement
en fonction de données chiffrées
; d'autres
paramètres seront également pris en considération.

Le protocole n'a pas pu être signé le 30 mai. Les
derniers détails seront réglés sous peu. Le
protocole sera approuvé définitivement à la fin
mars.

Les établissements de soins figurant dans le
protocole répondent à des besoins déterminés.
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De Belgische huisarts is vergeleken met de rest van
Europa bijzonder bereikbaar. Toch richten de
mensen zich nog te vaak onnodig tot de
spoedgevallendiensten. We moeten de drempel
naar de huisarts bijgevolg nog verder verlagen. Het
protocol sluit goed aan bij de bestaande
praktijkvormen en samenwerkingsverbanden. Ik
vind het jammer dat een vrees, die mee met
projecties heeft te maken dan met de werkelijkheid,
nu aanleiding geeft tot commentaren die niet met de
realiteit overeenstemmen.

Par comparaison avec les autres pays européens,
le médecin généraliste belge est très accessible.
Pourtant, que les gens s'adressent trop souvent
encore aux services d'urgence. Il faut par
conséquent encore améliorer l'accès au médecin
généraliste.Le protocole répond largement aux
pratiques et aux structures de coopération
existantes. Je déplore qu'une crainte, qui est liée à
une série de projections bien plus qu'à la réalité sur
le terrain, donne lieu à des commentaires qui ne
sont pas fondés.
05.05 Maggie De Block (VLD): Ik ben blij dat de
minister zegt dat de bestaande structuren bewaard
blijven. De wachtdiensten worden wel degelijk vaak
geconsulteerd. In Brussel zal men vaker een beroep
doen op de spoeddiensten.

Alle personen die in de gezondheidssector zitten,
hebben een sterk engagement. De zelfstandigheid
van het beroep is natuurlijk één van de charmes
ervan.
05.05 Maggie De Block (VLD): Je suis heureuse
d'apprendre que les structures actuelles seront
maintenues. Il est incontestable que les services de
garde sont fréquemment consultés. A Bruxelles, les
gens recourront davantage aux services d'urgence.

Toute personne qui travaille dans le secteur des
soins de santé est une personne fort engagée.
L'indépendance avec laquelle on exerce le métier
constitue bien évidemment un de ses attraits.
05.06 Luc Goutry (CVP): Ik herhaal mijn vraag om
te kunnen debatteren op basis van de teksten zelf.
Het heeft geen zin dat we hier naar de inhoud van
de wetteksten en het protocol moeten gissen.

De huisartsenverenigingen hebben misschien
argwaan gekregen over de plotse koppeling van de
erkenning van de huisartsenkringen aan een ander
dossier.

De minister spreekt van een minimaal licht
aanspreekpunt. Wat bedoelt ze daarmee?
05.06 Luc Goutry (CVP): Je repose ma question
pour pouvoir débattre sur la base des textes. Cela
n'a aucun sens de devoir deviner en commission le
contenu des textes de loi et du protocole.

Les associations de médecins généralistes sont
peut-être devenues soupçonneuses à la suite de la
brusque liaison de l'agrément des cercles de
médecins généralistes à un autre dossier.

La ministre a parlé d'une "antenne minimale".
Qu'entend-elle par là ?
05.07 Minister Magda Aelvoet (Nederlands): Men
heeft de woorden geïntegreerde diensten voor
thuiszorg gebruikt omdat de Raad van State dat
heeft gedaan in het kader van de
bevoegdheidsverdeling. Er is geen sprake van
prestaties aan huis. Met een protocol kan ik niet
naar de commissie komen wanneer het nog niet
door alle betrokkenen werd goedgekeurd. Ik heb
reeds gezegd dat ik dat daarna wél zal doen. Ter
informatie kan ik u mijn toespraak geven die ik gaf
naar aanleiding van de viering 20 of 25 jaar UHAK,
waarin ik expressis verbis spreek over de kringen,
hun erkenning en het feit dat zij geïntegreerd zullen
worden en niet afgeschaft.
05.07 Magda Aelvoet , ministre (en néerlandais):
Nous avons utilisé les termes "services intégrés
pour les soins à domicile" car le Conseil d'Etat les a
employés dans le cadre de la répartition des
compétences. Mais il n'est absolument pas question
de prestations à domicile. Je ne puis vous présenter
en commission un protocole qui n'a pas encore été
adopté par l'ensemble des parties intéressées. J'ai
déjà indiqué que je vous le présenterai dès que
j'aurai obtenu leur accord. A titre d'information je
puis vous transmettre le discours que j'ai prononcé
lors de la célébration des 20 ou 25 ans de l'UHAC
et dans lequel j'ai expressément évoqué la question
des cercles et de leur reconnaissance ainsi que de
leur intégration, et non pas de leur suppression.
05.08 Luc Goutry (CVP): Wat is de relatie van de
geïntegreerde thuiszorg met de zogenaamde Sid's?
05.08 Luc Goutry (CVP): Quelle est le lien entre
les soins à domicile intégrés et les SIT (initiatives de
coopération en matière de soins à domicile) ?
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05.09 Minister Magda Aelvoet (Nederlands): Dat
protocol zal ook door mevrouw Vogels ondertekend
worden.
De voorzitter: De minister zal naar de commissie
komen met een protocol ondertekend door alle
partners. Kunnen wij niet voordien beschikken over
dat protocol?
05.09 Magda Aelvoet , ministre (en néerlandais) :
Le protocole sera également signé par Mme
Vogels.

Le président: La ministre présentera à la
commission un protocole signé par l'ensemble des
parties concernées. Ne pourrions-nous pas
disposer plus rapidement de ce protocole ?
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
06 Vraag van mevrouw Annemie Van de Casteele
tot de minister van
ConsumentenzakenVolksgezondheid en
Leefmilieu over "de begeleiding bij en na het
afleveren van de noodpil" (nr. 4887)
06 Question de Mme Annemie Van de Casteele à
la ministre de la Protection de la consommation
de la Santé publique et de l'Environnement sur
"l'accompagnement requis lors de la délivrance
de la pilule du lendemain et après celle-ci" (n°
4887)
06.02 06.01 Annemie Van de Casteele (VU&ID):
Het beschikbaar stellen van de noodpil heeft bij de
artsen heel wat kwaad bloed gezet. Terzake
moeten alle betrokkenen worden ingeschakeld.
Apothekers moeten de eerste contactpersonen zijn
en de nodige informatie geven. Patiënten kunnen
niet verplicht worden een arts te raadplegen, maar
kunnen eventueel nadien een voorschrift afhalen.
Ook de centra waarvoor de Gemeenschappen
bevoegd zijn, kunnen een rol spelen.


Zijn de Gemeenschappen tijdig geïnformeerd over
het KB, zodat ze mee kunnen worden ingeschakeld.
Hoe wordt de huidige regeling geëvalueerd? Kan
een bijkomende stimulans om een arts te
raadplegen worden overwogen?



Minister Magda Aelvoet (Nederlands): Ik had
vandaag nog een gesprek met enkele senatoren
over dat onderwerp. De echte afweging waarvoor
men staat is, of men de drempel laag stelt zoals in
een aantal Europese landen reeds het geval is, of
niet. Een Fins onderzoek bracht een enorm
voordeel aan het licht. Het aantal ongewenste
zwangerschappen bij jonge meisjes is daar na de
invoering van de noodpil met de helft gedaald. Dat
is een heel sterk tegenargument. Een ander
element dat een belangrijke rol heeft gespeeld is
dat in Engeland slechts tien procent van de vrouwen
een routine-anticonceptiemiddel nam, waar na
inname van de noodpil vijftig procent is overgestapt
op routine-anticonceptie. Het gebruik van de
noodpil geeft dus geen aanleiding tot willekeurig
gebruik, maar leidt integendeel tot een bewustere
anticonceptie.
06.02 06.01 Annemie Van de Casteele (VU&ID):
La mise à disposition de la pilule du lendemain a
suscité de vives réactions chez les médecins. Il est
important que tous les intervenants jouent leur rôle
dans ce cadre. Les pharmaciens doivent être les
premières personnes de contact et fournir les
renseignements nécessaires. On ne peut pas
obliger les patients à consulter un médecin mais ils
peuvent éventuellement obtenir ultérieurement une
prescription. Les centres qui relèvent des
Communautés ont également un rôle à jouer.

Les Communautés ont-elles pu prendre
connaissance à temps de l'arrêté royal afin de
pouvoir prendre certaines dispositions ? Comment
la réglementation actuelle sera-t-elle évaluée
?
Serait-il possible de prévoir un incitant
supplémentaire afin d'encourager la consultation
d'un médecin?

Magda Aelvoet
, ministre (en néerlandais) : J'ai eu
aujourd'hui encore une discussion à ce sujet avec
plusieurs sénateurs. Il s'agit en fait de savoir si on
opte pour une grande accessibilité, comme c'est
déjà le cas dans un certain nombre de pays
européens. Si c'est le cas, il en résulte qu'il n'est
pas possible d'offrir le même confort. L'avantage
est la diminution du nombre de grossesses non
souhaitées. Ainsi, d'après une étude finlandaise, le
nombre de grossesses non souhaitées chez les
adolescentes aurait diminué de moitié après
l'introduction de la pilule du lendemain. C'est un
contre-argument de poids. Un autre élément
important est qu'au Royaume-Uni, seule une
femme sur dix utilisait un moyen contraceptif
classique avant l'introduction de la pilule du
lendemain. Après avoir pris la pilule du lendemain,
une femme sur deux a ensuite utilisé des moyens
contraceptifs classiques. L'utilisation de la pilule du
lendemain n'a donc rien d'arbitraire et débouche au
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contraire sur une contraception plus responsable.
Ik vind de manier waarop wordt geïnformeerd goed:
de zogenaamde "beslissingsboom" is een
uitstekend idee. De verspreiding van het
informatiepakket vertoont voorlopig nog enkele
lacunes. De brochures, die in het pakket zitten, zijn
goed geschreven en geven de informatie die nodig
is.

Ik zal dit dossier nauw laten opvolgen. Ik verwacht
geen serieuze problemen met deze regeling voor de
noodpil. Ik heb gehoord dat de informatieavonden
die de APB lokaal organiseert, een succes zijn.



Tijdens de meest recente interministeriële
conferentie Volksgezondheid werd dit
noodpildossier grondig besproken. De
Gemeenschappen zijn dus volledig op de hoogte.
J'estime que le processus d'information donne
satisfaction : "l'arbre décisionnel" constitue une
excellente idée. La distribution du module
d'information trahit encore quelques lacunes. Les
petites brochures qui se trouvent dans le module
sont bien rédigées et dispensent des informations
nécessaires.

Je demanderai que ce dossier soit suivi avec
attention. Je ne m'attends pas à des problèmes
sérieux concernant la réglementation relative à la
pilule du lendemain. Il me revient que les soirées
d'information organisées sur le plan local par l'APB
sont une réussite.

Lors de la dernière conférence interministérielle de
Santé publique, le dossier de la pilule du lendemain
a été examiné en détail. Les Communautés
disposent donc de toutes les informations.
06.03 Annemie Van de Casteele (VU&ID): Ik
hoop dat de minister de artsen heeft overtuigd en
dat we over een jaar een evaluatie kunnen maken.

06.03 Annemie Van de Casteele (VU&ID):
J'espère que la ministre aura su convaincre les
collègues médecins et que nous pourrons procéder
à une évaluation après un an.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 19.05 uur.
La réunion publique de commission est levée à
19.05 heures.