KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 COM 413
CRABV 50 COM 413
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
J
USTITIE
C
OMMISSION DE LA
J
USTICE
dinsdag mardi
13-03-2001 13-03-2001
10:15 uur
10:15 heures

CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i


INHOUD
SOMMAIRE
Mondelinge vraag van de heer Bart Laeremans
aan de minister van Justitie over "zijn beslissing
om de kruisbeelden te doen verdwijnen uit de
gerechtsgebouwen" (nr. 4116)
1
Question orale de M. Bart Laeremans au ministre
de la Justice sur "sa décision de faire enlever les
crucifix des palais de justice" (n° 4116)
1
Sprekers:
Bart Laeremans, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs:
Bart Laeremans, Marc
Verwilghen, ministre de la Justice
Mondelinge vraag van mevrouw Jacqueline
Herzet aan de minister van Justitie over "de
begeleiding van seksuele delinquenten" (nr. 4051)
2
Question orale de Mme Jacqueline Herzet au
ministre de la Justice sur "la problématique du
suivi des délinquants sexuels" (n° 4051)
2
Sprekers:
Jacqueline Herzet, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs:
Jacqueline Herzet, Marc
Verwilghen, ministre de la Justice
Mondelinge vraag van de heer Claude Eerdekens
aan de minister van Justitie over "de verklaringen
van de Vlaams-Blok-senator op de Nederlandse
zender NCRV" (nr. 4122)
4
Question orale de M. Claude Eerdekens au
ministre de la Justice sur "les déclarations du
sénateur Vlaams Blok sur la chaîne hollandaise
NCRV" (n° 4122)
4
Sprekers: Claude Eerdekens, voorzitter van
de PS-fractie, Marc Verwilghen, minister van
Justitie
Orateurs: Claude Eerdekens, président du
groupe PS , Marc Verwilghen, ministre de la
Justice
Interpellatie van de heer Jean-Pierre Grafé aan de
minister van Justitie over "de beperking van het
aantal speelzalen" (nr. 718)
5
Interpellation de M. Jean-Pierre Grafé au ministre
de la Justice sur "la limitation du nombre de salles
de jeux" (n° 718)
5
Sprekers:
Jean-Pierre Grafé, Peter
Vanvelthoven, Marc Verwilghen, minister
van Justitie
Orateurs:
Jean-Pierre Grafé, Peter
Vanvelthoven, Marc Verwilghen, ministre de
la Justice
Moties
6
Motions
6
Mondelinge vraag van de heer Jean-Jacques
Viseur aan de minister van Justitie over "de
erkenning van laboratoria voor criminalistiek"
(nr. 4105)
7
Question orale de M. Jean-Jacques Viseur au
ministre de la Justice sur "l'agrément des
laboratoires de criminalistique" (n° 4105)
7
Sprekers:
Jean-Jacques Viseur, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs:
Jean-Jacques Viseur, Marc
Verwilghen, ministre de la Justice
Mondelinge vraag van mevrouw Karine Lalieux
aan de minister van Justitie over "de omzetting in
het Belgische recht van het verdrag van de
Verenigde Naties tegen foltering" (nr. 4137)
8
Question orale de Mme Karine Lalieux au ministre
de la Justice sur "l'avant-projet de loi de mise en
conformité du droit belge avec la Convention des
Nations Unies contre la torture" (n° 4137)
8
Sprekers: Karine Lalieux, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Karine Lalieux, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Mondelinge vraag van de heer Bert Schoofs aan
de minister van Justitie over "de bekendmaking in
het Belgisch Staatsblad van diefstallen van
identiteitskaarten in gemeentehuizen" (nr. 4142)
8
Question orale de M. Bert Schoofs au ministre de
la Justice sur "la publication dans le Moniteur
belge de vols de cartes d'identité dans les
maisons communales" (n° 4142)
8
Sprekers: Bert Schoofs, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Bert Schoofs, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
Mondelinge vraag van de heer Bart Laeremans
aan de minister van Justitie over "de gerechtelijke
draagwijdte van nepsollicitaties" (nr. 4157)
9
Question orale de M. Bart Laeremans au ministre
de la Justice sur "la portée judiciaire des fausses
sollicitations" (n° 4157)
9
Sprekers:
Bart Laeremans, Marc
Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs:
Bart Laeremans, Marc
Verwilghen, ministre de la Justice
Samengevoegde mondelinge vragen van
10
Questions orales jointes de
10
- mevrouw Els Van Weert aan de minister van
- Mme Els Van Weert au ministre de la Justice sur
13/03/2001
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
ii
Justitie over "de betrokkenheid van de Belgische
Staatsveiligheid bij het dwarsbomen van het
derde Vlaamse Attack-congres op zaterdag
10 maart 2001" (nr. 4166)
"l'implication de la Sûreté de l'Etat belge dans
l'annulation du troisième congrès flamand d'Attack
du 10 mars 2001" (n° 4166)
- de heer Jef Tavernier aan de minister van
Justitie over "de inlichtingen verstrekt door de
Staatsveiligheid over de organisatie Attack"
(nr. 4182)
- M. Jef Tavernier au ministre de la Justice sur
"les informations diffusées par la Sûreté de l'Etat
à propos de l'organisation Attack" (n° 4182)
- de heer Dirk Van der Maelen aan de minister
van Justitie over "het Attack-congres in Gent over
de Tobin-taks en de Staatsveiligheid" (nr. 4187)
- M. Dirk Van der Maelen au ministre de la Justice
sur "l'organisation, à Gand, d'un congrès de
l'association Attack sur la taxe Tobin et la Sûreté
de l'Etat" (n° 4187)
Sprekers: Els Van Weert, Jef Tavernier,
voorzitter van de AGALEV-ECOLO-fractie,
Dirk Van der Maelen
, voorzitter van de SP-
fractie, Marc Verwilghen, minister van Justitie
Orateurs: Els Van Weert, Jef Tavernier,
président du groupe AGALEV-ECOLO , Dirk
Van der Maelen
, président du groupe SP ,
Marc Verwilghen
, ministre de la Justice
Mondelinge vraag van mevrouw Trees Pieters aan
de minister van Justitie over "het afleveren door
de minister van attesten aan
gerechtsdeskundigen" (nr. 4176)
13
Question orale de Mme Trees Pieters au ministre
de la Justice sur "la délivrance par le ministre
d'attestations d'experts judiciaires" (n° 4176)
13
Sprekers: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
minister van Justitie
Orateurs: Trees Pieters, Marc Verwilghen,
ministre de la Justice
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1

COMMISSIE VOOR DE JUSTITIE
COMMISSION DE LA JUSTICE
van
DINSDAG
13
MAART
2001
10:15 uur
______
du
MARDI
13
MARS
2001
10:15 heures
______



De vergadering wordt geopend om 10.25 uur door
Mevrouw Jacqueline Herzet.
La séance est ouverte à 10.25 heures par Mme
Jacqueline Herzet.
01 Mondelinge vraag van de heer Bart
Laeremans aan de minister van Justitie over "zijn
beslissing om de kruisbeelden te doen
verdwijnen uit de gerechtsgebouwen" (nr. 4116)
01 Question orale de M. Bart Laeremans au
ministre de la Justice sur "sa décision de faire
enlever les crucifix des palais de justice"
(n° 4116)
01.01 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): De
minister heeft gevraagd dat alle kruisbeelden uit de
gerechtszalen zouden worden verwijderd. Dat is
toch wel een eigenaardige kruistocht. Ik zie echt
niet in welke prioriteit moet worden gegeven aan die
actie. Men verwijst wel naar de multiculturele
samenleving. Klopt het dat de actie is ingegeven
door de heftige reactie van een moslim tegen de
aanwezigheid van kruisbeelden? Daarenboven blijkt
de minister de magistraten te willen verplichten om
een cursus islamisme te volgen. In hoeverre doet
een kruisbeeld afbreuk aan de multiculturele
samenleving? Wat verstaat de minister onder de
multiculturele samenleving? Wat was de aanleiding
van de beslissing van de minister?

Voorzitter: Fred Erdman.
01.01 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Le
ministre a demandé que l'on enlève tous les crucifix
des salles d'audience. Il s'agit là d'une croisière
bien singulière. Je me demande vraiment quelle
priorité il faut accorder à cette action. Il est fait
référence au caractère multiculturel de la société.
Est-il exact que cette action ait été ordonnée après
qu'un musulman a réagi violemment à la présence
de crucifix ? Qui plus est, il semblerait que le
ministre veuille obliger les magistrats à suivre un
cours de religion islamique. Dans quelle mesure la
présence d'un crucifix serait-elle contraire au
caractère multiculturel de la société? Qu'est ce
qu'une société multiculturelle aux yeux du ministre ?
Qu'est-ce qui a guidé la décision du ministre?

Président: Fred Erdman.
01.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Reeds 25 jaar is er regelmatig protest tegen de
aanwezigheid van religieuze symbolen in de
rechtbanken en vooral in de gehoorzalen. Al mijn
voorgangers hebben ernaar gestreefd deze
emblemen geleidelijk uit de gehoorzalen te laten
verwijderen. De opdracht om de beelden te
verwijderen is louter een concretisering van de
intenties van mijn voorgangers en is niet tegen een
bepaalde levensbeschouwing gericht. Ze was ook
niet ingegeven door één of ander incident.


De huidige maatschappij kent een grote diversiteit
aan culturen; justitie dient zich daar neutraal
tegenover op te stellen.
01.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Depuis 25 ans, la présence de
symboles religieux dans les tribunaux et, en
particulier, dans les salles d'audience, est
régulièrement contestée. Tous mes prédécesseurs
ont cherché à faire enlever progressivement ces
emblèmes des prétoires. L'instruction de faire
enlever ces emblèmes constitue la simple
concrétisation des intentions de mes prédécesseurs
et ne vise pas une conviction religieuse ou
philosophique en particulier. Elle n'a pas davantage
été motivée par un incident en particulier.

La société actuelle est caractérisée par une grande
diversité de cultures, à l'égard desquelles la justice
doit adopter une attitude neutre.
13/03/2001
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2

De opdracht tot verwijdering van de religieuze
symbolen verwees naar en was vergezeld van de
tekst van het antwoord op de parlementaire vraag
nr. 271 van 23 oktober 2000 van de heer Versnick.


De islamcursus voor magistraten is ook geen nieuw
gegeven, maar bestaat sinds jaren.


Ik wil nogmaals benadrukken dat mijn opdracht niet
door fanatisme werd ingegeven.

L'instruction concernant l'enlèvement des symboles
religieux se référait au texte de la réponse à la
question parlementaire n° 271 du 23 octobre 2000
de M. Versnick et était d'ailleurs accompagnée de
celui-ci.

L'étude de l'islam pour les magistrats n'est pas
davantage une nouveauté, mais existe depuis des
années déjà.

Je tiens à souligner une nouvelle fois que les
instructions que j'ai données ne sont nullement
inspirées par un quelconque fanatisme.
01.03 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): De
islamvorming werd vroeger door professoren
gegeven. Nu gebeurt dit door moslims zelf en
daartegen wil ik me verzetten.


Justitie moet inderdaad neutraal zijn. In de nieuwe
gebouwen worden niet langer kruisbeelden
opgehangen. De minister verwijst naar zijn
voorgangers, maar blijkbaar zijn zij er niet in
geslaagd om alle religieuze beelden uit de
rechtbanken te weren. In dat kader komt de
opdracht van de minister van Justitie allesbehalve
neutraal over.
01.03 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK):
L'enseignement de l'islam était dispensé
auparavant par des professeurs. Or, il est à présent
dispensé par des musulmans, et cela, je m'y
oppose.

La justice doit effectivement être neutre. Il n'y aura
plus de crucifix dans les nouveaux bâtiments. Le
ministre se réfère à ses prédécesseurs, mais ceux-
ci ne sont manifestement pas parvenus à enlever
tous les symboles religieux des salles des
tribunaux. Dans ce cadre, les instructions données
par le ministre de la Justice ne sont certainement
pas neutres.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Mondelinge vraag van mevrouw Jacqueline
Herzet aan de minister van Justitie over "de
begeleiding van seksuele delinquenten"
(nr. 4051)
02 Question orale de Mme Jacqueline Herzet au
ministre de la Justice sur "la problématique du
suivi des délinquants sexuels" (n° 4051)
02.01 Jacqueline Herzet (PRL FDF MCC): Het
recidivepercentage ligt nogal hoog voor
zedendelicten, wat aantoont dat de wetgeving
inzake het toezicht op seksuele delinquenten na
hun veroordeling dringend moet worden verbeterd.
Welke maatregelen overweegt u om het probleem
van de recidive bij seksuele delinquenten op te
lossen?
Hoe kan de efficiëntie van de chemische castratie
worden gewaarborgd? Heeft de "blonde
verkrachter", schuldig aan 64 verkrachtingen en
recidivist, zich aan het medisch en sociaal toezicht
onderworpen? Heeft de probatiecommissie haar
driemaandelijkse verslagen opgemaakt?
Als seksueel gestoorden niet kunnen worden
genezen, via welke oplossingen zal u dan de
veiligheid van de burgers waarborgen?
02.01 Jacqueline Herzet (PRL FDF MCC) : Le
taux de récidive en matière de moeurs de délits est
assez élevé, ce qui démontre le besoin urgent de
renforcer la législation sur le « suivi » des auteurs
d'abus sexuels après leur condamnation.
Quelles mesures comptez-vous prendre pour
endiguer le problème de la récidive chez les
délinquants sexuels?
Comment garantir l'efficacité de la castration
chimique ? Le « violeur blond », coupable de 64
viols et récidiviste, a-t-il été placé sous tutelles
médicale et sociale ? La commission de probation
a-t-elle fait ses rapports trimestriels ?

Si l'on ne peut guérir les malades sexuels, quelles
solutions envisagez-vous pour garantir la sécurité
des citoyens?
02.02 Minister Marc Verwilghen (Frans): Sedert
1999 moet het dossier van elke seksuele delinquent
die aanspraak wil maken op voorwaardelijke
02.02 Marc Verwilghen , ministre (en français):
Depuis 1999, le dossier de chaque délinquant
sexuel qui souhaite bénéficier d'une libération
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
invrijheidstelling, het advies bevatten van een dienst
die gespecialiseerd is in de begeleiding en de
behandeling van seksuele delinquenten. Als de
invrijheidstelling wordt toegestaan, moet in de
begeleiding en de behandeling worden voorzien. Na
een eerste veroordeling kunnen bepaalde seksuele
delinquenten ter beschikking van de regering
worden gesteld. Als de rechter daartoe besluit, zou
ik betrokkene na afloop van zijn straf kunnen laten
interneren. De maximumtermijn wordt op twintig
jaar vastgesteld.
Binnen het raam van de samenwerkingsakkoorden
tussen de drie Gewesten met het oog op een
coördinatie van de begeleiding en de behandeling
van die delinquenten subsidieer ik een centrum voor
wetenschappelijke ondersteuning in elk Gewest. In
verscheidene strafinrichtingen werden
gespecialiseerde psychosociale teams opgericht.
Sinds kort biedt de wet betreffende de
strafrechtelijke bescherming van minderjarigen
nieuwe instrumenten om de seksuele delinquentie
te bestrijden. De strafmaat werd verhoogd en in de
wet werden zeer strenge eisen met betrekking tot
de probatie ingeschreven.

De nieuwe bepalingen zullen op 1 april 2001 in
werking treden.
conditionnelle doit contenir l'avis d'un service
spécialisé dans la guidance et le traitement des
délinquants sexuels. Si la libération est autorisée, la
guidance et le traitement doivent être
prévus.Certains délinquants sexuels peuvent être
mis à la disposition du gouvernement après une
première condamnation. Si le juge le décide, je
pourrais faire interner l'intéressé au terme de sa
peine. Le délai maximum est fixé à vingt ans.


Dans le cadre des accords de coopération entre les
trois Régions pour une coordination de la guidance
et du traitement de ces délinquants, je subventionne
un centre d'appui scientifique dans chaque Région.
Des équipes psychosociales spécialisées ont été
créées dans plusieurs établissements
pénitentiaires.
Depuis peu, la loi relative à la protection pénale des
mineurs offre de nouveaux outils de lutte contre la
délinquance sexuelle. Les taux de peine ont été
relevés et des exigences très strictes concernant la
probation ont été inscrites dans la loi ; d'autres
points répondent aux recommandations de la
commission parlementaire.


Les dispositions nouvelles entreront en vigueur le
1
er
avril 2001.
Binnen enkele maanden wordt het penitentiair
centrum voor onderzoek en klinische observatie
ingesteld dat mij in ingewikkelde dossiers zal
kunnen adviseren.

De VUB werd verzocht het wetenschappelijk
onderzoek over seksuele delinquentie te
inventariseren en een studie over de
voorgeschiedenis van bepaalde seksuele
delinquenten te maken.
Ik zal voorts een deskundigencommissie oprichten
die moet waken over de kwaliteit van de
gespecialiseerde teams in de gevangenissen.

Ten slotte bereid ik een nieuwe wet voor inzake de
sociale verdediging, die ook aandacht besteedt aan
de seksuele delinquentie.

Wat te doen als een seksueel gestoorde niet kan
worden genezen? Ik veronderstel dat die persoon
onder de toepassing valt van de wet op de
internering en de internering gebeurt voor
onbepaalde duur.

Specialisten verzekeren mij dat chemische castratie
nuttig is als ze oordeelkundig wordt toegepast.

Wat het door u aangehaalde geval betreft, heb ik
Dans quelques mois, le Centre pénitentiaire de
recherche et d'observation clinique sera mis en
place. Il pourra me rendre des avis dans des
dossiers complexes.

Il a été demandé à la VUB de dresser un inventaire
de la recherche scientifique sur la délinquance
sexuelle et de réaliser une étude sur l'historique de
certains délinquants sexuels.

Je vais en outre créer une commission d'experts qui
devra veiller à la qualité des équipes spécialisées
dans les prisons.

Enfin, je prépare une nouvelle loi de défense
sociale. La problématique de la délinquance
sexuelle y sera abordée.

Que faire si l'on ne peut guérir un délinquant
sexuel ? Je présume que cette personne tombera
sous l'application de la loi sur l'internement et ce
dernier est à durée indéterminée.


Des spécialistes m'assurent que la castration
chimique, utilisée judicieusement, représente un
moyen efficace.
Sur le cas particulier que vous évoquez, j'ai
13/03/2001
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
een onderzoek gevraagd om na te gaan of de
voorwaarden werden gerespecteerd.
demandé une enquête pour voir si les conditions
ont été respectées.
02.03 Jacqueline Herzet (PRL FDF MCC): Het is
belangrijk dat zowel de federale overheid als de
gemeenschappen de wetten toepassen, wat niet
altijd eenvoudig is.

Komt er een voortgangscontrole als uit het door u
gevraagde onderzoek blijkt dat niet alle
voorwaarden waren vervuld ?

Sommige verklaringen, met name die van mevrouw
Aelvoet over het genot dat drugs kunnen
verschaffen, zijn gevaarlijk wanneer men ze
doortrekt naar de verkrachting.

De beleidsmensen zouden blijk moeten geven van
meer verantwoordelijkheidszin wanneer ze
verklaringen afleggen.
02.03 Jacqueline Herzet (PRL FDF MCC):
L'important, c'est que les lois soient appliquées par
le fédéral et les Communautés, ce qui n'est pas
toujours facile.


Si l'enquête que vous avez demandée démontre
que toutes les conditions requises n'ont pas été
remplies, y aura-t-il un « suivi » ?

Certains propos tenus, notamment, par Mme
Aelvoet, au sujet du plaisir que l'on peut trouver
dans l'usage de la drogue sont dangereux si on les
transpose au viol.

Les responsables devraient faire preuve de plus de
responsabilité dans ce qu'ils disent.
02.04 Minister Marc Verwilghen (Frans): Het
spreekt voor zich dat parlementsleden en zeker
ministers met kennis van zaken moeten spreken.

De toepassing van de wet ressorteert vaak onder
instellingen die enige onafhankelijkheid genieten,
ook al blijft controle mogelijk. Vandaar mijn vraag
om een onderzoek.
02.04 Marc Verwilghen , ministre (en français) : Il
va de soi que les parlementaires, et a fortiori les
ministres, doivent savoir ce qu'ils disent.

L'application de la loi appartient souvent à des
instances qui bénéficient d'une certaine
indépendance. Le contrôle reste néanmoins
possible. C'est la raison pour laquelle j'ai demandé
une enquête.
Het incident is gesloten
L'incident est clos.
03 Mondelinge vraag van de heer Claude
Eerdekens aan de minister van Justitie over "de
verklaringen van de Vlaams-Blok-senator op de
Nederlandse zender NCRV" (nr. 4122)
03 Question orale de M. Claude Eerdekens au
ministre de la Justice sur "les déclarations du
sénateur Vlaams Blok sur la chaîne hollandaise
NCRV" (n° 4122)
03.01 Claude Eerdekens (PS): Tijdens een tv-
uitzending van de Nederlandse omroep NCRV op
26 februari jongstleden, en ook in de krant "Le Soir"
van 28 februari 2001, trok Roeland Raes, intussen
gewezen ondervoorzitter van het Vlaams Blok, de
holocaust in twijfel.
Vermoedelijk zal tegen hem een klacht worden
ingediend door een mensenrechtenorganisatie of
door het Centrum voor gelijkheid van kansen. Zal u
anders gebruik maken van uw positief injunctierecht
om de heer Raes strafrechtelijk te laten vervolgen ?
03.01 Claude Eerdekens (PS): L'ancien vice-
président du Vlaams Blok, Roeland Raes, a mis en
doute la réalité de l'holocauste sur la chaîne
hollandaise NCRV, le 26 février, et dans Le Soir du
28 février 2001.

Il est probable qu'une plainte sera déposée contre
lui, soit par une organisation de défense des droits
de l'homme, soit par le Centre pour l'Egalité des
chances.
Sinon, comptez-vous user de votre pouvoir
d'injonction positive pour requérir des poursuites
pénales à son égard ?
03.02 Minister Marc Verwilghen (Frans) : Ik keur
revisionistische uitlatingen ten stelligste af. De heer
Raes riskeert wellicht een klacht op grond van de
wet van 23 maart 1995 tot bestraffing van het
negationisme. Die wet machtigt het Centrum voor
gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding
03.02 Marc Verwilghen , ministre (en français) :
Je désapprouve tout propos révisionniste. Les
déclarations de M. Raes donneront sans doute lieu
à une plainte sur la base de la loi du 23 mars 1995
tendant à réprimer le négationnisme, qui accorde
au Centre pour l'Egalité des chances et la Lutte
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
om in dergelijke zaken in rechte op te treden.

Het Centrum onderzoekt nu uit hoofde van welke
rechtsgrond eventueel een klacht kan worden
ingediend. De raad van bestuur van het Centrum
zal te zijner tijd beslissen of er al dan niet effectief
een klacht wordt ingediend.

De heer Raes heeft zich intussen geheel uit het
openbare leven teruggetrokken en heeft al zijn
ambten neergelegd, waaronder dat van senator.
Gezien al die overwegingen lijkt het me dan ook niet
opportuun om gebruik te maken van mijn positief
injunctierecht.
contre le racisme le pouvoir d'ester en justice dans
ce domaine.
Le Centre examine pour l'instant sur quelle base
juridique il pourrait déposer une éventuelle plainte.
Son conseil d'administration décidera en temps
opportun s'il déposera plainte ou non.


Par ailleurs, M. Raes s'est retiré de toute vie
publique en démissionnant de ses fonctions,
notamment de celle de sénateur.
Vu ces éléments, il ne me paraît pas opportun
d'user de mon droit d'injonction positive.
03.03 Claude Eerdekens (PS): Het Centrum voor
gelijkheid van kansen zal zonder twijfel een klacht
indienen, maar we mogen nu ook geen overdreven
betekenis hechten aan het ontslag van de heer
Raes als Blok-ondervoorzitter en als senator.

Hoewel de lastpost, met diens instemming, nu om
tactische redenen en om de schijn te redden opzij is
geschoven, werd hij niet als zodanig uitgesloten, en
ik heb het Vlaams Blok ook zijn 70-puntenplan of
zijn racistische theorieën niet horen afzweren.
03.03 Claude Eerdekens (PS): Le Centre pour
l'Egalité des chances va certainement déposer
plainte, mais il ne faut pas minimiser la démission
de M. Raes de sa vice-présidence du Vlaams Blok
et de son mandat de sénateur.

Malgré le fait que le gêneur ait été écarté, avec son
accord, pour des raisons tactiques et de façade, il
ne s'agit cependant pas d'une exclusion et je n'ai
pas vu le Vlaams Blok renoncer à son plan en 70
points ni à ses théories racistes.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Interpellatie van de heer Jean-Pierre Grafé aan
de minister van Justitie over "de beperking van
het aantal speelzalen" (nr. 718)
04 Interpellation de M. Jean-Pierre Grafé au
ministre de la Justice sur "la limitation du
nombre de salles de jeux" (n° 718)
04.01 Jean-Pierre Grafé (PSC): De wet van 7 mei
1999 beperkt het aantal speelzalen tot 180. Op
grond van het koninklijk besluit van 13 januari 1975
is er evenwel al een veel groter aantal aanvragen
ingediend voor zalen die momenteel reeds
geëxploiteerd worden.

Hoe en door wie zullen de exploitanten van de zalen
die hun deuren zullen moeten sluiten worden
vergoed, gezien de te verwachten opzeggingen van
personeel en gezien de grote investeringen die
werden gedaan ?
04.01 Jean-Pierre Grafé (PSC) : Le nombre de
salles de jeux est limité à 180 par la loi du 7 mai
1999. Or, un nombre beaucoup plus grand de
demandes ont été introduites pour des salles
actuellement en activité sur la base de l'arrêté royal
du 13 janvier 1975.


Comment et par qui les salles de jeux qui devront
fermer seront-elles indemnisées en matière de
préavis pour le personnel et au regard de
l'investissement important consenti ?
04.02 Peter Vanvelthoven (SP): Er is in 180
speelzalen voorzien. De vestigingsplaats is
toegewezen aan de gemeenten. Er zijn daaronder
een aantal gemeenten die geen interesse hebben
om op hun grondgebied een speelzaal in te richten.
Daarentegen zijn er gemeenten die niet in de lijst
zijn opgenomen, die wel interesse hebben voor een
speelzaal. Bestaat de mogelijkheid dat de plaatsen
die niet worden ingevuld, onder de andere
gemeenten worden herverdeeld?
04.02 Peter Vanvelthoven (SP): 180 salles de jeu
sont prévues. Le choix de l'emplacement revient
aux communes. Un certain nombre d'entre elles
n'est pas intéressé par l'installation d'une salle de
jeu sur leur territoire. En revanche, d'autres
communes ne figurant pas sur la liste s'intéressent
à ce projet. Serait-il possible que les places restées
vacantes soient réparties entre les autres
communes ?
04.03 Minister Marc Verwilghen (Frans): Het 04.03 Marc Verwilghen , ministre (en français): Le
13/03/2001
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
cijfer 180 komt eigenlijk overeen met het aantal
lunaparken dat ons land rijk was op het moment dat
de wettekst door het Parlement besproken werd.

Volgens de cijfers van de vroegere rijkswacht waren
er op 27 december 2000 slechts 188 lunaparken in
België.

Een speelzaal die geen licentie B heeft verkregen,
kan wel openblijven mits geen kansspelen worden
geëxploiteerd; andere spelen kunnen dus wel. In
een schadevergoeding werd derhalve niet voorzien.
nombre de 180 correspond au nombre de « luna-
parks » existant en Belgique, au moment de la
discussion de la loi au Parlement.

Selon les chiffres de l'ancienne gendarmerie, il y
avait au 27 décembre 2000 seulement 188 « luna-
parks » dans le pays.

Une salle de jeux qui n'a pas obtenu de licence peut
continuer à exploiter d'autres jeux que des jeux de
hasard. Aucune indemnité n'est donc prévue.
(Nederlands) Een aantal gemeenten sluit geen
convenant af. Dat is hun recht. De vrijgekomen
plaatsen worden echter niet herverdeeld.
(En néerlandais) Un certain nombre de communes
ont décidé de ne pas conclure de conventions, ce
qui est leur droit. Néanmoins, les places ainsi
laissées vacantes ne font pas l'objet d'une nouvelle
répartition.
04.04 Jean-Pierre Grafé (PSC): Door een abrupte
beslissing moeten volstrekt legale exploitanten over
enkele maanden de deuren sluiten. Wie zal hen
schadeloosstellen ? Ze krijgen niet eens de tijd om
zich om te schakelen.

04.04 Jean-Pierre Grafé (PSC) : Une décision
brutale met fin à des exploitations légales en
quelques mois. Qui va les indemniser ? Le temps
ne leur est pas laissé pour envisager une
reconversion.
04.05 Minister Marc Verwilghen (Frans): Wie na
de goedkeuring van de wet een speelzaal geopend
heeft, heeft dat op eigen risico gedaan. Uiteindelijk
zal de rechter oordelen.

04.05 Marc Verwilghen , ministre (en français): Si
certaines personnes ont voulu ouvrir une salle de
jeu après le vote de la loi, c'est à leurs risques et
périls. Les tribunaux trancheront.
Moties
Motions
Tot besluit van deze bespreking werden volgende
moties ingediend.
En conclusion de cette discussion les motions
suivantes ont été déposées.
Een motie van aanbeveling werd ingediend door de
heer Jean-Pierre Grafé en luidt als volgt:

"De Kamer,
gehoord de interpellatie van de heer Jean-Pierre
Grafé
en het antwoord van de minister van Justitie,

vaststellende
- dat het aantal speelzalen overeenkomstig de
nieuwe wet op de kansspelen van 7 mei 1999 tot
180 is beperkt;
-
dat een veel groter aantal aanvragen werd
ingediend door de exploitanten van zalen die
momenteel op grond van het koninklijk besluit van
13 januari 1975 worden uitgebaat;
- dat tal van speelzalen binnen 3 maanden na de
weigering tot erkenning bijgevolg hun deuren zullen
moeten sluiten;
- dat de sluiting van voornoemde niet-erkende
inrichtingen een groot aantal ontslagen en
Une motion de recommandation a été déposée par
M. Jean-Pierre Grafé et est libellée comme suit:

"La Chambre,
ayant entendu l'interpellation de M. Jean-Pierre
Grafé
et la réponse du ministre de la Justice,

constatant
- que suite à la nouvelle loi sur les jeux de hasard
du 7 mai 1999, le nombre de salles de jeux est
limité à 180;
-
qu'un nombre beaucoup plus important de
demandes ont été introduites par les salles
actuellement exploitées légalement sur base de
l'arrêté royal du 13 janvier 1975;
- que dès lors, nombre de salles de jeux devront
cesser leurs activités dans les 3 mois du refus
d'agréation;
-
que la fermeture desdits établissements non
agréés entraînera un nombre important de
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
investeringsverliezen met zich zal brengen

verzoekt de regering
- de sociale gevolgen voor het personeel van die
kansspelinrichtingen te ondervangen;
- erop toe te zien dat de op grond van het koninklijk
besluit van 13 januari 1975 wettelijk geëxploiteerde
inrichtingen die hun activiteiten binnen 3 maanden
na de weigering tot erkenning zullen moeten sluiten,
een passende schadeloosstelling zouden
ontvangen."
licenciements et de pertes sur investissements

demande au gouvernement
- de rencontrer les suites sociales pour le personnel
de ces établissements de jeux;
- de veiller à assurer une indemnisation adéquate
pour les établissements exploités légalement sur
base de l'arrêté royal du 13 janvier 1975 qui devront
cesser leurs activités dans les 3 mois du refus
d'agréation."
Een eenvoudige motie werd ingediend door de
dames Jacqueline Herzet en Karine Lalieux en de
heer Hugo Coveliers.
Une motion pure et simple a été déposée par Mmes
Jacqueline Herzet et Karine Lalieux et M. Hugo
Coveliers.
Over de moties zal later worden gestemd.
De bespreking is gesloten.
Le vote sur les motions aura lieu ultérieurement.
La discussion est close.
05 Mondelinge vraag van de heer Jean-Jacques
Viseur aan de minister van Justitie over "de
erkenning van laboratoria voor criminalistiek"
(nr. 4105)
05 Question orale de M. Jean-Jacques Viseur au
ministre de la Justice sur "l'agrément des
laboratoires de criminalistique" (n° 4105)
05.01 Jean-Jacques Viseur (PSC): Verscheidene
universitaire en extra-universitaire laboratoria
hebben de knowhow in huis om criminalistische
analysen te verrichten, met name DNA-
onderzoeken.

Is daar eigenlijk behoefte aan ? Werd er een
tijdschema opgesteld voor de uitwerking van
erkenningsnormen en voor ­procedures ?
Op welke wijze kan er een samenwerking tot stand
gebracht worden tussen die instellingen en het
laboratorium voor criminalistiek ?
05.01 Jean-Jacques Viseur (PSC) : Plusieurs
laboratoires universitaires et non universitaires
peuvent exécuter des tâches en matière
criminalistique, notamment des analyses ADN.


Cette pratique correspond-elle à un réel besoin ? Y
a-t-il un échéancier prévu pour la mise en place des
normes et pour les procédures d'agrément ?
Quelle collaboration peut être mise en oeuvre entre
ces institutions et le laboratoire de criminalistique ?
05.02 Minister Marc Verwilghen (Frans) :
Krachtens de wet van 20 juli 1990, die de oprichting
van een Belgisch instituut voor accreditatie en de
erkenning van laboratoria mogelijk maakt, werd
BELTEST in het leven geroepen, een orgaan dat
belast is met de controle van de erkenningsnormen.

De normen die gehanteerd worden zijn
internationale, veelal Europese normen, die
betrekking hebben op tal van aspecten van het
beheer van een laboratorium.

Enkel erkende laboratoria mogen in strafzaken
DNA-analysen verrichten en bloedstalen
onderzoeken.

De regering is van plan met accreditaties te werken
voor elke activiteit van de laboratoria voor
criminalistiek, teneinde de kwaliteit van de analysen
te vrijwaren.
05.02 Marc Verwilghen , ministre (en français) :
En vertu de la loi du 20 juillet 1990, qui permet à la
fois d'établir un institut belge d'accréditation et
d'agréer des laboratoires, a été créé BELTEST,
organe de contrôle des normes d'agrément.


Les normes appliquées sont internationales, le plus
souvent européennes, et portent sur tous les
aspects de la gestion d'un laboratoire.


L'identification par analyse d'ADN en matière
pénale et le prélèvement sanguin ne peuvent être
effectués que par des laboratoires agrées.

Le gouvernement a l'intention d'introduire un
système d'accréditation pour chacune des activités
des laboratoires de criminalistique afin de
sauvegarder la qualité des analyses.
13/03/2001
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
06 Mondelinge vraag van mevrouw Karine
Lalieux aan de minister van Justitie over "de
omzetting in het Belgische recht van het verdrag
van de Verenigde Naties tegen foltering"
(nr. 4137)
06 Question orale de Mme Karine Lalieux au
ministre de la Justice sur "l'avant-projet de loi de
mise en conformité du droit belge avec la
Convention des Nations Unies contre la torture"
(n° 4137)
06.01 Karine Lalieux (PS): Het verheugt mij ten
zeerste dat u de Ministerraad van 16 februari
jongstleden een wetsontwerp betreffende het in
overeenstemming brengen van de Belgische
wetgeving met het Verdrag van de Verenigde
Naties tegen foltering en andere wrede,
onmenselijke of onterende behandeling heeft
voorgelegd. Het lijkt wenselijk dat het Parlement dat
ontwerp voor december, wanneer de campagne van
Amnesty International tegen foltering en het
Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie ten
einde lopen, zou aannemen.
Welk tijdschema zal u met betrekking tot dat
dossier in acht nemen?
06.01 Karine Lalieux (PS) : Je suis très heureuse
que vous ayez proposé, au Conseil des ministres
du 16 février, un avant-projet de loi relatif à la mise
en conformité du droit belge avec la Convention des
Nations Unies contre la torture et autres traitements
cruels, inhumains et dégradants.

Il serait souhaitable que le Parlement puisse
adopter ce projet avant décembre, soit avant la fin
de la campagne d'Amnesty International contre la
torture et avant la fin de la présidence belge de
l'Union européenne.
Quel est votre agenda concernant ce dossier ?
06.02 Minister Marc Verwilghen (Frans): Dat
voorontwerp moet zo spoedig mogelijk uitvoering
krijgen. Nadat de tekst aan de Ministerraad van 16
februari werd voorgelegd, werd hij aan de Raad van
State overgezonden.
Wanneer wij het advies van de Raad van State, dat
binnen een maand wordt verwacht, zullen hebben
ontvangen, zal de tekst bij het Parlement worden
ingediend.
Een en ander zal dus voor het einde van het jaar
rond zijn.
06.02 Marc Verwilghen , ministre (en français):
Cet avant-projet de loi doit devenir effectif au plus
vite. Son texte a été soumis au Conseil d'État, suite
au Conseil des ministres du 16 février.

Dès réception de l'avis du Conseil d'État, attendu
endéans le mois, le texte sera soumis au
Parlement.

Nous arriverons donc au bout du processus avant la
fin de l'année.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
07 Mondelinge vraag van de heer Bert Schoofs
aan de minister van Justitie over "de
bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van
diefstallen van identiteitskaarten in
gemeentehuizen" (nr. 4142)
07 Question orale de M. Bert Schoofs au ministre
de la Justice sur "la publication dans le Moniteur
belge de vols de cartes d'identité dans les
maisons communales" (n° 4142)
07.01 Bert Schoofs (VLAAMS BLOK): Op 18
januari jongstleden werd in het Staatsblad een lijst
met de nummers van gestolen identiteitskaarten
gepubliceerd. Dat gebeurde echter vier maanden na
de diefstal. Kan de minister niet zorgen voor een
vluggere publicatie?
07.01 Bert Schoofs (VLAAMS BLOK): Le
18 janvier dernier a été publiée au Moniteur belge la
liste des numéros des cartes d'identité volées. Cette
publication intervenait toutefois quatre mois après le
vol. Le ministre ne peut-il faire en sorte que cette
liste soit publiée plus rapidement?
07.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
opdracht voor de publicatie werd door Binnenlandse
Zaken op 7 december 2000 ingediend bij het
Staatsblad, dat de drukproef op 8 december
terugzond. De "goed voor de druk" werd op 16
januari 2001 aan het Staatsblad bezorgd en de
publicatie gebeurde op 18 januari. Ik weet wel niet
07.02 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Le ministère de l'Intérieur a introduit la
demande de publication le 7 décembre 2000 auprès
du Moniteur belge, qui a renvoyé l'épreuve le
8 décembre. L'autorisation d'imprimer a été donnée
au Moniteur belge le 16
janvier 2001 et la
publication a eu lieu le 18 janvier. J'ignore pourquoi
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
9
waarom de correctie bij Binnenlandse Zaken meer
dan een maand in beslag nam. Men kan zich
overigens wel afvragen of het publiceren van
dergelijke berichten nog wel zin heeft.
la correction a pris plus d'un mois au ministère de
l'Intérieur. On peut d'ailleurs se demander si la
publication de tels communiqués a encore un sens.
07.03 Bert Schoofs (VLAAMS BLOK): Ik zal
navraag doen bij de minister van Binnenlandse
Zaken waarom de correctie zo lang aansleepte.
07.03 Bert Schoofs (VLAAMS BLOK): Je
demanderai au ministère de l'Intérieur pourquoi la
correction a pris tant de temps.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
08 Mondelinge vraag van de heer Bart
Laeremans aan de minister van Justitie over "de
gerechtelijke draagwijdte van nepsollicitaties"
(nr. 4157)
08 Question orale de M. Bart Laeremans au
ministre de la Justice sur "la portée judiciaire des
fausses sollicitations" (n° 4157)
08.01 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Minister
Onkelinx wil naar aanleiding van een incident met
een uitzendkantoor, nepsollicitaties organiseren. De
bedoeling is onmiskenbaar bedrijven te kunnen
betrappen op zogenaamde "daden van racisme".
Organisaties van middenstanders en werkgevers
hebben meteen en terecht scherp gereageerd op dit
voorstel. De valse sollicitaties zijn een regelrecht
bedrog in opdracht van de overheid. Bovendien
hebben ze voor gevolg dat bedrijven vervolgd
kunnen worden op basis van gegevens die zijn
vastgesteld via uitlokking.

Hoe denkt de minister over dergelijke bedrieglijke
technieken? Kan men spreken over onrechtmatig
verkregen bewijs? Welke gerechtelijke stappen
zouden hieruit kunnen volgen? Kan er
strafvervolging worden ingesteld op basis van
gegevens verkregen via de nepsollicitaties? Kunnen
afgewezen sollicitanten een schadevergoeding
bekomen op basis van via provocatie verkregen
informatie?
08.01 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): A la
suite d'un incident impliquant une entreprise de
travail intérimaire, la ministre Onkelinx a imaginé de
recourir à des candidatures fictives. L'objectif est
indéniablement de prendre des entreprises en
flagrant « délit de racisme ». Les organisations des
classes moyennes et les employeurs ont, à juste
titre, vivement réagi à cette proposition.
Les candidatures fictives constituent une véritable
tromperie pour le compte des pouvoirs publics. Ce
procédé permet en outre de poursuivre des
entreprises sur la base d'éléments obtenus par la
provocation.
Que pense le ministre de tels procédés? Peut-on en
l'espèce parler de l'obtention irrégulière de
preuves ? Quelles démarches judiciaires pourraient
en découler ? Des poursuites peuvent-elles être
engagées sur la base de données obtenues par le
biais de candidatures fictives
? Les candidats
évincés peuvent-ils obtenir une indemnisation sur la
base d'informations obtenues par la provocation ?

08.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Artikel 2 bis van de wet van 30 juli 1981 bepaalt dat
de persoon die bij de arbeidsbemiddeling, de
beroepsopleiding, het aanbieden van banen, de
aanwerving, de uitvoering van een
arbeidsovereenkomst of het ontslag van
werknemers discriminatie bedrijft, wordt bestraft
met een gevangenisstraf van één maand tot één
jaar en met een geldboete van 50 tot 1000 frank of
met één van die straffen.

De vaststelling en opsporing van deze misdrijven
behoort tot de bevoegdheid van de gerechtelijke
autoriteiten, maar ook bepaalde instellingen van
openbaar nut kunnen in rechte optreden in alle
rechtsgeschillen waartoe de toepassing van deze
wet aanleiding geeft.

Van uitlokking is er sprake wanneer de wil van de
08.02 Marc Verwilghen , ministre, (en
néerlandais): L'article 2bis de la loi du 30 juillet 1981
prévoit que la personne qui, en matière de
placement, de formation professionnelle, d'offre
d'emploi, de recrutement, d'exécution du contrat de
travail ou de licenciement de travailleurs, se livre à
une discrimination, est passible d'une peine
d'emprisonnement d'un mois à un an et d'une
amende de 50 à 1000 francs ou de l'une de ces
peines.

La constatation ou la détection de ces délits relève
de la compétence des autorités judiciaires.
Toutefois, certains établissements d'utilité publique
peuvent, eux aussi, intervenir en justice dans tous
les litiges auxquels l'application de cette loi a donné
lieu.

On parle de provocation lorsque la volonté des
13/03/2001
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
10
beklaagden om de strafbare daden te stellen werd
beïnvloed door de tussenkomst van de
politieambtenaar en wanneer het oogmerk om het
misdrijf te plegen nog niet bestond voor enig
optreden van de politie. Van provocatie door
overheidspersonen is enkel sprake wanneer hun
optreden het misdrijf teweegbracht en niet wanneer
zij enkel gunstige omstandigheden creëerden

De dader van een door de overheid uitgelokt
misdrijf is niet strafbaar. De vraag naar de
onrechtmatigheid van het bewijs is niet aan de orde,
aangezien de uitlokking ertoe leidt dat de
strafvordering onontvankelijk is.

Naar mijn mening zijn technieken als nepsollicitaties
te rechtvaardigen bij aanwijzingen van
systematische overtreding van de wet van 1995. Ik
sta wel kritisch ten opzichte van een groots
opgezette campagne, met het inzetten van
ambtenaren voor een systematische speurtocht.
Een gelijkaardige controle zou dan ook moeten
gebeuren op de naleving van andere wetten die
moreel verwerpelijk gedrag bestraffen.
prévenus de poser les actes répréhensibles a été
influencée par l'intervention d'un fonctionnaire de
police et lorsque le but poursuivi par le biais du délit
n'existait pas encore avant une quelconque
intervention de la police. On ne parle de provocation
de la part de personnes publiques que lorsque leur
intervention a provoqué le délit et non lorsqu'elles
n'ont créé que des conditions propices.

L'auteur d'un délit provoqué par les autorités
publiques n'est pas passible de sanctions. La
question de l'irrégularité de la preuve ne se pose
pas dès lors que la provocation a pour effet de
rendre la procédure pénale irrecevable.

Selon moi, les techniques telles que des
candidatures fictives se justifient en cas d'indices
de violation systématique de la loi de 1995. Je suis
en revanche critique face à une campagne de
grande envergure et à l'affectation de fonctionnaires
à la recherche systématique. Un contrôle analogue
devrait être opéré concernant le respect d'autres
lois sanctionnant un comportement moralement
condamnable.
08.03 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Het
antwoord van de minister is vrij dubbelzinnig en ik
zal het daarom grondig bestuderen. Ik blijf erbij dat
het plan van mevrouw Onkelinx moet worden
verworpen. Het is onaanvaardbaar dat de overheid
zich inlaat met het systematisch bedriegen van
werkgevers.
08.03 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): La
réponse du ministre est assez ambiguë et je
l'étudierai donc en détail. Je reste persuadé que le
projet de Madame Onkelinx est à rejeter. Il est
inadmissible que les autorités publiques s'attachent
à tromper systématiquement les employeurs.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
09 Samengevoegde mondelinge vragen van
- mevrouw Els Van Weert aan de minister van
Justitie over "de betrokkenheid van de Belgische
Staatsveiligheid bij het dwarsbomen van het
derde Vlaamse Attack-congres op zaterdag
10 maart 2001" (nr. 4166)
- de heer Jef Tavernier aan de minister van
Justitie over "de inlichtingen verstrekt door de
Staatsveiligheid over de organisatie Attack"
(nr. 4182)
- de heer Dirk Van der Maelen aan de minister van
Justitie over "het Attack-congres in Gent over de
Tobin-taks en de Staatsveiligheid" (nr. 4187)
09 Questions orales jointes de
- Mme Els Van Weert au ministre de la Justice sur
"l'implication de la Sûreté de l'Etat belge dans
l'annulation du troisième congrès flamand
d'Attack du 10 mars 2001" (n° 4166)
- M. Jef Tavernier au ministre de la Justice sur
"les informations diffusées par la Sûreté de l'Etat
à propos de l'organisation Attack" (n° 4182)
- M. Dirk Van der Maelen au ministre de la Justice
sur "l'organisation, à Gand, d'un congrès de
l'association Attack sur la taxe Tobin et la Sûreté
de l'Etat" (n° 4187)
09.01 Els Van Weert (VU&ID): Het derde congres
van Attack Vlaanderen dat op 10 maart in Gent
moest doorgang vinden, werd afgelast omdat de
eigenaar van de zaal de toelating tot gebruik introk,
naar verluidt op aandringen van de Staatsveiligheid.
Ik vind dat optreden van de Staatsveiligheid totaal
ongepast. De vrije meningsuiting is een
grondwettelijk recht.
09.01 Els Van Weert (VU&ID): Le troisième
congrès flamand d'Attack, qui devait se dérouler le
10 mars à Gand, a été annulé, le propriétaire de la
salle ayant retiré son autorisation, apparemment à
la demande pressante de la Sûreté de l'Etat.
J'estime cette intervention de la Sûreté de l'Etat
totalement déplacée. La libre expression des idées
est un droit constitutionnel.
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
11
Heeft de Staatsveiligheid contact opgenomen met
de uitbater van de zaal? Wordt Attack door de
Staatsveiligheid gecontroleerd? Zal de minister zich
verontschuldigen bij Attack en een nieuw congres
laten doorgaan?
La Sûreté de l'Etat a-t-elle pris contact avec
l'exploitant de la salle ? Attack est-elle contrôlée par
la Sûreté de l'Etat ? Le ministre va-t-il présenter ses
excuses à Attack et permettre la tenue d'un
nouveau congrès ?
09.02 Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO): Het derde
Attack-congres van 10 maart jl. moest worden
afgezegd omdat de zaal door de eigenaar, het
Onderling Beroepskrediet, werd geweigerd. Dat
gebeurde blijkbaar op vraag van de
Staatsveiligheid, die de ideeën van Attack ziet als
een aanslag op de openbare orde. De
Staatsveiligheid heeft de eigenaar "geïnformeerd".

Wat bedoelt men met dergelijke informatie? Is dat
niet eerder intimidatie? Het gaat hier toch niet om
een subversieve organisatie? In het Parlement
werden ook reeds resoluties goedgekeurd die
aansluiten bij de ideeën van Attack in verband met
de Tobin taks. Wat is het standpunt van de
minister?
09.02 Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO): Le
troisième congrès d'Attack du 10 mars a dû être
annulé parce que le propriétaire, le crédit
professionnel mutuel, lui a refusé l'accès de la salle.
Il semblerait que ce refus ait fait suite à une
demande de la Sûreté de l'Etat qui considère les
idées d'Attack comme une atteinte à l'ordre public.
La Sûreté de l'Etat a « informé » le propriétaire.

Quel est le but de ce genre d'information ? Ne
s'agit-il pas plutôt d'intimidation ? Nous ne sommes
pourtant pas en présence d'une organisation
subversive
? Le Parlement a déjà voté des
résolutions proches des idées d'Attack à propos de
la taxe Tobin. Qu'en pense le ministre ?
09.03 Dirk Van der Maelen (SP): Ik ben zelf al
naar congressen van Attack geweest en heb de
veiligheidsdienst zien observeren.

Klopt het dat de Staatsveiligheid de
antiglobaliseringsbeweging volgt? Wie heeft daartoe
opdracht gegeven? Op welke gronden?

De Staatsveiligheid heeft niet enkel passief
informatie ingewonnen, maar actief ingegrepen,
door met de uitbater van de zaal contact op te
nemen. Ik ben voorstander van een globalisering,
maar er moeten onder meer sociale en culturele
correcties worden doorgevoerd.

Ik zal een brief richten aan het begeleidingscomité
en de voorzitter van de Kamer met de vraag een
onderzoek in te stellen naar het optreden van de
Staatsveiligheid. Sluit een onderzoek door het
begeleidingscomité een klacht vanwege een privé-
persoon uit?
09.03 Dirk Van der Maelen (SP): Je me suis déjà
rendu à des congres organisés par Attack et j'ai pu
constater que la Sûreté de l'Etat y était présente
pour observer la situation.
J'aimerais que le ministre me dise s'il est exact que
la Sûreté de l'Etat surveille effectivement les actions
du mouvement anti-globalisation. Qui le lui a
demandé? Pourquoi ?
La Sûreté de l'Etat ne s'est pas bornée à recueillir
passivement des informations mais elle est
également intervenue activement en prenant
contact avec l'exploitant de la salle. Je suis partisan
de la globalisation mais des correctifs sociaux et
culturels sont nécessaires

J'adresserai un courrier au comité
d'accompagnement et je demanderai au président
de la Chambre de faire ouvrir une enquête sur les
agissements de la Sûreté de l'Etat. Une enquête du
comité d'accompagnement empêche-t-elle une
personne privée de déposer une plainte ?
09.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
Staatsveiligheid heeft vernomen dat Attack een
congres wilde inrichten in de zaal van het Onderling
Beroepskrediet in Gent. In het licht van vorige
recuperaties van antimondiale activiteiten door
extremistische groeperingen, heeft de
Staatsveiligheid contact opgenomen met die
financiële instelling. Zij heeft enkel geverifieerd of
dat bericht klopte en heeft niet aangedrongen op
een huurweigering. Tijdens het gesprek is echter
gebleken dat de eigenaars niet op de hoogte waren
van de verhuring. Indien Attack de normale weg
voor de reservatie had gevolgd, was er geen
09.04 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): La Sûreté de l'Etat avait pris
connaissance du fait que Attac souhaitait organiser
un congrès dans la salle du Crédit professionnel à
Gand. La Sûreté de l'Etat a contacté cette institution
financière compte tenu des précédents en matière
de récupération d'activités anti-mondialistes par des
groupements extrémistes. La Sûreté de l'Etat a
uniquement vérifié si ces informations étaient
exactes et elle n'a pas insisté pour que la location
de la salle soit refusée. Au cours de l'entretien, il
est toutefois apparu que les propriétaires n'étaient
pas au courant de la location. Il n'y aurait pas eu de
13/03/2001
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
12
probleem geweest. Attack wordt niet gescreend
door de Staatsveiligheid. De infiltratie baart de
overheden wel zorgen. Extreem-linkse en extreem-
rechtse groepen maken misbruik van de
democratische motieven van Attack. De wet op de
Staatsveiligheid omschrijft de taken van deze
instelling, namelijk het inwinnen en analyseren van
inlichtingen op de extremistische bewegingen.
Indien Attack op een normale manier een aanvraag
indient voor de huur van een zaal, zal dat geen
problemen opleveren..
problème si Attac avait suivi la procédure normale
de location. Attac ne fait pas l'objet d'une enquête
approfondie de la part de la Sûreté de l'Etat mais
les pouvoirs publics sont préoccupés par les
manoeuvres d'infiltration de cette organisation. Des
groupements d'extrême droite et d'extrême gauche
abusent des motivations démocratiques d'Attac. La
loi relative à la Sûreté de l'Etat définit les missions
de cet organisme qui est notamment chargé de
recueillir et d'analyser des informations concernant
des mouvements extrémistes. Si Attac suit la
procédure normale pour introduire une demande de
location de la salle, il n'y aura aucun problème.
09.05 Els Van Weert (VU&ID): Ik kan mij goed
voorstellen dat een organisator of verhuurder van
een zaal wel even schrikt wanneer hij de
Staatsveiligheid over de vloer krijgt. Dat is minstens
een waarschuwing, ook al worden geen harde
woorden gebruikt. Overigens vraag ik mij af waarom
men een link zoekt tussen Attack en de
gebeurtenissen in Seattle? Waarom wordt die link
precies nu gelegd? Ik pleit ook voor een verder
onderzoek naar het optreden van de
Staatsveiligheid, zoals collega Van der Maelen
bepleitte.
09.05 Els Van Weert (VU&ID): Je conçois
parfaitement qu'un organisateur ou un loueur de
salle puisse être plutôt surpris de recevoir la visite
de la Sûreté de l'Etat. Il s'agit là, au minimum, d'un
avertissement même si aucun propos vif n'est
échangé. D'ailleurs, je me demande pourquoi on
cherche à établir un lien entre Attac et les
événements de Seattle. Pourquoi établit-on ce lien
aujourd'hui, précisément ? Je prône également, tout
comme notre collègue Van der Maelen, la poursuite
de l'enquête sur l'intervention de la Sûreté de l'Etat.
09.06 Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO): Het ging
niet om een geheime bijeenkomst. De verhuurders
konden dus wel degelijk op de hoogte zijn van de
aard van de bijeenkomst. Het is best mogelijk dat er
binnen de organisatie een aantal extreem-linkse
individuen zitten, maar ik vind het een gevaarlijk
precedent dat de Staatsveiligheid zich daarmee
moeit.
09.06 Jef Tavernier (AGALEV-ECOLO): Il ne
s'agissait pas d'une réunion secrète. Par
conséquent, les loueurs de la salle pouvaient fort
bien être informés de la nature de cette réunion. Il
est tout à fait possible que l'organisation concernée
compte dans ses rangs certains individus d'extrême
gauche, mais je considère que l'ingérence de la
Sûreté de l'Etat dans ce genre d'affaires constitue
un précédent dangereux.
09.07 Dirk Van der Maelen (SP): Attack
organiseert voor de derde keer dit congres in deze
zaal te Gent. Blijkbaar wordt met het huurcontract
een excuus gezocht om het optreden van de
Staatsveiligheid te rechtvaardigen. Het feit dat "iets"
gepubliceerd wordt in een PVDA-blad is mijns
inziens nog geen reden om een congres te
verhinderen.
09.07 Dirk Van der Maelen (SP): C'est la
troisième fois qu'Attac organise un congrès dans
cette même salle à Gand. Il semble que pour les
besoins de la cause, on ait invoqué le contrat de
location pour justifier l'intervention de la Sûreté de
l'Etat. Selon moi, le fait de publier « quelque
chose » dans une publication du PVDA ne peut
toutefois pas servir de prétexte pour empêcher la
tenue d'un congrès.
09.08 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): De
inlichtingendiensten kunnen aan een parlementaire
controle worden onderworpen. De kamerleden
hebben dus nog andere mogelijkheden om deze
zaak na te trekken. Indien er zich incidenten zouden
hebben voorgedaan, zou de vraag gerezen zijn
waarom de Staatsveiligheid niet had ingegrepen. Ik
geef toe dat het principe van de proportionaliteit in
acht moet worden genomen. In plaats van de
verhuurders van de zaal aan te spreken, had men
ook de huurder om meer inlichtingen kunnen
09.08 Marc Verwilghen , ministre (en
néerlandais): Les services de renseignements
peuvent être soumis à un contrôle parlementaire.
Les membres de la Chambre disposent donc
encore d'autres possibilités pour suivre cette affaire.
Si des incidents s'étaient produits, on se serait
demandé pourquoi la Sûreté de l'Etat n'était pas
intervenue. J'admets qu'il faille prendre en compte
le principe de la proportionnalité. Plutôt que de
s'adresser aux propriétaires de la salle, on aurait pu
aussi demander de plus amples renseignements au
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
13
verzoeken.
locataire.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
10 Mondelinge vraag van mevrouw Trees Pieters
aan de minister van Justitie over "het afleveren
door de minister van attesten aan
gerechtsdeskundigen" (nr. 4176)
10 Question orale de Mme Trees Pieters au
ministre de la Justice sur "la délivrance par le
ministre d'attestations d'experts judiciaires"
(n° 4176)
10.01 Trees Pieters (CVP): Volgens het
Gerechtelijk Wetboek moeten gerechtsdeskundigen
benoemd worden door de voorzitters van de
rechtbanken of door de vrederechters. Naar verluidt
reikt de minister echter attesten uit zonder de
wettelijke benoemingsprocedure te volgen. Klopt
deze informatie? Worden examens georganiseerd
om gerechtsdeskundigen te selecteren en hoe
worden de kandidaten daarover ingelicht? Aan
welke voorwaarden moet men voldoen?
10.01 Trees Pieters (CVP): En vertu du Code
judiciaire, les experts judiciaires doivent être
nommés par les présidents des tribunaux ou par les
juges de paix. Or, il me revient que le ministre
délivre des attestations sans avoir suivi la
procédure légale de nomination. Ces informations
sont-elles exactes ? Des examens de sélection
d'experts judiciaires sont-ils organisés ? Comment
les candidats en sont-ils informés ? A quelles
conditions doivent-ils satisfaire ?
10.02 Minister Marc Verwilghen (Nederlands):
Momenteel wordt een wetswijziging voorbereid om
een aantal minimumvoorwaarden voor de
benoeming van gerechtsdeskundigen op te leggen.
Mogelijk kunnen lijsten worden opgemaakt van
personen die daaraan voldoen, zodat er
kwaliteitsgaranties zullen zijn. Ik hoop dat de
magistraten uit die lijsten zullen willen putten. Om
een minimale kwaliteit te garanderen is dus een
wijziging nodig van het Gerechtelijk Wetboek en het
Wetboek van Strafvordering. Ik weet niet wanneer
wij dit precies kunnen afronden. Wellicht ontstond
verwarring door een initiatief van de RUG waardoor
deskundigen die regelmatig worden aangesteld een
opleiding kunnen volgen in verband met de
procedures die het Gerechtelijk Wetboek hen
oplegt. Zo'n opleiding zou overigens later kunnen
worden opgelegd als minimumvoorwaarde voor de
aanstelling tot gerechtsdeskundige.
10.02 Marc Verwilghen , ministre (en néerlandais)
: Une modification de la loi définissant un certain
nombre de conditions minimales concernant la
nomination d'experts judiciaires est en préparation.
Des listes de personnes répondant à ces critères
pourraient éventuellement être dressées, ce qui
permettrait d'établir des garanties de qualité.
J'espère que les magistrats puiseront dans ces
listes. Il est nécessaire de modifier du Code
judiciaire et du Code d'instruction criminelle pour
garantir un minimum de qualité. J'ignore la date
exacte à laquelle tout pourra être terminé. Une
initiative de l'UEG a peut-être suscité la confusion.
En effet, elle propose aux experts qui sont
régulièrement désignés de suivre une formation
concernant les procédures que leur impose le Code
judiciaire. Ce type de formation pourrait d'ailleurs
figurer ultérieurement parmi les conditions
minimales de désignation en qualité d'expert
judiciaire.
10.03 Trees Pieters (CVP): Wellicht ontstond de
verwarring of vrees door geruchten over
toekomstige kwaliteitsattesten. Vooral oudere
gerechtsdeskundigen zijn daarover ongerust.
10.03 Trees Pieters (CVP): La confusion ou la
crainte provient peut-être des rumeurs concernant
les futures attestations de qualité. Ce sont
principalement les experts judiciaires plus âgés qui
s'en inquiètent.
10.04 Minister Marc Verwilghen (Nederlands): Nu
worden deskundigen aangesteld zonder dat zij aan
enige kwaliteitsvoorwaarde moeten voldoen. Dat
kan in 1967geenszins de bedoeling van de
wetgever zijn geweest.
10.04 Marc Verwilghen , ministre (en néerlandais)
: A l'heure actuelle, les experts sont désignés sans
devoir satisfaire au moindre critère de qualité, ce
qui n'était assurément pas l'objectif du législateur en
1967.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 11.58 uur.
La réunion publique de commission est levée à
11.58 heures.
13/03/2001
CRABV 50
COM 413
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
14