KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
CRABV 50 COM 305
CRABV 50 COM 305
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
B
INNENLANDSE
Z
AKEN
,
DE ALGEMENE
Z
AKEN EN HET OPENBAAR
A
MBT
C
OMMISSION DE L
'I
NTÉRIEUR
,
DES
A
FFAIRES
GÉNÉRALES ET DE LA
F
ONCTION PUBLIQUE
woensdag mercredi
22-11-2000 22-11-2000
15:15 uur
15:15 heures

KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE































AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral ­ Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail : aff.generales@laChambre.be
CRABV 50
COM 305
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i


INHOUD
SOMMAIRE
Mondelinge vraag van de heer Jo Vandeurzen
aan de minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen over "de
discriminatie inzake de schadevergoedingen in de
wet op de arbeidsongevallen in de
overheidssector" (nr. 2585)
1
Question orale de M. Jo Vandeurzen au ministre
de la Fonction publique et de la Modernisation de
l'administration sur "la discrimination en matière
d'indemnisation dans la loi sur les accidents du
travail dans le secteur public" (n°2585)
1
Sprekers: Jo Vandeurzen, Luc Van den
Bossche
, minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen
Orateurs: Jo Vandeurzen, Luc Van den
Bossche
, ministre de la Fonction publique et
de la Modernisation de l'administration
Mondelinge vraag van mevrouw Trees Pieters aan
de minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen over "de
administratieve vereenvoudiging" (nr. 2649)
2
Question orale de Mme Trees Pieters au ministre
de la Fonction publique et de la Modernisation de
l'administration sur "la simplification
administrative" (n° 2649)
2
Sprekers: Trees Pieters, Luc Van den
Bossche
, minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen
Orateurs: Trees Pieters, Luc Van den
Bossche
, ministre de la Fonction publique et
de la Modernisation de l'administration
Mondelinge vraag van de heer Servais
Verherstraeten aan de minister van
Ambtenarenzaken en Modernisering van de
openbare besturen over "het arrest van de Raad
van State over de ICT-manager" (nr. 2669)
5
Question orale de M. Servais Verherstraeten au
ministre de la Fonction publique et de la
Modernisation de l'administration sur "l'arrêt du
Conseil d'Etat relatif au ICT-Manager" (n° 2669)
5
Sprekers: Servais Verherstraeten, Luc Van
den Bossche
, minister van Ambtenarenzaken
en Modernisering van de openbare besturen
Orateurs: Servais Verherstraeten, Luc Van
den Bossche
, ministre de la Fonction
publique et de la Modernisation de
l'administration
Mondelinge vraag van mevrouw Jacqueline
Herzet aan de minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen over
"het statuut en de loopbaan van de informatici-
ambtenaren" (nr. 2735)
6
Question orale de Mme Jacqueline Herzet au
ministre de la Fonction publique et de la
Modernisation de l'administration sur "le statut de
la carrière des informaticiens-agents de l'Etat" (n°
2735)
6
Sprekers: Jacqueline Herzet, Luc Van den
Bossche
, minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen
Orateurs: Jacqueline Herzet, Luc Van den
Bossche
, ministre de la Fonction publique et
de la Modernisation de l'administration
22/11/2000
CRABV 50
COM 305
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
ii
CRABV 50
COM 305
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1


COMMISSIE VOOR DE
BINNENLANDSE ZAKEN, DE
ALGEMENE ZAKEN EN HET
OPENBAAR AMBT
COMMISSION DE L'INTÉRIEUR,
DES AFFAIRES GÉNÉRALES ET
DE LA FONCTION PUBLIQUE
van
WOENSDAG
22
NOVEMBER
2000
15:15 uur
______
du
MERCREDI
22
NOVEMBRE
2000
15:15 heures
______



De vergadering wordt geopend om 15.16 uur door
de heer Paul Tant, voorzitter.
La séance est ouverte à 15.16 heures par M. Paul
Tant, président.
01 Mondelinge vraag van de heer Jo Vandeurzen
aan de minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen over
"de discriminatie inzake de schadevergoedingen
in de wet op de arbeidsongevallen in de
overheidssector" (nr. 2585)
01 Question orale de M. Jo Vandeurzen au
ministre de la Fonction publique et de la
Modernisation de l'administration sur "la
discrimination en matière d'indemnisation dans
la loi sur les accidents du travail dans le secteur
public" (n°2585)
01.01 Jo Vandeurzen (CVP): In het Belgisch
Staatsblad verscheen een arrest van 5 juli 2000 van
het Arbitragehof in verband met
schadevergoedingen bij ongevallen. Volgens het
Arbitragehof kan het niet dat onderscheid wordt
gemaakt tussen slachtoffers van een
arbeidsongeval en slachtoffers van een ongeval op
de weg van en naar het werk indien het ongeval
werd veroorzaakt door de werkgever of zijn
aangestelde, en andere slachtoffers van een
ongeval op de weg van en naar het werk. De eerste
groep wordt immers uitgesloten van volledige
schadeloosstelling. Dit schendt het grondwettelijk
gelijkheidsprincipe. Wat zijn de repercussies
daarvan? Zal de wetgeving worden aangepast?
01.01 Jo Vandeurzen (CVP): Un arrêt de la Cour
d'Arbitrage du 5 juillet 2000 relatif aux indemnités
en cas d'accident de travail a été publié au Moniteur
belge
.Selon la Cour d'Arbitrage, on ne peut faire de
distinction entre d'une part les victimes d'un
accident de travail et les victimes d'un accident sur
le chemin du travail si l'accident a été causé par
l'employeur ou son représentant et d'autre part les
autres victimes d'un accident sur le chemin du
travail. On prive pourtant le premier groupe d'une
indemnisation complète. C'est en contradiction avec
le principe constitutionnel d'égalité.
Quelles sont les répercussions de cet arrêt ? La
législation sera-t-elle adaptée ?
01.02 Minister Luc Van den Bossche : Het
Arbitragehof oordeelde dat artikel 14 van de wet
van 3 juli 1967 op de arbeidsongevallen artikel 10
en 11 van de Grondwet schendt. Eerder had het
Arbitragehof ook al een uitspraak gedaan over
artikel 46 van de wet van 10 april 1971 over de
arbeidsongevallen in de particuliere sector. Die wet
werd intussen gewijzigd. Artikel 14 van de wet van 3
juli 1967 is geïnspireerd op artikel 46 van de wet
van 10 april 1971. Er is dus een initiatief nodig om
ook de wet van 1967 te wijzigen.
01.02 Luc Van den Bossche , ministre: La Cour
d'arbitrage a estimé que l'article 14 de la loi du
3 juillet 1967 relative aux accidents du travail viole
les articles
10 et 11 de la Constitution.
Précédemment, elle avait déjà rendu un arrêt sur
l'article 46 de la loi du 10 avril 1971 relative aux
accidents du travail dans le secteur privé. Cette loi a
été modifiée depuis. L'article 14 de la loi du 3 juillet
1967 s'inspire de l'article 46 de la loi du 10 avril
1971. Il faut dès lors prendre une initiative pour
modifier également la loi de 1967.
22/11/2000
CRABV 50
COM 305
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
01.03 Jo Vandeurzen (CVP): Wanneer gaat de
minister een wetgevend initiatief nemen?
01.03 Jo Vandeurzen (CVP): Quand le ministre
prendra-t-il une initiative législative ?
01.04 Minister Luc Van den Bossche : Ook het
Parlement kan een initiatief nemen. Ik heb wel al de
nodige richtlijnen gegeven om een wetsontwerp op
te stellen.
01.04 Luc Van den Bossche , ministre: Le
Parlement peut, lui aussi, prendre l'initiative. J'ai
toutefois déjà donné les directives nécessaires en
vue de l'élaboration d'un projet de loi.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Mondelinge vraag van mevrouw Trees Pieters
aan de minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen over
"de administratieve vereenvoudiging" (nr. 2649)
02 Question orale de Mme Trees Pieters au
ministre de la Fonction publique et de la
Modernisation de l'administration sur "la
simplification administrative" (n° 2649)
02.01 Trees Pieters (CVP): De regering kondigde
aan dat ze na twee jaar de administratieve overlast
met 10 procent zou verminderen en na vier jaar met
25 procent. Resultaten zijn er evenwel nog niet.

Mevrouw André is geen regeringscommissaris meer
en werd niet vervangen. Regeringscommissaris
Zenner onderzoekt alleen de fiscale fraude en de
fiscale vereenvoudiging.


Hoe ver staat het met de opleiding van de
vereenvoudigingsambtenaren? Wordt de
leesbaarheid van de formulieren verder opgevolgd?
Waar blijft de administratieve impactfiche? Waar
blijft het instrument om de administratieve rompslop
te meten? Hoe ver staat men met de invoering van
de elektronische handtekening? Wat is de stand
van zaken met betrekking tot het enig
identificatienummer voor rechtspersonen? Wie
neemt de taken van mevrouw André over? Wat
gebeurt er met haar personeel? Welke maatregelen
werden genomen om de administratieve rompslop
te verminderen?
02.01 Trees Pieters (CVP): Le gouvernement a
annoncé son intention de réduire les tracasseries
administratives de 10% après deux ans et de 25%
après quatre ans. Les résultats se font encore
attendre.
Mme André n'est plus commissaire du
gouvernement et n'a pas été remplacée. Le
commissaire du gouvernement, M. Zenner, ne
s'occupe que de la fraude fiscale et de la
simplification fiscale.

Où en est la formation des fonctionnaires chargés
de la simplification ? La lisibilité des formulaires fait-
elle l'objet d'un suivi ? Qu'en est-il de la fiche
d'impact administratif ? Qu'en est-il de l'instrument
destiné à mesurer l'ampleur des tracasseries
administratives ? Quels progrès a-t-on enregistrés
concernant la signature électronique ? Quelle est la
situation en ce qui concerne le numéro
d'identification unique pour les personnes
juridiques ? Qui a repris à son compte les activités
de Mme André ? Qu'advient-il de son personnel ?
Quelles mesures ont été prises pour réduire les
tracasseries administratives ?
02.02 Minister Luc Van den Bossche :
Vereenvoudiging kan maar mits het invoeren van
electronic government. De enquête waarnaar u
verwijst was geschreven op maat van alle vorige
regeringen. Indien men erin slaagt de fiscaliteit
begrijpelijk te maken, is er al een revolutie gebeurd.

De vereenvoudiging van de administratie ligt bij de
verantwoordelijken van die administraties. Het
netwerk werd geïnstalleerd. Het zal worden
geprofessionaliseerd.

De leesbaarheid van formulieren wordt door de
vereenvoudigingsambtenaren verbeterd. Zij kunnen
een beroep doen op een adviesbureau-
leesbaarheid dat aan de diverse diensten zoals de
Rijksdienst voor Pensioenen en de Rijksdienst voor
02.02 Luc Van den Bossche , ministre: La
simplification n'est possible que si l'on instaure le e-
government. L'enquête à laquelle vous faites
référence a été effectuée sur mesure pour le
compte des gouvernements précédents. Si l'on
réussissait à rendre la fiscalité compréhensible, ce
serait déjà une véritable révolution.
La simplification de l'administration incombe aux
responsables des administrations. Le réseau a été
mis en place et va être professionnalisé.


Des fonctionnaires en charge de la simplification
vont améliorer la lisibilité des formulaires. Ils
peuvent faire appel à un bureau d'avis « lisibilité »
qui rendra des avis destinés aux différents services,
comme l'Office national des Pensions et l'Office
CRABV 50
COM 305
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
Arbeidsvoorziening advies geeft.
national de l'Emploi.
In verband met de ambtenaren werden twee
studiedagen georganiseerd. Enkele ambtenaren
hebben al een opleiding gevolgd. Andere
lessenreeksen volgen. De administratieve
impactfiche is een fragmentaire aanpak en die wens
ik niet. Het geheel moet in kaart worden gebracht.
Prioriteiten en doelstellingen van elk proces moeten
vooraf bekend zijn. Zo kan achteraf worden
nagegaan in hoeverre ze werden nageleefd en
bereikt. De Ministerraad van 20 juli keurde twee
meetsystemen goed om de administratieve
rompslomp te meten. Ze worden opgenomen in het
jaarplan 2001 van de dienst voor Administratieve
Vereenvoudiging. Deze systemen werden
aangenomen in overleg met organisaties als VBO
en UNIZO.

Voorzitter: de heer Tony Smets
Quant aux fonctionnaires, deux jours d'études ont
été organisés. Tous les fonctionnaires ont déjà suivi
une formation. D'autres cycles de formation
suivront. La fiche d'impact administrative est une
approche fragmentaire que je ne souhaite pas. Il
faut une vision d'ensemble. Il faut tout d'abord
déterminer les priorités et les objectifs de chaque
projet. On pourra ainsi déterminer par la suite dans
quelle mesure ils auront été respectés et atteints.
Le Conseil des ministres du 20 juillet a adopté deux
systèmes d'évaluation, destinés à évaluer l'ampleur
des tracasseries administratives, qui figurent dans
le plan annuel 2001 du service de la Simplification
administrative. Ces systèmes ont été approuvés en
concertation avec des organisations comme la FEB
et l'UNIZO.

Président : M. Tony Smets
Voor de elektronische handtekening verwijs ik naar
het wetsontwerp terzake, waarop op 10 november
amendementen werden ingediend. Ik hoop dat deze
commissie het ontwerp binnenkort behandelt. De
regering keurde vandaag de "public-key"-formule
goed die ik voorstelde. Dat ontwerp bevat een kader
voor de afsluiting van sleutelpaden en de juridische
handtekeningen in relaties met de openbare sector,
wat voorwaarden zijn voor een e-governement.
Identificatiecertificaten kunnen worden gegeven
door alle certificatieautoriteiten die een conventie
afsloten met de overheid. Deze kunnen worden
gebruikt voor de elektronische handtekening. De
overheid zelf richt geen certificatenautoriteit op.
Gebruik en validatie van de certificaties is gratis.
Alleen de titularis kan het identificatiecertificaat
gebruiken. De privacy wordt gerespecteerd en het
respect ervoor gegarandeerd door het invoeren van
een processorchipkaart met een pincode.
Pour la signature électronique, je vous renvoie au
projet de loi concerné, au sujet duquel des
amendements ont été déposés le 10 novembre.
J'espère que cette commission examinera bientôt
ce projet. Le gouvernement a approuvé aujourd'hui
la formule « public key » que j'avais proposée. Ce
projet comprend un cadre de fermeture des claviers
numériques et de signatures juridiques en relation
avec le secteur public qui font office de conditions
préalables au « e-government » . Les certificats
d'identification peuvent être accordés par
l'ensemble des autorités de certification qui ont
conclu une convention avec les pouvoirs publics.
Ces autorités peuvent être mises à contribution
pour la signature électronique. Les pouvoirs publics
ne créeront pas d'autorité de certification.
L'utilisation et la validation des certifications sont
gratuites. Seul le titulaire peut utiliser le certificat
d'identification. Le respect de la vie privée est
garanti par l'introduction d'un processeur à carte à
puce équipé d'un code PIN.
Er komen vier maatregelen ter uitvoering van het
plan. Een precieze timing is er nog niet. Het VBO is
gelukkig met dit initiatief, maar wil dat het beperkt
blijft tot e-governement. Het Rijksregister moet de
middelen krijgen om een dynamische rol te spelen.


In verband met het enig identificatienummer voor
rechtspersonen was op het einde van de vorige
regeerperiode nog niets gebeurd. De laatste weken
is er evenwel een doorbraak. Een voorstel werd
aanvaard in de gemengde commissie en de
stuurgroep van de DVA. Het nummer zal zijn
gebaseerd op het BTW nummer. Het systeem geldt
ook voor organisaties en bedrijven gevormd door
Quatre mesures seront prises dans le cadre de la
mise en oeuvre de ce plan. Aucun calendrier précis
n'a encore été fixé. La FEB se réjouit de cette
initiative mais entend qu'elle se limite à l'e-
gouvernment. Le registre national doit être doté des
moyens lui permettant de jouer un rôle dynamique.

A propos du numéro d'identification unique pour les
personnes morales, aucune initiative n'avait encore
été prise à la fin de l'année dernière. Au cours des
dernières semaines, le mouvement s'est cependant
accéléré. Une proposition à ce sujet a été adoptée
au sein de la commission mixte et du groupe
d'experts du Service pour la simplification
administrative. Le numéro attribué aux personnes
22/11/2000
CRABV 50
COM 305
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
één natuurlijke persoon. Er zal enkel een koppeling
zijn met het nummer in het Rijksregister.
Ondernemingen en organisaties zullen beschikken
over een uniek BTW nummer dat als enige
referentie zal gelden. Het zal dan ook
ondernemings- en organisatienummer worden
genoemd. Andere instellingen die niet over een
BTW nummer beschikken, zullen een
identificatienummer krijgen. Van al die nummers zal
een register worden opgesteld. Het VBO is met die
aanpak opgetogen. Het gegevensmodel is klaar.
Voor de overige problemen zal tegen februari een
oplossing worden voorgesteld.
morales sera fondé sur celui de la TVA. Le système
s'appliquera également aux organisations et aux
entreprises constituées d'une seule personne
physique, par référence au numéro du registre
national. Les entreprises et organisations se verront
attribuer un seul numéro de TVA qui fera office de
référence unique et sera également utilisé comme
numéro d'identification. D'autres institutions
disposant d'un numéro de TVA recevront
également un numéro d'identification. Un registre
regroupant l'ensemble de ces numéros sera
constitué. La FEB se réjouit de cette approche. Le
modèle de formulaire est prêt. Quant aux autres
problèmes, une solution sera proposée d'ici à
février.
Ik ben verantwoordelijk voor de
vereenvoudigingsacties en werk nauw samen met
het Agentschap voor de administratieve
vereenvoudiging en met de ICT. Het personeel dat
voor de regeringscommissarissen werkt bestaat,
net zoals het personeel van de ministeriële
kabinetten, zowel uit statutairen als uit
contractuelen, gedetacheerden uit de administratie
of mensen die in dienst genomen werden met een
arbeidsovereenkomst. De gedetacheerden zijn
intussen teruggekeerd naar hun administratie, en
de arbeidsovereenkomsten werden beëindigd. Het
door mevrouw André in de steigers gezette project
zal door de betrokken diensten worden voortgezet.
Op grond van de inventaris van 200 openbare en
particuliere plaatsen, ten behoeve van de
bedfrijven, heeft het AAV voorgesteld een virtueel
eenheidsloket met een standaardinhoud te creëren,
in samenwerking met de ICT-Manager.
02.03 Responsable des actions de simplification, je
travaille en étroite collaboration avec l'Agence pour
la Simplification Administrative et avec l'ICT.
Le personnel travaillant pour les commissaires du
gouvernement, tout comme celui des cabinets
ministériels, est constitué de personnel statutaire et
de personnel contractuel détaché de l'administration
ou de personnes engagées sous contrat de travail.
Les premières sont rentrées dans leur
administration et il a été mis fin au contrat de travail
des autres. Le travail commencé par Mme André
sera poursuivi par les services concernés.


Sur base de l'inventaire de 200 sites, publics et
privés ? destinés aux entreprises, l'ASA a proposé
un guichet unique virtuel au contenu standardisé qui
sera mis en place en collaboration avec l'ICT
Manager.
Voorzitter : de heer Paul Tant
Président : M. Paul Tant
Er is vooruitgang geboekt op het stuk van de
modernisering en de vereenvoudiging van de
administratieve formaliteiten van de werkgevers
inzake de sociale zekerheid. Momenteel wordt
gewerkt aan de invoering van de multifunctionele
verklaring, dankzij welke de werkgever zich nog
maar tot één aanspreekpunt hoeft te wenden,
namelijk de Rijksdienst voor de sociale zekerheid.
De gegevens worden vervolgens ter beschikking
gesteld van de sociale-zekerheidsinstellingen.

De voorzitter : En voor de rest ?
02.04 La modernisation et la simplification des
formalités administratives des employeurs en
matière de sécurité sociale a progressé. L'on oeuvre
actuellement à l'instauration de la déclaration
multifonctionnelle qui devrait permettre à
l'employeur de ne s'adresser qu'à un interlocuteur,
l'Office national de sécurité sociale. Ces données
seront ensuite mises à la disposition des institutions
de sécurité sociale.


Le président : Et pour le reste ?
02.05 Minister Luc Van den Bossche : Voor de
rest werd er schitterend werk geleverd. (Hilariteit)
02.05 Luc Van den Bossche , ministre: Pour le
reste, on a travaillé de façon splendide. (Hilarité).
02.06 Trees Pieters (CVP): Ik dank de minister
voor dit gedetailleerd antwoord. Ik wacht immers al
lang op deze gegevens en zal later nog op dit
onderwerp terugkomen.
02.06 Trees Pieters (CVP): Je remercie le ministre
pour sa réponse détaillée. En effet, j'attends ces
données depuis longtemps et je reviendrai sur le
sujet ultérieurement.
CRABV 50
COM 305
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Mondelinge vraag van de heer Servais
Verherstraeten aan de minister van
Ambtenarenzaken en Modernisering van de
openbare besturen over "het arrest van de Raad
van State over de ICT-manager" (nr. 2669)
03 Question orale de M. Servais Verherstraeten
au ministre de la Fonction publique et de la
Modernisation de l'administration sur "l'arrêt du
Conseil d'Etat relatif au ICT-Manager" (n° 2669)
03.01 Servais Verherstraeten (CVP): De wet op
de openbare diensten van 1993 regelt de
aanwerving van tijdelijke ambtenaren. De minister
heeft een beroep gedaan op de
uitzonderingsprocedure van die wet. Onlangs
vernietigde de Raad van State de aanstelling van
een ICT-manager. Wat is de inhoud van dat arrest?
Werd de administratieve beslissing vernietigd of
enkel de rechtsgrond ervan? Welke zijn de
gevolgen ervan? Hoe zal de minister hierop
reageren? Blijft die persoon intussen in dienst?
03.01 Servais Verherstraeten (CVP): La loi sur
les services publics de 1993 règle la question du
recrutement des agents temporaires. Le ministre a
eu recours à la procédure de dérogation prévue
dans cette loi. Le Conseil d'Etat a annulé tout
récemment le recrutement d'un manager ICT. En
quoi consiste exactement cet arrêt ? A-t-on annulé
la décision administrative proprement dite ou
seulement son fondement juridique ? Quelles sont
les conséquences de cet arrêt ? Comment le
ministre compte-t-il réagir? La personne en
question reste-t-elle entre-temps en service ?
03.02 Minister Luc Van den Bossche : Het gaat
hier over artikel 1 van het KB dat oorspronkelijk 34
punten bevatte en waaraan een 35
ste
punt werd
toegevoegd in verband met de ICT-manager. Het
selectieprocedurebesluit was voldoende
gemotiveerd, het KB zelf echter niet. Daarom
vernietigde de Raad van State het 35
ste
punt. Ik wil
er op wijzen dat de Raad van State wel het
reglementair besluit vernietigde, doch niet de van
de arbeidsovereenkomst afsplitsbare
administratieve beslissing tot indienstneming van de
huidige ICT-manager. De vernietiging van de
reglementaire akte doet, volgens een constante
jurisprudentie, geen afbreuk aan het bestaan van de
arbeidsovereenkomst met de ICT-manager.
03.02 Luc Van den Bossche , ministre: Il est
question ici de l'article 1er de l'arrêté royal qui
comportait initialement 34 points. Un 35
ème
point,
relatif au manager ICT, y a été ajouté. L'arrêté
relatif à la procédure de sélection était
suffisamment motivé, ce qui n'était en revanche pas
le cas de l'arrêté royal. C'est la raison pour laquelle
le Conseil d'Etat a annulé le 35
ème
point. Je voudrais
souligner que le Conseil d'Etat a annulé l'arrêté
réglementaire mais non la décision administrative
relative au recrutement du manager ICT,
dissociable du contrat de travail. Conformément à
une jurisprudence constante, l'annulation d'un acte
réglementaire n'enlève rien à l'existence d'un
contrat de travail avec le manager ICT.
De aanwerving van een ICT-manager is hoogst
dringend en is het resultaat van een
selectieprocedure. Het is dan ook noodzakelijk dat
die opdracht wordt verder gezet. De Raad van
State meende in zijn arrest dat het hier om een
algemene opdracht ging, daar waar het om een
specifieke taak ging. Wij onderzoeken hoe aan de
beslissing van de Raad van State tegemoet kan
worden gekomen. De specifieke opdracht zal
worden toegevoegd aan de lijst van de in het KB
opgenomen aanwervingsvoorwaarden. Wij zullen
met de Raad van State overleggen hoe we uit de
impasse geraken en hoe de toestand van de ICT-
manager kan worden rechtgezet.
Le recrutement d'un manager ICT est très urgent et
constituera l'aboutissement d'une procédure de
sélection. Par conséquent, il est nécessaire de
poursuivre cette procédure. Le Conseil d'Etat a
estimé dans son arrêt que ce qui était en jeu, c'était
une mission à caractère général. Or, il s'agit d'une
mission spécifique. Nous sommes en train de voir
comment répondre aux objections du Conseil
d'Etat. Cette mission spécifique sera ajoutée à la
liste des conditions de recrutement prévues dans
l'arrêté royal. Nous nous concerterons avec le
Conseil pour trouver un moyen de sortir de cette
impasse et de régulariser la situation du manager
ICT.
03.03 Servais Verherstraeten (CVP): De
arbeidsovereenkomst blijft dus bestaan. Op welke
rechtsgrond kan men echter de ICT-manager
betalen?
03.03 Servais Verherstraeten (CVP): Le contrat
de travail est donc maintenu. Mais sur quelle base
légale peut-on rémunérer ce manager ICT ?
22/11/2000
CRABV 50
COM 305
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
03.04 Minister Luc Van den Bossche : Er zijn
precedenten. Er is een vaststaande jurisprudentie.
Het Parlement moet hierin zijn verantwoordelijkheid
nemen. Indien de administratieve vereenvoudiging
en het e-government moeten worden ingevoerd,
moeten wij contractuelen kunnen aanwerven. Wij
hebben geen specialisten in huis, wij moeten ze
kunnen "kopen" op de markt. Ik geef het voorbeeld
van de security, die thans niet gegarandeerd is. Het
Parlement moet de nodige wettelijke instrumenten
aanreiken voor contractuele aanwervingen.
03.04 Luc Van den Bossche , ministre: Il y a des
précédents et il existe une jurisprudence constante.
Le Parlement doit assumer ses responsabilités.
Pour mener à bien la simplification administrative et
concrétiser le e-government, il faudra
obligatoirement se doter de la faculté de recruter
des contractuels. N'ayant pas de « spécialistes »
sous la main, il faut que nous puissions les
« acheter » sur le marché. Je vous livre l'exemple
qui me vient à l'esprit , celui de: la sécurité, qui n'est
actuellement pas garantie. Le Parlement doit nous
fournir les outils légaux nécessaires pour procéder
à des recrutements contractuels.
03.05 Servais Verherstraeten (CVP): Wij zitten op
dezelfde golflengte. Ik wil daarvoor pleiten, tegen de
idee van sommige van uw coalitiepartners in.
03.05 Servais Verherstraeten (CVP): Nous
sommes sur la même longueur d'onde. Je vous
rejoins, m'opposant ainsi à l'opinion défendue par
certains de vos partenaires gouvernementaux.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Mondelinge vraag van mevrouw Jacqueline
Herzet aan de minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen over
"het statuut en de loopbaan van de informatici-
ambtenaren" (nr. 2735)
04 Question orale de Mme Jacqueline Herzet au
ministre de la Fonction publique et de la
Modernisation de l'administration sur "le statut
de la carrière des informaticiens-agents de l'Etat"
(n° 2735)
04.01 Jacqueline Herzet (PRL FDF MCC): Het
koninklijk besluit van 12 november 1991 houdende
regeling van het statuut van de informatici-
ambtenaren van het Rijk werd vervangen door het
koninklijk besluit van 10 april 1995 houdende
vereenvoudiging van de loopbaan van sommige
ambtenaren van het Rijk die tot de niveaus 1 en 2+
behoren. Laatstgenoemd besluit schaft de vlakke
loopbaan af voor de informatici en de vertalers.

Tal van personen hebben na de publicatie van dat
koninklijk besluit bij de Raad van State een beroep
tot vernietiging ingediend en sommigen hebben
gelijk gekregen. De vertalers hebben hun vlakke
loopbaan, die nu uitdovend is voor degenen die in
dienst waren op de datum van de inwerkingtreding
van dat koninklijk besluit, teruggekregen.

Is het niet mogelijk een overgangsbepaling voor de
informatici-ambtenaren uit te werken? Is een nieuw
koninklijk besluit in voorbereiding en, zo ja, wanneer
zal het in werking treden? Ik heb met genoegen
naar uw verklaringen over de modernisering van het
bestuur geluisterd.

Denkt u kwaliteitsvolle ambtenaren te kunnen in
dienst nemen of behouden, wetende dat zij wat hun
loopbaan betreft helemaal geen vooruitzichten meer
hebben?
04.01 Jacqueline Herzet (PRL FDF MCC):
L'arrêté royal du 12 novembre 1991 organisant le
statut des agents-informaticiens de l'État a été
remplacé par celui du 10 avril 1995 portant
simplification de la carrière de certains agents de
l'État appartenant aux niveaux 1 et 2+, qui supprime
les carrières planes des informaticiens et des
traducteurs.



Parmi les nombreux recours en annulation
introduits au Conseil d'État après la publication de
cet arrêté royal, certains ont abouti et les
traducteurs ont récupéré leur carrière plane, qui est
maintenant en extinction pour ceux qui étaient en
service à la date d'entrée en vigueur de cet arrêté
royal.

Peut-on envisager une disposition transitoire pour
les agents-informaticiens ? Un nouvel arrêté royal
est-il en préparation et, si oui, quand donc sera-t-il
d'application ? Ceci dit, je suis heureuse de vous
avoir entendu parler de la modernisation de
l'administration.

Croyez-vous pouvoir recruter et conserver des
agents de qualité, sachant que leur carrière est
réduite à néant ?
04.02 Minister Luc Van den Bossche : Zoals ik u 04.02 Luc Van den Bossche , ministre: Comme je
CRABV 50
COM 305
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7
had beloofd, heb ik de Ministerraad onmiddellijk een
dossier voorgelegd met betrekking tot het
informaticapersoneel van het ministerie van
Financiën en de ambtenaren van het Rijk die tot de
niveaus 1 en 2+ behoren.

De beslissing werd uitgesteld. In het kader van het
Copernicusplan heb ik voorstellen geformuleerd. Ik
zal dat probleem opnemen in de allesomvattende
discussie over de bezoldiging van de ambtenaren
en de organisatie van hun loopbaan. Ik ben
afgestapt van het begrip "deskundige".
vous l'avais promis, j'ai immédiatement présenté au
Conseil des ministres un dossier relatif au
personnel informatique du ministère des Finances
et aux agents de l'État appartenant aux niveaux 1 et
2+.

La décision fut ajournée. Mais, dans le cadre du
plan Copernic, j'ai fait des propositions. J'intégrerai
ce problème dans le débat global relatif à la façon
de rémunérer les agents de nos services et
d'organiser leur carrière.
J'ai abandonné la notion d'expert.
Wij zullen eerst de criteria op basis waarvan de
functies kunnen worden "gewogen" en vervolgens
de lonen vaststellen.

Veiligheidsspecialisten zijn bijvoorbeeld schaars op
de Belgische arbeidsmarkt. Als de overheid ze wil
aantrekken, zal ze hen even goed moeten betalen
als de particuliere sector, waar ze anders blijven.
De bezoldigingsregeling moet bijgevolg worden
aangepast.
Nous allons établir certains critères selon lesquels
nous évaluerons le "poids" d'une fonction et alors
nous établirons une rémunération.

Sur le marché belge, les spécialistes en sécurité,
par exemple, sont peu nombreux. Si nous voulons
les engager, il faudra les payer comme dans le
privé, sinon ils ne viendront pas travailler chez nous.
Il faut donc changer le système de rémunération.
04.03 Jacqueline Herzet (PRL FDF MCC): Op
termijn heeft u gelijk. We zitten nu echter met
ambtenaren voor wie dit nadelig uitvalt. Kan niet in
een overgangsregeling worden voorzien?
04.03 Jacqueline Herzet (PRL FDF MCC): Vous
avez raison à terme. Mais les agents sont là et ont
été pénalisés. Ne peut-on envisager une disposition
transitoire ?
04.04 Minister Luc Van den Bossche : Een
tijdelijke oplossing is geen oplossing. Het heeft
geen zin energie te stoppen in iets dat niet blijvend
is.
04.04 Luc Van den Bossche , ministre: Une
solution provisoire n'est pas une solution. Il est
inutile de se fatiguer pour rien.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 16.22 uur.
La réunion publique de commission est levée à
16.22 heures.