CRABV 50 COM 275
CRABV 50 COM 275
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
V
OLKSVERTEGENWOORDIGERS
C
HAMBRE DES REPRÉSENTANTS
DE
B
ELGIQUE
B
EKNOPT
V
ERSLAG
C
OMPTE
R
ENDU
A
NALYTIQUE
C
OMMISSIE VOOR DE
I
NFRASTRUCTUUR
,
HET
V
ERKEER EN DE
O
VERHEIDSBEDRIJVEN
C
OMMISSION DE L
'I
NFRASTRUCTURE
,
DES
C
OMMUNICATIONS ET DES
E
NTREPRISES
PUBLIQUES
woensdag mercredi
18-10-2000 18-10-2000
10:12 uur
10:12 heures

18/10/2000
CRABV 50
COM 275
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
ii






























AGALEV-ECOLO
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP Christelijke
Volkspartij
FN Front
National
PRL FDF MCC
Parti Réformateur libéral ­ Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS Parti
socialiste
PSC Parti
social-chrétien
SP Socialistische
Partij
VLAAMS BLOK
Vlaams Blok
VLD
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000 Parlementair document van de 50e zittingsperiode + nummer
en volgnummer
DOC 50 0000/000
Document parlementaire de la 50e législature, suivi du n° et du
n° consécutif
QRVA
Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
Questions et Réponses écrites
CRIV
Integraal Verslag (op wit papier, bevat de bijlagen en het
beknopt verslag, met kruisverwijzingen tussen Integraal en
Beknopt Verslag)
CRIV
Compte Rendu Intégral (sur papier blanc, avec annexes et
CRA, avec renvois entre le CRI et le CRA)
CRIV
Voorlopige versie van het Integraal Verslag (op groen papier)
CRIV
Version Provisoire du Compte Rendu Intégral (sur papier vert)
CRABV Beknopt Verslag (op blauw papier)
CRABV Compte
Rendu Analytique (sur papier bleu)
PLEN
Plenum (witte kaft)
PLEN
Séance plénière (couverture blanche)
COM
Commissievergadering (beige kaft)
COM
Réunion de commission (couverture beige)
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Bestellingen :
Natieplein 2
1008 Brussel
Tel. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Commandes
:
Place de la Nation 2
1008 Bruxelles
Tél. : 02/ 549 81 60
Fax : 02/549 82 74
www.laChambre.be

e-mail : aff.generales@laChambre.be
CRABV 50
COM 275
18/10/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
i


INHOUD
SOMMAIRE
Samengevoegde mondelinge vragen van
1
Questions orales jointes de
1
- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
'de HSL-aansluiting van de luchthaven van
Zaventem' (nr. 2394)
1
- M. Bart Laeremans à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'la
liaison TGV à l'aéroport de Bruxelles-National'
(n° 2394)
1
- de heer Filip De Man aan de vice-eerste minister
en minister van Mobiliteit en Vervoer over 'de
spoorwegverbinding Zaventem-Antwerpen'
(nr. 2446)
1
- M. Filip De Man à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'la
liaison ferroviaire entre Bruxelles-National et
Anvers' (n° 2446)
1
Sprekers: Bart Laeremans, Filip De Man,
Isabelle Durant
, vice-eerste minister en
minister van Mobiliteit en Vervoer
Orateurs: Bart Laeremans, Filip De Man,
Isabelle Durant
, vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports
Mondelinge vraag van mevrouw Kristien Grauwels
aan de vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer over "de trekhaak"(nr.2433)
2
Question orale de Mme Kristien Grauwels au vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports sur "l'attache-remorque"(nr.2433)
2
Sprekers:
Kristien Grauwels, Isabelle
Durant, vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer
Orateurs:
Kristien Grauwels, Isabelle
Durant, vice-première ministre et ministre de
la Mobilité et des Transports
Mondelinge vraag van mevrouw Kristien Grauwels
aan de vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer over "de pendelparking te
Leuven" (nr. 2434)
2
Question orale de Mme Kristien Grauwels à la
vice-première ministre et ministre de la Mobilité et
des Transports sur "le parking pour navetteurs à
Louvain" (n° 2434)
2
Sprekers:
Kristien Grauwels, Isabelle
Durant, vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer
Orateurs:
Kristien Grauwels, Isabelle
Durant, vice-première ministre et ministre de
la Mobilité et des Transports
Mondelinge vraag van de heer Joos Wauters aan
de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer over "de weekendtreinen en P-treinen
op lijn 52"
3
Question orale de M. Joos Wauters à la vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports sur "les trains P et du week-end sur la
ligne 52"
3
Sprekers: Joos Wauters, Isabelle Durant,
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer
Orateurs: Joos Wauters, Isabelle Durant,
vice-première ministre et ministre de la
Mobilité et des Transports
Mondelinge vraag van de heer Daan Schalck aan
de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer over "de bedrijfsvervoerplan" (nr.
2444)
4
Question orale de M. Daan Schalck à la vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports sur "les plans de transports
d'entreprise" (n° 2444)
4
Sprekers: Daan Schalck, Isabelle Durant,
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer
Orateurs: Daan Schalck, Isabelle Durant,
vice-première ministre et ministre de la
Mobilité et des Transports
Mondelinge vraag van de heer Daan Schalck aan
de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer over "de eventuele schrapping van
een aantal rechtstreekse treinen tussen Gent en
de luchthaven van Zaventem" (nr 2445).
5
Question orale de M. Daan Schalck à la vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports sur "la suppression éventuelle d'un
certain nombre de trains directs entre Gand et
Bruxelles-National" (n° 2445).
5
Sprekers: Daan Schalck, Isabelle Durant,
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer
Orateurs: Daan Schalck, Isabelle Durant,
vice-première ministre et ministre de la
Mobilité et des Transports
Mondelinge vraag van mevr. Anne-Mie
Descheemaeker aan de vice-eerste minister en
minister van Mobiliteit en Vervoer over "het
5
Question orale de Mme Anne-Mie
Descheemaeker à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur
5
18/10/2000
CRABV 50
COM 275
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
ii
vliegveld van Wevelgem" (nr. 2463)
"l'aérodrome de Wevelgem" (n° 2463)
Sprekers: , Isabelle Durant, vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
Orateurs: , Isabelle Durant, vice-première
ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports
Samengevoegde mondelinge vragen van
6
Questions orales jointes de
6
- mevrouw Frieda Brepoels aan de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
'de achteruitkijkspiegels bij vrachtwagens.' (nr
2480)
6
- Mme Frieda Brepoels à la vice-première ministre
et ministre de la Mobilité et des Transports sur 'les
rétroviseurs installés sur les camions' (n° 2480)'
6
- de heer Jos Ansoms aan de vice-eerste minister
en minister van Mobiliteit en Vervoer over 'de
zogeheten "dobli-spiegels" voor vrachtwagens om
de dode hoek uit te schakelen.' (nr 2487)
6
- M. Jos Ansoms à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'les
rétroviseurs dits « anti-angle mort » installés sur
les camions' (n° 2487)'
6
- de heer Lode Vanoost aan de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
'de zogeheten "dobli-spiegels".' (nr 2494)
6
- M. Lode Vanoost à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'les
rétroviseurs dits « anti-angle mort » ' (n° 2494)'
6
- de heer Hugo Philtjens aan de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
'de zogeheten "dobli-spiegels".' (nr 2507)
6
- M. Hugo Philtjens à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'les
rétroviseurs dits « anti-angle mort » pour camions'
(n° 2507)'
6
Sprekers: Frieda Brepoels, voorzitter van
VU&ID-fractie, Jos Ansoms, Lode Vanoost,
Hugo Philtjens, Isabelle Durant
, vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
Orateurs: Frieda Brepoels, président du
groupe VU&ID , Jos Ansoms, Lode Vanoost,
Hugo Philtjens, Isabelle Durant
, vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et
des Transports
Mondelinge vraag van de heer Jos Ansoms aan
de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer over "werkgevers die zich verzekeren
om de verkeersboetes van hun werknemers te
betalen" (nr. 2495)
9
Question orale de M. Jos Ansoms à la vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports sur "les patrons qui prennent une
assurance destinée à couvrir les amendes
encourues par leurs employés" (n° 2495)
9
Sprekers: Jos Ansoms, Isabelle Durant,
vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer
Orateurs: Jos Ansoms, Isabelle Durant,
vice-première ministre et ministre de la
Mobilité et des Transports
Mondelinge vraag van de heer Francis Van den
Eynde aan de vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer over "de snel stijgende
criminaliteit in de spoorwegstations" (nr. 2454)
10
Question orale de M. Francis Van den Eynde à la
vice-première ministre et ministre de la Mobilité et
des Transports sur "le développement rapide de
la criminalité dans les gares" (n° 2454)
10
Sprekers:
Isabelle Durant, vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
Orateurs: Isabelle Durant, vice-première
ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports
CRABV 50
COM 275
18/10/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
1
COMMISSIE VOOR DE
INFRASTRUCTUUR, HET VERKEER
EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
COMMISSION DE
L'INFRASTRUCTURE, DES
COMMUNICATIONS ET DES
ENTREPRISES PUBLIQUES
van
WOENSDAG
18
OKTOBER
2000
10:00 uur
______
du
MERCREDI
18
OCTOBRE
2000
10:00 heures
______



De openbare vergadeirng wordt geopend om 10:12
uur door de heer Francis Van den Eynde, voorzitter
La réunion publique est ouverte à 10:12 heures par
M. Francis Van den Eynde, président
01 Samengevoegde mondelinge vragen van
- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over 'de HSL-aansluiting van de luchthaven van
Zaventem' (nr. 2394)
- de heer Filip De Man aan de vice-eerste minister
en minister van Mobiliteit en Vervoer over 'de
spoorwegverbinding Zaventem-Antwerpen'
(nr. 2446)
01 Questions orales jointes de
- M. Bart Laeremans à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'la
liaison TGV à l'aéroport de Bruxelles-National'
(n° 2394)
- M. Filip De Man à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'la
liaison ferroviaire entre Bruxelles-National et
Anvers' (n° 2446)
01.01 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Volgens
een studie van de NMBS is een aansluiting van
Zaventem op het HST­net niet mogelijk vóór 2008.
Tot dan zal de concurrentiepositie van Zaventem
zwaar worden geschaad. Ondertussen zijn er echter
nieuwe financiële perspectieven voorop gesteld
door de eerste minister.
De Brusselse Hoofdstedelijke Raad oordeelde dat
er in Schaarbeek beter geen HST-station zou
komen.

Zou het niet wenselijk zijn dat het nieuwe HST-
station in Zaventem komt? Acht de minister een
frequente stop van de HST in Zaventem mogelijk?
Wat zijn de ruimtelijke implicaties van de inplanting
van een nieuw HST-station?
Welke acties overweegt de minister om Zaventem
een directe en frequente aansluiting te geven op het
HST-net?
01.01 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Selon
une étude réalisée par la SNCB, il ne sera pas
possible de raccorder Zaventem au réseau TGV
avant 2008. Cette situation nuit évidemment à la
compétitivité de l'aéroport de Bruxelles-National.
Cela dit, le premier ministre a ouvert de nouvelles
perspectives financières. Le conseil de la Région de
Bruxelles-Capitale estime par ailleurs qu'il ne serait
pas opportun de construire une gare TGV à
Schaerbeek.

Ne pourrait-on envisager l'implantation de la
nouvelle gare TGV à Zaventem ? Le TGV pourrait-il
desservir Zaventem de façon régulière ? Quelles
sont les implications en matière d'aménagement du
territoire de la construction d'une nouvelle gare
TGV ? Quelles démarches la ministre compte-t-elle
entreprendre afin de doter Zaventem d'une liaison
directe et régulière avec le réseau TGV ?
01.02 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Op 15 juni
kondigde de minister aan geen beslissing te zullen
nemen over een spoorlijn Zaventem-Antwerpen
zonder studie over de mogelijkheden en tracés.
Beschikt zij nu over een verslag van de NMBS over
de contacten met de gewesten. Wat zijn de opties?
Wat zijn de plannen?
01.02 Filip De Man (VLAAMS BLOK): Le 15 juin
dernier, la ministre a annoncé qu'elle ne prendrait
pas de décision relative à une liaison ferroviaire
entre Zaventem et Anvers si elle ne pouvait pas
fonder cette décision sur une étude sur les diverses
possibilités et les tracés. Dispose-t-elle à présent
d'un rapport de la SNCB relatif aux contacts avec
18/10/2000
CRABV 50
COM 275
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
2
les Régions ? Quelles sont les différentes options ?
Quels sont les projets ?
01.03 Minister Isabelle Durant : Een HST-terminal
kan om verschillende technische redenen niet in
Zaventem. Een HST-station is wel mogelijk en zelfs
wenselijk. Er bestaan daartoe reeds concrete
plannen. Een nieuwe HST-terminal elders in
Brussel behoort in de toekomst wel tot de
mogelijkheden.

Omwille van capaciteitsbeperkingen kunnen niet
alle HST-treinen Zaventem aandoen. Het plan om
een ondergrondse HST-terminal aan te leggen in
Zaventem is utopisch en onbetaalbaar. Het
doortrekken van de spoorlijn van Zaventem naar
Antwerpen zal wel worden gerealiseerd. Op die
manier zal Zaventem niet langer een doodlopend
station zijn, waardoor de capaciteit kan toenemen.
De regeringsbeslissing van gisteren gaat ook over
de aansluiting van de luchthaven op het HST-net.

Het principe van de verbinding tussen de
luchthaven en de lijn Brussel-Antwerpen is
goedgekeurd, maar de zaak wordt nog bestudeerd.
Concrete plannen zijn er dus nog niet.
01.03 Isabelle Durant , ministre : Pour des raisons
d'ordre technique, il n'est pas possible d'aménager
un terminal TGV à Zaventem. En revanche, il est
envisageable, voire opportun, de construire une
gare TGV. Il existe même déjà des projets concrets
allant dans ce sens. Un nouveau terminal TGV,
implanté ailleurs à Bruxelles, pourrait être envisagé
dans le futur.

L'aéroport ne pourra être desservi que par un
nombre restreint de trains à grande vitesse, en
raison d'une capacité limitée. Le projet d'un terminal
TGV souterrain à Zaventem est tout simplement
utopique et financièrement inabordable. Par contre,
la liaison Zaventem-Anvers sera bel et bien
réalisée, si bien que Zaventem ne sera plus une
gare en cul-de-sac. Une augmentation de la
capacité sera alors possible.

La décision prise hier par le gouvernement porte
également sur le raccordement de l'aéroport au
réseau TGV.

Si le principe même d'un raccordement de
l'aéroport à la ligne Bruxelles-Anvers a été
approuvé, le dossier est cependant toujours à
l'étude. Il n'y a donc pas encore de projets concrets.
01.04 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Vóór
2008 komt er dus geen rechtstreekse verbinding. Ik
vrees dat het dan te laat zal zijn voor Zaventem.

Een tweede terminal is volgens de minister niet
haalbaar in Zaventem, maar wel elders. Waarom?
Als de keuze van Schaarbeek communautair
geïnspireerd is, dan zit men op het verkeerde spoor.
01.04 Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Il n'y
aura donc pas de liaison directe avant 2008. Je
crains que d'ici là, il ne soit trop tard pour
Zaventem.

Selon la ministre, la construction d'un deuxième
terminal n'est pas envisageable à Zaventem, mais
on pourrait par contre construire un deuxième
terminal ailleurs. Pourquoi donc ? Si le choix de
Schaerbeek est inspiré par des considérations
communautaires, on a pas choisi la bonne voie.
01.05 Filip De Man (VLAAMS BLOK): De minister
verklaart dat er nog verschillende onderzoeken
moeten komen vooraleer er een beslissing inzake
het tracé kan worden genomen. De minister heeft
niet geantwoord op mijn vraag inzake het beloofde
rapport van de NMBS.
01.05 Filip De Man (VLAAMS BLOK): La ministre
déclare qu'il faudra réaliser encore plusieurs études
avant de pouvoir trancher au sujet du tracé. La
ministre n'a pas répondu à ma question relative au
rapport promis par la SNCB.
01.06 Minister Isabelle Durant : Er zijn momenteel
geen nieuwe elementen, dus kan ik geen
bijkomende verklaringen doen.
01.06 Isabelle Durant , ministre : Il n'y a pour
l'instant pas d'éléments nouveaux, et je ne puis
donc faire d'autres commentaires.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
02 Mondelinge vraag van mevrouw Kristien 02 Question orale de Mme Kristien Grauwels au
CRABV 50
COM 275
18/10/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
3
Grauwels aan de vice-eerste minister en minister
van Mobiliteit en Vervoer over "de
trekhaak"(nr.2433)
vice-première ministre et ministre de la Mobilité
et des Transports sur "l'attache-
remorque"(nr.2433)
02.01 Kristien Grauwels (AGALEV-ECOLO): Het
fietsen wordt steeds meer een populaire
vrijetijdsbesteding. Daardoor vervoeren steeds
meer mensen hun fiets achteraan op hun auto.
Daartoe moeten ze een trekhaak plaatsen die elk
jaar naar de keuring moet. Daarbij vermeldt de
keuringsdienst dat het gaat om een trekhaak voor
aanhangwagens. Kan er bij de autokeuring geen
onderscheid gemaakt worden tussen een trekhaak
voor fietsen en een voor aanhangwagens?
02.01 Kristien Grauwels (AGALEV-ECOLO): La
pratique du vélo est un loisir en plein essor et le
nombre de personnes qui attachent leur vélo à
l'arrière de leur véhicule ne cesse d'augmenter.
Pour ce faire, elles doivent fixer à leur voiture une
attache-remorque et passer chaque année au
contrôle technique. Les services d'inspection
automobile considèrent qu'il s'agit d'attache-
remorques destinées à l'accrochage de remorques.
Les services d'inspection automobile ne pourraient-
ils faire une distinction entre une attache-remorque
pour vélo et pour remorque ?
02.02 Minister Isabelle Durant : Volgens het KB
van 15 december 1998 moeten vanaf 1 januari
1999 alle wagens uitgerust met een trekhaak
worden gekeurd. Mijn voorgangers hebben nog een
poging gedaan om de reglementering te verfijnen,
maar de formele goedkeuring van de Vlaamse en
Waalse regering is er nooit gekomen. De
wijzigingsbepalingen zijn mee geïntegreerd in een
nieuw ontwerp ­ KB met betrekking tot de
technische vereisten, maar dit ontwerp is mij nog
niet bezorgd en moet nog een hele procedure
doorlopen. Het ontwerp maakt een onderscheid
naar gelang van de bestemming van de trekhaak.
Mijn diensten onderzoeken hoe de wijziging zo snel
mogelijk kan worden doorgevoerd.
02.02 Isabelle Durant , ministre : L'arrêté royal du
15 décembre 1998 stipule qu'à partir du 1
er
janvier
1999, tous les véhicules équipés d'une attache-
remorque doivent passer le contrôle technique. Mes
prédécesseurs avaient encore tenté d'affiner cette
réglementation mais, ils n'ont jamais obtenu
l'accord formel des gouvernements flamand et
wallon. Les modifications ont à présent été
intégrées dans un nouveau projet d'arrêté royal
concernant les conditions techniques auxquelles
doivent répondre les véhicules. Cet arrêté ne m'a
cependant pas encore été transmis et doit encore
passer par toute la procédure. Cet arrêté établit une
distinction entre les différents usages qu'il est fait de
l'attache-remorque. Mes services examinent
actuellement comment cette modification pourrait
être mise en oeuvre le plus rapidement possible.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
03 Mondelinge vraag van mevrouw Kristien
Grauwels aan de vice-eerste minister en minister
van Mobiliteit en Vervoer over "de pendelparking
te Leuven" (nr. 2434)
03 Question orale de Mme Kristien Grauwels à la
vice-première ministre et ministre de la Mobilité
et des Transports sur "le parking pour navetteurs
à Louvain" (n° 2434)
03.01 Kristien Grauwels (AGALEV-ECOLO): In
Leuven wil de NMBS een pendelparking voor 2.500
voertuigen aanleggen. De realisatie van een grote
pendelparking moet kaderen binnen een
mobiliteitsplan, maar dat is nog in opmaak.
Bovendien zal de pendelparking nog meer
autoverkeer aantrekken in een gebied dat dagelijks
al te kampen heeft met structurele files. Ten slotte
staat er op de plaats waar de parking moet komen
een NMBS-museumbewaarplaats met waardeval
historisch materiaal.

Zal de minister de pendelparking goedkeuren
zonder het mobiliteitsplan voor Leuven af te
03.01 Kristien Grauwels (AGALEV-ECOLO): La
SNCB prévoit l'aménagement à Louvain d'un
parking pouvant accueillir 2500 voitures de
navetteurs. Ce projet s'inscrit dans un plan de
mobilité encore en élaboration.

L'aménagement de ce parking attirera encore
davantage de voitures vers une zone déjà
confrontée à des files quotidiennes. L'endroit prévu
pour le parking est actuellement occupé par un
dépôt du musée de la SNCB où est conservé du
matériel historique précieux.

La ministre approuvera-t-elle l'aménagement du
18/10/2000
CRABV 50
COM 275
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
4
wachten? Wat zal er met de museumbewaarplaats
gebeuren?
parking pour navetteurs sans attendre l'approbation
du plan de mobilité de Louvain ? Qu'adviendra-t-il
du dépôt du musée ?
03.02 Minister Isabelle Durant : Het mobiliteitsplan
van Leuven is nog niet goedgekeurd. De
pendelparking maakt deel uit van dit plan.
Bovendien moet er nog een haalbaarheidsstudie
worden uitgevoerd over de pendelparking. De
minister van Mobiliteit heeft geen beslissingsmacht
over het plan van de pendelparking. Ik moet het
beheerplan van de NMBS goedkeuren.

In Leuven hebben heel wat historische rijtuigen een
voorlopig onderdak gevonden in afwachting van een
nationaal spoorwegmuseum. Het probleem van de
museumbewaarplaats is zeer complex omdat er
heel wat instanties bij betrokken zijn. Ik ben blij dat
mevrouw Grauwels mijn aandacht op de materie
heeft gevestigd. Maar ook op dit vlak heb ik als
minister geen beslissingsmacht.
03.02 Isabelle Durant , ministre : Le plan de
mobilité de Louvain n'a pas encore été approuvé.
Le parking pour navetteurs doit figurer dans ce plan.
En outre, le parking doit encore faire l'objet d'une
étude de faisabilité. Si l'approbation du plan de
gestion de la SNCB relève de ma compétence, il
n'en va pas de même pour le plan d'aménagement
du parking.

En attendant la création d'un musée national des
chemins de fer, de nombreuses voitures historiques
ont été mises en dépôt à Louvain. Le problème du
dépôt du musée est très complexe étant donné que
de nombreuses instances sont concernées. Je me
réjouis du fait que Mme Grauwels ait attiré mon
attention sur ce point, même si je ne dispose pas de
pouvoirs décisionnels dans ce domaine.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
04 Mondelinge vraag van de heer Joos Wauters
aan de vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer over "de weekendtreinen en
P-treinen op lijn 52"
04 Question orale de M. Joos Wauters à la vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports sur "les trains P et du week-end sur la
ligne 52"
04.01 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO): De
heropening van de stopplaats te Ruisbroek-
Sauvegarde is een positieve beslissing en kent
succes. De NMBS beloofde ook weekeindtreinen op
lijn 52 en er is ook nood aan bijkomende P-treinen.
Worden weekeind- en P-treinen gepland? Werd het
doortrekken van de lijn 52 naar Dendermonde al
onderzocht?
04.01 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO)
:La
réouverture de l'arrêt Ruisbroek-Sauvegarde est
une bonne décision qui rencontre par ailleurs un
beau succès. La SNCB avait également annoncé
des trains durant le week-end sur la ligne ainsi que
des trains-P supplémentaires. Les trains pendant le
week-end et les trains-P sont-ils prévus ? A-t-on
déjà envisagé le prolongement de la ligne 52
jusqu'à Termonde?
04.02 Minister Isabelle Durant : Door de werken
die aan de gang zijn is de capaciteit van de
verbinding met Antwerpen-Centraal beperkt.
Het huidig aanbod voldoet aan de behoefte, zodat
er niet meteen bijkomende P-treinen zullen worden
ingelegd. Het aanbod zal de vraag volgen.
Het doortrekken van lijn 52 wordt nog bestudeerd.
Er is een eerste stap gezet, een tweede zal volgen.
04.02 Isabelle Durant , ministre :La capacité de la
liaison avec Anvers-Central est limitée en raison
des travaux en cours. L'offre actuelle répond à la
demande et par conséquent, les trains-P
supplémentaires ne seront pas immédiatement
prévus. L'offre suivra la demande. Le prolongement
de la ligne 52 est encore à l'étude. Un premier pas
a été fait à cet égard et le second pas suivra.
04.03 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO): Ik blijf
aandringen op spoed. Men moet inspelen op de
behoeften. Op het doortrekken van lijn 52 naar
Dendermonde zal ik later terugkomen.
04.03 Joos Wauters (AGALEV-ECOLO): J'insiste
pour qu'on fasse diligence. Il faut réponder aux
besoins. Je reviendrai ultérieurement sur la
question du prolongement de la ligne 52 jusqu'à
Dendermonde.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
CRABV 50
COM 275
18/10/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
5
05 Mondelinge vraag van de heer Daan Schalck
aan de vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer over "de
bedrijfsvervoerplan" (nr. 2444)
05 Question orale de M. Daan Schalck à la vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports sur "les plans de transports
d'entreprise" (n° 2444)
05.01 Daan Schalck (SP): De minister zei net vóór
het reces dat aan de sociale partners advies werd
gevraagd over de bedrijfsvervoerplannen. Het VEV
beweert nu dat de minister zou afgestapt zijn van de
idee om de vervoerplannen verplichtend te maken.
Klopt dat bericht? Wanneer worden de adviezen
verwacht? Hebben andere sociale partners ook al
een standpunt ingenomen?
05.01 Daan Schalck (SP): A la veille des vacances
parlementaires, la ministre a déclaré qu'elle avait
invité les interlocuteurs sociaux à rendre un avis à
propos des plans de transports d'entreprise. Le
VEV affirme à présent que la ministre aurait
renoncé à rendre ces plans obligatoires. Cette
information est-elle exacte ? Quand les avis seront-
ils rendus ? D'autres partenaires sociaux ont-ils
déjà fait connaître leur point de vue ?
05.02 Minister Isabelle Durant : De Centrale Raad
voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad
hebben op 21 september 2000 hun advies bekend
gemaakt.
Ik ben niet van plan om de vervoersplannen op het
niveau van de werkgevers verplichtend te maken.
Een vervoersplan van een bedrijf kan op lokaal vlak
wel effect hebben, maar op Vlaams niveau hebben
lokale initiatieven geen gevolgen.

Er zal een plan van mobiliteitsbeheer worden
opgesteld. Verder zullen er een drietal fasen worden
doorlopen vooraleer een plan wordt opgesteld:
namelijk het opstellen van een diagnose, verplicht
voor alle bedrijven met meer dan 100 werknemers;
het formuleren van doelstellingen en ten slotte het
uitvoeren van de maatregelen.

Ik hoop op korte termijn een voorstel van project
klaar te hebben. Dit zal dan in deze commissie
uitgebreid worden besproken.
05.02 Isabelle Durant , ministre : Les avis du
Conseil central de l'économie et du Conseil national
du travail ont été rendus publics le 21 septembre
2000. Je n'ai nullement l'intention de rendre
obligatoires les plans de transports d'entreprise.
Ceux-ci peuvent avoir un effet sur le plan local mais
les initiatives locales n'ont aucune conséquence au
niveau flamand.


Un plan pour la gestion de la mobilité sera établi. Il
sera précédé de trois phases : l'établissement d'un
diagnostic, obligatoire pour les entreprises comptant
plus de 100 travailleurs, la définition d'objectifs et
la mise en oeuvre des mesures.



J'espère qu'une proposition de projet sera prête à
court terme. En tout cas, ce projet fera l'objet d'un
examen approfondi en commission
05.03 Daan Schalck (SP): Ik hoop dat de bedrijven
zullen worden verplicht om mee te werken aan de
diagnosefase. De overheid moet rekening houden
met mobiliteitsaspecten bij het toekennen van
vergunningen. Wanneer zal de minister een
ontwerp indienen ?
05.03 Daan Schalck (SP): J'espère que les
entreprises seront obligées de collaborer à la phase
du diagnostic. Les pouvoirs publics doivent tenir
compte des aspects relatifs à la mobilité lors de
l'octroi d'autorisations. Quand la ministre déposera-
t-elle un projet en la matière ?
05.04 Minister Isabelle Durant : De verplichtingen
moeten goed worden gedefinieerd. Gent geeft een
goed voorbeeld met betrekking tot initiatieven in
verband met bedrijfsmobiliteit. Er moeten
initiatieven worden genomen door verschillende
niveaus.
Het is niet de bedoeling dat er - soms inefficiënte -
bijkomende "lagen" worden gecreëerd die de hele
problematiek alleen maar complexer zouden
maken. Goede initiatieven moeten worden
aangemoedigd, niet afgeremd.
05.04 Isabelle Durant , ministre : Il convient de
bien définir les obligations. La ville de Gand a donné
le bon exemple en ce qui concerne des initiatives
en matière de mobilité au niveau des entreprises. Il
faut prendre des initiatives à différents niveaux. (Il
ne faut pas créer des «couches» supplémentaires
parfois inefficaces qui se superposent et risquent
d'augmenter la complexité de cette problématique.
Il s'agit d'encourager les bonnes initiatives, et non
de les freiner.
18/10/2000
CRABV 50
COM 275
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
6
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
06 Mondelinge vraag van de heer Daan Schalck
aan de vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer over "de eventuele
schrapping van een aantal rechtstreekse treinen
tussen Gent en de luchthaven van Zaventem" (nr
2445).
06 Question orale de M. Daan Schalck à la vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports sur "la suppression éventuelle d'un
certain nombre de trains directs entre Gand et
Bruxelles-National" (n° 2445).
06.01 Daan Schalck (SP): Volgens het
beheerscontract moet de NMBS de
complementariteit tussen het HST-verkeer en de
luchthaven van Zaventem garanderen.

Door de werken aan de lijn 36 tussen Leuven en
Brussel worden de IC-treinen Tongeren-kust
omgeleid en ontstaan er capaciteitsproblemen. Dat
zal nog verergeren als de HST-treinen naar
Zaventem zullen rijden.
Vindt de minister het verantwoord dat het
binnenlands verkeer moet lijden onder de HST-
verbinding Parijs-Zaventem?
06.01 Daan Schalck (SP): Aux termes du contrat
de gestion, la SNCB est tenue de garantir la
complémentarité entre le TGV et de l'aéroport de
Zaventem.

A la suite des travaux effectués sur la ligne 36 entre
Louvain et Bruxelles, les trains IC reliant Tongres à
la côte sont déviés, ce qui entraîne des problèmes
de capacité. Ces problèmes ne feront d'ailleurs que
s'aggraver lorsque le TGV desservira Zaventem.
Est-il justifiable, aux yeux de la ministre, que le
trafic intérieur pâtisse de la liaison TGV Paris-
Zaventem ?
06.02 Minister Isabelle Durant : In het verslag over
de technische en commerciële haalbaarheid van
HST-treinen naar Zaventem pleit de NMBS tegen
het inleggen van deze verbindingen. De gevolgen
voor het binnenlands verkeer zouden te zwaar zijn.


Mij lijkt de conclusie onvoldoende. Op 14
september vergaderden Sabena en de NMBS. Er
wordt verder gezocht naar een verbinding zonder
gevolgen voor het binnenlands verkeer.

Tegen 15 november wordt een nieuw rapport
verwacht. Daarna kunnen wij de zaak opnieuw
bespreken.
06.02 Isabelle Durant , ministre : Dans le rapport
de faisabilité technique et commerciale de la mise
en service d'une ligne TGV vers Bruxelles-national,
la SNCB s'oppose à la réalisation d'une telle liaison,
en invoquant les effets par trop néfastes pour le
trafic intérieur.

Cette conclusion ne me satisfait pas. Le 14
septembre dernier, la Sabena et la SNCB se sont
réunies. On continue à rechercher une solution qui
ne nuise pas au trafic intérieur.

Un nouveau rapport devra être présenté d'ici le 15
novembre. Nous pourrons ensuite rediscuter du
problème.
06.03 Daan Schalck (SP): Het is belangrijk dat het
binnenlands vervoer niet lijdt onder een HST-stop in
Zaventem.
06.03 Daan Schalck (SP): Il importe de préserver
le trafic intérieur de nuisances éventuelles dues à
un arrêt du TGV à Zaventem.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
07 Mondelinge vraag van mevr. Anne-Mie
Descheemaeker aan de vice-eerste minister en
minister van Mobiliteit en Vervoer over "het
vliegveld van Wevelgem" (nr. 2463)
07 Question orale de Mme Anne-Mie
Descheemaeker à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur
"l'aérodrome de Wevelgem" (n° 2463)
07.01 Anne Marie Descheemaeker (AGALEV-
ECOLO): Op 1 augustus laatstleden voerde het
Bestuur der Luchtvaart een inspectie uit op het
vliegveld van Wevelgem. Er werden verschillende
overtredingen van de veiligheidsvoorschriften
vastgesteld.
07.01 Anne Marie Descheemaeker (AGALEV-
ECOLO): Le 1
er
août dernier, l'Administration de
l'Aéronautique a effectué une visite d'inspection à
l'aérodrome de Wevelgem. Différentes infractions
aux consignes de sécurité ont été constatées.
CRABV 50
COM 275
18/10/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
7

Er moest een voorlopige afsluiting worden
geplaatst. Aan de poort moest een wachter plaats
vatten. Niettemin werd bij een bezoek op 11
september vastgesteld dat de verplichtingen
absoluut niet werden nageleefd. Ondertussen werd
een aanvraag ingediend om het aantal
nachtvluchten te mogen opvoeren.

Welke maatregel zal de minister nemen om een
einde te stellen aan de onveilige en onwettige
situatie?
Une clôture provisoire aurait dû être installée autour
de l'aérodrome. Un garde devait être en faction
devant le portail d'entrée. Lors d'une visite effectuée
le 11 septembre, il a été constaté que ces
obligations n'étaient absolument pas respectées.
Entre-temps, une demande visant à augmenter le
nombre de vols de nuit a été introduite.

Quelles mesures la ministre compte-t-elle prendre
pour mettre un terme à cette situation à la fois
dangereuse et illégale ?

07.02 Minister Isabelle Durant : Op 5 oktober werd
een nieuwe inspectie uitgevoerd. Er werden geen
inbreuken vastgesteld met betrekking tot de
toegankelijkheid aan de noorderzijde. Van 8 uur tot
19.30 uur is er controle op de toegang. De
controlepost staat in verbinding met de
controletoren. Tegen 10 november 2000 zal er een
toegangspoort worden geplaatst.
07.02 Isabelle Durant , ministre : Une nouvelle
inspection a été menée le 5 octobre dernier.
Aucune infraction n'a été constatée concernant
l'accessibilité du côté nord l'accès est contrôlé de 8
à 19 heures 30. Le poste de garde est en contact
avec la tour de contrôle. Pendant la journée, des
cônes sont installés et la nuit, des barrières Nadar
barrent l'entrée. Un portail d'accès devrait être
installé d'ici le 10 novembre 2000.
07.03 Anne Marie Descheemaeker (AGALEV-
ECOLO): Het bewakingssysteem aan de noordzijde
is erg primitief. De grote toegangspoort staat altijd
open. Als er een uitbreiding komt van de
nachtvluchten, welke controle zal er dan zijn?
07.03 Anne Marie Descheemaeker (AGALEV-
ECOLO): Le système de surveillance côté nord est
particulièrement rudimentaire. Le portail d'accès
principal reste toujours ouvert. SI le nombre de vols
de nuit devait s'accroître, quel type de contrôle
envisage-t-on d'instaurer ?
07.04 Minister Isabelle Durant : Ik hoop dat de
controle efficiënter zal zijn na de plaatsing van de
poort. Er zijn voldoende elektronische
hulpmiddelen.
07.04 Isabelle Durant , ministre : J'espère que les
contrôles seront plus efficaces après l'installation de
ce portail. Les dispositifs électroniques sont
suffisants.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
08 Samengevoegde mondelinge vragen van
- mevrouw Frieda Brepoels aan de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over 'de achteruitkijkspiegels bij vrachtwagens.'
(nr 2480)
- de heer Jos Ansoms aan de vice-eerste minister
en minister van Mobiliteit en Vervoer over 'de
zogeheten "dobli-spiegels" voor vrachtwagens
om de dode hoek uit te schakelen.' (nr 2487)
- de heer Lode Vanoost aan de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over 'de zogeheten "dobli-spiegels".' (nr 2494)
- de heer Hugo Philtjens aan de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over 'de zogeheten "dobli-spiegels".' (nr 2507)
08 Questions orales jointes de
- Mme Frieda Brepoels à la vice-première ministre
et ministre de la Mobilité et des Transports sur
'les rétroviseurs installés sur les camions'
(n° 2480)'
- M. Jos Ansoms à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'les
rétroviseurs dits « anti-angle mort » installés sur
les camions' (n° 2487)'
- M. Lode Vanoost à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'les
rétroviseurs dits « anti-angle mort » ' (n° 2494)'
- M. Hugo Philtjens à la vice-première ministre et
ministre de la Mobilité et des Transports sur 'les
rétroviseurs dits «
anti-angle mort
» pour
camions' (n° 2507)'
08.01 Frieda Brepoels (VU&ID): Jaarlijks sterven
er een tiental fietsers of voetgangers ten gevolge
08.01 Frieda Brepoels (VU&ID): On déplore
chaque année parmi les cyclistes ou les piétons
18/10/2000
CRABV 50
COM 275
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
8
van de zogenaamde "dode hoek" bij rechts
afslaande vrachtwagens. Een oplossing hiervoor
biedt de zogenaamde dobli-spiegel met
reflectieverandering. In Nederland worden die
spiegelsystemen gesubsidieerd. Op Europees vlak
wordt gestreefd naar een stimulering van die
spiegels maar dat kan lang duren. Daarom pleit ik
voor een Belgische beslissing. Is de minister
daartoe bereid? Zal zij een subsidieregeling
uitvaardigen zoals in Nederland? Wil zij het
technisch reglement wijzigen? Wat zal zij
voorstellen aan de Europese Raad.

quelque dix tués, victimes de l' « angle mort », un
défaut des rétroviseurs des camions qui tournent à
droite. Les miroirs de type Dobli, qui modifient
l'angle de réflexion, constituent une solution à ce
problème. Aux Pays-Bas, ce système de
rétroviseurs est subsidié.. On envisage de le
promouvoir au niveau européen mais cela peut
prendre longtemps. Je préconise dès lors une
décision au niveau belge. La ministre est-elle
disposée à prendre cette décision ? Compte-t-elle
instaurer un régime de subventions analogue à
celui qui existe aux Pays-Bas ? Envisage-t-elle une
modification du règlement technique ? Que compte-
t-elle proposer au Conseil européen ?
08.02 Jos Ansoms (CVP): In mei heeft de minister
zich ertoe verbonden om de problematiek van de
dode hoek aan te kaarten op Europees niveau en
tijdens het Belgisch Europese voorzitterschap een
adequate uitrusting van vrachtwagens te realiseren.
De minister zou ook uitzoeken of een adequate
uitrusting door middel van een subsidiëring kan
worden aangemoedigd.

Hoeveel ongevallen gebeurden er in 1999 met
betrokkenheid van rechts afslaande vrachtwagens?
Heeft de minister het probleem al op Europees
niveau aangekaart? Met welk resultaat? Wordt een
Europese verplichting tot adequate uitrusting van
vrachtwagens effectief voorbereid? Wat is de stand
van zaken?
Wordt er in de begroting 2001 in een tussenkomst
voorzien voor de vrijwillige installatie van dobli-
spiegels.
08.02 Jos Ansoms (CVP): En mai, la ministre
s'était engagée à faire étudier le problème de
l'angle mort au niveau européen et à prévoir un
équipement approprié pour les poids-lourds sous la
présidence belge. Elle avaity également indiqué
qu'elle ferait examiner la possibilité d'encourager
l'acquisition de tels équipements t par le biais de
subventions.

Combien a-t-on dénombré en 1999 d'accidents
impliquant des poids-lourds virant à droite? La
ministre a-t-elle déjà évoqué la question au niveau
européen
? Avec quels résultats
? Une
réglementation imposant un équipement approprié
est-elle effectivement en préparation au niveau
européen ? Où en est ce dossier ? Le budget pour
2001 prévoit-il une intervention en cas d'installation
volontaire de miroirs de type Dobli ?

08.03 Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO): De
combinatie van werkdruk en gewenning zorgt voor
heel wat dodelijke ongevallen bij riskante
manoeuvers. Veel vrachtwagenbestuurders zijn zich
onvoldoende bewust van het probleem. Ook de
opleiding besteedt er geen aandacht aan. Ik pleit
voor concrete maatregelen.
08.03 Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO): De
nombreux accidents mortels survenus à la suite
d'une manoeuvre risquée sont dus à l'effet combiné
de la pression du travail et de la routine. Bon
nombre de camionneurs n'ont pas suffisamment
conscience du problème, qui n'est d'ailleurs pas
abordé durant leur formation. Je plaide pour des
mesures concrètes.
08.04 Hugo Philtjens (VLD): België is een
transitland voor vele vrachtwagens. Onze veiligheid
zou erop vooruitgaan mochten die wagens uitgerust
zijn met dobli-spiegels. In Nederland is er daarvoor
een subsidieregeling. Bovendien pleit ik voor een
rationelere signalisatie, vooral aan de kruispunten
en voor een betere wegenmarkering. Kleine
ingrepen kunnen vaak veel verbeteren. Wij moeten
de verkeersveiligheid in zijn geheel aanpakken, ook
via de invoering van de dobli-spiegels. Denkt de
minister aan een subsidiering ervan.
08.04 Hugo Philtjens (VLD): Un nombre important
de camions transitent par la Belgique. Si tous ces
véhicules étaient équipés de rétroviseurs Dolbi,
notre sécurité routière s'en trouverait améliorée.
Aux Pays-Bas, l'installation de ces rétroviseurs est
subsidiée. En outre, une signalisation plus
rationnelle s'impose, surtout aux carrefours. La
sécurité routière doit faire l'objet d'une approche
globale, comprenant entre autres l'installation de
rétroviseurs anti-angle mort. La ministre envisage-t-
elle leur subventionnement ?
CRABV 50
COM 275
18/10/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
9
08.05 Minister Isabelle Durant : In 1999 vonden 55
letselongevallen plaats met betrekking tot rechts
afslaande vrachtwagens en fietsers. Dertien fietsers
vonden daarbij de dood. We hebben deze cijfers
niet nodig om ons te realiseren dat dit een ernstig
probleem is.

Ik heb reeds verschillende contacten gehad met
mijn Europese collega's. Ook met de constructeurs
van vrachtwagens heb ik contact gehad. Ik hoop
door op beide vlakken druk uit te oefenen een
Europese regelgeving tot stand te brengen.

Vorige week vond er overleg plaats tussen het BIVV
en mijn administratie. Er werd een projectvoorstel
vooropgesteld, dat gebaseerd is op de Nederlandse
aanpak. Verschillende overlegpartners zullen
worden samengeroepen om samen te werken aan
het project en om financiële bijdragen van hen te
verkrijgen. Ik denk vooral aan de transport- en
verzekeringssector.
08.05 Isabelle Durant , ministre : En 1999, on a
dénombré 55 accidents avec blessés provoqués
par des camions tournant à droite et heurtant un
cycliste. Ces accidents ont causé la mort de 13
cyclistes. Il est évident qu'il s'agit d'un problème
grave.

J'ai déjà eu plusieurs contacts avec mes collègues
européens, ainsi qu'avec les constructeurs de
camions. J'espère pouvoir faire pression sur ces
deux fronts afin de mettre en place une
réglementation européenne en la matière.

La semaine dernière, mon administration et l'IBSR
se sont concertés. À cette occasion, une
proposition de projet calquée sur l'approche
néerlandaise a été présentée. Divers partenaires, et
plus particulièrement les secteurs des assurances
et du transport, seront invités à collaborer au projet,
notamment sur le plan financier.
Momenteel is er een werkgroep die concrete inhoud
aan het project moet geven en voorstellen tot
financiële bijdragen moet formuleren. Ik denk dat
we deze bijdragen moeten aanmoedigen en niet
vrijblijvend moeten maken.

De beroepsorganisaties gaan principieel akkoord
met de problematiek, maar vragen van de overheid
een financiële bijdrage.

De opleiding van nieuwe vrachtwagenchauffeurs
kan inderdaad zeer belangrijk zijn bij de
bewustmaking van het probleem.



Het Nederlands voorbeeld wordt bekeken. Ik laat
onderzoeken welke middelen kunnen worden
vrijgemaakt voor een subsidieregeling. Nederland
heeft in de begroting 2000 een bedrag van 1,1
miljoen gulden ingeschreven voor een subsidie van
maximum vijftig procent. Een overheidsbijdrage kan
een bijdrage van de sector slechts aanvullen. Ik
hoop dat op Europees vlak het Belgische
voorzitterschap voor een regeling zal zorgen.

Un groupe de travail a été chargé de définir le
contenu concret du projet et de formuler des
propositions en matière de financement. Je pense
qu'une contribution financière du secteur doit être
non seulement encouragée, mais également
rendue obligatoire.

En principe, les organisations professionnelles ne
sont pas opposées à cette idée mais demandent
une participation des pouvoirs publics.

La formation des futurs chauffeurs de poids lourds
peut, en effet, contribuer dans une large mesure à
une prise de conscience du problème par les
intéressés.

La réglementation en vigueur aux Pays-Bas est
actuellement à l'étude. J'ai demandé
que l'on
examine quels moyens peuvent être dégagés en
faveur de subsides. Le budget néerlandais pour l'an
2000 prévoit une subvention à concurrence de
cinquante pour cent maximum et pour un montant
total de 1, 1 million de florins. Une intervention
publique peut uniquement venir en complément des
efforts fournis par le secteur. J'espère que dans le
cadre de la présidence belge de l'Union
européenne, nous parviendrons à élaborer une
réglementation en la matière.
08.06 Frieda Brepoels (VU&ID): Ik begrijp dat de
sector zelf andere problemen naar voor schuift,
maar de minister moet de verkeersveiligheid voorop
stellen. Een groene minister zou meer moeten
08.06 Frieda Brepoels (VU&ID): Je comprends
que le secteur lui-même mette en avant d'autres
problèmes, mais la ministre doit accorder la priorité
à la sécurité routière. Une ministre écologiste
18/10/2000
CRABV 50
COM 275
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
10
doen. De begroting bevat niets op het vlak van
verkeersveiligheid. Veel zou een initiatief nochtans
niet kosten.
devrait cependant en faire davantage. Le budget ne
comporte aucune mesure relative à la sécurité
routière. Une initiative en la matière ne devrait
cependant pas être très onéreuse.
08.07 Jos Ansoms (CVP): Per maand wordt één
fietser doodgereden door een gebrek aan
zichtbaarheid vanuit vrachtwagens. De minister
doet vrijwel niets voor de verkeersveiligheid. Dat is
toch wel ernstig. De minister verbindt zich blijkbaar
niet om die dobli-spiegels verplichtend te maken en
verwijst naar de transportsector. Ofwel verandert de
minister het geweer van schouder ofwel gaan we in
de toekomst het non-beleid van de minister
aanklagen.
08.07 Jos Ansoms (CVP): Chaque mois, un
cycliste se fait écraser dans des circonstances liées
au manque de visibilité dans les camions. La
ministre n'entreprend quasiment rien pour améliorer
la sécurité routière. C'est grave ! La ministre ne
semble pas prête à s'engager à rendre obligatoire
les rétroviseurs dits « anti-angle mort », et renvoie
aux transporteurs. Soit la ministre change son fusil
d'épaule, soit nous allons à l'avenir dénoncer la
politique de la ministre.
08.08 Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO): Ook
heel wat fietsers beseffen het risico aan kruispunten
niet.

De grootste oorzaak van de onveiligheid is de
infrastructuur. De transportsector vraagt om
subsidies. Dat ontslaat de sector niet van zijn
verantwoordelijkheid. Er moet ook iets worden
gedaan aan de werkdruk.

De federale overheid kan iets doen aan de
technische voorschriften. We moeten ons richten
naar het Nederlandse voorbeeld.
08.08 Lode Vanoost (AGALEV-ECOLO):
Nombreux sont les cyclistes qui ne se rendent pas
compte du danger qu'ils courent aux carrefours.

La cause principale de l'insécurité routière est
l'infrastructure. Le secteur des transports réclame
des subventions. Or, cela ne le décharge pas de
ses responsabilités. Il faut réduire la charge du
travail.

Le gouvernement fédéral peut adapter les
prescriptions techniques. Nous devons suivre
l'exemple néerlandais.
08.09 Hugo Philtjens (VLD): Waarom hebben de
vorige regeringen niets gedaan? De heer Ansoms
had bij de vorige regering moeten aankloppen.

Sommige dossiers hebben tijd nodig. De minister
heeft er al aandacht aan besteed. Ik dring erop aan
dat de nodige middelen ter beschikking worden
gesteld. Ook op het vlak van infrastructuur,
signalisatie en opleiding moet er iets gebeuren.
08.09 Hugo Philtjens (VLD): Pourquoi les
gouvernements précédents n'ont-ils rien fait ? M.
Ansoms aurait dû s'adresser au gouvernement
précédent.

Le règlement de certains dossiers requiert du
temps. La ministre s'occupe du problème. J'insiste
pour que les moyens nécessaires soient dégagés.
Certaines mesures doivent également être prises
en matière d'infrastructure, de signalisation et de
formation.
08.10 Minister Isabelle Durant : Als men het
Nederlands systeem overneemt zal een budget van
334 miljoen tot 2 miljard nodig zijn. Dit is heel wat
meer dan 25 miljoen.

Een bijdrage van de sector is zeer belangrijk ook in
het kader van een bewustmaking.

De veiligheid van de fietsers is niet alleen van dit
probleem afhankelijk. Ik wil een algemene oplossing
voor het veiligheidsprobleem.

Een bijdrage van de Staat kan in overweging
worden genomen, maar het gaat dan om een
08.10 Isabelle Durant , ministre : Si nous
adoptons le système en vigueur aux Pays-Bas, un
budget de 334 millions à 2 milliards sera
nécessaire. C'est un montant beaucoup plus
important que 25 millions.

Une contribution du secteur est importante,
notamment dans le cadre de la prise de conscience
du problème.

La sécurité des cyclistes ne dépend pas
uniquement de ce problème-ci. Je voudrais trouver
une solution globale à ce problème.
CRABV 50
COM 275
18/10/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
11
prikkel. Zonder medewerking van de sector kan er
geen echte oplossing dat stand worden gebracht.
Une contribution des pouvoirs publics peut être
envisagée mais dans ce cas, il s'agira d'un
encouragement. Une bonne solution ne peut être
dégagée sans la coopération du secteur.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
09 Mondelinge vraag van de heer Jos Ansoms
aan de vice-eerste minister en minister van
Mobiliteit en Vervoer over "werkgevers die zich
verzekeren om de verkeersboetes van hun
werknemers te betalen" (nr. 2495)
09 Question orale de M. Jos Ansoms à la vice-
première ministre et ministre de la Mobilité et des
Transports sur "les patrons qui prennent une
assurance destinée à couvrir les amendes
encourues par leurs employés" (n° 2495)
09.01 Jos Ansoms (CVP): Werkgevers zijn
burgerlijk aansprakelijk voor de fouten en
overtredingen die hun werknemers maken.
Wanneer het gaat om ernstige misdrijven kan de
werkgever de betaalde boetes terugvorderen van
de werknemer. Voor individuele burgers is het
wettelijk verboden zich te verzekeren waarbij de
verzekeraar de boetes betaalt. Die mogelijkheid
bestaat wel in verband met de burgerlijke
aansprakelijkheid van de werkgevers voor de fouten
en overtredingen van hun werknemers begaan in
dienstverband.

Gaat de minister ermee akkoord dat het afsluiten
van dergelijke verzekeringscontracten de betrokken
werknemers aanmoedigt tot het nemen van
verkeersrisico's in dienstverband? Zal de minister
daartegen maatregelen nemen? Zo ja, welke?
09.01 Jos Ansoms (CVP): Les patrons assument
la responsabilité civile des fautes et des infractions
commises par leurs employés. Lorsqu'il s'agit
d'infractions graves, l'employeur peut réclamer au
travailleur le montant des amendes payées. La loi
interdit aux citoyens de contracter, sur le plan
individuel, une assurance qui prendrait en charge le
paiement d'amendes. Cette possibilité existe
néanmoins dans le cadre de la responsabilité civile
des employeurs pour les fautes et les infractions
commises par leur personnel en service.

La ministre estime-t-elle également que la
conclusion de ce genre de contrats encourage les
employés concernés à prendre des risques sur la
route pendant leur travail
? Envisage-t-elle de
prendre des mesures pour lutter contre ce
phénomène ? Dans l'affirmative, lesquelles ?
09.02 Minister Isabelle Durant : Dit probleem is
niet nieuw. Tegen een geldboete kan men zich niet
verzekeren. Dat gaat enkel voor een
burgerrechtelijke verantwoordelijke die niet zelf de
dader van een inbreuk is. Slechts enkele
maatschappijen verzekeren dit risico in het kader
van de rechtsbijstandverzekering. Alleen
rechtspersonen kunnen zich verzekeren en dan nog
alleen voor minnelijke schikkingen en na
onderzoek. Na elk schadegeval kan het contract
worden verbroken. Verzekeringsmaatschappijen
zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Dat wordt
nogmaals bevestigd.


Het fenomeen moet nader worden onderzocht.
Misschien moet de wet worden verfijnd. Ik zal
overleg plegen met de minister van Economische
Zaken.

09.02 Isabelle Durant , ministre : Ce problème ne
date pas d'hier. Il est impossible de s'assurer contre
le paiement d'une amende. Le problème ne
concerne que la responsabilité civile des personnes
qui ne sont pas considérées comme l'auteur de
l'infraction. Seules quelques compagnies
d'assurance couvrent ce type de risques dans le
cadre de l'assurance « protection juridique ». Les
personnes morales sont les seules à pouvoir
contracter ce type d'assurance mais uniquement
pour des transactions et après enquête. Le contrat
peut-être rompu après chaque dommage. Cela
confirme une fois de plus que les compagnies
d'assurance ne sont pas des entreprises de charité
publique.

Ce phénomène doit faire l'objet d'un examen plus
approfondi. Peut-être que la loi devrait-être affinée.
Je consulterai le ministre des Affaires économiques
à ce sujet.
09.03 Jos Ansoms (CVP): Ik kan me voorstellen
dat men zich in 1962 niet bewust was van dit
probleem. De verkeerssituatie was toen helemaal
09.03 Jos Ansoms (CVP):Je peux m'imaginer
qu'en 1962 on n'avait pas conscience de ce
problème. A l'époque la circulation routière
18/10/2000
CRABV 50
COM 275
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
12
anders.

Ik wil de minister met het wetgevend werk helpen
en heb een wetsvoorstel voorbereid waardoor
artikel 91 van de wet van 25 juni 1962 wordt
aangevuld en zo deze verzekeringscontracten
onmogelijk worden gemaakt. Ik hoop dat de
bespreking van dit voorstel snel op de agenda kan
worden geplaatst.


De voorzitter: Ik wil benadrukken dat boetes nooit
kunnen worden verzekerd. Het gaat hier hoogstens
om minnelijke schikkingen. Ik geef toe dat dit zich
ook op de rand van het wettelijke bevindt.
présentait un aspect totalement différent .
J'ai l'intention d'aider la ministre dans le travail
législatif et j'ai préparé une proposition de loi
complétant l'article 91 de la loi du 25 juin 1962 .
Ainsi, il serait impossible de conclure les polices
d'assurance en question. J'espère que cette
proposition pourra être rapidement inscrite à
l'ordre du jour.

Le président : Je tiens à souligner le fait que l'on
ne peut s'assurer contre les amendes. Il s'agit ici de
transactions. J'admets que l'on se trouve ainsi à la
limite de la légalité.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
10 Mondelinge vraag van de heer Francis Van
den Eynde aan de vice-eerste minister en
minister van Mobiliteit en Vervoer over "de snel
stijgende criminaliteit in de spoorwegstations"
(nr. 2454)

De voorzitter: Volgens de gedelegeerd bestuurder
van de NMBS is de criminaliteit in de stations in de
jongste maanden sterk toegenomen. Dat probleem
is het ergste in Brussel-Zuid. Men overweegt
daarom een sluiting van de loketten. Kan de
minister ons de cijfers met betrekking tot de
criminaliteit in de stations bezorgen? Welke
maatregelen werden genomen?
10 Question orale de M. Francis Van den Eynde à
la vice-première ministre et ministre de la
Mobilité et des Transports sur "le développement
rapide de la criminalité dans les gares" (n° 2454)

Le président: Selon l'administrateur délégué de la
SNCB, la criminalité dans les gares a
considérablement augmenté au cours des derniers
mois. Ce problème se pose en termes
particulièrement aigus à Bruxelles-Midi. On
envisage même de fermer les guichets. La ministre
peut-elle nous fournir des chiffres relatifs à la
criminalité dans les gares ? Quelles mesures ont
été prises en la matière?
10.01 Minister Isabelle Durant : Er is een zekere
stijging van de agressie in de stations en op de
treinen. Tegenover 1999 is er een stijging met
zowat 25 procent. De NMBS heeft geen zicht op de
criminaliteitscijfers, dat is een
politieaangelegenheid. Ik heb een werkgroep
samengesteld om de problematiek te bestuderen.
De voorgestelde maatregelen vereisen een
verhoging van de personeelssterkte van de
veiligheidsdienst.

De oprichting van een aantal alarmcentrales werd
bestudeerd. Daarbij ligt de nadruk op
bewakingscamera's. De aanwezigheid van
personeel in de stations moet worden bekeken
vanuit verschillende invalshoeken, zoals de
dienstverlening.
10.01 Isabelle Durant , ministre : L'on enregistre
en effet une certaine augmentation du nombre
d'agressions dans les gares et les trains. Ce chiffre
a augmenté d'environ 25% par rapport à 1999. La
SNCB ne dispose pas des chiffres relatifs à la
criminalité ; il s'agit-là d'une matière ressortissant
aux services de police. J'ai mis en place un groupe
de travail chargé d'étudier le problème. Les
mesures proposées nécessitent une augmentation
des effectifs des services de sécurité.
L'on a également étudié la possibilité d'installer des
centrales d'alarme. A cet égard, l'utilisation de
caméras de surveillance est privilégiée. Il convient
d'envisager la présence d'agents dans les gares
sous différents angles, tel le service à la clientèle.
De voorzitter: Ik verzoek de minister ons op de
hoogte te houden van het verdere verloop. Ik wil de
minister verder vragen speciale aandacht te hebben
voor de onveilige lijnen in Bergen en tussen Gent en
Rijsel.
Le président : J'invite la ministre à nous tenir au
courant de la situation. Je voudrais également lui
demander de s'intéresser tout particulièrement aux
lignes à risque dans la région de Mons et entre
Gand et Lille.
CRABV 50
COM 275
18/10/2000
KAMER
-3
E ZITTING VAN DE
50
E ZITTINGSPERIODE
2000
2001
CHAMBRE
-3
E SESSION DE LA
50
E LEGISLATURE
13
10.02 Minister Isabelle Durant : Ik zou toch willen
vragen om het probleem in zijn juiste proporties te
bekijken onder meer in vergelijking met het stijgend
aantal passagiers. Ik hoop dat de aangehaalde
cijfers niet per opbod zullen worden gebruikt. Het
probleem behoort tot de prioriteiten van de
Belgische regering.
10.02 Isabelle Durant , ministre : Je voudrais
quand même vous demander de ne pas exagérer le
problème et de tenir compte du contexte (p.ex. le
nombre croissant de passagers). J'espère que les
chiffres cités ne donneront pas lieu à une
surenchère. Ce problème est considéré comme une
priorité par le gouvernement belge.
De voorzitter: Ik ben het ermee eens dat de
problemen op de treinen dezelfde zijn als op straat.
Le président : Les problèmes dans les trains sont
effectivement les mêmes que ceux que l'on
rencontre dans la rue.
Het incident is gesloten.
L'incident est clos.
De openbare commissievergadering wordt gesloten
om 12.05 uur.
La réunion publique est levée à 12.05 heures.