BV 50
COM 144
BV 50
COM 144
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Beknopt Verslag
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE COMMISSIE VOOR DE BINNENLANDSE ZAKEN,
DE ALGEMENE ZAKEN EN HET OPENBAAR AMBT
VAN
14 - 03 - 2000
namiddag
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
2
BV 50
COM 144 ­ 14.03.2000
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social-chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000
: Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000
: Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenum
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Bestellingen :
Commandes :
Tel. : 02/549 81 60
Tél. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
www.laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
BV 50
COM 144 ­ 14.03.2000
3
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
COMMISSIE VOOR DE BINNENLANDSE ZAKEN, DE ALGEMENE ZAKEN EN HET OPENBAAR AMBT ­ C 144
VRAGEN EN INTERPELLATIES
­ Interpellatie van de heer Servais Verherstraeten tot de eerste minister en tot de minister van
Ambtenarenzaken en Modernisering van de openbare besturen over de modernisering van de open-
bare besturen (nr. 275)
Sprekers : Servais Verherstraeten en Luc Van den Bossche, minister van Ambtenarenzaken en
Modernisering van de openbare besturen
5
­ Vraag van de heer Peter Vanhoutte tot de minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek
en tot de minister van Ambtenarenzaken en Modernisering van de openbare besturen over de
beveiliging van de overheidssites (nr. 1129)
Sprekers : Peter Vanhoutte en Luc Van den Bossche, minister van Ambtenarenzaken en Moderni-
sering van de openbare besturen, namens Rudy Demotte, minister van Economische Zaken en
Wetenschappelijk Onderzoek
8
­ Vraag van mevrouw Géraldine Pelzer-Salandra tot de minister van Ambtenarenzaken en Moder-
nisering van de openbare besturen over de examenagenda van het VWS (nr. 1252)
Sprekers : Géraldine Pelzer-Salandra en Luc Van den Bossche, minister van Ambtenarenzaken
en Modernisering van de openbare besturen
9
­ Vraag van mevrouw Trees Pieters tot de eerste minister over de administratieve vereenvoudiging
(nr. 1290)
Sprekers : Trees Pieters en Luc Van den Bossche, minister van Ambtenarenzaken en Modernise-
ring van de openbare besturen
9
INHOUD
INTERPELLATIE EN VRAGEN
M
ODERNISERING VAN DE OPENBARE BESTUREN
Interpellatie van de heer Servais Verherstraeten tot de
eerste minister en tot de minister van Ambtenarenzaken
en Modernisering van de openbare besturen over "de
nota betreffende de modernisering van de openbare
besturen" (nr. 275)
De heer Servais Verherstraeten (CVP) : Op 16 februari
gaven de eerste minister en de minister van Ambtena-
renzaken een persconferentie over de Copernicusnota.
De minister stapte met zijn nota dus niet eerst naar het
Parlement, maar naar de pers. Ik moet zelfs mijn toe-
vlucht zoeken tot een interpellatie om beter geïnfor-
meerd te worden over de modernisering van de openba-
re besturen. De minister antwoordde op een vraag van
de heer Karel Van Hoorebeke dat de teksten van de her-
vorming op het Internet beschikbaar zijn en dat later ver-
dere informatie zal volgen aan de betrokkenen, de vak-
bonden en aan de pers, doch hij vernoemde het Parle-
ment niet.
Wat is het statuut van de Copernicusnota ? Heeft de
regering ze goedgekeurd ? Wat is de rol en de functie
van regeringscommissaris André in deze zaak ?
Met de vakbonden werd wellicht ­ formeel of informeel ­
overlegd. Kunnen zij nog opmerkingen formuleren ? Zijn
nog aanpassingen mogelijk ?
Over de hervormingen zou een referendum georgani-
seerd worden, aldus het regeerakkoord. Eerst zou er een
externe audit komen, dan zou de bevolking geraad-
pleegd worden en nadien zouden de krachtlijnen vastge-
legd worden. Vond die audit al plaats ? Liggen de
krachtlijnen vast ? Heeft een referendum dan nog wel
zin ?
Volgens het regeerakkoord zou het mandaatsysteem pri-
oritair zijn. Komt dit er nog vóór de bevraging van de
bevolking ? Wat is de timing wat de afslanking van de
kabinetten betreft ?
Deze vragen impliceren niet dat wij tegen de hervormin-
gen gekant zijn. Wij vrezen integendeel dat het bij inten-
BV 50
COM 144 ­ 14.03.2000
5
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
COMMISSIE VOOR
DE BINNENLANDSE ZAKEN,
DE ALGEMENE ZAKEN
EN HET OPENBAAR AMBT
OPENBARE VERGADERING
DINSDAG 14 MAART 2000
NAMIDDAG
VOORZITTER :
de heer
Paul TANT
De vergadering wordt geopend om
14.12
uur.
6
BV 50
COM 144 ­ 14.03.2000
ties zal blijven. Misschien kan de minister voor zijn her-
vormingen wel op meer steun vanwege de oppositie
rekenen dan vanwege zijn meerderheid. De minister wil
een beleidsraad installeren voor elke administratie. Wij
weten niet hoe die raden er zullen uitzien. Zijn dat geen
verkapte kabinetten ? De beleidsraden zouden om de
twee jaar gewijzigd worden.
De voorzitters van de Directiecomités worden voor de
duur van een legislatuur aangesteld. Is dit alles geen
inhaaloperatie na twaalf jaar ? Ik vrees voor politisering
in de benoemingen. Ook wat de mandaten aangaat,
vrees ik politisering. Waarom worden termijnen van zes
tot zeven jaar ontwikkeld ? Zes jaar is trouwens te lang
wanneer iemand zijn mandaat slecht uitvoert. Bovendien
lijkt een soort profielonderzoek ­ zoals bij Justitiebenoe-
mingen ­ in deze aangewezen. De mandaathouders krij-
gen een enorme verantwoordelijkheid, doch geen con-
trole op hun functioneren. Zijn er daarvoor voldoende
middelen uitgetrokken ? Wat gaat de kostprijs zijn van
deze mandaathouders, ook nadat zij uit hun functie
stappen na zes jaar ?
Voor het personeel wordt, naar Vlaams voorbeeld, van
het matrix-systeem met horizontalisering en verticalise-
ring uitgegaan. Is dit model al niet voorbijgestreefd ?
Hoe zullen aanwerving en bevordering concreet gebeu-
ren ? Houdt de rol van het lijnmanagement niet een risi-
co op politisering in ? Worden de vacatures voor direc-
tiefuncties ingevuld door een commissie aangeduid door
de eerste minister ? Mij verbaast het dat de minister van
Ambtenarenzaken hiervoor niet bevoegd is. Hopelijk is
dat geen teken van wantrouwen.
Wat met de verloning van de statutairen ? Wat zijn de
primaire, secundaire en tertiaire verloning ? Wie heeft er
recht op ? Blijft de basis in de kou staan ?
De minister geeft meer verantwoordelijkheid aan de
ambtenarij en vermindert de controlemechanismen via
Financiën en het Rekenhof. Er worden wel interne con-
troles ingebouwd. Controle door het Rekenhof kan ech-
ter alleen nog a posteriori en steekproefgewijs. Zolang
de interne controle niet operationeel is, kan mijns inziens
de controle door het Rekenhof niet geschrapt worden.
De verschillende doelstellingen moeten precies
omschreven zijn opdat wij de modernisering juist zouden
kunnen evalueren.
Het is zeer moeilijk bekwame mensen aan te trekken bij
de openbare besturen. Een complementariteit tussen de
Gemeenschappen is daarom aangewezen. Is daarover al
overleg geweest ? Hoe kan men de concurrentie van de
privé-sector het hoofd bieden om de meest bekwame
mensen aan te trekken ?
Minister Luc Van den Bossche (in het Nederlands) : De
hervorming van het ambtenarenstatuut is een bevoegd-
heid van de uitvoerende macht. Het controlerecht door
het Parlement komt achteraf. De regering kreeg het
document eerst, dan -met informatie- de secretaris-
generaal, de vakbonden en ten slotte de pers en Inter-
net. Er was dus een grote openheid. Daarna was er een
vergadering met gelegenheid tot vragen voor de direc-
teurs-generaal.
Ik sta achter deze nota. Ik vraag de regering over de
nota te discussiëren en deze goed te keuren. De vak-
bonden werden tweemaal op informele wijze ontvangen.
CCOD en VSOA gaven al een reactie. Hun inspraak zal
afhangen van de waarde van hun opmerkingen. Sommi-
ge vakbonden bleken bereid een inspanning te doen en
te raken aan heilige huisjes. De discussie is dus moge-
lijk, maar gemakkelijk zal ze niet zijn.
De vakbonden zullen gedurende de hele hervormings-
procedure geïnformeerd worden. Er komt geen referen-
dum over de hervorming, wel een open informatie aan
de bevolking. De bevolking wil goed bediend worden
door de administratie. Het kwaliteitsdenken gaat vooraf-
gaandelijk beslissen welke elementen een rol spelen en
vastleggen welke elementen prioritair zijn. Het statuut-
Camu was eigenlijk de bevestiging van de Franse Revo-
lutie. De vaste benoeming werd precies ingevoerd opdat
de wet op elke burger op gelijke wijze zou worden toe-
gepast.
De uitvoerende macht mag dus geen invloed uitoefenen
op de ambtenarij. De nota "klantvriendelijkheid" invoeren
is essentieel vernieuwend.
De burger-gebruiker wil correct en binnen aanvaardbare
termijnen behandeld worden door de administratie.
Hij aanvaardt terecht niet dat hij pas jaren nadat hij een
bezwaarschrift indiende, daarop een bericht krijgt. De
noties "klant" en "verwachtingspatroon" horen dus thuis
in de discussie.
De ongelijke relatie tussen Staat en burger, aloud basis-
principe van het administratief recht, is stilaan uitgehold.
Om kwaliteit te leveren moet men uitgaan van de doel-
stelling. Ik geef een voorbeeld. Een gevangene is in
zekere zin klant van de Staat. De maatschappij verwacht
dat de gevangene zijn gevangenisstraf uitzit en zo
mogelijk beter de gevangenis verlaat dan hij er binnen-
ging. De gevangene wil de gevangenis zo vlug mogelijk
verlaten. Er is dus een belangenconflict en de overheid
moet prioriteiten bepalen. In dit concreet geval over-
weegt het maatschappelijk belang.
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
De overheid zal op alle terreinen dus haar prioriteiten
moeten vastleggen. Die vaststelling kan de basis vormen
van politieke discussie, wat positief is.
De reactie van de burger-gebruiker is essentieel in de
evaluatie. Veranderingen bezorgen nu een schuldcom-
plex in de administratie, terwijl het veranderen precies
zou moeten doen ademen. De wereld verandert dage-
lijks, de administratie ook. Ik wil wel bepaalde discussies
aangaan over de doelstellingen, niet over de proces-
sengineering
. Er lopen immers gelijktijdig diverse pro-
cessen in de diverse administraties. In alle ministeries
worden nu dezelfde graden aangehouden, terwijl die
ministeries niet met elkaar kunnen worden vergeleken ?
Het aantal niveaus in de hiërarchie zal gewijzigd worden.
Dezelfde benaming zal in diverse administraties, niet
dezelfde functie bevatten.
Nadien moet de structuur worden ingevuld met man-
daathouders. Die moeten worden geselecteerd op basis
van assessment, uit interne en externe kandidaten. Ik
geef een voorbeeld. Indien er vier gewichten zijn in de
mandaten, kan ervoor gekozen worden de twee lichtste
niveaus voor te behouden voor internen en de zwaarste
twee voor externen en internen.
De reorganisatie zal gefaseerd worden ingevoerd, vol-
gens te bepalen prioriteiten. Ik heb geen vragen bij de
duur van het eerste mandaat, namelijk zeven jaar. Ach-
teraf kan men gaan naar mandaten van vier à vijf jaar. De
mandaten zijn gekoppeld aan beheerscontracten die de
doelstellingen, de inspanningsverplichting en de ter
beschikking gestelde middelen omvatten. Jaarlijks
gebeurt een evaluatie, zo nodig gepaard met een aan-
passing van het beheerscontract of met het ontslag van
de mandaathouder.
De beleidsvoorbereidende cel ­ directieraad ­ is gekop-
peld aan de duur van de legislatuur. Wij zullen daarna
echter niet het Amerikaanse systeem kopiëren, dat op
een jarenlange traditie berust. De beleidsvoorbereidende
cel is geen kabinet. Het is de bedoeling dat deze cellen
profielen schetsen, op grond waarvan een extern objec-
tief selectiebureau de personen die het meest geschikt
zijn, moet selecteren. De voorzitter van de directieraad
leidt het dagelijks bestuur. De minister trekt de grote
beleidslijnen, als voorzitter van de beleidsraad. De exter-
nen in die beleidsraad komen uit de academische
wereld en de industrie. De beleidsraad is echter geen
permanent orgaan.
De heer Servais Verherstraeten (CVP) : Ik zie niet het
verschil met de kabinetten.
Minister Luc Van den Bossche (in het Nederlands) : Het
verschil is groot. De mentaliteit binnen de kabinetten is
sterk gewijzigd. Zij zijn sterk afgeslankt en tellen leden
van een andere politieke kleur dan de minister of zonder
politieke kleur. De kabinetten hebben meer vrijheid om
bepaalde middelen te besteden, bijvoorbeeld om exper-
tise in te huren.
De voorzitter van de directieraad komt er via een externe
selectie, de beleidsvoorbereidende cel eveneens, vol-
gens vooraf opgestelde profielen.
Na het mandaat volgt hoe dan ook een terugval, wat
bevoegdheid en verloning betreft. De voormalige man-
daathouder zal, afhankelijk van het geval, kunnen reke-
nen op een expertisewedde of een terugvalwedde, reke-
ning houdend met zijn anciënniteit.
De matrix in Vlaanderen was te sterk gehiërarchiseerd,
wat leidde tot een spanningsveld tussen de verticale en
de horizontale as, waardoor deze laatste bureaucrati-
scher werd.
Wij selecteren op hoge compententie, die wij horizontaal
zullen aanstellen. Het horizontaal niveau stuurt de admi-
nistratie. De basiswedden moeten uiteraard uitbetaald
worden. Ik wil wel expertise verlonen doch alleen wan-
neer die expertise wordt geëvalueerd. De tijdelijke
expertiseverloning is daarvan het gevolg. Je blijft dus
niet zomaar expert voor het leven, bijscholen is nodig.
Wij voeren compententiebeheer in : iemand kan van
niveau veranderen via zijn competenties, die zelf wordt
gecontroleerd.
De controle moet gewijzigd worden : elke manager moet
beginnen met eerst zichzelf te controleren. Dat is het
draagvlak voor de eigen verantwoordelijkheid. We zullen
verder zoeken naar rendabeler controles dan de huidige
controle door het Rekenhof.
De statuten van de verschillende beleidsniveaus zullen
niet op elkaar afgestemd worden. Elk niveau moet zijn
verantwoordelijkheid nemen, rekening houdend met
bevoegdheden en verwachtingen. Wellicht zal er wel
enige beïnvloeding zijn. De regeringscommissaris Admi-
nistratieve Vereenvoudiging zal vooral een rol spelen
inzake quick targets en quick wins.
Het blijft zeker niet bij intenties. De regeerverklaring zal
uitgevoerd worden. Zoniet zal ik de boeken sluiten.
De voorzitter : Ik stel voor dergelijke besprekingen in de
toekomst te laten voorafgaan door een uiteenzetting van
de minister. Het is onmogelijk het Reglement te doen
toepassen op dit soort interpellaties.
De heer Servais Verherstraeten (CVP) : Grosso modo
kunnen we ons achter deze tekst scharen. Wel bestaat
BV 50
COM 144 ­ 14.03.2000
7
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
8
BV 50
COM 144 ­ 14.03.2000
het gevaar dat het bij mooie intenties blijft. De minister
heeft immers geen timing naar voren geschoven.
Minister Luc Van den Bossche (in het Nederlands) : Ik
hou die timing liever in mijn hoofd ...
De heer Servais Verherstraeten (CVP) : Ik heb nog een
andere vrees. Als men de ambtenaren een grote verant-
woordelijkheid geeft, bestaat het gevaar van misbruiken.
Dat gevaar is groter dan in het vroegere rigide systeem.
Het nieuwe systeem is mooi als men poortjes naar mis-
bruiken sluit.
Wanneer de top van de ambtenarij verantwoordelijkheid
krijgt, moet deze ook resultaatsverbintenissen afsluiten.
Indien de beoogde hervormingen niet zouden slagen,
mag daarvoor geen zondebok gezocht worden. De
ministeriële verantwoordelijkheid blijft de kers op de
taart.
Minister Luc Van den Bossche (in het Nederlands) :
Misbruiken kunnen nooit uitgeschakeld worden. Wij pro-
beren verdedigbare garanties in te bouwen via de pro-
fielschetsen die door externen opgemaakt worden. Als
men verantwoordelijkheid draagt, moet men professio-
naliteit bewijzen. Daarnaast is er assessment. Transpa-
rantie vergroot de kans dat misbruiken ontdekt worden.
Die transparantie moet vergroot worden. De mandaat-
houder moet er precies op toezien dat alles zo perfect
mogelijk verloopt.
We moeten duidelijk bepalen wat de civielrechtelijke en
politieke verantwoordelijkheid van een minister is, dit om
te beletten dat bij elk incident waarbij een hysterische
massa, geholpen door de media, een hoofd wil zien rol-
len, meteen alle verantwoordelijkheid naar de minister
wordt doorgeschoven.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
B
EVEILIGING VAN DE OVERHEIDSSITES
Vraag van de heer Peter Vanhoutte tot de minister van
Economie en Wetenschappelijk Onderzoek en tot de
minister van Ambtenarenzaken en Modernisering van de
openbare besturen over "de beveiliging van de over-
heidssites" (nr. 1129)
De heer Peter Vanhoutte (Agalev-Ecolo) : Enige tijd
geleden werd de site van het federaal Planbureau
gekraakt ondanks de diverse beveiligingsmaatregelen.
Gaat het hier om een alleenstaand geval ? Werden nog
andere overheidssites gekraakt ? Werd daarbij vertrou-
welijke informatie gekraakt ?
Welke beveiligingsmaatregelen werden reeds geno-
men ?
Bestaat er bij de overheid een beveiligingsdienst of moet
elk departement daarvoor zelf instaan ?
Minister Luc Van den Bossche, mede namens minister
Rudy Demotte (in het Nederlands) : Het ter beschikking
stellen van overheidsinformatie op het Internet maakt
een systeem noodzakelijk dat enerzijds een maximale
toegankelijkheid garandeert en anderzijds de nodige vei-
ligheid waarborgt.
Tot op heden werden een aantal overheidssites
gekraakt, maar zonder grote gevolgen. Er werd nooit
aan operationele gegevens of databestanden geraakt.
De meerderheid van de sites heeft geen materiële ver-
binding met de databanken. Bovendien worden geen
confidentiële gegevens op de websites opgenomen en is
er een firewall ingebouwd, die het inbreken moet verhin-
deren. Er werden reeds beveiligingen ingebouwd, per
departement, op individuele basis. In vele gevallen staat
een provider in voor de beveiliging. In andere gevallen
zorgt men voor een firewall of een fysische scheiding
tussen de internettoegang en de databanken.
De algemene dienst Inlichtingen en Veiligheid is belast
met de beveiligingsproblemen op Landsverdediging, de
nationale autoriteit voor veiligheid zorgt voor beveiliging
van NAVO-documenten.
Bovendien bestaan er bij de rijkswacht en de gerechtelij-
ke politie diensten gespecialiseerd in informaticacrimina-
liteit. Het ministerieel comité voor Inlichtingen en Veilig-
heid heeft voorgesteld een federaal bureau voor de
cryptografie en de informatiebescherming op te richten.
Er werd onlangs een ICT-manager aangetrokken die een
strategisch plan zal uitwerken. Daarna wordt een centra-
le cel belast met de federale ICT. Er dient een security-
architectuur uitgebouwd te worden, temeer daar elke
dag nieuwe hacking-technieken ontwikkeld worden.
Gespecialiseerde bedrijven zullen de overheids-ICT-
infrastructuur op regelmatige tijdstippen controleren en
zo nodig bijsturen.
De heer Peter Vanhoutte (Agalev-Ecolo) : De minister
kent de problemen en is bereid ze aan te pakken en te
voorkomen. Het zou interessant zijn als hij ons regelma-
tig informeerde over deze problematiek.
Minister Luc Van den Bossche (in het Nederlands) : Ik
zal het infrastructuurrapport van de ICT-manager over-
maken zodra het klaar is.
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
De voorzitter : Het incident is gesloten.
E
XAMENAGENDA VAN HET
VWS
Vraag van mevrouw Géraldine Pelzer-Salandra tot de
minister van Ambtenarenzaken en Modernisering van de
openbare besturen over "de afschaffing van de publica-
tie van de examenagenda van het Vast Wervingssecreta-
riaat" (nr. 1252)
Mevrouw Géraldine Pelzer-Salandra (Ecolo-Agalev) :
Het laatste nummer op papier van de examenagenda
van het VWS is in december jongstleden verschenen.
Sindsdien kunnen enkel de personen die toegang heb-
ben tot Internet, de diensten van de VDAB of de BDGA,
over de jobaanbiedingen in de openbare besturen
beschikken. Die situatie staat haaks op het beginsel van
de gelijke toegang tot de betrekkingen in de openbare
besturen.
Hoe zal de examenagenda worden verspreid ?
Minister Luc Van den Bossche (in het Frans) : Ooit
waren 80.000 mensen op die examenagenda geabon-
neerd. Bij mijn aantreden als minister was dat cijfer tot
20.000 teruggevallen. Derhalve werd beslist de agenda
af te schaffen.
Hij werd vervangen door de zaterdagpers "Le Soir", "Le
Vif/L'express"
, "Tendances" en "La Libre Belgique" langs
Franstalige kant, en Job@ en Vacature langs Neder-
landstalige kant, teletekst, de bij werkzoekenden welbe-
kende informatiesystemen van de VDAB en de BGDA,
een internetsite die in februari door 160.000 personen
werd geraadpleegd, en het Belgisch Staatsblad, dat
iedere Belg bij het ontbijt leest.
Met vragen kan men ook terecht bij de dienst "Selor",
die binnenkort met een call center zal worden uitgerust.
Al wie aan examens deelneeemt, zal voortaan een for-
mulier moeten invullen waarin wordt gevraagd via welk
kanaal hij/zij van de organisatie van het examen weet
heeft gekregen.
De 160.000 internetgebruikers zijn jongeren, geen
gepensioneerden ! Tal van jongeren gebruiken Internet,
en zij zullen dat alsmaar meer doen. Momenteel gebruikt
20 procent van de jongeren Internet, maar over enkele
jaren zal dat cijfer tot 60 of 70 procent oplopen ! Ik heb
vernomen dat men binnekort een telefoonsysteem zal
ontwikkelen waarbij men tegen een zeer lage prijs een
internetadres kan verkrijgen. De kanalen waarover men
heden ten dage beschikt, volstaan om iedereen te infor-
meren. De examenagenda van het VWS was niet langer
rendabel.
Mevrouw Géraldine Pelzer-Salandra (Ecolo-Agalev) : Ik
vind die situatie discriminerend en betreur dat men de
versie op papier heeft afgeschaft : niet enkel jongeren
zijn op zoek naar een baan.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
A
DMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING
Vraag van mevrouw Trees Pieters tot de eerste minister
over "een betere coördinatie inzake administratieve ver-
eenvoudiging" (nr. 1290)
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : Tijdens de vorige legisla-
tuur legde het kabinet van de eerste minister procedures
voor administratieve vereenvoudiging vast. Er kwam een
Dienst voor administratieve vereenvoudiging (DAV),
bestaande uit tien personen en geleid door een commis-
saris-generaal en zijn adjunct, naast een sturingscomité
bestaande uit de sociale partners en vertegenwoordi-
gers van de kabinetten.
Deze regering benoemde een regeringscommissaris met
een kabinet van veertien personen. Deze diende een
verslag in, dat weinig nieuws of concreets bevatte en
getuigde van een gebrek aan terreinkennis.
De DAV van zijn kant kwam met een strategisch plan,
dat voortgaat op wat tijdens de vorige legislatuur
gebeurde.
Beide instanties werken naast elkaar. Volgens de regeer-
verklaring moest er binnen de twee jaar een vereenvou-
diging met tien procent komen en binnen de vier jaar
met vijfentwintig procent. Hoe zal de minister zorgen
voor een éénspoorbeleid ?
Minister Luc Van den Bossche (in het Nederlands) :
DAV werd niet zolang geleden opgericht met een speci-
fieke opdracht naar de middenstand toe.
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : DAV had ook een intra-
net ter beschikking voor het globale bedrijfsleven.
Minister Luc Van den Bossche (in het Nederlands) : Zijn
specifieke opdracht betrof in elk geval het economisch
luik. De regeringscommissaris heeft een bredere
opdracht ; hij draagt ook de politieke verantwoordelijk-
heid. DAV valt onder de verantwoordelijkheid van de eer-
ste minister. De regeringscommissaris is nu permanent
gedelegeerd door de eerste minister als voorzitter van
DAV. De dienst valt onder rechtstreeks beleid van de
regeringscommissaris, wat voor enige onvrede zorgt en
stroefheid bij de samenwerking.
BV 50
COM 144 ­ 14.03.2000
9
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
10
BV 50
COM 144 ­ 14.03.2000
Het enig loket vereist een sterke informatica-uitbouw,
die DAV niet voorhanden heeft. Wat de informatie van
DAV betreft, groeiden er misverstanden. Gegevens uit
het rijksregister zijn altijd min of meer confidentieel. De
wet op de privacy moet gerespecteerd worden. We zijn
echter nog ver af van een belastingaangifte via de com-
puter.
De opdracht van de regeringscommissaris is dus niet
eenvoudig, gezien de betrokkenheid van vele departe-
menten. Zij zal een coördinerende rol moeten spelen. De
DAV zal mettertijd onder de politieke verantwoordelijk-
heid van de regeringscommissaris moeten komen.
Mevrouw Trees Pieters (CVP) : Indien de DAV verder
was uitgebouwd zoals hij was opgevat, zou hij nu verder
staan.
Heeft de minister het over het nationaalnummer van
individuele personen of ook van rechtspersonen ?
Minister Luc Van den Bossche (in het Nederlands) :
Over beide. Daar komt ook de problematiek van de elek-
tronische handtekening bij kijken.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
­ De vergadering met interpellatie en vragen wordt
gesloten om 16.05 uur.
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
Drukkerij St-Luc · Nazareth · Tel 09/385 44 03