BV 50
COM 114
BV 50
COM 114
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Beknopt Verslag
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR,
HET VERKEER
EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
VAN
9 - 02 - 2000
namiddag
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
2
BV 50
COM 114 9.02.2000
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social-chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000
: Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000
: Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenum
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Bestellingen :
Commandes :
Tel. : 02/549 81 60
Tél. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
www.laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
BV 50
COM 114 9.02.2000
3
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR, HET VERKEER EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN C 114
VRAGEN
van de heer Francis Van den Eynde tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Ver-
voer over de treinvertragingen (nr. 895)
Sprekers : Francis Van den Eynde en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobili-
teit en Vervoer
5
van de heer Ludo Van Campenhout tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Ver-
voer over de scheiding van infrastructuur en exploitatie bij de NMBS (nr. 954)
Sprekers : Ludo Van Campenhout en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobili-
teit en Vervoer
6
van de heer Jean-Pierre Grafé tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over de verklaringen van de gedelegeerd bestuurder van de NMBS (nr. 955)
Sprekers : Jean-Pierre Grafé en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
6
van de heer Marcel Hendrickx tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over de aanleg van de tunnel Schuman-Josaphat (nr. 959)
Sprekers : Marcel Hendrickx en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
7
van de heer Daan Schalck tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
de levering van elektriciteit aan de NMBS (nr. 969)
Sprekers : Daan Schalck en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Ver-
voer
7
van de heer Joos Wauters tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
de stopplaats te Ruisbroek op lijn 52 (nr. 973)
Sprekers : Joos Wauters en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Ver-
voer
8
van de heer Jean-Pierre Grafé tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over de bedrijfsvervoerplannen (nr. 974)
Sprekers : Jean-Pierre Grafé en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
8
van de heer Luc Paque tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over het
rijbewijs voor landbouwvoertuigen (nr. 987)
Sprekers : Luc Paque en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
9
INHOUD
4
BV 50
COM 114 9.02.2000
van de heer Luc Sevenhans tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
de registratie van opvarenden van passagiersschepen (nr. 1010)
Sprekers : Luc Sevenhans en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
9
van de heer Luc Sevenhans tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
de toelage voor informatietaken bij overheidsdiensten (nr. 1011)
Sprekers : Luc Sevenhans en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
9
van de heer Luc Sevenhans tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
de openingstijden van Antwerpse containerterminals (nr. 1012)
Sprekers : Luc Sevenhans en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
10
van de heer Jozef Van Eetvelt tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over de omlegging van goederenvervoer tussen Gent en Antwerpen (nr. 1015)
Sprekers : Jozef Van Eetvelt en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
10
van de heer Jean-Pierre Grafé tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over de spoorwegbrug van Val Benoît (nr. 1016)
Sprekers : Jean-Pierre Grafé en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
10
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
VRAGEN
De voorzitter : Mag ik nogmaals op stiptheid aandrin-
gen.
Voorzitter : de heer Lode Vanoost
T
REINVERTRAGINGEN
Vraag van de heer Francis Van den Eynde tot de vice-
eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
"treinvertragingen" (nr. 895)
De heer Francis Van den Eynde (VL. BLOK) : In novem-
ber reeds ondervroeg ik de minister over de vertragingen
bij de NMBS en de maatregelen die ze overwoog om
aan die vertragingen een einde te maken. De minister
stelde een en ander in het verschiet. Toch is er tot op
heden geen noemenswaardige verbetering merkbaar ;
de treinen blijven meer dan regelmatig vertraging oplo-
pen.
Ik verzoek de minister om het Parlement te laten weten
wat de NMBS tot nu toe ondernam en wat ze nog zal
ondernemen. Men kan ons wel goed ogende statistieken
tonen, maar de ervaring van de modale reiziger is dat er
heel veel vertragingen zijn.
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Deze pro-
blematiek gaat mij ter harte. Sinds begin december is er
beterschap gemeld : 90,2 procent van de treinen was
stipt of met niet meer dan vijf minuten vertraging ter
bestemming. Toch blijft dit cijfer zorgwekkend. De
NMBS moet volgens het beheerscontract 95 procent
van de treinen stipt kunnen laten rijden. Dit betekent dat
nog 4,8 procent van de vertragingen moet worden weg-
gewerkt. De NMBS stelt daartoe actieve bijsturingen
voor. De raad van bestuur van de NMBS deelde mij hier-
omtrent een rapport mee, dat ik aan de commissievoor-
zitter zal overhandigen.
De heer Francis Van den Eynde (VL. BLOK) : De NMBS
houdt ons voor dat er een vermeend gevoel van vertra-
ging is. De maatschappij gaat er prat op dat de vertra-
BV 50
COM 114 9.02.2000
5
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
COMMISSIE VOOR
DE INFRASTRUCTUUR,
HET VERKEER
EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
OPENBARE VERGADERING
WOENSDAG 9 FEBRUARI 2000
NAMIDDAG
VOORZITTER :
de heer Francis VAN DEN EYNDE
De vergadering wordt geopend om 14.20 uur.
6
BV 50
COM 114 9.02.2000
gingen gering zijn, maar een vertraging van vijf minuten
kan een aansluiting fout doen lopen. Treinen moeten op
tijd rijden, daar zal ik blijven op hameren.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
Voorzitter : de heer Francis Van den Eynde
S
CHEIDING VAN INFRASTRUCTUUR EN EXPLOITATIE BIJ DE
NMBS
Vraag van de heer Ludo Van Campenhout tot de vice-
eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
"de scheiding van infrastructuur en exploitatie bij de
NMBS" (nr. 954)
De heer Ludo Van Campenhout (VLD) : De heer
Schouppe heeft voor de Franse Kamer van Koophandel
en Nijverheid in België verklaard tegen de scheiding van
infrastructuur en exploitatie van de NMBS te zijn. Dit
druist in tegen de Europese richtlijn 91/440 die in een
eerste fase volledig aparte winst-verliesrekeningen en
balansen eist en nadien zelfs aparte eenheden met eigen
rechtspersoonlijkheid. Steunt de regering het standpunt
van de NMBS dat tegen de EU ingaat ? Waarom ?
Concurrentie op het binnenlands net zou met zich mee-
brengen dat er veel meer containers per spoor vervoerd
worden. Het aandeel van het goederentransport per trein
is momenteel totaal ontoereikend. De heer Schouppe
voert een protectionistisch beleid en houdt de liberalise-
ring tegen, wat indruist tegen de geest en de letter van
de Europese richtlijnen.
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Het debat
vordert op Europees niveau. Ik blijf daaraan deelnemen.
België mag dit debat niet passief ondergaan, gezien zijn
centrale liggen binnen de EU.
Een afzonderlijke resultatenrekening en balans zijn
beschikbaar voor de NMBS. De NMBS voldoet daarmee
dus aan de minimumvereisten van de EU. Een organisa-
torische splitsing is er nog niet. Een juridische scheiding
van de diverse functies om belangenvermenging tegen
te gaan zou positief zijn, maar is niet de eerste doelstel-
ling.
Ik wil een actieve rol spelen in dit debat op Europees
niveau. Ik zal ook pleiten voor een functionele scheiding
tussen infrastructuur en exploitatie. Een juridische schei-
ding is voor mij alsnog geen prioriteit.
De heer Ludo Van Campenhout (VLD) : Ik stel vast dat
de minister afstand neemt van de standpunten van de
heer Schouppe en ik juich dat toe.
Ook een verhoogde concurrentie van het vervoer van
goederen per spoor moet voor de minister een prioriteit
zijn, omdat ze een verschuiving van het goederentrans-
port van de weg naar het spoor met zich zal meebren-
gen, wat een wenselijke evolutie is.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
V
ERKLARINGEN VAN DE GEDELEGEERD BESTUURDER VAN DE
NMBS
Vraag van de heer Jean-Pierre Grafé tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de
recente verklaringen van de gedelegeerd bestuurder van
de NMBS" (nr. 955)
De heer Jean-Pierre Grafé (PSC) : Op maandag 31
januari jongstleden verklaarde Etienne Schouppe, gede-
legeerd bestuurder van de NMBS, op de RTBF-radio dat
de spoorwegmaatschappij zich in de eerste plaats moet
toespitsen op het transport over langere afstanden, het
interregionaal en internationaal vervoer, en dat regionaal
en lokaal vervoer niet tot deze kerntaken behoort maar
door de gewestelijke vervoermaatschappijen moet wor-
den georganiseerd.
In het huidige beheerscontract van de NMBS wordt dat
onderscheid helemaal niet gemaakt : de NMBS moet, in
het kader van de openbare dienstverlening, allereerst
instaan voor het binnenlands reizigersvervoer met trei-
nen in de gewone dienst, en ook voor het onderhoud
van het daartoe ingezette rollend materieel.
Hoe interpreteert u het begrip "gewone dienst" ? Vindt u
ook dat het regionaal vervoer geen kerntaak is van de
NMBS ?
Minister Isabelle Durant (in het Frans) : De NMBS heeft
tot taak reizigers per spoor te vervoeren. Zoals bepaald
in het beheerscontract is dat een taak in het kader van
de openbare dienstverlening. In de artikelen 9 en volgen-
de van het beheerscontract worden de twee functies
van de NMBS omschreven, zonder dat de ene evenwel
ondergeschikt wordt gemaakt aan de andere : namelijk
het intercityvervoer en het plaatselijk vervoer. Ik ben het
dus volstrekt oneens met de door u aangehaalde uitla-
tingen van de gedelegeerd bestuurder.
De heer Jean-Pierre Grafé (PSC) : Zo staat het anders
niet in de beleidsnota voor 2000, waarin u voorrang
geeft aan de ontwikkeling van het internationaal vervoer
en de problematiek van de kleinere trajecten het buurt-
verkeer niet aan bod komt.
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
Minister Isabelle Durant (in het Frans) : Ik begrijp uw
interpretatie van de beleidsnota niet. Het binnenlands
vervoer wordt wel degelijk als een prioriteit beschouwd.
In de beleidsnota dring ik weliswaar tevens aan op de
aanleg van het HST-traject van grens tot grens, maar dat
is een ander dossier met een andere begroting.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
A
ANLEG VAN DE TUNNEL
S
CHUMAN
-J
OSAPHAT
Vraag van de heer Marcel Hendrickx tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de
aanleg van de tunnel Schuman-Josaphat (nr. 959)
De heer Marcel Hendrickx (CVP) : De belangrijkste
bestemmingszones in de Brusselse agglomeratie zijn de
Noord-Zuidverbinding en het complex Schuman-Leo-
poldswijk. In deze "Europawijk" is er een sterk toene-
mende werkgelegenheid. Steeds meer firma's verlaten
het centrum van Brussel en wijken uit naar het oosten
van de hoofdstad.
Deze zone biedt dus een belangrijk groeipotentieel voor
de NMBS. Haar marktaandeel voor pendelaars van bui-
ten de Brusselse regio is vandaag groter voor de Noord-
Zuidverbinding dan voor de bestemmingen in de Euro-
pese wijk. Dat komt omdat de Noord-Zuidverbinding
door rechtstreekse treinen uit het net bediend wordt, ter-
wijl de stations Leopoldswijk en Schuman vooral
bediend worden door lijn 161.
Deskundigen pleiten voor de aanleg van een tunnel tus-
sen Schuman en Josaphat. Die tunnel creeërt een nieu-
we reisweg Noord-Zuid door Brussel in de vorm van een
omleidingslijn die het oostelijk gedeelte van de hoofd-
stad bedient, en de belangrijke aansluitingspolen GEN-
GEN of IC/IR-GEN integreert.
Het project kadert ook in de optiek van een intensieve
GEN-bediening tijdens de piekperiode. De belangrijkste
activiteitspolen ten noorden en ten zuiden van lijn 26
worden zo met elkaar verbonden.
De zes sporen van de Noord-Zuidverbinding zijn tijdens
de piekuren verzadigd. De bouw van de tunnel kan deze
verbinding ontlasten en de capaciteit van de Noord-
Zuidverbinding met 25 procent verhogen. Bovendien
kunnen tijdswinsten van 10 tot 20 minuten geboekt wor-
den.
Is de NMBS voorstander van het realiseren van deze
tunnel ? Wat denkt de minister over deze tunnelverbin-
ding ? Heeft ze al een timing in haar hoofd ?
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : De NMBS
verdedigt een eigen plan. De lijn Namen-Brussel kan
beter worden bediend. Mijn voorkeur gaat daarbij uit
naar het baanvak Watermaal-Josaphat dat op vier spo-
ren moet worden gebracht. Dit betekent ook een betere
bediening vanaf de aangrenzende lijnen uit Ottignies-
Namen en lijn 26. Dit plan is reeds het voorwerp van een
aanvraag voor stedenbouwkundige vergunning. Het is
ook het minst dure project : 1,2 miljard frank tegenover 7
miljard frank voor de tunnel. Bovendien werd het project
al opgenomen in het investeringsplan van de NMBS,
zodat er geen financieringsproblemen zijn. De relevantie
van een capaciteitsverhoging staat nog ter discussie.
De bouw van de tunnel kan beginnen indien er een glo-
bale visie op het verkeer in en rond Brussel bestaat en
indien alle bouwvergunningen zijn aangevraagd en ver-
kregen. We moeten beginnen met prioritaire investerin-
gen en de bouw van de tunnel pas aanvatten als we de
zekerheid hebben dat er wel een echte nood aan bijko-
mende capaciteit bestaat.
De heer Marcel Hendrickx (CVP) : Sinds 1996 is de
Europawijk dusdanig gegroeid, dat de nood aan deze
tunnel veel prangender geworden is. Het Brussels
Gewest steunt deze vraag trouwens.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
L
EVERING VAN ELEKTRICITEIT AAN DE
NMBS
Vraag van de heer Daan Schalck tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over de
"nieuwe leveringscontracten voor elektriciteit in hoofde
van de NMBS" (nr. 969)
De heer Daan Schalck (SP) : Als een van de eerste Bel-
gische bedrijven zal de NMBS de voordelen van de vrije
elektriciteitsmarkt kunnen genieten. De maatschappij
mag vrij onderhandelen over de leveringscontracten
voor elektriciteit. Is ze bereid om daarbij het criterium
van de groene stroom te laten meespelen ? De Vlaamse
regering verplicht de producenten om 3 procent groene
stroom te produceren. Als grote gebruiker moet de
NMBS het goede voorbeeld geven en dit initiatief van
duurzame energie steunen.
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Er bestaat
inderdaad een Vlaams decreet inzake groene elektrici-
teit. Op federaal niveau doet zich de herstructuring van
de elektriciteitsmarkt voor, waarbij mijn collega Deleuze
ruim aandacht geeft aan ecologische argumenten. De
beslissingsprocedures zijn nog niet afgerond. De NMBS
heeft principieel geen bezwaar tegen afname van groene
BV 50
COM 114 9.02.2000
7
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
8
BV 50
COM 114 9.02.2000
elektriciteit. Er is in elk geval overleg tussen minister
Deleuze, de NMBS en mijzelf.
De heer Daan Schalck (SP) : Het antwoord van de
minister verheugt mij. De NMBS moet het signaal krijgen
dat de prijs van elektriciteit niet het enige criterium is.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
S
TOPPLAATS TE
R
UISBROEK OP LIJN
52
Vraag van de heer Joos Wauters tot de vie-eerste minis-
ter en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de stop-
plaats van Ruisbroek op lijn 52" (nr. 973)
De heer Joos Wauters (Agalev-Ecolo) : Na jarenlang
aandringen van de groenen hebben de vorige minister
en de heer Schouppe ermee ingestemd om de herope-
ning van de stopplaats Ruisbroek op lijn 52 te laten
onderzoeken. Ook andere bijkomende stopplaatsen
werden onderzocht.
Wat zijn de resultaten van het onderzoek ? Welke optie
heeft de voorkeur van de minister ? Wanneer wordt de
stopplaats te Ruisbroek ingericht ? Welke werken moe-
ten er gebeuren ? Wanneer zullen ze afgerond zijn ?
Welke cijfers zijn er genoteerd in het station te Puurs ?
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Om een
objectieve keuze te maken tussen Schelle of Ruisbroek
onderzoekt de NMBS het aantal reizigers op beide lij-
nen. Ik heb nog geen datum gekregen voor het beëindi-
gen van de studie. Hoewel we nog geen cijfers hebben
van oktober 1999, bleek een fikse stijging van de reizi-
gers die in Puurs opstappen. Daarom denk ik dat een
stopplaats op de lijn naar Ruisbroek verantwoord is. Ik
wacht met u het studieresultaat van de NMBS af.
De heer Joos Wauters (Agalev-Ecolo) : De minister
ondersteunt blijkbaar onze vraag voor een bijkomende
stopplaats te Ruisbroek. Ik betreur dat de cijfers voor
oktober 1999 nog niet voorhanden zijn. Ik vermoed dat
deze cijfers positief zijn en hoop dat dit dossier geen
vertraging oploopt.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
B
EDRIJFSVERVOERPLANNEN
Vraag van de heer Jean-Pierre Grafé tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "het
aangekondigde wetsontwerp inzake bedrijfsvervoerplan-
nen" (nr. 974)
De heer Jean-Pierre Grafé (PSC) : Volgens het Beknopt
Verslag van de plenaire vergadering van de Kamer van
22 december 1999 verklaarde minister Isabelle Durant
uitdrukkelijk dat de tekst met betrekking tot de bedrijfs-
vervoerplannen in januari 2000 in het Parlement zou
worden ingediend.
Wij moeten vaststellen dat van die formele belofte van
de minister nog altijd niets is terechtgekomen. Hoe ver-
klaart de minister dat ?
Minister Isabelle Durant (in het Frans) : De regering
vond het niet opportuun om dat wetsvoorstel van verval
te ontheffen. Uit tal van contacten die over die proble-
matiek hebben plaatsgevonden en uit de resultaten van
plaatselijke en buitenlandse experimenten is gebleken
dat die kwestie gevoeliger ligt dan oorspronkelijk werd
aangenomen. Van de meeste vervoerplannen wordt
doorgaans nauwelijks werk gemaakt. Het wegvervoer
vermindert niet zoals verhoopt. De betrokken actoren
staan achter de uitvoering van de bedrijfsvervoerplan-
nen. Men moet echter voor incentives zorgen.
Wat het toepassingsgebied betreft, moet een federale
maatregel van een coördinatie met de Gewesten, de
gemeenten en de provincies vergezeld gaan. De rege-
ring wil het ontwerp een grotere draagwijdte geven door
het tijdens het sociaal overleg aan de sociale partners
ter advies voor te leggen. Als men dat soort plannen wil
uitwerken, mag men zich niet beperken tot een pro for-
maplan waarvan de resultaten moeilijk kunnen worden
ingeschat. Het moet vergezeld gaan van een beraad
over de fiscaliteit op automobiliteit. De Ministerraad van
27 januari heeft beslist een interkabinettenwerkgroep op
te richten waarvan onder meer de minister van Financiën
en de minister van Middenstand deel zullen uitmaken.
Die werkgroep zal het probleem in ruimere zin bespre-
ken. Een en ander moet leiden tot een voorstel aan de
regering, en het voorontwerp zal vervolgens aan de
sociale partners worden voorgelegd. Wij willen dat het
ingediend ontwerp een zo groot mogelijke kans maakt
om te worden aangenomen en dus te worden toegepast.
De heer Jean-Pierre Grafé (PSC) : Na uitdrukkelijke en
ophefmakende verklaringen in de Kamer te hebben
afgelegd, stelt u nu vast dat u er beter aan had gedaan
eerst na te denken en inlichtingen in te winnen. U had
moeten nadenken alvorens in de loop van de maand
januari de indiening van een ontwerp aan te kondigen. U
bent nu lid geworden van de club van de heer Van
Acker : "Eerst handelen, dan nadenken...".
U valt van het ene uiterste in het andere : eerst een te
groot vertrouwen en nu een te grote behoedzaamheid,
die zweemt naar immobilisme. De procedure zal nog
heel wat tijd in beslag nemen. De sociale partners zullen
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
volgens u worden ingelicht over een wens om hen te
raadplegen...
U staat aan het begin van een lange calvarietocht en u
heeft de eerste statie nog niet eens bereikt.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
R
IJBEWIJS VOOR LANDBOUWVOERTUIGEN
Vraag van de heer Luc Paque tot de vice-eerste minister
en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de verwerving
van een rijbewijs voor landbouwvoertuigen" (nr. 987)
De heer Luc Paque (PSC) : Of je al dan niet een rijbewijs
moet hebben om een landbouwvoertuig te besturen,
hangt onder meer af van de leeftijd van de bestuurder,
de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig,
de snelheid van het landbouwvoertuig en de afgelegde
weg. In België is de reglementering betreffende het
besturen van landbouwvoertuigen een buitengewoon
complexe materie.
Is de maximaal toegelaten massa van 7,5 ton gelet op
de evolutie van de techniek heden ten dage nog houd-
baar als criterium ?
Binnenkort moeten jongeren boven de 18 jaar het rijbe-
wijs C of C+E behalen om een tractor met een MTM van
minder dan 7,5 ton buiten het traject boerderij-veld te
mogen besturen. Ook jongeren boven de 21 jaar zullen
voortaan een rijbewijs van dat type moeten bezitten om
een tractor met een MTM van meer dan 7,5 ton te
mogen besturen. Is de leeftijdsgrens van 21 jaar voor
landbouwcombinaties met een MTM van meer dan 7,5
jaar niet te beperkend ? België is een van de weinige
EU-landen waar een rijbewijs "vrachtwagens" vereist is
voor het besturen van landbouwvoertuigen. Zou men
niet beter een specifiek rijbewijs voor tractoren
invoeren ?
Minister Isabelle Durant (in het Frans) : Ik ben niet tegen
een herziening van die bepalingen gekant. Er wordt nu
een veelheid van uiteenlopende criteria gehanteerd. Ik
ben voorstander van een adequate opleiding. Het
bestuur staat evenwel nogal weigerachtig tegenover een
herziening. Ik heb niettemin gevraagd de kwestie te
onderzoeken.
De belangrijkste criteria blijven de veiligheid en de werk-
omstandigheden van minderjarigen.
De heer Luc Paque (PSC) : Ik dank u voor uw initiatief.
Dit is een belangrijke kwestie voor de landbouwers. Heel
wat jonge boeren die niet in het bezit zijn van het vereis-
te rijbewijs, zouden immers hun landbouwvoertuig niet
mogen besturen !
De voorzitter : Het incident is gesloten.
R
EGISTRATIE VAN OPVARENDEN VAN PASSAGIERSSCHEPEN
Vraag van de heer Luc Sevenhans tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de
registratie van opvarenden van passagiersschepen (nr.
1010)
De heer Luc Sevenhans (VL. BLOK) : In het KB van 29
december 1999 werd een Europese richtlijn omgezet in
Belgisch recht. Minister Durant moet voor de uitvoering
van dit KB zorgen, dat de rederijen verplicht tot registra-
tie van persoonsgegevens van opvarenden van passa-
giersschepen. De omzetting had al op 1 januari 1999
moeten gebeuren. Nu worden de rederijen plots voor
voldongen feiten geplaatst : zij hadden slechts enkele
dagen om zich in regel te stellen.
Welk voorafgaand overleg was er ? Is er reeds een eva-
luatie ? Zijn er vrijstellingen aangevraagd ?
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : In verband
met de procedure voor registratie van opvarenden is
voorheen uitvoerig overleg gepleegd. De rederij RMT
heeft destijds haar specialisten aan het overleg laten
deelnemen. Ik blijf toekijken op het naleven van de vei-
ligheidsregels, hoewel wij heden niet meer over een
eigen rederij beschikken. Een zekere soepelheid is
geboden nu de rederijen zo bruusk de nieuwe regels
moeten toepassen.
De heer Luc Sevenhans (VL. BLOK) : Ik noteer dat de
minister een soepele houding zal aannemen, zonder de
wettelijk opgelegde controles te verwaarlozen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
T
OELAGE VOOR INFORMATIETAKEN BIJ OVERHEIDSDIENSTEN
Vraag van de heer Luc Sevenhans tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "een
koninklijk besluit houdende een toelage voor informatie-
taken bij sommige overheidsdiensten" (nr. 1011)
De heer Luc Sevenhans (VL. BLOK) : Op 6 september
1998 werd bij KB een toelage verleend aan overheids-
personeel dat belast wordt met informatietaken. Hierbij
worden niet alle overheidsdiensten op gelijke voet
BV 50
COM 114 9.02.2000
9
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
10
BV 50
COM 114 9.02.2000
behandeld, wat tot ongenoegen leidt bij onder meer de
NMBS, die niet voorkomt op de lijst van het KB. Ook De
Post staat niet op die lijst, maar daar wordt de toelage
wel uitbetaald. Hoe is die willekeur te verklaren ? Moet
de lijst niet worden aangepast ? Hoe zal men het terech-
te ongenoegen bij de spoorwegmensen wegnemen ?
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Het KB
van 6 september 1998 inzake de toekenning van een
toelage voor informatietaken aan ambtenaren van de
overheidsdiensten is niet van toepassing op de NMBS.
De vergoedingen van contractuelen en niet-contractu-
elen bij de NMBS worden paritair vastgesteld. Een spe-
cifieke informatietoelage voor het NMBS-personeel
wordt momenteel onderzocht. De bepaling van het sta-
tuut en de arbeidsvoorwaarden van de NMBS valt niet
onder mijn bevoegdheid en is louter een zaak van de
NMBS.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
O
PENINGSTIJDEN VAN
A
NTWERPSE CONTAINERTERMINALS
Vraag van de heer Luc Sevenhans tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de
openingstijden van containerterminals in Antwerpen" (nr.
1012)
De heer Luc Sevenhans (VL. BLOK) : Omwille van een
acuut mobiliteitsprobleem besliste Hessenatie NV, het
grootste havenbedrijf van Antwerpen, om tijdens een
proefperiode van zes maanden containers te laten laden
en lossen tussen 22 uur en 6 uur. Eind februari loopt
deze proefperiode af.
De extra kosten worden door Hessenatie zelf gedragen,
omdat het initiatief te weinig bijval heeft. Hoewel een
privé-bedrijf zich hier de moeite getroost om iets prak-
tisch uit te testen, stelt de overheid daar niets tegenover.
Als het project lukt en eventueel navolging krijgt, kan het
nochtans een bijdrage leveren tot het oplossen van het
mobiliteitsprobleem.
Steunt de minister het nachtelijk project ? Welke midde-
len denkt de minister zelf aan te wenden ? Het zou toch
jammer zijn dat dit initiatief moet verdwijnen.
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Het initia-
tief van de firma Hessenatie NV is positief voor de mobi-
liteit, maar het gaat om een privé-initiatief dat de over-
heid niet kan subsidiëren. Ik kan de Hessenatie wel aan-
moedigen om contact op te nemen met de diensten de
NMBS. Zij zijn misschien wel tot samenwerking bereid.
Verder reikt mijn macht niet.
De heer Luc Sevenhans (VL. BLOK) : Toch zou een dia-
loog hier nuttig kunnen zijn. Iedereen heeft de mond vol
over mobiliteit maar men doet er weinig aan. Ik betreur
dat.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
O
MLEGGING VAN GOEDERENVERVOER TUSSEN
G
ENT EN
A
NTWER
-
PEN
Vraag van de heer Jozef Van Eetvelt tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de
geplande omleiding van goederentrafieken Gent-Antwer-
pen via de lijn 54 (Sint-Niklaas-Mechelen-Leuven)" (nr.
1015)
De heer Jozef Van Eetvelt (CVP) : Naar verluidt plant de
NMBS werkzaamheden op de spoorlijn Gent-Antwer-
pen, waardoor de goederentrafiek zou worden afgeleid
richting Leuven, via de lijn Sint-Niklaas-Mechelen-Leu-
ven. De bevolking van Klein-Brabant is er niet gerust in,
daar die spoorlijn door de bebouwde kommen loopt.
Klopt dit bericht ? Is er een ander alternatief ? Kan lijn
54 deze goederentrafiek aan ? Hoe lang zal de omleg-
ging duren ? Hoeveel goederentreinen rijden er nu 's
nachts tussen Gent en Antwerpen ? Wordt al het vervoer
omgelegd ? Zijn er gevaarlijk transporten bij ? Kan het
goederentransport niet beperkt worden tot overdag ?
Kan er via de seininrichting op lijn 54 voor gezorgd wor-
den dat alle goederentreinen tegen een constante snel-
heid rijden ? Zal het reizigersverkeer gewaarborgd blij-
ven ?
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Er zijn
momenteel geen werkzaamheden gepland op de lijn
Gent-Antwerpen die een omlegging via Sint-Niklaas-
Mechelen-Leuven vergen. De lijn 54 is trouwens geen
alternatief, wel lijn 53 via Dendermonde. Uw bezorgd-
heid is dus voorbarig.
Tussen Gent en Antwerpen rijden 's nachts gemiddeld
één goederentrein van Gent naar Antwerpen en drie van
Antwerpen naar Gent. Het betreft allerlei soorten goede-
ren, inclusief gevaarlijke producten.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
S
POORWEGBRUG VAN
V
AL
B
ENOÎT
Vraag van de heer Jean-Pierre Grafé tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de
spoorwegbrug van Val Benoît" (nr. 1016)
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
De heer Jean-Pierre Grafé (PSC) : Tussen de prachtige
Fragnée-brug, getuige van het historisch verleden van
Luik, en de gedurfde nieuwe kabelbrug van de autoweg-
verbinding E25-E40 bevindt zich de afschuwelijke
spoorwegbrug van Val Benoît. Die brug is storend voor
de omgeving.
Het wordt hoog tijd dat de NMBS een inspanning doet
om de Maasstreek op te waarderen en bedoelde brug,
waarover binnenkort de HST naar Duitsland rijdt, te
moderniseren.
Ik hoop dat u er als milieubewust minister op zal toezien
dat die brug, die eigendom is van de NMBS, niet enkel
een verfbeurt krijgt maar dat ze grondig wordt aange-
pakt, zodat de omgeving in de Maasvallei aan de ingang
van Luik er wel bij vaart.
Op welke wijze draagt u bij daartoe ?
Minister Isabelle Durant (in het Frans) : De NMBS is
zich ervan bewust dat de toestand van de spoorweg-
brug van Val Benoît afbreuk doet aan de kwaliteit van de
omgeving in de Maasvallei te Luik. In het kader van het
onderhoud zijn vernieuwingswerken gepland. Ik zal naar
de omvang van de werken informeren. Op dit ogenblik is
inderdaad enkel sprake van een "opfrisbeurt".
De heer Jean-Pierre Grafé (PSC) : Uw ontoereikend
antwoord voldoet mij niet. Ik zal dit dossier van nabij vol-
gen en zal u opnieuw bevragen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
De openbare vergadering met vragen wordt gesloten
om 15.40 uur.
BV 50
COM 114 9.02.2000
11
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
Drukkerij St-Luc · Nazareth · Tel 09/385 44 03