K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
BV 50
COM 062
BV 50
COM 062
B
ELGISCHE
K
AMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Beknopt Verslag
VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR,
HET VERKEER
EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
VAN
01 - 12 - 1999
namiddag
2
BV 50
COM 062 ­ 01.12.1999
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
AGALEV-ECOLO
:
Anders gaan leven / Ecologistes Confédérés pour l'organisation de luttes originales
CVP
:
Christelijke Volkspartij
FN
:
Front National
PRL FDF MCC
:
Parti Réformateur libéral - Front démocratique francophone-Mouvement des Citoyens pour le Changement
PS
:
Parti socialiste
PSC
:
Parti social-chrétien
SP
:
Socialistische Partij
VLAAMS BLOK
:
Vlaams Blok
VLD
:
Vlaamse Liberalen en Democraten
VU&ID
:
Volksunie&ID21
Afkortingen bij de nummering van de publicaties :
Abréviations dans la numérotation des publications :
DOC 50 0000/000
: Parlementair document van de 50e zittingsperiode +
DOC 50 0000/000
: Document parlementaire de la 50e
het nummer en het volgnummer
législature, suivi du n° et du n° consécutif
QRVA
: Schriftelijke Vragen en Antwoorden
QRVA
: Questions et Réponses écrites
HA
: Handelingen (Integraal Verslag)
HA
: Annales (Compte Rendu Intégral)
BV
: Beknopt Verslag
CRA
: Compte Rendu Analytique
PLEN
: Plenum
PLEN
: Séance plénière
COM
: Commissievergadering
COM
: Réunion de commission
Officiële publicaties, uitgegeven door de Kamer van volksvertegenwoordigers
Publications officielles éditées par la Chambre des représentants
Bestellingen :
Commandes :
Tel. : 02/549 81 60
Tél. : 02/549 81 60
Fax : 02/549 82 74
Fax : 02/549 82 74
www.deKamer.be
www.laChambre.be
e-mail : alg.zaken@deKamer.be
e-mail : aff.generales@laChambre.be
BV 50
COM 062 ­ 01.12.1999
3
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR, HET VERKEER EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN ­ C 062
VRAGEN
­ van de heer Jan Peeters tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over de
IJzeren Rijn (nr. 466)
Sprekers : Jan Peeters en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
5
­ van de heer Bart Somers tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over de
controle op de NMBS-middelen (nr. 470)
Sprekers : Bart Somers en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
6
­ van de heer Karel Van Hoorebeke tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
over de uitspraken van de afgevaardigde bestuurder van de NMBS (nr. 471)
Sprekers : Karel Van Hoorebeke en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer
7
­ van de heer Joos Wauters tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
de spoorlijn 54 Sint-Niklaas-Leuven (nrs 474 en 475)
Sprekers : Joos Wauters en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer
8
­ van de heren Joos Wauters, Jozef Van Eetvelt, Bart Somers en Jan Mortelmans tot de vice-
eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over problemen voor treingebruikers (nrs 476,
493, 524 en 526)
Sprekers : Joos Wauters, Bart Somers, Jan Mortelmans en Isabelle Durant, vice-eerste minister
en minister van Mobiliteit en Vervoer
9
­ van de heer André Frédéric tot de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
de verplichte helm (nr. 507)
Sprekers : André Frédéric en Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer
10
INHOUD
VRAGEN
A
ANSLUITING VAN DE
IJ
ZEREN
R
IJN OP DE
A
NTWERPSE HAVEN
Vraag van de heer Jan Peeters tot de vice-eerste minis-
ter en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de aan-
sluiting van de IJzeren Rijn op de tweede spoortoegang
voor de Antwerpse haven via een nieuw te bouwen tracé
Ranst-Grobbendonk langs de snelweg E313" (nr. 466)
De heer Jan Peeters (SP) : Over de verbinding tussen
de IJzeren Rijn en de tweede spoortoegang voor de Ant-
werpse haven heerst nog onduidelijkheid. Er wordt
onder meer gedacht aan een spoorwegtracé Ranst-
Grobbendonk langs de E313. In Antwerpen wordt het
ruimtelijk structuurplan besproken. Daarop wordt dit
tracé reeds vermeld. Gedeputeerde Helsen had het in dit
verband ook over reizigersvervoer. Dit tracé zal veel ont-
eigeningen met zich brengen en stuit dan ook op heel
wat verzet, vooral in Grobbendonk.
Is de NMBS vragende partij voor deze nieuwe spoorlijn ?
Heeft zij erop aangedrongen bij de provinciale over-
heid ? In het verleden verklaarde zij steeds dat ze er
geen behoefte aan had.
Wat is de eventuele kostprijs ? Is er een kosten-baten-
analyse gemaakt ? Kan men het geld niet beter beste-
den aan de verbetering van de spoorwegovergangen op
de bestaande lijn Lier-Herentals-Neerpelt ? Heeft de
NMBS voor die overgangen geld gereserveerd ?
Is voor een eventuele lijn Ranst-Grobbendonk de ecolo-
gische impact bestudeerd ? Heeft men nagegaan welke
onteigeningen nodig zullen zijn ? Is het de bedoeling om
op die lijn ook reizigerstreinen in te leggen ?
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Niemand
twijfelt aan de noodzaak van de tweede spoortoegang.
Dit project heeft een belangrijke financiële impact. Er zijn
maatregelen nodig om de hinder zoveel mogelijk te
beperken.
Dit dossier wordt besproken op het niveau van de
NMBS en het Vlaams Gewest en zal me pas in de eerste
BV 50
COM 062 ­ 01.12.1999
5
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
COMMISSIE VOOR
DE INFRASTRUCTUUR,
HET VERKEER
EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
OPENBARE VERGADERING
WOENSDAG 1 DECEMBER 1999
NAMIDDAG
VOORZITTER :
de heer
Francis VAN DEN EYNDE
De vergadering wordt geopend om
16.20
uur.
6
BV 50
COM 062 ­ 01.12.1999
helft van 2000 worden overgemaakt. Ook de financiële
impact ligt nog niet vast.
Ik verwijs naar mijn antwoord aan senator Malcorps en
zal binnen enkele maanden een vollediger antwoord ver-
strekken.
Het dossier over de lijn Lier-Herentals-Neerpelt staat
voor mij los van dat over de tweede spoortoegang. Het
is dus niet zinvol in dit verband over krediettransfers te
spreken.
De heer Jan Peeters (SP) : Ik denk dat de minister zich
van dossier vergist. Het gaat niet over de tweede spoor-
toegang tot de haven van Antwerpen of de IJzeren Rijn,
maar over de verbinding tussen beide. Daarvoor bestaan
verschillende voorstellen, onder meer een nieuwe spoor-
lijn Ranst-Grobbendonk. Ik begrijp dat de minister nu
niet kan antwoorden, maar dan dien ik mijn vraag
opnieuw in.
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Ik kan U
ook snel een schriftelijk antwoord bezorgen.
De heer Jan Peeters (SP) : Dat is dan eenvoudig : ik zal
mijn vraag volgende week opnieuw stellen om alsnog
een debat mogelijk te maken.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
C
ONTROLE OP DE
NMBS-
MIDDELEN
Vraag van de heer Bart Somers tot de vice-eerste minis-
ter en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de contro-
le op de aanwending van overheidsmiddelen door de
NMBS" (nr.470)
De heer Bart Somers (VLD) : De overheid geeft jaarlijks
circa 80 miljard aan de NMBS voor taken van openbare
dienstverlening. Die blijft echter ondermaats. Per jaar
gaat 30 miljard naar verwerving van buitenlandse bedrij-
ven, die niets met de kerntaken van de NMBS te maken
hebben.
Krachtens de wet op de overheidsbedrijven van 31
maart 1991 mag overheidssubsidie enkel worden aange-
wend voor taken van openbaar nut. Anderzijds is er de
Europese regelgeving betreffende de concurrentieverval-
sing. Waar komt de 30 miljard vandaan ? Een meer
transparante boekhouding zou de herkomst van geld
kunnen aantonen, men zou ook gewoon kunnen meede-
len dat dit geen overheidsgeld is. Ik zie echter niet in
waar men 30 miljard haalt als het geen overheidsgeld is.
De regeringscommissaris moet hier toezicht op houden.
Heeft de regeringscommissaris onderzocht of de NMBS
overheidssubsidies of de opbrengt ervan gebruikt voor
iets anders dan voor de openbare dienst ? Zo neen,
waar niet ?
Heeft de regeringscommissaris in zijn jaarverslag mel-
ding gemaakt van de mislukking van het IC-IR-plan en
van de verwerving van het Duitse bedrijf THL voor ruim 7
miljard frank ? Zo ja, welke uitleg geeft hij daarbij ; zo
neen, heeft de minister het verslag aanvaard ?
Heeft de minister de regeringscommissaris gevraagd de
verwerving van een Italiaans bedrijf van dit jaar te vernie-
tigen ?
Welke opdracht heeft de minister aan de regeringscom-
missaris gegeven om ervoor te zorgen dat de overheids-
middelen uitsluitend worden aangewend voor taken van
openbaar nut ?
De regeringscommissaris kan worden afgezet wanneer
hij zijn taak niet naar behoren verricht. Zijn laatste ver-
slag was zeer summier en maakte zelfs geen melding
van zeer belangrijke aankopen van bedrijven. Het colle-
ge van commissarissen bestaat uit vier revisoren, twee
van het Rekenhof en twee partijpolitiek benoemde. Deze
laatsten, een CVP'er en een PSC'er, aarzelen om de
rekeningen goed te keuren. De NMBS staat dus voor
een groot probleem.
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Dit pro-
bleem is een ernstig probleem.
De eerste en de vierde vraag hangen samen. De rege-
ringscommissaris heeft de aanwending van het over-
heidsgeld onderzocht. In een nota van 22 november
1999 heeft hij ons verzekerd dat al het overheidsgeld
wordt besteed aan de opdrachten van openbare dienst.
Ik wacht met mijn reactie tot de zaak is uitgeklaard. We
zoeken naar een weg om een duidelijker zicht te krijgen
op de boekhouding. In het proces-verbaal van de raad
van bestuur van 24 september 1999 wordt vermeld dat
de rekeningen niet duidelijk zijn. Volgens het college van
commissarissen kan niet worden nagegaan of de over-
heidsmiddelen uitsluitend worden gebruikt voor de
opdrachten van openbare dienst.
Ik heb aangedrongen op een herziening van de annexen
5 en 9 en op bijvoeging van een financieringstabel. De
raad van bestuur ging daarmee akkoord. Ik zal nagaan
of die vernieuwde annexen en financieringstabellen vol-
doende blijken om een klaar inzicht in de NMBS-reke-
ningen te verwerven.
Ik zal antwoorden wanneer de toestand duidelijker is. Er
wordt gewerkt aan de instrumenten om meer klaarheid
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
te scheppen. Op dat ogenblik zal worden nagegaan of
de regeringscommissaris goed werk heeft geleverd.
De regeringscommissaris heeft regelmatig verslag uitge-
bracht over de uitvoering van het IC-IR-plan 1998. Het
personeelstekort is één van de mogelijke oorzaken van
de problemen. De aanwervingen zijn tijdrovend. De oor-
zaak is te zoeken in het verleden.
Ik heb geen verslag moeten goedkeuren waarin sprake
was van de aankoop van THL in 1998. Ik heb de rege-
ringscommissaris niet gevraagd de beslissing van de
raad van bestuur met betrekking tot de aankoop van het
Italiaanse Sema Avandero op te schorten, aangezien de
regeringscommissaris in zijn verslag heeft verzekerd dat
er geen reden was voor verzet.
Ik was niet van oordeel dat deze aankoop de uitvoering
van de opdracht van openbare diensten negatief zou
beïnvloeden. De NMBS mag aandelen verwerven in fir-
ma's waarvan de activiteit in het verlengde ligt van haar
maatschappelijk doel.
De heer Bart Somers (VLD) : In het verleden zijn schan-
delijke dingen gebeurd, maar de verzekering die de
regeringscommissaris geeft op 22 november 1999, en
die in strijd is met de verklaring van het college van
commissarissen, roept toch ook vragen op bij de positie
van die regeringscommissaris. Werd hij wel uitvoerig
genoeg door de minister bevraagd ? De NMBS heeft
geen andere grote bron van inkomsten dan de over-
heidssubsidies.
De NMBS wil een Italiaans wegtransportbedrijf opkopen
en heeft daarvoor 7 miljard over op een ogenblik dat het
reizigersvervoer niet naar behoren door diezelfde NMBS
kan worden georganiseerd. Dat vraagt toch om een dui-
delijke verantwoording ?
Minister Isabelle Durant (in het Frans) : Ook ik stel mij
vragen, maar klaarheid scheppen in alle dossiers en pre-
cies vaststellen welke betrekkingen ik met de regerings-
commissaris moet onderhouden, neemt enige tijd in
beslag. Ik zal echter snel handelen. Voor een efficiënte
openbare dienst is doorzichtigheid van de rekeningen
een noodzaak. De transparantie moet door het beheers-
contract worden gegarandeerd.
Mevrouw Frieda Brepoels (VU-ID) : Ik vraag het woord
voor een persoonlijk feit. Veertien dagen geleden stelde
ik precies dezelfde vraag. Toen werd mij geantwoord dat
er geen probleem bestond en dat er geen twijfels waren.
Mijn motie van aanbeveling werd door de meerderheid
verworpen. Ik stel nu vast dat een lid van de meerder-
heid een ander antwoord krijgt dan een lid van de oppo-
sitie.
De voorzitter : Dit is geen persoonlijk feit, ik had u het
woord niet mogen geven. Natuurlijk kan u de regering
interpelleren.
Het incident is gesloten.
U
ITSPRAKEN VAN DE AFGEVAARDIGDE BESTUURDER VAN DE
NMBS
Vraag van de heer Karel Van Hoorebeke tot de vice-eer-
ste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over
"de uitspraken van de afgevaardigde bestuurder van de
NMBS" (nr. 471)
De heer Karel Van Hoorebeke (VU) : Binnen de NMBS
heerst een grote malaise. De heer Schouppe geeft nooit
een duidelijk antwoord op vragen over de boekhouding
of het beheer van de NMBS. In de week van 22 novem-
ber kwam hij, vanuit zijn tuin, met opmerkelijke uitspra-
ken voor de dag over het opvorderen van personeel op 4
december. In geval van staking op een werkdag, die de
gewone pendelaars treft, is daarvan nog nooit sprake
geweest.
Hij richtte ook een vraag tot opvordering aan de minister.
Ik ben blij dat ze die vraag kordaat heeft afgewezen. De
heer Schouppe moet aan het stakingsrecht, dat wel op
een evenwichtige wijze moet worden uitgeoefend, niet
tornen. De verklaring van de heer Schouppe is onaan-
vaardbaar. Hij heeft de minister verweten dat zij haar
verantwoordelijkheid niet opneemt. Waar is zijn verstand
gebleven ? Hij zou zich beter bezighouden met de trans-
parantie van de boekhouding en een beter openbaar
vervoer.
Heeft de minister geweigerd personeel op te vorderen ?
Wat denkt ze over deze uitspraken ? Kan de heer
Schouppe aan het hoofd van de NMBS blijven ? De heer
Blanpain wijst er in een lezersbrief op dat de stakingen
dienen te worden voorkomen door werk te maken van
de erkenning van de twee niet-erkende vakbonden.
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Ik ga
akkoord met wat de heer Van Hoorebeke heeft gezegd.
Het is erg belangrijk dat iedereen zich bewust is van de
verantwoordelijkheid van de NMBS ten aanzien van de
vele reizigers die een ticket hebben voor die dag. De
interesse van de reizigers voor het spoor is groot, zeker
als er bijzondere tariefmaatregelen gelden. Investeringen
moeten aan die interesse tegemoet komen. De NMBS
moet werken aan de kwaliteit van het aanbod. Deze
interesse vergroot echter de verantwoordelijkheid van de
mensen die die dag het belang van de NMBS kunnen
aantonen.
BV 50
COM 062 ­ 01.12.1999
7
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
8
BV 50
COM 062 ­ 01.12.1999
De NMBS is een autonoom overheidsbedrijf. De directie
is verantwoordelijk voor sociale problemen in het bedrijf.
De maatschappelijke opdracht van de NMBS geldt te
allen tijde, op werkdagen en bij bijzondere gelegenhe-
den. Een minister heeft niet de wettelijke bevoegdheid
om spoorwegpersoneel op te vorderen. Zelfs als ik dat
zou mogen, zou ik het niet doen, uit respect voor het
stakingsrecht. Dat mag echter niet tegen de werknemers
worden gebruikt. De sociale dialoog is zeer belangrijk.
Wij kennen het probleem van de niet-erkende spoor-
wegvakbonden. Het directiecomité onderhandelt nu met
de erkende vakbonden. De resultaten daarvan zijn posi-
tief voor alle werknemers, niet alleen voor de machinis-
ten. De OVS-vakbond heeft beloofd de stakingsaanzeg-
ging af te blazen, indien de heer Schouppe toestemt in
een onderhoud. (Verder in het Frans)
Het personeel willen vorderen nu wij werk maken van
het sociaal overleg, is een provocatie. (Verder in het
Nederlands)
Ik volg de evolutie van de onderhandelingen. De heer
Schouppe heeft nog twee dagen om een signaal te
geven aan het personeel. Hij is verantwoordelijk.
De heer Karel Van Hoorebeke (VU-ID) : Ik apprecieer
het heel duidelijke antwoord van de minister. Zij legt
terecht de verantwoordelijkheid bij de heer Schouppe,
die ongeveer 500.000 frank netto per maand verdient en
zijn werk dus goed mag doen. Die man is echter niet
bekwaam en is voor het grote publiek niet meer aan-
vaardbaar. Het is tijd voor een evaluatie van de manier
waarop de heer Schouppe zijn taak vervult. Als hij niet
voldoet, moet hij opstappen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
S
POORLIJN
54 S
INT
-N
IKLAAS
-L
EUVEN
­ Vraag van de heer Joos Wauters tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "op te
lossen problemen bij de spoorlijn 54 Sint-Niklaas-Leu-
ven" (nr. 474)
­ Vraag van de heer Joos Wauters tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "een
mogelijke spooraansluiting van een bedrijf op spoorlijn
54 Sint-Niklaas-Leuven" (nr. 475)
De heer Joos Wauters (Agalev-Ecolo) : Ik zal mijn vra-
gen samen behandelen. De spoorlijn 54 Sint-Niklaas-
Leuven kent een aantal problemen. Het aantal treinstel-
len is absoluut ontoereikend, tot grote ontevredenheid
van de reizigers. Op vrijdagavond wordt de lijn 54 bij
vertrek uit Leuven zeer druk gebruikt. Wie later, bij voor-
beeld in Mechelen wil opstappen, moet drummen.
Hoeveel vertragingen waren er in oktober en november
1999 op lijn 54 ? Op welke dagen en waar ? Wanneer
was er tijdens de spitsuren een tekort van treinstellen ?
Wat is daarvan de oorzaak ? Welke maatregelen zal de
minister nemen om dit tekort te verhelpen ?
Welke maatregelen zullen worden genomen om het
structureel tekort van treinstellen op vrijdag vanaf 4 uur
's middags vanuit Leuven te verhelpen ?
Aan de Willebroekse vaart heeft zich een bedrijf voor
containeroverslag gevestigd. Er werden metingen uitge-
voerd en er werd een talud aangelegd naar spoorlijn 54.
Dat bedrijf voert publiciteit rond de spoorwegaansluiting.
De vorige minister pretendeerde niet op de hoogte te
zijn.
Is de minister op de hoogte van die aansluiting ? Is er
een overeenkomst tussen het bedrijf en de NMBS ? Met
welke inhoud ? Van welke datum ? Kan het bedrijf op elk
ogenblik gebruik maken van die spoorwegaansluiting of
gelden er beperkingen ? Wie draait op voor de kosten ?
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : In oktober
hadden 96 procent van de treinen op lijn 54 maximum
vijf minuten vertraging bij aankomst in Sint-Truiden, en
95 procent bij aankomst in Mechelen.
Alleen op 30 oktober waren er grote vertragingen. De
kleine vertragingen werden veroorzaakt door het verze-
keren van aansluitingen.
Voor de maand november zijn nog geen cijfers beschik-
baar, maar globaal schijnt er iets minder regelmaat te
zijn geweest, door een storing aan een voedingsinstalla-
tie op 4 november, door werken in Willebroek op 6 en 7
november en door stakingsacties op 9 en 15 november.
De NMBS heeft een actieprogramma opgezet om de
regelmatigheid van het spoorverkeer te verbeteren, door
een betere opvolging en door investeringen. Die maatre-
gelen zullen op korte of langere termijn gevolgen heb-
ben.
De treinen van lijn 54 hebben motorstellen van het sprin-
tertype. In de voorbije maanden waren een aantal stellen
buiten gebruik voor herstelling. De vrijdagavondpiek in
Leuven is te wijten aan de massale terugkeer van stu-
denten. Ondanks het inzetten van de beschikbare mid-
delen blijft het aantal zitplaatsen ontoereikend.
Op korte termijn komt er een nieuwe tunnel onder de
sporen om de reizigers beter te spreiden over de per-
rons, zodat niet langer een deel van de trein overbezet
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
is, terwijl aan een ander uiteinde nog plaats is. De
bestelde dubbeldekrijtuigen en het GEN zullen op lange
termijn soelaas brengen.
De heer Joos Wauters (Agalev-Ecolo) : Ik zal al op het
antwoord op mijn eerste vraag reageren. Ik heb elke dag
geluk, omdat niet alleen mijn trein naar Mechelen vertra-
ging heeft, maar ook de aansluiting Mechelen-Brussel.
Het is wel ingenieus van de NMBS, maar toch geen
goede oplossing voor de gebruikers.
Ik blijf aandringen op het inzetten van ruimere wagons.
Een goede service aan de studenten is belangrijk voor
het toekomstig gebruik van het openbaar vervoer.
Ik hoop dat de projecten zo snel mogelijk worden gere-
aliseerd en dat de problemen op lijn 54 en de problemen
in Leuven op korte termijn een oplossing krijgen.
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : De aan-
sluiting met het containerbedrijf werd onlangs gereali-
seerd. Er bestaat een overeenkomst tussen het bedrijf
en de NMBS, waarvan de details vertrouwelijk zijn. Er
gelden geen beperkingen voor het gebruik van de
spooraansluiting. De kosten voor materieel en onder-
houd komen ten laste van het bedrijf. De NMBS zorgde
voor de wissel en voor 18 meter spoor. De kosten wer-
den 50/50 gedeeld door NMBS en IFB. Voor meer
details zal ik mij verder informeren.
De heer Joos Wauters (Agalev-Ecolo) : De minister gaat
dus verder informatie inzamelen. Maar hoe is zogenaam-
de "vertrouwelijke" informatie te verantwoorden ?
De heer Bart Somers (VLD) : Zou het mogelijk zijn om
het antwoord van de minister aan alle leden van de com-
missie mee te delen ?
De voorzitter : Dat kan gebeuren.
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Dat is voor
mij ook een belangrijke vraag.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
P
ROBLEMEN VOOR TREINGEBRUIKERS
­ Vraag van de heer Joos Wauters tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "pro-
blemen in het station Mechelen" (nr. 476)
­ Vraag van de heer Jozef Van Eetvelt tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "het
gebrek aan zitplaatsen richting Brussel voor opstappen-
de treingebruikers in Mechelse stations" (nr. 493)
­ Vraag van de heer Bart Somers tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "het
gebrek aan zitplaatsen op de treinen vanuit Mechelen"
(nr. 524)
­ Vraag van de heer Jan Mortelmans tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "het
gebrek aan zitplaatsen op de treinen vanuit de Kempen"
(nr. 526)
De heer Joos Wauters (Agalev-Ecolo) : Mechelen is een
knooppunt van het spoorwegennet. Op de spitsuren zijn
er tal van vertragingen en vaak is het aantal zitplaatsen
ontoereikend. Wat zal de minister doen aan de vertragin-
gen en het gebrek aan zitplaatsen ?
In dit belangrijk station is 's zondags het sanitair geslo-
ten. Dat is beneden alle peil. Ook is er dan geen buffet.
Mooi kan ik de inrichting van het buffet ook moeilijk noe-
men. Welke maatregelen zal de minister nemen om het
stationbuffet en de toiletten 's zondags toegankelijk te
maken ? Wat zal ze doen om het buffet te laten aanpas-
sen aan de gangbare normen ?
De heer Bart Somers (VLD) : Mechelen was het eerste
station op het Europese vasteland. Als Mechelaar ben ik
daar fier op. De treinen vanuit Antwerpen zijn bij aan-
komst in Mechelen overvol. Hoeveel pendelaars richting
Brussel zijn er dagelijks ? Wat is de capaciteit van de
treinen ? Wat is volgens de NMBS de reden voor de
overbezetting ? Welke maatregelen neemt de NMBS ? Ik
sluit me ten slotte aan bij de bedenkingen van collega
Wauters over de lamentabele toestand van het station
van Mechelen.
De heer Jan Mortelmans (VL. BLOK) : Deze problema-
tiek bestaat in veel stations in heel Vlaanderen. Als we
willen dat de reizigers niet afhaken, zijn maatregelen
nodig. Op de piekuren staan de reizigers op de lijn van-
uit de Kempen al vanaf Lier recht. De NMBS volgt de
evolutie niet op. Men kan natuurlijk de treinstellen ver-
lengen, maar de perrons blijven even lang.
Het materiaal is verouderd en wordt niet vlot genoeg
vervangen. De gebruiker krijgt ook de indruk dat de dub-
beldektreinen niet worden ingezet waar ze het meest
nodig zijn. Wil men dat de nieuwe reizigers het spoor
blijven gebruiken, dan moet de evolutie op de voet wor-
den gevolgd.
Er moet ook gezorgd worden voor een coherent par-
keerbeleid rond de stations. Wordt hierover overlegd met
steden en gemeenten ? Het te beperkt aantal parkeer-
plaatsen dreigt het treingebruik af te remmen.
BV 50
COM 062 ­ 01.12.1999
9
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
10
BV 50
COM 062 ­ 01.12.1999
Minister Isabelle Durant (in het Nederlands) : Het sta-
tion van Mechelen vormt een belangrijk spoorweg-
knooppunt op weg naar Brussel. In 1998 waren er
gemiddeld 18.500 reizigers per dag, waarvan tijdens de
spitsuren 7.000 reizigers richting Brussel.
Om aan de behoefte te voldoen rijden er tussen 6 en 9
uur 16 snelle IC-IR-treinen van Mechelen naar Brussel,
met een totale capaciteit van ongeveer 14.000 zitplaat-
sen. Daarnaast leggen nog acht L-en P- treinen dat tra-
ject af. De meeste treinen hebben in Mechelen al reizi-
gers uit Antwerpen aan boord. De regelmaat van de lij-
nen 25 en 27 bedroeg in oktober bij aankomst in Brussel
94 procent.
Op de verbinding Mechelen-Brussel werd vanaf Meche-
len capaciteit bijgecreëerd door de ontdubbeling van de
trein Amsterdam-Brussel, die Antwerpen niet meer
bedient.
De volgende levering van dubbeldektreinstellen M6 vindt
plaats medio 2001. De stellen omvatten 1 rijtuig 1ste
klasse, 4 rijtuigen 2de klasse en 1 multifunctioneel rijtuig.
De rijtuigen tellen 758 plaatsen, 40 procent meer dan nu.
De nieuwe rijtuigen zullen op de P-trajecten op de
belangrijkste lijnen en op de drukste IC-lijnen worden
ingezet. Men onderzoekt nog welke lijnen daarvoor in
aanmerking komen.
Het station Mechelen is aan renovatie toe. De NMBS
onderzoekt momenteel op welke wijze de lokalen het
best kunnen worden herschikt.Daarbij zal de loketten-
zaal dichter bij de ondergrondse doorgang komen en
gaat aandacht naar het buffet en het sanitair.
Het aantal reizigers op zondag is onvoldoende voor een
rendabele uitbating van het buffet en de toiletconcessie.
De toiletten zijn echter wel toegankelijk als men het
NMBS-personeel daarom vraagt. Het bijvoegsel van het
beheerscontract zal veel aandacht besteden aan het
onthaal van de reizigers.
De bezettingsaantallen van de treinen uit de Kempen
worden nauwgezet opgevolgd. Deze treinen zijn zeer
druk bezet, maar niet zwaar overbezet. De NMBS over-
weegt het aantal uit te breiden.
Parkeergelegenheid moet geval per geval worden onder-
zocht. Parkings bij de stations zijn in ieder geval erg
belangrijk.
De heer Joos Wauters (Agalev-Ecolo) : Ik dank de
minister voor haar antwoord, maar men kan niet blijven
voorbijgaan aan de frustratie van mensen die alles maar
lijdzaam moeten ondergaan.
Ik hoop dat de aangekondigde verbeteringen daar iets
zullen aan veranderen.
Is er een termijn bepaald voor de renovatiewerken aan
het buffet en het sanitair te Mechelen ?
De heer Bart Somers (VLD) : Dank voor dit uitvoerig en
degelijk antwoord, waaruit blijkt dat reeds inspanningen
gebeurden. Vanaf 2001 worden die nog geïntensifieerd.
Indien de 30 miljard die de NMBS gebruikte voor weg-
vervoerbedrijven in de spoorwegen waren geïnvesteerd,
waren de dubbeldektreinstellen er wellicht al geweest.
De heer Jan Mortelmans (VL. BLOK) : Wij zullen het
parkeerbeleid op de voet volgen. Dubbeldekrijtuigen
worden alleen ingezet tussen Antwerpen en Brussel. We
moeten afstappen van het systeem waarbij eerst de
hoofdassen worden bediend en dan pas de bijassen. In
de toekomst moeten we ook vanuit de Kempen in dub-
beldekkers kunnen reizen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
V
ERPLICHTE HELM
Vraag van de heer André Frédéric tot de vice-eerste
minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de
verplichting om een helm te dragen" (nr. 507)
De heer André Frédéric (PS) : Bij artikel 36 van het
koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende alge-
meen reglement op de politie van het wegverkeer wordt
het dragen van een helm verplicht gesteld voor bestuur-
ders en passagiers van bromfietsen van klasse B en
motorfietsen. Het begrip "bromfiets" wordt nader gedefi-
nieerd in artikel 2.2 van het voormelde koninklijke
besluit, waarbij bromfietsen van klasse A niet harder dan
25 km/uur kunnen rijden en bromfietsen van klasse B
niet harder dan 40 km/uur.
Bromfietsen worden dus niet enkel naargelang de cylin-
derinhoud maar ook op grond van de bereikte snelheid
ingedeeld.
De verplichting om een helm te dragen geldt dan ook
voor bromfietsen met een cylinderinhoud van 25 cm
3
wanneer zij een snelheid van meer dan 25 km/uur halen.
Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid
verloren in 1998 51 personen het leven en raakten 762
personen zwaar gewond bij ongevallen met bromfietsen
van klasse A.
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
Zou het derhalve niet opportuun zijn een informatiecam-
pagne ten behoeve van jongeren op te zetten om hen op
het belang van het dragen van een beschermingshelm te
wijzen ?
Naast die campagne zou de politie ook acties kunnen
opzetten.
Kunnen initiatieven terzake worden overwogen ?
Minister Isabelle Durant (in het Frans) : De bestuurders
van een bromfiets van klasse A met een maximumsnel-
heid van 25 km per uur zijn niet verplicht een helm te
dragen.
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV)
beschikt over een educatief basispakket bestemd voor
het onderwijs. Dat pakket bevat een video en een bro-
chure voor de leerkrachten. Het is beschikbaar voor alle
middelbare scholen en wordt hen regelmatig via mailings
en een catalogus voorgesteld.
Het BIVV stelt tevens in samenwerking met een bepaal-
de organisatie alle scholen een educatief project voor
dat ook een module over bromfietsen voor de 15- tot
18-jarigen bevat.
Volgend jaar zal het BIVV, in samenwerking met de pre-
ventie- en veiligheidsassistenten van het ministerie van
Binnenlandse Zaken, een proefproject lanceren om een
technische school via de mechanische aspecten voor
het dragen van de helm, tegen het "opdrijven" van
bromfietsen en voor preventief rijgedrag te sensibilise-
ren.
Dat experiment kan navolging krijgen.
De heer André Frédéric (PS) : Wat de pedagogische
instrumenten betreft, zal ik mij tot het BIVV wenden voor
meer informatie. Ik zou graag op de hoogte gehouden
worden van de evaluatie van het proefproject in de tech-
nische school, waarbij wordt nagegaan of het wel zinvol
is om het project uit te breiden.
De voorzitter : Het incident is gesloten.
­ De vergadering wordt gesloten om 18.10 uur.
BV 50
COM 062 ­ 01.12.1999
11
K A M E R · 2 e Z I T T I N G V A N D E 5 0 e Z I T T I N G S P E R I O D E
1999
2000
C H A M B R E · 2 e S E S S I O N D E L A 5 0 e L É G I S L A T U R E
Drukkerij St-Luc · Nazareth · Tel 09/385 44 03