...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1309 - Zittingsperiode : 54


Auteur Gautier Calomne, MR (06620)
Departement Vice-eersteminister en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post
Sub-departement Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post
Titel Versterking van de consumentenbescherming inzake de betaling van telecomdiensten.
Datum indiening25/10/2018
Taal F
Termijndatum05/12/2018

 
Vraag

De pers berichtte over uw wetsontwerp ter versterking van de consumentenbescherming inzake de betaling van telecomdiensten. 1. Wat zijn de krachtlijnen van uw ontwerp? 2. Wanneer zou deze maatregel van kracht worden?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B176
Publicatiedatum 06/12/2018, 20182019
Antwoord

1. Het ontwerp van koninklijk besluit houdende vaststelling van de verplichtingen die van toepassing zijn inzake verstrekking van betalende diensten, bedoeld in artikel 116/1, § 2 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie (WEC), voorziet in de eerste plaats dat een belangrijk deel van de regels van het koninklijk besluit van 9 februari 2011 tot vaststelling van de Ethische Code voor de telecommunicatie behouden blijven. De regels die momenteel vermeld zijn in de Ethische Code inzake transparantie van de tarieven, algemene voorwaarden, geschillenbeslechting, alsook de regels inzake ongewenste ontvangst van sms- of mms-betaalberichten, zullen voor de betalende diensten via elektronische communicatie worden vastgesteld via het nieuwe besluit, in uitvoering van artikel 116/1, § 2, WEC. Bijkomend voorziet het ontwerp van besluit ook in enkele nieuwe regels. Zo is er de verplichting tot het beschikbaar maken van een klantendienst voor betalende diensten die geen gebruik maken van een betaalnummer maar die toch aangerekend worden via de telecomfactuur (Direct Operator Billing) en is er een procedure voor klachtenbehandeling uitgewerkt, waarbij korte termijnen worden gehanteerd en waarbij ook de financiële verantwoordelijkheid voor schadeloosstelling van de consument wordt aangepakt. Door het toezicht op deze regels toe te vertrouwen aan het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) in plaats van aan de Ethische Commissie voor de telecommunicatie, zal een efficiëntere follow-up mogelijk worden, gepaard gaand met de mogelijkheid voor het BIPT om aanbieders van betalende diensten die deze regels niet in acht zouden nemen, te bestraffen. Boetes zullen mogelijk worden die kunnen oplopen tot 5 % van de omzet van de dienstenaanbieder. 2. Er wordt naar gestreefd om het koninklijk besluit op 1 januari 2019 in werking te laten treden.

 
Eurovoc-hoofddescriptorTELECOMMUNICATIE
Eurovoc-descriptorenBETALING | BESCHERMING VAN DE CONSUMENT | TELECOMMUNICATIE