...

Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1223 - Zittingsperiode : 54


Auteur Sabien Lahaye-Battheu, OPNVLD (01032)
Departement Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie
Sub-departement Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie
Titel Zaak Esthio samonellavergiftiging.
Datum indiening22/06/2018
Taal N
Termijndatum27/07/2018

 
Vraag

Tijdens de plenaire zitting van de Kamer op donderdag 7 juni 2018 antwoordde u op mijn vragen, en die van verscheidene collega's, over de zaak Esthio onder ander het volgende: "Het FAVV heeft op 24 mei het bedrijf Esthio preventief gesloten. Het deed dat na de levering van gerechten die besmet waren met salmonella. In West- en Oost-Vlaanderen waren 43 scholen betrokken. Tot op heden werden meer dan 450 kinderen besmet. Sommige werden zelfs gehospitaliseerd. Er werden vele stalen afgenomen om de oorsprong van deze besmetting met salmonella te bepalen. De huidige resultaten hebben de bron van de besmetting nog niet kunnen aanduiden. Het lijkt me dan ook nodig te wachten tot ik de volledige resultaten heb gekregen. Dat was nog steeds niet het geval deze morgen. (...) Ik vernam net de resultaten van de jongste testen. Zij zijn negatief. Gisteren had ik die jongste resultaten nog niet. Nu ben ik in het bezit van alle resultaten. Ik zal vanmiddag het FAVV dan ook toestemming geven dit bedrijf toe te laten opnieuw te leveren aan schoolkantines.". Cruciaal in deze zaak: op vrijdag 1 juni 2018 had het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) wel al een positief advies gegeven aan het cateringbedrijf om opnieuw te leveren, eerst aan bedrijven, daarna ook aan scholen. Alle voorbereidingen werden dan ook opgestart op maandag 4 juni. U communiceerde uw weigering om de levering aan scholen her op te starten pas op woensdag 6 juni om 18u45. Het bedrijf werd dus in onderling overleg door de drie bevoegde diensten naar verluidt gecontroleerd vrijgegeven, met restricties zowel naar uitlevering als naar het aanbod van de maaltijden. De gecontroleerde vrijgave omvatte een verbod om tot uitlevering van rauwe groenten totdat de testresultaten van de desbetreffende leverancier (de enige ontbrekende) beschikbaar waren. Met andere woorden, ieder potentieel risico werd door de bevoegde diensten uitgesloten. Desalniettemin was er uw oordeel op woensdagavond. De huldiging van het voorzichtigheidsprincipe siert u, maar lijkt mij totaal onnodig. 1. Klopt de laatste geschetste situatie? Op welke resultaten wachtte u concreet nog bij het nemen van uw beslissing op woensdagavond? Gaat het om testen die al lopende waren, toen het FAVV op vrijdag zijn positief advies uitbracht? Zo ja, waarom communiceerde u niet meteen op dat moment? Zo niet, gaat om testen die daarna werden besteld, wanneer en door wie? 2. Wanneer heeft u die resultaten bekomen? Kan ik een kopie ontvangen? 3. Bent u van plan de schade, die het bedrijf heeft opgelopen, te vergoeden? Zo ja, in welke zin? Zo niet, wat zijn uw overwegingen? Wie anders zou de schade (kunnen) vergoeden?


 
Status 1 réponse normale - normaal antwoord
Publicatie antwoord     B165
Publicatiedatum 03/08/2018, 20172018
Antwoord

Bij wijze van inleiding herinner ik het geachte lid eraan, zoals ik al vermeld heb in de plenaire vergadering en in de commissie Volksgezondheid, dat het ging om een grootschalige besmetting. Niet minder dan 43 scholen gelegen op het grondgebied van twee provincies en 500 kinderen - een risicogroep zoals we weten - werden besmet. Sommige kinderen moesten zelfs in het ziekenhuis worden opgenomen. Salmonella zorgt de dag van vandaag nog steeds voor doden in Europa. Volgens een rapport van Santé publique France (Volksgezondheid Frankrijk) dat de periode 2008-2013 dekt, gaat het bovendien om de eerste doodsoorzaak en de tweede oorzaak voor hospitalisatie door voedseltoxi-infectie. Zoals ik al gezegd heb, zou ik net hetzelfde doen als ik het allemaal opnieuw zou moeten doen. Als minister heb ik de morele plicht erover te waken dat de voedselveiligheid zo optimaal mogelijk is, met name wanneer de gezondheid van kinderen op het spel staat. 1. De ontbrekende resultaten op woensdag 6 juni betroffen: - 1 restmonster mayonaise bemonsterd op 1 juni  in een basisschool; - 9 omgevingsmonsters bemonsterd op 4 juni in het productiebedrijf van de sla; - 1 monster sla bemonsterd op 5 juni bij de kweker van de sla; - 1 monster water bemonsterd op 5 juni bij de kweker van de sla; - 3 monsters water bemonsterd op 5 juni bij de kweker van het plantgoed van de sla. Er werd geen salmonella aangetroffen in deze monsters. Deze monsters werden genomen na de vergadering van 1 juni tussen het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV), het Vlaamse Agentschap Zorg en gezondheid en Sciensano. Deze drie diensten handelden in overleg in een poging de bron van de salmonnahaard te lokaliseren. 2. Een deel van de resultaten werd meegedeeld op donderdag 7 juni in de voormiddag en een deel op donderdag 7 juni in de namiddag. 3. Bij deze uitbraak werd aangetoond dat er meer dan 500 kinderen ziek zijn geworden in schoolverband en dat de betrokken scholen ook allemaal beleverd werden door dezelfde traiteur. Het FAVV wijst mij erop dat de traiteur, vanuit epidemiologisch standpunt, verantwoordelijk is voor deze uitbraak. Er is dus geen enkele schadevergoeding voorzien.

 
Eurovoc-hoofddescriptorVOLKSGEZONDHEID
Eurovoc-descriptorenLANDBOUW EN VOEDING | ONDERWIJSINSTELLING | KEURINGSDIENST VAN WAREN | COLLECTIEVE MAALTIJDVERSTREKKING | GEVAREN VOOR DE GEZONDHEID | VOLKSGEZONDHEID | VOEDSELVEILIGHEID